Hungarian
Ügyszám:
.
410/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 22/2002. (VI. 10.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2002/509
.
A döntés kelte: Budapest, 06/05/2002
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta  a
      következő

                               határozatot:

      Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Szeged  Megyei  Jogú
      Város  Közgyűlésének  a 41/2000. (IX. 14.)  Kgy.  rendeletével
      módosított  61/1999.  (XII.  23.) Kgy.  számú,  építményadóról
      szóló  rendeletének 6. § (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért
      ezt a rendelkezést megsemmisíti.

      Az   Alkotmánybíróság  e  határozatát  a   Magyar   Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

        A  Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének a 41/2000. (IX. 14.)
        Kgy.  rendeletével módosított 61/1999. (XII. 23.)  Kgy.  számú
        rendelete   (a   továbbiakban:  Ör.)  6.   §   (2)   bekezdése
        alkotmányellenességének megállapítását kérte a Csongrád Megyei
        Közigazgatási  Hivatal  vezetője, és ugyanezen  jogszabályhely
        megsemmisítését  kérte  egy másik indítványozó  is,  ezért  az
        Alkotmánybíróság  az  ügyeket  egyesítette,  és  egy   eljárás
        keretében bírálta el.

        A Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetője indítványában
        azt   kifogásolta,  hogy  az  önkormányzat   rendeletében   az
        építmények  utáni  adó  mértékének  meghatározásánál  a  helyi
        adókról  szóló  1990.  évi C. törvény (a  továbbiakban:  Htv.)
        előírásaitól   eltérő  feltételeket  és  fogalmakat   használ,
        illetőleg   nem  az  építmény  m2-ben  számított  alapterülete
        szerinti, hanem annak hasznosításától függően, eltérő mértéket
        vezet  be.  Az  indítványozó  álláspontja  szerint  az  azonos
        adóalanyok   közötti   önkényes  és  ésszerű   indok   nélküli
        különbségtétel következtében a szabályozásnak ez  a  módja  az
        Alkotmány     70/A.     §-ban     megfogalmazott     hátrányos
        megkülönböztetés tilalmába ütközik.

        A   Közigazgatási   Hivatal   vezetője   utóbb   kiegészítette
        indítványát  azzal,  hogy  mivel  a  támadott   Ör.   a   Htv.
        előírásaival  ellentétes módon állapította meg az  építményadó
        mértékét, az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében foglaltakat is
        megsértette.

        Más  indítványozó azt is kifogásolta, hogy  az  Ör.  az  emelt
        összegű  adó  fizetésére  kötelezett  adóalanyok  esetében   a
        tárgyévi   iparűzési   adóelőleg  35%-ra  vonatkozó   maximált
        mértékét  sem engedi alkalmazni. Álláspontja szerint  ezzel  a
        rendelkezésével az önkormányzat megsértette az Alkotmány 9.  §
        (2)  bekezdésével  védett  vállalkozáshoz  való  jogot  és   a
        gazdasági verseny szabadságát.

                                      II.

        Az  Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt  döntését  a
        következő jogszabályi helyekre alapozta:

        Az Alkotmány:
        9.  §  (2)  bekezdése  kimondja, hogy  “a  Magyar  Köztársaság
        elismeri  és  támogatja a vállalkozás  jogát  és  a  gazdasági
        verseny szabadságát”.

        A  44/A.  § (1) d) pontja értelmében a helyi képviselőtestület
        “törvény  keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit  és
        mértékét”.

        A  44/A.  §  (2)  kimondja, hogy “a helyi képviselőtestület  a
        feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes
        a magasabb szintű jogszabállyal”.

        A 70/A. §-a az alábbi rendelkezéseket tartalmazza:
        “(1)  A  Magyar Köztársaság biztosítja a területén  tartózkodó
        minden  személy  számára  az emberi, illetve  az  állampolgári
        jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem,
        nyelv,  vallás,  politikai  vagy más  vélemény,  nemzeti  vagy
        társadalmi  származás, vagyoni, születési vagy  egyéb  helyzet
        szerinti különbségtétel nélkül.
        (2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
        megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
        (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
        esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel  is
        segíti.”.

        Az  Alkotmánybíróság  vizsgálata a Htv. alábbi  rendelkezéseit
        érintette:

        “1. § (1) E törvény felhatalmazása és rendelkezései szerint  a
        települési    (községi,   városi,   fővárosi   és    kerületi)
        önkormányzat képviselőtestülete (a továbbiakban: önkormányzat)
        rendelettel  az  illetékességi  területén  helyi   adókat   (a
        továbbiakban: adót) vezethet be.”

        “5. § Az önkormányzat rendeletével:
        a) vagyoni típusú adók,
        b) kommunális jellegű adók, továbbá
        c) helyi iparűzési adó
        bevezetésére jogosult.
        6.  §  Az  önkormányzat adómegállapítási joga arra terjed  ki,
        hogy:
        a)  az  5.  §-ban meghatározott adókat vagy ezek  valamelyikét
        bevezesse,  a  már  bevezetett adót hatályon  kívül  helyezze,
        illetőleg módosítsa, azonban az évközi módosítás naptári  éven
        belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit,
        b)  az adó bevezetésének időpontját és időtartamát (határozott
        vagy határozatlan időre) meghatározza,
        c)  az  adó  mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat
        gazdálkodási  követelményeihez és  az  adóalanyok  teherviselő
        képességéhez  igazodóan  –  e törvényben  meghatározott  felső
        (adómaximum) határokra figyelemmel – megállapítsa,
        d)  az  e törvény második részében meghatározott mentességeket
        további   mentességekkel,  illetőleg  kedvezményeket   további
        kedvezményekkel kibővítse,
        e)  e  törvény  és  az adózás rendjéről szóló törvény  keretei
        között a helyi adózás részletes szabályait meghatározza.

        7.  §  Az  önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza  az,
        hogy:
        a)  az  adóalanyt egy meghatározott adótárgy esetében  (4.  §)
        csak  egyféle – az önkormányzat döntése szerinti – adó (5.  §)
        fizetésére kötelezheti,
        b)  a  vagyoni típusú adók körében az adót egységesen  –  vagy
        tételes   összegben,   vagy   a   korrigált   forgalmi   érték
        alapulvételével – határozhatja meg,
        c)  az  általa  bevezetett adó mértékeként nem állapíthat  meg
        többet az adómaximumnál,
        d)   a   kerületi  önkormányzat  a  fővárosi  közgyűlés  által
        bevezetett adót annak hatályon kívül helyezése időpontjáig,  a
        fővárosi  közgyűlés  az általa az 1. §  (3)  bekezdés  alapján
        bevezetett  adót  a  kerületi  képviselő-testületek   többségi
        véleményének beszerzéséig nem működtetheti.”

        “11.  § (1) Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén
        lévő  építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló
        épület, épületrész (a továbbiakban együtt: építmény).

        (2)  Az építményadó alkalmazásában az építményhez tartozik  az
        építmény   rendeltetésszerű  használatához   szükséges   –   a
        település  rendezési tervében előírt, vagy ennek  hiányában  a
        helyben  szokásos  mértéket meg nem haladó  –  földrészlet.  A
        helyben   szokásos   földrészlet  mértékét   az   önkormányzat
        állapítja meg.”

        “13. § Mentes az adó alól:
        a) a szükséglakás,
        b)  a  gyógy-  vagy  üdülőhelynek nem minősülő  kistelepülésen
        fekvő komfort nélküli lakásból 100 m2,
        c)
        d)  a  szociális, egészségügyi és gyermekvédelmi, illetőleg  a
        nevelési-oktatási intézmények céljára szolgáló helyiség,
        e)
        f) a költségvetési szerv, a közszolgáltató szervezet, valamint
        az egyház tulajdonában álló építmény,
        g)   a   lakás   és  az  üdülő  épülethez  tartozó  kiegészítő
        helyiségek,
        h)   az   állattartást  szolgáló  épület,  valamint  az  ehhez
        kapcsolódó  raktárak,  tárolók, továbbá a  növénytermesztéshez
        kapcsolódó  tároló  épületek (pl. a műtrágyatárolók,  magtárak
        stb.).”

        “15. § Az adó alapja az önkormányzat döntésétől függően:
        a) az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete, vagy
        b) az építmény korrigált forgalmi értéke.

        16. § Az adó évi mértékének felső határa:
        a)  a  15.  § a) pontja szerinti adóalap-számítás esetén:  900
        Ft/m2,
        b)  a  15.  §  b) pontja szerinti adóalap számítás  esetén:  a
        korrigált forgalmi érték 3%-a.”.

        Az Ör-nek az indítvánnyal érintett rendelkezései a következő
        szabályozást tartalmazzák:
        “6. § (1) Az adó általános mértéke: 400,-Ft/m2/év
        A  fizetendő  adó  összege nem lehet  több,  mint  a  tárgyévi
        iparűzési   adóelőleg   35%-a.   Az   adómaximumot   meghaladó
        adómérséklés   a  tárgyévi  szeptember  15-én   esedékes   adó
        összegénél vehető figyelembe.

        (2)  Az adó mértéke 800,-Ft/m2/év
        a./     A    főtevékenységként    ingatlan-bérbeadást    végző
        vállalkozások,    illetve    főtevékenységként    kereskedelmi
        tevékenységet  végző nagyvállalkozások esetén,  ha  építményük
        1990. január 01-jét követően épült.
        b./  A  hitelintézetek,  pénzügyi  vállalkozások,  biztosítók,
        befektetési    vállalkozások   vonatkozásában   az    építmény
        használatbavételi időpontjától függetlenül.”

                                     III.

        Az indítványok megalapozottak.

        Az  Alkotmány biztosítja a helyi önkormányzatok számára,  hogy
        törvény  keretei között megállapítsák a helyi adók fajtáit  és
        mértékét.  A  helyi  adózás kereteit a  Htv.  szabályozza.  Az
        adómegállapítás joga a helyi önkormányzatokat  illeti  meg.  E
        keretek  között az önkormányzatok szabadsága abban  áll,  hogy
        bevezetik-e  a helyi adót, a törvényben szabályozott  adónemek
        közül  melyiket vezetik be, a törvényben meghatározott keretek
        között  milyen mértékű legyen az adó. Módjukban áll továbbá  a
        törvényben  megállapított adómentességeken  és  kedvezményeken
        túl további kedvezményeket és mentességet megállapítani.

        Az  önkormányzatok  azonban  nem állapíthatják  meg  az  egyes
        adónemeket,  az  adó alanyait és az adó tárgyát,  sem  a  Htv.
        szerinti fogalmakat, ezeket a törvény szabályozza. A Htv.  már
        idézett  rendelkezései értelmében az építményadó olyan vagyoni
        típusú adó, amelynek alapján az adókötelezettség a lakás és  a
        nem  lakás  céljára szolgáló épület, épületrész,  valamint  az
        építmény   rendeltetésszerű  használatához   szükséges   –   a
        település  rendezési tervében előírt, vagy ennek  hiányában  a
        helyben szokásos mértéket meg nem haladó – földrészlet alapján
        keletkezik,  mértékét pedig egységesen kell  megállapítani  az
        építmény  m2-ben  számított  hasznos  alapterülete,  vagy   az
        építmény korrigált forgalmi értéke alapulvételével.

        Az  építményadó alapjának és mértékének szabályozásakor a Htv.
        ezen  kogens  szabályai  nem tették lehetővé  az  önkormányzat
        számára  az  adó  mértékének megállapításakor  az  adótárgytól
        független  további  szempontok  figyelembe  vételét,  sem   az
        építmény fogalmának a törvénytől eltérő meghatározását.

        Az  Alkotmánybíróság az 57/1996. (XII. 22.)  AB  határozatában
        már megállapította: miután az adó alanyait, az adó tárgyát, az
        adónemeket, az alapvető mentességeket és kedvezményeket a Htv.
        állapítja   meg,  sem  az  adó  alanya,  sem  az  adó   tárgya
        tekintetében nincs lehetőség a törvénytől való eltérésre  (ABH
        1996. 339, 340.).
        Az  Alkotmánybíróság  megállapította, hogy  az  indítványokkal
        támadott     önkormányzati     rendelet     az     építményadó
        meghatározásakor az adó tárgyától független,  a  Htv.-ben  nem
        szereplő   feltétel,  nevezetesen  az  építményben  folytatott
        vállalkozói  vagy  más  gazdasági  tevékenység,   illetve   az
        építmény  hasznosítása alapján tett különbséget az  adóalanyok
        és   az   adó   mértéke   között.  Ezen   gazdasági,   illetve
        jövedelemszerző  tevékenységek  adóztatására  azonban  nem   a
        vagyoni  adók,  hanem más jellegű adók állnak az  önkormányzat
        rendelkezésére (pl. kommunális adó, helyi iparűzési adó).

        Mivel   a  helyi  képviselőtestület  az  építményadó  alanyát,
        tárgyát  és  mértékét csak a Htv. keretei között  állapíthatta
        volna meg, az ettől eltérő jogalkotás sérti az Alkotmány 44/A.
        §  (1)  bekezdésének  d)  pontját.  Ezzel  egyidejűleg  az  is
        megállapítható,  hogy  az  indítvánnyal  támadott  rendelkezés
        magasabb  rendű jogszabállyal ellentétes, ezért az alaptörvény
        44/A.   §   (2)   bekezdésében  foglaltakba   ütközik,   tehát
        alkotmányellenes.

        Mindezekre  tekintettel  az  Alkotmánybíróság  megállapította,
        hogy  a  vizsgált rendelkezés alkotmányellenes és a rendelkező
        részben foglaltaknak megfelelően megsemmisítette.

        Mivel    az    Alkotmánybíróság   az   indítvánnyal   érintett
        rendelkezést    az    Alkotmány   44/A.   §-ára    tekintettel
        megsemmisítette, annak az Alkotmány 9. § és 70/A. §-ával  való
        összefüggését nem vizsgálta.

        A   kedvezményszabály  alkotmányosságára  vonatkozó  indítvány
        pedig  a  megsemmisítés folytán okafogyottá vált, ezért  annak
        vizsgálatát az Alkotmánybíróság mellőzte.

        A határozat közzététele az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
        XXXII. törvény 41. §-án alapul.
              Dr. Strausz János                    Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró

                        Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                               előadó alkotmánybíró

          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          22/2002. (VI. 10.)
          Date of the decision:
          .
          06/05/2002
          .
          .