A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Szeged Megyei Jogú
Város Közgyűlésének a 41/2000. (IX. 14.) Kgy. rendeletével
módosított 61/1999. (XII. 23.) Kgy. számú, építményadóról
szóló rendeletének 6. § (2) bekezdése alkotmányellenes, ezért
ezt a rendelkezést megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének a 41/2000. (IX. 14.)
Kgy. rendeletével módosított 61/1999. (XII. 23.) Kgy. számú
rendelete (a továbbiakban: Ör.) 6. § (2) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását kérte a Csongrád Megyei
Közigazgatási Hivatal vezetője, és ugyanezen jogszabályhely
megsemmisítését kérte egy másik indítványozó is, ezért az
Alkotmánybíróság az ügyeket egyesítette, és egy eljárás
keretében bírálta el.
A Csongrád Megyei Közigazgatási Hivatal vezetője indítványában
azt kifogásolta, hogy az önkormányzat rendeletében az
építmények utáni adó mértékének meghatározásánál a helyi
adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.)
előírásaitól eltérő feltételeket és fogalmakat használ,
illetőleg nem az építmény m2-ben számított alapterülete
szerinti, hanem annak hasznosításától függően, eltérő mértéket
vezet be. Az indítványozó álláspontja szerint az azonos
adóalanyok közötti önkényes és ésszerű indok nélküli
különbségtétel következtében a szabályozásnak ez a módja az
Alkotmány 70/A. §-ban megfogalmazott hátrányos
megkülönböztetés tilalmába ütközik.
A Közigazgatási Hivatal vezetője utóbb kiegészítette
indítványát azzal, hogy mivel a támadott Ör. a Htv.
előírásaival ellentétes módon állapította meg az építményadó
mértékét, az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében foglaltakat is
megsértette.
Más indítványozó azt is kifogásolta, hogy az Ör. az emelt
összegű adó fizetésére kötelezett adóalanyok esetében a
tárgyévi iparűzési adóelőleg 35%-ra vonatkozó maximált
mértékét sem engedi alkalmazni. Álláspontja szerint ezzel a
rendelkezésével az önkormányzat megsértette az Alkotmány 9. §
(2) bekezdésével védett vállalkozáshoz való jogot és a
gazdasági verseny szabadságát.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését a
következő jogszabályi helyekre alapozta:
Az Alkotmány:
9. § (2) bekezdése kimondja, hogy “a Magyar Köztársaság
elismeri és támogatja a vállalkozás jogát és a gazdasági
verseny szabadságát”.
A 44/A. § (1) d) pontja értelmében a helyi képviselőtestület
“törvény keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit és
mértékét”.
A 44/A. § (2) kimondja, hogy “a helyi képviselőtestület a
feladatkörében rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes
a magasabb szintű jogszabállyal”.
A 70/A. §-a az alábbi rendelkezéseket tartalmazza:
“(1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó
minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári
jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem,
nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy
társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet
szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”.
Az Alkotmánybíróság vizsgálata a Htv. alábbi rendelkezéseit
érintette:
“1. § (1) E törvény felhatalmazása és rendelkezései szerint a
települési (községi, városi, fővárosi és kerületi)
önkormányzat képviselőtestülete (a továbbiakban: önkormányzat)
rendelettel az illetékességi területén helyi adókat (a
továbbiakban: adót) vezethet be.”
“5. § Az önkormányzat rendeletével:
a) vagyoni típusú adók,
b) kommunális jellegű adók, továbbá
c) helyi iparűzési adó
bevezetésére jogosult.
6. § Az önkormányzat adómegállapítási joga arra terjed ki,
hogy:
a) az 5. §-ban meghatározott adókat vagy ezek valamelyikét
bevezesse, a már bevezetett adót hatályon kívül helyezze,
illetőleg módosítsa, azonban az évközi módosítás naptári éven
belül nem súlyosbíthatja az adóalanyok adóterheit,
b) az adó bevezetésének időpontját és időtartamát (határozott
vagy határozatlan időre) meghatározza,
c) az adó mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat
gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő
képességéhez igazodóan – e törvényben meghatározott felső
(adómaximum) határokra figyelemmel – megállapítsa,
d) az e törvény második részében meghatározott mentességeket
további mentességekkel, illetőleg kedvezményeket további
kedvezményekkel kibővítse,
e) e törvény és az adózás rendjéről szóló törvény keretei
között a helyi adózás részletes szabályait meghatározza.
7. § Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza az,
hogy:
a) az adóalanyt egy meghatározott adótárgy esetében (4. §)
csak egyféle – az önkormányzat döntése szerinti – adó (5. §)
fizetésére kötelezheti,
b) a vagyoni típusú adók körében az adót egységesen – vagy
tételes összegben, vagy a korrigált forgalmi érték
alapulvételével – határozhatja meg,
c) az általa bevezetett adó mértékeként nem állapíthat meg
többet az adómaximumnál,
d) a kerületi önkormányzat a fővárosi közgyűlés által
bevezetett adót annak hatályon kívül helyezése időpontjáig, a
fővárosi közgyűlés az általa az 1. § (3) bekezdés alapján
bevezetett adót a kerületi képviselő-testületek többségi
véleményének beszerzéséig nem működtetheti.”
“11. § (1) Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén
lévő építmények közül a lakás és a nem lakás céljára szolgáló
épület, épületrész (a továbbiakban együtt: építmény).
(2) Az építményadó alkalmazásában az építményhez tartozik az
építmény rendeltetésszerű használatához szükséges – a
település rendezési tervében előírt, vagy ennek hiányában a
helyben szokásos mértéket meg nem haladó – földrészlet. A
helyben szokásos földrészlet mértékét az önkormányzat
állapítja meg.”
“13. § Mentes az adó alól:
a) a szükséglakás,
b) a gyógy- vagy üdülőhelynek nem minősülő kistelepülésen
fekvő komfort nélküli lakásból 100 m2,
c)
d) a szociális, egészségügyi és gyermekvédelmi, illetőleg a
nevelési-oktatási intézmények céljára szolgáló helyiség,
e)
f) a költségvetési szerv, a közszolgáltató szervezet, valamint
az egyház tulajdonában álló építmény,
g) a lakás és az üdülő épülethez tartozó kiegészítő
helyiségek,
h) az állattartást szolgáló épület, valamint az ehhez
kapcsolódó raktárak, tárolók, továbbá a növénytermesztéshez
kapcsolódó tároló épületek (pl. a műtrágyatárolók, magtárak
stb.).”
“15. § Az adó alapja az önkormányzat döntésétől függően:
a) az építmény m2-ben számított hasznos alapterülete, vagy
b) az építmény korrigált forgalmi értéke.
16. § Az adó évi mértékének felső határa:
a) a 15. § a) pontja szerinti adóalap-számítás esetén: 900
Ft/m2,
b) a 15. § b) pontja szerinti adóalap számítás esetén: a
korrigált forgalmi érték 3%-a.”.
Az Ör-nek az indítvánnyal érintett rendelkezései a következő
szabályozást tartalmazzák:
“6. § (1) Az adó általános mértéke: 400,-Ft/m2/év
A fizetendő adó összege nem lehet több, mint a tárgyévi
iparűzési adóelőleg 35%-a. Az adómaximumot meghaladó
adómérséklés a tárgyévi szeptember 15-én esedékes adó
összegénél vehető figyelembe.
(2) Az adó mértéke 800,-Ft/m2/év
a./ A főtevékenységként ingatlan-bérbeadást végző
vállalkozások, illetve főtevékenységként kereskedelmi
tevékenységet végző nagyvállalkozások esetén, ha építményük
1990. január 01-jét követően épült.
b./ A hitelintézetek, pénzügyi vállalkozások, biztosítók,
befektetési vállalkozások vonatkozásában az építmény
használatbavételi időpontjától függetlenül.”
III.
Az indítványok megalapozottak.
Az Alkotmány biztosítja a helyi önkormányzatok számára, hogy
törvény keretei között megállapítsák a helyi adók fajtáit és
mértékét. A helyi adózás kereteit a Htv. szabályozza. Az
adómegállapítás joga a helyi önkormányzatokat illeti meg. E
keretek között az önkormányzatok szabadsága abban áll, hogy
bevezetik-e a helyi adót, a törvényben szabályozott adónemek
közül melyiket vezetik be, a törvényben meghatározott keretek
között milyen mértékű legyen az adó. Módjukban áll továbbá a
törvényben megállapított adómentességeken és kedvezményeken
túl további kedvezményeket és mentességet megállapítani.
Az önkormányzatok azonban nem állapíthatják meg az egyes
adónemeket, az adó alanyait és az adó tárgyát, sem a Htv.
szerinti fogalmakat, ezeket a törvény szabályozza. A Htv. már
idézett rendelkezései értelmében az építményadó olyan vagyoni
típusú adó, amelynek alapján az adókötelezettség a lakás és a
nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész, valamint az
építmény rendeltetésszerű használatához szükséges – a
település rendezési tervében előírt, vagy ennek hiányában a
helyben szokásos mértéket meg nem haladó – földrészlet alapján
keletkezik, mértékét pedig egységesen kell megállapítani az
építmény m2-ben számított hasznos alapterülete, vagy az
építmény korrigált forgalmi értéke alapulvételével.
Az építményadó alapjának és mértékének szabályozásakor a Htv.
ezen kogens szabályai nem tették lehetővé az önkormányzat
számára az adó mértékének megállapításakor az adótárgytól
független további szempontok figyelembe vételét, sem az
építmény fogalmának a törvénytől eltérő meghatározását.
Az Alkotmánybíróság az 57/1996. (XII. 22.) AB határozatában
már megállapította: miután az adó alanyait, az adó tárgyát, az
adónemeket, az alapvető mentességeket és kedvezményeket a Htv.
állapítja meg, sem az adó alanya, sem az adó tárgya
tekintetében nincs lehetőség a törvénytől való eltérésre (ABH
1996. 339, 340.).
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványokkal
támadott önkormányzati rendelet az építményadó
meghatározásakor az adó tárgyától független, a Htv.-ben nem
szereplő feltétel, nevezetesen az építményben folytatott
vállalkozói vagy más gazdasági tevékenység, illetve az
építmény hasznosítása alapján tett különbséget az adóalanyok
és az adó mértéke között. Ezen gazdasági, illetve
jövedelemszerző tevékenységek adóztatására azonban nem a
vagyoni adók, hanem más jellegű adók állnak az önkormányzat
rendelkezésére (pl. kommunális adó, helyi iparűzési adó).
Mivel a helyi képviselőtestület az építményadó alanyát,
tárgyát és mértékét csak a Htv. keretei között állapíthatta
volna meg, az ettől eltérő jogalkotás sérti az Alkotmány 44/A.
§ (1) bekezdésének d) pontját. Ezzel egyidejűleg az is
megállapítható, hogy az indítvánnyal támadott rendelkezés
magasabb rendű jogszabállyal ellentétes, ezért az alaptörvény
44/A. § (2) bekezdésében foglaltakba ütközik, tehát
alkotmányellenes.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a vizsgált rendelkezés alkotmányellenes és a rendelkező
részben foglaltaknak megfelelően megsemmisítette.
Mivel az Alkotmánybíróság az indítvánnyal érintett
rendelkezést az Alkotmány 44/A. §-ára tekintettel
megsemmisítette, annak az Alkotmány 9. § és 70/A. §-ával való
összefüggését nem vizsgálta.
A kedvezményszabály alkotmányosságára vonatkozó indítvány
pedig a megsemmisítés folytán okafogyottá vált, ezért annak
vizsgálatát az Alkotmánybíróság mellőzte.
A határozat közzététele az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 41. §-án alapul.
Dr. Strausz János Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
előadó alkotmánybíró
. |