A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja : a közoktatásról
szóló 1993. évi LXXIX. törvény ( a továbbiakban : Kt. ) 4. §
(6) bekezdése alkalmazásánál alkotmányos követelmény, hogy
az állam vagy a helyi önkormányzat az egyházi jogi
személyek által fenntartott közoktatási intézmények
működéséhez a hasonló állami és önkormányzati
intézményekével azonos mértékű költségvetési támogatáson
kívül olyan arányú kiegészítő anyagi támogatást nyújtson,
amilyen arányban ezek az intézmények állami vagy
önkormányzati feladatokat vállaltak át. Ez az alkotmányos
követelmény a Kt. e rendelkezésének hatálybalépésére
visszamenő hatályú.
Az Alkotmánybíróság a Kt. 4. § (6) bekezdése, 17. § (1)
bekezdés l) pontja, 81. § (6) bekezdése és 129. § (2)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar
Közlönyben közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvényt ( a
továbbiakban : Kte. ) az 1996. évi LXII. törvény ( a
továbbiakban : Ktn. ) átfogóan módosította. A módosított
közoktatási törvény ( a továbbiakban : Kt. ) 4. § (6)
bekezdése szerint : "Az állam a nem állami, nem helyi
önkormányzati közoktatási intézmény fenntartója részére a
feladat ellátáshoz az éves költségvetési törvényben
megállapított mértékű költségvetési támogatást nyújt. A
helyi önkormányzat vagy az állam a költségvetési
támogatáshoz kiegészítő anyagi támogatást adhat, ha a
nem állami, illetve nem önkormányzati közoktatási intézmény
- az e törvényben szabályozott megállapodás alapján -
állami, illetve helyi önkormányzati feladatot lát el. Nem
jár költségvetési hozzájárulás a fenntartónak az iskolai
rendszerű szakképzés gyakorlati képzésének ellátásához abban
az esetben, ha a fenntartó szakképzési hozzájárulásra
kötelezett". A Kte. 4. § (6) bekezdése így rendelkezett :
" Az állam és az önkormányzat anyagi támogatást nyújt a
nem állami, illetve nem önkormányzati nevelési-oktatási
intézményeknek olyan arányban, amilyen arányban ezek - e
törvényben foglaltak szerinti megállapodással - állami,
illetve önkormányzati feladatot vállalnak át. "
A Kt. 17. § (1) bekezdés l) pontja a következőket írja
elő :
" (1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, nevelési-
oktatási intézményben pedagógus-munkakörben az alkalmazható,
aki e törvényben meghatározott felsőfokú iskolai ( egyetemi
vagy főiskolai szintű ) végzettséggel és szakképzettséggel
rendelkezik. A megfelelő felsőfokú iskolai végzettségek és
szakképzettségek a következők :
l) a j) pontban fel nem sorolt tanórán kívüli
foglalkozás megtartásához a foglalkozás tartalmi
követelményeihez igazodó, a b) - j) pontban felsorolt;
végzettség és szakképzettség".
A Kt. 81. § (6) bekezdése alapján : "A közoktatási
megállapodásra egyebekben a Magyar Köztársasági Polgári
Törvénykönyvének a megbízásra vonatkozó rendelkezéseit kell
alkalmazni".
A Kt. 129. § (2) bekezdése előírja, hogy "A helyi
önkormányzat és a Művelődési és Közoktatási Minisztérium
1996. december 31-ig vizsgálja felül az általa kötött
közoktatási megállapodásokat. A felülvizsgálat nem érintheti
azokat a gyermekeket, tanulókat, akiket a megállapodás
alapján 1996. szeptember 1-jéig vettek fel a nevelési-
oktatási intézménybe".
2. Az indítványozók a Kt. 4. § (6) bekezdése, 17. § (1)
bekezdés l) pontja, 81. § (6) bekezdése és 129. §
(2) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését kérték a következő indokok alapján.
2. 1. A Kte. 4. § (6) bekezdése az állam és az
önkormányzat számára mérlegelést nem tűrő kötelezettséggé
tette a nem állami és nem önkormányzati nevelési és oktatási
intézmények által átvállalt oktatási tevékenység
finanszírozását. A Kt. 4. § (6) bekezdése azonban
megszüntette az államnak és a helyi önkormányzatnak a nem
állami, nem helyi önkormányzati közoktatási intézmények
költségvetési támogatásához nyújtandó kiegészítő anyagi
támogatásra vonatkozó kötelezettségét. A kiegészítő
támogatás nyújtására mérlegelési jogot biztosít, amelynek
gyakorlása tekintetében semmilyen feltételt nem állapít meg,
ezáltal lehetőséget ad önkényes, a jogegyenlőséget és a
hátrányos megkülönböztetés tilalmát sértő eljárások
megvalósítására. Mindezek alapján ez a rendelkezés sérti az
Alkotmány 2. § (1) bekezdését, 70/A. §-át és a 70/F. §-át.
2. 2. A Kt. 17. § (1) bekezdés l) pontja úgy is
értelmezhető, hogy az kizárja a felsőfokú végzettséggel nem
rendelkező hitoktatók oktatásban való részvételét. Az ilyen
hitoktatók az egyház megbízása alapján látják el munkájukat,
ezért az oktatásból való kizárásuk sérti az Alkotmánynak a
vallásszabadságot megállapító 60. §-át. Amennyiben e
rendelkezésből a sérelmezett értelmezés kifejezetten nem
következik, hanem csupán a gyakorlatban már jelentkező
ellentmondásos értelmezés lehetősége áll fenn, ez a szabály
sérti a jogbiztonság elvét és az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésébe ütközik.
2.3. A Kt. 81. § (6) bekezdése a közoktatási
megállapodásokra egyebekben a Ptk. -nak a megbízásokra
vonatkozó szabályait rendeli alkalmazni, amelyek e
megállapodásokra kifejezetten értelmezhetetlenek, vagy az
azokra vonatkozó szabályokkal ellentétesek. Így például
a közoktatási megállapodások határozott időre szóló
megállapodások, ezért azok fel sem mondhatók. A megbízási
jogviszony természetével ellentétben a közoktatási
megállapodás alapján az oktatási tevékenységet végzők
számára utasítások sem adhatók. E megállapodások
tekintetében a megbízás nélküli ügyvitel fogalmilag kizárt.
A Kt. e szabálya tehát alkalmazhatatlan és értelmezhetetlen,
sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megállapított
jogállamiságból fakadó jogbiztonság követelményét.
2. 4. A Kt. 129. § (2) bekezdése előírja a közoktatási
megállapodások felülvizsgálatát, de annak jellegét, irányát
illetően semmilyen szempontot nem határoz meg. A már
megkötött közoktatási megállapodásokat törvény erejével
módosítani nem lehet és a Kt. -nak a Ktn. által
megállapított egyetlen más rendelkezése sem értelmezhető
úgy, hogy azok alapján a Ktn. hatálybalépése előtt megkötött
megállapodások módosítását igényelni lehetne. A
szerződéseket az általános jogelvek értelmében a szerződés
alanyai egyetértésével lehet módosítani. Ez a rendelkezés
ezt a jogelvet is sérti, mert megfogalmazása a hatalmi
helyzetből való módosítás lehetőségét sugallja. Mindezek
alapján a Kt. e rendelkezése a jogbiztonság követelményének
sérelmével jár és ellentétes az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével.
II.
1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése megállapítja, hogy
"A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam".
Az Alkotmány 60. §-a így rendelkezik :
" (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más
lelkiismereti meggyőződés szabad megválasztását vagy
elfogadását, és azt a szabadságot, hogy vallását és
meggyőződését mindenki vallásos cselekmények, szertartások
végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal
együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa
vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy
taníthassa".
Az Alkotmány 67. § (2) bekezdése alapján : "A szülőket
megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó nevelést
megválasszák".
Az Alkotmány 68. § (2) bekezdése kinyilvánítja : "A
Magyar Köztársaság védelemben részesíti a nemzeti és etnikai
kisebbségeket. Biztosítja kollektív részvételüket a
közéletben, saját kultúrájuk ápolását, anyanyelvük
használatát, az anyanyelvű oktatást, a saját nyelven való
névhasználat jogát".
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése szerint : "A Magyar
Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy
számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely
megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás,
politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti
különbségtétel nélkül. " E § (3) bekezdése alapján : "A
Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel
is segíti".
Az Alkotmány 70/F. §-a a művelődési jogról a
következőket tartalmazza.
" (1) A Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok
számára a művelődéshez való jogot.
(2) A Magyar Köztársaság ezt a jogot a közművelődés
kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és
kötelező általános iskolával, képességei alapján mindenki
számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá
az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja meg.
"
Az Alkotmány 70/G. § (1) bekezdése kinyilvánítja, hogy "A
Magyar Köztársaság tiszteletben tartja és támogatja a
tudományos és művészeti élet szabadságát, a tanszabadságot
és a tanítás szabadságát".
Az Alkotmány 70/J. § (1) bekezdése alapján : "A Magyar
Köztársaságban a szülők, gondviselők kötelesek kiskorú
gyermekük taníttatásáról gondoskodni".
2. A Kt. 2. § (3) bekezdése előírja, hogy "a közoktatás
rendszerének működtetése az állam feladata".
A Kt. 3. § (2) bekezdése alapján "Közoktatási
intézményt az állam, a helyi önkormányzat, a helyi
kisebbségi önkormányzat, az országos kisebbségi
önkormányzat, a Magyar Köztársaságban nyilvántartásba vett
egyházi jogi személy, továbbá a Magyar Köztársaság területén
alapított és itt székhellyel rendelkező gazdálkodó
szervezet, alapítvány, egyesület és más jogi személy,
továbbá természetes személy alapíthat és tarthat fenn, ha a
tevékenység folytatásának jogát - jogszabályban foglaltak
szerint - megszerezte".
A Kt. 3. § (3) bekezdése szerint "az állam az ingyenes
és kötelező általános iskoláról az állami szervek és a helyi
önkormányzatok intézményfenntartói tevékenysége, illetve az
állami, a helyi önkormányzati feladatellátás keretében
gondoskodik. E törvény szerint ingyenes továbbá az óvodai
nevelés, az óvodai nevelést és az iskola nevelést és
oktatást kiegészítő pedagógiai szakszolgálatok
igénybevétele, továbbá a gimnáziumi, a szakközépiskolai, a
szakmunkásképző-iskolai, a szakiskolai nevelés és oktatás,
valamint a kollégiumi ellátás".
A Kt. 4. § (1) bekezdése megállapítja, hogy "Az állam
és a helyi önkormányzat a nevelés és az oktatás terén
vállalt feladatainak gyakorlása során köteles tiszteletben
tartani a szülőknek, illetve a gyámnak ( a továbbiakban
együtt : szülő ) azt a jogát, hogy vallási és világnézeti
meggyőződésüknek megfelelő oktatásban és nevelésben
részesülhessenek gyermekeik. A szülő ezt a jogát gyermeke
érdekeinek megfelelően gyakorolja, oly módon, hogy
tiszteletben tartja annak gondolat-, lelkiismeret- és
vallásszabadsághoz való jogát, továbbá véleményét - korától
és érettségétől függően - figyelembe veszi".
A Kt. 13. § (1) és (2) bekezdése a következőket
tartalmazza :
" (1) A szülőt megilleti a nevelési, illetőleg
nevelési-oktatási intézmény szabad megválasztásának joga. A
nevelési, nevelési-oktatási intézmény szabad
megválasztásának joga alapján gyermeke adottságainak,
képességeinek, érdeklődésének, saját vallási, illetve
világnézeti meggyőződésének, nemzeti vagy etnikai
hovatartozásának megfelelően választhat óvodát, iskolát,
kollégiumot.
(2) A szülők joga, hogy gyermekük számára nem állami,
illetve nem önkormányzati nevelési-oktatási intézményt
válasszanak, továbbá - az, hogy e törvényben foglaltak
szerint - nem állami, illetve nem helyi önkormányzati
óvodát, iskolát alapítsanak, vagy annak alapításában részt
vegyenek".
A Kt. 81. § (1) bekezdés d) és e) pontja így
rendelkezik :
" (1) Ha a nevelési-oktatási intézményt nem helyi
önkormányzat, illetve nem állami szerv tartja fenn
d) az óvodai, iskolai, kollégiumi felvétel, továbbá az
óvodai elhelyezés, a tanulói jogviszony, illetőleg a
kollégiumi tagsági viszony fenntartása - írásbeli
megállapodásban - fizetési kötelezettséghez köthető, az
óvodai elhelyezés, a tanulói jogviszony és a kollégiumi
tagsági jogviszony megszüntetésével kapcsolatosan - írásbeli
megállapodásban - e törvény 74-75. §-ától el lehet térni;
e) a nevelési-oktatási intézmény - a fenntartó és a feladat
ellátásáért felelős helyi önkormányzat között létrejött
írásbeli megállapodás ( a továbbiakban : közoktatási
megállapodás ) keretei között - részt vehet az e törvényben
meghatározott önkormányzati feladatok megvalósításában. A
közoktatási megállapodás keretében a nevelés és oktatás a
gyermekek, tanulók számára ingyenessé válik, és a
megállapodás keretei között nem lehet alkalmazni a d)
pontban foglaltakat. Az e törvény 86. §-ának (3)
bekezdésében meghatározott feladatok ellátására a fővárosi,
megyei, megyei jogú városi önkormányzattal lehet közoktatási
megállapodást kötni".
A Kt. 81. § (8) bekezdése szerint : "A művelődési és
közoktatási miniszter is köthet közoktatási megállapodást
akkor, ha a közoktatási intézmény térségi vagy országos
feladatot lát el, feltéve, hogy a közoktatási intézmény
fenntartója - az (1) bekezdés e) pontja szerint -
sikertelenül kezdeményezte a közoktatási megállapodás
megkötését".
III.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt
döntését a következőkkel indokolja.
1.1. A Kte. 4. § (6) bekezdése alapján az államnak és
az önkormányzatnak a nem állami, nem önkormányzati nevelési-
oktatási intézményeknek ( a továbbiakban : nem állami
intézmény ) olyan mértékű anyagi támogatást kellett
nyújtania, amilyen arányban azok a törvényben foglaltak
szerint megkötött megállapodás alapján állami, illetve
önkormányzati feladatot vállaltak át. A Kte. e rendelkezése
értelmében tehát a nem állami intézmények a közoktatási
megállapodás alapján az átvállalt feladatokkal arányos
anyagi támogatás igénybevételére voltak jogosultak.
1. 2. A Kt. 4. § (6) bekezdésének első mondata alapján
a nem állami intézmény fenntartója a feladatellátáshoz az
éves költségvetési törvényben meghatározott költségvetési
támogatásra jogosult, amelyet az államnak külön megállapodás
nélkül is biztosítania kell.
A Kt. 118. § (3) bekezdése szerint a központi
költségvetés az állami szervek és a helyi önkormányzatok,
valamint a nem állami, nem helyi önkormányzati
intézményfenntartók részére az általuk fenntartott nevelési-
oktatási intézmények működéséhez - a gyermek-, tanulói
létszámot, valamint az ellátott feladatokat figyelembe véve
- normatív költségvetési hozzájárulást biztosít. A 118. §
(4) bekezdése - a 4. § (6) bekezdéséhez kapcsolódóan - pedig
előírja, hogy a nem állami, nem helyi önkormányzati
intézményfenntartó részére megállapított normatív
költségvetési hozzájárulás összege nem lehet kevesebb, mint
a helyi önkormányzat részére ugyanazon jogcímen
megállapított normatív hozzájárulás.
A Kt. fenti rendelkezései alapján tehát valamennyi nem
állami intézmény fenntartóját, közöttük az egyházi jogi
személyeket is, alanyi jogon illeti meg az éves
költségvetési törvényben megállapított normatív
hozzájárulás. A Magyar Köztársaság 1997. évi
költségvetéséről szóló 1996. évi CXXIV. törvény 34. § (1)
bekezdés a) pontja szerint a közoktatási feladatokat ellátó
nem állami intézmények fenntartóit - a megjelölt néhány
kivétellel - a helyi önkormányzatok normatív állami
hozzájárulásával azonos jogcímeken és feltételek mellett,
azonos összegű normatív hozzájárulás illeti meg.
A Kt. 4. § (6) bekezdés második mondata alapján a nem
állami intézmény részére a helyi önkormányzat vagy az állam
az alanyi jogon járó normatív hozzájáruláshoz kiegészítő
anyagi támogatást adhat. Ez a támogatás azonban csak a
közoktatási megállapodás megkötése alapján és abban az
esetben nyújtható, ha a nem állami intézmény állami, illetve
helyi önkormányzati feladatot lát el. A kiegészítő támogatás
biztosítása ezáltal az önkormányzatok illetve a művelődési
és közoktatási miniszter mérlegelési jogkörébe tartozik.
A Kt. 38. § (1) bekezdése szerint a közoktatási
intézménynek rendelkeznie kell a feladatai ellátáshoz
szükséges feltételekkel. A közoktatási intézmény az alapító,
illetőleg a fenntartó szerv által biztosított pénzeszköz,
valamint egyéb bevételei alapján gondoskodik feladatainak
ellátásáról.
A Kt. alapján járó normatív költségvetési hozzájárulás
az intézmények működéséhez szükséges anyagi fedezetnek csak
bizonyos részét - a művelődési és közoktatási miniszter
közlése szerint fenntartótól függetlenül, országos átlagban
mintegy 63-64 %-át - biztosítja. Ezért a Kt. előbbiekben
idézett rendelkezése értelmében a működéshez hiányzó anyagi
fedezetről a fenntartónak kell gondoskodnia.
A nem állami intézmények számára a Kt. alapján nyújtott
normatív hozzájárulás kiegészítésének megállapítására
egyrészt a Kt. idézett 81. § d) pontja szerinti fizetési
kötelezettséget tartalmazó megállapodás, másrészt a 4. § (6)
bekezdése és a 81. § e) pontja alapján kötött közoktatási
megállapodás áll rendelkezésre.
A Kt. 81. § (1) bekezdés e) pontja alapján kötött
közoktatási megállapodás révén a nevelés és oktatás
ingyenessé válik. A 81. § (4) bekezdése előírja, hogy a
kiegészítő támogatás összegét oly módon kell meghatározni,
hogy az lehetővé tegye az átvállalt feladatoknak - a
megállapodásban meghatározott gyermek-, illetve
tanulólétszám keretein belül - az e törvény 114-115. §-ában
és 117. §-ában meghatározottak szerinti ingyenes, illetve
térítési díj ellenében való ellátását. A Kt. 4. § (6)
bekezdése anyagi támogatás biztosításáról szól, tehát az a
pénzügyi támogatás mellett lehetővé teszi az egyéb
támogatási formák alkalmazását is ( pl. létesítmények
ingyenes átengedését, azok fenntartási költségeinek
biztosítását ) .
A Kt. új rendelkezései értelmében tehát a közoktatási
megállapodások megkötése akkor lehetséges, ha a nem állami
intézmények állami, illetőleg önkormányzati feladatokat
vállalnak át és azok ellátásához az alanyi jogon járó
normatív hozzájáruláson kívül kiegészítő támogatást
igényelnek. Ha az érintettek között a közoktatási
megállapodások megkötésére sor kerül, annak alapján az
átvállalt feladatoknak a Kt. -ban foglalt feltételekhez
igazodó ellátása biztosítható.
A fentiek összegezéseként megállapítható, hogy a Kt.
vizsgált rendelkezése alapján a nem állami intézmények új
alapokra helyezett támogatási rendszere az ilyen intézmények
részére az önkormányzatokéval azonos, alanyi jogon járó
normatív költségvetési támogatást biztosít. Ez a rendelkezés
a közoktatási megállapodás megkötése esetén teszi csak
lehetővé az átvállalt feladatok tekintetében olyan
kiegészítő anyagi támogatást, amelynek keretében az oktatás
ingyenessé válik. A kiegészítő támogatás nyújtása ezáltal az
önkormányzat vagy művelődési és közoktatási miniszter
mérlegelési jogkörébe tartozik.
1. 3. Az Alkotmány idézett 70/F. § (2) bekezdése
alapján az államot az oktatáshoz való jog érvényesülési
feltételeinek biztosításában az egyes oktatási formák
tekintetében eltérő kötelezettségek terhelik.
Az Alkotmány e rendelkezése a kötelező általános
iskolai oktatásban az ingyenes oktatás állami biztosításának
kötelezettségét írja elő. E rendelkezés alapján tehát ebben
az oktatási formában az államnak alkotmányos kötelezettsége,
a szülőknek és a tanulóknak pedig alapvető alanyi
jogosultsága áll fenn az ingyenes oktatásra. A Kt. 3. § (3)
bekezdése alapján az állam az ingyenes és kötelező általános
iskoláról az állam szervek és a helyi önkormányzatok
intézményfenntartói tevékenysége, illetve az állami és a
helyi önkormányzati feladatellátás keretében gondoskodik.
A középfokú oktatás tekintetében az Alkotmány állami
kötelezettségként a képességei alapján mindenki számára
hozzáférhető oktatás biztosítását és az oktatásban
részesülők anyagi támogatását határozza meg. A Kt. idézett
3. § (3) bekezdése azonban az Alkotmány 70/F. §-át
meghaladóan a középfokú oktatást és nevelést is ingyenessé
nyilvánítja.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az államot csak
a semleges iskola létesítésének és fenntartásának
kötelessége terheli. Nem állapítható meg az, hogy államnak
mindenki számára a választása szerinti iskolában kell
ingyenes oktatást biztosítania.
1. 4. A lelkiismereti és vallásszabadságról, valamint
az egyházakról szóló
1990. évi IV. törvény ( a továbbiakban : Lvet. ) 17. § (1)
bekezdése szerint "az egyházi jogi személy elláthat minden
olyan nevelési-oktatási, kulturális, szociális,
egészségügyi, sport, illetőleg gyermek- és ifjúságvédelmi
tevékenységet, amelyet törvény nem tart fenn kizárólagosan
az állam vagy állami szerv ( intézmény ) számára. E
tevékenységi körben az egyházi jogi személy intézményt
létesíthet és tarthat fenn".
A Lvet. 19. § (1) bekezdése úgy rendelkezik, hogy "az
állam az egyházi jogi személy nevelési-oktatási, szociális
és egészségügyi, sport, gyermek- és ifjúságvédelmi
intézményei működéséhez - külön törvény rendelkezései
szerint - normatív módon meghatározott, a hasonló állami
intézményekkel azonos mértékű költségvetési támogatást
nyújt, illetőleg a támogatás az ilyen ellátásokra
elkülönített pénzeszközökből történik".
Az Alkotmánybíróság a 4/1993. (II. 12.) AB
határozatában feltárta a vallásszabadsághoz való jog
alkotmányos tartalmát és vizsgálta e jog érvényesülésének
feltételeit az oktatás területén, továbbá meghatározta az
államnak az egyházi oktatási intézményeket érintő
intézményvédelmi kötelezettségeit a kötelező iskolai oktatás
tekintetében.
Ezek keretében az Alkotmánybíróság megállapította :
"Az állam nem tagadhatja meg a jogi lehetőségét annak, hogy
akár vallásos, akár ateista elkötelezettségű iskolák
jöjjenek létre; az ehhez szükséges jogszabályokat meg kell
alkotnia. Az állam azonban nem köteles nem semleges
iskolákat felállítani. Ha viszont az egyház vagy a szülők
elkötelezett iskolát alapítottak és működtetnek, az állam
támogatni köteles őket olyan arányban, amennyiben ezek az
intézmények állami feladatot vállaltak át; illetve nem
tagadhatja meg az állam a támogatást akkor sem, ha más,
összehasonlítható, világnézetileg elkötelezett intézményt
már támogat, s a megkülönböztetésnek nincs alkotmányos
indoka.
Ha nincs is joga a szülőnek arra, hogy az állam a szülő
kívánsága szerinti világnézetű iskolát nyisson, az a védelmi
joga megvan, hogy ne legyen köteles vallási vagy világnézeti
meggyőződésével ellentétes iskolába járatni a gyerekét.
Hasonlóképpen ahhoz, ahogy azt az Alkotmánybíróság a
lelkiismereti szabadsággal kapcsolatban kifejtette, az
államnak nemcsak az ilyen kényszertől kell tartózkodnia,
hanem ésszerű keretek között az alternatív magatartást is
lehetővé kell tennie. Nem alkotmányellenes, ha ez utóbbi
érdekében az, aki lelkiismerete szerint kíván cselekedni,
olyan áldozatra kényszerül, amely nem aránytalan". ( ABH
1993, 56, 57. )
A 18/1994. (III. 31.) AB határozat pedig azt is
megállapította, hogy "az állam intézményvédelmi
kötelezettségének az felel meg, ha megteremti a vallásilag
elkötelezett oktatási-nevelési intézmények létrejöttének
jogszabályi feltételeit és azokat olyan arányban támogatja,
amennyiben ezek az intézmények állami, illetőleg
önkormányzati feladatokat vállaltak át". ( ABH 1994, 91. )
A Kormány a Kt. módosításával egyidejűleg a 1080/1996.
(VII. 23.) határozatában rendelkezett az egyházi jogi
személyek által fenntartott nevelési-oktatási intézményekkel
összefüggésben kötött közoktatási megállapodásokról. E
határozatában a Kormány kinyilvánította, hogy az egyházi
jogi személyekkel kötött közoktatási megállapodások
fenntartásával továbbra is biztosítani kell - az egyébként
járó normatív költségvetési hozzájáruláson felül - a
kiegészítő hozzájárulást ahhoz, hogy az óvodák, iskolák,
kollégiumok működtetése zavartalan legyen. Ennek érdekében
kikötötte, hogy a közoktatási megállapodások teljesítéséhez
szükséges fedezet biztosítására a mindenkori éves
költségvetési törvények előkészítése során figyelemmel kell
lenni.
Az Alkotmánynak a vallásszabadság alapjogát megállapító
60. §-ából, valamint az Alkotmánybíróság fentiekben idézett
határozataiból és a Lvet. 19. § (1) bekezdéséből, mint a Kt.
szempontjából speciális rendelkezésből az következik, hogy
az állam és a helyi önkormányzat az egyházi jogi személyek
által fenntartott közoktatási intézmények működéséhez a
hasonló állami és önkormányzati intézményekével azonos
mértékű költségvetési és olyan arányú kiegészítő anyagi
támogatást köteles biztosítani, amilyen arányban azok állami
vagy önkormányzati feladatokat vállaltak át. Ebben az
esetben tehát a helyi önkormányzatnak vagy a művelődési és
közoktatási miniszternek az egyházi iskola fenntartójával
közoktatási megállapodást kell kötnie és ennek keretében az
éves költségvetési normatív hozzájáruláson kívül olyan
arányú kiegészítő anyagi támogatást kell biztosítania, mint
amilyen arányban ez az intézmény állami vagy önkormányzati
feladatot vállalt át.
Az Alkotmánybíróság a volt egyházi ingatlanok tulajdoni
helyzetének rendezéséről szóló 1991. évi XXXII. törvény
( Evt. ) alkotmányosságát elbíráló 4/1993. (II. 12.) AB
határozatában megállapította, hogy az egyházak, különösen az
Evt. -vel érintett történelmi egyházak történelmi és
társadalmi szerepe, valamint a vallásszabadsághoz való
alapjog kielégítően indokolja, hogy az egyházi funkciók
gyakorlását szolgáló ingatlanok visszajuttatása nem minősül
más érintett tulajdonosokkal szemben önkényes
megkülönböztetésnek. A történelmi egyházak esetében ugyanis
elsődlegesen nem kárpótlásra, hanem alapjog gyakorlása
anyagi feltételeinek biztosítására került sor. ( ABH 1993,
64, 68. ) Az Alkotmánybíróság a termőföldről szóló 1994. évi
LV. törvény ( Ftv. ) előzetes alkotmányossági vizsgálata
során a 35/1994. (VI. 24.) AB határozatában ugyancsak
kinyilvánította, hogy az Ftv. alapján az egyházi jogi
személy számára lehetővé tett termőföldre vonatkozó
tulajdonjogszerzés az egyházi jogi személyek alkotmányos
szerepének betöltését segíti elő, ezért az nem minősíthető
alkotmányellenesnek. ( ABH 1994, 204. )
A Kt. 81. § (10) bekezdésének az a rendelkezése, amely
szerint "a művelődési és közoktatási miniszter köteles
közoktatási megállapodást kötni az országos kisebbségi
önkormányzattal, ha a nemzeti, etnikai kisebbséghez tartozók
iskolai, kollégiumi ellátása az önkormányzati feladatellátás
keretében nem megoldott", pedig a Magyar Köztársaságban élő
nemzeti és etnikai kisebbségeknek az Alkotmány 68. §-ában
biztosított alapjoga szolgálatában áll. Nincs alkotmányos
indoka annak, hogy a Kt. az egyházi jogi személyek
tekintetében nem tartalmaz hasonló kötelező rendelkezést a
vallásszabadságból fakadó fenntartói jogok gyakorlása anyagi
feltételeinek biztosítására.
Az előbbiek összegezéseként az Alkotmánybíróság a
vizsgált tárgykörre vonatkozóan megállapítja, hogy a nem
állami oktatási intézmények körében az egyházi jogi
személyek által fenntartott oktatási intézményeknek a
rendelkező részben megállapított kötelező költségvetési és
kiegészítő anyagi támogatásában, valamint a Kt. 81. § (10)
bekezdése alapján kötelezően kötött közoktatási
megállapodásban megtestesülő pozitív diszkriminációt az
Alkotmány 60. §-ában és 68. §-ában biztosított alapjogok
érvényesítése teszi szükségessé.
Mivel egyrészt a Kt. 4. § (6) bekezdése
alkotmányellenesen is értelmezhető, amelyből
alkotmányellenes alkalmazás és helyzet keletkezhet, másrészt
pedig a Kormány a fenti, egyébként sem teljesen egyértelmű
határozatát bármikor módosíthatja, az Alkotmánybíróság a Kt.
e rendelkezésének alkalmazásával szemben a rendelkező
részben megfogalmazott alkotmányos követelményt állapította
meg. Ez a követelmény a Kt. e kifogásolt rendelkezésének
hatálybalépésére visszamenő hatályú.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Kt. 4. § (6)
bekezdésének az Alkotmány
2. § (1) bekezdésébe, 70/A. § (1) és (3) bekezdésébe és
70/F. §-ába ütközését nem állapította meg.
2. Az indítványozók a Kt. 17. § (1) bekezdés l) pontja
nem egyértelmű értelmezhetősége miatt vélelmezik annak
alkotmányellenességét.
Az Alkotmánybíróság a 9/1992. (I. 30.) AB határozatában
kifejtette, hogy a jogállam nélkülözhetetlen eleme a
jogbiztonság. A jogbiztonság az állam - s elsősorban a
jogalkotó - kötelességévé teszi annak biztosítását, hogy a
jog egésze, egyes részterületei és az egyes jogszabályok is
világosak, egyértelműek, működésüket tekintve kiszámíthatóak
és előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. ( ABH
1992, 65. )
A Kt. e kifogásolt rendelkezése - az indítványban
foglaltaktól eltérően - nem értelmezhető úgy, hogy az
kizárja a felsőfokú végzettséggel nem rendelkező hitoktatók
oktatásban való részvételét.
A Lvet. 17. § (2) bekezdése alapján az egyházi jogi
személy az állam által fenntartott nevelési és oktatási
intézményekben - a tanulók és a szülők igényei szerint - nem
kötelező jelleggel ( fakultatív tantárgyként )
vallásoktatást tarthat. A Lvet. e rendelkezésének
megfelelően a Kt. 4. § (4) bekezdése határozza meg a
fakultatív hit- és vallásoktatás szabályait. A Kt. e
rendelkezése szerint az állami és a helyi önkormányzati
nevelési-oktatási intézményben lehetővé kell tenni, hogy a
szülő vallási meggyőződésének megfelelően a tanuló az
iskolában és a kollégiumban, továbbá az óvodai
foglalkozásokhoz csatlakozóan a gyermek az óvodában az
egyházi jogi személy által szervezett fakultatív hit- és
vallásoktatásban vegyen részt. A hit- és vallásoktatás
tartalmának meghatározása, a hitoktató alkalmazása és
ellenőrzése, a hit- és vallásoktatással összefüggő
igazgatási cselekmények végzése, így különösen a hit- és
vallásoktatásra való jelentkezés megszervezése, előmeneteli
értesítések, bizonyítvány kiadása az egyházi jogi személy
feladata. Az iskola, a kollégium, illetve az óvoda köteles
biztosítani a hit- és vallásoktatáshoz szükséges tárgyi
feltételeket, így különösen a helyiségek rendeltetésszerű
használatát, valamint a jelentkezéshez és működéshez
szükséges technikai és adminisztrációs lehetőségeket. A Kt.
e rendelkezéséből egyértelműen az következik, hogy a
fakultatív hit- és vallásoktatás szervezésével kapcsolatos
teendők ellátása, köztük külön is nevesítve a hitoktató
alkalmazása és ellenőrzése az egyházi jogi személy
feladatkörébe tartozik.
A Kt. 53. § (1) bekezdése alapján az intézmény a
tanulók érdeklődése és igényei szerint tanórán kívüli
foglalkozásokat szervez. E § (2) bekezdése tételesen
felsorolja a tanórán kívüli foglalkozások körét. A Kt. e
rendelkezése értelmében az egyházi jogi személy által
szervezett fakultatív hit- és vallásoktatás nem tartozik a
tanórán kívüli foglalkozások körébe.
A vizsgált rendelkezést a Kt. -nak a közoktatásban
alkalmazottakról szóló III. fejezete tartalmazza, amely
kizárólag a nevelési-oktatási intézményben pedagógus
munkakörben foglalkoztatottakra vonatkozó szabályokat
állapít meg. Mivel a hitoktatót nem a közoktatási intézmény,
hanem az egyházi jogi személy alkalmazza és nem pedagógus
munkakörben, ezért a hitoktatóra a Kt. 17. §-ában az iskolai
végzettségre megállapított szabályok nem vonatkozhatnak.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Kt. 17. §. (1) bekezdés l) pontja nem ütközik az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe és 60. §-ába.
3. A Kt. értelmében a nem állami intézmények fenntartói
és az önkormányzatok, illetve a művelődési és oktatási
miniszter között létrejött közoktatási megállapodás alapján
az intézmények a törvényben meghatározott állami, illetve
önkormányzati feladatot, tehát szolgáltatást látnak el,
kiegészítő anyagi támogatás, vagyis ellenszolgáltatás
fejében. A megállapodás révén a felek visszterhes szerződést
kötnek, amelyre - eltérő jogi rendezés hiányában - a Ptk. -
nak a szerződésekre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.
A Ptk. -nak a szerződési szabadság elvét kifejező 200.
§ (1) bekezdése szerint a szerződés tartalmát a felek
szabadon állapíthatják meg. A felek a szerződésekre
vonatkozó rendelkezésektől egyező akarattal eltérhetnek, ha
jogszabály az eltérést nem tiltja. A Ptk. 226. § (1)
bekezdése alapján jogszabály meghatározhatja a szerződés
egyes tartalmi elemeit és kimondhatja, hogy ezek a
szerződésnek akkor is részei, ha a felek eltérően
rendelkeznek. E § (2) bekezdése pedig úgy rendelkezik, hogy
jogszabály a hatálybalépése előtt megkötött szerződések
tartalmát csak kivételesen változtathatja meg. A Ptk.
biztosítja a szerződéskötési szabadságot, a típusszabadságot
és a szerződésre vonatkozó szabályok diszpozitív jellegét,
amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik.
A Kt. 81. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy "a
közoktatási megállapodás tartalmát a felek szabadon
állapítják meg azzal a megkötéssel, hogy a megállapodásnak
tartalmaznia kell :
a) a nevelési és oktatási feladatokat;
b) a gyermekek, tanulók számát;
c) az óvodai nevelési feladatokban, illetve a
tankötelezettség teljesítésével, az iskolai neveléssel és
oktatással összefüggő feladatokban való részvételt, s ezzel
összefüggésben a fenntartói irányítás egyes jogosítványai
gyakorlásának a megbízóra történő esetleges átruházását;
d) azt az időszakot, amelyre a szerződést kötötték;
e) a fenntartó által a feladatellátáshoz igénybe vehető
forrásokat, valamint az ehhez nyújtott kiegészítő támogatás
összegét, továbbá azokat a szolgáltatásokat, amelyek a
megállapodás alapján a gyermekek, tanulók, szülők részére
ingyenessé válnak, illetőleg amelyeket térítési díjért
vehetnek igénybe".
A Kt. 81. § (5) bekezdése előírja, hogy "a közoktatási
megállapodásban kikötött időszaknak biztosítania kell, hogy
az érdekelt gyermekek az óvodát, illetőleg a tanulók az
iskolai tanulmányaikat a megállapodás alapján be tudják
fejezni".
A Kt. fenti előírásai tehát a közoktatási megállapodás
egyes tartalmi összetevőit kötelező erővel meghatározzák, a
felek a szerződés egyéb tartalmi elemeit szabadon
állapíthatják meg. A Kt. 81. § (6) bekezdése azonban
előírja, hogy a közoktatási megállapodásra egyebekben a Ptk.
-nak a megbízásra vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján megállapította, hogy a
Kt. vizsgált rendelkezése és a Ptk. jelzett kapcsolódó
rendelkezései között sem kollízió, sem
értelmezhetetlenségből fakadó alkotmányellenesség nem áll
fenn. Ezek egymást kiegészítő viszonyban állnak. Ezért az
Alkotmánybíróság a Kt. 81. § (6) bekezdésével összefüggésben
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének sérelmét nem állapította
meg.
4. A Kt. 129. § (2) bekezdése határidő rögzítésével
előírja a korábban kötött közoktatási megállapodások
felülvizsgálatát. Ez a rendelkezés a felülvizsgálat
végrehajtására a helyi önkormányzatot, valamint a Művelődési
és Közoktatási Minisztériumot kötelezi, tehát a szerződések
egyoldalú felülvizsgálatát rendeli el.
A vizsgált rendelkezés a felülvizsgálat tekintetében
azt az egyetlen - az indítványban nem értékelt -
követelményt állapítja meg, hogy az nem érintheti azokat a
gyermekeket, tanulókat, akiket a megállapodás alapján 1996.
szeptember 1-jéig vettek fel a nevelési-oktatási
intézménybe. E rendelkezésből az következik, hogy a
felülvizsgálatnak a Ktn. hatálybalépése előtt kötött
megállapodással érintett intézményekbe felvett tanulók
tekintetében nem lehet visszaható hatálya.
A Ktn. a felülvizsgálatra vonatkozóan egyéb feltételt,
vagy szempontot nem határoz meg, tehát olyan általános
rendelkezést sem tartalmaz, amely szerint a felülvizsgálatot
kizárólag a Ktn. által megállapított, módosított
rendelkezésekre figyelemmel kell végrehajtani.
A művelődési és közoktatási miniszter - az
Alkotmánybíróság megkeresése alapján adott tájékoztató
levelében - a közoktatási megállapodás felülvizsgálatának
indokait a következőkben jelölte meg.
"a) A megkötött közoktatási megállapodások magukba foglalják
a normatív költségvetési hozzájárulásra való jogosultságot
is. Sok esetben a közoktatási megállapodásokat kizárólagosan
a normatív költségvetési hozzájárulás folyósítása érdekében
kötötték. Miután a módosító törvény alapján a normatív
költségvetési hozzájárulás alanyi jogon jár, a megkötött
megállapodásokból a költségvetési hozzájárulásra vonatkozó
rendelkezéseket ki kell emelni.
b) Megváltoztak azok a hatásköri szabályok, amelyek a
tevékenység engedélyezését szabályozták. A hatáskör
megosztásra került a jegyző és a főjegyző között a
közoktatásról szóló törvény 79. §-ának (3) bekezdésében
meghatározottak szerint. A törvény eredeti
81. §-ának (6) bekezdése szerint ahhoz, hogy a miniszterrel
közoktatási megállapodást lehessen kötni, be kellett
csatolni a székhely szerint illetékes községi, városi,
fővárosi, kerületi, megyei jogú városi önkormányzat és a
megyei, fővárosi önkormányzat nyilatkozatát arról, hogy nem
kíván közoktatási megállapodást kötni. Ez a feltétel
szerepel a közoktatási megállapodásokban is, melyet a
megkötött szerződésekből ki kell emelni.
c) A módosító törvény a hatályos törvényi rendelkezésekhez
képest megváltoztatta a nem magyar állampolgárok részére
biztosított költségvetési támogatást. Az eredeti 110. § (1)
bekezdése szerint, a nem magyar állampolgár akkor volt
tanköteles, ha legalább tartózkodási engedéllyel
rendelkezett. Az új 110. § (1) bekezdése ezt a rendelkezést
huzamos tartózkodási engedélyhez köti. Ebből következik,
hogy az ideiglenes tartózkodási engedéllyel rendelkező nem
magyar állampolgár nem tanköteles és ezért nem részesül a
magyar állampolgárral azonos elbírálásban. Miután a
közoktatási megállapodásokban általában nem került
egyértelműen rögzítésre, hogy a hozzájárulás csak azok után
jár, akik jogosultak annak igénybevételére, indokolt e
tekintetben is megvizsgálni a megkötött közoktatási
megállapodásokat. "
Az Alkotmánybíróság a 32/1991. (VI. 6.) AB
határozatában vizsgálta a Ptk. már idézett 226. § (2)
bekezdésének alkotmányosságát és annak alkotmányellenességét
nem állapította meg. Az Alkotmánybíróság felfogása szerint
önmagában nem alkotmányellenes a Ptk. 226. § (2)
bekezdésének az a rendelkezése, amelynek alapján jogszabály
a hatályba lépése előtt megkötött szerződések tartalmát
kivételesen megváltoztathatja. Kifejtette, hogy különösen a
hosszú évekig fennálló szerződési jogviszonyokra a jelentős
gazdasági - esetleg politikai - pénzügyi és egyéb társadalmi
változások nyilvánvalóan hatást gyakorolnak, s a
szerződéskötéskor előre nem látott körülmények lényegesen
megváltoztathatják a szerződő felek helyzetét, a jogok és
kötelezettségek arányát, és valamelyikük számára rendkívül
terhessé vagy egyenesen lehetetlenné tehetik a szerződés
változatlan tartalommal történő fenntartását, illetőleg a
szerződés teljesítését. Ezekben az esetekben tehát az állami
beavatkozásra, a szerződési kötelezettségek átértékelésére,
megváltoztatására, esetlegesen a szerződések megszüntetésére
kifejezetten szükség van. Rámutatott az Alkotmánybíróság
arra is, hogy mind az egyedi jogviszonyok, tehát egy-egy
konkrét szerződés tartalmának megváltoztatása, mind pedig a
jogviszonyok társadalmi méretű, tehát jogszabály útján
történő megváltoztatása csak alkotmányos keretek között
történhet meg. A változtatás alkotmányos garanciája pedig az
egyedi jogviszonyok tekintetében a bírói, a jogviszonyok
társadalmi méretű megváltoztatása körében pedig az
alkotmánybírósági kontroll. Álláspontja szerint a
kivételességet - amelynek fennállása esetén a meglevő
jogviszonyok tartalma jogszabály útján módosítható - éppúgy
esetenként, jogszabályonként kell vizsgálni, mint a bírósági
szerződésmódosítás alkalmazhatóságát az egyedi
jogviszonyokban. Jogszabályonként külön-külön eldöntendő
kérdés tehát az, hogy mikor felel meg a fennálló szerződési
kapcsolatokba való állami beavatkozás az Alkotmánynak,
illetőleg az előbbi szempontoknak. Ennek eldöntése
elsősorban a törvényhozó felelőssége, de a beavatkozás
alkotmányosságát az Alkotmánybíróság dönti el.
( ABH 1991, 134, 136. )
Az Alkotmánybíróság a Kt. vizsgált rendelkezésével
összefüggésben a következőket állapította meg : a) a Kt.
közjogi természetű és tartalmú megállapodásokról
rendelkezik;
b) a Kt. a már megkötött megállapodásokat nem módosította;
c) a kifogásolt rendelkezés csak a megállapodások
felülvizsgálatát rendeli el, nem írja elő azok kötelező
módosítását.
Mivel a támadott rendelkezés kiköti, hogy a
felülvizsgálat nem érintheti azokat a tanulókat, akiket a
megállapodás alapján 1996. szeptember 1-jéig vettek fel a
nevelési-oktatási intézménybe és a felülvizsgálatot 1996.
december 31-ig végre kellett hajtani, a felülvizsgálat
eredményének lehetőségét a Kt. tartalmilag körülhatárolta. A
felülvizsgálat azonban a jövőre nézve vonatkozhatott
valamennyi korábban megkötött megállapodásra a Kt. 4. § (6)
bekezdésében foglalt új támogatási rendszer következtében.
A Kt. e rendelkezése a közoktatási megállapodások
felülvizsgálatára 1996. december 31-ei határidőt állapított
meg, amely már lejárt. A jogalkotásról szóló 1987. évi XI.
törvény 13. §-a szerint a jogszabály akkor veszti hatályát,
ha más jogszabály hatályon kívül helyezi, vagy ha a
jogszabályban meghatározott határidő lejárt.
Az Alkotmánybíróság mindezek alapján megállapította,
hogy a Kt. vizsgált rendelkezésében a felülvizsgálat
elrendelése annyiban nem alkotmányellenes, amennyiben az a
rendelkező részben megállapított alkotmányos követelménynek
megfelelően került végrehajtásra. E követelménynek a
felülvizsgálat során bekövetkezett megsértése esetén az
érintettek az Alkotmánybíróság e határozata alapján sérelmük
orvoslását bíróság előtt kezdeményezhetik.
Az Alkotmánybíróság a kifejtettekre figyelemmel a Kt.
129. § (2) bekezdésével összefüggésben az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésének sérelmét nem állapította meg.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező
részben foglaltak szerint határozott.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |