Hungarian
Ügyszám:
.
261/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 261/B/1997. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/689
.
A döntés kelte: Budapest, 09/21/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabályok  alkotmányellenességének
    utólagos   megállapítására   irányuló   indítványok   alapján
    meghozta a következő

                            határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság a társadalombiztosítás pénzügyi  alapjai
    1998. évi költségvetéséről szóló 1997. évi CLIII. törvény 24.
    §-a,    valamint    az    egészségügy   társadalombiztosítási
    finanszírozásának  egyes kérdéseiről szóló  103/1995.  (VIII.
    25.)  Korm. rendelet 7. § (2) bekezdése, 2. számú melléklete,
    8.-9.  §-ai és 9/A. §-a alkotmányellenességének megállapítása
    és megsemmisítése iránt benyújtott indítványokat elutasítja.
                                Indokolás
                                   
                                   I.
                                   
      1. Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett, amelyek  a
      háziorvosi  ellátás  finanszírozásának a társadalombiztosítás
      pénzügyi   alapjai   1995.   évi   költségvetéséről   és    a
      természetbeni        egészségbiztosítási       szolgáltatások
      finanszírozásának  általános  szabályairól  szóló  1995.  évi
      LXXIII.   törvény  15.  §  (1)  bekezdésében,   valamint   az
      egészségügy  társadalombiztosítási  finanszírozásának   egyes
      kérdéseiről szóló 103/1995. (VIII. 25.) Korm. rendeletben  (a
      továbbiakban:   Korm.   r.)   foglalt   egyes   rendelkezések
      alkotmányosságának  utólagos vizsgálatát  kezdeményezték.  Az
      Alkotmánybíróság ezeket az indítványokat egyesítette  és  egy
      eljárásban bírálta el.

      Az  Alkotmánybíróság eljárása során megállapította,  hogy  az
      1995. évi LXXIII. törvény 15. § (1) bekezdését hatályon kívül
      helyezte  a  kötelező egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló
      1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 83. §-ának
      (4)   bekezdése,  azonban  az  indítványozók  által  vitatott
      rendelkezéssel   azonos   tartalmú   szabályt   tartalmaz   a
      társadalombiztosítás    pénzügyi    alapjai     1998.     évi
      költségvetéséről   szóló  1997.   évi   CLIII.   törvény   (a
      továbbiakban: Tbktv.) 24. § -a, ezért eljárását e rendelkezés
      tekintetében folytatta.

      2.  Az indítványozók elsősorban a Tbktv. 24. §-ában, valamint
      a  Korm.  r.  7. § (2) bekezdésében és 2. számú mellékletében
      foglalt rendelkezések alkotmányosságát vitatták.

      A  Tbktv. 24. §-a a következő rendelkezést tartalmazza  : " A
      háziorvosi  ellátás  finanszírozása  korcsoportos   fejkvóták
      megállapításával, a szakképesítés, az ellátott  feladatok,  a
      területi  viszonyok  és  a  területi  ellátási  kötelezettség
      figyelembevételével olyan relatív rendszerben történik, amely
      az   ellátás   szakmai   színvonalát  veszélyeztető   mértékű
      teljesítményre  irányuló  érdekeltséget  degressziós  szorzók
      útján csökkenti. "

      A  finanszírozást  meghatározó  tényezők  figyelembevételének
      módját,    a    díjfizetés   alapjául   szolgáló   pontszámok
      kiszámításának  módját  a Korm. r.  7.  §  (2)  bekezdése  az
      alábbiak szerint határozza meg :

      "(2)   A   díjfizetés   alapjául   szolgáló   pontszámot   az
      összesítőben    szereplő   létszám   alapján    meghatározott
      korcsoportonkénti   pontszám   összegének    a    degressziós
      tényezővel   korrigált  értéke,  valamint  a  szakképzettségi
      szorzó   szorzataként   kell  megállapítani.   A   degresszió
      számítási   módját  a  2.  számú  melléklet  tartalmazza.   A
      degresszió  számításánál az adott háziorvoshoz bejelentkezett
      valamennyi  biztosítottat figyelembe kell venni,  függetlenül
      attól, hogy azok ellátására egy vagy több rendelőben, illetve
      azonos vagy eltérő rendelési időben kerül sor..."

      E   rendelkezésnek  megfelelően  a  degresszió  mértékét   és
      számítási  módját  a  Korm. r. 2. számú melléklete  határozza
      meg.

      Az  indítványok  egy része az Alkotmány 70/B. §-ában  foglalt
      egyenlő munkáért egyenlő bérezéshez való jog sérelmét látja a
      degresszió alkalmazásában.

      Más   indítványozók   az  Alkotmány  70/D.   §-ában   foglalt
      egészséghez  való  jog  és  az általuk  ennek  garanciájaként
      felfogott   szabad   orvosválasztás   jogának   szempontjából
      támadják   a   degressziós  szorzó  alkalmazására   vonatkozó
      szabályokat.

      Álláspontjuk alátámasztására indítványozók kifejtik,  hogy  a
      háziorvosok    finanszírozásában   a    degresszíó    elvének
      alkalmazása — miután arra készteti az orvost, hogy  válasszon
      a hozzáforduló betegek között — konfliktushelyzetet teremt az
      orvos  számára, ugyanakkor olyan kényszerhelyzetet  teremt  a
      beteg számára, ami meggátolja a beteget abban, hogy az általa
      kiválasztott orvosra bízza magát.

      Különösen   hátrányos  ez  a  szabályozás  a  nagy  lakosságú
      területen (körzetben) területi ellátási felelősséggel  működő
      háziorvosok számára. A területi ellátási felelősséggel működő
      háziorvosoknak   nincs  joga  arra,  hogy  visszautasítsa   a
      működési    területén   élő   biztosítottakat,    akkor    ha
      háziorvosként  őket választják. Ezeknek a háziorvosoknak  nem
      áll  módjában, hogy csak annyi személy ellátására vállaljanak
      kötelezettséget,  amennyivel  még  nem  esik  a   degressziós
      számítás  hatálya alá, hogy csak a jogalkotó által ideálisnak
      ítélt számú biztosított ellátását vállalja. A háziorvos rajta
      kívül  álló okok miatt részesül többletmunkájáért csökkentett
      díjazásban,  a  körzethatárok  megváltoztatása,   új   körzet
      kialakítása  a  helyi  önkormányzat és az egészségbiztosítási
      szervek   feladata,  és  nagy  mértékben  függ  azok   anyagi
      lehetőségeitől.

      3.  Egy  indítványozó vitatja a Korm. r.-nek azon  szabályait
      is,  amelyek  megkülönböztetést tesznek a  területi  ellátási
      kötelezettséggel  működő házi orvosok és  az  ilyen  ellátási
      kötelezettséggel nem rendelkező háziorvosok között.

      Ilyen megkülönböztető rendelkezést tartalmaz a Korm. r. 8. §-
      a,   mely   szerint   a  területi  ellátási  kötelezettséggel
      rendelkező     háziorvos    külön     térítést     kap     az
      Egészségbiztosítási Alapból (a továbbiakban: E. Alap)  akkor,
      ha  olyan biztosítottat lát el térítésmentesen, aki hozzá nem
      jelentkezett  be,  továbbá  ha  biztosítottnak  nem  minősülő
      külföldi állampolgár részére nyújt sürgős szükség esetén.

      A  területi  ellátási kötelezettséggel rendelkező  háziorvosi
      szolgálat  működtetője  a  Korm. r. 9.  §-a  rendelkezéseinek
      megfelelően — a körzet lakosságszáma és a rendelő  adottságai
      alapján további fix összegű díjra is jogosult.

      A  Korm. r. 9/A. §-a alapján praxisközösséget csak a területi
      ellátási  kötelezettséggel rendelkező háziorvosi  szolgálatok
      működtetői hozhatnak létre.
      Indítványozó   álláspontja  szerint  ez  a   megkülönböztetés
      indokolatlan,    mivel    a   háziorvos    tevékenysége    és
      kötelezettségei tekintetében nincs különbség  aszerint,  hogy
      területi  ellátási kötelezettséggel, vagy  anélkül  látja  el
      feladatát. Ezért ez a szabályozás sérti az Alkotmány 70/B. §-
      ában,   valamint  ellentétes  az  Alkotmány  9.   §   (1)-(2)
      bekezdésében foglaltakkal.

      4.  Az  Alkotmánybíróság a szabályozás indokainak megismerése
      érdekében  megkeresést intézett a népjóléti  miniszterhez.  A
      népjóléti  miniszter válaszában kifejtette, hogy a degresszió
      alkalmazásának finanszírozási és szakmapolitikai indoka volt.
      A  háziorvosi  praxisok működési költségei nem  növekednek  a
      betegek számának növekedésével arányosan. " Ebből következően
      a  nagyobb  —  a degresszióval érintett — praxisok  esetén  a
      személyes  jövedelemhányad  az átlagosnál  nagyobb,  mert  az
      állandó működési költség itt sem haladja meg számottevően  az
      átlagost.  A  degresszió alkalmazása tehát ezt az aránytalnul
      magasabb  jövedelemhányadot korrigálja. A degresszió lényege,
      hogy   a  lineáris  jövedelem-növekedést  a  szakmailag   még
      megfelelően ellátható betegszámnál megállítja, és bár további
      növekedést  enged,  de a növekedés mértékét  visszafogja. " A
      degresszió  alkalmazásának szabályozása során  a  fő  motívum
      annak a szakmapolitikai célnak az érvényesítése volt, amelyet
      a  Tbktv.  24.  §-a is megfogalmaz, amikor kimondja,  hogy  a
      degressziós   szorzó   alkalmazása  " az   ellátás    szakmai
      színvonalát  veszélyeztető  mértékű  teljesítményre  irányuló
      érdekeltség " csökkentésére irányul. A háziorvos tevékenysége
      nem   merül  ki  a  rendelési  időben  hozzáforduló   betegek
      gyógyításában,  feladatai  közé  tartozik  a  gondozás  és  a
      prevenció is. Ezek a feladatok meghatározott betegszám fölött
      szakmailag   megfelelő  színvonalon  nem   láthatók   el.   A
      degresszió alkalmazása az egyik fontos garanciája a megfelelő
      színvonalú  egészségügyi ellátásnak azzal, hogy az  optimális
      praxis-méretek  kialakítására  ösztönöz  indirekt   módon   a
      betegek érdekeit szolgálja.

                                   II.

      1.  Az  indítványok alapján az Alkotmánybíróság elsőként  azt
      vizsgálta,  hogy  a  Tbktv. és a Korm. r. vitatott  szabályai
      sértik-e  az Alkotmány 70/D. §-ában foglaltakat. Az Alkotmány
      70/D.  §  (1)  bekezdése kimondja, hogy a Magyar  Köztársaság
      területén élőknek joguk van a lehető legmagasabb szintű testi
      és  lelki  egészséghez.  A  70/D.  §  (2)  bekezdése  ezt   a
      jogosultságot  állami  kötelezettség vállalásként  fogalmazza
      meg.  Eszerint  az  állam  ezt a  jogot  a  munkavédelem,  az
      egészségügyi    intézmények    és    az    orvosi     ellátás
      megszervezésével,  a  rendszeres  testedzés   biztosításával,
      valamint  az  épített  és a természetes környezet  védelmével
      valósítja meg.

      Az  Alkotmánybíróság az 54/1996. (XI. 30.)  AB  határozatában
      (ABH  1996,  173-203.) értelmezte az Alkotmány  70/D.  §-ában
      foglaltakat. E határozatában kifejtette: " Az Alkotmány 70/D.
      §-ában  foglalt  lehető  legmagasabb szintű  testi  és  lelki
      egészséghez  való  jog biztosítása olyan  alkotmányos  állami
      feladatot  jelent,  amelyet az állam központi  szervei  és  a
      helyi önkormányzati — továbbá egyéb — szervek rendszere révén
      valósít  meg.  Ennek keretében az állam —  egyebek  között  —
      egészségügyi  intézményhálózat  működtetésére  és  az  orvosi
      ellátás     megszervezésére    köteles.    Az    egészségügyi
      intézményhálózat   és   az   orvosi   ellátás   körében    az
      Alkotmánybíróság elvontan, általános ismérvekkel csak egészen
      szélső  esetekre  korlátozottan határozhatja  meg  az  állami
      kötelezettség  kritikus  nagyságát, vagyis  azt  a  szükséges
      minimumot, amelynek hiánya már alkotmányellenességhez  vezet.
      Ilyennek  volna  minősíthető  például,  ha  az  ország  egyes
      területein  az egészségügyi intézményrendszer  és  az  orvosi
      ellátás  teljesen  hiányozna. Az ilyen  szélső  eseteken  túl
      azonban   az  Alkotmány  70/D.  §-ban  meghatározott   állami
      kötelezettségnek   nincs  alkotmányos   mércéje.   A   lehető
      legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez való jog  tehát
      önmagában  alanyi jogként értelmezhetetlen, az  az  Alkotmány
      70/D.  §  (2)  bekezdésében foglalt állami  kötelezettségként
      fogalmazódik    meg,   amely   magában   foglalja    azt    a
      kötelezettséget, hogy a törvényhozó a testi és lelki egészség
      bizonyos  területein  alanyi jogokat  határozzon  meg. " (ABH
      1996, 186-187.)

      Ezt  az  értelmezést figyelembe véve a vitatott rendelkezések
      alkotmányossága   az   Alkotmány  70/D.   §-a   alapján   nem
      vizsgálható.

      Az  Alkotmány e rendelkezéséből az orvos-választás szabadsága
      alkotmányos  jogként  nem vezethető  le.  Az  orvos-választás
      szabadságáról  a  betegek  jogainak szabályozása  körében  az
      egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (a továbbiakban:
      Eütv.) 8. §-a rendelkezik, mely szerint: "A betegnek joga van
      az  állapota  által  szakmailag indokolt szintű  egészségügyi
      szolgáltató  és  –  ha  jogszabály  kivételt  nem  tesz  –  a
      választott  orvos  egyetértésével az  ellátását  végző  orvos
      megválasztásához, amennyiben azt az egészségi állapota  által
      indokolt ellátás szakmai tartalma, az ellátás sürgőssége vagy
      az  ellátás igénybevételének alapjául szolgáló jogviszony nem
      zárja ki." A betegnek az orvosa megválasztásához való joga  e
      törvényi   szabályozás   alapján  sem  tekinthető   feltétlen
      érvényesülést követelő, korlátozhatatlan alanyi jognak.

      Mindezeket  figyelembe véve az, hogy az  indítványozók  által
      vitatott   finanszírozási   szabályok   arra   ösztönzik    a
      háziorvost,   hogy   ne  minden  hozzájuk   forduló   személy
      gyógyítását   vállalják,  nem  jelenti  a   betegek   számára
      biztosított alkotmányos jog korlátozását.

      2.  Az  indítványok támadják a Tbktv. és a Korm. r.  vitatott
      rendelkezéseit   az  Alkotmány  70/B.  §   (2)   bekezdésével
      összefüggésben is.
      Az  Alkotmány  70/B.  (2) bekezdése a következő  rendelkezést
      tartalmazza : "(2) Az egyenlő munkáért mindenkinek, bármilyen
      megkülönböztetés nélkül, egyenlő bérhez van joga."

      Az  Ebtv.  30.-31. §-a, valamint a Korm. r. 1. §-a alapján  a
      kötelező egészségbiztosítás alapján járó háziorvosi ellátásra
      az   egészségügyi   szolgáltató,   a   háziorvosi   szolgálat
      működtetője     köt     finanszírozási     szerződést      az
      egészségbiztosítás    illetékes    szervével,    a     megyei
      egészségbiztosítási    pénztárral.   Az   egészségbiztosítási
      szervek  e  finanszírozási szerződések alapján — a Tbktv.-ben
      meghatározott  finanszírozási rend szerint — térítik  meg  az
      ellátások költségeit.

      Az  egészségbiztosítás  szerveitől  a  háziorvosi  ellátásért
      kapott  pénzösszeg  nem munkabér, hanem a  háziorvosi  praxis
      egészségbiztosítástól  származó  bevétele,   ami   az   orvos
      jövedelmén kívül magában foglalja a praxis működésének  egyéb
      költségeit  is  (a rendelő fenntartási költségei,  az  orvos-
      írnok,  asszisztens  munkabére,  a  fogyóeszközök  költségei,
      stb.).

      A praxis egészségbiztosítástól származó bevétele a háziorvosi
      szolgálat  működtetőjét  illeti meg. A  háziorvosi  szolgálat
      működtetője  lehet  a  települési önkormányzat,  illetőleg  a
      települési   önkormányzat  által  fenntartott   költségvetési
      szerv. Ebben az esetben nincs összefüggés a Tbktv. és a Korm.
      r.   által  meghatározott  finanszírozási  szabályok   és   a
      háziorvosi  feladatokat ellátó orvosok  díjazása  között,  az
      orvosok   munkabérének,  illetményének   megállapítására   és
      mértékére  a  közalkalmazottak jogállásáról szóló  1992.  évi
      XXXIII.  törvény  és végrehajtási szabályai az  irányadók.  A
      vitatott  szabályok  és az orvos személyes  jövedelme  között
      közvetlenebb  összefüggés áll fenn a  vállalkozó  háziorvosok
      esetén,  az  egészségbiztosítás szerveitől  származó  bevétel
      azonban ebben az esetben sem tekinthető a munkavégzés fejében
      kapott bérnek.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  az
      Alkotmány  70/B.  (2)  bekezdése és a vitatott  rendelkezések
      között  nincs tartalmi összefüggés. Hasonlóan foglalt  állást
      az  Alkotmánybíróság 719/B/1993. AB határozatában (ABK, 1998.
      március 132.) is.

      3.  Bár az indítványok az Alkotmány 70/A. §-ában szabályozott
      jogegyenlőség  sérelmére kifejezetten nem hivatkoznak,  de  a
      vitatott  szabályok  alkotmányellenességének  alátámasztására
      megfogalmazott   egyik  legfontosabb   érvük   az,   hogy   a
      szabályozás a háziorvosok egyes csoportjai számára  hátrányos
      megkülönböztetést   tartalmaz,  ezért   az   Alkotmánybíróság
      eljárása  során  vizsgálta azt is, hogy a vitatott  szabályok
      nem  sértik-e  az  Alkotmány  70/A.  §-nak  a  diszkrimináció
      tilalmára vonatkozó rendelkezéseit.

      Az  Alkotmánybíróság már számos határozatában  értelmezte  az
      Alkotmány  70/A. §-ának (1) bekezdését. Kialakult  gyakorlata
      szerint   az   Alkotmány  e  rendelkezését  a   jogegyenlőség
      általános   elvét   megfogalmazó  alkotmányi  követelményként
      értelmezte.  Kimondta,  hogy  a  diszkrimináció  alkotmányban
      meghatározott  tilalma  elsősorban az  alkotmányos  alapjogok
      tekintetében  tett megkülönböztetésekre terjed ki,  abban  az
      esetben,  ha a megkülönböztetés nem emberi jog vagy  alapvető
      jog    tekintetében    történt,   az    eltérő    szabályozás
      alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha az  az  emberi
      méltósághoz  való  jogot  sérti. Az  Alkotmánybíróság  eddigi
      gyakorlata    során   ez   utóbbi   körben    akkor    ítélte
      alkotmányellenesnek  a jogalanyok közötti  megkülönböztetést,
      ha   a   jogalkotó  önkényesen,  ésszerű  indok  nélkül  tett
      különbséget  az  azonos szabályozási kör alá vont  jogalanyok
      között.  [9/1990.  (IV.  5.)  AB határozat,  ABH  1990,  48.;
      21/1990.  (X.  4.)  AB határozat, ABH 1990, 77-78.;  61/1992.
      (XI.  20.)  AB  határozat, ABH 1992, 280-282.; 35/1994.  (VI.
      24.)  AB  határozat, ABH 1994, 203.; 30/1997.  (IV.  29.)  AB
      határozat, ABH 1997, 138. stb.]

      Ennek  megfelelően az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy  a
      finanszírozási szabályok által a háziorvosok egyes csoportjai
      tekintetében   tett  megkülönböztetésnek  van-e   alkotmányos
      indoka.

      Az  indítványok két vonatkozásban hivatkoznak  arra,  hogy  a
      finanszírozási   szabályok   egyes   orvoscsoportok   számára
      hátrányos megkülönböztetést tartalmaznak.

      3.1.   Az  indítványozók  álláspontja  szerint  a  degresszió
      alkalmazására     vonatkozó    szabályok    megkülönböztetést
      eredményeznek   a  területi  ellátási  felelősséggel   működő
      háziorvosok   között  aszerint,  hogy  milyen   lakosságszámú
      körzetben látják el feladataikat. Hátrányosan érintik  azokat
      a   háziorvosokat,   akik   nagy  lakosságszámú   körzetekben
      működnek.  A  16/1972.  (IV. 29.) MT  rendelet  13/B.  §  (3)
      bekezdése   alapján  a  területi  ellátási   kötelezettséggel
      rendelkező  háziorvos a körzetében lakó beteg bejelentkezését
      köteles  elfogadni,  az  ilyen  beteg  bejelentkezését   csak
      különösen indokolt esetben utasíthatja el.

      Ugyanakkor az Eütv. 152. § (2) bekezdése alapján a háziorvosi
      körzetek  kialakítása  a települési önkormányzat  hatáskörébe
      tartozik.  A nagy lakosságszámú körzetekben a háziorvosnak  —
      rajta  kívül  álló okból — nem áll módjában az, hogy  csak  a
      jogalkotó által optimálisnak ítélt beteg ellátását vállalja.

      A  háziorvosi  szolgálatok közötti,  az  indítványozók  által
      kifogásolt különbség nem a degresszió alkalmazására vonatkozó
      szabályok következménye.

      A  Korm. r. 7. § (2) bekezdésének és 2. számú mellékletének a
      degresszió  számítására  vonatkozó,  az  indítványozók  által
      vitatott  szabályai megkülönböztetés nélkül minden háziorvosi
      szolgálatra kiterjednek.
      A  7.  §  (3)-(4)  bekezdése csak jogszabály  által  pontosan
      meghatározott  szűk  körben  ad  lehetőséget  arra,  hogy   a
      háziorvosi   szolgálat   a   degresszió   alkalmazása    alól
      mentesítést  kapjon.  A Korm. r. 7. §  (3)-(4)  bekezdései  a
      következőket tartalmazzák:

      "(3) A degressziós korrekció alkalmazása alól mentesítést kap
      az a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező háziorvosi
      szolgálat, amelynek a területi ellátásra kijelölt körzete egy
      vagy  több  önálló község és a községben más,  azonos  típusú
      háziorvosi   szolgálat  nem  működik,  és  ha  a   háziorvosi
      szolgálathoz bejelentkezett biztosítottak száma  nem  haladja
      meg  a  körzet  lakosságszámát. A degresszió alóli  mentesség
      területi ellátásra kijelölt 2400 (gyermekkörzet esetén  1100)
      főig  terjedő  lakosságszámra  szól.  Amennyiben  a  területi
      ellátásra   kijelölt   lakosságszám   meghaladja    a    2400
      (gyermekkörzet  esetén  az 1100) főt  és  a  (4)  bekezdésben
      foglalt   feltételek   fennállnak,  a  degressziót   a   2400
      (gyermekkörzet  esetén  1100)  főt  meghaladó  bejelentkezett
      lakosságszámra  kell  alkalmazni.  A  2400  (gyermekkörzetben
      1100)  főre figyelembe vehető pontértéket a MEP számítja  ki,
      évente  egyszer  a  praxisra  jellemző  korcsoportos  szorzók
      súlyozott  átlaga  alapján.  A  degresszió  —  a   2.   számú
      mellékletben  szereplő  2400  pont  helyett  —  a  MEP  által
      kiszámított  2400 (gyermekkörzet esetén 1100)  főhöz  tartozó
      pontértékkel számítandó.

      (4)  A  degresszió  alóli mentességet — amennyiben  a  körzet
      megosztásának  nincsenek  meg  a  személyi,  tárgyi  vagy   a
      földrajzi   adottságból  adódó  feltételei   —   a   területi
      ellátásért   felelős  önkormányzat(ok)  kérésére   az   ÁNTSZ
      területileg illetékes megyei (fővárosi) intézete igazolja.  A
      mentesség   a   fenti   feltételek  megváltozásáig,   illetve
      legfeljebb a szerződés érvényességéig áll fenn."

      E    rendelkezés    következtében   a    területi    ellátási
      kötelezettséggel    működő    praxisok    között    kialakuló
      különbségtétel sem tekinthető ésszerű indok nélküli, önkényes
      megkülönböztetésnek.  Azokon az aprófalvas  vidékeken  működő
      háziorvosi  körzetekben  ad módot a  mentesítésre,  illetőleg
      meghatározott   lakosságszám  felett  a   degresszió   eltérő
      számítására, ahol személyi, tárgyi vagy földrajzi  adottságok
      miatt,  az  optimálisnál  nagyobb  körzetek  megosztása   nem
      lehetséges,  így  a degresszió alkalmazása az  elérni  kívánt
      célt nem szolgálná.

      3.2.  Az  egyik  indítványozó annak  a  különbségtételnek  az
      alkotmányosságát vitatja, amely a finanszírozási  rendszerben
      a  területi  ellátási kötelezettséggel  működő  és  az  ilyen
      kötelezettséggel  nem  rendelkező háziorvosok  finanszírozása
      között  fennáll.  A  Korm. r. 8.-9. §-ai alapján  a  területi
      ellátási  kötelezettséget vállaló  háziorvos  az  E.  Alapból
      olyan  díjazásra tarthat igényt, amely az ilyen kötelezettség
      nélkül működő háziorvosokat nem illeti meg.

      A   Korm.   r.   8.   §-a   alapján   a   területi   ellátási
      kötelezettséggel  rendelkező háziorvos eseti  ellátási  díjra
      jogosult,  ha  — az ügyeleti szolgálaton és a helyettesítésen
      kívül  —  a  6/1992.  (III. 31.) NM rendelet  3.  §-ának  (2)
      bekezdése alapján olyan biztosítottat lát el térítésmentesen,
      aki  hozzá nem jelentkezett be, továbbá a biztosítottnak  nem
      minősülő  külföldi állampolgár részére sürgős szükség  esetén
      nyújt   ellátást,  és  az  ellátott  személy   az   ellátásra
      egészségügyi   vagy   szociálpolitikai   egyezmény    alapján
      jogosult.  A  9.  §-a alapján pedig a bejelentkezett  betegek
      után járó " fejkvótán " és az eseti ellátási díjon felül  un.
      fix   összegű   díjat  is  kap.  Ugyancsak  finanszírozásbeli
      különbséget eredményez a háziorvosok között a Korm. r. 9/A. §-
      a, amely csak a területi ellátási kötelezettséggel rendelkező
      háziorvosok    számára    teszi    lehetővé    praxisközösség
      létrehozását.

      A   finanszírozásbeli  különbségtétel  a  kétféle  háziorvosi
      praxis  eltérő  feladataira,  illetőleg  létrehozásuk  eltérő
      feltételeire vezethető vissza.

      A  területi  ellátási kötelezettséggel rendelkező  háziorvosi
      hálózat  működtetése  az Alkotmány 70/D. §-ában  szabályozott
      alapvető jog egyik intézményi garanciája. Az állam a területi
      ellátási   kötelezettséggel  működő  háziorvosi   szolgálatok
      működtetésével   tesz  eleget  az  egészségügyi   alapellátás
      területén  alkotmányi kötelezettségének. A  mindenki  számára
      hozzáférhető egészségügyi alapellátás biztosítása érdekében a
      helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8. § (4)
      bekezdése,   valamint  az  Eütv.  152.  §  (1)  bekezdése   a
      települési  önkormányzatok  kötelezően  ellátandó  feladatává
      teszi azt, hogy gondoskodjanak az egészségügyi alapellátásról
      és  ennek  keretében  a háziorvosi ellátásról.  A  települési
      önkormányzatok    e   feladatuknak   a   területi    ellátási
      kötelezettséggel      működő      háziorvosi      szolgálatok
      megszervezésével   tesznek  eleget.   A   területi   ellátási
      felelősséggel    működő    háziorvosi    szolgálatoknak    az
      egészségügyi  ellátásban betöltött szerepére  tekintettel  az
      ilyen   kötelezettséget   vállaló   háziorvosok   számára   a
      jogszabályok  olyan kötelezettségeket írnak  elő,  amelyek  a
      területi  ellátási kötelezettséget nem vállaló  háziorvosokat
      nem terhelik.

      A  területi ellátási kötelezettség tartalmát a Korm. r. 3.  §
      (1)  bekezdése határozza meg. E szerint: " Területi  ellátási
      kötelezettséggel működik az a háziorvosi szolgálat,  amelynek
      orvosa   az  egészségügyről  szóló  1972.  évi  II.   törvény
      végrehajtásáról rendelkező 16/1972. (IV. 29.) MT  rendelet  —
      55/1992. (III. 21.) Korm. rendelet 2. §-ával megállapított  —
      13/B.   §-a   és   a  háziorvosi  és  a  házi   gyermekorvosi
      szolgálatról  szóló  6/1992. (III. 31.) NM  rendelet  3.  §-a
      alapján   nyújtja   az   ellátást   azzal,   hogy   a   hozzá
      bejelentkezett    személyekkel   azonos    ellátásban    kell
      részesítenie  a  körzetében  lakó  és  más  orvost   választó
      biztosítottakat  is, ha azok választott orvosukat  felkeresni
      nem tudják."

      Az  ilyen  kötelezettséggel rendelkező háziorvos  a  16/1972.
      (IV.   29.)   MT  rendelet  13/B.  §-a  alapján  a  területén
      lakóhellyel  rendelkezők bejelentkezését  köteles  elfogadni,
      illetőleg abban az esetben is el kell látnia a területén lakó
      beteget, ha az más orvost nem választott és ellátatlansága az
      egészségét    károsító    vagy    a    gyógyulást     lassító
      allapotromláshoz vezetne. Az idézett rendelkezés, valamint az
      Ebtv.  11.  §  (2)  bekezdésének b)  pontja  alapján  köteles
      ellátni az ellátási területén élő, illetőleg tartózkodó,  más
      orvoshoz   bejelentkezett  betegeket  is,   akkor   ha   azok
      választott  háziorvosukat felkeresni nem tudják.  A  területi
      ellátási kötelezettséggel működő háziorvosi szolgálatot tehát
      a   jogszabályok  kötelező  szolgáltatóként  jelölik  ki   az
      ellátási területükön lakó és tartózkodó betegek ellátására.

      A területi ellátási kötelezettséggel nem rendelkező háziorvos
      a  16/1972.  (IV.  29.)  MT rendelet 13/B.  §  (3)  bekezdése
      alapján  bármely  páciens  bejelentkezését  indokolás  nélkül
      elutasíthatja,  ellátási kötelezettsége —  a  minden  orvosra
      kötelező  elsősegélyt  kivéve — csak a  hozzá  bejelentkezett
      betegekre terjed ki.

      A  Korm.  r.  4.-5. §-ai alapján különböznek a finanszírozási
      szerződés   megkötésének  feltételei  is.   E   szabályok   a
      finanszírozási   szerződés  megkötését  minimális   ellátotti
      létszámhoz  kötik.  A  finanszírozási szerződés  megkötéséhez
      előírt  minimális ellátotti létszámok lényegesen  különböznek
      aszerint,  hogy  területi  ellátási  kötelezettséggel,   vagy
      anélkül működik a háziorvosi szolgálat.

      A  Korm. r. 4. § (1) bekezdése kimondja, hogy 1997. január 1-
      jétől  új  háziorvosi,  illetve házi  gyermekorvosi  körzetre
      akkor  köthető  finanszírozási szerződés,  ha  a  háziorvosi,
      illetve háziorvosi és házi gyermekorvosi körzet esetén  1200-
      1500   fő   ellátását,  házi  gyermekorvosi   körzet   esetén
      minimálisan 600 fő ellátását a szolgálat működtetője területi
      ellátási kötelezettséggel vállalja. Ezzel szemben a Korm.  r.
      5.   §-a   alapján  háziorvosi  szolgálat  területi  ellátási
      kötelezettség nélküli működtetésére finanszírozási szerződést
      akkor   lehet   kötni,   ha   200,   a   társadalombiztosítás
      egészségügyi   szolgáltatásának   igénybevételére    jogosító
      igazolvánnyal  rendelkező személy,  illetve  annak  törvényes
      képviselője  írásban  nyilatkozik, hogy a  szolgálat  orvosát
      kívánja háziorvosának választani.

      A   területi   ellátási  kötelezettséggel  működő  háziorvosi
      szolgálatoknak    az   egészségügyi   ellátásban    betöltött
      rendeltetése,  az  ilyen  háziorvosok  számára  jogszabályban
      előírt  ellátási  kötelezettsége, és  a  háziorvosi  körzetek
      számára   jogszabályban   meghatározott   ellátotti   létszám
      biztonságos  ellátása  indokolja, hogy  a  területi  ellátási
      kötelezettséget      vállaló      háziorvosi      szolgálatok
      finanszírozására  kedvezőbb szabályok  vonatkoznak,  mint  az
      ilyen  kötelezettséget nem vállaló háziorvosi  szolgálatokra,
      hogy a " fejkvótán " túl további díjazásban részesüljenek.

      Mindezeket     figyelembe    véve     az     Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy a Korm. r. 8.-9. §-a, valamint 9/A.  §-a
      által,   a   területi  ellátási  kötelezettséggel,  illetőleg
      anélkül    működő   háziorvosi   szolgálatok   között    tett
      megkülönböztetés    nem   tekinthető    önkényesnek,    annak
      tárgyilagos mérlegelés szerint ésszerű indoka van, nem  sérti
      az  Alkotmány  70/A.  §-át, nem ellentétes  a  diszkrimináció
      tilalmára   vonatkozó   alkotmányi  rendelkezéssel,   s   nem
      allapítható  meg  az Alkotmány 9. § (1)-(2)  bekezdésének  az
      indítványozó által állított sérelme sem.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
              Dr. Ádám Antal                    Dr. Bagi István
              alkotmánybíró                       alkotmánybíró
                                     
              Dr. Erdei Árpád                  Dr. Holló András
              alkotmánybíró                előadó alkotmánybíró
                                     
              Dr. Kilényi Géza                  Dr. Kiss László
              alkotmánybíró                       alkotmánybíró
                                     
              Dr. Lábady Tamás                 Dr. Németh János
              alkotmánybíró                       alkotmánybíró
                                     
              Dr. Tersztyánszky Ödön             Dr. Vörös Imre
              alkotmánybíró                       alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        261/B/1997
        Date of the decision:
        .
        09/21/1998
        .
        .