English
Hungarian
Ügyszám:
.
790/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 15/2002. (III. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2002/116
.
A döntés kelte: Budapest, 03/25/2002
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenessége utólagos
      vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés alapján meghozta  a
      következő

                              határozatot:

      1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a hitelintézetekről
      és  pénzügyi  vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII.  törvény
      197.  §-a  alkotmányellenes; ezért  azt  2002.  december  31.
      napjával megsemmisíti.

      2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a hitelintézetekről
      és  pénzügyi  vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII.  törvény
      197.  §-a  a  Fővárosi Bíróság előtt folyamatban levő  2.  K.
      31212/1997. sz. ügyben nem alkalmazható.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                  Indokolás
                                     
                                     I.

        1.  A  Fővárosi  Bíróság az előtte 2. K.  31212/1997.  számon
        folyamatban  levő,  közigazgatási  határozat  felülvizsgálata
        iránt  indított  perben  – a bírósági eljárás  felfüggesztése
        mellett  –  az  Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi  XXXII.
        törvény  (a továbbiakban: Abtv.) 38. § (1) bekezdése  alapján
        az  Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezte, illetőleg annak
        megállapítását  kérte, hogy a hitelintézetekről  és  pénzügyi
        vállalkozásokról   szóló   1996.   évi   CXII.   törvény   (a
        továbbiakban:  Hpt.)  197.  §-a  az  Alkotmány  57.   §   (1)
        bekezdésébe ütközik, így az alkotmányellenes.
        A kezdeményező álláspontja szerint a Hpt. 197. §-ában foglalt
        korlátozás “sérti a bíróság előtti egyenlőség Alkotmány 57. §
        (1)  bekezdésében rögzített alapelvét. E rendelkezés  ugyanis
        az egyik ügyfelet (rendszerint a felperest) megfosztja attól,
        hogy az ellenérdekű fél által csatolt iratok tartalmát a  Pp.
        93.  §  (2) bekezdéséből és a Pp. 97. §-ából következő  jogai
        révén   megismerhesse,   áttanulmányozhassa.   Amennyiben   a
        jogalkotó  szándéka arra irányult, hogy a banktitok  tartalma
        az  ellenérdekű  fél  számára is  csupán  a  bíróság  szóbeli
        tájékoztatásából legyen megismerhető, úgy az egyenlőség  elve
        a  bíróság jogi álláspontja szerint azért is sérül, mert csak
        a peres felek egyike kényszerül arra, hogy a számadatokban és
        táblázatokban  is  bővelkedő  ismertetett  banktitok  anyagát
        érvelése    összeállításához   adott   esetben   órákon    át
        jegyzetelve, szó szerint, írásban rögzítse. A perbeli esetben
        alperes  közel 100 oldalnyi, 30%-ban táblázatokat  tartalmazó
        iratanyag banktitokkénti kezelését kérte.”

        2. A bírói kezdeményezés alapjául szolgáló ügyben az alperes,
        mint   intézkedésre  jogosult  felügyeleti  szerv  –  a  Hpt.
        vonatkozó  rendelkezéseire hivatkozva – a  felperest,  aki  a
        pénzintézetnél vezető állású személy volt, felügyeleti bírság
        megfizetésére kötelezte és egyidejűleg határozott  arról  is,
        hogy   a   felperes  pénzügyi  intézménynél   vezető   állású
        személyként  nem foglalkoztatható. Az alperes  a  határozatát
        helyszíni  vizsgálat megállapításaira alapozta. A felperes  a
        vizsgálatok,    illetőleg   az   elmarasztaló   közigazgatási
        határozat   megalapozottságát  vitatva,   keresetében   annak
        bírósági   felülvizsgálatát  kérte.  Az  alperes  a   kereset
        elutasítására irányuló nyilatkozatához mellékelte a különböző
        időpontokban született feljegyzéseket, vizsgálati  jelentést,
        valamint  a  felügyeleti intézkedések  megtételére  vonatkozó
        javaslatokat  tartalmazó  iratokat.  Utalt  arra,  hogy  ezen
        dokumentumok, illetve abban szereplő adatok a Hpt. 50.  §-ára
        tekintettel banktitoknak minősülnek. A bíróság végzésében – a
        nyilvánosságot  a  per tárgyalásáról kizárva  –  az  alperest
        kötelezte  a banktitokként megjelölt iratok felperes  részére
        történő megküldésére.

        A   végzés   ellen  benyújtott  fellebbezésnek  a  Legfelsőbb
        Bíróság, mint másodfokú bíróság helyt adott és a Hpt. 197. §-
        ára  hivatkozással mellőzte az iratok – felperes részére való
        – megküldésére vonatkozó rendelkezést.

        3.  A bírói kezdeményezésben hivatkozott Alkotmány 57. §  (1)
        bekezdése szerint:

        “57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
        egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
        bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
        a  törvény  által felállított független és pártatlan  bíróság
        igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”
        A Hpt. 197. §-a a következőképpen rendelkezik:

        “197. § A bíróság a tárgyaláson a Felügyelet által benyújtott
        is   a   határozat   megalapozásához   szükséges   banktitkot
        tartalmazó  iratokat  kizárólag ismertetheti.  A  bíróság  az
        ilyen iratokat zárt iratként kezeli, azokról másolatokat  nem
        adhat  ki,  az eljárás jogerős befejezése után az iratokat  a
        Felügyeletnek visszaküldi.”
                                     II.

        A bírói kezdeményezés megalapozott.

        1.  Az Alkotmánybíróság már több határozatában – kiemelten  a
        büntetőeljárás egyes elemeivel, illetve a védelemhez való jog
        alkotmányi   tételével  összefüggésben  –   foglalkozott   az
        Alkotmány  57.  § (1) bekezdésében szereplő alapvető  joggal,
        annak alkotmányos tartalmával, ezen belül az ún. tisztességes
        eljárás  (fair trial) követelményeivel, továbbá  az  irányadó
        nemzetközi  szabályozással,  joggyakorlattal.  [pl.   6/1998.
        (III. 11.) AB határozat, ABH 1998. 91; 5/1999. (III. 31.)  AB
        határozat,   ABH  1999.  75.]  A  6/1998.   (III.   11.)   AB
        határozattal  elbírált  ügy kapcsán megállapította,  hogy  az
        Alkotmány 57. § (1) bekezdése – figyelemmel az 1976.  évi  8.
        törvényerejű  rendelettel kihirdetett  Polgári  és  Politikai
        Jogok  Nemzetközi  Egyezségokmánya  14.  cikk  1.  pontjának,
        továbbá az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, az  emberi
        jogok  és  az alapvető szabadságok védelméről szóló Egyezmény
        (a    továbbiakban:   Egyezmény)   6.   cikk   1.   pontjának
        értelmezésére  is  –  a  tárgyaláshoz való  jognál  szélesebb
        alkotmányos követelményeket állít. “’A tisztességes  eljárás’
        (fair trial) követelménye nem egyszerűen egy a bíróságnak  és
        az  eljárásnak itt megkövetelt tulajdonságai közül (ti.  mint
        ’igazságos   tárgyalás’),   hanem   az   idézett   alkotmányi
        rendelkezésben  foglalt követelményeken  túl  –  különösen  a
        büntetőjogra  és  eljárásra vonatkozóan  –  az  57.  §  többi
        garanciájának    teljesedését    is    átfogja.    Sőt,    az
        Egyezségokmánynak és az Emberi Jogok Európai Egyezményének  –
        az  Alkotmány 57. §-a tartalmához és szerkezetéhez mintát adó
        – eljárási garanciákat tartalmazó cikkei általában elfogadott
        értelmezése  szerint a fair trial olyan minőség,  amelyet  az
        eljárás egészének és körülményeinek figyelembevételével lehet
        csupán  megítélni.”  [6/1998. (III. 11.)  AB  határozat,  ABH
        1998. 91., 95.] Az Egyezmény 6. cikk 1. bekezdése írja elő  –
        többek  között  –  a tisztességes tárgyalás  követelményét  a
        polgári  jogi  jogokkal  és kötelezettségekkel  kapcsolatban.
        Formailag  csak büntető ügyekben irányadó előírásai  közül  a
        tisztességes  eljárásnak  – az Európai  Emberi  Jogi  Bíróság
        következetes  gyakorlatából is kitűnően –  elismert  eleme  a
        “fegyverek   egyenlősége”,  amelynek  polgári   perekben   is
        érvényesülnie kell.

        2.  Az Alkotmánybíróság a 6/1998. (III. 11.) AB határozatában
        a   tisztességes  eljárás  elvének  a  védelemhez  való   jog
        hatékonyságának   és  a  védelemre  való  felkészülés   kellő
        idejének, eszközeinek találkozási pontjaival kapcsolatban egy
        konkrét ügyben érintett szabályozást vizsgálva a következőket
        fejtette  ki:  “Az eljárásban szereplő adatok és dokumentumok
        teljes  megismerése  és  – megfelelő  biztosítékok  között  –
        birtokolása is ezek közé a ’mindenképpen biztosítandó’  jogok
        közé  sorolható.”  Említett határozatában az Alkotmánybíróság
        arra  is  rámutatott:  “Az alapjogok korlátozásának  e  jogok
        lényeges  tartalma a határa: az Alkotmány 8. § (2)  bekezdése
        kimondja,  hogy alapvető jog lényeges tartalmát  törvény  sem
        korlátozhatja. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint
        valamely  alapjog  lényeges tartalmát az a korlátozás  sérti,
        amely  –  valamely  más  alapvető jog  vagy  alkotmányos  cél
        érdekében  –  nem  elkerülhetetlenül szükséges,  továbbá,  ha
        szükséges is, a korlátozás által okozott jogsérelem az elérni
        kívánt célhoz képest aránytalan.
        Emellett  a főszabályként alkalmazandó alkotmányossági  mérce
        mellett  azonban egyes alapjogok esetében az  Alkotmány  maga
        tartalmaz  további  kritériumokat, amelyek  egyrészt  ezt  az
        általános   mércét   az   illető  jog  tartalmához   igazítva
        konkretizálják,  másrészt, amelyek konkrét  voltukban  sokkal
        inkább  állandó és saját tartalmi ismérvekkel határozzák  meg
        az  adott alapjog lényeges tartalmát a viszonyítással dolgozó
        általános   szabály  helyett.  Ez  utóbbi,  minden  alapjogra
        alkalmazandó    általános   mérce    szükségképpen    elvont,
        módszertani   szabály   lehet  csak,   amely   a   mindenkori
        korlátozáshoz való viszonyítást írja elő; ez utóbbi tehát itt
        a  konkrét elem, s az alapjogok védett tartalma ezért esetről
        esetre  eltérően alakul. Ezzel szemben az egyes  alapjogoknál
        szereplő külön mércék a lényeges tartalmat valóban magához  a
        fenyegetett  alapjog  sajátosságaihoz  kötik,   s   ezért   a
        korlátozás   okát  és  súlyát  nem  szükségképpen  értékelik;
        bármely  korlátozással szemben is ugyanaz a határ áll.  Ez  a
        módszer  egyes esetekben a korlátozás abszolút határát  vonja
        meg,  másutt  annak  alkotmányosságát saját,  külön  ismérvek
        alapján   teszi   eldönthetővé,   akár   úgy   is,   hogy   a
        szükségesség/arányosság mérlegelését csakis  az  Alkotmányban
        meghatározott  szűkebb és konkrét követelmények  tekintetében
        engedi  meg. Így ezeknek az alapjogoknak a lényeges  tartalma
        állandóbban  és egyértelműbben határozható meg mint  azoké  a
        jogoké, amelyekre az általános szabályt kell alkalmazni.”  Az
        Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében meghatározott  garanciák
        alkotmányos  tartalmát  érintően  a  következőkre   utalt   a
        határozat:   “Az   57.   §  (1)  bekezdésében   meghatározott
        garanciák:  mindenki joga arra, hogy az  ellene  emelt  vádat
        vagy  valamely perben jogait és kötelességeit a törvény által
        felállított  független  és  pártatlan  bíróság  igazságos  és
        nyilvános  tárgyaláson  bírálja el, a ’bírósághoz  való  jog’
        megannyi   konkrét  feltételét  tartalmazzák,   amelyek   nem
        abszolútak  abban  az  értelemben, mint például  az  említett
        ártatlanság vélelme, de amelyek az általános szabály szerinti
        mérlegelésnek   mégis   abszolút   korlátai.   Nincs    olyan
        szükségesség,  amely miatt a tárgyalás ’tisztességes’  voltát
        arányosan  ugyan, de korlátozni lehetne; hanem a tisztességes
        tárgyalás  fogalmán belül alakítandó ki olyan ismérvrendszer,
        amely  annak  tartalmát adja, s csak ezen  belül  értékelhető
        bizonyos  korlátozások szükséges és arányos volta.  (Ugyanígy
        saját  dogmatikája  van annak, mi számít ’bíróságnak’,  mikor
        ’törvényes’,  ’független’ és ’pártatlan’ az  eljáró  testület
        stb.)” (ABH 1998. 91.,95., 98-99.)

        3.  Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben – a korábban kifejtett
        elvi   megközelítésből   kiindulva   –   a   Hpt.   197.    §
        alkotmányossági  vizsgálatánál  az  Alkotmány   57.   §   (1)
        bekezdésének tartalmi elemét adó azon eljárásjogi garanciából
        indult  ki, amely szerint jogainak érvényesítése érdekében  a
        bíróság  előtt  mindenki egyenlő eséllyel rendelkezik.  Ebből
        pedig az adott esetre nézve az következik, hogy peres eljárás
        során  minden,  a  per  tárgyát  érintő  releváns  iratot  (a
        határozat  megalapozásához  szükséges  banktitkot  tartalmazó
        irat  az adott körülmények között nem vitásan ilyen) a  peres
        felek   mindegyike  ugyanolyan  mélységben  és  teljességben,
        továbbá   azonos  módon  ismerhesse  meg.  Ez  biztosítja   a
        jogvitában    álló   peres   felek   között   a    “fegyverek
        egyenlőségét”,  ezáltal  a  tisztességes  eljárás  alkotmányi
        értelemben   vett  minőségét.  A  Hpt.  197.  §-ában   előírt
        korlátozás  a  felügyeleti  szerv határozatában  elmarasztalt
        peres    fél   (felperes)   jogát   érinti.   Nincsen   olyan
        “elkerülhetetlen   szükségesség”,   amely   a    tisztességes
        tárgyaláshoz  való jogát korlátozhatná, mivel a  tisztességes
        eljárás,  ezen  belül  a  “fegyverek  egyenlősége”,   illetve
        alkotóelemeinek  összessége a jelen esetben az  alapvető  jog
        lényeges tartalma.

        Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 57.  §
        (1)   bekezdésének  említett  tartalmát  a  Hpt.   197.   §-a
        alkotmányellenesen   szűkíti,  mert   alapvetően,   illetőleg
        általános érvénnyel korlátozza a per tárgyát képező határozat
        megalapozottságának    megismeréséhez,     értékelhetőségéhez
        szükséges eljárási jogot. Megnehezíti a peres felek egyikének
        (a   bírói   kezdeményezésben  említett   eljárás   során   a
        felperesnek) a megfelelő felkészülési jogainak a gyakorlását.
        Mivel  a  peres  eljárás  tárgya  olyan  személyre  szóló  és
        szankciókat     tartalmazó     határozat,     amelynek      a
        megalapozottságát vitatja a felperes, garanciális jelentősége
        van   annak,  hogy  “a  határozat  megalapozásához  szükséges
        banktitkot tartalmazó iratot” közvetlenül megismerje, illetve
        azt birtokolja. Az Alkotmánybíróság kiemeli, hogy a Hpt. 197.
        §-ból  következően  a  banktitkot tartalmazó  irat  az  adott
        eljárás   során  olyan  bizonyítási  eszköz,   amelynek   nem
        közvetlen   észlelésen  alapuló  megismerése,   illetőleg   a
        birtoklás   kizárása   felborítja  a  peres   felek   perbeli
        egyenlőségét. E joggal szemben a banktitokra való  hivatkozás
        alkotmányosan  nem  megalapozott.  A  banktitok  illetéktelen
        személy részére hozzáférhetővé tételét egyébként a büntetőjog
        szankcionálja.   A  banktitkot  tartalmazó  iratot   birtokló
        személy, így a peres fél is büntetőjogi felelőssége tudatában
        gyakorolja ezen iratok birtoklásához való jogot.

        Az  Alkotmánybíróság a bírói kezdeményezésben  kifogásolt,  a
        Hpt. 197. §-ában foglalt jogszabályi rendelkezést, mivel  nem
        biztosítja a tisztességes eljárás alkotóelemeinek teljes körű
        érvényesülését   –  megfelelő  időt  hagyva   a   banktitokra
        vonatkozó  egyéb  rendelkezésekre  is  figyelemmel  levő   új
        szabályozásra  –  megsemmisítette. Egyben kizárta  a  konkrét
        ügyben való alkalmazhatóságot is, mert megítélése szerint ezt
        az ügyben érintett felperes különösen fontos érdeke indokolja
        [Abtv. 43. § (4) bekezdés].

        A Magyar Közlönyben való közzététel az Abtv. 41. §-án alapul.
                                Dr. Németh János
                           az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
             Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
             Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
             alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
             Dr. Németh János
             az aláírásban akadályozott
             Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
             alkotmánybíró helyett                     alkotmánybíró
                                       
             Dr. Németh János
             az aláírásban akadályozott
             Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
             alkotmánybíró helyett                     alkotmánybíró
                                       
             Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
             alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Section 197 of Act CXII of 1996 on Credit Institutionsand Financial Enterprises concerning judicial review cases when the court examines the decision by the Supervising Authority of Financial Institutions
          Number of the Decision:
          .
          15/2002. (III. 29.)
          Date of the decision:
          .
          03/25/2002
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2002-1-002?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0015_2002.pdfen_0015_2002.pdf