Hungarian
Ügyszám:
.
385/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 161/2010. (IX. 8.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/785
.
A döntés kelte: Budapest, 09/07/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottság  által
    országos   népi   kezdeményezésre  irányuló  aláírásgyűjtő   ív
    mintapéldánya,   és   az  azon  szereplő  kérdés   hitelesítése
    tárgyában  hozott  határozat ellen benyújtott  kifogás  alapján
    meghozta az alábbi

                             határozatot:
                                   
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  91/2010.
    (II. 11.) OVB számú határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
      1.  Az  Országos Választási Bizottsághoz (a továbbiakban:  OVB)
      országos  népi  kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének  hitelesítés
      céljából    benyújtott   mintapéldánya   az   alábbi    kérdést
      tartalmazza:  „Kívánja-e Ön, hogy az Országgyűlés  napirendjére
      tűzze  a  köztársasági elnök megválasztása  módjának  kérdését,
      miszerint  az elnökválasztás jogkörét a jövőben már közvetlenül
      a  választópolgárok közössége, vagy továbbra is az Országgyűlés
      gyakorolja?”
      Az   OVB   91/2010.   (II.   11.)   OVB   számú   határozatában
      megállapította,   hogy  az  aláírásgyűjtő   ív   a   törvényben
      meghatározott   formai,  valamint  a  megtárgyalásra   javasolt
      kérdésre vonatkozó tartalmi követelményeknek eleget tesz, ezért
      az   aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányát  hitelesítette.  Az  OVB
      határozatának  indokolása  szerint  a  határozat  az   országos
      népszavazásról  és népi kezdeményezésről szóló 1998.  évi  III.
      törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 2. §-án, valamint a választási
      eljárásról  szóló  1997. évi C. törvény (a  továbbiakban:  Ve.)
      117. § (1) bekezdésén, és 131. §-án alapul.
      Az  OVB  kifogásolt határozata a Magyar Közlöny 2010.  évi  16.
      számában  2010.  február 11-én jelent  meg,  a  kifogást  2010.
      február 18-án, a törvényes határidőn belül terjesztették elő.

      2.  A kifogástevő álláspontja szerint a népi kezdeményezés  nem
      felel  meg  az  Alkotmány  28/B.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      követelménynek,  amely  szerint országos  népszavazás  és  népi
      kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés
      lehet.  Érvelése szerint maga az Alkotmány választja  ketté  az
      Országgyűlés alkotmányozó és törvényalkotási hatáskörét, amikor
      is 19. § (3) bekezdése külön pontokban rögzíti a két, egymástól
      minőségileg  különböző  hatáskört. A népi  kezdeményezés  pedig
      alkotmányozásra   nem,   hanem  csak   törvényhozási   jogkörre
      vonatkozhat.   Nézete   szerint   „az   alkotmányozó    hatalom
      korlátozhatatlansága, mindenek feletti szuverenitása és védelme
      nem   csak  azt  jelenti,  hogy  az  alkotmányozó  hatalom  nem
      kötelezhető   meghatározott   tartalmú   döntés   meghozatalára
      (országos  népszavazás),  hanem azt is,  hogy  nem  kötelezhető
      meghatározott  kérdéskörben  való  tárgyalásra  és  határidőben
      történő  döntéshozatalra  (országos  népi  kezdeményezés).   Az
      alkotmányozó   hatalom  cselekvési  szabadsága   abszolút,   és
      korlátozása – mértékétől függetlenül – nem lehetséges.”

                                    II.
                                     
      Az Alkotmánybíróság határozatának meghozatala során a következő
      jogszabályokat vette alapul:
      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
      „19. § (…)
      (2)   Az   Országgyűlés  a  népszuverenitásból   eredő   jogait
      gyakorolva   biztosítja  a  társadalom   alkotmányos   rendjét,
      meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és feltételeit.
      (3) E jogkörében az Országgyűlés
      a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
      b) törvényeket alkot;
      (…)”
      „28/B.  § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés tárgya
      az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
      „28/C. § (…)
      (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
      (…)
      d)    az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
      szervezetalakítási (-átalakítási,
      -megszüntetési) kérdésekről,”
      „28/D.   §  Országos  népi  kezdeményezést  legalább   50   000
      választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
      irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
      Országgyűlés   tűzze   a   napirendjére.   Az   országos   népi
      kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles
      megtárgyalni.”
      „29/A.  §  (1) A köztársasági elnököt az Országgyűlés  öt  évre
      választja.”

      2. Az Nsztv. rendelkezései:
      „2.  §  Az  aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése  előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
      „4.  §  (1)  Az  Országos  Választási Bizottság  gondoskodik  a
      népszavazás  kitűzésére  irányuló  állampolgári  kezdeményezés,
      illetőleg a népi kezdeményezés aláírásainak ellenőrzéséről.”
      „17.   §  A  népi  kezdeményezésnek  pontosan  és  egyértelműen
      tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést.”
      „18.  §  Az Országos Választási Bizottság akkor tagadja meg  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b)  a  kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      c)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási  eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”

      3.   A   Ve.-nek  az  országos  népi  kezdeményezésre  irányuló
      aláírásgyűjtő ív hitelesítésére vonatkozó szabályai:
      „117.  §  (1)  Az Országos Választási Bizottság  a  jogszabályi
      feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést a
      benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti.”
      „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
      (...)
      (3)  Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
      „131. § Az országos népi kezdeményezés során a 117-121. § és  a
      130.  § (1) és (3) bekezdésének rendelkezéseit kell megfelelően
      alkalmazni.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó  hatáskörét  az
      Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve.  130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen  benyújtott
      kifogások    elbírálása    során   kialakította    következetes
      gyakorlatát. Az Alkotmánybíróság a kifogás alapján lefolytatott
      jogorvoslati  eljárásban  azt  vizsgálja,  hogy  a   beérkezett
      kifogás   megfelel-e  a  Ve.  77.  §  (2)  bekezdésének   a)-c)
      pontjaiban,   illetve   130.   §   (1)   bekezdésében   foglalt
      feltételeknek,  és  az  OVB  az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó   törvényeknek
      megfelelően  járt-e  el. Eljárása során az  Alkotmánybíróság  e
      feladatát    alkotmányos   jogállásával   és    rendeltetésével
      összhangban  látja  el. [25/1999. (VII. 7.) AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.]

      Az  Alkotmány  29/A.  §  (1) bekezdése szerint  a  köztársasági
      elnököt  az Országgyűlés öt évre választja. Az Alkotmánybíróság
      korábbi   határozatának  megállapítása  szerint   az   országos
      népszavazás  nem irányulhat az Alkotmány – akárcsak  burkolt  –
      módosítására  sem  [2/1993. (I. 22.) AB  határozat,  ABH  1993,
      37.]. Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének d) pontja kizárja a
      népszavazás    lehetséges   tárgyköreiből    az    Országgyűlés
      hatáskörébe tartozó személyi kérdéseket. Jelen ügyben azonban a
      köztársasági  elnök megválasztásának módjára  vonatkozó  kérdés
      Országgyűlés általi megvitatása nem népszavazás, hanem országos
      népi   kezdeményezés   tárgya.  Az   Alkotmánybíróság   korábbi
      határozataiban már megállapította, hogy az Országgyűlést a népi
      kezdeményezés  nem  köti oly módon, mint  a  legalább  200  000
      választópolgár   kezdeményezésére   elrendelt    ügydöntő    és
      eredményes népszavazás alapján hozott döntés [Alkotmány 28/C. §
      (3)  bekezdés]. Az eredményes népszavazással hozott  döntés  az
      Országgyűlés Alkotmány 19. § (3) bekezdés b) pontjában  foglalt
      jogkörének  –  az  Alkotmányban  rögzített  –  korlátozása:  az
      Országgyűlés  köteles  az  eredményes népszavazásból  következő
      döntéseket meghozni. Népi kezdeményezés esetén ezzel szemben az
      Országgyűlésnek  a kérdés napirendre tűzésére,  megtárgyalására
      és  döntéshozatalra van kötelezettsége, de ennek a döntésnek  a
      tartalmát a népi kezdeményezés nem köti meg. Éppen ezért a népi
      kezdeményezésnek  mindaddig, amíg az  alkotmányosság  keretében
      marad   –   ellentétben  a  népszavazással  –  az  Alkotmányban
      megfogalmazott  tárgyköri korlátja nincs, és  a  kérdésnek  nem
      kell konkrét jogalkotási kötelezettséget megfogalmaznia. A népi
      kezdeményezésből csupán törvényhozási kérdésben  való  vita  és
      döntés következik. Így a népi kezdeményezés aláírásgyűjtő  ívén
      szereplő kérdéssel szemben is mindössze annyi az elvárás,  hogy
      törvényhozási  tárgykörre vonatkozzon. [42/2002.  (X.  11.)  AB
      határozat (ABH 2002, 316, 318.)]

      Az Alkotmány 28/B. § (1) bekezdése szerint országos népszavazás
      és   népi  kezdeményezés  tárgya  az  Országgyűlés  hatáskörébe
      tartozó   kérdés  lehet.  Az  alkotmányozásra   vonatkozó,   az
      Alkotmánybíróság     által    meghatározott     eljárási     és
      határozathozatali   követelmények  [30/1998.   (VI.   25.)   AB
      határozat,  ABH  1998,  220,  234.] természetszerűleg  csak  az
      országgyűlési  eljárásban értelmezhetők, az Alkotmány  28/C.  §
      (5)  bekezdésében  felsorolt – tiltó – tárgykörök  [ideértve  a
      burkolt  alkotmánymódosítás tilalmát is, ld.: 2/1993. (I.  22.)
      AB  határozat,  ABH  1993, 37.] csak az országos  népszavazásra
      vonatkoznak,   országos   népi  kezdeményezés   akadályát   nem
      jelentik.

      Minderre tekintettel a kifogást az Alkotmánybíróság nem találta
      megalapozottnak,  és  megállapította,  hogy  az  OVB   jogszerű
      döntést  hozott,  amikor az aláírásgyűjtő  íven  megfogalmazott
      kérdést  hitelesítette.  Ezért a kifogást  elutasította,  és  a
      91/2010. (II. 11.) OVB határozatot helyben hagyta.

      Az   Alkotmánybíróság   a   határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának    a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                Dr. Balogh Elemér            Dr. Bihari Mihály
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                Dr. Bragyova András           Dr. Holló András
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                Dr. Kiss László               Dr. Kovács Péter
                alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                       
                Dr. Lenkovics Barnabás        Dr. Lévay Miklós
                előadó alkotmánybíró             alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        161/2010. (IX. 8.)
        Date of the decision:
        .
        09/07/2010
        .
        .