A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályi rendelkezés
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
eljárásban meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a kötelező
egészségbiztosítás keretében igénybe vehető meddőségkezelési
eljárásokról szóló 49/1997. (XII. 17.) NM rendelet 2/A. § (2)
bekezdés a) pontja alkotmányellenes, ezért azt 1998. július 1-
jére – a rendelkezés hatályba lépésének napjára –
visszamenőleges hatállyal megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó az emberi reprodukcióra irányuló különleges
eljárások végzésére vonatkozó, valamint az ivarsejtekkel és
embriókkal való rendelkezésre és azok fagyasztva tárolására
vonatkozó részletes szabályokról szóló 30/1998. (VI. 24.) NM
rendelet (a továbbiakban: Rr.) 8. § (2) bekezdés c) pontja
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kezdeményezte. Álláspontja szerint a támadott szabályozás sérti
az Alkotmánynak a társadalombiztosítási ellátáshoz való jogot
deklaráló 70/E. § (2) bekezdését és az életkor szerinti
diszkrimináció tilalmát tartalmazó 70/A. §-át, mert kizárja a
60. életévüket betöltött férfiakat abból, hogy a kötelező
egészségbiztosítás terhére vegyenek igénybe egyes, az emberi
reprodukcióra irányuló beavatkozásokat. Az indítványozó
kifogásolta, hogy a szabályozás nem csupán a férfi biológiai
alkalmasságától teszi függővé az egészségügyi szolgáltatást,
hanem életkorától is. Véleménye szerint így éppen azok nem
vehetik igénybe a beavatkozást, akik befizetéseik révén
hosszabb ideje részesei a társadalombiztosításnak. Az
indítványozó arra is hivatkozott, hogy életkora miatt a
támadott szabály rá is vonatkozik, holott ő nemzőképes, az
orvosi beavatkozás a reprodukciós korban lévő leendő anya
egészségi állapota miatt szükséges. A fentiek következtében a
hátrányos megkülönböztetés a leendő anyát is sújtja. Az
indítványozó a támadott szabályozással kapcsolatban hivatkozott
továbbá az Alkotmánynak a család intézményének védelmét
deklaráló 15. §-ára és a minden ember jogképességét
megfogalmazó 56. §-ára. Végezetül az indítványozó
kezdeményezte, hogy – tekintettel a több százezer forintot
kitevő költségeire – az Alkotmánybíróság visszamenőleges
hatállyal semmisítse meg a támadott rendelkezést.
2. Az Alkotmánybíróság az indítvány elbírálásakor az Alkotmány
következő rendelkezéseit vette figyelembe:
“13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.”
“15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét.”
“56. § A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes.”
“70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
“70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van a
szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg.”
Az Rr. 8. § (2) bekezdésének az indítvánnyal támadott c) pontja
a kötelező egészségbiztosítás keretében igénybe vehető
meddőségkezelési eljárásokról szóló 49/1997. (XII. 17.) NM
rendelet (a továbbiakban: Kr.) módosításáról rendelkezik a
következők szerint:
“a Kr. az alábbi 2/A. §-sal egészül ki:
»2/A. § (1) A 2. § (1) bekezdés c) pontja szerinti egyes
beavatkozások, továbbá a (2) bekezdés szerinti letét
térítésmentesen akkor vehető igénybe, ha az Rr. 1. §-ában
foglalt feltételek a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel
fennállnak.
(2) A kötelező egészségbiztosítás terhére nem vehető igénybe az
(1) bekezdés szerinti szolgáltatás, ha
a) a kérelmező férfi a 60. életévét betöltötte,
b) az ivarsejtek letételére nem egészségügyi indokból kerül
sor,
c) az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 20. § (3)
bekezdésében foglaltaknak megfelelően a kérelmező az ellátás
visszautasítását megalapozó állapotban van.«”
II.
Az indítvány megalapozott.
1. Az emberi reprodukcióra irányuló különleges eljárások
általános feltételeiről az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV.
törvény (a továbbiakban: Eütv.) IX. fejezete rendelkezik, a
reprodukciós eljárások részletes szabályait pedig az Rr.
állapítja meg. Az Eütv. 167. § (1) bekezdése kimondja, hogy az
orvosi beavatkozásokra akkor kerülhet sor, ha bármely félnél
fennálló egészségi ok (meddőség) következtében a kapcsolatból
természetes úton nagy valószínűséggel egészséges gyermek nem
származhat. A (3) bekezdés szerint a beavatkozás csak akkor
végezhető el, ha a meddőség egyéb kezelési módszerei
eredménytelennek bizonyultak, és az alkalmazott eljárással
orvosilag megalapozott esélye van egészséges gyermek
fogamzásának és megszületésének.
Mindebből következik, hogy az egyes reprodukciós eljárásokra a
60. életévüket betöltött férfiak esetében is sor kerülhet, ha
azt valamelyik félnél vagy mindkét félnél együttesen fennálló
egészségi ok indokolja. Az eljárás a meddőség kezelése körébe
tartozó orvosi beavatkozásnak minősül.
2. Az indítványozó által kifogásolt rendelkezés azt zárja ki,
hogy térítésmentesen, a kötelező egészségbiztosítás keretében
vegyenek igénybe meghatározott reprodukciós eljárásokat,
amennyiben a kérelmező férfi a 60. életévét betöltötte. Az
indítványozó álláspontja szerint ez a szabály sérti a 60.
életévüket betöltött férfiak társadalombiztosítási ellátáshoz
való jogát, amelyet az Alkotmány 70/E. § (2) bekezdése
biztosít.
3. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Alkotmány 70/E. §
(2) bekezdésében megfogalmazott, a kötelező
társadalombiztosítás körébe tartozó ellátási jogosultság mint
szociális jog a “megélhetéshez szükséges ellátáshoz való jogot”
garantálja. Ez a jog a szociális ellátások összessége által
nyújtandó olyan megélhetési minimum állami biztosítását
követeli meg, amely elengedhetetlen az emberi méltósághoz való
jog megvalósulásához. A jogalkotó az emberi méltósághoz való
jog által megkövetelt minimális ellátás feltételeinek
meghatározása során viszonylag nagy szabadságot élvez.
[32/1991. (VI. 6.) AB határozat, ABH 1991, 146, 162-163.;
43/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 188, 192.; 32/1998.
(VI. 25.) AB határozat, ABH 1998, 251, 253-254.; 42/2000. (XI.
8.) AB határozat, ABK 2000. november, 447, 449-450.]
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a reprodukciós eljárások
mint a meddőség kezelésére szolgáló orvosi beavatkozások
nincsenek összefüggésben a “megélhetéshez szükséges ellátáshoz
való joggal”.
4. Az Alkotmánybíróság számos határozatában rámutatott, hogy
mindazon társadalombiztosítási szolgáltatások esetében, ahol a
biztosítási elem szerepet játszik, a szolgáltatások
csökkentésének vagy megszüntetésének alkotmányossága a
tulajdonvédelem (Alkotmány 13. §) ismérvei szerint bírálandó
el. Mivel a társadalombiztosításban a biztosítási elem, azaz a
tulajdoni védelem alatt álló “vásárolt jog” elve és a
szolidaritási elv egyaránt érvényesül, a társadalombiztosítás
alkotmányossága nem ítélhető meg önmagában a fizetett járulék
és az ellenszolgáltatás közötti mennyiségi viszony alapján. A
járulékfizetés és a szolgáltatások pontos megfelelése – a
társadalombiztosítás vegyes rendszere folytán – az Alkotmány
alapján nem követelhető meg. Ugyanakkor a társadalombiztosítási
szolgáltatásokat és várományokat nem lehet az
ellenszolgáltatások érintetlenül hagyása mellett lényegesen és
aránytalanul úgy megváltoztatni, hogy az az Alkotmány által
védett tulajdonosi pozíció sérelmével járjon. [64/1993. (XII.
22.) AB határozat, ABH 1993, 373, 380.; 43/1995. (VI. 30.) AB
határozat, ABH 1995, 188, 194-195.; 45/1995. (VI. 30.) AB
határozat, ABH 1995, 210, 215.]
Az 56/1995. (IX. 15.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a tulajdon alkotmányos védelme nem
követeli meg azt, hogy az egyes egészségügyi ellátásokat a
társadalombiztosítás keretében, térítésmentesen lehessen
igénybe venni. Az egészségbiztosítási rendszer nem
érinthetetlen, annak bizonyos körű, a biztosítottakra hátrányos
megváltoztatása alkotmányosan indokolt lehet. A térítésmentesen
igénybe vehető szolgáltatások csökkentése akkor minősül
alkotmányellenes tulajdonkorlátozásnak, ha az elvonás mértéke a
még fedezett egészségügyi szolgáltatásokhoz képest kirívóan
aránytalan. (ABH 1995, 269.) Az Alkotmánybíróság ennek
megfelelően a jelen ügyben úgy ítélte meg, hogy nem ellentétes
a társadalombiztosítási ellátás tulajdoni védelmével az, hogy
egyes meddőségkezelési eljárások – meghatározott alanyi körben
– nem vehetők igénybe a kötelező egészségbiztosítás keretében,
térítésmentesen. Az Alkotmány nem biztosít alanyi jogot az
állampolgároknak meghatározott egészségügyi ellátások
térítésmentes igénybe vételére.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság arra a következtetésre
jutott, hogy a Kr. 2/A. § (2) bekezdés a) pontja nem sérti az
Alkotmány 70/E. § (2) bekezdésében biztosított ellátási
jogosultságot, és nem ellentétes a társadalombiztosítási
ellátás tulajdoni védelmével sem.
III.
Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján megvizsgálta, hogy a
támadott szabályozás nem tartalmaz-e hátrányos
megkülönböztetést a 60. életévüket betöltött férfiakkal
szemben, illetve azokkal a nőkkel szemben, akiknek férje
(élettársa) a 60. életévét betöltötte.
1. A 750/B/1990. AB határozat megállapította, hogy a
reprodukciós eljárások igénybevételéhez nem fűződik olyan
alapvető jog, amely bárkit, minden megkülönböztetés nélkül
megilletne. “A megtermékenyítésnek ez a formája intézményes
gyógymód, amelynek célja, hogy utódhoz segítse azokat az
embereket, akiknek házasságból természetes úton egészséges
gyermek nagy valószínűség szerint nem származhat. A mesterséges
megtermékenyítés, mint egészségügyi szolgáltatás, feltételekhez
köthető, feltéve, hogy ezek a feltételek az alkotmányos
alapelvekkel összhangban állanak.” (ABH 1991, 728.)
Bár az Alkotmány az emberi, illetve állampolgári jogokkal
kapcsolatban fogalmazza meg a diszkrimináció tilalmát, az
Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az az alapjognak nem
minősülő jogok egyenlőségét is jelenti. E jogok tekintetében a
megkülönböztetés tilalma arra vonatkozik, hogy a jogalkotónak
mindenkit egyenlően (egyenlő méltóságú személyként) kell
kezelnie, vagyis az emberi méltóság alapjogán nem eshet csorba,
azonos tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni szempontok
azonos mértékű figyelembe vételével kell a jogosultságok és a
kedvezmények elosztásának szempontjait meghatározni. [először:
9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.]
Jelen esetben az Alkotmánybíróságnak az Alkotmány 70/A. §-ában
említett “egyéb helyzet” szerinti diszkrimináció tilalmával
összefüggésben azt kellett megállapítania, hogy a jogalkotó
egyenlő méltóságú személyként kezelte-e az érintett
jogalanyokat, amikor az egyes reprodukciós beavatkozások
igénybe vételére térítésmentesen jogosultak köréből kizárta a
60. életévüket betöltött férfiakat.
2. A reprodukciós eljárások igénybe vételéhez – egyetlen, a
jelen ügy elbírálása szempontjából irreleváns kivételtől
eltekintve – két személy (házastársak vagy különnemű
élettársak) együttes kérelme szükséges. A jogi szabályozás az
ellátások térítésmentes igénybe vétele szempontjából semmiféle
különbségtételt nem tartalmaz azon az alapon, hogy a kérelmezők
melyikének egészségi állapota teszi szükségessé a reprodukciós
beavatkozást. Alkotmányossági szempontból azonban nem hagyható
figyelmen kívül, hogy a kérelmezők közül ki a meddő, illetve
nemzőképtelen.
Az indítványozó által támadott rendelkezés egyrészt abban az
esetben zárja ki a reprodukciós eljárás térítésmentes
igénybevételét, ha a 60. életévét betöltött férfi
nemzőképtelensége miatt nem származhat gyermek a házastársi
(élettársi) kapcsolatból. (Ezzel azonos alkotmányossági
megítélés alá esik, ha mindkét fél meddő.) Ebben az esetben a
korhatár megállapítása nem önkényes. Annak ellenére, hogy a Kr.-
ben meghatározott életkor nem azonos a férfiak reprodukciós
korának felső határával, a 60. életév feletti férfiaknál a
nemzőképesség elvesztése már nem minősíthető betegségnek,
egészségromlásnak, hanem az életkorral természetes módon együtt
járó állapotnak tekinthető. Emellett társadalmi okokkal is
magyarázható, hogy kivételesnek számít a 60. életévüket
betöltött férfiak családalapítása. Mindebből következik, hogy a
támadott rendelkezés nem részesíti hátrányos
megkülönböztetésben a 60. év feletti nemzőképtelen férfiakat
sem a fiatalabb férfiakkal, sem a 60. év feletti nemzőképes
férfiakkal szemben.
A vizsgált rendelkezés abban az esetben is kizárja a
reprodukciós eljárás térítésmentes igénybevételét, ha a 60.
életévét betöltött férfi nemzőképes, ezért felesége (élettársa)
betegsége, illetve testi fogyatékossága miatt nem származhat
gyermek a kapcsolatból. Ebben az esetben nem az életkorral
együtt járó természetes állapotról és nem a társadalmi szokások
figyelembe vételéről van szó, hanem arról, hogy a – reproduktív
korban lévő – nő egészségügyi ellátásra szorul, az ő betegsége,
fogyatékossága indokolja az emberi reprodukcióra irányuló
különleges eljárás igénybe vételét. Az Alkotmánybíróság
megítélése szerint nincs alkotmányos indoka annak, hogy a
reproduktív korú, meddő nő pusztán azért nem veheti igénybe
térítésmentesen a szükséges beavatkozást, mert – az egyébként
nemzőképes – férje (élettársa) betöltötte a 60. életévét. Ebben
az esetben a jogalkotó a meddőség miatt egészségügyi ellátásra
szoruló reproduktív korú nők csoportjához tartozó személyeket
nem kezelte egyenlő méltóságú személyként.
Mindezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság hivatkozik a
750/B/1990. AB határozatra, amely kimondta: “Az Alkotmány 15. §-
a értelmében a Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét. A gyermek születésének elősegítése mesterséges
vagy művi beavatkozás útján olyan esetekben, amikor a
házaspárnak természetes úton nem lehet gyermeke, erősíti a
házasság intézményét, és lehetővé teszi a tulajdonképpeni
család (gyermekkel bíró házaspárok) létrejöttét.” (ABH 1991,
729.)
3. Az Alkotmánybíróság mindezek alapján arra a következtetésre
jutott, hogy a vizsgált rendelkezés egy meghatározott alanyi
kör tekintetében ellentétes az Alkotmánynak az “egyéb helyzet”
szerinti hátrányos megkülönböztetés tilalmáról rendelkező 70/A.
§-ával, mert az érintett jogalanyok egy részét nem kezeli
egyenlő méltóságú személyként az azonos alkotmányossági
megítélés alá tartozó más személyekkel. Az Alkotmánybíróság
megítélése szerint a Kr. 2/A. § (2) bekezdés a) pontja azért
alkotmányellenes, mert kizárja, hogy a 60. életévüket betöltött
nemzőképes férfiak és az orvosi beavatkozásra szoruló
házastársuk (élettársuk) az egyes reprodukciós eljárásokat
térítésmentesen vegyék igénybe. Ez a szabályozás az
egészségügyi beavatkozást kérő nők tekintetében diszkriminatív.
Ezért az Alkotmánybíróság a Kr. 2/A. § (2) bekezdés a) pontját
megsemmisítette.
IV.
1. Az Alkotmánybíróság megállapítása szerint a támadott
rendelkezés és az Alkotmánynak a minden ember jogképességét
deklaráló 56. §-a között nincs alkotmányos szempontból
értékelhető összefüggés.
2. Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján, az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 43. § (4) bekezdésének megfelelően, az
eljárást kezdeményező különösen fontos érdekére tekintettel
1998. július 1-jére – a rendelkezés hatályba lépésének napjára
– visszamenőleges hatállyal semmisítette meg a Kr. 2/A. § (2)
bekezdés a) pontját.
3. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 41. §-a alapján elrendelte a
határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró
. |