Hungarian
Ügyszám:
.
863/B/1998
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 18/2001. (VI. 1.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/600
.
A döntés kelte: Budapest, 05/29/2001
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az        Alkotmánybíróság       jogszabályi        rendelkezés
    alkotmányellenességének    utólagos    vizsgálatára    irányuló
    eljárásban meghozta a következő

                             határozatot:

    Az    Alkotmánybíróság   megállapítja,    hogy    a    kötelező
    egészségbiztosítás  keretében igénybe  vehető  meddőségkezelési
    eljárásokról szóló 49/1997. (XII. 17.) NM rendelet 2/A.  §  (2)
    bekezdés a) pontja alkotmányellenes, ezért azt 1998. július  1-
    jére   –   a   rendelkezés   hatályba   lépésének   napjára   –
    visszamenőleges hatállyal megsemmisíti.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az indítványozó az emberi reprodukcióra irányuló különleges
      eljárások  végzésére  vonatkozó, valamint az  ivarsejtekkel  és
      embriókkal  való  rendelkezésre és azok  fagyasztva  tárolására
      vonatkozó  részletes szabályokról szóló 30/1998. (VI.  24.)  NM
      rendelet  (a  továbbiakban: Rr.) 8. § (2)  bekezdés  c)  pontja
      alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
      kezdeményezte. Álláspontja szerint a támadott szabályozás sérti
      az  Alkotmánynak a társadalombiztosítási ellátáshoz való  jogot
      deklaráló  70/E.  §  (2)  bekezdését  és  az  életkor  szerinti
      diszkrimináció tilalmát tartalmazó 70/A. §-át, mert  kizárja  a
      60.  életévüket  betöltött férfiakat  abból,  hogy  a  kötelező
      egészségbiztosítás terhére vegyenek igénybe  egyes,  az  emberi
      reprodukcióra   irányuló   beavatkozásokat.   Az   indítványozó
      kifogásolta,  hogy a szabályozás nem csupán a  férfi  biológiai
      alkalmasságától  teszi  függővé az egészségügyi  szolgáltatást,
      hanem  életkorától  is. Véleménye szerint így  éppen  azok  nem
      vehetik   igénybe  a  beavatkozást,  akik  befizetéseik   révén
      hosszabb   ideje   részesei   a   társadalombiztosításnak.   Az
      indítványozó  arra  is  hivatkozott,  hogy  életkora  miatt   a
      támadott  szabály  rá is vonatkozik, holott  ő  nemzőképes,  az
      orvosi  beavatkozás  a  reprodukciós korban  lévő  leendő  anya
      egészségi  állapota miatt szükséges. A fentiek következtében  a
      hátrányos  megkülönböztetés  a  leendő  anyát  is  sújtja.   Az
      indítványozó a támadott szabályozással kapcsolatban hivatkozott
      továbbá   az  Alkotmánynak  a  család  intézményének   védelmét
      deklaráló   15.   §-ára   és  a  minden   ember   jogképességét
      megfogalmazó    56.    §-ára.   Végezetül    az    indítványozó
      kezdeményezte,  hogy  –  tekintettel a több  százezer  forintot
      kitevő   költségeire  –  az  Alkotmánybíróság   visszamenőleges
      hatállyal semmisítse meg a támadott rendelkezést.

      2.  Az Alkotmánybíróság az indítvány elbírálásakor az Alkotmány
      következő rendelkezéseit vette figyelembe:

      “13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz  való
      jogot.”
      “15.  §  A  Magyar  Köztársaság védi a  házasság  és  a  család
      intézményét.”
      “56. § A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes.”
      “70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)  Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
      megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
      (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség  megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó  intézkedésekkel  is
      segíti.”
      “70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van  a
      szociális    biztonsághoz;   öregség,   betegség,   rokkantság,
      özvegység,   árvaság   és   önhibájukon   kívül   bekövetkezett
      munkanélküliség  esetén a megélhetésükhöz  szükséges  ellátásra
      jogosultak.
      (2)   A   Magyar  Köztársaság  az  ellátáshoz  való   jogot   a
      társadalombiztosítás   útján   és   a   szociális   intézmények
      rendszerével valósítja meg.”

      Az Rr. 8. § (2) bekezdésének az indítvánnyal támadott c) pontja
      a   kötelező   egészségbiztosítás  keretében   igénybe   vehető
      meddőségkezelési  eljárásokról szóló  49/1997.  (XII.  17.)  NM
      rendelet  (a  továbbiakban:  Kr.) módosításáról  rendelkezik  a
      következők szerint:
      “a Kr. az alábbi 2/A. §-sal egészül ki:
      »2/A.  §  (1)  A  2.  § (1) bekezdés c) pontja  szerinti  egyes
      beavatkozások,   továbbá   a  (2)   bekezdés   szerinti   letét
      térítésmentesen  akkor vehető igénybe,  ha  az  Rr.  1.  §-ában
      foglalt  feltételek  a  (2)  bekezdésben  foglalt  kivételekkel
      fennállnak.
      (2) A kötelező egészségbiztosítás terhére nem vehető igénybe az
      (1) bekezdés szerinti szolgáltatás, ha
      a) a kérelmező férfi a 60. életévét betöltötte,
      b)  az  ivarsejtek letételére nem egészségügyi  indokból  kerül
      sor,
      c)  az  egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 20. §  (3)
      bekezdésében  foglaltaknak megfelelően a kérelmező  az  ellátás
      visszautasítását megalapozó állapotban van.«”

                                    II.

      Az indítvány megalapozott.

      1.   Az  emberi  reprodukcióra  irányuló  különleges  eljárások
      általános feltételeiről az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV.
      törvény  (a  továbbiakban: Eütv.) IX. fejezete  rendelkezik,  a
      reprodukciós  eljárások  részletes  szabályait  pedig  az   Rr.
      állapítja meg. Az Eütv. 167. § (1) bekezdése kimondja, hogy  az
      orvosi  beavatkozásokra akkor kerülhet sor, ha  bármely  félnél
      fennálló  egészségi ok (meddőség) következtében a  kapcsolatból
      természetes  úton nagy valószínűséggel egészséges  gyermek  nem
      származhat.  A  (3) bekezdés szerint a beavatkozás  csak  akkor
      végezhető   el,   ha   a  meddőség  egyéb  kezelési   módszerei
      eredménytelennek  bizonyultak,  és  az  alkalmazott  eljárással
      orvosilag   megalapozott   esélye   van   egészséges    gyermek
      fogamzásának és megszületésének.

      Mindebből következik, hogy az egyes reprodukciós eljárásokra  a
      60.  életévüket betöltött férfiak esetében is sor kerülhet,  ha
      azt  valamelyik félnél vagy mindkét félnél együttesen  fennálló
      egészségi  ok indokolja. Az eljárás a meddőség kezelése  körébe
      tartozó orvosi beavatkozásnak minősül.
                                     

      2.  Az indítványozó által kifogásolt rendelkezés azt zárja  ki,
      hogy  térítésmentesen, a kötelező egészségbiztosítás  keretében
      vegyenek   igénybe   meghatározott  reprodukciós   eljárásokat,
      amennyiben  a  kérelmező  férfi a 60. életévét  betöltötte.  Az
      indítványozó  álláspontja szerint ez  a  szabály  sérti  a  60.
      életévüket  betöltött férfiak társadalombiztosítási  ellátáshoz
      való   jogát,  amelyet  az  Alkotmány  70/E.  §  (2)  bekezdése
      biztosít.

      3. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az Alkotmány 70/E.  §
      (2)      bekezdésében      megfogalmazott,      a      kötelező
      társadalombiztosítás körébe tartozó ellátási  jogosultság  mint
      szociális jog a “megélhetéshez szükséges ellátáshoz való jogot”
      garantálja.  Ez  a  jog a szociális ellátások összessége  által
      nyújtandó   olyan   megélhetési  minimum  állami   biztosítását
      követeli meg, amely elengedhetetlen az emberi méltósághoz  való
      jog  megvalósulásához. A jogalkotó az emberi  méltósághoz  való
      jog   által   megkövetelt   minimális   ellátás   feltételeinek
      meghatározása   során   viszonylag  nagy   szabadságot   élvez.
      [32/1991.  (VI.  6.)  AB határozat, ABH  1991,  146,  162-163.;
      43/1995.  (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 188, 192.; 32/1998.
      (VI.  25.) AB határozat, ABH 1998, 251, 253-254.; 42/2000. (XI.
      8.) AB határozat, ABK 2000. november, 447, 449-450.]

      Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a reprodukciós eljárások
      mint   a  meddőség  kezelésére  szolgáló  orvosi  beavatkozások
      nincsenek  összefüggésben a “megélhetéshez szükséges ellátáshoz
      való joggal”.

      4.  Az  Alkotmánybíróság számos határozatában rámutatott,  hogy
      mindazon társadalombiztosítási szolgáltatások esetében, ahol  a
      biztosítási    elem   szerepet   játszik,   a    szolgáltatások
      csökkentésének   vagy   megszüntetésének   alkotmányossága    a
      tulajdonvédelem  (Alkotmány 13. §) ismérvei  szerint  bírálandó
      el. Mivel a társadalombiztosításban a biztosítási elem, azaz  a
      tulajdoni  védelem  alatt  álló  “vásárolt  jog”  elve   és   a
      szolidaritási  elv  egyaránt érvényesül, a társadalombiztosítás
      alkotmányossága  nem ítélhető meg önmagában a fizetett  járulék
      és  az ellenszolgáltatás közötti mennyiségi viszony alapján.  A
      járulékfizetés  és  a  szolgáltatások pontos  megfelelése  –  a
      társadalombiztosítás vegyes rendszere folytán  –  az  Alkotmány
      alapján nem követelhető meg. Ugyanakkor a társadalombiztosítási
      szolgáltatásokat    és    várományokat     nem     lehet     az
      ellenszolgáltatások érintetlenül hagyása mellett lényegesen  és
      aránytalanul  úgy  megváltoztatni, hogy az az  Alkotmány  által
      védett  tulajdonosi pozíció sérelmével járjon. [64/1993.  (XII.
      22.)  AB határozat, ABH 1993, 373, 380.; 43/1995. (VI. 30.)  AB
      határozat,  ABH  1995,  188, 194-195.; 45/1995.  (VI.  30.)  AB
      határozat, ABH 1995, 210, 215.]

      Az  56/1995.  (IX.  15.)  AB határozatban  az  Alkotmánybíróság
      megállapította,  hogy  a  tulajdon  alkotmányos   védelme   nem
      követeli  meg  azt,  hogy az egyes egészségügyi  ellátásokat  a
      társadalombiztosítás   keretében,   térítésmentesen    lehessen
      igénybe    venni.   Az   egészségbiztosítási    rendszer    nem
      érinthetetlen, annak bizonyos körű, a biztosítottakra hátrányos
      megváltoztatása alkotmányosan indokolt lehet. A térítésmentesen
      igénybe   vehető  szolgáltatások  csökkentése   akkor   minősül
      alkotmányellenes tulajdonkorlátozásnak, ha az elvonás mértéke a
      még  fedezett  egészségügyi szolgáltatásokhoz  képest  kirívóan
      aránytalan.   (ABH   1995,  269.)  Az  Alkotmánybíróság   ennek
      megfelelően a jelen ügyben úgy ítélte meg, hogy nem  ellentétes
      a  társadalombiztosítási ellátás tulajdoni védelmével az,  hogy
      egyes  meddőségkezelési eljárások – meghatározott alanyi körben
      –  nem vehetők igénybe a kötelező egészségbiztosítás keretében,
      térítésmentesen.  Az  Alkotmány nem biztosít  alanyi  jogot  az
      állampolgároknak    meghatározott    egészségügyi     ellátások
      térítésmentes igénybe vételére.

      Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság arra  a  következtetésre
      jutott,  hogy a Kr. 2/A. § (2) bekezdés a) pontja nem sérti  az
      Alkotmány   70/E.  §  (2)  bekezdésében  biztosított   ellátási
      jogosultságot,   és   nem  ellentétes  a  társadalombiztosítási
      ellátás tulajdoni védelmével sem.

                                   III.

      Az  Alkotmánybíróság az indítvány alapján megvizsgálta, hogy  a
      támadott      szabályozás     nem     tartalmaz-e     hátrányos
      megkülönböztetést   a   60.  életévüket  betöltött   férfiakkal
      szemben,  illetve  azokkal  a  nőkkel  szemben,  akiknek  férje
      (élettársa) a 60. életévét betöltötte.

      1.   A   750/B/1990.  AB  határozat  megállapította,   hogy   a
      reprodukciós  eljárások  igénybevételéhez  nem  fűződik   olyan
      alapvető  jog,  amely  bárkit, minden  megkülönböztetés  nélkül
      megilletne.  “A  megtermékenyítésnek ez a  formája  intézményes
      gyógymód,  amelynek  célja,  hogy  utódhoz  segítse  azokat  az
      embereket,  akiknek  házasságból  természetes  úton  egészséges
      gyermek nagy valószínűség szerint nem származhat. A mesterséges
      megtermékenyítés, mint egészségügyi szolgáltatás, feltételekhez
      köthető,   feltéve,  hogy  ezek  a  feltételek  az  alkotmányos
      alapelvekkel összhangban állanak.” (ABH 1991, 728.)

      Bár  az  Alkotmány  az  emberi, illetve  állampolgári  jogokkal
      kapcsolatban  fogalmazza  meg  a  diszkrimináció  tilalmát,  az
      Alkotmánybíróság  gyakorlata  szerint  az  az  alapjognak   nem
      minősülő jogok egyenlőségét is jelenti. E jogok tekintetében  a
      megkülönböztetés tilalma arra vonatkozik, hogy  a  jogalkotónak
      mindenkit   egyenlően  (egyenlő  méltóságú  személyként)   kell
      kezelnie, vagyis az emberi méltóság alapjogán nem eshet csorba,
      azonos  tisztelettel és körültekintéssel, az egyéni  szempontok
      azonos mértékű figyelembe vételével kell a jogosultságok  és  a
      kedvezmények elosztásának szempontjait meghatározni.  [először:
      9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.]

      Jelen  esetben az Alkotmánybíróságnak az Alkotmány 70/A. §-ában
      említett  “egyéb  helyzet”  szerinti diszkrimináció  tilalmával
      összefüggésben  azt kellett megállapítania,  hogy  a  jogalkotó
      egyenlő    méltóságú   személyként   kezelte-e   az    érintett
      jogalanyokat,   amikor  az  egyes  reprodukciós   beavatkozások
      igénybe  vételére térítésmentesen jogosultak köréből kizárta  a
      60. életévüket betöltött férfiakat.

      2.  A  reprodukciós eljárások igénybe vételéhez –  egyetlen,  a
      jelen   ügy   elbírálása  szempontjából  irreleváns  kivételtől
      eltekintve   –   két   személy  (házastársak   vagy   különnemű
      élettársak)  együttes kérelme szükséges. A jogi szabályozás  az
      ellátások  térítésmentes igénybe vétele szempontjából semmiféle
      különbségtételt nem tartalmaz azon az alapon, hogy a kérelmezők
      melyikének  egészségi állapota teszi szükségessé a reprodukciós
      beavatkozást. Alkotmányossági szempontból azonban nem  hagyható
      figyelmen  kívül, hogy a kérelmezők közül ki a  meddő,  illetve
      nemzőképtelen.

      Az  indítványozó által támadott rendelkezés egyrészt  abban  az
      esetben   zárja   ki   a  reprodukciós  eljárás   térítésmentes
      igénybevételét,    ha   a   60.   életévét   betöltött    férfi
      nemzőképtelensége  miatt nem származhat  gyermek  a  házastársi
      (élettársi)   kapcsolatból.   (Ezzel   azonos   alkotmányossági
      megítélés  alá esik, ha mindkét fél meddő.) Ebben az esetben  a
      korhatár megállapítása nem önkényes. Annak ellenére, hogy a Kr.-
      ben  meghatározott  életkor nem azonos a  férfiak  reprodukciós
      korának  felső  határával, a 60. életév  feletti  férfiaknál  a
      nemzőképesség  elvesztése  már  nem  minősíthető   betegségnek,
      egészségromlásnak, hanem az életkorral természetes módon együtt
      járó  állapotnak  tekinthető. Emellett  társadalmi  okokkal  is
      magyarázható,   hogy  kivételesnek  számít  a  60.   életévüket
      betöltött férfiak családalapítása. Mindebből következik, hogy a
      támadott      rendelkezés     nem      részesíti      hátrányos
      megkülönböztetésben  a  60. év feletti nemzőképtelen  férfiakat
      sem  a  fiatalabb  férfiakkal, sem a 60. év feletti  nemzőképes
      férfiakkal szemben.

      A   vizsgált  rendelkezés  abban  az  esetben  is   kizárja   a
      reprodukciós  eljárás térítésmentes igénybevételét,  ha  a  60.
      életévét betöltött férfi nemzőképes, ezért felesége (élettársa)
      betegsége,  illetve testi fogyatékossága miatt  nem  származhat
      gyermek  a  kapcsolatból. Ebben az esetben  nem  az  életkorral
      együtt járó természetes állapotról és nem a társadalmi szokások
      figyelembe vételéről van szó, hanem arról, hogy a – reproduktív
      korban lévő – nő egészségügyi ellátásra szorul, az ő betegsége,
      fogyatékossága  indokolja  az  emberi  reprodukcióra   irányuló
      különleges   eljárás   igénybe  vételét.  Az   Alkotmánybíróság
      megítélése  szerint  nincs alkotmányos  indoka  annak,  hogy  a
      reproduktív  korú,  meddő nő pusztán azért nem  veheti  igénybe
      térítésmentesen a szükséges beavatkozást, mert –  az  egyébként
      nemzőképes – férje (élettársa) betöltötte a 60. életévét. Ebben
      az  esetben a jogalkotó a meddőség miatt egészségügyi ellátásra
      szoruló  reproduktív korú nők csoportjához tartozó  személyeket
      nem kezelte egyenlő méltóságú személyként.

      Mindezzel  összefüggésben  az  Alkotmánybíróság  hivatkozik   a
      750/B/1990. AB határozatra, amely kimondta: “Az Alkotmány 15. §-
      a  értelmében a Magyar Köztársaság védi a házasság és a  család
      intézményét.  A  gyermek  születésének elősegítése  mesterséges
      vagy   művi  beavatkozás  útján  olyan  esetekben,   amikor   a
      házaspárnak  természetes  úton nem lehet  gyermeke,  erősíti  a
      házasság  intézményét,  és  lehetővé  teszi  a  tulajdonképpeni
      család  (gyermekkel bíró házaspárok) létrejöttét.”  (ABH  1991,
      729.)

      3.  Az Alkotmánybíróság mindezek alapján arra a következtetésre
      jutott,  hogy  a vizsgált rendelkezés egy meghatározott  alanyi
      kör  tekintetében ellentétes az Alkotmánynak az “egyéb helyzet”
      szerinti hátrányos megkülönböztetés tilalmáról rendelkező 70/A.
      §-ával,  mert  az  érintett jogalanyok egy  részét  nem  kezeli
      egyenlő   méltóságú   személyként  az  azonos   alkotmányossági
      megítélés  alá  tartozó más személyekkel.  Az  Alkotmánybíróság
      megítélése  szerint a Kr. 2/A. § (2) bekezdés a)  pontja  azért
      alkotmányellenes, mert kizárja, hogy a 60. életévüket betöltött
      nemzőképes   férfiak   és   az  orvosi  beavatkozásra   szoruló
      házastársuk  (élettársuk)  az  egyes  reprodukciós  eljárásokat
      térítésmentesen   vegyék   igénybe.   Ez   a   szabályozás   az
      egészségügyi beavatkozást kérő nők tekintetében diszkriminatív.
      Ezért  az Alkotmánybíróság a Kr. 2/A. § (2) bekezdés a) pontját
      megsemmisítette.
                                     
                                    IV.

      1.   Az   Alkotmánybíróság  megállapítása  szerint  a  támadott
      rendelkezés  és  az  Alkotmánynak a minden ember  jogképességét
      deklaráló   56.   §-a  között  nincs  alkotmányos   szempontból
      értékelhető összefüggés.

      2.    Az    Alkotmánybíróság   az   indítvány    alapján,    az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.)  43. § (4) bekezdésének  megfelelően,  az
      eljárást  kezdeményező  különösen fontos  érdekére  tekintettel
      1998.  július 1-jére – a rendelkezés hatályba lépésének napjára
      –  visszamenőleges hatállyal semmisítette meg a Kr. 2/A. §  (2)
      bekezdés a) pontját.

      3.  Az  Alkotmánybíróság az Abtv. 41. §-a alapján elrendelte  a
      határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételét.
            Dr. Holló András                       Dr. Kiss László
            alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
                             Dr. Kukorelli István
                             előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        18/2001. (VI. 1.)
        Date of the decision:
        .
        05/29/2001
        .
        .