English
Hungarian
Ügyszám:
.
III/03496/2021
Első irat érkezett: 09/09/2021
.
Az ügy tárgya: Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 19/2015. (V. 14.) önkormányzati rendelete módosításáról szóló 38/2020. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése és 2. melléklete elleni bírói kezdeményezés (kisajátítás közérdekből; egyedi döntés normatív aktusba foglalása)
.
Eljárás típusa: Bírói kezdeményezés (egyedi normakontroll eljárás)
.
Indítványozók típusa:bíró
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 10/11/2021
.
Előadó alkotmánybíró: Szabó Marcel Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
A Szegedi Törvényszék az előtte folyamatban lévő kisajátítási ügyben hozott közigazgatási per felfüggesztése mellett az Abtv. 25. § szerinti egyedi normakontroll eljárást kezdeményezett Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 19/2015. (V. 14.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZÉSZ) "Belterületi Szabályozási Terv M=1:4000" megnevezésű 1.3. mellékletének 2020. október 15-től hatályos 48-4 számú - Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a SZÉSZ módosításáról szóló 38/2020. (IX. 30.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) 1. § (2) bekezdésével és 2. mellékletével módosított - szabályozási tervlapja 1729/6 és 1729/11 hrsz.-ú ingatlanok Közúti közlekedési övezetbe sorolása Alaptörvénybe ütközésének vizsgálata, alaptörvény-ellenességének megállapítása, 2020. október 15-re visszamenőleges hatállyal történő megsemmisítése, valamint általános és perbeli alkalmazásának kizárása iránt.
A perbeli felperes tulajdonában álló, beépítetlen, kertvárosias lakóterület építési övezetbe sorolt ingatlanon az önkormányzat megbízásából szennyvízátemelő létesült. A Szegedi Járásbíróság arra kötelezte az önkormányzatot, hogy az általa telepített vízügyi műtárgyakat távolítsa el az érintett ingatlanokról, és állítsa vissza az eredeti állapotot. Ezt követően az önkormányzat az Ör. 1. § (2) bekezdésével és 2. mellékletével a SZÉSZ 1.3. mellékletének 48-4. számú szabályozási tervlapját úgy módosította, hogy az érintett ingatlanok övezeti besorolását módosította, azokat "Köü" ("közlekedési célú közterület") övezetbe sorolta, majd a megyei kormányhivatalnál kisajátítási kérelmet terjesztett elő a perbeli ingatlanok teljes kisajátítása érdekében, "terület- és településrendezés" közérdekű célra. Az önkormányzat hivatkozott arra, hogy a SZÉSZ szabályozási tervlapjának Ör.-rel történt módosítása szerint "közlekedési célú közterület"-ként besorolt ingatlanok megszerzése városrendezési szempontból - lakossági közlekedési- és közmű infrastruktúra javítása céljából - indokolt. A perbeli felperes a kormányhivataltól az Ör. felülvizsgálatát kérte, álláspontja szerint a perbeli ingatlanok övezeti besorolása a kisajátítási cél megvalósítása miatt változott meg; ezzel, és a kisajátítási eljárással az önkormányzat valójában a műtárgyak eltávolítására és az eredeti állapot visszaállítására a járásbíróság által kiszabott kötelezettségét kívánja elkerülni. Utalt arra, hogy a módosítás kizárólag az ő két ingatlanát érinti, amelyekre nézve őt a járásbíróság birtokvédelemben részesítette, az önkormányzat célja a végrehajtási eljárás akadályozása.
A kormányhivatal az önkormányzat kisajátítási kérelmeinek mindkét ingatlan vonatkozásában helyt adott, ezt követően fordult a perbeli felperes a Szegedi Törvényszékhez.
Az indítványozó bíró álláspontja szerint az önkormányzat a SZÉSZ vonatkozó szabályozási tervlapjának módosításával egyedi tényre hivatkozva alkotott jogi normát, amely megvalósítja a joggal, illetve a jogalkotással való visszaélés esetét. Utalt az Alkotmánybíróság vonatkozó gyakorlatára; a testület a visszaélésszerű jogalkotás tilalmából levezetett diszfunkcionális jogalkotás termékének tekintette az ilyen aktusokat, amelynek alkotmányellenességét is kimondta. A bíróság álláspontja szerint az önkormányzat valójában nem közérdekből, hanem a perbeli ingatlanok tulajdonjogának megszerzése érdekében nyújtott be kisajátítás iránti kérelmet abból a célból, hogy a bírósági meghagyásban foglalt kötelezettségének ne kelljen eleget tennie. Végül hivatkozott arra is, hogy a közérdekű célból történő kisajátítás jövőbeli terv véghezvitele érdekében rendelhető el, egy már beteljesült cél érdekében kisajátítani nem lehet. A sérelmezett rendelkezés tehát sérti a jogállamiság és jogbiztonság követelményét, a jogalkotás rendjét, az önkormányzati rendeletalkotás alkotmányos korlátait, valamint a tulajdonhoz való alapjogot. .
.
Indítványozó:
    Szegedi Törvényszék
Támadott jogi aktus:
    Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata közgyűlésének Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 19/2015. (V. 14. ) önkormányzati rendelete módosításáról szóló 38/2020. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 1. § (2) bekezdése és 2. melléklete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
B) cikk (1) bekezdés
T) cikk (1) bekezdés
T) cikk (2) bekezdés
T) cikk (3) bekezdés
XIII. cikk (1) bekezdés
XIII. cikk (2) bekezdés
32. cikk (1) bekezdés a) pont
32. cikk (2) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
III_3496_0_2021_Inditvany_anonim.pdfIII_3496_0_2021_Inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3005/2022. (I. 13.) AB határozat
    .
    Az ABH 2021 tárgymutatója: kisajátítás; joggal való visszaélés; építési szabályzat; jogszabályi formában meghozott egyedi döntés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 12/14/2021
    .
    Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései a döntésben:
    .
    Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései a döntésben:
    B) cikk (1) bekezdés
    T) cikk (1) bekezdés
    XIII. cikk (1) bekezdés
    XXIV. cikk (1) bekezdés
    XXVIII. cikk (1) bekezdés
    32. cikk (1) bekezdés a) pont

    .
    Összefoglaló a döntésről:
    Összefoglaló a döntésről:
    Az Alkotmánybíróság elutasította a Szeged Megyei Jogú Város Építési
    Szabályzatáról szóló 19/2015. (V. 14.) önkormányzati rendelete (SZÉSZ)
    „Belterületi Szabályozási Terv M=1:4000” megnevezésű 1.3. melléklete 48-4 számú
    szabályozási tervlapja alaptörvény-ellenességének megállapítására,
    megsemmisítésére és alkalmazásának kizárására irányuló bírói kezdeményezést. Az
    eljárás alapjául szolgáló ügyben a perbeli felperes tulajdonában álló,
    beépítetlen, kertvárosias lakóterület építési övezetbe sorolt ingatlanon az
    önkormányzat megbízásából szennyvízátemelő létesült. A Szegedi Járásbíróság
    arra kötelezte az önkormányzatot, hogy az általa telepített vízügyi műtárgyakat
    távolítsa el az érintett ingatlanokról, és állítsa vissza az eredeti állapotot.
    Ezt követően az önkormányzat az SZÉSZ-t úgy módosította, hogy az érintett
    ingatlanok övezeti besorolását „közlekedési célú közterület”-re módosította,
    majd a megyei kormányhivatalnál kisajátítási kérelmet terjesztett elő a perbeli
    ingatlanok teljes kisajátítása érdekében. A perbeli felperes a
    kormányhivataltól a rendelkezések felülvizsgálatát kérte, álláspontja szerint a
    perbeli ingatlanok övezeti besorolása a kisajátítási cél megvalósítása miatt
    változott meg; ezzel, és a kisajátítási eljárással az önkormányzat valójában a
    műtárgyak eltávolítására és az eredeti állapot visszaállítására a járásbíróság
    által kiszabott kötelezettségét kívánja elkerülni. A kormányhivatal az
    önkormányzat kisajátítási kérelmeinek mindkét ingatlan vonatkozásában helyt
    adott, ezt követően fordult a perbeli felperes a Szegedi Törvényszékhez. Az
    ügyben eljáró bíróság az eljárását felfüggesztette, és az Alkotmánybírósághoz
    fordult. Az indítványozó bíró álláspontja szerint az önkormányzat az SZÉSZ
    vonatkozó szabályozási tervlapjának módosításával egyedi tényre hivatkozva
    alkotott jogi normát, amely megvalósítja a joggal, illetve a jogalkotással való
    visszaélés esetét, sérti a jogállamiság és jogbiztonság követelményét, a
    jogalkotás rendjét, az önkormányzati rendeletalkotás alkotmányos korlátait,
    valamint a tulajdonhoz való alapjogot. Az Alkotmánybíróság határozatában
    megállapította, hogy az SZÉSZ módosítása nem szükségképpen eredményezi a
    módosítással érintett ingatlanok önkormányzat általi kisajátítását sem
    általánosságban, sem pedig a jelen esetben. Abban az esetben is, ha az
    önkormányzat az adott ingatlanon útépítést tart szükségesnek, a kisajátítást
    megelőzően a kisajátítást kérőnek meg kell kísérelnie az adott ingatlan
    tulajdonjogának adásvétel vagy csere útján történő megszerzését, amely a SZÉSZ
    módosítása nélkül is, a felek szabad megállapodása alapján lehetséges. Az SZÉSZ
    továbbá arra vonatkozó időbeli kötelezettséget sem tartalmaz, hogy (jelen
    esetben) az útépítésnek mikor kell megkezdődnie és mely időpontig kell
    befejeződnie, sem pedig annak a lehetőségét nem zárja ki, hogy az egyes
    ingatlanok övezete utóbb (adott esetben akár még a kisajátítást megelőzően)
    ismételten megváltozzon. Mindezen szempontokra figyelemmel az Alkotmánybíróság
    nem látta megállapíthatónak, hogy a jogalkotó normatív szabályozási tárgykörben
    hozott volna egyedi döntést. Nem az Alkotmánybíróság, hanem a kisajátítási
    hatóság, illetőleg végső soron az indítványozó bíróság feladata annak
    vizsgálata, hogy a felperes magánszemély érveire, valamint a kisajátítást kérő
    önkormányzat kisajátítást megelőző magatartására és érveire figyelemmel a
    kisajátítás kivételessége jelen esetben igazolható-e. Az Alkotmánybíróság ezért
    a bírói kezdeményezést elutasította.
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2021.12.14 14:00:00 3. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3005_2022 AB határozat.pdf3005_2022 AB határozat.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa jogszabály alaptörvény-ellenességének megállapítása iránti bírói kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
      h a t á r o z a t o t:

      Az Alkotmánybíróság a Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 19/2015. (V. 14.) önkormányzati rendelete „Belterületi Szabályozási Terv M=1:4000” megnevezésű 1.3. melléklete 48-4 számú szabályozási tervlapja alaptörvény-ellenességének megállapítására, megsemmisítésére és alkalmazásának kizárására irányuló bírói kezdeményezést elutasítja.
      I n d o k o l á s
      I.

      [1] 1. A Szegedi Törvényszék bírója (a továbbiakban: indítványozó) az előtte folyamatban lévő 101.K.700.663/2021. számú, kisajátítási ügyben hozott közigazgatási határozatok elleni egyesített közigazgatási perében az eljárás felfüggesztése mellett az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 25. § (1) bekezdése alapján indítványozta, hogy az Alkotmánybíróság a Szeged Megyei Jogú Város Építési Szabályzatáról szóló 19/2015. (V. 14.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZÉSZ) „Belterületi Szabályozási Terv M=1:4000” megnevezésű 1.3. melléklete 2020. október 15. napjától hatályos 48-4 számú szabályozási tervlapja alaptörvény-ellenességét állapítsa meg, azt 2020. október 15. napjára visszamenőleges hatállyal semmisítse meg, továbbá rendelje el az alaptörvény-ellenes jogszabályi rendelkezés általános és az indítványozó előtt folyamatban lévő egyedi ügyben történő alkalmazási tilalmát, tekintettel arra, hogy a támadott jogszabályi rendelkezés az indítványozó megítélése szerint ellentétes az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével és T) cikk (1) bekezdésével.

      [2] 1.1. Az alapügyben megállapított tényállás szerint az I. rendű felperes magánszemély 1/1 arányú tulajdonát képezi két, kivett beépítetlen terület megnevezésű ingatlan, melyeket egy olyan harmadik ingatlan választ el, amely korábban ugyancsak az I. rendű felperes tulajdonában állt, ám azt a kisajátítást kérő önkormányzat már korábban kisajátította. Az ingatlanok környezetében családi házak és üres beépítetlen területek vannak. Az egyik érintett ingatlan telekhatáránál 2005-ben a kisajátítást kérő önkormányzat érdekkörében és megbízásából egy szennyvízátemelő létesült. A Szegedi Járásbíróság 2019. május 8. napján kelt és 2019. június 4. napján jogerőssé vált 12.P.22.613/2018/12. számú bírósági meghagyásával arra kötelezte a kisajátítást kérő önkormányzatot, hogy mindkét, jelen kisajátítási eljárással érintett ingatlanról távolítsa el az oda telepített vízügyi műtárgyakat, berendezéseket, építéseket oly módon, hogy az ne zavarja az ingatlanok rendeltetésszerű használatát, és az eredeti állapotot állítsa helyre 180 napos határidőn belül. A bírósági meghagyásnak a kisajátítást kérő önkormányzat az indítványozó Alkotmánybíróság eljárását kezdeményező végzése meghozataláig (2021. szeptember 1. napjáig) nem tett eleget.

      [3] 1.2. A kisajátítással érintett ingatlanok 2020. október 15. napját megelőzően „kertvárosias lakóterület” építési övezetbe voltak sorolva. Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének a SZÉSZ módosításáról szóló 38/2020. (IX. 30.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Ör.) 1. § (2) bekezdésével és 2. mellékletével a kisajátítással érintett ingatlanok övezeti besorolását megváltoztatta, és azokat „II. rendű közlekedési célú közterület (belterületen és külterületi beépítésre szánt területen belül)” övezetbe sorolta át a SZÉSZ 1.3. mellékletének (Belterületi szabályozási terv M=1:4000) 48-4 szabályozási tervlapján.
      [4] A kisajátítást kérő önkormányzat ezt követően, 2021. február 2. napján külön-külön kérelmet terjesztett elő az I. rendű alperes kisajátítási hatóságnál a perbeli ingatlanok teljes területének kisajátítása érdekében, mert azokat „terület- és településrendezés” közérdekű célra, egy utca szélesítése érdekében meg kívánta szerezni, és a felek között adásvételi szerződés nem jött létre, ugyanis a vételi ajánlatokat az I. rendű felperes magánszemély nem fogadta el.
      [5] Az önkormányzat a kisajátítás iránti kérelmét azzal indokolta, hogy útépítést kíván megvalósítani, és ezzel a lakossági közlekedési infrastruktúra javítását célozza meg. Álláspontja szerint a kérdéses utcarész rendkívül keskeny, és a biztonságos közlekedés érdekében indokolt a közterület szélesítése a perbeli ingatlanok felhasználásával, a másik két potenciálisan kisajátítható ingatlan (az út túloldalán levő két ingatlan) pedig lakóépülettel rendelkezik. Az önkormányzat a kisajátítás iránti kérelmében azt is rögzítette, hogy a perbeli ingatlanok övezeti besorolása a kisajátítási cél megvalósítása miatt változott meg.

      [6] 1.3. Az I. rendű felperes magánszemély a kisajátítási eljárás megindítását követően, 2021. március 11. napján kérte az Ör. felülvizsgálatát az I. rendű alperestől, mert álláspontja szerint a rendeletalkotás valódi oka az ő telkére ráépített szennyvízrendszert érintő kivitelezési, beruházási hiba elfedése, ekként az Ör. módosításának valódi célja a korábbi súlyos kivitelezési hiba kisajátítási eljárással történő helyrehozatala volt. Beadványában arra is hivatkozott, hogy a vízügyi műtárgyak eltávolítására vonatkozó bírósági meghagyás önálló bírósági végrehajtó előtt 333.V.153/2020. számon folyamatban van, és megítélése szerint a kisajátítást kérő önkormányzat ezt a végrehajtási eljárást kívánja akadályozni.
      [7] Az I. rendű alperes a bejelentésben foglaltakat megvizsgálta, és jogsértés észlelésének hiányában a törvényességi felügyeleti vizsgálatot lezárta. Az I. rendű alperes kiemelte, hogy a területrendezés és településüzemeltetés, jelen esetben a helyi közút kialakítása az önkormányzat törvényben megállapított, kötelezően ellátandó feladata, az önkormányzat a SZÉSZ módosítását megfelelően megindokolta, a jogalkotási eljárás során pedig az önkormányzat a jogszabályban előírt módon folytatta le a SZÉSZ módosítás államigazgatási és partnerségi egyeztetését.

      [8] 1.4. Az I. rendű alperes kisajátítási hatóság 2021. április 19. napján kelt, CS/B01/2262-17/2021. számú és CS/B01/2265-17/2021. számú határozataival az önkormányzat kisajátítási kérelmeinek a két perbeli ingatlan vonatkozásában helyt adott. Az I. rendű alperes határozatait azzal indokolta, hogy a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Kstv.) rendelkezéseinek megfelelően a kisajátítás jogalapja fennáll, a kisajátítási cél (útszélesítés) a SZÉSZ-ben szerepel, annak megvalósítása az ingatlan tulajdonosától nem várható el, és az másik ingatlanon sem valósítható meg, az ingatlan egy részének kisajátítása pedig azért nem lehetséges, mert a visszamaradó rész nem érné el a SZÉSZ szerinti legkisebb teleknagyságot. Az I. rendű felperes magánszemély által előadott körülmények (nevezetesen, hogy a kisajátítási cél nem valós közérdeket szolgál, hanem az ingatlanra korábban jogellenesen ráépített szennyvízátemelő műtárgy elhelyezési problémáját kívánja megoldani a kisajátítást kérő önkormányzat) nem olyan kérdések, amelyeket a kisajátítási hatóságnak vizsgálnia kellene.

      [9] 1.5. A határozatokkal szemben az I. rendű felperes magánszemély külön-külön keresetet terjesztett elő, melyben azok megsemmisítését és az I. rendű alperes kisajátítási hatóság új eljárásra kötelezését kérte. Az I. rendű felperes magánszemély keresetében sérelmezte, hogy az I. rendű alperes nem vizsgálta a kisajátítási kérelmek valódi okát, mely megítélése szerint egyértelműen a bírósági meghagyás végrehajtásának elkerülése. E körben arra is hivatkozott, hogy az útszélesítés forgalmi adatokkal nem támasztható alá, valamint azt is kiemelte, hogy az adott városrészben minden utca viszonylag keskeny. A határozatokkal szemben ugyanakkor a kisajátítást kérő önkormányzat (az ügy II. rendű felperese) is keresetet nyújtott be, és kérte a kisajátítási határozatok oly módon történő megváltoztatását, hogy a bíróság a kártalanítási összeget csökkentse.
      [10] Az I. rendű alperes kisajátítási hatóság védiratában a keresetek elutasítását kérte, míg az ügyben II. rendű alperesként is részt vevő önkormányzat az I. rendű felperes keresetének elutasítását kérte, ugyanis álláspontja szerint a kisajátítási eljárást nem befolyásolhatja az ingatlanok tulajdonosa és az önkormányzat között fennálló egyéb jogvita, a kisajátítás közérdekű célja („terület- és településrendezés”) vitathatatlan, melyet a SZÉSZ rendelkezései is alátámasztanak, ezért a kisajátítás Kstv. szerinti feltételei maradéktalanul teljesülnek.
      [11] A bíróság a pereket egyesítette. Az önkormányzat a perben mind felperesként, mind pedig alperesként részt vesz, mert egyrészt kisajátítást kérőként keresettel támadta meg a kisajátítási hatóság döntéseit, másrészt az I. rendű felperes által benyújtott kereset miatt (melyet a kisajátítást kérővel szemben is elő kell terjeszteni) alperesnek is minősül.

      [12] 2. Az indítványozó 101.K.700.663/2021/32. számú végzésével az előtte folyamatban lévő eljárást felfüggesztette, és az Abtv. 25. § (1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezte. Az indítványozó megítélése szerint az önkormányzat azért nyújtott be kisajátítás iránti kérelmet, hogy a perbeli ingatlanok tulajdonjogát megszerezze annak érdekében, hogy ne kelljen eleget tennie a Szegedi Járásbíróság jogerős és végrehajtható bírósági meghagyásában foglaltaknak, a SZÉSZ 1.3. mellékletének 48-4 számú szabályozási tervlapjának 2020. október 15. napjával történő módosítására pedig azért került sor, hogy a Kstv. szerinti kisajátítási feltételeket az önkormányzat megteremtse. Az önkormányzatnak lett volna arra lehetősége, hogy a vízügyi műtárgy létesítése céljából, annak megvalósítása előtt a perbeli ingatlanokat vízgazdálkodási célból kisajátítsa, azonban ezzel a lehetőséggel nem élt, a Kúria irányadó gyakorlata szerint pedig a Kstv. csak egy jövőben megvalósítandó közérdekű cél érdekében teszi lehetővé a kisajátítást, egy már megvalósított beruházás jogi helyzetének utólagos rendezése érdekében nem.
      [13] Az indítvány szerint az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése szerinti jogállamiság elvéből fakad, hogy a hatályos jogi rendelkezéseket be kell tartani. Az Alaptörvény T) cikk (1) bekezdése szerint általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvény és az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban közzétett jogszabály állapíthat meg. Az Alkotmánybíróság már a 11/1992. (III. 5.) AB határozatában kimondta, hogy a jogbiztonság az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai is világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak és a norma címzettjei számára előre láthatóak legyenek. Az indítványozó szerint joggal való visszaélést valósít meg és ezáltal az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésével ellentétes, az alanyi jog (jelen esetben a jogalkotás) olyan gyakorlása, amely kifejezetten ellentétben áll az adott alanyi jog rendeltetésével. Az Alkotmánybíróság a 31/1998. (VI. 25.) AB határozatában rögzítette a jogalkotással való visszaélés tilalmának elvét, mely az egész jogrendszerre kiterjed. Jelen esetben az indítványozó szerint megállapítható, hogy a jogalkotó önkormányzat egyedi tényre hivatkozással alkotott jogi normát, kifejezetten azért, hogy ne kelljen eleget tennie a Szegedi Járásbíróság jogerős és végrehajtható bírósági meghagyásának, ekként a képviselő-testület valójában egy leplezett egyedi rendelkezést „csomagolt” normatív erejű rendeletbe. Éppen ezért a támadott rendelkezés sérti az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése szerinti jogállamiság elvét, és a T) cikk (1) bekezdését, ugyanis az önkormányzati jogalkotó nem általánosan kötelező magatartási szabályt alkotott.
      II.

      [14] 1. Az Alaptörvény indítvánnyal érintett rendelkezései:

      „B) cikk (1) Magyarország független, demokratikus jogállam.”

      „T) cikk (1) Általánosan kötelező magatartási szabályt az Alaptörvény és az Alaptörvényben megjelölt, jogalkotó hatáskörrel rendelkező szerv által megalkotott, a hivatalos lapban kihirdetett jogszabály állapíthat meg. Sarkalatos törvény eltérően is megállapíthatja az önkormányzati rendelet és a különleges jogrendben alkotott jogszabályok kihirdetésének szabályait.”

      [15] 2. A SZÉSZ „Belterületi Szabályozási Terv M=1:4000” megnevezésű 1.3. melléklete 48-4 számú, 2020. október 15. napjától hatályos szabályozási tervlapja.

      [16] 3. A Kstv. indítvánnyal érintett rendelkezései:

      „2. § Ingatlant kisajátítani a 3. § szerinti feltételek fennállása esetén, a 4. és 5. § szerinti esetekben, az alábbi közérdekű célokra lehetséges:
      […]
      c) terület- és településrendezés;”

      „4. § (1) A 2. § szerinti közérdekű célokra az alábbi esetekben lehetséges kisajátítás:
      […]
      c) a 2. § d) pontja szerinti célból, valamint terület- és településrendezés céljából, ha a kérelemben megjelölt építmény, fejlesztési cél (a továbbiakban: cél) a területrendezési tervben, a helyi építési szabályzatban, a Kormány területrendezési szabályokat megállapító rendeletében vagy az állami főépítészi hatáskörében eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal által kiadott térségi területfelhasználási engedélyben szerepel, a cél megvalósítása az érintett ingatlanok tulajdonosai részéről (a beruházás jellege, anyagi terhei vagy a létesítmény megvalósítójának jogszabályi kijelölése miatt) nem várható el, továbbá a cél rendeltetése, jellege miatt – a környező építmények, ingatlanok rendeltetésszerű használatának biztosítására vagy jellegére is figyelemmel – a célt az adott ingatlanon szükséges megvalósítani, vagy más ingatlanon való megvalósítása a tulajdonban nagyobb sérelemmel járna;”

      „28. § (1) A kisajátítási hatóság a kisajátítás tárgyában 2–5. § meghatározott célok és feltételek fennállásának vizsgálata, illetve szempontok mérlegelése alapján dönt. A vizsgálat kiterjed arra is, hogy fennállnak-e a kisajátítás törvényben meghatározott egyéb feltételei.”
      III.

      [17] A bírói kezdeményezés nem megalapozott.

      [18] 1. Az Abtv. 25. §-a szerint a bíró – a bírósági eljárás felfüggesztése mellett – abban az esetben kezdeményezi az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés b) pontja alapján az Alkotmánybíróságnál a jogszabály vagy jogszabályi rendelkezés alaptörvény-ellenességének megállapítását, illetve az alaptörvény-ellenes jogszabály alkalmazásának kizárását, ha az előtte folyamatban levő egyedi ügy elbírálása során olyan jogszabályt kell alkalmazni, amelynek alaptörvény-ellenességét észleli, vagy alaptörvény-ellenességét az Alkotmánybíróság már megállapította. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a bírói kezdeményezés az Abtv. 25. §-ában és 52. §-ában előírt feltételeknek eleget tesz {vö. 3058/2015. (III. 31.) AB végzés, Indokolás [8]–[24]; 2/2016. (II. 8.) AB határozat, Indokolás [26]–[28]; 3064/2016. (III. 22.) AB határozat, Indokolás [8]–[13]}. A támadott jogszabályi rendelkezést az eljárásban alkalmazni kell, az eljárás felfüggesztése megtörtént, és az indítványozó kezdeményezte a támadott jogszabályi rendelkezés alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését, továbbá alkalmazásának kizárását.

      [19] 2. Az Alkotmánybíróság a 31/1998. (VI. 25.) AB határozatában az Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapulvételével rögzítette, hogy „mivel a joggal való visszaélés tilalmának forrása az Alkotmány 2. § (1) bekezdése, alkotmányellenes az olyan rendelkezés is, amely amiatt ütközik az említett tilalomba, mert a jogalkotó valamely intézményt nem annak jogrendszeren belüli rendeltetése szerinti célra használt fel.” [31/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998, 240, 245–246] Az Alkotmánybíróság ezen, az Alaptörvény hatálybalépését megelőzően tett megállapítását az Alaptörvény hatálybalépését követően is irányadónak tekintette, figyelemmel a korábban hatályos Alkotmány 2. § (1) bekezdése és a jelenleg hatályos Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése tartalmi egyezőségére {lásd: 3076/2013. (III. 27.) AB határozat, Indokolás [25]}. Az Alkotmánybíróság korábban már azt is megállapította, hogy „valamely jog gyakorlása és a jogok kimerítése (pl. feljelentés megtétele, az eljáró bíró kizárása iránti kérelem) önmagában nem valósít meg joggal való visszaélést” {3241/2015. (XII. 8.) AB végzés, Indokolás [30]}. Az 5/2007. (II. 27.) AB határozatban az Alkotmánybíróság azt is leszögezte, hogy „a jogalkotás diszfunkcionális, ha a jogalkotó normatív szabályozási tárgykörben […] egyedi döntést hoz. […] Ha a jogalkotó a hatályos jogszabály alkalmazását, vagy a jogszabály normatív módon történő módosítását kerüli meg az egyedi döntés jogszabályi formába öntésével, a megoldás visszaélésszerűvé válik.” (ABH 2007, 120, 126)

      [20] 3. Az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontja értelmében a helyi önkormányzat a helyi közügyek intézése körében törvény keretei között rendeletet alkot. Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Étv.) 2. § 11. pontja értelmében a helyi építési szabályzat az építés rendjét a helyi sajátosságoknak megfelelően megállapító és biztosító települési önkormányzati rendelet, melynek tartalmi követelményeit a törvény 13. §-a rögzíti. Az Étv. 62. § (6) bekezdés 6. pontja kifejezetten felhatalmazza arra a települési önkormányzatokat, hogy rendeletben állapítsák meg a helyi építési szabályzatukat. A Kstv. 4. § (1) bekezdés c) pontja értelmében terület- és településrendezés céljából (egyéb feltételek mellett) akkor van helye kisajátításnak, ha a kérelemben megjelölt építmény, fejlesztési cél a helyi építési szabályzatban szerepel, mely feltétel hiányában a Kstv. rendelkezéseinek megfelelően terület- és településrendezés céljából nem lenne helye kisajátításnak. Nem jelent éppen ezért joggal való visszaélést [és így az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdésébe sem ütközik], ha egy települési önkormányzat valamely terület- és településrendezési cél megvalósítása érdekében a kisajátítás kezdeményezése előtt a helyi építési szabályzatát módosítja. Ellenkezőleg: a helyi építési szabályzat módosítása a kisajátítást megelőzően a Kstv. rendelkezéseinek megfelelően ilyen esetekben nem mellőzhető.
      [21] Az érintett önkormányzat a SZÉSZ módosítását követően kezdeményezte a perbeli ingatlanok kisajátítását terület- és településrendezés közérdekű célra (II. rendű közlekedési célú közterület szélesítése). A joggal való visszaélés [és így az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése sérelme] akkor lenne megállapítható, ha kétséget kizáróan igazolható lenne, hogy az érintett önkormányzatnak egyáltalán nem áll szándékában az út szélesítése. Jelen esetben azonban az alperes kormányhivatal határozatában is kifejezetten rögzítette, hogy „a beruházás megkezdésének időpontja 2023. január 01. napja, befejezése 2024. december 01.”, ekként nem csupán nem állapítható meg, hogy az érintett önkormányzatnak egyáltalán nem állt volna fenn szándéka az út szélesítésére, hanem kifejezetten ennek ellenkezőjét igazolja mind a SZÉSZ módosítása, mind pedig a kisajátítás kezdeményezése. Önmagában az, hogy valamely, a Kstv.-ben nevesített közérdekű cél mellett (és nem pedig helyett) további indokai is vannak a kisajátításnak, még nem teszi a kisajátítás kezdeményezése alapjául szolgáló szabályozást alaptörvény-ellenessé.

      [22] 4. A SZÉSZ módosítása ugyanakkor nem szükségképpen eredményezi a módosítással érintett ingatlanok önkormányzat általi kisajátítását sem általánosságban, sem pedig a jelen esetben. Egyfelől, a SZÉSZ 67. § (2) bekezdése is csak azt rögzíti, hogy „Közúti közlekedési [KÖu-jelű] területen a kötöttpályás, a légi és a vízi közlekedés építményeit kivéve, a jogszabályok vonatkozó rendelkezéseiben nevesített építmények helyezhetőek el”, melyből még nem feltétlenül következik az érintett ingatlanok kisajátításának kötelezettsége. Másfelől, még abban az esetben is, ha az önkormányzat az adott ingatlanon útépítést tart szükségesnek, a kisajátítást megelőzően a kisajátítást kérőnek meg kell kísérelnie az adott ingatlan tulajdonjogának adásvétel vagy csere útján történő megszerzését, mely lehetőség a SZÉSZ módosítása nélkül is, a felek szabad megállapodása alapján lehetséges. Harmadfelől pedig, a SZÉSZ sem arra vonatkozó időbeli kötelezettséget nem tartalmaz, hogy (jelen esetben) az útépítésnek mikor kell megkezdődnie és mely időpontig kell befejeződnie, sem pedig annak a lehetőségét nem zárja ki, hogy az egyes ingatlanok övezete utóbb (adott esetben akár még a kisajátítást megelőzően) ismételten megváltozzon. Mindezen szempontokra figyelemmel az Alkotmánybíróság azt sem látta megállapíthatónak, hogy a jogalkotó normatív szabályozási tárgykörben hozott volna egyedi döntést, azaz jelen esetben a vizsgált jogszabályi rendelkezés Alaptörvény T) cikk (1) bekezdésébe ütközése sem állapítható meg.

      [23] 5. Az Alkotmánybíróság ugyanakkor azt is megjegyzi, hogy az Alaptörvény XIII. cikk (2) bekezdésének megfelelően tulajdont kisajátítani csak kivételesen lehet, és önmagában a SZÉSZ módosítása és egy, a Kstv. szerinti kisajátítási ok megjelölése még nem teszi automatikusan kötelezővé a kisajátítást, ekként a bírói kezdeményezés Alkotmánybíróság általi elutasítása nem szükségképpen eredményezi az I. rendű felperes magánszemély keresetének elutasítását. A Kstv. rendelkezései sem azt írják elő, hogy egyes, a törvényben meghatározott feltételek teljesülése esetén kötelező lenne valamely ingatlan kisajátítása; a Kstv. ilyen (a kisajátítás kötelezettségét bármely esetre előíró) értelmezése az Alaptörvényből nem vezethető le. Éppen ellenkezőleg, az Alaptörvény 28. cikkéből az a követelmény fakad, hogy a bíróságok a jogalkalmazás során a jogszabályok szövegét elsősorban azok céljával és az Alaptörvénnyel összhangban értelmezzék, az Alaptörvény és a jogszabályok értelmezésekor pedig azt kell feltételezni, hogy a józan észnek és a közjónak megfelelő, erkölcsös és gazdaságos célt szolgálnak. A Kstv. 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti feltételek (terület- és településrendezési cél; a kérelemben megjelölt fejlesztési cél helyi építési szabályzatban való szereplése; a cél megvalósítása az érintett ingatlanok tulajdonosai részéről nem várható el; a cél rendeltetése vagy jellege miatt a célt az adott ingatlanon szükséges megvalósítani vagy más ingatlanon való megvalósítása a tulajdonban nagyobb sérelemmel járna) nem azt írják tehát elő, hogy ezen feltételek teljesülése esetén kötelező lenne az ingatlan kisajátítása, hanem csupán azt rögzítik, hogy ezen feltételek hiányában a kisajátításra még kivételesen sem kerülhet sor. Ennek megfelelően önmagában a Kstv. 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti feltételek teljesülése még nem lehet indoka a kisajátításnak, a SZÉSZ módosítása és valamely, a Kstv. szerinti kisajátítási ok megjelölése pedig nem a kisajátítás oka, hanem csupán a kisajátítás előfeltétele. Ellenkező értelmezés éppen a kisajátítás kivételességével lenne ellentétes, ráadásul a kisajátítási hatóság eljárását és a kisajátítási határozatok bírósági felülvizsgálatának lehetőségét is kiüresítené.
      [24] Nem az Alkotmánybíróság, hanem a kisajátítási hatóság, illetőleg végső soron az indítványozó feladata ugyanakkor annak vizsgálata, hogy az I. rendű felperes magánszemély érveire, valamint a kisajátítást kérő önkormányzat kisajátítást megelőző magatartására és érveire figyelemmel a kisajátítás kivételessége, mint a Kstv. 4. § (1) bekezdés c) pontja szerinti feltételek mellett magából az Alaptörvény XIII. cikk (2) bekezdéséből fakadó (és ekként a Kstv. értelmezése során szükségképpen figyelembe veendő) követelmény jelen esetben igazolható-e. E körben (tehát nem a SZÉSZ alaptörvény-ellenessége, hanem a SZÉSZ rendelkezéseinek alapján kezdeményezett kisajátítás jogszerűsége körében) értékelhetőek az I. rendű felperes magánszemély kisajátítási céllal összefüggő érvei is, melyekre részben maga az indítványozó is utalt. Az Alaptörvény XXIV. cikk (1) bekezdéséből, illetőleg XXVIII. cikk (1) bekezdéséből ilyen esetekben az a követelmény fakad, hogy a kisajátítási hatóság, illetőleg az ügyben eljáró bíróság a kisajátítás jogalapját vitató felperesi érveket érdemben megvizsgálja, és vizsgálatának eredményéről indokolt határozatában adjon számot.

      [25] 6. A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság a bírói kezdeményezést a rendelkező részben foglaltak szerint elutasította.
          Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Szabó Marcel

          előadó alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Salamon László

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Szalay Péter

          alkotmánybíró helyett
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          09/09/2021
          Subject of the case:
          .
          Judicial initiative against section 1 (2) of and Annex 2 to the Local Government Decree No. 38/2020 (IX.30.) of the Municipal Assembly of the City of Szeged of County Rank on amending the Local Government Decree No. 19/2015 (V.14.) on the Building Code of the City of Szeged (expropriation in the public interest; inclusion of an individual decision in a normative act)
          Number of the Decision:
          .
          3005/2022. (I. 13.)
          Date of the decision:
          .
          12/14/2021
          Summary:
          The Constitutional Court has rejected the judicial initiative to declare that the regulatory plan sheet No. 48-4 of Annex 1.3 ("Internal Area Regulatory Plan M=1:4000") of the Local Government Decree No. 19/2015 (V.14.) on the Building Code of the City of Szeged of County Rank (Szeged Building Code) is contrary to the Fundamental Law, to annul it and to exclude its application. In the case underlying the procedure, a sewage pump station was commissioned by the municipality and installed on the plaintiff’s real estate classified as an unbuilt suburban residential area building zone. The Szeged Regional Court ordered the municipality to remove from the affected real estates the waterworks it had installed there and restore the original condition. Subsequently, the municipality amended the Szeged Building Code by changing the zoning classification of the real estates concerned to "public land for transport purposes" and submitted an application for expropriation with the county government office for the full expropriation of the real estates subject to the lawsuit. The plaintiff in the lawsuit requested the government office to review the provisions, arguing that the zoning classification of the real estates in the case had been changed in order to achieve the purpose of the expropriation; in fact, by doing so, and by the expropriation procedure, the municipality was seeking to avoid the obligation imposed by the district court to remove the structures and restore the original condition. The government office granted the local government's expropriation requests with respect to both real estates, after which the plaintiff in the lawsuit turned to the Szeged Regional Court. The court hearing the case suspended its proceedings and referred the case to the Constitutional Court. In the opinion of the petitioning judge, the municipality, by amending the relevant regulatory plan sheet of the Szeged Building Code, has created a legal norm on the basis of a specific fact, which constitutes an abuse of law or of legislation, violates the requirements of the rule of law and legal certainty, the order of legislation, as well as the constitutional limits on adopting local government decrees and the fundamental right to property. In its decision, the Constitutional Court held that neither in general nor in the present case does the amendment of the Szeged Building Code necessarily result in the expropriation by the municipality of the real estates affected by the amendment. Even if the municipality deems it necessary to build a road on the real estate in question, prior to the expropriation, the applicant for expropriation must attempt to acquire ownership of the property in question by sale or exchange, which can be done by free agreement of the parties without amending the Szeged Building Code. Furthermore, the Szeged Building Code does not contain any temporal obligation as to when (in this case) the road construction must start and by when it must be completed, nor does it exclude the possibility that the zoning of individual real estates may be subsequently changed again (even before the expropriation, as appropriate). With account to all these aspects, the Constitutional Court did not verify that the legislator had taken an individual decision on a normative regulatory matter. It is not the duty of the Constitutional Court, but of the expropriation authority, and ultimately of the court hearing the petition, to examine whether the exceptional nature of the expropriation can be justified in the present case, in the light of the arguments of the private individual plaintiff and the conduct prior to the expropriation as well as arguments of the municipality requesting the expropriation. The Constitutional Court therefore rejected the judicial initiative.
          .
          .