Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01642/2020
Első irat érkezett: 09/29/2020
.
Az ügy tárgya: A Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz (felülvizsgálati kérelem megfelelő jogcím hiánya miatti elutasítása; megbízási díj megfizetése)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 11/05/2020
.
Előadó alkotmánybíró: Horváth Attila Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó és a megbízó mérnöki feladatok ellátására kötött megbízási szerződést, uniós támogatás felhasználásával. A szerződésben kikötötték a végleges átalányárat, és megállapodtak abban, hogy az indítványozó a megbízási díjon túl semmilyen jogcímen nem igényelhet további térítést. A szerződést azonban a projekt elhúzódása miatt később kölcsönösen módosították mind az időtartam, mind a többletráfordításokkal arányos szolgáltatás ellenértéke terén. A felek tudomással bírtak arról, hogy a szerződésmódosítás hatálybalépéséhez a közreműködő szervezet jóváhagyása szükséges. A Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály (KFF), mint közreműködő szervezet a szerződésmódosítást a határidő hosszabbítás vonatkozásában jogszerűnek, míga a szerződéses ár növelése tekintetében jogszerűtlennek minősítette. Az indítványozó befejezte a projekt kivitelezését, a szerződés szerinti feladatait ellátta, a megbízó pedig az eredeti szerződés szerinti megbízási díjat kifizette számára. Az indítványozó ezért a többlettevékenységével arányos többlet megbízási díj kifizetése iránt keresetet nyújtott be, amelyet az elsőfokú bíróság elutasított. A másodfokú bíróság az elsőfokú ítéletet hatályon kívül helyezte és a bíróságot új eljárás lefolytatására utasította, utalva arra, hogy a szerződésmódosítás a KFF hozzájárulása hiányában nem jött létre, ezért a megbízási díj tekintetében a régi Ptk. 215. § (3) bekezdése szerinti érvénytelenségi jogkövetkezményét kell alkalmazni, amelynek egyik lehetséges módja a szerződés hatályossá nyilvánítása. A megismételt eljárásban az elsőfokú bíróság a keresetet bizonyítatlanságra hivatkozva elutasította, a másodfokú bíróság az elsőfokú ítéletet helybenhagyta. Ezt követően nyújtott be az indítványozó felülvizsgálati kérelmet. A Kúria az alkotmányjogi panaszban is támadott ítéletében a másodfokú ítéletet hatályában fenntartotta, az ítélet indokolása tekintetében azonban a másodfokú ítélet indokolását teljes egészében mellőzte és az indítványozó álláspontja szerint iratellenes, így alaptörvény ellenes döntést hozott. Álláspontja szerint ugyanis az indítványozó jogalap nélküli gazdagodás jogcímen támaszthatott volna követelést a megbízóval szemben, azonban ezt korábban nem tette meg, hanem keresetében elsődlegesen a módosított megbízási szerződés teljesítését, másodlagosan az ellenszolgáltatás nélkül maradt szolgáltatása ellenértékének pénzbeli megfizetését, harmadlagosan megbízási díj megfizetését igényelte. A Kúria álláspontja szerint az első- és másodfokon eljáró bíróságok az indítványozó által előterjesztett valamennyi jogcímen elbírálta a keresetet és azt végül a bizonyítottság hiányában utasította el. Mivel a felülvizsgálati kérelemben új jogcímre nem lehet hivatkozni, a jogalap nélküli gazdagodásra vonatkozó hivatkozást a Kúria érdemben nem vizsgálhatta.
Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria fenti állításai egyértelműen iratellenesek és ezért alaptörvény-ellenesek, állítása szerint a jogalap nélküli gazdagodás megítélését az eljárás során korábban is kérte, valamint utal arra, hogy azt is kérte fellebbezésében a Törvényszéktől, hogy ha az általa előadott jogcímek közül egyet sem tud elfogadni, akkor azt a bíróság maga állapítsa meg; a félt által hivatkozott téves jogi minősítés, a követelés jogcímének hiányos vagy helytelen megjelölése a bíróságot ugyanis nem köti. Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria ítélete sérti a tisztességes bírósági eljáráshoz és a jogorvoslathoz fűződő alkotmányos jogát, mert iratellenesen állapította meg a jogcím hiányát, és emiatt nem bírálta el érdemben a jogalap nélküli gazdagodásra alapított felülvizsgálati kérelmét..
.
Támadott jogi aktus:
    a Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XXVIII. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (7) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1642_1_2020_inditvany_anonim.pdfIV_1642_1_2020_inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3174/2021. (IV. 30.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 04/13/2021
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2021.04.13 9:00:00 1. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3174_2021 AB végzés.pdf3174_2021 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének a megállapítására és megsemmisítésre irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Egy gazdasági társaság indítványozó jogi képviselője (dr. Hetzmann Albert ügyvéd) útján az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő az Alkotmánybíróságnál, amelyben kérte a Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését. Az indítványozó álláspontja szerint a megjelölt ítélet ellentétes az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdéseivel.
      [2] Az alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügy lényege szerint az alperes klinikájának uniós támogatás felhasználásával megvalósuló átépítési, korszerűsítési, kivitelezési munkáival kapcsolatos építésszerelési tevékenység független mérnöki feladatai ellátásra a peres felek között közbeszerzési eljárás lefolytatását követően megbízási szerződés jött létre. A felperes indítványozó keresetében 17 780 000 Ft és járulékai megfizetésére kérte kötelezni az alperest, mert álláspontja szerint jogosult a beruházás befejezésének elhúzódása miatt létrejött szerződésmódosításnak megfelelően elvégzett többlettevékenységgel arányos többlet megbízási díjra. Az indítványozó kereseti kérelmében kérte a felek közötti szerződésmódosítás érvényessé és hatályossá nyilvánítását és az ellenszolgáltatás nélkül maradt szolgáltatás megtérítését; amennyiben erre nincs mód a megbízás nélküli ügyvitel szabályainak alkalmazásával kérte az elvégzett munka ellenértékének megtérítését a szerződésmódosításban kikötött összegben.
      [3] Az első fokon eljáró Szegedi Járásbíróság – megismételt eljárásban – 22.P.20.969/2017/11. számú ítéletével az indítványozó keresetét elutasította. A másodfokon eljáró Szegedi Törvényszék 3.Pf.20.086/2018/5. számú ítéletével helybenhagyta az elsőfokú ítéletet. A Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítéletével hatályában fenntartotta a jogerős ítéletet.

      [4] 2. Az indítványozó a Kúria ítélete alaptörvény-ellenességnek a megállapítását és megsemmisítését kérte az Abtv. 27. §-a alapján.
      [5] Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria Pfv.V.21.702/2018/6. számú ítélete arra tekintettel sérti az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdéseit, hogy iratellenesen és alapjogsértő módon állapította meg, hogy az indítványozó korábban nem hivatkozott a jogalap nélküli gazdagodásra mint jogcímre és ezáltal a kereset jogalapja hiányzik.
      [6] Az indítványozó szerint a Kúria fenti téves megállapítása azért vet fel alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést, mivel ezen tévedésére alapítja a Kúria a keresetet elutasító ítélet indokolását.
      [7] Az indítványozó előadta, hogy mind az első-, mind a másodfokú eljárások során következetesen hivatkozott arra, hogy keresete a jogalap nélküli gazdagodás jogcímén is alapul és kérte, hogy a bíróságok ezen a jogcímen is bírálják el a kereseti kérelmét.
      [8] Az indítványozó kifogásolta, hogy nem került elbírálásra azon hivatkozása sem, miszerint a szerződésmódosításhoz nem volt szükséges az utólagos jóváhagyás. Az indítványozó szerint az a tény, hogy a megbízási díjra nem kapott támogatást, nem mentesíti az alperest a díj megfizetésének kötelezettsége alól.
      [9] Az indítványozó a tisztességes bírósági eljáráshoz való jog sérelmét abban látta, hogy a Kúria a jogalap nélküli gazdagodásra vonatkozó indítványozói hivatkozásokat nem bírálta el, illetve a felülvizsgálati kérelem ezzel összefüggésben előterjesztett hivatkozását is figyelmen kívül hagyta.
      [10] Az indítványozó a jogorvoslathoz való jog sérelme körében arra hivatkozott, hogy a Kúria figyelmen kívül hagyta az első- és másodfokú eljárások során tett nyilatkozatait és iratellenesen állapította meg a jogalap nélküli gazdagodás jogcímének hiányát, ezáltal a Kúria a felülvizsgálati eljárást nem az eljárási szabályok által meghatározott keretek között folytatta le.

      [11] 3. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 56. § (1) bekezdése értelmében elsőként az alkotmányjogi panasz befogadhatósága törvényi feltételeinek fennállását vizsgálta meg.
      [12] Az Abtv. 27. § (1) bekezdés a) és b) pontjai értelmében az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja alapján alaptörvény-ellenes bírói döntéssel szemben az egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az ügy érdemében hozott döntés vagy a bírósági eljárást befejező döntés az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogát sérti, és az indítványozó jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva.
      [13] A testület megállapította, hogy az indítványozó érintettnek tekinthető és a rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségeket kimerítette.
      [14] Az indítványozó megjelölte az Alkotmánybíróság hatáskörére vonatkozó törvényi rendelkezésként az Abtv. 27. §-át. Az indítványozó megjelölte az Alaptörvény sérülni vélt rendelkezéseként az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdéseit.
      [15] Az Abtv. 52. § (1) bekezdése előírja, hogy az indítványnak határozott kérelmet kell tartalmaznia. A kérelem akkor határozott, ha egyértelműen megjelöli az Abtv. 52. § (1b) bekezdés a)–f) pontjaiban foglaltakat. Az Abtv. 52. § (2) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság által lefolytatott vizsgálat az indítványban megjelölt alkotmányossági kérelemre korlátozódik.
      [16] Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdésének megsértésével kapcsolatban tartalmilag a tisztességes bírósági eljáráshoz való jog sérelmét állította, ezért az alkotmányjogi panasz ezen részét is az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése alapján bírálta el. Mindazonáltal az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy „az Alaptörvény egyes rendelkezéseinek puszta felsorolása ugyanis nem ad kellő alapot az alkotmányossági vizsgálat lefolytatására […]” {34/2014. (XI. 14.) AB határozat, Indokolás [212]}.
      [17] Az alkotmányjogi panasz az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése vonatkozásában tartalmaz az Abtv. 52. § (1b) bekezdés e) pontja szerinti indokolást.

      [18] 4. Az Abtv. 29. §-a értelmében alapvető feltétel, hogy az alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet tartalmazzon, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vessen fel.
      [19] Az Alkotmánybíróság elöljáróban kiemeli, hogy feladata az Alaptörvényben biztosított jogok védelme, és nincs hatásköre a rendes bíróságok jogalkalmazását felülbírálni, hiszen a bírósági joggyakorlat egységének biztosítása a bíróságok, elsősorban a Kúria feladata {3119/2016. (VI. 21.) AB végzés, Indokolás [30]; 3309/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [5]}.
      [20] Az indítványozó az Alaptörvény a XXVIII. cikk (1) bekezdésének sérelmét abban látta, hogy a Kúria nem bírálta el a jogalap nélküli gazdagodással kapcsolatos kérelmét, illetve a szerződés utólagos jóváhagyásával kapcsolatos érvelését.
      [21] Az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésének megsértését állító indítványi résszel összefüggésben az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy nem foglalhat állást a bíróság döntési jogkörébe tartozó bizonyítékértékelési, szakjogi vagy kizárólag törvényértelmezési kérdésben {3392/2012. (XII. 30.) AB végzés, Indokolás [6]; 3017/2013. (I. 28.) AB végzés, Indokolás [3]; 3028/2014. (II. 17.) AB végzés, Indokolás [12]; 3098/2014. (IV. 11.) AB végzés, Indokolás [28]}.
      [22] A Kúria ítéletében részletesen megindokolta, hogy a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály nyilatkozatától a felek megállapodása tette függővé a szerződésmódosítás hatályának beálltát, ezért ezen kikötést a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 228. § (1) bekezdése alapján kellett megítélnie. A Kúria mindazonáltal megállapította, hogy az első- és másodfokú bíróságok valamennyi előterjesztett jogcímen elbírálták a keresetet, amelyet bizonyítottság hiányában utasítottak el. A jogalap nélküli gazdagodással összefüggésben a Kúria ítéletében megállapította, hogy a felülvizsgálati kérelemben új jogcímre nem lehet hivatkozni, ezért ezen a jogalapon nem vizsgálhatta érdemben az indítványozó felülvizsgálati kérelmét (kúriai ítélet [30]–[31] bekezdések).
      [23] Tekintettel arra, hogy a Kúria szerint a rendelkezésre álló iratanyag alapján megállapítható volt, hogy az indítványozó keresetében nem hivatkozott a jogalap nélküli gazdagodás jogcímére, valamint a Kúria ítélete részletesen megindokolta ezen jogcím érdemi elbírálása hiányának okát, illetve részletesen kitért a Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály nyilatkozatának értékelésére, az Alkotmánybíróság nem talált olyan körülményt, amelyet a tisztességes bírósági eljáráshoz való joggal összefüggésben, alkotmányos jelentőségű eljárási szabályok érvényesülését érintő, alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként vagy a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességként lehetne értékelni.

      [24] 5. Az Alkotmánybíróság mindezek alapján az alkotmányjogi panaszt – az Abtv. 52. §-a, illetve a 29. §-ában írt befogadási feltételek teljesülése hiányában – az Abtv. 56. § (1)–(3) bekezdése alapján eljárva, az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontjai alapján visszautasította.
          Dr. Juhász Imre s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott
          dr. Czine Ágnes
          alkotmánybíró helyett

          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott
          dr. Juhász Miklós
          alkotmánybíró helyett
          .
          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott
          dr. Horváth Attila
          előadó alkotmánybíró helyett

          Dr. Juhász Imre s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott
          dr. Sulyok Tamás
          alkotmánybíró helyett
          .

          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          09/29/2020
          .
          Number of the Decision:
          .
          3174/2021. (IV. 30.)
          Date of the decision:
          .
          04/13/2021
          .
          .