English
Hungarian
Ügyszám:
.
1053/B/1993
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 17/1994. (III. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/84
.
A döntés kelte: Budapest, 03/21/1994
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos megállapítására irányuló indítvány alapján meghozta
      a következő

                             határozatot :

      Az  Alkotmánybíróság  az  állampolgári  jogok  országgyűlési
      biztosáról szóló  1993. évi LIX. törvény 29. §. (1) bekezdés
      f)  pontjának   "-  kivéve   a  bíróságot   -"   szövegrésze
      alkotmányellenességének megállapítására  irányuló indítványt
      és e  jogszabályi rendelkezés megsemmisítése iránti kérelmet
      elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

        Az indítványozó  indítványában annak  megállapítását  kérte,
        hogy az  állampolgári jogok  országgyűlési biztosáról  szóló
        1993. évi  LIX. törvény  ( a továbbiakban :  törvény ) 29. §
        (1)  bekezdésének   f)  pontja   alkotmányellenes,  mert   e
        rendelkezés a  törvény  alkalmazását  tekintve  a  "hatóság"
        fogalmából, így  a parlamenti  biztos vizsgálati  jogköréből
        is, kiveszi  a bíróságokat. A támadott rendelkezés szerint :
        "E törvény  alkalmazásában hatóság :  az igazságügyi szerv -
        kivéve a bíróságot -".

        Az indítványozó  álláspontja szerint  a kifogásolt  törvényi
        rendelkezés  sérti  az  Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében
        meghatározott pártatlan bírósági eljáráshoz való alkotmányos
        jogot, és  az 57.  § (5)  bekezdése szerinti  jogorvoslathoz
        való jogot  is. A sérelmezett rendelkezés ellentétes továbbá
        az alapjogi  korlátozás  feltételét  meghatározó  8.  §  (2)
        bekezdésével. Véleménye  szerint  az  Alkotmány  64.  §-ában
        meghatározott panaszjog  sérelme  ugyancsak  megállapítható.
        Eszerint ugyanis  a Magyar  Köztársaságban mindenkinek  joga
        van arra,  hogy egyedül  vagy  másokkal  együttesen  írásban
        kérelmet vagy  panaszt terjesszen  az illetékes állami szerv
        elé.

                                    II.

        Az Alkotmánybíróság az indítványt megalapozatlannak találta.

        1. Az  Alkotmánybíróság már  több határozatában értelmezte a
        hatalmi ágak  elválasztásának, ezen  belül a  bírói  hatalom
        függetlenségének  az   Alkotmány  50.  §-ában  meghatározott
        természetét és  garanciális tartalmát [ 53/1991. (X. 31.) AB
        (  ABH   1991,  266.  )  ,  38/1993.  (VI.  11.)  AB  (  ABK
        júniusjúlius, 268.  ) határozatok  ] .  Az  Alkotmánybíróság
        értelmezésében a  hatalmi ágak  elválasztásának  alkotmányos
        szerkezetében a  bírói hatalom  függetlenségének kitüntetett
        szerepe van.  A bírói  hatalom legfőbb  sajátossága a  másik
        két, "politikai"  jellegű hatalmi  ággal szemben ugyanis az,
        hogy állandó és semleges. Ezt a semlegességet fogalmazza meg
        az Alkotmány  50. § (3) bekezdése annak kimondásával, hogy a
        bírák függetlenek  és csak  a törvénynek  vannak alávetve. A
        bíróságok     tehát      nincsenek      olyan      kölcsönös
        meghatározottságban és  függőségben a  többi hatalmi  ágtól,
        mint amilyenben azok egymás között vannak.

        A  hatályos   Alkotmány  által   létrehozott   parlamentáris
        kormányzati  rendszerben   ugyanis  a   törvényhozói  és   a
        végrehajtó hatalom  is egymástól  szervezetileg  elválasztva
        működnek   ugyan,   ám   a   politikai   akaratképzésnek   e
        parlamentáris szerkezetében  a törvényhozó  és a  végrehajtó
        hatalom   elválasztása    a   hatalommegosztás   elméletének
        klasszikus formájához  képest szükségképpen mindig részleges
        és  viszonylagos.   A  törvényhozó   és  végrehajtó  hatalom
        elválasztása ma  lényegében a hatáskörök megosztását jelenti
        a  parlament   és  a   kormány   között,   amelyek   azonban
        politikailag egymással rendszerint összefonódnak. Ahogy erre
        az Alkotmánybíróság  a már hivatkozott 38/1993. (VI. 11.) AB
        ( ABK 1993. júniusjúlius, 268. ) határozatában rámutatott, a
        mai  parlamentáris   rendszerekben  a  parlamenti  többséget
        alkotó pártok  alakítanak kormányt,  a parlament többnyire a
        kormány  törvényjavaslatait   szavazza  meg,  a  kormány  és
        hivatalai   -   a   végrehajtó   hatalom   -   a   törvények
        kezdeményezése  és   végrehajtása  során  hatalmi  túlsúlyra
        tehetnek szert.

        2. A  parlamenti ellenőrzés  szervei - közöttük a parlamenti
        biztosok hivatalai  - a  mai parlamentáris  rendszerű  állam
        parlamenti   ellenőrzésének   olyan   intézményei,   amelyek
        feladata, hogy  a végrehajtó  hatalom tevékenysége  során  a
        törvények   uralmát    és   az   állampolgárok   jogvédelmét
        biztosítsák.  Ez   az  igény   és   követelmény   a   modern
        demokráciákban   általánosan   megjelenik,   tekintettel   a
        közigazgatás   rendszerint    szakismeretben,    létszámban,
        államvezetési   tapasztalatokban    és    technikákban    is
        megnyilvánuló informális  "túlhatalmára", illetőleg az abban
        rejlő veszélyekre.

        3. Az  alkotmányellenes  hatalomösszpontosítás  veszélye  az
        egyes hatalmi  ágakat különbözőképpen és különböző mértékben
        érintheti,  a   bírói  "túlhatalom"   veszélye   azonban   a
        kontinentális jellegű  jogrendszerekben  eleve  csekély.  Az
        Alkotmánybíróság     álláspontja     szerint     a     bírói
        hatalomkoncentráció  -   a  bíróságoknak   az   államéletben
        betöltött sajátos  szerepe folytán  - kevésbé  merülhet  fel
        azokban az  alkotmányos rendszerekben, amelyekben elkülönült
        alkotmánybíráskodás honosodott  meg. Ezekben a rendszerekben
        a  bírói  hatalom  fő  megnyilvánulását  jelentő  ítélkezési
        tevékenységbe  történő   bármely  külső  beavatkozás  sokkal
        súlyosabb fenyegetést jelent az alkotmányos berendezkedésre,
        mint  a   bírói  hatalom   esetleges  túlsúlya.   Ezért   az
        alkotmányos    biztosítékoknak    alapvetően    arra    kell
        vonatkozniuk, hogy  a bíróságok  és a  másik két  hatalmi ág
        között ne  jöjjön  létre  olyan  politikailag  meghatározott
        függés, mint a parlament és a kormány között.

        Amíg  tehát   a  végrehajtó   hatalom  korlátozását  mind  a
        parlamenti ellenőrzés intézményeinek megteremtésével, mind a
        közigazgatás  bírói   kontrolljának  általánossá   tételével
        indokolt és  alkotmányosan szükséges  biztosítani,  addig  a
        bírói hatalomba  való külső  beavatkozásnak  szigorúbbak  és
        alapvető  garanciális   elveken   nyugvók   az   alkotmányos
        korlátai.   Az    Alkotmánybíróság   erre   az   alkotmányos
        követelményre volt  tekintettel, amikor a 38/1983. (VI. 11.)
        AB  (   ABK  1993.   június-július,  268.   )   határozatban
        megállapította, hogy  a bírói  hatalomnak függetlennek  kell
        lennie a másik két hatalmi ág politikai meghatározottságától
        és annak  változásaitól; e követelmény pedig kizárja a másik
        két hatalmi ág befolyását a bíróságok ítélkezésére.

        Az  Alkotmánybíróság   állandó  és  következetes  gyakorlata
        szerint az  Alkotmány 50.  § (3)  bekezdése alapján a minden
        külső befolyástól független bírói ítélkezés feltétel nélküli
        követelmény és lényegében abszolút alkotmányos védelem alatt
        áll. Alkotmányos indokok megléte esetén, a bírói szervezetet
        érintő  külső   hatalmi  jogkör   érvényesülése  is  csak  a
        független ítélkezés  sérelme nélkül  engedhető meg,  illetve
        fogadható  el   alkotmányosnak.    A  szűk  határok  közötti
        alkotmányos  külső   igazgatási  jogkörön  túl,  az  európai
        államokban is  csak a - rendszerint szervezetileg elkülönült
        - alapjogi  ( alkotmány  ) bíráskodás,  valamint az  Európai
        Emberi Jogi  Bíróság jelenti e tekintetben kizárólag a bírói
        szervezeten kívüli kontrollt.

                                    III.

        Mindezekre  figyelemmel  az  Alkotmánybíróság  megállapítja,
        hogy az  a jogalkotói  döntés, amely  az állampolgári  jogok
        országgyűlési biztosa  számára nem  biztosította a bíróságok
        ítélkezésével  kapcsolatban   a   törvényben   meghatározott
        biztosi jogkört,  nem sérti  az Alkotmánynak az indítványozó
        által  felhívott   rendelkezéseit,   sőt   az   kifejezetten
        összhangban van  a hatalommegosztás  alkotmányi elvével és a
        bírói   hatalom   ítélkezésre   vonatkozó   függetlenségének
        garanciális   biztosítékaival.    Az   állampolgári    jogok
        országgyűlési biztosának feladatkörét meghatározó alkotmányi
        rendelkezésből [  Alkotmány 32/B.  §  (1)  bekezdése  ]  sem
        következik  kényszerítőleg,   hogy   a   parlamenti   biztos
        jogkörének a  bíróságok ítélkezésére is ki kell terjednie. A
        parlamenti biztos  feladatait általánosságban meghatározó ez
        a  rendelkezés  csak  az  Alkotmány  egyéb  rendelkezéseivel
        összhangban  értelmezhető,   így  alkotmányosan  járt  el  a
        törvényhozó,  amikor  az  állampolgári  jogok  országgyűlési
        biztosáról  szóló   törvényt  az   Alkotmány   50.   §   (3)
        bekezdésében  foglaltakra   figyelemmel  alkotta  meg  és  a
        bíróságok ítélkezési  tevékenységébe való külső beavatkozást
        a parlamenti  biztos  számára  nem  tette  lehetővé,  sem  a
        kivizsgálási    sem     a    kezdeményezési    jogosultságok
        tekintetében.

        Nincs  értékelhető   összefüggés  az  Alkotmány  57.  §  (1)
        bekezdésében meghatározott  bíróság előtti  egyenlőség és az
        országgyűlési biztos  vizsgálati jogosultsága  között és  az
        nem érinti  az 57. § (5) bekezdésében deklarált jogorvoslati
        jogosultságot sem.   Az  Alkotmány 64.  §-ában meghatározott
        panaszjog arra jogosítja fel a polgárokat, hogy az illetékes
        állami szervhez terjeszthetik - egyedül vagy másokkal együtt
        - panaszaikat.  Nem minősül  alapjogi sérelemnek  az,  ha  a
        parlamenti ellenőrzés  egyik intézménye nincs feljogosítva a
        panaszok  meghatározott   körének  elbírálására,   mert   az
        Alkotmány csak  az  illetékes  szervekhez  való  panasztétel
        jogát   biztosítja.   Alapjogi   korlátozás   hiányában   az
        Alkotmánybíróság  nem   vizsgálta  az  Alkotmány  8.  §  (2)
        bekezdésében meghatározott korlátozhatóság feltételeit.

        Végezetül utal  arra az  Alkotmánybíróság, hogy az általános
        hatáskörű parlamenti  biztosok és  a bíróságok kapcsolatának
        szabályozásakor  a   törvényhozó  a   nemzetközi  jogéletben
        uralkodónak mondható  szabályozási  mintát  követte.  Bár  a
        parlamenti    biztos     hivatalát    elsőként     kialakító
        Svédországban,  valamint   a  svéd  mintát  követő  kisszámú
        államban a  parlamenti biztosok  hatásköre bizonyos körben a
        bíróságokra is  kiterjed, az intézményt átvevő jogrendszerek
        többsége  -   tekintettel  a   hatalmi  ágak  elválasztására
        vonatkozó uralkodó  eszmékre és  alkotmányos megoldásokra  -
        ebben a  vonatkozásban a  svéd mintát elutasítva, a támadott
        magyar törvényi  megoldással egyező  konstrukciót  alakított
        ki. Így  a sérelmezett  törvényi rendelkezés összhangban áll
        az európai államok legtöbbjének alkotmányos megoldásával.

        Mindezekre az  indokokra figyelemmel  az Alkotmánybíróság az
        indítványt megalapozatlannak találta és azt elutasította.

        Az   Alkotmánybíróság    a   határozatban   kifejtett   elvi
        megállapításokra tekintettel  rendelte  el  határozatának  a
        Magyar Közlönyben való közzétételét.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal             Dr. Kilényi Géza
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

                                Dr. Lábady Tamás
                              előadó alkotmánybíró

                               Dr. Schmidt Péter
                                 alkotmánybíró

                  Dr. Szabó András       Dr. Tersztyánszky Ödön
                    alkotmánybíró              alkotmánybíró

                   Dr. Vörös Imre          Dr. Zlinszky János
                    alkotmánybíró             alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The statutory provisions regulating the jurisdiction of the Ombudsman that do not allow the investigation by him of the functioning of the courts
          Number of the Decision:
          .
          17/1994. (III. 29.)
          Date of the decision:
          .
          03/21/1994
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1994-1-004?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .