A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos megállapítására irányuló indítvány alapján meghozta
a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság az állampolgári jogok országgyűlési
biztosáról szóló 1993. évi LIX. törvény 29. §. (1) bekezdés
f) pontjának "- kivéve a bíróságot -" szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítványt
és e jogszabályi rendelkezés megsemmisítése iránti kérelmet
elutasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó indítványában annak megállapítását kérte,
hogy az állampolgári jogok országgyűlési biztosáról szóló
1993. évi LIX. törvény ( a továbbiakban : törvény ) 29. §
(1) bekezdésének f) pontja alkotmányellenes, mert e
rendelkezés a törvény alkalmazását tekintve a "hatóság"
fogalmából, így a parlamenti biztos vizsgálati jogköréből
is, kiveszi a bíróságokat. A támadott rendelkezés szerint :
"E törvény alkalmazásában hatóság : az igazságügyi szerv -
kivéve a bíróságot -".
Az indítványozó álláspontja szerint a kifogásolt törvényi
rendelkezés sérti az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében
meghatározott pártatlan bírósági eljáráshoz való alkotmányos
jogot, és az 57. § (5) bekezdése szerinti jogorvoslathoz
való jogot is. A sérelmezett rendelkezés ellentétes továbbá
az alapjogi korlátozás feltételét meghatározó 8. § (2)
bekezdésével. Véleménye szerint az Alkotmány 64. §-ában
meghatározott panaszjog sérelme ugyancsak megállapítható.
Eszerint ugyanis a Magyar Köztársaságban mindenkinek joga
van arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban
kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami szerv
elé.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványt megalapozatlannak találta.
1. Az Alkotmánybíróság már több határozatában értelmezte a
hatalmi ágak elválasztásának, ezen belül a bírói hatalom
függetlenségének az Alkotmány 50. §-ában meghatározott
természetét és garanciális tartalmát [ 53/1991. (X. 31.) AB
( ABH 1991, 266. ) , 38/1993. (VI. 11.) AB ( ABK
júniusjúlius, 268. ) határozatok ] . Az Alkotmánybíróság
értelmezésében a hatalmi ágak elválasztásának alkotmányos
szerkezetében a bírói hatalom függetlenségének kitüntetett
szerepe van. A bírói hatalom legfőbb sajátossága a másik
két, "politikai" jellegű hatalmi ággal szemben ugyanis az,
hogy állandó és semleges. Ezt a semlegességet fogalmazza meg
az Alkotmány 50. § (3) bekezdése annak kimondásával, hogy a
bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak alávetve. A
bíróságok tehát nincsenek olyan kölcsönös
meghatározottságban és függőségben a többi hatalmi ágtól,
mint amilyenben azok egymás között vannak.
A hatályos Alkotmány által létrehozott parlamentáris
kormányzati rendszerben ugyanis a törvényhozói és a
végrehajtó hatalom is egymástól szervezetileg elválasztva
működnek ugyan, ám a politikai akaratképzésnek e
parlamentáris szerkezetében a törvényhozó és a végrehajtó
hatalom elválasztása a hatalommegosztás elméletének
klasszikus formájához képest szükségképpen mindig részleges
és viszonylagos. A törvényhozó és végrehajtó hatalom
elválasztása ma lényegében a hatáskörök megosztását jelenti
a parlament és a kormány között, amelyek azonban
politikailag egymással rendszerint összefonódnak. Ahogy erre
az Alkotmánybíróság a már hivatkozott 38/1993. (VI. 11.) AB
( ABK 1993. júniusjúlius, 268. ) határozatában rámutatott, a
mai parlamentáris rendszerekben a parlamenti többséget
alkotó pártok alakítanak kormányt, a parlament többnyire a
kormány törvényjavaslatait szavazza meg, a kormány és
hivatalai - a végrehajtó hatalom - a törvények
kezdeményezése és végrehajtása során hatalmi túlsúlyra
tehetnek szert.
2. A parlamenti ellenőrzés szervei - közöttük a parlamenti
biztosok hivatalai - a mai parlamentáris rendszerű állam
parlamenti ellenőrzésének olyan intézményei, amelyek
feladata, hogy a végrehajtó hatalom tevékenysége során a
törvények uralmát és az állampolgárok jogvédelmét
biztosítsák. Ez az igény és követelmény a modern
demokráciákban általánosan megjelenik, tekintettel a
közigazgatás rendszerint szakismeretben, létszámban,
államvezetési tapasztalatokban és technikákban is
megnyilvánuló informális "túlhatalmára", illetőleg az abban
rejlő veszélyekre.
3. Az alkotmányellenes hatalomösszpontosítás veszélye az
egyes hatalmi ágakat különbözőképpen és különböző mértékben
érintheti, a bírói "túlhatalom" veszélye azonban a
kontinentális jellegű jogrendszerekben eleve csekély. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint a bírói
hatalomkoncentráció - a bíróságoknak az államéletben
betöltött sajátos szerepe folytán - kevésbé merülhet fel
azokban az alkotmányos rendszerekben, amelyekben elkülönült
alkotmánybíráskodás honosodott meg. Ezekben a rendszerekben
a bírói hatalom fő megnyilvánulását jelentő ítélkezési
tevékenységbe történő bármely külső beavatkozás sokkal
súlyosabb fenyegetést jelent az alkotmányos berendezkedésre,
mint a bírói hatalom esetleges túlsúlya. Ezért az
alkotmányos biztosítékoknak alapvetően arra kell
vonatkozniuk, hogy a bíróságok és a másik két hatalmi ág
között ne jöjjön létre olyan politikailag meghatározott
függés, mint a parlament és a kormány között.
Amíg tehát a végrehajtó hatalom korlátozását mind a
parlamenti ellenőrzés intézményeinek megteremtésével, mind a
közigazgatás bírói kontrolljának általánossá tételével
indokolt és alkotmányosan szükséges biztosítani, addig a
bírói hatalomba való külső beavatkozásnak szigorúbbak és
alapvető garanciális elveken nyugvók az alkotmányos
korlátai. Az Alkotmánybíróság erre az alkotmányos
követelményre volt tekintettel, amikor a 38/1983. (VI. 11.)
AB ( ABK 1993. június-július, 268. ) határozatban
megállapította, hogy a bírói hatalomnak függetlennek kell
lennie a másik két hatalmi ág politikai meghatározottságától
és annak változásaitól; e követelmény pedig kizárja a másik
két hatalmi ág befolyását a bíróságok ítélkezésére.
Az Alkotmánybíróság állandó és következetes gyakorlata
szerint az Alkotmány 50. § (3) bekezdése alapján a minden
külső befolyástól független bírói ítélkezés feltétel nélküli
követelmény és lényegében abszolút alkotmányos védelem alatt
áll. Alkotmányos indokok megléte esetén, a bírói szervezetet
érintő külső hatalmi jogkör érvényesülése is csak a
független ítélkezés sérelme nélkül engedhető meg, illetve
fogadható el alkotmányosnak. A szűk határok közötti
alkotmányos külső igazgatási jogkörön túl, az európai
államokban is csak a - rendszerint szervezetileg elkülönült
- alapjogi ( alkotmány ) bíráskodás, valamint az Európai
Emberi Jogi Bíróság jelenti e tekintetben kizárólag a bírói
szervezeten kívüli kontrollt.
III.
Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság megállapítja,
hogy az a jogalkotói döntés, amely az állampolgári jogok
országgyűlési biztosa számára nem biztosította a bíróságok
ítélkezésével kapcsolatban a törvényben meghatározott
biztosi jogkört, nem sérti az Alkotmánynak az indítványozó
által felhívott rendelkezéseit, sőt az kifejezetten
összhangban van a hatalommegosztás alkotmányi elvével és a
bírói hatalom ítélkezésre vonatkozó függetlenségének
garanciális biztosítékaival. Az állampolgári jogok
országgyűlési biztosának feladatkörét meghatározó alkotmányi
rendelkezésből [ Alkotmány 32/B. § (1) bekezdése ] sem
következik kényszerítőleg, hogy a parlamenti biztos
jogkörének a bíróságok ítélkezésére is ki kell terjednie. A
parlamenti biztos feladatait általánosságban meghatározó ez
a rendelkezés csak az Alkotmány egyéb rendelkezéseivel
összhangban értelmezhető, így alkotmányosan járt el a
törvényhozó, amikor az állampolgári jogok országgyűlési
biztosáról szóló törvényt az Alkotmány 50. § (3)
bekezdésében foglaltakra figyelemmel alkotta meg és a
bíróságok ítélkezési tevékenységébe való külső beavatkozást
a parlamenti biztos számára nem tette lehetővé, sem a
kivizsgálási sem a kezdeményezési jogosultságok
tekintetében.
Nincs értékelhető összefüggés az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésében meghatározott bíróság előtti egyenlőség és az
országgyűlési biztos vizsgálati jogosultsága között és az
nem érinti az 57. § (5) bekezdésében deklarált jogorvoslati
jogosultságot sem. Az Alkotmány 64. §-ában meghatározott
panaszjog arra jogosítja fel a polgárokat, hogy az illetékes
állami szervhez terjeszthetik - egyedül vagy másokkal együtt
- panaszaikat. Nem minősül alapjogi sérelemnek az, ha a
parlamenti ellenőrzés egyik intézménye nincs feljogosítva a
panaszok meghatározott körének elbírálására, mert az
Alkotmány csak az illetékes szervekhez való panasztétel
jogát biztosítja. Alapjogi korlátozás hiányában az
Alkotmánybíróság nem vizsgálta az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésében meghatározott korlátozhatóság feltételeit.
Végezetül utal arra az Alkotmánybíróság, hogy az általános
hatáskörű parlamenti biztosok és a bíróságok kapcsolatának
szabályozásakor a törvényhozó a nemzetközi jogéletben
uralkodónak mondható szabályozási mintát követte. Bár a
parlamenti biztos hivatalát elsőként kialakító
Svédországban, valamint a svéd mintát követő kisszámú
államban a parlamenti biztosok hatásköre bizonyos körben a
bíróságokra is kiterjed, az intézményt átvevő jogrendszerek
többsége - tekintettel a hatalmi ágak elválasztására
vonatkozó uralkodó eszmékre és alkotmányos megoldásokra -
ebben a vonatkozásban a svéd mintát elutasítva, a támadott
magyar törvényi megoldással egyező konstrukciót alakított
ki. Így a sérelmezett törvényi rendelkezés összhangban áll
az európai államok legtöbbjének alkotmányos megoldásával.
Mindezekre az indokokra figyelemmel az Alkotmánybíróság az
indítványt megalapozatlannak találta és azt elutasította.
Az Alkotmánybíróság a határozatban kifejtett elvi
megállapításokra tekintettel rendelte el határozatának a
Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |