Hungarian
Ügyszám:
.
973/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 32/2011. (IV. 7.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/932
.
A döntés kelte: Budapest, 04/05/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottság  által
    országos   népi   kezdeményezésre  irányuló  aláírásgyűjtő   ív
    mintapéldánya  hitelesítése tárgyában  hozott  határozat  ellen
    benyújtott  kifogás  alapján — dr. Stumpf István  alkotmánybíró
    különvéleményével — meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 394/2010.
    (V. 19.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.

                                 Indokolás

      I.

      1.   Magánszemély  országos  népi  kezdeményezés  aláírásgyűjtő
      ívének  mintapéldányát  nyújtotta  be  az  Országos  Választási
      Bizottsághoz  (a  továbbiakban: OVB) hitelesítés  céljából.  Az
      aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt:
      „KEZDEMéNYEZZüK, HOGY áPRILIS 22. A FöLD NAPJA MUNKASZüNETI NAP
      LEGYEN.”.
      Az  OVB a 394/2010. (V. 19.) OVB határozatával (a továbbiakban:
      OVBh.)  az  országos  népi kezdeményezés  aláírásgyűjtő  ívének
      hitelesítését megtagadta.
      Az   OVB   határozatát  azzal  indokolta,  hogy   az   országos
      népszavazásról  és népi kezdeményezésről szóló 1998.  évi  III.
      törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)  17.  §-a  alapján  a  népi
      kezdeményezésnek pontosan és egyértelműen kell  tartalmaznia  a
      megtárgyalásra javasolt kérdést, ezzel szemben az adott  kérdés
      megfogalmazása  megtévesztő a választópolgárok számára,  hiszen
      azt  a  látszatot  kelti,  mintha  az  aláírással  népszavazási
      kezdeményezést támogatnának. Az Alkotmány 28/D. §-a szerint  az
      országos  népi kezdeményezés arra irányul, hogy az Országgyűlés
      a  hatáskörébe  tartozó  kérdést napirendjére  tűzze.  A  Munka
      Törvénykönyvéről  szóló  1992. évi XXII.  törvény  125.  §  (3)
      bekezdése   meghatározza  a  munkaszüneti   napokat,   a   népi
      kezdeményezés  azonban  ezeken túl további  munkaszüneti  napok
      törvénybe  iktatását  kívánná  meg  a  jogalkotótól,   azaz   a
      kezdeményezés   konkrét   jogalkotásra   irányul,   nem   pedig
      napirendre tűzésre.

      2.  Az indítványozó — aki nem azonos a kérdés kezdeményezőjével
      —  a  választási  eljárásról szóló  1997.  évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.) 77. § (1) bekezdése, valamint  130.  §  (1)
      bekezdése  alapján  kifogást nyújtott be az Alkotmánybírósághoz
      az  OVBh.  ellen,  kérve annak megsemmisítését  és  az  OVB  új
      eljárásra utasítását. A kifogással érintett határozat a  Magyar
      Közlöny 2010. évi 82. számában, 2010. május 19-én jelent meg; a
      kifogás  2010. június 2-án, vagyis a törvényes határidőn  belül
      érkezett az OVB-hez.
      A kifogást tevő szerint a kérdés megfelel az Nsztv. 17. §-ának.
      Szerinte a hatályos jogszabályok nem teszik kötelezővé, hogy  a
      kérdésben  szerepeljen  „az Országgyűlés  tárgyalja  meg”  vagy
      hasonló tartalmú szövegrész, így a kérdést hitelesíteni kellett
      volna.

      II.

      A kifogás nem megalapozott.

      1.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a   jelen   ügyben   az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §-a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati  természetű.  Ennek során  az  Alkotmánybíróság  —
      alkotmányos  jogállásával és rendeltetésével  összhangban  —  a
      beérkezett  kifogás  keretei  között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő   ív   és   a   népszavazásra,   vagy   a    népi
      kezdeményezésre   szánt   kérdés   megfelel-e   a   jogszabályi
      feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív  hitelesítési
      eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó   törvényeknek
      megfelelően  járt-e el [63/2002. (XII. 3.)  AB  határozat,  ABH
      2002, 342.].

      2.  Az  OVB  határozatában foglalt indokolással  egyetértve  az
      Alkotmánybíróság a kifogást nem találta megalapozottnak, és  az
      OVBh.-t az abban foglalt indokok alapján helybenhagyta.

      Az   Alkotmánybíróság   a   határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                           Dr. Paczolay Péter s. k.,
                          az Alkotmánybíróság elnöke,
                           
             Dr. Balogh Elemér s. k.,     Dr. Bihari Mihály s. k.,
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András s. k.,    Dr. Holló András s. k.,
             előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

             Dr. Kiss László s. k.,        Dr. Kovács Péter s. k.,
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás s. k., Dr. Lévay Miklós s. k.,
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                           Dr. Stumpf István s. k.,
                                alkotmánybíró

        Dr. Stumpf István alkotmánybíró különvéleménye

        A  határozat  rendelkező  részével és indokolásával  nem  értek
        egyet.

        1.  A  kifogással  érintett OVB határozat az  aláírásgyűjtő  ív
        mintapéldányának hitelesítését lényegében azzal az indokolással
        tagadta   meg,   hogy   az  adott  kérdés   „megfogalmazása   a
        választópolgár számára azt a téves látszatot kelti,  mintha  az
        aláírásgyűjtés     alkalmával    népszavazási    kezdeményezést
        támogatna”,   mivel   a  kezdeményezés  „konkrét   jogalkotásra
        irányul, nem napirendre tűzésre”.
        Álláspontom  szerint az OVB határozatban hivatkozott  alapon  —
        amellyel  a  többségi határozat indokolása  egyetértett  —  nem
        tagadható meg a népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő  ív
        hitelesítése.   Egyrészt,  a  döntés  ilyen  alapra   helyezése
        általában   is  ellentétes  a  népi  kezdeményezésre  vonatkozó
        jogszabályi     rendelkezésekkel,    a    népi    kezdeményezés
        jogintézmények   alkotmányos   rendeltetésével,   továbbá    az
        Alkotmánybíróságnak a tárgybeli joggyakorlatával. Másrészt,  az
        aláírásgyűjtő  ív  a  konkrét  esetben  nem  is   kelt   „téves
        látszatot”,    hiszen   a   kérdés   felett   szerepel,    hogy
        „[a]lulírottak  országos  népi  kezdeményezést  támogatunk   az
        alábbi kérdésben:”.

        2.   Az   Alkotmány   28/D.  §-a  szerint:   „[o]rszágos   népi
        kezdeményezést legalább 50 000 választópolgár nyújthat  be.  Az
        országos   népi   kezdeményezés  arra   irányulhat,   hogy   az
        Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az Országgyűlés  tűzze
        a    napirendjére.    Az    országos   népi    kezdeményezésben
        megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles megtárgyalni.”
        Országos  népi  kezdeményezés esetén — ügydöntő  népszavazással
        ellentétben — a döntés az Országgyűlés hatásköre marad,  a  nép
        nem  vonja  el  az  Országgyűlés döntési  hatáskörét,  csak  az
        Országgyűlés  napirendjét befolyásolja. Ezért  a  népszavazásra
        vonatkozó  kizárt tárgykörök sem logikailag, sem  az  Alkotmány
        rendelkezéseiből, sem pedig az országos népszavazásról és  népi
        kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a  továbbiakban:
        Nsztv.)  szabályaiból  következően  nem  vonatkoznak   a   népi
        kezdeményezésre.
        Az Nsztv. 18. §-a a népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő
        ív  hitelesítésének megtagadását csak abban  az  esetben  teszi
        lehetővé,   ha   a)  a  kérdés  nem  tartozik  az  Országgyűlés
        hatáskörébe,  b)  a  kérdés  megfogalmazása  nem  felel  meg  a
        törvényben  foglalt követelményeknek, vagy c) az  aláírásgyűjtő
        ív  nem  felel  meg  a választási eljárásról  szóló  törvényben
        foglalt   követelményeknek.  A  törvény  (17.  §-a)  a   kérdés
        megfogalmazásával kapcsolatosan összesen annyit  ír  elő,  hogy
        „[a]    népi    kezdeményezésnek   pontosan   és   egyértelműen
        tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést”.

        A    népi   kezdeményezésre   szánt   kérdés   „pontossága   és
        egyértelműsége” álláspontom szerint a jogintézmény  alkotmányos
        rendeltetésével  összefüggésben  értelmezendő.  A  jogintézmény
        rendeltetése pedig az, hogy az Országgyűlés tűzze napirendre és
        tárgyalja  meg, ezért a kérdés egyértelműségének  hiánya  miatt
        csak   akkor   indokolt  az  aláírásgyűjtő  ív  hitelesítésének
        megtagadása, ha a megfelelő számú aláírás összegyűjtése  esetén
        az  Országgyűlés  számára  nem lenne  egyértelmű,  hogy  milyen
        kérdést tűzzön napirendre (miről szóljon a vita, illetve  miben
        döntsön).  Önmagában az a körülmény, hogy a kérdés  közvetetten
        vagy    közvetlenül   törvényalkotásra   irányul,   nem   teszi
        értelmetlenné  a  kérdés  országgyűlési  tárgyalását,  sőt   az
        országos  népi  kezdeményezésnek kifejezetten  célszerű  indoka
        lehet az Országgyűlés ilyen fajta döntésének előidézése.
        A népi kezdeményezés jogintézményének logikájával egyébként nem
        állna  ellentétben konkrét törvényjavaslatnak a  parlament  elé
        terjesztése sem. Bár jelenleg ezt a megoldást az Alkotmány  nem
        ismeri  el,  hanem  országos  népi  kezdeményezés  útján   csak
        törvényhozási  tárgykörre lehet javaslatot tenni,  más  európai
        államok   jogrendszerében   a  népi  kezdeményezés   esetenként
        kifejezetten népi törvénykezdeményezési jogként jelenik meg (az
        Olasz    Köztársaság   alkotmányának   71.   cikke    a    népi
        törvénykezdeményezési  jogot  például  a   magyar   megoldáshoz
        hasonlóan ötvenezer választópolgár egyetértéséhez rendeli).
        3.  Az  Alkotmánybíróság eddigi joggyakorlata is  azt  mutatja,
        hogy   nem  kizárt,  hogy  a  népi  kezdeményezés  kifejezetten
        törvényalkotásra   (vagy   akár  az   Alkotmány   módosítására)
        irányuljon.
        A    népi    kezdeményezésre   szánt   kérdéssel    kapcsolatos
        követelményeket  a  42/2002.  (X. 11.)  AB  határozat  foglalta
        össze:  „[n]épi kezdeményezés esetén [a népszavazással] szemben
        az    Országgyűlésnek    a    kérdés    napirendre    tűzésére,
        megtárgyalására és döntéshozatalra van kötelezettsége, de ennek
        a  döntésnek  a  tartalmát a népi kezdeményezés nem  köti  meg.
        Éppen   ezért  a  népi  kezdeményezésnek  mindaddig,  amíg   az
        alkotmányosság keretében marad — ellentétben a népszavazással —
        az  Alkotmányban megfogalmazott tárgyköri korlátja nincs, és  a
        kérdésnek   nem   kell   konkrét  jogalkotási   kötelezettséget
        megfogalmaznia.  A  népi kezdeményezésből csupán  törvényhozási
        kérdésben   való  vita  és  döntés  következik.  Így   a   népi
        kezdeményezés aláírásgyűjtő ívén szereplő kérdéssel szemben  is
        mindössze  annyi  az  elvárás,  hogy  törvényhozási  tárgykörre
        vonatkozzon.” (ABH 2002, 316, 318.)
        Ennek  megfelelően  korábban az OVB és az  Alkotmánybíróság  is
        hitelesíthetőnek minősítette az alábbi népi kezdeményezéseket:
        „Kezdeményezzük   az   Alkotmány  és  a  kapcsolódó   törvények
        módosítását  úgy,  hogy országos népszavazást lehessen  tartani
        arról,  hogy  a  Parlamentbe csak a  176  országgyűlési  egyéni
        választókerületben megválasztásra kerülő képviselők juthassanak
        be.”   [93/2009.  (X.  16.)  AB  határozat,  ABH  2009,  849.];
        „Kezdeményezzük   az   Alkotmány  és  a  kapcsolódó   törvények
        módosítását  úgy,  hogy országos népszavazást lehessen  tartani
        arról,   hogy   az   országgyűlési  képviselők   a   választási
        körzetükben    élő    választók   negyedének   indítványozására
        visszahívhatók legyenek.” [94/2009. (X. 16.) AB határozat,  ABH
        2009,  854.];  „Kezdeményezzük az  Alkotmány  és  a  kapcsolódó
        törvények módosítását úgy, hogy országos népszavazást  lehessen
        tartani   arról,  hogy  a  nemzetközi  szerződésekben   vállalt
        kötelezettségeink  a  választók  többségének   akarata   esetén
        felmondhatók  legyenek.” [95/2009. (X. 16.) AB  határozat,  ABH
        2009, 859.].

        4.  Mindezek alapján — a határozat rendelkező részében  foglalt
        helybenhagyó  döntés  helyett  —  az  érintett  OVB   határozat
        megsemmisítésének   és   az  OVB  új   eljárás   lefolytatására
        kötelezésének lett volna helye.

        Budapest, 2011. április 5.

        Dr. Stumpf István
        alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          32/2011. (IV. 7.)
          Date of the decision:
          .
          04/05/2011
          .
          .