Hungarian
Ügyszám:
.
369/E/2009
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 369/E/2009. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2009/2716
.
A döntés kelte: Budapest, 12/14/2009
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
     
     Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
    alkotmányellenesség  vizsgálatára irányuló indítvány  tárgyában
    meghozta a következő
     
                             határozatot:
     
     Az   Alkotmánybíróság  a  szabadságvesztés  és   az   előzetes
    letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996.  (VII.
    12.)  IM  rendelet  248.  §-ával kapcsolatosan  előterjesztett,
    mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
    irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás
       
                                    I.

      Az indítványozó a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás
      végrehajtásának  szabályairól  szóló  „6/1966.   (VII.   12.)”;
      helyesen: 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet (a továbbiakban  IMr.)
      248.  §  (1)  bekezdése  [helyesen:  248.  §-a]  kapcsán  kérte
      mulasztás  megállapítását.  Az indítványozó  által  hivatkozott
      rendelkezés szerint az előzetesen letartóztatott az  intézetben
      gyakorolhatja választójogát. Az indítványozó szerint azonban  a
      jogalkotó   ezzel   korlátozza   a   megválasztott   parlamenti
      képviselők, önkormányzati képviselők és polgármesterek jogát  a
      közéleti  tevékenységben  való részvételre,  hiszen  nem  teszi
      lehetővé  számukra,  hogy előzetes letartóztatásban  élhessenek
      szavazati jogukkal, például az éves költségvetés elfogadásakor.
      E  szabály  megalkotásával az indítványozó szerint a  jogalkotó
      elmulasztotta – az indítványozó által pontosan meg nem jelölt –
      jogszabályi   felhatalmazásból  származó  feladatát,   emellett
      kizárta „az érintett állampolgárok alkotmányos érvényesülését”.

      Emellett  az  indítványozó  szerint a  hivatkozott  jogszabályi
      rendelkezés  alkotmányellenessége megállapítható  az  Alkotmány
      több  rendelkezése alapján is. Az Alkotmány 8.  §  (1)  és  (2)
      bekezdése is sérül, mivel az előzetes letartóztatott „nem élhet
      sérthetetlen  és elidegeníthetetlen alapvető jogaival”,  hiszen
      csak  a választójog gyakorlásáról rendelkezik az IMr. 248. §-a.
      Az   Alkotmány  50.  §  (1)  bekezdése  alapján  a   bíróságnak
      figyelembe  kellene  vennie,  és a letartóztatási  határozatnak
      tartalmaznia   kellene  „a  letartóztatott   személy   közéleti
      tevékenységével kapcsolatos alapvető jogait”.

      Az  Alkotmány  51. § (1)-(3) bekezdése alapján az  indítványozó
      szerint az ügyészségnek együtt kellene működnie azért, hogy  az
      előzetesen  letartóztatott képviselő esetében „az emberi  jogok
      védelme (…) a közéleti tevékenységükre is kiterjedjen, legalább
      rendkívüli esetekben”. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdését  sérti
      az  indítványozó  szerint,  ha az  előzetesben  lévő  képviselő
      „alapvető jogainak gyakorlását” nem teszik lehetővé még kérelem
      esetén  sem.  Az  Alkotmány 56. §-a is  sérül  az  indítványozó
      szerint,  mivel  az  előzetes  letartóztatásban  a  választójog
      kizárólagos lehetősége és ezzel minden más alapvető emberi  jog
      gyakorlásának  kizárása  az  előzetes  letartóztatásban   lévőt
      jogképességétől fosztja meg.

      Az  indítványozó  úgy  véli, hogy az Alkotmány  57.  §  (1)-(5)
      bekezdése  alapján  a bíróságnak a bíróság előtti  egyenlőségre
      tekintettel  biztosítania kellene a választójogon  felül  is  a
      közéleti   tevékenységben  való  részvételt.  Az   indítványozó
      szerint ez következik az ártatlanság vélelméből is. „Az a  tény
      pedig,  hogy  az  előzetes letartóztatásban lévő  személy  csak
      választási  jogával  élhet,  számára kiszolgáltatott  helyzetet
      jelent,    mivel   jogorvoslati   jogát   kétharmados   törvény
      korlátozza” – vélekedik az indítványozó.

      Az  indítványozó szerint nem tisztázott az, hogy ha az előzetes
      letartóztatásban lévő személy választójogával  élhet,  a  média
      negatív  beállítása folytán választható-e? Mivel  az  Alkotmány
      70.  §  (1)-(2),  (5)  bekezdése  felsorolja,  hogy  kinek  van
      választójoga, s a választójog gyakorlásából kizártak között nem
      szerepelnek az előzetes letartóztatottak, véleménye  szerint  a
      közéleti tevékenységük folytatásának joga is megilleti őket  az
      intézetben, nemcsak a választójog.

      Végül  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdésére  is  utal   az
      indítványozó,  aki  szerint „amíg az előzetes  letartóztatásban
      lévő  személyek  számára a választójogon felül nem  biztosítják
      intézeten  belül  az  egyéb jogaik gyakorlását,  az  emberi  és
      állampolgári jogok az ő esetükben nincsenek biztosítva”.

      Az   indítványozó  szerint  tehát  az  IMr.  248.   §-a   miatt
      alkotmányellenes   mulasztás  áll  fenn,  mivel   a   jogalkotó
      kiragadott egy alapjogot, s – ahogy az indítványozó fogalmaz  –
      „azon  felül (…) nem terjeszti ki ezt a jogot”. Az indítványozó
      utalt  a  Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvényre,  amely
      szerint az előzetes letartóztatásban lévőket szabad mozgásukban
      és  a tartózkodási hely szabad megválasztásában korlátozzák,  a
      korlátozás azonban nem terjedhet ki az intézeten belüli  jogaik
      gyakorlására. Hivatkozott az indítványozó az emberi jogok és az
      alapvető  szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november
      4-én  kelt  Egyezmény  és  az ahhoz  tartozó  nyolc  kiegészítő
      jegyzőkönyv  kihirdetéséről  szóló  1993.  évi  XXXI.   törvény
      alapján  folytatott gyakorlatra, amellyel ellentétesnek  tartja
      az   előzetes  letartóztatásban  lévők  jogainak  korlátozását,
      hiszen  az  emberi méltóság általános személyiségi  jogként  is
      felfogható – vélekedik az indítványozó.

                                    II.

      Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
      „8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
      (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

      „50.  § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
      az   alkotmányos  rendet,  a  természetes  személyek,  a   jogi
      személyek  és a jogi személyiséggel nem rendelkező  szervezetek
      jogait   és  törvényes  érdekeit,  büntetik  a  bűncselekmények
      elkövetőit.”

      „51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség
      gondoskodik a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi
      személyiséggel   nem   rendelkező   szervezetek   jogainak    a
      védelméről,   valamint  az  alkotmányos   rendet,   az   ország
      biztonságát  és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető  minden
      cselekmény következetes üldözéséről.
      (2)  Az  ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol  a
      nyomozással  összefüggésben,  képviseli  a  vádat  a   bírósági
      eljárásban,   továbbá   felügyeletet   gyakorol   a   büntetés-
      végrehajtás törvényessége felett.
      (3)   Az  ügyészség  közreműködik  annak  biztosításában,  hogy
      mindenki  megtartsa  a  törvényeket.  Törvénysértés  esetén   –
      törvényben  meghatározott  esetekben  és  módon  –   fellép   a
      törvényesség védelmében.”

      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”

      „56. § A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes.”

      „57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
      egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
      törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
      (2)  A  Magyar  Köztársaságban senki  sem  tekinthető  bűnösnek
      mindaddig,  amíg  büntetőjogi felelősségét  a  bíróság  jogerős
      határozata nem állapította meg.
      (3)  A  büntetőeljárás alá vont személyeket az  eljárás  minden
      szakaszában  megilleti  a  védelem joga.  A  védő  nem  vonható
      felelősségre  a  védelem  ellátása  során  kifejtett  véleménye
      miatt.
      (4)  Senkit  nem  lehet  bűnösnek nyilvánítani  és  büntetéssel
      sújtani  olyan  cselekmény miatt, amely az elkövetés  idején  a
      magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
      (5)   A  Magyar  Köztársaságban  a  törvényben  meghatározottak
      szerint   mindenki  jogorvoslattal  élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát  vagy
      jogos  érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
      időn  belüli  elbírálásának  érdekében,  azzal  arányosan  –  a
      jelenlévő  országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazatával
      elfogadott törvény korlátozhatja.”

      „70.   §   (1)   A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel
      rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgárt megillet  az  a
      jog,  hogy az országgyűlési képviselők választásán választó  és
      választható  legyen, valamint országos népszavazásban  és  népi
      kezdeményezésben részt vegyen.
      (2)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel  rendelkező
      minden  nagykorú  magyar állampolgárt és az  Európai  Unió  más
      tagállamának   a   Magyar  Köztársaság  területén   lakóhellyel
      rendelkező  nagykorú állampolgárát megilleti az a jog,  hogy  a
      helyi  önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán
      választható  és – amennyiben a választás, illetve a népszavazás
      napján  a  Magyar Köztársaság területén tartózkodik –  választó
      legyen,  valamint helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben
      részt   vegyen.  Polgármesterré  és  fővárosi  főpolgármesterré
      magyar állampolgár választható.
      (…)
      (5)  Nincs  választójoga annak, aki jogerős  ítélet  alapján  a
      cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság,  illetőleg
      a   közügyek   gyakorlásától  eltiltás   hatálya   alatt   áll,
      szabadságvesztés  büntetését  vagy büntetőeljárásban  elrendelt
      intézeti  kényszergyógykezelését tölti.  Az  Európai  Unió  más
      tagállamának   a   Magyar  Köztársaság  területén   lakóhellyel
      rendelkező nagykorú állampolgára akkor sem választható,  ha  az
      állampolgársága szerinti állam jogszabálya, bírósági  vagy  más
      hatósági   döntése   alapján   hazájában   kizárták    e    jog
      gyakorlásából.”

      „70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”

      Az IMr. indítvánnyal támadott rendelkezése:
      „248.  §  Az  előzetesen  letartóztatott  a  választójogát   az
      intézetben gyakorolhatja.”

                                   III.

      Az indítvány az alábbiak szerint nem megalapozott.

      1.   Az   Alkotmánybíróságnak   a  mulasztásban   megnyilvánuló
      alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló  hatáskörét   az
      Abtv. 49. §-a szabályozza.

      Az  Abtv.  ezen  rendelkezését,  valamint  az  Alkotmánybíróság
      gyakorlatát  is  figyelembe  véve a mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenesség  megállapításának  két  együttes  feltétele
      van:
      -   a   jogalkotó  jogszabályi  felhatalmazáson  alapuló,  vagy
      feltétlen  jogszabályi rendezést igénylő  kérdésben  jogalkotói
      kötelezettségének nem tesz eleget,
      -  és  a jogalkotói kötelezettség elmulasztásának eredményeként
      alkotmányellenes helyzet keletkezik.

      Az  Alkotmánybíróság  a 35/2004. (X. 6.)  AB  határozatában  az
      alábbiakban összegezte az Abtv. 49. § (1) bekezdésében szereplő
      „jogalkotói mulasztás” és „alkotmányellenes helyzet”  egymáshoz
      való  viszonyára  vonatkozó álláspontját: „Az  Alkotmánybíróság
      következetesen  érvényesített álláspontja,  hogy  a  jogalkotói
      mulasztásnak és az alkotmányellenes helyzetnek együttesen  kell
      fennállnia [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83,  86.;
      37/1992.  (VI.  10.)  AB határozat, ABH  1992,  227,  232.].  A
      jogalkotói   feladat  elmulasztása  önmagában  nem  feltétlenül
      jelent  alkotmányellenességet [14/1996. (IV. 24.) AB határozat,
      ABH  1996, 56, 58-59.; 479/E/1997. AB határozat, ABH 1998, 967,
      968-969.;  1080/D/1997. AB határozat, ABH  1998,  1045,  1046.;
      10/2001.   (IV.  12.)  AB  határozat,  2001,  123,   131.],   a
      mulasztásból  eredő alkotmányellenes helyzetet  minden  esetben
      csak konkrét vizsgálat eredményeként lehet megállapítani.” (ABH
      2004, 504, 508.)

      2. Az IMr. indítványozó által hivatkozott 248. §-a az Alkotmány
      70.   §-ában  szabályozott  választójog  gyakorlását   hivatott
      biztosítani az előzetes letartóztatásban lévők tekintetében. Az
      indítványozó   arra  hivatkozott,  hogy  a  már   megválasztott
      országgyűlési,     önkormányzati    képviselőknek,     valamint
      polgármestereknek   (a  továbbiakban  együttesen:   képviselők)
      (közelebbről   meg  nem  határozott)  „közéleti  tevékenysége”,
      „mandátumuk gyakorlása”, konkrétan: az adott testületben hozott
      döntésekkel  kapcsolatos  szavazati  joga  nem  biztosított  az
      előzetes  letartóztatásban az IMr. 248. §-a alapján. Holott  az
      Alkotmány   70.   §  (1)-(2),  (5)  bekezdése   a   választójog
      gyakorlásából  kizártak  között nem  sorolja  fel  az  előzetes
      letartóztatottakat,  s  ezért  véleménye  szerint  a  „közéleti
      tevékenységük folytatásának joga” is megilleti őket, nemcsak  a
      választójog.

      Az  Alkotmánybíróság  több  határozatában  is  foglalkozott  az
      Alkotmány választójogot biztosító 70. §-ával, s megállapította:
      a  választójognak mind az aktív (szavazati jog), mind a passzív
      (választhatóság)   oldala  alapvető  jogként   biztosított   az
      Alkotmányban,  így  annak korlátozására az Alkotmány  8.  §-ára
      figyelemmel  kerülhet sor. A választójog  tartalma  szerint  az
      országgyűlési,  önkormányzati és Európa  Parlamenti  képviselők
      megválasztására,    illetve    ilyen    képviselővé     történő
      megválaszthatóságra terjed ki.

      Az  Alkotmánybíróság  az országgyűlési képviselők  jogállásának
      vizsgálata  során  rámutatott  arra,  hogy  mandátumuk   szabad
      mandátum.  „A szabad mandátum a képviselői jogállás  alapja.  A
      szabad  mandátum  azt  jelenti,  hogy  a  megválasztás  után  a
      képviselő     jogilag    függetlenné    válik     választóitól;
      állásfoglalásait meggyőződése és lelkiismerete alapján alakítja
      ki, s így is szavaz; képviselői tevékenysége és szavazata miatt
      nem  hívható vissza. Ugyanez a szabadság érvényesül  azonban  a
      képviselő  és  az  őt állító párt viszonyában is.  A  képviselő
      legitimációja  a  megválasztáshoz és nem a párthoz  kötődik.  A
      párt  jogi eszközökkel nem kényszerítheti a képviselőt  a  párt
      véleményének  képviseletére.  A pártból  kilépett  vagy  kizárt
      képviselő   országgyűlési  képviselői   jogállása   sértetlenül
      fennmarad.   A   megválasztott   képviselő   szabad   mandátuma
      gyakorlása   részeként   vesz  részt   valamelyik   pártfrakció
      munkájában.   A   szabad   mandátum  e   jellemzői   abban   is
      kifejeződnek, hogy a képviselők jogállása egyenlő, azaz –  mint
      a   választási   törvény  mondja  –  jogaik  és   kötelességeik
      azonosak.” [27/1998. (VI. 16.) AB határozat, ABH 1998, 197, 200-
      201.]   Az   Alkotmánybíróság  a   67/2002.   (XII.   17.)   AB
      határozatában kifejtette: „Az [a helyi önkormányzatokról  szóló
      1990.  évi  LXV.  törvény (a továbbiakban:  Ötv.)]  19.  §  (1)
      bekezdése  alapján  a települési képviselők mandátuma  ugyanúgy
      szabad  mandátum,  mint az országgyűlési képviselőké.  Egyrészt
      mivel  a  települési képviselő »a település  egészéért  vállalt
      felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit«,  ezért  az
      egyéni    választókerületben   megválasztott   képviselők    is
      elszakadnak  az őket megválasztó szűkebb közösségtől.  Másrészt
      az  Ötv. 19. § (1) bekezdése azt is kimondja, hogy a települési
      képviselők  jogai és kötelességei azonosak.”  (ABH  2002,  385,
      387.)

      Az  Alkotmánybíróság  több határozatában hangsúlyozta  azt  is,
      hogy  a  népszuverenitás  gyakorlásának  elsődleges  formája  a
      képviselet.  Ez  azt  jelenti,  hogy  alapvetően  a  képviselők
      feladata  a közösségi döntések meghozatala. [ld. 46/2007.  (VI.
      27.)   AB   határozat,  ABH  2007,  592.]   Formailag   ezekben
      szavazatának leadásával vesz részt a képviselő.

      A  képviselők részvétele az adott testület döntéshozatalában  a
      képviselői   jogviszonyhoz  kötődő  jogosultság  (és   egyúttal
      kötelezettség),  amelyet a képviselők – ellentétben  azokkal  a
      képviselői jogokkal, amelyek a mandátum keletkezésétől  illetik
      meg  őket  –  az adott testület megalakulásától gyakorolhatnak.
      Vagyis  a  (képviselői)  szavazati jog a  képviselőt  kizárólag
      képviselői  minőségében,  az Országgyűlés  (képviselő-testület)
      tagjaként megillető jogosultság. Ezért az Alkotmány 70.  §-ából
      nem lehet következtetéseket levonni a képviselők szavazati joga
      gyakorlásának feltételeit illetően: a képviselők szavazati joga
      és  az  Alkotmány  70.  §-ában szabályozott  választójog,  mint
      alapjog   között  nincs  alkotmányos  összefüggés.  Továbbá   a
      képviselőt  e minőségében megillető szavazati jog nem  alapjog,
      annak tartalmára, korlátozására az Alkotmány 8. § (2) bekezdése
      nem ad támpontot.

      Mivel  a  képviselő  szavazati joga  a  képviselői  mandátumhoz
      kötődik  és  a képviselőnek a képviseleti szerv tevékenységében
      való  részvételét biztosítja, annak gyakorlása az  Alkotmányban
      és   törvényekben,  valamint  a  képviseleti   szerv   működési
      szabályzatában  (az  Országgyűlés  esetében:  a  Házszabályban)
      szabályozott keretek között biztosított a képviselő számára.  A
      képviselőnek  a  testületi szerv ülésén gyakorolható  szavazati
      joga jelentőségére tekintettel annak szabályozása az Alkotmány,
      illetve  törvények  szintjén történik.  A  képviselő  szavazati
      jogával a testületi döntéshozatal során csak személyesen élhet:
      a   szavazati  jogát  sem  képviselőtársára,  sem   másra   nem
      ruházhatja  át  arra az esetre, ha maga személyesen  nem  tudna
      részt  venni döntéshozatalban. (Erről a Házszabály kifejezetten
      így  rendelkezik, de ez következik az Ötv. rendelkezéseiből is,
      hiszen    az   Ötv.   sem   ad   felhatalmazást   a   képviselő
      helyettesítésére.)

      A képviselői szavazati jog gyakorlásának feltétele a döntéshozó
      szerv  határozatképessége: határozatképtelenség esetén  ugyanis
      szavazásra   (döntéshozatalra)  eleve  nem  kerülhet   sor.   A
      határozatképességhez az Országgyűlés esetében az Alkotmány  24.
      '-a,  a  helyi képviselő-testület esetében az Ötv.  14.  §-a  a
      képviselők – meghatározott arányú – jelenlétét követeli meg.  A
      „jelenlét”  itt szűken értelmezendő: a testületi  szerv  ülésén
      való  fizikai  jelenlétet jelenti. Ezért nem elegendő  például,
      hogy  a  képviselő  az  Országgyűlés  épületében,  de  nem   az
      ülésteremben    tartózkodik:    az    ilyen     képviselő     a
      határozatképességnél nem vehető figyelembe.

      A  szavazásnál  a  határozatképesség  követelményeit  követi  a
      szabályozás:  a „jelenlét” a szavazat leadásának is  feltétele.
      Ez  abból is következik, hogy a szavazat leadásával a képviselő
      az  adott  testület  döntéshozatalában vesz részt.  A  testület
      döntéshozatalára  alkotmányosan  csak  a  testület  ülésén,   a
      döntéshozatalra jogosult képviselők jelenlétében kerülhet  sor.
      Ezért  az  ülésen való részvétel és a szavazati jog  gyakorlása
      szorosan összekapcsolódik: az ülésen való részvétel hiányában a
      szavazati jog nem gyakorolható.

      Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése értelmében a jogállamiság egyik
      alapvető követelménye, hogy „a közhatalommal rendelkező szervek
      a  jog  által  meghatározott szervezeti keretek között,  a  jog
      által  megállapított működési rendben, a jog által  a  polgárok
      számára   megismerhető  és  kiszámítható   módon   szabályozott
      korlátok között fejtik ki a tevékenységüket” [56/1991. (XI. 8.)
      AB  határozat,  ABH  1991, 454, 456.]. Minden  olyan  esetleges
      megoldás,   amely  lehetővé  tenné  az  adott   testületnek   a
      képviselők távol létében való döntéshozatalát – az Alkotmány és
      az Ötv. már hivatkozott rendelkezésein felül – a jogállamiságot
      sértené.  Ez  ugyanis  lehetővé tenné a szavazati  joggal  való
      visszaélést,  valamint a testületi döntéshozatal jogállamiságot
      sértő  és alkotmányellenes módozatait, mint amilyen például  az
      1989-es     rendszerváltást    megelőzően     több     testület
      döntéshozatalára jellemző ún. „röpszavazás”, vagy „körtelefonos
      szavazás”, stb. volt.

      A  kifejtettekből következően az a képviselő, aki bármely okból
      nincs  jelen  az  ülésen, a szavazati jogát nem  gyakorolhatja,
      mivel  az  Alkotmány-,  illetve  törvénysértő  lenne.  Ebből  a
      szempontból lényegtelen, hogy a távol lévő képviselő  önhibáján
      kívül  (pl.: betegség folytán), egyéb képviselői kötelezettsége
      miatt  (külföldön,  vagy választókörzetében tartózkodik),  vagy
      más  okból  (pl. előzetes letartóztatás miatt) nincs  jelen  az
      ülésen:  szavazat  leadására, és így  a  döntéshozatalban  való
      részvételre egyik esetben sem jogosult.

      Az  indítványozó által felvetett összefüggésre  tekintettel  az
      Alkotmánybíróság megállapította: az IMr. támadott 248. §-a  nem
      képezi  akadályát  a  képviselő szavazati  joga  gyakorlásának,
      ugyanis  az nem a képviselői szavazati jog gyakorlásáról  szól.
      Az  IMr.  248.  §-a azt biztosítja az előzetes letartóztatásban
      lévők   számára,  hogy  az  Alkotmány  70.  §-ának  megfelelően
      általános  választójogukkal élhessenek. Ez a rendelkezés  tehát
      nem   szól  a  képviselői  mandátumhoz  kötődő  szavazati   jog
      gyakorlásáról  vagy annak kizárásáról. Ennek  következtében  az
      IMr. 248. §-ával összefüggésben az indítványozó által felvetett
      alkotmányossági  probléma eleve nem értelmezhető.  A  szavazati
      jog  gyakorlása  tekintetében  a fent  kifejtettek  szerint  az
      országgyűlési képviselők esetében az Alkotmány 24. §-a,  míg  a
      helyi  önkormányzati képviselők tekintetében az  Ötv.  14.  §-a
      irányadó.  E  rendelkezések – valamint az Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdésében  foglalt  jogállamiság  általános  követelménye  –
      megkövetelik a képviselői szavazati jog gyakorlásához az ülésen
      való jelenlétet.

      3.  Az  indítványozó  hivatkozott még az Alkotmány  50.  §  (1)
      bekezdésére,  51. § (1)-(3) bekezdésére, 54. § (1) bekezdésére,
      56.  §-ára, valamint 57. § (1)-(5) bekezdésére azzal,  hogy  az
      előzetes letartóztatásban lévő képviselő „alapvető jogai”  ezek
      alapján  nem biztosítottak, sőt jogképességétől fosztja  meg  a
      képviselőt  a  jogalkotó.  A  képviselőt  ebben  a  minőségében
      megillető   jogosultságok   és   kötelezettségek   –   így   az
      indítványozó  által konkrétan megnevezett képviselői  szavazati
      jog  –  a  fentiekben  kifejtettek alapján  nem  minősülnek  az
      Alkotmány  8.  §  (2) bekezdése szerint védett alapevő  jognak.
      Annak  gyakorlására  vonatkozó szabályok  a  képviselői  szabad
      mandátumra,  valamint  az adott testület  működésére  vonatkozó
      garanciális  szabályokra tekintettel ítélendők meg.  Az  pedig,
      hogy  a  képviselő nem vehet részt a testületi döntéshozatalban
      az   előzetes   letartóztatás  ideje  alatt,  semmiképpen   nem
      eredményezi  a  jogképességtől  való  megfosztást,   hiszen   a
      jogképesség  és a képviselői szabad mandátum nem szinonim  jogi
      fogalmak.   Ugyanígy  nem  vezethető  le   a   bíróság   előtti
      egyenlőségből,   az   ártatlanság   vélelméből,   valamint    a
      jogorvoslati jogból az, hogy az előzetes letartóztatásban  lévő
      képviselő   a   képviselői   mandátumához   kötődő   valamennyi
      jogosultságát  korlátozás  nélkül gyakorolhassa.  Ezt  bizonyos
      esetekre tekintettel – mint pl. a képviselői szavazati jognál –
      maga az Alkotmány zárja ki.

      Az  indítványozó az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésére is utalt,
      szerinte   ugyanis,   ha  az  előzetes  letartóztatásban   lévő
      személyek   számára  a  választójogon  felül  nem   biztosítják
      intézeten  belül  az  egyéb jogaik gyakorlását,  az  emberi  és
      állampolgári  jogok  az ő esetükben nincsenek  biztosítva.  Itt
      megint  csak  utal arra az Alkotmánybíróság, hogy a  képviselői
      mandátumhoz    kötődő    jogosultságok    és    kötelezettségek
      tekintetében   nem   beszélhetünk   alapvető   jogról.    Ebből
      következően    azáltal,   hogy   az   egyébként    képviselőnek
      megválasztott    személy    e    megbízatásával     kapcsolatos
      kötelezettségei    ellátásában    korlátozott    az    előzetes
      letartóztatás  ideje alatt, nem eredményez  diszkriminációt,  s
      nem jár alapvető jogai sérelmével.

      4.  Az  indítványozó által hivatkozott rendelkezések  egyikéből
      sem   vezethető  le  annak  követelménye,  hogy   az   előzetes
      letartóztatásban   lévő   képviselő   számára   a    képviselői
      jogállással együtt járó „közéleti szereplést”, így különösen  a
      szavazásban    való   részvételi   jogát   gyakorolhassa.    Az
      Alkotmánybíróság  ezért  az  indítványt  valamennyi   felvetett
      alkotmányos rendelkezés tekintetében elutasította.
               Dr. Lenkovics Barnabás          Dr. Lévay Miklós
               alkotmánybíró                előadó alkotmánybíró
                                       
                              Dr. Paczolay Péter
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        369/E/2009
        Date of the decision:
        .
        12/14/2009
        .
        .