A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a szabadságvesztés és az előzetes
letartóztatás végrehajtásának szabályairól szóló 6/1996. (VII.
12.) IM rendelet 248. §-ával kapcsolatosan előterjesztett,
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó a szabadságvesztés és az előzetes letartóztatás
végrehajtásának szabályairól szóló „6/1966. (VII. 12.)”;
helyesen: 6/1996. (VII. 12.) IM rendelet (a továbbiakban IMr.)
248. § (1) bekezdése [helyesen: 248. §-a] kapcsán kérte
mulasztás megállapítását. Az indítványozó által hivatkozott
rendelkezés szerint az előzetesen letartóztatott az intézetben
gyakorolhatja választójogát. Az indítványozó szerint azonban a
jogalkotó ezzel korlátozza a megválasztott parlamenti
képviselők, önkormányzati képviselők és polgármesterek jogát a
közéleti tevékenységben való részvételre, hiszen nem teszi
lehetővé számukra, hogy előzetes letartóztatásban élhessenek
szavazati jogukkal, például az éves költségvetés elfogadásakor.
E szabály megalkotásával az indítványozó szerint a jogalkotó
elmulasztotta – az indítványozó által pontosan meg nem jelölt –
jogszabályi felhatalmazásból származó feladatát, emellett
kizárta „az érintett állampolgárok alkotmányos érvényesülését”.
Emellett az indítványozó szerint a hivatkozott jogszabályi
rendelkezés alkotmányellenessége megállapítható az Alkotmány
több rendelkezése alapján is. Az Alkotmány 8. § (1) és (2)
bekezdése is sérül, mivel az előzetes letartóztatott „nem élhet
sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogaival”, hiszen
csak a választójog gyakorlásáról rendelkezik az IMr. 248. §-a.
Az Alkotmány 50. § (1) bekezdése alapján a bíróságnak
figyelembe kellene vennie, és a letartóztatási határozatnak
tartalmaznia kellene „a letartóztatott személy közéleti
tevékenységével kapcsolatos alapvető jogait”.
Az Alkotmány 51. § (1)-(3) bekezdése alapján az indítványozó
szerint az ügyészségnek együtt kellene működnie azért, hogy az
előzetesen letartóztatott képviselő esetében „az emberi jogok
védelme (…) a közéleti tevékenységükre is kiterjedjen, legalább
rendkívüli esetekben”. Az Alkotmány 54. § (1) bekezdését sérti
az indítványozó szerint, ha az előzetesben lévő képviselő
„alapvető jogainak gyakorlását” nem teszik lehetővé még kérelem
esetén sem. Az Alkotmány 56. §-a is sérül az indítványozó
szerint, mivel az előzetes letartóztatásban a választójog
kizárólagos lehetősége és ezzel minden más alapvető emberi jog
gyakorlásának kizárása az előzetes letartóztatásban lévőt
jogképességétől fosztja meg.
Az indítványozó úgy véli, hogy az Alkotmány 57. § (1)-(5)
bekezdése alapján a bíróságnak a bíróság előtti egyenlőségre
tekintettel biztosítania kellene a választójogon felül is a
közéleti tevékenységben való részvételt. Az indítványozó
szerint ez következik az ártatlanság vélelméből is. „Az a tény
pedig, hogy az előzetes letartóztatásban lévő személy csak
választási jogával élhet, számára kiszolgáltatott helyzetet
jelent, mivel jogorvoslati jogát kétharmados törvény
korlátozza” – vélekedik az indítványozó.
Az indítványozó szerint nem tisztázott az, hogy ha az előzetes
letartóztatásban lévő személy választójogával élhet, a média
negatív beállítása folytán választható-e? Mivel az Alkotmány
70. § (1)-(2), (5) bekezdése felsorolja, hogy kinek van
választójoga, s a választójog gyakorlásából kizártak között nem
szerepelnek az előzetes letartóztatottak, véleménye szerint a
közéleti tevékenységük folytatásának joga is megilleti őket az
intézetben, nemcsak a választójog.
Végül az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésére is utal az
indítványozó, aki szerint „amíg az előzetes letartóztatásban
lévő személyek számára a választójogon felül nem biztosítják
intézeten belül az egyéb jogaik gyakorlását, az emberi és
állampolgári jogok az ő esetükben nincsenek biztosítva”.
Az indítványozó szerint tehát az IMr. 248. §-a miatt
alkotmányellenes mulasztás áll fenn, mivel a jogalkotó
kiragadott egy alapjogot, s – ahogy az indítványozó fogalmaz –
„azon felül (…) nem terjeszti ki ezt a jogot”. Az indítványozó
utalt a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvényre, amely
szerint az előzetes letartóztatásban lévőket szabad mozgásukban
és a tartózkodási hely szabad megválasztásában korlátozzák, a
korlátozás azonban nem terjedhet ki az intézeten belüli jogaik
gyakorlására. Hivatkozott az indítványozó az emberi jogok és az
alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november
4-én kelt Egyezmény és az ahhoz tartozó nyolc kiegészítő
jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 1993. évi XXXI. törvény
alapján folytatott gyakorlatra, amellyel ellentétesnek tartja
az előzetes letartóztatásban lévők jogainak korlátozását,
hiszen az emberi méltóság általános személyiségi jogként is
felfogható – vélekedik az indítványozó.
II.
Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
az alkotmányos rendet, a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogait és törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények
elkövetőit.”
„51. § (1) A Magyar Köztársaság legfőbb ügyésze és az ügyészség
gondoskodik a természetes személyek, a jogi személyek és a jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezetek jogainak a
védelméről, valamint az alkotmányos rendet, az ország
biztonságát és függetlenségét sértő vagy veszélyeztető minden
cselekmény következetes üldözéséről.
(2) Az ügyészség törvényben meghatározott jogokat gyakorol a
nyomozással összefüggésben, képviseli a vádat a bírósági
eljárásban, továbbá felügyeletet gyakorol a büntetés-
végrehajtás törvényessége felett.
(3) Az ügyészség közreműködik annak biztosításában, hogy
mindenki megtartsa a törvényeket. Törvénysértés esetén –
törvényben meghatározott esetekben és módon – fellép a
törvényesség védelmében.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
„56. § A Magyar Köztársaságban minden ember jogképes.”
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(2) A Magyar Köztársaságban senki sem tekinthető bűnösnek
mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős
határozata nem állapította meg.
(3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás minden
szakaszában megilleti a védelem joga. A védő nem vonható
felelősségre a védelem ellátása során kifejtett véleménye
miatt.
(4) Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel
sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején a
magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„70. § (1) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt megillet az a
jog, hogy az országgyűlési képviselők választásán választó és
választható legyen, valamint országos népszavazásban és népi
kezdeményezésben részt vegyen.
(2) A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező
minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai Unió más
tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti az a jog, hogy a
helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán
választható és – amennyiben a választás, illetve a népszavazás
napján a Magyar Köztársaság területén tartózkodik – választó
legyen, valamint helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben
részt vegyen. Polgármesterré és fővárosi főpolgármesterré
magyar állampolgár választható.
(…)
(5) Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet alapján a
cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság, illetőleg
a közügyek gyakorlásától eltiltás hatálya alatt áll,
szabadságvesztés büntetését vagy büntetőeljárásban elrendelt
intézeti kényszergyógykezelését tölti. Az Európai Unió más
tagállamának a Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező nagykorú állampolgára akkor sem választható, ha az
állampolgársága szerinti állam jogszabálya, bírósági vagy más
hatósági döntése alapján hazájában kizárták e jog
gyakorlásából.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.”
Az IMr. indítvánnyal támadott rendelkezése:
„248. § Az előzetesen letartóztatott a választójogát az
intézetben gyakorolhatja.”
III.
Az indítvány az alábbiak szerint nem megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróságnak a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló hatáskörét az
Abtv. 49. §-a szabályozza.
Az Abtv. ezen rendelkezését, valamint az Alkotmánybíróság
gyakorlatát is figyelembe véve a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapításának két együttes feltétele
van:
- a jogalkotó jogszabályi felhatalmazáson alapuló, vagy
feltétlen jogszabályi rendezést igénylő kérdésben jogalkotói
kötelezettségének nem tesz eleget,
- és a jogalkotói kötelezettség elmulasztásának eredményeként
alkotmányellenes helyzet keletkezik.
Az Alkotmánybíróság a 35/2004. (X. 6.) AB határozatában az
alábbiakban összegezte az Abtv. 49. § (1) bekezdésében szereplő
„jogalkotói mulasztás” és „alkotmányellenes helyzet” egymáshoz
való viszonyára vonatkozó álláspontját: „Az Alkotmánybíróság
következetesen érvényesített álláspontja, hogy a jogalkotói
mulasztásnak és az alkotmányellenes helyzetnek együttesen kell
fennállnia [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83, 86.;
37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.]. A
jogalkotói feladat elmulasztása önmagában nem feltétlenül
jelent alkotmányellenességet [14/1996. (IV. 24.) AB határozat,
ABH 1996, 56, 58-59.; 479/E/1997. AB határozat, ABH 1998, 967,
968-969.; 1080/D/1997. AB határozat, ABH 1998, 1045, 1046.;
10/2001. (IV. 12.) AB határozat, 2001, 123, 131.], a
mulasztásból eredő alkotmányellenes helyzetet minden esetben
csak konkrét vizsgálat eredményeként lehet megállapítani.” (ABH
2004, 504, 508.)
2. Az IMr. indítványozó által hivatkozott 248. §-a az Alkotmány
70. §-ában szabályozott választójog gyakorlását hivatott
biztosítani az előzetes letartóztatásban lévők tekintetében. Az
indítványozó arra hivatkozott, hogy a már megválasztott
országgyűlési, önkormányzati képviselőknek, valamint
polgármestereknek (a továbbiakban együttesen: képviselők)
(közelebbről meg nem határozott) „közéleti tevékenysége”,
„mandátumuk gyakorlása”, konkrétan: az adott testületben hozott
döntésekkel kapcsolatos szavazati joga nem biztosított az
előzetes letartóztatásban az IMr. 248. §-a alapján. Holott az
Alkotmány 70. § (1)-(2), (5) bekezdése a választójog
gyakorlásából kizártak között nem sorolja fel az előzetes
letartóztatottakat, s ezért véleménye szerint a „közéleti
tevékenységük folytatásának joga” is megilleti őket, nemcsak a
választójog.
Az Alkotmánybíróság több határozatában is foglalkozott az
Alkotmány választójogot biztosító 70. §-ával, s megállapította:
a választójognak mind az aktív (szavazati jog), mind a passzív
(választhatóság) oldala alapvető jogként biztosított az
Alkotmányban, így annak korlátozására az Alkotmány 8. §-ára
figyelemmel kerülhet sor. A választójog tartalma szerint az
országgyűlési, önkormányzati és Európa Parlamenti képviselők
megválasztására, illetve ilyen képviselővé történő
megválaszthatóságra terjed ki.
Az Alkotmánybíróság az országgyűlési képviselők jogállásának
vizsgálata során rámutatott arra, hogy mandátumuk szabad
mandátum. „A szabad mandátum a képviselői jogállás alapja. A
szabad mandátum azt jelenti, hogy a megválasztás után a
képviselő jogilag függetlenné válik választóitól;
állásfoglalásait meggyőződése és lelkiismerete alapján alakítja
ki, s így is szavaz; képviselői tevékenysége és szavazata miatt
nem hívható vissza. Ugyanez a szabadság érvényesül azonban a
képviselő és az őt állító párt viszonyában is. A képviselő
legitimációja a megválasztáshoz és nem a párthoz kötődik. A
párt jogi eszközökkel nem kényszerítheti a képviselőt a párt
véleményének képviseletére. A pártból kilépett vagy kizárt
képviselő országgyűlési képviselői jogállása sértetlenül
fennmarad. A megválasztott képviselő szabad mandátuma
gyakorlása részeként vesz részt valamelyik pártfrakció
munkájában. A szabad mandátum e jellemzői abban is
kifejeződnek, hogy a képviselők jogállása egyenlő, azaz – mint
a választási törvény mondja – jogaik és kötelességeik
azonosak.” [27/1998. (VI. 16.) AB határozat, ABH 1998, 197, 200-
201.] Az Alkotmánybíróság a 67/2002. (XII. 17.) AB
határozatában kifejtette: „Az [a helyi önkormányzatokról szóló
1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.)] 19. § (1)
bekezdése alapján a települési képviselők mandátuma ugyanúgy
szabad mandátum, mint az országgyűlési képviselőké. Egyrészt
mivel a települési képviselő »a település egészéért vállalt
felelősséggel képviseli a választóinak az érdekeit«, ezért az
egyéni választókerületben megválasztott képviselők is
elszakadnak az őket megválasztó szűkebb közösségtől. Másrészt
az Ötv. 19. § (1) bekezdése azt is kimondja, hogy a települési
képviselők jogai és kötelességei azonosak.” (ABH 2002, 385,
387.)
Az Alkotmánybíróság több határozatában hangsúlyozta azt is,
hogy a népszuverenitás gyakorlásának elsődleges formája a
képviselet. Ez azt jelenti, hogy alapvetően a képviselők
feladata a közösségi döntések meghozatala. [ld. 46/2007. (VI.
27.) AB határozat, ABH 2007, 592.] Formailag ezekben
szavazatának leadásával vesz részt a képviselő.
A képviselők részvétele az adott testület döntéshozatalában a
képviselői jogviszonyhoz kötődő jogosultság (és egyúttal
kötelezettség), amelyet a képviselők – ellentétben azokkal a
képviselői jogokkal, amelyek a mandátum keletkezésétől illetik
meg őket – az adott testület megalakulásától gyakorolhatnak.
Vagyis a (képviselői) szavazati jog a képviselőt kizárólag
képviselői minőségében, az Országgyűlés (képviselő-testület)
tagjaként megillető jogosultság. Ezért az Alkotmány 70. §-ából
nem lehet következtetéseket levonni a képviselők szavazati joga
gyakorlásának feltételeit illetően: a képviselők szavazati joga
és az Alkotmány 70. §-ában szabályozott választójog, mint
alapjog között nincs alkotmányos összefüggés. Továbbá a
képviselőt e minőségében megillető szavazati jog nem alapjog,
annak tartalmára, korlátozására az Alkotmány 8. § (2) bekezdése
nem ad támpontot.
Mivel a képviselő szavazati joga a képviselői mandátumhoz
kötődik és a képviselőnek a képviseleti szerv tevékenységében
való részvételét biztosítja, annak gyakorlása az Alkotmányban
és törvényekben, valamint a képviseleti szerv működési
szabályzatában (az Országgyűlés esetében: a Házszabályban)
szabályozott keretek között biztosított a képviselő számára. A
képviselőnek a testületi szerv ülésén gyakorolható szavazati
joga jelentőségére tekintettel annak szabályozása az Alkotmány,
illetve törvények szintjén történik. A képviselő szavazati
jogával a testületi döntéshozatal során csak személyesen élhet:
a szavazati jogát sem képviselőtársára, sem másra nem
ruházhatja át arra az esetre, ha maga személyesen nem tudna
részt venni döntéshozatalban. (Erről a Házszabály kifejezetten
így rendelkezik, de ez következik az Ötv. rendelkezéseiből is,
hiszen az Ötv. sem ad felhatalmazást a képviselő
helyettesítésére.)
A képviselői szavazati jog gyakorlásának feltétele a döntéshozó
szerv határozatképessége: határozatképtelenség esetén ugyanis
szavazásra (döntéshozatalra) eleve nem kerülhet sor. A
határozatképességhez az Országgyűlés esetében az Alkotmány 24.
'-a, a helyi képviselő-testület esetében az Ötv. 14. §-a a
képviselők – meghatározott arányú – jelenlétét követeli meg. A
„jelenlét” itt szűken értelmezendő: a testületi szerv ülésén
való fizikai jelenlétet jelenti. Ezért nem elegendő például,
hogy a képviselő az Országgyűlés épületében, de nem az
ülésteremben tartózkodik: az ilyen képviselő a
határozatképességnél nem vehető figyelembe.
A szavazásnál a határozatképesség követelményeit követi a
szabályozás: a „jelenlét” a szavazat leadásának is feltétele.
Ez abból is következik, hogy a szavazat leadásával a képviselő
az adott testület döntéshozatalában vesz részt. A testület
döntéshozatalára alkotmányosan csak a testület ülésén, a
döntéshozatalra jogosult képviselők jelenlétében kerülhet sor.
Ezért az ülésen való részvétel és a szavazati jog gyakorlása
szorosan összekapcsolódik: az ülésen való részvétel hiányában a
szavazati jog nem gyakorolható.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése értelmében a jogállamiság egyik
alapvető követelménye, hogy „a közhatalommal rendelkező szervek
a jog által meghatározott szervezeti keretek között, a jog
által megállapított működési rendben, a jog által a polgárok
számára megismerhető és kiszámítható módon szabályozott
korlátok között fejtik ki a tevékenységüket” [56/1991. (XI. 8.)
AB határozat, ABH 1991, 454, 456.]. Minden olyan esetleges
megoldás, amely lehetővé tenné az adott testületnek a
képviselők távol létében való döntéshozatalát – az Alkotmány és
az Ötv. már hivatkozott rendelkezésein felül – a jogállamiságot
sértené. Ez ugyanis lehetővé tenné a szavazati joggal való
visszaélést, valamint a testületi döntéshozatal jogállamiságot
sértő és alkotmányellenes módozatait, mint amilyen például az
1989-es rendszerváltást megelőzően több testület
döntéshozatalára jellemző ún. „röpszavazás”, vagy „körtelefonos
szavazás”, stb. volt.
A kifejtettekből következően az a képviselő, aki bármely okból
nincs jelen az ülésen, a szavazati jogát nem gyakorolhatja,
mivel az Alkotmány-, illetve törvénysértő lenne. Ebből a
szempontból lényegtelen, hogy a távol lévő képviselő önhibáján
kívül (pl.: betegség folytán), egyéb képviselői kötelezettsége
miatt (külföldön, vagy választókörzetében tartózkodik), vagy
más okból (pl. előzetes letartóztatás miatt) nincs jelen az
ülésen: szavazat leadására, és így a döntéshozatalban való
részvételre egyik esetben sem jogosult.
Az indítványozó által felvetett összefüggésre tekintettel az
Alkotmánybíróság megállapította: az IMr. támadott 248. §-a nem
képezi akadályát a képviselő szavazati joga gyakorlásának,
ugyanis az nem a képviselői szavazati jog gyakorlásáról szól.
Az IMr. 248. §-a azt biztosítja az előzetes letartóztatásban
lévők számára, hogy az Alkotmány 70. §-ának megfelelően
általános választójogukkal élhessenek. Ez a rendelkezés tehát
nem szól a képviselői mandátumhoz kötődő szavazati jog
gyakorlásáról vagy annak kizárásáról. Ennek következtében az
IMr. 248. §-ával összefüggésben az indítványozó által felvetett
alkotmányossági probléma eleve nem értelmezhető. A szavazati
jog gyakorlása tekintetében a fent kifejtettek szerint az
országgyűlési képviselők esetében az Alkotmány 24. §-a, míg a
helyi önkormányzati képviselők tekintetében az Ötv. 14. §-a
irányadó. E rendelkezések – valamint az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében foglalt jogállamiság általános követelménye –
megkövetelik a képviselői szavazati jog gyakorlásához az ülésen
való jelenlétet.
3. Az indítványozó hivatkozott még az Alkotmány 50. § (1)
bekezdésére, 51. § (1)-(3) bekezdésére, 54. § (1) bekezdésére,
56. §-ára, valamint 57. § (1)-(5) bekezdésére azzal, hogy az
előzetes letartóztatásban lévő képviselő „alapvető jogai” ezek
alapján nem biztosítottak, sőt jogképességétől fosztja meg a
képviselőt a jogalkotó. A képviselőt ebben a minőségében
megillető jogosultságok és kötelezettségek – így az
indítványozó által konkrétan megnevezett képviselői szavazati
jog – a fentiekben kifejtettek alapján nem minősülnek az
Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint védett alapevő jognak.
Annak gyakorlására vonatkozó szabályok a képviselői szabad
mandátumra, valamint az adott testület működésére vonatkozó
garanciális szabályokra tekintettel ítélendők meg. Az pedig,
hogy a képviselő nem vehet részt a testületi döntéshozatalban
az előzetes letartóztatás ideje alatt, semmiképpen nem
eredményezi a jogképességtől való megfosztást, hiszen a
jogképesség és a képviselői szabad mandátum nem szinonim jogi
fogalmak. Ugyanígy nem vezethető le a bíróság előtti
egyenlőségből, az ártatlanság vélelméből, valamint a
jogorvoslati jogból az, hogy az előzetes letartóztatásban lévő
képviselő a képviselői mandátumához kötődő valamennyi
jogosultságát korlátozás nélkül gyakorolhassa. Ezt bizonyos
esetekre tekintettel – mint pl. a képviselői szavazati jognál –
maga az Alkotmány zárja ki.
Az indítványozó az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésére is utalt,
szerinte ugyanis, ha az előzetes letartóztatásban lévő
személyek számára a választójogon felül nem biztosítják
intézeten belül az egyéb jogaik gyakorlását, az emberi és
állampolgári jogok az ő esetükben nincsenek biztosítva. Itt
megint csak utal arra az Alkotmánybíróság, hogy a képviselői
mandátumhoz kötődő jogosultságok és kötelezettségek
tekintetében nem beszélhetünk alapvető jogról. Ebből
következően azáltal, hogy az egyébként képviselőnek
megválasztott személy e megbízatásával kapcsolatos
kötelezettségei ellátásában korlátozott az előzetes
letartóztatás ideje alatt, nem eredményez diszkriminációt, s
nem jár alapvető jogai sérelmével.
4. Az indítványozó által hivatkozott rendelkezések egyikéből
sem vezethető le annak követelménye, hogy az előzetes
letartóztatásban lévő képviselő számára a képviselői
jogállással együtt járó „közéleti szereplést”, így különösen a
szavazásban való részvételi jogát gyakorolhassa. Az
Alkotmánybíróság ezért az indítványt valamennyi felvetett
alkotmányos rendelkezés tekintetében elutasította.
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
. |