A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I.
törvény 35-39. §-ai, továbbá az Egészségügyi Tudományos
Tanács Igazságügyi Bizottsága működéséről szóló 13/1994. (IX.
13.) NM rendelet 10. § (1) bekezdése, illetve az Egészségügyi
Tudományos Tanácsról szóló 10/1997. (V. 23.) NM rendelet 8. §-
a alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Egészségügyi
Tudományos Tanács Igazságügyi Bizottsága működéséről szóló
13/1994. (IX. 13.) NM rendelet 3. § második mondata "kérésére
" szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt a határozat
közzétételének napjával megsemmisíti.
Az Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi Bizottsága
működéséről szóló 13/1994. (IX. 13.) NM rendelet 3. § második
mondatának hatályban maradó rendelkezése a következő:
"A szakreferens személyéről a felülvéleményt kérő szervet
tájékoztatni kell."
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozó alkotmányjogi panaszát a Legfőbb Ügyészség
NF. 4089/1996./5-I. számú határozatára alapítja, amely
elutasította a Hajdú-Bihar Megyei Főügyészség nyomozást
megszüntető határozata elleni panaszt. Az indítványozó
alkotmányjogi panaszában a büntetőeljárásról szóló 1973. évi
I. törvény (a továbbiakban Be.) több rendelkezésének,
valamint az Egészségügyi Tudományos Tanács működésével
kapcsolatos miniszteri rendeleteknek a vizsgálatát kéri. Az
általa felvetett alkotmányossági problémák az alábbiak:
— Az Alkotmány 2. § (1) bekezdését sértik a büntető ügyben
eljáró hatóságok tagjainak — az alkotmányjogi panasz alapjául
szolgáló üggyel összefüggésben az ügyész —, kizárására
vonatkozó szabályok, mivel nem szabályozzák az ügy érdemében
és a kizárás kérdésében való döntések összhangját, így
előfordulhat, hogy a kizárás kérdésében való döntéshozatalra
"nem az eljárás befejezése előtt, hanem azt követően" kerül
sor.
— Az indítványozó szerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével
ellentétes, hogy a 13/1994. (IX. 13.) NM rendelet nem
határozza meg, hogy milyen képesítésű szakreferenst vonhat be
az Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi Bizottsága a
felülvéleménye kialakításához, továbbá az Alkotmány 57. § (5)
bekezdését sérti, hogy a Bizottság által készített
felülvélemény ellen nem biztosít megfelelő jogorvoslatot.
Sérelmezi az indítványozó — szintén a jogorvoslati jog hiánya
szempontjából — azt is, hogy a 10/1997. (V. 23.) NM rendelet
szerint az Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi
Bizottsága az igazságügyi orvosszakértés felülvéleményező
testülete.
— Az indítványozó szerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdését,
50. § (1) bekezdését és az 57. § (1) bekezdését egyaránt
sértik a Be. azon rendelkezései, amelyek a nyomozást
megtagadó illetve a nyomozást megszüntető határozatokkal
szemben a sértett számára nem teszik lehetővé, hogy
bírósághoz forduljon.
Ez utóbbi problémakörrel kapcsolatos indítványt — tekintettel
arra, hogy egyéb indítványok alapján e tárgyban már érdemi
eljárás van folyamatban — az Alkotmánybíróság elkülönítette
és külön eljárásban bírálja el.
2.1. A Be. jelen határozatban vizsgált rendelkezései a
következőek:
A kizárás általános szabályai
35. § (1) A büntető ügyben a hatóság tagjaként nem járhat el:
a) aki az ügyben mint terhelt vagy védő, továbbá mint
sértett, feljelentő vagy mint ezek képviselője vesz vagy vett
részt, valamint a felsoroltak hozzátartozója;
b) aki az ügyben mint tanú vagy szakértő vesz vagy vett
részt;
c) akitől az ügy elfogulatlan megítélése egyéb okból nem
várható.
(2) Nem kizárási ok, ha a hatóság tagja a hivatali
hatáskörében tudomására jutott bűncselekmény miatt tett
feljelentést.
(3) A hatóság tagjának kizárására vonatkozó rendelkezéseket
megfelelően alkalmazni kell a jegyzőkönyvvezetőre is.
(4) Nem járhat el az ügyben — az országos hatáskörű szervek
kivételével — az a hatóság, amelynek vezetőjével szemben az
(1) bekezdés a) pontjában szabályozott kizárási ok áll fenn.
36. § (1) A hatóság köteles gondoskodni arról, hogy ne járjon
el az, akivel szemben kizárási ok áll fenn. Ilyen esetben a
hatóság vezetője a kizárást hivatalból kezdeményezi.
(2) A hatóság tagja köteles a hatóság vezetőjének
haladéktalanul bejelenteni, ha vele szemben kizárási ok áll
fenn. A bejelentés elmulasztásáért vagy késedelmes
teljesítéséért fegyelmi és anyagi felelősséggel tartozik.
(3) A kizárási okot az ügyész, a terhelt, a védő, a sértett
és a sértett képviselője is bejelentheti.
37. § (1) A hatóságnak az a tagja, aki a reá vonatkozó
kizárási okot maga jelentette be, bejelentésének elintézéséig
az ügyben nem járhat el.
(2) Ha a terhelt, a védő, a sértett vagy a sértett
képviselője nyilvánvalóan alaptalanul jelent be kizárási
okot, vagy ugyanabban az ügyben a hatóság ugyanazon tagja
ellen ismételten tesz alaptalan bejelentést, a kizárást
megtagadó határozatban rendbírsággal sújtható.
(3) A hatóság tagja a 38. § (2), a 39. § (2) és a 41. § (2)
bekezdésében szabályozott korlátozás nélkül járhat el, ha a
bejelentő a kizárás megtagadása után az eljárás ugyanazon
szakaszában kizárásra irányuló újabb bejelentést tesz.
A nyomozó hatóság tagjának kizárása
38. § (1) A nyomozásban — a 35. §-ban szabályozott eseteken
kívül — nem vehet részt a nyomozó hatóságnak az a tagja sem,
aki az ügyben mint bíró járt el, vagy az eljáró bíró
hozzátartozója. A perújítás során elrendelt nyomozásból a
nyomozó hatóságnak az alapügyben eljárt tagja is ki van
zárva.
(2) Ha a nyomozó hatóság tagja a kizárási okot nem maga
jelentette be, a bejelentés elintézéséig eljárhat, de
halaszthatatlanul sürgős esetet kivéve kényszerintézkedést
nem alkalmazhat.
(3) A nyomozó hatóság tagjának kizárásáról a nyomozó hatóság
vezetője, az utóbbi kizárásáról a felettes nyomozó hatóság
vezetője határoz.
Az ügyész kizárása
39. § (1) A büntető eljárásban ügyészként — a 35. §-ban
szabályozott eseteken kívül — nem vehet részt az sem, aki az
ügyben mint bíró járt el vagy az eljáró bíró hozzátartozója.
(2) Ha az ügyész a kizárási okot nem maga jelentette be, a
bejelentés elintézéséig az ügyben eljárhat, de — a 35. § (1)
bekezdésének c) pontjában szabályozott kizárási ok
kivételével — a nyomozást nem tagadhatja meg és nem
szüntetheti meg, halaszthatatlanul sürgős esetet kivéve
kényszerintézkedést nem alkalmazhat, vádat nem emelhet és a
vádat nem képviselheti.
(3) A helyi ügyészségi ügyész kizárásáról a helyi vezető
ügyész, az utóbbi és a megyei főügyészségi ügyész kizárásáról
a megyei főügyész, a megyei főügyész és a legfőbb ügyészségi
ügyész kizárásáról a legfőbb ügyész határoz.
2.2. Az Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi Bizottsága
működéséről szóló 13/1994. (IX. 13.) NM rendelet vizsgált
szabálya értelmében:
3. § A Bizottság a felülvéleménye kialakításához megfelelő
szakértelemmel rendelkező olyan személyt is (a továbbiakban:
szakreferens) bevonhat, aki nem tagja a Bizottságnak. A
szakreferens személyéről a felülvéleményt kérő szervet —
kérésére — tájékoztatni kell. A szakreferensi vélemény
felhasználására a felülvéleményben utalni kell.
(...)
10. § (1) A Bizottság által adott felülvélemény értelmezése,
kiegészítése és módosítása kizárólag a felülvéleményt kérő
szerv kérésére történhet a Bizottság ülésén.
2.3. Az Egészségügyi Tudományos Tanácsról szóló 10/1997.
(V.23.) NM rendelet vizsgálni kért rendelkezése pedig a
következőképpen szól:
8. § Az ETT Igazságügyi Bizottsága, az igazságügyi
orvosszakértés külön jogszabályban meghatározott
felülvéleményező testülete.
2.4. Az Alkotmány vonatkozó tételei az alábbiak:
2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
a törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(...)
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát
vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot — a jogviták
ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
— a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.
II.
Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy az
alkotmányjogi panasz megfelel-e az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. §-ában
előírt jogi feltételeknek.
Az Abtv. hivatkozott rendelkezése szerint az Alkotmányban
biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett
be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette,
illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva.
Az alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől
számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani.
Az Alkotmánybíróság több esetben járt el olyan indítványok
alapján, amelyekben az indítványozók — alkotmányjogi panasz
keretében — a rendelkezésre álló jogorvoslat (panasz)
kimerítése után meghozott olyan határozatot sérelmeztek,
amelyet a büntető eljárás során, a bírósági eljárást
megelőzően hoztak. E határozatoknak az a sajátossága, hogy —
szemben a bírósági ügydöntő határozatokkal — nem fűződik
hozzájuk jogerő-hatás. Az Alkotmánybíróság következetes
gyakorlata szerint — mivel e döntések nemcsak az eljárás alá
vont személyek, hanem "kívülálló" személyek alkotmányos
jogait is érinthetik — nincs törvényi akadálya annak, hogy az
önállóan biztosított jogorvoslati jog (panaszjog,
fellebbezési jog) kimerítése után — az Abtv. 48. § (2)
bekezdésében meghatározott határidőn belül — alkotmányjogi
panaszként bírálja el a nyomozást megtagadó, illetve
megszüntető határozatok, (40/1993. (VI. 30.) AB hat., ABH
1993. 288.), valamint a büntetőeljárási
kényszercselekményekkel kapcsolatos határozatok (715/D/1994.,
ABH 1997. 584., 586.) ellen benyújtott indítványokat: "Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint a rendelkezésre álló
jogorvoslatok kimerítése után nincs akadálya alkotmányjogi
panasz benyújtásának a büntetőeljárás folyamán hozott
hatósági határozatok ellen pusztán amiatt, mert a büntetőjogi
felelősség megállapítása még folyamatban van." (ABH 1997.
587.)
Az indítványozó kérelmét az Abtv. 48. §-ában előírt 60 napon
belül nyújtotta be, ezért — a fentieket is figyelembe véve —
az alkotmányjogi panasz feltételeinek megfelel.
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1. Az indítványozó a Be. kizárásra vonatkozó szabályait a
bírósági eljárást megelőző eljárás tekintetében kifogásolja,
amikor a nyomozás megtagadása illetve a nyomozás
megszüntetése tárgyában olyan személy hoz határozatot, akivel
szemben — még el nem bírált — elfogultsági kifogást, illetve
egyéb kizáró okot jelentettek be. Az alkotmányossági
vizsgálat így értelemszerűen a Be.-nek a "kizárás általános
szabályairól" (35.-37. §§-ok), "a nyomozó hatóság tagjának
kizárásáról" (38. §) és "az ügyész kizárásáról" szóló (39. §)
rendelkezéseire irányult.
A Be. említett rendelkezéseibe foglalt kizárási okokat két
jól elhatárolható csoportra — az ún. abszolút okokra és
relatív okra — lehet osztani. Az abszolút okok: a büntető
ügyben a hatóság tagjaként nem járhat el, aki az ügyben mint
terhelt, védő, sértett, feljelentő, ezek képviselője,
valamint a felsoroltak hozzátartozója, illetve mint tanú,
szakértő vesz részt (Be. 35. § (1) bekezdés a) és b) pontok,
38. § (1) bekezdés, 39. § (1) bekezdés), a relatív ok: nem
járhat el, akitől az ügy elfogulatlan megítélése egyéb okból
nem várható (35. § (1) bekezdés c) pont).
A Be.-ben több garanciális rendelkezés is biztosítja, hogy
büntető ügyben a hatóság tagjaként ne járjon el olyan
személy, akivel szemben az említettek közül valamilyen
kizárási ok áll fenn. Maga az eljáró hatóság is köteles erről
gondoskodni, és az eljárást hivatalból kezdeményezni (36. §
(1) bekezdés). Az eljáró hatóság tagját a törvény kötelezi
arra, hogy ha vele szemben kizárási ok áll fenn azt
haladéktalanul bejelentse. Ennek elmulasztásáért személy
szerint anyagi és fegyelmi felelősséggel tartozik (36. § (2)
bekezdés). Ezáltal a szabályozás elsősorban az eljáró
hatóság, vagy a hatóság tagjának kötelezésével (és ennek
elmulasztása esetén a felelősségre vonás kilátásba
helyezésével) biztosítani kívánja a pártatlan, elfogulatlan,
tisztességes eljárást, az ügy tárgyilagos megítélését.
A kizárási ok bejelentése után az ügy további elintézésében
való részvételt a Be. aszerint különbözteti meg, hogy az
eljáró hatóság tagja maga jelentette-e be, vagy sem a
kizárási okot bejelentheti az ügyész, a terhelt, a védő, a
sértett és a sértett képviselője is (36. § (3) bekezdés). Ha
önmagával szemben tesz bejelentést, a bejelentés elintézéséig
eleve nem járhat el (37. § (1) bekezdés). Ha nem maga
jelentette be, akkor eljárhat — ami az eljárás ésszerű
határidőn belül való befejezését szolgálja —, de mind a
nyomozó hatóság, mind az ügyész csak korlátozott eljárási
jogosítványokkal élhet. (38. § (2) bekezdés, 39. § (2)
bekezdés).
A tisztességes eljáráshoz való jog (Alkotmány 57. § (1)
bekezdés) érvényesülésének egyik biztosítéka az eljárási
garanciák — ezen belül a pártatlan, elfogultalan eljárást
biztosító kizárási szabályok — megléte és ezek érvényesülése
(52/1996. (XI. 14.) AB hat. ABH 1996. 162.) amely egyben a
jogállamiság alkotmányos elvéből is fakad.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint nem sérti a
tisztességes eljáráshoz való jogot az, hogy a nyomozás
megtagadása illetve a nyomozás megszüntetése tárgyában hozott
határozat és az e határozatot meghozó személlyel szembeni
kizárás kérdésében való döntéshozatal időbeli sorrendjét a
Be. nem szabályozza. Az Alkotmánybíróság a 715/D/1994. AB
határozatában rámutatott, hogy "a büntetőeljárásban
közreműködő hatóságok határozatai közül egyedül a bíróság
ügydöntő határozatához fűződik olyan jogerő-hatás, amelynek
feloldása csak kivételesen, rendkívüli jogorvoslattal
lehetséges. A nyomozó hatóság, illetve az ügyész ügydöntő
(nyomozást megtagadó, illetve megszüntető) határozata nem
akadálya annak, hogy a hatóság ugyanabban az ügyben utóbb az
eljárást folytassa (Be. 127. § (5) bekezdés, 141. § (1)
bekezdés)." (ABH 1997. 584., 586). A felettes ügyész akár
kérelemre, akár hivatalból az eljárás során bármikor
felülvizsgálhatja és meg is változtathatja a nyomozó hatósági
határozatot. Így abban az esetben, ha a kizárás elbírálásra
jogosult felettes szerv vezetője (Be. 38. § (3) bekezdés, 39.
§ (3) bekezdés) a kizárási kérelemnek helyt ad, erre alapozva
semmi akadálya nincs az (újabb) nyomozás elrendelésének. A
Be. eleve az eljáró hatóságok kötelességévé teszi az arról
való gondoskodást, hogy ne járjon el olyan, akivel szemben
kizárási ok áll fenn (36. § (1) bek.), ezért a Be. alapján
ezekben az esetekben a nyomozást megtagadó és megszüntető
határozatok hivatalból való felülvizsgálatra törvényi
kötelezés is fennáll.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Be. 35. §-tól 39. §-ig terjedő rendelkezéseiben sem az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe foglalt jogállamiság által
megkövetelt eljárási garancia, sem pedig a tisztességes
eljáráshoz való jog nem sérül.
2. Az indítványozó a jogorvoslati jog szempontjából
aggályosnak tartja, hogy a 13/1994. (IX. 13.) NM rend. (a
továbbiakban: NM.1.rend.) 10. § (1) bekezdése szerint az
Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi Bizottsága (a
továbbiakban: Bizottság) által adott felülvélemény
módosítását, kiegészítését csak a felülvéleményt kérő szerv
indítványozhatja, illetve ugyan ebből a szempontból
kifogásolja a 10/1997. (V. 23.) Korm. rend (a továbbiakban:
NM.2.rend.) 8. §-át is, amely kimondja, hogy a Bizottság az
igazságügyi orvosszakértés felülvéleményező testülete.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az NM.1.rend. 10. §
(1) bekezdése és a NM.2.rend. 8. §-a sem sérti az Alkotmány
57. § (5) bekezdését.
A bizonyítási eljárás során a szakvélemény felülvizsgálatára
és így az NM.1.rend.-ben meghatározott Bizottság
igénybevételére is csak akkor kerülhet sor, ha a fölmerült
kérdéseket más szakértő igénybevételével sem lehetett
megnyugtatóan tisztázni (Be. 78. §, BH 1977. 269.I.). A
szakértői vélemény felülvizsgálatára jogosult testületeket az
igazságügyi szakértőkről szóló 53/1993. (IV. 2.) Korm. rend.
(a továbbiakban: Korm. rend.) sorolja fel. E rendelet
felhatalmazása (7. § (2) bekezdés) alapján szabályozta a
miniszter a Bizottság működését .
Az NM.1.rend. 10. § (1) bekezdése szerint csak a
felülvizsgálatot kérő szerv kérheti a felülvélemény
pontosítását. E rendelkezés alkotmányossága csak a Be.-ben
foglalt egyéb, a bizonyítási eljárással és a bizonyítékok
értékelésével kapcsolatos (garanciális) rendelkezések
tükrében értékelhető. A Bizottság a szakértői vélemény
felülvizsgálatakor nem az alapul fekvő ügyet dönti el, hanem
csupán véleményt nyilvánít. Az eljáró hatóság nem köteles e
vélemény szerint dönteni, ez csupán egy bizonyítási eszköz a
többi között.
Az eljárásban részt vevők nincsenek elzárva attól, hogy a
felülvéleményt vitassák. A Be. lehetővé teszi, hogy az
eljárásban részt vevők — a szakértői véleményhez kapcsolódóan
— más szakértő, vagy a kérdésben jártas más személy írásbeli
véleményét csatolják. Ebben az esetben a hatóság a
bizonyítékok szabad értékelése elvének megfelelően az
okiratokra vonatkozó szabályok szerint felhasználhatja e
véleményt, azt bizonyítékként értékelheti (BK 164. sz.
állásfoglalás). Ha az eljárásban részt vevő úgy véli, hogy a
szakértői, vagy a Bizottság által meghozott szakértői
vélemény nem helytálló, lehetősége van az általa elfogadható
szakértelemmel rendelkező személy írásbeli véleményének
csatolására. Az okirat és szakvélemény, egyaránt bizonyítási
eszközök, az eljáró hatóságot ezek értékelésében semmi nem
köti, meggyőződése szerint dönthet (Be. 5. § (3) bekezdés,
61. §).
A Bizottság által adott felülvélemény nem döntés,
(felülvéleményt — a fentiek szerint — az eljáró hatóság előtt
vitatni lehet), tehát az indítványozó által e tekintetben
felvetett probléma a jogorvoslati jog körén kívül esik.
Mindezeket figyelembe véve az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy nincs összefüggés az Alkotmány 57. § (5)
bekezdésében garantált jogorvoslati jog és az NM.1. 10. § (1)
bekezdése között.
A fent kifejtett érvek irányadóak az NM.2.rend. 8. §-a és a
jogorvoslati jog kapcsolatára is. Az a szabály, mely szerint
a Bizottság az igazságügyi orvosszakértés felülvéleményező
testülete, lényegében technikai norma, a szakértői vélemények
felülvizsgálatára hivatott testületek (Korm. rend. 7. §)
ágazati tagolásából fakad, önmagában e rendelkezés sincs
kapcsolatban a jogorvoslati joggal.
Az Alkotmánybíróság ezért az NM.1.rend. 10. § (1) bekezdése
és az NM.2.rend. 8. §-a alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítványokat is elutasította.
3. Az indítványozó szerint az NM.1.rend. 3. §-a az Alkotmány
2. § (1) bekezdését és a tisztességes eljáráshoz való jogot
sérti.
Az NM.1.rend. 3. §-a szerint a Bizottság a felülvéleménye
kialakításához megfelelő szakértelemmel rendelkező olyan
személyt is (a továbbiakban: szakreferens) bevonhat, aki nem
tagja a Bizottságnak. A szakreferens személyéről a
felülvéleményt kérő szervet — kérésére — tájékoztatni kell. A
szakreferensi vélemény felhasználására a felülvéleményben
utalni kell.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint nem alkotmányellenes
az, hogy az NM.1.rend 3. § első mondata a "megfelelő
szakértelemmel rendelkező" személy szóhasználattal él. Maga a
Be. is lehetővé teszi, hogy ha az adott szakkérdésre kijelölt
igazságügyi szakértő nincs, akkor a hatóság kivételesen,
megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt rendeljen ki
(70. §). A megfelelő szakértelemmel rendelkező személy
szakreferensként való kijelölésének lehetősége — a Bizottság
működéséhez kapcsolódóan — azt a hiányt kívánja pótolni,
amikor olyan kérdésről (részkérdésről) kell álláspontot
kialakítani, amelyben a Bizottság egyik tagjának sincs
elmélyült ismerete, vagy a Bizottság sem tud egyértelmű
véleményre jutni. A szakreferens bevonása a Bizottság
munkáját segíti, a szakreferens feladata nem a felülvélemény
kialakítása.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az NM.1.rend. 3. §
második mondata — miszerint a felülvélemény kialakításába
bevont szakreferens személyéről csak kérésre kell tájékozatni
a felülvéleményt kérő szervet — alkotmányellenes, az sérti az
Alkotmány 57. § (1) bekezdése szerinti tisztességes
eljáráshoz való jogot, valamint ellentétben áll az Alkotmány
37. § (3) bekezdésével.
A vizsgált rendelkezés szerint, ha a felülvéleményt kérő
szerv ilyen irányú kérelemmel nem él, a szakreferens személye
ismeretlen marad az eljáró hatóság előtt, amely egyben azzal
is jár, hogy elzárja az eljárásban részt vevők azon
lehetőségét, hogy tudomást szerezzenek a szakreferensről. A
Bizottság által kialakított felülvéleményből sem kell
kitűnnie, hogy kinek a szakreferensi véleményét használta
fel. A szabályozás szerint csupán azt kell jelezni, hogy a
Bizottság ilyen véleményt is felhasznált. Ebben az esetben a
felülvéleményt kérő szervnek csak a Bizottsági vélemény
megismerésével egyidőben jut tudomására, hogy a Bizottság
szakreferenst is bevont, így csak utólag nyílik arra
lehetősége, hogy tájékoztatást kérjen a személyéről.
A Be. szerint azonban az értesítési kötelezettség a szakértő
kirendelésekor, illetve az eljáró szakértő kijelölésekor áll
be, illetve szakértői csoport vezetőjének kirendelésekor a
többi szakértő bevonásáról — azok személyére is kiterjedően —
általános és azonnali tájékoztatási kötelezettség áll fenn
(Be. 69. § (2) bekezdés, 70. § (3) bekezdés).
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Alkotmány 57. §
(1) bekezdésébe foglalt tisztességes eljáráshoz való jog
része, hogy mind a büntetőügyben eljáró szervek, mind pedig
azok, akiket az eljárás érint, értesüljenek a szakreferens
személyéről. Ennek hiányában az eljárásban részt vevők olyan
információktól esnek el, amely adott esetben előfeltétele
lehet a vonatkozó eljárási jogosítványaik érvényesítésének.
Az NM.1.rend. 11. §-a (1) és (2) bekezdései szerint nem
jelölhető ki szakreferensnek az a személy, akire az adott
ügyben az igazságügyi szakértőkről szóló jogszabályokban
meghatározott kizáró ok áll fenn. A felülvizsgálati
szakvélemény elkészítésébe bevont szakreferens nem fejthet ki
szakértői tevékenységet olyan ügyben, amelyben a Bizottságnak
véleményt nyilvánított. Tehát a szakreferens személyével
kapcsolatos kizárási okok fönnállhatnak a Bizottság
munkájához kapcsolódva épp úgy, mint akkor, ha a bizottsági
munkában már szakreferensként részt vett személyt,
szakértőként akarják kirendelni.
E rendelkezések érvényesülésének előfeltétele hogy a
szakreferens személye ismert legyen az eljáró hatóság előtt,
és az iratokból azt az eljárásban részt vevők is
megismerhessék. A szakreferenssel szemben fennálló kizáró
okok érvényesítése lehetetlen, ha a szakreferens személye nem
ismert, illetve ha a személyének ismertté válása esetlegesen
a kérelmező szándékától van függővé téve. Az Alkotmánybíróság
több döntésében kifejtette, hogy a kizárási szabályok a
pártatlan, tisztességes eljárás alkotmányi követelményének
eljárásjogi garanciái közé tartoznak (67/1995. (XII. 7.) AB
hat. (ABH 1995. 347-348), 52/1996. (XI. 14.) AB hat. (ABH
1996. 59., 162.). Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az
NM.1.rend 3. § második mondata azáltal, hogy csak kérelemre
teszi kötelezővé a szakreferens személyéről való
tájékoztatást, adott esetben ellehetetleníti az eljárási
garanciák — így például a kizárási okok — érvényesítését. E
rendelkezés szerint esetleges, hogy mikor derül fény a
szakreferens személyére és mikor nem, ez az esetlegesség a
felülvélemény bizonyítékként való értékelésére, végső soron
az eljárás kimenetelére is hatással lehet. Mindez sérti az
Alkotmány 57. § (1) bekezdését.
Az NM.1.rend 3. § második mondata ugyanakkor ellentétben áll
a Be. 69. § (2) bekezdésével és 70. § (3) bekezdésével is. A
Be szerint ugyanis a szakértő személyével kapcsolatos
tájékoztatási, értesítési kötelezettség a kirendeléskor,
kijelöléskor, illetve a bevonáskor áll be. Ezzel szemben a
vizsgált miniszteri rendelet szerint a tájékoztatási
kötelezettség — ha egyáltalán kérelmezik — utólagos. A Be.
70. § (3) bekezdése szerinti utalás, nevezetesen, hogy külön
jogszabályban meghatározott módon áll fenn az értesítési
kötelezettség, nem az értesítés (tájékoztatás) időpontjától
való eltérésre ad felhatalmazást, hanem annak módja
meghatározására. Ebben a tekintetben az NM.1.rend 3. §
második mondata a Be.-vel is ellentétes, ezért sérti az
Alkotmány 37. § (3) bekezdését.
A fentiek miatt az Alkotmánybíróság az NM.1.rend 3. § második
mondatának "— kérésére —" szövegrészt megsemmisítette.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Lábady Tamás Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kilényi Géza
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Németh János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |