Hungarian
Ügyszám:
.
921/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 43/1998. (X. 9.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/313
.
A döntés kelte: Budapest, 10/05/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
    következő

                            határozatot:

    1. Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1973. évi I.
    törvény  35-39.  §-ai,  továbbá  az  Egészségügyi  Tudományos
    Tanács Igazságügyi Bizottsága működéséről szóló 13/1994. (IX.
    13.) NM rendelet 10. § (1) bekezdése, illetve az Egészségügyi
    Tudományos Tanácsról szóló 10/1997. (V. 23.) NM rendelet 8. §-
    a alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  az  Egészségügyi
    Tudományos  Tanács  Igazságügyi Bizottsága működéséről  szóló
    13/1994. (IX. 13.) NM rendelet 3. § második mondata "kérésére
    "   szövegrésze  alkotmányellenes,  ezért  azt  a   határozat
    közzétételének napjával megsemmisíti.

    Az  Egészségügyi  Tudományos  Tanács  Igazságügyi  Bizottsága
    működéséről szóló 13/1994. (IX. 13.) NM rendelet 3. § második
    mondatának hatályban maradó rendelkezése a következő:

    "A  szakreferens  személyéről a felülvéleményt  kérő  szervet
    tájékoztatni kell."

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

      1. Az indítványozó alkotmányjogi panaszát a Legfőbb Ügyészség
      NF.   4089/1996./5-I.  számú  határozatára  alapítja,   amely
      elutasította  a  Hajdú-Bihar  Megyei  Főügyészség   nyomozást
      megszüntető   határozata  elleni  panaszt.  Az   indítványozó
      alkotmányjogi panaszában a büntetőeljárásról szóló 1973.  évi
      I.   törvény   (a  továbbiakban  Be.)  több  rendelkezésének,
      valamint   az   Egészségügyi  Tudományos  Tanács  működésével
      kapcsolatos miniszteri rendeleteknek a vizsgálatát  kéri.  Az
      általa felvetett alkotmányossági problémák az alábbiak:

      —  Az  Alkotmány 2. § (1) bekezdését sértik a büntető  ügyben
      eljáró hatóságok tagjainak — az alkotmányjogi panasz alapjául
      szolgáló   üggyel  összefüggésben  az  ügyész  —,  kizárására
      vonatkozó  szabályok, mivel nem szabályozzák az ügy érdemében
      és  a  kizárás  kérdésében  való  döntések  összhangját,  így
      előfordulhat,  hogy a kizárás kérdésében való döntéshozatalra
      "nem  az eljárás befejezése előtt, hanem azt követően"  kerül
      sor.

      —  Az indítványozó szerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével
      ellentétes,  hogy  a  13/1994.  (IX.  13.)  NM  rendelet  nem
      határozza meg, hogy milyen képesítésű szakreferenst vonhat be
      az  Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi  Bizottsága  a
      felülvéleménye kialakításához, továbbá az Alkotmány 57. § (5)
      bekezdését   sérti,   hogy   a  Bizottság   által   készített
      felülvélemény  ellen  nem  biztosít megfelelő  jogorvoslatot.
      Sérelmezi az indítványozó — szintén a jogorvoslati jog hiánya
      szempontjából — azt is, hogy a 10/1997. (V. 23.) NM  rendelet
      szerint   az   Egészségügyi  Tudományos  Tanács   Igazságügyi
      Bizottsága  az  igazságügyi  orvosszakértés  felülvéleményező
      testülete.

      —  Az  indítványozó szerint az Alkotmány 2. § (1) bekezdését,
      50.  §  (1)  bekezdését és az 57. § (1)  bekezdését  egyaránt
      sértik   a   Be.  azon  rendelkezései,  amelyek  a  nyomozást
      megtagadó  illetve  a  nyomozást  megszüntető  határozatokkal
      szemben   a   sértett  számára  nem  teszik  lehetővé,   hogy
      bírósághoz forduljon.

      Ez utóbbi problémakörrel kapcsolatos indítványt — tekintettel
      arra,  hogy  egyéb indítványok alapján e tárgyban már  érdemi
      eljárás  van  folyamatban — az Alkotmánybíróság elkülönítette
      és külön eljárásban bírálja el.

      2.1.  A  Be.  jelen  határozatban  vizsgált  rendelkezései  a
      következőek:

      A kizárás általános szabályai

      35. § (1) A büntető ügyben a hatóság tagjaként nem járhat el:
      a)  aki  az  ügyben  mint  terhelt vagy  védő,  továbbá  mint
      sértett, feljelentő vagy mint ezek képviselője vesz vagy vett
      részt, valamint a felsoroltak hozzátartozója;
      b)  aki  az  ügyben mint tanú vagy szakértő  vesz  vagy  vett
      részt;
      c)  akitől  az  ügy elfogulatlan megítélése egyéb  okból  nem
      várható.
      (2)   Nem   kizárási  ok,  ha  a  hatóság  tagja  a  hivatali
      hatáskörében  tudomására  jutott  bűncselekmény  miatt   tett
      feljelentést.
      (3)  A  hatóság tagjának kizárására vonatkozó rendelkezéseket
      megfelelően alkalmazni kell a jegyzőkönyvvezetőre is.
      (4)  Nem  járhat el az ügyben — az országos hatáskörű szervek
      kivételével — az a hatóság, amelynek vezetőjével  szemben  az
      (1) bekezdés a) pontjában szabályozott kizárási ok áll fenn.

      36. § (1) A hatóság köteles gondoskodni arról, hogy ne járjon
      el  az, akivel szemben kizárási ok áll fenn. Ilyen esetben  a
      hatóság vezetője a kizárást hivatalból kezdeményezi.
      (2)   A   hatóság   tagja   köteles  a  hatóság   vezetőjének
      haladéktalanul bejelenteni, ha vele szemben kizárási  ok  áll
      fenn.    A   bejelentés   elmulasztásáért   vagy   késedelmes
      teljesítéséért fegyelmi és anyagi felelősséggel tartozik.
      (3)  A  kizárási okot az ügyész, a terhelt, a védő, a sértett
      és a sértett képviselője is bejelentheti.

      37.  §  (1)  A  hatóságnak az a tagja, aki  a  reá  vonatkozó
      kizárási okot maga jelentette be, bejelentésének elintézéséig
      az ügyben nem járhat el.
      (2)   Ha  a  terhelt,  a  védő,  a  sértett  vagy  a  sértett
      képviselője  nyilvánvalóan  alaptalanul  jelent  be  kizárási
      okot,  vagy  ugyanabban az ügyben a hatóság  ugyanazon  tagja
      ellen  ismételten  tesz  alaptalan  bejelentést,  a  kizárást
      megtagadó határozatban rendbírsággal sújtható.
      (3)  A hatóság tagja a 38. § (2), a 39. § (2) és a 41. §  (2)
      bekezdésében szabályozott korlátozás nélkül járhat el,  ha  a
      bejelentő  a  kizárás megtagadása után az  eljárás  ugyanazon
      szakaszában kizárásra irányuló újabb bejelentést tesz.

      A nyomozó hatóság tagjának kizárása

      38.  §  (1) A nyomozásban — a 35. §-ban szabályozott eseteken
      kívül — nem vehet részt a nyomozó hatóságnak az a tagja  sem,
      aki  az  ügyben  mint  bíró  járt el,  vagy  az  eljáró  bíró
      hozzátartozója.  A  perújítás során elrendelt  nyomozásból  a
      nyomozó  hatóságnak  az alapügyben eljárt  tagja  is  ki  van
      zárva.
      (2)  Ha  a  nyomozó hatóság tagja a kizárási  okot  nem  maga
      jelentette   be,  a  bejelentés  elintézéséig  eljárhat,   de
      halaszthatatlanul  sürgős  esetet kivéve  kényszerintézkedést
      nem alkalmazhat.
      (3)  A nyomozó hatóság tagjának kizárásáról a nyomozó hatóság
      vezetője,  az  utóbbi kizárásáról a felettes nyomozó  hatóság
      vezetője határoz.

      Az ügyész kizárása

      39.  §  (1)  A  büntető eljárásban ügyészként — a  35.  §-ban
      szabályozott eseteken kívül — nem vehet részt az sem, aki  az
      ügyben mint bíró járt el vagy az eljáró bíró hozzátartozója.
      (2)  Ha az ügyész a kizárási okot nem maga jelentette  be,  a
      bejelentés elintézéséig az ügyben eljárhat, de — a 35. §  (1)
      bekezdésének   c)   pontjában   szabályozott   kizárási    ok
      kivételével  —  a  nyomozást  nem  tagadhatja  meg   és   nem
      szüntetheti  meg,  halaszthatatlanul  sürgős  esetet   kivéve
      kényszerintézkedést nem alkalmazhat, vádat nem emelhet  és  a
      vádat nem képviselheti.
      (3)  A  helyi  ügyészségi ügyész kizárásáról a  helyi  vezető
      ügyész, az utóbbi és a megyei főügyészségi ügyész kizárásáról
      a  megyei főügyész, a megyei főügyész és a legfőbb ügyészségi
      ügyész kizárásáról a legfőbb ügyész határoz.

      2.2. Az Egészségügyi Tudományos Tanács Igazságügyi Bizottsága
      működéséről  szóló  13/1994. (IX. 13.) NM  rendelet  vizsgált
      szabálya értelmében:
      3.  §  A  Bizottság a felülvéleménye kialakításához megfelelő
      szakértelemmel rendelkező olyan személyt is (a  továbbiakban:
      szakreferens)  bevonhat,  aki nem  tagja  a  Bizottságnak.  A
      szakreferens  személyéről  a felülvéleményt  kérő  szervet  —
      kérésére   —  tájékoztatni  kell.  A  szakreferensi  vélemény
      felhasználására a felülvéleményben utalni kell.
      (...)
      10.  § (1) A Bizottság által adott felülvélemény értelmezése,
      kiegészítése  és  módosítása kizárólag a felülvéleményt  kérő
      szerv kérésére történhet a Bizottság ülésén.

      2.3.  Az  Egészségügyi  Tudományos Tanácsról  szóló  10/1997.
      (V.23.)  NM  rendelet  vizsgálni kért  rendelkezése  pedig  a
      következőképpen szól:
      8.   §   Az   ETT   Igazságügyi  Bizottsága,  az  igazságügyi
      orvosszakértés     külön     jogszabályban      meghatározott
      felülvéleményező testülete.

      2.4. Az Alkotmány vonatkozó tételei az alábbiak:

      2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.

      57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
      egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
      a  törvény  által felállított független és pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
      (...)

      (5)  A  Magyar  Köztársaságban a  törvényben  meghatározottak
      szerint  mindenki  jogorvoslattal élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási  és más hatósági döntés ellen,  amely  a  jogát
      vagy  jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot — a  jogviták
      ésszerű  időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
      —   a   jelen  lévő  országgyűlési  képviselők  kétharmadának
      szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.

                                   II.

      Az   Alkotmánybíróság  elsőként  azt   vizsgálta,   hogy   az
      alkotmányjogi panasz megfelel-e az Alkotmánybíróságról  szóló
      1989.  évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48.  §-ában
      előírt jogi feltételeknek.

      Az  Abtv.  hivatkozott rendelkezése szerint  az  Alkotmányban
      biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
      fordulhat  az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme  az
      alkotmányellenes  jogszabály alkalmazása folytán  következett
      be,  és  egyéb  jogorvoslati  lehetőségeit  már  kimerítette,
      illetőleg   más   jogorvoslati   lehetőség   nincs    számára
      biztosítva.

      Az  alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat  kézbesítésétől
      számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani.

      Az  Alkotmánybíróság több esetben járt el  olyan  indítványok
      alapján,  amelyekben az indítványozók — alkotmányjogi  panasz
      keretében   —  a  rendelkezésre  álló  jogorvoslat   (panasz)
      kimerítése  után  meghozott  olyan  határozatot  sérelmeztek,
      amelyet   a  büntető  eljárás  során,  a  bírósági   eljárást
      megelőzően hoztak. E határozatoknak az a sajátossága, hogy  —
      szemben  a  bírósági ügydöntő határozatokkal  —  nem  fűződik
      hozzájuk   jogerő-hatás.  Az  Alkotmánybíróság   következetes
      gyakorlata szerint — mivel e döntések nemcsak az eljárás  alá
      vont   személyek,  hanem  "kívülálló"  személyek  alkotmányos
      jogait is érinthetik — nincs törvényi akadálya annak, hogy az
      önállóan    biztosított    jogorvoslati    jog    (panaszjog,
      fellebbezési  jog)  kimerítése után —  az  Abtv.  48.  §  (2)
      bekezdésében  meghatározott határidőn belül  —  alkotmányjogi
      panaszként   bírálja   el  a  nyomozást  megtagadó,   illetve
      megszüntető  határozatok, (40/1993. (VI. 30.)  AB  hat.,  ABH
      1993.       288.),       valamint      a      büntetőeljárási
      kényszercselekményekkel kapcsolatos határozatok (715/D/1994.,
      ABH  1997.  584.,  586.) ellen benyújtott indítványokat:  "Az
      Alkotmánybíróság  álláspontja szerint  a  rendelkezésre  álló
      jogorvoslatok  kimerítése után nincs  akadálya  alkotmányjogi
      panasz   benyújtásának  a  büntetőeljárás   folyamán   hozott
      hatósági határozatok ellen pusztán amiatt, mert a büntetőjogi
      felelősség  megállapítása még folyamatban  van."  (ABH  1997.
      587.)

      Az  indítványozó kérelmét az Abtv. 48. §-ában előírt 60 napon
      belül nyújtotta be, ezért — a fentieket is figyelembe véve  —
      az alkotmányjogi panasz feltételeinek megfelel.

                                  III.

      Az indítvány részben megalapozott.

      1.  Az  indítványozó a Be. kizárásra vonatkozó  szabályait  a
      bírósági  eljárást megelőző eljárás tekintetében kifogásolja,
      amikor    a   nyomozás   megtagadása   illetve   a   nyomozás
      megszüntetése tárgyában olyan személy hoz határozatot, akivel
      szemben  — még el nem bírált — elfogultsági kifogást, illetve
      egyéb   kizáró   okot  jelentettek  be.  Az   alkotmányossági
      vizsgálat  így értelemszerűen a Be.-nek a "kizárás  általános
      szabályairól"  (35.-37. §§-ok), "a nyomozó  hatóság  tagjának
      kizárásáról" (38. §) és "az ügyész kizárásáról" szóló (39. §)
      rendelkezéseire irányult.

      A  Be.  említett rendelkezéseibe foglalt kizárási okokat  két
      jól  elhatárolható  csoportra — az  ún.  abszolút  okokra  és
      relatív  okra  — lehet osztani. Az abszolút okok:  a  büntető
      ügyben a hatóság tagjaként nem járhat el, aki az ügyben  mint
      terhelt,   védő,   sértett,  feljelentő,  ezek   képviselője,
      valamint  a  felsoroltak hozzátartozója, illetve  mint  tanú,
      szakértő vesz részt (Be. 35. § (1) bekezdés a) és b)  pontok,
      38.  §  (1) bekezdés, 39. § (1) bekezdés), a relatív ok:  nem
      járhat el, akitől az ügy elfogulatlan megítélése egyéb  okból
      nem várható (35. § (1) bekezdés c) pont).

      A  Be.-ben  több garanciális rendelkezés is biztosítja,  hogy
      büntető  ügyben  a  hatóság  tagjaként  ne  járjon  el  olyan
      személy,   akivel  szemben  az  említettek  közül  valamilyen
      kizárási ok áll fenn. Maga az eljáró hatóság is köteles erről
      gondoskodni, és az eljárást hivatalból kezdeményezni  (36.  §
      (1)  bekezdés).  Az eljáró hatóság tagját a törvény  kötelezi
      arra,  hogy  ha  vele  szemben  kizárási  ok  áll  fenn   azt
      haladéktalanul  bejelentse.  Ennek  elmulasztásáért   személy
      szerint anyagi és fegyelmi felelősséggel tartozik (36. §  (2)
      bekezdés).  Ezáltal  a  szabályozás  elsősorban   az   eljáró
      hatóság,  vagy  a  hatóság tagjának kötelezésével  (és  ennek
      elmulasztása   esetén   a   felelősségre   vonás    kilátásba
      helyezésével)  biztosítani kívánja a pártatlan, elfogulatlan,
      tisztességes eljárást, az ügy tárgyilagos megítélését.

      A  kizárási  ok bejelentése után az ügy további elintézésében
      való  részvételt  a Be. aszerint különbözteti  meg,  hogy  az
      eljáró  hatóság  tagja  maga  jelentette-e  be,  vagy  sem  a
      kizárási  okot bejelentheti az ügyész, a terhelt, a  védő,  a
      sértett és a sértett képviselője is (36. § (3) bekezdés).  Ha
      önmagával szemben tesz bejelentést, a bejelentés elintézéséig
      eleve  nem  járhat  el  (37. § (1)  bekezdés).  Ha  nem  maga
      jelentette  be,  akkor  eljárhat —  ami  az  eljárás  ésszerű
      határidőn  belül  való befejezését szolgálja  —,  de  mind  a
      nyomozó  hatóság,  mind az ügyész csak  korlátozott  eljárási
      jogosítványokkal  élhet.  (38. §  (2)  bekezdés,  39.  §  (2)
      bekezdés).

      A  tisztességes  eljáráshoz való jog  (Alkotmány  57.  §  (1)
      bekezdés)  érvényesülésének  egyik  biztosítéka  az  eljárási
      garanciák  —  ezen  belül a pártatlan, elfogultalan  eljárást
      biztosító  kizárási szabályok — megléte és ezek érvényesülése
      (52/1996.  (XI. 14.) AB hat. ABH 1996. 162.) amely  egyben  a
      jogállamiság alkotmányos elvéből is fakad.

      Az   Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint   nem   sérti   a
      tisztességes  eljáráshoz  való  jogot  az,  hogy  a  nyomozás
      megtagadása illetve a nyomozás megszüntetése tárgyában hozott
      határozat  és  az  e határozatot meghozó személlyel  szembeni
      kizárás  kérdésében való döntéshozatal időbeli  sorrendjét  a
      Be.  nem  szabályozza. Az Alkotmánybíróság a  715/D/1994.  AB
      határozatában    rámutatott,   hogy   "a    büntetőeljárásban
      közreműködő  hatóságok határozatai közül  egyedül  a  bíróság
      ügydöntő  határozatához fűződik olyan jogerő-hatás,  amelynek
      feloldása   csak   kivételesen,   rendkívüli   jogorvoslattal
      lehetséges.  A  nyomozó hatóság, illetve az  ügyész  ügydöntő
      (nyomozást  megtagadó,  illetve megszüntető)  határozata  nem
      akadálya annak, hogy a hatóság ugyanabban az ügyben utóbb  az
      eljárást  folytassa  (Be. 127. § (5)  bekezdés,  141.  §  (1)
      bekezdés)."  (ABH  1997. 584., 586). A felettes  ügyész  akár
      kérelemre,   akár  hivatalból  az  eljárás   során   bármikor
      felülvizsgálhatja és meg is változtathatja a nyomozó hatósági
      határozatot.  Így abban az esetben, ha a kizárás  elbírálásra
      jogosult felettes szerv vezetője (Be. 38. § (3) bekezdés, 39.
      § (3) bekezdés) a kizárási kérelemnek helyt ad, erre alapozva
      semmi  akadálya  nincs az (újabb) nyomozás elrendelésének.  A
      Be.  eleve az eljáró hatóságok kötelességévé teszi  az  arról
      való  gondoskodást, hogy ne járjon el olyan,  akivel  szemben
      kizárási  ok  áll fenn (36. § (1) bek.), ezért a Be.  alapján
      ezekben  az  esetekben a nyomozást megtagadó  és  megszüntető
      határozatok   hivatalból   való   felülvizsgálatra   törvényi
      kötelezés is fennáll.

      Mindezekre  tekintettel  az Alkotmánybíróság  megállapította,
      hogy a Be. 35. §-tól 39. §-ig terjedő rendelkezéseiben sem az
      Alkotmány  2.  §  (1) bekezdésébe foglalt jogállamiság  által
      megkövetelt  eljárási  garancia,  sem  pedig  a  tisztességes
      eljáráshoz való jog nem sérül.

      2.   Az   indítványozó  a  jogorvoslati   jog   szempontjából
      aggályosnak  tartja, hogy a 13/1994. (IX. 13.)  NM  rend.  (a
      továbbiakban:  NM.1.rend.) 10. §  (1)  bekezdése  szerint  az
      Egészségügyi  Tudományos  Tanács  Igazságügyi  Bizottsága  (a
      továbbiakban:    Bizottság)   által    adott    felülvélemény
      módosítását, kiegészítését csak a felülvéleményt  kérő  szerv
      indítványozhatja,   illetve   ugyan   ebből   a   szempontból
      kifogásolja  a  10/1997. (V. 23.) Korm. rend (a továbbiakban:
      NM.2.rend.)  8. §-át is, amely kimondja, hogy a Bizottság  az
      igazságügyi orvosszakértés felülvéleményező testülete.

      Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint az NM.1.rend.  10.  §
      (1)  bekezdése és a NM.2.rend. 8. §-a sem sérti az  Alkotmány
      57. § (5) bekezdését.
      A  bizonyítási eljárás során a szakvélemény felülvizsgálatára
      és    így    az    NM.1.rend.-ben   meghatározott   Bizottság
      igénybevételére is csak akkor kerülhet sor,  ha  a  fölmerült
      kérdéseket   más  szakértő  igénybevételével   sem   lehetett
      megnyugtatóan  tisztázni (Be. 78.  §,  BH  1977.  269.I.).  A
      szakértői vélemény felülvizsgálatára jogosult testületeket az
      igazságügyi szakértőkről szóló 53/1993. (IV. 2.) Korm.  rend.
      (a   továbbiakban:  Korm.  rend.)  sorolja  fel.  E  rendelet
      felhatalmazása  (7.  §  (2) bekezdés) alapján  szabályozta  a
      miniszter a Bizottság működését .

      Az   NM.1.rend.   10.  §  (1)  bekezdése   szerint   csak   a
      felülvizsgálatot   kérő   szerv   kérheti   a   felülvélemény
      pontosítását.  E rendelkezés alkotmányossága csak  a  Be.-ben
      foglalt  egyéb,  a bizonyítási eljárással és  a  bizonyítékok
      értékelésével    kapcsolatos   (garanciális)    rendelkezések
      tükrében   értékelhető.  A  Bizottság  a  szakértői  vélemény
      felülvizsgálatakor nem az alapul fekvő ügyet dönti el,  hanem
      csupán  véleményt nyilvánít. Az eljáró hatóság nem köteles  e
      vélemény szerint dönteni, ez csupán egy bizonyítási eszköz  a
      többi között.

      Az  eljárásban  részt vevők nincsenek elzárva attól,  hogy  a
      felülvéleményt  vitassák.  A  Be.  lehetővé  teszi,  hogy  az
      eljárásban részt vevők — a szakértői véleményhez kapcsolódóan
      —  más szakértő, vagy a kérdésben jártas más személy írásbeli
      véleményét   csatolják.  Ebben  az  esetben   a   hatóság   a
      bizonyítékok   szabad  értékelése  elvének   megfelelően   az
      okiratokra  vonatkozó  szabályok  szerint  felhasználhatja  e
      véleményt,  azt  bizonyítékként  értékelheti  (BK  164.   sz.
      állásfoglalás). Ha az eljárásban részt vevő úgy véli, hogy  a
      szakértői,   vagy  a  Bizottság  által  meghozott   szakértői
      vélemény  nem helytálló, lehetősége van az általa elfogadható
      szakértelemmel   rendelkező  személy  írásbeli   véleményének
      csatolására. Az okirat és szakvélemény, egyaránt  bizonyítási
      eszközök,  az eljáró hatóságot ezek értékelésében  semmi  nem
      köti,  meggyőződése szerint dönthet (Be. 5. §  (3)  bekezdés,
      61. §).

      A   Bizottság   által   adott   felülvélemény   nem   döntés,
      (felülvéleményt — a fentiek szerint — az eljáró hatóság előtt
      vitatni  lehet),  tehát az indítványozó által  e  tekintetben
      felvetett  probléma  a  jogorvoslati jog  körén  kívül  esik.
      Mindezeket     figyelembe    véve     az     Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy nincs összefüggés az Alkotmány 57. § (5)
      bekezdésében garantált jogorvoslati jog és az NM.1. 10. § (1)
      bekezdése között.

      A  fent kifejtett érvek irányadóak az NM.2.rend. 8. §-a és  a
      jogorvoslati jog kapcsolatára is. Az a szabály, mely  szerint
      a  Bizottság  az  igazságügyi orvosszakértés felülvéleményező
      testülete, lényegében technikai norma, a szakértői vélemények
      felülvizsgálatára  hivatott testületek  (Korm.  rend.  7.  §)
      ágazati  tagolásából  fakad, önmagában  e  rendelkezés  sincs
      kapcsolatban a jogorvoslati joggal.

      Az  Alkotmánybíróság ezért az NM.1.rend. 10. § (1)  bekezdése
      és    az    NM.2.rend.    8.    §-a   alkotmányellenességének
      megállapítására irányuló indítványokat is elutasította.

      3.  Az indítványozó szerint az NM.1.rend. 3. §-a az Alkotmány
      2.  §  (1) bekezdését és a tisztességes eljáráshoz való jogot
      sérti.
      Az  NM.1.rend.  3.  §-a szerint a Bizottság a  felülvéleménye
      kialakításához  megfelelő  szakértelemmel  rendelkező   olyan
      személyt is (a továbbiakban: szakreferens) bevonhat, aki  nem
      tagja   a   Bizottságnak.   A  szakreferens   személyéről   a
      felülvéleményt kérő szervet — kérésére — tájékoztatni kell. A
      szakreferensi  vélemény  felhasználására  a  felülvéleményben
      utalni kell.

      Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint nem alkotmányellenes
      az,  hogy  az  NM.1.rend  3.  §  első  mondata  a  "megfelelő
      szakértelemmel rendelkező" személy szóhasználattal él. Maga a
      Be. is lehetővé teszi, hogy ha az adott szakkérdésre kijelölt
      igazságügyi  szakértő  nincs, akkor  a  hatóság  kivételesen,
      megfelelő  szakértelemmel rendelkező  személyt  rendeljen  ki
      (70.   §).  A  megfelelő  szakértelemmel  rendelkező  személy
      szakreferensként való kijelölésének lehetősége — a  Bizottság
      működéséhez  kapcsolódóan  — azt a  hiányt  kívánja  pótolni,
      amikor   olyan  kérdésről  (részkérdésről)  kell  álláspontot
      kialakítani,  amelyben  a  Bizottság  egyik  tagjának   sincs
      elmélyült  ismerete,  vagy  a Bizottság  sem  tud  egyértelmű
      véleményre   jutni.  A  szakreferens  bevonása  a   Bizottság
      munkáját  segíti, a szakreferens feladata nem a felülvélemény
      kialakítása.

      Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az  NM.1.rend.  3.  §
      második  mondata  —  miszerint a felülvélemény  kialakításába
      bevont szakreferens személyéről csak kérésre kell tájékozatni
      a felülvéleményt kérő szervet — alkotmányellenes, az sérti az
      Alkotmány   57.   §   (1)  bekezdése  szerinti   tisztességes
      eljáráshoz való jogot, valamint ellentétben áll az  Alkotmány
      37. § (3) bekezdésével.

      A  vizsgált  rendelkezés szerint, ha  a  felülvéleményt  kérő
      szerv ilyen irányú kérelemmel nem él, a szakreferens személye
      ismeretlen marad az eljáró hatóság előtt, amely egyben  azzal
      is   jár,  hogy  elzárja  az  eljárásban  részt  vevők   azon
      lehetőségét,  hogy tudomást szerezzenek a szakreferensről.  A
      Bizottság   által  kialakított  felülvéleményből   sem   kell
      kitűnnie,  hogy  kinek  a szakreferensi véleményét  használta
      fel.  A  szabályozás szerint csupán azt kell jelezni, hogy  a
      Bizottság ilyen véleményt is felhasznált. Ebben az esetben  a
      felülvéleményt  kérő  szervnek  csak  a  Bizottsági  vélemény
      megismerésével  egyidőben jut tudomására,  hogy  a  Bizottság
      szakreferenst  is  bevont,  így  csak  utólag   nyílik   arra
      lehetősége, hogy tájékoztatást kérjen a személyéről.

      A  Be. szerint azonban az értesítési kötelezettség a szakértő
      kirendelésekor, illetve az eljáró szakértő kijelölésekor  áll
      be,  illetve  szakértői csoport vezetőjének kirendelésekor  a
      többi szakértő bevonásáról — azok személyére is kiterjedően —
      általános  és azonnali tájékoztatási kötelezettség  áll  fenn
      (Be. 69. § (2) bekezdés, 70. § (3) bekezdés).

      Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Alkotmány  57.  §
      (1)  bekezdésébe  foglalt tisztességes  eljáráshoz  való  jog
      része,  hogy mind a büntetőügyben eljáró szervek, mind  pedig
      azok,  akiket  az eljárás érint, értesüljenek a  szakreferens
      személyéről. Ennek hiányában az eljárásban részt vevők  olyan
      információktól  esnek  el, amely adott  esetben  előfeltétele
      lehet  a  vonatkozó eljárási jogosítványaik érvényesítésének.
      Az  NM.1.rend.  11.  §-a  (1) és (2) bekezdései  szerint  nem
      jelölhető  ki  szakreferensnek az a személy, akire  az  adott
      ügyben  az  igazságügyi  szakértőkről  szóló  jogszabályokban
      meghatározott   kizáró   ok  áll  fenn.   A   felülvizsgálati
      szakvélemény elkészítésébe bevont szakreferens nem fejthet ki
      szakértői tevékenységet olyan ügyben, amelyben a Bizottságnak
      véleményt  nyilvánított.  Tehát  a  szakreferens  személyével
      kapcsolatos   kizárási   okok   fönnállhatnak   a   Bizottság
      munkájához  kapcsolódva épp úgy, mint akkor, ha a  bizottsági
      munkában    már   szakreferensként   részt   vett   személyt,
      szakértőként akarják kirendelni.

      E   rendelkezések   érvényesülésének  előfeltétele   hogy   a
      szakreferens személye ismert legyen az eljáró hatóság  előtt,
      és   az   iratokból  azt  az  eljárásban   részt   vevők   is
      megismerhessék.  A  szakreferenssel szemben  fennálló  kizáró
      okok érvényesítése lehetetlen, ha a szakreferens személye nem
      ismert,  illetve ha a személyének ismertté válása esetlegesen
      a kérelmező szándékától van függővé téve. Az Alkotmánybíróság
      több  döntésében  kifejtette, hogy  a  kizárási  szabályok  a
      pártatlan,  tisztességes  eljárás alkotmányi  követelményének
      eljárásjogi garanciái közé tartoznak (67/1995. (XII.  7.)  AB
      hat.  (ABH  1995. 347-348), 52/1996. (XI. 14.) AB  hat.  (ABH
      1996.  59., 162.). Az Alkotmánybíróság megítélése szerint  az
      NM.1.rend  3. § második mondata azáltal, hogy csak  kérelemre
      teszi    kötelezővé    a   szakreferens   személyéről    való
      tájékoztatást,  adott  esetben  ellehetetleníti  az  eljárási
      garanciák  — így például a kizárási okok — érvényesítését.  E
      rendelkezés  szerint  esetleges,  hogy  mikor  derül  fény  a
      szakreferens  személyére és mikor nem, ez az  esetlegesség  a
      felülvélemény bizonyítékként való értékelésére,  végső  soron
      az  eljárás kimenetelére is hatással lehet. Mindez  sérti  az
      Alkotmány 57. § (1) bekezdését.

      Az  NM.1.rend 3. § második mondata ugyanakkor ellentétben áll
      a  Be. 69. § (2) bekezdésével és 70. § (3) bekezdésével is. A
      Be   szerint   ugyanis  a  szakértő  személyével  kapcsolatos
      tájékoztatási,   értesítési  kötelezettség  a  kirendeléskor,
      kijelöléskor,  illetve a bevonáskor áll be. Ezzel  szemben  a
      vizsgált   miniszteri   rendelet  szerint   a   tájékoztatási
      kötelezettség  — ha egyáltalán kérelmezik — utólagos.  A  Be.
      70.  § (3) bekezdése szerinti utalás, nevezetesen, hogy külön
      jogszabályban  meghatározott módon  áll  fenn  az  értesítési
      kötelezettség,  nem az értesítés (tájékoztatás)  időpontjától
      való   eltérésre   ad  felhatalmazást,  hanem   annak   módja
      meghatározására.  Ebben  a  tekintetben  az  NM.1.rend  3.  §
      második  mondata  a  Be.-vel is ellentétes,  ezért  sérti  az
      Alkotmány 37. § (3) bekezdését.

      A fentiek miatt az Alkotmánybíróság az NM.1.rend 3. § második
      mondatának "— kérésére —" szövegrészt megsemmisítette.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Lábady Tamás              Dr. Ádám Antal
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                     
                Dr. Bagi István              Dr. Erdei Árpád
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                     
                Dr. Holló András            Dr. Kilényi Géza
                előadó alkotmánybíró           alkotmánybíró
                                     
                Dr. Kiss László             Dr. Németh János
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                     
                Dr. Tersztyánszky Ödön        Dr. Vörös Imre
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        43/1998. (X. 9.)
        Date of the decision:
        .
        10/05/1998
        .
        .