Hungarian
Ügyszám:
.
138/E/1993
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 2/1997. (I. 22.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1997/27
.
A döntés kelte: Budapest, 01/21/1997
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az     Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
    alkotmányellenesség,  valamint   jogszabályi   rendelkezések
    alkotmányellenességének megállapítására  és megsemmisítésére
    irányuló indítványok tárgyában meghozta a következő

                           határozatot :

    Az  Alkotmánybíróság   a  Magyar   Köztársaság   1992.   évi
    költségvetéséről és  az államháztartás  vitelének 1992.  évi
    szabályairól szóló  1991. évi  XCI. törvénnyel,  valamint  a
    Magyar Köztársaság  1993. évi  költségvetéséről szóló  1992.
    évi   LXXX.   törvénnyel   összefüggésben   a   mulasztásban
    megnyilvánuló alkotmányellenesség  megállapítására  irányuló
    indítványt,  továbbá   a  Magyar   Köztársaság   1994.   évi
    költségvetéséről szóló  1993. évi  CXI. törvény  72. § (2) ,
    valamint   (4) - (5)    bekezdése    alkotmányellenességének
    megállapítására és  megsemmisítésére irányuló  indítványokat
    elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

      A  Magyar  Köztársaság  1992.  évi  költségvetéséről  és  az
      államháztartás vitelének  1992. évi szabályairól szóló 1991.
      évi XCI. törvénnyel ( a továbbiakban :  Klt. 1. ) , valamint
      a Magyar  Köztársaság 1993. évi költségvetéséről szóló 1992.
      évi  LXXX.   törvénnyel  ( a  továbbiakban  :    Klt.  2.  )
      összefüggésben          mulasztásban           megnyilvánuló
      alkotmányellenesség  megállapítása   tárgyában,  továbbá   a
      Magyar Köztársaság  1994. évi  költségvetéséről szóló  1993.
      évi CXI.  törvény  ( a továbbiakban :  Ktl. 3. ) 72. § (2) ,
      valamint   (4) - (5)    bekezdése    alkotmányellenességének
      megállapítása és  megsemmisítése  tárgyában  több  indítvány
      érkezett. Az  Alkotmánybíróság az  indítványokat egyesítette
      és azokat egy eljárásban bírálta el.

           1. Indítványozók  azért kérik  a Klt. 1-gyel, illetve a
      Klt.  2-vel  összefüggésben  az  alkotmányellenes  mulasztás
      megállapítását,   mert   e   költségvetési   törvények   nem
      biztosították  az  önkormányzatoknak  a  köztisztviselőt,  a
      közalkalmazottat megillető  13. havi  illetmény és jubileumi
      jutalom  költségvetési   fedezetét.  Megítélésük  szerint  a
      köztisztviselők jogállásáról  szóló 1992. évi XXIII. törvény
      ( a  továbbiakban   :    Ktv.  )  49.  §  (1)  bekezdése,  a
      közalkalmazottak  jogállásáról   szóló  1992.   évi  XXXIII.
      törvény ( a  továbbiakban :  Kjt. ) 68. § (1) bekezdése, 78.
      § (1) - (2)  bekezdése, a  köztisztviselők  munkavégzéséről,
      munka-   és    pihenőidejéről,   jutalmazásáról,    valamint
      juttatásairól szóló 170/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet 4. §
      (1) bekezdése  az  önkormányzatoknak  olyan  új  feladatokat
      adnak, amelyek  alkotmányos feltétele  a feladat ellátásához
      szükséges saját  bevétel, illetve a feladattal arányban álló
      állami  támogatás  biztosítása.  Az  állam  elmulasztotta  a
      feladat  ellátásához  szükséges  pénzeszközök  rendelkezésre
      bocsátását és  ezzel megsértette  az Alkotmány  44/A. §  (1)
      bekezdés c ) pontjának rendelkezését.

           2.     Indítványozók  másik   csoportja  azért   tartja
      alkotmányellenesnek a  Klt. 3. 72. § (4) ,  (5) bekezdéseit,
      mert  azok  alapján  a  Kjt.  általi  fizetési  fokozatoknak
      megfelelő közalkalmazotti  illetmény  terheiből  a  központi
      költségvetés  csak   az  önkormányzatok  éves  költségvetési
      bevételén belül  az  állami  támogatás  arányának  megfelelő
      részét fedezi,  méghozzá olyképpen,  hogy a támogatás 50%-át
      az  önkormányzatoknak   kell   saját   forrásból,   vagy   a
      számlavezető      pénzintézettől       felvett      hitelből
      megelőlegezniük.   Megítélésük    szerint   a    rendelkezés
      ellentétben áll  az  Alkotmány  44/A.  §  (1)  bekezdés  c )
      pontjában foglaltakkal.

      Egyik indítványozó  szerint azért is alkotmányellenes a Klt.
      3. 72.  §  (2)  bekezdése, mert  a támogatás  kiszámításának
      alapjául az  1993. december 31-i illetmény és a Kjt. alapján
      járó kötelező  illetmény különbözetét  veszi. Ez  a  szabály
      kedvezőtlen  helyzetbe  hozza  azokat  az  önkormányzatokat,
      amelyek a a Kjt. szerinti illetménybeállást részlegesen vagy
      teljesen   önerőből    már   1993.   december   31-e   előtt
      biztosították. Az  ő esetükben  nem  vagy  csak  korlátozott
      mértékben valósul  meg az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c )
      pontjában foglalt rendelkezés.

                                  II.

      Az indítványok nem megalapozottak.

           1. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c ) pontja alapján
      a  helyi   képviselő-testület  az   önkormányzat  törvényben
      meghatározott  feladatainak   ellátásához  megfelelő   saját
      bevételre jogosult,  továbbá e  feladatokkal  arányban  álló
      állami támogatásban részesül.

      Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. §
      (1) bekezdése  szerint, ha  az Alkotmánybíróság  hivatalból,
      illetőleg bárki  indítványára  azt  állapítja  meg,  hogy  a
      jogalkotó  szerv  a  jogszabályi  felhatalmazásból  származó
      jogalkotói     feladatát      elmulasztotta     és     ezzel
      alkotmányellenességet idézett  elő,  a  mulasztást  elkövető
      szervet -  határidő megjelölésével  -  felhívja  feladatának
      teljesítésére.

      A helyi  önkormányzatokról szóló  1990. évi LXV. törvény ( a
      továbbiakban :   Ötv.  ) 87.  §  (2)  bekezdése  alapján  új
      önkormányzati feladat  megállapítása esetén  az Országgyűlés
      egyidejűleg  biztosítja  az  ellátáshoz  szükséges  pénzügyi
      fedezetet.

      Az Alkotmánybíróság  a továbbiakban  azt vizsgálta,  hogy  a
      Ktv. és  a Kjt.  a köztisztviselőket és a közalkalmazottakat
      megillető  13.   havi   illetményre,   jubileumi   jutalomra
      vonatkozó rendelkezései tekinthetők-e olyan új önkormányzati
      feladatnak, ami  megalapozza az  Országgyűlés Ötv. 87. § (2)
      bekezdésében meghatározott kötelezettségét.

      A 13.  havi illetmény és a jubileumi jutalom a munkavégzésre
      irányuló    köztisztviselői,     illetve     közalkalmazotti
      jogviszonyon alapuló jogosultság. Mindkét juttatási formáról
      - ha  nem is a Ktv. illetve Kjt. jelenlegi szabályai szerint
      - rendelkeztek  az 1992.  június  30-ig  hatályos  munkajogi
      jogszabályok. A  jubileumi jutalomra  a korábbi jogszabályok
      alapján  is   jogosult  volt   a  munkavállaló,  változás  a
      mértékben  és   a  30  éves  közszolgálati,  közalkalmazotti
      jogviszony elismerésében  következett be,  míg  a  13.  havi
      illetmény a  jutalmat váltotta  fel. A  közszolgálati  és  a
      közalkalmazotti  jogviszonyok  alapján  a  felek  jogait  és
      kötelezettségeit megállapító  jogszabályok módosulása  miatt
      bekövetkezett    változás     azonban    nem    értelmezhető
      önkormányzati feladatkör bővülésének, még akkor sem, ha az a
      munkáltatói  kötelezettség   változását  is   jelenti.     A
      munkajogi,  a   társadalombiztosítási  szabályok  módosulása
      esetén nem  az önkormányzati  feladatok bővüléséről, hanem a
      feladatellátás feltételeiben  bekövetkezett változásról  van
      szó. Az  önkormányzati feladatok  lényege az  önkormányzatok
      rendeltetésében gyökerezik,  ami  a  helyi  közügyek  önálló
      intézésében, valamint  a helyi  közszükséglet  kielégítésére
      irányuló szervező  munkában határozható  meg. Ezek  körét  a
      kötelező feladatokat  illetően törvény,  egyébként pedig  az
      önkormányzat  döntése   állapítja   meg.   A   tevékenységek
      feltételeit    meghatározó    jogszabályi    kötelezettségek
      terhesebbé válása  nem  vezet  az  önkormányzati  feladatkör
      kibővüléséhez.

      Indítványozó  tévedett,   amikor  a  jogszabályi  változások
      terhesebbé válásából  arra következtetett,  hogy ez egyúttal
      önkormányzatok részére  új feladat meghatározását is jelenti
      és megalapozza  az Országgyűlés  Ötv. 87. § (2) bekezdésében
      meghatározott kötelezettségét.

           2. Az  Alkotmánybíróság megállapította  azt is,  hogy a
      Klt.  3.  72.  §-ában  a  közalkalmazotti  illetményrendszer
      kötelező    bevezetésével     kapcsolatos    többletkiadások
      fedezetére  megállapított   rendelkezések  nem   sértik   az
      Alkotmány 44/A.  § (1)  bekezdésének b ) pontjában, valamint
      c ) pontjában meghatározott önkormányzati alapjogokat.

      Az Alkotmánybíróság  már  több  határozatában  vizsgálta  az
      Alkotmányban    szabályozott     önkormányzati     alapjogok
      természetét.  [ pl.  : 1/1993.  (I. 13.)  AB határozat,  ABH
      1993, 29. ; 4/1993. (II.12.) AB határozat, ABH 1993, 68-73.;
      57/1994.  (IX. 17.)  AB  határozat, ABH  1994, 316. , 331. ;
      77/1995. (XII.  21.)  AB  határozat,  ABH  1995,  396.  ]  E
      határozataiban megállapította, hogy az Alkotmány 44/A. § (1)
      bekezdésében  szabályozott   alapjogok  a  helyi  képviselő-
      testületek  számára   biztosított  olyan  hatáskörcsoportok,
      amelyek  a  helyi  önkormányzás  körében  az  önkormányzatok
      számára   biztosított   autonómia   alkotmányos   garanciáit
      képezik. Az  önkormányzatokat  az  egyes  alapjogok  körében
      megillető    autonómia     azonban    nem    feltétlen    és
      korlátozhatatlan. Az  alapjogok  szabályozása  elsősorban  a
      kormánnyal és az államigazgatással szemben nyújt alkotmányos
      garanciát  az  önkormányzatok  számára.  A  törvényhozót  az
      Alkotmányban szabályozott  önkormányzati alapjogok  annyiban
      korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el, nem állapíthat meg
      olyan mértékű korlátozásokat, amelyek valamely önkormányzati
      alapjog tartalmának  kiüresedéséhez,  tényleges  elvonásához
      vezetnek.

      A közalkalmazotti  illetmény-előmeneteli rendszernek a helyi
      önkormányzati intézményeknél  történt kötelező bevezetésével
      egyidejűleg az  ebből eredő  terheket a  jogalkotó a Klt. 3.
      72. §  -ában foglaltak szerint megosztotta az önkormányzatok
      és a  központi költségvetés  között. A  megosztás alapján  a
      központi  költségvetést   terheli  a  többletkiadásoknak  az
      önkormányzatok éves  költségvetési bevételén belül az állami
      támogatás   arányának    megfelelő   része.    A    központi
      költségvetést     terhelő     többletkiadás     felét     az
      önkormányzatoknak kell  megelőlegezniük a  saját  bevételeik
      terhére, vagy  úgy, hogy  hitelt  vesznek  fel  e  célra.  A
      központi   költségvetést   terhelő   többletkiadásoknak   az
      önkormányzatok  által  megelőlegezett  50  %-át  a  központi
      költségvetés 1996.  január 1-jétől 3 év alatt negyedévenként
      egyenlő  részletekben   megtéríti,  és   kamatot  fizet   az
      önkormányzatnak   akkor,    ha   a    többletkiadásokat   az
      önkormányzat hitelfelvétel nélkül finanszírozza. Ha pedig az
      önkormányzat  hitelt   vesz  fel   e  célból,   a   központi
      költségvetés  viseli   a  hitel   kamatterheit.    A  Magyar
      Köztársaság  1997.  évi  költségvetéséről  szóló  1996.  évi
      CXXIV.   törvény    58.   §    -a   felhatalmazást    ad   a
      pénzügyminiszternek arra,  hogy az  önkormányzatok  által  a
      pénzintézetekkel  e  célból  kötött  hitelszerződésekben  az
      önkormányzat helyére a pénzügyminiszter lépjen.

      Egyes  indítványozók  álláspontja  szerint  e  rendelkezések
      sértik az  önkormányzatok számára  az Alkotmány  44/A. § (1)
      bekezdés  b)  pontjában  biztosított  a  bevételeikkel  való
      önálló rendelkezéshez való jogot.

      Az Alkotmány  44/A. §  (1)  bekezdés  b)  pontjának  második
      mondata úgy rendelkezik, hogy az önkormányzat a bevételeivel
      önállóan rendelkezik.  A bevételi  forrásokkal  való  önálló
      rendelkezés nem egyetlen jogosultság gyakorlásában nyilvánul
      meg, hanem  döntési jogosultságok,  gazdálkodási  hatáskörök
      gyakorlásának  összességét   jelenti.   Az   egyes   döntési
      jogosultságok korlátozása  nem jelenti  az Alkotmány 44/A. §
      (1) bekezdés  b) pontjának  második fordulatában biztosított
      önkormányzati  alapjog   korlátozását,  mindaddig,  amíg  az
      önkormányzatnak  a  bevételi  forrásaival  való  rendelkezés
      körében  elegendő  mozgástere  marad  ahhoz,  hogy  bevételi
      forrásainak felhasználásáról önálló felelősséggel döntsön.

      Az Klt.  3.  72.  §  (4)  bekezdésének  azon  rendelkezései,
      amelyek - a központi költségvetés megtérítési kötelezettsége
      mellett -  a központi  költségvetést terhelő többletkiadások
      felének megelőlegezését  írják elő az önkormányzatok számára
      kétségtelenül korlátozzák  az önkormányzatoknak  a bevételei
      forrásaikkal való rendelkezési autonómiáját. Azonban mivel a
      korlátozás mértékét  tekintve csak a bevételek meghatározott
      körét  érinti,   rövid  időtartamú,  ideiglenes  korlátozást
      jelent, és  a szabályozás választási lehetőséget biztosít az
      önkormányzatok számára,  hogy  e  kötelezettségüknek  milyen
      módon tesznek  eleget, a  vitatott  szabályok  nem  jelentik
      akadályát annak,  hogy az  önkormányzat bevételi forrásainak
      felhasználásáról  önálló  felelősséggel  döntsön.  Ezért  az
      Alkotmánybíróság   úgy   ítélte   meg,   hogy   a   vitatott
      rendelkezések nem  eredményezik az  Alkotmány  44/A.  §  (1)
      bekezdés  b)  pontjának  második  fordulatában  szabályozott
      önkormányzati   alapjog    alkotmányellenes    korlátozását.

      Az Alkotmány  44/A. §  (1) bekezdés  c)  pontja  alapján  az
      önkormányzat    törvényben     meghatározott    feladatainak
      ellátásához megfelelő  saját bevételre  jogosult, továbbá  e
      feladatokkal arányban  álló állami támogatásban részesül. Ez
      az önkormányzati alapjog arra biztosít alkotmányos garanciát
      a helyi  önkormányzat számára,  hogy ha  törvény  kötelezően
      ellátandó feladatot  ír elő  - s  ezzel korlátozza  feladat-
      ellátási  autonómiáját   -,  a  törvényhozó  gondoskodjék  a
      feladat  ellátásához   szükséges  anyagi   eszközökről.   Az
      Alkotmány e  rendelkezéséből  a  törvényhozó  számára  az  a
      kötelezettség  származik,  hogy  a  helyi  önkormányzatoknak
      törvényben   előírt,    kötelezően    ellátandó    feladatok
      ellátásához  szükséges  pénzeszközökről  -  megfelelő  saját
      bevételi források,  illetőleg e  feladatokkal arányban  álló
      állami támogatás  meghatározásával - köteles gondoskodni. Az
      Alkotmány e  rendelkezése alapján  az Országgyűlés  szabadon
      dönt arról,  hogy miként  gondoskodik  a  törvényben  előírt
      feladatok   ellátásának    anyagi   fedezetéről.   A   helyi
      önkormányzatok kötelezően  ellátandó feladataihoz  szükséges
      anyagi fedezetet  az Országgyűlés  a saját bevételi források
      és a  központi költségvetési hozzájárulások - törvényben, az
      Ötv. -ben,  a helyi  adókról szóló  törvényben,  a  kötelező
      feladatot   előíró    ágazati   törvényekben,   valamint   a
      költségvetési   törvényekben    meghatározott   -    komplex
      rendszerén keresztül  biztosítja. A  saját  bevételeknek  és
      állami költségvetési  hozzájárulásoknak ez a rendszere kell,
      hogy biztosítsa  a törvényben  előírt feladatok  ellátásához
      szükséges pénzügyi  fedezetet az  önkormányzatok számára. Az
      Alkotmány  44/A.   §  (1)   bekezdés  c)  pontjában  foglalt
      rendelkezésből  nem  vezethető  le  a  törvényhozónak  az  a
      kötelezettsége, hogy  minden, törvényi  szabályozásból eredő
      önkormányzati többletkiadást,  a többletkiadás fedezeteként,
      célhoz rendelt  állami költségvetési hozzájárulással köteles
      kompenzálni.

      Az illetményrendszer  kötelező bevezetése  - hasonlóan a 13.
      havi illetmény,  illetőleg a jubileumi jutalom előírásához -
      nem keletkeztet  új feladatot  az önkormányzatok  számára, a
      feladatellátás feltételeiben  eredményez változást.  A helyi
      közszükséglet    kielégítésére     irányuló    önkormányzati
      feladatellátás   feltételeit    megváltoztató    jogszabályi
      módosítás, az  ebből eredő  terhek  önkormányzatra  hárítása
      abban az esetben, ha ez a feladatellátást lehetetlenné teszi
      alkotmányellenes helyzethez  vezethet. A  jogalkotónak kellő
      körültekintéssel  kell   mérlegelnie,  hogy   az   egyébként
      önkormányzati  feladatbővítést   nem   jelentő   jogszabályi
      módosítás terhei  nem vezetnek-e  az  önkormányzati  feladat
      teljesítésének ellehetetlenítéséhez.

      Az államnak az Alkotmány vonatkozó rendelkezései között nagy
      szabadsága    van    a    megfelelő    gazdasági    megoldás
      megválasztására, amelynek  során többek  között  figyelemmel
      lehet  a  központi  költségvetés  illetve  az  önkormányzati
      költségvetés  terhelhetőségére   is.  Az   illetményrendszer
      módosításából eredő többletterhek számításba vétele során az
      állam figyelembe  vette, hogy  a módosítás  nem vezethet  az
      önkormányzatok    ellehetetlenüléséhez     és    ezért     a
      tehermegosztás olyan formáját választotta, amely biztosítani
      képes az  önkormányzatok  működőképességének  megőrzését.  A
      tehermegosztás Klt.  3. 72. §-ában meghatározott formája nem
      áll ellentétben  az  Alkotmány  44/A.  §  (1)  bekezdés  c )
      pontjában foglaltakkal.

      Az Alkotmánybíróság  a fentiekre  tekintettel  a  rendelkező
      részben foglaltak szerint határozott.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                               Dr. Ádám Antal
                               alkotmánybíró

                              Dr. Holló András
                            előadó alkotmánybíró

                Dr. Kilényi Géza           Dr. Lábady Tamás
                    alkotmánybíró          alkotmánybíró

              Dr. Szabó András         Dr. Tersztyánszky Ödön
                  alkotmánybíró             alkotmánybíró

               Dr. Vörös Imre             Dr. Zlinszky János
               alkotmánybíró                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        2/1997. (I. 22.)
        Date of the decision:
        .
        01/21/1997
        .
        .