A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség, valamint jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványok tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság 1992. évi
költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1992. évi
szabályairól szóló 1991. évi XCI. törvénnyel, valamint a
Magyar Köztársaság 1993. évi költségvetéséről szóló 1992.
évi LXXX. törvénnyel összefüggésben a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló
indítványt, továbbá a Magyar Köztársaság 1994. évi
költségvetéséről szóló 1993. évi CXI. törvény 72. § (2) ,
valamint (4) - (5) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Magyar Köztársaság 1992. évi költségvetéséről és az
államháztartás vitelének 1992. évi szabályairól szóló 1991.
évi XCI. törvénnyel ( a továbbiakban : Klt. 1. ) , valamint
a Magyar Köztársaság 1993. évi költségvetéséről szóló 1992.
évi LXXX. törvénnyel ( a továbbiakban : Klt. 2. )
összefüggésben mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítása tárgyában, továbbá a
Magyar Köztársaság 1994. évi költségvetéséről szóló 1993.
évi CXI. törvény ( a továbbiakban : Ktl. 3. ) 72. § (2) ,
valamint (4) - (5) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítása és megsemmisítése tárgyában több indítvány
érkezett. Az Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette
és azokat egy eljárásban bírálta el.
1. Indítványozók azért kérik a Klt. 1-gyel, illetve a
Klt. 2-vel összefüggésben az alkotmányellenes mulasztás
megállapítását, mert e költségvetési törvények nem
biztosították az önkormányzatoknak a köztisztviselőt, a
közalkalmazottat megillető 13. havi illetmény és jubileumi
jutalom költségvetési fedezetét. Megítélésük szerint a
köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény
( a továbbiakban : Ktv. ) 49. § (1) bekezdése, a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.
törvény ( a továbbiakban : Kjt. ) 68. § (1) bekezdése, 78.
§ (1) - (2) bekezdése, a köztisztviselők munkavégzéséről,
munka- és pihenőidejéről, jutalmazásáról, valamint
juttatásairól szóló 170/1992. (XII. 22.) Korm. rendelet 4. §
(1) bekezdése az önkormányzatoknak olyan új feladatokat
adnak, amelyek alkotmányos feltétele a feladat ellátásához
szükséges saját bevétel, illetve a feladattal arányban álló
állami támogatás biztosítása. Az állam elmulasztotta a
feladat ellátásához szükséges pénzeszközök rendelkezésre
bocsátását és ezzel megsértette az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdés c ) pontjának rendelkezését.
2. Indítványozók másik csoportja azért tartja
alkotmányellenesnek a Klt. 3. 72. § (4) , (5) bekezdéseit,
mert azok alapján a Kjt. általi fizetési fokozatoknak
megfelelő közalkalmazotti illetmény terheiből a központi
költségvetés csak az önkormányzatok éves költségvetési
bevételén belül az állami támogatás arányának megfelelő
részét fedezi, méghozzá olyképpen, hogy a támogatás 50%-át
az önkormányzatoknak kell saját forrásból, vagy a
számlavezető pénzintézettől felvett hitelből
megelőlegezniük. Megítélésük szerint a rendelkezés
ellentétben áll az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c )
pontjában foglaltakkal.
Egyik indítványozó szerint azért is alkotmányellenes a Klt.
3. 72. § (2) bekezdése, mert a támogatás kiszámításának
alapjául az 1993. december 31-i illetmény és a Kjt. alapján
járó kötelező illetmény különbözetét veszi. Ez a szabály
kedvezőtlen helyzetbe hozza azokat az önkormányzatokat,
amelyek a a Kjt. szerinti illetménybeállást részlegesen vagy
teljesen önerőből már 1993. december 31-e előtt
biztosították. Az ő esetükben nem vagy csak korlátozott
mértékben valósul meg az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c )
pontjában foglalt rendelkezés.
II.
Az indítványok nem megalapozottak.
1. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c ) pontja alapján
a helyi képviselő-testület az önkormányzat törvényben
meghatározott feladatainak ellátásához megfelelő saját
bevételre jogosult, továbbá e feladatokkal arányban álló
állami támogatásban részesül.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49. §
(1) bekezdése szerint, ha az Alkotmánybíróság hivatalból,
illetőleg bárki indítványára azt állapítja meg, hogy a
jogalkotó szerv a jogszabályi felhatalmazásból származó
jogalkotói feladatát elmulasztotta és ezzel
alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
szervet - határidő megjelölésével - felhívja feladatának
teljesítésére.
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény ( a
továbbiakban : Ötv. ) 87. § (2) bekezdése alapján új
önkormányzati feladat megállapítása esetén az Országgyűlés
egyidejűleg biztosítja az ellátáshoz szükséges pénzügyi
fedezetet.
Az Alkotmánybíróság a továbbiakban azt vizsgálta, hogy a
Ktv. és a Kjt. a köztisztviselőket és a közalkalmazottakat
megillető 13. havi illetményre, jubileumi jutalomra
vonatkozó rendelkezései tekinthetők-e olyan új önkormányzati
feladatnak, ami megalapozza az Országgyűlés Ötv. 87. § (2)
bekezdésében meghatározott kötelezettségét.
A 13. havi illetmény és a jubileumi jutalom a munkavégzésre
irányuló köztisztviselői, illetve közalkalmazotti
jogviszonyon alapuló jogosultság. Mindkét juttatási formáról
- ha nem is a Ktv. illetve Kjt. jelenlegi szabályai szerint
- rendelkeztek az 1992. június 30-ig hatályos munkajogi
jogszabályok. A jubileumi jutalomra a korábbi jogszabályok
alapján is jogosult volt a munkavállaló, változás a
mértékben és a 30 éves közszolgálati, közalkalmazotti
jogviszony elismerésében következett be, míg a 13. havi
illetmény a jutalmat váltotta fel. A közszolgálati és a
közalkalmazotti jogviszonyok alapján a felek jogait és
kötelezettségeit megállapító jogszabályok módosulása miatt
bekövetkezett változás azonban nem értelmezhető
önkormányzati feladatkör bővülésének, még akkor sem, ha az a
munkáltatói kötelezettség változását is jelenti. A
munkajogi, a társadalombiztosítási szabályok módosulása
esetén nem az önkormányzati feladatok bővüléséről, hanem a
feladatellátás feltételeiben bekövetkezett változásról van
szó. Az önkormányzati feladatok lényege az önkormányzatok
rendeltetésében gyökerezik, ami a helyi közügyek önálló
intézésében, valamint a helyi közszükséglet kielégítésére
irányuló szervező munkában határozható meg. Ezek körét a
kötelező feladatokat illetően törvény, egyébként pedig az
önkormányzat döntése állapítja meg. A tevékenységek
feltételeit meghatározó jogszabályi kötelezettségek
terhesebbé válása nem vezet az önkormányzati feladatkör
kibővüléséhez.
Indítványozó tévedett, amikor a jogszabályi változások
terhesebbé válásából arra következtetett, hogy ez egyúttal
önkormányzatok részére új feladat meghatározását is jelenti
és megalapozza az Országgyűlés Ötv. 87. § (2) bekezdésében
meghatározott kötelezettségét.
2. Az Alkotmánybíróság megállapította azt is, hogy a
Klt. 3. 72. §-ában a közalkalmazotti illetményrendszer
kötelező bevezetésével kapcsolatos többletkiadások
fedezetére megállapított rendelkezések nem sértik az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének b ) pontjában, valamint
c ) pontjában meghatározott önkormányzati alapjogokat.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában vizsgálta az
Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjogok
természetét. [ pl. : 1/1993. (I. 13.) AB határozat, ABH
1993, 29. ; 4/1993. (II.12.) AB határozat, ABH 1993, 68-73.;
57/1994. (IX. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316. , 331. ;
77/1995. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1995, 396. ] E
határozataiban megállapította, hogy az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdésében szabályozott alapjogok a helyi képviselő-
testületek számára biztosított olyan hatáskörcsoportok,
amelyek a helyi önkormányzás körében az önkormányzatok
számára biztosított autonómia alkotmányos garanciáit
képezik. Az önkormányzatokat az egyes alapjogok körében
megillető autonómia azonban nem feltétlen és
korlátozhatatlan. Az alapjogok szabályozása elsősorban a
kormánnyal és az államigazgatással szemben nyújt alkotmányos
garanciát az önkormányzatok számára. A törvényhozót az
Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjogok annyiban
korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el, nem állapíthat meg
olyan mértékű korlátozásokat, amelyek valamely önkormányzati
alapjog tartalmának kiüresedéséhez, tényleges elvonásához
vezetnek.
A közalkalmazotti illetmény-előmeneteli rendszernek a helyi
önkormányzati intézményeknél történt kötelező bevezetésével
egyidejűleg az ebből eredő terheket a jogalkotó a Klt. 3.
72. § -ában foglaltak szerint megosztotta az önkormányzatok
és a központi költségvetés között. A megosztás alapján a
központi költségvetést terheli a többletkiadásoknak az
önkormányzatok éves költségvetési bevételén belül az állami
támogatás arányának megfelelő része. A központi
költségvetést terhelő többletkiadás felét az
önkormányzatoknak kell megelőlegezniük a saját bevételeik
terhére, vagy úgy, hogy hitelt vesznek fel e célra. A
központi költségvetést terhelő többletkiadásoknak az
önkormányzatok által megelőlegezett 50 %-át a központi
költségvetés 1996. január 1-jétől 3 év alatt negyedévenként
egyenlő részletekben megtéríti, és kamatot fizet az
önkormányzatnak akkor, ha a többletkiadásokat az
önkormányzat hitelfelvétel nélkül finanszírozza. Ha pedig az
önkormányzat hitelt vesz fel e célból, a központi
költségvetés viseli a hitel kamatterheit. A Magyar
Köztársaság 1997. évi költségvetéséről szóló 1996. évi
CXXIV. törvény 58. § -a felhatalmazást ad a
pénzügyminiszternek arra, hogy az önkormányzatok által a
pénzintézetekkel e célból kötött hitelszerződésekben az
önkormányzat helyére a pénzügyminiszter lépjen.
Egyes indítványozók álláspontja szerint e rendelkezések
sértik az önkormányzatok számára az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdés b) pontjában biztosított a bevételeikkel való
önálló rendelkezéshez való jogot.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés b) pontjának második
mondata úgy rendelkezik, hogy az önkormányzat a bevételeivel
önállóan rendelkezik. A bevételi forrásokkal való önálló
rendelkezés nem egyetlen jogosultság gyakorlásában nyilvánul
meg, hanem döntési jogosultságok, gazdálkodási hatáskörök
gyakorlásának összességét jelenti. Az egyes döntési
jogosultságok korlátozása nem jelenti az Alkotmány 44/A. §
(1) bekezdés b) pontjának második fordulatában biztosított
önkormányzati alapjog korlátozását, mindaddig, amíg az
önkormányzatnak a bevételi forrásaival való rendelkezés
körében elegendő mozgástere marad ahhoz, hogy bevételi
forrásainak felhasználásáról önálló felelősséggel döntsön.
Az Klt. 3. 72. § (4) bekezdésének azon rendelkezései,
amelyek - a központi költségvetés megtérítési kötelezettsége
mellett - a központi költségvetést terhelő többletkiadások
felének megelőlegezését írják elő az önkormányzatok számára
kétségtelenül korlátozzák az önkormányzatoknak a bevételei
forrásaikkal való rendelkezési autonómiáját. Azonban mivel a
korlátozás mértékét tekintve csak a bevételek meghatározott
körét érinti, rövid időtartamú, ideiglenes korlátozást
jelent, és a szabályozás választási lehetőséget biztosít az
önkormányzatok számára, hogy e kötelezettségüknek milyen
módon tesznek eleget, a vitatott szabályok nem jelentik
akadályát annak, hogy az önkormányzat bevételi forrásainak
felhasználásáról önálló felelősséggel döntsön. Ezért az
Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy a vitatott
rendelkezések nem eredményezik az Alkotmány 44/A. § (1)
bekezdés b) pontjának második fordulatában szabályozott
önkormányzati alapjog alkotmányellenes korlátozását.
Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c) pontja alapján az
önkormányzat törvényben meghatározott feladatainak
ellátásához megfelelő saját bevételre jogosult, továbbá e
feladatokkal arányban álló állami támogatásban részesül. Ez
az önkormányzati alapjog arra biztosít alkotmányos garanciát
a helyi önkormányzat számára, hogy ha törvény kötelezően
ellátandó feladatot ír elő - s ezzel korlátozza feladat-
ellátási autonómiáját -, a törvényhozó gondoskodjék a
feladat ellátásához szükséges anyagi eszközökről. Az
Alkotmány e rendelkezéséből a törvényhozó számára az a
kötelezettség származik, hogy a helyi önkormányzatoknak
törvényben előírt, kötelezően ellátandó feladatok
ellátásához szükséges pénzeszközökről - megfelelő saját
bevételi források, illetőleg e feladatokkal arányban álló
állami támogatás meghatározásával - köteles gondoskodni. Az
Alkotmány e rendelkezése alapján az Országgyűlés szabadon
dönt arról, hogy miként gondoskodik a törvényben előírt
feladatok ellátásának anyagi fedezetéről. A helyi
önkormányzatok kötelezően ellátandó feladataihoz szükséges
anyagi fedezetet az Országgyűlés a saját bevételi források
és a központi költségvetési hozzájárulások - törvényben, az
Ötv. -ben, a helyi adókról szóló törvényben, a kötelező
feladatot előíró ágazati törvényekben, valamint a
költségvetési törvényekben meghatározott - komplex
rendszerén keresztül biztosítja. A saját bevételeknek és
állami költségvetési hozzájárulásoknak ez a rendszere kell,
hogy biztosítsa a törvényben előírt feladatok ellátásához
szükséges pénzügyi fedezetet az önkormányzatok számára. Az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c) pontjában foglalt
rendelkezésből nem vezethető le a törvényhozónak az a
kötelezettsége, hogy minden, törvényi szabályozásból eredő
önkormányzati többletkiadást, a többletkiadás fedezeteként,
célhoz rendelt állami költségvetési hozzájárulással köteles
kompenzálni.
Az illetményrendszer kötelező bevezetése - hasonlóan a 13.
havi illetmény, illetőleg a jubileumi jutalom előírásához -
nem keletkeztet új feladatot az önkormányzatok számára, a
feladatellátás feltételeiben eredményez változást. A helyi
közszükséglet kielégítésére irányuló önkormányzati
feladatellátás feltételeit megváltoztató jogszabályi
módosítás, az ebből eredő terhek önkormányzatra hárítása
abban az esetben, ha ez a feladatellátást lehetetlenné teszi
alkotmányellenes helyzethez vezethet. A jogalkotónak kellő
körültekintéssel kell mérlegelnie, hogy az egyébként
önkormányzati feladatbővítést nem jelentő jogszabályi
módosítás terhei nem vezetnek-e az önkormányzati feladat
teljesítésének ellehetetlenítéséhez.
Az államnak az Alkotmány vonatkozó rendelkezései között nagy
szabadsága van a megfelelő gazdasági megoldás
megválasztására, amelynek során többek között figyelemmel
lehet a központi költségvetés illetve az önkormányzati
költségvetés terhelhetőségére is. Az illetményrendszer
módosításából eredő többletterhek számításba vétele során az
állam figyelembe vette, hogy a módosítás nem vezethet az
önkormányzatok ellehetetlenüléséhez és ezért a
tehermegosztás olyan formáját választotta, amely biztosítani
képes az önkormányzatok működőképességének megőrzését. A
tehermegosztás Klt. 3. 72. §-ában meghatározott formája nem
áll ellentétben az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés c )
pontjában foglaltakkal.
Az Alkotmánybíróság a fentiekre tekintettel a rendelkező
részben foglaltak szerint határozott.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
alkotmánybíró
Dr. Holló András
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |