English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00203/2022
Első irat érkezett: 01/20/2022
.
Az ügy tárgya: A Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (népszavazási kérdés hitelesítése; álláskeresési járadék)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
Soron kívüli eljárás.
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 02/08/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Sulyok Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panaszában a Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri.
Egy magánszemély szervező által a Nemzeti Választási Bizottsághoz (a továbbiakban: NVB) 2021. július 21-én benyújtott népszavazásra javasolt kérdést az NVB 2021. augusztus 30. napján kelt, a Magyar Közlönyben 24/2021. (VIII.31.) számon közzétett határozatával hitelesítette. A kérdés szövege a következő: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az álláskeresési járadék folyósításának leghosszabb időtartama 270 nap legyen?”
A Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzésével az NVB 24/2021. (VIII.31.) számú határozatát helybenhagyta.
Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria végzése alaptörvény-ellenes, mert eljárása során nem fordított kellő figyelmet a népszavazási kérdésből fakadó jogalkotási kötelezettség alkotmányossági szempontú értékelésére, csupán a kérdés egyértelműségét, illetve azt vizsgálta, hogy a kérdés nem ütközik-e tiltott tárgykörbe. Utóbbi kapcsán megállapította, hogy az álláskeresési járadék - mint felülről nyitott előírányzat - módosítása nem eredményezi a költségvetési törvény módosítását. Az indítványozó ezzel szemben azt állítja, hogy az álláskeresési járadék folyósítási idejének növelése befolyásolja az állam kiadásait, így annak következtében közvetlenül sérülne az emberi méltósághoz való joga, a művelődéshez és oktatáshoz való joga, valamint az egészséghez való joga..
.
Támadott jogi aktus:
    A Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
II. cikk
XI. cikk (1) bekezdés
XI. cikk (2) bekezdés
XX. cikk

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_203_0_2022_inditvany_anonim.pdfIV_203_0_2022_inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
IV_203_7_2022_állásfl_Igmin_anonim.pdfIV_203_7_2022_állásfl_Igmin_anonim.pdf
.
A döntés száma: 3255/2022. (VI. 3.) AB végzés
.
Az ABH 2022 tárgymutatója: érintettség (alkotmányjogi panasz eljárásban) népszavazási eljárásban
.
A döntés kelte: Budapest, 05/17/2022
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2022.05.03 10:00:00 Teljes ülés
2022.05.17 10:00:00 Teljes ülés

.

.
A döntés szövege (pdf):
3255_2022 AB végzés.pdf3255_2022 AB végzés.pdf
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság teljes ülése alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s t:

    Az Alkotmánybíróság a Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
    I n d o k o l á s

    [1] 1. Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. § (1) bekezdése alapján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő. E panaszában az indítványozó a Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását, és az azt megelőző eljárásban hozott határozat megsemmisítését, valamint a Kúriának a végrehajtás felfüggesztésére való felhívását kérte az Alkotmánybíróságtól az Alaptörvény II. cikk, XI. cikk (1) és (2) bekezdései, XX. cikk (1) és (2) bekezdései és 8. cikk (3) bekezdés b) pontja sérelmére hivatkozással.

    [2] 2. Egy magánszemély népszavazást kezdeményezett, amelynek nyomán a Nemzeti Választási Bizottság (a továbbiakban: NVB) 2021. augusztus 30. napján kelt, a Magyar Közlönyben 24/2021. (VIII. 31.) számon közzétett határozatával hitelesítette az alábbi népszavazásra javasolt kérdést: „Egyetért-e Ön azzal, hogy az álláskeresési járadék folyósításának leghosszabb időtartama 270 nap legyen?” A kérelmezők felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be e határozattal szemben a Kúriához, amelyben a kérdés hitelesítésének megtagadását kérték. A Kúria Knk.I.40.793/2021/9. számú végzésével az NVB határozatát helybenhagyta. Az indítványozó álláspontja szerint a Kúria ezzel olyan népszavazási kérdés hitelesítését hagyta helyben, amely sérti az emberi méltósághoz, a művelődéshez és oktatáshoz, továbbá az egészséghez való alapvető jogot, valamint tiltott tárgykörbe ütközik.

    [3] 3. Az indítványozó panasza indokolásában a népszavazási kérdés tiltott tárgykörbe ütközésére hivatkozva állította, hogy a Kúria érvelése elvi hibában szenved. A Kúria arra alapozta döntését, hogy a kérdés felülről nyitott költségvetési előirányzatra vonatkozik, amely törvénymódosítás nélkül túlléphető. Ebből fakadóan a Kúria szerint a kérdés és a költségvetési törvény között érdemi és közvetlen kapcsolat nem áll fenn, a kérdés nem ütközik tiltott tárgykörbe, hiszen nem célozza a költségvetési törvény módosítását, annak szükségessége abból okszerűen nem következik, illetőleg nem irányul kiadás konkrét meghatározására. Az indítványozó szerint a Kúria pusztán formális szempontból vizsgálta a felülről nyitott előirányzatok jogi természetét. Bár annak módosulása nem jár közvetlenül a költségvetési törvény módosításával, de befolyással van az állami kiadásokra, az államháztartási hiány összegére, az államadósság mértékére. Hangsúlyozta továbbá, hogy az állami források végesek, egy felülről nyitott előirányzat növekedése azt eredményezné, hogy az állam más, zárt előirányzatokból kénytelen átcsoportosítani, amely közvetlenül a költségvetési törvény módosításához, valamint alapjogsérelemhez vezetne.
    [4] Az alapjogsérelem kapcsán az indítványozó előadta, hogy a művelődéshez és oktatáshoz, valamint az egészséghez, végső soron pedig az emberi méltósághoz való jogot sérti, hogy a költségvetési források átcsoportosításának következtében alacsonyabb finanszírozási keret alapján működő oktatási, egészségügyi, közművelődési intézmények látnák el az állam kötelezően biztosítandó feladatait. Az emberi méltósághoz való jog sérelmét illetően hivatkozott továbbá arra, hogy a határvédelmi, illetve közbiztonsággal összefüggő feladatok ellátása alapvető állami kötelezettségnek tekintendő, e rendvédelmi intézményrendszer hatékony működése nélkül az emberi méltóság széleskörű biztosítása elképzelhetetlen, továbbá sérül az állam szuverenitása is.
    [5] Megjegyezte az indítványozó, hogy a Kúria jogértelmezésének megfelelően gyakorlatilag korlátlan anyagi juttatásokról lehetne népszavazást tartani a felülről nyitott előirányzatokat illetően. Ez akár oda is vezethetne, hogy a magyar állam képtelen lenne tartani az államadósság szabályait az Alaptörvénynek megfelelően.

    [6] 4. Az indítvánnyal kapcsolatos jogi álláspontjáról az igazságügyi miniszter amicus curiae beadványban tájékoztatta az Alkotmánybíróságot.

    [7] 5. Az Abtv. 56. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint az Alkotmánybíróságnak elsődlegesen az alkotmányjogi panasz befogadhatóságáról szükséges döntenie.
    [8] Az Alkotmánybíróság a 3195/2014. (VII. 15.) AB végzésében áttekintette a népszavazási kérdés hitelesítésével kapcsolatos kúriai végzés alkotmánybírósági felülvizsgálatára irányuló alkotmányjogi panaszokkal kapcsolatos eljárási, jogértelmezési, hatásköri szabályokat. E végzésében az Alkotmánybíróság azt állapította meg, hogy „a népszavazással összefüggő eljárásoknak az Alkotmánybíróság egyes, az Alaptörvényben és az Abtv.-ben rögzített hatáskörei gyakorlása szempontjából három szakasza lehet: a népszavazási kezdeményezés (választópolgári kezdeményezés, a kérdés benyújtása, hitelesítése, az aláírásgyűjtés, az aláírások ellenőrzése), a népszavazás elrendelése és a köztársasági elnöki kitűzés utáni szakasz.” (Indokolás [20]) Megállapította továbbá, hogy a népszavazási kérdés hitelesítése körében hozott kúriai döntés mint bírósági döntés az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja és az Abtv. 27. §-a alapján támadható meg alkotmányjogi panasszal {3195/2014. (VII. 15.) AB végzés, Indokolás [21], megerősítette: 28/2015. (IX. 24.) AB határozat, Indokolás [18]; 33/2021. (XII. 22.) AB határozat, Indokolás [13]; 3107/2022. (III. 10.) AB végzés, Indokolás [8]; 3108/2022. (III. 10.) AB végzés, Indokolás [11]; 3109/2022. (III. 10.) AB végzés, Indokolás [9]}.
    [9] Az Abtv. 52. § (1) bekezdése értelmében az indítványnak határozott kérelmet kell tartalmaznia. A kérelem akkor határozott, ha megfelel az Abtv. 52. § (1b) bekezdés a)–f) pontjaiban foglalt kritériumoknak. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány e feltételeknek megfelel. Az indítvány az Alkotmánybíróság hatáskörére és az indítványozó jogosultságára vonatkozó egyértelmű hivatkozást tartalmaz, megjelöli az Alaptörvény megsértett rendelkezéseit, illetve a sérelmezett bírói döntést, amelynek megsemmisítését kifejezetten kéri, megindokolva annak Alaptörvénybe ütközését.

    [10] 6. Az Alkotmánybíróság ezt követően az Abtv. 56. § (2) bekezdése alapján az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, különösen a 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket vizsgálta meg.
    [11] A Kúria határozata 2021. december 8-án került közzétételre, az alkotmányjogi panaszt pedig 2022. január 18-án adták postára. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó alkotmányjogi panaszát határidőben nyújtotta be.
    [12] Az indítványozó érintettségét arra alapozta, hogy a hitelesítés esetén megtartandó, esetlegesen érvényes és eredményes népszavazás az „igen” válaszok többsége esetén kihatással lesz az állam kötelezően ellátandó feladataira szánt költségvetési források mértékére, ezek mentén az alapjogokra, így közvetlenül fennáll az alapjogsérelem megvalósulásának esélye. Hivatkozott a 33/2012. (VII. 17.) AB határozatban kifejtettekre, amely ügyben az Alkotmánybíróság érintettnek tekintette azokat az indítványozókat, akiknek az ügyében a támadott jogszabály alkalmazása, azaz végrehajtása megkezdődött, de rögzítette, hogy az érintettség abban az esetben is megállapítható, ha jogszabály alkalmazására, érvényesítésére szolgáló cselekmények ugyan még nem történtek, de jogszabály erejénél fogva olyan jogi helyzet keletkezett, amelyből egyértelműen következik, hogy a panaszolt jogsérelem belátható időn belül kényszerítően bekövetkezik. Hivatkozott továbbá a 28/2015. (IX. 24.) AB határozat indokolásának [21]–[22] bekezdéseiben kidolgozott érintettségi kritériumokra is.
    [13] Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy önmagában az a körülmény, hogy a népszavazás absztrakt módon kihatással lehet a kötelezően ellátandó állami feladatokra előirányzott költségvetési források mértékén keresztül az alapjogokra, nem jelenti feltétlenül azt, hogy az indítványozó a Kúria NVB határozatot helybenhagyó végzése tekintetében érintett. „Az érintettség ilyen tág értelmezése arra a helytelen következtetésre vezetne, hogy a Kúria NVB határozatot helybenhagyó végzését lényegében bármely cselekvőképes magyar állampolgár megtámadhatná. Az érintettség megállapíthatóságához az ilyen ügyekben legalábbis az szükséges, hogy a hitelesített kérdés, illetve az alapján megalkotandó jogszabály az indítványozó Alaptörvényben foglalt jogaira valamely […] különös tulajdonsága következtében legyen kihatással. Az Alkotmánybíróság 28/2015. (IX. 24.) AB határozata alapjául szolgáló ügyben a természetes személy indítványozók érintettsége azon különös tulajdonságuk következtében állt fenn, hogy olyan nők voltak, akik a mondott törvényi rendelkezés alapján már kérték a jogosultsági feltételek eljáró nyugdíjszerv általi megállapítását, illetve nyilatkoztak arról, hogy élni kívánnak a kedvezményes nyugdíjba vonulás lehetőségével. […] Az indítványozó által értelmezett érintettség túl széles, popularis actióvá tágítaná az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panaszt, ami ellentétes annak alkotmányos rendeltetésével.” {3150/2016. (VII. 22.) AB végzés, Indokolás [20]}
    [14] A 33/2012. (VII. 17.) AB határozattal összefüggésben előadottakkal kapcsolatban az Alkotmánybíróság rögzíti, hogy azok az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján indult panaszeljárásra vonatkoznak, jelen ügyben azonban az indítványozó az Abtv. 27. § (1) bekezdése alapján terjesztette elő indítványát. Az Abtv. 26. § (2) bekezdés szerinti, úgynevezett kivételes vagy közvetlen panasz bírói döntés nélkül, közvetlenül a norma ellen irányul, s az érintettség kapcsán az Alkotmánybíróság az indítványozó alapjogában való személyes, közvetlen és aktuális sérelmet vagy annak a jogi helyzetből fakadóan közvetlenül belátható időn belüli kényszerítő bekövetkezését követeli meg. Ezzel szemben a bírói döntések ellen irányuló, Abtv. 27. § (1) bekezdése szerinti valódi alkotmányjogi panasz esetén az Alkotmánybíróság az egyedi ügyben való érintettséget vizsgálja, amelynek minimuma az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint országos népszavazások esetén a fentiekben kifejtetteknek megfelelően az, hogy az indítványozó valamely olyan különös tulajdonságára hivatkozzon, amelynél fogva a hitelesített kérdés, illetve az alapján megalkotandó jogszabály az Alaptörvényben foglalt jogaira kihat. Jelen ügyben az indítványozó kapcsán a panaszeljárás típusának megfelelő érintettség nem merült fel.
    [15] Az előzőekből következően az indítvány nem felel meg az Abtv. 27. §-ban írt tartalmi követelménynek, ugyanis az indítványozó nem jelölt meg olyan speciális tulajdonságot, amelyre tekintettel a bírói döntés tekintetében érintett lenne.

    [16] 7. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 56. § (3) bekezdése szerint eljárva, az Ügyrend 30. § (2) bekezdés c) pontja alapján visszautasította.
        Dr. Sulyok Tamás s. k.,
        az Alkotmánybíróság elnöke,

        előadó alkotmánybíró
        .
        Dr. Czine Ágnes s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Handó Tünde s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Hörcherné dr. Marosi Ildikó s. k.,
        alkotmánybíró




        Dr. Juhász Miklós s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Sulyok Tamás s. k.,
        az Alkotmánybíróság elnöke,
        az aláírásban akadályozott
        dr. Pokol Béla
        alkotmánybíró helyett

        Dr. Sulyok Tamás s. k.,
        az Alkotmánybíróság elnöke,
        az aláírásban akadályozott
        dr. Schanda Balázs
        alkotmánybíró helyett

        Dr. Szalay Péter s. k.,
        alkotmánybíró
        .
        Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Horváth Attila s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Sulyok Tamás s. k.,
        az Alkotmánybíróság elnöke,
        az aláírásban akadályozott
        dr. Juhász Imre
        alkotmánybíró helyett

        Dr. Márki Zoltán s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Salamon László s. k.,
        alkotmánybíró




        Dr. Szabó Marcel s. k.,
        alkotmánybíró




        Dr. Szívós Mária s. k.,
        alkotmánybíró
        .

        .
        English:
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        01/20/2022
        Subject of the case:
        .
        Constitutional complaint aimed at establishing the lack of conformity with the Fundamental Law and annulling the ruling No. Knk.I.40.793/2021/9 of the Curia (authentication of a question to be put on referendum; jobseekers’ benefit)
        Number of the Decision:
        .
        3255/2022. (VI. 3.)
        Date of the decision:
        .
        05/17/2022
        .
        .