Hungarian
Ügyszám:
.
1197/B/1996
Előadó alkotmánybíró: Sólyom László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 40/1997. (VII. 1.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1997/282
.
A döntés kelte: Budapest, 06/24/1997
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítványok  tárgyában - Dr.
    Zlinszky János  alkotmánybíró különvéleményével - meghozta a
    következő

                           határozatot :

    Az  Alkotmánybíróság   a  tervező-   és  szakértő  mérnökök,
    valamint építészek szakmai kamaráiról szóló 1996. évi LVIII.
    törvény   1.    §-a,    25.    §-a    valamint    52.    §-a
    alkotmányellenességének megállapítására  és megsemmisítésére
    irányuló indítványokat elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

      A tervező-  és szakértő mérnökök, valamint építészek szakmai
      kamaráiról  szóló   1996.  évi   LVIII.   törvénnyel   (   a
      továbbiakban  :     Mkt.  )  kapcsolatban  számos  indítvány
      érkezett  az  Alkotmánybírósághoz.  Az  Alkotmánybíróság  az
      indítványokat -  tekintettel azok  tartalmi összefüggésére -
      egyesítette, és  az alkotmányossági  vizsgálatot egy eljárás
      keretében folytatta le.

      1. Az építéstervezési jogosultság részletes feltételeit ( az
      építéstervezési jogosultságról  szóló 8/1986.  (III. 20.) MT
      rendeletben   kapott   felhatalmazás   alapján  )  a 3/1986.
      (III.20.) ÉVM  rendelet (  a továbbiakban : R. ) állapította
      meg. Az R. 2. § (1) bekezdése szerint  építéstervezést  csak
      szakirányú felsőfokú  szakképesítéssel és szakmai, illetőleg
      építéstervezői     gyakorlattal     rendelkező     személyek
      végezhetnek.  A   3.  §   (1)  bekezdése   szerint  tervezői
      jogosultsággal az  a személy  rendelkezik, aki a) szakirányú
      egyetemi  szakképesítést   szerzett,  vagy   b)   szakirányú
      főiskolai szakképesítésének  megszerzését követően  legalább
      hároméves, szakirányú szakmai gyakorlatot szerzett.

      Az R.  7. §  (1) bekezdése szerint a tervezői jogosultsággal
      rendelkező személyeket  Tervezői Névjegyzékbe kell foglalni.
      A 11.  § szerint  a  Tervezői  Névjegyzékbe  való  felvétel,
      kizárás, illetve  az abból  való törlés ügyében első fokon a
      kérelmező lakóhelye  szerint illetékes  szakigazgatási szerv
      határoz. Az  Mkt. 3.  § (1)  bekezdés a)  pontja és  51. §-a
      szerint a Tervezői, illetve Szakértői Névjegyzékbe vételről,
      kizárásról és  törlésről  első  fokon  a  területi  mérnöki,
      illetve építész kamarák határoznak - a hatályos jogszabályok
      alapján.

      A  R.  7.  §  (4)  bekezdése  kivételt  engedő  rendelkezést
      tartalmazott  a   Tervezői   Névjegyzékbe   való   felvételt
      illetően. E  bekezdés szerint ugyanis a szakirányú középfokú
      ( felső ipariskolai, technikusi ) szakképesítéssel, legalább
      ötéves szakirányú szakmai gyakorlattal rendelkező személy is
      kérhette felvételét  a  Tervezői  Névjegyzékbe.  A  Tervezői
      Névjegyzékbe ily  módon felvételt  nyert személy azonban nem
      rendelkezik teljes tervezői jogosultsággal :  az R. 1. számú
      melléklete  tartalmazza   azokat   a   munkákat,   amelyeket
      építéstervezési tevékenysége körében elvégezhet.

      A 16/1990.  (V. 14.) KöHÉM rendelet ( a továbbiakban : Rm. )
      módosította a  R. 7.  § (4) bekezdését, a jövőre vonatkozóan
      megszüntette  a   kivételezés  lehetőségét.   E  szerint  az
      építésztechnikusi,   vagy    építész    felső    ipariskolai
      szakképesítéssel  rendelkező  személy,  a  szakképesítésének
      megszerzését  követően  kifejtett  legalább  ötéves  szakmai
      gyakorlat  alapján,   csak  akkor  kérheti  a  felvételét  a
      Tervezői Névjegyzékbe, ha szakképesítését 1990. december 31.
      napja előtt  szerezte. E  személyek továbbra is csak az Rnek
      az Rmmel  módosított 1.  számú  mellékletében  meghatározott
      építéstervezési tevékenységek körében végezhetnek munkát.

      2.  Az   Mkt.  1.   §   (1)   bekezdése   szerint   törvény,
      kormányrendelet vagy  miniszteri rendelet  által engedélyhez
      és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mérnöki és építészeti
      tervezői és  műszaki szakértői tevékenység csak az Mkt. -ben
      szabályozott  kamarai  tagság  alapján  folytatható.  A  (3)
      bekezdés szerint  a Ptk.  685.  §-ának  c)  pontja  szerinti
      gazdálkodó  szervezet   és  más   jogi  személy  mérnöki  és
      építészeti tervezői  és műszaki szakértői tevékenységet csak
      az  Mkt.   1.  §   (1)  bekezdésében  foglalt  feltételeknek
      megfelelő alkalmazottja vagy tagja útján végezhet.

      Az Mkt.  25. §  (1) bekezdés  e) pontja  szerint  a  kamarai
      felvételre  az   jogosult,  aki  eleget  tesz  a  felvételre
      jogosító szakmai feltételeknek, melyek a következők :

      a) a  szakterületnek  megfelelő  szakirányú  képzést  nyújtó
      egyetemen szerzett oklevél és legalább 2 év mérnöki, illetve
      építészeti tevékenységben szerzett szakmai gyakorlat,

      b) a  szakterületnek  megfelelő  szakirányú  képzést  nyújtó
      főiskolán szerzett oklevél és legalább 5 év mérnöki, illetve
      építészeti tevékenységben szerzett szakmai gyakorlat,

      c) a szakterületnek megfelelő szakirányú képzést részlegesen
      nyújtó  egyetemen   szerzett  oklevél   és  legalább   5  év
      szakirányú  mérnöki,   illetve   építészeti   tevékenységben
      szerzett szakmai gyakorlat.

      Az Mkt.  52. §-a  szerint  az  engedélyhez  és  névjegyzékbe
      vételhez kötött  önálló mérnöki  és építészeti  tervezői  és
      műszaki  szakértői  tevékenységre  az  Mkt.  hatálybalépését
      megelőzően kiadott  engedélyek -  amennyiben a jogosultságra
      rendelkező személy a kamarai tagságra nem jogosult - az Mkt.
      hatálybalépését követő  180. napig  érvényesek.  Az  Mkt.  a
      kihirdetését követő 180. napon lépett hatályba.

      3.  Az   Mkt.  e   rendelkezései  -   anélkül,  hogy   külön
      rendelkeznének az  R. egyes  rendelkezéseinek a hatályáról -
      legkésőbb a  törvény  kihirdetésétől  számított  360.  napon
      megszüntetik a lehetőségét, hogy azok a személyek, akik a R.
      7. §  (4)  bekezdése  alapján  láthatták  el,  folytathassák
      építéstervezési tevékenységüket.

      Az indítványozók álláspontja szerint az Mkt. e rendelkezései
      ezért sértik  az Alkotmány  2. §  (1)  bekezdésében  foglalt
      jogállamiság   követelményét,   mely   az   Alkotmánybíróság
      gyakorlata szerint  magában  foglalja  a  jogbiztonságot,  a
      szerzett jogok védelmét.

                                  II.

      1. Az  R. 7.  § (4)  bekezdése lehetőséget  adott arra, hogy
      olyan  személyek   is,  akik  nem  rendelkeznek  a  Tervezői
      Névjegyzékbe való  felvételhez  szükséges  végzettséggel,  a
      névjegyzékbe felvételüket  kérhessék. Az akkori jogszabályok
      szerint   a    névjegyzékbe   történt   felvétel   teremtett
      lehetőséget e  személyeknek az  építéstervezési  tevékenység
      gyakorlására,  az   R.  1.   számú   mellékletében   foglalt
      megszorításokkal.

      A  felvételhez  az  R.  7.  §  (4)  bekezdése  a  szakirányú
      középfokú  szakképesítésen  túl  ötéves  szakirányú  szakmai
      gyakorlatot írt elő. A rendelkezés azonban nem a felvételre,
      hanem csak  a jelentkezésre  való jogosultságot biztosított.
      Nincs ugyanakkor jogszabályi rendelkezés, mely előírná, hogy
      a felvételi  kérelmet milyen további szempontok alapján kell
      elbírálni.

      Az  Rm.   a  hatálybalépését   követő   jövőre   vonatkozóan
      megszüntette e  kivételezés lehetőségét,  ám  nem  érintette
      azok  jogát, akik  azt megelőzően, illetve a hatálybalépését
      ( 1990. május 14. ) követő több mint 9 hónapon belül ( 1990.
      december 31. ) szerezték meg a névjegyzékbe való felvételhez
      szükséges építésztechnikusi  ( építész  felső ipariskolai  )
      szakképesítést.   E    személyek   továbbra   is   kérhették
      felvételüket a névjegyzékbe.

      Az Mkt.  3. § (1) bekezdés a) pontja arról rendelkezik, hogy
      a  névjegyzékekbe   vételről,  kizárásról   és  törlésről  a
      hatályos jogszabályok alapján első fokon a területi mérnöki,
      illetve építész kamarák, mint illetékes szakhatósági szervek
      (  R.   11.  §  )  határoznak,  az  államigazgatási  eljárás
      általános szabályai  szerint eljárva.  A vonatkozó  hatályos
      rendelkezések továbbra  is az  R. -ben  találhatóak, az Mkt.
      eme előírások hatályát ugyanis nem érintette.

      Az Mkt.  és R.  7. §  (4) bekezdése  alapján  megállapítható
      tehát, hogy  továbbra is  el kell  bírálni az 1990. december
      31. előtt  szerzett szakirányú középfokú szakképesítéssel és
      legalább  ötéves  szakmai  gyakorlattal  rendelkező  személy
      Tervezői   Névjegyzékbe    való   felvételi    kérelmét.   A
      névjegyzékbe  való  esetleges  felvétel  nem  áll  közvetlen
      összefüggésben a kamarai tagsággal.

      2. Az  Mkt. 1. §-a szerint mérnöki és építészeti tervezői és
      műszaki  szakértői   tevékenységet  csak  a  kamarai  tagság
      alapján lehet  folytatni. Az  Mkt.  e  rendelkezésével  -  a
      korábbi jogszabályok  által megkövetelt névjegyzékbe történt
      felvételen túl  - további  követelményt állított  a mérnöki,
      illetve építészeti  tevékenység  gyakorlásához.  A  kamarába
      bekerülés feltételeit  megállapító szabályok  ( Mkt. 25. § )
      azonban  nem  tartalmaznak,  a  R.  7.  §  (4)  bekezdéséhez
      hasonló,   kivételt   engedő   szabályt,   azaz   technikusi
      végzettséggel nincs  mód a  kamara  tagjává  válni.  Ez  azt
      jelenti, hogy  az ilyen  végzettséggel rendelkező személyek,
      noha a névjegyzéknek továbbra is tagjai maradhatnak, illetve
      oda felvételüket kérhetik, kamarai tagságra nem lévén joguk,
      bizonyos átmeneti  idő elteltével,  nem folytathatják tovább
      tervezői tevékenységüket.

      3. "A  munkához  (  foglalkozáshoz,  vállalkozáshoz  )  való
      alapjog a  szabadságjogokhoz hasonló  védelemben részesül az
      állami beavatkozások  és korlátozások  ellen. E korlátozások
      alkotmányossága azonban  másmás  mérce  alapján  minősítendő
      aszerint, hogy  a foglalkozás  gyakorlását vagy annak szabad
      megválasztását korlátozza-e  az állam, s az utóbbin belül is
      különbözik  a   megítélés  az  adott  foglalkozásba  kerülés
      szubjektív,  illetve   az  objektív   korlátokhoz  kötésének
      megfelelően.     (  ...   )  A  munkához  (  foglalkozáshoz,
      vállalkozáshoz   )    való   jogot    az   veszélyezteti   a
      legsúlyosabban, ha  az ember az illető tevékenységtől el van
      zárva, azt  nem választhatja. " ( 21/1994. (IV. 16.) AB, ABH
      1994, 121 ).

      Bizonyos, az  adott szakma  jellegéhez  szorosan  kapcsolódó
      szintű végzettség,  vizsgák, szakmai gyakorlat megkövetelése
      elvileg mindig  szükséges feltétele  lehet egy  foglalkozási
      ágba kerülésnek,  illetve valamely  szakma gyakorlásának.  E
      szubjektív feltételek  teljesítése elvileg  mindenki számára
      nyitva áll.

      Indokolt esetben  az állam  szigoríthatja, akár többször is,
      valamely foglalkozásba  kerülés feltételeit.  E szigorítások
      azonban  szintén   nem  állíthatnak   objektív  korlátot,  a
      szigorított  feltételek   teljesítése  elvileg  továbbra  is
      nyitva kell, hogy álljon mindenki előtt.

      Mind a  tervező és  szakértő mérnöki, mind az építész szakma
      jelentősége  indokolttá   teszi  az   Mkt.  25.   §-a  által
      megállapított szakmai  feltételek megkövetelését  a  kamarai
      tagsághoz, s ezáltal a tervezői tevékenység gyakorlásához. E
      feltételek tulajdonképpen megegyeznek az Mkt. hatálybalépése
      előtt is  már hatályban  lévő jogszabályok által felállított
      követelményekkel; akik  azoknak  a  követelményeknek  eleget
      tettek,    azok     kamarai    felvételre    jogosultságának
      megállapítása csupán  formális,  adminisztratív  cselekmény.
      Önmagában tehát  az, hogy  az állam  olyan további feltételt
      állapított meg  a mérnökök  számára a  tervezői  tevékenység
      gyakorlásához, melynek e személyek megfelelnek, nem jelentik
      a foglalkozáshoz való jog sérelmét.

      4.  Más   a  helyzet   azokkal  a   technikusokkal,  akik  a
      névjegyzékbe a  kivételt engedő rendelkezés alapján kerültek
      be,   s    ez   alapján   gyakorolják   tervezői,   építészi
      tevékenységüket. E  személyek az  Mkt.  kihirdetését  követő
      360. napon elveszítik jogukat e tevékenységek gyakorlására.

      Az építéstervezési jogosultságról szóló jogszabályok alapján
      megállapítható, hogy tervezési jogosultságot főszabályként a
      korábbiakban  is   szakirányú   felsőfokú   szakképesítéssel
      lehetett csak végezni. A technikusi végzettséggel rendelkező
      személyek tervezői  tevékenységet csak  kivételes esetben, a
      kivételt engedő  szabályon alapuló  egyedi engedély  alapján
      végezhettek. Tevékenységük  azonban  ebben  az  esetben  sem
      terjedt ki a tervezői tevékenység valamennyi területére.

      A technikusminősítésről szóló 18/1972. (XI. 7.) ÉVM rendelet
      2.  §-a   szerint  "a   technikusminősítés  célja,   hogy  a
      szakközépiskolát  végzett   dolgozók  az  építésügyi  ágazat
      sajátos igényeinek  megfelelő ismeretekkel  rendelkezzenek a
      technikusi  képesítést   kívánó  munkakörök  ellátásához.  A
      technikusi   oklevelet   szerzett   dolgozók   a   minősítés
      szakirányának  megfelelő   technikusi  képesítéshez   kötött
      munkakörök  betöltésére   és  a  technikusi  cím  viselésére
      jogosultak. "  Az Alkotmánybíróság  áttekintette a vonatkozó
      jogszabályokat, és  megállapította, hogy  azok számos  olyan
      feladat- és  munkakört neveznek  meg, amelyhez  a technikusi
      végzettség szükséges.  Ezek  között  a  tervezői  feladatkör
      nyilvánvalóan  nem   szerepel,  hiszen   ahhoz   a   korábbi
      jogszabályok alapján  is felsőfokú képzettség kellett. Azzal
      tehát, hogy a Mkt. a kamarai tagság feltételéül kivételt nem
      engedően a  felsőfokú  képzettséget  követel  meg,  s  ezzel
      közvetve  megszünteti   a   lehetőséget,   hogy   technikusi
      végzettséggel is  tervezői munkát  lehessen végezni,  a  sok
      közül csupán  egy, s a vonatkozó jogszabályok alapján nem is
      jellemző munkakör  gyakorlásának lehetőségét  szünteti meg a
      technikusok számára.

      A technikusi  képesítéssel gyakorolt,  korlátozott tervezési
      jogosítvány  éppen   a  technikusi   képesítéssel  ellátható
      munkakörökhöz képest  kivételes,  külön  engedélyhez  kötött
      volta  miatt   önmagában  nem  élvez  alkotmányos  védelmet.
      Különösen  nincs   joga  arra   a  technikusi  végzettséggel
      rendelkezőknek, hogy  kamarai  tagok  legyenek.  Vizsgálandó
      azonban, hogy  azok, akik az 1991 előtt szerzett képesítésük
      alapján a  tervezési jogosultságot  egyénileg megkapták, s a
      tervezést kereseti  forrásként gyakorolták, nem szenvedtek-e
      tulajdoni  sérelmet  e  jogosultság  megszüntetése,  vagy  a
      megszüntetés módja által.

      Az Alkotmánybíróság  1992 óta  követett gyakorlata szerint a
      tulajdoni alapjogvédelem  kiterjed  a  polgári  jogilag  nem
      tulajdonnak minősülő  vagyoni értékű  jogokra is  ( 17/1992.
      (III.  30.)   AB,  ABH   1992,  104.   ,  108.   )  ,  s  az
      Alkotmánybíróság azóta  ezt az oltalmat az eredetileg védett
      dologi jellegű vagyoni jogokon" túl is kiterjesztette. Bár a
      Magyar  Építész   Kamara   elnökének   az   Alkotmánybíróság
      megkeresése nyomán  az Alkotmánybírósághoz  intézett levele,
      majd a Mérnöki Kamara elnökével egybehangzó szóbeli előadása
      szerint a  technikusok nagyobb  része  mellékfoglalkozásként
      tervez csak,  s az  önálló  vállalkozások  száma  kevés,  az
      indítványozók beadványaiból  is kitűnik, hogy a tervezési és
      szakértői engedéllyel  rendelkezők számára  ez a tevékenység
      rendszeres jövedelemforrást jelentett, kialakult megrendelői
      körrel és  tevékenységi területtel rendelkeztek; másrészt az
      Mkt. a személyes tervezésre alapított önálló vállalkozásokat
      is lehetetlenné  tette. Az Alkotmánybíróság ezért elfogadja,
      hogy  a  technikusi  végzettséggel  rendelkező  tervezők  és
      szakértők által bevezetett és gyakorolt, rendszeres tervezői
      tevékenység,   amely   rendszeres   jövedelmet   biztosított
      számukra, az  Alkotmány 13. § (1) bekezdés szerint tulajdoni
      védelmet élvez.  Az alapjogként  védett  tulajdon  tartalmát
      azonban a  mindenkori közjogi  és magánjogi  korlátozásokkal
      együtt   kell   érteni;   az   alkotmányos   tulajdonvédelem
      terjedelme   mindig    konkrét.   A   tulajdon   közérdekből
      korlátozható,  s   az  Alkotmánybíróság   e  körben   nem  a
      tulajdonkorlátozás   feltétlen   szükségességét,   hanem   a
      törvényhozó  közérdekre  való  hivatkozásának  indokoltságát
      vizsgálja felül.  Különös súlyt nyer ezért az alkotmányosság
      megítélésénél,  hogy   a  tulajdonkorlátozás  a  közérdekkel
      arányose. (  64/1993.  (XII.  22.)  AB,  ABH  1992,  380.  )
      Mindazok a  szempontok, amelyek  a  Magyar  Mérnöki  Kamara,
      illetőleg  a   Magyar  Építész   Kamara  mint  köztestületek
      létrehozását   és   szabályait   alkotmányosan   indokolják,
      különösen  az,   hogy  az   ugyanazon   hivatást   gyakorlók
      önkormányzata és  képviselete jöjjön  létre, azaz  a szakmai
      kamarák  zártsága   és  egységessége;   továbbá  e   szakmák
      gyakorlásának kivételt  nem  tűrően  felsőfokú  képesítéshez
      kötése, olyan  közérdeket képviselnek,  amellyel szemben  az
      ebbe a  szakmai körbe  nem tartozók egy része által élvezett
      kedvezmény elvesztése  - az  ő szempontjukból  :    a  saját
      hivatásuk  lényegét   nem  érintő  korlátozás  -  arányosnak
      minősül.

      Az arányosság  megítélésének része az is, hogy a technikusok
      tervezési és  szakértői jogosultságának  megszüntetési módja
      kellő  időt   biztosított-e  az   új  jogi  helyzethez  való
      alkalmazkodásra.

      Ennek megítélésénél  is abból indult ki az Alkotmánybíróság,
      hogy a  tervezési tevékenység  nem  tartozott  a  technikusi
      szakma lényegéhez, hanem egy régebbi helyzet folytatásaként,
      s a  szabályozás [ R. 7. § (4) bekezdés ] következtében 1991
      óta folyamatosan  csökkenő létszámú  személyi kör  kivételes
      jogosítványa volt.

      Annak   a   lehetőségnek   megszüntetése,   hogy   középfokú
      végzettséggel,   külön    engedély    alapján,    lényegesen
      korlátozott körben, tervezői tevékenységet lehessen végezni,
      nem tekinthető  váratlannak. Ilyen  engedélyt 1990. december
      31. után  szerzett középfokú  végzettséggel ugyanis  már nem
      lehetett kapni,  jóllehet nem  állítható, hogy a képzés vagy
      technikusi  minősítés   színvonala  azóta  úgy  megváltozott
      volna,  hogy   azt  a  tervezői  feladatok  ellátására  való
      képességgel  bármilyen   kapcsolatba  lehetne  hozni.  Ez  a
      megkülönböztetés  az   1991  előtt   és  az  azóta  szerzett
      képesítéssel gyakorolható munkák között csak akkor nem sérti
      az Alkotmány  70/A. §-ában  írt  hátrányos  megkülönböztetés
      tilalmát, ha ésszerű indokának a korábbi helyzet lépcsőzetes
      megszüntetését   tételezzük    fel,   amely    a   középfokú
      végzettséggel   tervezést    végzők   érdekeire    méltányos
      tekintettel van.

      Az  Alkotmánybíróság   már  többször  foglalkozott  valamely
      jogszabály alkalmazására való felkészüléshez szükséges kellő
      idő kérdésével.  Ennek tartamát  azonban  nem  lehet  minden
      jogszabályra vonatkozóan  egységesen megállapítani, sőt, azt
      is megállapította  az Alkotmánybíróság, hogy a szükséges idő
      "megállapítása  és  biztosítása  a  jogalkotó  felelősséggel
      terhelt   mérlegelésének   és   döntésének   függvénye.   Az
      alkotmányellenesség csak  a  jogszabály  alkalmazására  való
      felkészülést szolgáló  időtartam  kirívó,  a  jogbiztonságot
      súlyosan  veszélyeztető  vagy  sértő  elmaradása,  illetőleg
      hiánya esetén  állapítható meg. " [ 7/1992. (I. 30.) AB, ABH
      1992, 47. ]

      Az  Mkt.   kifogásolt  52.  és  53.  §-ai  szerint  az  Mkt.
      kihirdetésétől számított  360  nap  állt  rendelkezésére  az
      érintetteknek, hogy a megváltozott helyzetre felkészüljenek,
      és  eldöntsék,   hogy  ahhoz   miként  alkalmazkodjanak.  Az
      Alkotmánybíróság  álláspontja   szerint  ez   az   idő   nem
      minősíthető  a   felkészülést  szolgáló   időtartam   kirívó
      hiányának. Nem támasztható alkotmányos követelményként, hogy
      az átmeneti időnek olyan hosszan kellett volna tartania, míg
      a technikusok  a kamarai  tagsághoz szükséges  feltételeknek
      elvileg eleget tehetnének. A technikusok számára a felsőfokú
      képesítés megszerzése nyitva áll; a megfelelő főiskolák esti
      tagozaton négy  év alatt  elvégezhetők. A  kamarai tagsághoz
      azonban  a   főiskolai  végzettség   után  további  öt  éves
      tervezési gyakorlat  szükséges.  A  képesítés  megszerzésére
      alapozott kilenc  éves  átmenet  azonban  nem  csak  az  idő
      életszerűtlen hosszúsága  - a  mostani állapotnak  a kamarai
      törvény céljával  ellentétes fenntartása  -  miatt  nem  jön
      számításba alkotmányossági  érvként, hanem  azért sem,  mert
      nem  a  mostani,  bevezetett  és  gyakorolt  jövedelemszerző
      tevékenység folytatására  szolgál, hanem egy minőségileg más
      képesítés és életpálya alapjait nyújtja.

      Az Országgyűlés  a más okból az Alkotmánybírósághoz előzetes
      normakontrollra    benyújtott,    az    épített    környezet
      alakításáról és  védelméről szóló T/2599/249. számú egységes
      törvényjavaslat -  az Országgyűlés  által 1997. június 10-én
      elfogadott módosító  javaslatokkal korrigált  - zárószavazás
      előtti szövege szerint az Országgyűlés módosítani kívánja az
      Mkt. -t. A törvényjavaslat 60. § (3) bekezdése szerint :  az
      engedélyhez és  névjegyzékbe vételhez  kötött önálló mérnöki
      és építészeti  tervezői és  szakértői tevékenységre  az Mkt.
      hatálybalépését megelőzően  kiadott engedélyek  - amennyiben
      az engedéllyel rendelkező személy a kamarai tagságra az Mkt.
      szerint nem  jogosult - az Mkt. 53. § (1) bekezdése szerinti
      hatálybalépést követő  legalább 2 évig, de határozott időhöz
      kötött engedélyek  esetében annak határidejéig érvényesek, a
      környezetvédelmi szakértői  engedélyek kivételével.  Ez  azt
      jelenti, hogy  az  Országgyűlés  az  indítványozók  többsége
      által kifogásolt  180  napos  átmeneti  időtartamot  további
      másfél évvel  meghosszabítja. Erre  az Országgyűlésnek éppen
      úgy alkotmányos lehetősége van, mint arra, hogy a technikusi
      képesítéssel végezhető kisebb jelentőségű tervezési munkákat
      meghatározza, és  nem a  szakmai, hanem  például a gazdasági
      kamara  keretében   lehetővé   tegye.   Ezek   azonban   nem
      alkotmányossági  kérdések,   s  nem  érintik  azt,  hogy  az
      átmeneti időre  vonatkozó jelenleg hatályos szabályozás - az
      Mkt.   kihirdetésétől    számított    360    nap    -    nem
      alkotmányellenes.
                             Dr. Sólyom László
                            előadó alkotmánybíró
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Ádám Antal              Dr. Holló András
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró

              Dr. Kilényi Géza               Dr. Lábady Tamás
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró

             Dr. Szabó András            Dr. Tersztyánszky Ödön
                alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                               alkotmánybíró
        Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye

        A  magántervezői   tevékenységet  több  korábbi  jogszabályt
        követőn  utoljára   az  építésvezetői  jogosultságról  szóló
        8/1986.  (III.   20.)  MT.   számú  rendelet   által   adott
        felhatalmazás   alapján   az   építéstervezési   jogosultság
        részletes  feltételeiről   szóló  3/1986.   (III.  20.)  ÉVM
        rendelet szabályozta.  Ennek  2.  §  (1)  bekezdése  szerint
        építéstervezést  -   a  rendeletben   meghatározott   esetek
        kivételével -  csak szakirányú felsőfokú szakképesítéssel és
        szakmai,  illetőleg  építésvezetői  gyakorlattal  rendelkező
        személyek végezhetnek.  A (2)  bekezdés  szerint  szakirányú
        felsőfokú szakképesítésnek  az olyan  egyetemi ( mérnöki ) ,
        főiskolai  (  üzemmérnöki  )  oklevél  tekintendő,  amelynek
        képzési   célja    és   tartalma    az   adott    szakirányú
        építéstervezési tevékenységnek  megfelel. A  rendelet  által
        engedett egyik  kivételt az  1990-ben módosított  7.  §  (4)
        bekezdés adja  azzal, hogy az 1990. december 31. napja előtt
        már  építéstechnikusi   vagy   építési   felső   ipariskolai
        szakképesítéssel  rendelkező   személy  a  szakképesítésének
        megszerzését  követően  kifejtett  legalább  ötéves  szakmai
        gyakorlat  alapján   kérheti   a   felvételét   a   Tervezői
        Névjegyzékbe.

        A tervező-  és szakértő mérnökök, valamint építészek szakmai
        kamaráiról szóló  1996. évi  LVIII. törvény  (T.) 1.  §  (1)
        bekezdése szerint  tervezői és műszaki szakértői tevékenység
        csak az  e törvényben  szabályozott kamarai  tagság  alapján
        folytatható.

        A T.  25. §  (3)  bekezdés  a  kamarai  felvételre  jogosító
        szakmai feltételként  egyetemi vagy főiskolai oklevelet és 2
        év ill. 5 év szakmai gyakorlatot ír elő. A T. 52. § szerint,
        aki a  törvény szerint  kamarai  tagságra  nem  jogosult,  a
        hatálybelépést követő  180.  nap  után  a  korábban  kiadott
        engedélyek alapján  tervezői illetve szakértői tevékenységre
        sem jogosult.

        A  jogbiztonság   -  az  Alkotmánybíróság  értelmezésében  (
        11/1992. (III.  5.) AB  határozat -  ABH 1992.  7794. ) - az
        államtól és  elsősorban a  jogalkotótól azt várja el, hogy a
        jog  egésze,  egyes  részterületei  és  egyes  szabályai  is
        világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatók és
        a norma  címzettjei számára  is előre  láthatók legyenek.  A
        jogbiztonság -  többek között  - megköveteli  a  megszerzett
        jogok  védelmét,   a  teljesedésbe   ment   vagy   egyébként
        véglegesen  lezárt   jogviszonyok   érintetlenül   hagyását,
        illetve   a   múltban   keletkezett,   tartós   jogviszonyok
        megváltoztathatóságának   alkotmányos    szabályokkal   való
        korlátozását.  Kivétel  ez  alól  az  elv  alól  csak  akkor
        engedhető meg,  ha  azt  a  jogbiztonsággal  konkurráló  más
        alkotmányos elv  elkerülhetetlenné teszi  és ezzel  nem okoz
        céljához képest aránytalan sérelmet.

        Az építéstervezési jogosultság korábbi jogszabályok szerinti
        feltételei jelenleg  is hatályosak, az indítvánnyal támadott
        kamarai törvény  azokat nem  helyezte hatályon  kívül és meg
        sem változtatta.  Véleményem szerint  azok, akik  a  korábbi
        jogszabályok   alapján    a   szakmai   tapasztalatukra   és
        gyakorlatukra tekintettel egyetemi vagy főiskolai végzettség
        nélkül   voltak   jogosultak   tervezésre   vagy   szakértői
        tevékenységre, a  T. által  adott 180 napos határidő alatt a
        felsőfokú végzettséget  megszerezni  képtelenek.  Esetenként
        életkoruk mellett  tőlük el sem várható, hogy a jelenleginél
        magasabb fokú oklevél megszerzésére vállalkozzanak.

        Azzal, hogy  a  kamarai  tagság  kötelező,  egyetértek,  azt
        helyesnek  tartom.   Ha  azonban   ez  kialakult  életpályák
        tönkretételét eredményezi, akkor a szabályozás - nem elvileg
        és általában,  hanem -  részletkérdésekben diszkriminatív. A
        kamarai tagság  lehetősége a kivételezettek részére azért is
        fontos lenne,  hogy a  nem  felsőfokú  végzettségű  tervezők
        szakmai    felügyelete     hatékonyabb    legyen    és    ha
        bebizonyosodnék, hogy  tervezésre jogosult  valamely személy
        szakmai színvonala  nem megfelelő,  a kamarai tagságból való
        kizárással jogosultságának megvonására lehetőség lenne.

        A T. in fraudem, kerülő módon a kamarai tagság lehetőségének
        kizárásával teszi  lehetetlenné  a  más  jogszabályok  által
        elismert tevékenység  folytatását.  A  T.  és  a  korábbi  -
        jelenleg is  hatályos  -  jogszabályok  között  tehát  olyan
        kollízió keletkezett,  amely  egyes,  a  szabályozás  körébe
        tartozó  személyekkel  szemben  egzisztenciavesztéssel  járó
        jogfosztó, hátrányos  megkülönböztetést tartalmaz,  ezért az
        alkotmányellenességet meg kellett volna állapítani.

        Budapest, 1997. június 24.
                                                  Dr. Zlinszky János
                                                     alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          40/1997. (VII. 1.)
          Date of the decision:
          .
          06/24/1997
          .
          .