A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály és az állami irányítás
egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének utólagos
vizsgálata során meghozta a következő
határozatot :
1.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a gázenergiáról
szóló 1969. évi VII. törvény végrehajtására kiadott
1/1977. ( IV. 6. ) NIM rendelet ( a továbbiakban : R )
18. § (4) bekezdése alkotmányellenes, ezért ezt a
rendelkezést megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezés az Alkotmánybíróság
határozatának közzététele napján veszti hatályát.
2.
Az Alkotmánybíróság megállapítja : a környezethez való
alapvető jogra tekintettel az R. 59. § (2) bekezdésének
alkalmazásánál alkotmányos követelmény, hogy a jogszabály
egyes különös előírásaitól való eseti eltérés a környezet
biztonságának megóvása mellett akkor engedélyezhető, ha
az a jogszabályban biztosítottal azonos értékű állapotot
eredményező műszaki vagy egyéb intézkedéssel lehetséges
és ez előírható.
3.
Az Alkotmánybíróság az R. 59. § (2) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására irányuló
indítványt és a megsemmisítés iránti kérelmet elutasítja.
Az Alkotmánybíróság elutasítja az
- MSZ 7048-1 : 1983 "Körzeti gázellátó rendszerek.
Fogalommeghatározások, csoportosítás, általános
követelmények", az
- MSZ 7487-1 : 1979 "Közmű- és egyéb vezetékek
elrendezése közterületen. Fogalommeghatározások", az
- MSZ 7487-2 : 1980 "Közmű- és egyéb vezetékek
elrendezése közterületen. Elhelyezés a térszín alatt"
valamint az
- MSZ 7487-3 : 1980 "Közmű- és egyéb vezetékek
elrendezése közterületen. Elhelyezés a térszín felett"
című nemzeti szabványok alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítványt.
4.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1.
A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény ( a
továbbiakban : Btv ) 49. § 22. pontja szerint az e
törvényben használt egyes kifejezések a következőket
tartalmazzák : "szénhidrogén szállítóvezeték"
( távvezeték ) tartozékaival és szerelvényeivel együtt az
a csővezeték, amely a földgázt, kőolajat vagy ezek
termékeit a termelés ( előkészítés, gyártás, tárolás )
kiadó pontjától ( kőolaj, földgáz előkészítő üzem,
kőolaj-finomító, gázfeldolgozó üzem ) indító állomásától,
illetve az országhatár átlépésétől a felhasználás
( lakótelepülés, ipari létesítmény ) feldolgozás átadó
állomásáig, illetve az országhatárig szállítja.
A szállítóvezeték tartozékai :
- az indító és átadó állomás;
- a szállítóvezeték üzemeltetését szolgáló technológiai
létesítmények ( nyomásfokozó töltő, lefejtő, lefuvató,
szakaszoló, tisztító állomások ) és a nyomvonal jelzésére
szolgáló berendezés;
- a szállítóvezeték üzemeltetését, irányítását,
ellenőrzését szolgáló létesítmények és berendezések
( távfelügyeleti, hírközlési, korrózióvédelem ) .
A gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény ( a
továbbiakban : Gtv ) 3. §
- e ) pontja szerint a törvény alkalmazásában gázátadó
állomás : az a létesítmény, amely a szállítóvezetékről a
gázt az átvevőnek átadja és a gázelosztó vezetékhez
történő csatlakozáshoz és az elosztáshoz szükséges
nyomáscsökkentést végzi. A gázátadó állomás a
szállítóvezeték tartozéka;
- az f ) pont szerint gázelosztó vezeték : az a
csővezetékrendszer - a hozzá tartozó nyomáscsökkentő és
szabályozó berendezésekkel - amely a gázátadó állomás
kilépő oldalától indul, és a fogyasztói főelzárónál ér
véget.
E törvények az idézett rendelkezéseiktől eltérést nem
engednek.
A gázenergiáról szóló 1969. évi VII. törvény
végrehajtásáról szóló 1/1977. ( IV. 6. ) NIM rendelet ( a
továbbiakban : R ) 18. § (1) bekezdése tételes
felsorolást ad azokról a területekről ( helyekről ) ,
amelyeken gázszállító vezetéket tilos elhelyezni. Egyebek
között kimondja, hogy közút alatt ( keresztezéstől
eltekintve ) gázszállító vezetéket elhelyezni tilos.
A gázelosztó vezetékről pedig az R. 18. § (2) bekezdése
úgy rendelkezik, hogy azt a külön jogszabály és az állami
szabványok előírásai szerint kell létesíteni.
Az R 18. § (4) bekezdése szerint "az (1) bekezdésben
foglalt tilalmak alól a szakhatósággal - az országos
ásványvagyon nyilvántartásban lévő nyersanyagkészletet
tartalmazó területre nézve a Központi Földtani Hivatallal
- egyetértésben a Bányahatóság felmentést adhat".
A jogszabály a továbbiakban részletes előírásokat
tartalmaz a különféle létesítményekről; a gázszállító- és
elosztóvezeték tekintetében eltérő tartalommal. Az 58-61.
§-ok szólnak a létesítmények biztonsági övezetéről.
Az R. 59. § (1) bekezdése értelmében a biztonsági
övezetet, a tilalmakat és korlátozásokat az R. 1. § (2)
és (3) bekezdésében meghatározott hatásköröknek
megfelelően a Bányahatóság, illetve az Energiafelügyelet
határozza meg a létesítmény engedélyezése során.
A (2) bekezdés szerint "az engedélyező hatóság a gázüzemi
létesítmény, illetőleg berendezés és környezet
biztonságának megóvása mellett indokolt esetben a
biztonsági övezet terjedelméről, továbbá az előírt
tilalmak és korlátozások alól eltérést engedélyezhet és
ennek feltételeit megállapíthatja, az eltérések
megállapításához az építésügyi hatóság hozzájárulása
szükséges; az eljárásba az érdekelt szakhatóságokat és
szerveket ( pl. közművek ) be kell vonni".
2.
Egyes nemzeti szabványok kötelező alkalmazásáról szóló
30/1994. ( XI. 8. ) IKM rendelet 1. § (1) bekezdése
kimondja, hogy az e rendelet mellékletében szereplő
nemzeti szabványok alkalmazása kötelező.
Az IKM-rendelet melléklete tartalmazza a "Körzeti
gázellátó rendszerek. Fogalommeghatározások,
csoportosítás, általános követelmények" című, MSZ 7048-1:
1983 jelű, és a "Körzeti gázellátó rendszerek,
elosztóvezetékek védőtávolságai" MSZ 7048-3 : 1983 jelű
szabványt is.
Egyes közlekedési, hírközlési és vízügyi nemzeti
szabványok kötelezővé nyilvánításáról szóló 27/1994.
( IX. 29. ) KHVM rendelet 1. §-a szerint az e rendelet
mellékletében jegyzékbe foglalt közlekedési, hírközlési
és vízügyi nemzeti szabványokat 5 évig kötelezően
alkalmazni kell. A 2. § szerint az alkalmazási
kötelezettség alól - az érdekelt miniszterekkel
egyetértésben - a közlekedési, hírközlési és vízügyi
miniszter felmentést adhat.
A KHVM-rendelet melléklete tartalmazza a következő
szabványokat :
"1. 3. Közúti közlekedési szabványok MSZ 7487-1 : 1979
Közművek és egyéb vezetékek elrendezése közterületen.
Fogalommeghatározások MSZ 7487-2 : 1980 Közművek és egyéb
vezetékek elrendezése közterületen. Elhelyezés térszín
alatt MSZ 7487-3 : 1980 Közművek és egyéb vezetékek
elrendezése közterületen. Elhelyezés térszín felett".
3.
Az indítvány e szabványsornak a következő rendelkezését
támadja : "Előírásaitól eltérést az illetékes építési
hatóság engedélyezhet. "
Az MSZ 7048-1 : 1983 jelű szabványnak az indítványban
kifogásolt rendelkezése pedig a következőképpen szól :
"Előírásaitól eltérést a Magyar Szabványügyi Hivatal
elnökének felhatalmazása alapján az Országos Bányaműszaki
Főfelügyelőség, illetve az általa meghatározott körben a
Kerületi Bányaműszaki Felügyelőség engedélyezhet. "
Az indítványozó szerint "e kötelező szabványok alól való
felmentés korlátlan lehetősége magában rejti a magasabb
rendű Gázenergiáról szóló 1969. évi VII. törvény
veszélyes üzemre vonatkozó tiltó rendelkezései és az R.
18. § (1) bekezdésében leírt, valamint további tiltó
rendelkezéseinek megkerülését, " vagyis mentesít az R.
18. § (1) bekezdésében meghatározott, fent idézett
kitétel alól, és mentesít "a gázvezeték nyomásértékének
kötelező figyelembevétele ( 7048/1/83. 2. pont ) alól. "
Az indítványozó szerint "a szabványok alóli felmentés
lehetőséget adott ahhoz, hogy sűrűn lakott településen,
keskeny közutak alatt egy 600 mm átmérőjű, 40 bar nyomású
gázszállító vezeték építésének engedélyezését kérjék és
kapják meg az arra illetékes hatóságoktól. . . . A
szabványok felmentési lehetősége alapján a másodfokú
létesítési engedélyben a gázszállító vezetéket - minden
műszaki paramétereinek változatlanul hagyásával
`átkeresztelték` gázelosztó vezetékké, felmentést adva a
szabvány által meghatározott maximális nyomásérték alól,
a nyomvonalvezetés kötelmei alól és a nyomásértéknek
megfelelő előírás szerinti védőtávolságok betartása alól.
A gázelosztó vezeték biztonsági előírásai lényegesen
enyhébbek, mint a szállító vezeték törvényi biztonsági
előírásai, ezért előbbiek alkalmazása fokozott veszélyt
jelent a környezetre, a nyomvonal környezetében élőkre. "
Álláspontja szerint a szabványokban foglalt felmentési,
eltérési engedélyezés lehetősége, a felmentési jogot
korlátlanul és önkényesen gyakorlónak a döntése és
határozata alapján semmissé tehetők a törvény és annak
végrehajtási rendelete által előírt biztonsági
feltételek. Az indítvány tartalma szerint hivatkozott az
Alkotmány 18. §-ára és a 70/D. § (1) - (2) bekezdésére.
Az Alkotmánybíróság az indítvány tartalma alapján - és
szoros tartalmi összefüggés okán - az eljárást
kiterjedtnek tekintette az R. 18. § (4) bekezdése és 59.
§ (2) bekezdése rendelkezéseire is. Ezek a jogszabályi
rendelkezések teszik lehetővé, hogy az R-ben
megfogalmazott egyes korlátozások és tilalmak alól
felmentést adjanak.
II.
Az indítvány az alábbiak szerint alapos.
1.
Az Alkotmánybíróság számos határozatban kifejtette, hogy
a tényállás és a jogszabály egymásra vonatkoztatása,
ezzel kapcsolatban a jogszabály értelmezése a bíróság
hatáskörébe tartozik. Ennek megfelelően az
Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre arra, hogy az
indítványra okot adó konkrét eset történeti tényállására
nézve eldöntse : a szóbanforgó vezeték az idézett
törvényi rendelkezések alapján szállító- vagy
elosztóvezetéknek minősül-e.
Annak eldöntése, hogy a közigazgatási hatóság a
létesítést engedélyező határozatában a törvényeknek és
más jogszabályoknak megfelelően minősítette-e a
létesítményt gáz-elosztóvezetéknek és ehhez képest a
következményeket az engedélyezés során helyesen vonta-e
le, a rendes bíróság hatáskörébe tartozik.
Az Alkotmánybíróság hatásköre a jogszabálynak, valamint
az állami irányítás egyéb jogi eszközének az Alkotmánnyal
kapcsolatos értelmezésére terjed ki; ez szükségszerű a
jogszabály alkotmányellenességének vizsgálata során ( ABH
1993. 256, 266. , ABH 1993. 242, 243. ) .
2.
Az Alkotmány 18. §-a szerint a Magyar Köztársaság
elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges
környezethez.
A 70/D. § (1) - (2) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaság területén élőknek joguk van a lehető
legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez. Ezt a
jogot a Magyar Köztársaság egyebek között az épített és a
természetes környezet védelmével valósítja meg.
Az Alkotmánybíróság 996/G/1990. számú határozata ( ABH
1993. 533, 535. ) szerint az Alkotmány 18. §-a és 70/D. §
(2) bekezdése alapján az állam köteles az egészséges
környezethez való jog megvalósítását szolgáló sajátos
intézmények kialakítására és működtetésére. Sem a 18. §
szóhasználata ( az "egészséges környezethez" való jog ) ,
sem az állami környezetvédelmi feladat beágyazása a 70/D.
§-ban az egészséghez való jog megvalósításának eszközei
közé nem értelmezhető a környezethez való jog
korlátozásaként.
E határozatban az Alkotmánybíróság rámutatott arra is,
hogy az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény ( Abtv ) alapján előterjesztett indítványok
elbírálása során állást kell foglalnia abban a kérdésben,
hogy a törvényhozás által választott szabályozás, illetve
a jogalkalmazásban követett törvényértelmezés tartalmilag
alkotmányosan kielégítő-e.
Az egészséges környezethez való jog érvényesítése állami
kötelezettség. Az érvényesítés egyik eszköze az épített
környezet védelme. Az épített környezet védelméhez
hozzátartozik a települési környezet védelme. A
települési környezet védelme kiterjed a lakóterületekre.
3.
Az Alkotmány idézett rendelkezéseiből közvetlenül nem
vezethető le, hogy azokból milyen konkrét jogalkotási és
kormányzati teendők származnak.
A környezet védelmével kapcsolatos rendelkezést számos
jogszabály tartalmaz. Így például a települési
környezetet közvetlenül terhelő és esetleg veszélyeztető
egyes tevékenységekre vonatkozó jogszabályok a környezet
védelmére tekintettel kötelező biztonsági előírásokat,
tilalmakat, korlátozásokat tartalmaznak.
Ilyen jogszabály egyebek között a bányászatról szóló
1993. évi XLVIII. törvény, a gázszolgáltatásról szóló
1994. évi XLI. törvény valamint az R is.
Az R. 18. § (4) bekezdése lehetővé teszi, hogy az (1)
bekezdésben foglalt tilalmak alól a szakhatósággal
egyetértésben a Bányahatóság felmentést adjon.
Az R. 59. § (2) bekezdése szintén lehetővé teszi, hogy az
engedélyező hatóság a környezet biztonságának megóvása
mellett indokolt esetben a biztonsági övezet
terjedelméről, továbbá az előírt tilalmak és korlátozások
alól eltérést engedélyezzen.
Az Alkotmánybíróság vizsgálta, hogy e rendelkezések
alapján a hatóságok milyen mérvű döntési szabadság
birtokában és milyen jogszabályi kötöttségek mellett
adhatják ki határozataikat.
4.
A határozat a közigazgatási szerv akaratának a
kinyilvánítása. Az, hogy ez az akarat mennyiben a
közigazgatási szerv akarata, és mennyiben a jogalkotóé,
attól függ, hogy mennyire köti meg a jogszabály a
közigazgatási szerv döntési lehetőségét.
Az R. 18. § (4) bekezdése egyáltalán nem határozza meg
azt, hogy a Bányahatóság milyen feltételek esetén és
milyen követelmények előírása mellett adhatja ki a
jogszabályban rögzített tilalmak alól való felmentést
tartalmazó döntését. Ennek a döntésnek a kiadását
jogszabályi tényállás tartalmilag nem köti feltételhez.
Nem lehet ilyennek tekinteni a szakhatósági egyetértés
előírását sem.
Ez a szabály tehát elvben azt is lehetővé teszi, hogy az
R. rendelkezéseinek egyébként kötelező biztonsági
előírásai, tilalmai, korlátozásai alól a hatóságok szabad
belátásuk szerint felmentést adjanak, az épített
környezet védelmét megvalósító jogszabályt akár teljes
egészében mellőzzék.
Ezzel a vizsgált szabály ellentétbe kerül a környezethez
való alkotmányos jog ( Alkotmány 18. § és 70/D. § (2)
bek. ) érvényesítésének állami kötelezettségével. A
környezethez való jogból következik, hogy az épített
környezet jogszabályban biztosított védelmi szintje
jogilag kötetlen hatósági döntésekkel nem csökkenthető.
5.
Önmagában a vizsgált körben nem alkotmányellenes az, hogy
a biztonságot és a környezet védelmét szolgáló
jogszabályi előírásoktól a hatóság eltérést
engedélyezhet, ha megfelelő rendelkezések az eltérés
feltételeit kielégítő garanciával meghatározzák.
Az R. 59. § (2) bekezdése szövege szerint a jogszabályban
rögzített szabályoktól való eltéréseket "indokolt
esetben" és a "biztonság megóvása mellett" lehet
engedélyezni. Ez a feltétel azonban nem elég határozott
ahhoz, hogy a közigazgatási szerv döntési szabadságát
megfelelően keretek közé szorítsa. Pusztán az építő vagy
építtető gazdasági érdeke például nem elég indok ahhoz,
hogy a hatóság eltérést engedélyezzen a biztonsági övezet
jogszabályban rögzített terjedelmétől, továbbá a
jogszabályban előírt tilalmak és korlátozások alól.
Ha a jogszabályi rendelkezés alkotmányossága a
szabályozás homályossága miatt kérdéses, az
Alkotmánybíróság kifejezetten is megállapíthatja az
alkotmányos értelmezés tartományát, meghatározhatja
azokat az alkotmányos követelményeket, amelyeknek a norma
értelmezéseinek meg kell felelniük ( ABH 1993. 256, 266-
267 ) .
A környezethez való alapvető jogra tekintettel az R. 59.
§ (2) bekezdése alkalmazásánál alkotmányos követelmény,
hogy a jogszabály egyes különös előírásaitól való eseti
eltérés a környezet biztonságának megóvása mellett akkor
engedélyezhető, ha az a jogszabályban biztosítottal
azonos értékű állapotot eredményező műszaki vagy egyéb
intézkedéssel lehetséges és ez előírható.
III.
1.
Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmánybíróság felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel
hatáskörébe utalt feladatokat.
Az Abtv 1. § b ) pontja szerint az Alkotmánybíróság
hatáskörébe tartozik a jogszabály, valamint az állami
irányítás egyéb jogi eszköze alkotmányellenességének
utólagos vizsgálata.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nemcsak a
jogszabály alkotmányosságához tartozik hozzá, hogy az a
magasabb szintű jogszabállyal nem lehet ellentétes ( Jat
[ a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény ] 1. § (2)
bekezdés ) , hanem az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányosságához is hozzátartozik az, hogy az a
jogszabályokkal nem lehet ellentétes. Az erre alapított
indítvány elbírálására ezért az Abtv rendelkezése folytán
az Alkotmánybíróságnak hatásköre van. ( Ezt erősítik a
Magyar Köztársaság ügyészségéről szóló 1972. évi V.
törvény 5. § (2) bekezdés i ) pontja, 13. § (2) bekezdés
a ) pontja és 13/A. §-a rendelkezései is. )
Az Abtv 20. §-a értelmében az Alkotmánybíróság indítvány
alapján jár el. Az indítványnak a kérelem alapjául
szolgáló ok megjelölése mellett határozott kérelmet kell
tartalmaznia ( Abtv 22. § (2) bek. ) .
Az indítványnak az egyes nemzeti szabványok előírásait
támadó része általánosságban utalt arra, hogy a
kifogásolt szabványok ellentétben állnának a
gázenergiáról szóló törvénynek - egyébként már az
indítvány benyújtásakor sem hatályos - szabályaival és
más törvényi rendelkezésekkel. Az indítvány a
hivatkozott, vagy más törvénynek a szabványokkal
ellentétesnek vélt szabályait határozottan nem jelölte
meg. Kifejezetten csak az R. 18. § (1) bekezdése és a
szabványok idézett rendelkezései ellentétét állította.
Az indítványnak ezzel a részével kapcsolatban kizárólag
az volt elbírálható, hogy a szabványok hivatkozott részei
ellentétesek-e az R. 18. § (1) bekezdésével, vagy -
miként azt az indítvány tartalmazza - az MSZ 7048-1 :
1983 2. pontjával. Ennek a pontnak a 2. 1. 1. -2. 1. 3.
alpontjai a nyomásfokozatok meghatározását tartalmazzák.
2.
A nemzeti szabványosításról, valamint a laboratóriumok, a
tanúsító és az ellenőrző szervezetek akkreditálási
rendjének ideiglenes szabályairól, továbbá a Magyar
Szabványügyi Hivatal ideiglenes feladat- és hatásköréről
szóló 42/1994. ( III. 25. ) Korm. rendeletnek az
elbíráláskor hatályos 1. § (1) bekezdése szerint e
rendelet alkalmazásában a nemzeti szabvány a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény ( Jat ) 50. §-
ában írt állami szabvány.
A Jat 50. § (1) bekezdése szerint a miniszter és az
országos hatáskörű szerv vezetője a rendszeresen
ismétlődő műszaki-gazdasági és technológiai feladat
megoldási módját, termék, termény vagy szolgáltatás
jellemzőinek meghatározását állami szabványként
állapíthatja meg. A (3) bekezdés szerint az állami
szabvány kötelező erejét és a szabványtól való eltérés
feltételeit külön jogszabály állapítja meg.
A Korm. rendelet 1. § (4) bekezdése szerint a nemzeti
szabvány nem tartalmazhat jogszabállyal ellentétes
előírást.
A Korm. rendelet 2. § (1) bekezdése szerint a nemzeti
szabvány alkalmazása e rendelet hatálybalépésétől
önkéntes, kivéve, ha jogszabály kötelezően
alkalmazandónak nyilvánítja. A (2) bekezdés értelmében a
jogszabály rendelkezhet úgy, hogy a kötelezettség alól
felmentés adható.
Az R. 59. § (2) bekezdése lehetővé teszi, hogy az
engedélyező hatóság a gázüzemi létesítmény illetőleg
berendezés és környezet biztonságának megóvása mellett
indokolt esetben a biztonsági övezet terjedelméről,
továbbá az előírt tilalmak és korlátozások alól eltérést
engedélyezhet és ennek feltételeit megállapíthatja, az
eltérések megállapításához az építésügyi hatóság
hozzájárulása szükséges; az eljárásba az érdekelt
szakhatóságokat és szerveket ( pl. közművek ) be kell
vonni.
Ez az eltérést engedélyező rendelkezés vonatkozik az
indítványban megjelölt szabványok tárgya szerinti
gázelosztó vezetékekre is. Ebből következik, hogy a
szabványok kifogásolt rendelkezései nem állnak
ellentétben az R. szabályaival.
Az R. 18. § (1) bekezdése csupán a gázszállító - és nem a
gázelosztó - vezetékekre vonatkozik. Ebből következik,
hogy a gázelosztó vezetékre vonatkozó 7048/1983-as számú
szabványok ezzel a rendelkezéssel nem állnak
összefüggésben és így ellentétben sem. Az R. 18. § (4)
bekezdése egyébként is lehetővé tette, hogy az (1)
bekezdésben foglalt tilalmak alól a szakhatósággal
egyetértésben a Bányahatóság felmentést adjon.
A kifejtettekből következik, hogy a szabványok kifogásolt
rendelkezései nem állnak ellentétben az indítványban
megjelölt jogszabályokkal.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
előadó alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
. |