Hungarian
Ügyszám:
.
1007/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszky Ödön Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 27/1995. (V. 15.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/129
.
A döntés kelte: Budapest, 05/09/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság  jogszabály és  az  állami  irányítás
    egyéb  jogi   eszköze  alkotmányellenességének   utólagos
    vizsgálata során meghozta a következő

                          határozatot :

                               1.
    Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy  a  gázenergiáról
    szóló  1969.  évi  VII.  törvény  végrehajtására  kiadott
    1/1977. ( IV.  6. )  NIM rendelet  ( a továbbiakban : R )
    18.  §   (4)  bekezdése  alkotmányellenes,  ezért  ezt  a
    rendelkezést megsemmisíti.

    A   megsemmisített    rendelkezés   az   Alkotmánybíróság
    határozatának közzététele napján veszti hatályát.

                               2.

    Az Alkotmánybíróság  megállapítja :  a környezethez  való
    alapvető jogra  tekintettel az  R. 59. § (2) bekezdésének
    alkalmazásánál alkotmányos követelmény, hogy a jogszabály
    egyes különös előírásaitól való eseti eltérés a környezet
    biztonságának megóvása  mellett akkor  engedélyezhető, ha
    az a  jogszabályban biztosítottal azonos értékű állapotot
    eredményező műszaki  vagy egyéb  intézkedéssel lehetséges
    és ez előírható.

                               3.

    Az  Alkotmánybíróság   az  R.   59.   §   (2)   bekezdése
    alkotmányellenességének     megállapítására      irányuló
    indítványt és a megsemmisítés iránti kérelmet elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság elutasítja az
         - MSZ  7048-1 :  1983 "Körzeti gázellátó rendszerek.
    Fogalommeghatározások,      csoportosítás,      általános
    követelmények", az
         - MSZ  7487-1 :  1979  "Közmű-  és  egyéb  vezetékek
    elrendezése közterületen. Fogalommeghatározások", az
         - MSZ  7487-2 :  1980  "Közmű-  és  egyéb  vezetékek
    elrendezése közterületen.  Elhelyezés  a  térszín  alatt"
    valamint az
         - MSZ  7487-3 :  1980  "Közmű-  és  egyéb  vezetékek
    elrendezése közterületen.  Elhelyezés a  térszín  felett"

    című    nemzeti    szabványok     alkotmányellenességének
    megállapítására irányuló indítványt.

                               4.

    Az  Alkotmánybíróság   határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

                                 1.

      A  bányászatról  szóló  1993.  évi  XLVIII.  törvény  ( a
      továbbiakban :  Btv ) 49.  §  22.  pontja  szerint  az  e
      törvényben  használt  egyes  kifejezések  a  következőket
      tartalmazzák     :     "szénhidrogén     szállítóvezeték"
      ( távvezeték ) tartozékaival és szerelvényeivel együtt az
      a  csővezeték,  amely  a  földgázt,  kőolajat  vagy  ezek
      termékeit a  termelés ( előkészítés,  gyártás,  tárolás )
      kiadó  pontjától   ( kőolaj,  földgáz   előkészítő  üzem,
      kőolaj-finomító, gázfeldolgozó üzem ) indító állomásától,
      illetve  az   országhatár  átlépésétől   a   felhasználás
      ( lakótelepülés, ipari  létesítmény )  feldolgozás  átadó
      állomásáig, illetve az országhatárig szállítja.

      A szállítóvezeték tartozékai :

      - az indító és átadó állomás;
      - a  szállítóvezeték üzemeltetését  szolgáló technológiai
      létesítmények ( nyomásfokozó  töltő,  lefejtő,  lefuvató,
      szakaszoló, tisztító állomások ) és a nyomvonal jelzésére
      szolgáló berendezés;
      - a     szállítóvezeték    üzemeltetését,    irányítását,
      ellenőrzését  szolgáló   létesítmények  és   berendezések
      ( távfelügyeleti, hírközlési, korrózióvédelem ) .

      A gázszolgáltatásról  szóló 1994.  évi XLI.  törvény  ( a
      továbbiakban : Gtv ) 3. §

      - e )  pontja szerint  a törvény  alkalmazásában gázátadó
      állomás :  az a létesítmény, amely a szállítóvezetékről a
      gázt az  átvevőnek  átadja  és  a  gázelosztó  vezetékhez
      történő  csatlakozáshoz   és  az   elosztáshoz  szükséges
      nyomáscsökkentést   végzi.    A   gázátadó    állomás   a
      szállítóvezeték tartozéka;

      - az    f )  pont  szerint  gázelosztó  vezeték  :  az  a
      csővezetékrendszer -  a hozzá  tartozó nyomáscsökkentő és
      szabályozó berendezésekkel  - amely  a  gázátadó  állomás
      kilépő oldalától  indul, és  a fogyasztói  főelzárónál ér
      véget.

      E törvények  az idézett  rendelkezéseiktől  eltérést  nem
      engednek.

      A   gázenergiáról    szóló   1969.   évi   VII.   törvény
      végrehajtásáról szóló 1/1977. ( IV. 6. ) NIM rendelet ( a
      továbbiakban  :   R )  18.   §  (1)   bekezdése   tételes
      felsorolást ad  azokról  a  területekről  ( helyekről ) ,
      amelyeken gázszállító vezetéket tilos elhelyezni. Egyebek
      között  kimondja,   hogy  közút   alatt  ( keresztezéstől
      eltekintve ) gázszállító vezetéket elhelyezni tilos.

      A gázelosztó  vezetékről pedig  az R. 18. § (2) bekezdése
      úgy rendelkezik, hogy azt a külön jogszabály és az állami
      szabványok előírásai szerint kell létesíteni.

      Az R  18. §  (4) bekezdése  szerint "az  (1)  bekezdésben
      foglalt tilalmak  alól a  szakhatósággal  -  az  országos
      ásványvagyon  nyilvántartásban  lévő  nyersanyagkészletet
      tartalmazó területre nézve a Központi Földtani Hivatallal
      - egyetértésben a Bányahatóság felmentést adhat".

      A  jogszabály   a  továbbiakban   részletes   előírásokat
      tartalmaz a különféle létesítményekről; a gázszállító- és
      elosztóvezeték tekintetében eltérő tartalommal. Az 58-61.
      §-ok szólnak a létesítmények biztonsági övezetéről.

      Az  R.  59.  §  (1)  bekezdése  értelmében  a  biztonsági
      övezetet, a  tilalmakat és  korlátozásokat az R. 1. § (2)
      és   (3)    bekezdésében   meghatározott    hatásköröknek
      megfelelően a  Bányahatóság, illetve az Energiafelügyelet
      határozza meg a létesítmény engedélyezése során.

      A (2) bekezdés szerint "az engedélyező hatóság a gázüzemi
      létesítmény,   illetőleg    berendezés    és    környezet
      biztonságának  megóvása   mellett  indokolt   esetben   a
      biztonsági  övezet   terjedelméről,  továbbá   az  előírt
      tilalmak és  korlátozások alól  eltérést engedélyezhet és
      ennek   feltételeit    megállapíthatja,   az    eltérések
      megállapításához  az   építésügyi  hatóság  hozzájárulása
      szükséges; az  eljárásba az  érdekelt szakhatóságokat  és
      szerveket ( pl. közművek ) be kell vonni".

                                 2.

      Egyes nemzeti  szabványok kötelező  alkalmazásáról  szóló
      30/1994. ( XI.  8. ) IKM  rendelet  1.  §  (1)  bekezdése
      kimondja,  hogy  az  e  rendelet  mellékletében  szereplő
      nemzeti szabványok alkalmazása kötelező.

      Az  IKM-rendelet   melléklete  tartalmazza   a   "Körzeti
      gázellátó       rendszerek.        Fogalommeghatározások,
      csoportosítás, általános követelmények" című, MSZ 7048-1:
      1983    jelű,   és    a  "Körzeti  gázellátó  rendszerek,
      elosztóvezetékek védőtávolságai"  MSZ 7048-3  : 1983 jelű
      szabványt is.

      Egyes  közlekedési,   hírközlési   és   vízügyi   nemzeti
      szabványok  kötelezővé   nyilvánításáról  szóló  27/1994.
      ( IX. 29.  ) KHVM  rendelet 1.  §-a szerint az e rendelet
      mellékletében jegyzékbe  foglalt közlekedési,  hírközlési
      és  vízügyi   nemzeti  szabványokat   5  évig  kötelezően
      alkalmazni  kell.   A  2.   §  szerint   az   alkalmazási
      kötelezettség   alól   -   az   érdekelt   miniszterekkel
      egyetértésben -  a  közlekedési,  hírközlési  és  vízügyi
      miniszter felmentést adhat.

      A  KHVM-rendelet   melléklete  tartalmazza   a  következő
      szabványokat :

      "1. 3.  Közúti közlekedési  szabványok MSZ  7487-1 : 1979
      Közművek és  egyéb  vezetékek  elrendezése  közterületen.
      Fogalommeghatározások MSZ 7487-2 : 1980 Közművek és egyéb
      vezetékek elrendezése  közterületen.  Elhelyezés  térszín
      alatt MSZ  7487-3 :  1980  Közművek  és  egyéb  vezetékek
      elrendezése közterületen. Elhelyezés térszín felett".

                                 3.

      Az indítvány  e szabványsornak  a következő rendelkezését
      támadja :  "Előírásaitól eltérést  az  illetékes  építési
      hatóság engedélyezhet. "

      Az MSZ  7048-1 :  1983 jelű  szabványnak az  indítványban
      kifogásolt rendelkezése  pedig a  következőképpen szól  :
      "Előírásaitól  eltérést  a  Magyar  Szabványügyi  Hivatal
      elnökének felhatalmazása alapján az Országos Bányaműszaki
      Főfelügyelőség, illetve  az általa meghatározott körben a
      Kerületi Bányaműszaki Felügyelőség engedélyezhet. "

      Az indítványozó  szerint "e kötelező szabványok alól való
      felmentés korlátlan  lehetősége magában  rejti a magasabb
      rendű  Gázenergiáról   szóló  1969.   évi  VII.   törvény
      veszélyes üzemre  vonatkozó tiltó  rendelkezései és az R.
      18. §  (1) bekezdésében  leírt,  valamint  további  tiltó
      rendelkezéseinek megkerülését,  " vagyis  mentesít az  R.
      18.  §   (1)  bekezdésében  meghatározott,  fent  idézett
      kitétel alól,  és mentesít  "a gázvezeték nyomásértékének
      kötelező figyelembevétele ( 7048/1/83. 2. pont ) alól. "

      Az indítványozó  szerint "a  szabványok  alóli  felmentés
      lehetőséget adott  ahhoz, hogy  sűrűn lakott településen,
      keskeny közutak alatt egy 600 mm átmérőjű, 40 bar nyomású
      gázszállító vezeték  építésének engedélyezését  kérjék és
      kapják meg  az arra  illetékes  hatóságoktól.  .  .  .  A
      szabványok  felmentési  lehetősége  alapján  a  másodfokú
      létesítési engedélyben  a gázszállító  vezetéket - minden
      műszaki    paramétereinek     változatlanul    hagyásával
      `átkeresztelték` gázelosztó  vezetékké, felmentést adva a
      szabvány által  meghatározott maximális nyomásérték alól,
      a nyomvonalvezetés  kötelmei  alól  és  a  nyomásértéknek
      megfelelő előírás szerinti védőtávolságok betartása alól.
      A  gázelosztó  vezeték  biztonsági  előírásai  lényegesen
      enyhébbek, mint  a szállító  vezeték törvényi  biztonsági
      előírásai, ezért  előbbiek alkalmazása  fokozott veszélyt
      jelent a környezetre, a nyomvonal környezetében élőkre. "

      Álláspontja szerint  a szabványokban  foglalt felmentési,
      eltérési  engedélyezés  lehetősége,  a  felmentési  jogot
      korlátlanul  és   önkényesen  gyakorlónak  a  döntése  és
      határozata alapján  semmissé tehetők  a törvény  és annak
      végrehajtási   rendelete    által    előírt    biztonsági
      feltételek. Az  indítvány tartalma szerint hivatkozott az
      Alkotmány 18. §-ára és a 70/D. § (1) - (2) bekezdésére.

      Az Alkotmánybíróság  az indítvány  tartalma alapján  - és
      szoros  tartalmi   összefüggés   okán   -   az   eljárást
      kiterjedtnek tekintette  az R. 18. § (4) bekezdése és 59.
      § (2)  bekezdése rendelkezéseire  is. Ezek  a jogszabályi
      rendelkezések   teszik    lehetővé,   hogy    az    R-ben
      megfogalmazott  egyes   korlátozások  és   tilalmak  alól
      felmentést adjanak.

                                 II.

      Az indítvány az alábbiak szerint alapos.

                                 1.

      Az Alkotmánybíróság  számos határozatban kifejtette, hogy
      a tényállás  és  a  jogszabály  egymásra  vonatkoztatása,
      ezzel kapcsolatban  a jogszabály  értelmezése  a  bíróság
      hatáskörébe    tartozik.     Ennek     megfelelően     az
      Alkotmánybíróságnak  nincs   hatásköre  arra,   hogy   az
      indítványra okot  adó konkrét eset történeti tényállására
      nézve  eldöntse   :  a  szóbanforgó  vezeték  az  idézett
      törvényi    rendelkezések    alapján    szállító-    vagy
      elosztóvezetéknek minősül-e.

      Annak  eldöntése,   hogy  a   közigazgatási   hatóság   a
      létesítést engedélyező  határozatában a  törvényeknek  és
      más   jogszabályoknak    megfelelően   minősítette-e    a
      létesítményt  gáz-elosztóvezetéknek  és  ehhez  képest  a
      következményeket az  engedélyezés során  helyesen vonta-e
      le, a rendes bíróság hatáskörébe tartozik.

      Az Alkotmánybíróság  hatásköre a  jogszabálynak, valamint
      az állami irányítás egyéb jogi eszközének az Alkotmánnyal
      kapcsolatos értelmezésére  terjed ki;  ez szükségszerű  a
      jogszabály alkotmányellenességének vizsgálata során ( ABH
      1993. 256, 266. , ABH 1993. 242, 243. ) .

                                 2.

      Az  Alkotmány   18.  §-a  szerint  a  Magyar  Köztársaság
      elismeri és  érvényesíti  mindenki  jogát  az  egészséges
      környezethez.

      A  70/D.   §  (1) - (2)  bekezdése  értelmében  a  Magyar
      Köztársaság  területén   élőknek  joguk   van  a   lehető
      legmagasabb szintű  testi és  lelki  egészséghez.  Ezt  a
      jogot a Magyar Köztársaság egyebek között az épített és a
      természetes környezet védelmével valósítja meg.

      Az Alkotmánybíróság  996/G/1990. számú  határozata  ( ABH
      1993. 533, 535. ) szerint az Alkotmány 18. §-a és 70/D. §
      (2) bekezdése  alapján az  állam  köteles  az  egészséges
      környezethez való  jog  megvalósítását  szolgáló  sajátos
      intézmények kialakítására  és működtetésére.  Sem a 18. §
      szóhasználata ( az "egészséges környezethez" való jog ) ,
      sem az állami környezetvédelmi feladat beágyazása a 70/D.
      §-ban az  egészséghez való  jog megvalósításának eszközei
      közé   nem   értelmezhető   a   környezethez   való   jog
      korlátozásaként.

      E határozatban  az Alkotmánybíróság  rámutatott arra  is,
      hogy  az   Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.
      törvény  ( Abtv )   alapján  előterjesztett   indítványok
      elbírálása során állást kell foglalnia abban a kérdésben,
      hogy a törvényhozás által választott szabályozás, illetve
      a jogalkalmazásban követett törvényértelmezés tartalmilag
      alkotmányosan kielégítő-e.

      Az egészséges  környezethez való jog érvényesítése állami
      kötelezettség. Az  érvényesítés egyik  eszköze az épített
      környezet  védelme.   Az  épített   környezet  védelméhez
      hozzátartozik   a   települési   környezet   védelme.   A
      települési környezet védelme kiterjed a lakóterületekre.

                                 3.

      Az Alkotmány  idézett  rendelkezéseiből  közvetlenül  nem
      vezethető le,  hogy azokból milyen konkrét jogalkotási és
      kormányzati teendők származnak.

      A környezet  védelmével kapcsolatos  rendelkezést  számos
      jogszabály   tartalmaz.    Így   például   a   települési
      környezetet közvetlenül  terhelő és esetleg veszélyeztető
      egyes tevékenységekre  vonatkozó jogszabályok a környezet
      védelmére tekintettel  kötelező  biztonsági  előírásokat,
      tilalmakat, korlátozásokat tartalmaznak.

      Ilyen jogszabály  egyebek  között  a  bányászatról  szóló
      1993. évi  XLVIII. törvény,  a  gázszolgáltatásról  szóló
      1994. évi XLI. törvény valamint az R is.

      Az R.  18. §  (4) bekezdése  lehetővé teszi,  hogy az (1)
      bekezdésben  foglalt   tilalmak  alól   a  szakhatósággal
      egyetértésben a Bányahatóság felmentést adjon.

      Az R. 59. § (2) bekezdése szintén lehetővé teszi, hogy az
      engedélyező hatóság  a környezet  biztonságának  megóvása
      mellett   indokolt    esetben   a    biztonsági    övezet
      terjedelméről, továbbá az előírt tilalmak és korlátozások
      alól eltérést engedélyezzen.

      Az  Alkotmánybíróság   vizsgálta,  hogy  e  rendelkezések
      alapján  a   hatóságok  milyen  mérvű  döntési  szabadság
      birtokában  és  milyen  jogszabályi  kötöttségek  mellett
      adhatják ki határozataikat.

                                 4.

      A  határozat   a   közigazgatási   szerv   akaratának   a
      kinyilvánítása.  Az,   hogy  ez  az  akarat  mennyiben  a
      közigazgatási szerv  akarata, és  mennyiben a jogalkotóé,
      attól  függ,  hogy  mennyire  köti  meg  a  jogszabály  a
      közigazgatási szerv döntési lehetőségét.

      Az R.  18. §  (4) bekezdése  egyáltalán nem határozza meg
      azt, hogy  a Bányahatóság  milyen  feltételek  esetén  és
      milyen  követelmények   előírása  mellett  adhatja  ki  a
      jogszabályban rögzített  tilalmak  alól  való  felmentést
      tartalmazó  döntését.   Ennek  a   döntésnek  a  kiadását
      jogszabályi tényállás  tartalmilag nem  köti feltételhez.
      Nem lehet  ilyennek tekinteni  a szakhatósági  egyetértés
      előírását sem.

      Ez a  szabály tehát elvben azt is lehetővé teszi, hogy az
      R.   rendelkezéseinek   egyébként   kötelező   biztonsági
      előírásai, tilalmai, korlátozásai alól a hatóságok szabad
      belátásuk  szerint   felmentést   adjanak,   az   épített
      környezet védelmét  megvalósító jogszabályt  akár  teljes
      egészében mellőzzék.

      Ezzel a  vizsgált szabály ellentétbe kerül a környezethez
      való alkotmányos  jog ( Alkotmány  18. §  és 70/D.  § (2)
      bek.  )   érvényesítésének  állami  kötelezettségével.  A
      környezethez való  jogból  következik,  hogy  az  épített
      környezet  jogszabályban   biztosított  védelmi   szintje
      jogilag kötetlen hatósági döntésekkel nem csökkenthető.

                                 5.

      Önmagában a vizsgált körben nem alkotmányellenes az, hogy
      a  biztonságot   és   a   környezet   védelmét   szolgáló
      jogszabályi    előírásoktól     a    hatóság     eltérést
      engedélyezhet,  ha  megfelelő  rendelkezések  az  eltérés
      feltételeit kielégítő garanciával meghatározzák.

      Az R. 59. § (2) bekezdése szövege szerint a jogszabályban
      rögzített   szabályoktól   való   eltéréseket   "indokolt
      esetben"  és   a  "biztonság   megóvása  mellett"   lehet
      engedélyezni. Ez  a feltétel  azonban nem elég határozott
      ahhoz, hogy  a közigazgatási  szerv  döntési  szabadságát
      megfelelően keretek  közé szorítsa. Pusztán az építő vagy
      építtető gazdasági  érdeke például  nem elég indok ahhoz,
      hogy a hatóság eltérést engedélyezzen a biztonsági övezet
      jogszabályban   rögzített    terjedelmétől,   továbbá   a
      jogszabályban előírt tilalmak és korlátozások alól.

      Ha   a    jogszabályi   rendelkezés   alkotmányossága   a
      szabályozás    homályossága     miatt    kérdéses,     az
      Alkotmánybíróság  kifejezetten   is  megállapíthatja   az
      alkotmányos   értelmezés   tartományát,   meghatározhatja
      azokat az alkotmányos követelményeket, amelyeknek a norma
      értelmezéseinek meg  kell felelniük ( ABH 1993. 256, 266-
      267 ) .

      A környezethez  való alapvető jogra tekintettel az R. 59.
      § (2)  bekezdése alkalmazásánál  alkotmányos követelmény,
      hogy a  jogszabály egyes  különös előírásaitól való eseti
      eltérés a  környezet biztonságának megóvása mellett akkor
      engedélyezhető,  ha   az  a  jogszabályban  biztosítottal
      azonos értékű  állapotot eredményező  műszaki vagy  egyéb
      intézkedéssel lehetséges és ez előírható.

                                III.

                                 1.

      Az  Alkotmány   32/A.  §   (1)   bekezdése   szerint   az
      Alkotmánybíróság    felülvizsgálja     a     jogszabályok
      alkotmányosságát,   illetőleg    ellátja   a   törvénnyel
      hatáskörébe utalt feladatokat.

      Az Abtv  1. §  b )  pontja  szerint  az  Alkotmánybíróság
      hatáskörébe tartozik  a jogszabály,  valamint  az  állami
      irányítás  egyéb   jogi  eszköze  alkotmányellenességének
      utólagos vizsgálata.

      Az  Alkotmánybíróság   gyakorlata   szerint   nemcsak   a
      jogszabály alkotmányosságához  tartozik hozzá,  hogy az a
      magasabb szintű  jogszabállyal nem lehet ellentétes ( Jat
      [ a jogalkotásról  szóló 1987. évi XI. törvény ] 1. § (2)
      bekezdés ) , hanem az állami irányítás egyéb jogi eszköze
      alkotmányosságához  is   hozzátartozik  az,   hogy  az  a
      jogszabályokkal nem  lehet ellentétes.  Az erre alapított
      indítvány elbírálására ezért az Abtv rendelkezése folytán
      az Alkotmánybíróságnak  hatásköre van.  ( Ezt erősítik  a
      Magyar  Köztársaság  ügyészségéről  szóló  1972.  évi  V.
      törvény 5.  § (2) bekezdés i ) pontja, 13. § (2) bekezdés
      a ) pontja és 13/A. §-a rendelkezései is. )

      Az Abtv  20. §-a értelmében az Alkotmánybíróság indítvány
      alapján  jár  el.  Az  indítványnak  a  kérelem  alapjául
      szolgáló ok  megjelölése mellett határozott kérelmet kell
      tartalmaznia ( Abtv 22. § (2) bek. ) .

      Az indítványnak  az egyes  nemzeti szabványok  előírásait
      támadó  része   általánosságban  utalt   arra,   hogy   a
      kifogásolt    szabványok     ellentétben    állnának    a
      gázenergiáról  szóló   törvénynek  -   egyébként  már  az
      indítvány benyújtásakor  sem hatályos  - szabályaival  és
      más   törvényi    rendelkezésekkel.   Az    indítvány   a
      hivatkozott,  vagy   más   törvénynek   a   szabványokkal
      ellentétesnek vélt  szabályait határozottan  nem  jelölte
      meg. Kifejezetten  csak az  R. 18.  § (1)  bekezdése és a
      szabványok idézett rendelkezései ellentétét állította.

      Az indítványnak  ezzel a  részével kapcsolatban kizárólag
      az volt elbírálható, hogy a szabványok hivatkozott részei
      ellentétesek-e az  R. 18.  §  (1)  bekezdésével,  vagy  -
      miként azt  az indítvány  tartalmazza -  az MSZ  7048-1 :
      1983 2.  pontjával. Ennek  a pontnak a 2. 1. 1. -2. 1. 3.
      alpontjai a nyomásfokozatok meghatározását tartalmazzák.

                                 2.

      A nemzeti szabványosításról, valamint a laboratóriumok, a
      tanúsító  és   az  ellenőrző   szervezetek  akkreditálási
      rendjének  ideiglenes   szabályairól,  továbbá  a  Magyar
      Szabványügyi Hivatal  ideiglenes feladat- és hatásköréről
      szóló  42/1994.   ( III.  25.   )  Korm.  rendeletnek  az
      elbíráláskor  hatályos  1.  §  (1)  bekezdése  szerint  e
      rendelet   alkalmazásában    a   nemzeti    szabvány    a
      jogalkotásról szóló  1987. évi XI. törvény ( Jat ) 50. §-
      ában írt állami szabvány.

      A Jat  50. §  (1) bekezdése  szerint a  miniszter  és  az
      országos  hatáskörű   szerv   vezetője   a   rendszeresen
      ismétlődő  műszaki-gazdasági   és  technológiai   feladat
      megoldási  módját,   termék,  termény  vagy  szolgáltatás
      jellemzőinek    meghatározását     állami    szabványként
      állapíthatja  meg.  A  (3)  bekezdés  szerint  az  állami
      szabvány kötelező  erejét és  a szabványtól  való eltérés
      feltételeit külön jogszabály állapítja meg.

      A Korm.  rendelet 1.  § (4)  bekezdése szerint  a nemzeti
      szabvány  nem   tartalmazhat   jogszabállyal   ellentétes
      előírást.

      A Korm.  rendelet 2.  § (1)  bekezdése szerint  a nemzeti
      szabvány   alkalmazása   e   rendelet   hatálybalépésétől
      önkéntes,    kivéve,     ha     jogszabály     kötelezően
      alkalmazandónak nyilvánítja.  A (2) bekezdés értelmében a
      jogszabály rendelkezhet  úgy, hogy  a kötelezettség  alól
      felmentés adható.

      Az R.  59.  §  (2)  bekezdése  lehetővé  teszi,  hogy  az
      engedélyező  hatóság  a  gázüzemi  létesítmény  illetőleg
      berendezés és  környezet biztonságának  megóvása  mellett
      indokolt  esetben   a  biztonsági  övezet  terjedelméről,
      továbbá az  előírt tilalmak és korlátozások alól eltérést
      engedélyezhet és  ennek feltételeit  megállapíthatja,  az
      eltérések   megállapításához    az   építésügyi   hatóság
      hozzájárulása  szükséges;   az  eljárásba   az   érdekelt
      szakhatóságokat és  szerveket ( pl.  közművek )  be  kell
      vonni.

      Ez az  eltérést  engedélyező  rendelkezés  vonatkozik  az
      indítványban   megjelölt   szabványok   tárgya   szerinti
      gázelosztó  vezetékekre  is.  Ebből  következik,  hogy  a
      szabványok   kifogásolt    rendelkezései    nem    állnak
      ellentétben az R. szabályaival.

      Az R. 18. § (1) bekezdése csupán a gázszállító - és nem a
      gázelosztó -  vezetékekre vonatkozik.  Ebből  következik,
      hogy a  gázelosztó vezetékre vonatkozó 7048/1983-as számú
      szabványok   ezzel    a   rendelkezéssel    nem    állnak
      összefüggésben és  így ellentétben  sem. Az  R. 18. § (4)
      bekezdése  egyébként  is  lehetővé  tette,  hogy  az  (1)
      bekezdésben  foglalt   tilalmak  alól   a  szakhatósággal
      egyetértésben a Bányahatóság felmentést adjon.

      A kifejtettekből következik, hogy a szabványok kifogásolt
      rendelkezései  nem  állnak  ellentétben  az  indítványban
      megjelölt jogszabályokkal.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Ádám Antal          Dr. Kilényi Géza
                alkotmánybíró              alkotmánybíró

              Dr. Lábady Tamás            Dr. Schmidt Péter
               alkotmánybíró                alkotmánybíró

                            Dr. Szabó András
                              alkotmánybíró

                         Dr. Tersztyánszky Ödön
                          előadó alkotmánybíró

                             Dr. Vörös Imre
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        27/1995. (V. 15.)
        Date of the decision:
        .
        05/09/1995
        .
        .