Hungarian
Ügyszám:
.
26/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Stumpf István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 65/2011. (VII. 13.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/997
.
A döntés kelte: Budapest, 07/12/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:

                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő
    ív és az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában hozott
    határozat ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a
    következő
                                   
                             határozatot:
                                   
    Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 494/2009.
    (XII. 22.) OVB határozatát helybenhagyja.
    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.

                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB) a
      494/2009. (XII. 22.) OVB határozatával (a továbbiakban: OVBh.)
      úgy döntött, hogy a Gy. I. magánszemély által benyújtott
      országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének
      mintapéldányát hitelesíti.
      A népszavazási kezdeményezés az alábbi kérdést tartalmazta:
      DEgyetért-e azzal, hogy az Országgyűlés törölje el az 1989.
      évi XXXIV. törvény 5. § (3) és (4) bekezdéseiben a pártok
      számára biztosított területi és országos listaállítási jogot,
      hogy ezentúl az Országgyűlésbe csak egyéni
      választókerületekből kerülhessenek képviselők?”
      Az OVBh. indokolásában megállapította, hogy az aláírásgyűjtő
      ív a törvényben megfogalmazott formai, valamint a kérdésre
      vonatkozó tartalmi követelményeknek eleget tesz, ezért
      hitelesítésének akadálya nincs.
      2. A törvényes határidőn belül K. B. magánszemély kifogást
      nyújtott be az OVBh. ellen. Álláspontja szerint a kérdés
      hitelesítésére nem kerülhetett volna sor, egyrészt, mert a
      kérdés az Országgyűlés hatáskörébe tartozó ún.
      szervezetalakítási kérdés, másrészt, mert sem a
      választópolgárok, sem a jogalkotó számára nem egyértelmű.

      2.1. A kifogás rögzítette, hogy a kérdés az Alkotmány 28/C. §
      (5) bekezdésének d) pontja — és az erre vonatkozó
      alkotmánybírósági gyakorlat — értelmében vett
      szervezetalakítási kérdés, és így a népszavazás tiltott
      tárgyának minősül. A kifogást tevő hivatkozik a 25/2004. (VII.
      27.) AB határozatban kifejtett, az 58/2006. (X. 13.) AB
      határozatban, a 62/2007. (X. 17.) AB határozatban és 162/2008.
      (XII. 18.) AB határozatban megerősített alkotmánybírósági
      álláspontra, amely szerint „ugyanúgy, ahogyan bármely más
      szerv létrejöttére, alakulására, összetételére vonatkozó
      országgyűlési szabályozás szervezetalakításnak minősül, ennek
      minősül az is, ha az Országgyűlés a saját összetételét, a
      képviselők számát illetően hoz döntést”.
      Álláspontja szerint a hivatkozott AB határozatokból
      következik, hogy az Országgyűlés belső összetételét
      befolyásoló, belső szervezetét érintő döntések, tehát az
      Országgyűlés, mint szervezet saját megalakításának,
      létrejöttének szabályai, azaz a választási törvények — az
      országgyűlési képviselők választásról szóló 1989. évi XXXIV.
      törvény (a továbbiakban: Vjt.), valamint a választási
      eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.)
      rendelkezéseinek többsége is — a szervezetalakítási kérdésre
      vonatkozó népszavazási tilalom alá tartoznak.
      2.2. A kifogást tevő szerint az előbbieken túl a kérdés nem
      felel meg az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
      szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. §
      (1) bekezdésének, mivel a kérdés nem egyértelmű sem a
      választópolgárok, sem az Országgyűlés számára. Álláspontja
      szerint egyrészt a kérdés csak a Vjt. 5. § (3) és (4)
      bekezdésének eltörlését kívánja, és nem szól a pártlistákra
      vonatkozó összes többi — a Vjt.-ben, Ve.-ben és egyéb
      törvényekben lévő — rendelkezésről. Másrészt nem derül ki a
      kérdésből, hogy az egyéni képviselők számát mennyiben kívánja
      megváltoztatni a kérdés feltevője. A kérdés alapján tartott
      eredményes népszavazás folytán ugyanis — a területi és az
      országos listaállítási jog megszüntetésével — a választási
      rendszer egyéb elemeinek változatlanul hagyása mellett a
      képviselők létszáma 176-ra csökkenne (ami a már említett AB
      határozatokra tekintettel szintén szervezetalakítási kérdés).
      Ugyanakkor a kérdés nem szól a Vjt. 4. § (1) bekezdésének
      módosításáról, amely a képviselők létszámát 386-ban határozza
      meg. Nem tudni, hogy a kérdés feltevőjének szándéka tényleg
      arra irányult volna, hogy a képviselők létszámát ne, csak a
      választás módját változtassa. Ha az Országgyűlés létszámát a
      kérdés nem változtatná, akkor az az egyéni választókerületi
      rendszer átalakításának szükségességét vonná maga után,
      amelyet az országgyűlési egyéni és területi választókerületek
      megállapításáról szóló 2/1990. (I. 11.) MT rendelet szabályoz,
      ennélfogva nem az Országgyűlés hatáskörébe tartozik, tehát nem
      népszavazási tárgykör.
      A kifogást benyújtó azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság az
      OVBh.-t semmisítse meg, és utasítsa az OVB-t új eljárás
      lefolytatására.

                                    II.

      1. Az Alkotmánynak a kifogásban hivatkozott rendelkezése:
       „28/C. § (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
      (...)
      d)   az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
      szervezetalakítási       (-átalakítási,        -megszüntetési)
      kérdésekről,”

      2. Az Nsztv. hivatkozott rendelkezése:
      „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

      3. A Vjt. érintett szakaszai:
      „4.   §   (1)  Az  országgyűlési  képviselők  száma   összesen
      háromszáznyolcvanhat.
      (2)     Százhetvenhat    országgyűlési    képviselőt    egyéni
      választókerületben,    százötvenkettőt    megyei,     fővárosi
      választókerületben (a továbbiakban: területi  választókerület)
      listán választanak. Az egyéni és a területi választókerületben
      mandátumot  el  nem  ért,  országosan  összesített  szavazatok
      alapján   a  pártok  országos  listájáról  további  ötvennyolc
      kompenzációs mandátum kerül betöltésre.”
      „5.  §  (3) A területi választókerületben — területi listán  —
      pártok jelölhetnek. Az a párt állíthat területi listát,  amely
      a  területi választókerületben — e törvény melléklete  szerint
      meghatározott    számban   —   az   egyéni   választókerületek
      egynegyedében,   de  legalább  két  egyéni  választókerületben
      jelöltet állított.

      (4)  Országos  listát az a párt állíthat, amely  legalább  hét
      területi választókerületben állított listát.”

                                   III.

      A kifogás nem megalapozott.

      Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét  az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény  1.  §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve. 130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróságnak a kifogás  alapján  lefolytatott
      eljárása jogorvoslati eljárás. Ennek során az Alkotmánybíróság
      W  alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban — a
      beérkezett  kifogás  keretei között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés megfelel-e  a
      jogszabályi feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és  az   irányadó
      törvényeknek megfelelően járt-e el.
      Az Alkotmánybíróság a kifogás elbírálása során megállapította,
      hogy   az   OVB   184/2008.  (V.  6.)  OVB  határozatával   (a
      továbbiakban:  OVBh2.)  úgy döntött, hogy  a  szintén  Gy.  I.
      magánszemély   által  benyújtott,  az  OVBh.-ban  hitelesített
      kérdéssel   szó   szerint  megegyező,  országos   népszavazási
      kezdeményezésben   feltett  konkrét  kérdést   hitelesíti.   A
      törvényes   határidőn  belül  két  magánszemély  nyújtott   be
      kifogást  az  OVBh2.  ellen.  A kifogások  egyike  —  bár  más
      magányszemély  nyújtotta  be  — azonos  az  OVBh.-val  szemben
      benyújtott,   a  jelen  ügy  tárgyát  képező  kifogással.   Az
      Alkotmánybíróság  30/2009. (III. 20.)  AB  határozatában  (ABH
      2009, 251.) a népszavazási kezdeményezésnek az Alkotmány 28/C.
      §   (5)   bekezdés   d)   pontjába  ütközését   a   kifogásban
      felsorakoztatott  érvek mentén nem találta  megállapíthatónak,
      továbbá   az   Nsztv.   13.   §  (1)  bekezdésében   rögzített
      egyértelműség követelményének sérelmét állító kifogási  elemet
      is elutasította, ezért az OVBh2.-t helybenhagyta.
      Mindezekre tekintettel — a 30/2009. (III. 20.) AB határozatban
      foglalt indokolással egyetértve — az Alkotmánybíróság a  jelen
      ügyben  a  494/2009. (XII. 22.) OVB határozat elleni  kifogást
      elutasította.

      Az  Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az  OVBh.-nak  a
      Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel rendelte el.
                             Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                           
             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                              Dr. Stumpf István
                            előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        65/2011. (VII. 13.)
        Date of the decision:
        .
        07/12/2011
        .
        .