Hungarian
Ügyszám:
.
1104/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 18/1993. (III. 19.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/161
.
A döntés kelte: Budapest, 03/16/1993
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság      jogszabályi    rendelkezések utólagos
    alkotmányossági       vizsgálatára,         valamint mulasztásban
    megnyilvánuló   alkotmányellenesség    megállapítására  irányuló,
    egyesített indítványok alapján meghozta a következő

                              határozatot:

           1.   Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,   hogy   a helyi
    önkormányzatokról szóló   1990. évi  LXV. törvény  45.§(1) és (2)
    bekezdése, a   46.§(2)  bekezdése,  52.§(3)  bekezdésének második
    mondata és   53.  §  első mondata  alkotmányellenes, ezért azokat
    megsemmisíti. A  megsemmisített rendelkezések  1993. december 31-
    én vesztik hatályukat.

           2. Az  Alkotmánybíróság  mulasztásos alkotmányellenességet
    állapít meg   amiatt,  hogy  a törvényalkotó  nem határozta meg a
    helyi   önkormányzás    népszavazás  útján  történő gyakorlásának
    alapvető feltételeit és biztosítékait.

           Az  Alkotmánybíróság  felhívja  az  Országgyűlést, hogy  e
    jogalkotási   feladatának    1993.  december  31.  napjáig tegyen
    eleget.

          3. Az  Alkotmánybíróság a  mulasztásban megnyilvánuló egyéb
    alkotmánysértések    megállapítására      irányuló  indítványokat
    elutasítja.

           4.   Az   1990.   évi   LXV.   törvény   46.§(1) bekezdése
    alkotmányellenességének megállapítására   vonatkozó indítványt és
    e    rendelkezés      megsemmisítésére    irányuló    kérelmet az
    Alkotmánybíróság visszautasítja.

          Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                     I.

            Az indítványozók  a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
      LXV. törvény   ( a továbbiakban: Ötv. ) 45.§(1) és (2) , valamint
      a    46.§(1)      és     (2)    bekezdése alkotmányellenességének
      megállapítását és megsemmisítését kezdeményezték.

             1. Sérelmezték,  hogy az  Ötv.  45.§(1)  bekezdése csak  a
      településen   állandó    lakóhellyel  rendelkező  lakosok részére
      biztosítja a   helyi népszavazásban való részvétel lehetőségét, s
      így   a   helyi  népszavazásban  nem  vehetnek  részt  azok, akik
      Magyarországon állandó   lakóhellyel nem, de az adott településen
      ideiglenes lakóhellyel   rendelkeznek.   Álláspontjuk  szerint az
      Ötv.   -nek   ez  az  előírása  ellentétes  az  Alkotmány 44.§(1)
      bekezdésével és   áttételesen  a  42. §-ban,  valamint  a 70.§(1)
      bekezdésében foglalt rendelkezéssel is.

            2. Az  egyik indítványozó  az üdülőtulajdonosoknak  a helyi
      népszavazásban való   részvételét  szabályozó  rendelkezéseket is
      kifogásolta.    Az      Alkotmány   2.§(1)    bekezdésében védett
      jogbiztonság súlyos   sérelmének  tekintette,  hogy az  Ötv. erre
      irányuló rendelkezései  eltérően értelmezhetők, illetve nem adnak
      egyértelmű jogkövetési   lehetőséget az  önkormányzatok, valamint
      az állampolgárok   számára. Azt  is kifogásolta, hogy az Ötv. nem
      határozza   meg,   mi  tekinthető  üdülőterületet  érintő ügynek.
      Álláspontja szerint   a törvénynek ez a hiányossága, valamint az,
      hogy az   Ötv. nem  szabályozza a helyi népszavazás érvényességi,
      eredményességi feltételeit,   olyan  jogalkotói  mulasztás, amely
      alkotmányellenes.

             3.   Ez   az  indítványozó   a  mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítását   arra hivatkozással is kérte,
      hogy a   jogalkotó az  Ötv. megalkotása  során nem biztosította a
      helyi önkormányzás   helyi népszavazás  útján történő gyakorlását
      azok   számára,    akik  magyarországi   állandó  lakóhellyel nem
      rendelkeznek, de  az adott településen - mint ideiglenes  lakosok
      - életvitelszerűen tartózkodnak.

                                       II.

            Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését a
      következő jogszabályi előírásokra alapozta.

             A  helyi   önkormányzás  jogáról   az  Alkotmány   42. §-a
      megállapítja: "A   község,   a  város,  a  főváros  és kerületei,
      valamint a   megye   választópolgárainak  közösségét megilleti  a
      helyi önkormányzás  joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok
      közösségét érintő   helyi közügyek önálló, demokratikus intézése,
      a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása".

            Az Alkotmány  44.§(1) bekezdése szerint "A választópolgárok
      a helyi   önkormányzást  az  általuk választott képviselőtestület
      útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják".

            Ezekkel az  alkotmányi előírásokkal  összhangban az Ötv. 5.
      §-a a  következőket állapítja meg. "A helyi önkormányzati jogok a
      településen választójoggal   rendelkező  lakosok  ( továbbiakban:
      választópolgárok )  közösségét illetik meg. A választópolgárok az
      önkormányzati testületbe   választott   képviselőik  útján, és  a
      helyi    népszavazáson     való   részvételükkel   gyakorolják az
      önkormányzáshoz   való    közösségi    jogaikat.   "   Az idézett
      rendelkezésekből kitűnik,   hogy a helyi önkormányzáshoz való jog
      alanya    a     településen   választójoggal   rendelkező lakosok
      közössége.

             A    választójogra    vonatkozóan   az    Alkotmány 70.§-a
      megállapítja: "   (1) Minden  nagykorú magyar állampolgárnak joga
      van ahhoz,   hogy -  ha állandó lakóhelye Magyarországon van - az
      országgyűlési és  a helyi önkormányzati választásokon választható
      és -   ha a  választás napján  az ország  területén tartózkodik -
      választó legyen.
              (2)  Nincs választójoga  annak, aki  a cselekvőképességet
      korlátozó vagy  kizáró gondnokság alatt, illetőleg aki a közügyek
      gyakorlásától eltiltó   jogerős ítélet hatálya alatt áll, továbbá
      aki      jogerős      szabadságvesztés    büntetését,    vagy aki
      büntetőeljárásban          jogerősen           elrendelt intézeti
      kényszergyógykezelését tölti.
             (3)  A helyi  önkormányzati választásnál  a választójog  -
      külön törvény   szerint  -  megilleti  a  Magyarországon tartósan
      letelepedett nem magyar állampolgárokat is".

             Az Alkotmány  71.§(3) bekezdése  pedig  előírja,  hogy "az
      országgyűlési       képviselőknek,         illetőleg      a helyi
      képviselőtestületek    tagjainak     és   a   polgármestereknek a
      választásáról      külön       törvények    rendelkeznek, amelyek
      elfogadásához a  jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
      szavazata szükséges".

             A   helyi   önkormányzati   képviselők   és polgármesterek
      választásáról szóló   1990. évi  LXIV. törvény  ( a továbbiakban:
      Övtv. )   az  általános  választójog  alkotmányos követelményének
      megfelelően -   szűk körű és pontosan meghatározott kivételekkel,
      fő   szabályként    -   minden   nagykorú   magyar állampolgárnak
      biztosítja a választójogot.

           Az Övtv. 2. §-a így rendelkezik.
             "  (1)  Minden nagykorú magyar állampolgár, akinek állandó
      (   ennek   hiányában:  ideiglenes  )  lakóhelye  ( továbbiakban:
      lakóhely )   Magyarországon van,  az  önkormányzati választásokon
      választó és   választható.     A    választás   joga megilleti  a
      Magyarországon tartósan  letelepedett nem  magyar állampolgárt is
      ( továbbiakban: választópolgár ) .
            (2) Nincs választójoga annak:
            a ) aki cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság
      alatt áll;
            b ) aki  közügyek  gyakorlásától    eltiltó  jogerős ítélet
      hatálya alatt áll;
            c ) aki szabadságvesztés büntetését tölti;
            d ) aki   büntetőeljárásban  jogerősen  elrendelt  intézeti
      kényszergyógykezelés alatt áll.
            (3)  A választópolgár  a választójogát szabad  elhatározása
      alapján, -   az e  törvényben foglaltak  kivételével - lakóhelyén
      gyakorolja. "
            (4)  Az   a  választópolgár, aki  állandó lakóhelye mellett
      legalább 5   éve folyamatosan ideiglenes lakóhellyel rendelkezik,
      igazolással választójogát ideiglenes lakóhelyén gyakorolhatja. "

                                      III.

             1.  Az   Alkotmánybíróság  álláspontja   kialakítása során
      elsősorban   arra    a   kérdésre   kereste   a   választ, milyen
      elvi elméleti alapja van annak, hogy a helyi népszavazásban és az
      önkormányzati         képviselők        választásában részvételre
      ( pontosabban:  szavazásra    )  jogosultak  körét azonosnak kell
      tekinteni, illetve   biztosítja-e ezt  a törvényi szabályozás. Az
      Alkotmány 44.§(1)  bekezdése egyértelműen úgy rendelkezik, hogy a
      helyi    önkormányzás      mindkét   módját    a választópolgárok
      gyakorolják. A   vázoltak alapján  először az  érdemel kiemelést,
      hogy az   Övtv.  2.§(1)  bekezdése  az  önkormányzati választások
      tekintetében meghatározza  a "választópolgár"  fogalmát.  Ezzel a
      kifejezéssel illeti   1)   azt  a  nagykorú  és  a választójogból
      egyébként   ki   nem  zárt  magyar  állampolgárt,  akinek állandó
      lakóhelye   Magyarországon    van,  2)   azt  a   nagykorú  és  a
      választójogból egyébként  ki nem zárt magyar állampolgárt, akinek
      állandó lakóhelye   hiányában ideiglenes lakóhelye Magyarországon
      van, 3)  azt a nagykorú és a választójogból egyébként ki nem zárt
      nem    magyar      állampolgárt,   aki    Magyarországon tartósan
      letelepedett.    ( Az utóbbit csak a választás joga illeti meg. )
      Az Ötv.   5.§-a  szerint  pedig  a  helyi  önkormányzati jogok  a
      településen választójoggal  rendelkező lakosok közösségét illetik
      meg. E   §-ból  az  is kitűnik,  hogy az  Ötv.  a továbbiakban  a
      választópolgárok"   kifejezést    "a   településen választójoggal
      rendelkező lakosok" megjelölésére használja.

             Az  Ötv. 45.§(1)  bekezdése ezzel  szemben a következőként
      rendelkezik: "A   helyi  népszavazásban  és népi kezdeményezésben
      való   részvételre    az  a   választópolgár  jogosult, akinek  a
      településen      állandó       lakóhelye      van".     A fentiek
      figyelembevételével   az    Ötv.  45.   §-ának alkotmányosságával
      összefüggésben kétségtelenül megállapíthatók a következők.
             a )  Az Alkotmány  44. §-a  a  helyi  önkormányzás mindkét
      összetevőjének, tehát   mind  a  képviseleti úton,  mind pedig  a
      helyi népszavazással   történő gyakorlására  a választópolgárokat
      jogosítja fel.
             b )   Az   Ötv.   5.  §-a   egyértelművé  teszi,   hogy az
      önkormányzati       jogok         gyakorlása     szempontjából  a
      "választópolgárok" kifejezés alatt a  településen  választójoggal
      rendelkező lakosok értendők.
            c ) Az Övtv. 2. és 5. §-a alapján a településen a következő
      lakosok rendelkeznek választójoggal.
            a )  azok a  nagykorú magyar állampolgárok, akiknek állandó
      lakóhelye a településen van;
            b )  azok a  nagykorú magyar állampolgárok, akiknek állandó
      lakóhely hiányában ideiglenes lakóhelye a településen van;
            c )   az  a   nagykorú  magyar   állampolgár,  aki  állandó
      lakóhelyén   kívül    legalább   5   éve  folyamatosan ideiglenes
      lakóhellyel   rendelkezik,  választójogát  ideiglenes  lakóhelyén
      kívánja   gyakorolni    és  ehhez   az  Övtv.   7.  §-ában előírt
      igazolással rendelkezik;
            d )  azok a  Magyar Köztársaságban tartósan letelepedett és
      18.   életévüket   betöltött   nem  magyar  állampolgárok, kik  a
      külföldiek személyi   igazolványával rendelkeznek és lakóhelyük a
      településen, illetőleg az egyéni választókerületben van.

             Az    Ötv.   a   népszavazás   és   a   népi kezdeményezés
      vonatkozásában sem   a 45. §-ában, sem másutt nem állapítja meg a
      választópolgár   fogalmát.   Ebből  az  adottságból  logikusan az
      következik, hogy   az Ötv.  45. §-ában  használt "választópolgár"
      jelentésének egybe   kell   esnie  az  Övtv.  2.§(1) bekezdésében
      meghatározott értelemmel.   Ennek   lehetőségét  azonban  a helyi
      népszavazásban   és    népi   kezdeményezésben   való jogosultság
      tekintetében   a    településen  állandó  lakóhellyel rendelkezés
      kikötésével   az    Ötv.   45.   §-a  kizárja   az   olyan polgár
      tekintetében:

           a )  akinek   a  településen és  Magyarországon másutt sincs
      állandó   lakóhelye   és  ennek  hiányában  az  adott településen
      ideiglenes  lakóhellyel   rendelkezik.

           b ) Az Ötv. 45. § (1) bekezdése azt sem teszi lehetővé, hogy
      az Övtv. 2. § (4) bekezdésének  analógiájára az a választópolgár,
      aki állandó lakóhelyén kívül legalább 5 éve folyamatosan az adott
      településen ideiglenes  lakóhellyel  rendelkezik,  kívánságára  e
      településen részt  vehessen a  helyi népszavazásban.  Bár az Ötv.
      sem 45.  §-ában, sem  másutt nem nyilvánítja ki, de abból, hogy a
      45.§(1) bekezdése  a "választópolgár"  kifejezés előtt  mellőzi a
      "magyar"  jelzőt,   az  következik,   hogy   az   Ötv.   ehelyütt
      feljogosította a  helyi népszavazásban (és népi kezdeményezésben)
      való  részvételre   a  településen   vagy  Magyarországon  másutt
      tartósan letelepedett  és 18. életévét betöltött azt a nem magyar
      állampolgárt, akinek állandó lakóhelye a településen van.

      Mindezek  alapján   az  Alkotmánybíróság  utólagos  normakontroll
      keretében megállapította, hogy az Ötv. 45.§(1) bekezdése sérti az
      Alkotmány 42. §-át, 44.§(1) bekezdését és ellentétes az Alkotmány
      2.§(1)  bekezdésében   megjelölt  demokratikus  jogállam  szerves
      összetevőjeként  szereplő  jogbiztonság  követelményével  is.  Az
      utóbbi  tekintetében   a  11/1992.   (III.5.)  AB   határozat  is
      megállapította, a  jogbiztonság  "az  államtól  és  elsősorban  a
      jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes részterületei
      és egyes szabályai is világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve
      kiszámíthatók .  . .  legyenek". Az  Ötv. 45.§(1)  bekezdésének a
      helyi  népszavazásban   (  és   népi  kezdeményezésben   )   való
      részvételre vonatkozó  előírásai az  Alkotmánybíróság előbbiekben
      vázolt  megállapításai   szerint  nem   feleltek  meg   ennek   a
      követelménynek,  ezért  is  megsemmisítésre  szorultak.  Az  Ötv.
      45.§(1) bekezdését  a bemutatott  többszörös alkotmányellenessége
      miatt  az   Alkotmánybíróság  1993.   december  31-iki  hatállyal
      semmisítette  meg.   A   későbbi   időpontban   kezdődő   hatályú
      megsemmisítéssel  az  Alkotmánybíróság  lehetőséget  teremtett  a
      törvényalkotónak  ahhoz,  hogy  addig  az  Ötv.  alkotmányellenes
      rendelkezését alkotmányos szabályokkal váltsa fel.

           2.   Az    összefüggések   alapján   elvégzett   vizsgálatai
      eredményeként -  amelyet megerősítettek  az Alkotmánybíróságnak a
      helyi  népszavazás   alkotmányosságával   összefüggő   gyakorlati
      tapasztalatai -  az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ötv.
      -nek a  helyi népszavazást érintő bizonyos egyéb rendelkezései is
      eltérően értelmezhetők,  illetve nem adnak egyértelmű jogkövetési
      lehetőséget az  önkormányzatok, valamint  a polgárok  számára.  A
      helyi népszavazással  összefüggő anyagi  és  eljárási  kérdéseket
      szabályozó rendelkezéseket az Ötv. - a már elemzett 5. §-án kívül
      - a  "Helyi népszavazás,  népi kezdeményezés"  c. IV.  fejezetben
      (45-51.§)  tartalmazza.   A  helyi   népszavazásról   találhatunk
      előírásokat továbbá  "A község,  a  város  és  területük"  c.  V.
      fejezeten belül az 52. és az 53. , valamint az 56. §- okban.

             E §-ok  áttekintése alapján  megállapítható, hogy  a helyi
      népszavazásban,   vagy    az   azt   bizonyos   feltételek esetén
      helyettesíteni hivatott  falugyűlésen részvételre jogosult alanyi
      kör   megjelölésére    az   Ötv.   eltérő  kifejezéseket használ.
      Mindenekelőtt feltűnő,   hogy a  IV. fejezet élén álló és a helyi
      népszavazásban való  jogosultságot általános igénnyel meghatározó
      kifejezés,   nevezetesen    a   településen   állandó lakóhellyel
      rendelkező "választópolgár"   megjelölés  a  többi említett §-ban
      nem található.

            Megjegyzendő, hogy az itt vizsgált, fent jelzett §-ok közül
      csak két  esetben, nevezetesen a 47.§(4) bekezdésében, valamint a
      lakott településrész   átadása,  átvétele,  cseréje  tárgyában az
      érintett   képviselőtestületek    által    kötött megállapodáshoz
      szükséges, az   ott  lakó  választópolgárok  -  falugyűlésen vagy
      helyi népszavazással   kinyilvánított   -  többségi támogatásáról
      rendelkező 56.§(2)  bekezdésében fordul  elő az  Ötv. 5.  §- ában
      meghatározott tartalmú   "választópolgárok" kifejezés a következő
      összefüggésekben: "A   képviselőtestület az  ötszáz lakoson aluli
      községben   a    helyi   népszavazást   a  falugyűlés hatáskörébe
      utalhatja, azzal   a feltétellel, hogy a falugyűlés döntése abban
      az esetben   számít népszavazási  döntésnek, ha  a falugyűlésen a
      választópolgároknak több  mint a fele jelen van" [ 47.§(4) bek.].
      "Lakott      területrész      átadása    esetén     az   ott lakó
      választópolgárok   -    falugyűlésen  vagy   helyi népszavazással
      kinyilvánított      -       többségi    támogatása    szükséges a
      megállapodáshoz. Lakott   területrész átadása  nem tagadható meg,
      ha    azt     az   ott   lakó   választópolgárok   többsége helyi
      népszavazással kezdeményezi" [ 56.§(2) bek. ] .

             Ezzel szemben  a helyi  népszavazás külső kezdeményezéstől
      függetlenül   kötelező  tárgyai közül  a  46.  §   (2)  bekezdése
      alapján a  községegyesítésnek és községegyesítés megszűntetésének
      kezdeményezésére, valamint   közös   képviselőtestület alakítása,
      illetve közös   képviselőtestületből  kiválás  tárgyában tartandó
      helyi   népszavazásban    "az    érintett   településrész, község
      választói" vehetnek   részt.  Az  Ötv. 46.§(1)  bekezdése alapján
      ugyancsak kötelező   népszavazási  tárgynak  minősülő  "új község
      alakításának" kezdeményezését   a  46.§(2)  bekezdése nem sorolja
      azok közé   az ügyek  közé, amelyekre vonatkozó népszavazásban az
      érintett   településrész   "választói"  vehetnek  részt. Ebben  a
      tekintetben az  52.§(3) bekezdésének második mondata az irányadó,
      amely szerint   "A lakosság  falugyűlésen vagy  a településrészen
      tartott helyi népszavazással kezdeményezi a községalakítást".

             Nemcsak      szóhasználati    eltérés,    hanem kifejezett
      ellentmondás tapasztalható   a 46.  § és az 53. § között. A 46. §
      szerint ugyanis   -  amint  ez már  az előbbiekből  is kitűnt - a
      községegyesítés    megszűntetése      tárgyában    tartandó helyi
      népszavazásban   "az   érintett  településrész,  község választói
      vehetnek   részt".    Ezzel   szemben   az  53.   §  első mondata
      kinyilvánítja: "Községegyesítés   megszűntetésének kezdeményezése
      az 52.   §-ban  foglalt  feltételekkel és  eljárásban történhet".
      Ezek között   pedig -  amint ezt  már idéztük - az 52. § azt írja
      elő,   hogy    "a  lakosság"  gyakorolhatja  falugyűlésen vagy  a
      településrészen tartott   helyi  népszavazással  a kezdeményezési
      jogot.

            Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 2.§(1) bekezdésébe, 42. §-
      ába és  44.§(1) bekezdésébe ütközés miatt megsemmisítette az Ötv.
      45.§(1)   bekezdését.    Az   Ötv.   46.§(2)  bekezdését, 52.§(3)
      bekezdésének második   mondatát  és  53. §-ának  első mondatát az
      Alkotmánybíróság azért   semmisítette   meg,  mert  ezek  a helyi
      népszavazáson részvételre  jogosultak körét - az Alkotmány 2.§(1)
      bekezdéséből   fakadó    jogbiztonság    követelményét   sértve -
      indokolatlanul eltérően,   sőt bizonyos tekintetben ellentmondóan
      állapítják meg.

            Az Alkotmánybíróság  az 500/B/1990/10. AB határozatában már
      megállapította,   hogy    a    jogszabályszerkesztés hiányosságai
      alkotmányellenes   helyzetet    idéznek   elő,   ha  alapvető jog
      érvényesülését      akadályozzák.      Megerősítette    és egyben
      kiegészítette   ezt    az  állásfoglalást  a 11/1992. (III.5.) AB
      határozat azzal,  hogy a törvény alkotmányellenessége állapítható
      meg,   ha   szövegezésének  határozatlansága,  bizonytalansága és
      többértelműsége sérti a jogbiztonság elvét.

      Az Ötv.   46.§(2)   bekezdése,  az  52.§(3)  bekezdésének második
      mondata és   53. §-ának  első mondata megsemmisítési időpontjának
      az   egyéb    alkotmányellenességek  megszűntetésére  nyitva álló
      határidővel történt   egybeeső megállapítása  lehetőséget nyújt a
      törvényalkotónak    ahhoz,      hogy   az   Ötv.   utóbb említett
      rendelkezései helyett  a helyi népszavazásban és esetleg az azzal
      azonos rendeltetésű  falugyűlésen részvételre jogosultak körét az
      egyéb új alkotmányos rendelkezésekkel összhangban állapítsa meg.

            3. Az  Alkotmánybíróság a  2/1993. (I.22.) AB határozatában
      mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmányellenességnek tekintette,
      hogy az  Országgyűlés a népszavazásról és a népi kezdeményezésről
      szóló 1989.   évi XVII.  törvényt (  a továbbiakban:  Nsztv. )  a
      hatályos Alkotmánnyal  nem hozta összhangba. Ezt a döntését azzal
      indokolta, hogy  az 1989-ben elfogadott jogállami Alkotmány előtt
      alkotott Nsztv.-nek    a  népszavazásra bocsátható kérdések körét
      meghatározó szabályai   nincsenek összhangban  a hatalommegosztás
      elvére épülő  új alkotmányi  előírásokkal. Az Alkotmány 19. § (5)
      bekezdésének második   mondata  szerint  "a  népszavazásról szóló
      törvény   elfogadásához    a  jelenlévő  országgyűlési képviselők
      kétharmadának szavazata  szükséges".  Ez a törvényi megfogalmazás
      nem kizárólag   az   országos  népszavazásra,  hanem általában  a
      népszavazásról szóló   törvényre utal. Az Ötv. 115.§(1) bekezdése
      szerint   e    törvény  hatálybalépésével  egyidejűleg hatályukat
      vesztették   az   Nsztv.-nek  a   helyi  népszavazásról   és népi
      kezdeményezéséről szóló rendelkezései.

            Az Alkotmánybíróság  álláspontja szerint a választópolgárok
      közösségének a   helyi   önkormányzáshoz  való  alapvető  joga az
      önkormányzati jogok  anyajogát jelenti. A helyi önkormányzás joga
      - noha  az Alkotmány nem az ún. alapvető jogok között szabályozza
      - tartalmánál   fogva  az  alapvető  jogokhoz  hasonló védelemben
      részesül. Így   az  Alkotmány  8.§(2) bekezdése  szerint  e jogra
      vonatkozó alapvető  szabályokat is csak törvény állapíthatja meg.
      Alátámasztja ezt   a megállapítást  az Ötv. 50. §-a is, amikor az
      önkormányzati   rendeletalkotás   hatáskörébe  kizárólag  a helyi
      népszavazás   és    népi  kezdeményezés  "további"  feltételei és
      eljárási rendje   megállapítását utalja.  A jogbiztonság  - és  a
      helyi    önkormányzás      helyi    népszavazás    útján történő,
      korlátozástól mentes   gyakorlása  -  érdekében  elengedhetetlen,
      hogy   a   helyi  önkormányzáshoz  való  jog  mint  alapjog helyi
      népszavazás útján   történő gyakorlásával  összefüggő garanciális
      jelentőségű rendelkezéseket  törvény állapítsa meg. Nincs a helyi
      népszavazás   esetére    alkalmazható    törvényi   rendelkezés a
      részvételre jogosultaknak   a névjegyzékből való kihagyása esetén
      alkalmazható   eljárásról    és  azon   belül  az  igénybe vehető
      jogorvoslatról.    Az     az   önkormányzatok   által alkalmazott
      szabályozási megoldás,   hogy   a  helyi  népszavazásra vonatkozó
      önkormányzati rendelet   a lebonyolítás feltételeit illetően csak
      néhány átfogó  rendelkezést tartalmaz, s "az itt nem szabályozott
      kérdésekben" az   Övtv.  alkalmazását  írja  elő, alkotmányossági
      szempontból    súlyosan      aggályos.   Ily   módon   ugyanis az
      önkormányzati rendelet   más  célra  alkotott  törvény előírásait
      rendeli alkalmazni,  sőt, bírósági hatáskört is alapít, hiszen az
      Övtv. 51.§(1)   bekezdésének  első  mondata szerint  a választási
      törvény megsértése   esetén  bármely  választópolgár a választási
      szervhez kifogást,   illetőleg a bírósághoz jogorvoslati kérelmet
      nyújthat be.

            Figyelmet érdemel  e vonatkozásban  az a körülmény, hogy az
      Nsztv. 2.§(1)  bekezdése szerint az országos "népszavazásban és a
      népi kezdeményezésben  való részvételre választójoggal rendelkező
      állampolgárok .   . . jogosultak". E törvény 27.§(1) bekezdésének
      első   mondata    előírja,  hogy   "a  népszavazásban  részt vevő
      állampolgárokat az   országgyűlési képviselők választásáról szóló
      törvény alapján  nyilvántartásba kell venni". A 32.§(5) bekezdése
      pedig úgy   rendelkezik, hogy  "az állampolgár a nyilvántartásból
      való kihagyás   ellen   a  választójogi  törvényben meghatározott
      jogorvoslattal élhet".

            Alkotmányellenes jogalkotói  mulasztásnak tekintendő az is,
      hogy   a   törvényalkotó  nem  rendelkezett  a  helyi népszavazás
      érvényességének      és       eredményességének    kereteiről. Az
      Alkotmánybíróság korábbi  döntéseiben, így a 61/1991.(XI.19.) AB,
      valamint   az   1/1992. (I.16.)  AB,  s  a  41/1992. (VII.16.) AB
      határozatokban megsemmisítette  azokat az önkormányzati rendeleti
      előírásokat,   amelyek    a  helyi   népszavazás  érvényességi és
      eredményességi feltételei   szabályozása  során megakadályozták a
      demokratikus   népi    döntésalkotás  bizonyos   alapvető elvének
      érvényesülését. Feltűnő,   hogy míg a népszavazás érvényességi és
      eredményességi feltételeinek   törvényi előíráson alapuló alsó és
      felső határa   nincs, addig  a helyi népszavazás kezdeményezésére
      vonatkozóan   e    törvény   a   kezdeményezésre  jogosultak köre
      meghatározásánál számszerű feltételeket is előír.

            Az Alkotmánybíróság az előbbiekben már megállapította, hogy
      a helyi   önkormányzáshoz való jog alapvető jognak minősül. Ezért
      az Alkotmány   idézett 8.§(2) bekezdéséből a törvényalkotóra az a
      kötelezettség hárul,   hogy az  e jogra  vonatkozó szabályokat  -
      ezek   között    e  jog  gyakorlásának  alapvető biztosítékait  -
      törvényben határozza   meg. Az  Alkotmány 78.§(2) bekezdése pedig
      arra kötelezi   a  Kormányt,  hogy  az  Alkotmány végrehajtásához
      szükséges törvényjavaslatokat az Országgyűlés elé terjessze.

            A garanciális jelentőségű szabályok megalkotásának hiánya -
      mivel a  jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladat
      elmulasztása alapvető   jog érvényesítését alkotmányellenes módon
      akadályozza    -     megalapozza   a   mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítását.   Ezért az Alkotmánybíróság -
      figyelemmel a  már idézett 2/1993.(I.22.) AB határozatára is - az
      említett   jogalkotói    mulasztásokat  -   indítvány  alapján és
      hivatalból   vizsgálva    -   alkotmányellenesnek minősítette,  s
      határidő   tűzésével    hívta  fel   az  Országgyűlést jogalkotói
      kötelezettsége teljesítésére.

             Az Alkotmánybíróság  az  egyéb  mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség    megállapítására     irányuló indítványokat
      elutasította. Az   Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi XXXII.
      törvény ( a  továbbiakban:  Abtv. )  49. § (1)  bekezdése szerint
      ugyanis     mulasztásban       megnyilvánuló  alkotmányellenesség
      megállapítására akkor   kerülhet  sor,  ha  a  jogalkotó szerv  a
      jogszabályi   felhatalmazásból    származó   jogalkotói feladatát
      elmulasztotta és ezzel alkotmányellenességet idézett elő.

            Az az indítványban megfogalmazott követelmény, hogy a helyi
      népszavazásban való   részvétel  szabályozásával  az Ötv. 45.§(1)
      bekezdése a   választópolgár fogalmát nem az Övtv. idézett 2. §-a
      előírásainak    megfelelően      alkalmazza,    az    e határozat
      indokolásában már   említettek szerint  nem tekinthető jogalkotói
      mulasztásban     megnyilvánuló        alkotmányellenességnek.  Az
      Alkotmánybíróság megsemmisítő   döntését  ebben  a tekintetben az
      utólagos    elvont      normakontroll     keretében megállapított
      alkotmányellenességre alapozta.

            4. Az  Ötv. 45.§(2) bekezdése szerint "Az üdülőterületen az
      üdülőterületet érintő   ügyben  a  helyi  népszavazásban  és népi
      kezdeményezésben jogosult   részt venni  az üdülőterületen önálló
      ingatlantulajdonnal rendelkező  választópolgár akkor is, ha nincs
      ott    állandó      lakóhelye".   Az   Alkotmánybíróság   a helyi
      önkormányzati rendeleti   előírások   alkotmányosságának utólagos
      vizsgálata,    valamint     alkotmányossági   panaszok elbírálása
      alkalmával   több    olyan  esetet   tárt  fel,   amikor  a helyi
      népszavazás önkormányzati  rendeleti szabályozása során az Ötv. -
      nek az   üdülőtulajdonosokra  vonatkozó,  a  45.§(2) bekezdésében
      foglalt rendelkezését  az önkormányzatok, társadalmi szervezetek,
      illetve az   állampolgárok  eltérően  értelmezték. Számos jogvita
      kiindulópontja az,   hogy  sem  az Ötv.  ,  sem  más  törvény nem
      határozza meg, mi tekinthető üdülőterületet érintő ügynek.

            Az Ötv.  45.§(2) bekezdésével összefüggésben felmerült az a
      kérdés   is:    lehet-e  valamely   településen  bővebb   a helyi
      népszavazásban  részvételre   jogosultak köre,  mint a települési
      önkormányzati választásra  jogosultaké. Az Ötv. 45.§(2) bekezdése
      olyan    személyi     kör   részére   is   biztosította   a helyi
      népszavazásban (   és  népi  kezdeményezésben  )  való részvételi
      jogot,   amelynek    tagjai    a   településen   nem rendelkeznek
      választójoggal. A   45.§(2) bekezdése  ugyanis nem választójogot,
      hanem   a    helyi   önkormányzási   jog   második  megvalósulási
      formájában,   a    helyi  népszavazásban   való  részvételi jogot
      állapított   meg   az  üdülőterületen,  az  üdülőterületet érintő
      ügyben       az         önálló     ingatlantulajdonnal rendelkező
      választópolgárnak akkor   is, ha  ott nincs  állandó lakóhelye. A
      fentiek   alapján   megállapítható,  hogy  a  településen állandó
      lakóhellyel nem   rendelkező   üdülőtulajdonosok  -  ha egyéb,  a
      III/1. pontban   is jelzett  címen a településen nem rendelkeznek
      választójoggal, -   nem  minősülnek  a településen választójoggal
      rendelkező lakosoknak,   vagyis  az  Ötv. 5.  §-a értelmében vett
      választópolgároknak, és   így e  § alapján nem illetik meg őket a
      fenti    értelemben     vett   választópolgárok   közössége által
      gyakorolható   önkormányzási   jognak  sem   a  képviselők  útján
      gyakorolható   összetevője,    hiszen    saját   képviselőket nem
      választhatnak,   a    települési   képviselők   választásában nem
      vehetnek részt,   sem  a  helyi  népszavazáson  való részvétellel
      gyakorolható közösségi  jogok. Az Ötv. 45.§(2) bekezdése tehát az
      5.   §-ban   megfogalmazott  általános  rendelkezéssel ellentétes
      kivételt   tesz    a  településen  választójoggal  nem rendelkező
      üdülőtulajdonosok javára.


            Az Alkotmánybíróság  e határozata  indokolásában -  a helyi
      népszavazásokat   érintő    eddigi    alkotmányvédelmi gyakorlata
      alapján   -    szükségesnek   tartja   felhívni   a   figyelmet a
      következőkre is.  Az önkormányzati törvényi - illetve általában a
      törvényi -   szabályozás  nemcsak  az  üdülőterületet  érintő ügy
      fogalmát nem   határozza   meg.  A  törvényi  szabályozás  nem ad
      útmutatást arra   vonatkozóan sem,  hogyan (  milyen módon ) kell
      megállapítani   a    helyi  népszavazásban   részvételre jogosult
      üdülőtulajdonosok   körét.    A  magyarországi  hagyományok és  a
      jelenlegi   gyakorlat    szerint   az   ingatlannak  gyakran több
      tulajdonosa van.   Szinte   általánosnak  mondható  a házastársak
      közös tulajdona.   A  törvény  szövege ebben  a  vonatkozásban is
      ellentmondásos.   Nem    egyértelmű   ugyanis,   hogy   az önálló
      ingatlantulajdon   meghatározás  a  kizárólagos tulajdonosra utal
      ( ebben az esetben a szabályozás a résztulajdonnal  rendelkezőket
      kizárná a   helyi  népszavazásban  és népi  kezdeményezésben való
      részvételből )   , vagy a tulajdonhányaddal rendelkezők is önálló
      tulajdonosoknak tekinthetők.   Így viszont  nagy számban jutnak a
      településen   a    helyi  népszavazásban  való  részvétel jogához
      mindazok, akik   pl.  öröklés  vagy más  címen  bármilyen csekély
      mértékű résztulajdont szereztek.

             Az    üdülőtulajdonosok   részvételével   szervezett helyi
      népszavazás során   további  gyakorlati  nehézséget  okoz  az is,
      hogy    milyen      nyilvántartást    lehet    alapul    venni az
      üdülőtulajdonosok   körének    megállapítása  érdekében.  A helyi
      építményadó fizetésére   kötelezettek jegyzéke  általában csak az
      dó    fizetésére      kötelezett    személyeket   tartalmazza, az
      ingatlan nyilvántartás adatai  pedig közismerten  nem tekinthetők
      naprakésznek.  A    törvényi   szabályozás  arra  vonatkozóan sem
      tartalmaz   rendelkezést,   hogyan,  milyen  módon  igazolható az
      üdülőtulajdonnal    való     rendelkezés.   A   helyi népszavazás
      lebonyolítására   vonatkozó    törvényi  szabályozás hiányosságát
      jelzi   az    a   körülmény  is,  hogy  az  Ötv. a népszavazásban
      részvételre   jogosultak    köre    értesítéséről   sem tartalmaz
      rendelkezést. Nincs  tehát törvényi biztosíték arra, hogy a helyi
      népszavazásban   részvételre    jogosult   személyekről készített
      névjegyzéket   az   érintettek  megismerjék,  vagy  azzal szemben
      jogorvoslattal éljenek.


           Az üdülőterületet  érintő  ügyek  törvényi  meghatározásának
      hiányára    vonatkozó,     ugyancsak     jogalkotói     mulasztás
      megállapítására   irányuló    indítvánnyal   összefüggésben    az
      Alkotmánybíróság   a    következőket   hangsúlyozza.   A   vázolt
      szabályozási   hiányok    pótlására   és   gyakorlati   problémák
      rendezésére  vonatkozó   vizsgálódások   keretében  mindenekelőtt
      elemzésre és  eldöntésre vár  az a  kérdés, hogy  az önkormányzás
      alapjogának és  az arra  épülő  hazai  önkormányzati  rendszernek
      alkotmányos keretében megtalálható-e az elvi alapja annak, hogy a
      településen  választójoggal   nem   rendelkező   és   ezért   ott
      választópolgárnak   nem   minősülő   üdülőtulajdonosok   bizonyos
      tárgykörökben  a   település  népszavazásában   részvételi  jogot
      élvezzenek. Alkotmányossági,  illetve  jogbiztonsági  szempontból
      nem  az   üdülőterületet  érintő   ügyek  teljes körű,   törvényi
      felsorolásának hiánya  kifogásolható, hanem  az a körülmény, hogy
      az Ötv.  ( vagy  más törvényi  rendelkezés ) sem állapítja meg az
      ilyen ügyek  fogalmi körét  és  ehhez  igazodó  főbb  alakzatait,
      valamint   az    üdülőtulajdonosoknak   biztosított   jogosultság
      gyakorlásának   garanciáit.   E   mulasztások   pótlásának   vagy
      megszűntetésének mérlegelése  alkalmat nyújt  a  törvényalkotónak
      ahhoz is,  hogy az Ötv. 5.§-a, valamint 45.§(2) bekezdése közötti
      jelentős ellentmondást feloldja.

             5. Az  Ötv. 46.§(1)  bekezdése arra  vonatkozóan tartalmaz
      szabályozást,   hogy    milyen    kérdéskörökben   köteles kiírni
      népszavazást   a    képviselőtestület.  Az   indítvány  ezeket az
      előírásokat érdemben   nem  támadja,  alkotmányossági kifogásokat
      nem   hoz    fel,  s  csak  az  Ötv.  más,  a  rendelkező részben
      megsemmisített szabályaival  való összefüggésben említi. Az Abtv.
      20. §-a   alapján az Alkotmánybíróság az arra jogosult indítványa
      alapján   jár    el.  E   törvény  22.§(2)  bekezdése  szerint az
      indítványnak meg  kell jelölnie a kérelem alapjául szolgáló okot.
      Az   előbbiekből   kitűnik,  hogy   az  Ötv.   46.§(1)  bekezdése
      vonatkozásában    az      indítványozó     az alkotmányellenesség
      megállapítására   alkalmas   okot  nem  jelölt  meg,  ezért az  e
      rendelkezés      megsemmisítésére       irányuló      kérelmet az
      Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                                 Dr. Ádám Antal
                              előadó alkotmánybíró

                                Dr. Herczegh Géza
                                  alkotmánybíró

                Dr. Kilényi Géza              Dr. Schmidt Péter
                  alkotmánybíró                  alkotmánybíró

               Dr. Szabó András            Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró

                               Dr. Zlinszky János
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        18/1993. (III. 19.)
        Date of the decision:
        .
        03/16/1993
        .
        .