A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabályi rendelkezések utólagos
alkotmányossági vizsgálatára, valamint mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására irányuló,
egyesített indítványok alapján meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 45.§(1) és (2)
bekezdése, a 46.§(2) bekezdése, 52.§(3) bekezdésének második
mondata és 53. § első mondata alkotmányellenes, ezért azokat
megsemmisíti. A megsemmisített rendelkezések 1993. december 31-
én vesztik hatályukat.
2. Az Alkotmánybíróság mulasztásos alkotmányellenességet
állapít meg amiatt, hogy a törvényalkotó nem határozta meg a
helyi önkormányzás népszavazás útján történő gyakorlásának
alapvető feltételeit és biztosítékait.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy e
jogalkotási feladatának 1993. december 31. napjáig tegyen
eleget.
3. Az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló egyéb
alkotmánysértések megállapítására irányuló indítványokat
elutasítja.
4. Az 1990. évi LXV. törvény 46.§(1) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására vonatkozó indítványt és
e rendelkezés megsemmisítésére irányuló kérelmet az
Alkotmánybíróság visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozók a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény ( a továbbiakban: Ötv. ) 45.§(1) és (2) , valamint
a 46.§(1) és (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kezdeményezték.
1. Sérelmezték, hogy az Ötv. 45.§(1) bekezdése csak a
településen állandó lakóhellyel rendelkező lakosok részére
biztosítja a helyi népszavazásban való részvétel lehetőségét, s
így a helyi népszavazásban nem vehetnek részt azok, akik
Magyarországon állandó lakóhellyel nem, de az adott településen
ideiglenes lakóhellyel rendelkeznek. Álláspontjuk szerint az
Ötv. -nek ez az előírása ellentétes az Alkotmány 44.§(1)
bekezdésével és áttételesen a 42. §-ban, valamint a 70.§(1)
bekezdésében foglalt rendelkezéssel is.
2. Az egyik indítványozó az üdülőtulajdonosoknak a helyi
népszavazásban való részvételét szabályozó rendelkezéseket is
kifogásolta. Az Alkotmány 2.§(1) bekezdésében védett
jogbiztonság súlyos sérelmének tekintette, hogy az Ötv. erre
irányuló rendelkezései eltérően értelmezhetők, illetve nem adnak
egyértelmű jogkövetési lehetőséget az önkormányzatok, valamint
az állampolgárok számára. Azt is kifogásolta, hogy az Ötv. nem
határozza meg, mi tekinthető üdülőterületet érintő ügynek.
Álláspontja szerint a törvénynek ez a hiányossága, valamint az,
hogy az Ötv. nem szabályozza a helyi népszavazás érvényességi,
eredményességi feltételeit, olyan jogalkotói mulasztás, amely
alkotmányellenes.
3. Ez az indítványozó a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását arra hivatkozással is kérte,
hogy a jogalkotó az Ötv. megalkotása során nem biztosította a
helyi önkormányzás helyi népszavazás útján történő gyakorlását
azok számára, akik magyarországi állandó lakóhellyel nem
rendelkeznek, de az adott településen - mint ideiglenes lakosok
- életvitelszerűen tartózkodnak.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését a
következő jogszabályi előírásokra alapozta.
A helyi önkormányzás jogáról az Alkotmány 42. §-a
megállapítja: "A község, a város, a főváros és kerületei,
valamint a megye választópolgárainak közösségét megilleti a
helyi önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a választópolgárok
közösségét érintő helyi közügyek önálló, demokratikus intézése,
a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása".
Az Alkotmány 44.§(1) bekezdése szerint "A választópolgárok
a helyi önkormányzást az általuk választott képviselőtestület
útján, illetőleg helyi népszavazással gyakorolják".
Ezekkel az alkotmányi előírásokkal összhangban az Ötv. 5.
§-a a következőket állapítja meg. "A helyi önkormányzati jogok a
településen választójoggal rendelkező lakosok ( továbbiakban:
választópolgárok ) közösségét illetik meg. A választópolgárok az
önkormányzati testületbe választott képviselőik útján, és a
helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolják az
önkormányzáshoz való közösségi jogaikat. " Az idézett
rendelkezésekből kitűnik, hogy a helyi önkormányzáshoz való jog
alanya a településen választójoggal rendelkező lakosok
közössége.
A választójogra vonatkozóan az Alkotmány 70.§-a
megállapítja: " (1) Minden nagykorú magyar állampolgárnak joga
van ahhoz, hogy - ha állandó lakóhelye Magyarországon van - az
országgyűlési és a helyi önkormányzati választásokon választható
és - ha a választás napján az ország területén tartózkodik -
választó legyen.
(2) Nincs választójoga annak, aki a cselekvőképességet
korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt, illetőleg aki a közügyek
gyakorlásától eltiltó jogerős ítélet hatálya alatt áll, továbbá
aki jogerős szabadságvesztés büntetését, vagy aki
büntetőeljárásban jogerősen elrendelt intézeti
kényszergyógykezelését tölti.
(3) A helyi önkormányzati választásnál a választójog -
külön törvény szerint - megilleti a Magyarországon tartósan
letelepedett nem magyar állampolgárokat is".
Az Alkotmány 71.§(3) bekezdése pedig előírja, hogy "az
országgyűlési képviselőknek, illetőleg a helyi
képviselőtestületek tagjainak és a polgármestereknek a
választásáról külön törvények rendelkeznek, amelyek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazata szükséges".
A helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek
választásáról szóló 1990. évi LXIV. törvény ( a továbbiakban:
Övtv. ) az általános választójog alkotmányos követelményének
megfelelően - szűk körű és pontosan meghatározott kivételekkel,
fő szabályként - minden nagykorú magyar állampolgárnak
biztosítja a választójogot.
Az Övtv. 2. §-a így rendelkezik.
" (1) Minden nagykorú magyar állampolgár, akinek állandó
( ennek hiányában: ideiglenes ) lakóhelye ( továbbiakban:
lakóhely ) Magyarországon van, az önkormányzati választásokon
választó és választható. A választás joga megilleti a
Magyarországon tartósan letelepedett nem magyar állampolgárt is
( továbbiakban: választópolgár ) .
(2) Nincs választójoga annak:
a ) aki cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság
alatt áll;
b ) aki közügyek gyakorlásától eltiltó jogerős ítélet
hatálya alatt áll;
c ) aki szabadságvesztés büntetését tölti;
d ) aki büntetőeljárásban jogerősen elrendelt intézeti
kényszergyógykezelés alatt áll.
(3) A választópolgár a választójogát szabad elhatározása
alapján, - az e törvényben foglaltak kivételével - lakóhelyén
gyakorolja. "
(4) Az a választópolgár, aki állandó lakóhelye mellett
legalább 5 éve folyamatosan ideiglenes lakóhellyel rendelkezik,
igazolással választójogát ideiglenes lakóhelyén gyakorolhatja. "
III.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja kialakítása során
elsősorban arra a kérdésre kereste a választ, milyen
elvi elméleti alapja van annak, hogy a helyi népszavazásban és az
önkormányzati képviselők választásában részvételre
( pontosabban: szavazásra ) jogosultak körét azonosnak kell
tekinteni, illetve biztosítja-e ezt a törvényi szabályozás. Az
Alkotmány 44.§(1) bekezdése egyértelműen úgy rendelkezik, hogy a
helyi önkormányzás mindkét módját a választópolgárok
gyakorolják. A vázoltak alapján először az érdemel kiemelést,
hogy az Övtv. 2.§(1) bekezdése az önkormányzati választások
tekintetében meghatározza a "választópolgár" fogalmát. Ezzel a
kifejezéssel illeti 1) azt a nagykorú és a választójogból
egyébként ki nem zárt magyar állampolgárt, akinek állandó
lakóhelye Magyarországon van, 2) azt a nagykorú és a
választójogból egyébként ki nem zárt magyar állampolgárt, akinek
állandó lakóhelye hiányában ideiglenes lakóhelye Magyarországon
van, 3) azt a nagykorú és a választójogból egyébként ki nem zárt
nem magyar állampolgárt, aki Magyarországon tartósan
letelepedett. ( Az utóbbit csak a választás joga illeti meg. )
Az Ötv. 5.§-a szerint pedig a helyi önkormányzati jogok a
településen választójoggal rendelkező lakosok közösségét illetik
meg. E §-ból az is kitűnik, hogy az Ötv. a továbbiakban a
választópolgárok" kifejezést "a településen választójoggal
rendelkező lakosok" megjelölésére használja.
Az Ötv. 45.§(1) bekezdése ezzel szemben a következőként
rendelkezik: "A helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben
való részvételre az a választópolgár jogosult, akinek a
településen állandó lakóhelye van". A fentiek
figyelembevételével az Ötv. 45. §-ának alkotmányosságával
összefüggésben kétségtelenül megállapíthatók a következők.
a ) Az Alkotmány 44. §-a a helyi önkormányzás mindkét
összetevőjének, tehát mind a képviseleti úton, mind pedig a
helyi népszavazással történő gyakorlására a választópolgárokat
jogosítja fel.
b ) Az Ötv. 5. §-a egyértelművé teszi, hogy az
önkormányzati jogok gyakorlása szempontjából a
"választópolgárok" kifejezés alatt a településen választójoggal
rendelkező lakosok értendők.
c ) Az Övtv. 2. és 5. §-a alapján a településen a következő
lakosok rendelkeznek választójoggal.
a ) azok a nagykorú magyar állampolgárok, akiknek állandó
lakóhelye a településen van;
b ) azok a nagykorú magyar állampolgárok, akiknek állandó
lakóhely hiányában ideiglenes lakóhelye a településen van;
c ) az a nagykorú magyar állampolgár, aki állandó
lakóhelyén kívül legalább 5 éve folyamatosan ideiglenes
lakóhellyel rendelkezik, választójogát ideiglenes lakóhelyén
kívánja gyakorolni és ehhez az Övtv. 7. §-ában előírt
igazolással rendelkezik;
d ) azok a Magyar Köztársaságban tartósan letelepedett és
18. életévüket betöltött nem magyar állampolgárok, kik a
külföldiek személyi igazolványával rendelkeznek és lakóhelyük a
településen, illetőleg az egyéni választókerületben van.
Az Ötv. a népszavazás és a népi kezdeményezés
vonatkozásában sem a 45. §-ában, sem másutt nem állapítja meg a
választópolgár fogalmát. Ebből az adottságból logikusan az
következik, hogy az Ötv. 45. §-ában használt "választópolgár"
jelentésének egybe kell esnie az Övtv. 2.§(1) bekezdésében
meghatározott értelemmel. Ennek lehetőségét azonban a helyi
népszavazásban és népi kezdeményezésben való jogosultság
tekintetében a településen állandó lakóhellyel rendelkezés
kikötésével az Ötv. 45. §-a kizárja az olyan polgár
tekintetében:
a ) akinek a településen és Magyarországon másutt sincs
állandó lakóhelye és ennek hiányában az adott településen
ideiglenes lakóhellyel rendelkezik.
b ) Az Ötv. 45. § (1) bekezdése azt sem teszi lehetővé, hogy
az Övtv. 2. § (4) bekezdésének analógiájára az a választópolgár,
aki állandó lakóhelyén kívül legalább 5 éve folyamatosan az adott
településen ideiglenes lakóhellyel rendelkezik, kívánságára e
településen részt vehessen a helyi népszavazásban. Bár az Ötv.
sem 45. §-ában, sem másutt nem nyilvánítja ki, de abból, hogy a
45.§(1) bekezdése a "választópolgár" kifejezés előtt mellőzi a
"magyar" jelzőt, az következik, hogy az Ötv. ehelyütt
feljogosította a helyi népszavazásban (és népi kezdeményezésben)
való részvételre a településen vagy Magyarországon másutt
tartósan letelepedett és 18. életévét betöltött azt a nem magyar
állampolgárt, akinek állandó lakóhelye a településen van.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság utólagos normakontroll
keretében megállapította, hogy az Ötv. 45.§(1) bekezdése sérti az
Alkotmány 42. §-át, 44.§(1) bekezdését és ellentétes az Alkotmány
2.§(1) bekezdésében megjelölt demokratikus jogállam szerves
összetevőjeként szereplő jogbiztonság követelményével is. Az
utóbbi tekintetében a 11/1992. (III.5.) AB határozat is
megállapította, a jogbiztonság "az államtól és elsősorban a
jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes részterületei
és egyes szabályai is világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve
kiszámíthatók . . . legyenek". Az Ötv. 45.§(1) bekezdésének a
helyi népszavazásban ( és népi kezdeményezésben ) való
részvételre vonatkozó előírásai az Alkotmánybíróság előbbiekben
vázolt megállapításai szerint nem feleltek meg ennek a
követelménynek, ezért is megsemmisítésre szorultak. Az Ötv.
45.§(1) bekezdését a bemutatott többszörös alkotmányellenessége
miatt az Alkotmánybíróság 1993. december 31-iki hatállyal
semmisítette meg. A későbbi időpontban kezdődő hatályú
megsemmisítéssel az Alkotmánybíróság lehetőséget teremtett a
törvényalkotónak ahhoz, hogy addig az Ötv. alkotmányellenes
rendelkezését alkotmányos szabályokkal váltsa fel.
2. Az összefüggések alapján elvégzett vizsgálatai
eredményeként - amelyet megerősítettek az Alkotmánybíróságnak a
helyi népszavazás alkotmányosságával összefüggő gyakorlati
tapasztalatai - az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ötv.
-nek a helyi népszavazást érintő bizonyos egyéb rendelkezései is
eltérően értelmezhetők, illetve nem adnak egyértelmű jogkövetési
lehetőséget az önkormányzatok, valamint a polgárok számára. A
helyi népszavazással összefüggő anyagi és eljárási kérdéseket
szabályozó rendelkezéseket az Ötv. - a már elemzett 5. §-án kívül
- a "Helyi népszavazás, népi kezdeményezés" c. IV. fejezetben
(45-51.§) tartalmazza. A helyi népszavazásról találhatunk
előírásokat továbbá "A község, a város és területük" c. V.
fejezeten belül az 52. és az 53. , valamint az 56. §- okban.
E §-ok áttekintése alapján megállapítható, hogy a helyi
népszavazásban, vagy az azt bizonyos feltételek esetén
helyettesíteni hivatott falugyűlésen részvételre jogosult alanyi
kör megjelölésére az Ötv. eltérő kifejezéseket használ.
Mindenekelőtt feltűnő, hogy a IV. fejezet élén álló és a helyi
népszavazásban való jogosultságot általános igénnyel meghatározó
kifejezés, nevezetesen a településen állandó lakóhellyel
rendelkező "választópolgár" megjelölés a többi említett §-ban
nem található.
Megjegyzendő, hogy az itt vizsgált, fent jelzett §-ok közül
csak két esetben, nevezetesen a 47.§(4) bekezdésében, valamint a
lakott településrész átadása, átvétele, cseréje tárgyában az
érintett képviselőtestületek által kötött megállapodáshoz
szükséges, az ott lakó választópolgárok - falugyűlésen vagy
helyi népszavazással kinyilvánított - többségi támogatásáról
rendelkező 56.§(2) bekezdésében fordul elő az Ötv. 5. §- ában
meghatározott tartalmú "választópolgárok" kifejezés a következő
összefüggésekben: "A képviselőtestület az ötszáz lakoson aluli
községben a helyi népszavazást a falugyűlés hatáskörébe
utalhatja, azzal a feltétellel, hogy a falugyűlés döntése abban
az esetben számít népszavazási döntésnek, ha a falugyűlésen a
választópolgároknak több mint a fele jelen van" [ 47.§(4) bek.].
"Lakott területrész átadása esetén az ott lakó
választópolgárok - falugyűlésen vagy helyi népszavazással
kinyilvánított - többségi támogatása szükséges a
megállapodáshoz. Lakott területrész átadása nem tagadható meg,
ha azt az ott lakó választópolgárok többsége helyi
népszavazással kezdeményezi" [ 56.§(2) bek. ] .
Ezzel szemben a helyi népszavazás külső kezdeményezéstől
függetlenül kötelező tárgyai közül a 46. § (2) bekezdése
alapján a községegyesítésnek és községegyesítés megszűntetésének
kezdeményezésére, valamint közös képviselőtestület alakítása,
illetve közös képviselőtestületből kiválás tárgyában tartandó
helyi népszavazásban "az érintett településrész, község
választói" vehetnek részt. Az Ötv. 46.§(1) bekezdése alapján
ugyancsak kötelező népszavazási tárgynak minősülő "új község
alakításának" kezdeményezését a 46.§(2) bekezdése nem sorolja
azok közé az ügyek közé, amelyekre vonatkozó népszavazásban az
érintett településrész "választói" vehetnek részt. Ebben a
tekintetben az 52.§(3) bekezdésének második mondata az irányadó,
amely szerint "A lakosság falugyűlésen vagy a településrészen
tartott helyi népszavazással kezdeményezi a községalakítást".
Nemcsak szóhasználati eltérés, hanem kifejezett
ellentmondás tapasztalható a 46. § és az 53. § között. A 46. §
szerint ugyanis - amint ez már az előbbiekből is kitűnt - a
községegyesítés megszűntetése tárgyában tartandó helyi
népszavazásban "az érintett településrész, község választói
vehetnek részt". Ezzel szemben az 53. § első mondata
kinyilvánítja: "Községegyesítés megszűntetésének kezdeményezése
az 52. §-ban foglalt feltételekkel és eljárásban történhet".
Ezek között pedig - amint ezt már idéztük - az 52. § azt írja
elő, hogy "a lakosság" gyakorolhatja falugyűlésen vagy a
településrészen tartott helyi népszavazással a kezdeményezési
jogot.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 2.§(1) bekezdésébe, 42. §-
ába és 44.§(1) bekezdésébe ütközés miatt megsemmisítette az Ötv.
45.§(1) bekezdését. Az Ötv. 46.§(2) bekezdését, 52.§(3)
bekezdésének második mondatát és 53. §-ának első mondatát az
Alkotmánybíróság azért semmisítette meg, mert ezek a helyi
népszavazáson részvételre jogosultak körét - az Alkotmány 2.§(1)
bekezdéséből fakadó jogbiztonság követelményét sértve -
indokolatlanul eltérően, sőt bizonyos tekintetben ellentmondóan
állapítják meg.
Az Alkotmánybíróság az 500/B/1990/10. AB határozatában már
megállapította, hogy a jogszabályszerkesztés hiányosságai
alkotmányellenes helyzetet idéznek elő, ha alapvető jog
érvényesülését akadályozzák. Megerősítette és egyben
kiegészítette ezt az állásfoglalást a 11/1992. (III.5.) AB
határozat azzal, hogy a törvény alkotmányellenessége állapítható
meg, ha szövegezésének határozatlansága, bizonytalansága és
többértelműsége sérti a jogbiztonság elvét.
Az Ötv. 46.§(2) bekezdése, az 52.§(3) bekezdésének második
mondata és 53. §-ának első mondata megsemmisítési időpontjának
az egyéb alkotmányellenességek megszűntetésére nyitva álló
határidővel történt egybeeső megállapítása lehetőséget nyújt a
törvényalkotónak ahhoz, hogy az Ötv. utóbb említett
rendelkezései helyett a helyi népszavazásban és esetleg az azzal
azonos rendeltetésű falugyűlésen részvételre jogosultak körét az
egyéb új alkotmányos rendelkezésekkel összhangban állapítsa meg.
3. Az Alkotmánybíróság a 2/1993. (I.22.) AB határozatában
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességnek tekintette,
hogy az Országgyűlés a népszavazásról és a népi kezdeményezésről
szóló 1989. évi XVII. törvényt ( a továbbiakban: Nsztv. ) a
hatályos Alkotmánnyal nem hozta összhangba. Ezt a döntését azzal
indokolta, hogy az 1989-ben elfogadott jogállami Alkotmány előtt
alkotott Nsztv.-nek a népszavazásra bocsátható kérdések körét
meghatározó szabályai nincsenek összhangban a hatalommegosztás
elvére épülő új alkotmányi előírásokkal. Az Alkotmány 19. § (5)
bekezdésének második mondata szerint "a népszavazásról szóló
törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges". Ez a törvényi megfogalmazás
nem kizárólag az országos népszavazásra, hanem általában a
népszavazásról szóló törvényre utal. Az Ötv. 115.§(1) bekezdése
szerint e törvény hatálybalépésével egyidejűleg hatályukat
vesztették az Nsztv.-nek a helyi népszavazásról és népi
kezdeményezéséről szóló rendelkezései.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a választópolgárok
közösségének a helyi önkormányzáshoz való alapvető joga az
önkormányzati jogok anyajogát jelenti. A helyi önkormányzás joga
- noha az Alkotmány nem az ún. alapvető jogok között szabályozza
- tartalmánál fogva az alapvető jogokhoz hasonló védelemben
részesül. Így az Alkotmány 8.§(2) bekezdése szerint e jogra
vonatkozó alapvető szabályokat is csak törvény állapíthatja meg.
Alátámasztja ezt a megállapítást az Ötv. 50. §-a is, amikor az
önkormányzati rendeletalkotás hatáskörébe kizárólag a helyi
népszavazás és népi kezdeményezés "további" feltételei és
eljárási rendje megállapítását utalja. A jogbiztonság - és a
helyi önkormányzás helyi népszavazás útján történő,
korlátozástól mentes gyakorlása - érdekében elengedhetetlen,
hogy a helyi önkormányzáshoz való jog mint alapjog helyi
népszavazás útján történő gyakorlásával összefüggő garanciális
jelentőségű rendelkezéseket törvény állapítsa meg. Nincs a helyi
népszavazás esetére alkalmazható törvényi rendelkezés a
részvételre jogosultaknak a névjegyzékből való kihagyása esetén
alkalmazható eljárásról és azon belül az igénybe vehető
jogorvoslatról. Az az önkormányzatok által alkalmazott
szabályozási megoldás, hogy a helyi népszavazásra vonatkozó
önkormányzati rendelet a lebonyolítás feltételeit illetően csak
néhány átfogó rendelkezést tartalmaz, s "az itt nem szabályozott
kérdésekben" az Övtv. alkalmazását írja elő, alkotmányossági
szempontból súlyosan aggályos. Ily módon ugyanis az
önkormányzati rendelet más célra alkotott törvény előírásait
rendeli alkalmazni, sőt, bírósági hatáskört is alapít, hiszen az
Övtv. 51.§(1) bekezdésének első mondata szerint a választási
törvény megsértése esetén bármely választópolgár a választási
szervhez kifogást, illetőleg a bírósághoz jogorvoslati kérelmet
nyújthat be.
Figyelmet érdemel e vonatkozásban az a körülmény, hogy az
Nsztv. 2.§(1) bekezdése szerint az országos "népszavazásban és a
népi kezdeményezésben való részvételre választójoggal rendelkező
állampolgárok . . . jogosultak". E törvény 27.§(1) bekezdésének
első mondata előírja, hogy "a népszavazásban részt vevő
állampolgárokat az országgyűlési képviselők választásáról szóló
törvény alapján nyilvántartásba kell venni". A 32.§(5) bekezdése
pedig úgy rendelkezik, hogy "az állampolgár a nyilvántartásból
való kihagyás ellen a választójogi törvényben meghatározott
jogorvoslattal élhet".
Alkotmányellenes jogalkotói mulasztásnak tekintendő az is,
hogy a törvényalkotó nem rendelkezett a helyi népszavazás
érvényességének és eredményességének kereteiről. Az
Alkotmánybíróság korábbi döntéseiben, így a 61/1991.(XI.19.) AB,
valamint az 1/1992. (I.16.) AB, s a 41/1992. (VII.16.) AB
határozatokban megsemmisítette azokat az önkormányzati rendeleti
előírásokat, amelyek a helyi népszavazás érvényességi és
eredményességi feltételei szabályozása során megakadályozták a
demokratikus népi döntésalkotás bizonyos alapvető elvének
érvényesülését. Feltűnő, hogy míg a népszavazás érvényességi és
eredményességi feltételeinek törvényi előíráson alapuló alsó és
felső határa nincs, addig a helyi népszavazás kezdeményezésére
vonatkozóan e törvény a kezdeményezésre jogosultak köre
meghatározásánál számszerű feltételeket is előír.
Az Alkotmánybíróság az előbbiekben már megállapította, hogy
a helyi önkormányzáshoz való jog alapvető jognak minősül. Ezért
az Alkotmány idézett 8.§(2) bekezdéséből a törvényalkotóra az a
kötelezettség hárul, hogy az e jogra vonatkozó szabályokat -
ezek között e jog gyakorlásának alapvető biztosítékait -
törvényben határozza meg. Az Alkotmány 78.§(2) bekezdése pedig
arra kötelezi a Kormányt, hogy az Alkotmány végrehajtásához
szükséges törvényjavaslatokat az Országgyűlés elé terjessze.
A garanciális jelentőségű szabályok megalkotásának hiánya -
mivel a jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladat
elmulasztása alapvető jog érvényesítését alkotmányellenes módon
akadályozza - megalapozza a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását. Ezért az Alkotmánybíróság -
figyelemmel a már idézett 2/1993.(I.22.) AB határozatára is - az
említett jogalkotói mulasztásokat - indítvány alapján és
hivatalból vizsgálva - alkotmányellenesnek minősítette, s
határidő tűzésével hívta fel az Országgyűlést jogalkotói
kötelezettsége teljesítésére.
Az Alkotmánybíróság az egyéb mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványokat
elutasította. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény ( a továbbiakban: Abtv. ) 49. § (1) bekezdése szerint
ugyanis mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására akkor kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv a
jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
elmulasztotta és ezzel alkotmányellenességet idézett elő.
Az az indítványban megfogalmazott követelmény, hogy a helyi
népszavazásban való részvétel szabályozásával az Ötv. 45.§(1)
bekezdése a választópolgár fogalmát nem az Övtv. idézett 2. §-a
előírásainak megfelelően alkalmazza, az e határozat
indokolásában már említettek szerint nem tekinthető jogalkotói
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességnek. Az
Alkotmánybíróság megsemmisítő döntését ebben a tekintetben az
utólagos elvont normakontroll keretében megállapított
alkotmányellenességre alapozta.
4. Az Ötv. 45.§(2) bekezdése szerint "Az üdülőterületen az
üdülőterületet érintő ügyben a helyi népszavazásban és népi
kezdeményezésben jogosult részt venni az üdülőterületen önálló
ingatlantulajdonnal rendelkező választópolgár akkor is, ha nincs
ott állandó lakóhelye". Az Alkotmánybíróság a helyi
önkormányzati rendeleti előírások alkotmányosságának utólagos
vizsgálata, valamint alkotmányossági panaszok elbírálása
alkalmával több olyan esetet tárt fel, amikor a helyi
népszavazás önkormányzati rendeleti szabályozása során az Ötv. -
nek az üdülőtulajdonosokra vonatkozó, a 45.§(2) bekezdésében
foglalt rendelkezését az önkormányzatok, társadalmi szervezetek,
illetve az állampolgárok eltérően értelmezték. Számos jogvita
kiindulópontja az, hogy sem az Ötv. , sem más törvény nem
határozza meg, mi tekinthető üdülőterületet érintő ügynek.
Az Ötv. 45.§(2) bekezdésével összefüggésben felmerült az a
kérdés is: lehet-e valamely településen bővebb a helyi
népszavazásban részvételre jogosultak köre, mint a települési
önkormányzati választásra jogosultaké. Az Ötv. 45.§(2) bekezdése
olyan személyi kör részére is biztosította a helyi
népszavazásban ( és népi kezdeményezésben ) való részvételi
jogot, amelynek tagjai a településen nem rendelkeznek
választójoggal. A 45.§(2) bekezdése ugyanis nem választójogot,
hanem a helyi önkormányzási jog második megvalósulási
formájában, a helyi népszavazásban való részvételi jogot
állapított meg az üdülőterületen, az üdülőterületet érintő
ügyben az önálló ingatlantulajdonnal rendelkező
választópolgárnak akkor is, ha ott nincs állandó lakóhelye. A
fentiek alapján megállapítható, hogy a településen állandó
lakóhellyel nem rendelkező üdülőtulajdonosok - ha egyéb, a
III/1. pontban is jelzett címen a településen nem rendelkeznek
választójoggal, - nem minősülnek a településen választójoggal
rendelkező lakosoknak, vagyis az Ötv. 5. §-a értelmében vett
választópolgároknak, és így e § alapján nem illetik meg őket a
fenti értelemben vett választópolgárok közössége által
gyakorolható önkormányzási jognak sem a képviselők útján
gyakorolható összetevője, hiszen saját képviselőket nem
választhatnak, a települési képviselők választásában nem
vehetnek részt, sem a helyi népszavazáson való részvétellel
gyakorolható közösségi jogok. Az Ötv. 45.§(2) bekezdése tehát az
5. §-ban megfogalmazott általános rendelkezéssel ellentétes
kivételt tesz a településen választójoggal nem rendelkező
üdülőtulajdonosok javára.
Az Alkotmánybíróság e határozata indokolásában - a helyi
népszavazásokat érintő eddigi alkotmányvédelmi gyakorlata
alapján - szükségesnek tartja felhívni a figyelmet a
következőkre is. Az önkormányzati törvényi - illetve általában a
törvényi - szabályozás nemcsak az üdülőterületet érintő ügy
fogalmát nem határozza meg. A törvényi szabályozás nem ad
útmutatást arra vonatkozóan sem, hogyan ( milyen módon ) kell
megállapítani a helyi népszavazásban részvételre jogosult
üdülőtulajdonosok körét. A magyarországi hagyományok és a
jelenlegi gyakorlat szerint az ingatlannak gyakran több
tulajdonosa van. Szinte általánosnak mondható a házastársak
közös tulajdona. A törvény szövege ebben a vonatkozásban is
ellentmondásos. Nem egyértelmű ugyanis, hogy az önálló
ingatlantulajdon meghatározás a kizárólagos tulajdonosra utal
( ebben az esetben a szabályozás a résztulajdonnal rendelkezőket
kizárná a helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben való
részvételből ) , vagy a tulajdonhányaddal rendelkezők is önálló
tulajdonosoknak tekinthetők. Így viszont nagy számban jutnak a
településen a helyi népszavazásban való részvétel jogához
mindazok, akik pl. öröklés vagy más címen bármilyen csekély
mértékű résztulajdont szereztek.
Az üdülőtulajdonosok részvételével szervezett helyi
népszavazás során további gyakorlati nehézséget okoz az is,
hogy milyen nyilvántartást lehet alapul venni az
üdülőtulajdonosok körének megállapítása érdekében. A helyi
építményadó fizetésére kötelezettek jegyzéke általában csak az
dó fizetésére kötelezett személyeket tartalmazza, az
ingatlan nyilvántartás adatai pedig közismerten nem tekinthetők
naprakésznek. A törvényi szabályozás arra vonatkozóan sem
tartalmaz rendelkezést, hogyan, milyen módon igazolható az
üdülőtulajdonnal való rendelkezés. A helyi népszavazás
lebonyolítására vonatkozó törvényi szabályozás hiányosságát
jelzi az a körülmény is, hogy az Ötv. a népszavazásban
részvételre jogosultak köre értesítéséről sem tartalmaz
rendelkezést. Nincs tehát törvényi biztosíték arra, hogy a helyi
népszavazásban részvételre jogosult személyekről készített
névjegyzéket az érintettek megismerjék, vagy azzal szemben
jogorvoslattal éljenek.
Az üdülőterületet érintő ügyek törvényi meghatározásának
hiányára vonatkozó, ugyancsak jogalkotói mulasztás
megállapítására irányuló indítvánnyal összefüggésben az
Alkotmánybíróság a következőket hangsúlyozza. A vázolt
szabályozási hiányok pótlására és gyakorlati problémák
rendezésére vonatkozó vizsgálódások keretében mindenekelőtt
elemzésre és eldöntésre vár az a kérdés, hogy az önkormányzás
alapjogának és az arra épülő hazai önkormányzati rendszernek
alkotmányos keretében megtalálható-e az elvi alapja annak, hogy a
településen választójoggal nem rendelkező és ezért ott
választópolgárnak nem minősülő üdülőtulajdonosok bizonyos
tárgykörökben a település népszavazásában részvételi jogot
élvezzenek. Alkotmányossági, illetve jogbiztonsági szempontból
nem az üdülőterületet érintő ügyek teljes körű, törvényi
felsorolásának hiánya kifogásolható, hanem az a körülmény, hogy
az Ötv. ( vagy más törvényi rendelkezés ) sem állapítja meg az
ilyen ügyek fogalmi körét és ehhez igazodó főbb alakzatait,
valamint az üdülőtulajdonosoknak biztosított jogosultság
gyakorlásának garanciáit. E mulasztások pótlásának vagy
megszűntetésének mérlegelése alkalmat nyújt a törvényalkotónak
ahhoz is, hogy az Ötv. 5.§-a, valamint 45.§(2) bekezdése közötti
jelentős ellentmondást feloldja.
5. Az Ötv. 46.§(1) bekezdése arra vonatkozóan tartalmaz
szabályozást, hogy milyen kérdéskörökben köteles kiírni
népszavazást a képviselőtestület. Az indítvány ezeket az
előírásokat érdemben nem támadja, alkotmányossági kifogásokat
nem hoz fel, s csak az Ötv. más, a rendelkező részben
megsemmisített szabályaival való összefüggésben említi. Az Abtv.
20. §-a alapján az Alkotmánybíróság az arra jogosult indítványa
alapján jár el. E törvény 22.§(2) bekezdése szerint az
indítványnak meg kell jelölnie a kérelem alapjául szolgáló okot.
Az előbbiekből kitűnik, hogy az Ötv. 46.§(1) bekezdése
vonatkozásában az indítványozó az alkotmányellenesség
megállapítására alkalmas okot nem jelölt meg, ezért az e
rendelkezés megsemmisítésére irányuló kérelmet az
Alkotmánybíróság érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |