A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a cégnyilvántartásról, a
cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997. évi
CXLV. törvény 76. § (3) bekezdése, 77. §-a és 79. § (2)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a biztonságos és gazdaságos gyógyszer-
és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a
gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi
XCVIII. törvény 2. § (3) bekezdése, 3. § sz) pontja, 48. § (1)
bekezdése és az azt megelőző fejezet címéből a „létesítése és”
szövegrésze, „A közforgalmú gyógyszertár létesítése” alcíme,
49. § (1) bekezdése, 50. § (2) és (3) bekezdése, 51. § (1)
bekezdés második mondatának a „közvetlen lakossági
gyógyszerellátás céljából” szövegrésze és (2) bekezdése, 63. §
(1) bekezdése, 77. § (2) bekezdés a) pontjának „az intézeti és
közvetlen lakossági gyógyszerellátási feladatok elkülönítésével
összefüggő részletes szabályokat” mondatrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó utólagos normakontroll keretében a
cégnyilvántartásról, a cégnyilvánosságról és a bírósági
cégeljárásról szóló 1997. évi CXLV. törvény (a továbbiakban:
Ctv.), valamint a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és
gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás
általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (a
továbbiakban: Gyftv.) egyes rendelkezései
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt terjesztett elő.
1. A Ctv.-nek „A törvényességi felügyeleti eljárás” címe alá
tartozó 76. § (3) bekezdését, 77. §-át és 79. § (2) bekezdését
az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből következő jogbiztonság
követelményébe, 77. §-át pedig az Alkotmány 70/A. § (3)
bekezdésébe is ütközőnek tartotta.
Okfejtésének kiindulópontja, hogy „a közhitelesség
biztosítása érdekében a cégnyilvántartás (…) törvénysértő
adatot nem tartalmazhat,” ezért a törvényességi felügyeleti
eljárást bárki kezdeményezésére, jogvesztő határidő előírása, a
hivatalbóli és kérelemre indítható eljárások körének
megkülönböztetése nélkül le kellene folytatni. Nézete szerint a
szabályozás ellentmondásos, a két eljárás közti különbségtételt
maga a Ctv. 76. § (3) bekezdésében foglalt eset kérdőjelezi
meg, amely szerint a kérelemre indult eljárás az ott
meghatározott okból hivatalbólivá fordulhat át. „Nincs értelme
(…) megszorító jelleggel szabályozni az eljárás
kezdeményezésének feltételeit,” illetőleg a hiányos kérelem
elutasítását lehetővé tenni. Ezt kívánja a jogbiztonság és a
jogegyenlőség azért is, mert ha a – Ctv. 77. § a)-b) pontjában
felsorolt – hatóság, szakmai kamara nem kíván eljárást
kezdeményezni, a cégbíróság egyéb – a 77. § (1) bekezdés c)
pontjában megjelölt – érdekelt kérelme kapcsán „azt keresné,
(…) hogyan lehet elutasítani.”
2. Az indítvány szerint a Gyftv. 2. § (3) bekezdése, 3. § sz)
pontja, 48. § (1) bekezdése és az azt megelőző fejezet címéből
a „létesítése és” szövegrésze, „A közforgalmú gyógyszertár
létesítése” alcím, 49. § (1) bekezdése, 50. § (2) és (3)
bekezdése, 51. § (1) bekezdés második mondatának a „közvetlen
lakossági gyógyszerellátás céljából” szövegrésze és (2)
bekezdése, 63. § (1) bekezdése, 77. § (2) bekezdés a) pontjának
„az intézeti és közvetlen lakossági gyógyszerellátási feladatok
elkülönítésével összefüggő részletes szabályokat” mondatrésze
az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe, míg a Gyftv. 49. § (1)
bekezdése, 50. § (2) és (3) bekezdése, 51. § (1) és (2)
bekezdése, valamint 77. § (2) bekezdésének idézett része az
Alkotmány 70/A. § (3) bekezdésébe is ütközik.
Az indítványozó szerint a jogbiztonság sérelmét eredményezi,
hogy a Gyftv. 2. § (3) bekezdése nem adja meg a gyógyszertár
„jogilag korrekt fogalmát.” A gyógyszertárat egészségügyi
intézményként definiálja, amelynek az indítványozó véleménye
szerint csak az intézeti gyógyszertár (Gyftv. 51. §) felel meg,
mert az a gyógyintézet része, így az egészségügyről szóló 1997.
évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) 3. § ga) alpontja alá
esik, azonban „önálló jogalanyiság hiányában nem gyógyszertár.”
A közforgalmú gyógyszertár ugyan önálló jogalany, de – mint az
indítványozó kifejti – nem tekinthető egészségügyi
intézménynek, mert egyfelől nem vonható az Eütv. idézett
rendelkezése alá, másfelől e jellege ellen szól, hogy a Gyftv.
74. §-a és 76. §-ának (1) bekezdése szerint egyéni vállalkozó
által, vagy gazdasági társasági formában működtethető.
Az indítványozó kifejtette, hogy a személyes gyógyszertár
működtetési jognak (a továbbiakban: személyi jog) a Gyft. 3. §
sz) pontja szerinti definíciója ugyancsak a jogbiztonságot
sérti. Úgy érvel, hogy „a jogalkotó szerint a működtetés joga
azonos a gyógyszertár vezetés tényével,” holott a személyi jog
engedélyezésénél a gyógyszertár még nem létezik, tehát a
személyi jog „nem lehet más, mint a gyógyszertár alapítási
engedélye.” A vezetésről csak később születhet döntés, ha a
társasági formában működő gyógyszertár esetén a cégbírósági
bejegyzéssel, egyéni vállalkozó esetében az igazolvány
kiadásával létrejön a gyógyszertár. A fogalom-meghatározás így
az egyéni vállalkozó esetében helyes, mert a vezetésről a
személyes működtetési joggal rendelkező gyógyszerész egyedül
dönt, társasági formában létrejött gyógyszertár esetében
azonban a tulajdonosok, vagyis a személyi jogos gyógyszerész
csak akkor vezetheti a gyógyszertárat, ha vezető
tisztségviselőnek választják.
Nem állapítható meg a Gyftv. 48. §-ából és a fejezet címéből,
illetőleg a kifogásolt alcímből sem, hogy a „tulajdonképpeni
gyógyszertárat” ki, milyen eljárással létesíti, mert a működési
engedély kiadásának feltételei nem azonosak a létesítés
engedélyezésével. Az indítványozó kifejtette, hogy a Gyftv. 74.
§-a alapján a közforgalmú gyógyszertár létesítésére vagy
cégeljárásban, vagy a 76. § (1) bekezdés szerint egyéni
vállalkozói igazolvány kiadásával kerül sor. A gyógyszertárként
létrejött jogalany csak ezután, a hatóság által kiadott
működési engedély alapján kezdheti meg tevékenységét. Ezért az
előbbi rendelkezés és címek azért ütköznek a jogbiztonság
követelményébe, mert nem a gyógyszertár létesítését, hanem a
működés megkezdését szabályozzák, vagyis a szabályozás tárgya
nem az, amit a kifogásolt rendelkezések megjelölnek.
Az indítvány szerint a Gyftv. 49. § (1) bekezdésének a
közforgalmú gyógyszertár működésének engedélyezésére vonatkozó
szabályából az következik, hogy olyan településen, ahol
közforgalmú gyógyszertár már működik, akkor sem adható ki új
gyógyszertárra engedély, ha a kérelmező minden jogszabályi
feltételt teljesített, így az ellentétes az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében és 70/A. § (3) bekezdésében foglaltakkal.
A Gyftv.-nek a fiókgyógyszertár intézményére és számára
vonatkozó 50. § (2) és (3) bekezdése az Alkotmány 2. § (1)
bekezdését az indítvány szerint azáltal sérti, hogy a székhelyi
gyógyszertár vezetéséhez kötődő személyi jog hatályát
kiterjeszti a többi gyógyszertárra, holott „a személyi jogos
gyógyszertár vezetési kötelezettség egyszerre csak egy helyen
teljesíthető.” A személyi jogos gyógyszerésznek eleget kell
tennie gyógyszertár vezetési kötelezettségének, amely akkor
valósul meg, ha egy gyógyszertára van.
A Gyftv. – intézeti gyógyszertárra vonatkozó – 51. § (2)
bekezdését és 77. § (2) bekezdését azért tartotta az
indítványozó a jogbiztonságot és jogegyenlőséget sértőnek, mert
ellentétes azzal a követelménnyel, miszerint a gyógyszertár
csak személyi jog alapján működtethető. A „gyógyszertárnak nem
tekinthető intézeti gyógyszertár” ugyanis személyi joggal
rendelkező gyógyszerész vezetése nélkül is végezhet közvetlenül
lakossági gyógyszerellátást.
Az indítványozó kifejtette, hogy a Gyftv. 63. § (1) bekezdése
a jogbiztonság követelményébe ütközően nem rögzíti a személyi
jogos gyógyszerészt helyettesítő felelős vezető alkalmazásának
maximális időtartamát, csupán hatósági engedélyhez köti. Ezzel
lehetővé teszi, hogy a gyógyszertár korlátlan időre mentesüljön
a személyes vezetésre vonatkozó kötelezettség alól.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítvány elbírálásánál a következő
jogszabályi rendelkezéseket vette figyelembe:
1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„70/A. § (3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség
megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó
intézkedésekkel is segíti.”
2. A Ctv. érintett rendelkezései:
„76. § (1) Hivatalból jár el a cégbíróság, ha
a) az eljárás lefolytatásának szükségességéről, az arra okot
adó körülményről hivatalos eljárása során maga szerez tudomást,
vagy
(…)
(3) Az (1) bekezdés a) pontja alapján indul meg a
törvényességi felügyeleti eljárás akkor is, ha a cégbíróság az
eljárás megindítására okot adó körülményről olyan személytől
szerez tudomást, aki az eljárásban kérelmezőként nem kíván
részt venni, vagy jogi érdeke, illetve más feltétel hiányában
nem vehet részt a törvényességi felügyeleti eljárásban.”
„77. § (1) Kérelemre indul a törvényességi felügyeleti
eljárás, ha annak lefolytatását
a) az ügyész,
b) jogszabályban meghatározott feladatainak teljesítése
körében
ba) a cég tevékenységének ellenőrzésére jogosult hatóság vagy
közigazgatási szerv,
bb) a területileg illetékes gazdasági, illetve szakmai
kamara,
c) az kéri, akinek az eljárás lefolytatásához jogi érdeke
fűződik és e jogi érdeket valószínűsíti.
(2) A kérelemnek az ügy elbírálásához szükséges valamennyi
tényt, illetve adatot tartalmaznia kell. A törvényességi
felügyeleti eljárás során a kérelmező a kérelme
előterjesztésének okát nem változtathatja meg. A törvényességi
felügyeleti eljárás lefolytatásával felmerülő költségeket a Pp.
általános szabályai szerint a kérelmező köteles előlegezni. A
költségek viselése csak akkor terheli a kérelmezőt, ha a
kérelme alaptalan volt.
(3) A cégbíróság a kérelmet elutasítja, ha a kérelem nem
felel meg az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek.
(4) Az eljárás során a kérelmező a kérelmét bármikor
visszavonhatja. Ilyen esetben az eljárást meg kell szüntetni.
Az eljárás során felmerült költségeket a Pp. általános
szabályai szerint a kérelmező viseli.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott esetben, illetve ha a
kérelem elutasítására került sor, a cégbíróság az eljárást
hivatalból megindíthatja, ha a törvényességi felügyeleti
eljárásnak hivatalból is helye van.
(6) A kérelemre induló törvényességi felügyeleti eljárás
során keletkezett iratokat (beadványokat, határozatokat) a
bíróság megküldi a kérelmezőnek, illetve a cégnek, akik a
törvényességi felügyeleti eljárásban nyilatkozatot tehetnek,
illetve az érdemi határozatokkal szemben jogorvoslattal
élhetnek.”
„79. § (1) A cégbíróság törvényességi felügyeleti eljárását
az arra okot adó körülményről való tudomásszerzéstől számított
harminc napon belül, illetve az eljárásra okot adó körülmény
bekövetkezésétől számított egyéves jogvesztő határidőn belül
lehet kérni. Ha a cég valamely jogszabálysértő helyzetet vagy
állapotot nem szüntet meg, az eljárás megindítása mindaddig
kérhető, amíg ez a helyzet vagy állapot fennáll.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak irányadók abban az esetben
is, amikor a cégbíróság hivatalból indítja meg a törvényességi
felügyeleti eljárást, azzal az eltéréssel, hogy kivételesen
indokolt esetben az eljárás a törvénysértő cégjegyzékadat
kiküszöbölése érdekében az egyéves határidőt követően is
megindítható.”
3. A Gyftv. rendelkezései:
„2. § (3) A gyógyszertár egészségügyi szolgáltató és
kiskereskedelmi tevékenységet végző egészségügyi intézmény.
Gyógyszertár közforgalmú, intézeti, fiók- és kézigyógyszertári
formában működhet.”
„3. § E törvény alkalmazásában
sz) személyes gyógyszertár működtetési jog: szakmai
gyakorlattal rendelkező gyógyszerész részére közforgalmú
gyógyszertár vezetésére adott engedély (a továbbiakban:
személyi jog);”
„I. Fejezet
A GYÓGYSZERTÁRAK LÉTESÍTÉSE ÉS MŰKÖDTETÉSE
48. § (1) Gyógyszertár csak érvényes működési engedély
alapján működtethető. Új gyógyszertár létesítéséről és
működésének engedélyezéséről (a továbbiakban együtt:
működtetés) egy hatósági eljárásban az egészségügyi
államigazgatási szerv a gyógyszertár működtetésére irányuló
kérelem benyújtásától számított hatvan napon belül dönt. Az új
gyógyszertár létesítéséről és működésének engedélyezéséről
szóló határozat egy példányát a hatóság a létesítés helye
szerint illetékes települési önkormányzatnak is megküldi.”
„A közforgalmú gyógyszertár létesítése
49. § (1) Azon a településen, ahol közforgalmú gyógyszertár
nem működik az egészségügyi államigazgatási szerv – az e
törvényben, valamint a külön jogszabályokban meghatározott
feltételek teljesítése esetén – az új közforgalmú gyógyszertár
működtetését engedélyezi.”
„50. § (2) Fiókgyógyszertár működtetésére – a közlekedési
viszonyok figyelembevételével – elsősorban a legközelebb eső
közforgalmú gyógyszertárat működtető kaphat engedélyt. A
közforgalmú gyógyszertárat működtetőnek háromnál több
fiókgyógyszertár működtetése nem engedélyezhető.
(3) A fiókgyógyszertár annak a közforgalmú gyógyszertárnak a
telephelye, amelyre nézve létesítését engedélyezték.”
„51. § (1) Intézeti gyógyszertár működtetése a fekvőbeteg
gyógyintézet, illetve a fekvőbeteg gyógyintézet intézeti
gyógyszerellátási feladatait ellátó működtető kérelmére
engedélyezhető. Az intézeti gyógyszertár fekvőbeteg
gyógyintézetben történő felhasználásra és közvetlen lakossági
gyógyszerellátás céljából szolgáltathat ki gyógyszert.
(2) Az intézeti gyógyszertár működtetője köteles biztosítani
az intézeti és a közvetlen lakossági gyógyszerellátási
feladatok elkülönítését szolgáló feltételeket. Az intézeti
gyógyszertár működésének részletes szakmai szabályait, személyi
és tárgyi feltételeit, nyilvántartási kötelezettségeit az
intézeti és közvetlen lakossági gyógyszerellátási feladatok
elkülönítésével kapcsolatos feladatok részletes szabályait
külön jogszabály állapítja meg.”
„63. § (1) Amennyiben a személyi jog jogosultja a
gyógyszertár személyes vezetési kötelezettségének meghatározott
ideig eleget tenni nem tud, a gyógyszertár vezetéséről felelős
vezető alkalmazásával is gondoskodhat.”
„77. § (2) Felhatalmazást kap az egészségügyért felelős
miniszter, hogy rendeletben szabályozza
a) az intézeti gyógyszertár működésének részletes szakmai
szabályait, személyi és tárgyi feltételeit, nyilvántartási
kötelezettségeit, az intézeti és közvetlen lakossági
gyógyszerellátási feladatok elkülönítésével összefüggő
részletes szabályokat,
(…)”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. Az indítványozó azért kérte a Ctv. törvényességi
felügyeleti eljárásra vonatkozó szabályai
alkotmányellenességének megállapítását, mert a hivatalbóli és
kérelemre indult eljárások közötti megkülönböztetés
eredményeképpen a cégbíróság nem köteles bárki kérelmére,
minden további feltétel és határidő nélkül lefolytatni az
eljárást, továbbá ellentmondásosnak tartotta a 76. § (3)
bekezdésének szabályát.
1.1. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy a törvényességi
felügyelet intézménye csak egyik biztosítéka annak, hogy a
cégnyilvántartás a Ctv. 22. § (1) bekezdésének megfelelően,
vagyis hitelesen tanúsítsa a benne feltüntetett adatok, továbbá
a bejegyzett jogok és tények fennállását, illetve azok
változásait. A cégbejegyzéssel, cégalapítással, a létesítő
okirat érvénytelenségével összefüggésben a jogszabálysértés
kiküszöbölésének elsődleges jogorvoslati eszköze a Ctv. 65-70.
§-a szerint az ügyész és az érdekelt által indítható – bejegyző
végzés, változásbejegyző végzés hatályon kívül helyezése
iránti, cégalapítás, valamint létesítő okirat módosításának
irvénytelenségének megállapítására irányuló – per, amelynek
eredményeként a cégbíróság a valós adatokat jegyzi be a
cégjegyzékbe.
Mivel a cégnyilvántartás közhitelessége megkívánja, hogy a
cég valós működési adatai és a cégjegyzék, valamint a
cégnyilvántartás adatai ne térjenek el, a Ctv. 72. § (1)
bekezdése a törvényességi felügyeleti eljárás szabályaival
további lehetőséget ad arra, hogy a cégbíróság – a törvényben
meghatározott esetekben – a cégjegyzékadatot a cégjegyzékbe
hivatalból bejegyezze vagy törölje, azonban csak akkor [Ctv.
74. § (3) bekezdése], ha az igény a Ctv.-ben biztosított, vagy
más polgári perben, illetőleg közigazgatási eljárásban nem
érvényesíthető. A törvényességi felügyeleti eljárás célja, hogy
a cégbíróság intézkedéseivel a cég törvényes működését
kikényszerítse. Az Alkotmánybíróság 30/1994. (V. 20) AB
határozata a cégnyilvántartásról és a cégek törvényességi
felügyeletéről szóló – 1998. június 16-ig hatályos – 1989. évi
23. tvr. egyes rendelkezései alkotmányossági vizsgálata kapcsán
megállapította, hogy a törvényességi felügyelet az olyan
eljárásokhoz tartozik, amelyek célja elsődlegesen nem a
jogalanyok anyagi jogi igényeinek érvényesítése, hanem a
törvényesség megtartása, illetőleg helyreállítása. „A
törvényességi felügyelettel az állam biztosítja, hogy az
ezáltal érintett jogalanyok jogaik gyakorlása és
kötelezettségeik teljesítése során a jogszabályokban
foglaltaknak megfelelően járjanak el, működésük feleljen meg a
hatályos jogszabályok előírásainak.” (ABH 1994, 161, 163, 164.)
A törvényességi felügyeletet tehát a cégbíróság jogosult és
köteles gyakorolni, és ezért főszabályként hivatalból jár el.
1.2. A jogbiztonság az Alkotmánybíróság következetes
gyakorlatában az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
jogállamiság fontos tartalmi eleme. [45/1991. (IX. 10.) AB
határozat, ABH 1991, 206, 207.] Az Alkotmánybíróság 44/1997.
(IX. 19.) AB határozata az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével
kapcsolatosan a következőket tartalmazza: „Az Alkotmány 2. §
(1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaság független,
demokratikus jogállam. […] Az Alkotmánybíróság felfogásában a
jogbiztonság szorosan kapcsolódik a jogállamiság alkotmányjogi
elvéhez, annak lényegi eleme. A jogbiztonság pedig az államtól
és a jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes
részterületei és egyes szabályai is világosak, egyértelműek és
a norma címzettjei számára is értelmezhetőek és követhetőek
legyenek. A jogbiztonság e szempontjainak súlyos megsértése
egyben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság sérelmét is jelenti. A jogállamiság elve
ugyanakkor nem kisegítő, másodlagos szabály, s nem puszta
deklaráció, hanem önálló alkotmányjogi norma, amelynek sérelme
önmagában is megalapozza valamely jogszabály
alkotmányellenességét (11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH
1992, 77., 21/1993. (IV. 2.) AB határozat, ABH 1993, 172.).”
(ABH 1997, 304, 308.)
1.3. Az Alkotmánybíróság elsőként a Ctv. 76. § (3) bekezdése
alkotmányosságát vizsgálta, amely az indítványozó szerint
ellentmondást tartalmaz.
A 26/1992. (IV. 30.) AB határozat megállapította: „Az
Alkotmánybíróság elvi éllel mutat rá arra, hogy a világos,
irthető és megfelelően értelmezhető normatartalom a
normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A jogbiztonság
– amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiság fontos eleme – megköveteli, hogy a jogszabály
szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető
normatartalmat hordozzon.” [ABH 1992, 142.] Több határozatában
az Alkotmánybíróság kimondta azt is, hogy a normavilágosság
sérelme miatt az alkotmányellenesség akkor állapítható meg, ha
a szabályozás a jogalkalmazó számára értelmezhetetlen, vagy
eltérő értelmezésre ad módot és ennek következtében a norma
hatását tekintve kiszámíthatatlan, előre nem látható helyzetet
teremt a címzettek számára, illetőleg a normaszöveg túl
általános megfogalmazása miatt teret enged a szubjektív,
önkényes jogalkalmazásnak. [pl.: 1160/B/1992. AB határozat, ABH
1993, 607, 608.; 10/2003. (IV. 3.) AB határozat, ABH 2003, 130,
135-136.; 1063/B/1996. AB határozat, ABH 2005, 722, 725-726.;
381/B/1998. AB határozat, ABH 2005, 766, 769.]
A Ctv. 76. § (1) bekezdés a) pontja előírja, hogy a
cégbíróság – többek között – akkor jár el hivatalból, ha az
eljárás lefolytatásának szükségességéről, az arra okot adó
körülményről hivatalos eljárása során maga szerez tudomást. A
tudomásszerzés bármilyen módon történhet az eljárás során,
ennek egyikét konkretizálja a 76. § (3) bekezdése, amikor az
informátor nem kíván, vagy nem léphet fel kérelmezőként, de a
cégbíróság az eljárást szükségesnek tartja.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint e rendelkezés
egyértelmű, nem mossa össze a kétfajta eljárás közötti
különbséget, ezért e vonatkozásban az indítványt elutasította.
1.4. A kérelemre történő eljárásnak a Ctv. 77. §-ában foglalt
szabályai az Alkotmány 2. § (1) bekezdésével nem mutatnak
érdemi alkotmányos összefüggést. Az eljárás kezdeményezésére
való jogosultságnak az érdekeltséghez való kötése, illetőleg a
kérelem formai követelményei az Alkotmánynak a bírósághoz
fordulás, vagy a jogorvoslathoz való jog biztosítását
tartalmazó 57. § (1) és (5) bekezdésével állhatnának
összefüggésben, ezekre azonban az indítványozó nem hivatkozott.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az érdemi
alkotmányossági összefüggés hiánya az indítvány elutasítását
eredményezi. [985/B/1991. AB határozat, ABH 1991, 652, 653-
654.; 32/2000. (X. 20.) AB határozat, ABH 2002, 215, 220.;
19/2004. AB határozat, ABH 2004, 312, 343.] Ezért az
Alkotmánybíróság az indítványt ebben a részében elutasította.
1.5. A Ctv. 79. § (1) bekezdése szerint egyéves jogvesztő
határidőn túl is kérhető az eljárás megindítása, ha a cég
valamely jogszabálysértő helyzetet vagy állapotot nem szüntet
meg. A 79. § (2) bekezdése e szabályt a hivatalbóli eljárásra
azzal a megkötéssel terjeszti ki, hogy kivételesen indokolt
esetben ad az eljárás megindítására lehetőséget. A Ctv. e
rendelkezéséhez fűzött indokolás szerint „esetenként komoly
jogbizonytalanságot eredményezett az a körülmény, hogy évekkel
a jogi esemény bekövetkezte után nyilvánított a cégbíróság
jogellenesnek és semmisített meg pl. egy taggyűlési
(közgyűlési) határozatot, ami e határozatra épülő további
határozatok, harmadik személyekkel kötött szerződések
érvényességét is megkérdőjelezte.[…] Az ilyen, egy éven túl
meginduló eljárásra csak kivételesen kerülhet sor, pl. akkor,
ha a törvénysértő adat valakinek a jogát, jogos érdekét
súlyosan sérti.” A jogbiztonság tehát egyrészről megköveteli a
valódi cégadatok feltüntetését, de nyomósabb indok szól
amellett, hogy ugyancsak a jogbiztonság érdekében a jogvesztő
határidőn túl csak törvényességi felügyeleti eljárás keretén
belül, akkor legyen törölhető a cégadat, ha az eljáró bíróság
azt a jogszabálysértő helyzet súlyának, a cégadat bejegyzésével
vagy törlésével járó következmények mérlegelése után
szükségesnek találja.
Ezért az Alkotmánybíróság ebben a vonatkozásban is
elutasította az indítványt.
1.6. A Ctv. 77. §-a az indítványozó értelmezésében nem
biztosítja az esélyegyenlőséget az „egyszerű ügyfél” számára,
mert a kérelmére vonatkozó formai kötöttségek miatt beadványa –
szemben a 77. § (1) bekezdésének a)-b) pontja szerinti
jogosultakkal – nem feltétlenül eredményezi az eljárás
lefolytatását.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a támadott
rendelkezés valamennyi jogosultra azonos előírásokat fogalmaz
meg, nem minősül az a-b) pont alattiak pozitív
diszkriminációjának. Így nem állapítható meg az Alkotmány 70/A.
§ (3) bekezdésének sérelme, ezért az Alkotmánybíróság ezt az
indítványi részt is elutasította.
2. Az indítványozó a Gyftv. egyes rendelkezéseit azért
tartotta az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközőnek, mert
meglátása szerint a gyógyszertár, a személyi jog fogalma nem
egyértelmű, nem pontos, azonosnak tekinti a gyógyszertár
létesítését a működés megkezdésével, a jogszabályon belül
ellentét van (személyi jog kiterjesztése a fiókgyógyszertárra,
engedélyezés hiánya a jogszabályi feltételek teljesítése
esetén). Emellett egyes rendelkezések a jogegyenlőség
biztosításának követelményét is sértik.
2.1. A Gyftv. 2. § (3) bekezdése a különböző formában
működtethető gyógyszertárat egészségügyi intézményként
definiálja. Az indítványozó tévesen hivatkozik az Eütv. 3. §
ga) pontjára, mert az az „egészségügyi intézmény” fogalmát csak
az adott törvény alkalmazásában adja meg, nem vonatkoztatható a
Gyftv.-re. A Gyftv. e rendelkezéshez fűzött indokolása a
következőket tartalmazza: „A törvény szándéka tehát egyrészt
annak hangsúlyozása, hogy a gyógyszertárak saját
kompetenciájukban egészségügyi szolgáltató tevékenységre
kötelezettek ugyanúgy, mint a többi egészségügyi szolgáltató
(kórházak, alap-és szakellátási praxisok, szakrendelők),
másrészt nem lehet eltekinteni megítélésük és működésük
szabályozása során attól a ténytől, hogy kiskereskedelmi
tevékenységet végeznek még akkor sem, ha ezt a tevékenységet
egészségügyi intézményként folytatják.” Ebből is kitűnik, hogy
az „egészségügyi” jelző a tevékenység jellegére, a betegek
egészségügyi állapota megőrzésében, a betegségek megelőzésében
és gyógyításában betöltött szerepére utal, nem pedig az
intézményi formákra.
Nem áll ellentétben e meghatározással, hogy a Gyftv. egyéb
rendelkezései a gyógyszertár működtetését bármilyen gazdasági
társasági formában lehetővé teszik, mert pontosan e rendelkezés
teszi kétarcúvá a gyógyszertárat azáltal, hogy a
kiskereskedelmi tevékenységgel felruházza; maga a gyógyszertár
és az azt működtető vállalkozás elkülönül. Ezért e rendelkezés
nem ütközik a jogbiztonság követelményébe, amiért az
Alkotmánybíróság ezen indítvány részt elutasította.
2.2. Gyógyszertár vezetésére – a közforgalmú gyógyszertár
kivételével – a Gyftv. 61. § (1) bekezdése szerint az ott
meghatározott feltételekkel rendelkező gyógyszerész jogosult.
Közforgalmú gyógyszertár működtetését a Gyftv. 56. § (1)
bekezdése, illetőleg 62. § (1) bekezdése – a törvény ellenkező
rendelkezése hiányában – személyi jogos gyógyszerész szakmai
vezetéséhez köti.
A személyi jog a gyógyszerész számára a közforgalmú
gyógyszertár vezetésére jogosító általános engedély, amely a
szakmai kompetencia igazolását hivatott szolgálni. A személyi
jogosultnak tagsági (részvényesi) joggal kell rendelkeznie a
gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban. A Gyftv. 62. §
(2) bekezdése értelmében főszabályként csak egy gyógyszertárat
vezethet, kivéve a fiókgyógyszertárat.
Személyi jogot a jogszabályi feltételeket teljesítő
gyógyszerész kezdeményezésére az egészségügyi állami szerv
engedélyezi [Gyftv. 56. § (1) bekezdése], amely a gyógyszertár
működtetésének egyik nélkülözhetetlen feltétele, azonban –
ellentétben az indítványozó állításával – nem azonos a
gyógyszertár „alapítási” (létesítési) engedélyével. Utóbbira a
Gyftv. II. Része tartalmaz rendelkezéseket, amelyek szerint az
egészségügyi államigazgatási szerv (Állami Népegészségügyi és
Tisztiorvosi Szolgálat) dönt a gyógyszertár létesítéséről és
működésének engedélyezéséről (a továbbiakban: működtetés), ha a
Gyftv.-ben és a közforgalmú, fiók- és kézigyógyszertárak,
továbbá intézeti gyógyszertárak működési, szolgálati és
nyilvántartási rendjéről szóló 41/2007. (IX. 19.) EüM
rendeletben foglalt követelményeknek megfelel. A személyi jog
és a működtetési jog engedélyezésére vonatkozó eljárás tehát
nem azonos, a személyi jog engedélyezése elvi lehetőséget
teremt arra, hogy a már működési engedéllyel rendelkező, vagy a
jövőben létesítendő gyógyszertárat a gyógyszerész
(tulajdonosként, résztulajdonosként) ennek birtokában vezesse.
A fentiekre figyelemmel a Gyftv. kifogásolt 3. § sz)
pontjában foglalt meghatározás – a Gyftv. más rendelkezéseivel
is – összevetve nem sérti a normavilágosság követelményét,
ezért az erre vonatkozó indítványt az Alkotmánybíróság
elutasította.
2.3. A Gyftv. 48. § (1) bekezdése szerint gyógyszertár csak
érvényes működési engedély alapján működtethető. Az
egészségügyi hatóság dönt a gyógyszertár létesítéséről és
működésének engedélyezéséről. A 48. §-ból kitűnően a Gyftv. a
gyógyszertár működtetésén annak létesítését és működésének
engedélyezését együttesen érti – azzal létesül a gyógyszertár,
hogy működési engedélyt kap –, vagyis a létesítést és működést
egymást feltételező fogalmakként használja, megszüntetve a
megelőzően hatályban volt, a gyógyszertárak létesítéséről és
működésének egyes szabályairól szóló 1994. évi LIV. törvény 3.
és 10. §-ában tett megkülönböztetést, amely külön létesítési
engedélyt kívánt meg az új gyógyszertár létesítéséhez, valamint
működési engedélyt az engedélyezett gyógyszertár működésének
megkezdéséhez.
Az engedélyezést azonban meg kell előznie a gyógyszertár
alapítása érdekében gazdasági társaság létrehozásának,
illetőleg egyéni vállalkozói igazolvány kiváltásának. A már
létrejött vállalkozás az, amely a gyógyszertár működtetését
kérelmezi, és a jogszabályi feltételek fennállása esetén a
működési engedélyt megkapja. E szabályok világos
rendelkezéseket tartalmaznak a gyógyszertár létesítése és
működtetése tekintetében, erre figyelemmel az Alkotmánybíróság
nem találta a jogbiztonság követelményébe ütközőnek a Gyftv.
48. § (1) bekezdését, a rendelkezést megelőző és követő címet,
így ezen indítványi részt elutasította.
2.4. A Gyftv. 49. § (1) bekezdése szerint az egészségügyi
államigazgatási szerv új közforgalmú gyógyszertár működtetését
engedélyezi azon a településen, ahol nem működik ilyen
gyógyszertár, míg a 49. § (2)-(3) bekezdése tartalmazza azokat
a feltételeket, amelyek fennállása esetén akkor is
engedélyezhető új közforgalmú gyógyszertár, ha a településen
már működik ilyen intézmény. Az Alkotmánybíróság a Gyftv. 49. §
(3) bekezdésének alkotmányossági vizsgálata kapcsán
megállapította, hogy ezzel a szabállyal lehetővé vált, hogy
akkor is új gyógyszertárak lépjenek a gyógyszer-kiskereskedelem
piacára, ha a településen az egy közforgalmú gyógyszertárra eső
átlagos lakosságszám nem éri el az ötezer főt. „A támadott
rendelkezés lehetőséget teremt arra, hogy a lakosságszámhoz
kötött feltétel révén kialakított piacra lépési akadálytól
függetlenül mások is létesíthessenek közforgalmú
gyógyszertárat. A többletkötelezettségek vállalása révén –
legalább átmenetileg – az újonnan piacra lépő közforgalmú
gyógyszertárak olyan szolgáltatásokat biztosítanak a
fogyasztóknak, melyek meghalad(hat)ják az egyébként már működő
gyógyszertárak által nyújtott szolgáltatásokat.” (1094/B/2006.
AB határozat, ABK 2008 február, 191, 204, 206.) Ezért az (1)
bekezdésben foglaltakból az indítványozó által megjelölt
korlátozás nem következik. A támadott szabály, valamint a
jogbiztonság és az esélyegyenlőségi tétel között így
értékelhető összefüggés nem állapítható meg, ezért az
indítványt ebben a részében is elutasította.
2.5. A Gyftv 50. § (2) és (3) bekezdését az indítványozó
azért tartotta alkotmányellenesnek, mert álláspontja szerint
kivételt enged ama szabály alól, hogy a személyi jogos
gyógyszerész egy patikát vezessen. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a kifogásolt rendelkezések a
fiókgyógyszertár működtetésének feltételeire vonatkoznak, az
említett kivételt a Gyftv. 62. § (2) bekezdése tartalmazza. A
támadott rendelkezés és az Alkotmány hivatkozott rendelkezései
között nincs érdemi alkotmányos összefüggés, ezért az
Alkotmánybíróság ezen indítványi részt is elutasította.
2.6. A Gyftv. az intézeti gyógyszertár tevékenységi körére
vonatozó 51. § (2) bekezdésének második mondata, illetőleg (2)
bekezdése, továbbá az intézeti gyógyszertár működésének
részletes szabályai megalkotására felhatalmazást adó 77. § (2)
bekezdés a) pontja az indítványozó szerint azért sérti mind a
jogbiztonság, mind a jogegyenlőség követelményét, mert
vezetéséhez nem követel meg személyi jogot. Az intézeti
gyógyszertár az egészségügyi intézmény része, más
gyógyszertártól eltérő sajátosságokkal rendelkezik, mert a
szakmai feltételek az intézményen belül biztosítottak, azt az
egészségügyi intézmény működteti. Az eltérő szabályozás azonban
sem a jogbiztonsággal, sem a jogegyenlőség tételével nem mutat
alkotmányjogilag értékelhető összefüggést, ezért az indítványt
e részében is elutasította az Alkotmánybíróság.
2. 7. A Gyftv. 63. § (2) bekezdése abban az esetben, ha a
személyi jogos gyógyszerész vezetési kötelezettségének
meghatározott ideig nem tud eleget tenni, 60 napon túli
helyettesítését hatósági engedélyhez köti. A helyettesítésre
jogosult személlyel szemben azonban ugyanazokat a feltételeket
támasztja, mint a személyi jogos gyógyszerésszel. Mivel a
gyógyszertárak működése felett a Gyftv. 64. §-a értelmében az
egészségügyi államigazgatási szerv szakmai felügyeletet
gyakorol és intézkedésre jogosult, kellő garancia van arra,
hogy a helyettesítés esetében a rendelkezés kijátszására ne
nyíljon lehetőség. Így nem sérül a jogbiztonság, míg a
rendelkezés a jogegyenlőség követelményével érdemi
összefüggésben nem áll. Erre figyelemmel az Alkotmánybíróság az
indítványt e részében is elutasította.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |