Hungarian
Ügyszám:
.
33/B/2007
Előadó alkotmánybíró: Balogh Elemér Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 33/B/2007. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/2644
.
A döntés kelte: Budapest, 10/07/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    1.    Az    Alkotmánybíróság    a    cégnyilvántartásról,     a
    cégnyilvánosságról és a bírósági cégeljárásról szóló 1997.  évi
    CXLV.  törvény  76.  § (3) bekezdése, 77.  §-a  és  79.  §  (2)
    bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a biztonságos és gazdaságos gyógyszer-
    és       gyógyászatisegédeszköz-ellátás,       valamint       a
    gyógyszerforgalmazás  általános szabályairól  szóló  2006.  évi
    XCVIII. törvény 2. § (3) bekezdése, 3. § sz) pontja, 48. §  (1)
    bekezdése és az azt megelőző fejezet címéből a „létesítése  és”
    szövegrésze,  „A  közforgalmú gyógyszertár létesítése”  alcíme,
    49.  §  (1)  bekezdése, 50. § (2) és (3) bekezdése, 51.  §  (1)
    bekezdés    második    mondatának   a   „közvetlen    lakossági
    gyógyszerellátás céljából” szövegrésze és (2) bekezdése, 63.  §
    (1) bekezdése, 77. § (2) bekezdés a) pontjának „az intézeti  és
    közvetlen lakossági gyógyszerellátási feladatok elkülönítésével
    összefüggő       részletes       szabályokat”       mondatrésze
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

       Az    indítványozó   utólagos   normakontroll   keretében    a
      cégnyilvántartásról,  a  cégnyilvánosságról   és   a   bírósági
      cégeljárásról  szóló 1997. évi CXLV. törvény  (a  továbbiakban:
      Ctv.),  valamint  a  biztonságos és  gazdaságos  gyógyszer-  és
      gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás
      általános  szabályairól  szóló 2006.  évi  XCVIII.  törvény  (a
      továbbiakban:         Gyftv.)        egyes        rendelkezései
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló indítványt terjesztett elő.

       1.  A Ctv.-nek „A törvényességi felügyeleti eljárás” címe  alá
      tartozó  76. § (3) bekezdését, 77. §-át és 79. § (2) bekezdését
      az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdéséből következő  jogbiztonság
      követelményébe,  77.  §-át  pedig  az  Alkotmány  70/A.  §  (3)
      bekezdésébe is ütközőnek tartotta.
       Okfejtésének    kiindulópontja,    hogy    „a    közhitelesség
      biztosítása   érdekében  a  cégnyilvántartás  (…)  törvénysértő
      adatot  nem  tartalmazhat,”  ezért a törvényességi  felügyeleti
      eljárást bárki kezdeményezésére, jogvesztő határidő előírása, a
      hivatalbóli   és   kérelemre   indítható   eljárások    körének
      megkülönböztetése nélkül le kellene folytatni. Nézete szerint a
      szabályozás ellentmondásos, a két eljárás közti különbségtételt
      maga  a  Ctv.  76. § (3) bekezdésében foglalt eset  kérdőjelezi
      meg,   amely  szerint  a  kérelemre  indult  eljárás   az   ott
      meghatározott okból hivatalbólivá fordulhat át. „Nincs  értelme
      (…)     megszorító    jelleggel    szabályozni    az    eljárás
      kezdeményezésének  feltételeit,” illetőleg  a  hiányos  kérelem
      elutasítását  lehetővé tenni. Ezt kívánja a jogbiztonság  és  a
      jogegyenlőség azért is, mert ha a – Ctv. 77. § a)-b)  pontjában
      felsorolt   –  hatóság,  szakmai  kamara  nem  kíván   eljárást
      kezdeményezni,  a cégbíróság egyéb – a 77. §  (1)  bekezdés  c)
      pontjában  megjelölt – érdekelt kérelme kapcsán  „azt  keresné,
      (…) hogyan lehet elutasítani.”

       2.  Az indítvány szerint a Gyftv. 2. § (3) bekezdése, 3. § sz)
      pontja,  48. § (1) bekezdése és az azt megelőző fejezet címéből
      a  „létesítése  és”  szövegrésze, „A  közforgalmú  gyógyszertár
      létesítése”  alcím,  49. § (1) bekezdése,  50.  §  (2)  és  (3)
      bekezdése,  51. § (1) bekezdés második mondatának a  „közvetlen
      lakossági   gyógyszerellátás  céljából”  szövegrésze   és   (2)
      bekezdése, 63. § (1) bekezdése, 77. § (2) bekezdés a) pontjának
      „az intézeti és közvetlen lakossági gyógyszerellátási feladatok
      elkülönítésével  összefüggő részletes szabályokat”  mondatrésze
      az  Alkotmány  2.  § (1) bekezdésébe, míg a Gyftv.  49.  §  (1)
      bekezdése,  50.  §  (2) és (3) bekezdése,  51.  §  (1)  és  (2)
      bekezdése,  valamint 77. § (2) bekezdésének  idézett  része  az
      Alkotmány 70/A. § (3) bekezdésébe is ütközik.

       Az  indítványozó szerint a jogbiztonság sérelmét  eredményezi,
      hogy  a  Gyftv. 2. § (3) bekezdése nem adja meg a  gyógyszertár
      „jogilag   korrekt  fogalmát.”  A  gyógyszertárat  egészségügyi
      intézményként  definiálja, amelynek az  indítványozó  véleménye
      szerint csak az intézeti gyógyszertár (Gyftv. 51. §) felel meg,
      mert az a gyógyintézet része, így az egészségügyről szóló 1997.
      évi CLIV. törvény (a továbbiakban: Eütv.) 3. § ga) alpontja alá
      esik, azonban „önálló jogalanyiság hiányában nem gyógyszertár.”
      A  közforgalmú gyógyszertár ugyan önálló jogalany, de – mint az
      indítványozó    kifejti    –   nem   tekinthető    egészségügyi
      intézménynek,  mert  egyfelől  nem  vonható  az  Eütv.  idézett
      rendelkezése alá, másfelől e jellege ellen szól, hogy a  Gyftv.
      74.  §-a  és 76. §-ának (1) bekezdése szerint egyéni vállalkozó
      által, vagy gazdasági társasági formában működtethető.

       Az  indítványozó  kifejtette, hogy  a  személyes  gyógyszertár
      működtetési jognak (a továbbiakban: személyi jog) a Gyft. 3.  §
      sz)  pontja  szerinti  definíciója ugyancsak  a  jogbiztonságot
      sérti.  Úgy érvel, hogy „a jogalkotó szerint a működtetés  joga
      azonos a gyógyszertár vezetés tényével,” holott a személyi  jog
      engedélyezésénél  a  gyógyszertár  még  nem  létezik,  tehát  a
      személyi  jog  „nem  lehet más, mint a  gyógyszertár  alapítási
      engedélye.”  A vezetésről csak később születhet  döntés,  ha  a
      társasági  formában  működő gyógyszertár esetén  a  cégbírósági
      bejegyzéssel,   egyéni   vállalkozó  esetében   az   igazolvány
      kiadásával létrejön a gyógyszertár. A fogalom-meghatározás  így
      az  egyéni  vállalkozó esetében helyes,  mert  a  vezetésről  a
      személyes  működtetési joggal rendelkező  gyógyszerész  egyedül
      dönt,   társasági  formában  létrejött  gyógyszertár   esetében
      azonban  a  tulajdonosok, vagyis a személyi jogos  gyógyszerész
      csak    akkor   vezetheti   a   gyógyszertárat,    ha    vezető
      tisztségviselőnek választják.

       Nem  állapítható meg a Gyftv. 48. §-ából és a fejezet címéből,
      illetőleg  a  kifogásolt alcímből sem, hogy a  „tulajdonképpeni
      gyógyszertárat” ki, milyen eljárással létesíti, mert a működési
      engedély   kiadásának  feltételei  nem  azonosak  a   létesítés
      engedélyezésével. Az indítványozó kifejtette, hogy a Gyftv. 74.
      §-a   alapján  a  közforgalmú  gyógyszertár  létesítésére  vagy
      cégeljárásban,  vagy  a  76.  §  (1)  bekezdés  szerint  egyéni
      vállalkozói igazolvány kiadásával kerül sor. A gyógyszertárként
      létrejött  jogalany  csak  ezután,  a  hatóság  által   kiadott
      működési engedély alapján kezdheti meg tevékenységét. Ezért  az
      előbbi  rendelkezés  és  címek azért  ütköznek  a  jogbiztonság
      követelményébe,  mert nem a gyógyszertár létesítését,  hanem  a
      működés  megkezdését szabályozzák, vagyis a szabályozás  tárgya
      nem az, amit a kifogásolt rendelkezések megjelölnek.

       Az  indítvány  szerint  a  Gyftv. 49.  §  (1)  bekezdésének  a
      közforgalmú gyógyszertár működésének engedélyezésére  vonatkozó
      szabályából   az  következik,  hogy  olyan  településen,   ahol
      közforgalmú  gyógyszertár már működik, akkor sem adható  ki  új
      gyógyszertárra  engedély,  ha  a kérelmező  minden  jogszabályi
      feltételt teljesített, így az ellentétes az Alkotmány 2. §  (1)
      bekezdésében és 70/A. § (3) bekezdésében foglaltakkal.

       A   Gyftv.-nek  a  fiókgyógyszertár  intézményére  és  számára
      vonatkozó  50.  § (2) és (3) bekezdése az Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdését az indítvány szerint azáltal sérti, hogy a székhelyi
      gyógyszertár   vezetéséhez   kötődő   személyi   jog   hatályát
      kiterjeszti  a  többi gyógyszertárra, holott „a személyi  jogos
      gyógyszertár vezetési kötelezettség egyszerre csak  egy  helyen
      teljesíthető.”  A  személyi jogos gyógyszerésznek  eleget  kell
      tennie  gyógyszertár  vezetési kötelezettségének,  amely  akkor
      valósul meg, ha egy gyógyszertára van.

       A  Gyftv.  –  intézeti gyógyszertárra vonatkozó –  51.  §  (2)
      bekezdését   és  77.  §  (2)  bekezdését  azért   tartotta   az
      indítványozó a jogbiztonságot és jogegyenlőséget sértőnek, mert
      ellentétes  azzal  a követelménnyel, miszerint  a  gyógyszertár
      csak személyi jog alapján működtethető. A „gyógyszertárnak  nem
      tekinthető  intézeti  gyógyszertár”  ugyanis  személyi   joggal
      rendelkező gyógyszerész vezetése nélkül is végezhet közvetlenül
      lakossági gyógyszerellátást.

       Az  indítványozó kifejtette, hogy a Gyftv. 63. § (1) bekezdése
      a  jogbiztonság követelményébe ütközően nem rögzíti a  személyi
      jogos  gyógyszerészt helyettesítő felelős vezető alkalmazásának
      maximális időtartamát, csupán hatósági engedélyhez köti.  Ezzel
      lehetővé teszi, hogy a gyógyszertár korlátlan időre mentesüljön
      a személyes vezetésre vonatkozó kötelezettség alól.

                                    II.


       Az  Alkotmánybíróság  az indítvány elbírálásánál  a  következő
      jogszabályi rendelkezéseket vette figyelembe:

       1. Az Alkotmány vonatkozó rendelkezései:
          „2.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság független,  demokratikus
      jogállam.”
       „70/A.   §   (3)   A   Magyar  Köztársaság   a   jogegyenlőség
      megvalósulását  az  esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését  célzó
      intézkedésekkel is segíti.”

       2. A Ctv. érintett rendelkezései:
       „76. § (1) Hivatalból jár el a cégbíróság, ha
       a)  az eljárás lefolytatásának szükségességéről, az arra  okot
      adó körülményről hivatalos eljárása során maga szerez tudomást,
      vagy
       (…)
       (3)   Az   (1)  bekezdés  a)  pontja  alapján  indul   meg   a
      törvényességi felügyeleti eljárás akkor is, ha a cégbíróság  az
      eljárás  megindítására okot adó körülményről  olyan  személytől
      szerez  tudomást,  aki  az eljárásban kérelmezőként  nem  kíván
      részt  venni, vagy jogi érdeke, illetve más feltétel  hiányában
      nem vehet részt a törvényességi felügyeleti eljárásban.”
       „77.   §  (1)  Kérelemre  indul  a  törvényességi  felügyeleti
      eljárás, ha annak lefolytatását
       a) az ügyész,
       b)   jogszabályban   meghatározott  feladatainak   teljesítése
      körében
       ba)  a cég tevékenységének ellenőrzésére jogosult hatóság vagy
      közigazgatási szerv,
       bb)   a   területileg  illetékes  gazdasági,  illetve  szakmai
      kamara,
       c)  az  kéri,  akinek az eljárás lefolytatásához  jogi  érdeke
      fűződik és e jogi érdeket valószínűsíti.
       (2)  A  kérelemnek  az ügy elbírálásához szükséges  valamennyi
      tényt,   illetve  adatot  tartalmaznia  kell.  A  törvényességi
      felügyeleti    eljárás    során   a   kérelmező    a    kérelme
      előterjesztésének okát nem változtathatja meg. A  törvényességi
      felügyeleti eljárás lefolytatásával felmerülő költségeket a Pp.
      általános  szabályai szerint a kérelmező köteles előlegezni.  A
      költségek  viselése  csak  akkor terheli  a  kérelmezőt,  ha  a
      kérelme alaptalan volt.
       (3)  A  cégbíróság  a kérelmet elutasítja, ha  a  kérelem  nem
      felel meg az (1) bekezdésben foglalt feltételeknek.
       (4)   Az   eljárás  során  a  kérelmező  a  kérelmét  bármikor
      visszavonhatja.  Ilyen esetben az eljárást meg kell  szüntetni.
      Az   eljárás  során  felmerült  költségeket  a  Pp.   általános
      szabályai szerint a kérelmező viseli.
       (5)  A  (4)  bekezdésben meghatározott esetben, illetve  ha  a
      kérelem  elutasítására  került sor, a  cégbíróság  az  eljárást
      hivatalból   megindíthatja,  ha  a  törvényességi   felügyeleti
      eljárásnak hivatalból is helye van.
       (6)  A  kérelemre  induló  törvényességi  felügyeleti  eljárás
      során  keletkezett  iratokat  (beadványokat,  határozatokat)  a
      bíróság  megküldi  a kérelmezőnek, illetve  a  cégnek,  akik  a
      törvényességi  felügyeleti eljárásban  nyilatkozatot  tehetnek,
      illetve   az   érdemi  határozatokkal  szemben   jogorvoslattal
      élhetnek.”
       „79.  §  (1) A cégbíróság törvényességi felügyeleti  eljárását
      az  arra okot adó körülményről való tudomásszerzéstől számított
      harminc  napon  belül, illetve az eljárásra okot adó  körülmény
      bekövetkezésétől  számított egyéves jogvesztő  határidőn  belül
      lehet  kérni. Ha a cég valamely jogszabálysértő helyzetet  vagy
      állapotot  nem  szüntet  meg, az eljárás megindítása  mindaddig
      kérhető, amíg ez a helyzet vagy állapot fennáll.
       (2)  Az  (1) bekezdésben foglaltak irányadók abban az  esetben
      is,  amikor a cégbíróság hivatalból indítja meg a törvényességi
      felügyeleti  eljárást,  azzal az eltéréssel,  hogy  kivételesen
      indokolt  esetben  az  eljárás  a  törvénysértő  cégjegyzékadat
      kiküszöbölése  érdekében  az  egyéves  határidőt  követően   is
      megindítható.”

       3. A Gyftv. rendelkezései:
       „2.   §   (3)  A  gyógyszertár  egészségügyi  szolgáltató   és
      kiskereskedelmi  tevékenységet  végző  egészségügyi  intézmény.
      Gyógyszertár  közforgalmú, intézeti, fiók- és kézigyógyszertári
      formában működhet.”
       „3. § E törvény alkalmazásában
       sz)    személyes   gyógyszertár   működtetési   jog:   szakmai
      gyakorlattal   rendelkező  gyógyszerész   részére   közforgalmú
      gyógyszertár   vezetésére  adott  engedély   (a   továbbiakban:
      személyi jog);”

                                „I. Fejezet
                A GYÓGYSZERTÁRAK LÉTESÍTÉSE ÉS MŰKÖDTETÉSE

       48.   §  (1)  Gyógyszertár  csak  érvényes  működési  engedély
      alapján   működtethető.   Új  gyógyszertár   létesítéséről   és
      működésének    engedélyezéséről   (a    továbbiakban    együtt:
      működtetés)    egy   hatósági   eljárásban   az    egészségügyi
      államigazgatási  szerv  a gyógyszertár  működtetésére  irányuló
      kérelem benyújtásától számított hatvan napon belül dönt. Az  új
      gyógyszertár   létesítéséről  és  működésének  engedélyezéséről
      szóló  határozat  egy  példányát a hatóság  a  létesítés  helye
      szerint illetékes települési önkormányzatnak is megküldi.”
                  „A közforgalmú gyógyszertár létesítése
       49.  §  (1)  Azon a településen, ahol közforgalmú gyógyszertár
      nem  működik  az  egészségügyi államigazgatási  szerv  –  az  e
      törvényben,  valamint  a  külön  jogszabályokban  meghatározott
      feltételek  teljesítése esetén – az új közforgalmú gyógyszertár
      működtetését engedélyezi.”
       „50.  §  (2)  Fiókgyógyszertár működtetésére –  a  közlekedési
      viszonyok  figyelembevételével – elsősorban a  legközelebb  eső
      közforgalmú   gyógyszertárat  működtető  kaphat  engedélyt.   A
      közforgalmú    gyógyszertárat   működtetőnek   háromnál    több
      fiókgyógyszertár működtetése nem engedélyezhető.
       (3)  A fiókgyógyszertár annak a közforgalmú gyógyszertárnak  a
      telephelye, amelyre nézve létesítését engedélyezték.”
       „51.  §  (1)  Intézeti gyógyszertár működtetése  a  fekvőbeteg
      gyógyintézet,   illetve  a  fekvőbeteg  gyógyintézet   intézeti
      gyógyszerellátási   feladatait   ellátó   működtető   kérelmére
      engedélyezhető.    Az    intézeti    gyógyszertár    fekvőbeteg
      gyógyintézetben  történő felhasználásra és közvetlen  lakossági
      gyógyszerellátás céljából szolgáltathat ki gyógyszert.
       (2)  Az  intézeti gyógyszertár működtetője köteles biztosítani
      az   intézeti   és   a  közvetlen  lakossági  gyógyszerellátási
      feladatok  elkülönítését  szolgáló  feltételeket.  Az  intézeti
      gyógyszertár működésének részletes szakmai szabályait, személyi
      és   tárgyi  feltételeit,  nyilvántartási  kötelezettségeit  az
      intézeti  és  közvetlen  lakossági gyógyszerellátási  feladatok
      elkülönítésével  kapcsolatos  feladatok  részletes   szabályait
      külön jogszabály állapítja meg.”
       „63.   §   (1)   Amennyiben  a  személyi  jog   jogosultja   a
      gyógyszertár személyes vezetési kötelezettségének meghatározott
      ideig  eleget tenni nem tud, a gyógyszertár vezetéséről felelős
      vezető alkalmazásával is gondoskodhat.”
       „77.  §  (2)  Felhatalmazást  kap  az  egészségügyért  felelős
      miniszter, hogy rendeletben szabályozza
       a)  az  intézeti  gyógyszertár működésének  részletes  szakmai
      szabályait,  személyi  és  tárgyi  feltételeit,  nyilvántartási
      kötelezettségeit,   az   intézeti   és   közvetlen    lakossági
      gyógyszerellátási    feladatok    elkülönítésével    összefüggő
      részletes szabályokat,
       (…)”

                                   III.

       Az indítvány nem megalapozott.

       1.   Az   indítványozó   azért  kérte  a  Ctv.   törvényességi
      felügyeleti        eljárásra        vonatkozó         szabályai
      alkotmányellenességének megállapítását, mert a  hivatalbóli  és
      kérelemre    indult    eljárások    közötti    megkülönböztetés
      eredményeképpen  a  cégbíróság  nem  köteles  bárki  kérelmére,
      minden  további  feltétel  és határidő  nélkül  lefolytatni  az
      eljárást,  továbbá  ellentmondásosnak  tartotta  a  76.  §  (3)
      bekezdésének szabályát.

       1.1.  Az  Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy a  törvényességi
      felügyelet  intézménye  csak egyik biztosítéka  annak,  hogy  a
      cégnyilvántartás  a  Ctv.  22. § (1) bekezdésének  megfelelően,
      vagyis hitelesen tanúsítsa a benne feltüntetett adatok, továbbá
      a   bejegyzett  jogok  és  tények  fennállását,  illetve   azok
      változásait.  A  cégbejegyzéssel,  cégalapítással,  a  létesítő
      okirat  érvénytelenségével  összefüggésben  a  jogszabálysértés
      kiküszöbölésének elsődleges jogorvoslati eszköze a Ctv.  65-70.
      §-a szerint az ügyész és az érdekelt által indítható – bejegyző
      végzés,   változásbejegyző  végzés  hatályon  kívül   helyezése
      iránti,  cégalapítás,  valamint létesítő  okirat  módosításának
      irvénytelenségének  megállapítására irányuló  –  per,  amelynek
      eredményeként  a  cégbíróság  a  valós  adatokat  jegyzi  be  a
      cégjegyzékbe.
       Mivel  a  cégnyilvántartás közhitelessége megkívánja,  hogy  a
      cég   valós  működési  adatai  és  a  cégjegyzék,  valamint   a
      cégnyilvántartás  adatai ne térjenek  el,  a  Ctv.  72.  §  (1)
      bekezdése  a  törvényességi  felügyeleti  eljárás  szabályaival
      további  lehetőséget ad arra, hogy a cégbíróság – a  törvényben
      meghatározott  esetekben  – a cégjegyzékadatot  a  cégjegyzékbe
      hivatalból  bejegyezze vagy törölje, azonban csak  akkor  [Ctv.
      74.  § (3) bekezdése], ha az igény a Ctv.-ben biztosított, vagy
      más  polgári  perben,  illetőleg közigazgatási  eljárásban  nem
      érvényesíthető. A törvényességi felügyeleti eljárás célja, hogy
      a   cégbíróság   intézkedéseivel  a  cég  törvényes   működését
      kikényszerítse.  Az  Alkotmánybíróság  30/1994.  (V.   20)   AB
      határozata  a  cégnyilvántartásról  és  a  cégek  törvényességi
      felügyeletéről szóló – 1998. június 16-ig hatályos – 1989.  évi
      23. tvr. egyes rendelkezései alkotmányossági vizsgálata kapcsán
      megállapította,  hogy  a  törvényességi  felügyelet  az   olyan
      eljárásokhoz  tartozik,  amelyek  célja  elsődlegesen   nem   a
      jogalanyok  anyagi  jogi  igényeinek  érvényesítése,  hanem   a
      törvényesség    megtartása,   illetőleg   helyreállítása.    „A
      törvényességi  felügyelettel  az  állam  biztosítja,  hogy   az
      ezáltal    érintett    jogalanyok    jogaik    gyakorlása    és
      kötelezettségeik    teljesítése   során    a    jogszabályokban
      foglaltaknak megfelelően járjanak el, működésük feleljen meg  a
      hatályos jogszabályok előírásainak.” (ABH 1994, 161, 163, 164.)
      A  törvényességi  felügyeletet tehát a cégbíróság  jogosult  és
      köteles gyakorolni, és ezért főszabályként hivatalból jár el.

       1.2.   A   jogbiztonság   az   Alkotmánybíróság   következetes
      gyakorlatában  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
      jogállamiság  fontos  tartalmi eleme. [45/1991.  (IX.  10.)  AB
      határozat,  ABH  1991, 206, 207.] Az Alkotmánybíróság  44/1997.
      (IX.  19.)  AB  határozata az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdésével
      kapcsolatosan  a következőket tartalmazza: „Az Alkotmány  2.  §
      (1)   bekezdése   szerint   a  Magyar  Köztársaság   független,
      demokratikus  jogállam. […] Az Alkotmánybíróság felfogásában  a
      jogbiztonság  szorosan kapcsolódik a jogállamiság alkotmányjogi
      elvéhez,  annak lényegi eleme. A jogbiztonság pedig az államtól
      és  a  jogalkotótól  azt várja el, hogy  a  jog  egésze,  egyes
      részterületei és egyes szabályai is világosak, egyértelműek  és
      a  norma  címzettjei számára is értelmezhetőek  és  követhetőek
      legyenek.  A  jogbiztonság e szempontjainak  súlyos  megsértése
      egyben   az   Alkotmány   2.   §  (1)  bekezdésében   deklarált
      jogállamiság   sérelmét  is  jelenti.   A   jogállamiság   elve
      ugyanakkor  nem  kisegítő, másodlagos  szabály,  s  nem  puszta
      deklaráció, hanem önálló alkotmányjogi norma, amelynek  sérelme
      önmagában      is      megalapozza     valamely      jogszabály
      alkotmányellenességét  (11/1992. (III. 5.)  AB  határozat,  ABH
      1992,  77.,  21/1993. (IV. 2.) AB határozat, ABH 1993,  172.).”
      (ABH 1997, 304, 308.)

       1.3.  Az  Alkotmánybíróság elsőként a Ctv. 76. § (3) bekezdése
      alkotmányosságát  vizsgálta,  amely  az  indítványozó   szerint
      ellentmondást tartalmaz.
       A   26/1992.  (IV.  30.)  AB  határozat  megállapította:   „Az
      Alkotmánybíróság  elvi  éllel mutat rá arra,  hogy  a  világos,
      irthető    és   megfelelően   értelmezhető   normatartalom    a
      normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény. A  jogbiztonság
      –   amely   az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében   deklarált
      jogállamiság  fontos  eleme – megköveteli,  hogy  a  jogszabály
      szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során felismerhető
      normatartalmat hordozzon.” [ABH 1992, 142.] Több  határozatában
      az  Alkotmánybíróság  kimondta azt is, hogy  a  normavilágosság
      sérelme miatt az alkotmányellenesség akkor állapítható meg,  ha
      a  szabályozás  a  jogalkalmazó számára értelmezhetetlen,  vagy
      eltérő  értelmezésre  ad módot és ennek következtében  a  norma
      hatását  tekintve kiszámíthatatlan, előre nem látható helyzetet
      teremt  a  címzettek  számára,  illetőleg  a  normaszöveg   túl
      általános   megfogalmazása  miatt  teret  enged  a  szubjektív,
      önkényes jogalkalmazásnak. [pl.: 1160/B/1992. AB határozat, ABH
      1993, 607, 608.; 10/2003. (IV. 3.) AB határozat, ABH 2003, 130,
      135-136.;  1063/B/1996. AB határozat, ABH 2005, 722,  725-726.;
      381/B/1998. AB határozat, ABH 2005, 766, 769.]
       A   Ctv.  76.  §  (1)  bekezdés  a)  pontja  előírja,  hogy  a
      cégbíróság  –  többek között – akkor jár el hivatalból,  ha  az
      eljárás  lefolytatásának szükségességéről,  az  arra  okot  adó
      körülményről hivatalos eljárása során maga szerez  tudomást.  A
      tudomásszerzés  bármilyen  módon történhet  az  eljárás  során,
      ennek  egyikét konkretizálja a 76. § (3) bekezdése,  amikor  az
      informátor nem kíván, vagy nem léphet fel kérelmezőként,  de  a
      cégbíróság az eljárást szükségesnek tartja.
       Az   Alkotmánybíróság   megítélése   szerint   e   rendelkezés
      egyértelmű,   nem  mossa  össze  a  kétfajta  eljárás   közötti
      különbséget, ezért e vonatkozásban az indítványt elutasította.

       1.4.  A kérelemre történő eljárásnak a Ctv. 77. §-ában foglalt
      szabályai  az  Alkotmány  2.  § (1) bekezdésével  nem  mutatnak
      érdemi  alkotmányos  összefüggést. Az eljárás  kezdeményezésére
      való jogosultságnak az érdekeltséghez való kötése, illetőleg  a
      kérelem  formai  követelményei  az  Alkotmánynak  a  bírósághoz
      fordulás,   vagy   a   jogorvoslathoz  való  jog   biztosítását
      tartalmazó   57.   §   (1)  és  (5)  bekezdésével   állhatnának
      összefüggésben, ezekre azonban az indítványozó nem hivatkozott.
        Az  Alkotmánybíróság  állandó gyakorlata  szerint  az  érdemi
      alkotmányossági  összefüggés hiánya az  indítvány  elutasítását
      eredményezi.  [985/B/1991. AB határozat, ABH  1991,  652,  653-
      654.;  32/2000.  (X. 20.) AB határozat, ABH  2002,  215,  220.;
      19/2004.   AB  határozat,  ABH  2004,  312,  343.]   Ezért   az
      Alkotmánybíróság az indítványt ebben a részében elutasította.

       1.5.  A  Ctv.  79.  § (1) bekezdése szerint egyéves  jogvesztő
      határidőn  túl  is  kérhető az eljárás megindítása,  ha  a  cég
      valamely  jogszabálysértő helyzetet vagy állapotot nem  szüntet
      meg.  A  79. § (2) bekezdése e szabályt a hivatalbóli eljárásra
      azzal  a  megkötéssel  terjeszti ki, hogy kivételesen  indokolt
      esetben  ad  az  eljárás megindítására lehetőséget.  A  Ctv.  e
      rendelkezéséhez  fűzött  indokolás szerint  „esetenként  komoly
      jogbizonytalanságot eredményezett az a körülmény, hogy  évekkel
      a  jogi  esemény  bekövetkezte után nyilvánított  a  cégbíróság
      jogellenesnek   és   semmisített   meg   pl.   egy   taggyűlési
      (közgyűlési)  határozatot,  ami  e  határozatra  épülő  további
      határozatok,    harmadik   személyekkel   kötött    szerződések
      érvényességét  is megkérdőjelezte.[…] Az ilyen,  egy  éven  túl
      meginduló  eljárásra csak kivételesen kerülhet sor, pl.  akkor,
      ha  a  törvénysértő  adat  valakinek  a  jogát,  jogos  érdekét
      súlyosan sérti.” A jogbiztonság tehát egyrészről megköveteli  a
      valódi   cégadatok  feltüntetését,  de  nyomósabb  indok   szól
      amellett,  hogy ugyancsak a jogbiztonság érdekében a  jogvesztő
      határidőn  túl  csak törvényességi felügyeleti eljárás  keretén
      belül,  akkor legyen törölhető a cégadat, ha az eljáró  bíróság
      azt a jogszabálysértő helyzet súlyának, a cégadat bejegyzésével
      vagy    törlésével   járó   következmények   mérlegelése   után
      szükségesnek találja.
       Ezért   az   Alkotmánybíróság   ebben   a   vonatkozásban   is
      elutasította az indítványt.

       1.6.  A  Ctv.  77.  §-a  az  indítványozó  értelmezésében  nem
      biztosítja  az esélyegyenlőséget az „egyszerű ügyfél”  számára,
      mert a kérelmére vonatkozó formai kötöttségek miatt beadványa –
      szemben   a  77.  §  (1)  bekezdésének  a)-b)  pontja  szerinti
      jogosultakkal   –  nem  feltétlenül  eredményezi   az   eljárás
      lefolytatását.
       Az    Alkotmánybíróság   megállapította,   hogy   a   támadott
      rendelkezés  valamennyi jogosultra azonos előírásokat  fogalmaz
      meg,    nem    minősül   az   a-b)   pont   alattiak    pozitív
      diszkriminációjának. Így nem állapítható meg az Alkotmány 70/A.
      §  (3)  bekezdésének sérelme, ezért az Alkotmánybíróság ezt  az
      indítványi részt is elutasította.

       2.   Az  indítványozó  a  Gyftv.  egyes  rendelkezéseit  azért
      tartotta  az  Alkotmány  2. § (1) bekezdésébe  ütközőnek,  mert
      meglátása  szerint a gyógyszertár, a személyi jog  fogalma  nem
      egyértelmű,   nem  pontos,  azonosnak  tekinti  a  gyógyszertár
      létesítését  a  működés  megkezdésével,  a  jogszabályon  belül
      ellentét  van (személyi jog kiterjesztése a fiókgyógyszertárra,
      engedélyezés   hiánya  a  jogszabályi  feltételek   teljesítése
      esetén).   Emellett   egyes   rendelkezések   a   jogegyenlőség
      biztosításának követelményét is sértik.

       2.1.  A  Gyftv.  2.  §  (3)  bekezdése  a  különböző  formában
      működtethető    gyógyszertárat    egészségügyi    intézményként
      definiálja. Az indítványozó tévesen hivatkozik az  Eütv.  3.  §
      ga) pontjára, mert az az „egészségügyi intézmény” fogalmát csak
      az adott törvény alkalmazásában adja meg, nem vonatkoztatható a
      Gyftv.-re.  A  Gyftv.  e  rendelkezéshez  fűzött  indokolása  a
      következőket  tartalmazza: „A törvény szándéka  tehát  egyrészt
      annak    hangsúlyozása,    hogy    a    gyógyszertárak    saját
      kompetenciájukban   egészségügyi   szolgáltató    tevékenységre
      kötelezettek  ugyanúgy,  mint a többi egészségügyi  szolgáltató
      (kórházak,   alap-és   szakellátási  praxisok,   szakrendelők),
      másrészt   nem  lehet  eltekinteni  megítélésük  és   működésük
      szabályozása   során  attól  a  ténytől,  hogy  kiskereskedelmi
      tevékenységet  végeznek még akkor sem, ha ezt  a  tevékenységet
      egészségügyi intézményként folytatják.” Ebből is kitűnik,  hogy
      az  „egészségügyi”  jelző a tevékenység  jellegére,  a  betegek
      egészségügyi  állapota megőrzésében, a betegségek megelőzésében
      és   gyógyításában  betöltött  szerepére  utal,  nem  pedig  az
      intézményi formákra.
       Nem  áll  ellentétben e meghatározással, hogy a  Gyftv.  egyéb
      rendelkezései  a gyógyszertár működtetését bármilyen  gazdasági
      társasági formában lehetővé teszik, mert pontosan e rendelkezés
      teszi    kétarcúvá   a   gyógyszertárat   azáltal,    hogy    a
      kiskereskedelmi tevékenységgel felruházza; maga a  gyógyszertár
      és  az azt működtető vállalkozás elkülönül. Ezért e rendelkezés
      nem   ütközik   a   jogbiztonság  követelményébe,   amiért   az
      Alkotmánybíróság ezen indítvány részt elutasította.

       2.2.  Gyógyszertár  vezetésére –  a  közforgalmú  gyógyszertár
      kivételével  –  a  Gyftv. 61. § (1) bekezdése  szerint  az  ott
      meghatározott  feltételekkel rendelkező gyógyszerész  jogosult.
      Közforgalmú  gyógyszertár  működtetését  a  Gyftv.  56.  §  (1)
      bekezdése, illetőleg 62. § (1) bekezdése – a törvény  ellenkező
      rendelkezése  hiányában – személyi jogos  gyógyszerész  szakmai
      vezetéséhez köti.
       A   személyi   jog  a  gyógyszerész  számára   a   közforgalmú
      gyógyszertár  vezetésére jogosító általános engedély,  amely  a
      szakmai  kompetencia igazolását hivatott szolgálni. A  személyi
      jogosultnak  tagsági (részvényesi) joggal kell  rendelkeznie  a
      gyógyszertárat működtető gazdasági társaságban. A Gyftv. 62.  §
      (2)  bekezdése értelmében főszabályként csak egy gyógyszertárat
      vezethet, kivéve a fiókgyógyszertárat.
       Személyi    jogot   a   jogszabályi   feltételeket   teljesítő
      gyógyszerész  kezdeményezésére  az  egészségügyi  állami  szerv
      engedélyezi  [Gyftv. 56. § (1) bekezdése], amely a gyógyszertár
      működtetésének  egyik  nélkülözhetetlen  feltétele,  azonban  –
      ellentétben  az  indítványozó  állításával  –  nem   azonos   a
      gyógyszertár „alapítási” (létesítési) engedélyével. Utóbbira  a
      Gyftv. II. Része tartalmaz rendelkezéseket, amelyek szerint  az
      egészségügyi  államigazgatási szerv (Állami Népegészségügyi  és
      Tisztiorvosi  Szolgálat) dönt a gyógyszertár  létesítéséről  és
      működésének engedélyezéséről (a továbbiakban: működtetés), ha a
      Gyftv.-ben  és  a  közforgalmú,  fiók-  és  kézigyógyszertárak,
      továbbá   intézeti  gyógyszertárak  működési,   szolgálati   és
      nyilvántartási   rendjéről  szóló  41/2007.   (IX.   19.)   EüM
      rendeletben  foglalt követelményeknek megfelel. A személyi  jog
      és  a  működtetési jog engedélyezésére vonatkozó eljárás  tehát
      nem  azonos,  a  személyi  jog engedélyezése  elvi  lehetőséget
      teremt arra, hogy a már működési engedéllyel rendelkező, vagy a
      jövőben     létesítendő    gyógyszertárat    a     gyógyszerész
      (tulajdonosként, résztulajdonosként) ennek birtokában vezesse.

       A   fentiekre  figyelemmel  a  Gyftv.  kifogásolt  3.  §   sz)
      pontjában  foglalt meghatározás – a Gyftv. más rendelkezéseivel
      is  –  összevetve  nem  sérti a normavilágosság  követelményét,
      ezért   az   erre   vonatkozó  indítványt  az  Alkotmánybíróság
      elutasította.

       2.3.  A  Gyftv. 48. § (1) bekezdése szerint gyógyszertár  csak
      érvényes    működési   engedély   alapján   működtethető.    Az
      egészségügyi  hatóság  dönt  a  gyógyszertár  létesítéséről  és
      működésének engedélyezéséről. A 48. §-ból kitűnően a  Gyftv.  a
      gyógyszertár  működtetésén  annak  létesítését  és  működésének
      engedélyezését együttesen érti – azzal létesül a  gyógyszertár,
      hogy  működési engedélyt kap –, vagyis a létesítést és működést
      egymást  feltételező  fogalmakként  használja,  megszüntetve  a
      megelőzően  hatályban volt, a gyógyszertárak  létesítéséről  és
      működésének egyes szabályairól szóló 1994. évi LIV. törvény  3.
      és  10.  §-ában tett megkülönböztetést, amely külön  létesítési
      engedélyt kívánt meg az új gyógyszertár létesítéséhez, valamint
      működési  engedélyt  az engedélyezett gyógyszertár  működésének
      megkezdéséhez.
       Az  engedélyezést  azonban  meg kell  előznie  a  gyógyszertár
      alapítása    érdekében   gazdasági   társaság   létrehozásának,
      illetőleg  egyéni  vállalkozói igazolvány kiváltásának.  A  már
      létrejött  vállalkozás  az,  amely a gyógyszertár  működtetését
      kérelmezi,  és  a  jogszabályi feltételek fennállása  esetén  a
      működési    engedélyt    megkapja.    E    szabályok    világos
      rendelkezéseket  tartalmaznak  a  gyógyszertár  létesítése   és
      működtetése  tekintetében, erre figyelemmel az Alkotmánybíróság
      nem  találta a jogbiztonság követelményébe ütközőnek  a  Gyftv.
      48.  § (1) bekezdését, a rendelkezést megelőző és követő címet,
      így ezen indítványi részt elutasította.

       2.4.  A  Gyftv.  49. § (1) bekezdése szerint  az  egészségügyi
      államigazgatási szerv új közforgalmú gyógyszertár  működtetését
      engedélyezi   azon  a  településen,  ahol  nem  működik   ilyen
      gyógyszertár, míg a 49. § (2)-(3) bekezdése tartalmazza  azokat
      a    feltételeket,   amelyek   fennállása   esetén   akkor   is
      engedélyezhető  új közforgalmú gyógyszertár, ha  a  településen
      már működik ilyen intézmény. Az Alkotmánybíróság a Gyftv. 49. §
      (3)    bekezdésének    alkotmányossági    vizsgálata    kapcsán
      megállapította,  hogy ezzel a szabállyal  lehetővé  vált,  hogy
      akkor is új gyógyszertárak lépjenek a gyógyszer-kiskereskedelem
      piacára, ha a településen az egy közforgalmú gyógyszertárra eső
      átlagos  lakosságszám  nem éri el az ötezer  főt.  „A  támadott
      rendelkezés  lehetőséget teremt arra,  hogy  a  lakosságszámhoz
      kötött  feltétel  révén  kialakított piacra  lépési  akadálytól
      függetlenül     mások     is    létesíthessenek     közforgalmú
      gyógyszertárat.  A  többletkötelezettségek  vállalása  révén  –
      legalább  átmenetileg  –  az újonnan  piacra  lépő  közforgalmú
      gyógyszertárak    olyan   szolgáltatásokat    biztosítanak    a
      fogyasztóknak, melyek meghalad(hat)ják az egyébként már  működő
      gyógyszertárak által nyújtott szolgáltatásokat.”  (1094/B/2006.
      AB  határozat, ABK 2008 február, 191, 204, 206.) Ezért  az  (1)
      bekezdésben   foglaltakból  az  indítványozó  által   megjelölt
      korlátozás  nem  következik.  A támadott  szabály,  valamint  a
      jogbiztonság   és   az  esélyegyenlőségi   tétel   között   így
      értékelhető   összefüggés  nem  állapítható   meg,   ezért   az
      indítványt ebben a részében is elutasította.

       2.5.  A  Gyftv  50.  § (2) és (3) bekezdését  az  indítványozó
      azért  tartotta  alkotmányellenesnek, mert álláspontja  szerint
      kivételt  enged  ama  szabály  alól,  hogy  a  személyi   jogos
      gyógyszerész   egy   patikát  vezessen.   Az   Alkotmánybíróság
      megállapította,    hogy    a   kifogásolt    rendelkezések    a
      fiókgyógyszertár  működtetésének feltételeire  vonatkoznak,  az
      említett  kivételt a Gyftv. 62. § (2) bekezdése tartalmazza.  A
      támadott  rendelkezés és az Alkotmány hivatkozott rendelkezései
      között   nincs   érdemi  alkotmányos  összefüggés,   ezért   az
      Alkotmánybíróság ezen indítványi részt is elutasította.

       2.6.  A  Gyftv.  az intézeti gyógyszertár tevékenységi  körére
      vonatozó 51. § (2) bekezdésének második mondata, illetőleg  (2)
      bekezdése,   továbbá   az  intézeti  gyógyszertár   működésének
      részletes szabályai megalkotására felhatalmazást adó 77. §  (2)
      bekezdés a) pontja az indítványozó szerint azért sérti  mind  a
      jogbiztonság,   mind   a  jogegyenlőség   követelményét,   mert
      vezetéséhez  nem  követel  meg  személyi  jogot.  Az   intézeti
      gyógyszertár    az    egészségügyi   intézmény    része,    más
      gyógyszertártól  eltérő  sajátosságokkal  rendelkezik,  mert  a
      szakmai feltételek az intézményen belül biztosítottak,  azt  az
      egészségügyi intézmény működteti. Az eltérő szabályozás azonban
      sem  a jogbiztonsággal, sem a jogegyenlőség tételével nem mutat
      alkotmányjogilag értékelhető összefüggést, ezért az  indítványt
      e részében is elutasította az Alkotmánybíróság.

       2.  7.  A  Gyftv. 63. § (2) bekezdése abban az esetben,  ha  a
      személyi    jogos   gyógyszerész   vezetési   kötelezettségének
      meghatározott  ideig  nem  tud  eleget  tenni,  60  napon  túli
      helyettesítését  hatósági engedélyhez köti.  A  helyettesítésre
      jogosult  személlyel szemben azonban ugyanazokat a feltételeket
      támasztja,  mint  a  személyi jogos  gyógyszerésszel.  Mivel  a
      gyógyszertárak működése felett a Gyftv. 64. §-a  értelmében  az
      egészségügyi   államigazgatási   szerv   szakmai   felügyeletet
      gyakorol  és  intézkedésre jogosult, kellő garancia  van  arra,
      hogy  a  helyettesítés esetében a rendelkezés  kijátszására  ne
      nyíljon  lehetőség.  Így  nem  sérül  a  jogbiztonság,  míg   a
      rendelkezés    a    jogegyenlőség    követelményével     érdemi
      összefüggésben nem áll. Erre figyelemmel az Alkotmánybíróság az
      indítványt e részében is elutasította.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 előadó alkotmánybíró           alkotmánybíró

                 Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                 Dr. Kovács Péter      Dr. Lenkovics Barnabás
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                 Dr. Lévay Miklós        Dr. Trócsányi László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        33/B/2007
        Date of the decision:
        .
        10/07/2008
        .
        .