A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság törvényjavaslat alkotmányellenességének
előzetes vizsgálatára, továbbá jogszabály
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítványok tárgyában meghozta az alábbi
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
módosításáról rendelkező T/4328. számú törvényjavaslat 1. §-
a nem alkotmányellenes.
2. Az Alkotmánybíróság elutasítja az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény 21. § (1) bekezdése és 33. §-
a alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Ötvenkilenc országgyűlési képviselő előzetes
normakontroll iránti kérelmet nyújtott be az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvényt (a
továbbiakban: Abtv.) módosítására irányuló T/4328. számú
törvényjavaslat 1. §-a alkotmányellenességének előzetes
vizsgálatára. A T/4328. számú törvényjavaslat hatályon kívül
kívánja helyezi az Abtv. előzetes normakontroll hatáskört
szabályozó rendelkezései közül azt, amely a törvényjavaslat
aggályosnak tartott rendelkezése alkotmányellenességének
előzetes vizsgálatát teszi lehetővé az Országgyűlés, annak
állandó bizottsága vagy ötven országgyűlési képviselő
indítványára.
Az alkotmánybírósági eljárást kezdeményezők szerint a
T/4328. számú törvényjavaslat 1. §-a sérti a jogállamiság
részét képező hatalommegosztás elvét, mivel az előzetes
normakontroll kezdeményezésének lehetősége - az Abtv.
vonatkozó szabályainak hatályon kívül helyezésével - csak a
köztársasági elnök számára marad fenn a már elfogadott, de
még ki nem hirdetett törvény tekintetében. Az indítványozók
véleménye szerint ezáltal megbomlik az Országgyűlés és a
köztársasági elnök közötti alkotmányos egyensúly, mivel a
köztársasági elnöknek a törvényjavaslat-tételi joga továbbra
is megmarad (így a maga által kezdeményezett törvény
előzetes vizsgálata megoldatlan). A köztársasági elnök
akadályoztatása esetén az Alkotmány szerint feladatait az
Országgyűlés elnöke látja el, viszont az Alkotmány
értelmében az Országgyűlés elnöke a köztársasági elnöki
jogkörök közül az előzetes normakontrollt nem gyakorolhatja.
A köztársasági elnök esetleges tartós akadályoztatása -
vélik az indítványozók - ezáltal utat nyithat "egy
alkotmányos visszaélés lehetőségének".
Az indítványozók álláspontja szerint mivel a törvényhozás
joga a népszuverenitásból ered, a népszuverenitás elve is
sérül akkor, amikor a parlamenti többség egy olyan
jogosítványról mond le, amely a törvényhozáshoz tartozó
kisebbségi jog.
A jogbiztonság sérelmét az indítványozók abban látják, hogy
az ötven országgyűlési képviselő előzetes normakontroll
kérelmének megszüntetésével megszűnik a kisebbségben lévő
országgyűlési képviselőknek az a lehetősége, hogy
megakadályozzák az alkotmányellenes törvényi rendelkezések
megszületését. Az utólagos normakontroll pedig feltételezi,
hogy a törvény hatályba lép, tehát - ha rövid ideig is, de -
alkotmányellenes jogszabály hatályosul.
2. Indítvány érkezett az Alkotmánybírósághoz - a fentiekkel
szemben álló érveléssel - a hatályos Abtv.-beli
rendelkezések alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára
és megsemmisítésére is. Az indítványozó szerint az ötven
országgyűlési képviselő által kezdeményezhető előzetes
normakontroll obstrukciós eszköz, sérti a jogállamhoz
tartozó jogbiztonság elvét. Az indítványozó álláspontja
alapján az előzetes normakontroll ezen formája alkalmas
arra, hogy "az országgyűlési képviselők jelentéktelen
kisebbsége" a törvényhozási eljárást megállítsa teljesen
meghatározhatatlan ideig, így megakadályozza a többséget
alkotmányos feladata, a törvényhozás ellátásában. Ez
ellentétes a parlamenti demokrácia többségi elvével. Az
indítványozó szerint egyedül a köztársasági elnöknek van
Alkotmányban rögzített joga a Parlamenttel szemben a
törvényhozás késleltetésére, ötven országgyűlési
képviselőnek nincs. Az Abtv. ezen rendelkezései végül - véli
az indítványozó - szemben állnak az Alkotmány
Alkotmánybíróságra vonatkozó szabályaival is.
3. Mindkét indítvány az Abtv. 21. § (1) bekezdésének és 33.
§-ának alkotmányosságát érinti, ezért az Alkotmánybíróság az
indítványokat egyesítette, és azokat egy eljárásban bírálta
el.
II.
1. Az ügy elbírálásánál irányadó alkotmányos rendelkezések a
következőek:
Az Alkotmány 2. § (1) és (2) bekezdése szerint:
"(1)A Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja".
Az Alkotmány 19. (2) és (3) bekezdése értelmében:
"(2) Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő jogait
gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és
feltételeit.
(3) E jogkörében az Országgyűlés
(...)
b) törvényeket alkot."
Az Alkotmány 29/E. § (1) bekezdése az alábbiak szerint
rendelkezik:
"A köztársasági elnök átmeneti akadályoztatása esetén, vagy
ha a köztársasági elnök megbízatása valamely okból idő előtt
megszűnik, az új köztársasági elnök hivatalba lépéséig a
köztársasági elnöki jogkört az Országgyűlés elnöke
gyakorolja, azzal a korlátozással, hogy törvényt az
Országgyűlésnek megfontolás végett, illetőleg az
Alkotmánybíróságnak megvizsgálás céljából nem küldhet meg,
az Országgyűlést nem oszlathatja fel, és a kegyelmezés
jogával csak a jogerősen elítéltek javára élhet."
Az Alkotmány 26. §-a értelmében:
(1) A törvény kihirdetéséről, annak kézhezvételétől
számított tizenöt napon - az Országgyűlés elnökének
sürgősségi kérelmére öt napon - belül a köztársasági elnök
gondoskodik. A kihirdetésre megküldött törvényt aláírja. A
törvényt a hivatalos lapban ki kell hirdetni.
(...)
(4) A köztársasági elnök a törvényt aláírás előtt az (1)
bekezdésben említett határidőn belül véleményezésre megküldi
az Alkotmánybíróságnak, ha annak valamelyik rendelkezését
alkotmányellenesnek tartja.
(5) Ha az Alkotmánybíróság - soron kívüli eljárásban - az
alkotmányellenességet megállapítja, a köztársasági elnök a
törvényt az Országgyűlésnek visszaküldi, egyébként köteles a
törvényt aláírni és öt napon belül kihirdetni.
Az Alkotmánynak az Alkotmánybíróságról szóló 32/A. § (1)-(3)
bekezdései szerint:
"(1) Az Alkotmánybíróság felülvizsgálja a jogszabályok
alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel hatáskörébe
utalt feladatokat.
(2) Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesség megállapítása
esetén megsemmisíti a törvényeket és más jogszabályokat.
(3) Az Alkotmánybíróság eljárását törvényben meghatározott
esetekben bárki kezdeményezheti."
2. A T/4328. számú törvényjavaslat 1. §-a szerint:
"Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §-
ának a) és 30. § (1) bekezdésének a) pontjából "a
törvényjavaslat" szövegrész, a 21. § (1) bekezdésének a)
pontja és 33. §-a hatályát veszti".
3. Az Abtv. vonatkozó rendelkezései a következőek:
"1. § Az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik:
a) a törvényjavaslat, a már elfogadott, de még ki nem
hirdetett törvény, az Országgyűlés ügyrendje és a nemzetközi
szerződés egyes rendelkezései alkotmányellenességének
előzetes vizsgálata;"
"21. § (1) Az 1. § a) pontja szerinti eljárást - a 33-36. §-
ban foglalt megkülönböztetés szerint - indítványozhatják:
a) az Országgyűlés, annak állandó bizottsága vagy ötven
országgyűlési képviselő,"
"30. § (1) Az Alkotmánybíróság teljes ülésén dönt a
következő ügyekben:
a) a törvényjavaslat, a már elfogadott, de még ki nem
hirdetett törvény és az Országgyűlés ügyrendje aggályosnak
tartott rendelkezése alkotmányellenességének előzetes
vizsgálata;"
"33. § (1) Az Alkotmánybíróság az Országgyűlés, annak
állandó bizottsága vagy ötven országgyűlési képviselő
indítványára alkotmányellenesség szempontjából megvizsgálja
a törvényjavaslat aggályosnak tartott rendelkezését.
(2) Ha az Alkotmánybíróság a törvényjavaslat aggályosnak
tartott rendelkezésének alkotmányellenességét állapítja meg,
az alkotmányellenességet az Országgyűlés vagy a
törvényjavaslatot benyújtó szerv vagy személy megszünteti."
III.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntéseit a
következőkre alapozza:
1. Az előzetes normakontroll Abtv. 33. §-ában részletezett
formájával az Alkotmánybíróság első ízben az ún. első
kárpótlási törvényjavaslattal kapcsolatban találkozott. Az
Alkotmánybíróság ebben az ügyben a hatalmi ágak elválasztása
elvének figyelembevételével meghatározta e hatásköre
gyakorlásának feltételeit. Az Alkotmánybíróság határozatában
kifejtette, hogy mind az Alkotmányba foglalt jogállásával,
mind a hatalommegosztás elvével összeegyeztethetetlen, ha az
Alkotmánybíróság a törvényhozási eljárás bármely szakaszában
bevonható a jogalkotásba. Mivel az Alkotmánybíróság nem
tanácsadója, hanem bírája az Országgyűlés törvényalkotó
munkájának, ezért a törvényjavaslat előzetes alkotmányossági
vizsgálata csak akkor folytatható le, ha a törvény szövege
végleges formájában a javaslat egészéről történő szavazás
előtt kerül az Alkotmánybíróság elé. (16/1991. (IV. 20.) AB
határozat, ABH 1991, 58., 59-60.)
A legalább ötven országgyűlési képviselő által
kezdeményezhető előzetes normakontroll hatáskör tartalmát az
Alkotmánybíróság másod ízben - összhangban a 16/1991. (IV.
20.) AB határozattal - a 29/1997. (IV. 29.) AB határozatban
(ABK. 1997. április 138.) értelmezte. Ebben az esetben több
mint ötven országgyűlési képviselő kérte az ún.
összeférhetetlenségi törvényjavaslat egyes rendelkezései
alkotmányellenességének előzetes vizsgálatát a zárószavazás
előtt. A törvényhozási eljárás ezen részére vonatkozó
házszabályi rendelkezések hiányában viszont az Országgyűlés
az indítványozás tényét figyelmen kívül hagyva a törvényt
megszavazta. (Az Alkotmánybíróság ezért utólagos
normakontroll hatáskörben járt el.) Az országgyűlési
képviselők azonban - mivel előzetes normakontroll kérelmüket
a törvényhozási eljárás során nem vették figyelembe - az
Országgyűlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY
határozat alkotmányossági vizsgálatát kérték. Az
Alkotmánybíróság - azon túl, hogy megállapította a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet a
Házszabály vonatkozásában és felhívta az Országgyűlést, hogy
szabályozási feladatának 1997. június 15-ig tegyen eleget -
megállapította, hogy sem a Házszabály, sem annak értelmezése
nem teheti függővé semmilyen jóváhagyástól vagy feltételtől,
hogy az Abtv. 21. § (1) bekezdésében meghatározott
jogosultak (így az ötven országgyűlési képviselő) erre
irányuló indítványa alapján, a törvényjavaslat előzetes
alkotmányossági vizsgálatára a zárószavazás előtt sor
kerülhessen. Az Alkotmánybíróság e határozatában arra is
utalt, hogy az előzetes normakontroll iránti kérelmet
figyelmen kívül hagyva megszavazott törvény - az erre
vonatkozó indítvány alapján - a jövőben - érvénytelenség
miatt - alapot ad annak visszamenő hatályú megsemmisítésére.
Az Alkotmánybíróság e határozatával - összhangban eddigi
gyakorlatával - nyilvánvalóvá tette, hogy az eljárási
biztosítékok következetes érvényesítése, a formalizált
eljárási szabályok maradéktalan betartása a törvényhozási
eljárásra vonatkozóan is - a jogállamiságból fakadó -
alkotmányos követelmény. Az Alkotmánybíróság több, korábbi
döntésében hangsúlyozta: "A jogállamiság egyik alapvető
követelménye, hogy a közhatalommal rendelkező szervek a jog
által meghatározott szervezeti keretek között, a jog által
megállapított működési rendben, a jog által a polgárok
számára megismerhető és kiszámítható módon szabályozott
korlátok között fejtik ki tevékenységüket." (56/1991. (XI.
8.) AB hat. ABH 1991. 454., 456.)
Az Országgyűlés a 29/1997. (IV. 29.) AB határozatban
meghatározott határidőig a Házszabályra vonatkozó
szabályozási kötelezettségének nem tett eleget. A Kormány
úgyszintén figyelmen kívül hagyva a hivatkozott
alkotmánybírósági határozat rendelkezéseit, a jelzett
probléma megoldásának egy egészen más útját választotta: az
alkotmánybírósági határozat kihirdetését követő gyors
intézkedéssel törvényjavaslatot terjesztett elő az
Alkotmánybíróság előzetes normakontroll hatáskörének
radikális korlátozására. A Kormány által kezdeményezett
T/4328. számú törvényjavaslat az Országgyűlés állandó
bizottsága és az ötven országgyűlési képviselő
indítványozási jogát kívánta megszüntetni, viszont az
Országgyűlésnek megmaradt volna a törvényjavaslat
alkotmányellenességének előzetes vizsgálatára irányuló
indítványozási jogosultsága. Az Országgyűlés a
törvényjavaslat tárgyalása során - a Kormány szándékán is
túlmenően - arra az álláspontra helyezkedett, hogy az Abtv.
21. § (1) bekezdése a/ pontját és 33. §-át teljes egészében
helyezze hatályon kívül a módosító törvény, ne maradjon meg
az indítványozási jogosultsága az Országgyűlésnek sem.
A T/4328. számú törvényjavaslat zárószavazására azonban nem
került sor. Az Országgyűlés elnöke a törvényjavaslat
zárószavazását - 1997. július 8-án - elhalasztotta, mivel
ötvenkilenc országgyűlési képviselő - az előbbiek során
részletezett indokok alapján - az előzetes normakontroll
ezen formáját megszüntető törvényjavaslat alkotmányosságának
előzetes vizsgálatát indítványozta.
Az Országgyűlés szintén az 1997. július 8.-i ülésnapján - a
T/4328. számú törvényjavaslat zárószavazásának elhalasztását
követően - a Házszabály módosítása tárgyában határozatot
fogadott el. A Házszabály-módosítások a zárószavazást is
érintették, viszont az Országgyűlés nem rendelkezett a
zárószavazás 29/1997. (IV. 29.) AB határozat szerinti
szabályozásáról.
Az Alkotmánybíróság az erre vonatkozó indítvány alapján a
módosított Házszabály zárószavazásra vonatkozó
rendelkezéseit az 50/1997. (X. 11.) AB határozatában
jövőbeni hatállyal megsemmisítette. A Házszabály 104/1997.
(XI. 26.) OGY határozattal történő módosítása ezen
alkotmánybírósági határozatokkal megállapított
alkotmányellenességet kiküszöbölte.
2. Az Alkotmánynak az Alkotmánybíróságra vonatkozó
rendelkezéseiből az alábbi következtetések adódnak.
Az Alkotmánybíróság formálisan már az 1989. évi XXXI.
törvényt megelőzően a közjogi berendezkedés részévé lett
azáltal, hogy 1989. évi I. törvény az Alkotmányba iktatta az
Alkotmánybíróságról szóló IV. fejezetet, a 32/A. §-t. Az
alkotmánymódosító törvénynek az Alkotmány 32/A. §-ra
vonatkozó indokolása - az utólagos normakontrollon túl -
további hatáskörök megadását helyezte kilátásba.
Az Alkotmány 1989. évi XXXI. törvénnyel való átfogó
módosítása a jogállami értékeknek megfelelő alaptörvényt
hozott létre. Az 1989. évi XXXI. törvény 17. §-a
fenntartotta az Alkotmánybíróság hatáskörét a jogszabályok
utólagos kontrolljára, valamint a törvényhozó alkotmányos
felhatalmazását az alkotmánybírósági hatáskör bővítésére. Az
utólagos normakontroll hatásköri szabály ugyanakkor
kiegészítést illetve megerősítést is nyert valamennyi
alkotmányellenes jogszabály tekintetében a megsemmisítés
jogával.
Az Alkotmánybíróság hatáskörének tételes felsorolása az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvénybe került,
amely - az Alkotmány akkori rendelkezése szerint -
alkotmányerejű törvénynek minősült. Az Alkotmány 24. § (3)
bekezdése úgy rendelkezett, hogy "az Alkotmány
megváltoztatásához, az Alkotmányban meghatározott egyes
döntések meghozatalához, továbbá az alkotmányerejű törvények
megalkotásához az országgyűlési képviselők kétharmadának a
szavazata szükséges".
Az alkotmányerejű törvény jogforrási minőségét az 1990. évi
XL. törvénnyel történő alkotmánymódosítás szüntette meg,
ezáltal feloldva az Alkotmánybíróság Abtv.-ben rögzített
hatáskörének az Alkotmánnyal azonos védelmét. Ez azzal az
eredménnyel járt, hogy az Alkotmánybíróságra, elsősorban a
hatáskörére vonatkozó részletes szabályok jogforrási szintje
alacsonyabb lett a többi alkotmányos szerv - Országgyűlés,
Kormány, köztársasági elnök - hatáskörének - változatlanul
alkotmányi szintű - szabályozásához képest. Az
alkotmánymódosításhoz fűzött indokolás szerint a "szilárd
parlamentáris rendszer kialakulása", a "stabil kormányzati
működés biztosítása" érdekében kellett megszüntetni az
alkotmányerejű törvény kategóriáját. Az Alkotmányt
megváltoztató törvényen kívül nem maradt az Alkotmányban
olyan szabály - a Magyar Köztársaság címeréről, zászlajáról,
és azok használatáról szóló törvény kivételével -, amely
valamely törvény elfogadásához valamennyi országgyűlési
képviselő kétharmadának szavazatát igényelné. (Az
alkotmányerejű törvény helyett - ahol többlet-garancia
szükségessége mutatkozott - a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmados szavazatarányát vezette be e
módosítás.)
Az eredeti alkotmányozási szándék, nevezetesen: a jogállam
új intézményére, az Alkotmánybíróság hatáskörére vonatkozó
alkotmányi szintű szabályozás, a többi alkotmányos szervvel
- az Országgyűléssel, a Kormánnyal, stb. - együtt
alkotmányjogilag változatlanul indokolható. Ezen szervekre -
így az Alkotmánybíróságra - vonatkozó szabályok Alkotmányba
foglalása ugyanis önmagában nem érinti az alkotmánymódosítás
indokaként megfogalmazott stabil kormányzati működést,
illetve ennek biztosítását.
Az Alkotmánybíróság a nemzetközi szerződések, valamint az
azt kihirdető jogszabályok utólagos alkotmányossági
felülvizsgálata kapcsán az Alkotmányban és az Abtv.-ben
meghatározott hatásköri szabályokat értelmezve már állást
foglalt az Alkotmánybíróság hatáskörének Alkotmányba
foglalásáról. E szerint: "Az alkotmányozás körülményeinek
tudható be, hogy a magyar Alkotmányba csak a legalapvetőbb
hatáskör került be. A többi hatáskör alkotmányba foglalása
is - ahogy az az újabb alkotmánybíróságok esetében jellemző
tendencia - garanciális jelentőségű és kívánatos lenne."
(4/1997. (I. 22.) AB hat. ABK 1997. január, 10., 12.)
A magyar közjogi berendezkedés egyik alapja az Alkotmány 2.
§ (1) bekezdésben megállapított jogállamiság elve. Az
Alkotmánybíróság megítélése szerint e jogállamban az
Alkotmánybíróság hatáskörének a klasszikus alkotmányos
szervekkel azonos alkotmányos védelmet kell biztosítani.
Ezzel elkerülhető, hogy az Alkotmánybíróság határozatai
nyomán aktuális politikai érdekek alapján, gyakorlati
kormányzati megfontolások az elsődleges megoldást
alkotmánybírósági hatáskör-felülvizsgálatban keressék.
A jelen ügyben vizsgált törvényjavaslat - az alkotmányozási
folyamatból kiragadott egyedi hatáskör-módosítás -
keletkezési körülményei is ezt támasztják alá.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság
tartalmi követelménye az Alkotmánybíróság - közjogi
helyzetéből fakadó - alkotmányi hatásköri szabályozása és
ezáltal védelme. E védelem szükségessége az
Alkotmánybíróságnak a hatalommegosztás rendszerében
elfoglalt szerepéből, azaz az alkotmányossági szempontoknak
az államszervezet egészében való érvényesítéséből ered.
Az Alkotmány 32/A. §-a jelenleg hatásköri szabályt csak az
utólagos normakontroll tekintetében tartalmaz. A
"jogszabályok alkotmányosságának felülvizsgálata" alkotmányi
szóhasználatból ugyanis ez egyenesen következik, míg az
előzetes normakontroll tárgyát képező "norma" még nem
minősül jogszabálynak.
Az Alkotmánynak az Alkotmánybíróságról szóló fejezetéből az
utólagos normakontrollra irányuló hatáskör kényszerítően és
teljes körűen következik. Kényszerítően, mert az Alkotmány
32/A. § (1) és (2) bekezdése szerint Alkotmányba foglalt
hatásköri szabályról van szó, és teljes körűen, mert az
Alkotmány 32/A. § (3) bekezdése biztosítja az
Alkotmánybíróság utólagos absztrakt normakontroll eljárását
minden jogszabály tekintetében. (4/1997. (I. 22.) AB hat.
ABK 1997. január 12, 14.)
Az Alkotmánybíróság előzetes normakontroll hatásköre csupán
egy vonatkozásban, kizárólag az ún. elnöki alkotmányossági
kifogások megfogalmazása tekintetében kapott alkotmányi
szabályozást. Az Alkotmány 26. § (4)-(5) bekezdése szerint a
köztársasági elnök a már elfogadott de még ki nem hirdetett
törvény tekintetében az Alkotmánybírósághoz fordulhat.
Mindezeken túlmenően az Alkotmánybíróság további hatáskörét
az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése alapján ("illetőleg
ellátja a törvénnyel hatáskörébe utalt feladatokat")
alkotmányos felhatalmazással meghozott törvények
tartalmazzák. (Az Abtv.-n kívül, a népszavazásról és népi
kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII. törvény 32. §-a, a
helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 51. §-
a, 99. § (2) bekezdés a/ pont, a felsőoktatásról szóló 1993.
évi LXXX. törvény 65. § (2) bekezdése.)
A jelen ügy tárgyát képező T/4328. számú törvényjavaslat
szerint megszűnik az Országgyűlés, annak állandó bizottsága,
vagy ötven országgyűlési képviselő indítványa alapján
kezdeményezhető előzetes normakontroll, amelyet a
zárószavazás előtt álló törvényjavaslat aggályosnak tartott
rendelkezésével szemben lehet benyújtani.
Az Alkotmánybíróság elsőként arra mutat rá, hogy T/4328.
számú törvényjavaslattal érintett alkotmánybírósági hatáskör
az Alkotmány 32/A. §-ából közvetlenül nem következik. Ahogy
az Alkotmány felhatalmazása alapján a törvényhozó további
hatáskört állapíthat meg az Alkotmánybíróság számára,
ugyanúgy az általa megállapított hatásköröket szűkítheti is.
A törvényhozó viszont azt nem teheti meg - amint azt a
29/1997. (IV. 29.) AB határozat alapjául szolgáló ügyben
megtette - hogy az általa meghatározott alkotmánybírósági
hatáskört figyelmen kívül hagyja, akadályozva ezzel az
Alkotmánybíróságot az Abtv. szerinti alkotmányvédelmi
feladata ellátásában. Az Alkotmánybíróság hatásköri
szabályának érvényesülése - az alkotmányos felhatalmazással
meghozott törvénybe foglalt hatáskör tekintetében is -
alkotmányos követelmény az Alkotmány 2. § (1) bekezdése és
32/A. § (1) bekezdése szerint. Ezért mondta ki az
Alkotmánybíróság a 29/1997. (IV. 29.) AB határozatban a
Házszabály tekintetében az alkotmányellenes mulasztást,
illetve az 50/1997. (X. 11.) AB határozatban - utólagos
normakontroll keretében - ezért rendelkezett határidő tűzése
mellett a Házszabály vonatkozó rendelkezéseinek
megsemmisítéséről.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a T/4328. számú
törvényjavaslattal kilátásba helyezett Abtv.-beli szabályok
hatályon kívül helyezése nem ütközik az Alkotmány 32/A. §-
ába, mert ebből a rendelkezésből nem következik
kényszerítően az Országgyűlés, annak állandó bizottsága,
vagy ötven országgyűlési képviselő által is indítványozható
törvényjavaslat alkotmányellenességének előzetes
vizsgálatára irányuló hatáskör.
3. A T/4328. számú törvényjavaslattal kapcsolatos további
alkotmányossági problémák tekintetében az Alkotmánybíróság
az alábbi álláspontra helyezkedett.
a./ Nem helytálló az az indítványozói álláspont, amely a
T/4328. számú törvényjavaslat alkotmányellenességét abban
látja, hogy elfogadásával megbomlik a köztársasági elnök és
az Országgyűlés közötti alkotmányos hatalmi egyensúly. Az
indítványozók szerint a köztársasági elnök által
kezdeményezett törvény előzetes normakontrollja
megoldatlanná válik, ezzel szemben a köztársasági elnök a
már elfogadott - mások által kezdeményezett - törvények
tekintetében előzetes normakontroll kérelemmel bármikor
élhet.
Az Alkotmány egyaránt tartalmazza a köztársasági elnök
indítványozási jogosultságát a már elfogadott és még ki nem
hirdetett törvény tekintetében (26. § (4) bekezdés),
valamint a köztársasági elnök törvénykezdeményezési jogát is
(25. § (1) bekezdés). Az Alkotmány számos további
rendelkezésében az Országgyűlés és a köztársasági elnök
közötti hatalmi egyensúly elemeit részleteiben is
meghatározza. Ettől különálló kérdés az Abtv. 21. § (1)
bekezdésében meghatározott jogosultak indítványtételi joga
az Abtv. 33. §-a szerinti alkotmánybírósági eljárásban. Nem
hozható összefüggésbe a köztársasági elnök és az
Országgyűlés közötti kapcsolatot szabályozó alkotmányos
rendelkezésekkel az a probléma, hogy a törvényjavaslatot
érintő előzetes normakontroll lehetőségének megvonásával a
köztársasági elnök által kezdeményezett törvény
alkotmányellenességének előzetes vizsgálata megoldatlan.
Megalapozatlan az az indítványozói érvelés, hogy ezáltal az
Országgyűlés és a Köztársaság elnöke között együttműködés
helyett alárendelődés következik be. Az Országgyűlés, a
parlamenti bizottságok, illetve az ötven képviselő
indítványozási jogának megvonása és a köztársasági elnök
indítványozási jogosultságának meghagyása az előzetes
normakontroll eljárásra alkotmányossági szempontból nem
befolyásolja a köztársasági elnök és az Országgyűlés közötti
közjogi viszonyt.
Nincs jogi akadálya annak, hogy a köztársasági elnök az
általa kezdeményezett törvény előzetes normakontrollját
kérje az Alkotmánybíróságtól, ha alkotmányossági aggályai
támadnak az elfogadott törvénnyel szemben.
A köztársasági elnök által kezdeményezett törvény - csakúgy
mint minden más törvény - alkotmányosságának utólagos
vizsgálatát az Alkotmány 32/A. § (1)-(2) bekezdései alapján
bárki indítványozhatja. Az alkotmánybírósági eljárásban
közömbös, hogy az általa vizsgált törvény kinek a
javaslatára született. Bár kétségtelen, hogy az ötven
országgyűlési képviselő alkotmánybírósági eljárás
kezdeményezésére irányuló jogának és az Abtv. 33. §-ában
foglalt eljárás lehetőségének megszűntével - ebben a
formában - valamennyi törvényjavaslat, így a köztársasági
elnök által kezdeményezett törvényjavaslat előzetes
normakontrolljának lehetősége is megszűnik, de ezzel az
alkotmányosság önmagában nem szenved sérelmet, hiszen
utólagos normakontroll útján az alkotmánysértés
kiküszöbölhető. Utólagos normakontroll iránti kérelmet
bárki, így bármely országgyűlési képviselő is beterjeszthet
az Alkotmánybírósághoz. Ez a lehetőség alkotmányosan - a
törvényhozás útján - sem a normák fajtáját, sem azok
keletkezési idejét, sem pedig az alkotmánybírósági eljárás
bárki által történő indítványozását tekintve nem szűkíthető.
Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján megállapítja, hogy a
T/4328. számú törvényjavaslattal kilátásba helyezett Abtv.-
beli rendelkezések hatályon kívül helyezése a köztársasági
elnök Alkotmányban rögzített közjogi (hatalmi) pozícióját
nem érinti, azt - különösen más hatalmi tényezők rovására -
nem gyengíti és nem is erősíti, ezért a hatalmi ágak
elválasztása elvének sérelmére alapított kérelmet az
Alkotmánybíróság elutasította.
b./ Az indítványozók további "alkotmányos visszaélés"
lehetőségét látják abban, hogy a köztársasági elnök
akadályoztatása esetén az országgyűlés elnöke látja el
feladatait, viszont a köztársasági elnöki jogkörök közül az
előzetes normakontroll kezdeményezésének jogát nem
gyakorolhatja. Az indítványozók szerint tartós
akadályoztatás esetén ezáltal gyakorlatilag megszűnhet az
egyetlen megmaradó előzetes normakontroll lehetőség is.
Mindez a jogállamiságot sértő visszaélésekre ad módot.
Tény, hogy a T/4328. számú törvényjavaslat elfogadása után -
és a köztársasági elnök esetleges akadályoztatása esetén - a
törvények tekintetében is csak utólagos normakontroll
hatáskörben nyílik lehetőség alkotmányossági vizsgálatra.
Mindez azonban nem eredményezi sem a jogállamiság sérelmét,
sem pedig más alkotmányos rendelkezések megsértését. A
jogállamiság elvéből nem az következik, hogy eleve nem
születhet alkotmányellenes rendelkezést tartalmazó
jogszabály, hogy nem következhet be alkotmánysértés, hanem
az, hogy álljon rendelkezésre megfelelő fórum és eljárás,
amely az alkotmányellenesség megállapítására és az
alkotmányellenes jogszabály megsemmisítésére, az
alkotmányellenesség kiküszöbölésére hivatott.
Az Alkotmánybíróság ezért a jogállamiság sérelmére alapított
kérelmet is elutasította.
c./ Az indítványozók szerint a népszuverenitás elve is sérül
az ötven országgyűlési képviselő - mint parlamenti kisebbség
- előzetes normakontrollra irányuló indítványozási jogának
megszüntetésével. Álláspontjuk szerint az ötven képviselő
indítványozási joga egy jelentős parlamenti kisebbségi jog a
többség tevékenységének ellenőrzéséhez, s mivel "a
törvényhozás joga a népszuverenitásból ered", a
népszuverenitás elve szenved sérelmet. Az indítványozók
szerint a parlamenti többség nem mondhat le egy, a
törvényhozás jogához tartozó kisebbségi jogról.
Az Abtv. 21. § (1) bekezdés a/ pontjában meghatározott,
ötven országgyűlési képviselőt megillető indítványozási
jogosultság elvileg felfogható a parlamenti (politikai)
kisebbség jogaként, de a törvény szövegéből - ugyanilyen
jogként - nemcsak ellenzéki, hanem bármilyen alapon
rendeződő kisebbségi jog, ugyanígy levezethető (lásd pl.: a
30/1997. (IV. 29.) AB határozat (ABK. 1997. április, 138.)
alapjául szolgáló ügy indítványozói körét).
A népszuverenitáson alapuló törvényhozás jogából azonban nem
következik az előzetes normakontroll iránti indítványozási
jogosultság. E jogosultság nem része az Alkotmányban
szabályozott törvényhozási jognak, illetve a törvényhozás
alkotmányban rögzített eljárásának. Mindezekre tekintettel
az Alkotmánybíróság az erre vonatkozó indítványt is
elutasította.
d./ Végül az indítványozók a jogállamiságból eredő
jogbiztonság sérelmét vélik felfedezni azzal összefüggésben,
hogy az előzetes normakontroll hatáskörben történő
alkotmánybírósági eljárások lehetőségének szűkülésével az
alkotmányellenesség kiküszöbölése csak utólagos
normakontroll útján kerülhet majd sor, e hatáskörben történő
eljárás pedig feltételezi, hogy ha rövid ideig is, de az
alkotmányellenes jogszabály hatályosul. Az indítványozók úgy
vélik, hogy az Alkotmánybíróság jogszabályok
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata körében csak pro
futuro semmisíthet meg jogszabályokat.
Valamely jogszabály megsemmisítésének hatálya és a
jogbiztonság valóban szoros kapcsolatban áll. Az
Alkotmánybíróságnak minden alkotmányellenességet megállapító
határozatában külön-külön kell mérlegelnie, hogy a
jogbiztonság érdeke milyen hatályú megsemmisítést kíván.
Tévednek azonban az indítványozók, amikor azt állítják, hogy
utólagos normakontroll hatáskörben az Alkotmánybíróság csak
pro futuro (jövőbeni időponttól) semmisíthet meg
jogszabályokat.
Az Abtv. szerint főszabály nem a jövőbeni, hanem az ex nunc,
azaz az alkotmánybírósági határozat közzététele napjától
történő megsemmisítés (Abtv. 42. § (1) bekezdés, 43. § (1)
és (2) bekezdései). Az Abtv. azonban a főszabálytól eltérést
enged, ha a jogbiztonság vagy az eljárást kezdeményező
különösen fontos érdeke indokolja (Abtv. 43. § (4)
bekezdés).
Az Alkotmánybíróság valamely jogszabály pro futuro
(jövőbeni) megsemmisítésének lehetőségével akkor él, ha az
ex nunc hatályú megsemmisítés joghézagot eredményezne, időt
hagyva egyben a jogalkotónak az új szabály meghozatalára. De
lehetősége van az Alkotmánybíróságnak a főszabálytól másik
irányba is eltérni, megsemmisítheti az alkotmányellenes
jogszabályt visszamenőleges, ex tunc hatállyal, ha a
jogbiztonságot ez szolgálja. (Az alkotmányellenesség
következményei és a jogbiztonság összefüggését az
Alkotmánybíróság a 10/1992 (II. 25.) AB határozatban
fejtette ki részletesen (ABH 1992. 72.)).
Az Alkotmánybíróságnak ezáltal utólagos normakontroll
hatáskörben eljárva többféle lehetősége is van - a
jogbiztonságra tekintettel - az alkotmányellenesség
következményeinek levonására, végső soron, mint kivételes
lehetőséggel az Alkotmánybíróság a visszamenőleges hatályú
megsemmisítéssel is élhet. Az előzetes normakontroll
törvényjavaslat vizsgálatára irányuló formájának
megszüntetésével nem alakul ki az alkotmánybírósági
tevékenységet érintő olyan helyzet, amelyben az
Alkotmánybíróság ne tudná a jogbiztonság alkotmányos
érdekének figyelembevételével döntéseit meghozni.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy nem
sérti a jogállamiságból eredő jogbiztonságot a T/4328. számú
törvényjavaslattal kilátásba helyezett Abtv.-beli szabályok
hatályon kívül helyezése. Mindezek ellenére - más országok
alkotmánybíróságaira vonatkozó szabályokat is figyelembe
véve - az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a jogbiztonság
érdeke - adott esetben - igényelhet olyan eszközt, amellyel
az Alkotmánybíróság az előtte megtámadott jogszabály
végrehajtását - döntése meghozataláig - felfüggesztheti.
Kifejezetten erre irányuló eszköze a magyar
Alkotmánybíróságnak nincs, hasonló célt az adott jogszabályt
hatályba léptető rendelkezés - jogbiztonság sérelmére
alapított - megsemmisítésével érhet el. (pl.: 44/1995. (VI.
30.) AB határozat ABH 1995. 203.)
4. Az Alkotmánybíróság jelen határozatában bírálta el azt az
indítványt is, amely - a T/4328. számú törvényjavaslattal
hatályon kívül helyezni szándékozott - az Abtv. 21. § (1)
bekezdése és 33. §-a megsemmisítésére irányult. Az
indítványozó szerint az Abtv. ezen rendelkezései
alkotmányellenesek, mert egy parlamenti kisebbség az
alkotmánybírósági eljárás kezdeményezésével bármikor és
elvileg valamennyi törvényjavaslat vonatkozásában
megakadályozhatja a többségi döntés meghozatalát. Az ötven
képviselőnek biztosított indítványozási jog törvényjavaslat
alkotmányellenességének előzetes vizsgálatára - véli az
indítványozó - obstrukciós eszköz, sérti a jogbiztonságot, a
parlamenti többségi demokrácia elvét és az
Alkotmánybíróságra vonatkozó alkotmányi rendelkezésekkel is
ellentétes.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Abtv. 21. § (1)
bekezdése és 33. §-a nem ütközik az Alkotmány indítványozó
által hivatkozott rendelkezéseibe.
Az Abtv. ezen rendelkezései alkotmányos felhatalmazáson
alapulnak, az e hatáskör értelmezésére vonatkozó - az
előbbiekben ismertetett - alkotmánybírósági határozatok
pedig tisztázták a hatáskör gyakorlásánál figyelembe veendő
- a törvényhozói és az alkotmánybírósági feladatok
elhatárolásán alapuló, a hatalommegosztási elv
érvényesüléséhez kapcsolódó - alkotmányos követelményeket.
Az ötven országgyűlési képviselő által kezdeményezhető
előzetes normakontroll eljárás célja a törvényhozási eljárás
végső szakaszában - a zárószavazás előtt - az
alkotmányossági szempontok érvényre juttatása s
nyilvánvalóan nem a törvényhozási eljárás lassítása.
Az obstrukció a meglévő jogi eszközök formálisan jogszerű
felhasználása abból a célból, hogy az adott téma tárgyalása
elhúzódjon, döntés ne szülessék. Kétségtelen, hogy az
indítványozók esetleges obstrukciós szándéka - nevezetesen:
előzetes normakontroll iránti kérelem benyújtása kizárólag
abból a célból, hogy a törvényhozási folyamatot lassítsák,
vagy ellehetetlenítsék - elvileg nem zárható ki. A
visszaélés elvi lehetősége azonban (vagy ilyen szándékú
konkrét kísérlet) nem teszi e hatáskört alkotmányellenessé.
Az Alkotmánybíróság korábbi határozatában megállapította,
hogy az Alkotmánybíróság előzetes normakontroll eljárása,
amennyiben az indítványozásra jogosultak e jogukkal élnek, a
zárószavazás előtt megváltoztatja a törvényhozási eljárást
anélkül, hogy annak közvetlenül részévé válna. Az
Alkotmánybíróság alkotmányellenességet megállapító
határozata alapján az Országgyűlés vagy a törvényjavaslatot
benyújtó szerv (személy) a törvényjavaslat
alkotmányellenességét köteles megszüntetni [Abtv. 33. § (2)
bekezdés]. (29/1997. (IV. 29.) AB hat. ABK. 1997. április
138., 141.)
Mindebből kitűnik, hogy valamely törvényjavaslat mihamarabbi
elfogadásához fűződő jogbiztonsági szemponthoz alkotmányosan
mellérendelődhet a törvényhozási folyamatba beépített
intézményes alkotmányvédelem, alkotmánybírósági hatáskör.
Mindezek figyelembe vételével az Alkotmánybíróság
elutasította azt az indítványt amely az Abtv. 21. § (1)
bekezdését, és 33. §-át - a jogállamisághoz kapcsolódó
jogbiztonság sérelmére hivatkozva - megsemmisíteni kéri.
Nem helytállók végül azon indítványozói érvek sem, hogy az
Abtv. 21. § (1) bekezdése, és 33. §-a ellentétben áll
azokkal az alkotmányos rendelkezésekkel amelyekből
következik, hogy a törvényeket a többség hozza, továbbá az
Abtv. vizsgálni kért szabályai sértik az Alkotmány
Alkotmánybíróságra vonatkozó rendelkezéseit. Az Abtv. 21. §
(1) bekezdés a/ pontjában rögzített, ötven képviselő
törvényjavaslat előzetes normakontrollját kezdeményező
jogosultsága nem törvényhozásra irányul, hanem a
törvényjavaslat alkotmányossági vizsgálatára, így a
parlamenti többségi demokrácia sérelmét kifogásoló
indítványozói felvetés minden alapot nélkülöz. Az
alkotmányos keretek között működő "parlamenti többségi
demokrácia" elválaszthatatlan része és egyben az
alkotmánybíráskodás szempontja, hogy a kisebbség alkotmányos
védelemben részesüljön, ha a többség az Alkotmány kereteit
túllépi. Az ötven képviselő előzetes normakontroll eljárást
kezdeményező jogosultsága - akár parlamenti (politikai)
kisebbségi jogként felfogva - nem áll ellentétben az
Alkotmány egyetlen rendelkezésével sem.
Ugyanezen érv alapján megalapozatlan az az indítvány, amely
szerint az Abtv. 33. §-ában foglalt eljárás ellentétben áll
az Alkotmány 32/A. §-val. Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése
alkotmányos felhatalmazást tartalmaz arra nézve, hogy
törvénnyel az Alkotmánybíróságnak - a jogszabályok
alkotmányosságának felülvizsgálatán túlmenően - további
hatáskör is adható.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság az Abtv. 21. § (1)
bekezdésének, és 33. §-ának megsemmisítésére irányuló
indítványt elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Németh János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Az aláírásban akadályozott
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró helyett
Dr. Sólyom László
. |