A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz és jogszabályi
rendelkezések alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára,
valamint mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló indítványok tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében szabályozott jogállamiságból folyó
jogbiztonságot, valamint az Alkotmány 13. § (1) bekezdését
sértő mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes helyzet
keletkezett annak következtében, hogy az Országgyűlés a
bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvényben nem
teljeskörűen állapította meg a bányatelek területén fekvő
ingatlanok tulajdonosai tulajdonhoz való jogának védelmét
szolgáló, a tulajdonkorlátozás arányosságát biztosító
garanciális rendelkezéseket.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy
szabályozási feladatának 2004. december 15-ig tegyen eleget.
2. Az Alkotmánybíróság a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII.
törvény 26. § (3) és (5) bekezdései, 38. § (1)-(5) bekezdései,
valamint a 39. § (1) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi
panaszt és indítványokat elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz öt olyan indítvány érkezett, amely a
bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban:
Bt.) egyes rendelkezései alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kezdeményezte. Az
Alkotmánybíróság az indítványokat – tartalmi azonosságuk miatt
– egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
Egy indítványozó a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bíróság előtt
közigazgatási határozat felülvizsgálata iránt indított perében
a 11.P.20.756/2001/12. számú bírósági ítéletet 2001.
szeptember 13-án vette át és az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. § (2)
bekezdésében meghatározott 60 napon belül, 2001. október 25-én
nyújtotta be az Alkotmánybírósághoz alkotmányjogi panaszát. Az
alkotmányjogi panaszában az Alkotmány 9. § (1) bekezdésének és
a 13. §-ának sérelmére hivatkozással kérte a Bt. 26. § (3) és
(5) bekezdése megsemmisítését, mert álláspontja szerint e
rendelkezések a tulajdonjoggal való rendelkezést korlátozó
bányatelek, mint az ingatlant terhelő jog bejegyzéséhez nem
fűznek az ingatlantulajdonos javára kártalanítás
érvényesítését szolgáló jogot. Négy indítványozó – jogszabályi
rendelkezések alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára
irányuló indítványaikban – az Alkotmány 13. §-ára való
hivatkozással kérte az Alkotmánybíróságtól a Bt. 26. § (3) és
(5) bekezdései, a 38. § (2)-(5) bekezdései, valamint a 39. §
(1) bekezdése megsemmisítését. A kifogásolt törvényi
rendelkezések a bányászati tevékenység során az ingatlan
igénybevételével járó tevékenységek kereteit jelentik; az
ingatlan tulajdonosának tűrési kötelezettségét, a bányatelek
ingatlan-nyilvántartási bejegyzését, a bányavállalkozó
használati jogát, a bányaszolgalmat, valamint a bányakárok
rendezését szabályozzák.
Az indítványozók álláspontja szerint a támadott törvényi
rendelkezések súlyosan sértik az Alkotmánynak a tulajdon
védelmére vonatkozó rendelkezéseit azáltal, hogy
indokolatlanul tág teret engednek a tulajdonosi jogosultságok
korlátozásának, a „bányavállalkozónak olyan jogokat
biztosítanak, amelyek csak a tulajdonost illetik meg”, illetve
a termőföldet terhelő jogként bejegyzett bányatelek
alapításához a kötelezett javára nem állapít meg a törvény
kártalanítási jogot, holott a bányászatra jogosult javára
megállapított jog nyilvánvalóan korlátozza a tulajdonnal való
rendelkezést, a termőföld használatát és hasznosítását.
Az egyik indítványozó sérelmezi azt is, hogy bizonyos
esetekben az ingatlantulajdonos tudomása nélkül sor kerülhet
bányatelek alapítására, tehát a bányakapitányság sem az
eljárás megindításáról nem tájékoztatja az
ingatlantulajdonost, sem az eljárás során a tárgyalásról nem
értesíti. E gyakorlat alapja az indítványozó által szám
szerint meg nem hivatkozott, a bányászatról szóló 1993. évi
XLVIII. törvény végrehajtásáról szóló 203/1998. (XII. 19.)
Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 12. §-a. Vagyoni jogokat
sértőnek tartja továbbá az egyik indítványozó a bányatelek
ingatlan-nyilvántartásbeli feltüntetését.
Egy másik indítványozó kérte továbbá, hogy az Alkotmánybíróság
a tulajdoni szabályokkal összhangban álló törvényi szabályozás
hiányában állapítsa meg a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet és a jogalkotót kötelezze ennek
megszüntetésére.
Az indítványozók szerint a Bt., illetve a Vhr. – közvetve –
támadott rendelkezései az ingatlan tulajdonosa tulajdonjogának
aránytalan korlátozását jelentik, és álláspontjuk szerint
ezért alkotmányellenesek. Az Alkotmánybíróság az eljárás során
megkereste az indítványokkal kapcsolatos álláspontja
megismerése végett a gazdasági minisztert és a Magyar
Bányászati Hivatal elnökét.
II.
1. Az Alkotmány indítványokkal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben
a köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő
védelemben részesül.”
„13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet.”
2. A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Ptk.) indítvánnyal érintett rendelkezése:
„108. § (1) Az ingatlan tulajdonosa tűrni köteles, hogy az
erre külön jogszabályban feljogosított szervek – a
szakfeladataik ellátásához szükséges mértékben – az ingatlant
időlegesen használják, arra használati jogot szerezzenek, vagy
a tulajdonjogát egyébként korlátozzák. Ebben az esetben az
ingatlan tulajdonosát az akadályoztatás (korlátozás)
mértékének megfelelő kártalanítás illeti meg.
(2) Ha a használat vagy egyéb korlátozás az ingatlan
rendeltetésszerű használatát megszünteti vagy jelentős
mértékben akadályozza, a tulajdonos az ingatlan megvásárlását,
illetőleg kisajátítását kérheti.
(3) A tulajdonjog gyakorlásával kapcsolatos termelési,
építésügyi, egészségügyi, vízügyi és egyéb előírásokat külön
jogszabályok tartalmazzák.”
„171. § (1) Ingatlanra közérdekből a külön jogszabályban
feljogosított szervek javára – államigazgatási szerv
határozatával – szolgalmat vagy más használati jogot lehet
alapítani. A használati jog alapításáért kártalanítás jár.
(2) A használati jog alapításának eseteit, továbbá a
kártalanítás szabályait külön jogszabály állapítja meg.”
3. A Bt. indítványokkal érintett rendelkezései:
„26. § (3) A bányatelket a bányavállalkozó kérelmére – az
érdekelt szakhatóságok hozzájárulása alapján – a
bányafelügyelet határozatban állapítja meg. Az eljárás során
az érdekelteknek nyilatkozni kell a tájrendezési terv alapjául
szolgáló újrahasznosítási célról is. A bányatelek
megállapításáról a bányafelügyelet az érdekelteket értesíti és
megkeresi az illetékes földhivatalt, a bányateleknek az
ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése végett. Nem kell
az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni a kőolaj, földgáz
(beleértve a széndioxid gázt is) kitermelésére megállapított
bányatelket. A bányatelek megállapítása nem minősül a
területigénybevétel megkezdésének.”
„26. § (5) A bányatelek megállapítása és az ingatlan-
nyilvántartásba történt bejegyzése nem változtatja meg a
bányatelekkel lefedett felszíni ingatlanok tulajdonjogát,
rendeltetését és használatát.”
„38. § (1) Az ingatlan tulajdonosa (kezelője, használója)
köteles tűrni, hogy a bányavállalkozó vagy a földtani
kutatásra jogosult szervezet az ingatlanon, annak
rendeltetésszerű használatát nem akadályozó módon
megfigyeléseket, méréseket végezzen, jeleket helyezzen el,
illetve az ingatlan felszíne alatt vagy felett vezetéket
létesítsen. A bányavállalkozó, valamint a földtani kutatásra
jogosult szervezet e tevékenységével okozott károkat a
bányakárokra vonatkozó szabályok szerint köteles megtéríteni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tevékenységnek kell tekinteni a
vezetékeknek és tartozékainak esetenkénti ellenőrzését, a
fenntartásával és javításával kapcsolatos munkák elvégzését,
valamint a szeizmikus robbantást és felvételezést is.
(3) Az ingatlan rendeltetésszerű használatát akadályozó
bányászati létesítmények, szállítóvezetékek, a kutatási
műveletekhez szükséges berendezések elhelyezése céljára –
megállapodás hiányában – a bányavállalkozó az ingatlan
használatára az építés, kutatás végzéséhez, annak befejezéséig
szolgalom alapítását igényelheti. Az okozott kárt a
bányakárokra vonatkozó szabályok szerint kell megtéríteni. Az
ingatlan rendeltetésszerű használatát akadályozó bányászati
létesítmények és szállítóvezetékek üzemeltetése – beleértve az
üzemelés megszüntetésével járó tevékenységet is – időtartamára
a bányavállalkozó kártalanítás ellenében szolgalmi jog
alapítását igényelheti.
A szolgalom alapján a bányavállalkozó jogosult a tevékenység
végzéséhez szükséges mértékben az ingatlan igénybevételére,
különösen ellenőrzés, javítás, karbantartás, kapacitás-
fenntartás és -bővítés, az üzemelés, a biztonság fenntartása,
az üzemzavar megelőzése és elhárítása érdekében szükséges
intézkedések végrehajtására.
Az ingatlan igénybevétele során esetenként okozott kárt a
bányakárokra vonatkozó szabályok szerint kell megtéríteni. A
szolgalom szerinti korlátozással megegyezően kell az
ingatlanban keletkezett hátrányt kiegyenlíteni. A szolgalom
alapításáról, továbbá a kártalanítás módjáról és mértékéről a
bányavállalkozónak az ingatlan tulajdonosával (kezelőjével,
használójával) ajánlat megküldésével kell az egyezség
létrehozását megkísérelnie. Megegyezés hiányában a szolgalom
alapítását és az annak fejében járó kártalanítást a megyei,
fővárosi közigazgatási hivatal vezetője állapítja meg. A
megyei, fővárosi közigazgatási hivatal vezetőjének határozata
ellen államigazgatási úton fellebbezésnek helye nincs. A
szolgalom alapítását, annak jogalapját és mértékét elrendelő
határozat kézhezvételét követő 30 napon belül a kártalanítást
sérelmező fél annak megváltoztatását kérheti a bíróságtól. A
megállapodáson és a hatósági határozaton alapuló jog a Ptk.
108. § és 171. §-ában, valamint az ingatlan-nyilvántartásról
szóló 1997. évi CXLI. törvény 16. §-ának f) pontjában foglalt
rendelkezések alkalmazása során azonos megítélés alá esik.
(4) Ha az elhelyezni tervezett bányászati létesítmények az
ingatlan rendeltetésszerű használatát megszüntetik vagy
jelentős mértékben akadályozzák, továbbá, ha a
bányavállalkozónak a bányászati tevékenységhez az ingatlanra
tartósan szüksége van, az ingatlan megvásárlását, illetve a
kezelő jog megszerzését kezdeményezheti, ennek
eredménytelensége esetén a kisajátítását kérheti. Ez a jog az
ingatlan tulajdonosát (kezelőjét) is megilleti, ha megítélése
szerint az elhelyezett bányászati létesítmény az ingatlan
rendeltetésszerű használatát megszüntette vagy súlyosan
akadályozza. Az ingatlan tulajdonosa (kezelője) igényét, a
létesítmény elhelyezésétől számított 1 éven belül terjesztheti
elő.
(5) A koncessziós szerződésben vállalt, vagy engedélyezés
esetén szükségessé váló kisajátítással kapcsolatban felmerült
kiadásokat (kártalanítás, eljárási költségek stb.) a
bányavállalkozó köteles viselni. A kiadások összegét a
bányavállalkozó köteles a kisajátítási eljárás lefolytatásával
megbízott szervezetnek megelőlegezni. A bányavállalkozót a
kisajátított ingatlanon – a bányászati jogosultsága időtartama
alatt – megilletik az ingatlan birtoklására és ingyenes
használatára vonatkozó jogok.”
„39. § (1) A bányatelek határai közt fekvő ingatlant
telekalakítás céljára megosztani, vagy azon építkezni az
illetékes építésügyi hatóságnak, a bányavállalkozó
hozzájárulásával adott engedélyével és az engedélyben
megszabott feltételek megtartásával szabad.”
4. A Vhr. indítványokkal érintett rendelkezései:
„11. § (6) A bányatelek megállapítási kérelemhez mellékelni
kell
a) a bányatelek műszaki leírását;
b) bányatelekkel, illetve bányatelken végzett műveletek
hatásával érintett ingatlanok, felszíni és felszín alatti
létesítmények, vízfolyások vagy állóvizek meghatározását;
c) a b) pont szerinti ingatlanok tulajdonosainak (kezelőinek)
név- és címjegyzékét és az érintett ingatlanok tulajdoni
lapjainak 3 hónapnál nem régebbi hiteles másolatát;
d) a fő bányaveszélyek szempontjából való minősítésre
vonatkozó javaslatot;
e) a bányatelek térképét;
f) szilárdásvány bányászata esetében a tájrendezési előtervet,
amelyben közölni kell az érdekelt hatóságok által előzetesen
jóváhagyott újrahasznosítási célt.”
„11. § (9) Nem kell a (6) bekezdés c) pontjában foglalt
adatokat a bányatelek megállapítása iránti kérelemhez
mellékelni a kőolaj és földgáz kinyerésére, a föld alatti
gáztárolásra, továbbá a geotermikus energia kinyerésére
szolgáló bányatelek megállapításához.”
„12. § (1) A bányatelek megállapítása végett a
bányakapitányság a kérelmező, az érdekelt szakhatóságok, a már
meglévő bányatelek jogosultjának, az MGSZ területi hivatala és
a települési önkormányzat képviselő-testülete képviselőjének,
valamint – a 11. § (9) bekezdésében foglalt kivételekkel – az
ingatlantulajdonosok bevonásával tárgyalást tart. A
bányakapitányság a bányatelek megállapítása felől az érdekelt
szakhatóságok előírásainak, valamint az MGSZ szakvéleményének
figyelembevételével határozatot hoz, és ebben meghatározza a
bányászattal járó veszélyeztetés elhárításához vagy
csökkentéséhez szükséges műszaki intézkedéseket és
feltételeket, szilárdásvány-bányászat esetében az érdekelt
hatóságok által előzetesen jóváhagyott újrahasznosítási célt,
továbbá a tájrendezési előterv alapján meghatározható
követelményeket.”
III.
Az indítványok részben megalapozottak.
1. Az Alkotmány 13. § (1) bekezdése szerint: „A Magyar
Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való jogot.” Az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a tulajdonjog
alapjog, amely azonban nem korlátozhatatlan [21/1990. (X. 4.)
AB határozat ABH 1990, 73., 7/1991. (II. 28.) AB határozat ABH
1991, 22., 16/1991. (IV. 20.) AB határozat ABH 1991, 58.,
28/1991. (VI. 3.) AB határozat ABH 1991, 88., 4/1993. (II.
12.) AB határozat IV. 2. d) pont ABH 1993, 71., 64/1993. (XII.
22.) AB határozat ABH 1993, 373.]. Korábbi döntéseiben
rámutatott az Alkotmánybíróság arra: „A tulajdon közjogi
megterhelése az alapjogvédelem területén vagy a közhatalmi
beavatkozás alkotmányellenességének kimondásához és így az
alapul fekvő jogszabály megsemmisítéséhez vezet, vagy a
teherviselés alkotmányosságának elismeréséhez, és legfeljebb
az állaggarancia értékgaranciával való helyettesítéséhez. Ez
utóbbinak az Alkotmányban kifejezetten szabályozott szélső
esete a 13. § (2) bekezdésben szabályozott kisajátítás, de az
értékgarancia belépésének más esetei is lehetségesek”
[64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373, 379.].
A bányászati tevékenység a közérdeket hivatott szolgálni,
közelebbről a lakosság energiával és bizonyos építőanyagokkal
való ellátását. A közérdek még a legliberálisabb
tulajdonfelfogás szerint is lehetővé teszi a tulajdonjog
korlátozását; az Alkotmány 8. § (2) bekezdése is – a fentiek
szerint – eleve teret enged az alapjogok, és így a tulajdonjog
törvényi korlátozásának, amely azonban az alapvető jog
lényeges tartalmára nem vonatkozhat. A tulajdon korlátozásához
ugyanakkor a közérdek önmagában nem elégséges feltétel, ahogy
azt az Alkotmánybíróság a 64/1993. (XII. 22.) AB határozatban
kifejtette: „Az alapjogi tulajdonvédelem sajátosságai miatt az
állami beavatkozás alkotmányossága megítélésének súlypontja,
az alkotmánybírósági értékelés voltaképpeni tere a cél és az
eszköz, a közérdek és a tulajdonkorlátozás arányosságának
megítélése lett. Az alapjog-korlátozás szükségessége, illetve
elkerülhetetlensége vizsgálatánál itt eleve figyelembe kell
venni, hogy az Alkotmány 13. § (2) bekezdése a kisajátításhoz
csupán a ’közérdeket’ kívánja meg, azaz, ha az értékgarancia
érvényesül, ennél szigorúbb ’szükségesség’ nem alkotmányos
követelmény.” A korlátozás közérdekűségének vizsgálatával
kapcsolatosan az Alkotmánybíróság megfogalmazta azt is, hogy
„a törvénnyel érvényesített ’közérdek’ alkotmánybírósági
vizsgálata ezért nem a törvényhozó választásának feltétlen
szükségességére irányul, hanem… arra kell szorítkoznia,
indokolt-e a közérdekre hivatkozás, illetve, hogy a
’közérdekű’ megoldás nem sért-e önmagában is valamely más
alkotmányos jogot (például a hátrányos megkülönböztetés
tilalmát).” [ABH 1993, 373, 381-382.]
Ez a korlátozás tehát nem csorbíthatja az érintett alapjog
lényegi tartalmát, és nem sérthet más alkotmányos jogot.
2. Az Alkotmány 9. § (1) bekezdése alapján Magyarország
gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben részesül. „Az
Alkotmány 9. § (1) bekezdése vonatkozásában kiemelendőnek
tartja az Alkotmánybíróság, hogy az a köztulajdon és a
magántulajdon egyenjogúságáról és egyenlő védelméről szól. Ez
a tulajdoni formák egyenjogúságát és egyenlő védelmét, vagyis
azt jelenti, hogy a magánszemély magántulajdona vagy a
magánvállalkozó magántulajdona a köztulajdonnal egyenrangú és
egyenlő védelemben részesül.” [73/1992. (XII. 28.) AB
határozat, ABH 1992, 306, 307.] A Bt. támadott rendelkezései
és az indítványozók által hivatkozott alkotmányi rendelkezés
között alkotmányossági összefüggés nem állapítható meg, ezért
az Alkotmánybíróság az erre vonatkozó indítványokat e részében
elutasította.
3. A bányatelek sajátos jellegű intézmény: esetenként igen
nagy kiterjedésű is lehet, akár több ezer ingatlant is
érinthet a területe, pl. föld alatti gáztárolás esetén. Ebben
az esetben tényleges kitermelési tevékenységet (fúrás,
kútképzés, stb.) a bányatelken belül csak néhány ingatlanon
végeznek. Az egyes, bányatelken végezhető tevékenységek is
sokfélék, előfordul, hogy csak kis töredékét érintik egy
ingatlannak, más esetekben viszont nagy kiterjedésűek. A
bányatelekké nyilvánításra azért van szükség, hogy a
bányavállalkozó tevékenységét tisztázott körülmények között
tudja végezni, vagyis ki legyenek jelölve a tevékenysége
végzésének földrajzi határai. A tevékenység azonban az
előbbiekben leírtak szerint általában semmiben nem
befolyásolja a felszíni állapotokat. Éppen ezért a Bt. –
indítványokkal támadott – 26. § (5) bekezdése szerint: „A
bányatelek alakítása és az ingatlan-nyilvántartásba történt
bejegyzése nem változtatja meg a bányatelekkel lefedett
felszíni ingatlanok tulajdonjogát, rendeltetését és
használatát.” Tehát a fennálló állapotok nem változnak, a
tulajdonos folytathatja az ingatlanán addig végzett
tevékenységét. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy az ingatlan-
nyilvántartásba is bejegyzésre kerülő bányatelek-minősítés
esetenként megnehezítheti, vagy akár lehetetlenné is teheti az
ingatlan feletti rendelkezést (elidegenítését, megterhelését);
ez azonban nem szükségszerű következmény, hiszen értéknövelő
hatás is jelentkezhet. Az egyik indítványozó szerint ma már
maga az ingatlan-nyilvántartási bejegyzés is sérti a
tulajdonhoz való jogot, nézete szerint ott nem lenne szabad
feltüntetni, elegendő lenne annak a bányakapitányság
nyilvántartásaiba való bejegyzése is. Az ilyen eljárás azonban
az ingatlan-nyilvántartás elveivel lenne ellentétes, az mind a
nyilvánosság, mind a közhitelesség elvét sértené. A
tulajdonjog alkotmányos sérelme önmagában a bányatelekké
minősítés ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésének ténye
miatt nem állapítható meg. Kétségtelen, hogy a 39. § szerint a
bányatelekké minősítés többek között azzal jár, hogy az
ingatlantulajdonos bizonyos új építési tevékenységet az
ingatlanán a továbbiakban csak az illetékes bányakapitányság
engedélyével és a bányavállalkozó hozzájárulásával kezdhet
meg. Ez azonban nem jelenti az ilyen tevékenység teljes
tilalmát. Amikor pedig a bányavállalkozó építési tilalom
elrendelését kéri, akkor köteles kártalanítást fizetni az
érintett ingatlanok tulajdonosainak. Az értékgarancia ebben az
esetben tehát megvalósul.
4. A bányászati tevékenység azonban többfajta tűrési
kötelezettséget is előír a bányatelek területén fekvő
ingatlanok tulajdonosai számára.
A) A „Felszíni ingatlantulajdon korlátozása” cím alatt a 38. §
a megfigyeléseket, méréseket, jelek elhelyezését és
kutatásokat, valamint az ingatlan felszíne alatt vagy felett
vezetékek elhelyezését szabályozza. A Bt. – a Ptk. 108. §-a és
171. §-a alapján – azonban ellentételezi is az ilyen jellegű
közérdekű korlátozásokat, hiszen minden esetben, amikor az
ingatlan rendeltetésszerű használata valamilyen mértékben
akadályozott, vagy a bányászati tevékenység károkat okoz,
kártalanítási kötelezettség terheli a bányatelek jogosultját.
Ilyen kötelezettséget ír elő a 38. § (1) bekezdés utolsó
mondata, amely szerint a rendeltetésszerű használatot nem
akadályozó módon végzett megfigyelések, mérések, illetve jelek
elhelyezése és vezetékek létesítése során okozott károkat a
bányakárokra vonatkozó szabályok szerint kell megtéríteni.
Továbbá védi a tulajdonos érdekeit a 38. § (3) bekezdése is,
amelynél fogva az ingatlan rendeltetésszerű használatát
akadályozó korlátozások (bányászati létesítmények,
szállítóvezetékek, kutatási műveletekhez szükséges
berendezések elhelyezése) esetén – megállapodás hiányában – a
bányavállalkozó kártalanítás ellenében szolgalom alapítását
igényelheti. Az ingatlan igénybevétele során esetenként
okozott kárt a bányakárokra vonatkozó szabályok szerint kell
megtéríteni. A szolgalom szerinti korlátozással megegyezően
kell az ingatlanban keletkezett hátrányt kiegyenlíteni. A
szolgalom alapításáról, továbbá a kártalanítás módjáról és
mértékéről a bányavállalkozónak az ingatlan tulajdonosával
(kezelőjével, használójával) ajánlat megküldésével kell az
egyezség létrehozását megkísérelnie. Megegyezés hiányában a
szolgalom alapítását és az annak fejében járó kártalanítást a
megyei, fővárosi közigazgatási hivatal vezetője állapítja meg.
A megyei, fővárosi közigazgatási hivatal vezetőjének
határozata ellen államigazgatási úton fellebbezésnek helye
nincs. A szolgalom alapítását, annak jogalapját és mértékét
elrendelő határozat kézhezvételét követő 30 napon belül a
kártalanítást sérelmező fél annak megváltoztatását kérheti a
bíróságtól. Még nagyobb korlátozások esetében, tehát ha az
elhelyezni tervezett bányászati létesítmények az ingatlan
rendeltetésszerű használatát megszüntetik vagy jelentős
mértékben akadályozzák, továbbá, ha a bányavállalkozónak a
bányászati tevékenységhez az ingatlanra tartósan szüksége van,
az ingatlan megvásárlását, illetve a kezelő jog megszerzését
kezdeményezheti. Ennek eredménytelensége esetén a
kisajátítását kérheti nemcsak a bányavállalkozó, hanem az
ingatlan tulajdonosa is, ha megítélése szerint az elhelyezett
bányászati létesítmény az ingatlan rendeltetésszerű
használatát megszüntette, vagy súlyosan akadályozza. A
tulajdonos a létesítmény elhelyezésétől számított egy éven
belül kérheti az ingatlan megvásárlását vagy kisajátítását, ez
kellő idő arra, hogy megalapozottan tudjon efelől dönteni. Az
értékgarancia tehát ezekben az esetekben is megvan. A Bt. 37.
§-a pedig a bányavállalkozó által okozott bányakárok
megtérítési kötelezettségét írja elő, továbbá a bányászati
tevékenységgel okozott egyéb károk megtérítésére a Ptk.
rendelkezései az irányadók, és a Bt. 37. § (6) bekezdése
alapján az esedékessé vált, de az előírt határidőn belül nem
teljesített kártalanítási követelés, továbbá a már kifizetett
kártalanítást meghaladó többletkártalanítási igény a
bányavállalkozó ellen indított polgári peres eljárás keretében
érvényesíthetők.
B) A bányatelek-alakítási eljárással kapcsolatban a Bt. 26. §
(3) bekezdése az eljárás fő vonalait határozza meg. Eszerint a
bányatelket a bányavállalkozó kérelmére – az érdekelt
szakhatóságok hozzájárulása alapján – a bányafelügyelet
határozatban állapítja meg. Az eljárás során az érdekelteknek
nyilatkozni kell a tájrendezési terv alapjául szolgáló
zjrahasznosítási célról is. A bányatelek megállapításáról a
bányafelügyelet az érdekelteket értesíti és megkeresi az
illetékes földhivatalt, a bányateleknek az ingatlan-
nyilvántartásba történő bejegyzése végett. Nem kell az
ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni a kőolaj, földgáz
(beleértve a széndioxid gázt is) kitermelésére megállapított
bányatelket. A bányatelek megállapítása nem minősül a terület-
igénybevétel megkezdésének. A részletes eljárási szabályokat a
Vhr. 11-12. §-ai tartalmazzák. Ezek alapján az illetékes
bányakapitányság eljárása során köteles tárgyalást tartani,
amelyre az ingatlantulajdonos(oka)t is meg kell idézni.
Ugyanakkor – ahogy arra az egyik indítványozó rá is mutatott –
bizonyos esetekben az utóbbi kötelezettség nem terheli a
bányakapitányságot. Ezeket az eseteket a Vhr. 11. § (9)
bekezdése – pontosabban annak az egyébként hibás visszautalása
– tartalmazza: nem kell a bányatelekkel, illetve bányatelken
végzett műveletek hatásával érintett ingatlanok, felszíni és
felszín alatti létesítmények, vízfolyások vagy állóvizek
ingatlantulajdonosainak (kezelőinek) név- és címjegyzékét és
az érintett ingatlanok tulajdoni lapjainak 3 hónapnál nem
régebbi hiteles másolatát a bányatelek megállapítása iránti
kérelemhez mellékelni a kőolaj és földgáz kinyerésére, a föld
alatti gáztárolásra, továbbá a geotermikus energia kinyerésére
szolgáló bányatelek megállapításához. Ilyenkor tehát az
ingatlantulajdonos tudta nélkül születhet határozat a
bányatelek alakításáról, hiszen a Bt. nem írja elő az
ügyfeleknek az eljárás megindításáról való tájékoztatását. A
hivatkozott beavatkozások a felszínen nem jelennek meg,
másrészt tekintettel a bányatelek olykor igen nagy, akár több
ezer ingatlant is érintő kiterjedésére, a tárgyalás megtartása
lehetetlen lenne.
Fentiek alapján a Bt. támadott rendelkezései – a Ptk. idézett
rendelkezésével együtt vizsgálva – nem vezetnek a tulajdonjog
olyan mérvű, ellentételezés nélküli korlátozására, amely
alkotmányellenes lenne, ezért az Alkotmánybíróság az
alkotmányjogi panaszt és a jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítványoknak a Bt. 26. § (3) és (5) bekezdései, 38. § (1) –
(5) bekezdései, valamint a 39. § (1) bekezdésének
megsemmisítésére irányuló részeit elutasítja.
5. Az Abtv. 49. § (1) bekezdése szerint a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására akkor
kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta
és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. „E törvényi
rendelkezés alkalmazása során a két feltételnek – a
mulasztásnak és az ennek folytán előidézett alkotmányellenes
helyzetnek – együttesen kell fennállnia.” [1395/E/1996. AB
határozat, ABH 1998, 667, 669.]
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a jogalkotó
szerv jogalkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi
felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha az
alkotmányellenes helyzet – a jogi szabályozás iránti igény –
annak nyomán állott elő, hogy az állam jogszabályi úton
avatkozott bizonyos életviszonyokba, és ezáltal az
állampolgárok egy csoportját megfosztotta alkotmányos jogai
irvényesítésének lehetőségétől. [22/1990. (X. 16.) AB
határozat, ABH 1990, 83, 86.] Az Alkotmánybíróság mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg akkor is, ha
alapjog érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák
hiányoznak. [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227,
232.]
Az Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmánysértést nemcsak akkor állapít meg, ha az adott
tárgykörre vonatkozóan semmilyen szabály nincs [35/1992. (VI.
10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor is, ha az
adott szabályozási koncepción belül az Alkotmányból
levezethető tartalmú jogszabályi rendelkezés hiányzik.
[22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH 1995, 108, 113.,
29/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122, 128.] A
szabályozás tartalmának hiányos voltából eredő alkotmánysértő
mulasztás megállapítása esetében is a mulasztás vagy a
kifejezett jogszabályi felhatalmazáson nyugvó, vagy ennek
hiányában, a feltétlen jogszabályi rendezést igénylő
jogalkotói kötelezettség elmulasztásán alapul. [4/1999. (III.
31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 57.]
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség akkor is megállapítható, ha
a jogalkotó nem megfelelő tartalommal szabályozott és ezáltal
alkotmányellenes helyzet állt elő. [15/1998. (V. 8.) AB
határozat, ABH 1998, 132, 138-139.]
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint – mivel a bányatelekké
történő minősítés hosszabb ideig függő helyzetet teremt az
ingatlantulajdonos tulajdonosi jogainak gyakorlásában (az
ingatlan-nyilvántartásban a tulajdoni lapra bejegyzik,
esetlegesen építési korlátozás vagy tilalom elrendelése stb.)
– a bányatelekre vonatkozó hatályos előírások nem megfelelően,
nem differenciáltan állapítják meg az érintett ingatlanra
vonatkozó szabályokat. A Bt. 26. § (5) bekezdése szerint a
bányatelek megállapítása és az ingatlan-nyilvántartásba
történt bejegyzése nem változtatja meg a bányatelekkel
lefedett felszíni ingatlanok tulajdonjogát, rendeltetését és
használatát. E törvényi rendelkezés a gyakorlatban a
tulajdonjogra vonatkozóan teljeskörűen érvényesül az összes
bányatelek vonatkozásában, s a rendeltetésre és a használatra
vonatkozóan ugyancsak érvényesül azoknál a bányatelkeknél,
amelyeknél a bányászati tevékenység a felszín alatt folyik.
Azonban más korlátozást jelent a bányatelekké minősítése
azoknak az ingatlanoknak, amelyeken később felszíni műveléssel
lehet az ásványokat kitermelni. Az ilyen ingatlanok esetében a
bányatelekké nyilvánítás azzal a hatással jár, hogy az
ingatlant ki fogják sajátítani, ha a bányaművelést megkezdik.
Mivel a jogi szabályozás – a koncesszió, a vezetékjog és a
használati jog létesítésének kivételével [Bt. 15. §, 38/C. §
(5) bekezdése és 38/D. § (5) bekezdése] – semmiféle határidőt
nem állapít meg, hogy milyen határidőn belül kell a
bányatelekké nyilvánítás után megkezdeni a bányaművelést, az
ilyen bányatelekké nyilvánítás tartósan forgalomképtelenné
teheti az ingatlant, hiszen az ingatlan új rendeltetésében
érdekeltsége csak a bányavállalkozónak van. A felszíni
bányászati tevékenység (kő-, sóder-, lignitkitermelés stb.)
esetében a bányatelekkel lefedett felszíni ingatlanok
rendeltetése és használata megváltozik. A kialakult gyakorlat
szerint a bányatelek bejegyzése az érintett területen azonnali
pozitív vagy negatív irányú értékeltolódást idéz elő.
Különösen érzékelhető ez, ha figyelembe vesszük a
bányavállalkozónak a Bt. 39. §-ában a telekalapítással és az
építési tilalom elrendelésével kapcsolatos jogait. A Vhr. 12.
§ (1) bekezdése alapján a bányatelek megállapítása ügyében
tartott tárgyaláson az ingatlantulajdonost meg kell hallgatni,
de jogszabályi kötelezettség nincs arra nézve, hogy véleményét
a határozathozatalnál figyelembe kell-e venni. Így az
ingatlantulajdonos polgári jogi érdekei csak a későbbiekben
kérelmére és megelőlegezett költségére érvényesíthetők.
Ezekben az esetekben, amíg a kisajátításra nem kerül sor, a
bányatelekké nyilvánítás a bányászati tevékenység megkezdésére
vonatkozó határidő hiánya miatt – a koncesszió, a vezetékjog
és a használati jog kivételével – valóban aránytalan terhet
jelent és jogbizonytalanságot eredményez a tulajdonos számára.
Megint más hatással bír az idegen ingatlanok tulajdoni
viszonyaira a bányatelekké nyilvánítás azokban az esetekben,
amikor a bányászati tevékenység semmiféle tulajdont korlátozó
beavatkozást nem igényel. (Például a kőolaj- és földgázmező
feletti azon ingatlanok, amelyeket csak azért nyilvánítottak
bányatelekké, mert a kitermelendő mező felett helyezkednek el,
de a kitermelés tőlük jelentős távolságra – esetenként több
kilométerrel odébb – folyik.) Ezekben az esetekben pedig
aránytalan terhet jelentenek a tulajdonosok számára azok a
bányatelekhez fűződő tulajdont korlátozó jogosítványok (az
építkezéshez, telekalakításhoz a bányavállalkozó hozzájárulása
kell), amelyek a bányavállalkozót megilletik. Vannak olyan
bányatelekké nyilvánított ingatlanok is, amelyek esetében a
bányaművelés mélyművelést jelent és csak az ingatlantulajdon
részleges korlátozását igényli (szolgalmi jog alapítása,
építési tilalom elrendelése stb.) Mindezekre tekintettel a
jogalkotói mulasztás abban áll, hogy a határidők
megállapításának hiányában a Bt. nem teremti meg teljeskörűen
a tulajdonvédelem garanciáit. Nem szabályozza továbbá a
bányatelek kijelölésének anyagi jogi szabályait, és nem
differenciál a bányászati tevékenységek szerint a bányatelki
minősítéshez kapcsolódó korlátozások tekintetében. A korlátozó
jogosítványok egy része tekintetében (méghozzá a leggyakrabban
előforduló jogosítványok esetén) nem szabályozza pontosan,
hogy mely esetekben, milyen feltételek mellett élhet a
bányavállalkozó a bányatelek határai között fekvő ingatlan
tulajdonjogát korlátozó jogosítványaival (mely feltételek
esetén tagadhatja meg az építéshez, telekalakításhoz való
hozzájárulását, mikor kérheti építési tilalom elrendelését). A
bányavállalkozó hozzájárulása az építési és telekalakítási
tevékenységekhez egyébként is problematikus. A
bányavállalkozónak nem érdeke, hogy az építési tilalom
elrendelését kérje, mert akkor a Bt. 39. § (2) bekezdése
alapján kártalanítási kötelezettsége van. Sokkal egyszerűbb,
ha az építkezéshez nem járul hozzá, mivel ott a Bt. nem mondja
ki a kártalanítási kötelezettséget. Ezzel a szabályozással (se
feltételek, se kártalanítás) vissza lehet élni. Ha a
bányatelekké nyilvánítás magában hordozza a jövőbeni
kisajátítás, vagy más erőteljes közjogi korlátozás
szükségességét, akkor garanciális szabályokra van szükség
ahhoz, hogy a bányatelekké minősítés ne jelentsen egy örök
időkig szóló függő helyzetet. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az állam jogszabályi úton avatkozott
polgári jogi életviszonyokba a bányatelek megállapítására
vonatkozó szabályok megalkotásakor, és a bányatelkek eltérő
rendeltetésének, használati módjának megfelelő tulajdonosi
érdekérvényesítés nem differenciált szabályozásával az
állampolgárok egy csoportját megfosztotta alkotmányos jogai
érvényesítésének lehetőségétől. Ennek következtében
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenes helyzet jött
létre, mert a törvényalkotó a Bt.-ben a bányatelek
megállapítása során – a bányatelek rendeltetésének és
használatának megfelelően – az érintett ingatlantulajdonosok
részére a differenciálatlan szabályozás miatt a tulajdonhoz
való jog garanciáit az egyes tulajdoni korlátozásokkal szemben
teljeskörűen nem biztosította (az eljárásra vonatkozó érdemi
nyilatkozattétel, felszíni bányászati tevékenységre alapított
bányatelek esetén azonnali kártérítési kötelezettség az
építési korlátozás vagy tilalom elrendelésének
kezdeményezésénél stb.). Ezért az Alkotmánybíróság felhívta az
Országgyűlést, hogy szabályozási feladatának 2004. december 15-
ig tegyen eleget.
A határozatnak a Magyar Közlönyben való közzététele az Abtv.
41. §-án alapul.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |