English
Hungarian
Ügyszám:
.
615/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1/2004. (II. 12.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/35
.
A döntés kelte: Budapest, 02/09/2004
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az   Alkotmánybíróság  alkotmányjogi  panasz  és   jogszabályi
      rendelkezések  alkotmányellenességének utólagos  vizsgálatára,
      valamint    mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmányellenesség
      megállapítására  irányuló  indítványok  tárgyában  meghozta  a
      következő

                               határozatot:

      1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja: az Alkotmány 2.  §  (1)
      bekezdésében      szabályozott      jogállamiságból      folyó
      jogbiztonságot,  valamint az Alkotmány 13.  §  (1)  bekezdését
      sértő   mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmányellenes  helyzet
      keletkezett  annak  következtében,  hogy  az  Országgyűlés   a
      bányászatról   szóló   1993.  évi   XLVIII.   törvényben   nem
      teljeskörűen  állapította  meg a  bányatelek  területén  fekvő
      ingatlanok  tulajdonosai  tulajdonhoz  való  jogának  védelmét
      szolgáló,    a   tulajdonkorlátozás   arányosságát   biztosító
      garanciális rendelkezéseket.

      Az    Alkotmánybíróság   felhívja   az   Országgyűlést,   hogy
      szabályozási feladatának 2004. december 15-ig tegyen eleget.

      2.  Az Alkotmánybíróság a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII.
      törvény 26. § (3) és (5) bekezdései, 38. § (1)-(5) bekezdései,
      valamint   a   39.  §  (1)  bekezdése  alkotmányellenességének
      megállapítására  és  megsemmisítésére  irányuló  alkotmányjogi
      panaszt és indítványokat elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                       
                                      I.

        Az  Alkotmánybírósághoz öt olyan indítvány érkezett,  amely  a
        bányászatról  szóló 1993. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban:
        Bt.)      egyes      rendelkezései     alkotmányellenességének
        megállapítását    és    megsemmisítését   kezdeményezte.    Az
        Alkotmánybíróság az indítványokat – tartalmi azonosságuk miatt
        – egyesítette és egy eljárásban bírálta el.

        Egy  indítványozó a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Bíróság  előtt
        közigazgatási határozat felülvizsgálata iránt indított perében
        a   11.P.20.756/2001/12.   számú   bírósági   ítéletet   2001.
        szeptember  13-án  vette  át  és az Alkotmánybíróságról  szóló
        1989.  évi  XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48.  §  (2)
        bekezdésében meghatározott 60 napon belül, 2001. október 25-én
        nyújtotta be az Alkotmánybírósághoz alkotmányjogi panaszát. Az
        alkotmányjogi panaszában az Alkotmány 9. § (1) bekezdésének és
        a  13. §-ának sérelmére hivatkozással kérte a Bt. 26. § (3) és
        (5)  bekezdése  megsemmisítését, mert  álláspontja  szerint  e
        rendelkezések  a  tulajdonjoggal való  rendelkezést  korlátozó
        bányatelek,  mint  az ingatlant terhelő jog bejegyzéséhez  nem
        fűznek     az     ingatlantulajdonos    javára    kártalanítás
        érvényesítését szolgáló jogot. Négy indítványozó – jogszabályi
        rendelkezések  alkotmányellenességének  utólagos  vizsgálatára
        irányuló  indítványaikban  –  az  Alkotmány  13.  §-ára   való
        hivatkozással kérte az Alkotmánybíróságtól a Bt. 26. § (3)  és
        (5)  bekezdései, a 38. § (2)-(5) bekezdései, valamint a 39.  §
        (1)   bekezdése   megsemmisítését.   A   kifogásolt   törvényi
        rendelkezések  a  bányászati  tevékenység  során  az  ingatlan
        igénybevételével  járó  tevékenységek  kereteit  jelentik;  az
        ingatlan  tulajdonosának tűrési kötelezettségét, a  bányatelek
        ingatlan-nyilvántartási   bejegyzését,    a    bányavállalkozó
        használati  jogát,  a bányaszolgalmat, valamint  a  bányakárok
        rendezését szabályozzák.

        Az  indítványozók  álláspontja  szerint  a  támadott  törvényi
        rendelkezések  súlyosan  sértik  az  Alkotmánynak  a  tulajdon
        védelmére     vonatkozó    rendelkezéseit    azáltal,     hogy
        indokolatlanul tág teret engednek a tulajdonosi  jogosultságok
        korlátozásának,    a   „bányavállalkozónak    olyan    jogokat
        biztosítanak, amelyek csak a tulajdonost illetik meg”, illetve
        a    termőföldet   terhelő   jogként   bejegyzett   bányatelek
        alapításához  a kötelezett javára nem állapít  meg  a  törvény
        kártalanítási  jogot,  holott  a bányászatra  jogosult  javára
        megállapított jog nyilvánvalóan korlátozza a tulajdonnal  való
        rendelkezést, a termőföld használatát és hasznosítását.

        Az   egyik   indítványozó  sérelmezi  azt  is,  hogy  bizonyos
        esetekben  az ingatlantulajdonos tudomása nélkül sor  kerülhet
        bányatelek  alapítására,  tehát  a  bányakapitányság  sem   az
        eljárás      megindításáról      nem      tájékoztatja      az
        ingatlantulajdonost, sem az eljárás során a  tárgyalásról  nem
        értesíti.  E  gyakorlat  alapja  az  indítványozó  által  szám
        szerint  meg nem hivatkozott, a bányászatról szóló  1993.  évi
        XLVIII.  törvény  végrehajtásáról szóló 203/1998.  (XII.  19.)
        Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 12. §-a. Vagyoni jogokat
        sértőnek  tartja  továbbá az egyik indítványozó  a  bányatelek
        ingatlan-nyilvántartásbeli feltüntetését.

        Egy másik indítványozó kérte továbbá, hogy az Alkotmánybíróság
        a tulajdoni szabályokkal összhangban álló törvényi szabályozás
        hiányában   állapítsa   meg   a   mulasztásban   megnyilvánuló
        alkotmányellenességet   és   a  jogalkotót   kötelezze   ennek
        megszüntetésére.

        Az  indítványozók szerint a Bt., illetve a Vhr. –  közvetve  –
        támadott rendelkezései az ingatlan tulajdonosa tulajdonjogának
        aránytalan  korlátozását  jelentik,  és  álláspontjuk  szerint
        ezért alkotmányellenesek. Az Alkotmánybíróság az eljárás során
        megkereste    az   indítványokkal   kapcsolatos    álláspontja
        megismerése  végett  a  gazdasági  minisztert  és   a   Magyar
        Bányászati Hivatal elnökét.

                                      II.
                                       
        1. Az Alkotmány indítványokkal érintett rendelkezései:
        „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.”
        „8.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
        „9.  § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben
        a   köztulajdon  és  a  magántulajdon  egyenjogú  és   egyenlő
        védelemben részesül.”
        „13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
        jogot.
        (2)  Tulajdont  kisajátítani csak kivételesen és  közérdekből,
        törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes,  feltétlen
        és azonnali kártalanítás mellett lehet.”

        2.  A  Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény  (a
        továbbiakban: Ptk.) indítvánnyal érintett rendelkezése:
        „108.  §  (1) Az ingatlan tulajdonosa tűrni köteles,  hogy  az
        erre   külön   jogszabályban   feljogosított   szervek   –   a
        szakfeladataik ellátásához szükséges mértékben – az  ingatlant
        időlegesen használják, arra használati jogot szerezzenek, vagy
        a  tulajdonjogát egyébként korlátozzák. Ebben  az  esetben  az
        ingatlan    tulajdonosát   az   akadályoztatás    (korlátozás)
        mértékének megfelelő kártalanítás illeti meg.
        (2)   Ha   a  használat  vagy  egyéb  korlátozás  az  ingatlan
        rendeltetésszerű   használatát   megszünteti   vagy   jelentős
        mértékben akadályozza, a tulajdonos az ingatlan megvásárlását,
        illetőleg kisajátítását kérheti.
        (3)   A   tulajdonjog  gyakorlásával  kapcsolatos   termelési,
        építésügyi,  egészségügyi, vízügyi és egyéb előírásokat  külön
        jogszabályok tartalmazzák.”
        „171.  §  (1)  Ingatlanra közérdekből  a  külön  jogszabályban
        feljogosított   szervek   javára   –   államigazgatási   szerv
        határozatával  –  szolgalmat vagy más használati  jogot  lehet
        alapítani. A használati jog alapításáért kártalanítás jár.
        (2)   A   használati  jog  alapításának  eseteit,  továbbá   a
        kártalanítás szabályait külön jogszabály állapítja meg.”

        3. A Bt. indítványokkal érintett rendelkezései:
        „26.  §  (3)  A bányatelket a bányavállalkozó kérelmére  –  az
        érdekelt    szakhatóságok   hozzájárulása    alapján    –    a
        bányafelügyelet határozatban állapítja meg. Az  eljárás  során
        az érdekelteknek nyilatkozni kell a tájrendezési terv alapjául
        szolgáló    újrahasznosítási   célról   is.    A    bányatelek
        megállapításáról a bányafelügyelet az érdekelteket értesíti és
        megkeresi  az  illetékes  földhivatalt,  a  bányateleknek   az
        ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzése végett.  Nem  kell
        az  ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni a  kőolaj,  földgáz
        (beleértve  a  széndioxid gázt is) kitermelésére megállapított
        bányatelket.   A  bányatelek  megállapítása  nem   minősül   a
        területigénybevétel megkezdésének.”
        „26.   §  (5)  A  bányatelek  megállapítása  és  az  ingatlan-
        nyilvántartásba  történt  bejegyzése  nem  változtatja  meg  a
        bányatelekkel   lefedett  felszíni  ingatlanok  tulajdonjogát,
        rendeltetését és használatát.”
        „38.  §  (1)  Az  ingatlan tulajdonosa (kezelője,  használója)
        köteles   tűrni,  hogy  a  bányavállalkozó  vagy  a   földtani
        kutatásra    jogosult   szervezet   az    ingatlanon,    annak
        rendeltetésszerű    használatát    nem    akadályozó     módon
        megfigyeléseket,  méréseket végezzen,  jeleket  helyezzen  el,
        illetve  az  ingatlan  felszíne alatt  vagy  felett  vezetéket
        létesítsen.  A bányavállalkozó, valamint a földtani  kutatásra
        jogosult   szervezet  e  tevékenységével  okozott  károkat   a
        bányakárokra vonatkozó szabályok szerint köteles megtéríteni.
        (2)  Az (1) bekezdés szerinti tevékenységnek kell tekinteni  a
        vezetékeknek  és  tartozékainak  esetenkénti  ellenőrzését,  a
        fenntartásával  és javításával kapcsolatos munkák  elvégzését,
        valamint a szeizmikus robbantást és felvételezést is.
        (3)   Az   ingatlan  rendeltetésszerű  használatát  akadályozó
        bányászati   létesítmények,  szállítóvezetékek,   a   kutatási
        műveletekhez  szükséges  berendezések  elhelyezése  céljára  –
        megállapodás  hiányában  –  a  bányavállalkozó   az   ingatlan
        használatára az építés, kutatás végzéséhez, annak befejezéséig
        szolgalom   alapítását  igényelheti.   Az   okozott   kárt   a
        bányakárokra vonatkozó szabályok szerint kell megtéríteni.  Az
        ingatlan  rendeltetésszerű használatát  akadályozó  bányászati
        létesítmények és szállítóvezetékek üzemeltetése – beleértve az
        üzemelés megszüntetésével járó tevékenységet is – időtartamára
        a   bányavállalkozó  kártalanítás  ellenében   szolgalmi   jog
        alapítását igényelheti.
        A  szolgalom  alapján a bányavállalkozó jogosult a tevékenység
        végzéséhez  szükséges  mértékben az ingatlan  igénybevételére,
        különösen   ellenőrzés,   javítás,  karbantartás,   kapacitás-
        fenntartás  és -bővítés, az üzemelés, a biztonság fenntartása,
        az  üzemzavar  megelőzése  és elhárítása  érdekében  szükséges
        intézkedések végrehajtására.
        Az  ingatlan  igénybevétele során esetenként  okozott  kárt  a
        bányakárokra  vonatkozó szabályok szerint kell megtéríteni.  A
        szolgalom   szerinti   korlátozással   megegyezően   kell   az
        ingatlanban  keletkezett hátrányt kiegyenlíteni.  A  szolgalom
        alapításáról, továbbá a kártalanítás módjáról és mértékéről  a
        bányavállalkozónak  az  ingatlan tulajdonosával  (kezelőjével,
        használójával)   ajánlat  megküldésével   kell   az   egyezség
        létrehozását megkísérelnie. Megegyezés hiányában  a  szolgalom
        alapítását  és az annak fejében járó kártalanítást  a  megyei,
        fővárosi  közigazgatási  hivatal  vezetője  állapítja  meg.  A
        megyei,  fővárosi közigazgatási hivatal vezetőjének határozata
        ellen  államigazgatási  úton  fellebbezésnek  helye  nincs.  A
        szolgalom  alapítását, annak jogalapját és mértékét  elrendelő
        határozat  kézhezvételét követő 30 napon belül a kártalanítást
        sérelmező  fél annak megváltoztatását kérheti a bíróságtól.  A
        megállapodáson és a hatósági határozaton alapuló  jog  a  Ptk.
        108.  §  és 171. §-ában, valamint az ingatlan-nyilvántartásról
        szóló  1997. évi CXLI. törvény 16. §-ának f) pontjában foglalt
        rendelkezések alkalmazása során azonos megítélés alá esik.
        (4)  Ha  az  elhelyezni tervezett bányászati létesítmények  az
        ingatlan   rendeltetésszerű  használatát   megszüntetik   vagy
        jelentős    mértékben    akadályozzák,    továbbá,    ha     a
        bányavállalkozónak a bányászati tevékenységhez  az  ingatlanra
        tartósan  szüksége van, az ingatlan megvásárlását,  illetve  a
        kezelő     jog     megszerzését     kezdeményezheti,     ennek
        eredménytelensége esetén a kisajátítását kérheti. Ez a jog  az
        ingatlan  tulajdonosát (kezelőjét) is megilleti, ha megítélése
        szerint  az  elhelyezett  bányászati létesítmény  az  ingatlan
        rendeltetésszerű   használatát  megszüntette   vagy   súlyosan
        akadályozza.  Az  ingatlan tulajdonosa (kezelője)  igényét,  a
        létesítmény elhelyezésétől számított 1 éven belül terjesztheti
        elő.
        (5)  A  koncessziós  szerződésben vállalt,  vagy  engedélyezés
        esetén  szükségessé váló kisajátítással kapcsolatban felmerült
        kiadásokat   (kártalanítás,   eljárási   költségek   stb.)   a
        bányavállalkozó  köteles  viselni.  A  kiadások   összegét   a
        bányavállalkozó köteles a kisajátítási eljárás lefolytatásával
        megbízott  szervezetnek megelőlegezni.  A  bányavállalkozót  a
        kisajátított ingatlanon – a bányászati jogosultsága időtartama
        alatt  –  megilletik  az  ingatlan  birtoklására  és  ingyenes
        használatára vonatkozó jogok.”
        „39.   §   (1)  A  bányatelek  határai  közt  fekvő  ingatlant
        telekalakítás  céljára  megosztani,  vagy  azon  építkezni  az
        illetékes    építésügyi    hatóságnak,    a    bányavállalkozó
        hozzájárulásával   adott  engedélyével   és   az   engedélyben
        megszabott feltételek megtartásával szabad.”

        4. A Vhr. indítványokkal érintett rendelkezései:
        „11.  §  (6)  A bányatelek megállapítási kérelemhez mellékelni
        kell
        a) a bányatelek műszaki leírását;
        b)   bányatelekkel,  illetve  bányatelken  végzett   műveletek
        hatásával  érintett  ingatlanok, felszíni  és  felszín  alatti
        létesítmények, vízfolyások vagy állóvizek meghatározását;
        c)  a b) pont szerinti ingatlanok tulajdonosainak (kezelőinek)
        név-  és  címjegyzékét  és  az érintett  ingatlanok  tulajdoni
        lapjainak 3 hónapnál nem régebbi hiteles másolatát;
        d)   a   fő   bányaveszélyek  szempontjából  való  minősítésre
        vonatkozó javaslatot;
        e) a bányatelek térképét;
        f) szilárdásvány bányászata esetében a tájrendezési előtervet,
        amelyben  közölni kell az érdekelt hatóságok által  előzetesen
        jóváhagyott újrahasznosítási célt.”
        „11.  §  (9)  Nem  kell  a (6) bekezdés c)  pontjában  foglalt
        adatokat   a   bányatelek  megállapítása   iránti   kérelemhez
        mellékelni  a  kőolaj és földgáz kinyerésére,  a  föld  alatti
        gáztárolásra,   továbbá  a  geotermikus  energia   kinyerésére
        szolgáló bányatelek megállapításához.”
        „12.    §   (1)   A   bányatelek   megállapítása   végett    a
        bányakapitányság a kérelmező, az érdekelt szakhatóságok, a már
        meglévő bányatelek jogosultjának, az MGSZ területi hivatala és
        a  települési önkormányzat képviselő-testülete képviselőjének,
        valamint – a 11. § (9) bekezdésében foglalt kivételekkel –  az
        ingatlantulajdonosok   bevonásával    tárgyalást    tart.    A
        bányakapitányság a bányatelek megállapítása felől az  érdekelt
        szakhatóságok  előírásainak, valamint az MGSZ szakvéleményének
        figyelembevételével határozatot hoz, és ebben  meghatározza  a
        bányászattal    járó    veszélyeztetés   elhárításához    vagy
        csökkentéséhez    szükséges    műszaki    intézkedéseket    és
        feltételeket,  szilárdásvány-bányászat  esetében  az  érdekelt
        hatóságok által előzetesen jóváhagyott újrahasznosítási  célt,
        továbbá   a   tájrendezési   előterv  alapján   meghatározható
        követelményeket.”

                                     III.
                                       
        Az indítványok részben megalapozottak.

        1.  Az  Alkotmány  13.  §  (1) bekezdése  szerint:  „A  Magyar
        Köztársaság   biztosítja  a  tulajdonhoz   való   jogot.”   Az
        Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata  szerint  a  tulajdonjog
        alapjog, amely azonban nem korlátozhatatlan [21/1990. (X.  4.)
        AB határozat ABH 1990, 73., 7/1991. (II. 28.) AB határozat ABH
        1991,  22.,  16/1991. (IV. 20.) AB határozat  ABH  1991,  58.,
        28/1991.  (VI.  3.) AB határozat ABH 1991, 88.,  4/1993.  (II.
        12.) AB határozat IV. 2. d) pont ABH 1993, 71., 64/1993. (XII.
        22.)   AB  határozat  ABH  1993,  373.].  Korábbi  döntéseiben
        rámutatott  az  Alkotmánybíróság  arra:  „A  tulajdon  közjogi
        megterhelése  az  alapjogvédelem területén vagy  a  közhatalmi
        beavatkozás  alkotmányellenességének kimondásához  és  így  az
        alapul  fekvő  jogszabály  megsemmisítéséhez  vezet,  vagy   a
        teherviselés  alkotmányosságának elismeréséhez, és  legfeljebb
        az  állaggarancia értékgaranciával való helyettesítéséhez.  Ez
        utóbbinak  az  Alkotmányban kifejezetten  szabályozott  szélső
        esete a 13. § (2) bekezdésben szabályozott kisajátítás, de  az
        értékgarancia   belépésének  más   esetei   is   lehetségesek”
        [64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373, 379.].
        A  bányászati  tevékenység  a közérdeket  hivatott  szolgálni,
        közelebbről  a lakosság energiával és bizonyos építőanyagokkal
        való    ellátását.    A   közérdek   még   a   legliberálisabb
        tulajdonfelfogás  szerint  is  lehetővé  teszi  a  tulajdonjog
        korlátozását; az Alkotmány 8. § (2) bekezdése is –  a  fentiek
        szerint – eleve teret enged az alapjogok, és így a tulajdonjog
        törvényi   korlátozásának,  amely  azonban  az  alapvető   jog
        lényeges tartalmára nem vonatkozhat. A tulajdon korlátozásához
        ugyanakkor a közérdek önmagában nem elégséges feltétel,  ahogy
        azt  az Alkotmánybíróság a 64/1993. (XII. 22.) AB határozatban
        kifejtette: „Az alapjogi tulajdonvédelem sajátosságai miatt az
        állami  beavatkozás alkotmányossága megítélésének  súlypontja,
        az  alkotmánybírósági értékelés voltaképpeni tere a cél és  az
        eszköz,  a  közérdek  és  a tulajdonkorlátozás  arányosságának
        megítélése lett. Az alapjog-korlátozás szükségessége,  illetve
        elkerülhetetlensége  vizsgálatánál itt eleve  figyelembe  kell
        venni,  hogy az Alkotmány 13. § (2) bekezdése a kisajátításhoz
        csupán  a  ’közérdeket’ kívánja meg, azaz, ha az értékgarancia
        érvényesül,  ennél  szigorúbb ’szükségesség’  nem  alkotmányos
        követelmény.”   A  korlátozás  közérdekűségének  vizsgálatával
        kapcsolatosan az Alkotmánybíróság megfogalmazta azt  is,  hogy
        „a   törvénnyel   érvényesített  ’közérdek’  alkotmánybírósági
        vizsgálata  ezért  nem  a törvényhozó választásának  feltétlen
        szükségességére   irányul,  hanem…  arra  kell   szorítkoznia,
        indokolt-e   a   közérdekre  hivatkozás,   illetve,   hogy   a
        ’közérdekű’  megoldás  nem sért-e önmagában  is  valamely  más
        alkotmányos   jogot  (például  a  hátrányos   megkülönböztetés
        tilalmát).” [ABH 1993, 373, 381-382.]
        Ez  a  korlátozás  tehát nem csorbíthatja az érintett  alapjog
        lényegi tartalmát, és nem sérthet más alkotmányos jogot.

        2.  Az  Alkotmány  9.  §  (1) bekezdése  alapján  Magyarország
        gazdasága  olyan  piacgazdaság, amelyben a  köztulajdon  és  a
        magántulajdon  egyenjogú és egyenlő védelemben  részesül.  „Az
        Alkotmány  9.  §  (1)  bekezdése vonatkozásában  kiemelendőnek
        tartja  az  Alkotmánybíróság,  hogy  az  a  köztulajdon  és  a
        magántulajdon egyenjogúságáról és egyenlő védelméről szól.  Ez
        a  tulajdoni formák egyenjogúságát és egyenlő védelmét, vagyis
        azt  jelenti,  hogy  a  magánszemély  magántulajdona  vagy   a
        magánvállalkozó magántulajdona a köztulajdonnal egyenrangú  és
        egyenlő   védelemben  részesül.”  [73/1992.  (XII.   28.)   AB
        határozat,  ABH 1992, 306, 307.] A Bt. támadott  rendelkezései
        és  az  indítványozók által hivatkozott alkotmányi rendelkezés
        között alkotmányossági összefüggés nem állapítható meg,  ezért
        az Alkotmánybíróság az erre vonatkozó indítványokat e részében
        elutasította.

        3.  A  bányatelek  sajátos jellegű intézmény: esetenként  igen
        nagy  kiterjedésű  is  lehet,  akár  több  ezer  ingatlant  is
        érinthet a területe, pl. föld alatti gáztárolás esetén.  Ebben
        az   esetben   tényleges  kitermelési  tevékenységet   (fúrás,
        kútképzés,  stb.)  a bányatelken belül csak néhány  ingatlanon
        végeznek.  Az  egyes, bányatelken végezhető  tevékenységek  is
        sokfélék,  előfordul,  hogy  csak kis  töredékét  érintik  egy
        ingatlannak,  más  esetekben  viszont  nagy  kiterjedésűek.  A
        bányatelekké   nyilvánításra  azért  van   szükség,   hogy   a
        bányavállalkozó  tevékenységét tisztázott  körülmények  között
        tudja  végezni,  vagyis  ki legyenek  jelölve  a  tevékenysége
        végzésének   földrajzi  határai.  A  tevékenység  azonban   az
        előbbiekben    leírtak   szerint   általában   semmiben    nem
        befolyásolja  a  felszíni állapotokat. Éppen  ezért  a  Bt.  –
        indítványokkal  támadott  – 26. § (5)  bekezdése  szerint:  „A
        bányatelek  alakítása  és az ingatlan-nyilvántartásba  történt
        bejegyzése  nem  változtatja  meg  a  bányatelekkel   lefedett
        felszíni    ingatlanok   tulajdonjogát,    rendeltetését    és
        használatát.”  Tehát  a fennálló állapotok  nem  változnak,  a
        tulajdonos   folytathatja   az   ingatlanán   addig    végzett
        tevékenységét. Ugyanakkor kétségtelen tény, hogy az  ingatlan-
        nyilvántartásba  is  bejegyzésre  kerülő  bányatelek-minősítés
        esetenként megnehezítheti, vagy akár lehetetlenné is teheti az
        ingatlan feletti rendelkezést (elidegenítését, megterhelését);
        ez  azonban  nem szükségszerű következmény, hiszen értéknövelő
        hatás  is jelentkezhet. Az egyik indítványozó szerint  ma  már
        maga   az   ingatlan-nyilvántartási  bejegyzés  is   sérti   a
        tulajdonhoz  való jogot, nézete szerint ott nem  lenne  szabad
        feltüntetni,   elegendő   lenne   annak   a   bányakapitányság
        nyilvántartásaiba való bejegyzése is. Az ilyen eljárás azonban
        az ingatlan-nyilvántartás elveivel lenne ellentétes, az mind a
        nyilvánosság,   mind   a  közhitelesség   elvét   sértené.   A
        tulajdonjog   alkotmányos  sérelme  önmagában  a  bányatelekké
        minősítés ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzésének ténye
        miatt nem állapítható meg. Kétségtelen, hogy a 39. § szerint a
        bányatelekké  minősítés  többek  között  azzal  jár,  hogy  az
        ingatlantulajdonos  bizonyos  új  építési   tevékenységet   az
        ingatlanán  a  továbbiakban csak az illetékes bányakapitányság
        engedélyével  és  a  bányavállalkozó hozzájárulásával  kezdhet
        meg.  Ez  azonban  nem  jelenti az  ilyen  tevékenység  teljes
        tilalmát.  Amikor  pedig  a  bányavállalkozó  építési  tilalom
        elrendelését  kéri,  akkor  köteles kártalanítást  fizetni  az
        érintett ingatlanok tulajdonosainak. Az értékgarancia ebben az
        esetben tehát megvalósul.

        4.   A   bányászati   tevékenység  azonban  többfajta   tűrési
        kötelezettséget   is  előír  a  bányatelek   területén   fekvő
        ingatlanok tulajdonosai számára.

        A) A „Felszíni ingatlantulajdon korlátozása” cím alatt a 38. §
        a    megfigyeléseket,   méréseket,   jelek   elhelyezését   és
        kutatásokat, valamint az ingatlan felszíne alatt  vagy  felett
        vezetékek elhelyezését szabályozza. A Bt. – a Ptk. 108. §-a és
        171.  §-a alapján – azonban ellentételezi is az ilyen  jellegű
        közérdekű  korlátozásokat, hiszen minden  esetben,  amikor  az
        ingatlan   rendeltetésszerű  használata  valamilyen  mértékben
        akadályozott,  vagy  a  bányászati tevékenység  károkat  okoz,
        kártalanítási kötelezettség terheli a bányatelek  jogosultját.
        Ilyen  kötelezettséget  ír elő a 38.  §  (1)  bekezdés  utolsó
        mondata,  amely  szerint  a rendeltetésszerű  használatot  nem
        akadályozó módon végzett megfigyelések, mérések, illetve jelek
        elhelyezése  és vezetékek létesítése során okozott  károkat  a
        bányakárokra  vonatkozó  szabályok szerint  kell  megtéríteni.
        Továbbá  védi a tulajdonos érdekeit a 38. § (3) bekezdése  is,
        amelynél   fogva  az  ingatlan  rendeltetésszerű   használatát
        akadályozó     korlátozások     (bányászati     létesítmények,
        szállítóvezetékek,     kutatási     műveletekhez     szükséges
        berendezések elhelyezése) esetén – megállapodás hiányában –  a
        bányavállalkozó  kártalanítás ellenében  szolgalom  alapítását
        igényelheti.   Az  ingatlan  igénybevétele  során   esetenként
        okozott  kárt a bányakárokra vonatkozó szabályok szerint  kell
        megtéríteni.  A  szolgalom szerinti korlátozással  megegyezően
        kell  az  ingatlanban  keletkezett hátrányt  kiegyenlíteni.  A
        szolgalom  alapításáról,  továbbá a kártalanítás  módjáról  és
        mértékéről  a  bányavállalkozónak az  ingatlan  tulajdonosával
        (kezelőjével,  használójával) ajánlat  megküldésével  kell  az
        egyezség  létrehozását megkísérelnie. Megegyezés  hiányában  a
        szolgalom alapítását és az annak fejében járó kártalanítást  a
        megyei, fővárosi közigazgatási hivatal vezetője állapítja meg.
        A   megyei,   fővárosi   közigazgatási   hivatal   vezetőjének
        határozata  ellen  államigazgatási úton  fellebbezésnek  helye
        nincs.  A  szolgalom alapítását, annak jogalapját és  mértékét
        elrendelő  határozat kézhezvételét követő  30  napon  belül  a
        kártalanítást sérelmező fél annak megváltoztatását  kérheti  a
        bíróságtól.  Még nagyobb korlátozások esetében,  tehát  ha  az
        elhelyezni  tervezett  bányászati  létesítmények  az  ingatlan
        rendeltetésszerű   használatát  megszüntetik   vagy   jelentős
        mértékben  akadályozzák, továbbá, ha  a  bányavállalkozónak  a
        bányászati tevékenységhez az ingatlanra tartósan szüksége van,
        az  ingatlan  megvásárlását, illetve a kezelő jog megszerzését
        kezdeményezheti.    Ennek    eredménytelensége    esetén     a
        kisajátítását  kérheti  nemcsak a  bányavállalkozó,  hanem  az
        ingatlan  tulajdonosa is, ha megítélése szerint az elhelyezett
        bányászati    létesítmény    az   ingatlan    rendeltetésszerű
        használatát   megszüntette,  vagy  súlyosan   akadályozza.   A
        tulajdonos  a  létesítmény elhelyezésétől számított  egy  éven
        belül kérheti az ingatlan megvásárlását vagy kisajátítását, ez
        kellő idő arra, hogy megalapozottan tudjon efelől dönteni.  Az
        értékgarancia tehát ezekben az esetekben is megvan. A Bt.  37.
        §-a   pedig   a   bányavállalkozó  által  okozott   bányakárok
        megtérítési  kötelezettségét írja elő,  továbbá  a  bányászati
        tevékenységgel  okozott  egyéb  károk  megtérítésére  a   Ptk.
        rendelkezései  az  irányadók, és a Bt.  37.  §  (6)  bekezdése
        alapján  az esedékessé vált, de az előírt határidőn belül  nem
        teljesített kártalanítási követelés, továbbá a már  kifizetett
        kártalanítást   meghaladó   többletkártalanítási    igény    a
        bányavállalkozó ellen indított polgári peres eljárás keretében
        érvényesíthetők.

        B) A bányatelek-alakítási eljárással kapcsolatban a Bt. 26.  §
        (3) bekezdése az eljárás fő vonalait határozza meg. Eszerint a
        bányatelket   a  bányavállalkozó  kérelmére  –   az   érdekelt
        szakhatóságok   hozzájárulása  alapján  –  a   bányafelügyelet
        határozatban  állapítja meg. Az eljárás során az érdekelteknek
        nyilatkozni   kell  a  tájrendezési  terv  alapjául   szolgáló
        zjrahasznosítási  célról is. A bányatelek  megállapításáról  a
        bányafelügyelet  az  érdekelteket  értesíti  és  megkeresi  az
        illetékes   földhivatalt,   a   bányateleknek   az   ingatlan-
        nyilvántartásba  történő  bejegyzése  végett.  Nem   kell   az
        ingatlan-nyilvántartásba  bejegyeztetni  a   kőolaj,   földgáz
        (beleértve  a  széndioxid gázt is) kitermelésére megállapított
        bányatelket. A bányatelek megállapítása nem minősül a terület-
        igénybevétel megkezdésének. A részletes eljárási szabályokat a
        Vhr.  11-12.  §-ai  tartalmazzák. Ezek  alapján  az  illetékes
        bányakapitányság  eljárása során köteles  tárgyalást  tartani,
        amelyre   az  ingatlantulajdonos(oka)t  is  meg  kell  idézni.
        Ugyanakkor – ahogy arra az egyik indítványozó rá is mutatott –
        bizonyos  esetekben  az  utóbbi kötelezettség  nem  terheli  a
        bányakapitányságot.  Ezeket az  eseteket  a  Vhr.  11.  §  (9)
        bekezdése – pontosabban annak az egyébként hibás visszautalása
        –  tartalmazza: nem kell a bányatelekkel, illetve  bányatelken
        végzett  műveletek hatásával érintett ingatlanok, felszíni  és
        felszín   alatti  létesítmények,  vízfolyások  vagy  állóvizek
        ingatlantulajdonosainak (kezelőinek) név- és  címjegyzékét  és
        az  érintett  ingatlanok tulajdoni lapjainak  3  hónapnál  nem
        régebbi  hiteles  másolatát a bányatelek megállapítása  iránti
        kérelemhez mellékelni a kőolaj és földgáz kinyerésére, a  föld
        alatti gáztárolásra, továbbá a geotermikus energia kinyerésére
        szolgáló   bányatelek  megállapításához.  Ilyenkor  tehát   az
        ingatlantulajdonos   tudta  nélkül   születhet   határozat   a
        bányatelek  alakításáról,  hiszen  a  Bt.  nem  írja  elő   az
        ügyfeleknek  az eljárás megindításáról való tájékoztatását.  A
        hivatkozott  beavatkozások  a  felszínen  nem  jelennek   meg,
        másrészt tekintettel a bányatelek olykor igen nagy, akár  több
        ezer ingatlant is érintő kiterjedésére, a tárgyalás megtartása
        lehetetlen lenne.

        Fentiek  alapján a Bt. támadott rendelkezései – a Ptk. idézett
        rendelkezésével együtt vizsgálva – nem vezetnek a  tulajdonjog
        olyan   mérvű,  ellentételezés  nélküli  korlátozására,  amely
        alkotmányellenes   lenne,   ezért   az   Alkotmánybíróság   az
        alkotmányjogi   panaszt   és   a   jogszabályi   rendelkezések
        alkotmányellenességének   utólagos    vizsgálatára    irányuló
        indítványoknak a Bt. 26. § (3) és (5) bekezdései, 38. § (1)  –
        (5)   bekezdései,   valamint  a   39.   §   (1)   bekezdésének
        megsemmisítésére irányuló részeit elutasítja.

        5.  Az  Abtv.  49.  §  (1)  bekezdése szerint  a  mulasztásban
        megnyilvánuló   alkotmányellenesség   megállapítására    akkor
        kerülhet   sor,   ha   a   jogalkotó   szerv   a   jogszabályi
        felhatalmazásból  származó jogalkotói feladatát  elmulasztotta
        és   ezzel  alkotmányellenességet  idézett  elő.  „E  törvényi
        rendelkezés   alkalmazása  során  a  két   feltételnek   –   a
        mulasztásnak  és  az ennek folytán előidézett alkotmányellenes
        helyzetnek  –  együttesen kell fennállnia.”  [1395/E/1996.  AB
        határozat, ABH 1998, 667, 669.]
        Az  Alkotmánybíróság  állandó gyakorlata szerint  a  jogalkotó
        szerv   jogalkotási   kötelezettségének  konkrét   jogszabályi
        felhatalmazás   nélkül  is  köteles  eleget   tenni,   ha   az
        alkotmányellenes helyzet – a jogi szabályozás iránti  igény  –
        annak  nyomán  állott  elő,  hogy az  állam  jogszabályi  úton
        avatkozott    bizonyos   életviszonyokba,   és   ezáltal    az
        állampolgárok  egy  csoportját megfosztotta alkotmányos  jogai
        irvényesítésének   lehetőségétől.  [22/1990.   (X.   16.)   AB
        határozat, ABH 1990, 83, 86.] Az Alkotmánybíróság mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg akkor  is,  ha
        alapjog   érvényesüléséhez  szükséges  jogszabályi   garanciák
        hiányoznak. [37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH  1992,  227,
        232.]
        Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban      megnyilvánuló
        alkotmánysértést  nemcsak  akkor  állapít  meg,  ha  az  adott
        tárgykörre vonatkozóan semmilyen szabály nincs [35/1992.  (VI.
        10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor is, ha az
        adott    szabályozási   koncepción   belül   az   Alkotmányból
        levezethető   tartalmú   jogszabályi   rendelkezés   hiányzik.
        [22/1995.  (III.  31.)  AB határozat,  ABH  1995,  108,  113.,
        29/1997.  (IV.  29.)  AB határozat, ABH  1997,  122,  128.]  A
        szabályozás  tartalmának hiányos voltából eredő alkotmánysértő
        mulasztás  megállapítása  esetében  is  a  mulasztás  vagy   a
        kifejezett  jogszabályi  felhatalmazáson  nyugvó,  vagy  ennek
        hiányában,   a   feltétlen   jogszabályi   rendezést   igénylő
        jogalkotói kötelezettség elmulasztásán alapul. [4/1999.  (III.
        31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 57.]
        Az    Alkotmánybíróság    gyakorlata   szerint    mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmányellenesség akkor is megállapítható,  ha
        a  jogalkotó nem megfelelő tartalommal szabályozott és ezáltal
        alkotmányellenes  helyzet  állt  elő.  [15/1998.  (V.  8.)  AB
        határozat, ABH 1998, 132, 138-139.]

        Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint – mivel a bányatelekké
        történő  minősítés  hosszabb ideig függő helyzetet  teremt  az
        ingatlantulajdonos  tulajdonosi  jogainak  gyakorlásában   (az
        ingatlan-nyilvántartásban   a   tulajdoni   lapra   bejegyzik,
        esetlegesen építési korlátozás vagy tilalom elrendelése  stb.)
        – a bányatelekre vonatkozó hatályos előírások nem megfelelően,
        nem  differenciáltan  állapítják meg  az  érintett  ingatlanra
        vonatkozó  szabályokat. A Bt. 26. § (5)  bekezdése  szerint  a
        bányatelek   megállapítása   és  az   ingatlan-nyilvántartásba
        történt   bejegyzése  nem  változtatja  meg  a   bányatelekkel
        lefedett  felszíni ingatlanok tulajdonjogát, rendeltetését  és
        használatát.   E   törvényi  rendelkezés  a   gyakorlatban   a
        tulajdonjogra  vonatkozóan teljeskörűen érvényesül  az  összes
        bányatelek  vonatkozásában, s a rendeltetésre és a használatra
        vonatkozóan  ugyancsak  érvényesül azoknál  a  bányatelkeknél,
        amelyeknél  a  bányászati tevékenység a felszín alatt  folyik.
        Azonban  más  korlátozást  jelent  a  bányatelekké  minősítése
        azoknak az ingatlanoknak, amelyeken később felszíni műveléssel
        lehet az ásványokat kitermelni. Az ilyen ingatlanok esetében a
        bányatelekké  nyilvánítás  azzal  a  hatással  jár,  hogy   az
        ingatlant  ki fogják sajátítani, ha a bányaművelést megkezdik.
        Mivel  a  jogi szabályozás – a koncesszió, a vezetékjog  és  a
        használati jog létesítésének kivételével [Bt. 15. §,  38/C.  §
        (5)  bekezdése és 38/D. § (5) bekezdése] – semmiféle határidőt
        nem   állapít  meg,  hogy  milyen  határidőn  belül   kell   a
        bányatelekké  nyilvánítás után megkezdeni a bányaművelést,  az
        ilyen  bányatelekké  nyilvánítás  tartósan  forgalomképtelenné
        teheti  az  ingatlant, hiszen az ingatlan  új  rendeltetésében
        érdekeltsége  csak  a  bányavállalkozónak  van.   A   felszíni
        bányászati  tevékenység  (kő-, sóder-, lignitkitermelés  stb.)
        esetében   a   bányatelekkel  lefedett   felszíni   ingatlanok
        rendeltetése és használata megváltozik. A kialakult  gyakorlat
        szerint a bányatelek bejegyzése az érintett területen azonnali
        pozitív   vagy  negatív  irányú  értékeltolódást   idéz   elő.
        Különösen   érzékelhető   ez,   ha   figyelembe   vesszük    a
        bányavállalkozónak a Bt. 39. §-ában a telekalapítással  és  az
        építési tilalom elrendelésével kapcsolatos jogait. A Vhr.  12.
        §  (1)  bekezdése  alapján a bányatelek megállapítása  ügyében
        tartott tárgyaláson az ingatlantulajdonost meg kell hallgatni,
        de jogszabályi kötelezettség nincs arra nézve, hogy véleményét
        a   határozathozatalnál  figyelembe  kell-e  venni.   Így   az
        ingatlantulajdonos  polgári jogi érdekei csak  a  későbbiekben
        kérelmére   és   megelőlegezett  költségére   érvényesíthetők.
        Ezekben  az esetekben, amíg a kisajátításra nem kerül  sor,  a
        bányatelekké nyilvánítás a bányászati tevékenység megkezdésére
        vonatkozó  határidő hiánya miatt – a koncesszió, a  vezetékjog
        és  a  használati jog kivételével – valóban aránytalan  terhet
        jelent és jogbizonytalanságot eredményez a tulajdonos számára.
        Megint   más  hatással  bír  az  idegen  ingatlanok  tulajdoni
        viszonyaira  a bányatelekké nyilvánítás azokban az  esetekben,
        amikor  a bányászati tevékenység semmiféle tulajdont korlátozó
        beavatkozást  nem igényel. (Például a kőolaj-  és  földgázmező
        feletti  azon  ingatlanok, amelyeket csak azért nyilvánítottak
        bányatelekké, mert a kitermelendő mező felett helyezkednek el,
        de  a  kitermelés tőlük jelentős távolságra – esetenként  több
        kilométerrel  odébb  –  folyik.) Ezekben  az  esetekben  pedig
        aránytalan  terhet jelentenek a tulajdonosok  számára  azok  a
        bányatelekhez  fűződő  tulajdont korlátozó  jogosítványok  (az
        építkezéshez, telekalakításhoz a bányavállalkozó hozzájárulása
        kell),  amelyek  a bányavállalkozót megilletik.  Vannak  olyan
        bányatelekké  nyilvánított ingatlanok is, amelyek  esetében  a
        bányaművelés  mélyművelést jelent és csak az  ingatlantulajdon
        részleges   korlátozását  igényli  (szolgalmi  jog  alapítása,
        építési  tilalom  elrendelése stb.) Mindezekre  tekintettel  a
        jogalkotói    mulasztás   abban   áll,   hogy   a    határidők
        megállapításának hiányában a Bt. nem teremti meg  teljeskörűen
        a   tulajdonvédelem  garanciáit.  Nem  szabályozza  továbbá  a
        bányatelek  kijelölésének  anyagi  jogi  szabályait,  és   nem
        differenciál  a bányászati tevékenységek szerint a  bányatelki
        minősítéshez kapcsolódó korlátozások tekintetében. A korlátozó
        jogosítványok egy része tekintetében (méghozzá a leggyakrabban
        előforduló  jogosítványok  esetén) nem  szabályozza  pontosan,
        hogy  mely  esetekben,  milyen  feltételek  mellett  élhet   a
        bányavállalkozó  a  bányatelek határai között  fekvő  ingatlan
        tulajdonjogát  korlátozó  jogosítványaival  (mely   feltételek
        esetén  tagadhatja  meg  az építéshez,  telekalakításhoz  való
        hozzájárulását, mikor kérheti építési tilalom elrendelését). A
        bányavállalkozó  hozzájárulása az  építési  és  telekalakítási
        tevékenységekhez     egyébként     is     problematikus.     A
        bányavállalkozónak  nem  érdeke,  hogy  az   építési   tilalom
        elrendelését  kérje,  mert akkor a Bt.  39.  §  (2)  bekezdése
        alapján  kártalanítási kötelezettsége van. Sokkal  egyszerűbb,
        ha az építkezéshez nem járul hozzá, mivel ott a Bt. nem mondja
        ki a kártalanítási kötelezettséget. Ezzel a szabályozással (se
        feltételek,  se  kártalanítás)  vissza  lehet   élni.   Ha   a
        bányatelekké   nyilvánítás   magában   hordozza   a   jövőbeni
        kisajátítás,    vagy   más   erőteljes   közjogi    korlátozás
        szükségességét,  akkor  garanciális  szabályokra  van  szükség
        ahhoz,  hogy  a bányatelekké minősítés ne jelentsen  egy  örök
        időkig    szóló    függő   helyzetet.   Az    Alkotmánybíróság
        megállapította,  hogy  az  állam jogszabályi  úton  avatkozott
        polgári  jogi  életviszonyokba  a  bányatelek  megállapítására
        vonatkozó  szabályok megalkotásakor, és a  bányatelkek  eltérő
        rendeltetésének,  használati  módjának  megfelelő  tulajdonosi
        érdekérvényesítés   nem   differenciált   szabályozásával   az
        állampolgárok  egy  csoportját megfosztotta alkotmányos  jogai
        érvényesítésének     lehetőségétől.    Ennek     következtében
        mulasztásban   megnyilvánuló  alkotmányellenes  helyzet   jött
        létre,   mert   a   törvényalkotó  a  Bt.-ben   a   bányatelek
        megállapítása   során  –  a  bányatelek   rendeltetésének   és
        használatának  megfelelően – az érintett  ingatlantulajdonosok
        részére  a  differenciálatlan szabályozás miatt a  tulajdonhoz
        való jog garanciáit az egyes tulajdoni korlátozásokkal szemben
        teljeskörűen  nem biztosította (az eljárásra vonatkozó  érdemi
        nyilatkozattétel, felszíni bányászati tevékenységre  alapított
        bányatelek   esetén  azonnali  kártérítési  kötelezettség   az
        építési     korlátozás     vagy     tilalom     elrendelésének
        kezdeményezésénél stb.). Ezért az Alkotmánybíróság felhívta az
        Országgyűlést, hogy szabályozási feladatának 2004. december 15-
        ig tegyen eleget.

        A  határozatnak a Magyar Közlönyben való közzététele az  Abtv.
        41. §-án alapul.
                                 Dr. Holló András
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bihari Mihály                        Dr. Czúcz Ottó
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró

              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              előadó alkotmánybíró                      alkotmánybíró

              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Act XLVIII of 1993 on Mining concerning the full scale of rules guaranteeing the proportionality of therestriction of ownership and serving the protection of the property right of owners of realestates located in the area of a mine plot
          Number of the Decision:
          .
          1/2004. (II. 12.)
          Date of the decision:
          .
          02/09/2004
          .
          .
          en_0001_2004.pdfen_0001_2004.pdf