English
Hungarian
Ügyszám:
.
431/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Sólyom László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 17/1993. (III. 19.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/157
.
A döntés kelte: Budapest, 03/16/1993
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság   jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      vizsgálatára    irányuló     indítványok,   valamint mulasztásban
      megnyilvánuló   alkotmányellenesség    megszüntetésére hivatalból
      indított   eljárás    alapján  -   Dr.  Vörös  Imre alkotmánybíró
      különvéleményével - meghozta a következető

                                határozatot:

      A   1047/1974. (IX.18.)   MT  határozat   6.  pontja   - amelynek
      alkotmányellenességét az   Alkotmánybíróság  37/1992. (VI.10.) AB
      határozatával megállapította   -  azon  a napon  veszti hatályát,
      amelyen   hatályba    lép  a   közszolgálati  rádió  és televízió
      felügyeletéről szóló   az a  törvény, amellyel az Országgyűlés az
      Alkotmány   61. §  (4)    bekezdésében   meghatározott jogalkotói
      feladatát    teljesíti,     s   ezzel   a   mulasztásával okozott
      alkotmányellenes helyzetet megszünteti.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a  határozatát  a  Magyar   Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

        1. Az   Alkotmánybíróság jelen  ügyben 1992.  június 8-án kelt 4.
        sorszámú határozatával,   melyet 37/1992. (VI.10.) AB számon tett
        közzé, megállapította   az  1047/1974. (IX.18.)  MT  határozat 6.
        pontja (   a  továbbiakban  MTh. )  alkotmányellenességét,  de az
        alkotmányellenes    rendelkezés      megsemmisítése  időpontjának
        meghatározása   tekintetében   az  eljárást  1992. november 30-ig
        felfüggesztette. Ugyanezzel   a határozatával az Alkotmánybíróság
        azt is   megállapította,  hogy  az Országgyűlés  elmulasztotta az
        Alkotmány   61. §  (4)    bekezdésében   meghatározott jogalkotói
        feladatát. Ezért   az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyűlést,
        hogy a   közszolgálati rádió és televízió felügyeletéről, továbbá
        a kereskedelmi   rádió és televízió engedélyezéséről, illetőleg a
        rádióval és   televízióval kapcsolatos tájékoztatási monopóliumok
        megakadályozásáról   szóló    törvényt,  vagy   törvényeket 1992.
        november 30-ig alkossa meg.

        2. A  határozatban megszabott határidő eredménytelenül letelt. Az
        Alkotmánybíróság   1992.    december   1-jén   kelt   4. sorszámú
        végzésével ezért   elrendelte az MTh. megsemmisítése időpontjának
        meghatározása tekintetében felfüggesztett eljárás folytatását.

        3. A   3.  sorszámú  határozat indokolásában  az Alkotmánybíróság
        kifejtette, hogy   az MTh.  6. pontja nem azért alkotmányellenes,
        mert a   Magyar   Rádió  és  a  Magyar  Televízió felügyeletét  a
        Kormányra   bízza,    hanem  azért   mert  semmilyen  törvény nem
        tartalmazza   a    rádió    és   a   televízió   vonatkozásában a
        véleményszabadság érvényesülését   biztosító  jogi  és szervezeti
        rendelkezéseket. Az   Alkotmánybíróság -  a 64/1992. (XII.11.) AB
        végzéssel összhangban   -  ismételten  rámutat arra,  hogy  ez az
        alkotmányellenes helyzet  nem orvosolható sem a kormányfelügyelet
        megszüntetésével, sem   más szervre  bízásával, sem bármilyen más
        részkérdés  szabályozásával,   hanem  kizárólag   a   garanciális
        szabályok megalkotásával.

        Az   Alkotmánybíróság    nyomatékosan  felhívja   az Országgyűlés
        figyelmét az   alkotmányellenes mulasztásra. Az Alkotmány 61.§(4)
        bekezdése az   Országgyűlést  kötelezi arra, hogy a közszolgálati
        rádió, televízió   és hírügynökség  felügyeletéről a  pártok és a
        képviselők   kölcsönös    engedményekkel  legalább   a minősített
        többséget elérően közös álláspontot alakítsanak ki.

        Amíg viszont   az Országgyűlés nem tesz eleget kötelességének, az
        Alkotmánybíróság a  37/1992. (VI.10.) AB határozat indokolása IV.
        részében   kifejtett    érveivel   megegyezően,   a  helyzet jogi
        kezelhetőségének érdekében az MTh-t nem semmisíti meg.
                                 Dr. Sólyom László
                                előadó alkotmánybíró
                             az Alkotmánybíróság elnöke

                     Dr. Ádám Antal          Dr. Herczegh Géza
                      alkotmánybíró             alkotmánybíró

                     Dr. Kilényi Géza         Dr. Schmidt Péter
                      alkotmánybíró              alkotmánybíró

                    Dr. Szabó András      Dr. Tersztyánszky Ödön
                     alkotmánybíró                alkotmánybíró

                                   Dr. Vörös Imre
                                   alkotmánybíró
          Dr. Vörös Imre alkotmánybíró különvéleménye

          1. Az   Alkotmánybíróság   37/1992. (VI.10.) AB  határozatában az
          alkotmányellenesnek minősített  1047/1974. (IX.18.) MT. határozat
          6. pontja   megsemmisítésének  időpontja  meghatározását helyezte
          kilátásba az   esetben, amennyiben az Országgyűlés 1992. november
          30-áig a  közszolgálati rádió  és televízió  felügyeletéről szóló
          törvényt nem   fogadja  el.  Ez a  döntés okszerűen következik az
          Alkotmánybíróság alkotmányos   funkciójából,  mely  ez esetben az
          alkotmányellenes helyzetnek   a  jogszabály  megsemmisítése révén
          történő megszüntetése.   Ezt a funkciót fejezi ki az Alkotmánynak
          az Alkotmánybíróság   hatásköréről rendelkező 32/A.§(2) bekezdése
          (   "alkotmányellenesség    megállapítása  esetén megsemmisíti  a
          törvényeket és   más   jogszabályokat"  )  .  Ezzel egybehangzóan
          rendelkezik az   Alkotmánybíróságról szóló  1989. évi  XXXII. tv.
          40. §-a is ( továbbiakban: Abtv ) .

          E jogszabályi   rendelkezések az  Alkotmánybíróságnak alkotmányos
          kötelezettségévé teszik  a megsemmisítést: az Alkotmánybíróságnak
          nincs      mérlegelési       joga    a    tekintetben,    hogy az
          alkotmányellenesnek   deklarált   jogszabályt megsemmisíti-e, még
          akkor sem, ha ez adott esetben jogbizonytalansághoz vezet.

          2. Az   Abtv  azonban  -  számolva  az  alkotmányellenesség és  a
          jogbiztonság közötti  konfliktus lehetőségével - arra lehetőséget
          ad [   43.§(4) bek.  ] ,  hogy az  alkotmánybíróság mérlegelje  a
          megsemmisítés időpontjának   meghatározását,  és  az időpontot  a
          jogbiztonság   szem   előtt   tartásával   határozza   meg.

          Az  Alkotmánybíróságnak   tehát    módja  van  az  időhatározásra
          vonatkozó  keretek   [  Abtv   43.§(4)  bek.   ]   között   annak
          mérlegelésére, hogy  a jogbiztonság  szempontjára  is figyelemmel
          az  alkotmányellenesnek  deklarált  jogszabály    által  érintett
          helyzet  jogi   kezelhetőségét  fenntartsa.  A    jogalkotó    az
          időhatározás   mérlegelésen nyugvó lehetővé tételével  szabta meg
          azt  a     végső   határt,   ameddig   az   Alkotmánybíróság   az
          alkotmányellenes  helyzet     és  a  jogbiztonság  konfliktusának
          feloldásában   elmehet. Ezen  túlmenően a    jogalkotó nem kívánt
          az Alkotmánybíróság  számára mérlegelési lehetőséget biztosítani:
          az   alkotmányellenességnek   az   alkotmányozó (  a jogalkotó  )
          szándéka   szerint    az     Alkotmánybíróság által meghatározott
          időpontban   meg kell   szűnnie.  Az alkotmányellenes  helyzetnek
          meghatározatlan     ideig  történő     tolerálása   ugyanis     a
          jogbiztonság (   a helyzet jogi kezelhetősége ) szempontjával már
          nem indokolható,   de   ellentétes  lenne  az alkotmánybíráskodás
          említett funkciójával   és  az  Alkotmánybíróság  ebből okszerűen
          következő,   az    Alkotmányban  és  az  Abtv-ben tételes jogilag
          rögzített    hatáskörével     is.   Sőt:   az alkotmányellenesség
          bizonytalan    ideig     történő   fennmaradása   éppen   magát a
          jogbiztonságot ásná alá.

          3. Az   alkotmánybíróság megsemmisítési  hatásköre nem véletlenül
          kötődik   tételesjogilag    az  időhatározáshoz.  Az időhatározás
          ugyanis az   a jogintézmény, amellyel a jogi hatály beálltát vagy
          megszűnését időponthoz   kötik.  Ezzel  szemben a  feltétel olyan
          bizonytalan jövőbeli   esemény, melynek  bekövetkeztétől a hatály
          beállása, vagy   megszűnése   függ.  A  két  jogintézmény közötti
          különbség abban   áll, hogy míg a feltétel fogalmilag bizonytalan
          esemény, melynek  bekövetkezése is ennek megfelelően bizonytalan,
          az időhatározás: az időpont bekövetkezése mindig biztos.

          4.   Az    Alkotmány   és   az   Abtv   tehát   dogmatikailag, de
          jogpolitikailag is  indokoltan tagadja meg az Alkotmánybíróságtól
          -   hatáskörére    vonatkoztatva  -  azt  a  lehetőséget, hogy  a
          megsemmisítést feltétel   -  és  nem  időpont  - meghatározásától
          tehesse függővé. Ilyen hatásköre az Alkotmánybíróságnak nincs.

          5.   Az    adott  esetben   határozatában  az Alkotmánybíróság  a
          megsemmisítést ahhoz   a feltételhez  köti, hogy  az Országgyűlés
          majd    megalkotja      a   közszolgálati    rádió   és televízió
          felügyeletéről szóló   törvényt.  Erre  sem az  Alkotmány, sem az
          Abtv nem   ad jogi  lehetőséget. Az időhatározástóli tartózkodást
          ugyanis   nem   ellensúlyozza  -  a  megsemmisítésre vonatkozó  -
          feltétel   szabása.    Sőt:   a   feltétel   megfogalmazásával az
          Alkotmánybíróság       az         Országgyűlésre       hárítja az
          alkotmányellenesség   megszüntetésének    feladatát,    holott az
          Országgyűlés -   ismeretes  módon  - a  rendelkezésére álló  - az
          alkotmánybíróság   által    rendelkezésére  bocsátott   - féléves
          határidőn belül   nem tudta  megalkotni a kérdéses törvényt. Ez a
          körülmény   ékes    példája  annak,  hogy  az alkotmányellenesség
          megszüntetését nem  lehet egyedül és végső soron magára a pozitív
          jogalkotóra   bízni.   Az  Alkotmánybíróság  alkotmányos feladata
          éppen az,   hogy  az  alkotmányellenes helyzetet  végső  soron az
          időhatározás bizonyosságával megszüntesse.

          Nem kétséges,   hogy a megsemmisítés ebben az esetben nem rendezi
          a   közszolgálati    rádióra  és   televízióra  vonatkozó törvény
          megalkotásának       elmaradása        miatt   amúgy  is fennálló
          alkotmányellenességet.    Ez     azonban   ennek   az   ügynek az
          elbírálásától független   kérdés, hiszen jogalkotási hatásköre az
          Alkotmánybíróságnak nincs.   Másfelől  viszont  sem az Alkotmány,
          sem   az    Abtv   nem   ad  jogi   lehetőséget   arra,   hogy az
          Alkotmánybíróság tartózkodjon   valamely alkotmányellenes helyzet
          megszüntetésétől pusztán   azért, mert a megsemmisítéssel nem old
          meg egy  másik -  jelen esetben egy törvény megalkotásának  adódó
          elmaradásából adódó - alkotmányellenességet.

          Budapest, 1993. március 16.
                                                             Dr. Vörös Imre
                                                              alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            The control over public radio and television
            Number of the Decision:
            .
            17/1993. (III. 19.)
            Date of the decision:
            .
            03/16/1993
            Summary:
            The Constitutional Court had previously declared a Government decree on the control over public radio and television to be unconstitutional. The Court set a deadline for the legislature to enact a law on mass media. The deadline expired without success. Now the Court ruled that the unconstitutional decree will be abrogated only on the very day when the newly enacted law on radio and television enters into force.
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1993-1-007
            .