A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos megállapítására irányuló indítvány alapján
meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a helyi adókról szóló 1990. évi C.
törvény 15. § a ) pontja, 16. § a ) pontja, 20. § a )
pontja, valamint 21. § a ) pontja alkotmányellenességének
megállapítása és megsemmisítése iránt benyújtott
indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó álláspontja szerint az Alkotmány
70/A. §-át valamint 70/I. §-át sértik a helyi adókról
szóló 1990. évi C. törvénynek ( a továbbiakban : Htv. )
azok a rendelkezései, amelyek az építményadó, valamint a
telekadó mértének az építmény, illetőleg a telek területe
alapján történő megállapítását szabályozzák.
Ez a szabályozás a beépítetlen telkek esetén lényegesen
magasabb adó kivetését teszi lehetővé mint a beépített
telkek esetén, mert beépített telkek esetén csak építmény
adó megállapítására van mód, és az építmény adó esetén az
építmény hasznos alapterülete képezi az adó alapját, míg
beépítetlen telkek esetén a telek területe minősül az adó
alapjának.
Az indítványozó véleménye az, hogy ez hátrányos vagyoni
megkülönböztetést jelent a beépítetlen telkek
tulajdonosai rovására és sérti az arányos közteherviselés
elvét is mert a szegényeket, akik nem tudták telküket
beépíteni hátrányosabban érinti, mint a gazdagokat.
II.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvány
alaptalan.
1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint nincs
tartalmi összefüggés az indítványozó által vitatott
jogszabályhelyek és az Alkotmány 70/A. §-ában
megfogalmazott jogegyenlőség elve között. Az Alkotmány e
rendelkezése csak az azonos szabályozási kör alá vont
alanyok közötti olyan alkotmányos indok nélkül tett
különbségtételt tilalmazza, amelynek következtében egyes
jogalanyok hátrányos helyzetbe kerülnek. A
jogegyenlőségnek úgyanazon jogosultság vagy kötelezettség
tekintetében kell fennállnia. Az építményadó és a
telekadó a helyi adókon belül két különböző adónemet,
különböző szabályozási tárgyat jelent.
Így tehát a Htv.-nek azok a rendelkezései, amelyek a két
adónemnél különbözőképpen állapítják meg az adó alapját
és mértékét, nem érintik az Alkotmány 70/A. §-ában
foglaltakat.
2. Nem helytállóak az indítványozónak az Alkotmány
70/I. §-ában foglaltakkal kapcsolatos megállapításai sem.
Az Alkotmány 70/I. §-a szerint minden állampolgár köteles
jövedelmi és vagyoni viszonyainak megfelelően a
közterhekhez hozzájárulni. Ez a rendelkezés
állampolgári kötelezettségként fogalmazza meg a
közteherviselés elvét. A közterhekhez való hozzájárulás
mértéke tekintetében egyedül azt a követelményt
támasztja, hogy annak meg kell felelnie, arányosnak kell
lennie az állampolgárok jövedelmi és vagyoni
viszonyaival.
A Htv. az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésének
d ) pontjában foglaltaknak megfelelően a helyi adózásnak
a kereteit szabályozza. A Htv.-ből a közterhekhez való
hozzájárulási kötelezettség, adókötelezettség közvetlenül
nem keletkezik. A törvény keretei között az önkormányzat
képviselőtestületének joga a helyi adók megállapítása.
Adómegállapítási joga körében az önkormányzatot nagy
döntési szabadság illeti meg. Dönt arról, hogy
egyáltalán állapít-e meg helyi adót, a törvényben
szabályozott helyi adónemek közül melyeket vezet be, a
törvényben meghatározott határokon belül megállapítja az
adó mértékét, módjában áll az is, hogy a törvényben
meghatározott adómentességeken és adókedvezményeken túl
további mentességeket, kedvezményeket állapítson meg. A
Htv. 6. § c ) pontja alapján az önkormányzat
adómegállapítási joga arra terjed ki, hogy " az adó
mértékét a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat
gazdálkodási követelményeihez és az az adóalanyok
teherviselő képességéhez igazodóan - a törvényben
meghatározott felső ( adómaximum ) határokra figyelemmel
- megállapítsa " . Ennek megfelelően a képviselőtestület
az adó mértékét úgy köteles megállapítani, hogy az
igazodjon az adózók teherviselő képességéhez.
Mindezeknek megfelelően a helyi adókról szóló 1990. évi
C. törvény rendelkezései önmagukban nem sértik az
Alkotmány 70/I. §-ában megfogalmazott arányos
közteherviselés elvét, mert adókötelezettség az
adóalanyok számára csak az önkormányzat képviselő
testülete által - a törvény előirásainak
figyelembevételével - alkotott rendeletéből származik.
Az, hogy valamely helyi adó megállapítása megfelel-e az
Alkotmány 70/I. §-ában foglaltaknak, csak konkrétan, a
helyi adóról szóló önkormányzati rendelet alapján
vizsgálható.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |