Hungarian
Ügyszám:
.
1827/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1827/B/1991. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/531
.
A döntés kelte: Budapest, 04/21/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság   jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos  megállapítására   irányuló  indítvány   alapján
    meghozta a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság  a helyi  adókról szóló  1990. évi C.
    törvény 15. § a ) pontja,  16. §  a )  pontja, 20.  § a )
    pontja, valamint 21. § a ) pontja alkotmányellenességének
    megállapítása   és    megsemmisítése   iránt   benyújtott
    indítványt elutasítja.
                              Indokolás

                                 I.
      Az  indítványozó   álláspontja   szerint   az   Alkotmány
      70/A. §-át valamint  70/I. §-át sértik  a  helyi  adókról
      szóló 1990.  évi C.  törvénynek ( a továbbiakban : Htv. )
      azok a  rendelkezései, amelyek az építményadó, valamint a
      telekadó mértének az építmény, illetőleg a telek területe
      alapján történő megállapítását szabályozzák.

      Ez a  szabályozás a  beépítetlen telkek esetén lényegesen
      magasabb adó  kivetését teszi  lehetővé mint  a beépített
      telkek esetén, mert beépített telkek esetén csak építmény
      adó megállapítására van mód, és az építmény adó esetén az
      építmény hasznos  alapterülete képezi az adó alapját, míg
      beépítetlen telkek esetén a telek területe minősül az adó
      alapjának.

      Az indítványozó  véleménye az,  hogy ez hátrányos vagyoni
      megkülönböztetést    jelent    a    beépítetlen    telkek
      tulajdonosai rovására és sérti az arányos közteherviselés
      elvét is  mert a  szegényeket, akik  nem tudták  telküket
      beépíteni hátrányosabban érinti, mint a gazdagokat.

                                 II.

      Az Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  indítvány
      alaptalan.

      1.     Az  Alkotmánybíróság   álláspontja  szerint  nincs
      tartalmi  összefüggés   az  indítványozó  által  vitatott
      jogszabályhelyek    és    az    Alkotmány    70/A. §-ában
      megfogalmazott jogegyenlőség elve között.  Az Alkotmány e
      rendelkezése csak  az azonos  szabályozási kör  alá  vont
      alanyok  közötti  olyan  alkotmányos  indok  nélkül  tett
      különbségtételt tilalmazza,  amelynek következtében egyes
      jogalanyok   hátrányos    helyzetbe    kerülnek.        A
      jogegyenlőségnek úgyanazon jogosultság vagy kötelezettség
      tekintetében  kell  fennállnia.    Az  építményadó  és  a
      telekadó a  helyi adókon  belül két  különböző  adónemet,
      különböző szabályozási tárgyat jelent.

      Így tehát  a Htv.-nek azok a rendelkezései, amelyek a két
      adónemnél különbözőképpen  állapítják meg  az adó alapját
      és  mértékét,   nem  érintik  az  Alkotmány  70/A. §-ában
      foglaltakat.

      2.   Nem  helytállóak  az  indítványozónak  az  Alkotmány
      70/I. §-ában foglaltakkal kapcsolatos megállapításai sem.
      Az Alkotmány 70/I. §-a szerint minden állampolgár köteles
      jövedelmi   és   vagyoni   viszonyainak   megfelelően   a
      közterhekhez   hozzájárulni.         Ez   a   rendelkezés
      állampolgári   kötelezettségként    fogalmazza   meg    a
      közteherviselés elvét.   A közterhekhez való hozzájárulás
      mértéke   tekintetében   egyedül   azt   a   követelményt
      támasztja, hogy  annak meg kell felelnie, arányosnak kell
      lennie   az    állampolgárok   jövedelmi    és    vagyoni
      viszonyaival.

      A  Htv.   az   Alkotmány   44/A. §    (1)    bekezdésének
      d ) pontjában foglaltaknak  megfelelően a helyi adózásnak
      a kereteit  szabályozza.   A Htv.-ből a közterhekhez való
      hozzájárulási kötelezettség, adókötelezettség közvetlenül
      nem keletkezik.  A törvény keretei között az önkormányzat
      képviselőtestületének joga  a helyi  adók  megállapítása.
      Adómegállapítási  joga  körében  az  önkormányzatot  nagy
      döntési  szabadság   illeti  meg.     Dönt   arról,  hogy
      egyáltalán  állapít-e   meg  helyi   adót,  a  törvényben
      szabályozott helyi  adónemek közül  melyeket vezet  be, a
      törvényben meghatározott  határokon belül megállapítja az
      adó mértékét,  módjában áll  az  is,  hogy  a  törvényben
      meghatározott adómentességeken  és adókedvezményeken  túl
      további mentességeket,  kedvezményeket állapítson meg.  A
      Htv.   6. §    c )   pontja   alapján   az   önkormányzat
      adómegállapítási joga  arra terjed  ki, hogy   "  az  adó
      mértékét  a   helyi  sajátosságokhoz,   az   önkormányzat
      gazdálkodási  követelményeihez   és  az   az   adóalanyok
      teherviselő  képességéhez   igazodóan  -   a   törvényben
      meghatározott felső  ( adómaximum ) határokra figyelemmel
      - megállapítsa " .  Ennek megfelelően a képviselőtestület
      az  adó  mértékét  úgy  köteles  megállapítani,  hogy  az
      igazodjon az adózók teherviselő képességéhez.

      Mindezeknek megfelelően  a helyi  adókról szóló 1990. évi
      C.  törvény   rendelkezései  önmagukban   nem  sértik  az
      Alkotmány     70/I. §-ában     megfogalmazott     arányos
      közteherviselés   elvét,    mert   adókötelezettség    az
      adóalanyok  számára   csak  az   önkormányzat   képviselő
      testülete    által     -    a     törvény    előirásainak
      figyelembevételével -  alkotott  rendeletéből  származik.
      Az, hogy  valamely helyi  adó megállapítása megfelel-e az
      Alkotmány 70/I. §-ában  foglaltaknak, csak  konkrétan,  a
      helyi  adóról   szóló  önkormányzati   rendelet   alapján
      vizsgálható.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal           Dr. Herczegh Géza
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró

                Dr. Kilényi Géza            Dr. Lábady Tamás
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró

                            Dr. Schmidt Péter
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Szabó András
                              alkotmánybíró

                Dr. Tersztyánszky Ödön         Dr. Vörös Imre
                    alkotmánybíró               alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1827/B/1991
        Date of the decision:
        .
        04/21/1992
        .
        .