Hungarian
Ügyszám:
.
232/H/2010
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 148/2010. (VII. 14.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/748
.
A döntés kelte: Budapest, 07/13/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                   
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság  által  a
    nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII.
    törvény  61.  §  (2)  bekezdésén alapuló  népi  kezdeményezésre
    irányuló  aláírásgyűjtő ív mintapéldánya és  az  azon  szereplő
    kérdés hitelesítése tárgyában hozott határozat ellen benyújtott
    kifogás alapján meghozta a következő
     
                             határozatot:
                                   
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási  Bizottság  3/2010.
    (I. 14.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
       1.  A  választási  eljárásról szóló 1997. évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.)  130. § (1) bekezdése alapján  két  kifogás
      érkezett   az   Alkotmánybírósághoz  az   Országos   Választási
      Bizottság (a továbbiakban: OVB) 3/2010. (I. 14.) OVB határozata
      (a  továbbiakban: OVBh.) ellen, amelyekben az indítványozók  az
      OVBh. felülvizsgálatát és megsemmisítését kezdeményezték.
       
       Az  OVB  e  határozatában  a nemzeti  és  etnikai  kisebbségek
      jogairól  szóló  1993.  évi  LXXVII. törvény  (a  továbbiakban:
      Nekt.)  61.  §  (2)  bekezdésén  alapuló  népi  kezdeményezésre
      irányuló   aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányának  hitelesítéséről
      döntött.
       
       A  2010.  január  11-én  egy  kezdeményező  által  az  OVB-hez
      benyújtott  aláírásgyűjtő ív mintapéldányán a következő  kérdés
      szerepel:  „A  nemzeti  és etnikai kisebbségek  jogairól  szóló
      1993.  évi LXXVII. törvény – a továbbiakban: kisebbségi törvény
      –   61.   §   2.   bekezdésének  értelmében  alulírott   magyar
      állampolgárok   kijelentjük,  hogy  a  magyarországi   bunyevác
      kisebbséghez  tartozunk  és  a  kisebbségi  törvényben  foglalt
      feltételeknek  megfelelünk. Kérjük  a  Tisztelt  Országgyűlést,
      hogy  a  kisebbségi  törvény alapján  a  bunyevác  népcsoportot
      ismerjék el nemzeti kisebbségként, és a hivatkozott törvény 61.
      §   1.   bekezdésében  a  ’Magyarországon  honos  népcsoportok’
      felsorolását,  a  bunyevác kisebbségi  népcsoporttal  egészítse
      ki.”
       
       Az  OVB határozatában megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív
      a    törvényben   meghatározott   formai,   valamint   a   népi
      kezdeményezésre  feltenni  kívánt kérdésre  vonatkozó  tartalmi
      követelményeknek  eleget  tesz, ezért a  hitelesítésének  nincs
      akadálya.
       
       Az  OVBh.  ellen  benyújtott egyik  kifogás  előterjesztői  az
      alábbiakat fogalmazták meg:
       
       –  Az  aláírásgyűjtő ív mintapéldányát egy  magánszemély,  nem
      pedig  a  magát bunyevác kisebbséghez tartozónak valló legalább
      1000 személy nyújtotta be, ezért az OVBh. nem felel meg a Nekt.
      61.  §  (2)  bekezdésének, az országos népszavazásról  és  népi
      kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a  továbbiakban:
      Nsztv.) 2. §-ának, valamint a Ve. több rendelkezésének.
       
       –  A Nekt. alapján az OVB-nek az aláírásgyűjtő ív hitelesítése
      előtt  be  kellett volna szereznie a Magyar Tudományos Akadémia
      (a továbbiakban: MTA) állásfoglalását.
       
       –  Az Alkotmány 28/D. §-a értelmében 50000 – nem pedig 1000  –
      választópolgár aláírása szükséges népi kezdeményezéshez.
       
       –  A  kérdés  első  mondata nem felel meg a  pontosság  és  az
      egyértelműség követelményének.
       
       –  Az  OVBh. meghozatalának időpontjában a Ve. 131/A. §-a  nem
      volt  hatályban, mert az azt beiktató jogszabály hatályon kívül
      helyezésre került.
       
       A  másik kifogást az Országos Horvát Önkormányzat terjesztette
      elő.   Álláspontja  szerint  a  bunyevácok  a  horvát   nyelvet
      beszélik, kultúrájuk, hagyományaik a horvát kultúrnemzet részét
      alkotják. A kifogás előterjesztője továbbá sérelmezte, hogy  az
      OVB  nem  kérte  ki  a  Magyar  Tudományos  Akadémia  elnökének
      állásfoglalását a törvényi feltételek fennállásáról.
       
       A    népi    kezdeményezésre   irányuló    aláírásgyűjtő    ív
      előterjesztője az Alkotmánybírósághoz küldött levelében  azt  a
      tájékoztatást adta, hogy az MTA elnöke hivatalos  levélben  úgy
      nyilatkozott:  az  MTA  nem  látja  akadályát  annak,  hogy   a
      bunyevácok  önálló  nemzeti kisebbségi  státuszt  kapjanak.  Az
      Országos Horvát Önkormányzat benyújtotta az Alkotmánybírósághoz
      az MTA közleményét, amely szerint az MTA elnökének levele nem a
      bunyevác  kisebbség elismerésére vonatkozó hivatalos  akadémiai
      álláspont.  Az  elnök „levelében ugyanazon  kérdések  és  érvek
      szerepeltek,  amelyeket  a  2006-ban  hivatalosan  megkért   és
      kiadott  állásfoglalás is tartalmazott, ugyanakkor az  Akadémia
      elnöke  demokratikusan  nem kívánta  kizárni,  hogy  egy  civil
      szervezet  önálló nemzeti kisebbsége tudata okán  –  a  korábbi
      sikertelen  próbálkozásokat követően  –  néhány  év  elteltével
      elinduljon  azon  a  jogi úton, amelynek eredményeként  magukat
      nemzetiségként meghatározhatónak remélik.”
       
       Az   Alkotmánybíróság   ideiglenes   ügyrendjéről   és   annak
      közzétételéről   szóló,   többször   módosított   és   egységes
      szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat  (ABK  2009.
      január,  3.)  (a  továbbiakban: Ügyrend)  28.  §-a  alapján  az
      Alkotmánybíróság  – a tárgykör azonossága miatt  –  az  ügyeket
      egyesítette.

       2.  Az  Alkotmánybíróság  határozatának  meghozatala  során  a
      következő jogszabályokat vette alapul:
       
       Az Alkotmány rendelkezései:
       „28/B.  §  (1)  Országos  népszavazás  és  népi  kezdeményezés
      tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
       „28/D.   §  Országos  népi  kezdeményezést  legalább  50   000
      választópolgár nyújthat be. Az országos népi kezdeményezés arra
      irányulhat, hogy az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdést az
      Országgyűlés   tűzze   a   napirendjére.   Az   országos   népi
      kezdeményezésben megfogalmazott kérdést az Országgyűlés köteles
      megtárgyalni.”
       
       A Nekt. rendelkezései:
       „1.  §  (1)  E  törvény hatálya kiterjed  mindazon,  a  Magyar
      Köztársaság    területén    lakóhellyel    rendelkező    magyar
      állampolgárokra,  akik magukat valamely  nemzeti  vagy  etnikai
      kisebbséghez   tartozónak  tekintik,   valamint   e   személyek
      közösségeire.
       (2)  E  törvény  értelmében nemzeti és  etnikai  kisebbség  (a
      továbbiakban:  kisebbség) minden olyan,  a  Magyar  Köztársaság
      területén  legalább  egy évszázada honos népcsoport,  amely  az
      állam  lakossága  körében  számszerű kisebbségben  van,  tagjai
      magyar  állampolgárok és a lakosság többi részétől saját nyelve
      és  kultúrája,  hagyományai  különböztetik  meg,  egyben  olyan
      összetartozás-tudatról   tesz   bizonyságot,   amely   mindezek
      megőrzésére,  történelmileg  kialakult  közösségeik  érdekeinek
      kifejezésére és védelmére irányul.”
       
       „61.   §   (1)  E  törvény  értelmében  Magyarországon   honos
      népcsoportnak  minősülnek:  a bolgár,  a  cigány,  a  görög,  a
      horvát,  a  lengyel, a német, az örmény, a román, a  ruszin,  a
      szerb, a szlovák, a szlovén és az ukrán.
       (2)   Ha   az  (1)  bekezdésben  felsoroltakon  kívül  további
      kisebbség  kíván bizonyságot tenni arról, hogy  megfelel  az  e
      törvényben  foglalt  feltételeknek,  legalább  1000,  magát   e
      kisebbséghez  tartozó  választópolgár  e  tárgykörben  a   népi
      kezdeményezésre  vonatkozó  aláírásgyűjtő  íveket  az  Országos
      Választási Bizottság elnökének nyújtja be. Az eljárás során  az
      országos   népszavazásra  és  népi  kezdeményezésre   vonatkozó
      törvény  rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy az Országos
      Választási Bizottság az eljárása során köteles kikérni a Magyar
      Tudományos   Akadémia  elnökének  állásfoglalását  a   törvényi
      feltételek fennállásáról.”

       Az Nsztv. rendelkezései:
       „2.  §  Az aláírásgyűjtő ívek mintapéldányát az aláírásgyűjtés
      megkezdése  előtt – hitelesítés céljából – be kell nyújtani  az
      Országos Választási Bizottsághoz.”
       
       „17.  §  A  népi  kezdeményezésnek  pontosan  és  egyértelműen
      tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést.
       
       18.  §  Az Országos Választási Bizottság akkor tagadja meg  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
       a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
       b)  a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
       c)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.
       
       19.  §  A  népi  kezdeményezést – az aláírásgyűjtésnek  a  Ve.
      118/A.  §-a szerinti szünetelése kivételével – az aláírásgyűjtő
      ív   hitelesítését  követő  két  hónapon  belül  egyszer  lehet
      benyújtani  az  Országos  Választási  Bizottság  elnökéhez.   A
      pótlólag  benyújtott,  a  kezdeményezést  kiegészítő  aláírások
      érvénytelenek.
       
       20.  §  A  népi  kezdeményezésről a 6. § szerinti  bejelentést
      követő három hónapon belül dönteni kell.”

       A Ve. alkalmazott szabályai:
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (2)   Az   Országgyűlés   népszavazást   elrendelő,   valamint
      kötelezően  elrendelendő  népszavazás  elrendelését   elutasító
      határozata  elleni  kifogást  a határozat  közzétételét  követő
      nyolc napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve  –  az
      Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. [...]
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                    II.
                                     
       A kifogások nem megalapozottak.
       
       1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve.  130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróságnak  a kifogás  alapján  lefolytatott
      eljárása  jogorvoslati eljárás. Ennek során az Alkotmánybíróság
      –  alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban –  a
      beérkezett  kifogás  keretei  között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés  megfelel-e  a
      jogszabályi  feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek megfelelően járt-e el.
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság a 27/2006. (VI. 21.) AB  határozatban
      kifejtette:  „A Nekt. 61. § (2) bekezdésében szabályozott  népi
      kezdeményezés  a  népi  kezdeményezésnek  egy  sajátos   esete,
      amelynek  anyagi  jogi  feltételei eltérnek  az  országos  népi
      kezdeményezésnek  az  Alkotmányban is  megállapított  általános
      szabályaitól.   Ebben   az   esetben   a   népi   kezdeményezés
      meghatározott   célra,   a  Nekt.  61.   §   (1)   bekezdésének
      módosítására,    valamely   népcsoport    kisebbségként    való
      elismerésére irányul. A népi kezdeményezés benyújtására magát e
      kisebbséghez tartozónak valló 1000 választópolgár  jogosult.  A
      népi  kezdeményezéssel  kapcsolatos  eljárási  kérdésekben   az
      országos népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló  törvény
      általános rendelkezései az irányadók.
      Az  Nsztv.  3.  §  (1) bekezdése alapján a népi  kezdeményezést
      támogató  aláírásokat  csak  az  aláírásgyűjtő  ív  OVB   által
      hitelesített  mintapéldányával  megegyező  aláírásgyűjtő   íven
      lehet    gyűjteni.   Az   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányának
      hitelesítése  során az Nsztv. 17-18. §-ai alapján  az  OVB  azt
      vizsgálja, hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés eldöntése
      az  Országgyűlés  hatáskörébe tartozik-e, az  aláírásgyűjtő  ív
      pontosan   és   egyértelműen  tartalmazza-e  a   megtárgyalásra
      javasolt   kérdést,  a  kérdés  megfogalmazása   megfelel-e   a
      törvényben foglalt követelményeknek, maga az aláírásgyűjtő ív –
      formailag  és  tartalmilag – megfelel-e a Ve.  118.  §  (3)-(5)
      bekezdésében előírt követelményeknek.” (ABH 2006, 376.)
      Következésképpen egy személy is előterjesztheti az  OVB-nél  az
      aláírásgyűjtő ív mintapéldányát, és annak hitelesítése esetén a
      népi  kezdeményezés benyújtásához szükséges a  magát  az  adott
      kisebbséghez  tartozónak  valló  1000  választópolgár  támogató
      aláírása.
      Mindezeket  figyelembe  véve  az Alkotmánybíróság  elutasította
      azokat  az indítványi részeket, amelyek azt kifogásolták,  hogy
      egy    személy    terjesztette   elő   az   aláírásgyűjtő    ív
      mintapéldányának hitelesítésére irányuló kezdeményezést.

      3.   Az  MTA  elnökének  állásfoglalásával  összefüggésben   az
      Alkotmánybíróság a 27/2006. (VI. 21.) AB határozatban kimondta:
      A  Nekt.  61. § (2) bekezdése „pusztán arra kötelezi az  OVB-t,
      hogy   szerezze  be  az  MTA  állásfoglalását,  nem   tartalmaz
      rendelkezést  arra  nézve,  hogy az  OVB-nek  az  eljárás  mely
      szakaszában  kell  megkeresnie  állásfoglalás  végett  az   MTA
      elnökét.  A népi kezdeményezésre irányuló eljárásnak két  olyan
      szakasza van, amelyben az OVB elé kerül az ügy. Az első szakasz
      a  népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív hitelesítése,
      a második szakasz az összegyűjtött aláírások benyújtása után az
      aláírások   ellenőrzése   és  az  aláírt   aláírásgyűjtő   ívek
      megküldése  az  Országgyűlésnek. A Nekt. 61.  §  (2)  bekezdése
      második mondatának szövegéből nem következik az, hogy az OVB az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését megelőzően köteles az MTA elnöke
      állásfoglalásának  kikérésére, az OVB  e  kötelezettségének  az
      összegyűjtött  aláírásoknak az Országgyűlés  elé  terjesztéséig
      bármikor  eleget  tehet. A Nekt. hivatkozott  rendelkezése  nem
      tartalmaz utalást arra nézve sem, hogy az aláírásgyűjtő ív és a
      kérdés  hitelesítése  során az OVB döntését  az  MTA  elnökének
      állásfoglalására  figyelemmel  kell  meghoznia,  nem   biztosít
      hatáskört  az  OVB-nek  arra, hogy az állásfoglalás  alapján  a
      Nekt.  1.  §  (2)  bekezdésében foglalt feltételek  fennállását
      vizsgálja.  Az  OVB  hatásköre a népi kezdeményezésre  irányuló
      eljárásban    technikai   jellegű.    Az    aláírásgyűjtő    ív
      hitelesítésének  az  a funkciója, hogy az  OVB  előzetesen,  az
      aláírásgyűjtés   megkezdése   előtt   ellenőrizze,   hogy    az
      aláírásgyűjtő   ív   hitelesítésre   benyújtott   mintapéldánya
      megfelel-e  a  törvényben előírt garanciális  követelményeknek,
      alkalmas-e  arra, hogy a megfelelő számú aláírás  összegyűjtése
      után az Országgyűlés népi kezdeményezésként megtárgyalja azt. A
      népi   kezdeményezés   teljesíthetőségéről   való   döntés   az
      Országgyűlés   hatáskörébe  tartozik.  A  Nekt.   61.   §   (2)
      bekezdésének az indítványozó által felvetett értelmezése – mely
      szerint  az aláírásgyűjtő ív hitelesítése során az OVB  az  MTA
      állásfoglalása  alapján vizsgálni köteles azt  is,  hogy  az  a
      népcsoport,  amelynek  tagjai  ’bizonyság’-ot  kívánnak   tenni
      kisebbséghez  tartozásukról,  megfelel-e  a  Nekt.  1.  §   (2)
      bekezdésében  meghatározott feltételeknek – az Országgyűlést  a
      népi   kezdeményezés  tárgyában  megillető   döntési   hatáskör
      korlátozását jelentené.” (ABH 2006, 378.)
      Következésképpen a Nekt. 61. § (2) bekezdéséből az OVB-nek csak
      az   a   kötelezettsége  származik,  hogy  az   MTA   elnökének
      állásfoglalását  beszerezze, és a népi  kezdeményezést  az  MTA
      elnökének  állásfoglalásával együtt terjessze  az  Országgyűlés
      elé.
      Ezért  az  Alkotmánybíróság elutasította azokat  az  indítványi
      részeket, amelyek azt kifogásolták, hogy az OVB eddigi eljárása
      során nem kereste meg az MTA elnökét.

       4.   Az   OVB   határozata  szerint  az   aláírásgyűjtő   íven
      megtárgyalásra  javasolt  kérdés  az  Országgyűlés  hatáskörébe
      tartozik, a kérdés megfogalmazása megfelel az Nsztv. 17. §-ában
      szabályozott követelményeknek, az aláírásgyűjtő ív eleget  tesz
      a   Ve.   118.  §  (3)-(5)  bekezdése  által  támasztott  alaki
      előírásoknak,   ezért   az  aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányát
      hitelesítette.
       Az   Alkotmánybíróság   egyetért  az  OVB   álláspontjával   a
      tekintetben,  hogy a kérdés megfelel az egyértelműség  törvényi
      feltételeinek.  Ezért  az  Alkotmánybíróság  az   egyértelműség
      hiányára vonatkozó kifogást elutasította.
       
       5.   Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  szerint  a  módosított
      jogszabályi  rendelkezés nem veszíti hatályát,  ha  a  módosító
      normát  a  jogalkotó utólag hatályon kívül helyezi.  Egy  másik
      norma  hatályba  lépéséről  vagy  hatályon  kívül  helyezéséről
      rendelkező   norma   későbbi  hatályon  kívül   helyezése   nem
      eredményezi  a korábbi állapot „feléledését”. [1437/B/1995.  AB
      határozat,  ABH  1998,  616, 618-619.; 90/2007.  (XI.  14.)  AB
      határozat, ABH 2007, 750, 766.]
       Ezért  az Alkotmánybíróság elutasította azt a kifogást,  amely
      szerint  az  OVB  eljárása idején a Ve.  131/A.  §-a  nem  volt
      hatályban,  mert  az  azt  beiktató jogszabály  hatályon  kívül
      helyezésre került.

       Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  a  3/2010.  (I.  14.)
      határozatot helybenhagyta.
       
       Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának    a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                   Dr. Balogh Elemér     Dr. Bragyova András
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                       
                   Dr. Holló András          Dr. Kiss László
                   előadó alkotmánybíró        alkotmánybíró
                                       
                   Dr. Kovács Péter   Dr. Lenkovics Barnabás
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                       
                   Dr. Lévay Miklós     Dr. Trócsányi László
                   alkotmánybíró               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        148/2010. (VII. 14.)
        Date of the decision:
        .
        07/13/2010
        .
        .