Hungarian
Ügyszám:
.
724/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 724/B/1994. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/706
.
A döntés kelte: Budapest, 02/20/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az   Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességnek
    utólagos  megállapítására   irányuló  bírói   kezdeményezés,
    továbbá alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő

                           határozatot  :

    Az Alkotmánybíróság  az  adózás  rendjéről  szóló,  többször
    módosított  1990.  évi  XCI.  törvény  1.  §  (7)  bekezdése
    alkotmányellenességének megállapítására  és megsemmisítésére
    irányuló bírói  kezdeményezést, valamint e rendelkezéssel és
    ugyanezen  törvény  101.  §  (1)  bekezdésével  kapcsolatban
    előterjesztett alkotmányjogi panaszt elutasítja.
                               Indokolás

                                   I.
      1. A  Pécsi Városi  Bíróságon a 13.P.21.160/1994. szám alatt
      indult perben az eljáró bíró az ügyben alkalmazandó törvényi
      rendelkezés alkotmányellenességét észlelte. Erre tekintettel
      indítványozta az adózás rendjéről szóló, többször módosított
      1990. évi  XCI. törvény ( a továbbiakban :  Artv. ) 1. § (7)
      bekezdésének     első      mondata      tekintetében      az
      alkotmányellenesség   megállapítását    és   a    kifogásolt
      rendelkezés megsemmisítését.

      A bírói  kezdeményezéssel kifogásolt  rendelkezés szerint  a
      szerződést,  ügyletet   és  más  hasonló  cselekményeket  az
      adóügyi eljárásban valódi tartalmuk szerint kell minősíteni.

      A  bíróság   álláspontja  szerint   ez  a   rendelkezés   az
      adóhatóságot olyan  jogosultsággal ruházza  fel, amely sérti
      az Alkotmány  9. §  (1) bekezdésében biztosított köztulajdon
      és  magántulajdon   egyenjogúságát  és   egyenlő   védelmét,
      valamint az  Alkotmány  13.  §  (1)  bekezdésében  garantált
      tulajdonhoz való jogot. A rendelkezés gyakorlati alkalmazása
      ugyanis lehetővé  teszi, hogy  az adóhatóság figyelmen kívül
      hagyja  a  felek  valóságos  szerződési  akaratát  és  olyan
      polgári jogi  jogviszonyokat minősítsen,  melyeknek  alanyai
      közül nem  mindegyik fél  áll egyúttal  az adóhatósággal  is
      jogviszonyban. Eljárásával  az adóhatóság az egyenrangúságon
      és mellérendeltségen  alapuló polgári jogi jogviszonyokba az
      aláfölérendeltség elemét  viszi  be.  Ellentétes  továbbá  a
      kifogásolt  rendelkezés   a   Polgári   Törvénykönyv   (   a
      továbbiakban :  Ptk ) 7. § (1) bekezdése második mondatával,
      amely  szerint   a  polgári   jogviszonyokból  fakadó  jogok
      érvényesítése  bírósági   útra  tartozik.   Végül  sérti  az
      adóhatóságnak  sajátos  értelmezési  jogot  biztosító  ez  a
      rendelkezés az  Alkotmány 50.  § (1)  bekezdését  is,  amely
      alkotmányos szinten  mondja ki, hogy az állampolgárok jogait
      és törvényes érdekeit a bíróságok védik és biztosítják.

      2. A  kifogásolt  adóügyi  rendelkezéssel  kapcsolatban  egy
      másik indítványozó alkotmányjogi panaszt terjesztett elő. Az
      alkotmányjogi panasz  alapjául szolgáló ügyben az adóhatóság
      a sérelmezett rendelkezésre alapozta döntését, melynek során
      az indítványozó  által kötött lízingszerződéseket adásvételi
      szerződéseknek minősítette és ennek folytán nem fogadta el a
      lízingdíj   költségkénti   elszámolását   és   leírását   az
      adóalapból. Az indítványozó a kifogásolt adóügyi határozatok
      ellen keresettel  fordult a  bírósághoz, a  bíróság  azonban
      keresetét -  jogerősen -  elutasította. A  másodfokú bíróság
      azzal hagyta  helyben az első fokú bíróság ítéletét, hogy az
      adóhatóság alapvető polgári jogi elvet alkalmazott, amikor a
      szerződéseket valóságtartalmuk alapján ítélte meg.

      Az  indítványozó   nézete  szerint  a  jogállam  alkotmányos
      rendjében megengedhetetlen,  hogy a  polgári  jogviszonyokba
      államigazgatási szerv  hatósági minőségében  belépjen  és  a
      felek   szerződési   akaratát   önkényesen   megváltoztassa.
      Álláspontja szerint  ebben az összefüggésben az Artv. 101. §
      (1)  bekezdése   is   alkotmányellenes,   mert   a   törvény
      rendelkezéseit  eszerint   a  hatályba   lépését  megelőzően
      keletkezett   jogviszonyokra    is   alkalmazni   kell.   Az
      indítványozó utalt  arra, hogy ez visszamenő hatályt jelent,
      ellentétes ezért  az Alkotmánynak a jogállamiságot deklaráló
      2. § (1) bekezdésével.

      A törvény  kifogásolt 101. § (1) bekezdése szerint e törvény
      rendelkezéseit kell alkalmazni a hatálybalépésekor jogerősen
      el nem  bírált ügyekben,  továbbá a  törvény hatálybalépését
      követően az  azt megelőző  időszakra  teljesítendő,  illetve
      esedékessé  vált  kötelezettségekre  azzal,  hogy  a  bírság
      ( felemelt  adó, felemelt  illeték ) tekintetében az adózóra
      terhesebb rendelkezéseket nem lehet alkalmazni.

      Az indítványozó hivatkozott arra, hogy a jogalkotásról szóló
      1987. évi  XI. törvény  ( a továbbiakban :  Jat. ) 12. § (1)
      bekezdése alapján a jogszabály a kihirdetését megelőző időre
      nem  állapíthat  meg  kötelezettséget  és  nem  nyilváníthat
      valamely magatartást  jogellenessé. A  (3) bekezdés  szerint
      pedig a  jogszabály hatálybalépésének  időpontját  úgy  kell
      meghatározni,  hogy   kellő  idő   maradjon   a   jogszabály
      alkalmazására való felkészülésére.

      Ezeket a  jogalkotásra  vonatkozó  alapvető  követelményeket
      sértette  meg  a  törvényhozó  annak  kimondásával,  hogy  a
      törvény rendelkezéseit  - így  az 1. § (7) bekezdését is - a
      hatálybalépése  előtti  időben  megkötött  szerződésekre  is
      alkalmazni rendeli.  Az ilyen  rendezés alkotmányellenessége
      levezethető közvetlenül  az Alkotmány  2. § (1) bekezdéséből
      is.

      Az indítványozó  mindezekre figyelemmel  kérte az Artv. 1. §
      (7)    bekezdése     és     101.     §     (1)     bekezdése
      alkotmányellenességének  megállapítását,   e   rendelkezések
      megsemmisítését    és     annak    kimondását,    hogy    az
      alkotmányellenes rendelkezések  az  alkotmányjogi  panasszal
      érintett konkrét ügyben nem alkalmazhatók.

                                  II.

      Az  Alkotmánybíróság   az  indítványokat   megalapozatlannak
      találta.

      1.  Az   Alkotmánybíróság  állandó   gyakorlata  szerint   a
      szerződési  szabadság,   mint  az   Alkotmány   9.   §   (2)
      bekezdésében  meghatározott   piacgazdaság  tartalmi  eleme,
      alkotmányos védelem  alatt áll  [ 13/1990.   (  VI. 18. ) AB
      határozat,  ABH   1990,  55.   ]  .  Az  Alkotmánybíróság  a
      szerződési   szabadság    korlátozhatóságának   "alkotmányos
      indokoltságát" kívánja  meg, noha  az nem  részesül alapjogi
      védelemben   és   "még   lényegi   tartalmát   illetően   is
      korlátozható" (  ABH 1991, 159, 378. ) . Az Alkotmánybíróság
      a 32/1991.   (  VI. 6. ) AB határozatában ( ABH 1991, 162. )
      elvi éllel  mutatott rá arra, hogy az állam csak alkotmányos
      keretek  között   avatkozhat  be  az  autonómia  körébe  eső
      szerződési szabadságba,  ennek  feltételei  pedig  általában
      ugyanazok,   mint    amilyen   feltételek    fennállását   a
      szerződésekbe   való    bírósági   beavatkozás,    a   bírói
      szerződésmódosítás lehetősége is megkövetel.

      A szerződési  szabadság -  amelyet tehát az Alkotmánybíróság
      gyakorlata önálló  alkotmányos  jognak  tekint  -  abban  az
      általános szabályban  érvényesül, amelyet  a Ptk  200. § (1)
      bekezdése határoz  meg. Eszerint  a  szerződés  tartalmát  a
      felek szabadon  állapítják meg,  a  szerződésekre  vonatkozó
      rendelkezésektől  egyező   akarattal  eltérhetnek.  A  felek
      szerződési  akarata  tehát  az  alkotmányosan  is  garantált
      szerződési szabadságnak fontos eleme.

      A támadott  adóügyi  rendelkezés  azonban  nem  biztosít  az
      adóhatóságnak jogosultságot  arra,  hogy  a  szerződő  felek
      szerződési  autonómiájába  beavatkozzon.  Az  adóügyi  és  a
      polgári jogi  jogviszony ugyanis  egymástól elválnak  és  az
      adóhatóság megállapítása  nem hat  ki a  felek polgári  jogi
      jogviszonyára. Az  adóhatóság minősítése  kizárólag  adóügyi
      szempontból releváns  és az a közjogi jogviszonyban nem álló
      harmadik személyre  ( személyekre  ) kihatással nincs. Mivel
      az adóhatóság  értékelése a  szerződő felek  közötti polgári
      jogi jogviszony  szempontjából közömbös, az Alkotmánybíróság
      álláspontja   szerint    nincs   releváns    alkotmányossági
      összefüggés a támadott rendelkezés és a szerződési autonómia
      között.

      2.  De   nincs  értékelhető  összefüggés  a  köztulajdon  és
      magántulajdon egyenjogúsága [ Alkotmány 9. § (1) bekezdés ],
      valamint a  tulajdonhoz való  jog  [  Alkotmány  13.  §  (1)
      bekezdés ]  , illetőleg a támadott rendelkezés között sem és
      az nem  sérti az  Alkotmány 50.  § (1)  bekezdését, mert nem
      érinti és nem vonja el a bíróságok alkotmányos feladatkörét,
      hatáskörét.

      Az  a   szabály,  hogy   a  szerződéseket   -  általában   a
      jognyilatkozatokat  -   valóságos  tartalmuk   szerint  kell
      megítélni, olyan  általános  jogelv,  amelynek  az  Artv-ben
      történt külön kimondása nélkül is érvényesülnie kell.

      Minden olyan szerződés, amely megjelenésében nem a valóságos
      szerződéstartalmat hordozza,  vagyis ahol  a  nyilatkozatban
      kifejeződő akarat  a  nyilatkozó  valódi  akaratától  eltér,
      színlelt szerződés.  A Ptk 207. § (4) bekezdése értelmében a
      színlelt szerződés  semmis. A Ptk 234. § (1) bekezdése pedig
      úgy rendelkezik,  hogy a  semmis szerződés érvénytelenségére
      bárki   határidő   nélkül   hivatkozhat   és   a   semmisség
      megállapításához külön  eljárásra  sincs  szükség.  A  bárki
      alatt mindenkit, így természetesen az adóhatóságot is érteni
      kell, vagyis az adóhatóság a polgári jog általános szabályai
      szerint  is   jogosult  az   adóalany  szerződéseit   valódi
      tartalmuk szerint minősíteni.

      A  kifogásolt   törvényi   rendelkezés   eszerint   egy,   a
      jognyilatkozatok  értelmezésére  vonatkozó  olyan  általános
      szabály, amelyre  az adóhatóság  az adózás  rendjéről  szóló
      törvény külön  felhatalmazása  nélkül  is  hivatkozhatna,  s
      amelynek  alkotmányos   relevanciája  ezért   sincs.   Külön
      törvényi kimondásának legfeljebb annyi jelentősége van, hogy
      megfelelően orientálhatja a gyakorlatot.

      Az  alkotmányosan   aggályosnak   tartott   norma   nem   ad
      felhatalmazást  az  adóhatóságnak  arra,  hogy  az  alá-  és
      fölérendeltség közigazgatási jogi elemeit a magánautonómiába
      tartozó jogviszonyokba  beemelje.  Ez  nemcsak  önmagában  a
      vizsgált   rendelkezésből,    de   annak    további   -   az
      indítványokkal nem  támadott -  szabályaiból is  következik.
      Eszerint az  érvénytelen szerződésnek  vagy más jogügyletnek
      az adózás szempontjából annyiban van jelentősége, amennyiben
      annak gazdasági  eredménye kimutatható.  E kiegészítéssel  a
      törvényi rendelkezés  egésze a  Ptk. 207. § (4) bekezdésében
      meghatározott általános  jogügyleti  értelmezési  szabállyal
      teljesen konform.  A szerződés  ( jogügylet ) megjelenése, a
      nyilatkozatban   kifejeződő    akarat   és    a    valóságos
      szerződéstartalom eltérése  esetén ez adóügyi jogviszonyt is
      a  palástolt   ügylet  szerint  kell  elbírálni,  hacsak  az
      érvénytelen -  a semmis  színlelt  -  szerződésnek  önállóan
      kimutatható  gazdasági   eredménye  nincs.   A   szerződések
      értelmezését illetően  tehát  a  törvényhozó  a  sérelmezett
      rendelkezéssel semmivel  sem ad több jogot az adóhatóságnak,
      mint amennyi  jogosultság a  semmis szerződések tekintetében
      bárkit megillet.

      Az  adóhatóság   többletjogosultsága  nem  ebből,  hanem  az
      adóügyi  jogviszony   sajátosságaiból  ered.  Az  adóhatóság
      ugyanis saját  értelmezését  hatóságként  érvényesítheti  az
      adóügyi jogviszonyban  anélkül, hogy annak helyes vagy téves
      volta kérdésében  a bíróság előzetesen állást foglalt volna.
      Ez azonban  a  sajátos,  alá-  és  fölérendeltségen  alapuló
      adóügyi jogviszony  következménye, és  éppen úgy érvényes az
      adóalany egyéb nyilatkozatai, mint szerződései tekintetében.
      A  jogviszony   lényegéből  folyó   ez  a  vonatkozás  pedig
      önmagában nem alkotmányellenes.

      3. Nem  vonja el  a kifogásolt  rendelkezés  az  alkotmányos
      védelem alatt álló szerződési szabadság oltalmazásának bírói
      garanciáit sem.  A közigazgatási  határozatok bíróság előtti
      megtámadásának általános  szabályai mellett az Artv. 86. §-a
      az adóhatóság  másodfokú határozata  ellen  jogszabálysértés
      esetén a  bírói utat  speciálisan is  megnyitja. Az  eljárás
      eredményeként   a    bíróság   az   adóhatóság   határozatát
      megváltoztathatja vagy hatályon kívül helyezheti.

      Nem áll  meg a bírói kezdeményezésnek, illetve alkotmányjogi
      panasznak  az  az  érve  sem,  hogy  az  adóhatóság  részére
      biztosított  felhatalmazás   azért  jelent  megengedhetetlen
      beavatkozást a  szerződési autonómiába, mert az adóhatóság a
      szerződésben  részes   valamennyi  szerződő  fél  részvétele
      nélkül jogosult  - adott esetben a szerződő felek akaratától
      eltérően -  a szerződést  minősíteni.  A  támadott  törvényi
      rendelkezés csak  arra biztosít jogot az adóhatóságnak, hogy
      ha a  nyilatkozatban kifejezésre  jutó akarat és a tényleges
      szerződéstartalom egymástól  eltér, a  jognyilatkozatokat  a
      palástolt ügylet szerint minősítse. Ez azonban nem módosítja
      - nem  is érinti  - a felek közötti polgári jogi szerződést,
      hanem csak a jognyilatkozat adóügyi minőségét határozza meg.

      A megtámadhatóság  érvénytelenségi alakzata és a sérelmezett
      rendelkezés között  alkotmányossági problémát  jelentő  vagy
      egyéb  összefüggés   nincs.  A   szerződés  megtámadhatósága
      ( feltűnő  értékaránytalanság, indokolatlan egyoldalú előny,
      akarathiba stb.  ) nem  a szerződés  tartalma és megjelenése
      közötti  eltérésre  vonatkozik;  a  támadott  rendelkezés  e
      körben az  adóhatóságot semmiféle  minősítésre nem jogosítja
      fel.

      Mindezekre az  indokokra figyelemmel  az Alkotmánybíróság  a
      sérelmezett       rendelkezés        alkotmányellenességének
      megállapítására és  megsemmisítésére irányuló  indítványokat
      megalapozatlannak találta és ezért elutasította.

      4. Az  előzőekből következik,  hogy  az  Artv.  101.  §  (1)
      bekezdése   alkotmányellenességének   megállapítása   iránti
      alkotmányjogi panasz  is -  az  Artv.  1.  §  (7)  bekezdése
      összefüggésében -  megalapozatlan. Az,  hogy  az  adott  ügy
      szempontjából az  ún.  visszamenőleges  alkalmazási  szabály
      sérti-e  az   Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  deklarált
      jogállamiságban benne  levő jogbiztonságot,  illetőleg, hogy
      van-e olyan törvényi kollízió a Jat. felhívott rendelkezései
      és  az   Artv.  között,   amely  alkotmányellenes  helyzetet
      eredményezhet, annak  a függvénye, hogy tartalmaz-e az Artv.
      a jogviszony  tartalmára  irányuló  visszaható  anyagi  jogi
      szabályt. Mivel  az Artv. 1. § (7) bekezdése nem állapít meg
      az  adóalany   számára   semmiféle   kötelezettséget,   jogi
      helyzetét nem  teszi terhesebbé,  sőt azon nem is változtat,
      vagyis az Artv. nem tartalmaz olyan új anyagi jogi szabályt,
      amelyet   a   törvény   hatálybalépése   előtt   keletkezett
      jogviszonyokra egyébként  nem kellett  volna alkalmazni,  az
      Artv. 101.  § (1)  bekezdésének alkotmányellenessége az 1. §
      (7)   bekezdésével    való    összefüggésében,    azaz    az
      előterjesztett alkotmányjogi panasz körében, nem állapítható
      meg, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt e vonatkozásban
      is elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

             Dr. Ádám Antal                       Dr. Kilényi Géza
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                            előadó alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                               alkotmánybíró

             Dr. Szabó András                Dr. Tersztyánszky Ödön
              alkotmánybíró                         alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        724/B/1994
        Date of the decision:
        .
        02/20/1995
        .
        .