A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességnek
utólagos megállapítására irányuló bírói kezdeményezés,
továbbá alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság az adózás rendjéről szóló, többször
módosított 1990. évi XCI. törvény 1. § (7) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló bírói kezdeményezést, valamint e rendelkezéssel és
ugyanezen törvény 101. § (1) bekezdésével kapcsolatban
előterjesztett alkotmányjogi panaszt elutasítja.
Indokolás
I.
1. A Pécsi Városi Bíróságon a 13.P.21.160/1994. szám alatt
indult perben az eljáró bíró az ügyben alkalmazandó törvényi
rendelkezés alkotmányellenességét észlelte. Erre tekintettel
indítványozta az adózás rendjéről szóló, többször módosított
1990. évi XCI. törvény ( a továbbiakban : Artv. ) 1. § (7)
bekezdésének első mondata tekintetében az
alkotmányellenesség megállapítását és a kifogásolt
rendelkezés megsemmisítését.
A bírói kezdeményezéssel kifogásolt rendelkezés szerint a
szerződést, ügyletet és más hasonló cselekményeket az
adóügyi eljárásban valódi tartalmuk szerint kell minősíteni.
A bíróság álláspontja szerint ez a rendelkezés az
adóhatóságot olyan jogosultsággal ruházza fel, amely sérti
az Alkotmány 9. § (1) bekezdésében biztosított köztulajdon
és magántulajdon egyenjogúságát és egyenlő védelmét,
valamint az Alkotmány 13. § (1) bekezdésében garantált
tulajdonhoz való jogot. A rendelkezés gyakorlati alkalmazása
ugyanis lehetővé teszi, hogy az adóhatóság figyelmen kívül
hagyja a felek valóságos szerződési akaratát és olyan
polgári jogi jogviszonyokat minősítsen, melyeknek alanyai
közül nem mindegyik fél áll egyúttal az adóhatósággal is
jogviszonyban. Eljárásával az adóhatóság az egyenrangúságon
és mellérendeltségen alapuló polgári jogi jogviszonyokba az
aláfölérendeltség elemét viszi be. Ellentétes továbbá a
kifogásolt rendelkezés a Polgári Törvénykönyv ( a
továbbiakban : Ptk ) 7. § (1) bekezdése második mondatával,
amely szerint a polgári jogviszonyokból fakadó jogok
érvényesítése bírósági útra tartozik. Végül sérti az
adóhatóságnak sajátos értelmezési jogot biztosító ez a
rendelkezés az Alkotmány 50. § (1) bekezdését is, amely
alkotmányos szinten mondja ki, hogy az állampolgárok jogait
és törvényes érdekeit a bíróságok védik és biztosítják.
2. A kifogásolt adóügyi rendelkezéssel kapcsolatban egy
másik indítványozó alkotmányjogi panaszt terjesztett elő. Az
alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügyben az adóhatóság
a sérelmezett rendelkezésre alapozta döntését, melynek során
az indítványozó által kötött lízingszerződéseket adásvételi
szerződéseknek minősítette és ennek folytán nem fogadta el a
lízingdíj költségkénti elszámolását és leírását az
adóalapból. Az indítványozó a kifogásolt adóügyi határozatok
ellen keresettel fordult a bírósághoz, a bíróság azonban
keresetét - jogerősen - elutasította. A másodfokú bíróság
azzal hagyta helyben az első fokú bíróság ítéletét, hogy az
adóhatóság alapvető polgári jogi elvet alkalmazott, amikor a
szerződéseket valóságtartalmuk alapján ítélte meg.
Az indítványozó nézete szerint a jogállam alkotmányos
rendjében megengedhetetlen, hogy a polgári jogviszonyokba
államigazgatási szerv hatósági minőségében belépjen és a
felek szerződési akaratát önkényesen megváltoztassa.
Álláspontja szerint ebben az összefüggésben az Artv. 101. §
(1) bekezdése is alkotmányellenes, mert a törvény
rendelkezéseit eszerint a hatályba lépését megelőzően
keletkezett jogviszonyokra is alkalmazni kell. Az
indítványozó utalt arra, hogy ez visszamenő hatályt jelent,
ellentétes ezért az Alkotmánynak a jogállamiságot deklaráló
2. § (1) bekezdésével.
A törvény kifogásolt 101. § (1) bekezdése szerint e törvény
rendelkezéseit kell alkalmazni a hatálybalépésekor jogerősen
el nem bírált ügyekben, továbbá a törvény hatálybalépését
követően az azt megelőző időszakra teljesítendő, illetve
esedékessé vált kötelezettségekre azzal, hogy a bírság
( felemelt adó, felemelt illeték ) tekintetében az adózóra
terhesebb rendelkezéseket nem lehet alkalmazni.
Az indítványozó hivatkozott arra, hogy a jogalkotásról szóló
1987. évi XI. törvény ( a továbbiakban : Jat. ) 12. § (1)
bekezdése alapján a jogszabály a kihirdetését megelőző időre
nem állapíthat meg kötelezettséget és nem nyilváníthat
valamely magatartást jogellenessé. A (3) bekezdés szerint
pedig a jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell
meghatározni, hogy kellő idő maradjon a jogszabály
alkalmazására való felkészülésére.
Ezeket a jogalkotásra vonatkozó alapvető követelményeket
sértette meg a törvényhozó annak kimondásával, hogy a
törvény rendelkezéseit - így az 1. § (7) bekezdését is - a
hatálybalépése előtti időben megkötött szerződésekre is
alkalmazni rendeli. Az ilyen rendezés alkotmányellenessége
levezethető közvetlenül az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből
is.
Az indítványozó mindezekre figyelemmel kérte az Artv. 1. §
(7) bekezdése és 101. § (1) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását, e rendelkezések
megsemmisítését és annak kimondását, hogy az
alkotmányellenes rendelkezések az alkotmányjogi panasszal
érintett konkrét ügyben nem alkalmazhatók.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat megalapozatlannak
találta.
1. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a
szerződési szabadság, mint az Alkotmány 9. § (2)
bekezdésében meghatározott piacgazdaság tartalmi eleme,
alkotmányos védelem alatt áll [ 13/1990. ( VI. 18. ) AB
határozat, ABH 1990, 55. ] . Az Alkotmánybíróság a
szerződési szabadság korlátozhatóságának "alkotmányos
indokoltságát" kívánja meg, noha az nem részesül alapjogi
védelemben és "még lényegi tartalmát illetően is
korlátozható" ( ABH 1991, 159, 378. ) . Az Alkotmánybíróság
a 32/1991. ( VI. 6. ) AB határozatában ( ABH 1991, 162. )
elvi éllel mutatott rá arra, hogy az állam csak alkotmányos
keretek között avatkozhat be az autonómia körébe eső
szerződési szabadságba, ennek feltételei pedig általában
ugyanazok, mint amilyen feltételek fennállását a
szerződésekbe való bírósági beavatkozás, a bírói
szerződésmódosítás lehetősége is megkövetel.
A szerződési szabadság - amelyet tehát az Alkotmánybíróság
gyakorlata önálló alkotmányos jognak tekint - abban az
általános szabályban érvényesül, amelyet a Ptk 200. § (1)
bekezdése határoz meg. Eszerint a szerződés tartalmát a
felek szabadon állapítják meg, a szerződésekre vonatkozó
rendelkezésektől egyező akarattal eltérhetnek. A felek
szerződési akarata tehát az alkotmányosan is garantált
szerződési szabadságnak fontos eleme.
A támadott adóügyi rendelkezés azonban nem biztosít az
adóhatóságnak jogosultságot arra, hogy a szerződő felek
szerződési autonómiájába beavatkozzon. Az adóügyi és a
polgári jogi jogviszony ugyanis egymástól elválnak és az
adóhatóság megállapítása nem hat ki a felek polgári jogi
jogviszonyára. Az adóhatóság minősítése kizárólag adóügyi
szempontból releváns és az a közjogi jogviszonyban nem álló
harmadik személyre ( személyekre ) kihatással nincs. Mivel
az adóhatóság értékelése a szerződő felek közötti polgári
jogi jogviszony szempontjából közömbös, az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint nincs releváns alkotmányossági
összefüggés a támadott rendelkezés és a szerződési autonómia
között.
2. De nincs értékelhető összefüggés a köztulajdon és
magántulajdon egyenjogúsága [ Alkotmány 9. § (1) bekezdés ],
valamint a tulajdonhoz való jog [ Alkotmány 13. § (1)
bekezdés ] , illetőleg a támadott rendelkezés között sem és
az nem sérti az Alkotmány 50. § (1) bekezdését, mert nem
érinti és nem vonja el a bíróságok alkotmányos feladatkörét,
hatáskörét.
Az a szabály, hogy a szerződéseket - általában a
jognyilatkozatokat - valóságos tartalmuk szerint kell
megítélni, olyan általános jogelv, amelynek az Artv-ben
történt külön kimondása nélkül is érvényesülnie kell.
Minden olyan szerződés, amely megjelenésében nem a valóságos
szerződéstartalmat hordozza, vagyis ahol a nyilatkozatban
kifejeződő akarat a nyilatkozó valódi akaratától eltér,
színlelt szerződés. A Ptk 207. § (4) bekezdése értelmében a
színlelt szerződés semmis. A Ptk 234. § (1) bekezdése pedig
úgy rendelkezik, hogy a semmis szerződés érvénytelenségére
bárki határidő nélkül hivatkozhat és a semmisség
megállapításához külön eljárásra sincs szükség. A bárki
alatt mindenkit, így természetesen az adóhatóságot is érteni
kell, vagyis az adóhatóság a polgári jog általános szabályai
szerint is jogosult az adóalany szerződéseit valódi
tartalmuk szerint minősíteni.
A kifogásolt törvényi rendelkezés eszerint egy, a
jognyilatkozatok értelmezésére vonatkozó olyan általános
szabály, amelyre az adóhatóság az adózás rendjéről szóló
törvény külön felhatalmazása nélkül is hivatkozhatna, s
amelynek alkotmányos relevanciája ezért sincs. Külön
törvényi kimondásának legfeljebb annyi jelentősége van, hogy
megfelelően orientálhatja a gyakorlatot.
Az alkotmányosan aggályosnak tartott norma nem ad
felhatalmazást az adóhatóságnak arra, hogy az alá- és
fölérendeltség közigazgatási jogi elemeit a magánautonómiába
tartozó jogviszonyokba beemelje. Ez nemcsak önmagában a
vizsgált rendelkezésből, de annak további - az
indítványokkal nem támadott - szabályaiból is következik.
Eszerint az érvénytelen szerződésnek vagy más jogügyletnek
az adózás szempontjából annyiban van jelentősége, amennyiben
annak gazdasági eredménye kimutatható. E kiegészítéssel a
törvényi rendelkezés egésze a Ptk. 207. § (4) bekezdésében
meghatározott általános jogügyleti értelmezési szabállyal
teljesen konform. A szerződés ( jogügylet ) megjelenése, a
nyilatkozatban kifejeződő akarat és a valóságos
szerződéstartalom eltérése esetén ez adóügyi jogviszonyt is
a palástolt ügylet szerint kell elbírálni, hacsak az
érvénytelen - a semmis színlelt - szerződésnek önállóan
kimutatható gazdasági eredménye nincs. A szerződések
értelmezését illetően tehát a törvényhozó a sérelmezett
rendelkezéssel semmivel sem ad több jogot az adóhatóságnak,
mint amennyi jogosultság a semmis szerződések tekintetében
bárkit megillet.
Az adóhatóság többletjogosultsága nem ebből, hanem az
adóügyi jogviszony sajátosságaiból ered. Az adóhatóság
ugyanis saját értelmezését hatóságként érvényesítheti az
adóügyi jogviszonyban anélkül, hogy annak helyes vagy téves
volta kérdésében a bíróság előzetesen állást foglalt volna.
Ez azonban a sajátos, alá- és fölérendeltségen alapuló
adóügyi jogviszony következménye, és éppen úgy érvényes az
adóalany egyéb nyilatkozatai, mint szerződései tekintetében.
A jogviszony lényegéből folyó ez a vonatkozás pedig
önmagában nem alkotmányellenes.
3. Nem vonja el a kifogásolt rendelkezés az alkotmányos
védelem alatt álló szerződési szabadság oltalmazásának bírói
garanciáit sem. A közigazgatási határozatok bíróság előtti
megtámadásának általános szabályai mellett az Artv. 86. §-a
az adóhatóság másodfokú határozata ellen jogszabálysértés
esetén a bírói utat speciálisan is megnyitja. Az eljárás
eredményeként a bíróság az adóhatóság határozatát
megváltoztathatja vagy hatályon kívül helyezheti.
Nem áll meg a bírói kezdeményezésnek, illetve alkotmányjogi
panasznak az az érve sem, hogy az adóhatóság részére
biztosított felhatalmazás azért jelent megengedhetetlen
beavatkozást a szerződési autonómiába, mert az adóhatóság a
szerződésben részes valamennyi szerződő fél részvétele
nélkül jogosult - adott esetben a szerződő felek akaratától
eltérően - a szerződést minősíteni. A támadott törvényi
rendelkezés csak arra biztosít jogot az adóhatóságnak, hogy
ha a nyilatkozatban kifejezésre jutó akarat és a tényleges
szerződéstartalom egymástól eltér, a jognyilatkozatokat a
palástolt ügylet szerint minősítse. Ez azonban nem módosítja
- nem is érinti - a felek közötti polgári jogi szerződést,
hanem csak a jognyilatkozat adóügyi minőségét határozza meg.
A megtámadhatóság érvénytelenségi alakzata és a sérelmezett
rendelkezés között alkotmányossági problémát jelentő vagy
egyéb összefüggés nincs. A szerződés megtámadhatósága
( feltűnő értékaránytalanság, indokolatlan egyoldalú előny,
akarathiba stb. ) nem a szerződés tartalma és megjelenése
közötti eltérésre vonatkozik; a támadott rendelkezés e
körben az adóhatóságot semmiféle minősítésre nem jogosítja
fel.
Mindezekre az indokokra figyelemmel az Alkotmánybíróság a
sérelmezett rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
megalapozatlannak találta és ezért elutasította.
4. Az előzőekből következik, hogy az Artv. 101. § (1)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítása iránti
alkotmányjogi panasz is - az Artv. 1. § (7) bekezdése
összefüggésében - megalapozatlan. Az, hogy az adott ügy
szempontjából az ún. visszamenőleges alkalmazási szabály
sérti-e az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált
jogállamiságban benne levő jogbiztonságot, illetőleg, hogy
van-e olyan törvényi kollízió a Jat. felhívott rendelkezései
és az Artv. között, amely alkotmányellenes helyzetet
eredményezhet, annak a függvénye, hogy tartalmaz-e az Artv.
a jogviszony tartalmára irányuló visszaható anyagi jogi
szabályt. Mivel az Artv. 1. § (7) bekezdése nem állapít meg
az adóalany számára semmiféle kötelezettséget, jogi
helyzetét nem teszi terhesebbé, sőt azon nem is változtat,
vagyis az Artv. nem tartalmaz olyan új anyagi jogi szabályt,
amelyet a törvény hatálybalépése előtt keletkezett
jogviszonyokra egyébként nem kellett volna alkalmazni, az
Artv. 101. § (1) bekezdésének alkotmányellenessége az 1. §
(7) bekezdésével való összefüggésében, azaz az
előterjesztett alkotmányjogi panasz körében, nem állapítható
meg, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt e vonatkozásban
is elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |