Az indítvány lényege:
A Nyíregyházi Törvényszék az Abtv. 25. § (1) bekezdése alapján - az előtte folyamatban lévő eljárás felfüggesztése mellett - kezdeményezte az Alkotmánybíróság egyedi normakontroll eljárását a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban: Be.) 793. § (3) bekezdés "is" szövegrésze alaptörvény-ellenességének megállapítása és megsemmisítése érdekében. A bírói kezdeményezésben a hivatkozott szövegrész alapul fekvő ügyben való alkalmazásának kizárását is indítványozta.
Az indítványozó bíróság az előtte folyamatban lévő másodfokú eljárásban - az eljárási szabályok megtartásának felülbírálata körében - észlelte, hogy a lopás bűntette miatt indított pótmagánvádas eljárásban a vádindítványt kizárólag a pótmagánvádló jogi képviselője írta alá, a pótmagánvádló azonban nem. A Be. támadott rendelkezésének megfogalmazása szerint a vádindítványt a jogi képviselő is ellátja aláírásával, amiből nyelvtani értelmezéssel az következik, hogy azt a sértettnek is alá kell írnia, ennek hiányában pedig a vádindítványt a bíróságnak el kell utasítania.
Az egyedi normakontrollt kezdeményező bíróság szerint ez a szabály ellentétes a pótmagánvádas eljárásban előírt kötelező jogi képviselet tartalmával. Álláspontja szerint a Be. 61. § (1) bekezdése alapján a sértett jogi képviselője útján is előterjeszthetné a vádindítványát, miután az nem a képviseletet kizáró személyes közreműködési kötelezettségnek, hanem a vádképviselettel együtt járó eljárási cselekménynek tekintendő, ezt azonban a támadott rendelkezés megfogalmazása - nevezetesen az "is" kötőszó - kizárja. A vádindítvány sértett általi aláírását előíró speciális szabály alkalmazása ugyanis ellentétes a jogi képviselet Alkotmánybíróság értelmezése szerinti tartalmával, valamint a kötelező jogi képviselet előírása mögött meghúzódó jogalkotói szándékkal, ezért a támadott rendelkezésnek nincs az Alaptörvény 28. cikkének megfelelő értelmezése. A kollízió tehát a bíróság szerint jogértelmezéssel nem oldható fel, így az felveti az Alaptörvény B) cikk (1) bekezdése szerinti jogállamiság részét képező jogbiztonság sérelmét..
. |