English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/03618/2021
Első irat érkezett: 09/21/2021
.
Az ügy tárgya: A Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (pótmagánvádló; tájékoztatás tanácsülésről)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 01/24/2022
.
Előadó alkotmánybíró: Szívós Mária Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kéri az Alkotmánybíróságtól.
Az indítványozó a terhelttel szemben feljelentést tett a Váci Rendőrkapitányságon sikkasztás, illetve jogtalan eltulajdonítás bűncselekmények miatt, a rendőrkapitányság azonban nem sokkal később a nyomozást megszüntette, mert nem volt megállapítható bűncselekmény elkövetése és a nyomozás folytatásától sem volt eredmény várható. Az indítványozó ezt követően pótmagánvádat terjesztett elő a Váci Járásbíróságon, mely 3.B.132/2020/22. számú ítéletével a vádlottat felmentette, a pótmagánvádat elutasította és az indítványozó által előterjesztett polgári jogi igényt egyéb törvényes útra utasította. A másodfokon eljáró Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzésével az elsőfokú ítéletet helybenhagyta.
Az indítványozó álláspontja szerint az eljárásban sérült a tisztességes bírósági eljáráshoz és a jogorvoslathoz való joga, mert a másodfokú bíróság tanácsülésen hozott döntést, melynek időpontjáról az indítványozót nem értesítette, így az indítványozó indokolását sem fejthette ki részletesen..
.
Támadott jogi aktus:
    A Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzése
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XXVIII. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (7) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_3618_2_2021_ind_kieg_egys_szerk_anonim.pdfIV_3618_2_2021_ind_kieg_egys_szerk_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3389/2022. (X. 12.) AB végzés
    .
    Az ABH 2022 tárgymutatója: tájékoztatási kötelezettség
    .
    A döntés kelte: Budapest, 09/27/2022
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2022.09.27 9:30:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3389_2022 AB végzés.pdf3389_2022 AB végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó gazdasági társaság jogi képviselője útján (dr. Komlódi Gábor ügyvéd) az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. § (1) bekezdése alapján kezdeményezte az Alkotmánybíróság eljárását.

      [2] 2. Az alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügy lényege – a bírósági határozatokban megállapított tényállás és az indítványozó előadása alapján – az alábbiak szerint foglalható össze.

      [3] 2.1. Az indítványozó – mint pótmagánvádló – vádindítványa alapján lefolytatott büntetőeljárás eredményeként az első fokon eljárt Váci Járásbíróság 3.B.132/2020/22. számú ítéletével a vádlottat a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) 372. § (1) bekezdésében meghatározott és a (3) bekezdés a) pontja szerint minősülő sikkasztás bűntette miatt emelt vád alól felmentette, a Btk. 371. § (1) bekezdésében meghatározott és a (2) bekezdés a) pontja szerint minősülő rongálás vétsége miatt előterjesztett pótmagánvádat pedig elutasította. A Budapest Környéki Törvényszék mint másodfokú bíróság 1.Bf.257/2021/2. számú jogerős határozatával a sikkasztás bűntette vonatkozásában a minősítést a Btk. 372. (1) bekezdésében meghatározott és a (4) bekezdés a) pontjára módosította, egyebekben az elsőfokú ítéletet helybenhagyta.

      [4] 3. Az indítványozó – hiánypótlásra történt felhívását követően kiegészített – alkotmányjogi panaszában a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte, mivel azt ellentétesnek tartja az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdéseivel.

      [5] 3.1. Az indítványozó alkotmányjogi panaszában azt kifogásolta, hogy a másodfokon eljáró bíróság az ügyét tanácsülésen bírálta el, amelynek időpontjáról a büntetőeljárásról szóló 2017. évi XC. törvény (a továbbiakban Be.) 598. § (4) bekezdésében írtak ellenére értesítést sem a jogi képviselője, sem ő nem kaptak, így nem tudtak élni az (5) bekezdésben foglalt azon jogukkal, amely alapján nyilvános ülés vagy tárgyalás kitűzését is indítványozhatják. Ezzel megfosztotta őket a bíróság attól is, hogy fellebbezésüket írásban indokolják, és nem volt lehetőségük arra, hogy részletesen kifejtsék álláspontjukat, felhívják a másodfokú bíróság figyelmét az elsőfokú ítélet téves megállapításaira. Ezzel a másodfokú bíróság kiüresítette az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdésében biztosított jogorvoslathoz való jogot. Sérelmesnek találta az indítványozó azt is, hogy részére az elsőfokú indokolt ítélet csak aznap került kézbesítésre, amikor a másodfokú bíróság tanácsülésen döntött az ügyében.

      [6] 4. Az Abtv. 56. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint az Alkotmánybíróságnak elsődlegesen az alkotmányjogi panasz befogadhatóságáról szükséges döntenie.

      [7] 4.1. Az Alkotmánybíróság elsőként a panasz határidőben való érkezését vizsgálva megállapította, hogy az indítványozó az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 30. § (1) bekezdése szerint határidőben nyújtotta be.

      [8] 4.2. A határozott kérelem Abtv. 52. § (1b) bekezdésében előírt feltételeinek az indítvány megfelel. Az Alkotmánybíróság hatáskörére és az indítványozó jogosultságára vonatkozó hivatkozást tartalmaz, megjelöli az Alaptörvény megsértett rendelkezéseit, illetve a sérelmezett bírói döntést, a szükséges mértékben indokolja annak Alaptörvénybe ütközését, és kifejezetten kéri a megsemmisítését
      [9] Az alkotmányjogi panaszban az indítványozó a tisztességes eljáráshoz való jog állított sérelmét a jogorvoslathoz való jog megsértéséhez kapcsolta. E körben ezért az indítvány indokolása igen szűkszavú, az Alkotmánybíróság így – az indokolás tartalma szerint – az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdésének sérelme kapcsán előadottakat mindkét cikk megsértésének vizsgálata kapcsán figyelembe vette.

      [10] 4.3. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 56. § (2) bekezdése alapján a továbbiakban azt vizsgálta meg, hogy az alkotmányjogi panasz az Abtv. 27. §-ában és az Abtv. 29. §-ában foglalt tartalmi feltételeket kimeríti-e.
      [11] Az indítványozó által támadott döntés az ügy érdemében hozott döntés. Az egyedi ügyben való érintettség megállapítható, mivel az indítványozó a panasszal támadott ügyben pótmagánvádló volt. Megállapítható továbbá, hogy az indítványozónak a támadott határozattal szemben további jogorvoslati lehetősége nem áll fenn.
      [12] Az Abtv. 29. §-a a befogadhatóság további tartalmi feltételeként jelöli meg, hogy a panasznak a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést kell tartalmaznia.
      [13] Az indítványozó az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése kapcsán azt sérelmezte, hogy a másodfokú bíróság elmulasztotta értesíteni a tanácsülés időpontjáról, ezzel elvette tőle lehetőséget, hogy nyilvános ülés vagy akár tárgyalás tartását kérve fejthesse ki álláspontját.
      [14] Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint azonban a tisztességes eljárás követelményének teljesülését az eljárás egészének és egyes körülményeinek együttes figyelembevételével lehet megítélni.
      [15] Az Alkotmánybíróság értelmezése szerint az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése processzuális alapjogot tartalmaz, amely elsősorban a bírósági eljárással szemben támasztott eljárási garanciák rendszerét jelenti {lásd pédául: 3154/2021. (IV. 22.) AB végzés, Indokolás [10]; 5/2020. (I. 29.) AB végzés, Indokolás [47]; 6/2019. (III. 20.) AB határozat, Indokolás [31]}.
      [16] Az Alkotmánybíróság a döntéseiben esetről esetre határozta meg a tisztességes bírósági eljárás konkrét ismérveit. Így nevesíteni lehet azokat a követelményeket, részjogosítványokat, amelyek ezen alapjog alkotmányos tartalmát jelentik {lásd például: 3294/2021. (VII. 22.) AB határozat, Indokolás [55], Indokolaěs [19]; 3257/2020. (VII. 3.) AB határozat, Indokolás [33]}.
      [17] Az Alkotmánybíróság – a fent hivatkozott korábbi döntéseit megerősítve jelen ügyben is – megállapította, hogy önmagában a tanácsülésről szóló értesítés elmaradása nem jelent alkotmányjogilag releváns eljárásjogi sérelmet. Az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése egészének szem előtt tartásával állapítható meg alapjog-sérelem és nem az egyes részjogosítványok vélt vagy valós sérelme alapján {lásd például: 3064/2016. (IV. 11.) AB határozat, Indokolás [14]}.
      [18] Az Alaptörvény XXVIII. cikk (7) bekezdése sérelmét állító indítványi elem kapcsán pedig rögzítendő, hogy az indítványozó élhetett és élt is a jogorvoslathoz való jogával, az ügyben másodfokon eljárt bíróság számára pedig a jogszabályi környezet adott volt ahhoz, hogy az elsőfokú bírói döntést számára kedvezően változtassa meg. Ezen alapjog ugyanakkor csak a jogorvoslathoz való jogot biztosítja, nem pedig azt, hogy a jogorvoslati kérelem az indítványozó számára pozitívan kerül elbírálásra {lásd például: 3558/2021. (XII. 22.) AB végzés, Indokolás [36]}.
      [19] Az indítványozó és jogi képviselője értesítésének elmulasztása a tanácsülés időpontjáról az ügy eldöntését érdemben nem befolyásolta. Ennek kapcsán megjegyzendő az is, hogy az első fokon eljárt bíróság előtt az indítványozó és jogi képviselője nyomban fellebbezést jelentettek be a határozat ellen a vádlott bűnösségének megállapítása és büntetés kiszabása érdekében. A panaszban nem hivatkozott az indítványozó arra, hogy a másodfokú eljárásban korábban még elő nem terjesztett új bizonyítási indítvánnyal kívánt volna élni, vagy korábbi álláspontját módosította volna, az első fokon általa előadottak pedig a másodfokú bíróság számára megismerhetők voltak az iratokból, így a felülbírálatot valamennyi az ügy eldöntéséhez szükséges információ birtokában végezhette el.
      [20] Az indítványozó valóban a másodfokú tanácsülés napján kapta kézhez az indokolt elsőfokú ítéletet, jogi képviselője azonban már 2021. április 5. napján átvette, így álláspontjának kifejtésére, az elsőfokú ítélet kritikájának megfogalmazására a másodfokon eljárt bíróság határozatának meghozataláig lett volna lehetősége, ezzel azonban nem élt.
      [21] Megjegyzendő, hogy a Budapest Környéki Törvényszék 1.Bf.257/2021/2. számú végzésében az elsőfokon eljárt bíróság eljárását és bizonyíték-értékelő tevékenységét teljeskörűen felülbírálta, vizsgálata során az indítványozó álláspontját és az általa az alapul fekvő ügyben elmondottakat megismerte, és ennek eredményeként jutott arra a megállapításra, hogy az elsőfokú bíróság döntése törvényes és helyes.
      [22] Az indítványozónak a bírói döntéssel szemben felhozott kifogása alapvetően törvényességi tárgyú, és a tisztességes bírósági eljáráshoz és a jogorvoslathoz való jog sérelmével összefüggésben nem állított bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet, illetve alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést sem vetett fel, nem teljesítette az Abtv. 29. §-ában meghatározott befogadhatósági feltételt.

      [23] 5. Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján arra a következtetésre jutott, hogy az indítványozó panasza nem tartalmazott a sérelmezett döntésekkel kapcsolatban a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet, illetve alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést sem vetett fel, így nem teljesítette az Abtv. 29. §-ában meghatározott befogadhatósági feltételt.
      [24] Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján, figyelemmel az Abtv. 56. § (2) és (3) bekezdésére is, az alkotmányjogi panaszt visszautasította.
          Dr. Márki Zoltán s. k.,
          tanácsvezető alkotmánybíró
          .
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          alkotmánybíró




          . Dr. Schanda Balázs s. k.,
          alkotmánybíró
          Dr. Márki Zoltán s. k.
          tanácsvezető alkotmánybíró
          az aláírásban akadályozott

          dr. Pokol Béla

          alkotmánybíró helyett

          Dr. Szívós Mária s. k.,
          előadó alkotmánybíró
          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          09/21/2021
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against the ruling No. 1.Bf.257/2021/2 of the Budapest Environs Regional Court (supplementary private prosecutor; information on panel sitting)
          Number of the Decision:
          .
          3389/2022. (X. 12.)
          Date of the decision:
          .
          09/27/2022
          .
          .