Hungarian
Ügyszám:
.
540/D/2001
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 64/2002. (XII. 3.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2002/348
.
A döntés kelte: Budapest, 12/02/2002
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                 
    Az   Alkotmánybíróság  alkotmányjogi  panasz  és  alkalmazási
    tilalom kimondására irányuló kezdeményezés tárgyában meghozta
    a következő

                            határozatot:

    Az      Alkotmánybíróság      megállapítja,      hogy       a
    társadalombiztosításról   szóló   1975.   évi   II.   törvény
    módosításáról  és kiegészítéséről rendelkező  1992.  évi  IX.
    törvény  49. § (1) bekezdésének az “1992. március 1-jével  az
    1991.  évi II. törvény 10. §-ának (3) bekezdése ...  hatályát
    veszti”; illetve ugyanezen törvény 49. § (2) bekezdésének  “A
    T.  44.  §-ának (1)-(6) bekezdését és a T. 51. §-át az  1992.
    március 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő ellátás
    tekintetében kell alkalmazni” szövegrészei alkotmányellenesek
    voltak,  ezért  e  rendelkezések  a  Fővárosi  Bíróság  által
    jogerősen  befejezett 60. Kf.43140/1999/10. számú ügyben  nem
    alkalmazhatók.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

      Az alkotmányjogi panasz előterjesztője 1988. szeptember 16-án
      vált  nyugdíjjogosulttá,  nyugdíjazását  azonban  csak  1992.
      június  1-jétől kezdődően kérte, miután 1992.  május  31-ével
      pontosan    38   év   szolgálati   időt   szerzett.    Miután
      munkáltatójánál  nyugdíjbavonulási  szándékát   bejelentette,
      1991.  december  1-je és 1992. május 31-e  között  6  hónapos
      felmondási idejét töltötte.
      Az indítványozó öregségi nyugdíj megállapítása iránti igényét
      a  munkáltató 1992. február 18-án terjesztette be a Budapesti
      és   Pest  Megyei  Társadalombiztosítási  Igazgatósághoz,  és
      szolgáltatta   a  hatályos  jogszabályok  szerint   szükséges
      kereseti adatokat.
      Ezt    követően,    1992.   március   1-jei    hatállyal    a
      társadalombiztosításról  szóló  1975.  évi  II.  törvény   (a
      továbbiakban:  T.)  egyes  rendelkezéseit  módosította  –  az
      indítványozóra nézve hátrányos tartalommal – az 1992. évi IX.
      törvény  (a  továbbiakban:  Tm.).  Az  indítványozó  öregségi
      nyugdíjának összegét a Társadalombiztosítási Igazgatóság – az
      időközi   módosítást  követően  –  az  új  szabályok  szerint
      állapította meg. Ez két tekintetben érintette hátrányosan  az
      indítványozót:  egyrészt az átlagkeresetet  a  T.  módosítása
      előtt  a  nyugdíjazás  évében, valamint  a  nyugdíjazás  évét
      közvetlenül  megelőző  öt  naptári  év  közül  az   igénylőre
      legkedvezőbb  három  naptári év alatt  elért  keresetek  havi
      átlaga  alapján,  míg  a  módosítást követően  a  nyugdíjazás
      évében,  valamint az azt közvetlenül megelőző négy  év  alatt
      elért keresetek havi átlaga alapján kellett megállapítani. Ez
      a   számítási  mód  az  indítványozóra  nézve  kedvezőtlenebb
      összegű nyugdíj megállapítását eredményezte.
      Másrészt a nyugdíj összegének megállapításánál – a módosítást
      követően   –   alkalmazták  a  T.  44/A.  §-ának  degressziós
      szabályait,  amelyek értelmében az átlagkereset 12000  Forint
      feletti részének csak sávosan meghatározott százalékát vették
      figyelembe.  E  módosítások eredményeképpen  az  indítványozó
      nyugdíja lényegesen csökkent.

      Az  indítványozó  1992. november 4-én  a  Budapesti  és  Pest
      megyei   Társadalombiztosítási  Igazgatóság   11-83901/92/06.
      számú  nyugdíjmegállapító  határozata  ellen  pert  indított,
      amelyben  az  átlagkereset számításának  módját  kifogásolta,
      ezzel párhuzamosan pedig az Alkotmánybíróság előtt a Tm.  49.
      §   (1)   bekezdése   tekintetében  utólagos  normakontrollra
      irányuló  eljárást kezdeményezett. A közigazgatási  perben  a
      Pesti  Központi  Kerületi Bíróság szakértői  bizonyítás  után
      20.K.65152/1997/4.  szám alatt 1997. június  18-án  elutasító
      ítéletet hozott.
      Miután a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
      jogosultakról,  valamint e szolgáltatások  fedezetéről  szóló
      1997.  évi  LXXX.  törvény  teljes egészében  hatályon  kívül
      helyezte  a T.-t, nem volt mód a hatályon kívül helyezett  T.
      egyes   szakaszait   módosító  Tm.   utólagos   normakontroll
      keretében történő vizsgálatára. Az Alkotmánybíróság  ezért  a
      Tm.  49.  §  (1)  bekezdése alkotmányellenességének  utólagos
      megállapítására  és  megsemmisítésére  irányuló  eljárását  a
      675/B/1993. AB végzésével (ABH 1999, 822-824.) megszüntette.
      Az  indítványozó fellebbezéssel élt az elsőfokú ítélet ellen.
      Ügyében  a  Fővárosi  Bíróság mint  másodfokú  bíróság  2001.
      január  31-én  60.Kf.43.140/1999/10. szám alatt  az  elsőfokú
      ítéletet helybenhagyó ítéletet hozott. A jogerős ítéletet  az
      indítványozó  2001.  március 20-án  vette  át,  ezt  követően
      alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybírósághoz fordult. Ebben
      kérte  a  már korábban is kifogásolt Tm. 49. § (1)  bekezdése
      mellett  a  Tm.  49.  § (2) bekezdése alkotmányellenességének
      megállapítását  és  a támadott rendelkezések  konkrét  ügyben
      történő alkalmazásának kizárását. Álláspontja szerint  a  Tm.
      érintett  rendelkezései alkotmányellenesek,  mert  sértik  az
      Alkotmány  2.  § (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamiság
      elvét, valamint ellentétesek a jogalkotásról szóló 1987.  évi
      XI.   törvény  (a  továbbiakban:  Jat.)  12.  §  (2)  és  (3)
      bekezdéseiben  foglalt,  a jogszabályok  hatályára  vonatkozó
      rendelkezéseivel.

                                   II.

      1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezése:
      “2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”

      2. A Jat. érintett rendelkezései:
      “12.  §  (2) A jogszabály a kihirdetését megelőző  időre  nem
      állapíthat meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat  valamely
      magatartást jogellenessé.
      (3)   A  jogszabály  hatálybalépésének  időpontját  úgy  kell
      meghatározni,   hogy   kellő  idő   maradjon   a   jogszabály
      alkalmazására való felkészülésre.”

      3. A Tm. kifogásolt rendelkezései:
      “49.  § (1) ...1992. március 1-jével az 1991. évi II. törvény
      10. § (3) bekezdése ... hatályát veszti.
      (2)  A  T. 44. §-ának (1)-(6) bekezdését és a T. 51. §-át  az
      1992.  március 31-ét követő időponttól megállapításra  kerülő
      ellátás tekintetében kell alkalmazni. ...”

      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy a  Tm.  49.  §  (2)
      bekezdését  1998.  január 1-jével hatályon kívül  helyezte  a
      társadalombiztosítás   ellátásaira   és   a    magánnyugdíjra
      jogosultakról,  valamint e szolgáltatások  fedezetéről  szóló
      1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: új T.) mellékletének
      b)  pontja.  A  Tm. 49. § (1) bekezdésének formális  hatályon
      kívül  helyezésére  ugyan nem került  sor,  a  T.-t  azonban,
      melynek  módosításáról és kiegészítéséről a Tm. rendelkezett,
      teljes   egészében   hatályon  kívül  helyezte   az   új   T.
      mellékletének a) pontja.

      Az  Alkotmánybíróság hatáskörébe főszabályként csak  hatályos
      jogszabályok   alkotmányellenességének  utólagos   vizsgálata
      tartozik.   “Az  Alkotmánybíróság  hatályon  kívül  helyezett
      jogszabály  alkotmányellenességét nem vizsgálja,  hacsak  nem
      annak alkalmazhatósága is eldöntendő kérdés.” (335/D/1990. AB
      végzés,  ABH  1990, 261, 262.) Erre leggyakrabban  a  konkrét
      normakontroll  két  esetében, a  bírói  kezdeményezés  és  az
      alkotmányjogi panasz esetén kerülhet sor.
      Az   Alkotmánybíróság  ezek  után  azt  vizsgálta,  hogy   az
      alkotmányjogi  panasz megfelel-e a törvényi előírásoknak.  Az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 48. §  (1)
      bekezdése  szerint:  “Az  Alkotmányban  biztosított  jogainak
      megsértése   miatt  alkotmányjogi  panasszal   fordulhat   az
      Alkotmánybírósághoz    az,    akinek    a    jogsérelme    az
      alkotmányellenes  jogszabály alkalmazása folytán  következett
      be,  és  egyéb  jogorvoslati  lehetőségeit  már  kimerítette,
      illetőleg   más   jogorvoslati   lehetőség   nincs    számára
      biztosítva.”   A   (2)   bekezdés   értelmében   pedig:   “Az
      alkotmányjogi  panaszt  a  jogerős  határozat  kézbesítésétől
      számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani.”
      Az  indítványozó a jogerős ítéletet 2001. március 20-án vette
      kézhez.  Az  alkotmányjogi panaszt a benyújtására  nyitvaálló
      határidő  59.  napján,  2001. május 18-án  adta  postára.  Az
      Alkotmánybíróság  ezért  az  alkotmányjogi  panaszt  érdemben
      elbírálta.

      Az indítvánnyal támadott törvényi rendelkezésekhez kapcsolódó
      nyugdíjmegállapítási szabályok az alábbiak szerint változtak:
      A  T.-t a társadalombiztosításról szóló 1972. évi II. törvény
      módosításáról szóló 1991. évi II. törvény 4. §-a  egészítette
      ki a következő 44/A. §-sal:
      "Ha  az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset  12
      000 forintnál több:
           a  12  001  –  14  000  forint közötti  átlagkeresetrész
      nyolcvan százalékát,
           a 14 001 – 16 000 forint közötti átlagkeresetrész hetven
      százalékát,
           a 16 001 – 30 000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan
      százalékát,
           a  30 001 – 40 000 forint közötti átlagkeresetrész ötven
      százalékát,
           a  40  001  –  50  000  forint közötti  átlagkeresetrész
      negyven százalékát,
           az  50  001  –  60  000 forint közötti  átlagkeresetrész
      harminc százalékát,
           a  60 001 – 70 000 forint közötti átlagkeresetrész  húsz
      százalékát,
           a  70  001 – 80 000 forint közötti átlagkeresetrész  tíz
      százalékát,
          a 80 000 forint feletti átlagkeresetrész öt százalékát
          kell  az  öregségi  nyugdíj  megállapításánál  figyelembe
      venni."
      Ez  a  törvény  a kihirdetése napján – 1991. január  28-án  –
      lépett hatályba, de 10. § (3) bekezdése szerint a T. 44/A.  §
      rendelkezéseit   csak   a   törvény  hatálybalépését   követő
      időponttól   nyugdíjra  jogosultak  nyugdíj  megállapításánál
      kellett alkalmazni.
      Az öregségi teljes nyugdíjra jogosultság feltételeit a T. 39.
      § (1) bekezdése határozta meg a következőképpen:
      “Öregségi  teljes  nyugdíjra jogosult a  hatvanadik  életévét
      betöltött férfi és az ötvenötödik életévét betöltött nő, ha
      a) húsz évi szolgálati időt szerzett,
      b)   az   előzőekben   említett   életkort   –   ideértve   a
      korkedvezményes  életkort  is  –  1991.  január  1-je   előtt
      betöltötte és az eddigi időpontig legalább tíz évi szolgálati
      időt szerzett.”
      Az  e  törvény rendelkezésével hatályba lépett – a korábbinál
      hátrányosabb  – degresszív számítási módnak tehát  visszaható
      hatálya   nem   volt.   Az  indítványozó   öregségi   nyugdíj
      megállapítása iránti igényének benyújtásakor ezt a  számítási
      módot  az  ő  esetében  nem kellett alkalmazni,  hiszen  ő  a
      nyugdíjjogosultságát 1988. szeptember 16-án érte el.

      Ezt  követően – még a panaszos öregségi nyugdíját megállapító
      határozat  meghozatala  előtt – a Tm.  ismét  módosította  és
      kiegészítette  a T.-t. E törvény kihirdetésének  napja  1992.
      március  9-e  volt  (Magyar Közlöny  1992.  évi  25.  száma),
      hatálybalépését  azonban 1992. március  1-jére  visszamenőleg
      állapította meg. Ugyancsak 1992. március 1-jére visszamenőleg
      mondta  ki  a 49. § (1) bekezdésében többek között azt,  hogy
      hatályát  veszti  az  1991. évi II. törvény  10.  §-ának  (3)
      bekezdése.  Ettől  az  időponttól  kezdve  tehát  a   nyugdíj
      összegének kiszámításánál a T. 44/A. §-a szerinti degressziós
      számítási módot kellett alkalmazni azokban a folyamatban lévő
      |gyekben is, ahol az érintettek a nyugdíjjogosultságukat  már
      a Tm. hatályba lépését megelőzően elérték.
      Az alkotmányjogi panaszban ugyancsak kifogásolt Tm. 49. § (2)
      bekezdés szerint: “a T. 44. §-ának (1)-(6) bekezdését és a T.
      51.   §-át   az   1992.   március  31-ét  követő   időponttól
      megállapításra kerülő ellátás tekintetében kell  alkalmazni.”
      Az  indítványozóra nézve sérelmes rendelkezés, amelyet a  Tm.
      7.  §-a iktatott be a T-be, a 49. § (2) bekezdése pedig az  ő
      esetében is alkalmazni rendelte, a következő volt:
      “T.  44.  §  (1)  Az öregségi nyugdíj összegét a  nyugdíjazás
      évében a nyugdíj megállapításáig, valamint a nyugdíjazás évét
      közvetlen  megelőző  négy év alatt a főfoglalkozás  keretében
      elért  keresetnek (ideértve az ezen időszak alatt  kifizetett
      jutalmat is) a magánszemélyek – ezen évekre vonatkozó és ezen
      összegekre  eső – jövedelemadójával csökkentett összege  havi
      átlaga alapján kell megállapítani. ...”

      Az  indítványozó a Tm. idézett hatálybaléptető rendelkezéseit
      azért   ítélte   a   visszamenőleges   jogalkotás   tilalmába
      ütközőnek,   mert   olyan,  folyamatban  lévő   eljárásokban,
      amelyekben  a nyugdíjigénylő nyugdíjjogosultsága  már  a  Tm.
      hatályba   lépése   előtt  megnyílt,  de   nyugdíjmegállapító
      határozat  meghozatalára  még  nem  került  sor,  a   nyugdíj
      megállapításánál 1992. március 1-jétől a degresszív számítási
      módot  kellett alkalmazni, 1992. március 31-ét követően pedig
      a  nyugdíjazás évét megelőző négy év kereseti adatait kellett
      alapul  venni.  Az  így  kiszámított  nyugdíj  összege  pedig
      lényegesen  alacsonyabb  lett,  mintha  a  nyugdíjjogosultság
      elérésekor hatályos szabályok szerint állapították volna  meg
      a   nyugdíjat.   Álláspontja  szerint  évtizedek   munkájával
      szerzett  joga  csorbult  e  hatályba  léptető  rendelkezések
      következtében.
                                   
                                  III.

      Az alkotmányjogi panasz megalapozott.

      Az   Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdése  értelmében  a   Magyar
      Köztársaság    független,    demokratikus    jogállam.     Az
      Alkotmánybíróság  gyakorlatában  a  jogbiztonság  szorosan  a
      jogállamiság   alkotmányos  követelményéhez  kapcsolódik,   a
      jogállam    nélkülözhetetlen   eleme   a   jogbiztonság.    A
      jogbiztonság  követelménye az Alkotmánybíróság értelmezésében
      a  jogalkotó  kötelezettségévé teszi azt, hogy a jogszabályok
      világosak,     egyértelműek    és    működésüket     tekintve
      kiszámíthatóak,   előreláthatóak  legyenek   a   jogszabályok
      címzettjei számára. [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992,
      59, 65-66.; 11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 81-
      82.; 28/1993. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1993, 220, 225. ].
      A   kiszámíthatóság  és  az  előreláthatóság  követelményéből
      vezette  le  az  Alkotmánybíróság a  visszamenőleges  hatályú
      jogalkotás tilalmának alkotmányos elvét. [34/1991. (VI.  15.)
      AB  határozat,  ABH 1991, 170, 173.; 11/1992.  (III.  5.)  AB
      határozat,  ABH  1992,  77, 81-82.;  25/1992.  (IV.  30.)  AB
      határozat,  ABH  1992,  131,  132.;  28/1992.  (IV.  30.)  AB
      határozat,  ABH  1992,  155,  158.;  4/1992.  (I.   28.)   AB
      határozat, ABH 1992, 332, 333.].
      A  25/1992.  (IV.  30.) AB határozatában az  Alkotmánybíróság
      megállapította:  “A jogállamiság egyik fontos  alkotóeleme  a
      jogbiztonság, amely egyebek között megköveteli, hogy
        -  az  állampolgárok jogait és kötelességeit  a  törvényben
        megszabott  módon kihirdetett és bárki számára hozzáférhető
        jogszabályok szabályozzák,
        -  meglegyen a tényleges lehetőség arra, hogy a  jogalanyok
        magatartásukat  a jog előírásaihoz tudják igazítani,  ennek
        érdekében  a  jogszabályok a kihirdetésüket megelőző  időre
        nézve   ne   állapítsanak  meg  kötelezettséget,  illetőleg
        valamely jogszerű magatartást visszamenőleges érvénnyel  ne
        minősítsenek jogellenesnek.
      A jogbiztonság e két alapvető követelménye közül bármelyiknek
      a  figyelmen kívül hagyása összeegyeztethetetlen az Alkotmány
      2.  §  (1)  bekezdésével,  s  így alkotmányellenes.  Teljesen
      nyilvánvaló  ugyanis, hogy egy jogállamban senkit  sem  lehet
      felelősségre vonni olyan jogszabály megsértése miatt, amelyet
      az  érintett személy nem ismert és nem is ismerhetett,  mivel
      azt  vagy  egyáltalán nem hirdették ki, vagy utólag hirdették
      ki  és  visszamenőleges érvénnyel léptették hatályba. Ugyanez
      értelemszerűen    irányadó    a   kötelezettségek    utólagos
      megállapítására is.” (ABH 1992, 131, 132.)
      A  visszamenőleges hatályú jogalkotás tilalmát a Jat.  12.  §
      (2)   bekezdése  is  kimondja,  eszerint  "a   jogszabály   a
      kihirdetését    megelőző    időre    nem    állapíthat    meg
      kötelezettséget,  és  nem nyilváníthat  valamely  magatartást
      jogellenessé".
      Következetes   alkotmánybírósági  gyakorlat  alakult   ki   a
      tekintetben  is,  hogy valamely jogszabály nem  csupán  akkor
      minősülhet  az említett tilalomba ütközőnek, ha a jogszabályt
      a  jogalkotó visszamenőlegesen léptette hatályba, hanem akkor
      is,  ha  a  hatálybaléptetés  nem  visszamenőlegesen  történt
      ugyan,   de  a  jogszabály  rendelkezéseit  –  erre  irányuló
      kifejezett  rendelkezés szerint – a jogszabály hatálybalépése
      előtt  létrejött jogviszonyokra is alkalmazni kell. [57/1994.
      (XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.]

      A nyugdíj megállapításánál a degresszív alapú számítási módot
      beiktató,  a  társadalombiztosításról  szóló  1972.  évi  II.
      törvény módosításáról szóló 1991. évi II. törvény 10.  §  (3)
      bekezdése  eredetileg  kizárta a  visszamenőleges  alkalmazás
      lehetőségét.   Az  új  számítási  módszer  bevezetése   tehát
      alkotmányos előírásba nem ütközött, megfelelt a  Jat.  12.  §
      (2)   és   (3)   bekezdés  rendelkezéseinek.  Az  alkotmányos
      garanciát az 1992. március 1-jén hatályba léptetett Tm. 49. §
      (1)  bekezdése  szüntette meg annak  kimondásával,  hogy  “az
      1991. évi II. törvény 10. § (3) bekezdése hatályát veszti”.
      Egyértelműen  megállapítható, hogy a T.  44/A.  §-a  szerinti
      degresszív  számítási  mód  anyagilag  hátrányosabb  volt  az
      eljárásban  érintett nyugdíjjogosultra, mint a  Tm.  hatályba
      lépése  előtt  alkalmazott számítási mód. Előfordulhat  olyan
      eset,  hogy  a  visszamenőleges érvényű hatálybaléptetés  sem
      alkotmányellenes,  de ez csak a kizárólag jogot  megállapító,
      jogot  kiterjesztő,  kötelezettséget  enyhítő,  vagy  más,  a
      jogszabály   valamennyi   címzettje   számára    a    korábbi
      szabályozásnál    egyértelműen   előnyösebb   rendelkezéseket
      tartalmazó  jogszabályok esetében lehetséges. [28/1992.  (IV.
      30.) AB határozat, ABH 1992, 155. 158.].

      Az  Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  a  Tm.  hatályba
      léptetésére  kifejezetten  visszamenőleges  hatállyal  került
      sor.  A  Tm.  kihirdetésének napja  1992.  március  9-e,  míg
      hatályba lépésének napja március 1-je volt.
      Ezen  túlmenően a Tm. 49. § (1) bekezdése a folyamatban  lévő
      ügyekben  – tekintet nélkül a nyugdíjjogosultság megnyíltának
      időpontjára – alkalmazni rendelte a T. 44/A. § -ában foglalt,
      az   indítványozó   esetében  egyértelműen  jogot   korlátozó
      szabályt. A Tm. kifogásolt rendelkezése értelmében  a  T.  új
      szabályainak alkalmazása a nyugdíjmegállapítás során  negatív
      előjelű  változást  idézett elő a Tm. hatályba  lépése  előtt
      létrejött anyagi jogi jogviszonyokban.
      Mindezeket figyelembevéve az Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy  a  Tm. 49. § (1) bekezdésének a társadalombiztosításról
      szóló 1972. évi II. törvény módosításáról szóló 1991. évi II.
      törvény   10.   §  (3)  bekezdését  hatályon  kívül   helyező
      rendelkezése  az  alkotmányjogi  panasszal  érintett   egyedi
      esetben alkotmányellenes volt, ezért az a konkrét ügyben  nem
      alkalmazható.

      Az  Alkotmánybíróság  több korábbi határozatában  elvi  éllel
      megállapította,  hogy  a jogbiztonság,  mint  a  jogállamiság
      leglényegesebb  fogalmi eleme és a szerzett jogok  védelmének
      elvi alapja, a szociális rendszerek stabilitása szempontjából
      különös  jelentőségű. Ezért garanciális  szerepe  van  annak,
      hogy a szolgáltatásokat és a hozzájuk fűződő várományokat nem
      lehet  sem  alkotmányosan megfelelő indok nélkül,  sem  pedig
      egyik  napról a másikra lényegesen megváltoztatni. Az átmenet
      nélküli  változtatáshoz különös indok szükséges. Mindemellett
      a kötelező biztosítási rendszer esetében a járulékok kötelező
      befizetése,  vagyis a vagyonelvonás fejében a biztosított,  a
      rendszer  fokozottabb stabilitását várhatja el. A  törvénnyel
      elrendelt   kötelező   járulékfizetést   nagymértékű   állami
      garanciavállalás    (a   másik   oldalról:    bizalomvédelem)
      legitimálhatja. A kötelező biztosítás elvonja ugyanis  azokat
      az  eszközöket, amelyekkel az érintett saját kockázatára maga
      gondoskodhatott volna magáról és családjáról, s ezt a vagyont
      a   társadalombiztosítás  szolgálatába  állítja.  A   fedezet
      társadalmasításával az állam tipikus tulajdonosi  magatartást
      kollektivizál,  mely  a kötelező biztosítási  rendszerben  az
      ellátások  és  az  ellátásokhoz  fűződő  várományok  védelmét
      fokozattan  indokolttá  teszi.  A  várományok  annál  nagyobb
      védelmet  élveznek, minél közelebb állnak a  beteljesedéshez,
      vagyis  a  szolgáltatásra irányuló alanyi  jog  megnyíltához.
      [43/1995.  (VI.  30.) AB határozat, ABH 1995, 188,  193-195.;
      39/1999.  (XII. 21.) AB határozat, ABH 1999, 325.,  334-335.;
      28/2000. (IX. 8.) AB határozat, ABH 2000, 174., 187-188.]

      A   Tm.   49.  §  (2)  bekezdése  kifogásolt  rendelkezésének
      vizsgálata során az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  ez
      a  jogszabályi előírás a nyugdíjmegállapítási eljárásokban az
      új  átlagkereset-számítási szabályokat a Tm. hatályba lépését
      követő  30.  naptól kezdődően rendelte alkalmazni.  Ebben  az
      esetben  tehát  nem  volt  szó  formális  visszaható  hatályú
      jogalkalmazásról. Tartalmát vizsgálva azonban megállapítható,
      hogy  a  kifogásolt rendelkezés következtében mindazokban  az
      esetekben,  amikor a nyugdíjjogosultság még  a  Tm.  hatályba
      lépése  előtt megnyílt, de a nyugdíjat megállapító  határozat
      meghozatalára csak 1992. március 31-ét követően került sor, a
      megváltozott,  és  adott  esetben  az  indítványozóra   nézve
      hátrányosabb számítási módot kellett alkalmazni.

      Az  Alkotmánybíróság e tekintetben is megállapította, hogy  a
      jogalkotó  az  új, hátrányosabb számítási módot úgy  rendelte
      alkalmazni,   hogy   azzal  a  már  létrejött   anyagi   jogi
      jogviszonyokba    avatkozott   be,   azok   negatív    irányú
      megváltozását idézve elő. Mivel a nyugdíjhoz való jogosultság
      nem  a nyugdíjat megállapító határozatból fakad, hanem a  T.-
      ben  meghatározott  életkor eléréséhez és az  ott  megszabott
      szolgálati    idő   megszerzéséhez   kötődik,   a    törvényi
      feltételeket  teljesítőknek alanyi joguk keletkezik  a  T-ben
      meghatározott feltételek szerinti nyugdíj megállapításához. A
      nyugdíjszámítási szabályok megváltoztatása esetén tehát az új
      törvény    alkalmazása   szempontjából    nem    a    nyugdíj
      megállapítása,   hanem   a   nyugdíjjogosultság   megszerzése
      időpontjának lehet relevanciája. Egy évtizedek munkájával – a
      törvény   alapján   –  megszerzett  jogot   nem   korlátozhat
      visszamenőleg   a   nyugdíjmegállapítási   eljárás   folyamán
      hatályba léptetett új jogszabály.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
      Tm.  49.  §  (2)  bekezdésének  kifogásolt  hatályba  léptető
      rendelkezése  sértette a visszamenőleges  hatályú  jogalkotás
      tilalmát,  s  így  ellentétes volt  az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdésében  foglalt  jogállamiság  elvével,  amikor  az  új
      számítási   módot   az   alkotmányjogi  panasszal   érintett,
      folyamatban lévő ügyben alkalmazni rendelte.
      A   fentiek   figyelembevételével   az   Alkotmánybíróság   a
      rendelkező részben foglaltak szerint határozott.

      Az  Alkotmánybíróság  e  határozatának  a  Magyar  Közlönyben
      történő  közzétételét az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi
      XXXII. törvény 41. §-a alapján rendelte el.
                               Dr.Holló András
                    az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
                                     
            Dr. Bihari Mihály                      Dr. Czúcz Ottó
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                     
            Dr. Erdei Árpád                   Dr. Harmathy Attila
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                     
            Dr. Kiss László                  Dr. Kukorelli István
            előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró
                                     
            Dr. Strausz János    Dr.Tersztyánszkyné Dr.Vasadi Éva
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        64/2002. (XII. 3.)
        Date of the decision:
        .
        12/02/2002
        .
        .