A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz és alkalmazási
tilalom kimondására irányuló kezdeményezés tárgyában meghozta
a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a
társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény
módosításáról és kiegészítéséről rendelkező 1992. évi IX.
törvény 49. § (1) bekezdésének az “1992. március 1-jével az
1991. évi II. törvény 10. §-ának (3) bekezdése ... hatályát
veszti”; illetve ugyanezen törvény 49. § (2) bekezdésének “A
T. 44. §-ának (1)-(6) bekezdését és a T. 51. §-át az 1992.
március 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő ellátás
tekintetében kell alkalmazni” szövegrészei alkotmányellenesek
voltak, ezért e rendelkezések a Fővárosi Bíróság által
jogerősen befejezett 60. Kf.43140/1999/10. számú ügyben nem
alkalmazhatók.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az alkotmányjogi panasz előterjesztője 1988. szeptember 16-án
vált nyugdíjjogosulttá, nyugdíjazását azonban csak 1992.
június 1-jétől kezdődően kérte, miután 1992. május 31-ével
pontosan 38 év szolgálati időt szerzett. Miután
munkáltatójánál nyugdíjbavonulási szándékát bejelentette,
1991. december 1-je és 1992. május 31-e között 6 hónapos
felmondási idejét töltötte.
Az indítványozó öregségi nyugdíj megállapítása iránti igényét
a munkáltató 1992. február 18-án terjesztette be a Budapesti
és Pest Megyei Társadalombiztosítási Igazgatósághoz, és
szolgáltatta a hatályos jogszabályok szerint szükséges
kereseti adatokat.
Ezt követően, 1992. március 1-jei hatállyal a
társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény (a
továbbiakban: T.) egyes rendelkezéseit módosította – az
indítványozóra nézve hátrányos tartalommal – az 1992. évi IX.
törvény (a továbbiakban: Tm.). Az indítványozó öregségi
nyugdíjának összegét a Társadalombiztosítási Igazgatóság – az
időközi módosítást követően – az új szabályok szerint
állapította meg. Ez két tekintetben érintette hátrányosan az
indítványozót: egyrészt az átlagkeresetet a T. módosítása
előtt a nyugdíjazás évében, valamint a nyugdíjazás évét
közvetlenül megelőző öt naptári év közül az igénylőre
legkedvezőbb három naptári év alatt elért keresetek havi
átlaga alapján, míg a módosítást követően a nyugdíjazás
évében, valamint az azt közvetlenül megelőző négy év alatt
elért keresetek havi átlaga alapján kellett megállapítani. Ez
a számítási mód az indítványozóra nézve kedvezőtlenebb
összegű nyugdíj megállapítását eredményezte.
Másrészt a nyugdíj összegének megállapításánál – a módosítást
követően – alkalmazták a T. 44/A. §-ának degressziós
szabályait, amelyek értelmében az átlagkereset 12000 Forint
feletti részének csak sávosan meghatározott százalékát vették
figyelembe. E módosítások eredményeképpen az indítványozó
nyugdíja lényegesen csökkent.
Az indítványozó 1992. november 4-én a Budapesti és Pest
megyei Társadalombiztosítási Igazgatóság 11-83901/92/06.
számú nyugdíjmegállapító határozata ellen pert indított,
amelyben az átlagkereset számításának módját kifogásolta,
ezzel párhuzamosan pedig az Alkotmánybíróság előtt a Tm. 49.
§ (1) bekezdése tekintetében utólagos normakontrollra
irányuló eljárást kezdeményezett. A közigazgatási perben a
Pesti Központi Kerületi Bíróság szakértői bizonyítás után
20.K.65152/1997/4. szám alatt 1997. június 18-án elutasító
ítéletet hozott.
Miután a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló
1997. évi LXXX. törvény teljes egészében hatályon kívül
helyezte a T.-t, nem volt mód a hatályon kívül helyezett T.
egyes szakaszait módosító Tm. utólagos normakontroll
keretében történő vizsgálatára. Az Alkotmánybíróság ezért a
Tm. 49. § (1) bekezdése alkotmányellenességének utólagos
megállapítására és megsemmisítésére irányuló eljárását a
675/B/1993. AB végzésével (ABH 1999, 822-824.) megszüntette.
Az indítványozó fellebbezéssel élt az elsőfokú ítélet ellen.
Ügyében a Fővárosi Bíróság mint másodfokú bíróság 2001.
január 31-én 60.Kf.43.140/1999/10. szám alatt az elsőfokú
ítéletet helybenhagyó ítéletet hozott. A jogerős ítéletet az
indítványozó 2001. március 20-án vette át, ezt követően
alkotmányjogi panasszal az Alkotmánybírósághoz fordult. Ebben
kérte a már korábban is kifogásolt Tm. 49. § (1) bekezdése
mellett a Tm. 49. § (2) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítását és a támadott rendelkezések konkrét ügyben
történő alkalmazásának kizárását. Álláspontja szerint a Tm.
érintett rendelkezései alkotmányellenesek, mert sértik az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megfogalmazott jogállamiság
elvét, valamint ellentétesek a jogalkotásról szóló 1987. évi
XI. törvény (a továbbiakban: Jat.) 12. § (2) és (3)
bekezdéseiben foglalt, a jogszabályok hatályára vonatkozó
rendelkezéseivel.
II.
1. Az Alkotmány hivatkozott rendelkezése:
“2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
2. A Jat. érintett rendelkezései:
“12. § (2) A jogszabály a kihirdetését megelőző időre nem
állapíthat meg kötelezettséget, és nem nyilváníthat valamely
magatartást jogellenessé.
(3) A jogszabály hatálybalépésének időpontját úgy kell
meghatározni, hogy kellő idő maradjon a jogszabály
alkalmazására való felkészülésre.”
3. A Tm. kifogásolt rendelkezései:
“49. § (1) ...1992. március 1-jével az 1991. évi II. törvény
10. § (3) bekezdése ... hatályát veszti.
(2) A T. 44. §-ának (1)-(6) bekezdését és a T. 51. §-át az
1992. március 31-ét követő időponttól megállapításra kerülő
ellátás tekintetében kell alkalmazni. ...”
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Tm. 49. § (2)
bekezdését 1998. január 1-jével hatályon kívül helyezte a
társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra
jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló
1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: új T.) mellékletének
b) pontja. A Tm. 49. § (1) bekezdésének formális hatályon
kívül helyezésére ugyan nem került sor, a T.-t azonban,
melynek módosításáról és kiegészítéséről a Tm. rendelkezett,
teljes egészében hatályon kívül helyezte az új T.
mellékletének a) pontja.
Az Alkotmánybíróság hatáskörébe főszabályként csak hatályos
jogszabályok alkotmányellenességének utólagos vizsgálata
tartozik. “Az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezett
jogszabály alkotmányellenességét nem vizsgálja, hacsak nem
annak alkalmazhatósága is eldöntendő kérdés.” (335/D/1990. AB
végzés, ABH 1990, 261, 262.) Erre leggyakrabban a konkrét
normakontroll két esetében, a bírói kezdeményezés és az
alkotmányjogi panasz esetén kerülhet sor.
Az Alkotmánybíróság ezek után azt vizsgálta, hogy az
alkotmányjogi panasz megfelel-e a törvényi előírásoknak. Az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 48. § (1)
bekezdése szerint: “Az Alkotmányban biztosított jogainak
megsértése miatt alkotmányjogi panasszal fordulhat az
Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett
be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette,
illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
biztosítva.” A (2) bekezdés értelmében pedig: “Az
alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől
számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani.”
Az indítványozó a jogerős ítéletet 2001. március 20-án vette
kézhez. Az alkotmányjogi panaszt a benyújtására nyitvaálló
határidő 59. napján, 2001. május 18-án adta postára. Az
Alkotmánybíróság ezért az alkotmányjogi panaszt érdemben
elbírálta.
Az indítvánnyal támadott törvényi rendelkezésekhez kapcsolódó
nyugdíjmegállapítási szabályok az alábbiak szerint változtak:
A T.-t a társadalombiztosításról szóló 1972. évi II. törvény
módosításáról szóló 1991. évi II. törvény 4. §-a egészítette
ki a következő 44/A. §-sal:
"Ha az öregségi nyugdíj alapját képező havi átlagkereset 12
000 forintnál több:
a 12 001 – 14 000 forint közötti átlagkeresetrész
nyolcvan százalékát,
a 14 001 – 16 000 forint közötti átlagkeresetrész hetven
százalékát,
a 16 001 – 30 000 forint közötti átlagkeresetrész hatvan
százalékát,
a 30 001 – 40 000 forint közötti átlagkeresetrész ötven
százalékát,
a 40 001 – 50 000 forint közötti átlagkeresetrész
negyven százalékát,
az 50 001 – 60 000 forint közötti átlagkeresetrész
harminc százalékát,
a 60 001 – 70 000 forint közötti átlagkeresetrész húsz
százalékát,
a 70 001 – 80 000 forint közötti átlagkeresetrész tíz
százalékát,
a 80 000 forint feletti átlagkeresetrész öt százalékát
kell az öregségi nyugdíj megállapításánál figyelembe
venni."
Ez a törvény a kihirdetése napján – 1991. január 28-án –
lépett hatályba, de 10. § (3) bekezdése szerint a T. 44/A. §
rendelkezéseit csak a törvény hatálybalépését követő
időponttól nyugdíjra jogosultak nyugdíj megállapításánál
kellett alkalmazni.
Az öregségi teljes nyugdíjra jogosultság feltételeit a T. 39.
§ (1) bekezdése határozta meg a következőképpen:
“Öregségi teljes nyugdíjra jogosult a hatvanadik életévét
betöltött férfi és az ötvenötödik életévét betöltött nő, ha
a) húsz évi szolgálati időt szerzett,
b) az előzőekben említett életkort – ideértve a
korkedvezményes életkort is – 1991. január 1-je előtt
betöltötte és az eddigi időpontig legalább tíz évi szolgálati
időt szerzett.”
Az e törvény rendelkezésével hatályba lépett – a korábbinál
hátrányosabb – degresszív számítási módnak tehát visszaható
hatálya nem volt. Az indítványozó öregségi nyugdíj
megállapítása iránti igényének benyújtásakor ezt a számítási
módot az ő esetében nem kellett alkalmazni, hiszen ő a
nyugdíjjogosultságát 1988. szeptember 16-án érte el.
Ezt követően – még a panaszos öregségi nyugdíját megállapító
határozat meghozatala előtt – a Tm. ismét módosította és
kiegészítette a T.-t. E törvény kihirdetésének napja 1992.
március 9-e volt (Magyar Közlöny 1992. évi 25. száma),
hatálybalépését azonban 1992. március 1-jére visszamenőleg
állapította meg. Ugyancsak 1992. március 1-jére visszamenőleg
mondta ki a 49. § (1) bekezdésében többek között azt, hogy
hatályát veszti az 1991. évi II. törvény 10. §-ának (3)
bekezdése. Ettől az időponttól kezdve tehát a nyugdíj
összegének kiszámításánál a T. 44/A. §-a szerinti degressziós
számítási módot kellett alkalmazni azokban a folyamatban lévő
|gyekben is, ahol az érintettek a nyugdíjjogosultságukat már
a Tm. hatályba lépését megelőzően elérték.
Az alkotmányjogi panaszban ugyancsak kifogásolt Tm. 49. § (2)
bekezdés szerint: “a T. 44. §-ának (1)-(6) bekezdését és a T.
51. §-át az 1992. március 31-ét követő időponttól
megállapításra kerülő ellátás tekintetében kell alkalmazni.”
Az indítványozóra nézve sérelmes rendelkezés, amelyet a Tm.
7. §-a iktatott be a T-be, a 49. § (2) bekezdése pedig az ő
esetében is alkalmazni rendelte, a következő volt:
“T. 44. § (1) Az öregségi nyugdíj összegét a nyugdíjazás
évében a nyugdíj megállapításáig, valamint a nyugdíjazás évét
közvetlen megelőző négy év alatt a főfoglalkozás keretében
elért keresetnek (ideértve az ezen időszak alatt kifizetett
jutalmat is) a magánszemélyek – ezen évekre vonatkozó és ezen
összegekre eső – jövedelemadójával csökkentett összege havi
átlaga alapján kell megállapítani. ...”
Az indítványozó a Tm. idézett hatálybaléptető rendelkezéseit
azért ítélte a visszamenőleges jogalkotás tilalmába
ütközőnek, mert olyan, folyamatban lévő eljárásokban,
amelyekben a nyugdíjigénylő nyugdíjjogosultsága már a Tm.
hatályba lépése előtt megnyílt, de nyugdíjmegállapító
határozat meghozatalára még nem került sor, a nyugdíj
megállapításánál 1992. március 1-jétől a degresszív számítási
módot kellett alkalmazni, 1992. március 31-ét követően pedig
a nyugdíjazás évét megelőző négy év kereseti adatait kellett
alapul venni. Az így kiszámított nyugdíj összege pedig
lényegesen alacsonyabb lett, mintha a nyugdíjjogosultság
elérésekor hatályos szabályok szerint állapították volna meg
a nyugdíjat. Álláspontja szerint évtizedek munkájával
szerzett joga csorbult e hatályba léptető rendelkezések
következtében.
III.
Az alkotmányjogi panasz megalapozott.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam. Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában a jogbiztonság szorosan a
jogállamiság alkotmányos követelményéhez kapcsolódik, a
jogállam nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A
jogbiztonság követelménye az Alkotmánybíróság értelmezésében
a jogalkotó kötelezettségévé teszi azt, hogy a jogszabályok
világosak, egyértelműek és működésüket tekintve
kiszámíthatóak, előreláthatóak legyenek a jogszabályok
címzettjei számára. [9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992,
59, 65-66.; 11/1992. (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77, 81-
82.; 28/1993. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1993, 220, 225. ].
A kiszámíthatóság és az előreláthatóság követelményéből
vezette le az Alkotmánybíróság a visszamenőleges hatályú
jogalkotás tilalmának alkotmányos elvét. [34/1991. (VI. 15.)
AB határozat, ABH 1991, 170, 173.; 11/1992. (III. 5.) AB
határozat, ABH 1992, 77, 81-82.; 25/1992. (IV. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 131, 132.; 28/1992. (IV. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 155, 158.; 4/1992. (I. 28.) AB
határozat, ABH 1992, 332, 333.].
A 25/1992. (IV. 30.) AB határozatában az Alkotmánybíróság
megállapította: “A jogállamiság egyik fontos alkotóeleme a
jogbiztonság, amely egyebek között megköveteli, hogy
- az állampolgárok jogait és kötelességeit a törvényben
megszabott módon kihirdetett és bárki számára hozzáférhető
jogszabályok szabályozzák,
- meglegyen a tényleges lehetőség arra, hogy a jogalanyok
magatartásukat a jog előírásaihoz tudják igazítani, ennek
érdekében a jogszabályok a kihirdetésüket megelőző időre
nézve ne állapítsanak meg kötelezettséget, illetőleg
valamely jogszerű magatartást visszamenőleges érvénnyel ne
minősítsenek jogellenesnek.
A jogbiztonság e két alapvető követelménye közül bármelyiknek
a figyelmen kívül hagyása összeegyeztethetetlen az Alkotmány
2. § (1) bekezdésével, s így alkotmányellenes. Teljesen
nyilvánvaló ugyanis, hogy egy jogállamban senkit sem lehet
felelősségre vonni olyan jogszabály megsértése miatt, amelyet
az érintett személy nem ismert és nem is ismerhetett, mivel
azt vagy egyáltalán nem hirdették ki, vagy utólag hirdették
ki és visszamenőleges érvénnyel léptették hatályba. Ugyanez
értelemszerűen irányadó a kötelezettségek utólagos
megállapítására is.” (ABH 1992, 131, 132.)
A visszamenőleges hatályú jogalkotás tilalmát a Jat. 12. §
(2) bekezdése is kimondja, eszerint "a jogszabály a
kihirdetését megelőző időre nem állapíthat meg
kötelezettséget, és nem nyilváníthat valamely magatartást
jogellenessé".
Következetes alkotmánybírósági gyakorlat alakult ki a
tekintetben is, hogy valamely jogszabály nem csupán akkor
minősülhet az említett tilalomba ütközőnek, ha a jogszabályt
a jogalkotó visszamenőlegesen léptette hatályba, hanem akkor
is, ha a hatálybaléptetés nem visszamenőlegesen történt
ugyan, de a jogszabály rendelkezéseit – erre irányuló
kifejezett rendelkezés szerint – a jogszabály hatálybalépése
előtt létrejött jogviszonyokra is alkalmazni kell. [57/1994.
(XI. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316, 324.]
A nyugdíj megállapításánál a degresszív alapú számítási módot
beiktató, a társadalombiztosításról szóló 1972. évi II.
törvény módosításáról szóló 1991. évi II. törvény 10. § (3)
bekezdése eredetileg kizárta a visszamenőleges alkalmazás
lehetőségét. Az új számítási módszer bevezetése tehát
alkotmányos előírásba nem ütközött, megfelelt a Jat. 12. §
(2) és (3) bekezdés rendelkezéseinek. Az alkotmányos
garanciát az 1992. március 1-jén hatályba léptetett Tm. 49. §
(1) bekezdése szüntette meg annak kimondásával, hogy “az
1991. évi II. törvény 10. § (3) bekezdése hatályát veszti”.
Egyértelműen megállapítható, hogy a T. 44/A. §-a szerinti
degresszív számítási mód anyagilag hátrányosabb volt az
eljárásban érintett nyugdíjjogosultra, mint a Tm. hatályba
lépése előtt alkalmazott számítási mód. Előfordulhat olyan
eset, hogy a visszamenőleges érvényű hatálybaléptetés sem
alkotmányellenes, de ez csak a kizárólag jogot megállapító,
jogot kiterjesztő, kötelezettséget enyhítő, vagy más, a
jogszabály valamennyi címzettje számára a korábbi
szabályozásnál egyértelműen előnyösebb rendelkezéseket
tartalmazó jogszabályok esetében lehetséges. [28/1992. (IV.
30.) AB határozat, ABH 1992, 155. 158.].
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Tm. hatályba
léptetésére kifejezetten visszamenőleges hatállyal került
sor. A Tm. kihirdetésének napja 1992. március 9-e, míg
hatályba lépésének napja március 1-je volt.
Ezen túlmenően a Tm. 49. § (1) bekezdése a folyamatban lévő
ügyekben – tekintet nélkül a nyugdíjjogosultság megnyíltának
időpontjára – alkalmazni rendelte a T. 44/A. § -ában foglalt,
az indítványozó esetében egyértelműen jogot korlátozó
szabályt. A Tm. kifogásolt rendelkezése értelmében a T. új
szabályainak alkalmazása a nyugdíjmegállapítás során negatív
előjelű változást idézett elő a Tm. hatályba lépése előtt
létrejött anyagi jogi jogviszonyokban.
Mindezeket figyelembevéve az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Tm. 49. § (1) bekezdésének a társadalombiztosításról
szóló 1972. évi II. törvény módosításáról szóló 1991. évi II.
törvény 10. § (3) bekezdését hatályon kívül helyező
rendelkezése az alkotmányjogi panasszal érintett egyedi
esetben alkotmányellenes volt, ezért az a konkrét ügyben nem
alkalmazható.
Az Alkotmánybíróság több korábbi határozatában elvi éllel
megállapította, hogy a jogbiztonság, mint a jogállamiság
leglényegesebb fogalmi eleme és a szerzett jogok védelmének
elvi alapja, a szociális rendszerek stabilitása szempontjából
különös jelentőségű. Ezért garanciális szerepe van annak,
hogy a szolgáltatásokat és a hozzájuk fűződő várományokat nem
lehet sem alkotmányosan megfelelő indok nélkül, sem pedig
egyik napról a másikra lényegesen megváltoztatni. Az átmenet
nélküli változtatáshoz különös indok szükséges. Mindemellett
a kötelező biztosítási rendszer esetében a járulékok kötelező
befizetése, vagyis a vagyonelvonás fejében a biztosított, a
rendszer fokozottabb stabilitását várhatja el. A törvénnyel
elrendelt kötelező járulékfizetést nagymértékű állami
garanciavállalás (a másik oldalról: bizalomvédelem)
legitimálhatja. A kötelező biztosítás elvonja ugyanis azokat
az eszközöket, amelyekkel az érintett saját kockázatára maga
gondoskodhatott volna magáról és családjáról, s ezt a vagyont
a társadalombiztosítás szolgálatába állítja. A fedezet
társadalmasításával az állam tipikus tulajdonosi magatartást
kollektivizál, mely a kötelező biztosítási rendszerben az
ellátások és az ellátásokhoz fűződő várományok védelmét
fokozattan indokolttá teszi. A várományok annál nagyobb
védelmet élveznek, minél közelebb állnak a beteljesedéshez,
vagyis a szolgáltatásra irányuló alanyi jog megnyíltához.
[43/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 188, 193-195.;
39/1999. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1999, 325., 334-335.;
28/2000. (IX. 8.) AB határozat, ABH 2000, 174., 187-188.]
A Tm. 49. § (2) bekezdése kifogásolt rendelkezésének
vizsgálata során az Alkotmánybíróság megállapította, hogy ez
a jogszabályi előírás a nyugdíjmegállapítási eljárásokban az
új átlagkereset-számítási szabályokat a Tm. hatályba lépését
követő 30. naptól kezdődően rendelte alkalmazni. Ebben az
esetben tehát nem volt szó formális visszaható hatályú
jogalkalmazásról. Tartalmát vizsgálva azonban megállapítható,
hogy a kifogásolt rendelkezés következtében mindazokban az
esetekben, amikor a nyugdíjjogosultság még a Tm. hatályba
lépése előtt megnyílt, de a nyugdíjat megállapító határozat
meghozatalára csak 1992. március 31-ét követően került sor, a
megváltozott, és adott esetben az indítványozóra nézve
hátrányosabb számítási módot kellett alkalmazni.
Az Alkotmánybíróság e tekintetben is megállapította, hogy a
jogalkotó az új, hátrányosabb számítási módot úgy rendelte
alkalmazni, hogy azzal a már létrejött anyagi jogi
jogviszonyokba avatkozott be, azok negatív irányú
megváltozását idézve elő. Mivel a nyugdíjhoz való jogosultság
nem a nyugdíjat megállapító határozatból fakad, hanem a T.-
ben meghatározott életkor eléréséhez és az ott megszabott
szolgálati idő megszerzéséhez kötődik, a törvényi
feltételeket teljesítőknek alanyi joguk keletkezik a T-ben
meghatározott feltételek szerinti nyugdíj megállapításához. A
nyugdíjszámítási szabályok megváltoztatása esetén tehát az új
törvény alkalmazása szempontjából nem a nyugdíj
megállapítása, hanem a nyugdíjjogosultság megszerzése
időpontjának lehet relevanciája. Egy évtizedek munkájával – a
törvény alapján – megszerzett jogot nem korlátozhat
visszamenőleg a nyugdíjmegállapítási eljárás folyamán
hatályba léptetett új jogszabály.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
Tm. 49. § (2) bekezdésének kifogásolt hatályba léptető
rendelkezése sértette a visszamenőleges hatályú jogalkotás
tilalmát, s így ellentétes volt az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében foglalt jogállamiság elvével, amikor az új
számítási módot az alkotmányjogi panasszal érintett,
folyamatban lévő ügyben alkalmazni rendelte.
A fentiek figyelembevételével az Alkotmánybíróság a
rendelkező részben foglaltak szerint határozott.
Az Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben
történő közzétételét az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 41. §-a alapján rendelte el.
Dr.Holló András
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr.Tersztyánszkyné Dr.Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |