Hungarian
Ügyszám:
.
804/D/2002
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 45/2007. (VI. 27.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/946
.
A döntés kelte: Budapest, 06/25/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
    következő
                                   
                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  a  belügyminiszter
    irányítása  alá  tartozó  szervek,  valamint  az  önkormányzati
    tűzoltóság   szolgálati  viszonyban  álló   tagjai   szolgálati
    viszonyának  egyes  kérdéseiről  és  a  személyügyi   igazgatás
    rendjéről  szóló  9/1997.  (II. 12.)  BM  rendelet  48.  §  (7)
    bekezdése,  illetőleg a belügyminiszter irányítása  alatt  álló
    fegyveres  szervek hivatásos állományú tagjai illetményének  és
    egyéb  juttatásainak  megállapításáról, valamint  a  folyósítás
    szabályairól  szóló 20/1997. (III. 19.) BM rendelet  9.  §-ának
    első  mondata  alkotmányellenes,  ezért  e  rendelkezéseket   a
    határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
    A  belügyminiszter  irányítása  alatt  álló  fegyveres  szervek
    hivatásos állományú tagjai illetményének és egyéb juttatásainak
    megállapításáról,  valamint  a  folyósítás  szabályairól  szóló
    20/1997.  (III.  19.)  BM  rendelet  9.  §-a  a  megsemmisítést
    követően az alábbi szöveggel marad hatályban:
    „9.  §  Pénzbeli  megváltás címén a ki  nem  vett  szabadsággal
    arányos  összegű kifizetéskori esedékességnek megfelelő összegű
    távolléti díj jár.”

    2. Az Alkotmánybíróság a belügyminiszter irányítása alá tartozó
    szervek,   valamint  az  önkormányzati  tűzoltóság   szolgálati
    viszonyban álló tagjai szolgálati viszonyának egyes kérdéseiről
    és a személyügyi igazgatás rendjéről szóló 9/1997. (II. 12.) BM
    rendelet  48.  §  (7)  bekezdése, illetőleg  a  belügyminiszter
    irányítása  alatt  álló fegyveres szervek  hivatásos  állományú
    tagjai  illetményének és egyéb juttatásainak  megállapításáról,
    valamint a folyósítás szabályairól szóló 20/1997. (III. 19.) BM
    rendelet   9.   §-ának   első  mondata  konkrét   ügyben   való
    alkalmazásának kizárására irányuló indítványt elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      Több  indítványozó igazolt jogi képviselője útján alkotmányjogi
      panaszt  terjesztett  elő  a  belügyminiszter  irányítása   alá
      tartozó   szervek,   valamint   az   önkormányzati   tűzoltóság
      szolgálati viszonyban álló tagjai szolgálati viszonyának  egyes
      kérdéseiről és a személyügyi igazgatás rendjéről szóló  9/1997.
      (II.  12.)  BM  rendelet  (a továbbiakban:  Vhr1.)  48.  §  (7)
      bekezdése,  illetőleg a belügyminiszter irányítása  alatt  álló
      fegyveres  szervek hivatásos állományú tagjai illetményének  és
      egyéb  juttatásainak  megállapításáról, valamint  a  folyósítás
      szabályairól   szóló  20/1997.  (III.  19.)  BM   rendelet   (a
      továbbiakban:      Vhr2.)     9.     §-a      első      mondata
      alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére.
       
       Az  indítványozó tartalmilag azt kifogásolta, hogy a  támadott
      rendelkezések szerint a szabadságot pénzben megváltani  csak  a
      szolgálati   viszony  megszűnése  esetén  lehet,  egyébként   a
      jogszerűen  járó szabadságot ki kell adni. Az indítványozó  úgy
      vélte,  hogy  ez  a szabály az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdésébe
      (jogállamiság elve, jogbiztonság követelménye) és a  7.  §  (2)
      bekezdésébe (a jogalkotás rendjét törvény szabályozza) ütközik,
      ezen  túlmenően  ellentétes a 70/B. § (4) bekezdésében  foglalt
      alapjoggal (pihenés, szabadidő, rendszeres fizetett szabadság).
       
       A  jogállammal és a jogalkotás rendjével összefüggésben  azzal
      érvelt,   hogy  a  végrehajtási  rendeletek  megalkotásával   a
      jogalkotó  túllépte  a felhatalmazás kereteit.  A  végrehajtási
      rendeletek alapját képező törvények, ezen belül is különösen  a
      konkrét felhatalmazási rendelkezések ugyanis – mutatott  rá  az
      indítványozó  –  nem  adtak  felhatalmazást  a  miniszternek  a
      szabadsággal,  a  szabadság  kiadásával  kapcsolatos  szabályok
      megalkotására.    Az   indítványozó   külön    hivatkozott    a
      jogalkotásról  szóló  1987. évi XI.  törvény  (a  továbbiakban:
      Jat.)  egyes rendelkezéseire, így mindenekelőtt arra,  hogy  az
      alacsonyabb szintű jogszabály nem lehet ellentétes  a  magasabb
      szintű  jogszabállyal, s ezáltal óhatatlanul utalt az Alkotmány
      37. § (3) bekezdésére is.
       
       A  pihenéshez való joggal összefüggésben az indítványozó  arra
      mutatott   rá,  hogy  a  szabadság  kiadásának,  és  az   azzal
      kapcsolatos   mindenféle  szabályozásnak   kizárólag   törvényi
      keretek közötti meghatározására van jogi lehetőség.
       
       Az    alkotmányjogi   panasz   előterjesztése    körében    az
      indítványozó  kifejtette, hogy az érintettek  munkáltatójuk,  a
      Tolna   Megyei   Rendőr-főkapitányság  ellen   munkaügyi   pert
      kezdeményeztek  a  Szekszárdi Munkaügyi Bíróságon.  A  felperes
      munkavállalók   keresetükben  kérték   kötelezni   az   alperes
      munkáltatót   a  ki  nem  adott  pótszabadságok  ellenértékének
      megfizetésére.  A másodfokon eljárt Tolna Megyei  Bíróság  –  a
      munkaügyi  bíróság döntését jórészt helyben hagyva – elrendelte
      a  pótszabadságok  természetbeni kiadását  2003.  december  31.
      napjáig.  Az érintettek nevében az indítványozó jogi  képviselő
      kérte   az   általa  alkotmányellenesnek  tartott   jogszabályi
      rendelkezések    konkrét    esetben   történő    alkalmazásának
      megtiltását.
       
       Az  indítványt előterjesztő jogi képviselő csatolta a  jogerős
      határozatok  kézbesítési  időpontját  igazoló  tértivevényeket.
      Ezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a kérelem
      az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Abtv.) 48. § (2) bekezdésében  előírt  60  napon
      belül érkezett, ezért az alkotmányjogi panaszt érdemben bírálta
      el.
                                     
                                    II.
       
       1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
       „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
       „7.  §  (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
      elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”
       „37.    §    (3)    A    Kormány   tagjai   törvényben    vagy
      kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján feladatkörükben
      eljárva   rendeletet   adnak   ki,   amelyek   törvénnyel    és
      kormányrendelettel nem lehetnek ellentétesek. A rendeleteket  a
      hivatalos lapban ki kell hirdetni.”
       „70/B.   §   (4)   Mindenkinek  joga  van  a   pihenéshez,   a
      szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.”
       
       2. A Jat. indítvánnyal érintett rendelkezése:
       „1.  §  (1)  A  jogalkotó  szervek a következő  jogszabályokat
      alkotják:
       a) az Országgyűlés törvényt,
       b) a köztársasági elnök törvényerejű rendeletet,
       c) a Kormány rendeletet,
       d)  a miniszterelnök, elnökhelyettese és tagja (a továbbiakban
      együtt: miniszter) rendeletet,
       e)   az   országos   hatáskörű  szerv  vezetésével   megbízott
      államtitkár (a továbbiakban: államtitkár) rendelkezést,
       f) a tanács rendeletet.
       (2)  E rangsornak megfelelően az alacsonyabb szintű jogszabály
      nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.”

       3. A Vhr1. vizsgált rendelkezése:
       „48.  §  (7)  A  szolgálati viszony megszűnése  esetén,  ha  a
      jogszerűen   járó  szabadság  kiadására  nincs   lehetőség,   a
      szabadságot pénzben meg kell váltani. Egyéb esetben a szabadság
      pénzbeni megváltására nem kerülhet sor.”

       4. A Vhr2.vizsgált rendelkezése:
       „9.  §  2001.  július  1-jétől szabadság megváltására  csak  a
      szolgálati   viszony  megszüntetése  esetén,  az   adott   évre
      időarányosan járó és a Hszt. 12. § (1) bek. szerinti  elévülési
      időn  belül ki nem adott szabadság vonatkozásában kerülhet sor.
      Pénzbeli  megváltás  címén a ki nem vett  szabadsággal  arányos
      összegű    kifizetéskori   esedékességnek   megfelelő   összegű
      távolléti díj jár.”

                                   III.

       Az indítvány megalapozott.
       
      1.   Az   Alkotmánybíróság  elsőként  azt  vizsgálta,  hogy   a
      kifogásolt rendelkezések megalkotására volt-e felhatalmazása  a
      jogalkotónak.
       
       1.1.   A   Vhr1.  preambuluma  utal  arra,  hogy  a   rendelet
      megalkotása általánosságban (valamennyi érintettre vonatkozóan)
      a  fegyveres  szervek hivatásos állományú tagjainak  szolgálati
      viszonyáról  szóló  1996. évi XLIII. törvény  (a  továbbiakban:
      Hszt.)  342. § (2) bekezdés b), c), f) pontjain alapul, amelyek
      a következőket tartalmazzák:
       „(2)   Felhatalmazást  kap  a  miniszter,   hogy   a   törvény
      hatálybalépését  követő  6  hónapon belül,  a  törvény  alapján
      rendeletben részletesen szabályozza:
       […]
       b)   a   szolgálati   viszony  létesítésének,   módosításának,
      megszüntetésének,   a   szolgálat   ellátásának   keretében   a
      szolgálati  viszony tartalmának, az előmenetelnek, a  minősítés
      és   a   szolgálati  jellemzés  készítésének,   a   személyügyi
      nyilvántartásnak, az ezekkel összefüggő személyügyi  hatáskörök
      és a személyügyi igazgatás rendjét;
       c) a más kereső foglalkozást nem folytatható vezetők körét,  a
      más  kereső  foglalkozás bejelentésével,  engedélyezésével,  az
      összeférhetetlenség  megszüntetésével  és  tilalma   megszegése
      következményeivel kapcsolatos eljárást;
       […]
       f) azokat a szolgálati beosztásokat,
       –  amelyekben az idegen nyelv használata szükséges, illetőleg,
      ahol  az  idegen  nyelv ismerete a szolgálati beosztással  járó
      feladat, továbbá a ritka és a kettőnél több nyelv használatáért
      adható kiegészítő nyelvpótlék mértékét,
       –  amelyek  betöltéséhez  a  72. §-ban  meghatározott  iskolai
      végzettségen (szakképesítésen) túl magasabb iskolai  végzettség
      (szakképesítés)  megszerzése, illetve  szaktanfolyam  elvégzése
      szükséges,
       -  amelyek  pályázat útján tölthetők be, a pályázat kiírásának
      és elbírálásának rendjét;”
       Az  Alkotmánybíróság  az  idézett  felhatalmazó  rendelkezések
      alapján   megállapította,   hogy  a  szabadsággal   kapcsolatos
      szabályozásra a miniszter nem kapott felhatalmazást. Ugyanez  a
      megállapítás   irányadó  a  Vhr1.  preambulumában   hivatkozott
      speciális felhatalmazó rendelkezésre is, amely úgyszintén nem a
      szabadság  szabályainak,  hanem a rendőr  képesítési  és  egyéb
      alkalmassági  követelményeinek megalkotására ad felhatalmazást.
      Ez  annyit jelent, hogy a Vhr1. vizsgált rendelkezését törvényi
      felhatalmazás nélkül alkotta meg a miniszter.
       
       1.2.  A  Vhr2. preambuluma szerint a rendelet megalkotására  a
      Hszt.  342.  §  (2)  bekezdésének e) pontja,  illetve  a  Hszt.
      végrehajtásáról  szóló  140/1996. (VIII.  31.)  Korm.  rendelet
      egyes  rendelkezései alapján került sor. A  Hszt.  felhatalmazó
      rendelkezése szerint:
       „(2)   Felhatalmazást  kap  a  miniszter,   hogy   a   törvény
      hatálybalépését  követő  6  hónapon belül,  a  törvény  alapján
      rendeletben részletesen szabályozza:
       […]
       e)  az  illetmény megállapítása (illetményfokozatba besorolás,
      előresorolás,   kifizetés,  levonás  stb.),  a  juttatások,   a
      költségtérítések,  a kedvezmények és támogatások  (beleértve  a
      lakhatási  jellegűeket is), a természetbeni ellátás feltételeit
      és  az  azokban  való  részesítés,  a  kedvezményes  üdültetés,
      valamint  a  végkielégítés, leszerelési segély, továbbszolgálói
      jutalom  kifizetésének rendjét, az illetménypótlékra jogosultak
      körét;”
       Az   Alkotmánybíróság  az  idézett  felhatalmazó   rendelkezés
      alapján   megállapította,   hogy  a  szabadsággal   kapcsolatos
      szabályozásra a miniszter ez esetben sem kapott felhatalmazást.
      Ugyanez   a   megállapítás  irányadó  a  Vhr2.   preambulumában
      hivatkozott  további felhatalmazó rendelkezésekre  is,  amelyek
      úgyszintén nem a szabadságolás rendjéről, hanem a díszelgési, a
      különleges  bevetési  és  a nyomozói  pótlékokról  szólnak.  Ez
      annyit  jelent, hogy a Vhr2. vizsgált rendelkezését is törvényi
      felhatalmazás nélkül alkotta meg a miniszter.
       
       1.3.  „Az  Alkotmánybíróság az Alkotmány 7. §  (2)  bekezdését
      értelmezve több döntésében rámutatott, hogy az Alkotmány  7.  §
      (2)  bekezdése  alapján  ugyan  a  jogalkotás  rendjét  törvény
      szabályozza,  amelynek elfogadásához a jelenlévő  országgyűlési
      képviselők  kétharmadának szavazata szükséges, ez a rendelkezés
      azonban   önmagában   nem   tette   alkotmányos   szabállyá   a
      jogalkotásról szóló törvény normáit (496/B/1990. AB  határozat,
      ABH  1991,  493,  496.).  Így  önmagában  a  Jat.  szabályainak
      megsértése  nem valósít meg alkotmányellenességet, csak  akkor,
      ha  egyben  valamely  alkotmányos elv  vagy  rendelkezés  sérül
      [32/1991. (VI. 6.) AB határozat, ABH 1991, 146, 159.;  34/1991.
      (VI.   15.)   AB   határozat,  ABH   1991,   170,   172.].   Az
      Alkotmánybíróság ugyanakkor az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdésébe
      foglalt  jogállamiságból eredő jogbiztonság védelme  érdekében,
      illetve  más  alkotmányos rendelkezések  alapján  (lásd  pl.  a
      jogforrási hierarchiára vonatkozó alkotmányi szabályokat) egyes
      jogalkotási  (a  Jat.-ban is szereplő) alapelveket  alkotmányos
      védelemben részesít. [2/2002. (I. 25.) AB határozat, ABH  2002,
      41, 56.]
       A   fenti  elvi  megállapításból  következően,  illetőleg   az
      Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a felhatalmazás  kereteinek
      túllépése alkotmányellenességet eredményez [19/1993. (III. 27.)
      AB  határozat,  ABH 1993, 431, 433.; 551/B/1993. AB  határozat,
      ABH  1995,  840, 841-842.; legutóbb: 467/B/2005. AB  határozat,
      ABK  2007.  január,  69,  71.].  A  formai  alkotmányellenesség
      egyúttal    a   jogállam   követelményeinek   megsértését    is
      megvalósítja [27/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH  1997,  122,
      127-128.;  70/2002.  (XII. 17.) AB határozat,  ABH  2002,  409,
      414.].
       Ennek  megfelelően az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a
      Vhr1. 48. § (7) bekezdése és a Vhr2. 9. §-ának első mondata – a
      felhatalmazás kereteinek túllépése miatt – sérti  az  Alkotmány
      2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt jogállamiság  elvét,  továbbá
      ellentétes  a  jogforrási  hierarchiát  tartalmazó  37.  §  (3)
      bekezdésével,     ezért    elrendelte    az    alkotmányellenes
      rendelkezéseknek  a  határozat  közzététele  napjával   történő
      megsemmisítését.
       
       1.4.   Az   Alkotmánybíróság   gyakorlata   szerint,   ha   az
      indítvánnyal  támadott jogszabályt vagy  annak  egy  részét  az
      Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek minősíti, és  ezért
      azt   megsemmisíti,  akkor  a  további  alkotmányi  rendelkezés
      esetleges   sérelmét   –   a  már  megsemmisített   jogszabályi
      rendelkezéssel   összefüggésben  –  érdemben   nem   vizsgálja.
      [44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.;  4/1996.
      (II.  23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI.  19.)
      AB  határozat,  ABH  1997,  361, 364.;  15/2000.  (V.  24.)  AB
      határozat, ABH 2000, 420, 423.; 16/2000. (V. 24.) AB határozat,
      ABH  2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000,
      193, 200.].
       A  jelen  eljárásban az Alkotmánybíróság ezért nem  vizsgálta,
      hogy  a támadott rendelkezés sérti-e az Alkotmány 70/B.  §  (4)
      bekezdése szerinti pihenéshez való alapjogot.
       
       1.5.  Az Alkotmánybíróság megjegyzi továbbá, hogy az indítvány
      benyújtását   követő   időszakban  a   törvényalkotó   többször
      módosította a Hszt.-t. A módosítás következtében maga a törvény
      tartalmazza   (a  végrehajtási  rendeletektől  részben   eltérő
      tartalommal) a szabadság kiadására vonatkozó rendelkezéseket:
       „97.  §  (4) Más szervhez történő vezénylés, berendelés esetén
      a  hivatásos  állomány részére ki nem adott szabadságot  az  új
      szolgálati  helyen kell kiadni. Más fegyveres szervhez  történő
      végleges  áthelyezés esetén a ki nem adott szabadság megváltása
      tekintetében  úgy  kell eljárni, mintha az érintett  szolgálati
      viszonya megszűnt volna.” (hatályos: 2003. július 1-jétől);
       „97.  §  (5)  Szabadság  pénzbeni  megváltására  csak  a   (4)
      bekezdésben meghatározott esetben, illetve a szolgálati viszony
      megszűnése  esetén  kerülhet sor.” (hatályos  2006.  január  1-
      jétől).

       2.  Ha  az  Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz  hatáskörben
      jár  el,  és  az  alkalmazott jogszabály  alkotmányellenességét
      megállapítja  –  a  jogszabály  alkotmányellenességéből   eredő
      jogkövetkezmény levonásán túl – az Abtv. 48. §-a, illetve 43. §
      (4) bekezdése szerint lehetősége van az indítványozó ügyében az
      alkalmazási tilalom elrendelésére. Ilyenkor az Alkotmánybíróság
      az  Abtv.  43.  §  (4)  bekezdése alapján  mérlegeli,  hogy  az
      indítványozónak  „különösen  fontos  érdeke”   indokolja-e   az
      alkalmazási tilalom kimondását.
       A  jelen  ügyben az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  az
      alkotmányellenes  rendelkezés folytán hozott  jogerős  bírósági
      határozat  elrendelte a szabadság természetbeni kiadását  2003.
      december  31.  napjával  bezárólag. Ebből  következően  egy  új
      eljárásban  nem  lenne  arra  lehetőség,  hogy  a  már  kiadott
      szabadság pénzbeli megváltását írja elő a bíróság.
       Mivel  az érintettek különösen fontos érdeke nem indokolja  az
      alkotmányellenes  rendelkezés konkrét ügyben  való  alkalmazási
      tilalmának   kimondását,   az   erre   irányuló   kérelmet   az
      Alkotmánybíróság elutasította.
       
       A  határozat  Magyar Közlönyben történő közzététele  az  Abtv.
      41. §-án alapul.
             Dr. Kukorelli István           Dr. Lenkovics Barnabás
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Lévay Miklós
                             előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        45/2007. (VI. 27.)
        Date of the decision:
        .
        06/25/2007
        .
        .