A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a belügyminiszter
irányítása alá tartozó szervek, valamint az önkormányzati
tűzoltóság szolgálati viszonyban álló tagjai szolgálati
viszonyának egyes kérdéseiről és a személyügyi igazgatás
rendjéről szóló 9/1997. (II. 12.) BM rendelet 48. § (7)
bekezdése, illetőleg a belügyminiszter irányítása alatt álló
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai illetményének és
egyéb juttatásainak megállapításáról, valamint a folyósítás
szabályairól szóló 20/1997. (III. 19.) BM rendelet 9. §-ának
első mondata alkotmányellenes, ezért e rendelkezéseket a
határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
A belügyminiszter irányítása alatt álló fegyveres szervek
hivatásos állományú tagjai illetményének és egyéb juttatásainak
megállapításáról, valamint a folyósítás szabályairól szóló
20/1997. (III. 19.) BM rendelet 9. §-a a megsemmisítést
követően az alábbi szöveggel marad hatályban:
„9. § Pénzbeli megváltás címén a ki nem vett szabadsággal
arányos összegű kifizetéskori esedékességnek megfelelő összegű
távolléti díj jár.”
2. Az Alkotmánybíróság a belügyminiszter irányítása alá tartozó
szervek, valamint az önkormányzati tűzoltóság szolgálati
viszonyban álló tagjai szolgálati viszonyának egyes kérdéseiről
és a személyügyi igazgatás rendjéről szóló 9/1997. (II. 12.) BM
rendelet 48. § (7) bekezdése, illetőleg a belügyminiszter
irányítása alatt álló fegyveres szervek hivatásos állományú
tagjai illetményének és egyéb juttatásainak megállapításáról,
valamint a folyósítás szabályairól szóló 20/1997. (III. 19.) BM
rendelet 9. §-ának első mondata konkrét ügyben való
alkalmazásának kizárására irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Több indítványozó igazolt jogi képviselője útján alkotmányjogi
panaszt terjesztett elő a belügyminiszter irányítása alá
tartozó szervek, valamint az önkormányzati tűzoltóság
szolgálati viszonyban álló tagjai szolgálati viszonyának egyes
kérdéseiről és a személyügyi igazgatás rendjéről szóló 9/1997.
(II. 12.) BM rendelet (a továbbiakban: Vhr1.) 48. § (7)
bekezdése, illetőleg a belügyminiszter irányítása alatt álló
fegyveres szervek hivatásos állományú tagjai illetményének és
egyéb juttatásainak megállapításáról, valamint a folyósítás
szabályairól szóló 20/1997. (III. 19.) BM rendelet (a
továbbiakban: Vhr2.) 9. §-a első mondata
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére.
Az indítványozó tartalmilag azt kifogásolta, hogy a támadott
rendelkezések szerint a szabadságot pénzben megváltani csak a
szolgálati viszony megszűnése esetén lehet, egyébként a
jogszerűen járó szabadságot ki kell adni. Az indítványozó úgy
vélte, hogy ez a szabály az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe
(jogállamiság elve, jogbiztonság követelménye) és a 7. § (2)
bekezdésébe (a jogalkotás rendjét törvény szabályozza) ütközik,
ezen túlmenően ellentétes a 70/B. § (4) bekezdésében foglalt
alapjoggal (pihenés, szabadidő, rendszeres fizetett szabadság).
A jogállammal és a jogalkotás rendjével összefüggésben azzal
érvelt, hogy a végrehajtási rendeletek megalkotásával a
jogalkotó túllépte a felhatalmazás kereteit. A végrehajtási
rendeletek alapját képező törvények, ezen belül is különösen a
konkrét felhatalmazási rendelkezések ugyanis – mutatott rá az
indítványozó – nem adtak felhatalmazást a miniszternek a
szabadsággal, a szabadság kiadásával kapcsolatos szabályok
megalkotására. Az indítványozó külön hivatkozott a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
Jat.) egyes rendelkezéseire, így mindenekelőtt arra, hogy az
alacsonyabb szintű jogszabály nem lehet ellentétes a magasabb
szintű jogszabállyal, s ezáltal óhatatlanul utalt az Alkotmány
37. § (3) bekezdésére is.
A pihenéshez való joggal összefüggésben az indítványozó arra
mutatott rá, hogy a szabadság kiadásának, és az azzal
kapcsolatos mindenféle szabályozásnak kizárólag törvényi
keretek közötti meghatározására van jogi lehetőség.
Az alkotmányjogi panasz előterjesztése körében az
indítványozó kifejtette, hogy az érintettek munkáltatójuk, a
Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság ellen munkaügyi pert
kezdeményeztek a Szekszárdi Munkaügyi Bíróságon. A felperes
munkavállalók keresetükben kérték kötelezni az alperes
munkáltatót a ki nem adott pótszabadságok ellenértékének
megfizetésére. A másodfokon eljárt Tolna Megyei Bíróság – a
munkaügyi bíróság döntését jórészt helyben hagyva – elrendelte
a pótszabadságok természetbeni kiadását 2003. december 31.
napjáig. Az érintettek nevében az indítványozó jogi képviselő
kérte az általa alkotmányellenesnek tartott jogszabályi
rendelkezések konkrét esetben történő alkalmazásának
megtiltását.
Az indítványt előterjesztő jogi képviselő csatolta a jogerős
határozatok kézbesítési időpontját igazoló tértivevényeket.
Ezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a kérelem
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 48. § (2) bekezdésében előírt 60 napon
belül érkezett, ezért az alkotmányjogi panaszt érdemben bírálta
el.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„7. § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
„37. § (3) A Kormány tagjai törvényben vagy
kormányrendeletben kapott felhatalmazás alapján feladatkörükben
eljárva rendeletet adnak ki, amelyek törvénnyel és
kormányrendelettel nem lehetnek ellentétesek. A rendeleteket a
hivatalos lapban ki kell hirdetni.”
„70/B. § (4) Mindenkinek joga van a pihenéshez, a
szabadidőhöz és a rendszeres fizetett szabadsághoz.”
2. A Jat. indítvánnyal érintett rendelkezése:
„1. § (1) A jogalkotó szervek a következő jogszabályokat
alkotják:
a) az Országgyűlés törvényt,
b) a köztársasági elnök törvényerejű rendeletet,
c) a Kormány rendeletet,
d) a miniszterelnök, elnökhelyettese és tagja (a továbbiakban
együtt: miniszter) rendeletet,
e) az országos hatáskörű szerv vezetésével megbízott
államtitkár (a továbbiakban: államtitkár) rendelkezést,
f) a tanács rendeletet.
(2) E rangsornak megfelelően az alacsonyabb szintű jogszabály
nem lehet ellentétes a magasabb szintű jogszabállyal.”
3. A Vhr1. vizsgált rendelkezése:
„48. § (7) A szolgálati viszony megszűnése esetén, ha a
jogszerűen járó szabadság kiadására nincs lehetőség, a
szabadságot pénzben meg kell váltani. Egyéb esetben a szabadság
pénzbeni megváltására nem kerülhet sor.”
4. A Vhr2.vizsgált rendelkezése:
„9. § 2001. július 1-jétől szabadság megváltására csak a
szolgálati viszony megszüntetése esetén, az adott évre
időarányosan járó és a Hszt. 12. § (1) bek. szerinti elévülési
időn belül ki nem adott szabadság vonatkozásában kerülhet sor.
Pénzbeli megváltás címén a ki nem vett szabadsággal arányos
összegű kifizetéskori esedékességnek megfelelő összegű
távolléti díj jár.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy a
kifogásolt rendelkezések megalkotására volt-e felhatalmazása a
jogalkotónak.
1.1. A Vhr1. preambuluma utal arra, hogy a rendelet
megalkotása általánosságban (valamennyi érintettre vonatkozóan)
a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati
viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény (a továbbiakban:
Hszt.) 342. § (2) bekezdés b), c), f) pontjain alapul, amelyek
a következőket tartalmazzák:
„(2) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy a törvény
hatálybalépését követő 6 hónapon belül, a törvény alapján
rendeletben részletesen szabályozza:
[…]
b) a szolgálati viszony létesítésének, módosításának,
megszüntetésének, a szolgálat ellátásának keretében a
szolgálati viszony tartalmának, az előmenetelnek, a minősítés
és a szolgálati jellemzés készítésének, a személyügyi
nyilvántartásnak, az ezekkel összefüggő személyügyi hatáskörök
és a személyügyi igazgatás rendjét;
c) a más kereső foglalkozást nem folytatható vezetők körét, a
más kereső foglalkozás bejelentésével, engedélyezésével, az
összeférhetetlenség megszüntetésével és tilalma megszegése
következményeivel kapcsolatos eljárást;
[…]
f) azokat a szolgálati beosztásokat,
– amelyekben az idegen nyelv használata szükséges, illetőleg,
ahol az idegen nyelv ismerete a szolgálati beosztással járó
feladat, továbbá a ritka és a kettőnél több nyelv használatáért
adható kiegészítő nyelvpótlék mértékét,
– amelyek betöltéséhez a 72. §-ban meghatározott iskolai
végzettségen (szakképesítésen) túl magasabb iskolai végzettség
(szakképesítés) megszerzése, illetve szaktanfolyam elvégzése
szükséges,
- amelyek pályázat útján tölthetők be, a pályázat kiírásának
és elbírálásának rendjét;”
Az Alkotmánybíróság az idézett felhatalmazó rendelkezések
alapján megállapította, hogy a szabadsággal kapcsolatos
szabályozásra a miniszter nem kapott felhatalmazást. Ugyanez a
megállapítás irányadó a Vhr1. preambulumában hivatkozott
speciális felhatalmazó rendelkezésre is, amely úgyszintén nem a
szabadság szabályainak, hanem a rendőr képesítési és egyéb
alkalmassági követelményeinek megalkotására ad felhatalmazást.
Ez annyit jelent, hogy a Vhr1. vizsgált rendelkezését törvényi
felhatalmazás nélkül alkotta meg a miniszter.
1.2. A Vhr2. preambuluma szerint a rendelet megalkotására a
Hszt. 342. § (2) bekezdésének e) pontja, illetve a Hszt.
végrehajtásáról szóló 140/1996. (VIII. 31.) Korm. rendelet
egyes rendelkezései alapján került sor. A Hszt. felhatalmazó
rendelkezése szerint:
„(2) Felhatalmazást kap a miniszter, hogy a törvény
hatálybalépését követő 6 hónapon belül, a törvény alapján
rendeletben részletesen szabályozza:
[…]
e) az illetmény megállapítása (illetményfokozatba besorolás,
előresorolás, kifizetés, levonás stb.), a juttatások, a
költségtérítések, a kedvezmények és támogatások (beleértve a
lakhatási jellegűeket is), a természetbeni ellátás feltételeit
és az azokban való részesítés, a kedvezményes üdültetés,
valamint a végkielégítés, leszerelési segély, továbbszolgálói
jutalom kifizetésének rendjét, az illetménypótlékra jogosultak
körét;”
Az Alkotmánybíróság az idézett felhatalmazó rendelkezés
alapján megállapította, hogy a szabadsággal kapcsolatos
szabályozásra a miniszter ez esetben sem kapott felhatalmazást.
Ugyanez a megállapítás irányadó a Vhr2. preambulumában
hivatkozott további felhatalmazó rendelkezésekre is, amelyek
úgyszintén nem a szabadságolás rendjéről, hanem a díszelgési, a
különleges bevetési és a nyomozói pótlékokról szólnak. Ez
annyit jelent, hogy a Vhr2. vizsgált rendelkezését is törvényi
felhatalmazás nélkül alkotta meg a miniszter.
1.3. „Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 7. § (2) bekezdését
értelmezve több döntésében rámutatott, hogy az Alkotmány 7. §
(2) bekezdése alapján ugyan a jogalkotás rendjét törvény
szabályozza, amelynek elfogadásához a jelenlévő országgyűlési
képviselők kétharmadának szavazata szükséges, ez a rendelkezés
azonban önmagában nem tette alkotmányos szabállyá a
jogalkotásról szóló törvény normáit (496/B/1990. AB határozat,
ABH 1991, 493, 496.). Így önmagában a Jat. szabályainak
megsértése nem valósít meg alkotmányellenességet, csak akkor,
ha egyben valamely alkotmányos elv vagy rendelkezés sérül
[32/1991. (VI. 6.) AB határozat, ABH 1991, 146, 159.; 34/1991.
(VI. 15.) AB határozat, ABH 1991, 170, 172.]. Az
Alkotmánybíróság ugyanakkor az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe
foglalt jogállamiságból eredő jogbiztonság védelme érdekében,
illetve más alkotmányos rendelkezések alapján (lásd pl. a
jogforrási hierarchiára vonatkozó alkotmányi szabályokat) egyes
jogalkotási (a Jat.-ban is szereplő) alapelveket alkotmányos
védelemben részesít. [2/2002. (I. 25.) AB határozat, ABH 2002,
41, 56.]
A fenti elvi megállapításból következően, illetőleg az
Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a felhatalmazás kereteinek
túllépése alkotmányellenességet eredményez [19/1993. (III. 27.)
AB határozat, ABH 1993, 431, 433.; 551/B/1993. AB határozat,
ABH 1995, 840, 841-842.; legutóbb: 467/B/2005. AB határozat,
ABK 2007. január, 69, 71.]. A formai alkotmányellenesség
egyúttal a jogállam követelményeinek megsértését is
megvalósítja [27/1997. (IV. 29.) AB határozat, ABH 1997, 122,
127-128.; 70/2002. (XII. 17.) AB határozat, ABH 2002, 409,
414.].
Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
Vhr1. 48. § (7) bekezdése és a Vhr2. 9. §-ának első mondata – a
felhatalmazás kereteinek túllépése miatt – sérti az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság elvét, továbbá
ellentétes a jogforrási hierarchiát tartalmazó 37. § (3)
bekezdésével, ezért elrendelte az alkotmányellenes
rendelkezéseknek a határozat közzététele napjával történő
megsemmisítését.
1.4. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint, ha az
indítvánnyal támadott jogszabályt vagy annak egy részét az
Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek minősíti, és ezért
azt megsemmisíti, akkor a további alkotmányi rendelkezés
esetleges sérelmét – a már megsemmisített jogszabályi
rendelkezéssel összefüggésben – érdemben nem vizsgálja.
[44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.; 4/1996.
(II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.)
AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB
határozat, ABH 2000, 420, 423.; 16/2000. (V. 24.) AB határozat,
ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000,
193, 200.].
A jelen eljárásban az Alkotmánybíróság ezért nem vizsgálta,
hogy a támadott rendelkezés sérti-e az Alkotmány 70/B. § (4)
bekezdése szerinti pihenéshez való alapjogot.
1.5. Az Alkotmánybíróság megjegyzi továbbá, hogy az indítvány
benyújtását követő időszakban a törvényalkotó többször
módosította a Hszt.-t. A módosítás következtében maga a törvény
tartalmazza (a végrehajtási rendeletektől részben eltérő
tartalommal) a szabadság kiadására vonatkozó rendelkezéseket:
„97. § (4) Más szervhez történő vezénylés, berendelés esetén
a hivatásos állomány részére ki nem adott szabadságot az új
szolgálati helyen kell kiadni. Más fegyveres szervhez történő
végleges áthelyezés esetén a ki nem adott szabadság megváltása
tekintetében úgy kell eljárni, mintha az érintett szolgálati
viszonya megszűnt volna.” (hatályos: 2003. július 1-jétől);
„97. § (5) Szabadság pénzbeni megváltására csak a (4)
bekezdésben meghatározott esetben, illetve a szolgálati viszony
megszűnése esetén kerülhet sor.” (hatályos 2006. január 1-
jétől).
2. Ha az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz hatáskörben
jár el, és az alkalmazott jogszabály alkotmányellenességét
megállapítja – a jogszabály alkotmányellenességéből eredő
jogkövetkezmény levonásán túl – az Abtv. 48. §-a, illetve 43. §
(4) bekezdése szerint lehetősége van az indítványozó ügyében az
alkalmazási tilalom elrendelésére. Ilyenkor az Alkotmánybíróság
az Abtv. 43. § (4) bekezdése alapján mérlegeli, hogy az
indítványozónak „különösen fontos érdeke” indokolja-e az
alkalmazási tilalom kimondását.
A jelen ügyben az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
alkotmányellenes rendelkezés folytán hozott jogerős bírósági
határozat elrendelte a szabadság természetbeni kiadását 2003.
december 31. napjával bezárólag. Ebből következően egy új
eljárásban nem lenne arra lehetőség, hogy a már kiadott
szabadság pénzbeli megváltását írja elő a bíróság.
Mivel az érintettek különösen fontos érdeke nem indokolja az
alkotmányellenes rendelkezés konkrét ügyben való alkalmazási
tilalmának kimondását, az erre irányuló kérelmet az
Alkotmánybíróság elutasította.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv.
41. §-án alapul.
Dr. Kukorelli István Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós
előadó alkotmánybíró
. |