Hungarian
Ügyszám:
.
58/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 58/B/1992. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/574
.
A döntés kelte: Budapest, 10/19/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a
    következő

                          határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság   az   Állami   Népegészségügyi   és
    Tisztiorvosi Szolgálatról  szóló 1991. évi XI. törvény 6.
    §  (1)  bekezdésének  n/  pontja  alkotmányellenességének
    megállapítása  iránti   indítványt  és   megsemmisítésére
    vonatkozó kérelmet elutasítja.
                              Indokolás

                                 I.

      Az indítványozó  önkormányzat jogai  védelmében az  1991.
      évi  XI.   törvény  (a   továbbiakban:  Tv.)   6.  §  (1)
      bekezdésének  n/  pontja  alkotmányosságának  vizsgálatát
      kérte,   amely    lehetővé   teszi,    hogy   az   Állami
      Népegészségügyi    és     Tisztiorvosi    Szolgálat    (a
      továbbiakban: Szolgálat)  tanácskozási joggal részt vehet
      az önkormányzati  testületi üléseken. Álláspontja szerint
      a Tv.  e rendelkezése  sérti és  korlátozza az  Alkotmány
      44/A.  §  (1)  bekezdésének  e/  pontjában  megállapított
      önkormányzati alapjogot,  s e  jog  korlátozása  pedig  a
      44/C. §  alapján csak  minősített  többséggel  elfogadott
      törvénnyel lehetséges.  Hivatkozott arra,  hogy  a  helyi
      önkormányzatokról  szóló   1990.  évi   LXV.  törvény  (a
      továbbiakban: Ötv.)  a  felhívott  önkormányzati  alapjog
      korlátozásával  csak   a  nemzeti  és  etnikai  kisebbség
      szószólója és a jegyző részére teszi lehetővé a testületi
      ülésen  a  tanácskozási  joggal  való  részvételt,  ezért
      szerinte ezen  túlmenően a képviselő-testület kizárólagos
      hatáskörébe  tartozik  az  ilyen  részvétel  biztosítása.
      Felvetette  továbbá,   hogy  a   Szolgálat  feladat-   és
      hatásköre nem  indokolja az  üléseken való  általános - a
      napirend tárgyától  független -  tanácskozási  részvételi
      jog megállapítását.

                                 II.

          Az indítvány az alábbiak miatt nem megalapozott.

      A Tv. 6. § (1) bekezdésének n/ pontja szerint a Szolgálat
      egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatai körében
      "tanácskozási  joggal  -  részt  vehet  az  önkormányzati
      testületi  üléseken;   -  részt   vesz  az   egészségügyi
      vonatkozású kérdéseket  tárgyaló önkormányzati  testületi
      üléseken  és   az  egészségügyi  intézményeket  felügyelő
      testületek ülésein".

      Az Alkotmány  44/A.  §  (1)  bekezdésének  e/  pontja  az
      önkormányzatok alapjogaként  állapítja meg,  hogy a helyi
      képviselőtestület   törvény   keretei   között   önállóan
      alakítja ki a szervezetét és működési rendjét.

      Az Ötv.  1. § (6) bekezdésének a/ pontja az önkormányzati
      jogok   között    a   fenti   alkotmányi   rendelkezéssel
      összhangban ugyancsak kimondja, hogy a helyi önkormányzat
      a törvény keretei között önállóan alakíthatja szervezetét
      és működési rendjét.

      Az   Alkotmány    44/C.    §-a    szerint:    "A    helyi
      önkormányzatokról szóló törvény elfogadásához a jelenlevő
      országgyűlési    képviselők    kétharmadának    szavazata
      szükséges.   Ugyanilyen    szavazataránnyal    elfogadott
      törvényben korlátozhatók az önkormányzatok alapjogai."

      Az  indítványozó   önkormányzat  képviselő-testülete   az
      Alkotmány 43.  § (2) bekezdése és az Ötv. 10. § i/ pontja
      alapján  kezdeményezte   a  Tv.  idézett  rendelkezésének
      alkotmányossági  vizsgálatát.   Az  Alkotmánybíróság   az
      önkormányzat     jogainak      védelmére      vonatkozóan
      előterjesztett  indítvány   alapján  utólagos   absztrakt
      normakontroll keretében  vizsgálta a támadott jogszabályi
      rendelkezés alkotmányosságát.  Az Alkotmánybíróságnak azt
      kellett eldöntenie,  hogy a  Tv. sérelmezett rendelkezése
      sérti-e  az   Alkotmány  44/A.   §  (1)  bekezdésének  e/
      pontjában megállapított önkormányzati alapjogot, valamint
      annak  elfogadása   ellentétes-e  az  Alkotmány  44/C.  §
      második mondatában előírt eljárási renddel.

      A Tv.  vizsgált rendelkezése  az önkormányzatok  működési
      rendjének körébe  tartozó előírásokat  állapít meg.  Ez a
      rendelkezés a  Szolgálatnak  az  önkormányzati  testületi
      üléseken tanácskozási  joggal való  általános  részvételi
      jogosultságot  biztosít,   az  egészségügyi   vonatkozású
      kérdéseket tárgyaló  üléseken pedig  a -  hasonló  joggal
      felruházott - részvételi kötelezettségét írja elő.

      Az Alkotmány  44/A.  §  (1)  bekezdésének  e/  pontja  az
      önkormányzatok  szervezeti   és  működési   önállóságának
      alapjogát nem  korlátlanul, hanem  csak  törvény  keretei
      között  biztosítja.   Ez  pedig   azt  jelenti,  hogy  az
      önkormányzatoknak ez  az alkotmányos alapjoga törvényben,
      mégpedig egyszerű  szótöbbséggel elfogadott törvényben is
      korlátozható.  Ebből   következően  tehát  önmagában  nem
      tekinthető  alkotmányellenesnek   az,   ha   törvény   az
      önkormányzatok  szervezete   és  működési  rendje  körébe
      tartozó kérdésben  korlátozó  előírást  állapít  meg.  Az
      ilyen tárgyú  törvényi szabályozás  azonban csak abban az
      esetben nem  alkotmányellenes, ha  az nem  jár  a  szóban
      forgó önkormányzati  alapjog  lényegi  tartalmának  olyan
      korlátozásával, amely  e jog  tartalmának kiüresedését és
      érdemi   gyakorlásának    elvonását    eredményezi.    Az
      Alkotmánybíróság szerint  a Tv.  sérelmezett rendelkezése
      nem  minősül   az  önkormányzat  működési  rendje  önálló
      megállapítására   vonatkozó    alapjog   ilyen    mértékű
      alkotmányellenes korlátozásának.

      Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  a  Tv.  vizsgált
      rendelkezésével összefüggésben  az Alkotmány  44/A. § (1)
      bekezdésének e/  pontja és  a  44/C.  §  második  mondata
      sérelmét nem  állapította  meg,  ezért  az  indítványt  a
      rendelkező részben foglaltak szerint elutasította.

      Az    indítványozó    kifogásolta    a    Tv.    támadott
      rendelkezésének indokoltságát.  Az  Alkotmánybíróság  már
      több határozatában  megállapította, hogy  a  jogszabályok
      célszerűségének vizsgálata  nem tartozik  a  hatáskörébe,
      amely irányadó  az Alkotmány  43. § (2) bekezdése alapján
      az   önkormányzatok   jogai   védelmével   összefüggésben
      gyakorolt  utólagos   absztrakt  normakontroll  keretében
      lefolytatott eljárásokra is.

      Mindezek alapján  az  Alkotmánybíróság  az  indítványt  a
      rendelkező részben foglaltak szerint elutasította.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                          előadó alkotmánybíró

                            Dr. Herczegh Géza
                              alkotmánybíró

              Dr. Kilényi Géza             Dr. Schmidt Péter
               alkotmánybíró                  alkotmánybíró

            Dr. Szabó András              Dr. Tersztyánszky Ödön
              alkotmánybíró                   alkotmánybíró

              Dr. Vörös Imre                Dr. Zlinszky János
               alkotmánybíró                  alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        58/B/1992
        Date of the decision:
        .
        10/19/1992
        .
        .