Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00221/2013
Első irat érkezett: 02/12/2013
.
Az ügy tárgya: a Kúria Pfv.IV.20.658/2012/4.számú ítélete, illetve a Fővárosi Törvényszék 22.P.22.618/2010/5. számú és a Fővárosi Ítélőtábla 2.Pf.21.310/2011/5. számú ítéleteinek egyes részei ellen előterjesztett alkotmányjogi panasz
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 03/19/2013
.
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó a Kúria Pfv.IV.20.658/2012/4.számú ítélete, illetve a Fővárosi Törvényszék 22.P.22.618/2010/5. számú és a Fővárosi Ítélőtábla 2.Pf.21.310/2011/5. számú ítéleteinek egyes részei ellen terjeszett elő az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panaszt.
Á Kúria által hatályában fenntartott jogerős ítélet elutasította annak megállapítását, hogy az alperes azzal is megsértette az indítványozó jóhírnévhez való jogát és emberi méltóságát, hogy 2006. október 8-a helyett csak 2010. április 18-án adott helyt a helyreigazításnak. A bíróság szerint a jogellenes mulasztás polgári vagy polgári eljárásjogi szankciót vonhat maga után, azonban a személyhez fűződő jog megsértésének megállapítására nem ad alapot.
Az indítványozó szerint sérti az emberi méltósághoz való jogot, az Alaptörvény VI. cikk (1) bekezdésébe foglalt jóhírnévhez való jogot és az egyenlőséghez való jogot az eljáró bíróságok azon álláspontja, amely szerint a Ptk. alkalmazott78. § (2) bekezdése szerint a jóhírnév megsértését mulasztással nem, csak tevőleges magatartással, illetve közléssel lehet elkövetni..
.
Indítványozó:
    Zacsek Gyula
Támadott jogi aktus:
    a Kúria Pfv.IV.20.658/2012/4.számú ítélete, illetve a Fővárosi Törvényszék 22.P.22.618/2010/5. számú és a Fővárosi Ítélőtábla 2.Pf.21.310/2011/5. számú ítéleteinek egyes részei
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
II. cikk
VI. cikk (1) bekezdés és XV. cikk (2) bekezdés

.
A döntés száma: 3097/2013. (V. 10.) AB végzés
.
ABH oldalszáma: 2013/1668
.
Az ABH 2013 tárgymutatója: alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés (Abtv. 29. §); emberi méltósághoz való jog; helyreigazítás; jó hírnév védelme
.
A döntés kelte: Budapest, 04/22/2013
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2013.04.22 10:30:00 3. öttagú tanács
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s:

    Az Alkotmánybíróság a Fővárosi Törvényszék 22.P.22.618/2010/5. számú, a Fővárosi Ítélőtábla 2Pf.21.310/2011/5. számú, valamint a Kúria Pfv.IV. 20.658/2012/4. számú ítéletei alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
I n d o k o l á s

[1] 1. Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27.§-a szerinti alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz.
[2] Az indítvány arra irányult, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa meg a Fővárosi Törvényszék 22.P.22. 618/2010/5. számú, a Fővárosi Ítélőtábla 2Pf.21. 310/2011/5. számú, valamint a Kúria Pfv.IV.20. 658/2012/4. számú ítéleteinek alaptörvény-ellenességét és semmisítse meg azokat.

[3] 2. Az eljárás során a bíróság jogerősen megállapította, hogy az alperes által sugárzott műsorban megszólaltatott személy a valóságot hamis színben tüntette fel, megsértve ezzel a felperes személyhez fűződő jogait, ezért az alperest helyreigazítás közzétételére kötelezte. Ennek a kötelezettségének azonban az alperes nem tett eleget, ezért az indítványozó végrehajtás útján kísérelt meg a követelésének érvényt szerezni, melyben a bíróság az alperes mulasztását megállapította, és őt 50 000 Ft pénzbírság megfizetésére kötelezte. Később az alperes a végrehajtás megszüntetését kérte, tekintettel arra, hogy időközben a helyreigazítást közzétette. A bíróság ebben az ügyben megállapította, hogy az alperes a közleményt nem a jogerős ítéleti rendelkezésnek megfelelően adta közre, ezért a végrehajtás megszüntetése iránti alperesi kereseti kérelmet elutasította. Ezt követően az alperes az ítéletnek megfelelő helyreigazító nyilatkozatot tett közzé.
[4] Ezután az indítványozó annak a megállapítását kérte a jelen panasz alapját képező bírósági eljárásban, hogy az alperes azzal is megsértette az indítványozó jó hírnévhez való jogát és emberi méltóságát, hogy a sajtóhelyreigazítási közleményt nem az előírt határidőben, hanem annál jóval később (2006. október 8-a helyett 2010. április 18-án) tette közzé. Az indítványozó vitatta a bíróságok azon álláspontját, hogy a közlemény késedelmes megjelentetése – mint mulasztás – csak polgári vagy polgári eljárásjogi szankciót vonhat maga után, de nem eredményezi a személyhez fűződő jogok megsértésének megállapítását. Álláspontja szerint ugyanis a fenti mulasztás az emberi máltósághoz való jogot (Alaptörvény II. cikk), a jó hírnévhez való jogot [Alaptörvény VI. cikk (1) bekezdés], valamint a hátrányos megkülönböztetés tilalmát [Alaptörvény XV. cikk (2) bekezdés] is sérti. Az indítványozó úgy vélte, hogy az alperes késedelme mint “rosszhiszemű magatartás” megfosztotta a helyreigazító közleményt annak hatékony jogvédelmi funkciójától.

[5] 3. Az alkotmányjogi panasz az Abtv. 30. § (1) bekezdése szerinti határidőben érkezettnek minősül, tekintettel arra, hogy a jogerős ítéletet az indítványozó jogi képviselője 2012. december 3-án vett át és az indítványt a benyújtásra nyitvaálló 60 napos határidőn belül, 2013. január 30-án terjesztette elő az elsőfokú bíróságnál.
[6] Az indítványozó gondoskodott az Abtv. 51. § (2)–(3) bekezdése szerinti jogi képviseletéről.
[7] Az indítvány az Abtv. 52. § (1)–(2) bekezdésében támasztott feltételeknek megfelel, tartalmazza az Alkotmánybíróság hatáskörére vonatkozó indokolást, határozott kérelmet, és az alaptörvény-ellenességre vonatkozó okfejtést.
[8] Az indítványozó az Abtv. 51. § (1) bekezdése szerint jogosultnak és érintettnek is tekinthető, mivel saját egyedi ügyével összefüggésben terjesztette elő az Abtv. 27. §-ára alapított alkotmányjogi panaszt.

[9] 4. Az alkotmányjogi panaszban foglaltak azonban az Abtv. 29. §-ában meghatározott feltételeknek nem felelnek meg, így az alkotmányjogi panasz az alábbiak miatt nem fogadható be.
[10] Az Abtv. 29. §-a alapján az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén fogadja be.
[11] 4.1. Az indítványozó úgy vélte, hogy a sajtóhelyreigazító közlés késedelmes teljesítése önmagában is olyan súlyú mulasztás, amely az emberi méltósághoz jog, valamint a jó hírnévhez való jog sérelmét eredményezi, illetve hátrányos megkülönböztetést okoz.
[12] A bíróság az első jogerős ítéletben kimondta, hogy a felperesre vonatkozó tényközlés valótlan és rá nézve sértő volt. A kijelentés ezáltal alkalmas volt arra, hogy felperest rossz színben tüntesse fel, így a bíróság megállapította az indítványozó jó hírnevének megsértését és az alperest helyreigazítás közzétételére kötelezte.
[13] Nem állapította meg azonban a bíróság az elhúzódó végrehajtás miatt az emberi méltóság sérelmét. Indokolásában arra hivatkozott, hogy az alperes által a végrehajtással szemben igénybe vett jogorvoslati lehetőségek kimerítése – és ezáltal a helyreigazító közlés időben elhúzódó közzététele – nem eredményezi az emberi méltóság sérelmét.
[14] Az Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben az alábbiakat állapítja meg.
[15] A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 78. § (2) bekezdése szerint a jóhírnév sérelmét jelenti különösen, ha valaki más személyre vonatkozó, azt sértő, valótlan tényt állít, híresztel, vagy való tényt hamis színben tüntet fel.
[16] A felperes jó hírnevének megsértése jelen ügyben valótlan tényállítással valósult meg, melyet a bíróság ítéletében jogerősen meg is állapított. Ennek eredményeként kötelezte a bíróság az alperest a helyreigazító közlemény közzétételére. A felperes jó hírnevének megsértése a valótlan tartalmú tény közlésével befejeződött, az ezt követő alperesi és felperesi (utó)cselekmények (mulasztások) az ítélet végrehajtása és nem az ügy érdeme körében értékelhetők. A helyreigazítás, mint polgári jogi kötelezettség teljesítésének elmaradása esetén ugyanis a jogosult nem újabb jó hírnév megsértésének megállapítása iránti eljárást, hanem végrehajtási eljárást indíthat (mint ahogy erre jelen perben sor is került). A felperes jó hírnevének és emberi méltóságának a megsértése tehát nem következett be ismételten azáltal, hogy az alperes az ítéletben foglaltaknak nem tett eleget, illetve, hogy az általa igénybe vett jogorvoslati lehetőségek kimerítése miatt nem került sor haladéktalanul a helyreigazítás megjelenésére. Avégrehajtási eljárásban kiszabott pénzbírság az alperesi magatartást, azaz a sajtóközlemény közzé nem tételét már szankcionálta. Az alperes végrehajtással kapcsolatos magatartásának értékelése a polgári bíróság hatáskörébe tartozik. Ennek során az eljárt bíróságok nem követtek el olyan jogsértést, mely a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet eredményezett volna. Mindezekre tekintettel az alkotmányjogi panasz ebben a tekintetben nem fogadható be.
[17] 4.2. A hátrányos megkülönböztetés tilalmának a vélt sérelmével összefüggésben az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítványozó ezen alaptörvényi rendelkezés megsértésére pusztán hivatkozott, e kérelmét azonban nem indokolta meg. Ezért a panasz nem felel meg az Abtv. 52. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt követelményeknek, így az Alkotmánybíróság annak befogadását az Ügyrend 30. § (2) bekezdésének h) pontja alapján visszautasította.

[18] 5. Mivel jelen alkotmányjogi panasz nem tartalmaz az Abtv. 29. §-ában előírt olyan alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést, amely érdemi alkotmánybírósági eljárásra okot adhatna, valamint a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség sem volt megállapítható, ezért az Alkotmánybíróság tanácsa – az Abtv. 47. § (1) bekezdése és az Ügyrend 5. § (1) bekezdése alapján – az alkotmányjogi panasz befogadását az Abtv. 29. §-a és 56. § (2) és (3) bekezdése, továbbá az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) és h) pontjai alapján visszautasította.
      Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
      megbízott tanácsvezető,
      előadó alkotmánybíró
      .
      Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
      alkotmánybíró

      Dr. Salamon László s. k.,
      alkotmánybíró
      Dr. Lévay Miklós s. k.,
      alkotmánybíró

      Dr. Szalay Péter s. k.,
      alkotmánybíró

      .
      English:
      .
      Petition filed:
      .
      02/12/2013
      .
      Number of the Decision:
      .
      3097/2013. (V. 10.)
      Date of the decision:
      .
      04/22/2013
      .
      .