A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a szabálysértésekről szóló 1999. évi
LXIX. törvény 86. §-a alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja: a szabálysértésekről
szóló 1999. évi LXIX. törvény 86. § (1) bekezdése és 131. § (1)
bekezdése alkalmazásakor az Alkotmány 57. § (5) bekezdésén
alapuló alkotmányos követelmény, hogy becsületsértési ügyekben
a sértett panasszal élhet a szabálysértési hatóságnak az
eljárást a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény
131. § (1) bekezdése alapján megszüntető határozatával szemben.
3. Az Alkotmánybíróság a szabálysértésekről szóló 1999. évi
LXIX. törvény végrehajtásáról szóló 11/2000. (II. 23.) BM
rendelet 17. § (2) bekezdésének megsemmisítését kezdeményező
indítvány alapján indult eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX.
törvény (a továbbiakban: Sztv.) 86. §-a, másodsorban pedig a
szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény
végrehajtásáról szóló 11/2000. (II. 23.) BM rendelet (a
továbbiakban: BM rendelet) 17. § (2) bekezdése megsemmisítését
kérte az Alkotmánybíróságtól.
Álláspontja szerint az Alkotmány 57. § (5) bekezdésében
biztosított jogorvoslathoz való jogtól fosztja meg az
érintetteket az Sztv. 86. §-a azáltal, hogy kizárja a
jogorvoslatot, ha az eljárást becsületsértési ügyben azért
szüntetik meg, mert a sértett nem jelent meg a meghallgatáson
és távolmaradását alapos okkal nem mentette ki, vagy azért nem
volt idézhető, mert lakcímváltozását nem jelentette be, illetve
magánindítványát visszavonta.
Az indítványozó álláspontja szerint ugyanis az Sztv. 132. §-
ában említett panasz nem a békéltető eljárás körében hozott
határozatra vonatkozik. Megjegyzi azonban az indítványozó, hogy
ha az Alkotmánybíróság álláspontja ettől eltérő, akkor a
határozat közléséről szóló BM rendelet 17. § (2) bekezdésének
megsemmisítését kezdeményezi. Az alapján ugyanis kizárólag az
Sztv. 86. § (1) bekezdése, a 88. § (1) bekezdése és a 121. §
(1) bekezdése alapján hozott, az eljárást megszüntető
határozatot kell közölni a sértettel és képviselőjével, az
Sztv. 131. §-a alapján hozott döntést nem.
Végül alkotmányellenesnek tartja az indítványozó, hogy a
szabálysértési hatóság az eljárást megszüntető határozatát
kizárólag a sértettel és képviselőjével közli, az eljárás alá
vont féllel nem.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezése:
„57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben
meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan
bírósági, közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a
jogát vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a
jogviták ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal
arányosan – a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.”
2. Az indítvány által érintett, hatályos jogszabályi
rendelkezések:
Sztv.
„84. § (1) A szabálysértési hatóság az eljárást határozattal
megszünteti, ha
a) a cselekmény nem szabálysértés, vagy azt nem a
felelősségre vont személy követte el;
b) az eljárás adatai alapján nem állapítható meg
szabálysértés elkövetése, az eljárás alá vont személy kiléte,
illetve tartózkodási helye és az eljárás folytatásától sem
várható eredmény;
c) az eljárás alá vont személy meghalt;
d) a felelősséget kizáró ok áll fenn;
e) a cselekmény miatt büntetőeljárás van folyamatban, vagy a
cselekményt büntető- vagy szabálysértési eljárás keretében
jogerősen elbírálták;
f) a cselekmény olyan kötelesség megszegésében áll, amelyet
jogerős egyedi államigazgatási határozat állapított meg;
g) elévülés miatt nincs helye felelősségre vonásnak;
h) az eljárás alá vont személy felelősségre vonása nélkül
alkalmaz elkobzást.”
„86. § (1) A szabálysértési hatóságnak a 79-81. §-a, valamint
128/A. § (3) bekezdése alapján hozott határozatával, illetőleg
intézkedésével szemben az eljárás alá vont személy és jogi
képviselője, valamint a rendbírsággal sújtott személy, a 84. §
alapján hozott határozatával szemben a sértett panaszt tehet. A
74/A. § (8) bekezdése alapján hozott határozattal szemben az
eljárás alá vont személy és jogi képviselője, valamint a
sértett és jogi képviselője panaszt tehet.”
„131. § (1) A szabálysértési hatóság az eljárást a 84. §-ban
meghatározott okokon kívül is megszüntetheti, ha a sértett,
a) a meghallgatáson nem jelent meg és magát alapos okkal nem
menti ki, vagy azért nem volt idézhető, mert lakcímének
változását nem jelentette be;
b) a magánindítványt visszavonta.”
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1. Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal összefüggésben
elsőként azt vizsgálta, hogy az indítvány tárgya nem minősül-e
ítélt dolognak. Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és
annak közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009.
január, 3., a továbbiakban: Ügyrend) 31. § c) pontja értelmében
„ítélt dolog” címén az eljárás megszüntetésének van helye, ha
az indítvány az Alkotmánybíróság által érdemben már elbírált
jogszabállyal azonos jogszabály (jogszabályi rendelkezés)
felülvizsgálatára irányul és az indítványozó az Alkotmánynak
ugyanarra a §-ára, illetőleg alkotmányos elvére (értékére) –
ezen belül – azonos alkotmányos összefüggésre hivatkozva kéri
az alkotmánysértés megállapítását. Az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint az indítványban felvetett kérdés akkor res
iudicata, ha az újabb indítványt ugyanazon jogszabályi
rendelkezésre vonatkozóan azonos okból vagy összefüggésben
terjesztik elő. (1620/B/1991. AB határozat, ABH 1991, 972,
973.)
Amennyiben az újabb indítványt más okra, illetve más
alkotmányossági összefüggésre alapítják, az Alkotmánybíróság az
újabb indítvány alapján érdemben vizsgálódik. [35/1997. (VI.
11.) AB határozat, ABH 1997, 200, 212.; 17/1999. (VI. 11.) AB
határozat, ABH 1999, 131, 133.; 5/2002. (II. 22.) AB határozat,
ABH 2002, 78, 81.; 37/2004. (X. 15.) AB határozat, ABH 2004,
908, 911.]
Az Alkotmánybíróság az Sztv. 86. § alkotmányosságát az
Alkotmány 57. § (5) bekezdése szempontjából a 86/2009. (IX.
24.) AB határozatában vizsgálta. Az indítványozó e korábbi
ügyben azt kifogásolta, hogy az Sztv. kizárja a
kényszerintézkedésekkel szembeni panaszjogot, mivel a
jogszabály alapján a panaszt a határozat közlésétől számított 8
napon belül kell benyújtani. Hatósági intézkedés esetén azonban
határozat nem születik, ezért az indítványozó úgy vélte, az
ellen panaszt sem tehet.
Az Alkotmánybíróság ezzel szemben a 86/2009. (IX. 24.) AB
határozatban úgy foglalt állást, hogy „[m]iután az Sztv. 86. §-
a egy speciális jogorvoslati formát szabályoz, nem állapítható
meg az Alkotmány 57. § (5) bekezdésének sérelme […]. A panasz
intézménye épp azt hivatott biztosítani, hogy az Sztv. 86. §
(1) bekezdésében felsorolt döntésekkel szemben is biztosított
legyen a jogorvoslat” (ABH 2009, 811, 823.).
A jelen eljárás alapjául szolgáló indítvány ugyan érdemben
elbírált jogszabályi rendelkezéssel azonos jogszabályi
rendelkezésre irányul, és az indítványozó az Alkotmány
ugyanazon rendelkezésére hivatkozott, az ügy nem tekinthető
ítélt dolognak. Az indítványozó ugyanis más összefüggésben
kérte az Sztv. 86. § alkotmányellenességének megállapítását,
ezért az Alkotmánybíróság az indítvány által felvetett
alkotmányossági kérdéseket érdemben vizsgálta.
2.1. Az Alkotmány 57. § (5) bekezdése mindenki számára
biztosítja a jogorvoslat jogát az olyan bírói, államigazgatási
vagy más hatósági döntés ellen, amely jogát vagy jogos érdekét
sérti. Az alkotmánybírósági gyakorlat szerint ez az alapjog
megköveteli, hogy az érdemi, ügydöntő, az érintett helyzetét,
jogait lényegesen befolyásoló határozat tekintetében a
jogorvoslat biztosítsa a döntést hozó szervtől eltérő más szerv
részéről a felülvizsgálatot, az állásfoglalást a döntés
helyessége, törvényessége tekintetében, esetleg a döntés
megváltoztatását vagy hatályon kívül helyezését. Vagyis a
jogorvoslathoz való jog, mint alkotmányos alapjog immanens
tartalma az érdemi határozatok tekintetében a más szervhez vagy
[…] ugyanazon szervezeten belüli magasabb fórumhoz fordulás
lehetősége. Ugyanakkor az ilyen felülvizsgálatot nem biztosító
jogorvoslat nem feltétlenül alkotmányellenes a nem érdemi, nem
ügydöntő határozatok esetén. [5/1992. (I. 30.) AB határozat,
ABH 1992, 27, 31.]
Az Alkotmánybíróságnak ezért elsőként azt kellett
megvizsgálnia, hogy a becsületsértés miatt indult
szabálysértési eljárás során az eljárás megszüntetéséről hozott
határozat olyan érdemi döntésnek minősül-e, amellyel szemben az
érintett számára jogorvoslatot kell biztosítani.
A becsületsértés szabálysértése a becsületsértés elnevezésű
bűncselekmény kisebb súlyú alakzata, amely a becsület
csorbítására alkalmas kifejezés használatával vagy egyéb ilyen
cselekmény elkövetésével valósítható meg. Ahogyan azt az
1233/B/1995. AB határozat hangsúlyozta, „a verbális
becsületsértés jelenleg tehát általában szabálysértésként
minősül” (ABH 2000, 619, 623.).
A becsületsértés miatt indult szabálysértési eljárás
megindításának a feltétele a magánindítvány, vagyis a sértett
nyilatkozata, amelyben kifejezetten kéri a szabálysértési
hatóságot, hogy az elkövetett szabálysértésért az elkövetőt
vonja felelősségre [Sztv. 138. § (2) bekezdés]. A
szabálysértési eljárás meghallgatással indul, amelyre a
szabálysértési hatóság megidézi a feleket, és megkísérli a
felek kibékítését. A békítés eredményes, ha a sértett
visszavonja a magánindítványt. Ha viszont eredménytelen, az
általános szabályok szerint folyik tovább az eljárás [Sztv.
130. § (3) bekezdés].
A becsületsértés miatt indult szabálysértési eljárás – a
többi szabálysértési eljáráshoz hasonlóan – tartalmilag
kétfajta érdemi határozattal zárulhat. Egyrészt a
szabálysértési felelősséget megállapító és szankciót kiszabó
határozattal [Sztv. 87. § (1) bekezdés], másrészt az eljárást
megszüntető határozattal [Sztv. 84. § (1) bekezdés]. A
becsületsértési ügyek erősen személyes jellegére tekintettel az
Sztv. sajátos eljárást megszüntető okként tekint a
büntetőigényt érintő érdekmúlásra, amelyre a törvény a sértett
különböző megnyilvánulásai alapján következtet. Az Sztv. 131. §
(1) bekezdése alapján a szabálysértési hatóság megszünteti az
eljárást, (1) ha a sértett a meghallgatáson nem jelenik meg és
magát alapos okkal nem menti ki, (2) ha a sértett nem idézhető,
mert lakcímváltozását nem jelentette be, (3) ha
magánindítványát visszavonta. A sértett mulasztásának a
jogkövetkezménye tehát az eljárás hivatalból való
megszüntetése.
Az Sztv. 131. § (1) bekezdés alapján hozott eljárást
megszüntető határozat érdemi döntés, amely a sértett helyzetét,
jogait lényegesen érinti. Az ilyen határozat elleni jogorvoslat
szükségessége az Alkotmány jogorvoslatot biztosító 57. § (5)
bekezdéséből következik. Becsületsértési ügyekben a sértettnek
lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a szabálysértési
eljárás megszüntetésére okot adó körülmények fennállását
vitassa. [Például, hogy az általa benyújtott igazolással, adott
esetben a postai kézbesítéssel kapcsolatban érvelhessen az
eljárást megszüntető döntéssel szemben, vagy éppen azt
kifogásolhassa, hogy beadványát a hatóság – tévesen – a
magánindítvány visszavonásaként értelmezte.]
2.2. Az Sztv. 131. § (1) bekezdése alapján hozott eljárást
megszüntető határozat tehát az ügy érdemében hozott olyan
döntés, amellyel szemben az Sztv. kifejezetten nem biztosít
jogorvoslatot. A panasz jogintézményéről rendelkező Sztv. 86. §
(1) bekezdése ugyanis külön nem említi, hogy az Sztv. 131. §
(1) bekezdése alapján, a békítő eljárás során hozott eljárást
megszüntető határozatok ellen panaszt lehetne benyújtani. Az
indítványozó ezt az alkotmányossági problémát az Sztv. 86. §-a
megsemmisítésével tartja orvosolhatónak.
Az alkotmányellenességet azonban az Sztv. vonatkozó
rendelkezéseinek az Alkotmány 57. § (5) bekezdésével
összhangban nem lévő értelmezése okozza.
Az Sztv. 84. § (1) bekezdése a szabálysértési eljárás
megszüntetésének egyes eseteit szabályozza. A szabálysértési
hatóságnak az Sztv. 84. § (1) bekezdése alapján hozott, az
eljárást megszüntető határozatával szemben panasz terjeszthető
elő.
Az Sztv. XIII. fejezete becsületsértési ügyekben az általános
szabályok eltérő alkalmazását írja elő. Az Sztv. 131. § (1)
bekezdése például az Sztv. 84. § (1) bekezdésében foglalt
eljárást megszüntető okok mellett további két, az eljárás
megszüntetésére okot adó körülményt sorol fel. Kifejezetten nem
zárja és alkotmányosan nem is zárhatná ki, hogy a sértett
panasszal élhessen e megszüntető határozatokkal szemben. A
panaszjogról viszont nem tesz említést.
Tekintettel azonban arra, hogy az Sztv. 131. § (1) bekezdése
az általános rendelkezésekhez képest további két megszüntetési
okot határoz meg, becsületsértési ügyekben az eljárás
megszüntetésére az Sztv. 84. §-a, 86. §-a és 131. §-a együttes
alkalmazása alapján kerül sor. Ez azt jelenti, hogy az Sztv.
86. § (1) bekezdésének „a 84. § alapján hozott határozatával
szemben a sértett panaszt tehet” szövegrészébe beleértendő az
Sztv. 131. § (1) bekezdése szerinti eljárást megszüntető
határozat. Ezt az értelmezést támasztja alá az Sztv. 132. §-a,
amely szerint a „becsületsértési ügyekben emelt kifogást,
illetőleg panaszt az iratokkal együtt […] közvetlenül az
illetékes bírósághoz kell megküldeni”, s a panaszt a bíróság
bírálja el. Ez utóbbi rendelkezés nem csupán az Sztv. 84. § (1)
bekezdése, hanem az Sztv. 131. § (1) bekezdése alapján hozott
eljárást megszüntető határozatok elleni panaszra is irányadó.
2.3. Az Alkotmánybíróság a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatban
kifejtette: „Az Alkotmánybíróságnak a jogszabály
alkotmányossági vizsgálata során az Alkotmány értelmezésével
meg kell állapítania, hogy az adott jogszabályi rendelkezés
tárgyában melyek az alkotmányos követelmények. A jogszabály
alkotmányos, ha ezeknek megfelel. A megfelelés megállapítása
logikailag elkerülhetetlenné teszi azonban a vizsgált
jogszabály értelmezését is. Az Alkotmánybíróság mindig az
Alkotmány és a vizsgált jogszabály egymásra tekintettel
értelmezett megfelelését vagy ellentétét állapítja meg. A norma
alkotmányosságának megállapítása egyben a norma alkotmányos
értelmezéseinek tartományát is kijelöli: a norma mindazokban az
értelmezéseiben alkotmányos, amelyek az adott ügyben
megállapított alkotmányi követelményeknek megfelelnek. A
jogrendszer egysége is megköveteli, hogy minden jogszabályt ne
csupán önmagában és funkcióját tekintve, hanem mindenekelőtt az
Alkotmánnyal való összhangjára figyelemmel értelmezzenek,
függetlenül attól is, hogy a jogszabály az Alkotmány előtt vagy
után keletkezett-e.” [ABH 1993, 256, 267.; megerősítve:
23/1995. (IV. 5.) AB határozat, ABH 1995, 115, 121.; 4/1997.
(I. 22.) AB határozat, ABH 1997, 41.; 22/1999. (VI. 30.) AB
határozat, ABH 1999, 176, 201.; az újabb gyakorlatban: 22/2005.
(VI. 17.) AB határozat, ABH 2005, 246.; 28/2005. (VII. 14.) AB
határozat, ABH 2005, 290.; 75/2008. (V. 29.) AB határozat, ABH
2008, 651, 665.; 47/2009. (IV. 21.) AB határozat, ABH 2009,
341, 357-358.; 74/2009. (VII. 10.) AB határozat, ABH 2009, 750,
766.]
Jelen ügyben az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg, hogy az
Sztv. 86. § (1) bekezdésének és az Sztv. 131. § (1)
bekezdésének az az értelmezése van összhangban az Alkotmány 57.
§ (5) bekezdésével, amely szerint becsületsértési ügyekben
minden, az eljárás megszüntetéséről döntő határozat ellen
biztosítani kell a panaszjogot.
Ezt figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 86. § (1)
bekezdése és 131. § (1) bekezdése alkalmazásakor az Alkotmány
57. § (5) bekezdésén alapuló alkotmányos követelmény, hogy
becsületsértési ügyekben a sértett panasszal élhet a
szabálysértési hatóságnak az eljárást az Sztv. 131. § (1)
bekezdése alapján megszüntető határozatával szemben.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelmény megállapítása
miatt az Sztv. 86. §-a megsemmisítésére irányuló indítványt
elbíráltnak tekintette és elutasította.
3.1. Az Alkotmánybíróság a következőkben azt az indítványi
elemet vizsgálta, amely a BM rendelet 17. § (2) bekezdésének
megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
Az Alkotmánybíróság észlelte, hogy az indítvány benyújtását
követően megalkotott, a helyszíni bírságolás részletes
szabályairól szóló 10/2000. (II. 23.) BM rendelet, valamint a
szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény
végrehajtásáról szóló 11/2000. (II. 23.) BM rendelet
módosításáról szóló 64/2009. (XII. 17.) IRM rendelet 4. § (2)
bekezdése az indítványban támadott BM rendelet 17. § (2)
bekezdését 2010. január 1-jével hatályon kívül helyezte.
Az Ügyrend 31. § a) pontja alapján az Alkotmánybíróság az
eljárást megszünteti, ha az indítvány benyújtása után a
vizsgálat alá vont jogszabály hatályát vesztette, és ezzel az
indítvány tárgytalanná vált. Az Alkotmánybíróság ezért a BM
rendelet 17. § (2) bekezdésének megsemmisítését kezdeményező
indítvány alapján indult eljárást megszüntette.
3.2. Az indítványozó beadványában felhívta a figyelmet arra,
hogy az indítvány benyújtásakor még hatályos BM rendelet 17. §
(2) bekezdése nem tette a szabálysértési hatóságok
kötelességévé, hogy az eljárást megszüntető határozatokat az
eljárás alá vont személlyel is közöljék.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy az Sztv. az eljárást
megszüntető határozat elleni panaszjogot jelenleg kizárólag a
sértett és képviselője számára tartja fenn. A BM rendelet pedig
– ennek megfelelően – a panasz benyújtására jogosultak számára
tette kötelezővé a határozat közlését. Tekintettel arra, hogy
az indítványozó nem vitatta az Sztv.-nek azt a megoldását,
amely az eljárást megszüntető határozattal szemben az eljárás
alá vont személy számára nem biztosít jogorvoslatot, ezért az
Alkotmánybíróság ebben a határozatban erről az alkotmányossági
kérdésről nem hozhatott döntést.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelmény
megállapítására és az ügy elvi jelentőségére tekintettel
rendelte el határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke,
előadó alkotmánybíró
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |