Hungarian
Ügyszám:
.
1065/B/2004
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 7/2011. (II. 11.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/41
.
A döntés kelte: Budapest, 02/08/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:
                                   
     1.  Az  Alkotmánybíróság a szabálysértésekről szóló 1999.  évi
    LXIX.  törvény  86. §-a alkotmányellenességének megállapítására
    és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
     
     2.  Az  Alkotmánybíróság  megállapítja:  a  szabálysértésekről
    szóló 1999. évi LXIX. törvény 86. § (1) bekezdése és 131. § (1)
    bekezdése  alkalmazásakor az Alkotmány  57.  §  (5)  bekezdésén
    alapuló  alkotmányos követelmény, hogy becsületsértési ügyekben
    a  sértett  panasszal  élhet  a  szabálysértési  hatóságnak  az
    eljárást  a  szabálysértésekről szóló 1999. évi  LXIX.  törvény
    131. § (1) bekezdése alapján megszüntető határozatával szemben.
     
     3.  Az  Alkotmánybíróság a szabálysértésekről szóló 1999.  évi
    LXIX.  törvény  végrehajtásáról szóló  11/2000.  (II.  23.)  BM
    rendelet  17.  § (2) bekezdésének megsemmisítését  kezdeményező
    indítvány alapján indult eljárást megszünteti.
     
    Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás

                                    I.

      Az  indítványozó  a szabálysértésekről szóló  1999.  évi  LXIX.
      törvény  (a továbbiakban: Sztv.) 86. §-a, másodsorban  pedig  a
      szabálysértésekről    szóló    1999.    évi    LXIX.    törvény
      végrehajtásáról  szóló  11/2000.  (II.  23.)  BM  rendelet   (a
      továbbiakban:  BM rendelet) 17. § (2) bekezdése megsemmisítését
      kérte az Alkotmánybíróságtól.

      Álláspontja   szerint  az  Alkotmány  57.  §  (5)  bekezdésében
      biztosított   jogorvoslathoz  való  jogtól   fosztja   meg   az
      érintetteket  az  Sztv.  86.  §-a  azáltal,  hogy   kizárja   a
      jogorvoslatot,  ha  az  eljárást becsületsértési  ügyben  azért
      szüntetik  meg,  mert a sértett nem jelent meg a meghallgatáson
      és  távolmaradását alapos okkal nem mentette ki, vagy azért nem
      volt idézhető, mert lakcímváltozását nem jelentette be, illetve
      magánindítványát visszavonta.

      Az  indítványozó álláspontja szerint ugyanis az Sztv.  132.  §-
      ában  említett  panasz nem a békéltető eljárás  körében  hozott
      határozatra vonatkozik. Megjegyzi azonban az indítványozó, hogy
      ha  az  Alkotmánybíróság  álláspontja  ettől  eltérő,  akkor  a
      határozat  közléséről szóló BM rendelet 17. § (2)  bekezdésének
      megsemmisítését kezdeményezi. Az alapján ugyanis  kizárólag  az
      Sztv.  86. § (1) bekezdése, a 88. § (1) bekezdése és a  121.  §
      (1)   bekezdése   alapján  hozott,  az   eljárást   megszüntető
      határozatot  kell  közölni a sértettel  és  képviselőjével,  az
      Sztv. 131. §-a alapján hozott döntést nem.

      Végül  alkotmányellenesnek  tartja  az  indítványozó,  hogy   a
      szabálysértési  hatóság  az  eljárást  megszüntető  határozatát
      kizárólag  a sértettel és képviselőjével közli, az eljárás  alá
      vont féllel nem.

                                    II.

       1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezése:

       „57.    §   (5)   A   Magyar   Köztársaságban   a   törvényben
      meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet az  olyan
      bírósági, közigazgatási és más hatósági döntés ellen,  amely  a
      jogát  vagy  jogos  érdekét sérti. A  jogorvoslati  jogot  –  a
      jogviták  ésszerű  időn belüli elbírálásának  érdekében,  azzal
      arányosan  – a jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának
      szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja.”

      2.   Az   indítvány   által  érintett,   hatályos   jogszabályi
      rendelkezések:

      Sztv.
       „84. § (1) A szabálysértési hatóság az eljárást határozattal
      megszünteti, ha
       a) a cselekmény nem szabálysértés, vagy azt nem a
      felelősségre vont személy követte el;
       b) az eljárás adatai alapján nem állapítható meg
      szabálysértés elkövetése, az eljárás alá vont személy kiléte,
      illetve tartózkodási helye és az eljárás folytatásától sem
      várható eredmény;
       c) az eljárás alá vont személy meghalt;
       d) a felelősséget kizáró ok áll fenn;
       e) a cselekmény miatt büntetőeljárás van folyamatban, vagy a
      cselekményt büntető- vagy szabálysértési eljárás keretében
      jogerősen elbírálták;
       f) a cselekmény olyan kötelesség megszegésében áll, amelyet
      jogerős egyedi államigazgatási határozat állapított meg;
       g) elévülés miatt nincs helye felelősségre vonásnak;
       h)  az  eljárás  alá vont személy felelősségre  vonása  nélkül
      alkalmaz elkobzást.”
       „86.  § (1) A szabálysértési hatóságnak a 79-81. §-a, valamint
      128/A.  § (3) bekezdése alapján hozott határozatával, illetőleg
      intézkedésével  szemben az eljárás alá  vont  személy  és  jogi
      képviselője, valamint a rendbírsággal sújtott személy, a 84.  §
      alapján hozott határozatával szemben a sértett panaszt tehet. A
      74/A.  §  (8) bekezdése alapján hozott határozattal szemben  az
      eljárás  alá  vont  személy  és jogi  képviselője,  valamint  a
      sértett és jogi képviselője panaszt tehet.”
       „131.  § (1) A szabálysértési hatóság az eljárást a 84.  §-ban
      meghatározott okokon kívül is megszüntetheti, ha a sértett,
       a)  a meghallgatáson nem jelent meg és magát alapos okkal  nem
      menti  ki,  vagy  azért  nem  volt  idézhető,  mert  lakcímének
      változását nem jelentette be;
       b) a magánindítványt visszavonta.”

                                   III.

       Az indítvány részben megalapozott.

       1.   Az   Alkotmánybíróság   az  indítvánnyal   összefüggésben
      elsőként  azt vizsgálta, hogy az indítvány tárgya nem minősül-e
      ítélt dolognak. Az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről  és
      annak  közzétételéről  szóló, többször módosított  és  egységes
      szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat  (ABK  2009.
      január, 3., a továbbiakban: Ügyrend) 31. § c) pontja értelmében
      „ítélt  dolog” címén az eljárás megszüntetésének van helye,  ha
      az  indítvány  az Alkotmánybíróság által érdemben már  elbírált
      jogszabállyal   azonos  jogszabály  (jogszabályi   rendelkezés)
      felülvizsgálatára  irányul és az indítványozó  az  Alkotmánynak
      ugyanarra  a  §-ára, illetőleg alkotmányos elvére (értékére)  –
      ezen  belül – azonos alkotmányos összefüggésre hivatkozva  kéri
      az    alkotmánysértés   megállapítását.   Az   Alkotmánybíróság
      gyakorlata szerint az indítványban felvetett kérdés  akkor  res
      iudicata,   ha   az  újabb  indítványt  ugyanazon   jogszabályi
      rendelkezésre  vonatkozóan  azonos  okból  vagy  összefüggésben
      terjesztik  elő.  (1620/B/1991. AB határozat,  ABH  1991,  972,
      973.)
       Amennyiben   az  újabb  indítványt  más  okra,   illetve   más
      alkotmányossági összefüggésre alapítják, az Alkotmánybíróság az
      újabb  indítvány alapján érdemben vizsgálódik.  [35/1997.  (VI.
      11.)  AB határozat, ABH 1997, 200, 212.; 17/1999. (VI. 11.)  AB
      határozat, ABH 1999, 131, 133.; 5/2002. (II. 22.) AB határozat,
      ABH  2002,  78, 81.; 37/2004. (X. 15.) AB határozat, ABH  2004,
      908, 911.]
       Az   Alkotmánybíróság  az  Sztv.  86.  §  alkotmányosságát  az
      Alkotmány  57.  § (5) bekezdése szempontjából a  86/2009.  (IX.
      24.)  AB  határozatában  vizsgálta. Az indítványozó  e  korábbi
      ügyben    azt   kifogásolta,   hogy   az   Sztv.   kizárja    a
      kényszerintézkedésekkel   szembeni   panaszjogot,    mivel    a
      jogszabály alapján a panaszt a határozat közlésétől számított 8
      napon belül kell benyújtani. Hatósági intézkedés esetén azonban
      határozat  nem  születik, ezért az indítványozó úgy  vélte,  az
      ellen panaszt sem tehet.
       Az  Alkotmánybíróság  ezzel szemben a 86/2009.  (IX.  24.)  AB
      határozatban úgy foglalt állást, hogy „[m]iután az Sztv. 86. §-
      a  egy speciális jogorvoslati formát szabályoz, nem állapítható
      meg  az  Alkotmány 57. § (5) bekezdésének sérelme […]. A panasz
      intézménye  épp azt hivatott biztosítani, hogy az Sztv.  86.  §
      (1)  bekezdésében felsorolt döntésekkel szemben is  biztosított
      legyen a jogorvoslat” (ABH 2009, 811, 823.).
       A  jelen  eljárás alapjául szolgáló indítvány  ugyan  érdemben
      elbírált    jogszabályi   rendelkezéssel   azonos   jogszabályi
      rendelkezésre   irányul,  és  az  indítványozó   az   Alkotmány
      ugyanazon  rendelkezésére hivatkozott, az  ügy  nem  tekinthető
      ítélt  dolognak.  Az  indítványozó ugyanis  más  összefüggésben
      kérte  az  Sztv.  86. § alkotmányellenességének megállapítását,
      ezért   az   Alkotmánybíróság  az  indítvány  által   felvetett
      alkotmányossági kérdéseket érdemben vizsgálta.
       
       2.1.  Az  Alkotmány  57.  §  (5)  bekezdése  mindenki  számára
      biztosítja  a jogorvoslat jogát az olyan bírói, államigazgatási
      vagy  más hatósági döntés ellen, amely jogát vagy jogos érdekét
      sérti.  Az  alkotmánybírósági gyakorlat szerint ez  az  alapjog
      megköveteli,  hogy az érdemi, ügydöntő, az érintett  helyzetét,
      jogait   lényegesen   befolyásoló  határozat   tekintetében   a
      jogorvoslat biztosítsa a döntést hozó szervtől eltérő más szerv
      részéről   a  felülvizsgálatot,  az  állásfoglalást  a   döntés
      helyessége,  törvényessége  tekintetében,  esetleg   a   döntés
      megváltoztatását  vagy  hatályon  kívül  helyezését.  Vagyis  a
      jogorvoslathoz  való  jog,  mint alkotmányos  alapjog  immanens
      tartalma az érdemi határozatok tekintetében a más szervhez vagy
      […]  ugyanazon  szervezeten belüli magasabb  fórumhoz  fordulás
      lehetősége. Ugyanakkor az ilyen felülvizsgálatot nem  biztosító
      jogorvoslat nem feltétlenül alkotmányellenes a nem érdemi,  nem
      ügydöntő  határozatok esetén. [5/1992. (I. 30.)  AB  határozat,
      ABH 1992, 27, 31.]
       Az    Alkotmánybíróságnak   ezért   elsőként    azt    kellett
      megvizsgálnia,    hogy    a   becsületsértés    miatt    indult
      szabálysértési eljárás során az eljárás megszüntetéséről hozott
      határozat olyan érdemi döntésnek minősül-e, amellyel szemben az
      érintett számára jogorvoslatot kell biztosítani.
       A  becsületsértés  szabálysértése a becsületsértés  elnevezésű
      bűncselekmény   kisebb  súlyú  alakzata,   amely   a   becsület
      csorbítására alkalmas kifejezés használatával vagy egyéb  ilyen
      cselekmény  elkövetésével  valósítható  meg.  Ahogyan  azt   az
      1233/B/1995.   AB   határozat   hangsúlyozta,    „a    verbális
      becsületsértés   jelenleg  tehát  általában   szabálysértésként
      minősül” (ABH 2000, 619, 623.).
       A   becsületsértés   miatt   indult   szabálysértési   eljárás
      megindításának a feltétele a magánindítvány, vagyis  a  sértett
      nyilatkozata,   amelyben  kifejezetten  kéri  a  szabálysértési
      hatóságot,  hogy  az elkövetett szabálysértésért  az  elkövetőt
      vonja   felelősségre   [Sztv.   138.   §   (2)   bekezdés].   A
      szabálysértési   eljárás  meghallgatással  indul,   amelyre   a
      szabálysértési  hatóság  megidézi a feleket,  és  megkísérli  a
      felek   kibékítését.  A  békítés  eredményes,  ha   a   sértett
      visszavonja  a  magánindítványt. Ha viszont  eredménytelen,  az
      általános  szabályok szerint folyik tovább  az  eljárás  [Sztv.
      130. § (3) bekezdés].
       A  becsületsértés  miatt  indult szabálysértési  eljárás  –  a
      többi   szabálysértési  eljáráshoz  hasonlóan   –   tartalmilag
      kétfajta    érdemi    határozattal   zárulhat.    Egyrészt    a
      szabálysértési  felelősséget megállapító és  szankciót  kiszabó
      határozattal [Sztv. 87. § (1) bekezdés], másrészt  az  eljárást
      megszüntető   határozattal  [Sztv.  84.  §  (1)  bekezdés].   A
      becsületsértési ügyek erősen személyes jellegére tekintettel az
      Sztv.   sajátos   eljárást   megszüntető   okként   tekint    a
      büntetőigényt érintő érdekmúlásra, amelyre a törvény a  sértett
      különböző megnyilvánulásai alapján következtet. Az Sztv. 131. §
      (1)  bekezdése alapján a szabálysértési hatóság megszünteti  az
      eljárást, (1) ha a sértett a meghallgatáson nem jelenik meg  és
      magát alapos okkal nem menti ki, (2) ha a sértett nem idézhető,
      mert    lakcímváltozását   nem   jelentette    be,    (3)    ha
      magánindítványát   visszavonta.  A  sértett   mulasztásának   a
      jogkövetkezménye    tehát    az   eljárás    hivatalból    való
      megszüntetése.
       Az   Sztv.   131.  §  (1)  bekezdés  alapján  hozott  eljárást
      megszüntető határozat érdemi döntés, amely a sértett helyzetét,
      jogait lényegesen érinti. Az ilyen határozat elleni jogorvoslat
      szükségessége az Alkotmány jogorvoslatot biztosító  57.  §  (5)
      bekezdéséből következik. Becsületsértési ügyekben a  sértettnek
      lehetőséget   kell  biztosítani  arra,  hogy  a  szabálysértési
      eljárás   megszüntetésére  okot  adó  körülmények   fennállását
      vitassa. [Például, hogy az általa benyújtott igazolással, adott
      esetben  a  postai  kézbesítéssel kapcsolatban  érvelhessen  az
      eljárást   megszüntető  döntéssel  szemben,  vagy   éppen   azt
      kifogásolhassa,  hogy  beadványát  a  hatóság  –  tévesen  –  a
      magánindítvány visszavonásaként értelmezte.]
       
       2.2.  Az  Sztv.  131. § (1) bekezdése alapján hozott  eljárást
      megszüntető  határozat  tehát az  ügy  érdemében  hozott  olyan
      döntés,  amellyel  szemben az Sztv. kifejezetten  nem  biztosít
      jogorvoslatot. A panasz jogintézményéről rendelkező Sztv. 86. §
      (1)  bekezdése ugyanis külön nem említi, hogy az Sztv.  131.  §
      (1)  bekezdése alapján, a békítő eljárás során hozott  eljárást
      megszüntető  határozatok ellen panaszt lehetne  benyújtani.  Az
      indítványozó ezt az alkotmányossági problémát az Sztv. 86.  §-a
      megsemmisítésével tartja orvosolhatónak.
       Az    alkotmányellenességet   azonban   az   Sztv.   vonatkozó
      rendelkezéseinek   az   Alkotmány  57.   §   (5)   bekezdésével
      összhangban nem lévő értelmezése okozza.
       Az   Sztv.  84.  §  (1)  bekezdése  a  szabálysértési  eljárás
      megszüntetésének  egyes eseteit szabályozza.  A  szabálysértési
      hatóságnak  az  Sztv. 84. § (1) bekezdése  alapján  hozott,  az
      eljárást  megszüntető határozatával szemben panasz terjeszthető
      elő.
       Az  Sztv. XIII. fejezete becsületsértési ügyekben az általános
      szabályok  eltérő alkalmazását írja elő. Az Sztv.  131.  §  (1)
      bekezdése  például  az  Sztv. 84. §  (1)  bekezdésében  foglalt
      eljárást  megszüntető  okok mellett  további  két,  az  eljárás
      megszüntetésére okot adó körülményt sorol fel. Kifejezetten nem
      zárja  és  alkotmányosan nem is zárhatná  ki,  hogy  a  sértett
      panasszal  élhessen  e  megszüntető határozatokkal  szemben.  A
      panaszjogról viszont nem tesz említést.
       Tekintettel  azonban arra, hogy az Sztv. 131. § (1)  bekezdése
      az  általános rendelkezésekhez képest további két megszüntetési
      okot   határoz   meg,  becsületsértési  ügyekben   az   eljárás
      megszüntetésére az Sztv. 84. §-a, 86. §-a és 131. §-a  együttes
      alkalmazása  alapján kerül sor. Ez azt jelenti, hogy  az  Sztv.
      86.  §  (1)  bekezdésének „a 84. § alapján hozott határozatával
      szemben  a sértett panaszt tehet” szövegrészébe beleértendő  az
      Sztv.  131.  §  (1)  bekezdése  szerinti  eljárást  megszüntető
      határozat. Ezt az értelmezést támasztja alá az Sztv. 132.  §-a,
      amely  szerint  a  „becsületsértési  ügyekben  emelt  kifogást,
      illetőleg  panaszt  az  iratokkal  együtt  […]  közvetlenül  az
      illetékes  bírósághoz kell megküldeni”, s a panaszt  a  bíróság
      bírálja el. Ez utóbbi rendelkezés nem csupán az Sztv. 84. § (1)
      bekezdése,  hanem az Sztv. 131. § (1) bekezdése alapján  hozott
      eljárást megszüntető határozatok elleni panaszra is irányadó.
       
       2.3.  Az Alkotmánybíróság a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatban
      kifejtette:     „Az    Alkotmánybíróságnak     a     jogszabály
      alkotmányossági  vizsgálata során az  Alkotmány  értelmezésével
      meg  kell  állapítania,  hogy az adott jogszabályi  rendelkezés
      tárgyában  melyek  az alkotmányos követelmények.  A  jogszabály
      alkotmányos,  ha  ezeknek megfelel. A megfelelés  megállapítása
      logikailag   elkerülhetetlenné   teszi   azonban   a   vizsgált
      jogszabály  értelmezését  is.  Az  Alkotmánybíróság  mindig  az
      Alkotmány   és  a  vizsgált  jogszabály  egymásra   tekintettel
      értelmezett megfelelését vagy ellentétét állapítja meg. A norma
      alkotmányosságának  megállapítása egyben  a  norma  alkotmányos
      értelmezéseinek tartományát is kijelöli: a norma mindazokban az
      értelmezéseiben   alkotmányos,   amelyek   az   adott    ügyben
      megállapított   alkotmányi  követelményeknek   megfelelnek.   A
      jogrendszer egysége is megköveteli, hogy minden jogszabályt  ne
      csupán önmagában és funkcióját tekintve, hanem mindenekelőtt az
      Alkotmánnyal   való  összhangjára  figyelemmel   értelmezzenek,
      függetlenül attól is, hogy a jogszabály az Alkotmány előtt vagy
      után   keletkezett-e.”  [ABH  1993,  256,  267.;   megerősítve:
      23/1995.  (IV.  5.) AB határozat, ABH 1995, 115, 121.;  4/1997.
      (I.  22.)  AB határozat, ABH 1997, 41.; 22/1999. (VI.  30.)  AB
      határozat, ABH 1999, 176, 201.; az újabb gyakorlatban: 22/2005.
      (VI. 17.) AB határozat, ABH 2005, 246.; 28/2005. (VII. 14.)  AB
      határozat, ABH 2005, 290.; 75/2008. (V. 29.) AB határozat,  ABH
      2008,  651,  665.; 47/2009. (IV. 21.) AB határozat,  ABH  2009,
      341, 357-358.; 74/2009. (VII. 10.) AB határozat, ABH 2009, 750,
      766.]
       Jelen  ügyben  az  Alkotmánybíróság úgy ítélte  meg,  hogy  az
      Sztv.   86.  §  (1)  bekezdésének  és  az  Sztv.  131.  §   (1)
      bekezdésének az az értelmezése van összhangban az Alkotmány 57.
      §  (5)  bekezdésével,  amely szerint  becsületsértési  ügyekben
      minden,  az  eljárás  megszüntetéséről  döntő  határozat  ellen
      biztosítani kell a panaszjogot.
       Ezt  figyelembe véve az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy
      a  szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény 86.  §  (1)
      bekezdése  és 131. § (1) bekezdése alkalmazásakor az  Alkotmány
      57.  §  (5)  bekezdésén alapuló alkotmányos  követelmény,  hogy
      becsületsértési   ügyekben   a  sértett   panasszal   élhet   a
      szabálysértési  hatóságnak az eljárást  az  Sztv.  131.  §  (1)
      bekezdése alapján megszüntető határozatával szemben.
       Az  Alkotmánybíróság az alkotmányos követelmény  megállapítása
      miatt  az  Sztv.  86. §-a megsemmisítésére irányuló  indítványt
      elbíráltnak tekintette és elutasította.
       
       3.1.  Az  Alkotmánybíróság a következőkben azt  az  indítványi
      elemet  vizsgálta, amely a BM rendelet 17. §  (2)  bekezdésének
      megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
       Az  Alkotmánybíróság  észlelte, hogy az indítvány  benyújtását
      követően   megalkotott,   a  helyszíni   bírságolás   részletes
      szabályairól szóló 10/2000. (II. 23.) BM rendelet,  valamint  a
      szabálysértésekről    szóló    1999.    évi    LXIX.    törvény
      végrehajtásáról   szóló   11/2000.  (II.   23.)   BM   rendelet
      módosításáról szóló 64/2009. (XII. 17.) IRM rendelet 4.  §  (2)
      bekezdése  az  indítványban támadott  BM  rendelet  17.  §  (2)
      bekezdését 2010. január 1-jével hatályon kívül helyezte.
       Az  Ügyrend  31.  §  a) pontja alapján az Alkotmánybíróság  az
      eljárást  megszünteti,  ha  az  indítvány  benyújtása  után   a
      vizsgálat alá vont jogszabály hatályát vesztette, és  ezzel  az
      indítvány  tárgytalanná vált. Az Alkotmánybíróság  ezért  a  BM
      rendelet  17.  § (2) bekezdésének megsemmisítését  kezdeményező
      indítvány alapján indult eljárást megszüntette.
       
       3.2.  Az indítványozó beadványában felhívta a figyelmet  arra,
      hogy az indítvány benyújtásakor még hatályos BM rendelet 17.  §
      (2)    bekezdése   nem   tette   a   szabálysértési   hatóságok
      kötelességévé,  hogy az eljárást megszüntető  határozatokat  az
      eljárás alá vont személlyel is közöljék.
       Az  Alkotmánybíróság  megjegyzi, hogy  az  Sztv.  az  eljárást
      megszüntető  határozat elleni panaszjogot jelenleg kizárólag  a
      sértett és képviselője számára tartja fenn. A BM rendelet pedig
      –  ennek megfelelően – a panasz benyújtására jogosultak számára
      tette  kötelezővé a határozat közlését. Tekintettel arra,  hogy
      az  indítványozó  nem vitatta az Sztv.-nek  azt  a  megoldását,
      amely  az eljárást megszüntető határozattal szemben az  eljárás
      alá  vont személy számára nem biztosít jogorvoslatot, ezért  az
      Alkotmánybíróság ebben a határozatban erről az  alkotmányossági
      kérdésről nem hozhatott döntést.
       
       Az     Alkotmánybíróság     az     alkotmányos     követelmény
      megállapítására  és  az  ügy  elvi  jelentőségére   tekintettel
      rendelte   el   határozatának   a   Magyar   Közlönyben    való
      közzétételét.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke,
                             előadó alkotmánybíró
                                       
               Dr. Balogh Elemér              Dr. Bihari Mihály
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Bragyova András             Dr. Holló András
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Kiss László                 Dr. Kovács Péter
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
               Dr. Lenkovics Barnabás          Dr. Lévay Miklós
               alkotmánybíró                      alkotmánybíró
                                       
                               Dr. Stumpf István
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        7/2011. (II. 11.)
        Date of the decision:
        .
        02/08/2011
        .
        .