| A döntés szövege:                 A Magyar Köztársaság nevében!
 Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
 utólagos vizsgálata  iránt indított eljárásban meghozta a
 következő
 
 határozatot :
 
 Az  Alkotmánybíróság   megállapítja,  hogy   a  gazdasági
 stabilizációt szolgáló  egyes törvénymódosításokról szóló
 1995. évi  XLVIII. törvény  ( Gst. ) 87. , 90. és 91. §-a
 alkotmányellenes, ezért  ezeket a  rendelkezéseket a Gst.
 hatálybalépésének napjával megsemmisíti.
 
 Ennek folytán  a megsemmisített  rendelkezések nem lépnek
 hatályba.
 
 Az Alkotmánybíróság a társadalombiztosításról szóló 1975.
 évi II. törvény végrehajtására kiadott 89/1990. ( V. 1. )
 MT     rendelet     2.    §-a     alkotmányellenességének
 megállapítására irányuló indítványt elutasítja.
 
 Az  Alkotmánybíróság   határozatát  a  Magyar  Közlönyben
 közzéteszi.
                         Indokolás
 I.
 
 1. Az  Alkotmány 70/E.  § (1) bekezdése szerint "a Magyar
 Köztársaság  állampolgárainak   joguk  van   a  szociális
 biztonsághoz; öregség,  betegség, rokkantság,  özvegység,
 árvaság    és     önhibájukon     kívül     bekövetkezett
 munkanélküliség  esetén   a   megélhetésükhöz   szükséges
 ellátásra jogosultak.
 
 A  (2)   bekezdés  szerint   "a  Magyar   Köztársaság  az
 ellátáshoz való  jogot a  társadalombiztosítás útján és a
 szociális intézmények rendszerével valósítja meg. "
 
 Az  Alkotmány   e   rendelkezéseivel   összefüggésben   a
 társadalombiztosításra  vonatkozó  jogszabályokat  érintő
 alkotmányossági kérdésekkel  az  Alkotmánybíróság  számos
 határozatban foglalkozott.
 
 Ezek lényeges  megállapításai szerint az állam a polgárok
 megélhetéshez   szükséges    ellátáshoz    való    jogaik
 realizálása érdekében  társadalombiztosítási és szociális
 intézményi rendszert  köteles létrehozni,  fenntartani és
 működtetni ( 26/1993.  ( IV. 28. ) AB határozat ABH 1993.
 196, 199. ) .
 
 A hatályos  jog szerint  kialakult  társadalombiztosítási
 rendszerben a  biztosítási jogviszony  mellett  szociális
 segélyezési és egyéb ( altruista, politikai stb. ) elemek
 is   fellelhetők.   A   társadalombiztosítás   -   minden
 sajátossága mellett  -  alapvetően  biztosítás,  amelynek
 lényege, hogy  meghatározott díj  ( járulék ) ellenében a
 biztosítót helytállási  kötelezettség terheli  ( 11/1991.
 ( III. 29.  ) AB határozat ABH 1991. 34, 35. ) . A vegyes
 rendszer   nem   ellentétes   az   Alkotmánnyal,   ha   a
 rendszeralkotó   elvek    ( vásárolt    jog,    szociális
 gondoskodás )  -   ha   eltérő   mértékben   is   -,   de
 érvényesülnek ( ABH 1992. 564, 565. ) .
 
 Az Alkotmánybíróság vizsgálhatja az intézmény alkotmányos
 működtetését.  Ennek   során  értékelnie   kell,  hogy  a
 támadott jogszabályok  figyelemmel vannak-e  az Alkotmány
 70/E. §-a szerint a kialakult vegyes megoldással szembeni
 alkotmányos kívánalmakra,  azaz egyaránt eleget tesznek-e
 a   rendszerbe    épített   biztosítási    és   szociális
 követelményeknek ( 26/1993.  ( IV. 28. ) AB határozat ABH
 1993. 196, 200. ) .
 
 2. A  társadalombiztosításról szóló 1975. évi II. törvény
 ( T. )  rendelkezései  szerint   a  társadalombiztosítási
 jogviszony a  törvény erejénél fogva létrejön a T. 10. §-
 ában meghatározott esetekben. A biztosítás, ha jogszabály
 másként  nem   rendelkezik,  az   ennek  alapját   képező
 jogviszony kezdetétől a megszűnésééig áll fenn ( T. 10. §
 (5) bek.  ) . A  társadalombiztosítás a  munkafolyamatban
 résztvevők kockázatát kezeli ( ABH 1993. 658, 659. ) .
 
 Az  ennek   alapján  létrejött   jogviszony   alanyai   a
 biztosított    ( kedvezményezett ) ,     a     munkáltató
 ( foglalkoztató ) és a társadalombiztosítási szerv.
 
 A T.  5. §-a  szerint a  társadalombiztosítás kiadásainak
 fedezetére   járulékot   kell   fizetni.   A   munkáltató
 járulékfizetési kötelezettségének  alapvető szabályait  a
 T. 103.  § (1)  bekezdése és  103/A. §-a,  a  biztosított
 kötelezettségét pedig a T. 103. § (2) bekezdése és 103/B.
 §-a rendelkezései határozzák meg.
 
 A   munkaerő   fenntartásához   és   újratermeléséhez   a
 munkáltatónak ( foglalkoztatónak )  is érdeke  fűződik. A
 munkavégzés   kockázatokkal   is   jár.   Mindezekben   a
 munkáltató ( foglalkoztató ) - a munkavállalóval együtt -
 részt vállal.
 
 A   munkáltatónak    a    társadalombiztosításban    való
 érdekeltségét a  biztosítottság ténye  alapozza  meg;  az
 érdekeltség   mérve    a   biztosítási    kötelezettséget
 keletkeztető foglalkoztatással,  illetőleg  e  jogviszony
 alapján    adott     személyes    jellegű     juttatással
 ( kifizetéssel ) arányos.
 
 Az Alkotmánybíróság  több határozatban  rámutatott  arra,
 hogy   a    kötelező   társadalombiztosítás    és   ennek
 fedezeteként  a  társadalombiztosítási  járulék  fizetési
 kötelezettség az Alkotmánnyal összhangban van ( ABH 1991.
 519, 521.  ) . Ez  a fizetési kötelezettség a tulajdonhoz
 való alapvető jogot ( Alkotmány 13. § ) nem sérti.
 
 A kötelező  biztosítás körében  a fizetési  kötelezettség
 előírása és  annak  mértéke  az  Alkotmány  70/E.  §-ában
 megfogalmazott állami  kötelezettségre  tekintettel  csak
 szélsőséges   esetben,    más    alapvető    jog    ( pl.
 diszkrimináció      tilalma )      csorbulása      esetén
 alkotmányossági kérdés.
 
 II.
 
 1.   A    gazdasági    stabilizációt    szolgáló    egyes
 törvénymódosításokról szóló  1995.  évi  XLVIII.  törvény
 ( Gst.  )   társadalombiztosítási  kiadások   fedezetével
 összefüggő szabályokat  is érintett.  A Gst. 87. , 90. és
 91.  §-át  támadó  indítványokkal  kapcsolatos  szabályok
 lényeges tartalma a következő :
 
 A megbízási  és vállalkozási jellegű jogviszony keretében
 díjazás ellenében  személyesen munkát  végző személyre  a
 biztosítás akkor  terjed  ki,  ha  az  e  tevékenységéből
 származó havi  keresete ( díjazása ) eléri a tárgyév első
 napján érvényes  minimális  bér  havi  összegének  hatvan
 százalékát, illetőleg  naptári  napokra  annak  harmincad
 részét ( T. 10. § (3) bek. ) .
 
 E szabály alkalmazásánál a szerzői jogvédelem alá tartozó
 esetekben kifizetett  szerzői díjat, valamint a megbízási
 jogviszony    keretében    előadóművészi    tevékenységet
 folytatók  díjazását  figyelmen  kívül  kell  hagyni  ( a
 társadalombiztosításról  szóló   1975.  évi  II.  törvény
 végrehajtására kiadott  89/1990.  ( V.  1. ) MT  rendelet
 ( R. )  2. § ) .  ( Ezt a  szabályt az  R.  módosításáról
 szóló 69/1995. ( VI. 17. ) Korm. rendelet nem érintette.)
 
 A   társadalombiztosítás    kiadásainak   fedezetére    a
 munkáltató, az  egyéb szerv és az egyéni vállalkozó 24, 5
 százalékos mértékű  nyugdíjbiztosítási járulékot és 19, 5
 százalékos  mértékű   egészségbiztosítási  járulékot  ( a
 továbbiakban együtt  : társadalombiztosítási  járulékot )
 köteles együttesen  fizetni. A  biztosított -  ha törvény
 másképp  nem   rendelkezik   -   egészségbiztosítási   és
 nyugdíjjárulék      fizetésére       kötelezett.       Az
 egészségbiztosítási  járulék  mértéke  négy  százalék,  a
 nyugdíjjárulék mértéke pedig hat százalék ( T. 103. § ) .
 
 A munkáltató  ( foglalkoztató ) a  biztosított részére  a
 biztosítási  kötelezettséggel   járó  jogviszony  alapján
 adott személyi  jellegű  kifizetés  ( juttatás )  után  -
 meghatározott  kivételekkel   -  negyvennégy   százalékos
 mértékű társadalombiztosítási  járulékot köteles  fizetni
 ( T. 103/A. § (1) bek. ) .
 
 A   Gst.    a    társadalombiztosítási    járulékfizetési
 kötelezettséget   a    T.   103/A.   §-ának   (15) - (17)
 bekezdéssel való  kiegészítésével  a  következők  szerint
 terjesztette ki :
 " (15) A  megbízó, illetőleg  a megrendelő  a  megbízási,
 vállalkozási   jellegű    jogviszony   alapján    szerzői
 jogvédelem alá  tartozó esetekben kifizetett szerzői díj,
 valamint a  megbízási jogviszony  keretében előadóművészi
 tevékenységet   folytatók   díjazása   után   negyvennégy
 százalékos   társadalombiztosítási    járulékot   köteles
 fizetni, kivéve,  ha a  díjat a  szerzői  jogot  öröklési
 jogcímen megszerzett személynek fizeti.
 
 (16) A  megbízó, illetőleg  a  megrendelő  a  megbízási,
 vállalkozási  jellegű   jogviszony  alapján   az  újítás,
 találmány,  a   használati  minta,   a  mikroelektronikai
 félvezető termék topográfiája, az ipari minta, a védjegy,
 továbbá a  vagyoni értékű  gazdasági, műszaki, szervezési
 ismeretek díjának  ( a továbbiakban : szellemi alkotáshoz
 fűződő díj )  kifizetése  esetén  negyvennégy  százalékos
 társadalombiztosítási járulékot  köteles fizetni, kivéve,
 ha  a   díjat  a   szellemi  alkotás   öröklése  jogcímen
 megszerzett személynek fizeti.
 
 (17) Az  (1)  bekezdésben  meghatározott  járulékfizetés
 alapja munkabér és munkadíj esetén nem lehet kisebb
 
 a ) a  középfokú iskolai végzettségűeknél ( szakmunkások,
 érettségizettek )  a   tárgyév   első   napján   érvényes
 minimális bér 1, 25-szorosánál,
 
 b ) felsőfokú  végzettségűeknél  a  tárgyév  első  napján
 érvényes minimális bér 1, 5-szeresénél. "
 
 A  biztosított   egészségbiztosítási  és   nyugdíjjárulék
 fizetési kötelezettségéről a T. 103/B. §-a rendelkezik. A
 Gst. 88.  §-ával módosított (3) bekezdés szerint nem kell
 egészségbiztosítási és  nyugdíjjárulékot fizetni a 103/A.
 § (15)  és (16)  bekezdésében  meghatározott  befizetések
 után.
 
 2. Az  egyéni vállalkozók valamint a társas vállalkozások
 és tagjaik  járulékfizetéséről a  T. 103/D. és 103/E. §-a
 rendelkezik. Ez  a személyi kör biztosítottnak minősül, a
 jövedelmüket   terhelő    társadalombiztosítási   járulék
 mértéke negyvennégy százalék.
 
 A  kiegészítő   tevékenységet  végző  egyéni  vállalkozó,
 valamint a  társas vállalkozás  kiegészítő  tevékenységet
 folytató  tagja   tekintetében  a   T.   ezektől   eltérő
 szabályokat tartalmaz.
 
 Járulékfizetésüket a T. 119/A. és 119/B. §-a szabályozza,
 egyes      társadalombiztosítási      ellátásra      való
 jogosultságukról a T. 118. § (3) bekezdése szól. Eszerint
 ez  a   személyi  kör   baleseti  ellátásra  és  baleseti
 egészségügyi szolgáltatásra jogosult.
 
 Az esetükben  fizetendő baleseti  járulék mértékét a Gst.
 90. §-a  a T. 119/A. § (4) bekezdésének, a Gst. 91. §-a a
 T. 119/B.  §-ának módosításával a korábbi tíz százalékról
 negyvennégy százalékra emelte.
 
 A Gst.  ebben a  körben a társadalombiztosítási ellátásra
 való jogosultság szabályait nem érintette.
 
 III.
 
 A  Gst.  kihirdetése  után  az  Alkotmánybírósághoz  több
 indítvány   érkezett,    amelyekben   a   törvény   egyes
 alkotmányellenesnek tartott rendelkezéseit támadják.
 
 Az e  határozatban megvizsgált és elbírált indítványokban
 kifejtett kifogások a következőképpen foglalhatók össze.
 
 1. Számos indítványozó alkotmányellenesnek tartja, hogy a
 Gst.   negyvennégy    százalékos    társadalombiztosítási
 járulék-fizetési kötelezettséget  ír elő  a szerzői  díj,
 valamint   az   előadóművészi   tevékenységet   folytatók
 díjazása és  a szellemi  alkotáshoz fűződő díj kifizetése
 után  ( Gst.   87.  §.   ) .  Az   indítványozók  szerint
 megkülönböztetéshez ( Alkotmány  70/A.  § )  vezet  és  a
 szociális biztonsághoz  való jogot  ( Alkotmány 70/E. § )
 is sérti,  hogy ehhez  a járulékfizetési kötelezettséghez
 nem kapcsolódik semmiféle társadalombiztosítási ellátás.
 
 2. Az  egyik indítványozó kifogásolta, hogy a munkáltatót
 terhelő társadalombiztosítási  járulék  ( T.  103/A.  § )
 alapjának  legkisebb   összegét  a  Gst.  az  eddigiektől
 eltérően  meghatározza  és  ezt  a  munkavállaló  iskolai
 végzettségétől  is   függővé  teszi   ( Gst.  87.   § ) .
 Álláspontja szerint  ezzel alaptalanul,  a ténylegesen ki
 nem   fizetett   munkabér   után   írnak   elő   fizetési
 kötelezettséget, ez  a szociális  biztonsághoz való jogot
 ( Alkotmány 70/E. § ) sérti és diszkriminatív ( Alkotmány
 70/A. § ) .
 
 3.  Több   indítványozó  kifogásolja,   hogy  a   Gst.  a
 kiegészítő tevékenységet  végző egyéni  vállalkozók és  a
 társas vállalkozások kiegészítő tevékenységet végző tagja
 tekintetében   a    korábbi   tíz   százalékos   baleseti
 járulékfizetési  kötelezettséget  negyvennégy  százalékra
 emelte ( Gst. 90-91. § ) .
 
 Álláspontjuk  szerint   ez  azért   diszkriminatív,  mert
 jóllehet  alapját   és  százalékos  mértékét  tekintve  a
 kötelezettség mérve  azonos az  egyéni  vállalkozók  ( T.
 103/D. § )  és a  társas vállalkozások  valamint  tagjaik
 ( T.     103/E.      § )      negyvennégy      százalékos
 járulékfizetésével,   de   az   érintett   személyek   az
 ellátásoknak csupán szűkebb körére, baleseti ellátásra és
 baleseti egészségügyi szolgáltatásra jogosultak ( T. 118.
 § (3) bek. ) .
 
 4.  Az   egyik  indítványozó   az  R.   2.  §-át   tartja
 alkotmányellenesnek  a   Gst.  87.   §-ára   tekintettel.
 Álláspontja  szerint,  ha  a  szerzői  díj,  valamint  az
 előadóművészi  tevékenységet   folytatók  díjazása   után
 társadalombiztosítási járulékot  kell  fizetni,  akkor  a
 szociális  biztonsághoz   való  jogot   sérti,   hogy   a
 díjazásban részesülő személy nem válhat biztosítottá.
 
 Azzal is  érvelt,  hogy  a  szellemi  alkotásokról  szóló
 jogszabályok  védelme   alatt  állók   között   hátrányos
 megkülönböztetést  jelent   az,  hogy  csak  a  "szellemi
 alkotáshoz   fűződő    díjban"    részesülők    válhatnak
 biztosítottá a  T. 10.  § (3) bekezdésben meghatározottak
 szerint, a szerzői díjban részesülők nem.
 
 IV.
 
 1.  Az   indítványok   az   alábbiak   szerint,   részben
 megalapozottak.
 
 Az  Alkotmány  13.  §  (1)  bekezdése  szerint  a  Magyar
 Köztársaság biztosítja  a tulajdonhoz  való jogot.  A (2)
 bekezdés szerint  tulajdont kisajátítani csak kivételesen
 és  közérdekből,  törvényben  szabályozott  esetekben  és
 módon, teljes, feltétlen és azonnali kártalanítás mellett
 lehet.
 
 Az  Alkotmány   8.  §  (2)  bekezdése  szerint  a  Magyar
 Köztársaságban  az  alapvető  jogokra  és  kötelességekre
 vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog
 lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
 
 Az Alkotmány  13. §  (1) bekezdése nemcsak a tulajdonjog,
 hanem   az    azzal   összefüggő   minden   vagyoni   jog
 biztosítására  vonatkozik   ( 17/1992.  ( III.  30.  ) AB
 határozat ABH 1992. 104, 108. ) .
 
 Az Alkotmány  a tulajdonjogot  mint az  egyéni cselekvési
 autonómia hagyományos  anyagi alapját  részesíti alapjogi
 védelemben. Az alkotmányos védelemnek úgy kell követnie a
 tulajdon társadalmi  szerepének változását,  hogy  közben
 ugyanezt a  védelmi feladatot elláthassa. Amikor tehát az
 egyéni  autonómia   védelméről  van   szó,  az   alapjogi
 tulajdonvédelem  kiterjed   a  tulajdon   egykori   ilyen
 szerepét átvevő  vagyoni jogokra,  illetve közjogi  alapú
 jogosítványokra   is    ( például   társadalombiztosítási
 igényekre ) .  A   tulajdon   szociális   kötöttségei   a
 tulajdonosi     autonómia     messzemenő     korlátozását
 alkotmányosan lehetővé  teszik.  Az  alkotmányos  védelem
 módját meghatározza a tulajdonnak az a - más alapjogoknál
 fel nem  lelhető - sajátossága, hogy alkotmányosan védett
 szerepét tekintve  általában  helyettesíthető  ( 64/1993.
 ( XII. 22. ) AB határozat ABH 1993. 373, 380. ) .
 
 A  tulajdonhoz   való  alapvető   jog  védelménél  az  az
 alkotmányossági kérdés,  hogy  milyen  esetekben  kell  a
 tulajdonosnak    a    közhatalmi    korlátozást    minden
 ellenszolgáltatás nélkül  eltűrnie, illetve mikor tarthat
 igényt az  értékgarancia ( ABH  1993. 373, 380. ) elvének
 érvényesülésére. Ezt  fejezte ki  az Alkotmánybíróság ama
 korábbi  határozata   is,   amely   szerint   a   járulék
 nyilvánvalóan eltúlzott mértéke már minőségi kategóriává,
 mértéktelenné válik ( ABH 1991. 519, 522. ) .
 
 A  kötelező   biztosítás   mind   az   egyén   cselekvési
 autonómiáját,  mind  ennek  hagyományos  anyagi  alapját,
 tulajdonhoz való jogát korlátozza. Ez az Alkotmánybíróság
 gyakorlata szerint  ( ABH  1991.  519,  521.  ;  43/1991.
 ( VII. 12.  ) AB határozat  ABH 1991. 201, 203-204. ) nem
 jelenti   a   tulajdonhoz   való   jog   alkotmányellenes
 korlátozását, ha szükséges, arányos és a tulajdonhoz való
 jog lényeges tartalmát nem érinti.
 
 A  vizsgált   esetben   a   korlátozás   arányosságát   a
 társadalombiztosítási jogviszony egészében kell vizsgálni
 és ennek  során tekintettel  kell lenni  arra is,  hogy a
 tulajdon szociálisan ( ABH 1993. 373, 380-382. ) kötelez.
 
 A társadalombiztosítási  járulékfizetési kötelezettségből
 a  biztosítás   jellegénél  fogva   személyes  és   előre
 meghatározott igények  származnak. A  biztosítás  körében
 előírt fizetési  kötelezettségnél - ha az nem mértéktelen
 - az értékgarancia elve nem csorbul alkotmányellenesen.
 
 Az Alkotmánybíróság  ebben az eljárásban az elbírálás alá
 vont indítványok  alapján azt vizsgálta, hogy a T. 103/A.
 (15) - (17) bekezdése  körében érvényesül-e a biztosítási
 elv,   mint    a   tulajdonvédelem    tartalmát   jelentő
 értékgarancia egyik  megnyilvánulása, illetve a T. 119/A.
 §  (4)   bekezdésében  és   119/B.  §-ában  meghatározott
 járulékmérték nem alkotmánysértő-e.
 
 2. A  T. 103/A.  § (15)  és  (16)  bekezdése  a  szellemi
 alkotások két nagy csoportjára vonatkozik.
 
 A Gst.  87. §-ával  beiktatott T.  103/A. §  (15) és (16)
 bekezdése szerint keletkező járulékfizetési kötelezettség
 mindkét  esetben   független  attól,   hogy  a  megbízói,
 illetőleg    megrendelői    kifizetés    a    biztosítási
 kötelezettséggel  járó   jogviszony  alapján  biztosított
 személy részére történik-e.
 
 Az a  személy viszont,  aki a  T. 103/A. § (16) bekezdése
 alapján "szellemi  alkotáshoz fűződő  díjban" részesül, a
 T. 10.  § (3)  bekezdésében foglalt  általános feltételek
 teljesülése  mellett  ( ha  havi  díjazása  meghatározott
 összeget elér ) biztosítottá válhat. Az adott megbízónál,
 megrendelőnél elért kereset meghatározott mértéke alatt a
 biztosítási elv a T. 103/A. § (16) bekezdése esetében nem
 érvényesül.
 
 A T. 103/A. § (15) bekezdése szerint szerzői díjban, vagy
 az  előadóművészi   tevékenységért  díjazásban  részesülő
 személy  az  R.  2.  §-a  folytán  a  díjazás  mértékétől
 függetlenül a  T. 10.  § (3) bekezdése alapján nem válhat
 biztosítottá,  az   általa  felvett  kifizetés,  juttatás
 biztosításhoz fűződő ellátási stb. jogot nem alapoz meg.
 
 A T.  103/A. §  (15) bekezdése  hatókörében a biztosítási
 elem teljesen, a (16) bekezdésnél részben hiányzik. Ebben
 a  körben  ez  a  "társadalombiztosítási  járulék"  címén
 előírt kötelezettség tehát a társadalombiztosításon kívül
 esik,    ahhoz     nem    kapcsolódik     a    munkáltató
 ( foglalkoztató )  érdekeltsége   és   nem   alapoz   meg
 semmiféle társadalombiztosítási ellátást sem.
 
 A T.  103/A.  §  (15)  és  (16)  bekezdése  tehát  nem  a
 biztosítottsághoz és  ezen keresztül  az ellátottság elvi
 lehetőségéhez, hanem  valamely szerződés- és szolgáltatás
 típushoz köt törvényben elrendelt, a fizetésre kötelezett
 vagyoni    jogait     terhelő    egyoldalú,     bár     a
 társadalombiztosítás  javára   szóló,   de   érdekeltség,
 ellenszolgáltatás és  értékgarancia érvényesülése nélküli
 fizetési kötelezettséget.
 
 E fizetési  kötelezettség mértékének alapja a megrendelő,
 illetőleg megbízó által meghatározott jogcímen kifizetett
 teljes összeg, mértéke pedig negyvennégy százalék.
 
 Az ilyen  fizetési kötelezettség a tulajdonhoz való jogot
 aránytalanul és  anélkül korlátozza, hogy az más alapvető
 jog vagy  kötelesség érvényesülése érdekében történnék. A
 korlátozás az Alkotmány 13. §-ába ütközik és ezért a Gst.
 87. §-a  alkotmányellenes,  mégpedig  T.  103/A.  §  (15)
 bekezdésére vonatkozó  részében  teljes  egészében,  (16)
 bekezdése tekintetében  pedig abban  a részében, amelyben
 anélkül  állapít   meg  a   fentiek   szerinti   fizetési
 kötelezettséget, hogy  a díjazásban részesülő személyre a
 biztosítás kiterjedne.
 
 3. A  Gst. 87.  §-ának a  T.  103/A.  §  (17)  bekezdését
 beiktató    rendelkezése     bizonyos     esetekben     a
 társadalombiztosítási járulékfizetés  legkisebb alapját a
 ténylegesen kifizetett  illetőleg megszerzett munkabértől
 és  munkadíjtól   eltérően,  rögzített  fiktív  összegben
 határozza meg  azzal, hogy ilyen esetben a járulékfizetés
 legkisebb   alapja    az   iskolai   végzettség   szerint
 differenciált.
 
 Az Alkotmány  70/A. §  (1)  bekezdése  szerint  a  Magyar
 Köztársaság  biztosítja  a  területén  tartózkodó  minden
 személy  számára   az  emberi,  illetve  az  állampolgári
 jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín,
 nem, nyelv,  vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti
 vagy társadalmi  származás, vagyoni, születési vagy egyéb
 helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
 
 A    kötelező     legkisebb    munkabér    ( minimálbér )
 megállapításáról a  6/1995.  ( I.  31.  ) Korm.  rendelet
 rendelkezik.   A   rendelet   hatálya   kiterjed   minden
 munkáltatóra és munkavállalóra.
 
 A  Gst.   munkabér  és   munkadíj  esetén   a  teljes  és
 részmunkaidőben foglalkoztatott,  közép-  vagy  felsőfokú
 végzettségű munkavállaló után a minimális bérnél magasabb
 összegben  határozza  meg  a  járulékfizetés  alapját.  A
 ténylegesen ki  sem fizetett és meg sem szerzett munkabér
 és   munkadíj    után   a   járulékfizetés   előírása   a
 meghatározott  esetekben  a  minimálbér  és  a  rögzített
 járulékalap szerinti  bérnek megfelelő jövedelemsávba eső
 személyeket és  munkáltatóikat  hátrányosan  különbözteti
 meg azokhoz  képest,  akiknél  a  ténylegesen  kifizetett
 munkabér után  kell járulékot fizetni. Ez vagyoni helyzet
 szerinti   olyan    különbségtételt   jelent,    amelynek
 tárgyilagos  mérlegelés   szerint  nincs  ésszerű  indoka
 (35/1994. ( VI. 24. ) AB  határozat ABH 1994. 197, 200.).
 
 Hátrányos  megkülönböztetés   továbbá  az   is,  hogy   -
 esetenként    -     a    járulékfizetés     alapját     a
 társadalombiztosítás fedezetével  kapcsolatba sem hozható
 iskolai végzettség határozza meg.
 
 4,Az     Alkotmánybíróság      korábbi      határozatában
 megállapította,   hogy    a   társadalombiztosítási    és
 nyugdíjjárulék mértéke  a nemzetgazdaság  állapotának, az
 érdekérvényesítést  szolgáló  intézményeknek,  és  számos
 egyéb  tényezőnek  a  függvénye.  Az  Alkotmány  alapvető
 jogokat   védő    és   elismerő   szabályai   alapján   a
 nyugdíjjárulék és a társadalombiztosítási járulék mértéke
 alkotmányellenessé  válik,  ha  a  járulék  mértéke  akár
 diszkriminatív módon nyer meghatározást, akár pedig olyan
 nagyságot ér  el, hogy  a nyilvánvalóan  eltúlzott mérték
 már minőségi kategóriává, mértéktelenné válik ( ABH 1991.
 519, 522. ) .
 
 A Gst. 90. §-a a T. 119/A. § (4) bekezdésének, a Gst. 91.
 §-a a  T. 119/B.  §-ának módosításával a baleseti járulék
 mértékét   az   ellátásra   vonatkozó   egyéb   szabályok
 érintetlenül  hagyása   mellett  negyvennégy   százalékra
 emeli.
 
 Miként    a     társadalombiztosítási     és     nyugdíj-
 ( egészségbiztosítási- ) járulék  mértéke  önmagában  nem
 alkotmányossági  kérdés,  önmagában  a  baleseti  járulék
 mértéke sem az.
 
 A vizsgált esetben azonban tárgyilagos mérlegelés szerint
 nincs ésszerű  oka annak  a különbségtételnek,  hogy -  a
 társadalombiztosítási járulékhoz  ( T. 103/D.  és  103/E.
 § ) képest - azonos mérvű járulékfizetés után az érintett
 személyi  kör  az  ellátásoknak  csupán  szűkebb  körére,
 baleseti    ellátásra     és    baleseti     egészségügyi
 szolgáltatásra jogosult.  A kifejtettekre  tekintettel az
 Alkotmánybíróság  megállapította  a  Gst.  90-91.  §-ának
 alkotmányellenességét.
 
 Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi  XXXII.  törvény
 ( Abtv. )  40. §-a  értelmében, ha  az Alkotmánybíróság a
 jogszabály  alkotmányellenességét   állapítja  meg,   azt
 teljesen vagy részben megsemmisíti. Az elbírált esetben a
 Gst. 87.  és 91.  §-a részleges  megsemmisítése nem  volt
 lehetséges.
 
 Az   Alkotmánybíróság    ezért   az   alkotmányellenesség
 következményeit -  az Abtv.  40. §-a  alkalmazásával -  a
 határozat IV.  2-4. pontjában  írtak alapján a Gst. 87. ,
 90. és  91. §-a  teljes egészében  való megsemmisítésével
 vonta le,  és az  Abtv. 41.  §-a és  42. §  (2) bekezdése
 alapján rendelkezett  - mindenkire  nézve hatályosan  - a
 hatályvesztésről.
 
 5. A  megélhetéshez szükséges  ellátásra való jogosultság
 alkotmányos    rendelkezéseiből    nem    következik    a
 társadalombiztosítás önkéntes,  de kötelező volta sem. Az
 Alkotmány 70/E.  § (2)  bekezdésében  írt  rendelkezésből
 éppen az  következik, hogy  az állam bármelyiket jogosult
 alkalmazni ( ABH 1991. 519, 521. ) .
 
 A szerzői  díjban, valamint  előadóművészi tevékenységért
 járó  díjazásban   részesülők  a  társadalombiztosításból
 nincsenek kizárva.
 
 A T.  119/D. §-a  tartalmaz  rendelkezéseket  a  kötelező
 biztosítás  hatálya   alá  nem  tartozókra,  az  önkéntes
 elhatározáson alapuló,  a társadalombiztosítási  szervvel
 kötött megállapodásra.
 
 Erre figyelemmel  nem állapítható  meg az  R.  2.  §-ának
 alkotmánysértő  volta,   ezért  ezt   az  indítványt   az
 Alkotmánybíróság elutasította.
                     Dr. Sólyom László.az Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Ádám Antal     Dr. Kilényi Géza
 alkotmánybíró       alkotmánybíró
 
 Dr. Lábady Tamás    Dr. Schmidt Péter
 alkotmánybíró         alkotmánybíró
 
 Dr. Szabó András
 alkotmánybíró
 
 Dr. Tersztyánszky Ödön
 előadó alkotmánybíró
 
 Dr. Zlinszky János
 alkotmánybíró
 |