A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló
indítványok alapján meghozta az alábbi
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az épített környezet
alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény
9. § (6) bekezdés utolsó mondatának “továbbá törvénysértésre
alapozott egyet nem értő vélemény esetén a szabályzat és a
tervek elfogadásra nem terjeszthetők elő” szövegrésze
alkotmányellenes, ezért azt a határozat kihirdetése napjával
megsemmisíti.
A megsemmisítés folytán az épített környezet alakításáról és
védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény 9. § (6)
bekezdése az alábbi szöveggel marad hatályban:
“A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot,
illetőleg a terveket az elfogadásuk előtt - a (3)-(4)
bekezdés alapján beérkezett, de el nem fogadott véleményekkel
és azok indokolásával együtt - a polgármesternek
(főpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben szokásos
módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a
közzététel ideje alatt azokkal kapcsolatban észrevételt
tehetnek, továbbá meg kell küldenie szakmai véleményezés
céljából:
a) a főváros, a fővárosi kerület, a megyei jogú város
igazgatási területének egészére egyszerre készített
szabályzatot és terveket az illetékes területi főépítészeti
iroda útján a miniszternek,
b) egyéb szabályzatot és terveket a területi főépítésznek.
A miniszter 90, a területi főépítész 30 napon belül adhat
véleményt; ha e határidőn belül nem nyilatkozik, úgy
véleményét egyetértőnek kell tekinteni. A véleményt a
döntésre jogosult testülettel ismertetni kell.”
Az Alkotmánybíróság elrendeli határozatának a Magyar
Közlönyben való közzétételét.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett az épített
környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII.
törvény (a továbbiakban: Étv.) 9. § (6) bekezdés utolsó
mondatából a “továbbá törvénysértésre alapozott egyet nem
értő vélemény esetén a szabályzat és a tervek elfogadásra nem
terjeszthetők elő” szövegrész alkotmányellenességének
vizsgálatára és megsemmisítésére. Az Étv. 9. § (6)
bekezdésének vizsgálni kért szövegét az Étv. módosításáról
szóló 1999. évi CXV. törvény 4. § (3) bekezdése állapította
meg, s az 2000. március 1-én lépett hatályba. E rendelkezés
szerint, ha a helyi építési szabályzat és településrendezési
tervek elfogadását megelőző eljárás során a miniszter,
illetve a területi főépítész törvénysértésre alapozott egyet
nem értő véleményt ad, a szabályzat és a tervek elfogadásra
nem terjeszthetők elő. Az indítványozók egybehangzó véleménye
szerint a miniszter és a területi főépítész ezzel az új
jogosítványával meggátolhatja a helyi önkormányzat ilyen
tárgyú rendeletalkotását, amely az Alkotmány több
rendelkezésével is ellentétes.
Az egyik indítványozó kifejtette, hogy az Alkotmány 44/A. §
(1) bekezdés a) pontja az önkormányzat alapjogai között
nevesíti a rendeletalkotási jogot s kimondja, hogy az
önkormányzat döntése kizárólag törvényességi okból
vizsgálható felül. Az Alkotmány 32/A. §-a az Alkotmánybíróság
hatáskörébe utalja a jogszabályok – köztük az önkormányzati
rendeletek – alkotmányossági vizsgálatát. A törvénysértő
önkormányzati rendelet az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésébe
ütközik, így annak vizsgálatára és megsemmisítésére szintén
csak az Alkotmánybíróság jogosult. Az indítványozó véleménye
szerint az Alkotmány fenti rendelkezései nem adnak
lehetőséget arra, hogy az államigazgatás valamely szerve
megakadályozza a képviselő-testületet valamely rendelet
megalkotásában, az Alkotmány mindössze a rendeletek utólagos
felülvizsgálatát teszi lehetővé. Az indítványozó ezért – az
Alkotmánybíróság helyi önkormányzatokat védő feladatára is
tekintettel – utólagos absztrakt normakontroll hatáskörben
kérte a jelölt jogszabályszöveg vizsgálatát, és hatályba
lépése napjára történő visszamenőleges megsemmisítését.
A másik indítványozó szintén az önkormányzati alapjogok, az
önkormányzat rendeletalkotási szabadságának megsértését
állította az Étv. 9. § (6) bekezdés meghatározott szövegrésze
tekintetében. Az indítványozó – a fentieken túlmenően -
kifejtette még, hogy a helyi önkormányzatokról szóló 1990.
évi LXV. törvény (a továbbiakban: Ötv.) a helyi
önkormányzatok törvényességi ellenőrzését a fővárosi, megyei
közigazgatási hivatal vezetőjének hatáskörébe utalja, s
meghatározza a törvénysértés észlelése esetén követendő
eljárást. A területi főépítésznek törvényességi ellenőrzési
joga sem az Ötv. sem más jogszabályok alapján nincs. Az
indítványozó véleménye szerint a területi főépítész Étv.-ben
intézményesített joga előzetes vétójognak minősül, s a
törvény ezt anélkül vezette be – a közigazgatási hivatal
törvényességi ellenőrzési eljárásával szemben –, hogy nem
szabályozta az eljárás menetét és garanciáit sem. Az
indítványozó, összegezve kérelmét, az önkormányzat
rendeletalkotási jogának – az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés
a) pontjának – megsértése miatt kérte a jelölt jogszabályrész
megsemmisítését.
Ez az indítványozó is hivatkozik az Alkotmány 43. § (2)
bekezdésébe foglalt azon rendelkezésre, hogy az önkormányzat
jogai védelmében az Alkotmánybírósághoz fordulhat, illetve
kifejti – erre utaló határozott kérelem nélkül –, hogy a
kifogásolt törvényi szabályozás lényegében hatásköri
összeütközést teremt a területi főépítész és a közigazgatási
hivatal között.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat tárgyuk azonosságára
tekintettel egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
II.
1. Az Alkotmány irányadó rendelkezései szerint:
“32/A. § (1) Az Alkotmánybíróság felülvizsgálja a
jogszabályok alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel
hatáskörébe utalt feladatokat.
(2) Az Alkotmánybíróság alkotmányellenesség megállapítása
esetén megsemmisíti a törvényeket és más jogszabályokat.
(3) Az Alkotmánybíróság eljárását törvényben meghatározott
esetekben bárki kezdeményezheti.
(…)”
“43. § (2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket
törvény határozza meg. Az önkormányzat hatáskörének jogszerű
gyakorlása bírósági védelemben részesül, jogai védelmében az
önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat.”
“44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
a) önkormányzati ügyekben önállóan szabályoz és igazgat,
döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
(…)
(2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében rendeletet
alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű
jogszabállyal.”
2. Az Ötv. indítványozó által hivatkozott rendelkezései
értelmében:
“95. § A Kormány:
a) a belügyminiszter közreműködésével, a fővárosi, megyei
közigazgatási hivatal vezetője útján biztosítja a helyi
önkormányzatok törvényességi ellenőrzését;”
“99. § (1) A közigazgatási hivatal vezetője a törvényességi
ellenőrzés körében - határidő tűzésével - felhívja az
érintettet a törvénysértés megszüntetésére. Az érintett a
felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni és a megadott
határidőn belül az annak alapján tett intézkedésről vagy
egyet nem értéséről a közigazgatási hivatal vezetőjét
tájékoztatni.
(2) Ha a megadott határidőn belül intézkedés nem történt, a
közigazgatási hivatal vezetője kezdeményezheti:
a) az Alkotmánybíróságnál a törvénysértő önkormányzati
rendelet felülvizsgálatát és megsemmisítését;
b) a törvénysértő határozat bírósági felülvizsgálatát;
c) a képviselő-testület összehívását a törvénysértés
megszüntetésére, a képviselő-testület tisztségviselője
felelősségének megállapítását.”
3. Az Étv.-nek a jelen ügyben érintett – az indítvány
elbírálásakor hatályos – rendelkezése szerint:
“9. § (1) A helyi építési szabályzatot és a
településrendezési terveket az országos településrendezési
szakmai előírások figyelembevételével, továbbá a külön
jogszabályban meghatározott fogalmak és jelkulcsok
alkalmazásával kell elkészíteni.
(2) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek
kidolgozása során:
a) az érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti
szervek véleménynyilvánítási lehetőségét biztosítani kell,
ennek érdekében a helyben szokásos módon az érintettek
tudomására kell hozni kidolgozásuk elhatározását, amelynek
keretében
aa) meg kell határozni a rendezés alá vont területet,
ab) ki kell nyilvánítani általános célját és várható
hatását, hogy az érintettek azzal kapcsolatban javaslatokat
és észrevételeket tehessenek;
b) az államigazgatási szerveket, valamint az érintett
települési önkormányzati szerveket az előkészítésbe be kell
vonni úgy, hogy azok a megkeresés kézhezvételétől számított
15 napon belül írásos állásfoglalásukban ismertessék a
település fejlődése és építési rendje szempontjából jelentős
terveiket és intézkedéseiket, valamint ezek várható időbeli
lefolyását, továbbá a hatáskörükbe tartozó kérdésekben a
jogszabályon alapuló követelményeket;
c) az érintett terület lakosságának életkörülményeiben
bekövetkező hátrányos következmények elhárítása vagy
csökkentése érdekében figyelemmel kell lenni az érintettek
értékrendjére, szociális helyzetére, ezek várható
változására, továbbá vizsgálni kell a lakosság
életkörülményeit és igényeit.
(3) A helyi építési szabályzatot és a településrendezési
terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás előtt a
polgármesternek (főpolgármesternek) véleményeztetnie kell a
külön jogszabályban meghatározott államigazgatási, az
érintett települési önkormányzati és érdek-képviseleti
szervekkel, valamint társadalmi szervezetekkel, amelyek 21
napon belül adhatnak írásos véleményt. Kivéve azok a külön
jogszabályban meghatározott államigazgatási szervek, amelyek
a településrendezési eljárás során az eljárásban
szakhatóságként vesznek részt.
(4) Az eltérő vélemények tisztázása érdekében a
polgármesternek (főpolgármesternek) egyeztető tárgyalást kell
tartania, amelyre a hely és az időpont megjelölésével a
véleményezési eljárás valamennyi érdekeltjét a tárgyalás
előtt legalább 8 nappal meg kell hívnia. Az egyeztető
tárgyalásról jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek
tartalmaznia kell valamennyi elfogadott és el nem fogadott
véleményt azok indokolásával együtt.
(5) Azt az érdekeltet, aki a véleményezési eljárás során
írásbeli véleményt nem adott, és az egyeztető tárgyaláson sem
vett részt, kifogást nem emelő véleményezőnek kell tekinteni.
(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot,
illetőleg a terveket az elfogadásuk előtt - a (3)-(4)
bekezdés alapján beérkezett, de el nem fogadott véleményekkel
és azok indokolásával együtt - a polgármesternek
(főpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben szokásos
módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a
közzététel ideje alatt azokkal kapcsolatban észrevételt
tehetnek, továbbá meg kell küldenie szakmai véleményezés
céljából:
a) a főváros, a fővárosi kerület, a megyei jogú város
igazgatási területének egészére egyszerre készített
szabályzatot és terveket az illetékes területi főépítészeti
iroda útján a miniszternek,
b) egyéb szabályzatot és terveket a területi főépítésznek.
A miniszter 90, a területi főépítész 30 napon belül adhat
véleményt; ha e határidőn belül nem nyilatkozik, úgy
véleményét egyetértőnek kell tekinteni. A véleményt a
döntésre jogosult testülettel ismertetni kell, továbbá
törvénysértésre alapozott egyet nem értő vélemény esetén a
szabályzat és a tervek elfogadásra nem terjeszthetők elő.
(7) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek
a (2)-(6) bekezdésben előírt véleményeztetési és szakhatósági
eljárás lefolytatása nélkül nem fogadhatók el.
(8) Az elfogadott helyi építési szabályzatot, valamint
településrendezési terveket vagy azok vonatkozó részét,
illetőleg kivonatát a polgármesternek (főpolgármesternek) meg
kell küldenie az azok véleményezésében résztvetteknek,
továbbá a dokumentációt a külön jogszabályban meghatározott
Országos Dokumentációs Központnak.
(9) A megállapított helyi építési szabályzatban és a
jóváhagyott szabályozási tervben foglaltakat az érintett
közigazgatási szerveknek a hatáskörüket érintő ügyekben
eljárásaik során érvényesíteniük kell. Az (1)-(8) bekezdésben
foglalt rendelkezéseket a helyi építési szabályzat, a
településrendezési tervek változtatása esetén is alkalmazni
kell.
(10) A helyi építési szabályzat, a településrendezési tervek
készítése során a települést érintő jóváhagyott országos és
térségi területrendezési terv rendelkezéseit figyelembe kell
venni.”
III.
Az Alkotmánybíróság eljárásához kapcsolódóan mindkét
indítványozó hivatkozott az Alkotmány 43. § (2) bekezdésének
arra a fordulatára, amely szerint “jogai védelmében az
önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat”. Az
Alkotmánybíróság az Alkotmány e tételét értelmezve
rámutatott: “Az Alkotmány 43. § (2) bekezdésében foglalt
rendelkezés az Alkotmánybíróságnak az önkormányzati jogok
védelmével kapcsolatos hatáskörének alkotmányi alapját
teremti meg. Egyúttal Alkotmányban foglalt alapja az Ötv. 3.
§-ának, amely szerint az önkormányzati jogokat, illetőleg az
önkormányzat hatáskörének jogszerű gyakorlását az
Alkotmánybíróság, továbbá a bíróság védi. A felhívott
alkotmányi és törvényi rendelkezések nem hatásköri szabályok,
tehát csak annyiban szolgálhatnak alapul az Alkotmánybíróság
eljárásának és határozathozatalának, amennyiben e
rendelkezésekhez a törvényalkotó az Alkotmánybíróságra
konkrét hatásköri szabályokat is telepített. Az Alkotmánynak
az önkormányzati jogok alkotmánybírósági védelmére vonatkozó
rendelkezése tehát e jogvédelmi funkció ellátására irányuló
és kifejezett alkotmánybírósági hatásköröket megállapító
törvényi rendelkezések által nyeri el értelmét.” [37/1994.
(VI.24.) AB határozat, ABH 1994. 238., 248-249.]
A fentiekből következően az Alkotmánybíróság az önkormányzati
jogok védelmét, az Alkotmányban foglalt utólagos
normakontroll, valamint az Abtv. és más törvények által
biztosított hatáskörök gyakorlása útján látja el. Jelen
ügyben az indítványozók az Alkotmány 43. § (2) bekezdésén
kívül határozott kérelmet fogalmaztak meg az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § b)
pontjába foglalt – bárki által kezdeményezhető – utólagos
absztrakt normakontroll hatáskörben történő eljárásra, ezért
az Alkotmánybíróság az érdemi vizsgálatot e konkrét
hatáskörében eljárva folytatta le.
IV.
Az indítványok az alábbiak szerint megalapozottak.
1. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontja kimondja, hogy
a helyi képviselő-testület önkormányzati ügyekben önállóan
szabályoz, a 44/A. § (2) bekezdése pedig rögzíti, hogy a
helyi képviselő-testület a feladatkörében rendeleteket
alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb szintű
jogszabállyal. Az Alkotmány e tételei az önkormányzat
rendeletalkotási szabadságát rögzítik (amely így az Alkotmány
által védett önkormányzati alapjog), de egyben meghatározzák
a rendeletalkotási szabadság korlátait is: az önkormányzati
rendelet nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal.
Az önkormányzati rendeletalkotást érintően az Ötv. 16. § (1)
bekezdése garanciális jelleggel rögzíti, hogy “A képviselő-
testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi
viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása
alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet
alkot.”. Az Alkotmány és az Ötv. fenti rendelkezései egymásra
vonatkoztatott értelmezése során az Alkotmánybíróság a
17/1998. (V.13.) AB határozatában elvi éllel állapította meg:
“önmagában véve az, hogy a társadalmi viszonyok meghatározott
körét országos érvényű jogszabály a szabályozási körébe
vonta, nem akadálya az önkormányzati rendeletalkotásnak. Ha
ugyanis helyi közügyről van szó, az önkormányzati testület
közvetlenül az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében biztosított
jogkörében - külön törvényi felhatalmazás hiányában is -
jogosult az országos szintű szabályozással nem ellentétes,
ahhoz képest kiegészítő jellegű helyi jogalkotásra.” (ABH
1998. 155.)
Az önkormányzat rendeletalkotási szabadsága tehát egyrészt a
törvény felhatalmazásából eredő, a törvény keretei közötti
rendeletalkotásra vonatkozik, másrészt mintegy “eredeti”, az
Alkotmányból folyó – a helyi közügyek szabályozására
általában is irányadó - rendeletalkotási szabadságból áll.
2. A jelen ügy tárgyát képező, a helyi építési szabályzat és
a településrendezési tervek önkormányzati szabályozása
törvényi felhatalmazásokon nyugszik. Az Ötv. 8. § (1)
bekezdése értelmében “A települési önkormányzat feladata a
helyi közszolgáltatások körében különösen: a
településfejlesztés, a településrendezés, az épített és
természeti környezet védelme ….”, az Ötv. 10. § (1) bekezdés
d) pontja értelmében a képviselő-testület hatásköréből nem
ruházható át – többek között – a településrendezési terv
jóváhagyása, az Ötv. 63/C. §-a pedig a fővárosi
településrendezés szabályait fogalmazza meg. Az Étv. a helyi
építési szabályzat és a településrendezési tervek
elfogadásának, a vonatkozó önkormányzati rendeletek
megalkotásának részletes szabályait tartalmazza. Az Étv. azon
túl, hogy több rendelkezésében is konkrét felhatalmazásokat
tartalmaz önkormányzati szabályozásra [pl. Étv. 2. § 11.
pont, 6. § stb.], meghatározza az önkormányzati
rendeletalkotás törvényi kereteit is. A törvényi szabályok
egy része a vonatkozó önkormányzati rendeletek megalkotásához
kapcsolódó eljárási szabály. Így az építési szabályzat és a
településrendezési tervek elfogadását megelőzően az Étv. egy
széles körű egyeztetési mechanizmust intézményesít. Az
egyeztetés kétirányú: egyrészt be kell vonni az érintett
állampolgárokat, érdekképviseleti szerveket, másrészt a
különböző államigazgatási szerveket [Étv. 9. § (2) bekezdés].
Az államigazgatási szervek bevonásának általános célja az,
hogy a különböző hatóságok által képviselt érdekek
(területfelhasználási, környezetvédelmi, műemléki,
közegészségügyi, biztonsági stb.) érvényesüljenek. Ezeket a
központi jogszabályokba foglalt előírások jelenítik meg, s
irvényesítésük garanciális jelleggel bír. Az Étv. a
véleményezési eljárás során a lakossági és az államigazgatási
egyeztetést – többek között - a vitás kérdések előzetes
rendezése végett írja elő. Az Étv. 9. § (7) bekezdése szerint
a helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek az
előírt véleményeztetési és szakhatósági eljárás lefolytatása
nélkül nem fogadhatók el. Az Étv. e rendelkezései – a jelen
ügy tárgyát képező szabálytól függetlenül is - az
önkormányzati rendeletalkotás egyfajta korlátainak
tekinthetők. Az Étv. 9. § (4) bekezdése szerint az eltérő
vélemények tisztázása érdekében a polgármesternek egyeztető
tárgyalást kell tartania, s nyilvánvaló, hogy törvényességi,
jogszerűségi szempontból is maradhatnak egymásnak ellentmondó
álláspontok. Ennek feloldására – a döntésre – azonban végső
soron az önkormányzat jogosult a vonatkozó rendeletek
elfogadásakor. Az Étv. tehát csak magának az eljárásnak a
megtörténtét (s nem annak tartalmát) teszi meg az
önkormányzati rendeletek elfogadásához szükséges feltételnek.
Az Alkotmánybíróság a korábban hatályos törvényi
rendelkezések kapcsán – de lényegét tekintve a jelenlegi
szabályozásra is irányadóan – már rámutatott, hogy a
településrendezés körében megalkotandó önkormányzati normák
sajátos önkormányzati rendeletek, az érdekelt államigazgatási
és érdekképviseleti szervekkel való egyeztetés kötelezettsége
és a lakosságnak az eljárásba való bevonása olyan garanciális
eljárási szabályok, amelyeket nem követel meg a jogi
szabályozás a többi önkormányzati rendelet megalkotása során.
[42/1992. (VII.16.) AB határozat, ABH 1992. 369., 371.]
Az Étv. 9. § (6) bekezdésének vizsgált szövegében azonban – a
véleményezési eljárás fenti jellemzőihez képest –
“minőségileg” másról van szó. Ez a szabály nem az eljárás
egészéhez [mint ahogy ezt az Étv. idézett 9. § (7) bekezdése
teszi] hanem annak csupán egy mozzanatához (a véleményezési
eljárás bejezése után, és az elfogadásra való előterjesztés
előtt) kapcsolódik. Másrészt a jelen ügyben vizsgált
szabályban a miniszter, illetve a területi főépítész
véleménye elsőbbséget kap minden más véleménnyel szemben,
hiszen az egyet nem értő vélemény miatt a szabályzat illetve
a tervek elő sem terjeszthetők.
3. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a helyi építési
szabályzat és a településrendezési tervek elfogadását
megelőző (fentebb vázolt) sajátos eljárás nem változtat azon
a tényen, hogy a döntést az önkormányzat alkotmányos, és
törvényekben foglalt joga (s bizonyos körben kötelezettsége)
meghozni, nem változtat azon, hogy az önkormányzat viseli a
felelősséget az általa meghozott rendeletért. (Viseli a jogi
felelősséget a rendelet törvényességéért, és viseli a
politikai felelősséget a választópolgárok felé.) Az
önkormányzatok alkotmányos státuszából – az önkormányzati
jogok alkotmányi rögzítéséből, illetve e jogokat részletező
Ötv.-beli szabályozásból is – az következik, hogy az
önkormányzatok önállóan és felelősséggel döntenek a feladatat-
és hatáskörükbe tartozó kérdésekben. Nem hagyható figyelmen
kívül, hogy a településrendezés során elfogadandó
önkormányzati rendeletek a magasabb jogszabályok által
képviselt érdekek egyidejű megjelenítése mellett mégiscsak a
helyi viszonyok rendezését szolgálják: a település hosszú
távú fejlesztését, szerkezetének kialakítását, az építés
rendjét stb., ezért tartozik az erről való döntés – a
bemutatott törvényi felhatalmazások alapján – az
önkormányzati rendeletalkotás tárgykörei közé. Mindezek
mellett a településrendezés és a helyi építésügyi előírások
megalkotása – úgy is mint helyi közügy - az önkormányzatok
kötelező feladatának tekinthető.
Az önkormányzat rendeletalkotási szabadsága – mint ahogy ez a
IV./1. pontban kifejtésre került – Alkotmány által védett
önkormányzati alapjog. Az Alkotmánybíróság az önkormányzati
jogok védelmét illetően több döntésében – valamennyi jogra
kiterjedően és általános érvénnyel – már kifejtette, hogy “az
Alkotmány 44/A. § (1) bekezdésében szabályozott alapjogok a
helyi képviselő-testületek számára biztosított olyan
hatáskörcsoportok, amelyek a helyi önkormányzás körében az
önkormányzatok számára biztosított autonómia alkotmányos
garanciáit képezik. Az önkormányzatokat az egyes alapjogok
körében megillető autonómia azonban nem feltétlen és
korlátozhatatlan. Az alapjogok szabályozása elsősorban a
kormánnyal és az államigazgatással szemben nyújt alkotmányos
garanciát az önkormányzatok számára. A törvényhozót az
Alkotmányban szabályozott önkormányzati alapjogok annyiban
korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el, nem állapíthat meg
olyan mértékű korlátozásokat, amelyek valamely önkormányzati
alapjog tartalmának kiüresedéséhez, tényleges elvonásához
vezetnek.” [Lásd legutóbb: 48/2001. (XI.22.) AB határozat,
ABH 2001. 330. 333-334.]
Az Alkotmánybíróság szerint az önkormányzati rendeletalkotás
– mint az Alkotmányba foglalt önkormányzati alapjoggyakorlás
– szempontjából alapvető garanciális jelentősége van annak,
hogy döntéseiket érdemben csak a bíróságok, illetve
rendeleteiket az Alkotmánybíróság bírálhatja felül, mégpedig
csak törvényességi vagy alkotmányossági szempontból. A helyi
közügyek önálló vitelében megnyilvánuló önállóságot – s
egyben a Kormány és az államigazgatási szervekkel szemben
fennálló védelmet – tükrözik az Ötv.-nek a törvényességi
ellenőrzésre vonatkozó szabályai. Az Ötv. 99. § (1) bekezdése
értelmében, ha a közigazgatási hivatal vezetője
törvénysértést észlel, határidő tűzésével felhívja az
érintettet a törvénysértés megszüntetésére. Az érintett a
felhívásban foglaltakat köteles megvizsgálni és a megadott
határidőn belül az annak alapján tett intézkedésről vagy
egyet nem értéséről a közigazgatási hivatal vezetőjét
tájékoztatni, de azt nem köteles elfogadni. Ezért rendelkezik
úgy az Ötv. 99. § (2) bekezdése, hogy ha a megadott határidőn
belül intézkedés nem történt, a közigazgatási hivatal
vezetője kezdeményezheti a törvénysértő önkormányzati
rendelet felülvizsgálatát és megsemmisítését az
Alkotmánybíróságnál, illetve a törvénysértő határozat
bírósági felülvizsgálatát.
E törvényi megoldás megfelelőn érzékelteti az
önkormányzatoknak – az Alkotmányban is megfogalmazott –
döntési szabadságát: az önkormányzat nem köteles elfogadni a
törvényességi ellenőrzés körében kialakított véleményt,
szabadon és természetesen az ezzel együtt járó felelősséggel
dönthet. Az Étv. 9. § (6) bekezdésének jelen ügyben vizsgált
szövegrésze az önkormányzat e döntési szabadságát súlyosan
sérti. Az Alkotmánybíróság szerint nem egyeztethető össze az
Alkotmánynak az önkormányzat rendeletalkotási szabadságát
meghatározó rendelkezéseivel az – mégha az építési
szabályzatok és rendezési tervek meghozatalához, azok
tartalmához többféle (nemcsak önkormányzati) érdek
integrálása is szükséges –, hogy az önkormányzati
rendeletalkotás elé az államigazgatás irányából
megfogalmazott törvénysértésre alapozott egyet nem értő
vélemény akadályt gördítsen. Különösen sérti az
önkormányzatok Alkotmányba rögzített rendeletalkotási
szabadságát akkor, ha az önkormányzatokat kötelező feladataik
ellátásában akadályozza meg.
Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján úgy ítélte meg, hogy az
Étv. 9. § (6) bekezdés utolsó mondatából a “továbbá
törvénysértésre alapozott egyet nem értő vélemény esetén a
szabályzat és a tervek elfogadásra nem terjeszthetők elő”
szövegrész ellentétes az önkormányzatoknak az Alkotmány 44/A.
§ (1) bekezdés a) pontjából és 44/A. § (2) bekezdéséből eredő
rendeletalkotási szabadságával - a rendeletalkotási jog
tartalmának kiüresedéséhez vezet -, ezért a jelölt
szövegrészt határozatának kihirdetése napjával
megsemmisítette.
4. Az egyik indítványozó hivatkozott az Alkotmány 32/A. § (1)
bekezdésének azon rendelkezésére, amely az Alkotmánybíróság
hatáskörébe utalja a jogszabályok alkotmányossági
vizsgálatát. Az indítványozói hivatkozás – tartalmában – arra
utal, hogy az Alkotmánybíróság jogosult az önkormányzati
rendeletek (mint jogszabályok) felülvizsgálatára, amelyet
sért az Étv. 9. § (6) bekezdésének megtámadott szövegrésze.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Étv. 9. § (6)
bekezdésének jelen ügyben vizsgált szabálya nincs
összefüggésben az Alkotmány 32/A. §-ával. Az önkormányzati
rendeletek elfogadása előtt intézményesített eljárás (s ezen
eljárás egyes részletszabályai) nincsenek kihatással az
Alkotmánybíróság valamennyi normára kiterjedő – s az
Alkotmányban rögzített - utólagos absztrakt normakontroll
hatáskörére.
5. Az Alkotmánybíróság nem látott kellő indokot – az egyik
indítványozó által kért – ex tunc hatályú megsemmisítésre. Az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 43. § (1) bekezdése szerint “Azt a
jogszabályt vagy az állami irányítás egyéb jogi eszközét,
amelyet az Alkotmánybíróság a határozatában megsemmisít, az
erről szóló határozatnak a hivatalos lapban való közzététele
napjától nem lehet alkalmazni.” A megsemmisítés időpontját
tekintve kivételt az Abtv. 43. § (4) bekezdése tesz,
amennyiben kimondja, hogy az Alkotmánybíróság a 43. § (1)
bekezdésében meghatározott időponttól eltérően is
meghatározhatja az alkotmányellenes jogszabály hatályon kívül
helyezését, ha ezt a jogbiztonság, vagy az eljárást
kezdeményező különösen fontos érdeke indokolja. Az
Alkotmánybíróság jelen ügyben úgy ítélte meg, hogy sem a
jogbiztonság, sem az eljárást kezdeményező különösen fontos
érdeke nem indokolja a jogszabályi rendelkezés kihirdetése
napjára történő visszamenőleges hatályú megsemmisítését.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való
közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr.Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |