Hungarian
Ügyszám:
.
177/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 69/2002. (XII. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2002/398
.
A döntés kelte: Budapest, 12/17/2002
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos    vizsgálatára    és   megsemmisítésére    irányuló
    indítványok alapján meghozta az alábbi

                            határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az épített  környezet
    alakításáról  és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII.  törvény
    9.  § (6) bekezdés utolsó mondatának “továbbá törvénysértésre
    alapozott  egyet nem értő vélemény esetén a szabályzat  és  a
    tervek   elfogadásra  nem  terjeszthetők   elő”   szövegrésze
    alkotmányellenes, ezért azt a határozat kihirdetése  napjával
    megsemmisíti.

    A  megsemmisítés folytán az épített környezet alakításáról és
    védelméről  szóló  1997.  évi  LXXVIII.  törvény  9.  §   (6)
    bekezdése az alábbi szöveggel marad hatályban:
    “A  véleményezési  eljárás befejezése  után  a  szabályzatot,
    illetőleg  a  terveket  az  elfogadásuk  előtt  -  a  (3)-(4)
    bekezdés alapján beérkezett, de el nem fogadott véleményekkel
    és    azok   indokolásával   együtt   -   a   polgármesternek
    (főpolgármesternek) legalább egy hónapra a  helyben  szokásos
    módon   közzé  kell  tennie  azzal,  hogy  az  érintettek   a
    közzététel   ideje  alatt  azokkal  kapcsolatban  észrevételt
    tehetnek,  továbbá  meg  kell küldenie  szakmai  véleményezés
    céljából:
     a)  a  főváros,  a  fővárosi kerület, a  megyei  jogú  város
    igazgatási    területének   egészére   egyszerre    készített
    szabályzatot  és terveket az illetékes területi  főépítészeti
    iroda útján a miniszternek,
     b) egyéb szabályzatot és terveket a területi főépítésznek.
     A  miniszter  90, a területi főépítész 30 napon belül  adhat
    véleményt;   ha  e  határidőn  belül  nem  nyilatkozik,   úgy
    véleményét   egyetértőnek  kell  tekinteni.  A  véleményt   a
    döntésre jogosult testülettel ismertetni kell.”

    Az   Alkotmánybíróság   elrendeli  határozatának   a   Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
                                Indokolás

                                   I.

      Az  Alkotmánybírósághoz  két indítvány  érkezett  az  épített
      környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII.
      törvény  (a  továbbiakban: Étv.) 9.  §  (6)  bekezdés  utolsó
      mondatából  a  “továbbá törvénysértésre alapozott  egyet  nem
      értő vélemény esetén a szabályzat és a tervek elfogadásra nem
      terjeszthetők    elő”    szövegrész   alkotmányellenességének
      vizsgálatára   és  megsemmisítésére.  Az  Étv.   9.   §   (6)
      bekezdésének  vizsgálni kért szövegét az  Étv.  módosításáról
      szóló  1999.  évi CXV. törvény 4. § (3) bekezdése állapította
      meg,  s  az 2000. március 1-én lépett hatályba. E rendelkezés
      szerint,  ha a helyi építési szabályzat és településrendezési
      tervek   elfogadását  megelőző  eljárás  során  a  miniszter,
      illetve a területi főépítész törvénysértésre alapozott  egyet
      nem  értő  véleményt ad, a szabályzat és a tervek elfogadásra
      nem terjeszthetők elő. Az indítványozók egybehangzó véleménye
      szerint  a  miniszter  és a területi főépítész  ezzel  az  új
      jogosítványával  meggátolhatja  a  helyi  önkormányzat  ilyen
      tárgyú    rendeletalkotását,   amely   az   Alkotmány    több
      rendelkezésével is ellentétes.

      Az  egyik indítványozó kifejtette, hogy az Alkotmány 44/A.  §
      (1)  bekezdés  a)  pontja  az önkormányzat  alapjogai  között
      nevesíti  a  rendeletalkotási  jogot  s  kimondja,  hogy   az
      önkormányzat    döntése    kizárólag   törvényességi    okból
      vizsgálható felül. Az Alkotmány 32/A. §-a az Alkotmánybíróság
      hatáskörébe  utalja a jogszabályok – köztük az  önkormányzati
      rendeletek  –  alkotmányossági  vizsgálatát.  A  törvénysértő
      önkormányzati  rendelet az Alkotmány 44/A. § (2)  bekezdésébe
      ütközik,  így annak vizsgálatára és megsemmisítésére  szintén
      csak  az Alkotmánybíróság jogosult. Az indítványozó véleménye
      szerint   az   Alkotmány   fenti  rendelkezései   nem   adnak
      lehetőséget  arra,  hogy  az államigazgatás  valamely  szerve
      megakadályozza   a  képviselő-testületet  valamely   rendelet
      megalkotásában, az Alkotmány mindössze a rendeletek  utólagos
      felülvizsgálatát teszi lehetővé. Az indítványozó ezért  –  az
      Alkotmánybíróság  helyi önkormányzatokat védő  feladatára  is
      tekintettel  –  utólagos absztrakt normakontroll  hatáskörben
      kérte  a  jelölt  jogszabályszöveg vizsgálatát,  és  hatályba
      lépése napjára történő visszamenőleges megsemmisítését.

      A  másik indítványozó szintén az önkormányzati alapjogok,  az
      önkormányzat   rendeletalkotási   szabadságának   megsértését
      állította az Étv. 9. § (6) bekezdés meghatározott szövegrésze
      tekintetében.  Az  indítványozó –  a  fentieken  túlmenően  -
      kifejtette  még, hogy a helyi önkormányzatokról  szóló  1990.
      évi   LXV.   törvény   (a   továbbiakban:   Ötv.)   a   helyi
      önkormányzatok törvényességi ellenőrzését a fővárosi,  megyei
      közigazgatási  hivatal  vezetőjének  hatáskörébe  utalja,   s
      meghatározza  a  törvénysértés  észlelése  esetén   követendő
      eljárást.  A  területi főépítésznek törvényességi ellenőrzési
      joga  sem  az  Ötv.  sem más jogszabályok alapján  nincs.  Az
      indítványozó véleménye szerint a területi főépítész  Étv.-ben
      intézményesített  joga  előzetes  vétójognak  minősül,  s   a
      törvény  ezt  anélkül  vezette be – a  közigazgatási  hivatal
      törvényességi  ellenőrzési eljárásával szemben  –,  hogy  nem
      szabályozta  az  eljárás  menetét  és  garanciáit   sem.   Az
      indítványozó,    összegezve   kérelmét,    az    önkormányzat
      rendeletalkotási jogának – az Alkotmány 44/A. § (1)  bekezdés
      a) pontjának – megsértése miatt kérte a jelölt jogszabályrész
      megsemmisítését.

      Ez  az  indítványozó  is hivatkozik az Alkotmány  43.  §  (2)
      bekezdésébe  foglalt azon rendelkezésre, hogy az önkormányzat
      jogai  védelmében  az Alkotmánybírósághoz fordulhat,  illetve
      kifejti  –  erre utaló határozott kérelem nélkül  –,  hogy  a
      kifogásolt   törvényi   szabályozás   lényegében    hatásköri
      összeütközést  teremt a területi főépítész és a közigazgatási
      hivatal között.

      Az  Alkotmánybíróság  az indítványokat  tárgyuk  azonosságára
      tekintettel egyesítette és egy eljárásban bírálta el.

                                   II.

      1. Az Alkotmány irányadó rendelkezései szerint:

      “32/A.   §   (1)   Az   Alkotmánybíróság   felülvizsgálja   a
      jogszabályok alkotmányosságát, illetőleg ellátja a törvénnyel
      hatáskörébe utalt feladatokat.
      (2)  Az  Alkotmánybíróság  alkotmányellenesség  megállapítása
      esetén megsemmisíti a törvényeket és más jogszabályokat.
      (3)  Az  Alkotmánybíróság eljárását törvényben  meghatározott
      esetekben bárki kezdeményezheti.
      (…)”

      “43. § (2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket
      törvény  határozza meg. Az önkormányzat hatáskörének jogszerű
      gyakorlása bírósági védelemben részesül, jogai védelmében  az
      önkormányzat az Alkotmánybírósághoz fordulhat.”
       
      “44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
      a)  önkormányzati  ügyekben önállóan  szabályoz  és  igazgat,
      döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,
       (…)
       
      (2)  A  helyi  képviselőtestület a feladatkörében  rendeletet
      alkothat,  amely  nem  lehet  ellentétes  a  magasabb  szintű
      jogszabállyal.”

      2.  Az  Ötv.  indítványozó  által  hivatkozott  rendelkezései
      értelmében:

      “95. § A Kormány:
      a)  a  belügyminiszter közreműködésével, a  fővárosi,  megyei
      közigazgatási  hivatal  vezetője  útján  biztosítja  a  helyi
      önkormányzatok törvényességi ellenőrzését;”

      “99.  §  (1) A közigazgatási hivatal vezetője a törvényességi
      ellenőrzés  körében  -  határidő  tűzésével  -  felhívja   az
      érintettet  a  törvénysértés megszüntetésére. Az  érintett  a
      felhívásban  foglaltakat köteles megvizsgálni és  a  megadott
      határidőn  belül  az  annak alapján tett  intézkedésről  vagy
      egyet   nem   értéséről  a  közigazgatási  hivatal  vezetőjét
      tájékoztatni.
      (2)  Ha a megadott határidőn belül intézkedés nem történt,  a
      közigazgatási hivatal vezetője kezdeményezheti:
       a)   az  Alkotmánybíróságnál  a  törvénysértő  önkormányzati
      rendelet felülvizsgálatát és megsemmisítését;
       b) a törvénysértő határozat bírósági felülvizsgálatát;
       c)   a   képviselő-testület  összehívását  a   törvénysértés
      megszüntetésére,    a   képviselő-testület   tisztségviselője
      felelősségének megállapítását.”

      3.  Az  Étv.-nek  a  jelen  ügyben érintett  –  az  indítvány
      elbírálásakor hatályos – rendelkezése szerint:

      “9.    §   (1)   A   helyi   építési   szabályzatot   és    a
      településrendezési  terveket  az országos  településrendezési
      szakmai   előírások  figyelembevételével,  továbbá  a   külön
      jogszabályban    meghatározott   fogalmak    és    jelkulcsok
      alkalmazásával kell elkészíteni.
      (2) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek
      kidolgozása során:
       a)  az érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti
      szervek  véleménynyilvánítási lehetőségét  biztosítani  kell,
      ennek  érdekében  a  helyben  szokásos  módon  az  érintettek
      tudomására  kell  hozni kidolgozásuk elhatározását,  amelynek
      keretében
       aa) meg kell határozni a rendezés alá vont területet,
       ab)   ki  kell  nyilvánítani  általános  célját  és  várható
      hatását,  hogy az érintettek azzal kapcsolatban  javaslatokat
      és észrevételeket tehessenek;
       b)   az  államigazgatási  szerveket,  valamint  az  érintett
      települési önkormányzati szerveket az előkészítésbe  be  kell
      vonni  úgy, hogy azok a megkeresés kézhezvételétől  számított
      15  napon  belül  írásos  állásfoglalásukban  ismertessék   a
      település fejlődése és építési rendje szempontjából  jelentős
      terveiket  és intézkedéseiket, valamint ezek várható  időbeli
      lefolyását,  továbbá  a  hatáskörükbe tartozó  kérdésekben  a
      jogszabályon alapuló követelményeket;
       c)   az  érintett  terület  lakosságának  életkörülményeiben
      bekövetkező   hátrányos   következmények   elhárítása    vagy
      csökkentése  érdekében figyelemmel kell lenni  az  érintettek
      értékrendjére,    szociális    helyzetére,    ezek    várható
      változására,    továbbá    vizsgálni    kell    a    lakosság
      életkörülményeit és igényeit.
      (3)  A  helyi  építési  szabályzatot és a  településrendezési
      terveket  a  megállapítás,  illetve  a  jóváhagyás  előtt   a
      polgármesternek (főpolgármesternek) véleményeztetnie  kell  a
      külön   jogszabályban   meghatározott   államigazgatási,   az
      érintett   települési   önkormányzati  és   érdek-képviseleti
      szervekkel,  valamint társadalmi szervezetekkel,  amelyek  21
      napon  belül adhatnak írásos véleményt. Kivéve azok  a  külön
      jogszabályban meghatározott államigazgatási szervek,  amelyek
      a    településrendezési   eljárás   során    az    eljárásban
      szakhatóságként vesznek részt.
      (4)    Az   eltérő   vélemények   tisztázása   érdekében    a
      polgármesternek (főpolgármesternek) egyeztető tárgyalást kell
      tartania,  amelyre  a  hely  és az időpont  megjelölésével  a
      véleményezési  eljárás  valamennyi  érdekeltjét  a  tárgyalás
      előtt  legalább  8  nappal  meg  kell  hívnia.  Az  egyeztető
      tárgyalásról    jegyzőkönyvet   kell   készíteni,    amelynek
      tartalmaznia  kell valamennyi elfogadott és el  nem  fogadott
      véleményt azok indokolásával együtt.
      (5)  Azt  az  érdekeltet, aki a véleményezési  eljárás  során
      írásbeli véleményt nem adott, és az egyeztető tárgyaláson sem
      vett részt, kifogást nem emelő véleményezőnek kell tekinteni.
      (6)  A  véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot,
      illetőleg  a  terveket  az  elfogadásuk  előtt  -  a  (3)-(4)
      bekezdés alapján beérkezett, de el nem fogadott véleményekkel
      és    azok   indokolásával   együtt   -   a   polgármesternek
      (főpolgármesternek) legalább egy hónapra a  helyben  szokásos
      módon   közzé  kell  tennie  azzal,  hogy  az  érintettek   a
      közzététel   ideje  alatt  azokkal  kapcsolatban  észrevételt
      tehetnek,  továbbá  meg  kell küldenie  szakmai  véleményezés
      céljából:
       a)  a  főváros,  a  fővárosi kerület, a  megyei  jogú  város
      igazgatási    területének   egészére   egyszerre    készített
      szabályzatot  és terveket az illetékes területi  főépítészeti
      iroda útján a miniszternek,
       b) egyéb szabályzatot és terveket a területi főépítésznek.
       A  miniszter  90, a területi főépítész 30 napon belül  adhat
      véleményt;   ha  e  határidőn  belül  nem  nyilatkozik,   úgy
      véleményét   egyetértőnek  kell  tekinteni.  A  véleményt   a
      döntésre   jogosult  testülettel  ismertetni  kell,   továbbá
      törvénysértésre  alapozott egyet nem értő vélemény  esetén  a
      szabályzat és a tervek elfogadásra nem terjeszthetők elő.
      (7) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek
      a (2)-(6) bekezdésben előírt véleményeztetési és szakhatósági
      eljárás lefolytatása nélkül nem fogadhatók el.
      (8)   Az  elfogadott  helyi  építési  szabályzatot,  valamint
      településrendezési  terveket  vagy  azok  vonatkozó   részét,
      illetőleg kivonatát a polgármesternek (főpolgármesternek) meg
      kell   küldenie   az  azok  véleményezésében  résztvetteknek,
      továbbá  a  dokumentációt a külön jogszabályban meghatározott
      Országos Dokumentációs Központnak.
      (9)   A  megállapított  helyi  építési  szabályzatban  és   a
      jóváhagyott  szabályozási  tervben  foglaltakat  az  érintett
      közigazgatási  szerveknek  a  hatáskörüket  érintő   ügyekben
      eljárásaik során érvényesíteniük kell. Az (1)-(8) bekezdésben
      foglalt   rendelkezéseket  a  helyi  építési  szabályzat,   a
      településrendezési tervek változtatása esetén  is  alkalmazni
      kell.
      (10)  A helyi építési szabályzat, a településrendezési tervek
      készítése  során a települést érintő jóváhagyott országos  és
      térségi területrendezési terv rendelkezéseit figyelembe  kell
      venni.”

                                  III.

      Az    Alkotmánybíróság   eljárásához   kapcsolódóan   mindkét
      indítványozó  hivatkozott az Alkotmány 43. § (2) bekezdésének
      arra  a  fordulatára,  amely  szerint  “jogai  védelmében  az
      önkormányzat    az   Alkotmánybírósághoz    fordulhat”.    Az
      Alkotmánybíróság   az   Alkotmány   e   tételét    értelmezve
      rámutatott:  “Az  Alkotmány 43. §  (2)  bekezdésében  foglalt
      rendelkezés  az  Alkotmánybíróságnak az  önkormányzati  jogok
      védelmével   kapcsolatos  hatáskörének   alkotmányi   alapját
      teremti meg. Egyúttal Alkotmányban foglalt alapja az Ötv.  3.
      §-ának, amely szerint az önkormányzati jogokat, illetőleg  az
      önkormányzat    hatáskörének    jogszerű    gyakorlását    az
      Alkotmánybíróság,  továbbá  a  bíróság  védi.   A   felhívott
      alkotmányi és törvényi rendelkezések nem hatásköri szabályok,
      tehát  csak annyiban szolgálhatnak alapul az Alkotmánybíróság
      eljárásának    és    határozathozatalának,    amennyiben    e
      rendelkezésekhez   a   törvényalkotó  az   Alkotmánybíróságra
      konkrét  hatásköri szabályokat is telepített. Az Alkotmánynak
      az  önkormányzati jogok alkotmánybírósági védelmére vonatkozó
      rendelkezése  tehát e jogvédelmi funkció ellátására  irányuló
      és   kifejezett  alkotmánybírósági  hatásköröket  megállapító
      törvényi  rendelkezések által nyeri el  értelmét.”  [37/1994.
      (VI.24.) AB határozat, ABH 1994. 238., 248-249.]

      A fentiekből következően az Alkotmánybíróság az önkormányzati
      jogok    védelmét,    az   Alkotmányban   foglalt    utólagos
      normakontroll,  valamint  az Abtv.  és  más  törvények  által
      biztosított  hatáskörök  gyakorlása  útján  látja  el.  Jelen
      ügyben  az  indítványozók az Alkotmány 43. §  (2)  bekezdésén
      kívül     határozott    kérelmet    fogalmaztak    meg     az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  1.  §  b)
      pontjába  foglalt  – bárki által kezdeményezhető  –  utólagos
      absztrakt normakontroll hatáskörben történő eljárásra,  ezért
      az   Alkotmánybíróság   az  érdemi  vizsgálatot   e   konkrét
      hatáskörében eljárva folytatta le.

                                   IV.

      Az indítványok az alábbiak szerint megalapozottak.

      1. Az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontja kimondja, hogy
      a  helyi  képviselő-testület önkormányzati ügyekben  önállóan
      szabályoz,  a  44/A. § (2) bekezdése pedig  rögzíti,  hogy  a
      helyi   képviselő-testület   a  feladatkörében   rendeleteket
      alkothat,  amely  nem  lehet  ellentétes  a  magasabb  szintű
      jogszabállyal.   Az  Alkotmány  e  tételei  az   önkormányzat
      rendeletalkotási szabadságát rögzítik (amely így az Alkotmány
      által  védett önkormányzati alapjog), de egyben meghatározzák
      a  rendeletalkotási szabadság korlátait is: az  önkormányzati
      rendelet  nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal.
      Az  önkormányzati rendeletalkotást érintően az Ötv. 16. § (1)
      bekezdése  garanciális jelleggel rögzíti, hogy “A  képviselő-
      testület  a  törvény által nem szabályozott helyi  társadalmi
      viszonyok   rendezésére,   továbbá   törvény   felhatalmazása
      alapján,   annak   végrehajtására  önkormányzati   rendeletet
      alkot.”. Az Alkotmány és az Ötv. fenti rendelkezései egymásra
      vonatkoztatott   értelmezése  során  az  Alkotmánybíróság   a
      17/1998. (V.13.) AB határozatában elvi éllel állapította meg:
      “önmagában véve az, hogy a társadalmi viszonyok meghatározott
      körét  országos  érvényű  jogszabály  a  szabályozási  körébe
      vonta,  nem akadálya az önkormányzati rendeletalkotásnak.  Ha
      ugyanis  helyi  közügyről van szó, az önkormányzati  testület
      közvetlenül az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében biztosított
      jogkörében  -  külön törvényi felhatalmazás  hiányában  is  -
      jogosult  az  országos szintű szabályozással nem  ellentétes,
      ahhoz  képest  kiegészítő jellegű helyi  jogalkotásra.”  (ABH
      1998. 155.)

      Az önkormányzat rendeletalkotási szabadsága tehát egyrészt  a
      törvény  felhatalmazásából eredő, a törvény  keretei  közötti
      rendeletalkotásra vonatkozik, másrészt mintegy “eredeti”,  az
      Alkotmányból   folyó   –  a  helyi  közügyek   szabályozására
      általában is irányadó - rendeletalkotási szabadságból áll.

      2.  A jelen ügy tárgyát képező, a helyi építési szabályzat és
      a   településrendezési   tervek  önkormányzati   szabályozása
      törvényi  felhatalmazásokon  nyugszik.  Az  Ötv.  8.  §   (1)
      bekezdése  értelmében “A települési önkormányzat  feladata  a
      helyi     közszolgáltatások     körében     különösen:      a
      településfejlesztés,  a  településrendezés,  az  épített   és
      természeti környezet védelme ….”, az Ötv. 10. § (1)  bekezdés
      d)  pontja  értelmében a képviselő-testület hatásköréből  nem
      ruházható  át  –  többek  között – a településrendezési  terv
      jóváhagyása,   az   Ötv.   63/C.   §-a   pedig   a   fővárosi
      településrendezés szabályait fogalmazza meg. Az Étv. a  helyi
      építési    szabályzat   és   a   településrendezési    tervek
      elfogadásának,    a   vonatkozó   önkormányzati    rendeletek
      megalkotásának részletes szabályait tartalmazza. Az Étv. azon
      túl,  hogy  több rendelkezésében is konkrét felhatalmazásokat
      tartalmaz  önkormányzati szabályozásra [pl.  Étv.  2.  §  11.
      pont,    6.    §   stb.],   meghatározza   az   önkormányzati
      rendeletalkotás  törvényi kereteit is. A  törvényi  szabályok
      egy része a vonatkozó önkormányzati rendeletek megalkotásához
      kapcsolódó eljárási szabály. Így az építési szabályzat  és  a
      településrendezési tervek elfogadását megelőzően az Étv.  egy
      széles   körű  egyeztetési  mechanizmust  intézményesít.   Az
      egyeztetés  kétirányú:  egyrészt be kell  vonni  az  érintett
      állampolgárokat,  érdekképviseleti  szerveket,   másrészt   a
      különböző államigazgatási szerveket [Étv. 9. § (2) bekezdés].
      Az  államigazgatási szervek bevonásának általános  célja  az,
      hogy   a   különböző   hatóságok  által   képviselt   érdekek
      (területfelhasználási,      környezetvédelmi,       műemléki,
      közegészségügyi, biztonsági stb.) érvényesüljenek.  Ezeket  a
      központi  jogszabályokba foglalt előírások jelenítik  meg,  s
      irvényesítésük   garanciális  jelleggel  bír.   Az   Étv.   a
      véleményezési eljárás során a lakossági és az államigazgatási
      egyeztetést  –  többek  között - a  vitás  kérdések  előzetes
      rendezése végett írja elő. Az Étv. 9. § (7) bekezdése szerint
      a  helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek az
      előírt  véleményeztetési és szakhatósági eljárás lefolytatása
      nélkül  nem fogadhatók el. Az Étv. e rendelkezései – a  jelen
      ügy   tárgyát   képező  szabálytól  függetlenül   is   -   az
      önkormányzati     rendeletalkotás    egyfajta     korlátainak
      tekinthetők.  Az  Étv. 9. § (4) bekezdése szerint  az  eltérő
      vélemények  tisztázása érdekében a polgármesternek  egyeztető
      tárgyalást  kell tartania, s nyilvánvaló, hogy törvényességi,
      jogszerűségi szempontból is maradhatnak egymásnak ellentmondó
      álláspontok.  Ennek feloldására – a döntésre – azonban  végső
      soron   az   önkormányzat  jogosult  a  vonatkozó  rendeletek
      elfogadásakor.  Az Étv. tehát csak magának  az  eljárásnak  a
      megtörténtét   (s   nem  annak  tartalmát)   teszi   meg   az
      önkormányzati rendeletek elfogadásához szükséges feltételnek.
      Az    Alkotmánybíróság   a   korábban    hatályos    törvényi
      rendelkezések  kapcsán  – de lényegét  tekintve  a  jelenlegi
      szabályozásra  is  irányadóan  –  már  rámutatott,   hogy   a
      településrendezés  körében megalkotandó önkormányzati  normák
      sajátos önkormányzati rendeletek, az érdekelt államigazgatási
      és érdekképviseleti szervekkel való egyeztetés kötelezettsége
      és a lakosságnak az eljárásba való bevonása olyan garanciális
      eljárási  szabályok,  amelyeket  nem  követel  meg   a   jogi
      szabályozás a többi önkormányzati rendelet megalkotása során.
      [42/1992. (VII.16.) AB határozat, ABH 1992. 369., 371.]

      Az Étv. 9. § (6) bekezdésének vizsgált szövegében azonban – a
      véleményezési   eljárás   fenti   jellemzőihez    képest    –
      “minőségileg”  másról van szó. Ez a szabály  nem  az  eljárás
      egészéhez  [mint ahogy ezt az Étv. idézett 9. § (7) bekezdése
      teszi]  hanem  annak csupán egy mozzanatához (a véleményezési
      eljárás  bejezése után, és az elfogadásra való  előterjesztés
      előtt)   kapcsolódik.  Másrészt  a  jelen   ügyben   vizsgált
      szabályban   a   miniszter,  illetve  a  területi   főépítész
      véleménye  elsőbbséget  kap minden más  véleménnyel  szemben,
      hiszen  az egyet nem értő vélemény miatt a szabályzat illetve
      a tervek elő sem terjeszthetők.

      3.  Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint a  helyi  építési
      szabályzat   és   a  településrendezési  tervek   elfogadását
      megelőző (fentebb vázolt) sajátos eljárás nem változtat  azon
      a  tényen,  hogy  a döntést az önkormányzat  alkotmányos,  és
      törvényekben  foglalt joga (s bizonyos körben kötelezettsége)
      meghozni, nem változtat azon, hogy az önkormányzat  viseli  a
      felelősséget az általa meghozott rendeletért. (Viseli a  jogi
      felelősséget  a  rendelet  törvényességéért,  és   viseli   a
      politikai   felelősséget   a   választópolgárok   felé.)   Az
      önkormányzatok  alkotmányos státuszából  –  az  önkormányzati
      jogok  alkotmányi rögzítéséből, illetve e jogokat  részletező
      Ötv.-beli  szabályozásból  is  –  az  következik,   hogy   az
      önkormányzatok önállóan és felelősséggel döntenek a feladatat-
      és  hatáskörükbe tartozó kérdésekben. Nem hagyható  figyelmen
      kívül,    hogy    a   településrendezés   során   elfogadandó
      önkormányzati   rendeletek  a  magasabb  jogszabályok   által
      képviselt érdekek egyidejű megjelenítése mellett mégiscsak  a
      helyi  viszonyok  rendezését szolgálják: a  település  hosszú
      távú  fejlesztését,  szerkezetének  kialakítását,  az  építés
      rendjét  stb.,  ezért  tartozik az  erről  való  döntés  –  a
      bemutatott    törvényi   felhatalmazások   alapján    –    az
      önkormányzati   rendeletalkotás  tárgykörei  közé.   Mindezek
      mellett  a  településrendezés és a helyi építésügyi előírások
      megalkotása  –  úgy is mint helyi közügy - az  önkormányzatok
      kötelező feladatának tekinthető.

      Az önkormányzat rendeletalkotási szabadsága – mint ahogy ez a
      IV./1.  pontban  kifejtésre került – Alkotmány  által  védett
      önkormányzati  alapjog. Az Alkotmánybíróság az  önkormányzati
      jogok  védelmét  illetően több döntésében – valamennyi  jogra
      kiterjedően és általános érvénnyel – már kifejtette, hogy “az
      Alkotmány  44/A. § (1) bekezdésében szabályozott alapjogok  a
      helyi    képviselő-testületek   számára   biztosított   olyan
      hatáskörcsoportok,  amelyek a helyi önkormányzás  körében  az
      önkormányzatok  számára  biztosított  autonómia   alkotmányos
      garanciáit  képezik. Az önkormányzatokat az  egyes  alapjogok
      körében   megillető  autonómia  azonban  nem   feltétlen   és
      korlátozhatatlan.  Az  alapjogok  szabályozása  elsősorban  a
      kormánnyal  és az államigazgatással szemben nyújt alkotmányos
      garanciát  az  önkormányzatok  számára.  A  törvényhozót   az
      Alkotmányban  szabályozott önkormányzati  alapjogok  annyiban
      korlátozzák, hogy azokat nem vonhatja el, nem állapíthat  meg
      olyan  mértékű korlátozásokat, amelyek valamely önkormányzati
      alapjog  tartalmának  kiüresedéséhez,  tényleges  elvonásához
      vezetnek.”  [Lásd legutóbb: 48/2001. (XI.22.)  AB  határozat,
      ABH 2001. 330. 333-334.]

      Az  Alkotmánybíróság szerint az önkormányzati rendeletalkotás
      –  mint az Alkotmányba foglalt önkormányzati alapjoggyakorlás
      –  szempontjából alapvető garanciális jelentősége van  annak,
      hogy   döntéseiket   érdemben  csak  a   bíróságok,   illetve
      rendeleteiket az Alkotmánybíróság bírálhatja felül,  mégpedig
      csak  törvényességi vagy alkotmányossági szempontból. A helyi
      közügyek  önálló  vitelében  megnyilvánuló  önállóságot  –  s
      egyben  a  Kormány  és az államigazgatási szervekkel  szemben
      fennálló  védelmet  –  tükrözik az Ötv.-nek  a  törvényességi
      ellenőrzésre vonatkozó szabályai. Az Ötv. 99. § (1) bekezdése
      értelmében,    ha    a    közigazgatási   hivatal    vezetője
      törvénysértést   észlel,  határidő  tűzésével   felhívja   az
      érintettet  a  törvénysértés megszüntetésére. Az  érintett  a
      felhívásban  foglaltakat köteles megvizsgálni és  a  megadott
      határidőn  belül  az  annak alapján tett  intézkedésről  vagy
      egyet   nem   értéséről  a  közigazgatási  hivatal  vezetőjét
      tájékoztatni, de azt nem köteles elfogadni. Ezért rendelkezik
      úgy az Ötv. 99. § (2) bekezdése, hogy ha a megadott határidőn
      belül   intézkedés  nem  történt,  a  közigazgatási   hivatal
      vezetője   kezdeményezheti   a   törvénysértő   önkormányzati
      rendelet     felülvizsgálatát    és    megsemmisítését     az
      Alkotmánybíróságnál,   illetve   a   törvénysértő   határozat
      bírósági felülvizsgálatát.

      E     törvényi    megoldás    megfelelőn    érzékelteti    az
      önkormányzatoknak  –  az  Alkotmányban  is  megfogalmazott  –
      döntési szabadságát: az önkormányzat nem köteles elfogadni  a
      törvényességi   ellenőrzés  körében  kialakított   véleményt,
      szabadon  és természetesen az ezzel együtt járó felelősséggel
      dönthet.  Az Étv. 9. § (6) bekezdésének jelen ügyben vizsgált
      szövegrésze  az  önkormányzat e döntési szabadságát  súlyosan
      sérti. Az Alkotmánybíróság szerint nem egyeztethető össze  az
      Alkotmánynak  az  önkormányzat  rendeletalkotási  szabadságát
      meghatározó   rendelkezéseivel  az   –   mégha   az   építési
      szabályzatok   és   rendezési  tervek  meghozatalához,   azok
      tartalmához    többféle    (nemcsak   önkormányzati)    érdek
      integrálása   is   szükséges   –,   hogy   az   önkormányzati
      rendeletalkotás     elé    az    államigazgatás     irányából
      megfogalmazott  törvénysértésre  alapozott  egyet  nem   értő
      vélemény    akadályt    gördítsen.   Különösen    sérti    az
      önkormányzatok    Alkotmányba   rögzített    rendeletalkotási
      szabadságát akkor, ha az önkormányzatokat kötelező feladataik
      ellátásában akadályozza meg.

      Az Alkotmánybíróság a fentiek alapján úgy ítélte meg, hogy az
      Étv.   9.   §  (6)  bekezdés  utolsó  mondatából  a  “továbbá
      törvénysértésre  alapozott egyet nem értő vélemény  esetén  a
      szabályzat  és  a  tervek elfogadásra nem terjeszthetők  elő”
      szövegrész ellentétes az önkormányzatoknak az Alkotmány 44/A.
      § (1) bekezdés a) pontjából és 44/A. § (2) bekezdéséből eredő
      rendeletalkotási  szabadságával  -  a  rendeletalkotási   jog
      tartalmának   kiüresedéséhez  vezet   -,   ezért   a   jelölt
      szövegrészt      határozatának      kihirdetése      napjával
      megsemmisítette.

      4. Az egyik indítványozó hivatkozott az Alkotmány 32/A. § (1)
      bekezdésének  azon rendelkezésére, amely az  Alkotmánybíróság
      hatáskörébe    utalja    a    jogszabályok    alkotmányossági
      vizsgálatát. Az indítványozói hivatkozás – tartalmában – arra
      utal,  hogy  az  Alkotmánybíróság jogosult  az  önkormányzati
      rendeletek  (mint  jogszabályok)  felülvizsgálatára,  amelyet
      sért  az  Étv. 9. § (6) bekezdésének megtámadott szövegrésze.
      Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint az  Étv.  9.  §  (6)
      bekezdésének    jelen   ügyben   vizsgált   szabálya    nincs
      összefüggésben  az Alkotmány 32/A. §-ával.  Az  önkormányzati
      rendeletek elfogadása előtt intézményesített eljárás (s  ezen
      eljárás  egyes  részletszabályai)  nincsenek  kihatással   az
      Alkotmánybíróság  valamennyi  normára  kiterjedő   –   s   az
      Alkotmányban  rögzített  - utólagos  absztrakt  normakontroll
      hatáskörére.

      5.  Az  Alkotmánybíróság nem látott kellő indokot – az  egyik
      indítványozó által kért – ex tunc hatályú megsemmisítésre. Az
      Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.)  43.  § (1) bekezdése  szerint  “Azt  a
      jogszabályt  vagy  az állami irányítás egyéb  jogi  eszközét,
      amelyet  az Alkotmánybíróság a határozatában megsemmisít,  az
      erről  szóló határozatnak a hivatalos lapban való közzététele
      napjától  nem  lehet alkalmazni.” A megsemmisítés  időpontját
      tekintve  kivételt  az  Abtv.  43.  §  (4)  bekezdése   tesz,
      amennyiben  kimondja, hogy az Alkotmánybíróság a  43.  §  (1)
      bekezdésében    meghatározott    időponttól    eltérően    is
      meghatározhatja az alkotmányellenes jogszabály hatályon kívül
      helyezését,   ha  ezt  a  jogbiztonság,  vagy   az   eljárást
      kezdeményező   különösen   fontos   érdeke   indokolja.    Az
      Alkotmánybíróság  jelen ügyben úgy ítélte  meg,  hogy  sem  a
      jogbiztonság,  sem az eljárást kezdeményező különösen  fontos
      érdeke  nem  indokolja a jogszabályi rendelkezés  kihirdetése
      napjára történő visszamenőleges hatályú megsemmisítését.

      Az  Alkotmánybíróság határozatának a Magyar  Közlönyben  való
      közzététele az Abtv. 41. §-án alapul.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke

            Dr. Bagi István                     Dr. Bihari Mihály
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                     
            Dr. Czúcz Ottó                        Dr. Erdei Árpád
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                     
            Dr. Harmathy Attila                  Dr. Holló András
            alkotmánybíró                    előadó alkotmánybíró
                                     
            Dr. Kiss László                  Dr. Kukorelli István
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró
                                     
            Dr. Strausz János   Dr. Tersztyánszkyné Dr.Vasadi Éva
            alkotmánybíró                           alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        69/2002. (XII. 17.)
        Date of the decision:
        .
        12/17/2002
        .
        .