Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01860/2013
Első irat érkezett: 12/11/2013
.
Az ügy tárgya: a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítélete elleni alkotmányjogi panasz (adóhatósági határozat felülvizsgálata, szja)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 04/09/2014
.
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 27. §-a alapján - a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését indítványozta.
A Bíróság az indítványozó adóügyben hozott közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata iránti keresetét elutasította. Az indítványozó szerint az ítélet sérti a tisztességes eljáráshoz és a hatékony jogorvoslathoz való alapjogát, mert a bíróság elutasította a szakértői bizonyítást, és azt nem indokolta meg kellően. Kifogásolja, hogy a bíróság a bizonyítást leszűkítette kizárólag a számlával igazolt költségekre. Felveti továbbá, hogy az ítélet sérti a tulajdonhoz való jogát, mert ténylegesen nem keletkezett jövedelem után kötelezi őt adó megfizetésére..
.
Támadott jogi aktus:
    Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XXIV. cikk
XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdés
B) cikk (1) bekezdés
XIII. cikk (1)-(2) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1860_0_2013_inditvany_anonim.pdfIV_1860_0_2013_inditvany_anonim.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3159/2014. (V. 23.) AB végzés
    .
    ABH oldalszáma: 2014/2023
    .
    Az ABH 2014 tárgymutatója: alkotmányossági felülvizsgálat; bizonyítékok felülmérlegelése
    .
    A döntés kelte: Budapest, 05/19/2014
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2014.05.19 9:00:00 1. öttagú tanács
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] Az indítványozó jogi képviselője útján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő az Alkotmánybíróságnál.
      [2] Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz, kérve a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését.
      [3] Az indítványozó alkotmányjogi panaszában előadta, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Közép-magyarországi Regionális Adó Főigazgatósága 2011. július 12-én kelt határozatában ingatlan-értékesítés kapcsán a 2006. évre 7 485 899 Ft adóhiányt, 3 742 949 Ft adóbírságot és 3 602 392 Ft késedelmi pótlékot állapított meg a terhére. Az adóügyben hozott közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálata iránt indított perben a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság a 21.K.30.498/2013/4. számú ítéletében a közigazgatási határozatot helyben hagyta és az indítványozó felperesi keresetét elutasította.
      [4] Az indítványozó álláspontja szerint a támadott bírósági ítélet sérti az Alaptörvény XXIV. cikkében és ­XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdésében biztosított tisztességes eljáráshoz és hatékony jogorvoslathoz való jogát, a visszaható jogalkalmazás miatt a B) cikk (1) bekezdésében meghatározott jogállamiság és jogbiztonság elveit, valamint a XIII. cikk (1)–(2) bekezdéseiben biztosított tulajdonhoz való jogát. Az indítványozó véleménye szerint a bírósági eljárásban a – szabad bizonyításhoz való jogának sérelmét okozó – szakértői bizonyítási indítványának elutasítása, a jogbiztonságot sértő és az adózóra hátrányos visszaható hatályú jogalkalmazás, a bizonyítási teher – álláspontja szerint – indokolatlan megfordítása, valamint a bírósági ítélet indokolásának elégtelensége sérti a tisztességes eljáráshoz és a hatékony jogorvoslathoz való jogát. Az indítványozó szerint a támadott ítélet indokolása egészében nem megfelelő, mert – álláspontja szerint – gyakorlatilag átvette az állami adóhatóság érvelését anélkül, hogy válaszolt volna a felperesként felhozott jogi érveire és indítványaira és nem indokolta, hogy a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 3. § (5) bekezdésén alapuló szabad bizonyítási rendszerének elvetése milyen jogszabályon alapult, továbbá a bíróság a bírói gyakorlatra való hivatkozással korlátozta a tételes jogban biztosított bizonyítási szabadságát. Az indítványozó szerint a tulajdonhoz való jogának sérelme azzal valósult meg, hogy a bíróság jogértelmezése kizárta annak megállapítását, hogy az adózó ténylegesen hozzájutott-e a jövedelemhez, valamint hogy az állami adóhatóság a bírósági ítéletet követően megtagadta a lakáscélú kedvezmény igénybevételét is arra hivatkozással, hogy az indítványozó nem igazolta az ingatlanértékesítésből származó jövedelme ingatlanvásárlásra történt felhasználását.
      [5] Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt azt vizsgálta, hogy az alkotmányjogi panasz befogadható-e, vagyis megfelel-e az Abtv.-ben foglalt, az alkotmányjogi panasz befogadhatóságára vonatkozó kritériumoknak.
      [6] Az alkotmányjogi panasz az Abtv.-ben meghatározott befogadhatósági formai feltételeknek megfelelt. Az Abtv. 30. § (1) bekezdése értelmében az Abtv. 27. §-a alapján benyújtott alkotmányjogi panaszt a sérelmezett döntés kézbesítésétől számított hatvan napon belül kell benyújtani. A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú jogerős ítéletét 2013. október 3-án kézbesítették, az indítványozó jogi képviselője az alkotmányjogi panaszt 2013. december 2-án adta postára a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságra, így az alkotmányjogi panasz az Abtv. 30. § (1) bekezdésének megfelelően határidőben beérkezettnek tekinthető. Az alkotmányjogi panasz megjelölte az Alkotmánybíróság hatáskörét megalapozó törvényi rendelkezést (az Abtv. 27. §-át), az Alaptörvény sérülni vélt rendelkezéseit [B) cikk (1) bekezdése, XIII. cikk (1)–(2) bekezdései, XXIV. cikk és XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdése], a támadott bírói döntést, tartalmazza a bírói döntés alaptörvény-ellenességére vonatkozó okfejtést, valamint a kifejezett kérelmet a bírósági ítélet megsemmisítésére.
      [7] Az Abtv. 56. § (2) bekezdése alapján a befogadhatóságról dönteni jogosult tanács mérlegelési jogkörében vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, különösen a 27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti tartalmi követelményeket.
      [8] Az Abtv. 27. §-a alapján alaptörvény-ellenes bírói döntéssel szemben az egyedi ügyben érintett személy vagy szervezet alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz, ha az ügy érdemében hozott döntés vagy a bírósági eljárást befejező egyéb döntés az indítványozó Alaptörvényben biztosított jogát sérti, és az indítványozó a jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, vagy jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az indítványozó az Abtv. 27. §-a és az 51. § (1) bekezdése szerinti jogosultnak tekinthető, nyilvánvalóan érintett, hiszen a jelen ügyre okot adó jogvitában félként szerepel. Az indítványozó a rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőségeit kimerítette.
      [9] Az Abtv. 29. §-a a befogadhatóság tartalmi feltételeként határozza meg, hogy az alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet tartalmazzon, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést vessen fel. Az indítványozó alkotmányjogi panasza tartalmában a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítéletének nem alkotmányossági, hanem törvényességi szempontú és ténykérdésekben való felülvizsgálatára irányul. A polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (a továbbiakban: Pp.) 3. § (4) bekezdése szerint a bíróság bizonyítási indítványhoz nincs kötve, de a Pp. 221. § (1) bekezdése szerint a bíróságnak az ítélet indokolásában utalni kell azokra az okokra, amelyek miatt a felajánlott bizonyítást mellőzte. Ennek a követelménynek a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 21.K.30.498/2013/4. számú ítéletében eleget tett, és indokolásában kifejtette, hogy az adóügyben hozott közigazgatási határozatot az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 143. § (1) bekezdése szerint, a Pp. 324. § (2) bekezdés a) pontjában és a 339/A. §-ában foglalt rendelkezéseknek megfelelően, a meghozatalakor alkalmazandó jogszabályok és a fennálló tények alapján vizsgálta felül. A bíróság az ítéletében külön kitért arra, hogy nem vitatható, hogy ingatlan vagyoni értékű jog átruházásából származó bevételből levonható többek közt az értéknövelő beruházások igazolt költsége és a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 4. § (3) bekezdése határozza meg, milyen költség számolható el és a kiadás igazolására csak az áfa-törvényben meghatározott számla, egyszerűsített számla, illetőleg számlát helyettesítő okmány felel meg. Ezért a bizonyítás kötött jellegére tekintettel a bíróság figyelmen kívül hagyta a felperes által csatolt szakértői véleményt az ingatlanra fordított igazolt költségek beszámításánál. Ennek fényében a bíróság cselekménye nem önkényes, hanem törvényen alapul, így alkotmányossági kérdést sem vet fel, ezért nem az Alkotmánybíróság hatásköre elbírálni.
      [10] Az Alkotmánybíróságnak az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja, valamint az Abtv. 27. §-a alapján a bírósági döntéseknek kizárólag az alkotmányossági szempontú felülvizsgálatára van jogköre. Nem lehet alkotmányossági vizsgálat tárgya, hogy a bíróság a döntése meghozatalakor milyen tényeket, bizonyítékokat vett figyelembe, és hogyan értékelte azokat. A bíróság indokolásának okszerűsége, valamint – indítványozó által vélt – törvénysértő volta nem vonható tehát alkotmánybírósági eljárás körébe, annak megválaszolása a felülvizsgálati eljárás feladata.
      [11] A tényállás felderítése, annak vizsgálata tehát nem az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik, és emellett az alkotmányjogi panasz a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdést sem vet fel, ezért az alkotmányjogi panasz nem fogadható be, mivel az Abtv. 29. §-a szerinti tartalmi követelményeknek nem felel meg. Az Alkotmánybíróságnak az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja, valamint az Abtv. 27. §-a alapján csak a bírói döntést érdemben befolyásoló, pontosan körülírt alaptörvény-ellenesség kiküszöbölésére van jogköre. Az indítványozó sem a bíróság eljárásával, sem a bírói döntés érdemével kapcsolatosan nem állított olyan pontosan körülírt alaptörvény-ellenességet, amelyet alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként lehetne értékelni, vagy amely felvetné a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kételyét.
      [12] Fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasz befogadhatósági vizsgálatának eredményeként arra a következtetésre jutott, hogy az alkotmányjogi panasz nem felel meg az Abtv. 29. §-ában foglalt befogadhatósági feltételnek, és az alkotmányjogi panaszt az Abtv. 29. §-ában fennálló befogadhatósági akadály miatt az Abtv. 56. § (2) és (3) bekezdése és az Alkotmánybíróság Ügyrendjének 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján visszautasította.

        Dr. Kovács Péter s. k.,
        tanácsvezető alkotmánybíró
        .
        Dr. Balsai István s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Juhász Imre s. k.,
        alkotmánybíró
        Dr. Bragyova András s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Kiss László s. k.,
        előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        12/11/2013
        .
        Number of the Decision:
        .
        3159/2014. (V. 23.)
        Date of the decision:
        .
        05/19/2014
        .
        .