A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság által
országos népi kezdeményezésre irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldányának hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen
benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 412/2010.
(VI. 17.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 130. § (1) bekezdése alapján kifogás
érkezett az Alkotmánybírósághoz az Országos Választási
Bizottság (a továbbiakban: OVB) 412/2010. (VI. 17.) OVB
határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
Az OVB vitatott határozatában az országos népi kezdeményezés
aláírásgyűjtő íve mintapéldányának hitelesítését megtagadta. Az
aláírásgyűjtő íven szereplő kérés a következő: „Kezdeményezzük,
hogy az Országgyűlés tűzze napirendjére és tárgyalja meg, hogy
az Alkotmány egészüljön ki azzal, hogy a Magyar Köztársaság
kiváló társadalmi értéknek tekinti az emberek Isten hitét.”
Az OVBh. indokolása megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányán szereplő kezdeményezés nem felel meg az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III.
törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 17. §-ában foglaltaknak, amely
szerint a népi kezdeményezésnek pontosan és egyértelműen
tartalmaznia kell a megtárgyalásra javasolt kérdést. Az OVB
álláspontja szerint a kezdeményezés olyan definíciót tartalmaz,
amely sem a választópolgár, sem az Országgyűlés számára nem
értelmezhető. Nem egyértelmű ugyanis, hogy a kezdeményezésben
szereplő „kiváló társadalmi érték” kifejezés mit takar, és
milyen módon határozható meg.
2. Az OVBh. a Magyar Közlöny 2010. évi 104. számában, 2010.
június 17-én jelent meg, a kifogást 2010. július 2-án, a
törvényben előírt határidőn belül terjesztették elő az OVB-nél.
A kifogástevő álláspontja szerint a kérdés megfelel a népi
kezdeményezés követelményeinek, a „kiváló”, „társadalmi” és
„érték” kifejezések érthetők, a választópolgárok és az
Országgyűlés számára is világosak. A kifogástevő ezért az OVBh.
megsemmisítését és az OVB új eljárásra kötelezését kérte az
Alkotmánybíróságtól.
II.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. § h)
pontjában foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a határozza
meg. Az Alkotmánybíróság a kifogás alapján lefolytatott
jogorvoslati eljárásban azt vizsgálja, hogy a beérkezett
kifogás megfelel-e a Ve. 77. § (2) bekezdésében, illetve 130. §
(1) bekezdésében foglalt feltételeknek, és az OVB az
aláírásgyűjtő ív hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az
irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el. Eljárása során az
Alkotmánybíróság e feladatát alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB
határozat, ABH 1999, 251, 256.]
2. Az Alkotmánybíróság az OVBh.-val szemben benyújtott kifogás
érveit nem találta megalapozottnak. Az OVB a kifogásolt
határozatban az aláírásgyűjtő ív hitelesítését az Nsztv. 17. §-
a és 18. § b) pontja alapján jogszerűen tagadta meg. Ezért az
Alkotmánybíróság az OVBh.-ban foglalt indokolással egyetértve a
412/2010. (VI. 17.) OVB határozatot helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatának a Magyar Közlönyben való megjelenésére
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
. |