Hungarian
Ügyszám:
.
IV/00445/2013
Első irat érkezett: 03/13/2013
.
Az ügy tárgya: A Kúria Mfv.II.10.222/2012/10. számú ítélete ellen benyújtott alkotmányjogi panasz
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 04/10/2013
.
Előadó alkotmánybíró: Salamon László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó a Kúria Mfv.II.10.222/2012/10. számú ítélete alaptörvény-ellenességének vizsgálatát és megsemmisítését kéri, illetve azt, hogy az Alkotmánybíróság kötelezze a Kúriát új felülvizsgálati eljárás lefolytatására és új határozat meghozatalára.
Az indítványozó jogviszonyát egészségügyi alkalmatlanság miatt szüntette meg a munkáltatója, ezért az indítványozó munkaügyi pert indított. A Kúria a támadott felülvizsgálati ítéletében rögzítette, hogy a bíróságnak az egészségi alkalmatlanság megállapítása mellett csak azt kellett vizsgálnia, hogy a felperes állapotának megfelelő beosztás van-e a fegyveres szervnél. A Kúria azt is kimondta, hogy az orvosi határozatban foglalt mértéket meghaladó egészségkárosodás megállapítása nem alkalmas arra, hogy megkérdőjelezze a felmentés indokainak valóságát.
Az indítványozó szerint az eljáró bíróság indokolatlanul, önkényesen tett különbséget a szolgálati jogviszony-megszüntetéssel érintett, fegyveres szervi állományba tartozó, egészségkárosodással rendelkező foglalkoztatottak között. A bíróság ugyanis annak ellenére, hogy ítéletében kimondta, az egészségkárosodás orvosi határozatban ögzített mértéke a munkaügyi perben támadható, az indítványozó esetében mégis kifejezetten elutasította az újbóli orvosi vizsgálat eredményének a figyelembevételét. Az indítványozó szerint más hasonló peres esetekben az egészségkárosodás bizonyítottan megváltozott mértéke érdemben befolyásolja a bíróság döntését, ezért a támadott bírói döntés diszkriminatív, sérti az emberi méltóságot..
.
Támadott jogi aktus:
    a Kúria Mfv.II.10.222/2012/10. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
II. cikk
XV. cikk (1) bekezdés

.
A döntés száma: 3119/2013. (VI. 4.) AB végzés
.
ABH oldalszáma: 2013/1836
.
Az ABH 2013 tárgymutatója: alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés (Abtv. 29. §)
.
A döntés kelte: Budapest, 05/27/2013
.
.
Testületi ülések napirendjén:
.
Testületi ülések napirendjén:
2013.05.27 10:00:00 3. öttagú tanács
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz eljárás tárgyában meghozta a következő
    v é g z é s t:

    Az Alkotmánybíróság a Kúria Mfv.II.10.222/2012/10. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
    I n d o k o l á s

    [1] 1. Az indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján alkotmányjogi panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz. Alkotmányjogi panaszában a Kúria – felülvizsgálati eljárásban hozott – Mfv.II. 10.222/2012/10. számú ítéletének felülvizsgálatát és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
    [2] Az alkotmányjogi panasz alapjául szolgáló ügyben az indítványozó szolgálati jogviszonyának jogellenes megszüntetése miatt indított keresetet, amelynek az ügyben született jogerős ítélet lényegében helyt adott. A Kúria – felülvizsgálati eljárásban hozott – támadott ítélete a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte, s helyben hagyta az első fokon eljárt bíróság ítéletének a felmentés jogellenessége megállapítására irányuló keresetet elutasító részét.
    [3] Az indítványozó alkotmányjogi panaszának indokaként előadta, hogy a támadott ítélet az Alaptörvény II. cikkébe (emberi méltóság) és a XV. cikkének (1) bekezdésébe (jogegyenlőség) ütközik. Kifogásolja, hogy a Kúria, bár elvben egyetértett azzal, hogy munkaügyi perben támadható az egészségkárosodás orvosi határozatban rögzített mértéke, az ő esetében mégis arra az álláspontra helyezkedett, hogy a perben a szakértői vizsgálatot mégsem lett volna indokolt lefolytatni, mert az nem lett volna alkalmas a felmentés megalapozottságát, indokoltságát megkérdőjelezni. Véleménye szerint nem egyenlőként kezelték őt azokkal, akik esetében szakértői bizonyítás alapján döntöttek az egészségkárosodás mértékéről. Utal arra is, hogy „alkotmányellenes a jogalanyok közötti megkülönböztetés, ha a jogalkalmazó önkényesen, ésszerű indok nélkül tett különbséget az azonos szabályozási kör alá vont jogalanyok között”. A megkülönböztetést abban véli megvalósultnak, hogy őt vizsgálat nélkül, míg másokat vizsgálat alapján minősítenek egészségkárosodottnak. Álláspontja szerint egészségkárosodásának mértéke a felmentés időpontjában elérte az 50%-ot, ezért a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 185. § (1) bekezdése értelmében rokkantsági nyugdíjra volt jogosult. Mivel az eljáró bíróságok nem adtak helyt a szakértői vizsgálat elrendelése iránti kérelmének, ezért nem azonos méltóságú személyként kezelték őt és indokolatlanul különbséget tett a bíróság a terhére. Ezért megvalósult az Alaptörvény II. cikkének és XV. cikk (1) bekezdésének a sérelme.

    [4] 2. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz a befogadhatóság formai feltételeinek megfelel. A Kúria felülvizsgálati eljárásban hozott ítéletét indítványozó az elsőfokú bíróságnál az Abtv. 30. § (1) bekezdésében írt 60 napos határidőn belül terjesztette. Az indítványozó szabályszerűen meghatalmazott jogi képviselő útján jár el [Abtv. 51. § (2)–(3) bekezdés], továbbá az alkotmányjogi panasz megfelel az Abtv. 52. § (1) bekezdés a)f) pontjaiban foglalt feltételeknek.

    [5] 3. Az Abtv. 56. § (2) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság tanácsa mérlegelési jogkörben vizsgálja az alkotmányjogi panasz befogadhatóságának törvényben előírt tartalmi feltételeit, különösen a 26–27. § szerinti érintettséget, a jogorvoslat kimerítését, valamint a 29–31. § szerinti feltételeket.
    [6] Az Abtv. 27. §-ában meghatározott egyedi ügyben való érintettség megállapítható: az indítványozó a peres eljárás felperese volt. A Kúria támadott ítélete felülvizsgálati eljárásban, az ügy érdemében hozott, és az eljárást befejező ítélet, amely ellen további jogorvoslat nem áll rendelkezésre, ezért a panasz az Abtv. 27. § b) pontjában foglaltaknak is eleget tesz.
    [7] Az Abtv. 29. §-a szerint az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség, vagy alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdés esetén fogadja be. Ezzel kapcsolatban az Alkotmánybíróság a következőket állapította meg.
    [8] A tényállás feltárása, a bizonyítékok mérlegelése és ennek alapján a következtetések levonása a rendes bíróságok feladata, amely önmagában alkotmányossági kérdést nem vet fel. A Kúria ítéletében részletesen megindokolta (ítélet 8. oldal harmadik bekezdés), hogy milyen érvek alapján utasította el indítványozó csatlakozó felülvizsgálati kérelmének azon részét, melyben indítványozó sérelmezte, hogy a munkaügyi bíróság jogszabálysértően mellőzte szakértői vizsgálat elrendelését. Az indítványozó az Alkotmánybíróságtól ezen döntés felülvizsgálatát kéri.
    [9] Az Alkotmánybíróságnak az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés d) pontja alapján a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség kiküszöbölésére van hatásköre, ebbe azonban a bizonyítékok bírói mérlegelésének és a bírósági eljárás teljes egészének felülbírálata nem tartozik bele [3351/2012. (XII. 5.) AB végzés].
    [10] Az indítványozó sem a bíróság eljárásával, sem az ítélet érdemével kapcsolatosan nem állított olyan pontosan körülírt alaptörvény-ellenességet, amelyet alapvető alkotmányjogi jelentőségű kérdésként lehetne értékelni, vagy amely a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességet vetne fel.
    [11] Fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz alapján nem merül fel a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenesség, sem alapvető alkotmányjogi kérdés, így az alkotmányjogi panasz nem felel meg az Abtv. 29. §-ában írott feltételeknek, annak befogadására nincs lehetőség. Az Alkotmánybíróság ezért a kérelmet – az Abtv. 47. § (1) bekezdése és az 56. § (2)–(3) bekezdései, valamint az Ügyrend 5. § (1) és (2) bekezdései alapján eljárva – az Ügyrend 30. § (2) bekezdés a) pontja alapján – visszautasította.
        Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,
        tanácsvezető alkotmánybíró
        .
        Dr. Dienes-Oehm Egon s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Salamon László s. k.,
        előadó alkotmánybíró
        Dr. Lévay Miklós s. k.,
        alkotmánybíró

        Dr. Szalay Péter s. k.,
        alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        03/13/2013
        .
        Number of the Decision:
        .
        3119/2013. (VI. 4.)
        Date of the decision:
        .
        05/27/2013
        .
        .