English
Hungarian
Ügyszám:
.
728/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 55/1994. (XI. 10.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/296
.
A döntés kelte: Budapest, 11/08/1994
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

      Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
      utólagos vizsgálatára  irányuló indítvány  alapján -  Dr.
      Lábady Tamás,  Dr. Sólyom  László, Dr. Tersztyánszky Ödön
      és Dr.  Zlinszky János  különvéleményével  -  meghozta  a
      következő

                            határozatot :

      Az Alkotmánybíróság  a polgármesteri tisztség ellátásának
      egyes  kérdéseiről   szóló  1990.   évi  LXVII.   törvény
      módosításáról rendelkező  1994. évi  LVII. törvény 1. §-a
      alkotmányellenességének        megállapítására         és
      megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

      Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

        Az 1994.  évi LVII.  törvény 1.  §-a  úgy  módosította  a
        polgármesteri  tisztség   ellátásának  egyes  kérdéseiről
        szóló 1990.  évi LXVII. törvény 4. § (1) bekezdését, hogy
        azzal  megszüntette   a  polgármesteri   tisztség  és  az
        országgyűlési képviselői jogállás összeférhetetlenségét.
        E    törvényi     rendelkezés     alkotmányellenességének
        megállapítása iránt  több indítványt  nyújtottak  be,  az
        Alkotmánybíróság -  tárgyuk azonosságára tekintettel - az
        indítványokat egy eljárásban bírálta el.

        Indítványozók   álláspontja   szerint   az   országgyűlés
        képviselői     és      a      polgármesteri      tisztség
        összeférhetetlenségének megszüntetése  sérti az Alkotmány
        2. § (1) bekezdésében szabályozott jogállamiság elvét.

        Ezt az álláspontjukat két érvvel támasztják alá.

        Egyrészt sérti a hatalmi ágak elválasztásának alkotmányos
        elvét   az,    ha   köztisztviselők   -   államigazgatási
        feladatokat ellátó  személyek -  e  minőségük  megtartása
        mellett  a   törvényhozás  tagjaivá  válhatnak.  A  helyi
        önkormányzatok      polgármesterei       pedig      ilyen
        tisztségviselőknek  minősülnek,   ennek   bizonyítékaként
        idézik  az   Alkotmány  44/B.  §  (2)  bekezdését,  amely
        kimondja,   hogy    a   polgármesterek    államigazgatási
        feladatokat és hatásköröket is elláthatnak.

        Másrészt   az   indítványozók   álláspontja   szerint   a
        jogbiztonság  követelményét   is   sérti   az,   hogy   a
        választások    után     módosították     a     képviselői
        összeférhetetlenségi szabályokat.  Érvelésük lényege  az,
        hogy  a   vitatott  törvényi  rendelkezés  már  létrejött
        jogviszonyokba avatkozott  be, utólag  változtatta meg az
        országgyűlési    képviselővé    válás    szabályait    és
        feltételeit.  A   választópolgárok   abban   a   tudatban
        választottak   és    a    képviselőjelöltséget    vállaló
        polgármesterek   azzal    a   feltétellel   vállalták   a
        jelöltséget,  hogy   a   megválasztott   képviselőnek   a
        polgármesteri   tisztéről    le   kell   mondania.   Több
        polgármester azért  nem vállalta  a képviselőjelöltséget,
        mert nem kívánt lemondani polgármesteri tisztéről.

        Volt olyan indítványozó is, akinek álláspontja az, hogy a
        polgármesteri és  az országgyűlési  képviselői megbízatás
        összeférhetetlenségének megszüntetése  az Alkotmány 20. §
        (5)   bekezdésébe    ütközik,   amely   megtiltja,   hogy
        közigazgatási   tisztségviselő    eredeti    tisztségének
        megtartása mellett a törvényhozás tagja legyen.

                                   II.

        Az   Alkotmánybíróság    eljárása   során   a   következő
        rendelkezéseket vette figyelembe :

        1. A  képviselői összeférhetetlenség  alapvető szabályait
        az Alkotmány 20. § (5) bekezdése tartalmazza. E szerint :
        "A   képviselő   nem   lehet   köztársasági   elnök,   az
        Alkotmánybíróság    tagja,    az    állampolgári    jogok
        országgyűlési biztosa,  az  Állami  Számvevőszék  elnöke,
        alelnöke és  számvevője,  bíró,  ügyész,  államigazgatási
        szerv  dolgozója  -  a  kormány  tagjai  és  a  politikai
        államtitkárok kivételével  -, továbbá a fegyveres erők, a
        rendőrség és  a rendészeti  szervek  hivatásos  állományú
        tagja. "

        Az  idézett   (5)  bekezdés   nem  tekinti  lezártnak  az
        összeférhetetlenségi helyzetek  meghatározását, hiszen  a
        következő    mondattal     zárul    :     "Törvény     az
        összeférhetetlenség egyéb eseteit is megállapíthatja. "

        2.  A   fenti  alkotmányi  felhatalmazás  alapján  tovább
        bővítette  az   összeférhetetlenség  körét  a  képviselők
        jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 6. §-a :

             "A  képviselő   -  az   Alkotmány  20.   §-ának  (5)
        bekezdésében foglalt eseteken túlmenően - nem lehet :
             a ) alkalmazottja  az országgyűlés,  a  köztársasági
        elnök, az  Alkotmánybíróság, az  Állami Számvevőszék,  az
        állampolgári  jogok,   valamint  a   nemzeti  és  etnikai
        kisebbségi   jogok    országgyűlési   biztosa    hivatali
        szervezetének;
             b ) a  Magyar Nemzeti  Bank elnöke, elnökhelyettese,
        igazgatója;
             c ) az  Állami Vagyonügynökség  ügyvezető igazgatója
        és igazgató tanácsának tagja;
             d ) az  Állami Vagyonkezelő  Részvénytársaság vezető
        tisztségviselője, igazgatósági  és  felügyelő  bizottsági
        tagja. "

        3. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről
        szóló  1990.   évi  LXVII.   törvény  4.   §  részletesen
        szabályozza, hogy  a városok  és községek  polgármesterei
        milyen tisztségeket  nem tölthetnek  be. Ezek  sorában az
        (1)   bekezdés   a )   pontjának   utolsó   fordulata   -
        tulajdonképpen az Alkotmány 20. § (5) bekezdésében kapott
        felhatalmazás alapján - kimondja, hogy a polgármester nem
        lehet országgyűlési képviselő.

        4.  Az  indítványozók  által  támadott  1994.  évi  LVII.
        törvény  a   polgármesteri  tisztség   ellátásának  egyes
        kérdéseiről szóló  fent idézett törvényt módosította úgy,
        hogy eltörölte  a 4. § (1) bekezdése utolsó fordulatát és
        ezzel  megszüntette   a  polgármesteri   tisztség  és  az
        országgyűlési képviselői tisztség összeférhetetlenségét.

        5. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről
        és az  önkormányzati  képviselők  tiszteletdíjáról  szóló
        1994.  évi   LXIV.  törvény   19.  §-a   az   1994.   évi
        önkormányzati választások napjától hatályon kívül helyezi
        az 1990.  évi LXVII.  törvényt. A helyi önkormányzatokról
        szóló 1990.  évi LXV.  törvényt módosító 1994. évi LXIII.
        törvény  20.   §-a   új   szabályokat   állapít   meg   a
        polgármesteri összeférhetetlenségre vonatkozóan, s ezeket
        33/A. és  33/B. §  alatt a  helyi önkormányzatokról szóló
        törvénybe építette  be. Ezek  az új  összeférhetetlenségi
        szabályok -  amelyek az 1994. évi önkormányzati választás
        napján lépnek  hatályba - az indítványozók által vitatott
        törvényi   rendelkezéshez    hasonlóan,    szintén    nem
        rendelkeznek a polgármesteri tisztség és az országgyűlési
        képviselői megbízatás összeférhetetlenségéről.

        6. A  polgármesteri tisztség  és  a  képviselői  mandátum
        összeférhetetlenségét az Alkotmánybíróság az 1359/B/1990.
        AB határozatában  ( ABH 1991. 580. ) már vizsgálta. Akkor
        azt állapította  meg, hogy az 1990. évi LXVII. törvény 4.
        § (1)  bekezdés a ) pontjának utolsó fordulata, amely ezt
        az   összeférhetetlenségi    okot   megállapította,   nem
        ellentétes az  Alkotmány 20.  § (5)  és (6)  bekezdésében
        foglaltakkal.  A  határozatban  az  Alkotmánybíróság  nem
        kívánt  abban   a  kérdésben   állást  foglalni,  hogy  a
        polgármesteri   és   a   képviselői   összeférhetetlenség
        kimondása-e az  egyedül alkotmányos  megoldás,  vagy  más
        alkotmányos  megoldás   is  lehetséges.   Döntését   arra
        alapította,  hogy   a  polgármesteri   és  a   képviselői
        megbízatás összeférhetetlenségének kimondása az Alkotmány
        20. §  (5) bekezdésében foglalt felhatalmazáson alapul és
        az  Alkotmány   20.  §   (5)  bekezdésében  meghatározott
        összeférhetetlenségi      okokban      is      kifejeződő
        hatalommegosztás   elvének    következetesebb    érvényre
        juttatása    alkotmányosan     indokolja    egy     ilyen
        összeférhetetlenségi    ok    kimondását.    Indoklásában
        rámutatott  arra  is,  hogy  a  hatalommegosztás  elvéből
        kiindulva    az    összeférhetetlenség    szabályozásának
        különböző megoldásai lehetségesek.

                                  III.

        Eljárása   során   az   Alkotmánybíróság   elsőként   azt
        vizsgálta, hogy  a hatalommegosztás  alkotmányos  elvéből
        következik-e a  polgármesteri és  a  képviselői  jogállás
        összeférhetetlensége.

        A képviselők  modern, un. hivatali összeférhetetlensége a
        XVIII-XIX. században  alakult ki.  Célja az  volt, hogy a
        törvényhozó  hatalmat   gyakorló  képviseleti  szervekből
        zárja ki  az állam  végrehajtó,  illetve  bírói  hatalmát
        gyakorló személyeket.  A  képviselői  összeférhetetlenség
        szabályai  azonban  történetileg  tovább  szélesedtek  és
        egyes esetekben  egyre kevésbé voltak összekapcsolhatók a
        hatalom megosztásának elvével. Különösen vonatkozik ez az
        un. gazdasági  összeférhetetlenségre, ahol  a  képviselőt
        eltiltják meghatározott  vállalkozói magatartástól,  vagy
        megtiltják,  hogy  részvénytársaságok  igazgatótanácsának
        tagjává váljon. Magával a hivatali összeférhetetlenséggel
        semmiféle kapcsolatban  nincsenek pl.  : azok  - az egyes
        országokban ismert  - szabályok, amelyek megtiltják, hogy
        képviselők   képviselői   befolyásukat   anyagi   előnyök
        szerzésére használják  fel, s  amennyiben ez bizonyítható
        úgy a parlament a képviselőtől a mandátumot megvonhatja.

        A képviselői összeférhetetlenségnek a hatalommegosztással
        össze nem  függő alakzatait találhatjuk meg a már idézett
        1990. évi LV. törvény rendelkezései között is. Még inkább
        ebbe  az   irányba  mutatnak  azok  a  viták,  amelyek  a
        képviselőknek  a   gazdasági  életbe   játszott  szerepét
        kívánják korlátozni.

        A képviselői összeférhetetlenség tehát a hatalommegosztás
        elvén túlmenő  követelményeket is szolgál. Miután azonban
        az indítványozók  erre alapozzák  az  alkotmányellenesség
        bizonyítását,  az  Alkotmánybíróság  is  ebben  a  körben
        folytatta le vizsgálatát.

        Az kétségtelen,  hogy a  képviselői összeférhetetlenség a
        hatalommegosztás elvéhez  is  tapad.  Magából  az  elvből
        bizonyos elvi  követelmények kétségtelenül  kiolvashatók,
        de az elv követéséből önmagában nem vezethetők le konkrét
        jogi szabályok.

        Ennek bizonyítékául  már az  idézett 1359/B/1990.  sz. AB
        határozat is  megállapította, hogy az elvből országonként
        különböző megoldások születtek. Országonként pl. lényeges
        eltérés  van   abban,  hogy  az  összeférhetetlenséget  a
        jelölés korlátjaként  fogják-e fel,  vagy csak  - mint ma
        Magyarországon -  az összeférhetetlenség  létrejötte után
        annak megszüntetését  teszik kötelezővé.  Ismeretes olyan
        megoldás  is,   hogy  a   képviselői  összeférhetetlenség
        elkerülése  érdekében  az  állami  tisztségviselő  már  a
        jelöltség elfogadásával  egy időben köteles lemondani, és
        ezzel az  összeférhetetlenségi helyzetet  létre sem lehet
        hozni.  Ilyen  szabályozás  született  Németország  egyes
        tartományaiban.  Ismert   az  a   megoldás  is,  hogy  az
        összeférhetetlenségi  helyzet   létrejöttével  valamelyik
        tisztség automatikusan megszűnik.

        A hatalommegosztás elvén álló országok között különbségek
        vannak    annak     meghatározásában    is,    hogy    az
        összeférhetetlenség    mely     állami    tisztségviselők
        tekintetében   áll   fenn.   Így   pl.   Franciaországban
        összeférhetetlennek nyilvánítják  a képviselői tisztséget
        és a  miniszteri  jogállást  is.  Érdekessége  a  francia
        megoldásnak, hogy  miniszterré csak parlamenti képviselőt
        lehet   megválasztani,   de   a   képviselő   miniszterré
        választása  után   mandátumáról  le   kell   mondjon.   A
        mandátumról való  lemondás következménye,  hogy az illető
        választókerületben új  választást kell  kiírni. A francia
        megoldás megengedi  egyes  polgármestereknek  képviselővé
        történő  választását.  1958-at  követően  ez  általánosan
        megengedett  volt,   egy   módosítás   következtében   új
        szabályok keletkeztek.  E szerint  20 ezer lakoson felüli
        települések polgármesterei nem lehetnek képviselők, az ez
        alattiak viszont képviselővé választhatók.

        Magyarországon az  Alkotmány  nem  tekinti  a  képviselői
        jogállással összeférhetetlennek  sem a  miniszteri, sem a
        politikai államtitkári  funkció gyakorlását. Az Alkotmány
        elfogadása  előtt  az  összeférhetetlenségi  törvények  a
        képviselői minőséggel  összeférhetetlennek nyilvánítottak
        általában minden közszolgálati viszonyt, ezalól csak szűk
        körben -  pl. : a miniszterek, államtitkárok, a különböző
        tanácsok,   bizottságok    tagjai,   vagy    az   1946-os
        összeférhetetlenségi      törvényben      a      fővárosi
        polgármesterek,  alpolgármesterek   esetén   -   engedtek
        kivételt.  Emellett   a  választójogi  törvények  passzív
        választójogi  korlátot   is  állítottak   azzal,  hogy  a
        főpolgármester, az  alispán és  más önkormányzati vezetők
        nem    nem     indulhattak     jelöltként     abban     a
        választókerületben,  amelyre   működésük  egészben,  vagy
        részben    kiterjedt.     Ezek    a    szabályok    olyan
        összeférhetetlenségi szabályok voltak, amelyek a hivatali
        hatalommal való  visszaélés elkerülését, és nem a hatalom
        megosztását szolgálták.

        Mindezek    alapján     a    hatalommegosztás    és    az
        összeférhetetlenségi szabályok viszonyával kapcsolatban a
        következők állapíthatók meg :

        1.  Abból   a  tényből,   hogy  a   magyar  alkotmány   a
        hatalommegosztás elvén  nyugszik  nem  lehet  közvetlenül
        kötelező összeférhetetlenségi  szabályokat  levezetni.  A
        hatalommegosztás elvét  történetileg és  országonként  is
        eltérő     alkotmányos     intézményrendszer     hivatott
        érvényesíteni.  A   hatalommegosztás  elvének   a  magyar
        államszervezetben  érvényesülő   intézményi  és  garancia
        rendszerét   az    Alkotmány   tartalmazza.    Ennek    a
        garanciarendszernek  a  részét  képezi  többek  között  a
        képviselői  összeférhetetlenség  alkotmányi  szabályozása
        is. Az  Alkotmány nem  elvek kimondásával  ad keretet  az
        összeférhetetlenség  jogi   szabályozásának,  hanem  maga
        tételesen    szabályozza     a    képviselők     hivatali
        összeférhetetlenségét. A 20. § (5) bekezdése meghatározza
        a képviselői  összeférhetetlenség azon eseteit, amelyek a
        hatalommegosztás elvének érvényre-juttatása szempontjából
        alapvetőek és  amelyeket a  hatalommegosztás érdekében az
        Alkotmány  alkotmányos   védelemben  kívánt  részesíteni.
        Egyúttal az  Alkotmány felhatalmazást ad a törvényhozónak
        arra, hogy  a képviselői  összeférhetetlenségnek  további
        eseteit  állapítsa   meg.  E   felhatalmazás  alapján   a
        törvényhozó széles  döntési önállósággal  rendelkezik  az
        összeférhetetlenség    szabályozásában.     E     döntési
        szabadságának alkotmányos  korlátait az  jelenti, hogy az
        Alkotmányban szabályozott  összeférhetetlenségi okot  nem
        szüntethet   meg,    nem    korlátozhat,    és    további
        összeférhetetlenségi okok  megállapítása  során  alapvető
        jogot alkotmányos  indok  nélkül  nem  korlátozhat.  Ezen
        korlátok között  nincs alkotmányos  akadálya annak,  hogy
        törvény  az   Alkotmányban  szabályozottakon   túl  újabb
        összeférhetetlenségi okokat  állapítson meg  és az  ilyen
        törvényben  szabályozott  összeférhetetlenségi  okokat  a
        törvényhozó megszüntesse.

        2. Az  Alkotmány e felhatalmazása alapján, a polgármester
        jogi   helyzetét    rendező   törvény   nyilvánította   a
        polgármesteri   tisztséget    a   képviselői   minőséggel
        összeférhetetlennek.    Bár     az    összeférhetetlenség
        kimondásának  kétségtelenül  a  hatalommegosztás  elvének
        következetesebb érvényre-juttatása  volt a  rendeltetése,
        de -  önmagában e  rendeltetése  miatt  -  mivel  nem  az
        Alkotmány    állapította     meg,    nem    tartozik    a
        hatalommegosztás alkotmányi garanciarendszeréhez.

        3.    Mindezek    alapján    megállapítható,    hogy    a
        hatalommegosztás alkotmányos elvéből nem következik sem a
        két    tisztség     összeférhetetlenné    nyilvánításának
        alkotmányellenessége, de  az sem,  hogy  alkotmányellenes
        lenne    az,    ha    e    vonatkozásban    törvény    az
        összeférhetetlenséget nem állapítja meg.

                                   IV.

        Az  indítványok  alapján  alkotmányossági  kérdésként  az
        Alkotmánybíróság    vizsgálta    azt    is,    hogy    az
        összeférhetetlenség megszüntetésével  a  törvényhozó  nem
        szűkítette  az   Alkotmány   20.   §   (5)   bekezdésében
        meghatározott összeférhetetlenség  körét. Azaz,  a  helyi
        önkormányzat  polgármestere,   azon  oknál   fogva,  hogy
        államigazgatási jogkörökkel is rendelkezik, nem tartozik-
        e abba  az  Alkotmány  által  az  "államigazgatási  szerv
        dolgozója"  elnevezéssel  meghatározott  hivatali  körbe,
        amelyet    az     Alkotmány    képviselői     jogállással
        összeférhetetlennek  nyilvánít.   Az  1990.   évi  LXVII.
        törvény   képviselői    összeférhetetlenségre   vonatkozó
        szabálya  egyszerűen   csak  az   Alkotmány  20.   §  (5)
        bekezdésében   foglalt    összeférhetetlenségi    szabály
        értelmezésének volt-e  tekinthető, vagy  ahhoz képest - a
        20. §  (5) bekezdés  utolsó  fordulatának  felhatalmazása
        alapján - új összeférhetetlenségi okot állapított meg.

        A     polgármesteri      és      képviselői      jogállás
        összeférhetetlenségének   kérdésében    hozott    korábbi
        határozatában ( 1359/B/1990.  AB hat.  ABH 1991, 580 ) az
        Alkotmánybíróság csupán  az Alkotmány 20. § (5) bekezdése
        alapján      vizsgálta       az       összeférhetetlenség
        alkotmányosságát, anélkül,  hogy a polgármesteri jogállás
        jellegét az  Alkotmány IX.  fejezetének tükrében elemezte
        volna. Az  Alkotmánybíróság akkor  nem vizsgálta az éppen
        kibontakozó   önkormányzati    autonómiából,   annak   az
        önkormányzat  tisztségviselőinek   jogállására  gyakorolt
        hatásából  folyó   összeférhetetlenségi  problémákat.   A
        határozat indoklásában  nem  tisztázta  egyértelműen  azt
        sem,  hogy  a  polgármester  mennyiben  sorolható  be  az
        Alkotmány  20.   §  (5)   bekezdése  által  a  képviselői
        megbízatással       összeférhetetlennek        minősített
        "államigazgatási  szerv  dolgozója"  fogalomkörbe,  ennek
        eredményeként az indoklás erre vonatkozó két mondata több
        egymástól   eltérő   értelmezésre   is   módot   ad.   Az
        indítványozók által  felvetett  alkotmányossági  probléma
        most szükségessé teszi ennek vizsgálatát is.

        Önmagában   az,    hogy   jogszabály   valamely   szervet
        államigazgatási hatáskör  gyakorlására  jogosít  fel  nem
        változtatja meg  a  szerv  a  jogállását,  nem  teszi  az
        államigazgatási    szervnek    nem    minősülő    szervet
        államigazgatási   szervvé    és   a    szerv    dolgozóit
        "államigazgatási szerv  dolgozójává". Az  államigazgatási
        eljárás  általános   szabályairól  szóló  1957.  évi  IV.
        törvény  3.   §  (2)   bekezdése   is   tartalmaz   ilyen
        felhatalmazást.  E   szerint  :   "Törvény,  törvényerejű
        rendelet vagy  kormányrendelet az államigazgatási szerven
        kívül  államigazgatási  ügy  intézésére  más  szervet  is
        feljogosíthat. ..  "  Attól,  hogy  meghatározott  körben
        államigazgatási ügyek  intézésére felhatalmazást  kapott,
        az  ilyen   felhatalmazással  rendelkező   intézet   vagy
        köztestület nem válik államigazgatási szervvé.

        Az  Alkotmány  azzal,  hogy  IX.  fejezetében  oly  módon
        szabályozza a  helyi önkormányzatok  jogállását, hogy  az
        önkormányzati autonómiát alkotmányos védelemben részesíti
        a Kormánnyal  és az  államigazgatási szervekkel  szemben,
        kiemeli  a   helyi   önkormányzatot   az   államigazgatás
        hierarchikus   szervezetrendszeréből,    elválasztja   az
        önkormányzatokat az államigazgatás szervezetétől. A helyi
        önkormányzást nem  tekinti  az  államigazgatás  részének,
        kizárja azt,  hogy a  Kormány a  40. §-ban  meghatározott
        jogait a  helyi  önkormányzatok  irányába  gyakorolja.  A
        helyi önkormányzatok  és az  államigazgatás  elválasztása
        tükröződik   a   polgármester   jogállásának   alkotmányi
        szabályozásában is.

        Az  a   tény,  hogy   az  Alkotmány   elfogadása  után  a
        törvényalkotó szükségesnek  ítélte a  képviselői jogállás
        és  a   polgármesteri  tisztség   összeférhetetlenségének
        kimondását  arra   utal,  hogy   a  törvényalkotó   -  az
        önkormányzatok  létrejöttét   követően  -   az  Alkotmány
        eredeti    szabályai    alapján    már    nem    tartotta
        összeférhetetlennek a  két tisztséget.  Az  önkormányzati
        struktúra  elfogadása  alapvetően  változtatott  a  helyi
        népképviseleti testületek  tisztségviselőinek jogállásán.

        A polgármester az Alkotmány 44/B. § (1) bekezdése alapján
        a  helyi   képviselő-testület  elnöke,   az  önkormányzat
        tisztségviselője. Ezen nem változtat az Alkotmány 44/B. §
        (2) bekezdése  sem.  Melyszerint  :  "A  polgármester  az
        önkormányzati feladatain  kívül  törvény,  vagy  törvényi
        felhatalmazáson    alapuló     kormányrendelet    alapján
        kivételesen államigazgatási  feladatokat és  hatásköröket
        is elláthat.  " Ez  az alkotmányi szabály a polgármestert
        nem teszi  - az  Alkotmány által a képviselői jogállással
        összeférhetetlenné nyilvánított  - "államigazgatási szerv
        dolgozójává",  hanem   fordítva.   Azért   az   Alkotmány
        fogalmazza   meg    ezt   a   felhatalmazást,   mert   az
        önkormányzatok   és    az   államigazgatás   elválasztása
        következtében, alkotmányi  felhatalmazás szükséges ahhoz,
        hogy a polgármesterre - a Kormányhoz az államigazgatáshoz
        képest Alkotmány  által védett  autonómiával rendelkező -
        önkormányzat tisztségviselőjére  államigazgatási jogkörök
        telepíthetők  legyenek.   A  polgármester   tisztsége  az
        önkormányzathoz, az  önkormányzati feladatok  ellátásához
        tapad,  államigazgatási   feladatokat  csak  kivételesen,
        törvényben   vagy    törvényi    felhatalmazás    alapján
        kormányrendeletben kaphat.  A polgármesterre  a Kormány a
        saját elhatározásából  államigazgatási  hatásköröket  nem
        ruházhat át.

        A   polgármester    -   bár    tisztsége    kétségtelenül
        közszolgálati   jellegű    -   nem    köztisztviselő.   A
        köztisztviselők  jogállásáról  szóló  törvény  1.  §  (3)
        bekezdésében meghatározza  a köztisztviselő  fogalmát,  s
        ebben nem  minősíti a helyi önkormányzatok polgármesterét
        köztisztviselőnek.  A   polgármesteri  tisztségről  külön
        törvény,  a   polgármesteri  tisztség  ellátásának  egyes
        kérdéseiről szóló  1990. évi  LXVII. törvény rendelkezik,
        amelynek alapján  jogállása lényeges  vonásaiban tér el a
        köztisztviselőkétől    ( pl.    határozott    időtartamra
        választják, munkaviszonya  felmentéssel  nem  szüntethető
        meg, eltérő  összeférhetetlenségi  szabályok  vonatkoznak
        rá, így  vezető párttisztséget is betölthet, díjazása nem
        illeszkedik a  köztisztviselői illetményrendszerbe,  stb.
        ) . A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII.
        törvény  rendelkezései   csak  e   külön  törvényben  nem
        szabályozott  munkajogi   kérdésekben  alkalmazandók   rá
        nézve.  Még   egyértelműbbé  vált   a  polgármesteri   és
        köztisztviselői jogállás különbözősége az 1994. évi LXIV.
        törvény elfogadása  után. Az új szabályozás polgármesteri
        foglalkoztatási   jogviszonynak    nevezi   és    sajátos
        közszolgálati  jogviszonynak   minősíti  a   polgármester
        megválasztásával a  képviselő-testület és  a polgármester
        között létrejövő  jogviszonyt. A  13. §  (1) bekezdésében
        taxativ módon  sorolja fel a köztisztviselők jogállásáról
        szóló  törvénynek  azokat  a  rendelkezéseit,  amelyek  a
        polgármesteri     foglalkoztatási     jogviszonyra     is
        alkalmazandók.

        A helyi  önkormányzatok polgármesterei tehát az Alkotmány
        és külön  törvények alapján  sajátos, az  államigazgatási
        szervek dolgozóitól  eltérő jogállással  bírnak. Ezért  a
        polgármesteri   tisztség   és   a   képviselői   jogállás
        összeférhetetlenségének megszüntetése  nem eredményezi az
        Alkotmány   20.    §   (5)    bekezdésében   szabályozott
        összeférhetetlenségi okok szűkítését.

                                   V.

        Indítványozók arra  hivatkozással  is  kérik  a  vitatott
        törvényi       rendelkezés        alkotmányellenességének
        megállapítását, hogy  az sérti  az Alkotmány  2. §  -ában
        megfogalmazott     jogállamiság     elvéből     következő
        jogbiztonság követelményét.

        Érvelésük   szerint    a   törvényhozás   a   választások
        eredményeként az  akkor hatályos  jognak megfelelően  már
        kialakult jogi  helyzetet változtatott  meg.  A  vitatott
        törvényi rendelkezés  utólag módosította az országgyűlési
        képviselővé válás  szabályait és  feltételeit, aminek  az
        országgyűlési képviselői  választásokra  visszaható  jogi
        következményei is  vannak. Bár indítványozók kifejezetten
        nem   fogalmazzák    meg,   érvelésükből    arra    lehet
        következtetni,  hogy   álláspontjuk  szerint  a  vitatott
        szabály azért  sérti a jogbiztonság követelményét, mert a
        visszamenőleges hatállyal rendez társadalmi viszonyokat.

        Az Alkotmánybíróság  ezért  az  indítványok  alapján  azt
        vizsgálta,  hogy   a  visszaható   hatályú   törvényhozás
        tilalmába ütközik-e  az 1994.  évi LVII.  törvény 1.  §-a
        amiatt, hogy  a választásokat  követően szüntette  meg  a
        polgármesteri     és      a      képviselői      megbízás
        összeférhetetlenségét.

        Az Alkotmánybíróság  több  határozatában  foglalkozott  a
        jogbiztonság követelményének alkotmányossági kérdéseivel.
        Ennek    kapcsán     kifejtette,    hogy    a    jogállam
        nélkülözhetetlen eleme  a  jogbiztonság.  A  jogbiztonság
        követelménye  _   az  Alkotmánybíróság  értelmezésében  a
        jogalkotó kötelezettségévé teszi azt, hogy a jogszabályok
        világosak,   egyértelműek    és   működésüket    tekintve
        kiszámíthatóak, előreláthatóak  legyenek  a  jogszabályok
        címzettjei számára.  [ 9/1992. (I.  30)  AB  ( ABH  1992,
        59 ) ; 11/1992.  (III. 5.) AB ( ABH 1992, 77 ) ; 28/1993.
        (IV.  30.)   AB  ( ABH   1993,  220 )  határozatok ] .  A
        kiszámíthatóság  és  az  előreláthatóság  követelményéből
        vezette   le   a   visszamenőleges   hatályú   jogalkotás
        tilalmának alkotmányos  elvét. [  34/1991. (VI.  15.)  AB
        ( ABH 1991,  170 ) ; 11/1992.  (III. 5.)  AB ( ABH  1992,
        77 ) ; 25/1992. (IV. 30.) AB ( ABH 1992, 131 ) ; 28/1992.
        (IV. 30.)  AB ( ABH  1992, 155 ) ;  4/1992. (I.  28.)  AB
        ( ABH 1992, 332 ) határozatok ] .

        E  tárgyban   az  Alkotmánybíróság   mindenek  előtt  azt
        vizsgálta, hogy  a  vitatott  rendelkezésnek  vannak-e  a
        kihirdetését  és   a  hatályba   lépését  megelőző  időre
        visszaható jogkövetkezményei.

        A törvény 2. §-a úgy rendelkezik, hogy kihirdetése napján
        lép  hatályba.  Kihirdetése  a  Magyar  Közlönyben  1994.
        július 21-én  történt, ekkor  lépett hatályba,  ettől  az
        időponttól kellett  azt alkalmazni és ettől az időponttól
        helyezte    hatályon    kívül    a    megelőző    törvény
        összeférhetetlenséget   kimondó    szabályát.   A   norma
        címzettjei  a   korábbi  összeférhetetlenségi   ok  által
        érintett képviselők  és azok  a szervek  -  a  képviselő-
        testület és  a parlament  - amelyeknek  kötelessége  lett
        volna az  összeférhetetlenség megszüntetése,  a  vitatott
        szabály az ő magatartásukat, jogaikat, kötelezettségeiket
        érintette.   Felmentette   a   képviselőt   az   alól   a
        kötelezettsége alól,  hogy az  előírt törvényi  határidőn
        belül valamelyik tisztségéről lemondjon és megszüntette a
        parlamentnek és a képviselő-testületnek azt a jogát, hogy
        az összeférhetetlenség  kimondásával a  képviselői vagy a
        polgármesteri megbízást megszüntesse.

        A vitatott  törvényi rendelkezés  a képviselők számára az
        összeférhetetlenség   megszüntetésére   előírt   törvényi
        határidő lejárta  előtt keletkezett,  jogi  hatása  tehát
        abban áll,  hogy a  parlament, vagy  a képviselő-testület
        többé nem  jogosult az összeférhetetlenség kimondására és
        ezzel  a   megbízatás  megszüntetésére.   A   törvény   a
        hatálybalépését  megelőző   időre  a   címzettekre  nézve
        magatartási  szabályt,   jogokat,  kötelezettségeket  nem
        állapít meg.

        Nem helytálló indítványozóknak az az álláspontja, hogy az
        összeférhetetlenségi ok megszüntetésének az országgyűlési
        választásokra  visszanyúló  jogi  következményei  vannak.
        Mivel  a   polgármesteri  és   a  képviselői   megbízatás
        összeférhetetlenségét   nem    a   passzív    választójog
        korlátozásaként  szabályozta  a  törvény,  a  választások
        időpontjában fennálló összeférhetetlenségi ok nem képezte
        jogi     akadályát     annak,     hogy     polgármesterek
        képviselőjelöltként  induljanak   a  választáson   és   a
        választások  eredményeként   képviselővé   váljanak.   Az
        összeférhetetlenségi ok  megszüntetése nem  jelentette  a
        képviselővé  válás   szabályainak,   feltételrendszerének
        megváltoztatását.

        A vitatott  törvényi rendelkezésnek tehát visszamenőleges
        jogi hatály nem tulajdonítható.

        Az  kétségtelen,   hogy  a   választás  időpontjában   az
        eljárásban  résztvevők   a  hatályos  jog,  konkrétan  az
        összeférhetetlenség fennállásából  indulhattak  csak  ki,
        még akkor  is, ha  egyes politikai pártok már a választás
        előtt programjukban megfogalmazták az összeférhetetlenség
        megszüntetésének  igényét.   Az  összeférhetetlenség   ok
        fennállása befolyásolta őket döntéseik meghozatalában. Ez
        az  érv  azonban  megfogalmazható  minden,  a  képviselők
        jogállását  érintő   jogszabályi  rendelkezés  parlamenti
        cikluson belüli módosítása esetén.

        Önmagában az,  hogy az  állampolgárok másként cselekedtek
        volna, ha előre láthatták volna a jogszabály módosítását,
        nem ad  módot a jogbiztonság címén az alkotmányellenesség
        megállapítására.   A    visszaható   hatályú   jogalkotás
        tilalmának ilyen kiterjesztő értelmezése alkotmányjogilag
        indokolhatatlan.

        Mind  a  társadalom,  mind  a  tudomány  oldaláról  egyre
        szélesebb körben fogalmazódik meg a stabilabb jogalkotás,
        a jog  hosszútávú kiszámíthatóságának  az igénye,  az  az
        igény, hogy  különösen a polgárok gazdasági magatartását,
        alapvető jogait  szabályozó, kötelezettséget megállapító,
        jogot korlátozó  szabályok  hosszabb  távra  tekintve  is
        előreláthatók  legyenek.  Vannak  törekvések  arra,  hogy
        egyes  jogszabályok   módosításának  lehetőségét   időben
        korlátozni kellene. Ennek jogi garanciáit a jogalkotásnak
        kell  kimunkálnia.   Az  Alkotmánybíróságnak  erre  nincs
        felhatalmazása.

        Az  Alkotmánybíróság   e  határozatában   csak  abban   a
        kérdésben döntött,  hogy az 1994. évi LVII. törvény 1. §-
        a, amely  megszüntette a  polgármesteri és  a  képviselői
        megbízás összeférhetetlenségét, nem ellentétes a hatályos
        Alkotmánnyal.  Ez   nem  jelenti  azt,  hogy  a  hatályos
        törvényi  szabályozás   lenne  a   polgármesteri   és   a
        képviselői megbízás  viszonyának rendezésére  az  egyedül
        alkotmányos megoldás.  Mivel arra  nincs  felhatalmazása,
        nem   vizsgálta    a   vitatott   rendelkezés   politikai
        indokoltságát, s  nem kívánt  állást foglalni  abban sem,
        hogy  a   kérdés   rendezésének   milyen   más   egyaránt
        alkotmányos megoldásai lehetségesek.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal        Dr. Kilényi Géza
                    alkotmánybíró           alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                                alkotmánybíró

                              Dr. Schmidt Péter
                            előadó alkotmánybíró

               Dr. Szabó András         Dr. Tersztyánszky Ödön
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró

                 Dr. Vörös Imre          Dr. Zlinszky János
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró
          Dr. Lábady Tamás alkotmánybíró
          Dr. Sólyom László alkotmánybíró
          Dr. Tersztyánszky Ödön alkotmánybíró és
          Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye

                                       I.
             Az Alkotmánybíróság 1991-ben három - egymásra építkező
          - határozatában  is foglalkozott  az  összeférhetetlenség
          alkotmányos  kérdésével,  éspedig  az  1158/B/1990/7.  AB
          ( ABH 1991,  547.), az 1359/B/1990. AB ( ABH 1991, 580. )
          és   a  785/B/1991/3.   AB  ( ABH  1991,  638.  )   számú
          határozatokban.     Ezeket     a     határozatokat     az
          Alkotmánybíróság  a  "precedens  jog"  szabályai  szerint
          építette fel, időben későbbi határozataiban hivatkozott a
          korábbi döntésben elfoglalt álláspontjára.

             Az idézett döntésekből leginkább releváns 1359/B/1990.
          AB  ( ABH   1991,  593.  )  határozatnak  a  mostani  ügy
          szempontjából két fontos megállapítása van.

             Az egyik  : "Az  a tény,  hogy a  Kormány tagjai  és a
          politikai államtitkárok  esetében az  Alkotmány  kivételt
          tesz    az     államigazgatási    dolgozókra    vonatkozó
          összeférhetetlenségi szabály  alól,  nem  vezethet  olyan
          következtetésre, hogy ez a kivétel a polgármestert is meg
          kell, hogy illesse. "

             Ennek   a    megállapításnak    kétségkívül    az    a
          gondolattartalma, hogy a polgármesteri tisztség nem képez
          kivételt az  Alkotmánynak az  államigazgatási  dolgozókra
          vonatkozó összeférhetetlenségi szabálya alól.

             Ez  a   következtetés  nemcsak   a  szöveg   nyelvtani
          értelméből, de  a további  mondatfűzések  logikájából  is
          következik. Az  indokolás ugyanis  úgy folytatódik,  hogy
          "Egyrészt a  kivételt mindig  szorosan  kell  értelmezni,
          másrészt azt  is figyelembe kell venni, hogy az Alkotmány
          itt közjogi hagyományaink figyelembe vételével szabályoz.

          "  A   határozat  indokolásából   egyértelmű,   hogy   az
          Alkotmánybíróság szerint  a polgármesteri  tisztség és az
          országgyűlési  képviselői  mandátum  összeférhetetlensége
          azért  nem  áll  ellentétben  az  Alkotmánnyal,  mert  az
          Alkotmány  20.   §   (5)   bekezdésében   a   képviselőre
          meghatározott    összeférhetetlenségi     ok     -     az
          "államigazgatási szerv  dolgozója" -  a polgármesterre is
          kiterjed.  ( Csak   a  Kormány   tagja  és   a  politikai
          államtitkár  képez   kivételt  az   Alkotmány  kifejezett
          szabályánál fogva. ) Ez egyben azt is jelenti, hogy ez az
          összeférhetetlenség az  Alkotmány szövegén alapul, és nem
          az   Alkotmány    felhatalmazása    alapján    törvényben
          megállapított "egyéb" eset.

             Még inkább  következik ez  az álláspont  a hivatkozott
          határozat  másik   fontos  tételéből   :  "Az   előzőkben
          ismertetett elvet is figyelembe véve, az Alkotmánybíróság
          megállapítja :  a Pt. vitatott rendelkezése nem tartalmaz
          új szabályt,  csupán az  Alkotmány 20.  § (5)  bekezdését
          alkalmazza.  "   ( ABH  1991,   583.  )   E   szerint   a
          polgármesterek képviselői  összeférhetetlenségét  kimondó
          törvényi rendelkezés  közvetlenül az Alkotmány szövegéből
          vezethető le.

             Az idézett  határozatban csupán azt kellett eldönteni,
          hogy  az   összeférhetetlenség  kimondása  a  Pt-ben  nem
          alkotmányellenes-e. Ehhez elegendő volt az indokolásban a
          polgármesteri jogállásnak csak arra a részére hivatkozni,
          hogy  az  Alkotmány  44/A.  §  (2)  bekezdése  szerint  a
          polgármester államigazgatási  feladatokat és hatásköröket
          is elláthat.

             E vonatkozásban  nem hagyható  figyelmen kívül, hogy a
          testület idézett  korábbi álláspontjának a kiindulópontja
          a határozat  szerint ( ABH  1991, 582. ) az volt, amelyet
          az  Alkotmány   hatályos  szövegének  a  határozatban  is
          idézett  indokolása   szerint   "az   államhatalmi   ágak
          megosztásának   elve    alapján   azok    a    tisztségek
          összeférhetetlenek a  képviselői  megbízatással,  amelyek
          valamelyik másik  hatalmi ág működésével kapcsolatosak. "

          Az Alkotmánybíróság  ebből a gondolatból kiindulva jutott
          arra a  következtetésre,  hogy  az  Alkotmány  szerint  a
          polgármesteri     tisztség      és     a     képviselőség
          összeférhetetlen. E  vonatkozásban nem hagyható figyelmen
          kívül a  másik két  határozat egy-egy  - egymásra épülő -
          megállapítása  sem.  Eszerint  ( ABH  1991,  549.  )  "Az
          összeférhetetlenség    intézményének    egyik    alapvető
          rendeltetése a  hatalom  megosztásának,  az  államhatalmi
          ágak elválasztásának  a biztosítása.  A hivatali, illetve
          foglalkozási összeférhetetlenség  elrendelése  irányulhat
          az  eltérő,   esetleg  egymással   hierarchikus,  illetve
          felügyeleti, ellenőrzési viszonyban álló hatalmi pozíciók
          egybeesése  ellen,   az   elfogultság   és   a   személyi
          érdekeltség       visszaélésszerű        érvényesülésének
          megelőzésére. " Ezt az álláspontot azután a 785/B/1991/3.
          AB határozat  ( ABH 1991,  640. )  megismétli, és  -  más
          összefüggésben  ugyan,   de   -   hozzáteszi,   hogy   az
          összeférhetetlenség "a polgármester önállóságát, valamint
          azt hivatott  biztosítani, hogy megóvja a polgármestert a
          hatalmi   pozíciók    halmozásától,    az    illetéktelen
          befolyástól. "

                                      II.

             A jelen  ügyben azt  a  kérdést  kellett  eldönteni  :
          alkotmányos-e   a    polgármesterség   és    képviselőség
          összeférhetetlenségét kimondó szabályozás törvényben való
          feloldása, vagy  ezt az  összeférhetetlenségi szabályt az
          Alkotmány nem csupán megengedi, hanem meg is követeli.

             E kérdés vizsgálatához egyrészt azt kellett tisztázni,
          kiket akart  az alkotmányozó  összeférhetetlenség címén a
          képviselőségtől  távol   tartani.  Másrészt  nem  elég  a
          polgármesteri tisztség  csupán egyik jellemző vonásának -
          az államigazgatási  hatásköröknek -  vizsgálata, hanem  a
          polgármester jogállásának egészét kell elemezni.

             a) Az 1989. évi alkotmánymódosítás törvényjavaslatának
          indokolása szerint  "azok a tisztségek összeférhetetlenek
          a képviselői megbízással, amelyek valamely más hatalmi ág
          működésével  kapcsolatosak".   Az  Alkotmány  20.  §-ában
          szereplő felsorolásból  azonban nyilvánvaló, hogy itt nem
          a klasszikus  hatalmi ágak  megosztása szerint  alakul az
          összeférhetetlenség; hiszen  akkor nem  lehetne "e  ( más
          hatalmi   ággal    kapcsolatos )   tisztségek   közül   a
          Javaslatnak külön is felsorolnia" a köztársasági elnököt,
          az  AB  tagjait,  az  ÁSZ  vezetőit,  az  ombudsmant,  az
          ügyészt. Ezeknek  ugyanis - ha egyáltalán van más hatalmi
          ággal kapcsolatuk  -, akkor éppen az Országgyűléssel van.

          Vagyis - a kormányzaton és a bíróságokon kívül - az olyan
          alkotmányos     intézményekben     való     tagság     is
          összeférhetetlenségi ok,  amelynek lényegéhez tartozik az
          Országgyűléssel  szembeni  autonómia.  ( A  kapcsolat  az
          Országgyűlés  általi   választásra,  egyes   esetekben  a
          beszámoltatásra vonatkozik. )

             A Javaslat indokolása az államigazgatási szerv fogalma
          alá  vonja   "az  államhatalmi   szervek,   a   bírósági,
          ügyészségi, számvevőszéki  szervek hivatalait,  . .  .  a
          tanácsok   hivatali    szervezetét   és    szakigazgatási
          szerveit". Ez  szintén a  fenti képet erősíti : a szűkebb
          értelemben   vett    államigazgatási   szerveken   és   a
          bíróságokon kívül  kizárt  a  többi,  az  Országgyűléssel
          szemben alkotmányos  okból "független"  intézmény  teljes
          hivatali apparátusában  viselt állás  is, tekintet nélkül
          arra, hogy  igazgatási hatáskör  gyakorlásával  jár-e.  E
          jelentősen  kiterjesztő  értelmezésből  következik,  hogy
          maguk   az    államigazgatási   hatáskör    gyakorlásával
          együttjáró  állások   bizonyosan   összeférhetetlenek   a
          képviselőséggel, hiszen a többen benne van a kevesebb.

             b) Az  egész rendszerbe nem illő, sőt azzal ellentétes
          kivétel,  hogy   -  a   Javaslat  indokolása   szerint  -
          "ugyanakkor  nem  minősül  államigazgatási  funkciónak  a
          helyi  és   területi  tanács  elnöki  tisztsége,  mert  e
          tisztségek  ellátása   az  önkormányzati   tevékenységhez
          kötődik. "  Az Alkotmány összeférhetetlenségi szabályának
          szellemében    éppen     emiatt    kellett    volna    az
          összeférhetetlenséget    kimondani.    Az    ellentmondás
          feloldását  elodázhatatlanná   tette   a   tanácsrendszer
          felváltása az önkormányzati rendszerrel.

                                      III.
             1. A  polgármesteri tisztséget nem önmagában, hanem az
          önkormányzatok  alkotmányos  jogállásába  illesztve  kell
          megvizsgálni.

             a)  Amikor   az  Alkotmány   20.   §   (5)   bekezdése
          megállapította   a   parlamenti   képviselői   megbízatás
          összeférhetetlenségi  szabályait,  még  a  tanácsrendszer
          létezett, s  elterjedt  gyakorlat  volt  a  tanácselnökök
          országgyűlési képviselősége.

             A helyi  önkormányzatokról szóló  IX.  fejezetet  1990
          nyarán  az   1990.  évi   LXIII.   törvény   iktatta   az
          Alkotmányba,  a   fejezet  anyagi  jogi  szabályai  -  az
          önkormányzati törvénnyel  egyidejűleg -  az önkormányzati
          képviselőtestületek 1990. évi választásának napján léptek
          hatályba. Az  Alkotmány úgy  vezette be  a tanácsrendszer
          helyett  az   önkormányzati  rendszert,   hogy  a   helyi
          önkormányzatoknak nemzetközi  összehasonlításban is  igen
          széles autonómiát  biztosított :  így az  önkormányzatnak
          alapjogai  vannak,   az  önkormányzat   hatásköre   bírói
          védelemben részesül,  az önkormányzat jogai védelmében az
          Alkotmánybírósághoz fordulhat. ( 43, 44/A. § )

             Az  önkormányzatok   önálló   alkotmányi   státuszának
          megalkotásából, s  az államszervezet  más részeitől való,
          külön    alkotmányos     garanciákkal     körülbástyázott
          elválasztásából   következően    kifejezett    alkotmányi
          felhatalmazás    kellett     ahhoz,    hogy     bármiféle
          államigazgatási   feladatot   és   hatáskört   egyáltalán
          önkormányzathoz lehessen  rendelni. Ezt  a felhatalmazást
          tartalmazza a  polgármester vonatkozásában  az  Alkotmány
          44/B.  §   (1)  bekezdése,   a  jegyzőre   és  a  hivatal
          ügyintézőjére  nézve   pedig  a   (2)  bekezdés.   Ez  az
          alkotmányi  rendelkezés  az  önkormányzatok  más  hatalmi
          ágaktól  való   elválasztásának  és   függetlenségének  a
          következménye,  és   éppen  az   önkormányzati  autonómia
          biztosítéka.

             Az  Alkotmány   IX.  fejezetében   foglalt  jogállásuk
          szerint az  önkormányzatok autonómiájukat  tekintve a két
          hagyományos hatalmi  ágéhoz, illetve  az Alkotmány 20. §-
          ában említett  alkotmányos szervekéhez  hasonló helyzetbe
          jutottak.

             b)   Az    igazgatási   jogkörök   adására   vonatkozó
          felhatalmazás alapján  az önkormányzati  törvény teljesen
          különválasztotta  és   függetlenítette   a   polgármester
          államigazgatási és  önkormányzati tevékenységét  : "Ha  a
          polgármester. .  . saját  államigazgatási feladatkörében,
          illetve az államigazgatási hatósági hatáskörben jár el, a
          képviselő-testület   nem    utasíthatja,   döntését   nem
          bírálhatja  felül"   ( Ötv.  7.   §  (3)  bekezdés ) .  A
          polgármester e  tekintetben betagolódik a köztisztviselők
          sorába  [ ld.  Ötv.  33.  §,  35.  §  (2)  b ) ,  szakmai
          tevékenységét a miniszter határozza meg és ellenőrzi, 97.
          § ] .

             Az Alkotmánybíróság  azért tekintette  a polgármestert
          az Alkotmány 20. § (5) bekezdése alá tartozónak, vagyis -
          a Kormány  tagja és a politikai államtitkár kivételével -
          az  államigazgatási   szerv  dolgozójának,   mert   -   a
          fentiekben    kifejtett     álláspontja    szerint     az
          összeférhetetlenség nem  formai, hanem  tartalmi  kérdés.
          Ennek során  pedig a  meghatározó ismérv  nem az, hogy az
          Alkotmány 44/B.  § (2)  bekezdése szerint  a polgármester
          törvény    vagy    törvényi    felhatalmazáson    alapuló
          kormányrendelet   alapján   kivételesen   államigazgatási
          feladatokat és  hatásköröket is  elláthat, hanem az, hogy
          az Ötv.  35. §  (2) bekezdése  szerint a polgármester az,
          aki -  a jegyző  útján -  irányítja a  képviselő testület
          hivatalát. Az  Ötv. 38. §-a pedig úgy rendelkezik, hogy a
          képviselő-testület hivatala  látja el  az államigazgatási
          ügyek döntésre  való előkészítésével  és  végrehajtásával
          kapcsolatos feladatokat.  Ha tehát  a  képviselő-testület
          hivatala  államigazgatási   szerv   ( is )   -   márpedig
          kétségkívül az  -, akkor a hivatalt irányító polgármester
          is  az   "államigazgatás   dolgozója",   mint   ahogy   a
          miniszterelnök is  a Kormány  tagja, ezért nem kellett őt
          külön az Alkotmányban nevesíteni.

             Az    Alkotmány     20.     §     (5)     bekezdésének
          szövegösszefüggéséből az  következik ,  hogy a  "bíró" és
          "ügyész" után  szereplő "államigazgatási szerv dolgozója"
          az államigazgatási jogkör gyakorlására vonatkozik. Ha nem
          így  lenne,   az  Alkotmány  nyilvánvalóan  a  bíróságok,
          ügyészségek  dolgozóiról   és  nemcsak   a  bírákról   és
          ügyészekről szólna.

             A polgármester  eszerint  jogállásának  azt  a  részét
          tekintve, amelyben  államigazgatási jogköröket  gyakorol,
          teljesen függetleníthető önkormányzati tevékenységétől; e
          vonatkozásban  nincs   tehát  ok  másként  kezelni,  mint
          bármely más  államigazgatási dolgozót. Az államigazgatási
          dolgozóknak e  minőségükből eredő összeférhetetlenségét a
          képviselői megbízatással  itt is  érvényesíteni kell.  Az
          összeférhetetlenségi  oknak   nem  kell   ugyanis  sem  a
          képviselő, sem  a polgármester egész személyiségét, egész
          tevékenységét,  illetve   minden   egyéb   állását   vagy
          tisztségét felölelnie  vagy átfognia : a képviselőre és a
          polgármesterre nézve  egyszerűen fenn  kell állnia.  Ha a
          polgármester pl.  más településen  olyan  köztisztviselői
          állást is  vállal, amely az Ötv. 33/A. § szerint összefér
          a    polgármesterséggel,     az     a     képviselőséggel
          összeférhetetlen  lesz.   Az  államigazgatási  hatáskörök
          gyakorlását az  Alkotmány tette  lehetővé, s  tette ezzel
          polgármesteri jogállás  részévé. Az  Alkotmány 20.  § (5)
          bekezdésében  az   államigazgatási  dolgozókra  kimondott
          összeférhetetlenség  már   emiatt  is  vonatkoztatható  a
          polgármesteri tisztségre.

             2. a)  A polgármester jogállásának másik, nagyobbik, s
          voltaképpen  polgármesteri   minőségét   adó   része   az
          államigazgatási  jogköröktől  függetlenül,  önmagában  is
          megalapozza  az  országgyűlési  képviselői  megbízatással
          való összeférhetetlenség alkotmányos szükségszerűségét.

             Az  Alkotmányban   meghatározott  összeférhetetlenségi
          okok  -   a   hatalmi   ágak   klasszikus   felosztásától
          függetlenül -  olyan  alkotmányos  intézményeket  ölelnek
          fel, amelyeknek  lényegéhez tartozik  az  Országgyűléstől
          való  függetlenség.   ( ld.  az   eredeti   alkotmányozói
          szándékra a  3. a)  pontban idézetteket. ) Az Alkotmány -
          később beiktatott  - IX.  fejezete  az  önkormányzatoknak
          kétségtelenül ilyen  jogállást adott.  E sajátos jogállás
          jogkövetkezményei  közül   szükséges  volt   magában   az
          Alkotmányban   rendezni    az    igazgatási    hatáskörök
          telepítésének lehetőségét.  A következmények  levonása az
          összeférhetetlenség tekintetében  megtörténhet alkotmány-
          módosítás -  az Alkotmány kiegészítése - nélkül is, mivel
          a  20.   §  (5)  bekezdés  felhatalmazást  adott  további
          összeférhetetlenségi      okok       törvényben      való
          meghatározására.

             b) Mégis  azoknak a törvényeknek a tartalma, amelyeket
          e felhatalmazás keretében hoztak, nem állapítható meg s e
          törvények  rendelkezései   sem  vonhatók   vissza  szabad
          belátás szerint.  Az Alkotmánybíróság  állandó gyakorlata
          alapján az  Alkotmány rendelkezéseit úgy kell értelmezni,
          hogy összhangjuk fennmaradjon.

             c)  Mindazok   a  szempontok,   amelyek   alapján   az
          alkotmányozó  az  Alkotmány  20.  §  (5)  bekezdésében  a
          képviselői megbízatást  összeférhetetlennek mondta ki más
          hatalmi ágak  tisztségeivel, illetve  az  Országgyűléssel
          szemben is  független alkotmányos  intézményekben  viselt
          bizonyos  tisztségekkel,   továbbá   az   államigazgatási
          szervekben  való   tevékenységgel,  a  polgármesterre  is
          hiánytalanul  érvényesek.   Az   önkormányzati   rendszer
          bevezetésével  szükségessé   vált  tehát   a   képviselői
          összeférhetetlenségi    okok    összhangba    hozása    a
          polgármester jogállásával.  Ezt végezte  el az  1990. évi
          LXVII. törvény  ( Pt. )  4. §  (1) bekezdés a ) pontjának
          utolsó fordulata,  amely megteremtette  az  önkormányzati
          fejezet összhangját  az Alkotmány 20. § (5) bekezdésével.
          E   törvény    hiányában   az    AB   akár    mulasztásos
          alkotmánysértést is megállapíthatott volna.

             A törvény  idézett fordulata  tehát nem  tartozik azon
          rendelkezések közé,  amelyekkel  szemben  alkotmányossági
          szempontból csupán  az a  követelmény, hogy  egyébként ne
          sértsék az  Alkotmányt, de  tartalmuk  meghatározása,  az
          összeférhetetlenség   kimondása    és   visszavonása   az
          Országgyűlés  belátására   van  bízva.   Mivel  a  Pt.  a
          polgármesterség    összeférhetetlenségi     okká     való
          minősítésével    az     Alkotmány    belső     összhangja
          követelményének tett  eleget,  nincs  jelentősége  annak,
          vajon ezt az összeférhetetlenségi okot az Alkotmány 20. §
          (5)  bekezdése  taxatív  felsorolásából  vezeti-e  le  az
          Alkotmánybíróság, mint  annak egyik  értelmezését,  avagy
          egyébként   állapítja    meg   alkotmányos    követelmény
          minőségét. Valójában  a polgármesteri  jogállás  két,  az
          Alkotmányban  is   külön  megjelenő  részére  tekintettel
          mindkét levezetés a maga helyén találó. A polgármesternek
          az    önkormányzatiságtól    független    államigazgatási
          hatásköreit  tekintve   képviselő  az  Alkotmány  taxatív
          felsorolása miatt nem lehet polgármester; egyébként pedig
          az  önkormányzat   intézménye  alkotmányi  kialakításából
          következik  ez   a  tilalom.   A  törvényhozást   mindkét
          értelmezés egyaránt  köti : a képviselői és polgármesteri
          tisztség alkotmányos összeférhetetlenségét törvénnyel nem
          szüntetheti meg.

                                      IV.

             Mindebből következik, hogy az Alkotmánybíróság korábbi
          határozatában a  most elbírált  határozatra is érvényesen
          értelmezte úgy az Alkotmány vonatkozó rendelkezését, hogy
          abból       a       polgármesterek       képviselőségének
          összeférhetetlensége egyenesen következik. Az Abtv. 27. §
          (2) bekezdése  szerint  az  Alkotmánybíróság  határozata,
          ebben az Alkotmány értelmezésével kapcsolatos álláspontja
          is, mindenkire  kötelező. Mindezek  alapján  álláspontunk
          szerint az  elbírált törvény  alkotmányellenes,  azt  meg
          kellett volna semmisíteni.

          Budapest, 1994. november 8.

                 Dr. Sólyom László           Dr. Lábady Tamás
                   alkotmánybíró              alkotmánybíró

               Dr. Tersztyánszky Ödön       Dr. Zlinszky János
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            Act no. LXVII of 1990 on specific questions of the office of mayor and Member of Parliament
            Number of the Decision:
            .
            55/1994. (XI. 10.)
            Date of the decision:
            .
            11/08/1994
            .
            CODICES summary:
            http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1994-3-017?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
            .