Hungarian
Ügyszám:
.
257/B/1999
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1/2001. (I. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/31
.
A döntés kelte: Budapest, 01/16/2001
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

        Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány alapján meghozta  az
    alábbi

                            határozatot:

        1.  Az  Alkotmánybíróság  megállapítja:  a  jogalkotásról
    szóló  1987.  évi  XI. törvény 10. § a) pontjában  írt  “vagy
    kormányrendelet”  szövegrész alkotmányellenes,  ezért  ezt  a
    rendelkezést a határozat kihirdetése napjával megsemmisíti.
        A  törvény  10.  § a) pontja a következő szöveggel  marad
    hatályban:
    “10. § Az önkormányzat rendeletet ad ki
    a)  törvény, törvényerejű rendelet felhatalmazása  alapján  a
    helyi, területi sajátosságoknak megfelelő részletes szabályok
    megállapítására;”
        2.   Az   Alkotmánybíróság   egyebekben   az   indítványt
    elutasítja.
       
    Az   Alkotmánybíróság  e  határozatát  a  Magyar   Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás
                                   
                                   I.

          Az   indítványozó  kérte  az  Alkotmánybíróságtól,   hogy
      állapítsa meg a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény  (a
      továbbiakban: Jat.) 10. §-ának alkotmányellenességét és  erre
      tekintettel  semmisítse  meg  a “törvényerejű  rendelet  vagy
      kormányrendelet” szövegrészt.
          Álláspontja    szerint   a    Jat.    10.    §-a    azért
      alkotmányellenes,  mert  –  annak  legalábbis  a   kifogásolt
      szövegrésze  –  ellentétes  a helyi  önkormányzatokról  szóló
      1990.  évi  LXV.  törvény (a továbbiakban: Ötv.)  16.  §  (1)
      bekezdésének azzal az előírásával, amely szerint “a képviselő-
      testület  a  törvény által nem szabályozott helyi  társadalmi
      viszonyok   rendezésére,   továbbá   törvény   felhatalmazása
      alapján,   annak   végrehajtására  önkormányzati   rendeletet
      alkot.”  Az  indítványozó  szerint “az  idézett  jogszabályok
      ütközése  abban  nyilvánul meg, hogy  míg  az  Ötv.  csak  az
      Országgyűlést (mint törvényhozót) jogosítja fel, ... addig  a
      jogalkotási törvény erre a kormánynak is felhatalmazást  ad.”
      Úgy   látja,   hogy   “miután  a  felhatalmazó   egyúttal   a
      felhatalmazás kereteit is meghatározhatja, ezzel a jogával  a
      Kormány  nemcsak az Országgyűlés hatáskörét vonja  el,  hanem
      egyidejűleg korlátozza az önkormányzatok hatáskörét is,  vagy
      épp ellenkezőleg, olyan hatáskört adhat az önkormányzatoknak,
      melyet a törvényhozó nem kívánt megadni.” Állítása szerint az
      Ötv.  16.  §  (1) bekezdése “kogens felsorolását  tartalmazza
      annak,   hogy   mely   jogszabály  adhat  felhatalmazást   az
      önkormányzatoknak rendeletalkotásra. Az egytagú  felsorolásba
      (“törvény  felhatalmazása alapján”) nem  lehet  beleérteni  a
      többi  jogszabályt,  így  sem  a  kormányrendeletet,  sem   a
      miniszteri  rendeletet,  sem  az államtitkári  rendelkezést.”
      Állítja  azt  is,  hogy  “mivel az Ötv. minősített  többséget
      igénylő,  garanciális  jelentőségű törvény,  ezért  az  annak
      tartalmával  ellentétes más szabályozás – még ha az  törvényi
      szintű  szabályozás  is – a jogállamiság elvét  sérti,  ezért
      alkotmányellenes.”

                                   II.

      Az   Alkotmánybíróság  által  figyelembe   vett   jogszabályi
      rendelkezések:

          1. A Magyar Köztársaság Alkotmánya szerint:
      “7.  § (2) A jogalkotás rendjét törvény szabályozza, amelynek
      elfogadásához    a    jelenlévő   országgyűlési    képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”
      “25.  §  (1) Törvényt a köztársasági elnök, a Kormány, minden
      országgyűlési  bizottság  és bármely országgyűlési  képviselő
      kezdeményezhet.”
      “35. § (1) A Kormány
      b) biztosítja a törvények végrehajtását;”
      “35. § (1) A Kormány
      k)  ellátja  mindazokat a feladatokat,  amelyeket  törvény  a
      hatáskörébe utal.”
      “35.  §  (2)  A  Kormány  a maga feladatkörében  rendeleteket
      bocsát ki, és határozatokat hoz....”
      “40.  § (3) A Kormány jogosult az államigazgatás bármely ágát
      közvetlenül  felügyelete alá vonni, és erre  külön  szerveket
      létesíteni.”
      “43. § (2) A helyi önkormányzati jogokat és kötelezettségeket
      törvény határozza meg....”
      “44/A. § (1) A helyi képviselőtestület:
      a)  önkormányzati  ügyekben önállóan  szabályoz  és  igazgat,
      döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül...”
      “44/A.  §  (2)  A  helyi képviselőtestület  a  feladatkörében
      rendeletet  alkothat, amely nem lehet ellentétes  a  magasabb
      szintű jogszabállyal.”
      “44/B. § (2) A polgármester az önkormányzati feladatain kívül
      törvény vagy törvényi felhatalmazáson alapuló kormányrendelet
      alapján    kivételesen   államigazgatási    feladatokat    és
      hatásköröket is elláthat.”
      “44/B.  §  (3)  Törvény vagy kormányrendelet  államigazgatási
      feladatot, hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek,  és
      kivételesen a képviselőtestület hivatala ügyintézőjének is.”
      “44/C.    §   A   helyi   önkormányzatokról   szóló   törvény
      elfogadásához    a    jelenlévő   országgyűlési    képviselők
      kétharmadának      szavazata      szükséges.       Ugyanilyen
      szavazataránnyal   elfogadott  törvényben  korlátozhatók   az
      önkormányzatok alapjogai.”
         
          2. A Jat. értelmében:
      “7. § A Kormány az Alkotmányban meghatározott feladatkörében,
      illetőleg  törvényben  vagy törvényerejű  rendeletben  kapott
      felhatalmazás alapján ad ki rendeletet.”
      “10. § Az önkormányzat rendeletet ad ki
      a)   törvény,   törvényerejű  rendelet  vagy  kormányrendelet
      felhatalmazása  alapján  a  helyi,  területi  sajátosságoknak
      megfelelő részletes szabályok megállapítására;
      b)  a  magasabb szintű jogszabályban nem rendezett társadalmi
      viszonyok rendezésére.”
      “41.    §    (2)   A   Kormány   az   általa   kezdeményezett
      törvénytervezetének  előkészítése  során  a  szabályozás   fő
      kérdéseiben előzetesen állást foglal.”

          3. Az Ötv. alapján:
      “7.   §  (1)  Törvény  vagy  törvény  felhatalmazása  alapján
      kormányrendelet     kivételesen    a     polgármestert,     a
      főpolgármestert,  a megyei közgyűlés elnökét  államigazgatási
      hatósági    hatáskörrel   ruházhatja   fel.   Törvény    vagy
      kormányrendelet államigazgatási feladatot, hatósági hatáskört
      állapíthat  meg a jegyzőnek, a főjegyzőnek és  kivételesen  a
      képviselő-testület hivatala ügyintézőjének is.”
      “7.  §  (2)  Törvényben  vagy törvény felhatalmazása  alapján
      kormányrendeletben   előírt  esetekben  honvédelmi,   polgári
      védelmi,  katasztrófa-elhárítási ügyekben a  polgármester,  a
      főpolgármester,  a  megyei közgyűlés  elnöke  részt  vesz  az
      országos  államigazgatási feladatok  helyi  irányításában  és
      végrehajtásában.”
      “16.   §  (1)  A  képviselő-testület  a  törvény  által   nem
      szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére,  továbbá
      törvény    felhatalmazása   alapján,   annak   végrehajtására
      önkormányzati rendeletet alkot.”
      “95. § A Kormány:
      a)  a  belügyminiszter közreműködésével, a  fővárosi,  megyei
      közigazgatási  hivatal  vezetője  útján  biztosítja  a  helyi
      önkormányzatok törvényességi ellenőrzését;
      b)  javaslatot  terjeszt az Országgyűléshez  az  Alkotmánnyal
      ellentétesen működő helyi képviselő-testület feloszlatására;
      c)  rendeletben határozza meg a helyi közszolgálat képesítési
      előírásait;
      d)   irányítja  az  államigazgatási  feladatok  ellátását  és
      gondoskodik végrehajtásuk feltételeiről;
      e)  dönt  az  államigazgatási szerv és a  helyi  önkormányzat
      között  keletkező – jogilag szabályozott más eljárás keretébe
      nem tartozó – vitában.”

                                  III.

          Az indítvány részben megalapozott.
         
          1.    Az    Alkotmánybíróság   több   határozatában    is
      foglalkozott   az   azonos   szintű   jogszabályok    közötti
      normakollízió   kérdésével.   A   35/1991.   (VI.   20.)   AB
      határozatában  megállapította, hogy a “törvényi rendelkezések
      –  értelmezéstől függő – ellentétes tartalma pedig önmagában,
      anyagi   alkotmányellenesség  hiányában   nem   vezethet   az
      alkotmányellenesség megállapításához”. (ABH 1991, 175,  176.)
      Már  e  határozatában  elvi  éllel  mutatott  rá  arra,  hogy
      “meghatározott    életviszonyok,    illetőleg     tényállások
      ellentétes  –  vagy  az  értelmezéstől függően  ellentétes  –
      törvényi       rendezése      önmagában      nem       jelent
      alkotmányellenességet.       Az       ilyen       rendelkezés
      alkotmányellenessé  csak  akkor  válik,  ha  az   egyben   az
      Alkotmány  valamely  rendelkezésének a sérelmével  is  együtt
      jár,  vagyis  ha  az  ellentétes tartalmú szabályozás  anyagi
      alkotmányellenességhez   vezet,   tehát    például    ha    a
      rendelkezések  valamelyike meg nem engedett  diszkriminációt,
      egyéb    alkotmányellenes   helyzet    megteremtését,    vagy
      alkotmányos alapjog korlátozását eredményezi. Két (vagy több)
      törvényi  rendelkezés  esetleges kollíziója  folytán  előálló
      értelmezési  nehézség azonban magábanvéve  még  nem  elegendő
      feltétele  az  alkotmányellenesség  megállapításának.”   (ABH
      1991, 175, 176.)
          “A  jogállamiság elvéből nem következik, hogy  az  azonos
      szintű  jogszabályok közötti normakollízió  kizárt.  Törvényi
      rendelkezések   összeütközése  miatt  az  alkotmányellenesség
      pusztán  az  Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapján  tehát  nem
      állapítható meg akkor sem, ha ez a kollízió nem kívánatos  és
      a  törvényhozónak  ennek  elkerülésére  kell  törekednie.  Az
      Alkotmány  2.  §  (1) bekezdése szerint a Magyar  Köztársaság
      független,  demokratikus jogállam. A jogállamiság alkotmányos
      deklarálása azonban tartalmi kérdésekben tovább utal az egyes
      nevesített      alkotmányos     elvekre      és      jogokra.
      Alkotmányellenesség    megállapítására     ezért     törvényi
      rendelkezések  kollíziója miatt csak akkor kerülhet  sor,  ha
      ezen  alkotmányos elvek vagy jogok valamelyike megsérül annak
      folytán,      hogy      a      szabályozás      ellentmondása
      jogszabályértelmezéssel  nem  oldható  fel   és   ez   anyagi
      alkotmányellenességhez  vezet,  vagy   ha   a   normaszövegek
      értelmezhetetlensége valamely konkrét alapjogi sérelmet okoz.
      Ennek   hiányában  azonban  az  azonos  szintű  normaszövegek
      lehetséges  értelmezési nehézsége, illetőleg az értelmezéstől
      függő   ellentétes   összeütközése   önmagában   nem   jelent
      alkotmányellenességet.” (ABH 1991, 175, 176-177.)

          2.  A  jelen  esetben  tehát azt  kellett  vizsgálnia  az
      Alkotmánybíróságnak,  hogy  az  Ötv.  16.  §  (1)  bekezdése,
      illetőleg  a  Jat.  10. § a) pontjában foglalt  rendelkezések
      közötti  – indítványozó által állított – ellentmondás sérti-e
      az Alkotmány valamely rendelkezését.
          Az  Alkotmány  43. § (2) bekezdése értelmében:  “A  helyi
      önkormányzati jogokat és kötelezettségeket törvény  határozza
      meg....”
          A  44/A.  § (1) bekezdésének a) pontja szerint pedig:  “A
      helyi képviselőtestület:
      a)  önkormányzati  ügyekben önállóan  szabályoz  és  igazgat,
      döntése kizárólag törvényességi okból vizsgálható felül,...”
      Az  önkormányzat helyi önkormányzati ügyekben meglévő  önálló
      szabályozási joga önkormányzati alapjognak tekintendő,  amely
      –  éppen e jellegénél fogva és erre tekintettel – fokozottabb
      védelem   alatt  is  áll.  “Az  Alkotmánybíróság   már   több
      határozatában   vizsgálta   az   Alkotmányban    szabályozott
      önkormányzati alapjogok természetét. [pl. 1/1993. (I. 13.) AB
      határozat, ABH 1993, 27.; 4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH
      1993, 68-73.; 57/1994. (IX. 17.) AB határozat, ABH 1994, 316,
      331.;  77/1995. (XII. 21.) AB határozat, ABH  1995,  396.]  E
      határozataiban megállapította, hogy az Alkotmány 44/A. §  (1)
      bekezdésében   szabályozott  alapjogok  a  helyi   képviselő-
      testületek   számára   biztosított  olyan  hatáskörcsoportok,
      amelyek   a  helyi  önkormányzás  körében  az  önkormányzatok
      számára biztosított autonómia alkotmányos garanciáit képezik.
      Az  önkormányzatokat  az  egyes alapjogok  körében  megillető
      autonómia   azonban   nem  feltétlen  és   korlátozhatatlan.”
      [56/1996. (XII. 12.) AB határozat, ABH 1996, 204, 207.]
         
          Az  indítványozó az Alkotmánybíróságtól a Jat. 10. §-ában
      szereplő   “törvényerejű   rendelet   vagy   kormányrendelet”
      szövegrész alkotmányellenességének megállapítását,  és  annak
      nyomán megsemmisítését kéri.

          2.1.    Az   Alkotmánybíróság   állandó   gyakorlata    a
      törvényerejű   rendeletet   a   törvénnyel   azonos    szintű
      szabályozásként  ismeri el [7/1994. (II. 18.)  AB  határozat,
      ABH 1994, 68, 71.], sőt a 20/1994. (IV. 16.) AB határozatában
      kifejezetten   ki   is  mondja  azt,  hogy   “...a   hatályos
      törvényerejű  rendeletek  az Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdése
      alkalmazásában törvénynek minősülnek.” (ABH 1994, 106, 112.)
      A   törvényerejű  rendelet  tehát  gyakorlatilag  törvényként
      adhatott felhatalmazást a helyi önkormányzatoknak arra,  hogy
      a  helyi  önkormányzati ügyeket rendelettel  szabályozhassák.
      Erre   figyelemmel   az  Alkotmánybíróság   nem   minősítette
      alkotmányellenesnek  azt,  hogy a  Jat.  10.  §-a  nemcsak  a
      törvényt,   de   a   törvényerejű  rendeletet   is   alkalmas
      jogforrásnak  tekintette ahhoz, hogy abban a helyi,  területi
      sajátosságoknak  megfelelő  részletszabályok  megállapítására
      hivatott  önkormányzati  rendeletek  alkotására  felhatalmazó
      rendelkezések megjelenhessenek.

          2.2.   Más   a   helyzet   azonban  a  kormányrendelettel
      kapcsolatban. Az Alkotmánybíróság már a 4/1993. (II. 12.)  AB
      határozatában  kifejtette,  hogy  “a  törvényen   kívül   más
      jogszabály  a helyi autonómiát nem korlátozhatja”,  illetőleg
      nyomatékosan utalt arra, hogy “...az önkormányzatok alapjogai
      eleve  az általános törvények keretei között értendők.”  (ABH
      1993,   48,   71.)  Vagyis  ezzel  egyértelműen   kifejezésre
      juttatta:  “Az alapjogok szabályozása elsősorban a Kormánnyal
      és  az  államigazgatással szemben nyújt alkotmányos garanciát
      az   önkormányzatok  számára.”  [56/1996.   (XII.   12.)   AB
      határozat, ABH 1996, 204, 207.] Nyilvánvaló ezért az is, hogy
      ez  a biztosíték enyészne el akkor, ha a Kormány rendelete is
      helyi      rendeletalkotásra     felhatalmazó      (kötelező)
      rendelkezéseket tartalmazhatna.
          A  77/1995.  (XII. 21.) AB határozat világosan  fogalmaz:
      “Az  Alkotmány rendelkezései alapján nincs arra mód,  hogy  a
      Kormány  vagy a központi közigazgatás szervei akár  normatív,
      akár egyedi döntésükkel beavatkozzanak az önkormányzatokat az
      Alkotmány   44/A.  §  (1)  bekezdés  a)  pontja  alapján   az
      önkormányzati  ügyekben megillető igazgatási és  szabályozási
      autonómia gyakorlásába.” (ABH 1995, 390, 394.)
          Az  Alkotmánybíróság  –  a  fentiekre  is  tekintettel  –
      megállapította, hogy a Jat. 10. § a) pontjában és az Ötv. 16.
      §  (1)  bekezdésében foglalt rendelkezések  tartalma  ütközik
      egymással,  továbbá  a  Jat.  10.  §  a)  pontjában   foglalt
      rendelkezés  ellentétes az Alkotmány 43. §  (2)  bekezdésében
      foglaltakkal.
          Az  Ötv. – közvetlenül az Alkotmány 43. § (2) bekezdésére
      épülő – 16. § (1) bekezdésének abban a rendelkezésében tehát,
      amely  szerint  “a  képviselő-testület a  törvény  által  nem
      szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére,  továbbá
      törvény    felhatalmazása   alapján,   annak   végrehajtására
      önkormányzati  rendeletet alkot”,  a  “törvény”  szó  valóban
      törvényt  és  nem  a végrehajtó hatalom (Kormány,  miniszter)
      normáit  is magában foglaló jogszabályt jelent. Nyilvánvalóan
      ellentétes  ezzel  –  s az Alkotmány 43. §  (2)  bekezdésének
      tartalmával   is   –   a  Jat.  10.  §   a)   pontjában   írt
      kormányrendelet.
          A  kollízió  tehát megállapítható s erre  tekintettel  az
      Alkotmánybíróság   a   Jat.   10.   §   a)   pontjában   tett
      felsorolásában  szereplő  “vagy kormányrendelet”  szövegrészt
      alkotmányellenesnek minősítette és megsemmisítette.
         
          3.  A  Jat.  7. §-a értelmében “a Kormány az Alkotmányban
      meghatározott   feladatkörében,  illetőleg  törvényben   vagy
      törvényerejű rendeletben kapott felhatalmazás alapján  ad  ki
      rendeletet.”
          A  Kormány  a maga feladatkörében [Alkotmány  35.  §  (2)
      bekezdés]  “saját jogon” bocsáthat ki rendeleteket, illetőleg
      “végrehajtási karakterű” jogalkotói hatalommal rendelkezik. A
      saját feladatkörébe nem tartozhat az önkormányzati autonómiát
      korlátozó  helyi rendeletalkotás kötelező elrendelése;  ilyen
      tárgyú  hatásköre  az Alkotmány egyetlen rendelkezéséből  sem
      vezethető  le. Ellenkezőleg: az Alkotmány 43. § (2) bekezdése
      értelmében     “a    helyi    önkormányzati    jogokat     és
      kötelezettségeket törvény határozza meg”.
          Az      önkormányzati     közigazgatással     kapcsolatos
      “végrehajtási  karakterű” kormányrendeleti szabályozást  maga
      az   Alkotmány  szorítja  az  államigazgatási  feladatok   és
      hatáskörök,  valamint  hatósági  hatáskörök  ellátására:   “A
      polgármester  az önkormányzati feladatain kívül törvény  vagy
      törvényi  felhatalmazáson  alapuló  kormányrendelet   alapján
      kivételesen  államigazgatási feladatokat és  hatásköröket  is
      elláthat”;   “Törvény  vagy  kormányrendelet  államigazgatási
      feladatot, hatósági hatáskört állapíthat meg a jegyzőnek,  és
      kivételesen a képviselő-testület hivatal ügyintézőjének  is.”
      [Alkotmány  44/B. § (2)-(3) bekezdései.] Erre  az  alkotmányi
      szabályozásra  támaszkodnak  az  Ötv.  7.  §   (1)   és   (2)
      bekezdésében   írt   rendelkezések,   amelyek    –    törvény
      felhatalmazása     alapján    –     lehetővé     teszik     a
      kormányrendeletnek, hogy államigazgatási hatósági  hatáskört,
      államigazgatási  feladatot, hatósági hatáskört  állapíthasson
      meg  a  törvényben felsoroltak részére [7. §  (1)  bekezdés];
      illetőleg  az  –  a  törvény mellett  –  honvédelmi,  polgári
      védelmi,  katasztrófa-elhárítási ügyekben a  polgármester,  a
      főpolgármester, a megyei közgyűlés elnöke részére  biztosítsa
      a  részvételt  az  országos államigazgatási  feladatok  helyi
      irányításában és végrehajtásában.
          Az  Ötv.  “A  helyi önkormányzatok és a  központi  állami
      szervek, az önkormányzati jogok védelme” című X. fejezete sem
      említ   –  összhangban  az  Alkotmánnyal  –  egyetlen   olyan
      Kormányhoz rendelt hatáskört sem, amely kifejezetten a  helyi
      önkormányzati ügyekkel összefüggésben illetné  meg.  (95.  §)
      Nem  tartoznak  (de  nem  is  tartozhatnak)  tehát  a  “maga”
      feladatkörébe  az önkormányzati ügyek; ugyancsak  összhangban
      az   Alkotmány  44/B.  §  (2)  és  (3)  bekezdésében  foglalt
      rendelkezésekkel,  feladat-  és hatásköre  az  “önkormányzati
      közigazgatást”  érintően kifejezetten csak az államigazgatási
      és  hatósági jellegű feladatokat érintheti. Ezt fejezi ki  az
      Alkotmány  40. § (3) bekezdése is, amely szerint: “A  Kormány
      jogosult   az   államigazgatás   bármely   ágát   közvetlenül
      felügyelete alá vonni, és erre külön szerveket létesíteni.”
          Az  Alkotmánybíróság tehát megállapítja: Az Alkotmány 35.
      §  (1) bekezdésének az a rendelkezése, amelynek értelmében  a
      Kormány   “biztosítja   a   törvények   végrehajtását”,   nem
      tekinthető olyan generális felhatalmazásnak, amely a  Kormány
      számára   mind  az  önkormányzati,  mind  az  államigazgatási
      feladat- és hatásköröket telepítő jog(rendelet)alkotás  előtt
      megnyitná  az utat. Döntő itt az, hogy a “maga” feladatkörébe
      milyen jogosítványokat sorol(nak) az Alkotmány, illetőleg  az
      Alkotmány  nyomán  kibocsátott törvények. (Itt  különösen  az
      Ötv.)  E  tekintetben mind az Alkotmány, mind az Ötv.  tiszta
      helyzetet   teremt:   a   Kormány  jogalkotási   hatáskörének
      megvonásakor    mindkettő    az    önkormányzati    autonómia
      biztosításának   követelményéből   indult   ki,   és    ennek
      megfelelően nem biztosította a kormányrendelet számára azt  a
      lehetőséget,  hogy  az kötelezővé tehesse  az  önkormányzatok
      számára a rendeletalkotást.
          Az   Alkotmány   44/A.   §   (2)   bekezdésében   foglalt
      rendelkezés  (“A  helyi  képviselőtestület  a  feladatkörében
      rendeletet  alkothat, amely nem lehet ellentétes  a  magasabb
      szintű jogszabállyal.”) sem értelmezhető akként, hogy a “maga
      feladatkörén”    túlterjeszkedő    kormányrendelettel     sem
      ütközhetne  a  helyi  önkormányzat rendelete.  Ekkor  ugyanis
      éppen  a Kormány rendelete lesz az, amely nem az Alkotmányban
      megkövetelt  tárgykörben, hanem éppen –  szemben  például  az
      Alkotmány  43.  §  (2)  bekezdésében törvényi  szabályozáshoz
      kötött   helyi   önkormányzati   jogok   és   kötelezettségek
      megállapítására  vonatkozó  rendelkezésben   foglaltakkal   –
      törvény  helyett  igyekszik szabályozást  adni.  Nyilvánvaló,
      hogy  az ilyen tartalmú kormányrendelet nem minősülhet  olyan
      “magasabb  szintű jogszabálynak”, amely a helyi önkormányzati
      rendelet   alkotmányellenessége  megállapításának   mércéjéül
      szolgálhatna. Az önkormányzati rendeletalkotásban kifejeződő,
      önkormányzati   ügyekben   való   önálló   szabályozás   joga
      [Alkotmány  44/A. § (1) bekezdés a) pontja] tehát csak  akkor
      érvényesülhet  – s ennek révén az Alkotmány által  is  védett
      autonómia csak akkor teljesedhet ki –, ha a Kormány  valóban,
      normatív  módon  sem  avatkozhat be  az  önkormányzatokat  az
      önkormányzati  ügyekben megillető igazgatási és  szabályozási
      autonómia  gyakorlásába. [77/1995. (XII. 21.)  AB  határozat,
      ABH 1995, 390, 394.]
         
          4.  Az 1987-ben megalkotott Jat. támadott rendelkezésében
      [10.  § a) pontja] nem tükröződik az a szemléletváltás, amely
      –  a fentiek szerint – mind az Alkotmányban, mind az Ötv.-ben
      nyomon   követhető.   Az   azonos   tárgyban   (önkormányzati
      rendeletek   alkotására  adható  felhatalmazás)   később   és
      speciálisan a helyi rendeletalkotást érintő alkotmányi és Ötv-
      beli   rendelkezések   és   a  korábbi,   általánosságban   a
      jogalkotásról  szóló  Jat. szabályai  között  tehát  kollízió
      feszül,   amely  –  az  Alkotmány  43.  §  (2)  bekezdésében,
      illetőleg  a  44/A.  §  (1)  bekezdés  a)  pontjában  foglalt
      rendelkezésekre  tekintettel csak  úgy  oldható  fel,  ha  az
      Alkotmánybíróság   a  Jat.  10.  §  a)  pontjából   a   “vagy
      kormányrendelet” szövegrészt megsemmisíti.
          A    kollízió    jogelvek   alapulvételével    is    (lex
      specialis..., lex posterior... ) feloldható lehet, éspedig az
      Ötv.  16. § (1) bekezdésében adott szabályozás javára. Ezt  a
      megoldást    (az    önkormányzati   rendelet   kibocsátásának
      törvényhez  kötését)  támasztják alá  az  Alkotmánybíróság  –
      önkormányzati autonómiát védő – határozatai is.

          5.  Azzal, hogy a Kormány rendelettel nem kötelezheti  az
      önkormányzatokat rendeletalkotásra, nem szükségképpen gyengül
      a  kormányzati  munkában kapott szerepe. Tekintettel  ugyanis
      arra, hogy a törvényalkotás kezdeményezésében [Alkotmány  25.
      '  (1) bekezdése] kiemelt szerephez jut, módja van arra, hogy
      a túlnyomórészt az általa előterjesztett törvénytervezetekben
      megjelenjenek a helyi önkormányzati rendeletalkotásra felhívó
      (kötelező)  rendelkezések. Erre annál  is  inkább  lehetősége
      nyílik,  mivel amúgy is “...az általa kezdeményezett  törvény
      tervezetének előkészítése során a szabályozás fő  kérdéseiben
      előzetesen állást foglal” [Jat. 41. § (2) bekezdése].
          Az   Alkotmánybíróság  megjegyzi  továbbá:  az,  hogy   a
      Kormány  rendelete  nem  írhat elő az önkormányzatok  számára
      kötelező  jogalkotási (rendeletalkotási) feladatot,  még  nem
      jelenti  azt, hogy erre nézve figyelemfelhívással, ajánlással
      sem   élhetne.  Eddigi  gyakorlatának  megfelelően   erre   a
      továbbiakban is módja és lehetősége nyílik.
          A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság a Jat. 10. §-
      ában     szereplő    “vagy    kormányrendelet”    szövegrészt
      alkotmányellenesnek minősítette és megsemmisítette.
         
          6.  Az indítványozó szerint alkotmányellenes az is, ha az
      Ötv.-t,   mint  “minősített  többséget  igénylő,  garanciális
      jelentőségű  törvényt” az “annak tartalmával  ellentétes  más
      szabályozás  –  még ha az törvényi szintű szabályozás  is”  –
      sérti.
      Az   Alkotmánybíróság  ezzel  összefüggésben  megjegyzi:   “A
      jogalkotás    rendjét    törvény    szabályozza,     amelynek
      elfogadásához   a   jelen   lévő   országgyűlési   képviselők
      kétharmadának  szavazata  szükséges.”  [Alkotmány  7.  §  (2)
      bekezdése]   Erre   figyelemmel  tehát  az   Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy a vizsgált esetben nincs szó arról, hogy
      ún. “egyszerű” törvény ütközne “minősített többséget igénylő”
      törvénnyel.
          Mindezekre  tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt
      e részében elutasította.
         
          Az  Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar  Közlönyben
      történő  közzétételét az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi
      XXXII. törvény 41. §-a alapján rendelte el.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
              Dr. Németh János
              az Alkotmánybíróság elnöke
              az aláírásban akadályozott
              Dr. Bagi István                      Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró helyett                    alkotmánybíró
                                     
              Dr. Czúcz Ottó                         Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                     
              Dr. Harmathy Attila                   Dr. Holló András
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                     
              Dr. Kiss László                   Dr. Kukorelli István
              előadó alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                     
              Dr. Strausz János   Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                            alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1/2001. (I. 17.)
        Date of the decision:
        .
        01/16/2001
        .
        .