English
Hungarian
Ügyszám:
.
1132/H/2006
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 16/2007. (III. 9.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/272
.
A döntés kelte: Budapest, 03/08/2007
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság  népszavazási kezdeményezés  aláírásgyűjtő
      íve  mintapéldányának hitelesítését megtagadó  határozat  ellen
      benyújtott   kifogás   tárgyában   —   dr.   Bragyova    András
      alkotmánybíró különvéleményével — meghozta a következő

                               határozatot:

      Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 568/2006.
      (XI.   21.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az   Országos
      Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
         
                                      I.
         
         1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a  továbbiakban:  OVB)
        568/2006.  (XI.  21.)  OVB határozatával úgy  döntött,  hogy  a
        Fidesz   –  Magyar  Polgári  Szövetség  és  Kereszténydemokrata
        Néppárt   által   2006.   október  24-én  benyújtott   országos
        népszavazási   kezdeményezés  aláírásgyűjtő  íve  hitelesítését
        megtagadja.
         Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
           „Egyetért-e   Ön   azzal,  hogy  a  háziorvosi   ellátásért,
         fogászati  ellátásért  és a járóbeteg-szakellátásért  továbbra
         se kelljen vizitdíjat fizetni?”
         Az  OVB döntése értelmében a kezdeményezés az Alkotmány  28/C.
        § (5) bekezdés a) pontjában szereplő tilalomba ütközik, mert „a
        2007.  évre  vonatkozó költségvetési törvényjavaslat  (T/1145.)
        12.  számú  melléklete, mely az Egészségbiztosítási Alap  2007.
        évi  költségvetését  részletezi,  az  1.  cím,  7.  alcím,  12.
        Vizitdíj, kórházi napidíj soron 22 milliárd Ft bevételt  tervez
        ebből  a  forrásból.  A vizitdíjnak mint az Egészségbiztosítási
        Alap    egyik   forrásának   a   léte   vagy   kiiktatása    az
        Egészségbiztosítási   Alap  bevételei   közül   közvetlenül   a
        költségvetést  érintő  kérdés.” A döntés indokolása  szerint  a
        kérdés „ugyan nem érint már hatályos költségvetést, azonban egy
        jövőbeli     költségvetéssel     kapcsolatban     összegszerűen
        meghatározható,  számszerűsíthető mértékkel változtatja  meg  a
        költségvetési bevétel mértékét.”
         
         2.  A  határozat  a  Magyar Közlöny 2006. évi  144.  számában,
        2006. november 24-i dátummal jelent meg.
         A  határozat  ellen a kezdeményezők nyújtottak be kifogást.  A
        kifogás   2006.   december   8-án,   13.20-kor   érkezett    az
        Alkotmánybírósághoz. A kifogást a választási  eljárásról  szóló
        1997.  évi  C.  törvény (a továbbiakban: Ve.) 130.  §-ának  (1)
        bekezdésében meghatározott tizenöt napos határidőn belül, 2006.
        december  9-én 16.00 óráig lehetett előterjeszteni.  A  kifogás
        határidőn belül érkezett.
         Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálta el.
         A  kifogás  szerint  a kérdésben népszavazást  lehet  tartani,
        mert  a  kérdésből eredményes népszavazás esetén sem következik
        okszerűen a költségvetési törvény módosítása, illetve a  kérdés
        nem arra irányul, hogy a választópolgárok pontosan határozzanak
        meg    jövőbeli   költségvetési   törvényben   szereplő   egyes
        kiadásokat. Utaltak arra, hogy a költségvetési törvény  idevágó
        előirányzatát  akkor  sem  kell feltétlenül  módosítani,  ha  a
        népszavazás  eredményes.  Az  aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányát
        ezért szerintük az OVB-nek hitelesítenie kellett volna.
         
         3.  A  kifogás  elbírálásához tartozó kérdés,  hogy  a  Magyar
        Köztársaság  2007.  évi költségvetéséről szóló,  T/1145.  számú
        törvényjavaslatot 2006. október 31-én nyújtotta be a Kormány az
        Országgyűlésnek.  A törvényjavaslatot az Országgyűlés  december
        21-én fogadta el és azt december 22-én hirdették ki.
         A   vizitdíjról  a  kötelező  egészségbiztosítás  ellátásairól
        szóló  1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 18/A.
        §-a  szól.  Ez a törvényi szabály vonatkozik arra  a  kérdésre,
        hogy  kell-e  vizitdíjat  fizetni. Ez a  törvényi  szabály  az,
        amelynek következménye a költségvetésben a vizitdíjra vonatkozó
        előirányzat  megjelenése. Az Ebtv.  18/A.  §-át  az  egyes,  az
        egészségügyet  érintő  törvényeknek az  egészségügyi  reformmal
        kapcsolatos  módosításáról  szóló 2006.  évi  CXV.  törvény  (a
        továbbiakban: Tv.) 7. §-a állapította meg.
         A  Tv.  javaslatát  T/1093.  szám alatt  2006.  október  20-án
        nyújtotta be a Kormány és azt az Országgyűlés a 2006.  december
        11-i  ülésnapján  fogadta el; a Tv.-t december 18-án  hirdették
        ki. A Tv. vizitdíj-fizetési kötelezettséget előíró 7. §-a 2007.
        február  15-én  lépett  hatályba, a Tv.  43.  §  (2)  bekezdése
        értelmében.
         
                                      II.
         
         A kifogás elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
         
         1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
         „2.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom  a  népé,
        amely  a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
        közvetlenül gyakorolja.
         28/C. § (...)
         (2)  Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább  200  000
        választópolgár kezdeményezésére. (...)
         (3)   Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,   az
        eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
        kötelező. (...)
         (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
         a)  a  költségvetésről,  a  költségvetés  végrehajtásáról,   a
        központi  adónemekről és illetékekről, a vámokról,  valamint  a
        helyi  adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
        (...)”
         
         2. A Ve. érintett rendelkezései:
         „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
        aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
        kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
        követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
        címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
         (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
        Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
        Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
        és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
        Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
         
         3.   Az  1998.  évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)
        érintett rendelkezései:
         „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
        aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
         b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,”
         
                                     III.
         
         A kifogás az alábbiak szerint megalapozott.
         
         1.   Az   Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdés  a)  pontját   az
        Alkotmánybíróság   az  51/2001.  (XI.  29.)   AB   határozatban
        értelmezte (ABH 2001, 392.).
         Az  Alkotmánybíróság  eljárása során megállapította,  hogy  az
        Alkotmány   28/C.   §   (5)   bekezdésében   szereplő   tiltott
        népszavazási    tárgykörök   olyan    alkotmányi    felsorolást
        tartalmaznak,  amelyek bővítése csak az Alkotmány módosításával
        lehetséges  [64/1997. (XII. 17.) AB határozat, ABH  1997,  380,
        384.].
         A   határozat   hangsúlyozta:  az   alkotmányi   felsorolásból
        következik,   hogy   az   alkotmányi   szabályozás   kiemelkedő
        jelentőségével  a  tiltott tárgykörök zárt, szoros  értelmezése
        áll összhangban. Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában
        szereplő   rendelkezés  konkrét  törvények,  többek  között   a
        költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról  szóló  törvény
        tartalmát  vonja  ki  a  népszavazás  jogintézménye   alól.   A
        költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról  szóló  törvény
        az  adott  alkotmányi  rendelkezés  közvetlen  végrehajtásaként
        megjelenő törvényhozási tárgykört jelenti. Az Alkotmány  19.  §
        (3)  bekezdés d) pontjában, valamint a 32/C. § (1) bekezdésében
        szereplő   költségvetés  és  annak  végrehajtása  (zárszámadás)
        fordulat teljes egészében megegyezik az Alkotmány 28/C.  §  (5)
        bekezdés    a)    pontjában    szereplő    kifejezésekkel.    A
        költségvetésről   szóló  törvény  fogalmába   semmiképpen   sem
        tartozhat  bele az összes olyan jogszabály, amelynek  pénzügyi-
        költségvetési   vonzata  van.  A  költségvetés  végrehajtásáról
        fordulat   pedig   semmiképpen  nem   jelenti   valamennyi,   a
        költségvetés  érvényesítését szolgáló törvény tartalmát,  hanem
        kifejezetten a zárszámadási törvényre utal.
         A  határozat  megállapította, hogy az Országgyűlés hatáskörébe
        tartozó   kérdések  közül  alig  van  olyan,   amelynek   nincs
        költségvetési   kapcsolódása.   Önmagában   már   az   országos
        népszavazás  megtartása  is költségvetési  vonzatú,  hiszen  az
        Nsztv.  14.  §  (2) bekezdése szerint a népszavazást  elrendelő
        határozatában    az    Országgyűlés    dönt    a    népszavazás
        költségvetéséről.  Önmagában az, hogy a  népszavazás  eredménye
        esetlegesen  érinti  az  Országgyűlés mozgásterét  a  következő
        költségvetési  törvény megalkotásakor,  nem  teszi  tiltottá  a
        népszavazást.
         A  határozat  értelmében az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés  a)
        pontjában szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó  kizáró
        ok  alapján valamely kérdés akkor nem bocsátható népszavazásra,
        ha  a  kérdés  a költségvetési törvény módosítását tartalmazza,
        vagy  a  kérdésből okszerűen következik a tiltott  tárgykörként
        megjelölt  törvények megváltoztatása, illetve ha a kérdés  arra
        irányul,  hogy  a  választópolgárok pontosan  határozzanak  meg
        jövőbeli  költségvetési  törvényben szereplő  egyes  kiadásokat
        (ABH 2001, 392, 395.)
         Az  59/2004. (XII. 4.) AB határozat is abból indult  ki,  hogy
        az  Alkotmány  28.  §  (5) bekezdésének a)  pontjában  szereplő
        költségvetésről szóló törvény fogalmába nem tartozhat  bele  az
        összes  olyan  jogszabály,  amelynek  valamilyen  költségvetési
        vonzata  van.  Ebben a határozatban azonban az Alkotmánybíróság
        azt   állapította   meg,   hogy   az   eredményes   népszavazás
        költségvetési törvény megváltoztatását vonta volna maga után: a
        népszavazásra  bocsátandó,  nyugdíjemelésre  vonatkozó   kérdés
        szövegszerűen  ugyan  nem tartalmazta a  költségvetési  törvény
        módosítását,  de  okszerűen következett a kérdésből  a  tiltott
        tárgykörként  megjelölt törvény — a költségvetési törvényben  a
        Nyugdíjbiztosítási  Alap  költségvetése  kiadási  főösszege   —
        megváltoztatása.   A   határozat   megállapította,    hogy    a
        népszavazásra  szánt  kérdésből eredményes  népszavazás  esetén
        szükségszerűen következik a nyugdíjak emelése, a  költségvetési
        törvényben meghatározottaktól eltérő mértékben. A népszavazásra
        szánt  kérdés közvetlenül a költségvetésre vonatkozik,  így  az
        Alkotmányban   tételesen  megjelenített   kizárt   népszavazási
        tárgykörbe ütközik (ABH 2004, 834, 837.).
         Az   Alkotmánybíróság  15/2005.  (IV.   28.)   AB   határozata
        értelmében  annak  megítélésénél, hogy  az  aláírásgyűjtő  íven
        szereplő   kérdés,   illetve   a  megtartandó   népszavazás   a
        költségvetési törvényben szereplő egyes bevételi  vagy  kiadási
        tételekkel   közvetlen  és  jelentős  kapcsolatban   áll-e,   a
        költségvetés   egyes  elemeinek  akár  pozitív,  akár   negatív
        meghatározását  jelenti-e, az Alkotmánybíróság —  az  Alkotmány
        szabályai és az Alkotmánybíróság gyakorlatában kialakult  elvek
        alapján  —  esetenkénti mérlegelés alapján dönt. A vizsgálatnál
        az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi szempontokat veszi alapul,
        nem     a    költségvetéssel    kapcsolatos    pénzügyi    jogi
        megfontolásokat. A privatizáció leállításáról  szóló  kérdéssel
        kapcsolatban   hozott   határozat  megállapította,   hogy   „az
        aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdésről tartott  eredményes
        népszavazás  a  privatizáció azonnali hatályú leállításával  az
        ország  éves  költségvetéséről szóló  törvényt  közvetlenül  és
        jelentős  módon  érinti. Ezért az aláírásgyűjtő  íven  szereplő
        kérdés  az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésének  a)  pontjával
        ellentétes” (ABH 2005, 165, 171.).
         
         2.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen   ügyben   az
        Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
        továbbiakban: Abtv.) 1. §-a h) pontja alapján a  Ve.  130.  §-a
        határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
        jogorvoslati   természetű.   Az   Alkotmánybíróság    az    OVB
        határozatában,  valamint  a kifogásban  foglaltak  alapján  azt
        vizsgálja,  hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítése  során
        az  Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek megfelelően járt-e
        el  [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH 2002, 342, 344.].  Az
        Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben eljárva is alkotmányos
        jogállásával és, rendeltetésével összhangban látja el [25/1999.
        (VII. 7.) AB határozat, ABH 1999, 251, 256.].
         A   jelen   esetben   a  hitelesítésről  szóló   OVB-határozat
        meghozatalakor  vizitdíjról, kórházi  napidíjról  költségvetési
        törvény nem rendelkezett. Ezt, miként azt az OVB határozata  is
        megállapítja,   csak  a  2007.  évre  vonatkozó   költségvetési
        törvényjavaslat (T/1145.) 12. számú melléklete tartalmazta.
         Jövőbeli      költségvetésre,      valamely      költségvetési
        törvényjavaslatra hivatkozva az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítése
        megalapozottan    nem    tagadható   meg.    A    költségvetési
        törvényjavaslat az elfogadásáig módosulhat és előállhat  az  az
        eset   is,  hogy  az  elfogadott  törvény  olyan  költségvetést
        tartalmaz,  amelyben  egyáltalán nem szerepel  a  népszavazásra
        feltenni kívánt kérdéssel kapcsolatba hozható előirányzat.
         Minderre  tekintettel az Alkotmánybíróság  a  rendelkező  rész
        szerint  határozott. A megismételt eljárásban  az  OVB-nek  azt
        kell  vizsgálnia, hogy a szóban lévő kérdés a  jelen  határozat
        III. 1. pontjában említett döntések tükrében az Alkotmány 28/C.
        § (5) bekezdés a) pontjában szereplő, a költségvetési törvényre
        vonatkozó kizáró ok hatálya alá vonható-e.
           Az  Alkotmánybíróság  —  figyelemmel  az  OVB  határozatának
         Magyar   Közlönyben   való  megjelenésére   —   elrendelte   e
         határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételét.
                                 Dr. Bihari Mihály
                            Az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
                    Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                    alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                         
                    Dr. Erdei Árpád         Dr. Harmathy Attila
                    alkotmánybíró                 alkotmánybíró
                                         
                    Dr. Holló András            Dr. Kiss László
                    alkotmánybíró                 alkotmánybíró
                                         
                   Dr. Kovács Péter          Dr. Paczolay Péter
                   alkotmánybíró           előadó alkotmánybíró
          Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye
           
           Nem   értek   egyet  a  határozattal:  az  Alkotmánybíróságnak
          helyben  kellett volna hagynia az OVB határozatát  a  következő
          indokok alapján.
           
           1.  A  népszavazásra feltenni kívánt kérdés az Alkotmány 28/C.
          §  (5)  bekezdés a) pontja szerint nem tartozik a  népszavazási
          tárgyak  közé. Ez az állítás – ellentétben a többségi határozat
          álláspontjával  –  igaz  volt a népszavazási  ív  hitelesítésre
          benyújtása  pillanatától  mind a mai  napig,  és  az  is  marad
          mindaddig, amíg az Alkotmány népszavazásra vonatkozó  jelenlegi
          szabályai  érvényben maradnak. Annak eldöntése, hogy az  orvosi
          ellátás    vizitdíj   ellenében   történő    igénybevétele    a
          költségvetésről szóló törvény tartalmát érintő — és ezáltal  az
          országos népszavazás tárgyköréből kizárt — kérdés-e, alapvetően
          két fogalom meghatározásától és ezek viszonyától függ: egyrészt
          a   költségvetésről   szóló  törvény,   másrészt   a   vizitdíj
          fogalmától.
           
           Az  Alkotmány  28/C. § (5) bekezdés a) pontjában  szereplő  „a
          költségvetésről    szóló    törvény”    meghatározásával     az
          Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata során már több határozatában
          foglalkozott,  de  mindmáig  nem  sikerült  egyértelmű   mércét
          találni  a  „költségvetésről szóló törvény”  és  más  törvények
          elhatárolására, így ez minden esetben mérlegelés  tárgya  [Lsd:
          pl.  59/2004.  (XII.  14.)  AB  határozat,  (ABH  2004,  834.);
          51/2001.  (XI.  29.)  AB határozat, (ABH  2001,  392.)].  Annyi
          bizonyos  csak,  hogy  „a költségvetésről  szóló  törvény”  nem
          azonos a felhatalmazó (appropriációs) törvénnyel [4/2006.  (II.
          15.)  AB határozat, (ABK, 2006, február, 68.)]. Általánosságban
          csak   azt  lehet  megállapítani  az  Alkotmánybíróság   eddigi
          gyakorlata  alapján,  hogy  a költségvetéssel  való  távoli  és
          közvetett  kapcsolat nem elegendő ahhoz,  hogy  egy  kérdés  az
          Alkotmány   28/C.   §  (5)  bekezdés  a)  pontja   alapján   „a
          költségvetésről  (…)  szóló törvény tartalmáról”  szóló  kérdés
          legyen.
           
           Ha  abból az általánosan elfogadott definícióból indulunk  ki,
          hogy   a   költségvetés  az  állam  meghatározott   időtartamra
          előirányzott kiadásainak és bevételeinek tételes felsorolása és
          mérlege,   akkor  a  költségvetésről  szóló  törvény  tartalmán
          mindazt  érteni  kell,  ami  a  költségvetés  bevételeinek   és
          kiadásainak jogcímét érinti. Különösen igaz ez a megállapítás a
          költségvetés  bevételi  jogcímeire,  mert  míg  a  költségvetés
          kiadási   jogcímeinek  katalógusa  szinte  végtelen,  addig   a
          költségvetés bevételi jogcímei viszonylag korlátozottak.
           A   vizitdíj   nem  egyszerűen  érinti  az  államháztartás   —
          pontosabban  annak  egyik alrendszere,  az  Egészségbiztosítási
          Alap  —  bevételeit  és  kiadásait,  hanem  egyben  közvetlenül
          bevételi   jogcímet  is  keletkeztet,  és  ezáltal  közvetlenül
          befolyásolja a költségvetés egyenlegét: az elmaradó bevételt az
          államnak  vagy más forrásból kell fedeznie, vagy  a  kiadásokat
          kell  csökkentenie. Ezen nem változtat az sem, hogy a  vizitdíj
          bevétele a beszedő intézménynél marad, mert a beszedés  jogcíme
          szerint    költségvetési   bevétel.    Az    állami    kiadások
          megállapítása, és az azok fedezéséhez szükséges anyagi eszközök
          előteremtése   —  ennek  keretében  esetlegesen   új   adónemek
          bevezetése,  vagy  az  állam  által biztosított  szolgáltatások
          igénybevételéhez kapcsolódó ellenszolgáltatás  megállapítása  —
          kétséget kizáróan az Országgyűlés hatásköre.
           Ezen  érvelés  alapján megállapítható, hogy — az aláírásgyűjtő
          ív   mintapéldánya  és  az  azon  szereplő  kérdés  hitelesítés
          céljából   történő   benyújtása   pillanatában,   illetve    az
          aláírásgyűjtő  ív mintapéldánya hitelesítésének  megtagadásakor
          jogilag   még   nem  létező  —  vizitdíjról  szóló  népszavazás
          szükségképpen   a  költségvetési  törvény  tartalmát   jelentős
          mértékben    érintő    törvényről   (jelenleg:    A    kötelező
          egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi   LXXXIII.
          törvény  18/A. §) szóló népszavazás lenne. A vizitdíjról  szóló
          népszavazási   kérdés   fenti  értelemben   vett   költségvetés
          tartalmát  érintő jellege tehát független a mindenkori  tételes
          jogi  helyzettől,  azaz  attól, hogy van-e  éppen  érvényben  a
          vizitdíjat szabályozó törvény vagy sem, és attól is,  mit  mond
          erről  az éppen hatályban lévő költségvetési törvény. Annál  is
          inkább  igaz  ez  az  állítás,  mert  a  még  be  nem  vezetett
          vizitdíjról  nem  is  tartalmazhat  rendelkezést   a   vizitdíj
          bevezetése előtti évre érvényes költségvetési törvény.
           E  kérdés vizsgálatakor nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy
          a  költségvetési  törvény  és a vele  szorosan  összefüggő,  az
          államháztartás  bevételeit és kiadásait  szabályozót  törvények
          különleges  törvények.  Ennek kapcsán fontos  azt  megemlíteni,
          hogy  az  államnak mindig van – ha más nem, átmeneti (lsd.:  Az
          államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi  XXXVIII.
          törvény  34.  §) – költségvetése (és így költségvetésről  szóló
          törvénye),  amelynek tartalma nagyon különböző lehet,  de  jogi
          fogalma  nem  változik.  A költségvetés  az  állam  létezésének
          velejárója. A költségvetési ciklus folyamatos: a következő évre
          vagy  évekre szóló költségvetés és az azt alátámasztó,  illetve
          végrehajtásához szükséges törvények előkészítése idején is  van
          hatályban  költségvetésről szóló törvények. A  „költségvetésről
          szóló  törvény”  tehát  nem azonosítható egy  adott  időpontban
          érvényes törvénnyel vagy törvényekkel.
           
           2.  A  vizitdíjról szóló népszavazási kérdés, ahogyan a kérdés
          megfogalmazásából  kitűnik, nem egy  évre  kívánja  a  vizitdíj
          fizetési  kötelezettséget eltörölni, hanem  arra  kötelezné  az
          Országgyűlést,  hogy a jövőben se alkosson a vizitdíjról  szóló
          törvényt.  Eltekintve ebben a különvéleményben az ilyen  típusú
          kérdések alkotmányosságának vizsgálatától, annyit említek  csak
          meg,  hogy  a  kérdés  természete miatt a kérdés  költségvetési
          jellege  sem  kapcsolható kizárólag egy  adott  évre  vonatkozó
          költségvetési törvény tartalmához.
           Ha   pedig,   ahogyan  azt  már  fentebb  is   említettem,   a
          népszavazási  kérdéssel elérni kívánt  cél  az,  hogy  egyetlen
          jövőbeli  költségvetésről szóló törvény  se  tartalmazhasson  a
          vizitdíjról szóló rendelkezést, akkor az is indokolatlan,  hogy
          egy  meghatározott év költségvetési törvénye –  vagy  az  éppen
          érvényben  lévő a költségvetést közvetlenül érintő törvények  –
          alapján  dőljön  el  a  vizitdíjról szóló  népszavazási  kérdés
          megengedettsége.

          Budapest, 2007. március 8.
                                                      Dr. Bragyova András
                                                            alkotmánybíró
            .
            English:
            English:
            .
            Petition filed:
            .
            Subject of the case:
            .
            The prohibited subjects of the national referendum (visiting fee)
            Number of the Decision:
            .
            16/2007. (III. 9.)
            Date of the decision:
            .
            03/08/2007
            .
            .
            Full text:
            en_0016_2007.pdfen_0016_2007.pdf