Hungarian
Ügyszám:
.
776/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 59/2007. (X. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/689
.
A döntés kelte: Budapest, 10/15/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata
    ellen  benyújtott kifogások alapján — dr. Bragyova András,  dr.
    Holló  András  és  dr.  Lévay Miklós alkotmánybírók  párhuzamos
    indokolásával — meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 156/2007.
    (VI. 25.) OVB határozatát helybenhagyja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
       
                                    I.
       
       1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a  továbbiakban:  OVB)
      156/2007.  (VI. 25.) OVB határozatával — megismételt eljárásban
      —  úgy döntött, hogy a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség  és  a
      Kereszténydemokrata    Néppárt   által   benyújtott    országos
      népszavazási  kezdeményezés  aláírásgyűjtő  íve  mintapéldányát
      hitelesíti.
       Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
       „Egyetért-e   Ön   azzal,   hogy  a   fekvőbeteg-gyógyintézeti
      ellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő  év
      január 1-jétől ne kelljen kórházi napidíjat fizetni?”
       
       2.  Az  OVB  a  jelen ügyben vizsgált határozat  indokolásában
      emlékeztetett arra, hogy a kezdeményezés első elbírálása  során
      a  107/2007.  (III. 29.) OVB határozatban azt állapította  meg,
      hogy „a módosított kérdés arra irányul, hogy a választópolgárok
      pontosan meghatározzák egy jövőbeli költségvetési törvény egyik
      tételét, és ez — összhangban az Alkotmánybíróság 51/2001.  (XI.
      29.)    határozatában    foglaltakkal    —    nem    bocsátható
      népszavazásra.”
       Az  OVB-nek  azt  a  határozatát az Alkotmánybíróság  33/2007.
      (VI.  6.) AB határozata megsemmisítette, és az OVB-t új eljárás
      lefolytatására kötelezte.
       Az  OVB  az  új  eljárás lefolytatása során azt vette  alapul,
      hogy  az  új  eljárásban,  kizárólag  új  indokok  alapján,   a
      kezdeményezés    hitelesítését   ismét   megtagadhatja.    Erre
      tekintettel az OVB a megismételt eljárásban megvizsgálta,  hogy
      a    jogi   helyzetben   időközben   bekövetkezett   változások
      befolyásolják-e  a népszavazási kezdeményezés  megítélését.  Az
      Országgyűlés ugyanis a 2007. évi LVIII. törvénnyel  módosította
      a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi
      CXXVII.  törvényt  (a  továbbiakban: Kötv.).  A  módosítás  két
      rendelkezésében  is érinti a vizitdíjjal és kórházi  napidíjjal
      kapcsolatos szabályozást. A Kötv. egy új 97. §-sal egészült ki.
       Az  OVB,  elemezve  a Kötv. módosítását –  figyelembe  véve  a
      pénzügyminiszter szakvéleményét is –, azt állapította meg, hogy
      az  új szabályozás pontosította, de érdemben nem módosította  a
      vizitdíjra  és  a  kórházi  napidíjra  vonatkozó,  a   kötelező
      egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi   LXXXIII.
      törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 18/A. §-ként, illetőleg a 35/A.
      §-ként   az   egyes,  egészségügyet  érintő   törvényeknek   az
      egészségügyi  reformmal kapcsolatos módosításáról  szóló  2006.
      évi   CXV.   törvény   7.   illetve   17.   §-ával   beiktatott
      rendelkezéseit.  Az  OVB  szerint a módosítás  tartalmilag  nem
      változtatta meg a Kötv.-nek a vizitdíjra és a kórházi napidíjra
      vonatkozó szabályait sem.
       Az  OVB a határozatban megállapította: tekintettel arra,  hogy
      változatlan   tényállás   és   tartalmilag   változatlan   jogi
      szabályozás   esetén  az  Alkotmánybíróság   határozata   –   a
      fentiekben   kifejtettek  szerint   –   köti   az   OVB-t,   az
      aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítenie kell.
       Az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítette.
       
       3.  A határozat a Magyar Közlöny 2007. évi 81. számában, 2007.
      június 27-i dátummal jelent meg.
       A határozat ellen több magánszemély kifogást nyújtott be.
       A  kifogások  egy  része  közvetlenül  az  Alkotmánybírósághoz
      érkezett  július  5-én,  egy részüket július  6-án  az  OVB-nek
      nyújtották be.
       A  kifogást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény
      (a    továbbiakban:   Ve.)   130.   §-ának   (1)   bekezdésében
      meghatározott   tizenöt   napos   határidőn   belül    lehetett
      előterjeszteni. A kifogások határidőn belül érkeztek.
       Az   Alkotmánybíróság  a  kifogásokat  —  a  Ve.  130.  §  (3)
      bekezdésében foglaltaknak megfelelően — soron kívül bírálta el.
       
       4.  A  kifogások  egy  részének tartalma az  alábbiak  szerint
      foglalható össze:
       4.  1.  Bár az OVB által jóváhagyott kérdések külön-külön  nem
      merítik  ki  a kormányprogram minőségét, de együttesen  már  új
      minőséget  képviselve  elérik  azt.  Az  OVB  nem  vizsgálta  a
      kérdések  kumulatív hatását, noha azt az országos  népszavazást
      benyújtók nem titkolták. Az olyan népszavazási kezdeményezések,
      amelyek     egyenként     ugyan    nem     veszélyeztetik     a
      kormányozhatóságot,   de   összességükben   korlátozó   hatásuk
      túlléphetik  az  egy  kérdéskör által érintett  téma  határait,
      összegző  hatásuk  miatt  az  alkotmánnyal  ellentétes  irányba
      mutathatnak. A kérdés hitelesítését ezért — az Alkotmány  28/C.
      §  (5)  bekezdés  f)  pontja alapján, amely szerint  nem  lehet
      népszavazást tartani a Kormány programjáról — meg kellett volna
      tagadni.
       4.  2.  Az  OVB  nem  vette figyelembe azt az  új  körülményt,
      melyet  az  Alkotmánybíróság 27/2007. (V. 17.) AB határozatában
      megállapított.    Nevezetesen   azt,   hogy   a    népszavazási
      kezdeményezés tárgyában meghozott döntés időbeli hatálya meddig
      terjed.  A  feltenni kívánt kérdésből nem  derül  ki,  hogy  az
      esetleges  eredményes  ügydöntő  népszavazáson  hozott   döntés
      meddig kötelezi az Országgyűlést.
       4.   3.   Az   OVB   csak  szakmai  szempontokat   mérlegelhet
      álláspontjának    kialakítása   során,   az   OVB    határozata
      meghozatalakor túllépett a törvényben megadott mozgásterén.  Ez
      utóbbi  feltételezést  a  kifogások  benyújtói  az  OVB  elnöke
      sajtóközleményére alapítják, amely szerintük  azt  tartalmazza,
      hogy  az OVB nem szakmai meggyőződése, hanem a törvényesség  és
      az alkotmányos rend mindenek felett való tisztelete miatt vette
      tudomásul az Alkotmánybíróság jogértelmezését.
       
       5. A kifogások másik részében azzal érvelnek, hogy a kérdés  a
      népszavazási,  alkotmányos törvényben megjelölt tilalmi  körbe,
      azaz a költségvetés körébe tartozik.
       5.  1.  Eszerint  a költségvetés definíciója félreérthetetlen,
      semmilyen  szabály  nem tesz különbséget abból  a  szempontból,
      hogy  annak bevételi vagy kiadási oldaláról van szó, ugyanis  a
      kettő  együtt alkotja értelemszerűen a teljes költségvetést,  a
      kifogások  szerint  „e  „jogi”  különbségtételt  kizárólag   az
      Alkotmánybíróság és példátlan nyomásra az OVB „alkotta  meg”  ,
      noha  számukra  jogszabályalkotási  tilalom  áll  fenn.  Ez  az
      értelmezés  önkényes  mind  tételes jogi,  szokásjogi  valamint
      közgazdasági értelemben teljességgel értelmezhetetlen.”
       A   kifogások   részletesen  foglalkoznak   az   OVB-határozat
      meghozatalát megelőző körülményekkel, az Alkotmánybíróság és az
      OVB  alkotmányjogi viszonyával, az Alkotmánybíróságnak az OVB-t
      új eljárásra utasító határozatával, a népszavazásnak a kifogást
      benyújtó  személy  által  feltételezett,  lehetséges  politikai
      következményeivel.
       A  kifogást  tévők  utalnak arra, hogy az Alkotmánybíróság  és
      ezáltal  az  OVB indokolási kötelezettségének sem tett  eleget,
      amikor  reális, jog- és életszerű valós érvekkel nem  indokolta
      meg,  hogy  miért éppen a bevételi oldal körében  szabad  és  a
      kiadási oldalnál pedig tilos a népszavazásra bocsátás.
       5.  2. Van olyan érvelés is, amelynek értelmében a vizitdíj és
      a  napidíj  az  Ebtv.  35/A. §-a szerint az adott  egészségügyi
      intézmény   számára   az  állami  költségvetésből   folyósított
      támogatásnak,   tehát  költségvetési  kiadásnak   minősül.   Az
      eredményes  népszavazás  ennek  a  költségvetési  kiadásnak  az
      összegét  a  jövőbeli költségvetések esetében nulla  forintban,
      vagyis   pontosan   határozná  meg,  ami  az   Alkotmánybíróság
      gyakorlata szerint nem alkotmányos.
       
       6.  A  kifogások  egy  része  szerint  a  kórházi  napidíj,  a
      vizitdíj  és  a  tandíj  kérdése nem  egyszerűen  költségvetési
      kérdés,  hanem mint elengedhetetlen láncszemek kapcsolódnak  az
      állam reformprogramjához. A kifogást tévők röviden foglalkoznak
      a  népszavazás lehetséges következményeivel, és kérik, hogy  az
      Alkotmánybíróság vizsgálja felül korábbi döntését.
       Az   Alkotmánybíróság   a  kifogásokat   az   Alkotmánybíróság
      ideiglenes   ügyrendjéről   és  annak   közzétételéről   szóló,
      módosított  és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001.  (XII.  3.)
      Tü.  határozat  (ABH 2003, 2065.) 28. § (1)  bekezdése  alapján
      egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
       
                                    II.
       
       A kifogások elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
       
       1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
       „2.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom  a  népé,
      amely  a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
      közvetlenül gyakorolja. (...)
       28/C. § (...)
       (2)  Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább  200  000
      választópolgár kezdeményezésére. (...)
       (3)   Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,   az
      eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
      kötelező. (...)
       (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
       a)  a  költségvetésről,  a  költségvetés  végrehajtásáról,   a
      központi  adónemekről és illetékekről, a vámokról,  valamint  a
      helyi  adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
      (...)
       f) a Kormány programjáról,”
       
       2. A Ve. érintett rendelkezései:
       „29/B.  §  (1)  A  választási bizottság határozattal  dönt.  A
      határozatot — meghozatala napján — írásba kell foglalni.
       (2) A határozatnak tartalmaznia kell
       a) a választási bizottság megnevezését, a határozat számát,
       b) a kérelmező nevét és lakóhelyét (székhelyét),
       c) az ügy tárgyának megjelölését,
       d)  a  rendelkező részben a választási bizottság  döntését,  a
      fellebbezés    (bírósági   felülvizsgálat    iránti    kérelem)
      lehetőségéről való tájékoztatást,
       e)  az  indokolásban a megállapított tényállást  és  az  annak
      alapjául   elfogadott   bizonyítékokat,   a   kérelmező   által
      megjelölt,  de  mellőzött bizonyítást és a  mellőzés  indokait,
      valamint   azokat  a  jogszabályhelyeket,  amelyek  alapján   a
      választási bizottság a határozatot hozta. (...)
       116.  §  Az  I-X.  fejezet,  valamint  a  89.  §,  a  99/O.  §
      rendelkezéseit  az  országos népszavazáson a  jelen  fejezetben
      foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. (...)
       130.   §   (1)   Az   Országos  Választási   Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  —  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
       3.   Az  1998.  évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)
      érintett rendelkezései:
       „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,”
       
                                   III.
       
       A kifogások nem megalapozottak.
       
       1.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  a  jelen   ügyben   az
      Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
      továbbiakban:  Abtv.) 1. § h) pontja alapján  a  Ve.  130.  §-a
      határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
      jogorvoslati   természetű.   Az   Alkotmánybíróság    az    OVB
      határozatában,  valamint  a kifogásban  foglaltak  alapján  azt
      vizsgálja,  hogy  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítéséről
      szóló döntése során az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
      megfelelően  járt-e el [63/2002. (XII. 3.)  AB  határozat,  ABH
      2002,  342,  344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
      eljárva   is   alkotmányos  jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja  el [25/1999. (VII. 7.)  AB  határozat,  ABH
      1999, 251, 256.].
       Az  Alkotmánybíróság  a  jelen  ügyben  szereplő  népszavazási
      kezdeményezésről még nem vizsgálta, hogy az az Alkotmány  28/C.
      §  (5)  bekezdése f) pontjába ütközik-e. Ezért ebben  a  körben
      érdemben  kellett  vizsgálódnia. Az  Alkotmánybíróság  a  jelen
      határozat   indokolásának  I.  4.  1.   pontjában   ismertetett
      kifogásokról az alábbiakat állapítja meg:
       A  32/2001.  (VII.  11.) AB határozat (ABH  2001,  287,  295.)
      szerint „az Alkotmány 2. § (2) bekezdésén alapuló politikai jog
      megfelelő érvényesülése megköveteli, hogy az ajánlási  jogukkal
      élni   kívánó   választópolgárok  egyértelműen   és   világosan
      nyilváníthassanak   véleményt  a   népszavazási   kezdeményezés
      tárgyát   alkotó  kérdésről.  Az  Alkotmánybíróság   megítélése
      szerint  ez  csak  akkor lehetséges, ha a  népszavazásra  szánt
      egyes  kérdések olyan aláírásgyűjtő íveken szerepelnek, amelyek
      garantálják,   hogy   a   választópolgár   kétséget    kizáróan
      megjelölhesse   az   általa   népszavazásra   ajánlott    egyes
      kérdéseket.  Az  aláírásgyűjtő íven  alkalmazott  minden  olyan
      megoldás, amely nem teszi lehetővé a választópolgárok  számára,
      hogy  egyértelműen  kifejezzék  a népszavazás  kezdeményezésére
      irányuló akaratukat, a népszavazáshoz való jog sérelmével  jár.
      Az  Alkotmánybíróság fentiekben kifejtett álláspontjának  felel
      meg  a Ve.-nek a szavazólapra vonatkozó szabályrendszere is.  A
      Ve.  127. § (2) bekezdése kifejezetten lehetővé teszi, hogy egy
      szavazólapon  több  kérdés szerepeljen. E bekezdés  alapján  az
      érvényes    szavazatokat    kérdésenként    külön-külön    kell
      megszámlálni.    A    választópolgárok    tehát    kérdésenként
      nyilváníthatnak  véleményt.  Az  aláírásgyűjtő   ívnek   –   az
      Alkotmánybíróság   álláspontja  szerint   –   a   szavazólaphoz
      hasonlóan,  a  közvetlen politikai részvétel jogának  teljesebb
      érvényesülése      érdekében,     biztosítania      kell      a
      választópolgároknak  azt  a  lehetőséget,  hogy  minden   egyes
      kérdésben   külön-külön   élhessenek  ajánlási   jogukkal.   Az
      Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint  az  aláírásgyűjtő  íven
      egymás mellett több kérdés oly módon való szerepeltetése,  hogy
      az   ajánlási   jogával   élni  kívánó  választópolgár   azokra
      egyenként,  külön-külön  nem  tud egyértelmű  választ  adni  és
      egyben  a  kérdések  közül választani, az Alkotmány  2.  §  (2)
      bekezdése  mellett az Alkotmány 2. § (1) bekezdése  alapján,  a
      jogbiztonság   érdekében  megfogalmazott   általános   eljárási
      alapelvekkel   is   ütközik:   mindenekelőtt   a    népszavazás
      tisztaságának   megóvása,  a  jóhiszemű   és   rendeltetésszerű
      joggyakorlás értékei sérülhetnek.”
       Az  Alkotmánybíróság a 13/2007. (III. 9) AB határozatban  (ABK
      2007. március, 225, 228.), a 14/2007. (III. 9.) AB határozatban
      (ABK  2007.  március,  229, 232.) és a 15/2007.  (III.  9.)  AB
      határozatban  (ABK  2007. március, 233,  235.)  megállapította,
      hogy  „az  Alkotmány 28/C. §-a (5) bekezdésének f)  pontja  azt
      jelenti,   hogy   a  kormányprogram  egészéről   nem   tartható
      népszavazás.  Az Alkotmánynak ez a rendelkezése  nem  zárja  ki
      azonban,  hogy  a  kormányprogram egyes  elemeiről  népszavazás
      döntsön,  nem  érintve  a  miniszterelnök,  a  Kormány  és   az
      Országgyűlés kapcsolatrendszerét, a miniszterelnök  személyéről
      való döntést.”
       Abban   az  esetben  is,  ha  egy  szavazólapon  több   kérdés
      szerepel,  a választópolgárok csak kérdésenként nyilváníthatnak
      véleményt,  belátásuk szerint igennel vagy nemmel szavazva,  az
      érvényes  szavazatokat  pedig  kérdésenként  külön-külön   kell
      megszámlálni.   Vagyis   nincs   lehetőség   arra,    hogy    a
      kormányprogram egészéről döntsenek; a népszavazás akkor  sem  a
      kormányprogramról  szól,  ha  egy  szavazólapon   több   kérdés
      szerepel,  s  ezek között van esetleg több olyan  is,  amely  a
      kormányprogram   egyes  elemeire  emlékeztet.  A   népszavazási
      kezdeményezések  alkotmányjogi  vonatkozásai  vizsgálhatók   az
      Alkotmánybíróság  által, az Alkotmány és  az  Nsztv.  szabályai
      szerint,  más  —  ezek  között az  a  feltételezés,  hogy  több
      népszavazási  kezdeményezés összességében korlátozó  hatása  az
      Alkotmánnyal ellentétes irányba mutat-e — nem.
       A  jelen  esetben megállapítható, hogy a kérdés nem ellentétes
      az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés f) pontjával.
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság a jelen ügyben szereplő  népszavazási
      kezdeményezésről  már  állást  foglalt  azt  illetően,  hogy  a
      feltenni  kívánt kérdés az Alkotmány 28/C. § (5)  bekezdése  a)
      pontja szerinti, a költségvetésről szóló törvényekre vonatkozó,
      kizárt tárgykörbe ütközik-e.
       Az  Alkotmánybíróság  vizsgálta már  azt  is,  hogy  a  kérdés
      hitelesítését  kizáró okot jelent-e az, hogy  a  népszavazásról
      szóló  hatályos  alkotmányi és törvényi  rendelkezések  alapján
      jelenleg  nem dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás
      eredménye a törvényhozást (törvényhozási moratórium).
       Az  Alkotmánybíróság  33/2007. (VI.  6.)  AB  határozata  (ABK
      2007. június, 482.) megállapította, hogy az aláírásgyűjtő  íven
      szereplő  kérdés  az  Alkotmány 28/C.  §  (5)  bekezdésének  a)
      pontjával nem ellentétes. Ez a határozat — a 27/2007. (V.  17.)
      AB  határozat meghozatalát követően — döntött arról is, hogy  a
      kérdés nem jelent burkolt alkotmánymódosítást sem.
       Az  Alkotmánybíróság  utal  arra, hogy  az  OVB  jelen  ügyben
      vizsgált   határozatának   indokolása   figyelembe   vette   az
      Alkotmánybíróság 27/2007. (V. 17.) AB határozatát.
       Az    Alkotmánybíróság   megalapozottnak   tartja   az    OVB-
      határozatnak  azt az álláspontját, hogy a hitelesítésről  szóló
      döntése  során  mind az OVB, mind jogorvoslati  eljárásában  az
      Alkotmánybíróság  igazodik a fennálló  helyzethez,  vagyis  ezt
      alapul véve dönt a népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve
      mintapéldányának hitelesítéséről, illetve annak megtagadásáról.
      Az  Alkotmánybíróság szerint az OVB helyesen  állapította  meg,
      hogy  megismételt  eljárásban  vizsgálnia  kell:  az  időközben
      bekövetkezett  jogi változások befolyásolják-e  a  népszavazási
      kezdeményezés megítélését.
       Az  Alkotmánybíróság szerint megalapozottan állapította meg az
      OVB-határozat  azt is, hogy a jelen esetben, a hitelesítés  óta
      eltelt  időben,  a  jogi helyzetben nem  következett  be  olyan
      változás, amely befolyásolná a jelen népszavazási kezdeményezés
      érdemi,  alkotmányjogi megítélését. Ilyen, az  Alkotmánybíróság
      33/2007.  (VI. 6.) AB határozata (ABK 2007. június, 482.)  vagy
      az  OVB 156/2007. (VI. 25.) OVB határozata elfogadását követően
      bekövetkezett változásra a kifogást tévők sem hivatkoztak.
       Erről a kérdésről népszavazást még nem tartottak, így annak  a
      szabálynak  a hiánya, hogy ugyanabban a kérdésben  mennyi  időn
      belül  nem lehet kitűzni vagy kezdeményezni újabb népszavazást,
      ebben  az ügyben nem befolyásolja a kérdés hitelesíthetőségéről
      szóló érdemi döntést.
       Az  Alkotmánybíróság  a jelen határozat indokolása  I.  4.  2.
      pontjában  ismertetett kifogásokkal kapcsolatban  megállapítja,
      hogy  a  népszavazás  kötőerejére vonatkozó szabályozás  hiánya
      miatt a jelen kérdést illetően nincs helye az aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldánya hitelesítése megtagadásának.
       
       3.  Az Alkotmánybíróság a jelen határozat indokolása I. 5.  1.
      pontjában  ismertetett kifogásokkal összefüggésben  —  amelyek,
      jóllehet változatlanul az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a)
      pontja  sérelmére  hivatkoznak, lényegében  új  alkotmányossági
      indokot  hoznak fel a kérdés kizárt tárgykörbe tartozó voltával
      kapcsolatban  —,  valamely  költségvetés  bevételi  és  kiadási
      oldalát  illetően arra hívja fel a figyelmet, hogy az Alkotmány
      28/C.   §   (5)   bekezdése   a)   pontja   nem   általában   a
      költségvetésről, vagy költségvetés bevételi, kiadási oldaláról,
      hanem a költségvetésről szóló törvényeknek a tartalmáról tiltja
      a népszavazást.
       A jogtudomány szempontjából a költségvetés: törvény.
       3.  1.  A  költségvetés  tervezete  még  nem  költségvetés.  A
      költségvetés  megalkotásának  különféle  létszakaszai   vannak.
      Mindaddig,  amíg  a  kormány  a  költségvetési  törvényjavaslat
      tervezetét  el  nem  fogadja, nem lehet szó  még  költségvetési
      törvényjavaslatról  sem.  Költségvetésről  pedig   csak   akkor
      beszélhetünk  — a szó közgazdasági és jogi értelmében  egyaránt
      —,   ha   a  költségvetési  törvényjavaslatot  az  Országgyűlés
      elfogadta, vagyis törvénnyé emelte.
       Az  Alkotmánybíróság  51/2001. (XI. 29.)  AB  határozata  (ABH
      2001,  392.)  értelmében az Alkotmány 28/C. § (5)  bekezdés  a)
      pontjában szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó  kizáró
      ok  alapján valamely kérdés akkor nem bocsátható népszavazásra,
      ha  a  kérdés  a költségvetési törvény módosítását tartalmazza,
      vagy  a  kérdésből okszerűen következik a tiltott  tárgykörként
      megjelölt  törvények megváltoztatása, illetve ha a kérdés  arra
      irányul,  hogy  a  választópolgárok pontosan  határozzanak  meg
      jövőbeli  költségvetési  törvényben szereplő  egyes  kiadásokat
      (ABH  2001,  392,  395.).  A jövőbeli költségvetési  törvényben
      szereplő  kiadás meghatározására irányuló kérdés kizárásával  a
      költségvetés  bevételi  és  kiadási oldala  között  különbséget
      jövőbeli költségvetést illetően tett az Alkotmánybíróság, éppen
      szűkítve   a  szabad  tárgyköröket.  Ez  a  különbségtétel   az
      Alkotmányon  alapul: a bevételi oldalt illetően az Alkotmány  a
      bevételeket  meghatározó adókról, illetékekről, vámokról  szóló
      törvényekről   egyszer   és   mindenkorra   tiltja   külön    a
      népszavazást, míg a kiadási oldal védelme csupán valamely,  már
      elfogadott költségvetés időtartamára szólna, az Alkotmány 28/C.
      §   (5)  bekezdés  a)  pontja  szó  szerinti  értelme  mellett.
      Nyilvánvaló,  hogy a népszavazás intézménye és az  Országgyűlés
      költségvetés  jóváhagyására  vonatkozó  hatásköre,   amely   az
      Alkotmány   19.  §  (3)  bekezdés  d)  pontján  alapul,   akkor
      egyeztethető  össze, ha az olyan kérdés is  tiltott  tárgykörbe
      tartozik, amely arra irányul, hogy a választópolgárok  pontosan
      határozzanak  meg  jövőbeli költségvetési  törvényben  szereplő
      egyes kiadásokat.
       Az   Alkotmány   28/C.  §  (5)  bekezdése   a)   pontjának   a
      „költségvetésről (...) szóló törvények” tartalmára mint  kizáró
      okra utaló részének az az értelmezése áll összhangban a 28/C. §
      (5)    bekezdése   a)   pontja   egyéb,   népszavazást   kizáró
      rendelkezéseivel, amely szerint valamely költségvetésben  (vagy
      a  kiadások tekintetében jövőbeli költségvetésben) szereplő nem
      minden  előirányzat módosulása vagy módosítása vonja maga  után
      szükségszerűen   magának   a   költségvetési    törvénynek    a
      módosítását.  A költségvetés pénzügyi terv, amely számos  okból
      módosulhat  (akár  a  Kormány, akár az Országgyűlés  akaratából
      vagy  ezektől  függetlenül), vagy módosítható  a  költségvetést
      tartalmazó  törvény módosítása nélkül is, az  államháztartásról
      szóló  1992.  évi  XXXVIII.  törvény  keretei  között,  akár  a
      bevételi,  akár  a  kiadási oldalát  illetően  is,  miközben  a
      költségvetésről   szóló   törvény  mint   jogszabály   tartalma
      változatlan marad. Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése a) pontja
      nem  általában  a költségvetést, hanem a költségvetésről  szóló
      törvényeket védi.
       Az  Alkotmánybíróság utal arra, hogy az adóknak az  adóztatási
      jog szerinti felosztása az Alkotmány e szabályában központi  és
      helyi adókra valamennyi adót (járulékot, hozzájárulást vagy más
      elvonást) magában foglal.
       3.  2. Az Alkotmánybíróság a jelen határozat indokolása I.  5.
      2.    pontjában    ismertetett   kifogásokkal    összefüggésben
      megállapítja:  habár  az Ebtv. 35/A.  §-a  szerint  a  18/A.  §
      alapján  beszedett vizitdíj és kórházi napidíj az  egészségügyi
      szolgáltató  Egészségbiztosítási Alapból történő  támogatásának
      minősül,  a  hatályos Kötv. a vizitdíjat és  kórházi  napidíjat
      bevételnek  tekinti. A vizitdíj és a kórházi  napidíj  bevétel-
      jellegét  erősíti az is, hogy az Ebtv. 18/A.  §-a  vizitdíj  és
      kórházi napidíj megfizetése mellett igénybe vehető ellátásokról
      ír, vagyis fizetési kötelezettséget határoz meg a biztosítottak
      számára.   Ez   a   fizetési  kötelezettség   nem   az   állami
      költségvetést terheli, hanem a biztosítottakat.
       Önmagában  az Ebtv. 18/A. §-ában előírt fizetési kötelezettség
      esetleges   megszűnéséből  nem  lehet  jövőbeli   költségvetési
      törvényben  szereplő  valamely  kiadás  pontos  meghatározására
      következtetni.
       Így  a  népszavazási kezdeményezés nem irányul  arra,  hogy  a
      választópolgárok  jövőbeli  költségvetési  törvényben  szereplő
      egyes kiadásokat pontosan határozzanak meg.
       
       4.  A  Ve.  77.  § (2) bekezdése meghatározza a kifogás  egyes
      tartalmi elemeit. Eszerint „a kifogásnak tartalmaznia kell
       a) a jogszabálysértés megjelölését,
       b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
       c)  a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és  —
      ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér — postai értesítési címét,
       d)  a  kifogás  benyújtójának választása szerint telefaxszámát
      vagy    elektronikus    levélcímét,    illetőleg    kézbesítési
      megbízottjának   nevét  és  telefaxszámát   vagy   elektronikus
      levélcímét.”
       A  Ve.  130. § (3) bekezdése értelmében az Alkotmánybíróság  a
      kifogást bírálja el.
       Vagyis  az  Alkotmánybíróságnak azt kell és  lehet  elbírálnia
      ebben  a hatáskörében, hogy a feltenni kívánt kérdés megfelel-e
      az  Alkotmány és az Nsztv. rendelkezéseinek; ettől  eltérő  más
      kérdésekről való állásfoglalás nem tartozik az Alkotmánybíróság
      hatáskörébe.
       Az  Alkotmánybíróság ezért a kifogások ama — a jelen határozat
      I.  4.  3.  és  6. pontjában ismertetett — érveit, amelyek  nem
      arról   szólnak,   hogy   a   népszavazási   kezdeményezés   az
      Alkotmánynak   és   az  Nsztv-nek  megfelel-e,   érdemben   nem
      vizsgálta.
       
       5.  Az  OVB-határozat indokolásának III. pontja  megállapítja,
      hogy  „az  Országos  Választási  Bizottság  (...)  továbbra  is
      fenntartja  azt  a  szakmai álláspontját, hogy  a  népszavazási
      kezdeményezés  (...)  az Alkotmány 28/C.  §  (5)  bekezdése  a)
      pontjában  meghatározott,  a költségvetés  tárgykörébe  tartozó
      kérdés,  és  mint  ilyen az Alkotmányban  szabályozott  tiltott
      tárgykörök közé tartozik.”
       Az   OVB-határozat   indokolásának  IV.   pontja   pedig   azt
      tartalmazza, hogy az OVB megerősítve látja azt a korábbi érvét,
      mely  szerint a jelen kérdés hitelesítésének akadályát  képezné
      „a kérdés burkoltan alkotmánymódosítást kiváltó jellege”.
       Az  Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a Ve.  116.  §-a  folytán
      alkalmazandó 29/B. § (2) bekezdés e) pontja értelmében  az  OVB
      határozatának    tartalmaznia   kell   „az    indokolásban    a
      megállapított  tényállást  és  az  annak  alapjául   elfogadott
      bizonyítékokat,  a  kérelmező  által  megjelölt,  de  mellőzött
      bizonyítást   és  a  mellőzés  indokait,  valamint   azokat   a
      jogszabályhelyeket,  amelyek alapján a választási  bizottság  a
      határozatot hozta.”
       E  rendelkezésekből, amelyek kötelezően meghatározzák az  OVB-
      határozat  tartalmát, az következik, hogy mást  az  OVB  szóban
      lévő jogkörben hozott határozatai nem tartalmazhatnak.
       A   jelen   esetben  megállapítható,  hogy  az   OVB-határozat
      indokolása  III.  és  IV. pontjai olyan kérdéseket  tárgyalnak,
      amelyekről   a   megismételt  eljárásban   —   figyelemmel   az
      Alkotmánybíróság  korábbi határozatára —  az  OVB-nek  már  nem
      kellett volna állást foglalnia.
       Az  OVB-határozat  indokolásának  említett  pontjaiba  foglalt
      megállapítások helybenhagyását az Alkotmánybíróság mellőzte.
       
       6.  Az  Alkotmánybíróság — figyelemmel  az  OVB  határozatának
      Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére   —   elrendelte   e
      határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételét.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András             Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter        Dr. Kukorelli István
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás      Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter      Dr. Trócsányi László
                 előadó alkotmánybíró           alkotmánybíró
        Dr. Bragyova András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
         
        Egyetértek    a   többségi   határozat   rendelkező    részében
        foglaltakkal:  az Országos Választási Bizottság 156/2007.  (VI.
        25.)  OVB  határozatának  helybenhagyásával.  Nem  értek  egyet
        azonban a többségi indokolás nagy részével.

        1. Az Alkotmánybíróság hatásköre jelen eljárásban is a Ve. 130.
        §-án alapul. Ebből következik — ahogyan azt az Alkotmánybíróság
        az  OVB  határozatait érintő kifogások elbírálása  kapcsán  már
        többször   leszögezte  —,  hogy  az  Alkotmánybíróság  eljárása
        alapvetően    jogorvoslati   jellegű,   amelynek    tárgya    a
        jogorvoslattal   érintett  döntés  jogszerűsége   tartalmi   és
        eljárási  szempontból. Ennek vizsgálata alapján megállapítható,
        hogy  az  OVB-nek  az  Alkotmánybíróság 33/2007.  (VI.  6.)  AB
        határozatában  foglaltak értelmében nem  volt  más  lehetősége,
        mint  a  kifogásokkal érintett döntést hozni, vagyis a  kórházi
        napidíj  fizetésének kötelezettségét érintő kérdést  tartalmazó
        aláírásgyűjtő ívet hitelesíteni.

        2.  Az  idézett alkotmánybírósági határozatnak sem a rendelkező
        részével, sem pedig az indokolásával nem értettem egyet,  amint
        az  a  határozathoz írott különvéleményemből kitűnik. Az  abban
        kifejtetteket  most is érvényesnek tekintem.  A  jelen  esetben
        azonban  véleményem szerint nem az az eldöntendő  kérdés,  hogy
        tartható-e  népszavazás a kórházi napidíj  kérdéséről  (erre  a
        válaszom  továbbra  is  nemleges),  hanem  az,  hogy  az  adott
        körülmények között, az adott kérdés kapcsán jogszerű -e az  OVB
        döntése.  Erre a kérdésre magam is igenlő választ  adok,  ezért
        egyetértek   a   többségi   határozat   rendelkező    részével.
        Tekintettel  azonban  egyrészt az Alkotmánybíróság  eljárásának
        jogorvoslati jellegére, másrészt arra, hogy ez már nem az  első
        alkotmánybírósági  döntés  e  népszavazásra  bocsátandó  kérdés
        hitelesítéséről,  az  Alkotmánybíróságnak  nem  kellett   volna
        tartalmi  kérdéseket  vizsgálni; elegendő  lett  volna  az  OVB
        határozatának  jóváhagyása. [lsd. pl.: 25/1999.  (VII.  7.)  AB
        határozat,  ABH,  1999,  251,  256.;  63/2002.  (XII.  3.)   AB
        határozat, ABH, 2002, 342, 344.] Ezt az indokolja, hogy az  OVB
        határozata   ellen  benyújtott  kifogások  az  Alkotmánybíróság
        27/2007.  (V. 17.) AB határozatára hivatkozással a népszavazási
        döntés  kötőerejével kapcsolatos jogalkotói mulasztás  okán  az
        aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadására tett indítványon
        kívül,  ebben az ügyben az Alkotmánybíróság által már  érdemben
        elbírált  kérdéseket vetnek fel újra. Függetlenül  attól,  hogy
        egyetértek-e  az  Alkotmánybíróság e  tárgyban  hozott  korábbi
        döntésével,   az  Alkotmánybíróság  ezeket  a  kérdéseket   már
        eldöntötte,  s  ezeket  alapul  véve  született  meg   az   OVB
        határozata is. Mindez tovább erősíti azt a megállapításom, hogy
        az   Alkotmánybíróságnak  jelen  esetben   kizárólag   az   OVB
        határozatának  az  Alkotmánybíróság  33/2007.   (VI.   6.)   AB
        határozatán alapulását kellett volna vizsgálnia.

        3.  A  többségi  határozat az OVB jelen  határozatával  szemben
        benyújtott  kifogások  elbírálásánál  új  elemnek   tekinti   a
        népszavazásra    feltenni   kívánt   kérdés    kormányprogramba
        ütközését.  Szerintem ezt a kérdést az Alkotmánybíróság  többek
        között  15/2007. (III. 9.) AB határozatában (ABK 2007. március,
        233,  235.)  — miközben a határozathoz írott különvéleményemben
        foglaltakat  fenntartva most is úgy vélem,  hogy  az  Alkotmány
        alapján  sem a kormányprogram egészére [Alkotmány 29/C.  §  (5)
        bekezdés f) pont], sem annak egyes elemeire (Alkotmány 28/B. §)
        nézve  nem  írható ki népszavazás — már eldöntötte, amikor  azt
        mondta: „az Alkotmány 28/C. §-a (5) bekezdésének f) pontja  azt
        jelenti,   hogy   a  kormányprogram  egészéről   nem   tartható
        népszavazás.  Az Alkotmánynak ez a rendelkezése  nem  zárja  ki
        azonban,  hogy  a  kormányprogram egyes  elemeiről  népszavazás
        döntsön,  nem  érintve  a  miniszterelnök,  a  Kormány  és   az
        Országgyűlés kapcsolatrendszerét, a miniszterelnök  személyéről
        való  döntést”, így annak érdemi vizsgálata nem volt  indokolt.
        [lsd.  még:  13/2007.  (III. 9.) AB határozatában  (ABK,  2007.
        március, 225, 228.), 14/2007. (III. 9.) AB határozatában  (ABK,
        2007. március, 229, 232.]

        4.  A  többségi  határozat  2. pontja  szerint  „a  népszavazás
        kötőerejére vonatkozó szabályozás hiánya miatt a jelen  kérdést
        illetően   nincs   helye  az  aláírásgyűjtő  ív   mintapéldánya
        hitelesítése   megtagadásának”.  Ezt  kizárólag   azért   tudom
        elfogadni,  mert  az  Alkotmánybíróság  a  kérdés  hitelesítése
        kapcsán  egyedül  abban foglalt állást,  hogy  a  népszavazásra
        feltenni    kívánt   kérdést   tartalmazó   aláírásgyűjtő    ív
        hitelesíthető-e.   Nem   döntött   azonban   arról,   hogy   az
        Alkotmánybíróság    27/2007.   (V.   17.)   AB    határozatában
        megállapított alkotmányellenes mulasztás milyen hatást gyakorol
        a népszavazási eljárás további lépéseire.

        Budapest, 2007. október 15.
                                                    Dr. Bragyova András
                                                          alkotmánybíró
        A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom:
                                                       Dr. Holló András
                                                          alkotmánybíró
                                                                       
                                                       Dr. Lévay Miklós
                                                          alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        59/2007. (X. 17.)
        Date of the decision:
        .
        10/15/2007
        .
        .