A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogások alapján — dr. Bragyova András, dr.
Holló András és dr. Lévay Miklós alkotmánybírók párhuzamos
indokolásával — meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 156/2007.
(VI. 25.) OVB határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB)
156/2007. (VI. 25.) OVB határozatával — megismételt eljárásban
— úgy döntött, hogy a Fidesz – Magyar Polgári Szövetség és a
Kereszténydemokrata Néppárt által benyújtott országos
népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve mintapéldányát
hitelesíti.
Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
„Egyetért-e Ön azzal, hogy a fekvőbeteg-gyógyintézeti
ellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő év
január 1-jétől ne kelljen kórházi napidíjat fizetni?”
2. Az OVB a jelen ügyben vizsgált határozat indokolásában
emlékeztetett arra, hogy a kezdeményezés első elbírálása során
a 107/2007. (III. 29.) OVB határozatban azt állapította meg,
hogy „a módosított kérdés arra irányul, hogy a választópolgárok
pontosan meghatározzák egy jövőbeli költségvetési törvény egyik
tételét, és ez — összhangban az Alkotmánybíróság 51/2001. (XI.
29.) határozatában foglaltakkal — nem bocsátható
népszavazásra.”
Az OVB-nek azt a határozatát az Alkotmánybíróság 33/2007.
(VI. 6.) AB határozata megsemmisítette, és az OVB-t új eljárás
lefolytatására kötelezte.
Az OVB az új eljárás lefolytatása során azt vette alapul,
hogy az új eljárásban, kizárólag új indokok alapján, a
kezdeményezés hitelesítését ismét megtagadhatja. Erre
tekintettel az OVB a megismételt eljárásban megvizsgálta, hogy
a jogi helyzetben időközben bekövetkezett változások
befolyásolják-e a népszavazási kezdeményezés megítélését. Az
Országgyűlés ugyanis a 2007. évi LVIII. törvénnyel módosította
a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi
CXXVII. törvényt (a továbbiakban: Kötv.). A módosítás két
rendelkezésében is érinti a vizitdíjjal és kórházi napidíjjal
kapcsolatos szabályozást. A Kötv. egy új 97. §-sal egészült ki.
Az OVB, elemezve a Kötv. módosítását – figyelembe véve a
pénzügyminiszter szakvéleményét is –, azt állapította meg, hogy
az új szabályozás pontosította, de érdemben nem módosította a
vizitdíjra és a kórházi napidíjra vonatkozó, a kötelező
egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII.
törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 18/A. §-ként, illetőleg a 35/A.
§-ként az egyes, egészségügyet érintő törvényeknek az
egészségügyi reformmal kapcsolatos módosításáról szóló 2006.
évi CXV. törvény 7. illetve 17. §-ával beiktatott
rendelkezéseit. Az OVB szerint a módosítás tartalmilag nem
változtatta meg a Kötv.-nek a vizitdíjra és a kórházi napidíjra
vonatkozó szabályait sem.
Az OVB a határozatban megállapította: tekintettel arra, hogy
változatlan tényállás és tartalmilag változatlan jogi
szabályozás esetén az Alkotmánybíróság határozata – a
fentiekben kifejtettek szerint – köti az OVB-t, az
aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítenie kell.
Az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítette.
3. A határozat a Magyar Közlöny 2007. évi 81. számában, 2007.
június 27-i dátummal jelent meg.
A határozat ellen több magánszemély kifogást nyújtott be.
A kifogások egy része közvetlenül az Alkotmánybírósághoz
érkezett július 5-én, egy részüket július 6-án az OVB-nek
nyújtották be.
A kifogást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény
(a továbbiakban: Ve.) 130. §-ának (1) bekezdésében
meghatározott tizenöt napos határidőn belül lehetett
előterjeszteni. A kifogások határidőn belül érkeztek.
Az Alkotmánybíróság a kifogásokat — a Ve. 130. § (3)
bekezdésében foglaltaknak megfelelően — soron kívül bírálta el.
4. A kifogások egy részének tartalma az alábbiak szerint
foglalható össze:
4. 1. Bár az OVB által jóváhagyott kérdések külön-külön nem
merítik ki a kormányprogram minőségét, de együttesen már új
minőséget képviselve elérik azt. Az OVB nem vizsgálta a
kérdések kumulatív hatását, noha azt az országos népszavazást
benyújtók nem titkolták. Az olyan népszavazási kezdeményezések,
amelyek egyenként ugyan nem veszélyeztetik a
kormányozhatóságot, de összességükben korlátozó hatásuk
túlléphetik az egy kérdéskör által érintett téma határait,
összegző hatásuk miatt az alkotmánnyal ellentétes irányba
mutathatnak. A kérdés hitelesítését ezért — az Alkotmány 28/C.
§ (5) bekezdés f) pontja alapján, amely szerint nem lehet
népszavazást tartani a Kormány programjáról — meg kellett volna
tagadni.
4. 2. Az OVB nem vette figyelembe azt az új körülményt,
melyet az Alkotmánybíróság 27/2007. (V. 17.) AB határozatában
megállapított. Nevezetesen azt, hogy a népszavazási
kezdeményezés tárgyában meghozott döntés időbeli hatálya meddig
terjed. A feltenni kívánt kérdésből nem derül ki, hogy az
esetleges eredményes ügydöntő népszavazáson hozott döntés
meddig kötelezi az Országgyűlést.
4. 3. Az OVB csak szakmai szempontokat mérlegelhet
álláspontjának kialakítása során, az OVB határozata
meghozatalakor túllépett a törvényben megadott mozgásterén. Ez
utóbbi feltételezést a kifogások benyújtói az OVB elnöke
sajtóközleményére alapítják, amely szerintük azt tartalmazza,
hogy az OVB nem szakmai meggyőződése, hanem a törvényesség és
az alkotmányos rend mindenek felett való tisztelete miatt vette
tudomásul az Alkotmánybíróság jogértelmezését.
5. A kifogások másik részében azzal érvelnek, hogy a kérdés a
népszavazási, alkotmányos törvényben megjelölt tilalmi körbe,
azaz a költségvetés körébe tartozik.
5. 1. Eszerint a költségvetés definíciója félreérthetetlen,
semmilyen szabály nem tesz különbséget abból a szempontból,
hogy annak bevételi vagy kiadási oldaláról van szó, ugyanis a
kettő együtt alkotja értelemszerűen a teljes költségvetést, a
kifogások szerint „e „jogi” különbségtételt kizárólag az
Alkotmánybíróság és példátlan nyomásra az OVB „alkotta meg” ,
noha számukra jogszabályalkotási tilalom áll fenn. Ez az
értelmezés önkényes mind tételes jogi, szokásjogi valamint
közgazdasági értelemben teljességgel értelmezhetetlen.”
A kifogások részletesen foglalkoznak az OVB-határozat
meghozatalát megelőző körülményekkel, az Alkotmánybíróság és az
OVB alkotmányjogi viszonyával, az Alkotmánybíróságnak az OVB-t
új eljárásra utasító határozatával, a népszavazásnak a kifogást
benyújtó személy által feltételezett, lehetséges politikai
következményeivel.
A kifogást tévők utalnak arra, hogy az Alkotmánybíróság és
ezáltal az OVB indokolási kötelezettségének sem tett eleget,
amikor reális, jog- és életszerű valós érvekkel nem indokolta
meg, hogy miért éppen a bevételi oldal körében szabad és a
kiadási oldalnál pedig tilos a népszavazásra bocsátás.
5. 2. Van olyan érvelés is, amelynek értelmében a vizitdíj és
a napidíj az Ebtv. 35/A. §-a szerint az adott egészségügyi
intézmény számára az állami költségvetésből folyósított
támogatásnak, tehát költségvetési kiadásnak minősül. Az
eredményes népszavazás ennek a költségvetési kiadásnak az
összegét a jövőbeli költségvetések esetében nulla forintban,
vagyis pontosan határozná meg, ami az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint nem alkotmányos.
6. A kifogások egy része szerint a kórházi napidíj, a
vizitdíj és a tandíj kérdése nem egyszerűen költségvetési
kérdés, hanem mint elengedhetetlen láncszemek kapcsolódnak az
állam reformprogramjához. A kifogást tévők röviden foglalkoznak
a népszavazás lehetséges következményeivel, és kérik, hogy az
Alkotmánybíróság vizsgálja felül korábbi döntését.
Az Alkotmánybíróság a kifogásokat az Alkotmánybíróság
ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló,
módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.)
Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 28. § (1) bekezdése alapján
egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
II.
A kifogások elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
„2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé,
amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja. (...)
28/C. § (...)
(2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200 000
választópolgár kezdeményezésére. (...)
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az
eredményes népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
kötelező. (...)
(5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a
központi adónemekről és illetékekről, a vámokról, valamint a
helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
(...)
f) a Kormány programjáról,”
2. A Ve. érintett rendelkezései:
„29/B. § (1) A választási bizottság határozattal dönt. A
határozatot — meghozatala napján — írásba kell foglalni.
(2) A határozatnak tartalmaznia kell
a) a választási bizottság megnevezését, a határozat számát,
b) a kérelmező nevét és lakóhelyét (székhelyét),
c) az ügy tárgyának megjelölését,
d) a rendelkező részben a választási bizottság döntését, a
fellebbezés (bírósági felülvizsgálat iránti kérelem)
lehetőségéről való tájékoztatást,
e) az indokolásban a megállapított tényállást és az annak
alapjául elfogadott bizonyítékokat, a kérelmező által
megjelölt, de mellőzött bizonyítást és a mellőzés indokait,
valamint azokat a jogszabályhelyeket, amelyek alapján a
választási bizottság a határozatot hozta. (...)
116. § Az I-X. fejezet, valamint a 89. §, a 99/O. §
rendelkezéseit az országos népszavazáson a jelen fejezetben
foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. (...)
130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
3. Az 1998. évi III. törvény (a továbbiakban: Nsztv.)
érintett rendelkezései:
„10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,”
III.
A kifogások nem megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság hatáskörét a jelen ügyben az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontja alapján a Ve. 130. §-a
határozza meg. Az Alkotmánybíróság eljárása ebben a hatáskörben
jogorvoslati természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB
határozatában, valamint a kifogásban foglaltak alapján azt
vizsgálja, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítéséről
szóló döntése során az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.) AB határozat, ABH
2002, 342, 344.]. Az Alkotmánybíróság feladatát e hatáskörben
eljárva is alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999, 251, 256.].
Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben szereplő népszavazási
kezdeményezésről még nem vizsgálta, hogy az az Alkotmány 28/C.
§ (5) bekezdése f) pontjába ütközik-e. Ezért ebben a körben
érdemben kellett vizsgálódnia. Az Alkotmánybíróság a jelen
határozat indokolásának I. 4. 1. pontjában ismertetett
kifogásokról az alábbiakat állapítja meg:
A 32/2001. (VII. 11.) AB határozat (ABH 2001, 287, 295.)
szerint „az Alkotmány 2. § (2) bekezdésén alapuló politikai jog
megfelelő érvényesülése megköveteli, hogy az ajánlási jogukkal
élni kívánó választópolgárok egyértelműen és világosan
nyilváníthassanak véleményt a népszavazási kezdeményezés
tárgyát alkotó kérdésről. Az Alkotmánybíróság megítélése
szerint ez csak akkor lehetséges, ha a népszavazásra szánt
egyes kérdések olyan aláírásgyűjtő íveken szerepelnek, amelyek
garantálják, hogy a választópolgár kétséget kizáróan
megjelölhesse az általa népszavazásra ajánlott egyes
kérdéseket. Az aláírásgyűjtő íven alkalmazott minden olyan
megoldás, amely nem teszi lehetővé a választópolgárok számára,
hogy egyértelműen kifejezzék a népszavazás kezdeményezésére
irányuló akaratukat, a népszavazáshoz való jog sérelmével jár.
Az Alkotmánybíróság fentiekben kifejtett álláspontjának felel
meg a Ve.-nek a szavazólapra vonatkozó szabályrendszere is. A
Ve. 127. § (2) bekezdése kifejezetten lehetővé teszi, hogy egy
szavazólapon több kérdés szerepeljen. E bekezdés alapján az
érvényes szavazatokat kérdésenként külön-külön kell
megszámlálni. A választópolgárok tehát kérdésenként
nyilváníthatnak véleményt. Az aláírásgyűjtő ívnek – az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint – a szavazólaphoz
hasonlóan, a közvetlen politikai részvétel jogának teljesebb
érvényesülése érdekében, biztosítania kell a
választópolgároknak azt a lehetőséget, hogy minden egyes
kérdésben külön-külön élhessenek ajánlási jogukkal. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint az aláírásgyűjtő íven
egymás mellett több kérdés oly módon való szerepeltetése, hogy
az ajánlási jogával élni kívánó választópolgár azokra
egyenként, külön-külön nem tud egyértelmű választ adni és
egyben a kérdések közül választani, az Alkotmány 2. § (2)
bekezdése mellett az Alkotmány 2. § (1) bekezdése alapján, a
jogbiztonság érdekében megfogalmazott általános eljárási
alapelvekkel is ütközik: mindenekelőtt a népszavazás
tisztaságának megóvása, a jóhiszemű és rendeltetésszerű
joggyakorlás értékei sérülhetnek.”
Az Alkotmánybíróság a 13/2007. (III. 9) AB határozatban (ABK
2007. március, 225, 228.), a 14/2007. (III. 9.) AB határozatban
(ABK 2007. március, 229, 232.) és a 15/2007. (III. 9.) AB
határozatban (ABK 2007. március, 233, 235.) megállapította,
hogy „az Alkotmány 28/C. §-a (5) bekezdésének f) pontja azt
jelenti, hogy a kormányprogram egészéről nem tartható
népszavazás. Az Alkotmánynak ez a rendelkezése nem zárja ki
azonban, hogy a kormányprogram egyes elemeiről népszavazás
döntsön, nem érintve a miniszterelnök, a Kormány és az
Országgyűlés kapcsolatrendszerét, a miniszterelnök személyéről
való döntést.”
Abban az esetben is, ha egy szavazólapon több kérdés
szerepel, a választópolgárok csak kérdésenként nyilváníthatnak
véleményt, belátásuk szerint igennel vagy nemmel szavazva, az
érvényes szavazatokat pedig kérdésenként külön-külön kell
megszámlálni. Vagyis nincs lehetőség arra, hogy a
kormányprogram egészéről döntsenek; a népszavazás akkor sem a
kormányprogramról szól, ha egy szavazólapon több kérdés
szerepel, s ezek között van esetleg több olyan is, amely a
kormányprogram egyes elemeire emlékeztet. A népszavazási
kezdeményezések alkotmányjogi vonatkozásai vizsgálhatók az
Alkotmánybíróság által, az Alkotmány és az Nsztv. szabályai
szerint, más — ezek között az a feltételezés, hogy több
népszavazási kezdeményezés összességében korlátozó hatása az
Alkotmánnyal ellentétes irányba mutat-e — nem.
A jelen esetben megállapítható, hogy a kérdés nem ellentétes
az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés f) pontjával.
2. Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben szereplő népszavazási
kezdeményezésről már állást foglalt azt illetően, hogy a
feltenni kívánt kérdés az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése a)
pontja szerinti, a költségvetésről szóló törvényekre vonatkozó,
kizárt tárgykörbe ütközik-e.
Az Alkotmánybíróság vizsgálta már azt is, hogy a kérdés
hitelesítését kizáró okot jelent-e az, hogy a népszavazásról
szóló hatályos alkotmányi és törvényi rendelkezések alapján
jelenleg nem dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás
eredménye a törvényhozást (törvényhozási moratórium).
Az Alkotmánybíróság 33/2007. (VI. 6.) AB határozata (ABK
2007. június, 482.) megállapította, hogy az aláírásgyűjtő íven
szereplő kérdés az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a)
pontjával nem ellentétes. Ez a határozat — a 27/2007. (V. 17.)
AB határozat meghozatalát követően — döntött arról is, hogy a
kérdés nem jelent burkolt alkotmánymódosítást sem.
Az Alkotmánybíróság utal arra, hogy az OVB jelen ügyben
vizsgált határozatának indokolása figyelembe vette az
Alkotmánybíróság 27/2007. (V. 17.) AB határozatát.
Az Alkotmánybíróság megalapozottnak tartja az OVB-
határozatnak azt az álláspontját, hogy a hitelesítésről szóló
döntése során mind az OVB, mind jogorvoslati eljárásában az
Alkotmánybíróság igazodik a fennálló helyzethez, vagyis ezt
alapul véve dönt a népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve
mintapéldányának hitelesítéséről, illetve annak megtagadásáról.
Az Alkotmánybíróság szerint az OVB helyesen állapította meg,
hogy megismételt eljárásban vizsgálnia kell: az időközben
bekövetkezett jogi változások befolyásolják-e a népszavazási
kezdeményezés megítélését.
Az Alkotmánybíróság szerint megalapozottan állapította meg az
OVB-határozat azt is, hogy a jelen esetben, a hitelesítés óta
eltelt időben, a jogi helyzetben nem következett be olyan
változás, amely befolyásolná a jelen népszavazási kezdeményezés
érdemi, alkotmányjogi megítélését. Ilyen, az Alkotmánybíróság
33/2007. (VI. 6.) AB határozata (ABK 2007. június, 482.) vagy
az OVB 156/2007. (VI. 25.) OVB határozata elfogadását követően
bekövetkezett változásra a kifogást tévők sem hivatkoztak.
Erről a kérdésről népszavazást még nem tartottak, így annak a
szabálynak a hiánya, hogy ugyanabban a kérdésben mennyi időn
belül nem lehet kitűzni vagy kezdeményezni újabb népszavazást,
ebben az ügyben nem befolyásolja a kérdés hitelesíthetőségéről
szóló érdemi döntést.
Az Alkotmánybíróság a jelen határozat indokolása I. 4. 2.
pontjában ismertetett kifogásokkal kapcsolatban megállapítja,
hogy a népszavazás kötőerejére vonatkozó szabályozás hiánya
miatt a jelen kérdést illetően nincs helye az aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya hitelesítése megtagadásának.
3. Az Alkotmánybíróság a jelen határozat indokolása I. 5. 1.
pontjában ismertetett kifogásokkal összefüggésben — amelyek,
jóllehet változatlanul az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének a)
pontja sérelmére hivatkoznak, lényegében új alkotmányossági
indokot hoznak fel a kérdés kizárt tárgykörbe tartozó voltával
kapcsolatban —, valamely költségvetés bevételi és kiadási
oldalát illetően arra hívja fel a figyelmet, hogy az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdése a) pontja nem általában a
költségvetésről, vagy költségvetés bevételi, kiadási oldaláról,
hanem a költségvetésről szóló törvényeknek a tartalmáról tiltja
a népszavazást.
A jogtudomány szempontjából a költségvetés: törvény.
3. 1. A költségvetés tervezete még nem költségvetés. A
költségvetés megalkotásának különféle létszakaszai vannak.
Mindaddig, amíg a kormány a költségvetési törvényjavaslat
tervezetét el nem fogadja, nem lehet szó még költségvetési
törvényjavaslatról sem. Költségvetésről pedig csak akkor
beszélhetünk — a szó közgazdasági és jogi értelmében egyaránt
—, ha a költségvetési törvényjavaslatot az Országgyűlés
elfogadta, vagyis törvénnyé emelte.
Az Alkotmánybíróság 51/2001. (XI. 29.) AB határozata (ABH
2001, 392.) értelmében az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a)
pontjában szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó kizáró
ok alapján valamely kérdés akkor nem bocsátható népszavazásra,
ha a kérdés a költségvetési törvény módosítását tartalmazza,
vagy a kérdésből okszerűen következik a tiltott tárgykörként
megjelölt törvények megváltoztatása, illetve ha a kérdés arra
irányul, hogy a választópolgárok pontosan határozzanak meg
jövőbeli költségvetési törvényben szereplő egyes kiadásokat
(ABH 2001, 392, 395.). A jövőbeli költségvetési törvényben
szereplő kiadás meghatározására irányuló kérdés kizárásával a
költségvetés bevételi és kiadási oldala között különbséget
jövőbeli költségvetést illetően tett az Alkotmánybíróság, éppen
szűkítve a szabad tárgyköröket. Ez a különbségtétel az
Alkotmányon alapul: a bevételi oldalt illetően az Alkotmány a
bevételeket meghatározó adókról, illetékekről, vámokról szóló
törvényekről egyszer és mindenkorra tiltja külön a
népszavazást, míg a kiadási oldal védelme csupán valamely, már
elfogadott költségvetés időtartamára szólna, az Alkotmány 28/C.
§ (5) bekezdés a) pontja szó szerinti értelme mellett.
Nyilvánvaló, hogy a népszavazás intézménye és az Országgyűlés
költségvetés jóváhagyására vonatkozó hatásköre, amely az
Alkotmány 19. § (3) bekezdés d) pontján alapul, akkor
egyeztethető össze, ha az olyan kérdés is tiltott tárgykörbe
tartozik, amely arra irányul, hogy a választópolgárok pontosan
határozzanak meg jövőbeli költségvetési törvényben szereplő
egyes kiadásokat.
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése a) pontjának a
„költségvetésről (...) szóló törvények” tartalmára mint kizáró
okra utaló részének az az értelmezése áll összhangban a 28/C. §
(5) bekezdése a) pontja egyéb, népszavazást kizáró
rendelkezéseivel, amely szerint valamely költségvetésben (vagy
a kiadások tekintetében jövőbeli költségvetésben) szereplő nem
minden előirányzat módosulása vagy módosítása vonja maga után
szükségszerűen magának a költségvetési törvénynek a
módosítását. A költségvetés pénzügyi terv, amely számos okból
módosulhat (akár a Kormány, akár az Országgyűlés akaratából
vagy ezektől függetlenül), vagy módosítható a költségvetést
tartalmazó törvény módosítása nélkül is, az államháztartásról
szóló 1992. évi XXXVIII. törvény keretei között, akár a
bevételi, akár a kiadási oldalát illetően is, miközben a
költségvetésről szóló törvény mint jogszabály tartalma
változatlan marad. Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése a) pontja
nem általában a költségvetést, hanem a költségvetésről szóló
törvényeket védi.
Az Alkotmánybíróság utal arra, hogy az adóknak az adóztatási
jog szerinti felosztása az Alkotmány e szabályában központi és
helyi adókra valamennyi adót (járulékot, hozzájárulást vagy más
elvonást) magában foglal.
3. 2. Az Alkotmánybíróság a jelen határozat indokolása I. 5.
2. pontjában ismertetett kifogásokkal összefüggésben
megállapítja: habár az Ebtv. 35/A. §-a szerint a 18/A. §
alapján beszedett vizitdíj és kórházi napidíj az egészségügyi
szolgáltató Egészségbiztosítási Alapból történő támogatásának
minősül, a hatályos Kötv. a vizitdíjat és kórházi napidíjat
bevételnek tekinti. A vizitdíj és a kórházi napidíj bevétel-
jellegét erősíti az is, hogy az Ebtv. 18/A. §-a vizitdíj és
kórházi napidíj megfizetése mellett igénybe vehető ellátásokról
ír, vagyis fizetési kötelezettséget határoz meg a biztosítottak
számára. Ez a fizetési kötelezettség nem az állami
költségvetést terheli, hanem a biztosítottakat.
Önmagában az Ebtv. 18/A. §-ában előírt fizetési kötelezettség
esetleges megszűnéséből nem lehet jövőbeli költségvetési
törvényben szereplő valamely kiadás pontos meghatározására
következtetni.
Így a népszavazási kezdeményezés nem irányul arra, hogy a
választópolgárok jövőbeli költségvetési törvényben szereplő
egyes kiadásokat pontosan határozzanak meg.
4. A Ve. 77. § (2) bekezdése meghatározza a kifogás egyes
tartalmi elemeit. Eszerint „a kifogásnak tartalmaznia kell
a) a jogszabálysértés megjelölését,
b) a jogszabálysértés bizonyítékait,
c) a kifogás benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és —
ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér — postai értesítési címét,
d) a kifogás benyújtójának választása szerint telefaxszámát
vagy elektronikus levélcímét, illetőleg kézbesítési
megbízottjának nevét és telefaxszámát vagy elektronikus
levélcímét.”
A Ve. 130. § (3) bekezdése értelmében az Alkotmánybíróság a
kifogást bírálja el.
Vagyis az Alkotmánybíróságnak azt kell és lehet elbírálnia
ebben a hatáskörében, hogy a feltenni kívánt kérdés megfelel-e
az Alkotmány és az Nsztv. rendelkezéseinek; ettől eltérő más
kérdésekről való állásfoglalás nem tartozik az Alkotmánybíróság
hatáskörébe.
Az Alkotmánybíróság ezért a kifogások ama — a jelen határozat
I. 4. 3. és 6. pontjában ismertetett — érveit, amelyek nem
arról szólnak, hogy a népszavazási kezdeményezés az
Alkotmánynak és az Nsztv-nek megfelel-e, érdemben nem
vizsgálta.
5. Az OVB-határozat indokolásának III. pontja megállapítja,
hogy „az Országos Választási Bizottság (...) továbbra is
fenntartja azt a szakmai álláspontját, hogy a népszavazási
kezdeményezés (...) az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése a)
pontjában meghatározott, a költségvetés tárgykörébe tartozó
kérdés, és mint ilyen az Alkotmányban szabályozott tiltott
tárgykörök közé tartozik.”
Az OVB-határozat indokolásának IV. pontja pedig azt
tartalmazza, hogy az OVB megerősítve látja azt a korábbi érvét,
mely szerint a jelen kérdés hitelesítésének akadályát képezné
„a kérdés burkoltan alkotmánymódosítást kiváltó jellege”.
Az Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a Ve. 116. §-a folytán
alkalmazandó 29/B. § (2) bekezdés e) pontja értelmében az OVB
határozatának tartalmaznia kell „az indokolásban a
megállapított tényállást és az annak alapjául elfogadott
bizonyítékokat, a kérelmező által megjelölt, de mellőzött
bizonyítást és a mellőzés indokait, valamint azokat a
jogszabályhelyeket, amelyek alapján a választási bizottság a
határozatot hozta.”
E rendelkezésekből, amelyek kötelezően meghatározzák az OVB-
határozat tartalmát, az következik, hogy mást az OVB szóban
lévő jogkörben hozott határozatai nem tartalmazhatnak.
A jelen esetben megállapítható, hogy az OVB-határozat
indokolása III. és IV. pontjai olyan kérdéseket tárgyalnak,
amelyekről a megismételt eljárásban — figyelemmel az
Alkotmánybíróság korábbi határozatára — az OVB-nek már nem
kellett volna állást foglalnia.
Az OVB-határozat indokolásának említett pontjaiba foglalt
megállapítások helybenhagyását az Alkotmánybíróság mellőzte.
6. Az Alkotmánybíróság — figyelemmel az OVB határozatának
Magyar Közlönyben való megjelenésére — elrendelte e
határozatának a Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter Dr. Trócsányi László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a többségi határozat rendelkező részében
foglaltakkal: az Országos Választási Bizottság 156/2007. (VI.
25.) OVB határozatának helybenhagyásával. Nem értek egyet
azonban a többségi indokolás nagy részével.
1. Az Alkotmánybíróság hatásköre jelen eljárásban is a Ve. 130.
§-án alapul. Ebből következik — ahogyan azt az Alkotmánybíróság
az OVB határozatait érintő kifogások elbírálása kapcsán már
többször leszögezte —, hogy az Alkotmánybíróság eljárása
alapvetően jogorvoslati jellegű, amelynek tárgya a
jogorvoslattal érintett döntés jogszerűsége tartalmi és
eljárási szempontból. Ennek vizsgálata alapján megállapítható,
hogy az OVB-nek az Alkotmánybíróság 33/2007. (VI. 6.) AB
határozatában foglaltak értelmében nem volt más lehetősége,
mint a kifogásokkal érintett döntést hozni, vagyis a kórházi
napidíj fizetésének kötelezettségét érintő kérdést tartalmazó
aláírásgyűjtő ívet hitelesíteni.
2. Az idézett alkotmánybírósági határozatnak sem a rendelkező
részével, sem pedig az indokolásával nem értettem egyet, amint
az a határozathoz írott különvéleményemből kitűnik. Az abban
kifejtetteket most is érvényesnek tekintem. A jelen esetben
azonban véleményem szerint nem az az eldöntendő kérdés, hogy
tartható-e népszavazás a kórházi napidíj kérdéséről (erre a
válaszom továbbra is nemleges), hanem az, hogy az adott
körülmények között, az adott kérdés kapcsán jogszerű -e az OVB
döntése. Erre a kérdésre magam is igenlő választ adok, ezért
egyetértek a többségi határozat rendelkező részével.
Tekintettel azonban egyrészt az Alkotmánybíróság eljárásának
jogorvoslati jellegére, másrészt arra, hogy ez már nem az első
alkotmánybírósági döntés e népszavazásra bocsátandó kérdés
hitelesítéséről, az Alkotmánybíróságnak nem kellett volna
tartalmi kérdéseket vizsgálni; elegendő lett volna az OVB
határozatának jóváhagyása. [lsd. pl.: 25/1999. (VII. 7.) AB
határozat, ABH, 1999, 251, 256.; 63/2002. (XII. 3.) AB
határozat, ABH, 2002, 342, 344.] Ezt az indokolja, hogy az OVB
határozata ellen benyújtott kifogások az Alkotmánybíróság
27/2007. (V. 17.) AB határozatára hivatkozással a népszavazási
döntés kötőerejével kapcsolatos jogalkotói mulasztás okán az
aláírásgyűjtő ív hitelesítésének megtagadására tett indítványon
kívül, ebben az ügyben az Alkotmánybíróság által már érdemben
elbírált kérdéseket vetnek fel újra. Függetlenül attól, hogy
egyetértek-e az Alkotmánybíróság e tárgyban hozott korábbi
döntésével, az Alkotmánybíróság ezeket a kérdéseket már
eldöntötte, s ezeket alapul véve született meg az OVB
határozata is. Mindez tovább erősíti azt a megállapításom, hogy
az Alkotmánybíróságnak jelen esetben kizárólag az OVB
határozatának az Alkotmánybíróság 33/2007. (VI. 6.) AB
határozatán alapulását kellett volna vizsgálnia.
3. A többségi határozat az OVB jelen határozatával szemben
benyújtott kifogások elbírálásánál új elemnek tekinti a
népszavazásra feltenni kívánt kérdés kormányprogramba
ütközését. Szerintem ezt a kérdést az Alkotmánybíróság többek
között 15/2007. (III. 9.) AB határozatában (ABK 2007. március,
233, 235.) — miközben a határozathoz írott különvéleményemben
foglaltakat fenntartva most is úgy vélem, hogy az Alkotmány
alapján sem a kormányprogram egészére [Alkotmány 29/C. § (5)
bekezdés f) pont], sem annak egyes elemeire (Alkotmány 28/B. §)
nézve nem írható ki népszavazás — már eldöntötte, amikor azt
mondta: „az Alkotmány 28/C. §-a (5) bekezdésének f) pontja azt
jelenti, hogy a kormányprogram egészéről nem tartható
népszavazás. Az Alkotmánynak ez a rendelkezése nem zárja ki
azonban, hogy a kormányprogram egyes elemeiről népszavazás
döntsön, nem érintve a miniszterelnök, a Kormány és az
Országgyűlés kapcsolatrendszerét, a miniszterelnök személyéről
való döntést”, így annak érdemi vizsgálata nem volt indokolt.
[lsd. még: 13/2007. (III. 9.) AB határozatában (ABK, 2007.
március, 225, 228.), 14/2007. (III. 9.) AB határozatában (ABK,
2007. március, 229, 232.]
4. A többségi határozat 2. pontja szerint „a népszavazás
kötőerejére vonatkozó szabályozás hiánya miatt a jelen kérdést
illetően nincs helye az aláírásgyűjtő ív mintapéldánya
hitelesítése megtagadásának”. Ezt kizárólag azért tudom
elfogadni, mert az Alkotmánybíróság a kérdés hitelesítése
kapcsán egyedül abban foglalt állást, hogy a népszavazásra
feltenni kívánt kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő ív
hitelesíthető-e. Nem döntött azonban arról, hogy az
Alkotmánybíróság 27/2007. (V. 17.) AB határozatában
megállapított alkotmányellenes mulasztás milyen hatást gyakorol
a népszavazási eljárás további lépéseire.
Budapest, 2007. október 15.
Dr. Bragyova András
alkotmánybíró
A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom:
Dr. Holló András
alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró
. |