Hungarian
Ügyszám:
.
859/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Trócsányi László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 127/2008. (X. 22.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/1022
.
A döntés kelte: Budapest, 10/20/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos    népszavazás   kitűzésére   irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének hitelesítése tárgyában hozott  határozata
    ellen benyújtott kifogások alapján meghozta a következő

                             határozatot:

    1.   Az   Alkotmánybíróság  az  Országos  Választási  Bizottság
    173/2007. (VII. 18.) OVB határozatát helybenhagyja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a határozott kérelmet  nem  tartalmazó
    kifogásokat visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                    I.

          1.  Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban:  OVB)
      a  173/2007. (VII. 18.) OVB határozatával (továbbiakban  OVBh.)
      úgy  döntött,  hogy  a  K.  L.  magánszemély  által  benyújtott
      országos   népszavazási  kezdeményezés   aláírásgyűjtő   ívének
      mintapéldányát hitelesíti.
       Az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán a következő kérdés
      szerepel: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a földterület megművelőjét
      illesse meg első helyen elővásárlási jog termőföld vásárlása
      esetén?”

          A  173/2007. (VII. 18.) OVB határozat indokolásában az  OVB
      megállapította, hogy a kérdéssel egyidejűleg a Fidesz –  Magyar
      Polgári   Szövetség   és  a  Kereszténydemokrata   Néppárt   (a
      továbbiakban:  Fidesz-KDNP)  által  benyújtott  kérdés   azonos
      tárgykörre  vonatkozik, de eltérő tartalommal.  A  magánszemély
      által  kezdeményezett  országos  népszavazás  tartalmilag  csak
      annyiban    azonos    a    Fidesz-KDNP    közös    népszavazási
      kezdeményezésében szereplő kérdéssel, hogy az elővásárlási  jog
      gyakorlója a termőföldet megművelő családi gazdálkodó is lehet.
      A magánszemély kérdése alapján azonban – eredményes népszavazás
      esetén  –  ennél  lényegesen tágabb alanyi kör számára  kellene
      biztosítani  elővásárlási  jogot az általa  művelt  termőföldre
      vonatkozóan.
          Utalt  az  OVB arra is, hogy az országos népszavazásról  és
      népi   kezdeményezésről  szóló  1998.  évi  III.   törvény   (a
      továbbiakban:  Nsztv.)  12.  §-a  az  57/2004.  (XII.  14.)  AB
      határozat  alapján  „egyértelműen a hitelesített  aláírásgyűjtő
      ívekre, illetőleg kérdésekre vonatkozik”, az „aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítése  akkor tekinthető befejezettnek,  ha  az  Országos
      Választási  Iroda  vezetője a Ve. 118. § (1) bekezdése  alapján
      hitelesítési záradékkal látja el, ugyanis csak ezután  kerülhet
      sor az aláírásgyűjtés megkezdésére” (ABH 2004, 809, 815.). Erre
      a   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény   (a
      továbbiakban: Ve.) 118. § (1) bekezdése alapján a  Ve.  130.  §
      (1)  bekezdése  szerinti  jogorvoslati  határidő  eredménytelen
      elteltét  követő  napon, jogorvoslat esetén az Alkotmánybíróság
      hitelesítő   határozatot  helybenhagyó  döntésének   a   Magyar
      Közlönyben való közzététele napján kerülhet sor. Az OVB tehát a
      173/2007.  (VII.  18.) OVB határozatban arra a  következtetésre
      jutott,  hogy  az Alkotmány és más törvény még azonos  tartalmú
      kérdések esetén sem hatalmazza fel az OVB-t arra, hogy az egyik
      kérdésnek  az  57/2004.  (XII. 14.) AB  határozatban  kifejtett
      értelmében    vett   hitelesítéséig   bármiféle   időrendiségre
      hivatkozva  megtagadja  a másik kérdés hitelesítését.  Mindezek
      alapján    az    OVB   az   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányát
      hitelesítette.

          2.  A törvényes határidőn belül több kifogást terjesztettek
      elő a 173/2007. (VII. 18.) OVB határozattal szemben.

          2.1.  Az  egyik kifogás szerint a kérdés nem felel  meg  az
      egyértelműség követelményének, mert a „földterület megművelője”
      kifejezés túlságosan általánosan és tágan értelmezhető fogalom.
      Továbbá  az  indítványozó  szerint a  kérdés  OVB  által  adott
      értelmezése  nem  helytálló.  A kérdés  arra  irányul,  hogy  a
      Dtermőföldet    megművelőt”    az    eredményes     népszavazás
      eredményeképpen  „első  helyen elővásárlási  jog”  illesse  meg
      bármely  „termőföld vásárlása estén”. Ezzel szemben  az  OVB  a
      kérdés  értelmének a szűkítésével érvelt a hitelesítés mellett,
      értelmezésében   ugyanis  a  kérdés   alapján   a   termőföldet
      megművelőt  az  elővásárlási jog „az általa  megművelt  földre”
      vonatkozóan illeti meg.
          Nem  tekintik  egyértelműnek  a  „földterület  megművelője”
      kifejezést  a  kifogást benyújtók azért sem,  mert  az  ezáltal
      lefedett   alanyi   kör   nehezen   behatárolható.   Lényegében
      valamennyi   természetes  és  jogi  személy,  jogi  személyiség
      nélküli    gazdálkodó   szervezet,   aki/amely   a    termőföld
      megművelésében  valamilyen módon részt  vesz,  beletartozhat  e
      fogalmi  körbe. Az indítványozó szerint megtévesztő  a  kérdés,
      mert  „azt  sugallja, hogy jelenleg a haszonbérlőt, felesbérlőt
      és részesművelőt, mint a termőföld megművelőjét, nem illeti meg
      első helyen a termőföld elővásárlási joga.
          Egy  elektronikus  levélben  érkezett  kifogás  szerint   a
      kérdés  nem egyértelmű, mert kérdéses, hogyan állapítható  meg,
      hogy   a   vevő   valóban  meg  fogja-e   művelni   a   megvett
      földterületet, és hogy mit értünk megművelés alatt.

          2.2.  Az  egyik indítványozó szerint a kérdés  többszörösen
      összetett, a választópolgárok nem látják át, hogy az eredményes
      népszavazás  feloldaná  a  belföldi jogi  személyekre,  a  jogi
      személyiség  nélküli más szervezetekre, valamint a külföldiekre
      vonatkozó  termőföldtulajdon-szerzési  korlátozást.  Ez  utóbbi
      miatt  a kifogást tevő úgy véli, a kérdés az Alkotmány 28/C.  §
      (5)  bekezdés b) pontjába foglalt tilalomba ütközik,  mert  egy
      eredményes  népszavazás a 2004. évi XXX. törvénnyel kihirdetett
      Csatlakozási szerződés (a továbbiakban: Csatlakozási szerződés)
      X. mellékletének 3. pontját módosítaná.

          2.3.  Egyes  kifogások  szerint  a  népszavazási  eljárásra
      alkalmazandó    Ve.    nem   ismeri   az   e-mailben    történő
      kezdeményezést,  ezért  kérdéses, hogy  az  elektronikus  levél
      „hitelesítésre   benyújtott  aláírásgyűjtő  ívnek”   minősül-e.
      Ráadásul,  az  elektronikus levél formájában érkezett  beadvány
      esetében  nem állapítható meg a benyújtás ideje, az iraton  nem
      szerepelhet     aláírás.    Az    elektronikus    kezdeményezés
      szabályozásának  hiánya  az  indítványozók  szerint   nem   azt
      jelenti, hogy az szabadon választható kommunikációs eszköz, épp
      ellenkezőleg:   arra  utal,  hogy  a  jogalkotónak   nem   állt
      szándékában   az  e-mail  használatát  lehetővé  tenni.   Ennek
      alátámasztásául a kifogást tevő hivatkozik arra,  hogy  azokban
      az   eljárásokban,   ahol   lehetőség   van   az   elektronikus
      ügyintézésre,  a  jogalkotó részletes szabályokat  állapít  meg
      annak   érdekében,  hogy  biztosítsa  a  hiteles   elektronikus
      nyilatkozattétel és adattovábbítás jogszabályi  feltételeit.  A
      választási  eljárásban  ezért  csak  akkor  lehetne  az   egyes
      eljárási  cselekményeket elektronikus úton megtenni, ha  azt  a
      Ve.   kifejezett   rendelkezése  lehetővé  tenné.   Egy   másik
      indítványozó  szerint az OVB-nek a kérdés  hitelesítését  azért
      kellett  volna megtagadnia, mert az ívet a kezdeményező  csupán
      monogrammal látta el, így az névtelennek tekinthető, és mert  a
      kérdéseket  az  ELTE  számítógépes  berendezését  igénybe  véve
      juttatta el az OVB-hez, vagyis egyetemi alkalmazottként tiltott
      politikai   tevékenységet  folytatott.   Ehhez   a   kifogáshoz
      alkotmányjogilag értékelhető érveket nem fűztek.

          2.4.  Több  indítványozó  úgy  vélte,  hogy  az  OVB-nek  —
      korábbi  gyakorlatát követve — az Nsztv. 12.  §-a  alapján  meg
      kellett volna tagadnia a hitelesítést, mert jelen határozatának
      meghozatala  előtt  a  Fidesz-KDNP  által  benyújtott,   azonos
      tartalmú  kérdést  tartalmazó aláírásgyűjtő  ívet  az  OVB  már
      hitelesítette.   Az   egyik   kifogást   benyújtó   szerint   a
      jogbiztonságot  veszélyeztetné és a népszavazáshoz  való  jogot
      sértené,   ha  több  azonos  tartalmú  kérdés  volna  egyszerre
      népszavazásra bocsátható.

          2.5.   Egy   másik  kifogás  alapján  csak   olyan   kérdés
      hitelesíthető,   amely  garantálja,  hogy  az   arról   tartott
      népszavazás  eredménye a jogalkotóra olyan kötelezettséget  ró,
      amely  végrehajtható. Ez „kizárja, hogy ellentétes  kérdésekről
      azonos  tárgykörben egyidejűleg népszavazást lehessen tartani”,
      az   ugyanis   „veszélyezteti   a   jogbiztonságot,   sérti   a
      népszuverenitást  és  ellentmond a  közvetlen  hatalomgyakorlás
      népszavazásban   megnyilvánuló  kivételes   elsődlegességének”.
      Ehhez  kapcsolódóan egy másik indítványozó utalt arra, hogy  az
      OVB  határozatokkal hitelesített ellentétes kérdések  miatt  az
      eredményes     ügydöntő    népszavazás    jogi    következménye
      kiszámíthatatlan,    az   Országgyűlés    működési    zavarának
      lehetőségét   is   magában  hordozza,  és  így   jogbiztonságot
      veszélyeztető helyzet alakulhat ki.

          2.6.  Az  indítványozók egyike szerint az aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldánya mindaddig nem hitelesíthető, amíg az Országgyűlés
      nem  tesz eleget az Alkotmánybíróság által a 27/2007. (V.  17.)
      AB határozatban előírt szabályozási kötelezettségének.

          2.7.  Ugyanez az indítványozó hivatkozott a  Ve.  3.  §  d)
      pontjának  sérelmére is, mely a választási eljárások valamennyi
      résztvevőjétől  megköveteli  a  rendeltetésszerű  és  jóhiszemű
      joggyakorlást.  A  kezdeményező  sajtónyilatkozatai  alapján  a
      kifogás   előterjesztője   szerint   megállapítható,   hogy   a
      kezdeményező  a  népszavazáshoz való jogát  kizárólag  abból  a
      célból    gyakorolta,    hogy   ezzel   más    választópolgárok
      népszavazáshoz való jogát csorbítsa, ellehetetlenítse. Ez pedig
      nem  fér  össze a népszavazás intézményének rendeltetésével,  a
      kezdeményező visszaélt a népszavazáshoz való jogával.

          2.8.  Több  kifogás  jogszabályok  pontos  megjelölése   és
      alkotmányjogilag értékelhető érvek nélkül támadta  a  173/2007.
      (VII.  18.) OVB határozatot. Az egyik „nemzetellenesnek” tartja
      a  kérdést,  mert  annak eredményeképpen  Magyarország  Európai
      Unióhoz történő csatlakozásától számított hét éves moratóriumon
      belül  juthatnának külföldiek termőföldhöz. A másik  szerint  a
      kérdés   „érdekérvényesítő  joguktól”  fosztja   meg   a   föld
      tulajdonosait, mivel nem dönthetik el, hogyan és kinek adják el
      földjeiket.  Olyan  kifogás is érkezett az Alkotmánybírósághoz,
      amely szerint a kezdeményezés „a polgárok megtévesztésére” és a
      „népszavazás    megcsúfolására”    irányul,    illetve    amely
      feleslegesnek  és  értelmetlennek tartja a  magánszemély  által
      benyújtott kérdéseket. Egy indítványozó szervezeti és hatásköri
      jellegű   kifogásokat   hozott  fel   az   aláírásgyűjtő   ívek
      hitelesítésére irányuló eljárással kapcsolatosan.
          A  kifogást  benyújtók azt kérték, hogy az Alkotmánybíróság
      a  173/2007.  (VII.  18.) OVB határozatot  semmisítse  meg,  és
      utasítsa az OVB-t új eljárás lefolytatására. A határozat  ellen
      érkezett,  a  törvényi feltételeknek megfelelő  kifogásokat  az
      Alkotmánybíróság    ideiglenes    ügyrendjéről     és     annak
      közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
      foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 28. §
      (1)  bekezdése alapján az Alkotmánybíróság egyesítette  és  egy
      eljárásban bírálta el.

                                    II.

       Az  Alkotmánybíróság  a  kifogásokat  az  alábbi  jogszabályok
      alapján vizsgálta meg:

          1. Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:
       „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.
          (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
       „28/C.   §   (1)  Országos  népszavazást  döntéshozatal   vagy
      véleménynyilvánítás  céljából  lehet  tartani,  a   népszavazás
      elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor.
       (2)  Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább  200  000
      választópolgár kezdeményezésére.
       (3)   Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,   az
      eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
      kötelező.
       (4)  Mérlegelés  alapján országos népszavazást a  köztársasági
      elnök,  a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada  vagy
      100   000   választópolgár  kezdeményezésére  az   Országgyűlés
      rendelhet el.”

          2. Az Nsztv. hivatkozott szabályai:
          „12.   §   Ha   az   Országos   Választási   Bizottság   az
      aláírásgyűjtő   ívet,   illetőleg  a   kérdést   hitelesítette,
      ugyanazon  tartalmú  kérdésben nem nyújtható  be  aláírásgyűjtő
      ívek   újabb   mintapéldánya  (2.  §),  illetőleg   népszavazás
      elrendelésére irányuló újabb kezdeményezés (9. §)
          a) a népszavazás megtartásáig, vagy
          b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
          c)  az  aláírásgyűjtő ívek benyújtására rendelkezésre  álló
      határidő eredménytelen elteltéig.”
          „13.  §  (1)  A népszavazásra feltett konkrét  kérdést  úgy
      kell    megfogalmazni,   hogy   arra   egyértelműen    lehessen
      válaszolni.”

          3. A Ve. érintett szabályai:
       „3.  §  A választási eljárás szabályainak alkalmazása során  a
      választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az
      alábbi alapelveket:
       a)  a  választás  tisztaságának megóvása, a választási  csalás
      megakadályozása,
       b)  önkéntes  részvétel a jelölésben, a választási kampányban,
      a szavazásban,
       c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
       d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
       e) jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása,
       f) a választás eredményének gyors és hiteles megállapítása.”
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (2)   Az   Országgyűlés   népszavazást   elrendelő,   valamint
      kötelezően  elrendelendő  népszavazás  elrendelését   elutasító
      határozata  elleni  kifogást  a határozat  közzétételét  követő
      nyolc napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve  –  az
      Országos   Választási  Bizottsághoz  benyújtani.  Az   Országos
      Választási  Bizottság  a  kifogás benyújtásáról  haladéktalanul
      tájékoztatja az Országgyűlés elnökét, a népszavazást  elrendelő
      határozat elleni kifogásról a köztársasági elnököt is.
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   III.

       A kifogások nem megalapozottak.

       1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően
      a  Ve. 130. §-a határozza meg. Az Alkotmánybíróságnak a kifogás
      alapján lefolytatott eljárása jogorvoslati eljárás. Ennek során
      az    Alkotmánybíróság    –   alkotmányos    jogállásával    és
      rendeltetésével  összhangban  – a  beérkezett  kifogás  keretei
      között   azt  vizsgálja,  hogy  az  aláírásgyűjtő   ív   és   a
      népszavazásra    szánt   kérdés   megfelel-e   a    jogszabályi
      feltételeknek,  továbbá azt, hogy az OVB  az  aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek megfelelően járt-e el. Az Alkotmánybíróság az  OVB
      hitelesítési   eljárásban   hozott  határozatával   kapcsolatos
      jogorvoslati  eljárásában kizárólag azt vizsgálhatja,  hogy  az
      indítványozott  kérdés  megfelel-e az  alkotmányi  és  törvényi
      feltételeknek, valamint azt, hogy az OVB eljárása  a  vonatkozó
      jogszabályokkal összhangban zajlott-e le.

          2.  Az  Alkotmánybíróság  elsőként  az  Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdése  által  az  országos  népszavazásra  feltenni  kívánt
      kérdéssel   szemben  támasztott  egyértelműség  követelményének
      sérelmével kapcsolatos kifogást vizsgálta.
          Az  Alkotmánybíróság gyakorlata nem hagy  kétséget  afelől,
      hogy  az  Nsztv.  13. § (1) bekezdésében foglalt egyértelműségi
      klauzula   „nem   támaszt  olyan  követelményt  a   népszavazás
      kezdeményezőivel  szemben, hogy a kérdés  megfogalmazásakor  az
      egyes  jogágak  kifejezéskészletét, a  jogszabályokban  meglévő
      fogalmakat,   illetve  az  egyes  tudományágak,   szakterületek
      terminus technicusait vegyék alapul” [először: az 51/2001. (XI.
      29.)  AB  határozat, ABH 2001, 392, 396.]. Az,  hogy  a  magyar
      jogrendszer jelenleg hatályban lévő szabályai nem használják  a
      „földterület megművelője” kifejezést, nem jelenti azt,  hogy  a
      választópolgárok,  illetve a jogalkotó  ne  tudná  egyértelműen
      megállapítani  azt,  hogy  milyen  alanyi  körre  vonatkozik  a
      feltett  kérdés.  Azzal,  hogy a kérdésben  határozott  névelőt
      használt, a kezdeményező egyértelműen megjelölte, hogy az adott
      termőföld  eladásakor az azt megművelő személy javára  szeretné
      az  elővásárlási jogot első helyen biztosíttatni. Az,  hogy  az
      adott  földterület megművelője alanyi körbe igen  sok  személy,
      illetve  szervezet beletartozhat, szintén nem okozza  a  kérdés
      többértelműségét. A kérdés arra irányul, hogy egy meghatározott
      kör  —  az eladásra kínált termőföld megművelője — első  helyen
      elővásárlási  jogban  részesüljön.  Ezt  a  kérdést  nem  teszi
      megtévesztővé  az  a  tény, hogy a termőföld  megművelői  közül
      egyes  személyek  a  jelenlegi szabályozás  alapján  már  ilyen
      joggal bírnak. [a termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény  10.
      §  (1)  bekezdés a) pont.] A kérdés alapján egy, a jelenleginél
      tágabb,  de részben a jelenlegi jogosultakat is magában foglaló
      elővásárlási joggal rendelkező kör kerülne kialakításra.
          A    fentiekre    tekintettel   az   Alkotmánybíróság    az
      egyértelműség hiányára alapozott kifogásokat elutasította.

          3.  Az  egyik  kifogást tevő álláspontja szerint  a  kérdés
      többszörösen   összetett   volta   miatt   egyebek   között   a
      Csatlakozási szerződés X. mellékletének 3. pontja módosulna  az
      eredményes  népszavazás eredményeképpen, ez pedig az  Alkotmány
      28/C. § (5) bekezdés b) pontjában foglalt tilalomba ütközne.
          A   Csatlakozási   szerződés  alapján  Magyarország   –   a
      csatlakozást  követő  hét  éven  keresztül  –  fenntarthatja  a
      külföldi  állampolgárok, valamint a belföldi és  külföldi  jogi
      személyek  mezőgazdasági termőföldtulajdon-szerzésére vonatkozó
      törvényi  tilalmakat [Csatlakozási szerződés  X.  melléklet  3.
      pont   (2)  bekezdés].  Ez  a  rendelkezés  lehetőséget   nyújt
      Magyarország számára, hogy átmenetileg mentesüljön  az  Európai
      Unió  alapját  képező  szerződésekben  foglalt  kötelezettségek
      teljesítése alól.
          Az  Alkotmánybíróság  a fenti érvek  alapján  az  Alkotmány
      28/C.  §  (5)  bekezdés b) pontjának sérelmét  állító  kifogást
      elutasította.

          4.  Az  Alkotmánybíróság ezt követően azokat a  kifogásokat
      vizsgálta  meg, amelyek szerint azért kellett volna az  OVB-nek
      megtagadnia  a  kérdés  hitelesítését, mert  a  kezdeményező  a
      kérdést elektronikus levél formájában nyújtotta be, továbbá azt
      az  indítványt,  amely  azt kifogásolta,  hogy  a  kezdeményező
      kérelmét  nem  nevének  teljes aláírásával,  hanem  monogrammal
      ellátva nyújtotta be.
          Az  Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette, hogy  „a  Ve.,
      és  az ez alapján kiadott BM rendelet csak az aláírásgyűjtő  ív
      tekintetében  tartalmaz  formai  előírásokat.   Azt,   hogy   a
      kezdeményezést  (amelyhez  csatolni kell  az  aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányát)  milyen  formában kell  benyújtani,  vagy  hogy
      tartalmaznia   kell-e   az   aláírásgyűjtő   ív   hitelesítését
      kezdeményező  személy  saját  kezű aláírását,  nem  szabályozza
      jogszabály.  Nem elvárás így az sem, hogy a — saját  kezű  vagy
      gépi   —  aláírás  a  teljes  nevet  tartalmazza.  Mindemellett
      megjegyzi  az  Alkotmánybíróság,  hogy  az  OVB-hez  benyújtott
      elektronikus  levél  aláírásaként a  magánszemély  kezdeményező
      teljes  neve szerepelt. Mindezekből következően nem kizárt  az,
      hogy   az   aláírásgyűjtő  ív  hitelesítésének   kezdeményezése
      elektronikus  levél  formájában történjék.  A  kezdeményezésnek
      természetesen  tartalmaznia kell azokat  az  adatokat,  amelyek
      alapján az OVB eldöntheti és kétség esetén ellenőrizheti,  hogy
      a  kezdeményező személye megfelel-e a Ve. 149. §  i)  pontjában
      foglalt  követelményeknek  (vagyis  létező  magánszemély   vagy
      szervezet-e  a kezdeményező).” (ABH 2007, 840, 848-849.)  Ilyen
      adat  lehet  például a kezdeményező neve, lakcíme/székhelye.  A
      jelen   határozat  alapjául  szolgáló  ügyben  a   kezdeményező
      elektronikus leveléből kiderült a kezdeményező neve és lakcíme,
      ezek  alapján  ellenőrizhető volt, hogy személye  megfelel-e  a
      törvényi előírásoknak.
          Mindezek   alapján  az  Alkotmánybíróság  a   kezdeményezés
      benyújtásának  módja és az aláírás formája miatt tett  kifogást
      elutasította.

          5.  Az  Alkotmánybíróság megvizsgálta azokat a kifogásokat,
      amelyek azon az alapon kérték az OVBh. megsemmisítését, hogy az
      OVB.  nem  követte korábbi gyakorlatát, és az  Nsztv.  12.  §-a
      alapján  nem  tagadta  meg  az OVBh. alapjául  szolgáló  kérdés
      hitelesítését arra tekintettel, hogy korábban — 170/2007. (VII.
      18.)  határozatával  —  azonos  tárgykörben  hitelesített   egy
      kérdést.   Az   Alkotmánybíróság  ezzel  a  kifogással   együtt
      vizsgálta azt az indítványt is, amely szerint csak olyan kérdés
      hitelesíthető,     amely     a    jogalkotóra     végrehajtható
      kötelezettséget  ró,  így nem engedhető az  azonos  tárgykörben
      egymással ellentétes kérdések hitelesítése.
          Az  Alkotmánybíróság  egy korábbi döntését  a  jelenlegihez
      hasonló  helyzetben  hozta  meg.  A  101/2007.  (XII.  12.)  AB
      határozat   (továbbiakban:   Abh.)   egy   olyan   népszavazási
      kezdeményezést   bírált   el,  amellyel   egy   időben   azonos
      tárgykörben,  azonos  tartalommal egy  másik  kezdeményezés  is
      benyújtásra  került. Ebben a határozatában az  Alkotmánybíróság
      rögzítette  az alábbiakat: „Az Alkotmánybíróság 57/2004.  (XII.
      14.)  AB  határozatában (ABH 2004, 809, 815.)  már  rámutatott,
      hogy  az Nsztv. 12. §-ában megfogalmazott tilalom csak arra  az
      esetre vonatkozik, ha az azonos tárgyú népszavazási kérdést már
      hitelesítették [vagyis a Ve. 118. § (1) bekezdése  alapján  azt
      az  Országos Választási Iroda vezetője hitelesítési  záradékkal
      látta  el].  A  Ve.  117.  § (1) bekezdése  alapján  az  OVB  a
      jogszabályi   feltételeknek   megfelelő   aláírásgyűjtő   ívet,
      illetőleg kérdést a benyújtástól számított harminc napon  belül
      köteles  hitelesíteni. Sem az Nsztv., sem a Ve. nem rendelkezik
      azonban   arról   az   esetről,  ha   az   újabb   népszavazási
      kezdeményezést  az előző hitelesítése előtt nyújtották  be.  Az
      OVB  –  csakúgy, mint az Alkotmánybíróság – kizárólag csak  azt
      vizsgálhatja  tehát,  hogy  a  konkrét  kérdés  megfelel-e   az
      alkotmányi  és  törvényi  feltételeknek.  Törvényi  szabályozás
      hiányában  az  OVB  az OVBh.-val elbírált kérdés  esetében  nem
      alkalmazhatta a megelőzés elvét.” (ABH 2007, 840, 846-847.)
          Az  Alkotmánybíróság  így a megelőzés  elve  alkalmazásának
      mellőzése    miatt,    és   az   ebből    fakadó    állítólagos
      végrehajthatatlanság    okán    benyújtott    kifogásokat    is
      elutasította.

          6.  Az  Alkotmánybíróság ezek után a 27/2007. (V.  17.)  AB
      határozattal kapcsolatosan benyújtott kifogást bírálta el.
          A   választási  eljárásról  szóló  1997.  évi  C.  törvény,
      valamint  az  országos népszavazásról és népi  kezdeményezésről
      szóló  1998.  évi  III. törvény módosításáról szóló  2007.  évi
      LXXII.  törvény 11. §-a beiktatta az Nsztv.-be a 8.  §  új  (1)
      bekezdését,  melyek értelmében a népszavazás eredménye  3  évig
      köti  az  Országgyűlést, továbbá a 10. § új  d)  pontját  amely
      szerint az OVB megtagadja az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      „ugyanazon  tartalmú  kérdésben  három  éven  belül  eredményes
      országos  népszavazást  tartottak”.  A  27/2007.  (V.  17.)  AB
      határozatban  kiemelt jogalkotói mulasztást így az Országgyűlés
      orvosolta,  az Nsztv. 10. § d) pontja egyértelműen  rendezi  az
      indítványozó   által   hivatkozott  AB   határozatban   jelzett
      problémát.
          Az  Alkotmánybíróság ennek megfelelően elutasította  azt  a
      kifogást, amely arra hivatkozott, hogy a 27/2007. (V.  17.)  AB
      határozatban előírt szabályozási kötelezettség teljesítéséig az
      OVB    nem    dönthetett   volna   népszavazási   kezdeményezés
      hitelesítéséről.

          7.  Az  Alkotmánybíróság vizsgálta a Ve. 3. §  d)  pontjára
      alapozott  kifogást  is.  Az erre a jogszabályhelyre  hivatkozó
      indítványozó  kifogását alapvetően a magánszemély  kezdeményező
      sajtónyilatkozataira alapozta. Ezzel kapcsolatban  az  Abh.-ban
      az  Alkotmánybíróság az alábbiakra mutatott rá: „az OVB  és  az
      Alkotmánybíróság  kizárólag azt vizsgálhatja,  hogy  a  konkrét
      kérdés megfelel-e az alkotmányi és törvényi feltételeknek.  Sem
      az OVB, sem az Alkotmánybíróság nem vizsgálhatja tehát, hogy  a
      kezdeményezőnek  mi  volt  a  vélt  vagy  valós  motivációja  a
      népszavazási  kezdeményezés aláírásgyűjtő íve  mintapéldányának
      az  OVB-hez hitelesítés céljából történő benyújtásakor, kivéve,
      ha   a   kérdésből   magából  kiderül,  hogy  annak   felvetése
      nyilvánvalóan  nem  jóhiszemű,  és  ellentétes  a   népszavazás
      rendeltetésével.” (ABH 2007, 840, 849.)
       Tekintettel arra, hogy a jelen ügy tárgyát képező kérdésből
      magából nem derül az ki, hogy a kérdés feltevése nyilvánvalóan
      nem jóhiszemű, illetve ellentétes a népszavazás
      rendeltetésével, az Alkotmánybíróság a Ve. 3. § d) pontjára
      alapított kifogást elutasította.

          8.  Az  Alkotmánybíróság visszautasította a 173/2007. (VII.
      18.)   OVB   határozatot  jogszabály  pontos   megjelölése   és
      alkotmányjogilag  értékelhető érvek nélkül támadó  kifogásokat.
      Ezeket az Alkotmánybíróság az Abtv. 22. § (1) bekezdése alapján
      —  határozott  kérelem  hiányában  —  nem  tekintette  érdemben
      elbírálható indítványoknak.

          Az   Alkotmánybíróság  a  határozat  közzétételét  az   OVB
      határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                 Dr. Holló Andrá              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                 Dr. Kovács Péter      Dr. Lenkovics Barnabás
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró

                 Dr. Lévay Miklós        Dr. Trócsányi László
                 alkotmánybíró           előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        127/2008. (X. 22.)
        Date of the decision:
        .
        10/20/2008
        .
        .