A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének hitelesítése tárgyában hozott határozata
ellen benyújtott kifogások alapján meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
173/2007. (VII. 18.) OVB határozatát helybenhagyja.
2. Az Alkotmánybíróság a határozott kérelmet nem tartalmazó
kifogásokat visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Országos Választási Bizottság (a továbbiakban: OVB)
a 173/2007. (VII. 18.) OVB határozatával (továbbiakban OVBh.)
úgy döntött, hogy a K. L. magánszemély által benyújtott
országos népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő ívének
mintapéldányát hitelesíti.
Az aláírásgyűjtő ív mintapéldányán a következő kérdés
szerepel: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a földterület megművelőjét
illesse meg első helyen elővásárlási jog termőföld vásárlása
esetén?”
A 173/2007. (VII. 18.) OVB határozat indokolásában az OVB
megállapította, hogy a kérdéssel egyidejűleg a Fidesz – Magyar
Polgári Szövetség és a Kereszténydemokrata Néppárt (a
továbbiakban: Fidesz-KDNP) által benyújtott kérdés azonos
tárgykörre vonatkozik, de eltérő tartalommal. A magánszemély
által kezdeményezett országos népszavazás tartalmilag csak
annyiban azonos a Fidesz-KDNP közös népszavazási
kezdeményezésében szereplő kérdéssel, hogy az elővásárlási jog
gyakorlója a termőföldet megművelő családi gazdálkodó is lehet.
A magánszemély kérdése alapján azonban – eredményes népszavazás
esetén – ennél lényegesen tágabb alanyi kör számára kellene
biztosítani elővásárlási jogot az általa művelt termőföldre
vonatkozóan.
Utalt az OVB arra is, hogy az országos népszavazásról és
népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III. törvény (a
továbbiakban: Nsztv.) 12. §-a az 57/2004. (XII. 14.) AB
határozat alapján „egyértelműen a hitelesített aláírásgyűjtő
ívekre, illetőleg kérdésekre vonatkozik”, az „aláírásgyűjtő ív
hitelesítése akkor tekinthető befejezettnek, ha az Országos
Választási Iroda vezetője a Ve. 118. § (1) bekezdése alapján
hitelesítési záradékkal látja el, ugyanis csak ezután kerülhet
sor az aláírásgyűjtés megkezdésére” (ABH 2004, 809, 815.). Erre
a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 118. § (1) bekezdése alapján a Ve. 130. §
(1) bekezdése szerinti jogorvoslati határidő eredménytelen
elteltét követő napon, jogorvoslat esetén az Alkotmánybíróság
hitelesítő határozatot helybenhagyó döntésének a Magyar
Közlönyben való közzététele napján kerülhet sor. Az OVB tehát a
173/2007. (VII. 18.) OVB határozatban arra a következtetésre
jutott, hogy az Alkotmány és más törvény még azonos tartalmú
kérdések esetén sem hatalmazza fel az OVB-t arra, hogy az egyik
kérdésnek az 57/2004. (XII. 14.) AB határozatban kifejtett
értelmében vett hitelesítéséig bármiféle időrendiségre
hivatkozva megtagadja a másik kérdés hitelesítését. Mindezek
alapján az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
hitelesítette.
2. A törvényes határidőn belül több kifogást terjesztettek
elő a 173/2007. (VII. 18.) OVB határozattal szemben.
2.1. Az egyik kifogás szerint a kérdés nem felel meg az
egyértelműség követelményének, mert a „földterület megművelője”
kifejezés túlságosan általánosan és tágan értelmezhető fogalom.
Továbbá az indítványozó szerint a kérdés OVB által adott
értelmezése nem helytálló. A kérdés arra irányul, hogy a
Dtermőföldet megművelőt” az eredményes népszavazás
eredményeképpen „első helyen elővásárlási jog” illesse meg
bármely „termőföld vásárlása estén”. Ezzel szemben az OVB a
kérdés értelmének a szűkítésével érvelt a hitelesítés mellett,
értelmezésében ugyanis a kérdés alapján a termőföldet
megművelőt az elővásárlási jog „az általa megművelt földre”
vonatkozóan illeti meg.
Nem tekintik egyértelműnek a „földterület megművelője”
kifejezést a kifogást benyújtók azért sem, mert az ezáltal
lefedett alanyi kör nehezen behatárolható. Lényegében
valamennyi természetes és jogi személy, jogi személyiség
nélküli gazdálkodó szervezet, aki/amely a termőföld
megművelésében valamilyen módon részt vesz, beletartozhat e
fogalmi körbe. Az indítványozó szerint megtévesztő a kérdés,
mert „azt sugallja, hogy jelenleg a haszonbérlőt, felesbérlőt
és részesművelőt, mint a termőföld megművelőjét, nem illeti meg
első helyen a termőföld elővásárlási joga.
Egy elektronikus levélben érkezett kifogás szerint a
kérdés nem egyértelmű, mert kérdéses, hogyan állapítható meg,
hogy a vevő valóban meg fogja-e művelni a megvett
földterületet, és hogy mit értünk megművelés alatt.
2.2. Az egyik indítványozó szerint a kérdés többszörösen
összetett, a választópolgárok nem látják át, hogy az eredményes
népszavazás feloldaná a belföldi jogi személyekre, a jogi
személyiség nélküli más szervezetekre, valamint a külföldiekre
vonatkozó termőföldtulajdon-szerzési korlátozást. Ez utóbbi
miatt a kifogást tevő úgy véli, a kérdés az Alkotmány 28/C. §
(5) bekezdés b) pontjába foglalt tilalomba ütközik, mert egy
eredményes népszavazás a 2004. évi XXX. törvénnyel kihirdetett
Csatlakozási szerződés (a továbbiakban: Csatlakozási szerződés)
X. mellékletének 3. pontját módosítaná.
2.3. Egyes kifogások szerint a népszavazási eljárásra
alkalmazandó Ve. nem ismeri az e-mailben történő
kezdeményezést, ezért kérdéses, hogy az elektronikus levél
„hitelesítésre benyújtott aláírásgyűjtő ívnek” minősül-e.
Ráadásul, az elektronikus levél formájában érkezett beadvány
esetében nem állapítható meg a benyújtás ideje, az iraton nem
szerepelhet aláírás. Az elektronikus kezdeményezés
szabályozásának hiánya az indítványozók szerint nem azt
jelenti, hogy az szabadon választható kommunikációs eszköz, épp
ellenkezőleg: arra utal, hogy a jogalkotónak nem állt
szándékában az e-mail használatát lehetővé tenni. Ennek
alátámasztásául a kifogást tevő hivatkozik arra, hogy azokban
az eljárásokban, ahol lehetőség van az elektronikus
ügyintézésre, a jogalkotó részletes szabályokat állapít meg
annak érdekében, hogy biztosítsa a hiteles elektronikus
nyilatkozattétel és adattovábbítás jogszabályi feltételeit. A
választási eljárásban ezért csak akkor lehetne az egyes
eljárási cselekményeket elektronikus úton megtenni, ha azt a
Ve. kifejezett rendelkezése lehetővé tenné. Egy másik
indítványozó szerint az OVB-nek a kérdés hitelesítését azért
kellett volna megtagadnia, mert az ívet a kezdeményező csupán
monogrammal látta el, így az névtelennek tekinthető, és mert a
kérdéseket az ELTE számítógépes berendezését igénybe véve
juttatta el az OVB-hez, vagyis egyetemi alkalmazottként tiltott
politikai tevékenységet folytatott. Ehhez a kifogáshoz
alkotmányjogilag értékelhető érveket nem fűztek.
2.4. Több indítványozó úgy vélte, hogy az OVB-nek —
korábbi gyakorlatát követve — az Nsztv. 12. §-a alapján meg
kellett volna tagadnia a hitelesítést, mert jelen határozatának
meghozatala előtt a Fidesz-KDNP által benyújtott, azonos
tartalmú kérdést tartalmazó aláírásgyűjtő ívet az OVB már
hitelesítette. Az egyik kifogást benyújtó szerint a
jogbiztonságot veszélyeztetné és a népszavazáshoz való jogot
sértené, ha több azonos tartalmú kérdés volna egyszerre
népszavazásra bocsátható.
2.5. Egy másik kifogás alapján csak olyan kérdés
hitelesíthető, amely garantálja, hogy az arról tartott
népszavazás eredménye a jogalkotóra olyan kötelezettséget ró,
amely végrehajtható. Ez „kizárja, hogy ellentétes kérdésekről
azonos tárgykörben egyidejűleg népszavazást lehessen tartani”,
az ugyanis „veszélyezteti a jogbiztonságot, sérti a
népszuverenitást és ellentmond a közvetlen hatalomgyakorlás
népszavazásban megnyilvánuló kivételes elsődlegességének”.
Ehhez kapcsolódóan egy másik indítványozó utalt arra, hogy az
OVB határozatokkal hitelesített ellentétes kérdések miatt az
eredményes ügydöntő népszavazás jogi következménye
kiszámíthatatlan, az Országgyűlés működési zavarának
lehetőségét is magában hordozza, és így jogbiztonságot
veszélyeztető helyzet alakulhat ki.
2.6. Az indítványozók egyike szerint az aláírásgyűjtő ív
mintapéldánya mindaddig nem hitelesíthető, amíg az Országgyűlés
nem tesz eleget az Alkotmánybíróság által a 27/2007. (V. 17.)
AB határozatban előírt szabályozási kötelezettségének.
2.7. Ugyanez az indítványozó hivatkozott a Ve. 3. § d)
pontjának sérelmére is, mely a választási eljárások valamennyi
résztvevőjétől megköveteli a rendeltetésszerű és jóhiszemű
joggyakorlást. A kezdeményező sajtónyilatkozatai alapján a
kifogás előterjesztője szerint megállapítható, hogy a
kezdeményező a népszavazáshoz való jogát kizárólag abból a
célból gyakorolta, hogy ezzel más választópolgárok
népszavazáshoz való jogát csorbítsa, ellehetetlenítse. Ez pedig
nem fér össze a népszavazás intézményének rendeltetésével, a
kezdeményező visszaélt a népszavazáshoz való jogával.
2.8. Több kifogás jogszabályok pontos megjelölése és
alkotmányjogilag értékelhető érvek nélkül támadta a 173/2007.
(VII. 18.) OVB határozatot. Az egyik „nemzetellenesnek” tartja
a kérdést, mert annak eredményeképpen Magyarország Európai
Unióhoz történő csatlakozásától számított hét éves moratóriumon
belül juthatnának külföldiek termőföldhöz. A másik szerint a
kérdés „érdekérvényesítő joguktól” fosztja meg a föld
tulajdonosait, mivel nem dönthetik el, hogyan és kinek adják el
földjeiket. Olyan kifogás is érkezett az Alkotmánybírósághoz,
amely szerint a kezdeményezés „a polgárok megtévesztésére” és a
„népszavazás megcsúfolására” irányul, illetve amely
feleslegesnek és értelmetlennek tartja a magánszemély által
benyújtott kérdéseket. Egy indítványozó szervezeti és hatásköri
jellegű kifogásokat hozott fel az aláírásgyűjtő ívek
hitelesítésére irányuló eljárással kapcsolatosan.
A kifogást benyújtók azt kérték, hogy az Alkotmánybíróság
a 173/2007. (VII. 18.) OVB határozatot semmisítse meg, és
utasítsa az OVB-t új eljárás lefolytatására. A határozat ellen
érkezett, a törvényi feltételeknek megfelelő kifogásokat az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 28. §
(1) bekezdése alapján az Alkotmánybíróság egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
II.
Az Alkotmánybíróság a kifogásokat az alábbi jogszabályok
alapján vizsgálta meg:
1. Az Alkotmány vizsgált rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.”
„28/C. § (1) Országos népszavazást döntéshozatal vagy
véleménynyilvánítás céljából lehet tartani, a népszavazás
elrendelésére kötelezően vagy mérlegelés alapján kerül sor.
(2) Országos népszavazást kell tartani legalább 200 000
választópolgár kezdeményezésére.
(3) Ha az országos népszavazást el kell rendelni, az
eredményes népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
kötelező.
(4) Mérlegelés alapján országos népszavazást a köztársasági
elnök, a Kormány, az országgyűlési képviselők egyharmada vagy
100 000 választópolgár kezdeményezésére az Országgyűlés
rendelhet el.”
2. Az Nsztv. hivatkozott szabályai:
„12. § Ha az Országos Választási Bizottság az
aláírásgyűjtő ívet, illetőleg a kérdést hitelesítette,
ugyanazon tartalmú kérdésben nem nyújtható be aláírásgyűjtő
ívek újabb mintapéldánya (2. §), illetőleg népszavazás
elrendelésére irányuló újabb kezdeményezés (9. §)
a) a népszavazás megtartásáig, vagy
b) a kezdeményezés elutasításáig, illetőleg
c) az aláírásgyűjtő ívek benyújtására rendelkezésre álló
határidő eredménytelen elteltéig.”
„13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy
kell megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen
válaszolni.”
3. A Ve. érintett szabályai:
„3. § A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a
választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az
alábbi alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás
megakadályozása,
b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban,
a szavazásban,
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
e) jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása,
f) a választás eredményének gyors és hiteles megállapítása.”
„130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
(2) Az Országgyűlés népszavazást elrendelő, valamint
kötelezően elrendelendő népszavazás elrendelését elutasító
határozata elleni kifogást a határozat közzétételét követő
nyolc napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz címezve – az
Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. Az Országos
Választási Bizottság a kifogás benyújtásáról haladéktalanul
tájékoztatja az Országgyűlés elnökét, a népszavazást elrendelő
határozat elleni kifogásról a köztársasági elnököt is.
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
és az Országos Választási Bizottságot, illetőleg az
Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
III.
A kifogások nem megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak megfelelően
a Ve. 130. §-a határozza meg. Az Alkotmánybíróságnak a kifogás
alapján lefolytatott eljárása jogorvoslati eljárás. Ennek során
az Alkotmánybíróság – alkotmányos jogállásával és
rendeltetésével összhangban – a beérkezett kifogás keretei
között azt vizsgálja, hogy az aláírásgyűjtő ív és a
népszavazásra szánt kérdés megfelel-e a jogszabályi
feltételeknek, továbbá azt, hogy az OVB az aláírásgyűjtő ív
hitelesítési eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó
törvényeknek megfelelően járt-e el. Az Alkotmánybíróság az OVB
hitelesítési eljárásban hozott határozatával kapcsolatos
jogorvoslati eljárásában kizárólag azt vizsgálhatja, hogy az
indítványozott kérdés megfelel-e az alkotmányi és törvényi
feltételeknek, valamint azt, hogy az OVB eljárása a vonatkozó
jogszabályokkal összhangban zajlott-e le.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként az Nsztv. 13. § (1)
bekezdése által az országos népszavazásra feltenni kívánt
kérdéssel szemben támasztott egyértelműség követelményének
sérelmével kapcsolatos kifogást vizsgálta.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata nem hagy kétséget afelől,
hogy az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében foglalt egyértelműségi
klauzula „nem támaszt olyan követelményt a népszavazás
kezdeményezőivel szemben, hogy a kérdés megfogalmazásakor az
egyes jogágak kifejezéskészletét, a jogszabályokban meglévő
fogalmakat, illetve az egyes tudományágak, szakterületek
terminus technicusait vegyék alapul” [először: az 51/2001. (XI.
29.) AB határozat, ABH 2001, 392, 396.]. Az, hogy a magyar
jogrendszer jelenleg hatályban lévő szabályai nem használják a
„földterület megművelője” kifejezést, nem jelenti azt, hogy a
választópolgárok, illetve a jogalkotó ne tudná egyértelműen
megállapítani azt, hogy milyen alanyi körre vonatkozik a
feltett kérdés. Azzal, hogy a kérdésben határozott névelőt
használt, a kezdeményező egyértelműen megjelölte, hogy az adott
termőföld eladásakor az azt megművelő személy javára szeretné
az elővásárlási jogot első helyen biztosíttatni. Az, hogy az
adott földterület megművelője alanyi körbe igen sok személy,
illetve szervezet beletartozhat, szintén nem okozza a kérdés
többértelműségét. A kérdés arra irányul, hogy egy meghatározott
kör — az eladásra kínált termőföld megművelője — első helyen
elővásárlási jogban részesüljön. Ezt a kérdést nem teszi
megtévesztővé az a tény, hogy a termőföld megművelői közül
egyes személyek a jelenlegi szabályozás alapján már ilyen
joggal bírnak. [a termőföldről szóló 1994. évi LV. törvény 10.
§ (1) bekezdés a) pont.] A kérdés alapján egy, a jelenleginél
tágabb, de részben a jelenlegi jogosultakat is magában foglaló
elővásárlási joggal rendelkező kör kerülne kialakításra.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az
egyértelműség hiányára alapozott kifogásokat elutasította.
3. Az egyik kifogást tevő álláspontja szerint a kérdés
többszörösen összetett volta miatt egyebek között a
Csatlakozási szerződés X. mellékletének 3. pontja módosulna az
eredményes népszavazás eredményeképpen, ez pedig az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdés b) pontjában foglalt tilalomba ütközne.
A Csatlakozási szerződés alapján Magyarország – a
csatlakozást követő hét éven keresztül – fenntarthatja a
külföldi állampolgárok, valamint a belföldi és külföldi jogi
személyek mezőgazdasági termőföldtulajdon-szerzésére vonatkozó
törvényi tilalmakat [Csatlakozási szerződés X. melléklet 3.
pont (2) bekezdés]. Ez a rendelkezés lehetőséget nyújt
Magyarország számára, hogy átmenetileg mentesüljön az Európai
Unió alapját képező szerződésekben foglalt kötelezettségek
teljesítése alól.
Az Alkotmánybíróság a fenti érvek alapján az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdés b) pontjának sérelmét állító kifogást
elutasította.
4. Az Alkotmánybíróság ezt követően azokat a kifogásokat
vizsgálta meg, amelyek szerint azért kellett volna az OVB-nek
megtagadnia a kérdés hitelesítését, mert a kezdeményező a
kérdést elektronikus levél formájában nyújtotta be, továbbá azt
az indítványt, amely azt kifogásolta, hogy a kezdeményező
kérelmét nem nevének teljes aláírásával, hanem monogrammal
ellátva nyújtotta be.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette, hogy „a Ve.,
és az ez alapján kiadott BM rendelet csak az aláírásgyűjtő ív
tekintetében tartalmaz formai előírásokat. Azt, hogy a
kezdeményezést (amelyhez csatolni kell az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát) milyen formában kell benyújtani, vagy hogy
tartalmaznia kell-e az aláírásgyűjtő ív hitelesítését
kezdeményező személy saját kezű aláírását, nem szabályozza
jogszabály. Nem elvárás így az sem, hogy a — saját kezű vagy
gépi — aláírás a teljes nevet tartalmazza. Mindemellett
megjegyzi az Alkotmánybíróság, hogy az OVB-hez benyújtott
elektronikus levél aláírásaként a magánszemély kezdeményező
teljes neve szerepelt. Mindezekből következően nem kizárt az,
hogy az aláírásgyűjtő ív hitelesítésének kezdeményezése
elektronikus levél formájában történjék. A kezdeményezésnek
természetesen tartalmaznia kell azokat az adatokat, amelyek
alapján az OVB eldöntheti és kétség esetén ellenőrizheti, hogy
a kezdeményező személye megfelel-e a Ve. 149. § i) pontjában
foglalt követelményeknek (vagyis létező magánszemély vagy
szervezet-e a kezdeményező).” (ABH 2007, 840, 848-849.) Ilyen
adat lehet például a kezdeményező neve, lakcíme/székhelye. A
jelen határozat alapjául szolgáló ügyben a kezdeményező
elektronikus leveléből kiderült a kezdeményező neve és lakcíme,
ezek alapján ellenőrizhető volt, hogy személye megfelel-e a
törvényi előírásoknak.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a kezdeményezés
benyújtásának módja és az aláírás formája miatt tett kifogást
elutasította.
5. Az Alkotmánybíróság megvizsgálta azokat a kifogásokat,
amelyek azon az alapon kérték az OVBh. megsemmisítését, hogy az
OVB. nem követte korábbi gyakorlatát, és az Nsztv. 12. §-a
alapján nem tagadta meg az OVBh. alapjául szolgáló kérdés
hitelesítését arra tekintettel, hogy korábban — 170/2007. (VII.
18.) határozatával — azonos tárgykörben hitelesített egy
kérdést. Az Alkotmánybíróság ezzel a kifogással együtt
vizsgálta azt az indítványt is, amely szerint csak olyan kérdés
hitelesíthető, amely a jogalkotóra végrehajtható
kötelezettséget ró, így nem engedhető az azonos tárgykörben
egymással ellentétes kérdések hitelesítése.
Az Alkotmánybíróság egy korábbi döntését a jelenlegihez
hasonló helyzetben hozta meg. A 101/2007. (XII. 12.) AB
határozat (továbbiakban: Abh.) egy olyan népszavazási
kezdeményezést bírált el, amellyel egy időben azonos
tárgykörben, azonos tartalommal egy másik kezdeményezés is
benyújtásra került. Ebben a határozatában az Alkotmánybíróság
rögzítette az alábbiakat: „Az Alkotmánybíróság 57/2004. (XII.
14.) AB határozatában (ABH 2004, 809, 815.) már rámutatott,
hogy az Nsztv. 12. §-ában megfogalmazott tilalom csak arra az
esetre vonatkozik, ha az azonos tárgyú népszavazási kérdést már
hitelesítették [vagyis a Ve. 118. § (1) bekezdése alapján azt
az Országos Választási Iroda vezetője hitelesítési záradékkal
látta el]. A Ve. 117. § (1) bekezdése alapján az OVB a
jogszabályi feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet,
illetőleg kérdést a benyújtástól számított harminc napon belül
köteles hitelesíteni. Sem az Nsztv., sem a Ve. nem rendelkezik
azonban arról az esetről, ha az újabb népszavazási
kezdeményezést az előző hitelesítése előtt nyújtották be. Az
OVB – csakúgy, mint az Alkotmánybíróság – kizárólag csak azt
vizsgálhatja tehát, hogy a konkrét kérdés megfelel-e az
alkotmányi és törvényi feltételeknek. Törvényi szabályozás
hiányában az OVB az OVBh.-val elbírált kérdés esetében nem
alkalmazhatta a megelőzés elvét.” (ABH 2007, 840, 846-847.)
Az Alkotmánybíróság így a megelőzés elve alkalmazásának
mellőzése miatt, és az ebből fakadó állítólagos
végrehajthatatlanság okán benyújtott kifogásokat is
elutasította.
6. Az Alkotmánybíróság ezek után a 27/2007. (V. 17.) AB
határozattal kapcsolatosan benyújtott kifogást bírálta el.
A választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény,
valamint az országos népszavazásról és népi kezdeményezésről
szóló 1998. évi III. törvény módosításáról szóló 2007. évi
LXXII. törvény 11. §-a beiktatta az Nsztv.-be a 8. § új (1)
bekezdését, melyek értelmében a népszavazás eredménye 3 évig
köti az Országgyűlést, továbbá a 10. § új d) pontját amely
szerint az OVB megtagadja az aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
„ugyanazon tartalmú kérdésben három éven belül eredményes
országos népszavazást tartottak”. A 27/2007. (V. 17.) AB
határozatban kiemelt jogalkotói mulasztást így az Országgyűlés
orvosolta, az Nsztv. 10. § d) pontja egyértelműen rendezi az
indítványozó által hivatkozott AB határozatban jelzett
problémát.
Az Alkotmánybíróság ennek megfelelően elutasította azt a
kifogást, amely arra hivatkozott, hogy a 27/2007. (V. 17.) AB
határozatban előírt szabályozási kötelezettség teljesítéséig az
OVB nem dönthetett volna népszavazási kezdeményezés
hitelesítéséről.
7. Az Alkotmánybíróság vizsgálta a Ve. 3. § d) pontjára
alapozott kifogást is. Az erre a jogszabályhelyre hivatkozó
indítványozó kifogását alapvetően a magánszemély kezdeményező
sajtónyilatkozataira alapozta. Ezzel kapcsolatban az Abh.-ban
az Alkotmánybíróság az alábbiakra mutatott rá: „az OVB és az
Alkotmánybíróság kizárólag azt vizsgálhatja, hogy a konkrét
kérdés megfelel-e az alkotmányi és törvényi feltételeknek. Sem
az OVB, sem az Alkotmánybíróság nem vizsgálhatja tehát, hogy a
kezdeményezőnek mi volt a vélt vagy valós motivációja a
népszavazási kezdeményezés aláírásgyűjtő íve mintapéldányának
az OVB-hez hitelesítés céljából történő benyújtásakor, kivéve,
ha a kérdésből magából kiderül, hogy annak felvetése
nyilvánvalóan nem jóhiszemű, és ellentétes a népszavazás
rendeltetésével.” (ABH 2007, 840, 849.)
Tekintettel arra, hogy a jelen ügy tárgyát képező kérdésből
magából nem derül az ki, hogy a kérdés feltevése nyilvánvalóan
nem jóhiszemű, illetve ellentétes a népszavazás
rendeltetésével, az Alkotmánybíróság a Ve. 3. § d) pontjára
alapított kifogást elutasította.
8. Az Alkotmánybíróság visszautasította a 173/2007. (VII.
18.) OVB határozatot jogszabály pontos megjelölése és
alkotmányjogilag értékelhető érvek nélkül támadó kifogásokat.
Ezeket az Alkotmánybíróság az Abtv. 22. § (1) bekezdése alapján
— határozott kérelem hiányában — nem tekintette érdemben
elbírálható indítványoknak.
Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az OVB
határozatnak a Magyar Közlönyben való megjelenésére tekintettel
rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló Andrá Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
. |