A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a személyi
jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény
- 3. § 72. b) pontjának „családi pótlék címén megszerzett
bevételből egyéb jövedelemként figyelembe vett összeg,”
szövegrésze,
- 11. §-ának (5) bekezdése, a 28. § (18) bekezdése, továbbá
- a 28. § (19) bekezdésének a „ ... (18) bekezdés
rendelkezésétől eltérően a (...), ha az a családok
támogatásáról szóló törvény szerint” szövegrésze,
- a 28. § (19) bekezdés a)-e) pontjai,
- a 48. § (2), (6) bekezdéseinek és a 49. § (7) bekezdésének
az „[ideértve különösen a családi pótléknak a 28. § (18)
bekezdése szerint jövedelemnek minősülő megosztott részét]”
szövegrészei
alkotmányellenesek, ezért ezeket az Alkotmánybíróság
megsemmisíti.
A megsemmisített rendelkezések a hatályba lépésükre – 2009.
szeptember 1-jére –visszaható hatállyal vesztik hatályukat.
A törvény 28. § (19) bekezdése a következő szöveggel marad
hatályban:
„A családi pótlék címén megszerzett bevételből nem kell
jövedelmet megállapítani.”
2. Az Alkotmánybíróság az adózás rendjéről szóló 2003. évi
XCII. törvény 52. § (4) bekezdése h) pontja és a törvény 3.
számú melléklete F) b) pontja alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság az általános forgalmi adóról szóló
2007. évi CXXVII. törvény 82. § (1) és (3) bekezdése, 3/A.
számú melléklete alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára
irányuló indítványokat elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzé teszi.
Indokolás
I.
1. Több indítványozó kezdeményezte ama szabályok
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatát, amelyek a családi
pótlék adómentességét megszüntették és a családi pótlékot
adóterhet nem viselő járandósággá nyilvánították.
Az indítványozók az egyes adótörvények és azzal összefüggő
egyéb törvények módosításáról szóló 2009. évi XXXV. törvény
által módosított, a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi
CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 3. §-ának 72. b)
pontja, 11. §-ának (5) bekezdése, 28. §-ának új, (18) és (19)
bekezdései, 48. §-ának (2), (6) bekezdéseiből és 49. §-ának (7)
bekezdéséből a szögletes zárójelben szereplő fordulat, valamint
az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a
továbbiakban: Art.) 52. § (4) bekezdés h) pontjából a
zárójelben szereplő családi pótlékot fordulat, továbbá az Art.
3. számú melléklete F) b) pontjának alkotmányellenességét
állították.
Az indítványok lényeges tartalma szerint a törvénymódosítások
azzal a következménnyel járnak, hogy az eltartotti terhek
nagyságától függetlenül meghúzott sávhatárt átlépő szülőktől a
családi pótlék jelentős részét visszaveszik, éspedig minél több
gyermekről gondoskodnak a keresők, azonos jövedelemből is annál
többet vonnak vissza személyi jövedelemadó formájában. A
rendelkezés még a létminimum szintje körül élő – tipikusan az
átlagnál lényegesen több gyermeket nevelő – családok
keresőjével sem tesz kivételt. Ez, az indítványozók szerint
aránytalan, a közteherviselő képességtől teljességgel
elrugaszkodott szabályozás a gyermekes, különösen a
többgyermekes adózókkal szembeni hátrányos megkülönböztetést
valósít meg, ezért ellentétes az Alkotmány 70/A. § (1) és (3)
bekezdései, valamint 70/I. §-ának rendelkezéseivel.
Érveltek azzal is, hogy a módosítás az együttélő
házastársakra és az együttélő élettársakra hátrányosabb
szabályozást tartalmaz, mint az egyedülállókra, ezért az
házasság- és családellenes, az Alkotmány 15. §-át sérti. Az
Szja tv. ugyanis nem ismeri a családi adózás vagy az
úgynevezett házastársi splitting (házastársi felosztás: a
házastársak jövedelmének összeadása, majd felezése, és az ennek
alapján való adózás) intézményét, a jelen módosítás mégis
áttöri a személyi adózás elvét, csakhogy éppen fordítva, mint a
családi adó vagy a splitting: a házasságban élők és a gyermeket
együtt nevelők hátrányára.
Több indítványozó érvel azzal is, hogy valamely adózó által
megszerzett jövedelem kizárólag a jövedelmet megszerző adózónál
vehető figyelembe. A kifogásolt szabályok értelmében az
együttélő házastársnál, élettársnál a családi pótlék felét kell
adóterhet nem viselő járandóságként figyelembe venni, abban az
esetben is, ha ezt a bevételt csak az egyikük szerzi meg. Az
Alkotmány 70/I. §-a kizárja, hogy adófizetési kötelezettség
keletkezzék olyan jövedelemmel összefüggésben is, amelyet a
magánszemély nem kap meg: meg sem szerzett jövedelem adóztatása
ellentétes az Alkotmánnyal, mivel ha nem keletkezik jövedelem,
akkor nem járulhat ahhoz közteher sem.
Aggályosnak tartják, hogy az intézkedést év közben vezették
be, így azon keresők esetében, akik éppen most veszítették el
eddigi magas keresetüket, a már nem létező jövedelmükből az ez
évi adóbevalláskor lesznek kötelesek többletadót befizetni, így
az intézkedés rájuk nézve valójában visszamenőleges hatályú. Ez
sérti a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény 12. § (2)
bekezdését, ami felveti az Alkotmány 2. §-ában foglalt
jogállamiság, jogbiztonság kérdését is.
Úgy vélik, megállapítható az adatvédelmi követelmények
megsértése is, azzal, hogy a foglalkoztatónak tudomást kell
szereznie a magánszemély magánéletének legérzékenyebb
változásairól, éspedig arról is, ha otthagyja a férje, majd
mégis visszaköltözik, illetve ha egy adóéven belül többször is
élettársat vált. Ily módon a sérelmezett szabályozás sérti az
Alkotmány 59. § (1) bekezdését is.
2. Több indítványozó kifogásolja, hogy a gyermekek minimális
tartásához szükséges termékek, szolgáltatások hazánkban a
normál áfa (általános forgalmi adó) kulcs alá tartoznak,
jóllehet több államban a gyermekruházatra, a gyermekcipőre
kedvezményes áfa kulcs vonatkozik; ebben a jogi környezetben az
áfa kulcs felemelése 20-ról 25%-ra [az általános forgalmi
adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa
tv.) 82. § (1) bekezdése], illetve a 18%-os kedvezményes kulcs
alá tartozó termékek és szolgáltatások körének meghatározása
[Áfa tv. 82. § (3) bekezdés, 3/A. számú melléklet], amelybe
csak az alapvető élelmiszerek (tej, tejtermékek, gabona, liszt,
keményítő vagy tej felhasználásával készült termék), továbbá a
távhőszolgáltatás és a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás
tartoznak, szerintük sérti az Alkotmány 15. és 16. §-át.
3. Az Alkotmánybíróság az indítványokat — tartalmi
egyezőségükre, és az azokban foglalt azonos alkotmányjogi
kérdésekre tekintettel — az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször módosított
és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü határozat
(ABK 2009. január, 3.) 28. § (1) bekezdése alapján egyesítette,
és egy eljárásban bírálta el.
Az Alkotmánybíróság megkereste az igazságügyi és rendészeti,
valamint a pénzügyminisztert.
II.
1. Az Alkotmány felhívott rendelkezései szerint:
„15. § A Magyar Köztársaság védi a házasság és a család
intézményét.
16. § A Magyar Köztársaság különös gondot fordít az ifjúság
létbiztonságára, oktatására és nevelésére, védelmezi az ifjúság
érdekeit. (…)
67. § (1) A Magyar Köztársaságban minden gyermeknek joga van
a családja, az állam és a társadalom részéről arra a védelemre
és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi
fejlődéséhez szükséges. (…)
70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül. (…)
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti. (…)
70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és
vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”
2. Az Szja tv. elbíráláskor hatályos szabályai szerint:
„3. § E törvény alkalmazásában az egyes fogalmak jelentése a
következő: (…)
72. Adóterhet nem viselő járandóság: (…)
b) a családok támogatásáról szóló törvényben meghatározott
családi pótlék címén megszerzett bevételből egyéb jövedelemként
figyelembe vett összeg, gyermekgondozási segély, anyasági
támogatás és gyermeknevelési támogatás, valamint a gyermekek
védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény
felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott
nevelőszülői díj; (…)
11. § (…)
(5) A családok támogatásáról szóló törvény szerint családi
pótlékra jogosult és az adóévben ilyen bevételt szerzett
magánszemély, a vele együtt élő házastársa, illetve az ilyen
bevételt szerző magánszemély élettársa az adóbevallásában
feltünteti házastársa, illetve élettársa nevét, adóazonosító
jelét (ennek hiányában természetes személyazonosító adatait és
lakcímét). E rendelkezést munkáltatói adómegállapítás esetében
is alkalmazni kell. (…)
28. § (…)
(18) Családi pótlék címén az adóévben megszerzett bevételből
egyéb jövedelem
a) a családok támogatásáról szóló törvény szerint jogosult
magánszemélynél, a vele együtt élő házastársánál, illetve az
ilyen bevételt szerző magánszemély élettársánál 50-50 százalék,
b) a családok támogatásáról szóló törvény szerint a családi
pótlékra egyedülállóként, illetve egyedülállónak tekintendőként
jogosult magánszemélynél – az a) pontban foglaltaktól eltérően
– 50 százalék.
(19) A (18) bekezdés rendelkezésétől eltérően a családi
pótlék címén megszerzett bevételből nem kell jövedelmet
megállapítani, ha az a családok támogatásáról szóló törvény
szerint
a) saját jogon jogosultként kapott támogatás;
b) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után
magasabb összegű családi pótlék;
c) vagyonkezelői joggal felruházott gyámként, illetőleg mint
vagyonkezelő eseti gondnokként a gyermekotthonban, a
javítóintézetben nevelt vagy a büntetés-végrehajtási intézetben
lévő, gyermekvédelmi gondoskodás alatt álló gyermekre
(személyre) tekintettel kapott támogatás, nevelőszülőként,
hivatásos nevelőszülőként kapott támogatás;
d) gyámként kirendelt hozzátartozóként vagy más személyként a
gyámsága alatt álló, gondozásában élő gyermekre tekintettel
kapott támogatás, a gyámhivatal által a szülői ház elhagyását
engedélyező határozatban a családi pótlékra jogosultként
megjelölt személyként kapott támogatás;
e) szociális intézmény vezetőjeként az intézményben
elhelyezett gyermekre (személyre) tekintettel kapott támogatás.
(…)
48. § (…)
(2) A magánszemély nyilatkozatot ad a munkáltatónak, a bér
kifizetőjének, ha az adóévben adóterhet nem viselő járandóság
címén [ideértve különösen a családi pótléknak a 28. § (18)
bekezdése szerint jövedelemnek minősülő megosztott részét] van
nem a munkáltatótól, a bér kifizetőjétől származó rendszeres
vagy nem rendszeres bevétele. Az (1) bekezdésben foglaltaktól
eltérően a munkaviszonyból származó rendszeres bevételt terhelő
adóelőleg a bevételből az adótábla legmagasabb kulcsával
számított összeg, ha a nyilatkozatban a magánszemély nem
tünteti fel adóterhet nem viselő járandósága(i) összegét.
Azonban a nyilatkozat szerinti összeget figyelembe véve, vagy
egyébként, ha a magánszemély adóterhet nem viselő járandósága
is a munkáltatótól, a bér kifizetőjétől származik, a
munkáltató, a bér kifizetője – az (1) bekezdésben foglaltaktól
eltérően – a rendszeres bevételt terhelő adóelőleg
megállapítása érdekében (…)
(6) A magánszemély nyilatkozatot ad a munkáltatónak, a bér
kifizetőjének, ha az adóévben adóterhet nem viselő járandóság
címén [ideértve különösen a családi pótléknak a 28. § (18)
bekezdése szerint jövedelemnek minősülő megosztott részét] van
nem a munkáltatótól, a bér kifizetőjétől származó rendszeres
vagy nem rendszeres bevétele. Az (5) bekezdésben foglaltaktól
eltérően a munkaviszonyból származó nem rendszeres bevételt
terhelő adóelőleg a bevételből az adótábla legmagasabb
kulcsával számított összeg, ha a nyilatkozatban a magánszemély
nem tünteti fel adóterhet nem viselő járandósága(i) összegét.
Azonban a nyilatkozat szerinti összeget figyelembe véve, vagy
egyébként, ha a magánszemély adóterhet nem viselő járandósága
is a munkáltatótól, a bér kifizetőjétől származik, a
munkáltató, a bér kifizetője – az (5) bekezdésben foglaltaktól
eltérően – a rendszeres bevételt terhelő adóelőleg
megállapítása érdekében (…)
49. § (…)
(7) Ha a magánszemély – a (6) bekezdésben foglalt feltételek
szerint megszerzett bevétel mellett – az adóévben adóterhet nem
viselő járandóságot is szerez [ideértve különösen a családi
pótléknak a 28. § (18) bekezdése szerint jövedelemnek minősülő
megosztott részét], akkor a megszerzett más bevételt terhelő
adóelőleg megállapításához az adóelőleg-alapok összegéhez hozzá
kell adni az adóterhet nem viselő járandóság(ok) várható éves
összegét is. Ilyenkor a bevételt terhelő adóelőleg – a (6)
bekezdésben foglaltaktól eltérően – az adóelőleg-alapok
megnövelt összegére az adótábla szerint várható számított adó,
csökkentve” (...)
3. Az Art. szerint:
„52. § (…)
(4) A 31. §-ban és a 3. számú mellékletben meghatározott
tartalommal az adóhatósághoz bevallást teljesít, illetőleg
adatot szolgáltat: (…)
h) egyes adóterhet nem viselő járandóságokat (nyugdíjat,
rehabilitációs járadékot, családi pótlékot) folyósító szerv,
(…)
3. számú melléklet a 2003. évi XCII. törvényhez (…)
F) Egyes adóterhet nem viselő járandóságokat folyósító szerv
adatszolgáltatása (…)
b) A családi pótlékot, anyasági támogatást folyósító szerv
elektronikus úton az állami adóhatósághoz az adóévet követő
január 31-éig adatot szolgáltat azon személyek természetes
személyazonosító adatairól, lakcíméről, adóazonosító jeléről,
akik részére családi pótlékot, anyasági támogatást fizetett ki,
valamint az említett ellátás, támogatás adóévi összegéről,
továbbá a gyermekre tekintettel a családi pótlékra, szintén
jogosult másik szülő, házastárs természetes személyazonosító
adatairól, lakcíméről, adóazonosító jeléről vagy arról, hogy az
igénylő az ellátást egyedülállóként vette igénybe.”
4. Az Áfa tv. szabályai szerint:
„82. § (1) Az adó mértéke az adó alapjának 25 százaléka. (…)
(3) A 3/A. számú mellékletben felsorolt termékek,
szolgáltatások esetében az adó mértéke az adó alapjának 18
százaléka.”
III.
1. A családi pótlék nem a jogosult személy munkavégzés
jellegű tevékenységének az eredménye, hanem a háztartásában
nevelt gyermek(ek)re tekintettel a családnak nyújtott állami
támogatás. Erről az állami támogatásról jelenleg a családok
támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban:
Cst.) rendelkezik. A Cst. 6. §-a értelmében a családi pótlékot
a gyermek nevelési, iskoláztatási költségeihez nyújtja az
állam, havi rendszerességgel; a családi pótlék a gyermek
védelembe vétele esetén részben természetbeni formában is
nyújtható.
A családi pótlékra való jogosultság – egy viszonylag rövid,
átmeneti időszakot, az 1996. január 5. és 1999. január 1-je
közötti időtartamot kivéve – az 1912-es bevezetésétől [1912.
évi XXXV. tc.] kezdve általában nem függött, és ma sem függ
rászorultságtól, vagyis a családban az egy főre eső jövedelem
mértékétől, jóllehet a jogosultak köre, a juttatás mértéke és
időtartama sokszor és sokat változott.
Ami a jogosultak körét illeti, megállapítható, hogy
történetileg a családi pótlék hazánkban minden esetben a
gyermek után, a gyermekre tekintettel, de nem közvetlenül a
gyermeknek, hanem a családnak juttatott támogatási forma volt
és az is maradt a hatályos szabályok szerint. Ezt igazolja,
hogy kezdetben a pótlékra csak meghatározott jogállású, szűk
szülői kör volt jogosult (az állami közalkalmazottak), vagyis
nem minden gyermek szülője. A pótlékra való jogosultság csak
fokozatosan terjedt ki a legalább 20 főt foglalkoztató ipari és
kereskedelmi cégek fizikai dolgozóira (1938:XXXVI. tc.), később
a kötelező társadalombiztosítás hatálya alá tartozó összes
dolgozóra (11780/1946. M.E. sz. rendelet), még később
munkaviszonytól függetlenül minden családra (1990. évi XXV.
törvény). Jóllehet a hatályos szabályok szerint, kivételesen, a
saját jogán is családi pótlékra jogosult lehet a tizennyolcadik
életévét betöltött tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos
személy, ha utána tizennyolcadik életévének betöltéséig
magasabb összegű családi pótlékot folyósítottak, vagy bizonyos
feltételek mellett a közoktatási intézményben tanulmányokat
folytató gyermek is (pl. ha mindkét szülője elhunyt) annak a
tanévnek a végéig, amelynek időtartama alatt betölti a 23.
életévét, ez nem változtat azon, hogy a családi pótlék
alapvetően a családnak nyújtott ellátás. Adójogi szempontból
annak van jelentősége, hogy a családi pótlék felett a szülő
szerez – általában korlátlan – rendelkezési jogosultságot. Ezt
az értelmezést erősíti a Cst. 3. § (3) bekezdése: eszerint „a
családnak nyújtott ellátások az állam részéről biztosított
olyan támogatások, amelyek elismerve a család és a
gyermekvállalás fontosságát – jövedelmi helyzettől függetlenül
– a gyermeket nevelő szülőt illetik meg”.
Az általános személyi jövedelemadó bevezetésétől, 1988.
január 1-jétől 2009. augusztus 31-ig állandó szabálya volt a
személyi jövedelemadó törvényeknek, hogy a családi pótlék
adómentes.
2. Kezdettől meglévő tulajdonsága a személyi jövedelmek
adóztatásának, hogy a törvény szerint a „magánszemélyt” terheli
adókötelezettség, az összes jövedelme után, vagyis a törvény
individuális, egyéni, személyi jövedelmet adóztat [Szja tv. 2.
§ (1) bekezdés].
Ezt a jövedelemadót jellemzi a jövedelmek viszonylag
egységes, az összevont adóalapnál [29. § (1) bekezdés] sávosan
progresszív terhelése [30. § (2) bekezdés], vagyis a törvény fő
szabály szerint, az együttadózó jövedelmeknél, ahová a családi
pótlék is tartozik az új szabályok folytán, nem egyetlen
adókulcsot használ, hanem többet, és a magasabb jövedelemhez
magasabb adókulcs tartozik.
Az Szja tv. 1996. január 1-jei hatályba lépéséig a korábbi
három jövedelemadó törvény tartalmazott 0-kulcsos adósávot is;
ezt az Szja tv. szüntette meg, a bér és az azzal azonosan
kezelt más jövedelmek utáni adójóváírás bevezetésével
egyidejűleg. Jelenleg nincs 0-kulcsos adósáv.
Az Szja törvény jellemzője továbbá, hogy az – a fentiek
szerint – nem családi és nem házastársi jövedelmet adóztat.
3. Az Szja tv. vizsgált szabályai lényegében a családi pótlék
adómentességét szüntették meg. Az Szja tv. 1. számú melléklete
1.2. pontja 2009. szeptember 1-jéig tartalmazta, hogy a
szociális és más ellátások közül adómentes „a családok
támogatásáról szóló törvény alapján kapott családi pótlék”.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata mind az állami juttatások,
mind az adómentességek megszüntetését vagy korlátozását
illetően viszonylag megengedő.
A 84/B/2006. AB határozat szerint (ABH 2007, 1928, 1933.) a
családi pótlékra, mint konkrét juttatási formára senkinek sincs
az Alkotmányon alapuló alanyi joga.
Az Alkotmánybíróság a 780/B/1992. AB határozatában (ABH 1998,
551, 552.) rámutatott arra, hogy a családi pótlék intézménye az
Alkotmány 15. §-ból nem következik, hanem annak 70/E. §-ával
hozható összefüggésbe. Ehhez képest a családi pótlék olyan
szociális juttatás, amely az Alkotmány 70/E. §-ának (1)
bekezdésén alapuló állami kötelezettségvállalásból származik.
Az adókedvezmények alkotmányossági kérdéseivel is több
alkotmánybírósági döntés foglalkozott. Az Alkotmánybíróság
következetes álláspontja, hogy a 61/1992. (XI. 20.) AB
határozat óta, hogy a közterhekhez való hozzájárulás alapvető
kötelezettsége alóli mentesülésre vagy bizonyos mértékű
kedvezményre senkinek sincs az Alkotmányon alapuló alanyi joga.
A mentességek és kedvezmények meghatározásánál a jogalkotót
széleskörű mérlegelési jog illeti meg. Ennek gyakorlása során
tekintettel lehet bizonyos, az Alkotmányban is nevesített
jogokra, de ezen túlmenően érvényre juttathat az Alkotmányból
közvetlenül le nem vezethető, esetenként rövid távra irányadó
gazdaságpolitikai, életszínvonal-politikai, szociálpolitikai és
egyéb célkitűzéseket. Ekként tehát, noha a jogalkotót a
mentességek és kedvezmények megállapításánál is kötik az
Alkotmányban meghatározott jogi korlátok, a jogalkotói
mérlegelésnél nem a jogi, hanem az egyéb szempontok játsszák a
meghatározó szerepet, s ebből eredően az esetleges helytelen, a
társadalom érdekeivel ellentétes tartalmú mérlegelés is
elsődlegesen politikai felelősséget von maga után (ABH 1992,
280, 281.). Mindebből következik az is, hogy a korábban
nyújtott adómentesség fenntartására általában nincs
alkotmányosan levezethető kötelezettsége a jogalkotónak. Az
Országgyűlés jogosult adómentességeket megállapítani, de
jogában áll a mentességek körének szűkítése is (1416/D/1996. AB
határozat, ABH 2002, 788, 792.).
4. A jogalkotó széles körű mérlegelési jogát illetően azonban
egységes az Alkotmánybíróság gyakorlata abban is, hogy mind az
ex gratia juttatásoknál, mind az adókedvezmények
megszüntetésénél a szabályozás minimális tartalmi korlátját
jelenti egyrészt az egyenlő méltóságú személyként való kezelés
feltétlen betartása, másrészt az Alkotmányban megfogalmazott
alapjogok meg nem sértése [9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH
1990, 46, 48-49.]. Még az ex gratia juttatásoknál is irányadók
az Alkotmány jogegyenlőségi tételéből (54. § (1) bekezdése,
70/A. §) és a közterhekhez való hozzájárulás kötelezettségéből
eredő követelmények. A jelen ügyben az indítványok alapján
éppen ezekről a kérdésekről kell dönteni.
IV.
Az indítványok részben megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként azt az indítványt bírálta el,
amely szerint valamely adózó által megszerzett jövedelem
kizárólag a jövedelmet megszerző adózónál vehető figyelembe;
eszerint az Alkotmány 70/I. §-a kizárja, hogy adófizetési
kötelezettség keletkezzék olyan jövedelemmel összefüggésben is,
amelyet a magánszemély nem kap meg.
Az Alkotmány 70/I. §-át az Alkotmánybíróság már több
határozatában értelmezte.
A házipénztáradóról szóló 2006. évi LX. törvény
alkotmányosságát vizsgáló 61/2006. (XI. 15.) AB határozat,
azzal a szándékkal, hogy összefoglalja az Alkotmánybíróság
közteherviseléssel kapcsolatos gyakorlatát, kifejtette, hogy a
ténylegesen meg nem szerzett jövedelem nem adóztatható. A
határozat megállapította, hogy „az alanyi kötelezettek által
ténylegesen meg nem szerzett jövedelem esetében a közteher
(adó) és az alanyi kötelezett jövedelmi helyzete (viszonya)
között semmilyen kapcsolat nem mutatható ki, s ez ellentétes az
Alkotmány 70/I. §-ában foglalt arányos közteherviselés
alkotmányi rendelkezésével” (ABH 2006, 674, 683.).
Hasonló elvi álláspontra helyezkedett az úgynevezett elvárt
adóról szóló törvényi rendelkezéseket vizsgáló 8/2007. (II.
28.) AB határozat is, amely összegezte a fogalmi elemeket a
jövedelmi és vagyoni adók tekintetében:
„— az adó (közteher) alanyi kötelezettek jövedelmi és vagyoni
viszonyainak való megfelelése;
— az adó és az alanyi kötelezettek adófizetési kötelezettség
alá vont jövedelme, illetve vagyona között fennálló közvetlen
kapcsolat;
— az alanyi kötelezettek által ténylegesen megszerzett
jövedelem, illetve vagyon adóztatása;
— az adó alanyi kötelezettek teherviselő képességével való
arányossága”.
A határozat kimondta azt is, hogy „a jövedelmi és vagyoni
típusú adók esetében — figyelemmel a konkrét szabályozás összes
sajátosságára — az Alkotmány 70/I. §- ában foglalt alkotmányi
korlát valamennyi fogalmi elemének egyidejűleg fenn kell állnia
ahhoz, hogy a vizsgált szabályozás megfeleljen az említett
alkotmányos mércének. Amennyiben tehát a törvényalkotó — élve
széleskörű mérlegelési lehetőségével — az alanyi kötelezettek
jövedelmét (nyereségét), illetve vagyonát vonja adófizetési
kötelezettség alá, akkor a vizsgált szabályozás az esetben
felel meg az Alkotmány 70/I. §- ban foglalt alkotmányi
mércének, ha a fent említett fogalmi elemek maradéktalanul
teljesülnek, azaz: az adó és az alanyi kötelezettek jövedelme,
illetve vagyona között közvetlen kapcsolat áll fenn, az alanyi
kötelezettek által ténylegesen (valóságosan) megszerzett
jövedelem, illetve vagyon kerül adóztatásra, az alanyi
kötelezettek teherviselő képességével arányosan.”
A határozat szerint „a jövedelem (nyereség), illetve a vagyon
adóztatása esetén az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt alkotmányi
korlát sérelmét idézheti elő az, hogy ha a vizsgált
szabályozásról, illetve annak valamely eleméről kimutatható,
hogy az ténylegesen meg nem szerzett jövedelmet (nyereséget)
von adófizetési kötelezettség alá, de ugyanígy az is, ha az adó
(közteher) és az alanyi kötelezettek adóztatott jövedelme,
illetve vagyona között nem áll fenn a közvetlen kapcsolat” (ABH
2007, 148, 163.).
Az Szja tv. jövedelmet adóztat, ezért az említett alkotmányos
követelményeket erre a törvényre is alkalmazni kell. Az Szja
tv. értelmében úgynevezett egyéb jövedelem a családi pótlék. Az
Alkotmánybíróságnak ezért vizsgálnia kellett, hogy a családi
pótlék adózásnál való figyelembe vétele minden esetben
ténylegesen megszerzett jövedelemre vonatkozik-e.
[Hangsúlyozni kell, hogy a jelen esetben nem technikai
megoldásról van szó, mint a 110/2009. (XI. 18.) AB határozatban
[Magyar Közlöny 2009/162 (XI. 18.)] elbírált törvénynél. A
közteherviselés rendszerének átalakítását célzó
törvénymódosításokról szóló 2009. évi LXXVII. törvény (a
továbbiakban: Krátv.) által bevezetett adóalap-kiegészítés az
adóalany által ténylegesen megszerzett, a rendelkezési joga alá
került jövedelemre épült. A Krátv. szerinti adóalap-kiegészítés
lényegében az adóalapot érintő matematikai műveletként írható
le: az adókulcsokat nem az összevont adóalapba tartozó
jövedelmekre, hanem (2010. január 1-jétől) annak 127%-ára kell
vetíteni. Az adóalapot korrigáló matematikai műveletek
vonatkozásában az Alkotmánybíróság szükségesnek tartotta
hangsúlyozni, hogy mindaddig, míg a korrekció kiindulási alapja
az adóalany által ténylegesen megszerzett jövedelem, s kétséget
kizáróan kimutatható a közvetlen összefüggés az adóalany
foglalkoztatásával, jövedelemszerző tevékenységével keletkező
jövedelem és a korrekciós tényező, s ezáltal az adó alapja
között, addig a jogalkotó által bevezetett matematikai
korrekció megmarad az alkotmányosság határain belül. Az Szja
tv. most vizsgált szabályainál azonban teljesen másról van
szó.]
A Cst. 10. § (1) bekezdése szerint „ugyanazon gyermek
(személy) után járó családi pótlék csak egy jogosultat illet
meg.” A (3) bekezdés szerint „ha a gyermek együttélő szülők
háztartásában él, a családi pótlékot – együttes nyilatkozatuk
alapján – bármelyik szülő igényelheti, mégpedig nyilatkozatuk
szerint gyermekenként. Megállapodás hiányában az ellátást
igénylő szülő személyéről – kérelemre – a gyámhatóság dönt.”
Az Szja tv. 28. § (18) bekezdése szerint családi pótlék címén
az adóévben megszerzett bevételből egyéb jövedelem
a) a családok támogatásáról szóló törvény szerint jogosult
magánszemélynél, a vele együtt élő házastársánál, illetve az
ilyen bevételt szerző magánszemély élettársánál 50-50 százalék,
b) a családok támogatásáról szóló törvény szerint a családi
pótlékra egyedülállóként, illetve egyedülállónak tekintendőként
jogosult magánszemélynél – az a) pontban foglaltaktól eltérően
– 50 százalék.
Vagyis ez a szabály két irányban is kivételt tartalmaz az
alól az általános elv alól, hogy a jövedelem – a magánszemély
által az adóévben bármilyen címen és formában megszerzett
bevétel egésze [Szja tv. 4. § (1) bekezdés] – adózni tartozik.
Az egyik kivétel, hogy nemcsak a családi pótlékra jogosult
személynél tekinti „egyéb jövedelemnek” a családi pótlék címén
megszerzett bevételt (ennek felét), hanem a vele együttélő
házastársnál, élettársnál is (a másik felét), függetlenül
attól, hogy a házastárs, élettárs igényelt-e családi pótlékot,
van-e ilyen címen személyes bevétele. Habár ez a törvényi
technika az úgynevezett házastársi splittingre (házastársi
felosztás: a házastársak jövedelmének összeadása, majd
felezése, és az ennek megfelelő adózás személyenként)
emlékeztet, amely bevett módszer számos országban, mégsem
azonosítható vele több, nagyon lényeges különbség miatt. A
legfontosabb, hogy az Szja tv. megoldása nem minden jövedelemre
vonatkozik, vagyis csupán részleges. A részlegessége miatt nem
minden esetben előnyös a hatása, jóllehet a házastársi
splittingnek eredetileg a házasság mint az Alkotmány által
védett jogintézmény adójogi támogatása, és nem hátrány okozása
a célja. A másik különbség, hogy a szabályozás nemcsak a
házastársakra, hanem az élettársra is kiterjed. A harmadik
különbség, hogy a családi pótlék megosztása független attól,
hogy ténylegesen gazdasági közösségben élnek-e az együttélő
érintett személyek, vagy megállapodás alapján, amit a törvények
lehetővé tesznek, nem.
A másik kivétel, hogy a családi pótlék címén ténylegesen
megszerzett bevételnek csak a felét tekinti jövedelemnek a
törvény, ha a családi pótlék teljes összegét megszerző
személynek nincs együttélő házastársa vagy élettársa, vagyis
egyedülálló. Ez utóbbi esetben jogszabályértelmezési kérdést
vet fel, hogy a családi pótlék címén megszerzett bevétel „másik
felét” miként kell figyelembe venni az Szja szempontjából: a
törvény értelmezhető úgy, hogy a megszerzett családi pótlék
másik felét a jogalkotó nem tekinti az egyedülálló személy
jövedelme részének. Ugyanakkor tételes szabály ennek a
bevételnek az adózás alól való mentesítésére szövegszerűen
nincs: vagyis ha csupán a törvény szövegét nézzük, a pótlék
másik fele – az általános szabályok következtében, amelyek
mindenféle bevétel egészének az adókötelezettségéről szólnak –
adóköteles lenne. Az Alkotmánybíróságnak azonban erről a
jogértelmezési kérdésről a jelen esetben nem kell döntenie.
A törvény szabályai alapján azt azonban meg lehet állapítani,
hogy az Szja tv. 28. § (18) bekezdés a) pontja ténylegesen meg
nem szerzett jövedelmet von adóalapba akkor, amikor a családi
pótlékra jogosult személy együttélő házastársánál, élettársánál
is, fele részben, a családi pótlékot kifejezetten egyéb
jövedelemnek tekinti. A Cst. 10. § (1) és (3) bekezdése ugyanis
egyértelművé teszi, hogy ugyanazon gyermek (személy) után járó
családi pótlék csak egyetlen jogosultat illet meg: a másik
szülő e jövedelem felett nem szerez semmilyen rendelkezési
jogosultságot. (A törvény szerint, ha a gyermek együttélő
szülők háztartásában él, a családi pótlékot – együttes
nyilatkozatuk alapján – bármelyik szülő igényelheti, mégpedig
nyilatkozatuk szerint gyermekenként. Megállapodás hiányában az
ellátást igénylő szülő személyéről – kérelemre – a gyámhatóság
dönt.) Mindezekre figyelemmel ezért ez a szabályozás ellentétes
az Alkotmány 70/I. §-ának az idézett AB-határozatokban
említett, értelmezett tartalmával.
Az Alkotmánybíróság ugyanakkor megjegyzi: az Alkotmány
házasságot és családot védő szabályára tekintettel (15. §)
önmagában nem lenne ellentétes az Alkotmány 70/I. §-ával az
olyan megoldás, amely lehetővé tenné, hogy a házastársak
válasszanak a jelenlegi személyi adózás, vagy a házastársak
jövedelmének összeadása, majd felezése, és az ennek megfelelő
adózás (az úgynevezett splitting, felosztás) között.
2. Az Alkotmánybíróság másodsorban azt vizsgálta, hogy az
Szja tv. kifogásolt szabályai sértik-e a teljesítőképesség
szerinti adózás követelményét.
Az Alkotmánybíróság említett határozatai az Alkotmány 70/I. §-
ából eredő követelménynek tekintették azt, hogy az adó álljon
arányban az adóalanyok teherviselő képességével [8/2007. (II.
28.) AB határozat, ABH 2007, 148, 163.]. A teljesítőképesség
szerinti adózás követelménye – noha általában nem
érvényesíthető maradéktalanul a jövedelemadók bonyolultsága,
más alkotmányos célok követése és az adó gazdaságpolitikai
eszköz-szerepe következtében – azt jelenti, hogy azonos
gazdasági teljesítőképességű személyeket azonosan kell kezelni,
illetve a nagyobb gazdasági teljesítőképességgel rendelkezők
jobban adóztathatók. A teherviselő képességgel arányos
közteherviselés az Alkotmánybíróság gyakorlatában a 70/I. §-ból
levezetett, speciális jogegyenlőségi tétel. [A német
Alkotmánybíróság gyakorlatában, jóllehet az elvet nem egyetlen
alkotmányi szabályhoz kötik, általában a jogegyenlőség
(Alaptörvény 3. §) követelményével kapcsolják össze. A
teljesítőképesség szerinti adózás (az ún.
Leistungsfähigkeitsprinzip) azonban nem követeli meg azt, hogy
az adó progresszív legyen (BVerfGE 8, S. 51).].
Az Alkotmánybíróság jogegyenlőséggel összefüggő gyakorlatából
figyelmet érdemel az is, hogy „alkotmányellenességhez nem csak
az vezet, ha adott szabályozási koncepción belül valamely
(azonos helyzetben lévő) csoportra – alkotmányos indok nélkül –
eltérő szabályozás vonatkozik, hanem hátrányos megkülönböztetés
az is, ha az adott szabályozási koncepció alkotmányossági
szempontból lényegesen eltérő helyzetben lévő csoportokra
azonosan vonatkozik, vagyis e körülményt figyelmen kívül
hagyja. Ha az ilyen hátrányokozásnak nem ismerhető fel a
tárgyilagos mérlegelés szerint való ésszerű indoka – tehát
önkényes –, alkotmányellenesség állapítható meg” [6/1997. (II.
7.) AB határozat, ABH 1997, 67, 69.]. Alkotmányossági
szempontból lényegesen eltérő helyzetben vannak másokhoz képest
azok a személyek, akik családban élnek és gyermekekről való
gondoskodási kötelezettségük van.
2.1. A szülők alapvető kötelessége ugyanis a gyermek tartása,
mint az Alkotmány 67. §-ában megfogalmazott testi, szellemi és
erkölcsi fejlődéshez szükséges gondoskodás.
Az Alkotmány a gyermek alapvető jogának megfogalmazásával
közvetlen és jelentős kötelezettséget ró a szülőkre, az
államra, a társadalomra. Az Alkotmány akkor, amikor a szülők
tartási kötelezettségét megfogalmazza, amihez hasonló
kötelezettség mást nem terhel, hatással van a szülők személyes
teljesítőképességére. A gyermekükről az Alkotmány szerint saját
háztartásukban gondoskodó szülőknek mint az Szja tv.
adóalanyainak mind a személyes gazdasági teljesítőképessége,
mind a személyes adóteherviselő képessége eltér azokétól, akik
egyedül élnek vagy gyermeket nem nevelnek.
A gyermek tartására az Alkotmány alapján kötelezően
fordítandó javak nyilvánvalóan csökkentik azt az összeget,
amely felett a szülők, együttesen, vagy külön-külön szabadon
rendelkezhetnek. A szülők személyes adóteherviselő képessége
ezért nem azonos azoknak a magánszemélyeknek az adóteherviselő
képességével, akiket az Alkotmány 67. §-a szerinti
kötelezettség nem terhel, hanem kisebb.
A családi pótlék a gyermeknevelés költségeihez való állami
hozzájárulás. (A Cst. 1. §-a szerint a „törvény célja, hogy a
családok szociális biztonságának elősegítése, a gyermeknevelés
anyagi terheinek csökkentése érdekében meghatározza az állam
által nyújtandó családtámogatási ellátások rendszerét,
formáit”.) A gyermeknevelés költségei a szülőknél annál
nagyobbak, minél több gyermekről kell gondoskodniuk az
Alkotmány 67. § (1) bekezdése alapján.
Az Alkotmánybíróság egy korai határozatában abból indult ki,
hogy a gyermek ember, akit minden olyan alkotmányos alapvető
jog megillet, mint mindenki mást, de ahhoz, hogy a jogok
teljességével képes legyen élni, biztosítani kell számára az
életkorának megfelelő minden feltételt felnőtté válásához. Az
Alkotmány 67. § (1) bekezdése minden gyermek számára biztosítja
a jogot a családja, az állam és a társadalom részéről arra a
védelemre és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi
és erkölcsi fejlődéséhez szükséges. Ez az alkotmányi
rendelkezés „a gyermek alapvető jogairól szól, egyidejűleg a
család (szülők), az állam és a társadalom alapvető
kötelezettségeit megszabva” (995/B/1990. AB határozat, ABH
1993, 524, 525.), egyben a jogalkotó alkotmányos
kötelezettségét határozza meg a gyermek megfelelő fejlődését
biztosító feltételek megteremtésére.
Az Alkotmánybíróság – az Alkotmány 15. §-a, 16. §-a és a 67.
§ (1) bekezdése összefüggéseit figyelembe véve – több
határozatában is rámutatott, hogy e rendelkezések az állam
intézményvédelmi kötelezettségét alapozzák meg, mely a
legkülönbözőbb állami kötelezettség-teljesítésekben nyilvánul
meg, és amelyek formája, módja, mértéke az alkotmányi
rendelkezésből nem következik [731/B/1995. AB határozat, ABH
1995, 801, 807.; 79/1995. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1995,
399, 405.; 429/B/2001. AB határozat, ABH 2005, 987, 991-992.;
666/B/2004. AB határozat, ABH 2006, 2061, 2063-2064.;
844/E/2005. AB határozat, ABH 2007, 2544, 2547.].
Az Alkotmánybíróság egy későbbi, 32/1998. (VI. 25.) AB
határozata ugyanakkor a rendelkező részben állapította meg: „az
Alkotmány 70/E. §-ában meghatározott szociális biztonsághoz
való jog a szociális ellátások összessége által nyújtandó olyan
megélhetési minimum állami biztosítását tartalmazza, amely
elengedhetetlen az emberi méltósághoz való jog
megvalósulásához.” (ABH 1998, 252.).
Az Alkotmány 67. § (1) bekezdésében írt védelem és
gondoskodás ezért legalább azt kell jelentse, hogy a gyermek
családjának és az államnak az Alkotmányból eredő kötelezettsége
van arra, hogy a gyermek emberhez méltó létezése minimális
feltételeihez szükséges javakat biztosítsák. Család hiányában
egyedül az állam lenne köteles a gyermekekről gondoskodni. [A
gyermeki létminimum adómentességének követelménye megtalálható
a német alkotmánybíróság gyakorlatában: eszerint az
Alaptörvénynek abból a szabályából, amely szerint a házasság és
a család az állam különleges védelme alatt állnak (Art. 6
Abs.1.), az következik a gyakorlat értelmében, hogy egy család
adóztatásánál a család tagjaira eső létminimumösszegeket
adómentesen kell hagyni. Lásd pl.: Beschluß des Zweiten Senats
vom 10. November 1998 – 2 BvL 42/93 –.] Ez olyan alkotmányjogi
szempont, amelyet a 70/I. §-ból levezetett, különös
jogegyenlőségi tétel, a teljesítőképesség szerinti adózás
követelménye érvényesülésénél, fokozottan kell figyelembe
venni.
A vizsgált szabályok a családi pótlékhoz, a gyermeknevelés
költségeihez való állami hozzájáruláshoz fűznek adójogi
következményt, de eközben csak az adóalany személyes jövedelme
számít, és nem a rászorultság: nem számít az, hogy a családnak
a tagjai mekkora egy főre eső jövedelemből élnek.
Az adóterhet nem viselő járandóság lényege ugyanis, hogy az
összege nem adózik, de „feljebb tolja” a többi jövedelmet.
Adóterhet nem viselő járandóságnál ezért nem csupán technikai
szabályról van szó. A családi pótlék összegének hozzászámítása
az összevont adóalapba tartozó jövedelemhez a hatályos Szja tv.
mellett (amely ennél a jövedelemnél két sávot tartalmaz és két,
18 és 36 százalékos adókulcsot) felfelé tolja, magasabb
adókulcs alá eső sávba helyezi az eddig adómentes családi
pótlék mellett szerzett személyes jövedelmet. Akinek az éves
személyes jövedelme – függetlenül gyermekei számától – a
családi pótlék összegével együtt meghaladja az 1,9 millió
forintot (az alsó jövedelemi sáv határát), a családi pótlék
összegének 18 százalékával több adót fizet, mint eddig, és ez
egyedül annak a következménye, hogy a családi pótlék „egyéb
jövedelem”, adóterhet nem viselő járandóság lett.
A támadott szabályok következtében több adót fizethetnek az
ugyanannyi gyermeket nevelő azok a szülők, akiknél ugyanazt a
jövedelmet egyetlen kereső személy szerzi meg (és az alsó
jövedelmi sáv határát átlépi), mint ahol ugyanezt a jövedelmet
kétkeresős családban élő, de az alsó jövedelmi sávot külön-
külön át nem lépő szülők, együttélve szerzik meg. Ez sérti az
adóalanyok teherviselő képessége [8/2007. (II. 28.) AB
határozat, ABH 2007, 148, 163.] szerinti adózás követelményét.
A szabályozás az ugyanolyan teherviselő képességű személyek
között hátrányos különbséget tesz aszerint, hogy a család egy-
vagy kétkeresős. [Az Alkotmánybíróság 60/1995. (X. 6.) AB
határozata vizsgált egy olyan, alkotmányjogi szempontból a
jelen ügyben vizsgálthoz hasonló szabályozást, amely az
egygyermekes, együttélő szülők családi pótlékra való
jogosultságát attól tette függővé, hogy csupán az egyik vagy
mindkét szülő folytat-e kereső foglalkozást. Az
Alkotmánybíróság álláspontja szerint az a különbségtétel, amely
az egy gyermeket nevelő, de egyébként rászorult családok között
aszerint különböztet, hogy a rászorultságot egy vagy két
kereset alapozta-e meg, az egyébként rászorult egy gyermekesek
vonatkozásában az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdését sértő
diszkriminatív rendelkezés volt.]
Ezért azok a támadott szabályok, amelyek a családi pótlék
adómentességét megszüntetve a családi pótlékot adóterhet nem
viselő járandóságként rendelik figyelembe venni, személyes
jövedelemként, a hatályos Szja tv. többkulcsos adótáblája
mellett – az Szja tv. 3. § 72. b) pontjának „családi pótlék
címén megszerzett bevételből egyéb jövedelemként figyelembe
vett összeg,” szövegrésze, 11. §-ának (5) bekezdése, a 28. §
(18) bekezdése –, alkotmányellenesek, az Alkotmány 70/I. §-ából
eredő jogegyenlőségi tétel sérelme miatt.
2.2. Az Alkotmánybíróság a 43/1995. (VI. 30.) AB határozatban
(ABH 1995, 188, 192.), valamint az 52/1995. (IX. 15.) AB
határozatban és a 60/1995. (X. 6.) AB határozatban nem
minősítette feltétlenül alkotmányellenesnek a családi pótlék
rászorultságtól való függővé tételét – ami azt jelentette, hogy
a családban egy főre eső bizonyos jövedelem elérése esetén nem
volt jogosultság családi pótlékra –, de rámutatott azokra az
alkotmányos korlátokra és követelményekre, amelyekre
figyelemmel kellett volna lennie a jogalkotónak a rendelkezések
megalkotásánál. Az Alkotmánybíróság már e korábbi
határozataiban is megállapította, hogy a családi pótlék
rendszerének átalakítása, az alanyi jogú rendszerek
rászorultsági alapúvá tétele önmagában nem alkotmányellenes, ha
a változtatás bevezetésére megfelelő idő áll rendelkezésre, és
az egyes rendelkezések Alkotmányba foglalt szabályt vagy
alapjogot nem sértenek. E megállapítások az érintettek teljes
körére vonatkoznak. Az Alkotmánybíróság e gyakorlata értelmében
a családi pótlék a gyermekre tekintettel a családi jövedelmet
egészíti ki, vagyis a család mint gazdasági egység egészét kell
nézni akkor, amikor az a kérdés, támogasson-e az állam
valamennyi családot, vagy a tehetősebbeket nem.
A most vizsgált szabályok azonban nem a családi pótlék
rendszerét alakítják át közvetlenül, hanem az érintetlenül
hagyott családi pótlékhoz sajátos adójogi következményt fűznek.
Családi pótlékra jogosult marad mindenki az általános szabályok
szerint, aki eddig is az volt, jövedelmi, vagyoni viszonyaitól,
egyéni vagy családi rászorultságtól függetlenül: a most
vizsgált adójogi következmény eleve nem alkalmas érvényesíteni
rászorultsági szempontokat. A családi pótlék adóalapba vonása
is minden jogosultat egyformán érint; az adójogi hatás nem függ
attól, hogy a jogosult személy családjában mekkora az egy főre
eső jövedelem.
Az adójogi hatás csupán attól függ, hogy a jogosultnak
mekkora az összevont adóalapba tartozó személyes jövedelme, és
milyen összegű családi pótlékot kap. E körülményekből azt a
következtetést lehet levonni, a most hatályos, több-kulcsos, az
összevont adóalapnál sávos, progresszív adótáblát tartalmazó
Szja tv. mellett előfordulhat: minél magasabb a személyi
jövedelem, és minél több gyermek után kell figyelembe venni a
magánszemély személyes jövedelménél a családi pótlékot, a
magánszemély annál több adó fizetésére lesz köteles. Az
ugyanis, hogy a családi pótlék adóterhet nem viselő járandóság,
azt eredményezi, hogy azok a magánszemélyek, akiknek az
összevont adóalapba tartozó személyes jövedelme a hatályos Szja
tv. mellett a magasabb adókulcs szerinti adósávba tartozik
eredetileg – vagy esetleg csupán a családi pótlék beszámítása
folytán –, az alacsonyabb és a magasabb adókulcs különbözete
szerinti mértékben a jövedelmükhöz számítandó családi pótlék
egy részét elveszítik. A számított adójukból ugyanis a családi
pótlékra eső, a családi pótlék csekély összege miatt azonban
csak az alacsony adókulcs szerint kiszámított adót vonhatják
le. Ez a veszteség annál nagyobb, minél magasabb a magasabb
adókulcs alá eső személyi jövedelem. [Az Szja tv. 34. § (1)
bekezdése szerint a számított adót csökkenti az adóévi
összevont adóalap részét képező adóterhet nem viselő
járandóságok együttes összegének az adótábla szerint
kiszámított adója.]
3. A 3/1994. (I. 21.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
leszögezte: Az Abtv. [az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény] 40. §-a értelmében, ha az Alkotmánybíróság a
jogszabály alkotmányellenességét állapítja meg, azt teljesen
vagy részben megsemmisíti. Az Alkotmánybíróságnak ezért az
Abtv. alapján az Szja tv. támadott rendelkezéseinek
megsemmisítéséről kellett volna rendelkeznie. Az elbírált
esetben azonban a törvény támadott szabályainak részleges
megsemmisítése a szövegösszefüggésekre, a jogszabályoknak a
gyakorlatban való alkalmazhatósága szempontjaira is figyelemmel
lehetséges volt.
Az Alkotmánybíróság tekintettel volt arra, hogy a vizsgált
rendelkezések teljes egészben való megsemmisítése az
alkotmányellenessé nyilvánítottnál hátrányosabb helyzetet
eredményezhetne, hiszen adómentességi szabály hiányában a
családi pótlék teljes egészében adókötelessé válna és adóterhet
viselne. Ezért a támadott és alkotmányellenessé nyilvánított
szabályok részleges megsemmisítése jöhetett csak szóba. Ez
indokolja az Szja tv. 28. § (19) bekezdése egyes
szövegrészeinek hatályban tartását a többi rész részleges
megsemmisítése mellett.
Az Alkotmánybíróságnak figyelemmel kellett lennie arra is,
hogy a hatályban maradó normaszövegnek minden esetben meg kell
felelnie a jogbiztonság követelményének. A jogbiztonság
megköveteli, hogy a jogszabály szövege értelmes és világos, a
jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat hordozzon. Az
Alkotmánybíróság a jogbiztonság követelményének
érvényesítésétől saját működése körében sem tekinthet el; ha a
jelen ügyben csak az alkotmányellenesnek nyilvánított
szövegrészeket semmisítette volna meg, úgy jogbizonytalanságot
teremtett volna az alkotmányellenességgel közvetlenül nem
érintett többi rendelkezések – az Szja tv. 28. § (19) bekezdés
a)-e) pontjai, a 48. § (2), (6) bekezdéseinek és a 49. § (7)
bekezdésének az „[ideértve különösen a családi pótléknak a 28.
§ (18) bekezdése szerint jövedelemnek minősülő megosztott
részét]” szövegrészei – tekintetében. Az alkotmányellenesnek
nyilvánított szabályok hiányában kérdésessé válna az említett
rendelkezések mikénti alkalmazása: ezek a szabályok önmagukban
nem állnának meg, a jogalkalmazásban értelmezhetetlenek
lennének. Ezért – a jogbiztonság követelményére tekintettel –
az Alkotmánybíróság ezeket a szabályokat is megsemmisítette.
Ezek miatt az okok miatt az Alkotmánybíróság az
alkotmányellenes szövegrészeket a rendelkező részben foglaltak
szerint semmisítette meg. Ennek következtében a 2009-es adóév
végétől a családi pótlék ismét adómentes bevétel lesz.
4. Az Abtv. 43. § (4) bekezdés feljogosítja az
Alkotmánybíróságot arra, hogy az Abtv-ben szereplő időponttól
eltérően határozza meg az alkotmányellenes jogszabály hatályon
kívül helyezését vagy konkrét esetben történő
alkalmazhatóságát, ha ezt a jogbiztonság, vagy az eljárást
kezdeményező különösen fontos érdeke indokolja.
A jelen ügy körülményeit az Alkotmánybíróság úgy ítélte meg,
hogy a jogbiztonság követelménye és az érintett személyek
jogainak védelme a szabályozás – hatályba lépésének időpontjára
V visszaható hatályú megsemmisítését indokolja.
5. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint, ha az
indítvánnyal támadott jogszabályt vagy annak egy részét az
Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek minősíti, és ezért
azt megsemmisíti, akkor a további alkotmányi rendelkezés
esetleges sérelmét – a már megsemmisített jogszabályi
rendelkezéssel összefüggésben – érdemben nem vizsgálja.
[44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.; 4/1996.
(II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997. (XI. 19.)
AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V. 24.) AB
határozat, ABH 2000, 420, 423.; 16/2000. (V. 24.) AB határozat,
ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB határozat, ABH 2000,
193, 200.]
Mivel az Alkotmánybíróság a vizsgált szövegrészeket az
Alkotmány 70/I. §-ába ütközőnek minősítette, ezért a családi
pótlék adólapba vonására vonatkozó szabályozásnak az Alkotmány
többi, az indítványokban hivatkozott rendelkezésével való
ellentétét nem vizsgálta.
V.
1. Az indítványok között van olyan, amely az Art. némely
szabályát támadja, az Alkotmány 70/A. §-a és 70/I. §-a
sérelmére hivatkozva.
Az Art. 52. § (4) bekezdése h) pontja és a törvény 3. számú
melléklete F) b) pontja csupán bevallási, adatszolgáltatási
kötelezettségről szól. Ezek a szabályok nem hozhatók
összefüggésbe az Alkotmány 70/A. §-a és 70/I. §-a
rendelkezéseivel, ezért az indítványokat az Alkotmánybíróság
elutasította.
2. Több indítványozó kezdeményezte az áfa normál kulcsának
felemeléséről szóló szabályok, és ezzel összefüggésben az egyik
kedvezményes kulcs alá tartozó termékek, szolgáltatások
meghatározásáról szóló szabályok vizsgálatát [Áfa tv. 82. § (1)
és (3) bekezdése, 3/A. számú melléklete].
Az áfa közvetett adó, ahol az adó alanya és az adó
teherviselője nem azonos. Ebben az esetben az adót az adóalany
áthárítja a végső felhasználóra, a fogyasztóra: annak terhét a
vásárló fizeti meg. A közvetett adók esetében az adó
teherviselője nem köteles arra, hogy az adóalanynál az
adófizetési kötelezettséget keletkeztető tényállást
megvalósítson. Az Alkotmány 70/I. §-a ezért a közvetlen adóknál
azt a követelményt támasztja, hogy az adó mértéke általánosan,
mindenkire kiterjedően, azonosan kerüljön megállapításra. Az
Áfa tv. kifogásolt szabályai nem különböztetnek személyek
szerint. Az Alkotmány 15. és 16. §-ából nem lehet levezetni az
áfa mértékére vagy a kedvezményes kulcsok alá eső termékek,
szolgáltatások körére irányadó követelményeket sem. Az
adórendszernek a maga egészében kell megfelelnie az Alkotmány
70/I. §-ából eredő követelményeknek.
Nem állapítható meg ezért, hogy az Áfa tv. támadott szabályai
sértik az Alkotmány 15. és 16. §-át azzal, hogy a normál
kulcsot az eddigieknél magasabb mértékben határozzák meg, és
ennek során, változatlanul, nincsenek tekintettel a közvetlenül
a gyermekneveléssel összefüggő termékek, szolgáltatások
adójára. Az Alkotmánybíróság ezért elutasította az Áfa tv. 82.
§ (1) és (3) bekezdése, 3/A. számú melléklete rendelkezéseit
támadó indítványokat.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke,
előadó alkotmánybíró
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |