Hungarian
Ügyszám:
.
799/B/2001
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 799/B/2001. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2005/1007
.
A döntés kelte: Budapest, 09/06/2005
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
                                   
    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    megállapítására,     valamint    mulasztásban     megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   megállapítására   irányuló    indítványok
    alapján – dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleményével –
    meghozta a következő

                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság  a gyógyszerek kereskedelmi  árréséről
    szóló  19/2001.  (V. 23.) EüM rendelet 2.  §  (2)  bekezdés  b)
    pontjához  tartozó  táblázat  utolsó  sorában  az  5001  forint
    feletti  nagykereskedelmi ár esetén  az  árrést  850  forintban
    rögzítő rendelkezés alkotmányellenességének megállapítására  és
    megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság  a gyógyszerek kereskedelmi  árréséről
    szóló  19/2001.  (V.  23.)  EüM rendelet  5.  §  (3)  bekezdése
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványokat elutasítja.

    3.  Az  Alkotmánybíróság  a gyógyszerek kereskedelmi  árréséről
    szóló  19/2001.  (V.  23.) EüM rendelet 5. §  (3)  bekezdésével
    kapcsolatos   mulasztásban  megnyilvánuló   alkotmányellenesség
    megállapítására irányuló indítványt elutasítja.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.

      Az   Alkotmánybírósághoz  több  olyan  indítvány  is  érkezett,
      amelyek a gyógyszerek kereskedelmi árréséről szóló 19/2001. (V.
      23.)  EüM rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2. § (2) bekezdés
      b)  pontjához  tartozó táblázat utolsó sorában  a  3501  forint
      feletti  nagykereskedelmi ár esetén  az  árrést  630  forintban
      rögzítő  rendelkezés, továbbá e rendelet  5.  §  (3)  bekezdése
      alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
      kérték.   Az  indítványokat  az  Alkotmánybíróság  a   tartalmi
      azonosságukra tekintettel egyesítette és egy eljárásban bírálta
      el.

      Eljárása  során az Alkotmánybíróság észlelte, hogy  a  70/2003.
      (XII.  19.)  ESzCsM  rendelet 1. §-a  2004.  január  1-jétől  a
      vitatott  szabályozást 5001 forint feletti nagykereskedelmi  ár
      esetén alkalmazza, az árrést 850 forintban állapítva meg. Mivel
      a  szabályozás  változása  csak az összegszerűséget  érintette,
      tartalmi    változtatást    azonban    nem    jelentett,     az
      Alkotmánybíróság  a  rendelet  hatályos  szövege   tekintetében
      folytatta le az alkotmányossági vizsgálatot.

      Az    indítványozók   azt   kifogásolták,    hogy    az    árak
      megállapításáról   szóló   1990.  évi   LXXXVII.   törvény   (a
      továbbiakban: Át.) 7. §-ában adott felhatalmazást az  illetékes
      miniszter  a rendelet megalkotásakor túllépte, mivel  az  árrés
      fix  összegű  befagyasztásával az Át.  8.  §  (1)  bekezdésében
      foglalt  előírásokat figyelmen kívül hagyta. Ezáltal a rendelet
      a  jogalkotásról  szóló 1987. évi XI. törvény (a  továbbiakban:
      Jat.)  1.  §  (1)  bekezdésében rögzített  jogforrási  rangsort
      sérti,  és sérti az Alkotmány 37. § (3) bekezdését is,  mely  a
      Kormány  tagjainak  rendeletalkotási  jogát  határolja  be.  Az
      indítványozók   álláspontja   szerint   a   rendelet   támadott
      rendelkezései  a  lehető  legmagasabb szintű  egészséghez  való
      jogot  is érintik, mivel veszélyeztetik a gyógyszertári hálózat
      stabilitását    és   a   gyógyszerforgalom   biztonságát.    Az
      indítványozók  álláspontja  szerint  a  rendeletben   közzétett
      ármegállapítás  az Alkotmány tulajdonvédelmi rendelkezéseit  is
      sérti,  mivel  a  tulajdonosokat  önkényes  mértékű  közhatalmi
      beavatkozás ellenszolgáltatás nélküli tűrésére kényszeríti.  Az
      indítványozók  álláspontja  szerint  a  rendelet   5.   §   (3)
      bekezdésében   foglalt   rendelkezés   sérti   a   jogbiztonság
      követelményét,  mivel  tényállása túl  elvont,  általános,  nem
      tartalmaz  se  garanciákat,  sem határidőt.  Több  indítványozó
      kérte  annak megállapítását is, hogy jogalkotó e jogszabályhely
      alapján fennálló jogalkotói feladatát elmulasztotta, mivel  nem
      alkotott   jogszabályi  előírást  a  gyógyszerek   kereskedelmi
      árrésének  éves  kötelező felülvizsgálatára.  Az  indítványozók
      kérték  az  Alkotmánybíróságot,  hogy  a  jogalkotó  szervet  –
      határidő  megjelölésével – hívja fel feladatának teljesítésére.
      Egy  indítványozó  mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmánysértés
      megállapítását  kérte azért is, mert a rendelet  nem  tartalmaz
      előírást  a  gyógyszerek kereskedelmi árrésének  éves  kötelező
      felülvizsgálatára, éves árkorrekciók alkalmazására.

      Az  Alkotmánybíróság az indítvánnyal kapcsolatos észrevételének
      megtétele  érdekében megkereste az egészségügyi,  szociális  és
      családügyi minisztert.

                                    II.

      Az  indítványozók az Alkotmány következő rendelkezéseit  hívták
      fel:

      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”

      „13.  § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz  való
      jogot.
      (2)  Tulajdont  kisajátítani csak kivételesen  és  közérdekből,
      törvényben  szabályozott esetekben és módon, teljes,  feltétlen
      és azonnali kártalanítás mellett lehet.”

      „37.   §  (3)  A  Kormány  tagjai  feladatuk  ellátása  körében
      rendeleteket  adhatnak  ki.  Ezek  azonban  törvénnyel  vagy  a
      Kormány    rendeletével   és   határozatával    nem    lehetnek
      ellentétesek.  A  rendeleteket  a  hivatalos  lapban  ki   kell
      hirdetni.”

      „70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)  Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
      megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
      (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség  megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó  intézkedésekkel  is
      segíti.”
       
      „70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a
      lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
      (2)  Ezt  a  jogot  a  Magyar Köztársaság  a  munkavédelem,  az
      egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével,
      a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a
      természetes környezet védelmével valósítja meg.”


      Az  emberi felhasználásra kerülő gyógyszerekről szóló 1998. évi
      XXV. törvény (a továbbiakban: Gyógyszertörvény) szerint:


      „2.   §   A  gyógyszerellátással  kapcsolatos  feltételrendszer
      meghatározása  az  állam  feladata. Ennek  keretében  az  állam
      meghatározza azon követelményrendszert, amely biztosítja,  hogy
      a  rászorulók  biztonságos, hatásos, az előírásoknak  megfelelő
      minőségű gyógyszerekhez juthassanak.”


      A  Polgári  Törvénykönyvről szóló  1959.  évi  IV.  törvény  (a
      továbbiakban: Ptk.) szerint:

      „226.  §  (3) Hatósági ár megállapítására külön törvény szerint
      kerülhet sor.”

      Az Át. indítvány által érintett rendelkezései a következők:

      „7. § (1) A mellékletben felsorolt termékekre, szolgáltatásokra
      (a  továbbiakban együtt: termék) az ott feltüntetett miniszter,
      illetve  a helyi önkormányzat (a továbbiakban együtt:  hatósági
      ár  megállapítója) legmagasabb árat vagy legalacsonyabb árat (a
      továbbiakban együtt: hatósági ár) állapít meg.
      (2)  A termék hatósági árát a pénzügyminiszterrel egyetértésben
      kell  megállapítani, ha az árat a miniszter állapítja meg, vagy
      az árat az állami költségvetés támogatja.”

      „8.  §  (1) A legmagasabb árat – a (2) bekezdésben szabályozott
      kivétellel  – úgy kell megállapítani, hogy a hatékonyan  működő
      vállalkozó ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre
      fedezetet   biztosítson,  tekintettel  az  elvonásokra   és   a
      támogatásokra is.
      (…)
      (3)  A  legalacsonyabb  árat úgy kell  megállapítani,  hogy  az
      legalább   a   hatékonyan   működő  vállalkozó   ráfordításaira
      fedezetet   biztosítson,   tekintettel   az   elvonásokra    és
      támogatásokra is.”

      „9.  § (1) A hatósági ár megállapítása történhet tételesen vagy
      a hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírásokkal.
      (2) A hatósági árat alkalmazási feltételeivel (pl. a minőség, a
      határidő,  a  szállítások ütemezése, a megrendelés nagysága,  a
      teljesítés   helye,   a   fizetési  feltételek)   együtt   kell
      megállapítani.”

      Az indítványozók a rendelet következő rendelkezéseit támadják:

      „2. § (2) A gyógyszer legmagasabb kiskereskedelmi árrése az (1)
      bekezdés   szerinti  árrést  magába  foglaló   nagykereskedelmi
      eladási ár függvényében
       
       (…)
       b)   az   (1)  bekezdés  b)  pontjában  megjelölt  gyógyszerek
      esetében   a   következő  táblázat  vonatkozó  nagykereskedelmi
      eladási   ár   sorához  tartozó  százalékos   mérték,   illetve
      forintösszeg:
       
        Nagykereskedelmi          Árrés          Fogyasztói ár
              ár                (%, Ft)              (Ft)
             (Ft)
             0-500                 26%               0-630
            501-590              130 Ft             631-720
            591-1500               22%              721-1830
           1501-1737             330 Ft            1831-2067
           1738-3500               19%             2068-4165
           3501-3911             665 Ft            4166-4576
           3912-5000               17%             4577-5850
             5001-               850 Ft              5851-
       „

      „5.   §   (3)   Az   e   rendelet  hatálybalépését   megelőzően
      érvényesített legmagasabb kiskereskedelmi árrés és  e  rendelet
      szerint   alkalmazható   legmagasabb   kiskereskedelmi    árrés
      különbözetéből  adódó árréstömegnek a gyógyszer kiskereskedelem
      részére  történő – jövedelmezhetőséget javító – kompenzálásáról
      külön jogszabály rendelkezik.”

                                   III.

      Az  alkotmányellenesség utólagos megállapítására és a  támadott
      jogszabályhelyek    megsemmisítésére    irányuló    indítványok
      megalapozatlanok.

      1.    Az   indítványozók   álláspontja   szerint   a   rendelet
      megalkotásával   az   egészségügyi  miniszter   felhatalmazását
      túllépte,    és   olyan   módon   szabályozta   a   gyógyszerek
      kiskereskedelmi árrését, hogy az nem biztosít a  ráfordításokra
      és a működéshez szükséges nyereségre fedezetet.

      A   Ptk.   226.   §   (3)   bekezdése  szerint   „hatósági   ár
      megállapítására külön törvény szerint kerülhet sor”. Az Át.  7.
      §-a  alapján  az  Át.  mellékletében  felsorolt  termékekre  az
      illetékes miniszter hatósági árat állapít meg. Az Át. 9. §  (1)
      bekezdése  értelmében a hatósági árrés megállapítása  történhet
      tételesen,   vagy   a   hatósági  ár  kiszámítására   vonatkozó
      előírásokkal.   Adott  esetben  a  rendelet  a  hatósági   áras
      gyógyszerek     kiskereskedelmi    árrését    5000     forintos
      nagykereskedelmi árig százalékosan, azaz az árrés kiszámítására
      vonatkozó  előírással határozta meg (tételesen meghatározva  az
      árrés    minimumát),    míg   az   5001   forintnál    magasabb
      nagykereskedelmi  árú gyógyszerek vonatkozásában  az  árhatóság
      tételesen állapította meg az árrést, egységesen 850 forintban.

      A  tételesen  meghatározott árrésű  termékek  a  gyógyszerek  a
      gyógyszertárak  forgalmának csupán egy  szegmensét  képezik.  A
      gyógyszertárak   a  tételesen  meghatározott  árrésű   termékek
      mellett   forgalmaznak   százalékosan   meghatározott    árrésű
      termékeket,  valamint hatósági árszabályozás  alá  nem  tartozó
      termékeket   is.   Így   önmagában  nem   vizsgálható   az   az
      indítványozói hivatkozás, mely szerint egy termékkör  árrésének
      tételes meghatározása, rögzítése olyan módon vezet a működéshez
      szükséges nyereség hiányához, hogy az alkotmányossági  kérdést,
      a   tulajdonhoz  való  jog  sérelmét  vetné  fel.  A   törvényi
      előírásnak  megfelelően, a hatósági ár szabályozására  jogosult
      miniszternek az árrés szabályozásakor tekintettel kell lennie a
      nagy részben hatósági áras termékeket forgalmazó gyógyszertárak
      működőképességére.  A hatósági árszabályozás  egésze  keretében
      kell  e törvényi előírásnak olyan helyzetet biztosítania, amely
      az  Át.  8.  §-ában  meghatározott  követelményeknek  megfelel.
      Alkotmányossági  kérdést  csak  az  árszabályozásra   vonatkozó
      törvényi   előírások  szélsőséges  áthágása   vetne   fel.   Az
      Alkotmánybíróság ilyen körülményt nem állapított meg.

      2.  Az  indítványozók  szerint  a  gyógyszerek  kiskereskedelmi
      árrésének  tételes megállapítása veszélyezteti a  gyógyszertári
      hálózat stabilitását, gyógyszerforgalom biztonságát és ezzel az
      egészséghez való, az Alkotmány 70/D. §-ában biztosított jogot.

      A    Gyógyszertörvény    az   állam    feladatává    teszi    a
      gyógyszerellátással        kapcsolatos         feltételrendszer
      meghatározását.   Kormányzati  felelősség  kérdése,   hogy   az
      árszabályozás  eszközével az illetékes miniszter  milyen  módon
      él:  a  biztonságos  gyógyszerellátást a kiskereskedelmi  árrés
      meghatározása,   rögzítése  elősegítheti,  de   hátráltathatja,
      szélsőséges esetekben el is lehetetlenítheti.

      A  gyógyszerellátás  biztonsága alapvető követelmény,  mely  az
      egészséghez   való  jog  érvényesülésének   is   feltétele.   A
      gyógyszerellátás  biztonságáról számos jogszabály  gondoskodik.
      Nem  bizonyítható azonban az az indítványozói hivatkozás,  mely
      szerint  egyes  gyógyszerek kiskereskedelmi  árrésének  tételes
      meghatározása   a   gyógyszertári   hálózat   stabilitását,   a
      gyógyszerforgalom  biztonságát olyan módon veszélyeztetné,  ami
      más  alapvető  jogok, így az egészséghez való jog csorbulásához
      vezetne. Az árrés tételes meghatározása – maximálása – éppen az
      egészséghez  való  jog  érvényesülése  érdekében  történt;   az
      árhatóság  ezzel  arról kívánt gondoskodni, hogy  a  betegek  a
      szabályozott,  és ne a piac által meghatározott  áron  jussanak
      hozzá a számukra szükséges gyógyszerekhez. A rendeletben testet
      öltő szabályozás az Alkotmány 70/D. §-át nem sérti.

      3. Az indítványozók álláspontja szerint a kiskereskedelmi árrés
      maximálása tulajdoni sérelmet okoz, és ezzel sérti az Alkotmány
      13. §-a által védett, tulajdonhoz való jogot.
      Az Alkotmánybíróság kezdettől fogva követett gyakorlata szerint
      az  Alkotmány 13. §-ának (1) bekezdésében kimondott tulajdonhoz
      való jog alapjogként részesül védelemben. [7/1991. (II. 28.) AB
      határozat,  ABH 1991, 22, 25.] Az Alkotmánybíróság következetes
      álláspontja  szerint  [64/1993. (XII. 22.)  AB  határozat,  ABH
      1993, 373.] azonban az alkotmányi tulajdonvédelem köre és módja
      nem   szükségképpen  követi  a  polgári  jogi  fogalmakat.  „Az
      Alkotmány  szerinti tulajdonvédelem köre tehát nem azonosítható
      az absztrakt polgári jogi tulajdon védelmével... Az alapjogként
      védett tulajdon tartalmát a mindenkori (alkotmányos) közjogi és
      magánjogi korlátokkal együtt kell érteni.” (ABH 1993, 373, 379-
      380.)

      Az   Alkotmánybíróság  64/1993.  (XII.  22.)  AB  határozatában
      rámutatott, hogy „Az Alkotmány a tulajdonjogot mint  az  egyéni
      cselekvési  autonómia  hagyományos  anyagi  alapját   részesíti
      alapjogi   védelemben.  Az  alkotmányos  védelemnek  úgy   kell
      követnie  a  tulajdon  társadalmi szerepének  változását,  hogy
      közben ugyanezt a védelmi feladatot elláthassa. Amikor tehát az
      egyéni    autonómia   védelméről   van   szó,    az    alapjogi
      tulajdonvédelem  kiterjed  a tulajdon  egykori  ilyen  szerepét
      átvevő  vagyoni  jogokra, illetve közjogi alapú jogosítványokra
      is  (például társadalombiztosítási igényekre). A másik oldalról
      viszont,   a   tulajdon  szociális  kötöttségei  a  tulajdonosi
      autonómia   messzemenő   korlátozását  alkotmányosan   lehetővé
      teszik.   Az   alkotmányos  védelem   módját   meghatározza   a
      tulajdonnak  az  a  –  más  alapjogoknál  fel  nem  lelhető   –
      sajátossága,   hogy  alkotmányosan  védett  szerepét   tekintve
      altalában   helyettesíthető.  Az  alkotmányos  védelem   tárgya
      elsősorban a tulajdoni tárgy, azaz a tulajdon állaga.  Maga  az
      Alkotmány  teszi  azonban lehetővé közérdekből a  kisajátítást,
      jelezve ezzel, hogy a tulajdon alkotmányos garanciájának határa
      a tulajdon értékének biztosítása.” (ABH 1993, 373, 380.)

      A  gyógyszer sajátos termék, melynek kereskedelmére nem pusztán
      piaci  szempontok  érvényesülnek. Míg a gyártók  és  kereskedők
      alapvetően piaci szempontokat követnek, addig a forgalmazás  és
      értékesítés  során  nem hagyható figyelmen  kívül  az,  hogy  a
      betegnek  a  gyógyszerre egészsége érdekében  van  szüksége.  A
      szabályozás  azt  is  figyelembe veszi, hogy  a  gyógyszerekkel
      kapcsolatos  kiadások  jelentős részét a  társadalombiztosítás,
      illetve  a  központi  költségvetés fedezi, azaz  a  szabályozás
      során  a járulékfizetők és az adófizetők érdekeit is szem előtt
      kell  tartani.  Az Át. éppen ezen okok miatt vonta  a  hatósági
      árszabályozás   körébe   a   humán   gyógyszerek    nagy-    és
      kiskereskedelmi árrését.

      Ahogy  az  Alkotmánybíróság a 19/2004. (V. 26.) AB határozatban
      megállapította,  a nyereséget vagy veszteséget  számos  tényező
      befolyásolja, ezek közül csak az egyik az ár. A gyógyszerpiacot
      nagymértékű állami szabályozottság jellemzi. Ebben az ügyben az
      Alkotmánybíróság  azt  állapította meg,  hogy  „az  alkotmányos
      értelemben    vett    tulajdonjog   nem    vonatkoztatható    a
      gyógyszertermék  mint sajátos áru várható  árára.”  (ABK  2004.
      402,  416)  A hatósági árszabályozás a tulajdonhoz  való  jogot
      legfeljebb  közvetetten  érinti;  az  árszabályozás,   mely   a
      miniszter   egyedi   döntéseiben  ölt  testet,   korlátozza   a
      szerződési  szabadságot,  azaz  a  piacgazdaság  egyik  lényegi
      elemét.  A  szerződési szabadság azonban alkotmányos alapjognak
      nem  tekinthető (32/1991. (VI. 6.) AB határozat, 146, 159), így
      lényeges  tartalma  is korlátozható. A korlátozás  célja  adott
      esetben a fogyasztók és az Egészségbiztosítási Pénztár (illetve
      áttételesen a járulékfizetők, valamint a központi költségvetés)
      érdekeinek   védelme.  A  felhatalmazás  túllépésének   kérdése
      összefüggésében   fent   kifejtettek  szerint   önmagában   nem
      vizsgálható  az  sem, hogy egy-egy termékkör árrésének  tételes
      rögzítése a működéshez szükséges nyereség realizálását  okozná,
      ezzel   a  gyógyszertár-tulajdonosok  tulajdonhoz  való   jogát
      sértené. Így nem állapítható meg az sem, hogy a szabályozás  az
      Alkotmány 13. §-ának sérelméhez vezetne.

      4.  Az  indítványozók szerint a kilátásba helyezett kompenzálás
      túl elvont, biztosítékai hiányoznak és a kompenzálás a rendelet
      megalkotása óta várat magára. Álláspontjuk szerint ez  sérti  a
      jogbiztonság  elvét,  mely  az Alkotmány  2.  §-ában  rögzített
      jogállamiság fogalmi eleme.

      A  rendelet  megalkotásakor  az illetékes  miniszter  kilátásba
      helyezte,    hogy   a   rendelet   hatálybalépését   megelőzően
      érvényesített legmagasabb kiskereskedelmi árrés és  a  rendelet
      szerint   alkalmazható   legmagasabb   kiskereskedelmi    árrés
      különbözetéből  adódó árréstömegnek a gyógyszer kiskereskedelem
      részére  történő – jövedelmezhetőséget javító – kompenzálásáról
      külön   jogszabállyal  intézkedik.  Adott   esetben   politikai
      felelősséget   felvethet   az,  hogy  az   érdekképviseletekkel
      lefolytatott  alku  nyomán  megszülető  szabályozáshoz  további
      szabályok  megalkotásának ígérete kapcsolódott, és ezen  ígéret
      nem  kerül  végrehajtásra, azonban ez a  vállalás  nélkülözi  a
      garanciákat,  sem megfogalmazási módjára, sem  beváltására  nem
      vezethetők le az Alkotmányból tartalmi követelmények.

      5.  Az  indítványozó  álláspontja szerint a rendeletben  testet
      öltő   szabályozás  által  okozott  kár  tulajdoni   sérelemnek
      tekintendő,  a károkozásért pedig a közhatalom is felelősséggel
      tartozik. Az Alkotmány 70/A. §-a alapján nem tehető különbség a
      károsultak  között aszerint, hogy a károsultaknak a  közhatalom
      okozta-e a kárt.

      Az   Alkotmánybíróság  számos  határozatában   foglalkozott   a
      tulajdonhoz való joggal. Így a fentiekben hivatkozott  64/1993.
      (XII.  22.)  AB határozatában rámutatott arra, hogy a  tulajdon
      alkotmányjog és polgári jogi fogalma egymástól eltér. A polgári
      jogi  tulajdonban okozott kár nem feltétlenül jelenti  egyúttal
      az  Alkotmányban biztosított tulajdonhoz való jog sérelmét  is.
      Mivel az Alkotmánybíróság a fentiek szerint nem állapított  meg
      tulajdoni  sérelmet,  a  sérelmet szenvedők  közötti  hátrányos
      megkülönböztetés kérdése sem merül fel.

      Erre  tekintettel az Alkotmánybíróság a támadott  rendelkezések
      alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
      irányuló indítványokat elutasította.

                                    IV.

      A  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítása
      iránti indítványok sem megalapozottak.

      A  rendelet megalkotása után több intézkedés történt, melyek  a
      gyógyszer-kiskereskedelem     jövedelmezőségének      növelését
      eredményezhetik,  a  fent  jelzettek  szerint   a   gyógyszerek
      kereskedelmi  árrésének felülvizsgálatára is sor  került  2004.
      január   1-jei  hatállyal,  azonban  a  rendelet   5.   §   (3)
      bekezdésében  vállalt,  kifejezetten  a  kiskereskedelmi  árrés
      csökkenését     kompenzáló,     a     gyógyszer-kiskereskedelem
      jövedelmezőségét javító jogszabály nem született meg.

      Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése alapján a mulasztásban
      megnyilvánuló    alkotmányellenesség   megállapítására    bárki
      indítványára  –  és  hivatalból is –  sor  kerülhet,  és  annak
      megállapítása esetén az Alkotmánybíróság a mulasztást  elkövető
      szervet   –   határidő  megjelölésével  –  felhívja  jogalkotói
      feladatának   teljesítésére.  Az  Abtv.  49.  §-a   szerint   a
      mulasztásban     megnyilvánuló     alkotmányellenességet     az
      Alkotmánybíróság akkor állapíthat meg, ha a jogalkotó  szerv  a
      jogszabályi  felhatalmazásból  származó  jogalkotói   feladatát
      elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett  elő.  Az
      Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a  jogalkotó  szerv
      jogalkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás
      nélkül  is köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet
      –  a  jogi szabályozás iránti igény – annak nyomán állott  elő,
      hogy    az   állam   jogszabályi   úton   avatkozott   bizonyos
      életviszonyokba,  és  ezáltal az állampolgárok  egy  csoportját
      megfosztotta  alkotmányos jogai érvényesítésének  lehetőségétől
      [22/1990.  (X.  16.)  AB  határozat  ABH  1990,  83,  86.].  Az
      Alkotmánybíróság           mulasztásban           megnyilvánuló
      alkotmányellenességet  állapít  meg  akkor   is,   ha   alapjog
      érvényesüléséhez  szükséges  jogszabályi  garanciák  hiányoznak
      [37/1992. (VI. 10.) AB határozat ABH 1992, 227, 231.].

      A  jogalkotásra szóló jogszabályi felhatalmazás a jogalkotásról
      szóló 1987. évi XI. törvény 15. § (1) bekezdése értelmében – és
      így  az Abtv. értelmében is – magasabb szintű jogszabály  által
      más   jogalkotó  számára  adott  felhatalmazást  jelent,   mely
      tartalmazza  a felhatalmazás jogosultját, tárgyát és  kereteit.
      Maga   a   rendelet  ilyen  jogszabályi  felhatalmazás  alapján
      született  meg,  az  5.  §  (3)  bekezdése  azonban  nem  újabb
      felhatalmazást  tartalmaz,  hanem  illetékes  miniszter  vállal
      saját  maga  további jogalkotást. A vállalt további  jogalkotás
      teljesítésének elmaradása okozhat átmeneti jogbizonytalanságot,
      önmagában  azonban nem valósít meg az Abtv. 49. § (1) bekezdése
      értelmében vett mulasztást.

      A  jogalkotási  kötelezettség alkotmányellenes  elmulasztásának
      további  feltétele  az,  hogy a mulasztás alkotmányellenességet
      idézzen  elő. A fent kifejtettekre tekintettel nem  állapítható
      meg,   hogy   akár   a   kompenzációhoz,  illetve   annak   egy
      meghatározott  formájához,  akár az árrések  felülvizsgálatának
      gyakoriságához   az   Alkotmányból  levezethető   követelmények
      fűződnének,    így   az   Alkotmánybíróság    a    mulasztásban
      megnyilvánuló    alkotmányellenesség    iránti    indítványokat
      elutasította.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
              Dr. Bagi István                  Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
              Dr. Erdei Árpád                Dr. Harmathy Attila
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
              Dr. Kiss László               Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró
                                       
                      Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                             előadó alkotmánybíró
        Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye
                                       
             Nem  értek egyet a határozat rendelkező részének  harmadik
        pontjával.  Nézetem  szerint  meg kellett  volna  állapítani  a
        mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenességet.  Indokaim  a
        következők:

            1.    Az   egyik   indítványozó   azt   kérte,   hogy    az
        Alkotmánybíróság  állapítson  meg  mulasztásban   megnyilvánuló
        alkotmányellenességet  és  kötelezze a  jogalkotót  feladatának
        teljesítésére.
           
            Az  indítványozó  előadta, hogy a gyógyszerek  kereskedelmi
        árréséről   szóló  19/2001.  (V.  23.)  Eü.  M.   rendelet   (a
        továbbiakban: R.) meghatározta az árrés maximumát és  az  5.  §
        (3)  bekezdésében kimondta, hogy az árrés szabályozása miatt  a
        jövedelmezőséget   javító   kompenzálásról   külön   jogszabály
        rendelkezik. Ilyen jogszabály azonban nem született. Az  R.-ben
        nincs  kötelező  előírás  a gyógyszerek kereskedelmi  árrésének
        éves    kötelező   felülvizsgálatára,   nincs    rögzítve    az
        ármegállapítás mechanizmusa az árkalkuláció során, és mindennek
        hiányában  nincs biztosítva a működéshez szükséges nyereség.  A
        jogi  szabályozás  hiányossága következtében  a  gyógyszertárak
        üzemeltetőinek    a    tulajdonjoga   aránytalan    korlátozást
        szenvedhet.  Az  indítványozó a tulajdonjog  sérelmén  kívül  a
        jogbiztonság hiányára hivatkozott.
           
            2.  Az R. az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII.
        törvény  (a  továbbiakban: Át.) 7. §-ában foglalt felhatalmazás
        alapján  határozta  meg a gyógyszerek kis- és  nagykereskedelmi
        elosztásával  foglalkozó  gazdálkodó  szervezetek  által  –   a
        termelői,  illetve  az  import ár függvényében  –  alkalmazható
        legmagasabb  árrés mértékét. Az R. 5. §-ának  (3)  bekezdése  a
        következőket írta elő:

        „Az   e   rendelet  hatálybalépését  megelőzően   érvényesített
        legmagasabb   kiskereskedelmi  árrés  és  e  rendelet   szerint
        alkalmazható  legmagasabb kiskereskedelmi árrés  különbözetéből
        adódó   árrés  tömegnek  a  gyógyszer  kiskereskedelem  részére
        történő  –  jövedelmezhetőséget javító – kompenzálásáról  külön
        jogszabály rendelkezik.”

            Az R. 2001. július 1-jén lépett hatályba, azóta az R. 5. §-
        ának (3) bekezdésében meghatározott jogszabály nem jelent meg.

             3.  Az  indítvány elbírálásánál az R. említett  szabályain
        túlmenően, figyelembe kell venni, hogy
        - a gyógyszer-nagykereskedelmi engedély jogosultja köteles azon
        gyógyszereket beszerezni és forgalmazni, amelyek forgalmazására
        nagykereskedelmi tevékenységi engedélyt kapott, a  gyógyszertár
        működtetőjét pedig – külön jogszabály rendelkezései  szerint  –
        ellátási  felelősség  terheli [az emberi felhasználásra  kerülő
        gyógyszerekről szóló 1998. évi XXV. törvény 20. §-ának  (3)  és
        (4) bekezdése].
        -   az  Át.  szerint  a  hatósági  árat  jogszabályban,  az  ár
        alkalmazási feltételeivel együtt kell megállapítani [9.  §  (2)
        bekezdése   és   11.  §  (1)  bekezdése];  a   legmagasabb   ár
        megállapításával   biztosítani   kell   a   hatékonyan   működő
        vállalkozás ráfordításainak és a működéséhez szükséges nyereség
        fedezetét [8. § (1) bekezdése].

             4.  Az indítvány kérdéses része mulasztásban megnyilvánuló
        alkotmányellenesség megállapítására irányult.

             Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
        továbbiakban:   Abtv.)   49.  §-ának  (1)   bekezdése   szerint
        mulasztásban     megnyilvánuló    alkotmányellenesség     akkor
        állapítható    meg,   ha   a   jogalkotó   szerv    jogszabályi
        felhatalmazásból  eredő jogalkotói feladatát  elmulasztotta  és
        ezzel alkotmányellenességet idézett elő.

             Az  Abtv.  49.  §-ának (1) bekezdése  szerinti  jogalkotói
        mulasztás feltételeit – a korábbi gyakorlatban kialakult  elvet
        megfogalmazva   –   az   1395/E/1996.   AB   határozatban    az
        Alkotmánybíróság   már  megállapította.  A  határozat   szerint
        jogalkotói  mulasztás akkor áll fenn, ha konkrét  jogszabályból
        eredő  felhatalmazás ellenére nem kerül sor jogalkotásra,  vagy
        ha  konkrét  felhatalmazás nincs ugyan, mégis  az  Alkotmányból
        következik   a   jogalkotás  feladata  valamely  alapvető   jog
        érvényesülésének biztosítása érdekében, vagy ha az Alkotmányban
        nincs     kifejezett     rendelkezés,    valamelyik     alapjog
        érvényesítéséhez  szükség  van  jogalkotásra  (ABH  1998,  667,
        669.).

             5.  A  jelen esetben az Át. 7. §-a alapján kibocsátott  R.
        hiányos   tartalma  miatt  merül  fel  a  jogalkotói  mulasztás
        kérdése.
           
            Az  Át.  preambuluma  szerint az  alapelv  az  árak  szabad
        alakulása.  Ennek  ellenére sor kerülhet  az  árakra  vonatkozó
        közvetlen  kormányzati beavatkozásra, ha a  piac  működése  nem
        zavartalan.  Az  Át. a beavatkozás kereteit  határozza  meg.  A
        beavatkozás egyik esetköre a hatósági ármeghatározás. Az Át.  a
        hatósági ármeghatározás több feltételét határozza meg.

              Az   Át.   7.   §-ának  (1)  bekezdése  a   hatósági   ár
        megállapításának  kötelezettségét  mondja  ki  a   mellékletben
        felsorolt  gazdasági területeken a megjelölt miniszter  vagy  a
        helyi  önkormányzatok számára. Az ármegállapítás az Át. 11.  §-
        ának  (1) bekezdése szerint jogszabályban történik. Azokban  az
        esetekben  tehát, amelyekben az Át. 7. §-a és az Át. melléklete
        szerint  a  megjelölt miniszternek vagy a helyi önkormányzatnak
        hatósági    árat    kell   megállapítania,    ez    jogalkotási
        kötelezettséget jelent.

             Az  Át.  nem áll meg a jogalkotásra való felhatalmazásnál,
        hanem   meghatározza   –  az  állami  beavatkozás   feltételein
        túlmenően   –  a  szabályozandó  kérdéseket  és  a  szabályozás
        tartalmi  szempontjait.  A 9. § (2)  bekezdése  szerint  az  ár
        meghatározása  mellett a szabályozásnak ki kell  térnie  az  ár
        alkalmazásának feltételeire is. A 8. § (1) bekezdése pedig  azt
        írja  elő,  hogy  az ár meghatározása biztosítsa  a  hatékonyan
        működő  vállalkozó  ráfordításainak és a működéséhez  szükséges
        nyereségnek a fedezetét, figyelembe véve a gazdasági szabályozó
        rendszer áron kívüli egyéb elemeit (elvonások, támogatások) is.

             A  hatósági  ármegállapítás  sajátos  feladatot  jelent  a
        gyógyszerpiacon.  Ezekre  a  sajátosságokra  tekintettel   vált
        szükségessé   az   Át.-nek  speciálisan  a  gyógyszerek   árára
        vonatkozó módosítása. Az Át.-t módosító 2004. évi LVI.  törvény
        javaslatának indokolása az új szabályok alapjaként  hivatkozott
        a  677/B/1995.  AB  határozatra. Az  Alkotmánybíróságnak  ez  a
        határozata  az Alkotmány 70/D. §-ának (1) bekezdését értelmezve
        kifejtette,  hogy  az  egészségügyi intézmények  és  az  orvosi
        ellátás működtetésének követelménye kiterjed a gyógyszerellátás
        zavartalanságának  biztosítására is. Az  egészséghez  való  jog
        irvényesülése   érdekében  áll   fenn   az   államnak   ez   az
        intézményvédelmi feladata (ABH 2000, 590, 597.).
           
            Az   R.   az   Át.   7.  §-ára  hivatkozva  a   legmagasabb
        kereskedelmi  árrést határozta meg, az Át.-ben felsorolt  egyéb
        kérdésekre azonban nem tért ki. Az R. tehát az Át.-ből származó
        jogalkotási kötelezettségnek csak egy részét teljesítette.  Ezt
        jelezte  maga  a jogalkotó is, amikor az 5. § (3)  bekezdésében
        további jogszabályi rendezésre utalt.
           
            Mindennek  alapján a jogalkotási kötelezettség elmulasztása
        megállapítható.
           
            6.  Az  indítványozó  a tulajdonnak az árszabályozás  adott
        módja    miatt    bekövetkező    sérelmére    hivatkozik.    Az
        Alkotmánybíróság  a  19/2004. (V.  26.)  AB  határozatban  –  a
        gyakorlatban kialakult elveket összefoglalva – kifejtette, hogy
        az   Alkotmány  a  piacgazdaság  elvét  deklarálja  ugyan,   de
        gazdaságpolitikailag semleges. Az Alkotmányból közvetlenül  nem
        vezethető   le   tilalom  az  állami  beavatkozás   nagyságára.
        Ugyanakkor  alkotmányellenes lehet az olyan állami beavatkozás,
        amely  valamilyen alapjog korlátozásával jár  (ABH  2004,  321,
        340.).
           
            A   tulajdonhoz   való   jog  alapvető   jogként   részesül
        alkotmányos   védelemben.  Ennek   a   jognak   is   lehetséges
        közérdekből történő korlátozása, ha ez közérdekből szükséges és
        a   korlátozás   az   elérni  kívánt  célhoz  viszonyítva   nem
        aránytalan. A tulajdontól való megfosztás közel áll az  alapjog
        lényeges   tartalmának  sérelméhez  [7/1991.   (II.   28.)   AB
        határozat, ABH 1991, 22, 25-26.]. Az Alkotmány 13. §-a  alapján
        a tulajdonhoz való jog a cselekvési szabadság anyagi alapjaként
        élvez   védelmet.  A  tulajdonjog  tárgyának   elvonására   sor
        kerülhet, ha ez közérdekből szükséges, de a beavatkozás  határa
        a  tulajdon  értékének  biztosítása, a  kártalanítás  [64/1993.
        (XII.   22.)   AB  határozat,  ABH  1993,  373,  379-380.].   A
        tulajdonhoz való jog alkotmányos védelmének köre nem  azonos  a
        polgári  jogi tulajdoni tárgyak körével, hanem kiterjed  minden
        vagyoni jogra [17/1992. (III. 30.) AB határozat, ABH 1992, 104,
        108.].  Az  alkotmányjogi tulajdoni védelem kiterjed például  a
        bankszámlán  lévő  pénzeszközökre  is  [4/2004.  (II.  20.)  AB
        határozat,  ABH 2004, 66, 72,; 1/2005. (II. 4.)  AB  határozat,
        ABK 2005. február].
           
            A  19/2004.  (V.  26.) AB határozatban az  Alkotmánybíróság
        már   foglalkozott  a  gyógyszerár  szabályozás   következtében
        fellépő    veszteséggel.   A   veszteség    megítélése    olyan
        ténykérdésekben   való  vizsgálatot  és  döntést   tett   volna
        szükségessé,    amely   nem   tartozik   az    Alkotmánybíróság
        hatáskörébe. Az ár ugyanis csak egyik tényezője a  nyereség  és
        veszteség  keletkezésének, alakulásának, és  a  végeredményt  a
        szabályozó rendszer egyéb tényezői is befolyásolják (ABH  2004,
        321, 349.)
           
            A  jelen  ügyre  is  irányadó az  a  megállapítás,  hogy  a
        szabályozó  rendszernek csak egyik eleme az ár és a veszteséget
        más  tényezők  is  befolyásolják. A korábbi ügyhöz  viszonyítva
        lényeges  különbséget jelent azonban, hogy az R. 5. §-ának  (3)
        bekezdése  megállapítja  a hatósági ár  meghatározása  miatt  a
        kompenzálás  szükségességét. Erre a kompenzálásra annál  inkább
        szükség  van,  mert  a  jogszabályok  a  gyógyszer-kereskedelmi
        tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek terhére  ellátási
        felelősséget,  illetve beszerzési, értékesítési kötelezettséget
        ínak  elő.  A  jelen esetben a hatósági ár meghatározása  miatt
        keletkező   veszteség  tényét  jogszabály  állapítja   meg   és
        kimondja, hogy külön jogi szabályozásra vár a kérdés rendezése.
        Ilyen körülmények között megállapítható az Alkotmány 13. §-ának
        (2)  bekezdésében  meghatározott  kártalanítás  elmaradása;  ez
        alkotmányellenes helyzetet jelent.
           
            Minderre      tekintettel      nézetem      szerint      az
        Alkotmánybíróságnak   meg   kellett   volna    állapítania    a
        mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet, és köteleznie
        kellett volna a jogalkotót feladatának teljesítésére.

        Budapest, 2005. szeptember 6.
                                                    Dr. Harmathy Attila
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          799/B/2001
          Date of the decision:
          .
          09/06/2005
          .
          .