A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
megállapítására, valamint mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványok
alapján – dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleményével –
meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság a gyógyszerek kereskedelmi árréséről
szóló 19/2001. (V. 23.) EüM rendelet 2. § (2) bekezdés b)
pontjához tartozó táblázat utolsó sorában az 5001 forint
feletti nagykereskedelmi ár esetén az árrést 850 forintban
rögzítő rendelkezés alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a gyógyszerek kereskedelmi árréséről
szóló 19/2001. (V. 23.) EüM rendelet 5. § (3) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a gyógyszerek kereskedelmi árréséről
szóló 19/2001. (V. 23.) EüM rendelet 5. § (3) bekezdésével
kapcsolatos mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz több olyan indítvány is érkezett,
amelyek a gyógyszerek kereskedelmi árréséről szóló 19/2001. (V.
23.) EüM rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2. § (2) bekezdés
b) pontjához tartozó táblázat utolsó sorában a 3501 forint
feletti nagykereskedelmi ár esetén az árrést 630 forintban
rögzítő rendelkezés, továbbá e rendelet 5. § (3) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérték. Az indítványokat az Alkotmánybíróság a tartalmi
azonosságukra tekintettel egyesítette és egy eljárásban bírálta
el.
Eljárása során az Alkotmánybíróság észlelte, hogy a 70/2003.
(XII. 19.) ESzCsM rendelet 1. §-a 2004. január 1-jétől a
vitatott szabályozást 5001 forint feletti nagykereskedelmi ár
esetén alkalmazza, az árrést 850 forintban állapítva meg. Mivel
a szabályozás változása csak az összegszerűséget érintette,
tartalmi változtatást azonban nem jelentett, az
Alkotmánybíróság a rendelet hatályos szövege tekintetében
folytatta le az alkotmányossági vizsgálatot.
Az indítványozók azt kifogásolták, hogy az árak
megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény (a
továbbiakban: Át.) 7. §-ában adott felhatalmazást az illetékes
miniszter a rendelet megalkotásakor túllépte, mivel az árrés
fix összegű befagyasztásával az Át. 8. § (1) bekezdésében
foglalt előírásokat figyelmen kívül hagyta. Ezáltal a rendelet
a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a továbbiakban:
Jat.) 1. § (1) bekezdésében rögzített jogforrási rangsort
sérti, és sérti az Alkotmány 37. § (3) bekezdését is, mely a
Kormány tagjainak rendeletalkotási jogát határolja be. Az
indítványozók álláspontja szerint a rendelet támadott
rendelkezései a lehető legmagasabb szintű egészséghez való
jogot is érintik, mivel veszélyeztetik a gyógyszertári hálózat
stabilitását és a gyógyszerforgalom biztonságát. Az
indítványozók álláspontja szerint a rendeletben közzétett
ármegállapítás az Alkotmány tulajdonvédelmi rendelkezéseit is
sérti, mivel a tulajdonosokat önkényes mértékű közhatalmi
beavatkozás ellenszolgáltatás nélküli tűrésére kényszeríti. Az
indítványozók álláspontja szerint a rendelet 5. § (3)
bekezdésében foglalt rendelkezés sérti a jogbiztonság
követelményét, mivel tényállása túl elvont, általános, nem
tartalmaz se garanciákat, sem határidőt. Több indítványozó
kérte annak megállapítását is, hogy jogalkotó e jogszabályhely
alapján fennálló jogalkotói feladatát elmulasztotta, mivel nem
alkotott jogszabályi előírást a gyógyszerek kereskedelmi
árrésének éves kötelező felülvizsgálatára. Az indítványozók
kérték az Alkotmánybíróságot, hogy a jogalkotó szervet –
határidő megjelölésével – hívja fel feladatának teljesítésére.
Egy indítványozó mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés
megállapítását kérte azért is, mert a rendelet nem tartalmaz
előírást a gyógyszerek kereskedelmi árrésének éves kötelező
felülvizsgálatára, éves árkorrekciók alkalmazására.
Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal kapcsolatos észrevételének
megtétele érdekében megkereste az egészségügyi, szociális és
családügyi minisztert.
II.
Az indítványozók az Alkotmány következő rendelkezéseit hívták
fel:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet.”
„37. § (3) A Kormány tagjai feladatuk ellátása körében
rendeleteket adhatnak ki. Ezek azonban törvénnyel vagy a
Kormány rendeletével és határozatával nem lehetnek
ellentétesek. A rendeleteket a hivatalos lapban ki kell
hirdetni.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
„70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van a
lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
(2) Ezt a jogot a Magyar Köztársaság a munkavédelem, az
egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás megszervezésével,
a rendszeres testedzés biztosításával, valamint az épített és a
természetes környezet védelmével valósítja meg.”
Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerekről szóló 1998. évi
XXV. törvény (a továbbiakban: Gyógyszertörvény) szerint:
„2. § A gyógyszerellátással kapcsolatos feltételrendszer
meghatározása az állam feladata. Ennek keretében az állam
meghatározza azon követelményrendszert, amely biztosítja, hogy
a rászorulók biztonságos, hatásos, az előírásoknak megfelelő
minőségű gyógyszerekhez juthassanak.”
A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Ptk.) szerint:
„226. § (3) Hatósági ár megállapítására külön törvény szerint
kerülhet sor.”
Az Át. indítvány által érintett rendelkezései a következők:
„7. § (1) A mellékletben felsorolt termékekre, szolgáltatásokra
(a továbbiakban együtt: termék) az ott feltüntetett miniszter,
illetve a helyi önkormányzat (a továbbiakban együtt: hatósági
ár megállapítója) legmagasabb árat vagy legalacsonyabb árat (a
továbbiakban együtt: hatósági ár) állapít meg.
(2) A termék hatósági árát a pénzügyminiszterrel egyetértésben
kell megállapítani, ha az árat a miniszter állapítja meg, vagy
az árat az állami költségvetés támogatja.”
„8. § (1) A legmagasabb árat – a (2) bekezdésben szabályozott
kivétellel – úgy kell megállapítani, hogy a hatékonyan működő
vállalkozó ráfordításaira és a működéséhez szükséges nyereségre
fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és a
támogatásokra is.
(…)
(3) A legalacsonyabb árat úgy kell megállapítani, hogy az
legalább a hatékonyan működő vállalkozó ráfordításaira
fedezetet biztosítson, tekintettel az elvonásokra és
támogatásokra is.”
„9. § (1) A hatósági ár megállapítása történhet tételesen vagy
a hatósági ár kiszámítására vonatkozó előírásokkal.
(2) A hatósági árat alkalmazási feltételeivel (pl. a minőség, a
határidő, a szállítások ütemezése, a megrendelés nagysága, a
teljesítés helye, a fizetési feltételek) együtt kell
megállapítani.”
Az indítványozók a rendelet következő rendelkezéseit támadják:
„2. § (2) A gyógyszer legmagasabb kiskereskedelmi árrése az (1)
bekezdés szerinti árrést magába foglaló nagykereskedelmi
eladási ár függvényében
(…)
b) az (1) bekezdés b) pontjában megjelölt gyógyszerek
esetében a következő táblázat vonatkozó nagykereskedelmi
eladási ár sorához tartozó százalékos mérték, illetve
forintösszeg:
Nagykereskedelmi Árrés Fogyasztói ár
ár (%, Ft) (Ft)
(Ft)
0-500 26% 0-630
501-590 130 Ft 631-720
591-1500 22% 721-1830
1501-1737 330 Ft 1831-2067
1738-3500 19% 2068-4165
3501-3911 665 Ft 4166-4576
3912-5000 17% 4577-5850
5001- 850 Ft 5851-
„
„5. § (3) Az e rendelet hatálybalépését megelőzően
érvényesített legmagasabb kiskereskedelmi árrés és e rendelet
szerint alkalmazható legmagasabb kiskereskedelmi árrés
különbözetéből adódó árréstömegnek a gyógyszer kiskereskedelem
részére történő – jövedelmezhetőséget javító – kompenzálásáról
külön jogszabály rendelkezik.”
III.
Az alkotmányellenesség utólagos megállapítására és a támadott
jogszabályhelyek megsemmisítésére irányuló indítványok
megalapozatlanok.
1. Az indítványozók álláspontja szerint a rendelet
megalkotásával az egészségügyi miniszter felhatalmazását
túllépte, és olyan módon szabályozta a gyógyszerek
kiskereskedelmi árrését, hogy az nem biztosít a ráfordításokra
és a működéshez szükséges nyereségre fedezetet.
A Ptk. 226. § (3) bekezdése szerint „hatósági ár
megállapítására külön törvény szerint kerülhet sor”. Az Át. 7.
§-a alapján az Át. mellékletében felsorolt termékekre az
illetékes miniszter hatósági árat állapít meg. Az Át. 9. § (1)
bekezdése értelmében a hatósági árrés megállapítása történhet
tételesen, vagy a hatósági ár kiszámítására vonatkozó
előírásokkal. Adott esetben a rendelet a hatósági áras
gyógyszerek kiskereskedelmi árrését 5000 forintos
nagykereskedelmi árig százalékosan, azaz az árrés kiszámítására
vonatkozó előírással határozta meg (tételesen meghatározva az
árrés minimumát), míg az 5001 forintnál magasabb
nagykereskedelmi árú gyógyszerek vonatkozásában az árhatóság
tételesen állapította meg az árrést, egységesen 850 forintban.
A tételesen meghatározott árrésű termékek a gyógyszerek a
gyógyszertárak forgalmának csupán egy szegmensét képezik. A
gyógyszertárak a tételesen meghatározott árrésű termékek
mellett forgalmaznak százalékosan meghatározott árrésű
termékeket, valamint hatósági árszabályozás alá nem tartozó
termékeket is. Így önmagában nem vizsgálható az az
indítványozói hivatkozás, mely szerint egy termékkör árrésének
tételes meghatározása, rögzítése olyan módon vezet a működéshez
szükséges nyereség hiányához, hogy az alkotmányossági kérdést,
a tulajdonhoz való jog sérelmét vetné fel. A törvényi
előírásnak megfelelően, a hatósági ár szabályozására jogosult
miniszternek az árrés szabályozásakor tekintettel kell lennie a
nagy részben hatósági áras termékeket forgalmazó gyógyszertárak
működőképességére. A hatósági árszabályozás egésze keretében
kell e törvényi előírásnak olyan helyzetet biztosítania, amely
az Át. 8. §-ában meghatározott követelményeknek megfelel.
Alkotmányossági kérdést csak az árszabályozásra vonatkozó
törvényi előírások szélsőséges áthágása vetne fel. Az
Alkotmánybíróság ilyen körülményt nem állapított meg.
2. Az indítványozók szerint a gyógyszerek kiskereskedelmi
árrésének tételes megállapítása veszélyezteti a gyógyszertári
hálózat stabilitását, gyógyszerforgalom biztonságát és ezzel az
egészséghez való, az Alkotmány 70/D. §-ában biztosított jogot.
A Gyógyszertörvény az állam feladatává teszi a
gyógyszerellátással kapcsolatos feltételrendszer
meghatározását. Kormányzati felelősség kérdése, hogy az
árszabályozás eszközével az illetékes miniszter milyen módon
él: a biztonságos gyógyszerellátást a kiskereskedelmi árrés
meghatározása, rögzítése elősegítheti, de hátráltathatja,
szélsőséges esetekben el is lehetetlenítheti.
A gyógyszerellátás biztonsága alapvető követelmény, mely az
egészséghez való jog érvényesülésének is feltétele. A
gyógyszerellátás biztonságáról számos jogszabály gondoskodik.
Nem bizonyítható azonban az az indítványozói hivatkozás, mely
szerint egyes gyógyszerek kiskereskedelmi árrésének tételes
meghatározása a gyógyszertári hálózat stabilitását, a
gyógyszerforgalom biztonságát olyan módon veszélyeztetné, ami
más alapvető jogok, így az egészséghez való jog csorbulásához
vezetne. Az árrés tételes meghatározása – maximálása – éppen az
egészséghez való jog érvényesülése érdekében történt; az
árhatóság ezzel arról kívánt gondoskodni, hogy a betegek a
szabályozott, és ne a piac által meghatározott áron jussanak
hozzá a számukra szükséges gyógyszerekhez. A rendeletben testet
öltő szabályozás az Alkotmány 70/D. §-át nem sérti.
3. Az indítványozók álláspontja szerint a kiskereskedelmi árrés
maximálása tulajdoni sérelmet okoz, és ezzel sérti az Alkotmány
13. §-a által védett, tulajdonhoz való jogot.
Az Alkotmánybíróság kezdettől fogva követett gyakorlata szerint
az Alkotmány 13. §-ának (1) bekezdésében kimondott tulajdonhoz
való jog alapjogként részesül védelemben. [7/1991. (II. 28.) AB
határozat, ABH 1991, 22, 25.] Az Alkotmánybíróság következetes
álláspontja szerint [64/1993. (XII. 22.) AB határozat, ABH
1993, 373.] azonban az alkotmányi tulajdonvédelem köre és módja
nem szükségképpen követi a polgári jogi fogalmakat. „Az
Alkotmány szerinti tulajdonvédelem köre tehát nem azonosítható
az absztrakt polgári jogi tulajdon védelmével... Az alapjogként
védett tulajdon tartalmát a mindenkori (alkotmányos) közjogi és
magánjogi korlátokkal együtt kell érteni.” (ABH 1993, 373, 379-
380.)
Az Alkotmánybíróság 64/1993. (XII. 22.) AB határozatában
rámutatott, hogy „Az Alkotmány a tulajdonjogot mint az egyéni
cselekvési autonómia hagyományos anyagi alapját részesíti
alapjogi védelemben. Az alkotmányos védelemnek úgy kell
követnie a tulajdon társadalmi szerepének változását, hogy
közben ugyanezt a védelmi feladatot elláthassa. Amikor tehát az
egyéni autonómia védelméről van szó, az alapjogi
tulajdonvédelem kiterjed a tulajdon egykori ilyen szerepét
átvevő vagyoni jogokra, illetve közjogi alapú jogosítványokra
is (például társadalombiztosítási igényekre). A másik oldalról
viszont, a tulajdon szociális kötöttségei a tulajdonosi
autonómia messzemenő korlátozását alkotmányosan lehetővé
teszik. Az alkotmányos védelem módját meghatározza a
tulajdonnak az a – más alapjogoknál fel nem lelhető –
sajátossága, hogy alkotmányosan védett szerepét tekintve
altalában helyettesíthető. Az alkotmányos védelem tárgya
elsősorban a tulajdoni tárgy, azaz a tulajdon állaga. Maga az
Alkotmány teszi azonban lehetővé közérdekből a kisajátítást,
jelezve ezzel, hogy a tulajdon alkotmányos garanciájának határa
a tulajdon értékének biztosítása.” (ABH 1993, 373, 380.)
A gyógyszer sajátos termék, melynek kereskedelmére nem pusztán
piaci szempontok érvényesülnek. Míg a gyártók és kereskedők
alapvetően piaci szempontokat követnek, addig a forgalmazás és
értékesítés során nem hagyható figyelmen kívül az, hogy a
betegnek a gyógyszerre egészsége érdekében van szüksége. A
szabályozás azt is figyelembe veszi, hogy a gyógyszerekkel
kapcsolatos kiadások jelentős részét a társadalombiztosítás,
illetve a központi költségvetés fedezi, azaz a szabályozás
során a járulékfizetők és az adófizetők érdekeit is szem előtt
kell tartani. Az Át. éppen ezen okok miatt vonta a hatósági
árszabályozás körébe a humán gyógyszerek nagy- és
kiskereskedelmi árrését.
Ahogy az Alkotmánybíróság a 19/2004. (V. 26.) AB határozatban
megállapította, a nyereséget vagy veszteséget számos tényező
befolyásolja, ezek közül csak az egyik az ár. A gyógyszerpiacot
nagymértékű állami szabályozottság jellemzi. Ebben az ügyben az
Alkotmánybíróság azt állapította meg, hogy „az alkotmányos
értelemben vett tulajdonjog nem vonatkoztatható a
gyógyszertermék mint sajátos áru várható árára.” (ABK 2004.
402, 416) A hatósági árszabályozás a tulajdonhoz való jogot
legfeljebb közvetetten érinti; az árszabályozás, mely a
miniszter egyedi döntéseiben ölt testet, korlátozza a
szerződési szabadságot, azaz a piacgazdaság egyik lényegi
elemét. A szerződési szabadság azonban alkotmányos alapjognak
nem tekinthető (32/1991. (VI. 6.) AB határozat, 146, 159), így
lényeges tartalma is korlátozható. A korlátozás célja adott
esetben a fogyasztók és az Egészségbiztosítási Pénztár (illetve
áttételesen a járulékfizetők, valamint a központi költségvetés)
érdekeinek védelme. A felhatalmazás túllépésének kérdése
összefüggésében fent kifejtettek szerint önmagában nem
vizsgálható az sem, hogy egy-egy termékkör árrésének tételes
rögzítése a működéshez szükséges nyereség realizálását okozná,
ezzel a gyógyszertár-tulajdonosok tulajdonhoz való jogát
sértené. Így nem állapítható meg az sem, hogy a szabályozás az
Alkotmány 13. §-ának sérelméhez vezetne.
4. Az indítványozók szerint a kilátásba helyezett kompenzálás
túl elvont, biztosítékai hiányoznak és a kompenzálás a rendelet
megalkotása óta várat magára. Álláspontjuk szerint ez sérti a
jogbiztonság elvét, mely az Alkotmány 2. §-ában rögzített
jogállamiság fogalmi eleme.
A rendelet megalkotásakor az illetékes miniszter kilátásba
helyezte, hogy a rendelet hatálybalépését megelőzően
érvényesített legmagasabb kiskereskedelmi árrés és a rendelet
szerint alkalmazható legmagasabb kiskereskedelmi árrés
különbözetéből adódó árréstömegnek a gyógyszer kiskereskedelem
részére történő – jövedelmezhetőséget javító – kompenzálásáról
külön jogszabállyal intézkedik. Adott esetben politikai
felelősséget felvethet az, hogy az érdekképviseletekkel
lefolytatott alku nyomán megszülető szabályozáshoz további
szabályok megalkotásának ígérete kapcsolódott, és ezen ígéret
nem kerül végrehajtásra, azonban ez a vállalás nélkülözi a
garanciákat, sem megfogalmazási módjára, sem beváltására nem
vezethetők le az Alkotmányból tartalmi követelmények.
5. Az indítványozó álláspontja szerint a rendeletben testet
öltő szabályozás által okozott kár tulajdoni sérelemnek
tekintendő, a károkozásért pedig a közhatalom is felelősséggel
tartozik. Az Alkotmány 70/A. §-a alapján nem tehető különbség a
károsultak között aszerint, hogy a károsultaknak a közhatalom
okozta-e a kárt.
Az Alkotmánybíróság számos határozatában foglalkozott a
tulajdonhoz való joggal. Így a fentiekben hivatkozott 64/1993.
(XII. 22.) AB határozatában rámutatott arra, hogy a tulajdon
alkotmányjog és polgári jogi fogalma egymástól eltér. A polgári
jogi tulajdonban okozott kár nem feltétlenül jelenti egyúttal
az Alkotmányban biztosított tulajdonhoz való jog sérelmét is.
Mivel az Alkotmánybíróság a fentiek szerint nem állapított meg
tulajdoni sérelmet, a sérelmet szenvedők közötti hátrányos
megkülönböztetés kérdése sem merül fel.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a támadott rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat elutasította.
IV.
A mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítása
iránti indítványok sem megalapozottak.
A rendelet megalkotása után több intézkedés történt, melyek a
gyógyszer-kiskereskedelem jövedelmezőségének növelését
eredményezhetik, a fent jelzettek szerint a gyógyszerek
kereskedelmi árrésének felülvizsgálatára is sor került 2004.
január 1-jei hatállyal, azonban a rendelet 5. § (3)
bekezdésében vállalt, kifejezetten a kiskereskedelmi árrés
csökkenését kompenzáló, a gyógyszer-kiskereskedelem
jövedelmezőségét javító jogszabály nem született meg.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése alapján a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására bárki
indítványára – és hivatalból is – sor kerülhet, és annak
megállapítása esetén az Alkotmánybíróság a mulasztást elkövető
szervet – határidő megjelölésével – felhívja jogalkotói
feladatának teljesítésére. Az Abtv. 49. §-a szerint a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet az
Alkotmánybíróság akkor állapíthat meg, ha a jogalkotó szerv a
jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
elmulasztotta, és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a jogalkotó szerv
jogalkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás
nélkül is köteles eleget tenni, ha az alkotmányellenes helyzet
– a jogi szabályozás iránti igény – annak nyomán állott elő,
hogy az állam jogszabályi úton avatkozott bizonyos
életviszonyokba, és ezáltal az állampolgárok egy csoportját
megfosztotta alkotmányos jogai érvényesítésének lehetőségétől
[22/1990. (X. 16.) AB határozat ABH 1990, 83, 86.]. Az
Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet állapít meg akkor is, ha alapjog
érvényesüléséhez szükséges jogszabályi garanciák hiányoznak
[37/1992. (VI. 10.) AB határozat ABH 1992, 227, 231.].
A jogalkotásra szóló jogszabályi felhatalmazás a jogalkotásról
szóló 1987. évi XI. törvény 15. § (1) bekezdése értelmében – és
így az Abtv. értelmében is – magasabb szintű jogszabály által
más jogalkotó számára adott felhatalmazást jelent, mely
tartalmazza a felhatalmazás jogosultját, tárgyát és kereteit.
Maga a rendelet ilyen jogszabályi felhatalmazás alapján
született meg, az 5. § (3) bekezdése azonban nem újabb
felhatalmazást tartalmaz, hanem illetékes miniszter vállal
saját maga további jogalkotást. A vállalt további jogalkotás
teljesítésének elmaradása okozhat átmeneti jogbizonytalanságot,
önmagában azonban nem valósít meg az Abtv. 49. § (1) bekezdése
értelmében vett mulasztást.
A jogalkotási kötelezettség alkotmányellenes elmulasztásának
további feltétele az, hogy a mulasztás alkotmányellenességet
idézzen elő. A fent kifejtettekre tekintettel nem állapítható
meg, hogy akár a kompenzációhoz, illetve annak egy
meghatározott formájához, akár az árrések felülvizsgálatának
gyakoriságához az Alkotmányból levezethető követelmények
fűződnének, így az Alkotmánybíróság a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség iránti indítványokat
elutasította.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
előadó alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a határozat rendelkező részének harmadik
pontjával. Nézetem szerint meg kellett volna állapítani a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet. Indokaim a
következők:
1. Az egyik indítványozó azt kérte, hogy az
Alkotmánybíróság állapítson meg mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet és kötelezze a jogalkotót feladatának
teljesítésére.
Az indítványozó előadta, hogy a gyógyszerek kereskedelmi
árréséről szóló 19/2001. (V. 23.) Eü. M. rendelet (a
továbbiakban: R.) meghatározta az árrés maximumát és az 5. §
(3) bekezdésében kimondta, hogy az árrés szabályozása miatt a
jövedelmezőséget javító kompenzálásról külön jogszabály
rendelkezik. Ilyen jogszabály azonban nem született. Az R.-ben
nincs kötelező előírás a gyógyszerek kereskedelmi árrésének
éves kötelező felülvizsgálatára, nincs rögzítve az
ármegállapítás mechanizmusa az árkalkuláció során, és mindennek
hiányában nincs biztosítva a működéshez szükséges nyereség. A
jogi szabályozás hiányossága következtében a gyógyszertárak
üzemeltetőinek a tulajdonjoga aránytalan korlátozást
szenvedhet. Az indítványozó a tulajdonjog sérelmén kívül a
jogbiztonság hiányára hivatkozott.
2. Az R. az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII.
törvény (a továbbiakban: Át.) 7. §-ában foglalt felhatalmazás
alapján határozta meg a gyógyszerek kis- és nagykereskedelmi
elosztásával foglalkozó gazdálkodó szervezetek által – a
termelői, illetve az import ár függvényében – alkalmazható
legmagasabb árrés mértékét. Az R. 5. §-ának (3) bekezdése a
következőket írta elő:
„Az e rendelet hatálybalépését megelőzően érvényesített
legmagasabb kiskereskedelmi árrés és e rendelet szerint
alkalmazható legmagasabb kiskereskedelmi árrés különbözetéből
adódó árrés tömegnek a gyógyszer kiskereskedelem részére
történő – jövedelmezhetőséget javító – kompenzálásáról külön
jogszabály rendelkezik.”
Az R. 2001. július 1-jén lépett hatályba, azóta az R. 5. §-
ának (3) bekezdésében meghatározott jogszabály nem jelent meg.
3. Az indítvány elbírálásánál az R. említett szabályain
túlmenően, figyelembe kell venni, hogy
- a gyógyszer-nagykereskedelmi engedély jogosultja köteles azon
gyógyszereket beszerezni és forgalmazni, amelyek forgalmazására
nagykereskedelmi tevékenységi engedélyt kapott, a gyógyszertár
működtetőjét pedig – külön jogszabály rendelkezései szerint –
ellátási felelősség terheli [az emberi felhasználásra kerülő
gyógyszerekről szóló 1998. évi XXV. törvény 20. §-ának (3) és
(4) bekezdése].
- az Át. szerint a hatósági árat jogszabályban, az ár
alkalmazási feltételeivel együtt kell megállapítani [9. § (2)
bekezdése és 11. § (1) bekezdése]; a legmagasabb ár
megállapításával biztosítani kell a hatékonyan működő
vállalkozás ráfordításainak és a működéséhez szükséges nyereség
fedezetét [8. § (1) bekezdése].
4. Az indítvány kérdéses része mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányult.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. §-ának (1) bekezdése szerint
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség akkor
állapítható meg, ha a jogalkotó szerv jogszabályi
felhatalmazásból eredő jogalkotói feladatát elmulasztotta és
ezzel alkotmányellenességet idézett elő.
Az Abtv. 49. §-ának (1) bekezdése szerinti jogalkotói
mulasztás feltételeit – a korábbi gyakorlatban kialakult elvet
megfogalmazva – az 1395/E/1996. AB határozatban az
Alkotmánybíróság már megállapította. A határozat szerint
jogalkotói mulasztás akkor áll fenn, ha konkrét jogszabályból
eredő felhatalmazás ellenére nem kerül sor jogalkotásra, vagy
ha konkrét felhatalmazás nincs ugyan, mégis az Alkotmányból
következik a jogalkotás feladata valamely alapvető jog
érvényesülésének biztosítása érdekében, vagy ha az Alkotmányban
nincs kifejezett rendelkezés, valamelyik alapjog
érvényesítéséhez szükség van jogalkotásra (ABH 1998, 667,
669.).
5. A jelen esetben az Át. 7. §-a alapján kibocsátott R.
hiányos tartalma miatt merül fel a jogalkotói mulasztás
kérdése.
Az Át. preambuluma szerint az alapelv az árak szabad
alakulása. Ennek ellenére sor kerülhet az árakra vonatkozó
közvetlen kormányzati beavatkozásra, ha a piac működése nem
zavartalan. Az Át. a beavatkozás kereteit határozza meg. A
beavatkozás egyik esetköre a hatósági ármeghatározás. Az Át. a
hatósági ármeghatározás több feltételét határozza meg.
Az Át. 7. §-ának (1) bekezdése a hatósági ár
megállapításának kötelezettségét mondja ki a mellékletben
felsorolt gazdasági területeken a megjelölt miniszter vagy a
helyi önkormányzatok számára. Az ármegállapítás az Át. 11. §-
ának (1) bekezdése szerint jogszabályban történik. Azokban az
esetekben tehát, amelyekben az Át. 7. §-a és az Át. melléklete
szerint a megjelölt miniszternek vagy a helyi önkormányzatnak
hatósági árat kell megállapítania, ez jogalkotási
kötelezettséget jelent.
Az Át. nem áll meg a jogalkotásra való felhatalmazásnál,
hanem meghatározza – az állami beavatkozás feltételein
túlmenően – a szabályozandó kérdéseket és a szabályozás
tartalmi szempontjait. A 9. § (2) bekezdése szerint az ár
meghatározása mellett a szabályozásnak ki kell térnie az ár
alkalmazásának feltételeire is. A 8. § (1) bekezdése pedig azt
írja elő, hogy az ár meghatározása biztosítsa a hatékonyan
működő vállalkozó ráfordításainak és a működéséhez szükséges
nyereségnek a fedezetét, figyelembe véve a gazdasági szabályozó
rendszer áron kívüli egyéb elemeit (elvonások, támogatások) is.
A hatósági ármegállapítás sajátos feladatot jelent a
gyógyszerpiacon. Ezekre a sajátosságokra tekintettel vált
szükségessé az Át.-nek speciálisan a gyógyszerek árára
vonatkozó módosítása. Az Át.-t módosító 2004. évi LVI. törvény
javaslatának indokolása az új szabályok alapjaként hivatkozott
a 677/B/1995. AB határozatra. Az Alkotmánybíróságnak ez a
határozata az Alkotmány 70/D. §-ának (1) bekezdését értelmezve
kifejtette, hogy az egészségügyi intézmények és az orvosi
ellátás működtetésének követelménye kiterjed a gyógyszerellátás
zavartalanságának biztosítására is. Az egészséghez való jog
irvényesülése érdekében áll fenn az államnak ez az
intézményvédelmi feladata (ABH 2000, 590, 597.).
Az R. az Át. 7. §-ára hivatkozva a legmagasabb
kereskedelmi árrést határozta meg, az Át.-ben felsorolt egyéb
kérdésekre azonban nem tért ki. Az R. tehát az Át.-ből származó
jogalkotási kötelezettségnek csak egy részét teljesítette. Ezt
jelezte maga a jogalkotó is, amikor az 5. § (3) bekezdésében
további jogszabályi rendezésre utalt.
Mindennek alapján a jogalkotási kötelezettség elmulasztása
megállapítható.
6. Az indítványozó a tulajdonnak az árszabályozás adott
módja miatt bekövetkező sérelmére hivatkozik. Az
Alkotmánybíróság a 19/2004. (V. 26.) AB határozatban – a
gyakorlatban kialakult elveket összefoglalva – kifejtette, hogy
az Alkotmány a piacgazdaság elvét deklarálja ugyan, de
gazdaságpolitikailag semleges. Az Alkotmányból közvetlenül nem
vezethető le tilalom az állami beavatkozás nagyságára.
Ugyanakkor alkotmányellenes lehet az olyan állami beavatkozás,
amely valamilyen alapjog korlátozásával jár (ABH 2004, 321,
340.).
A tulajdonhoz való jog alapvető jogként részesül
alkotmányos védelemben. Ennek a jognak is lehetséges
közérdekből történő korlátozása, ha ez közérdekből szükséges és
a korlátozás az elérni kívánt célhoz viszonyítva nem
aránytalan. A tulajdontól való megfosztás közel áll az alapjog
lényeges tartalmának sérelméhez [7/1991. (II. 28.) AB
határozat, ABH 1991, 22, 25-26.]. Az Alkotmány 13. §-a alapján
a tulajdonhoz való jog a cselekvési szabadság anyagi alapjaként
élvez védelmet. A tulajdonjog tárgyának elvonására sor
kerülhet, ha ez közérdekből szükséges, de a beavatkozás határa
a tulajdon értékének biztosítása, a kártalanítás [64/1993.
(XII. 22.) AB határozat, ABH 1993, 373, 379-380.]. A
tulajdonhoz való jog alkotmányos védelmének köre nem azonos a
polgári jogi tulajdoni tárgyak körével, hanem kiterjed minden
vagyoni jogra [17/1992. (III. 30.) AB határozat, ABH 1992, 104,
108.]. Az alkotmányjogi tulajdoni védelem kiterjed például a
bankszámlán lévő pénzeszközökre is [4/2004. (II. 20.) AB
határozat, ABH 2004, 66, 72,; 1/2005. (II. 4.) AB határozat,
ABK 2005. február].
A 19/2004. (V. 26.) AB határozatban az Alkotmánybíróság
már foglalkozott a gyógyszerár szabályozás következtében
fellépő veszteséggel. A veszteség megítélése olyan
ténykérdésekben való vizsgálatot és döntést tett volna
szükségessé, amely nem tartozik az Alkotmánybíróság
hatáskörébe. Az ár ugyanis csak egyik tényezője a nyereség és
veszteség keletkezésének, alakulásának, és a végeredményt a
szabályozó rendszer egyéb tényezői is befolyásolják (ABH 2004,
321, 349.)
A jelen ügyre is irányadó az a megállapítás, hogy a
szabályozó rendszernek csak egyik eleme az ár és a veszteséget
más tényezők is befolyásolják. A korábbi ügyhöz viszonyítva
lényeges különbséget jelent azonban, hogy az R. 5. §-ának (3)
bekezdése megállapítja a hatósági ár meghatározása miatt a
kompenzálás szükségességét. Erre a kompenzálásra annál inkább
szükség van, mert a jogszabályok a gyógyszer-kereskedelmi
tevékenységet folytató gazdálkodó szervezetek terhére ellátási
felelősséget, illetve beszerzési, értékesítési kötelezettséget
ínak elő. A jelen esetben a hatósági ár meghatározása miatt
keletkező veszteség tényét jogszabály állapítja meg és
kimondja, hogy külön jogi szabályozásra vár a kérdés rendezése.
Ilyen körülmények között megállapítható az Alkotmány 13. §-ának
(2) bekezdésében meghatározott kártalanítás elmaradása; ez
alkotmányellenes helyzetet jelent.
Minderre tekintettel nézetem szerint az
Alkotmánybíróságnak meg kellett volna állapítania a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet, és köteleznie
kellett volna a jogalkotót feladatának teljesítésére.
Budapest, 2005. szeptember 6.
Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró
. |