Hungarian
Ügyszám:
.
1459/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Szabó András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1459/B/1992. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1994/566
.
A döntés kelte: Budapest, 10/04/1994
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítvány,  illetve bírói
    kezdeményezés tárgyában meghozta a következő

                          határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  az 1963  és 1989  között  elkövetett
    egyes  állam  és  közrend  elleni  bűncselekmények  miatt
    történt elítélések  semmissé nyilvánításáról  szóló 1992.
    évi XI.  törvény alkotmányellenességének  megállapítására
    és megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.
                              Indokolás

                                 I.

      1. Az  1992. évi  XI. törvény  ( a továbbiakban  : Tv.  )
      preambulumban rögzíti megalkotásának indokait.

      Eszerint "1963  után is  változatlanul hatályban maradtak
      azok  az   állam  és   közrend  elleni  bűncselekményeket
      megállapító   rendelkezések,    amelyek   alapján   olyan
      ítélkezési   gyakorlat    érvényesült,   mely    egyrészt
      ellentétben állt az akkor hatályos Alkotmányban rögzített
      alapelvekkel, másrészt  ellentétes volt az emberi jogokra
      vonatkozó általánosan  elismert elvekkel és szabályokkal,
      valamint a társadalom erkölcsi értékrendjével. Mindezeket
      nemcsak a büntetőjog eszközeivel, hanem szabálysértési és
      más igazgatási eljárásokkal is megsértette a rendszer.

      Az Országgyűlés  elítéli ezt a joggyakorlatot és erkölcsi
      elégtételt kíván adni mindazoknak, akiket sújtott.

      Nincs mód  arra,  hogy  mindenfajta  sérelmet  a  törvény
      orvosoljon, de  indokolt, hogy a büntetőeljárások alapján
      sérelmet szenvedett  személyek  -  a  jogállamiságnak  az
      Alkotmányban rögzített  elveivel összhangban - politikai,
      erkölcsi és jogi elégtételben részesüljenek. . . ".

      Ennek megfelelően  a Tv.  a bíróság  kötelességévé teszi,
      hogy ún. semmissé nyilvánítási eljárásban vizsgálja felül
      a törvényben  meghatározott bűncselekmények  miatt  1963.
      április  5.   és  1989.   október  15.   között   történt
      elítéléseket.

      A Tv. hatálya alá tartozó bűncselekmények :
      - összeesküvés,
      - lázadás,
      - izgatás,
      - más  szocialista állam  ellen elkövetett  összeesküvés,
        lázadás,
      - hatóság vagy hivatalos személy megsértése,
      - közösség megsértése,
      - a törvény vagy hatósági rendelkezés elleni izgatás,
      - egyesülési joggal visszaélés,
      - tiltott határátlépés,
      - hazatérés megtagadása,
      - bűncselekmény a népek szabadsága ellen,
      - sajtórendészeti vétség,
      - rémhírterjesztés
      - az  előbbi  bűncselekményekre  vonatkozó  feljelentési
        kötelezettség elmulasztása,
      - az  előbbi  bűncselekményekhez  kapcsolódó  bűnpártolás
        ( Tv. 1. § ) .

      A felülvizsgálat eredményeként semmissé kell nyilvánítani
      a jogerős elítéléseket, "ha a bűncselekmény elkövetése az
      1976. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári
      és   Politikai    Jogok   Nemzetközi   Egyezségokmányában
      rögzített alapjogok  gyakorlását vagy  az  abban  foglalt
      elvek és célok megvalósítását jelentette. "

      A semmissé  nyilvánított elítéléssel  érintett személy az
      1992. évi XXXII. törvény alapján kárpótlásban részesül.

      2. A  Tv. alkotmányosságának  vizsgálatára több indítvány
      érkezett.

      A  Tatabányai   Városi  Bíróság  az  elítélések  semmissé
      nyilvánítása iránt  Bs. 3-4. , Bs. 8-9. és Bs 11-21. szám
      alatt  folyamatban   levő  ügyek  felfüggesztése  mellett
      fordult az  Alkotmánybírósághoz.  A  bíróság  álláspontja
      szerint  a   Tv.  az  Alkotmánnyal  "ellentétben  állónak
      látszik", ezért alkotmányellenességének megállapítását és
      megsemmisítését indítványozza.  A  bíróság  indítványában
      hivatkozik   az   Alkotmány   2.   §   (1)   bekezdésében
      meghatározott jogállamiságra és annak alapvető elemére, a
      jogbiztonságra,  a   visszamenőleges  hatály   tilalmára,
      valamint arra, hogy az Alkotmány 30/A. § (1) bekezdésének
      h )  pontja  szerint  az  egyéni  kegyelmezési  jogkör  a
      köztársasági elnököt illeti meg.

      A  magánszemély   indítványozó  a   Tv.  1.   §-ában,   a
      bűncselekményekre            adott             felsorolás
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
      kérte. Álláspontja  szerint a törvény hatálya alá tartozó
      bűncselekmények   taxatív   felsorolása   ellentétes   az
      Alkotmány 70/A.  §-ában foglalt előírással, mert alkalmat
      ad a  politikai meggyőződésből  bűncselekményt elkövetett
      személyek közötti  hátrányos  megkülönböztetésre  és  nem
      biztosít jogegyenlőséget.

      3.  A  Tv.  azon  rendhagyó  törvények  sorába  tartozik,
      amelyek a múlt rendszer koncepciós büntető jogalkotásával
      és  jogalkalmazásával   okozott   sérelmeket   a   magyar
      jogrendszerben addig  nem ismert  megoldással - a jogerős
      ítéletek semmissé nyilvánításával - orvosolja.

      Az   1956-os    népfelkeléssel   összefüggő    elítélések
      orvoslásáról szóló, 1989. október 20-án elfogadott, 1989.
      évi XXXVI.  törvény ( első  semmisségi törvény )  ex lege
      semmissé nyilvánította  az "1956.  október 23.  és  1963.
      április  4.   között,  a   népfelkeléssel  összefüggésben
      elkövetett politikai  bűncselekmény" miatti elítéléseket,
      valamint "az  ezzel bűnhalmazatban  - harci  cselekmények
      során -  elkövetett emberölés,  rablás,  közveszélyokozás
      vagy  személy  elleni  erőszak  miatti"  elítéléseket.  A
      törvény  az   ex  lege  semmissé  nyilvánítás  mellett  a
      Legfelsőbb  Bíróságot   feljogosítja   a   "meghatározott
      időhatáron   belül,   a   népfelkeléssel   összefüggésben
      méltányolható   körülmények    között   elkövetett    más
      bűncselekmény",  illetve   "a  meghatározott   időhatáron
      kívüli, de  az említett  időszak eseményeivel kapcsolatos
      politikai   vagy    méltányolható   körülmények    között
      elkövetett más  bűncselekmény" miatti elítélések semmissé
      nyilvánítására.

      Az 1945 és 1963 közötti törvénysértő elítélések ugyancsak
      ex lege  semmissé nyilvánításáról  az 1990. március 14-én
      elfogadott, 1990.  évi XXVI. törvény ( második semmisségi
      törvény ) rendelkezik.  Hatálya az  1945.  január  1.  és
      1963.  április  4.  közötti,  az  állam  belső  és  külső
      biztonsága elleni bűncselekmények, a tervbűncselekmények,
      az  árdrágító   és  közellátás   elleni  bűncselekmények,
      valamint a  társadalmi tulajdont  károsító  bűncselekmény
      feljelentésének elmulasztása  miatti elítélésekre  terjed
      ki. Semmisnek  tekintendő az  olyan elítélés is, amely az
      adott   időhatáron    belül,   a   törvényben   felsorolt
      bűncselekménnyel   halmazatban    elbírált   vagy   utóbb
      összbüntetésbe foglalt  - annál  nem súlyosabb  büntetési
      tétellel  fenyegetett   -  más   bűncselekmény  miatt  is
      történt,    kivéve     a    háborús     és     népellenes
      bűncselekményeket.

      Már  a   második   semmisségi   törvény   előkészítésekor
      nyilvánvaló  volt,   hogy  az  1963.  április  4-i  végső
      időhatár  nem   zárja  le   a  viszonylag   nagy  számban
      orvoslásra váró  elítélések körét, annak ellenére, hogy a
      második semmisségi  törvény 1.  §-ához  fűzött  indokolás
      szerint  az   1963.  évi   4.  törvényerejű   rendelettel
      meghirdetett  közkegyelem   a   politikai   konszolidáció
      kezdetét jelentette.

      Az  1963   utáni  ítélkezési   gyakorlat  elemzésére   az
      igazságügy-miniszter  1991-ben  -  a  Legfelsőbb  Bíróság
      elnökével    egyetértésben     -    tényfeltáró-tanácsadó
      bizottságot hozott  létre. A vizsgálat alátámasztotta azt
      az igényt,  hogy azon  személyek esetében, akiket 1963 és
      1989  októbere   ( az  állam  elleni  és  közrend  elleni
      bűncselekmények átfogó  módosításának időpontja ) között,
      pusztán az  alapvető emberi jogok gyakorlása vagy e célok
      megvalósítása  érdekében   kifejtett  magatartásuk  miatt
      ítéltek el,  törvényi lehetőség  nyíljon  az  őket  sújtó
      ítéletek semmissé nyilvánítására.

      Az előző  két törvény  megoldásával szemben,  a  semmissé
      nyilvánítás a  bíróság hatáskörébe  tartozik. Az  1945 és
      1963  közötti   jogerős  elítélések   ex  lege   semmissé
      nyilvánításának részben  politikai, részben  jogtechnikai
      indokai  voltak.   A   békés,   demokratikus   átalakulás
      igényelte a  koncepciós és megtorló ítéletek áldozatainak
      jogi, erkölcsi,  politikai  rehabilitációját.  Ugyanakkor
      azonban  a  törvények  megalkotásának  alapjául  szolgáló
      vizsgálatok feltárták,  hogy a  jogsértések  orvoslása  a
      büntetőeljárás hagyományos  jogorvoslati eszközeivel  sem
      érdemi, szakmai  okokból ( a  "jogtalanság nem  csupán az
      ítélkezésben, hanem  a jogalkotásban  és a  jogalkalmazás
      irányításában  is  fellelhető  volt ) ,  sem  gyakorlati,
      technikai  okokból  ( az  ügyek  tömegessége,  a  büntető
      iratok hiányai ) nem oldható meg.

      Az igazságügy-miniszter  nyilatkozata szerint  az ex lege
      semmisség a  vizsgált időszakra  nem  volt  alkalmazható.
      Egyrészt a  hatalmi ágak elválasztása azt kívánta, hogy a
      semmisséget bíróság  mondja  ki,  és  1963  után  sem  az
      érintettek   száma,    sem   az    ítéleti    tényállások
      elégtelensége, sem  az iratok  hiánya nem  indokolta ezen
      elv csorbítását.  Másrészt az  érdemi bírói  közreműködés
      mellőzhetetlen  volt,   mivel  a   tényfeltáró  bizottság
      vizsgálatai   alapján    kialakított   bűncselekménykörbe
      beletartoznak olyan magatartások is, amelyeket a hatályos
      Btk. is büntetni rendel.

                                 II.

      Az indítványok nem megalapozottak.

      1. A Tv. és a jogbiztonság

      A Tatabányai  Városi Bíróság  álláspontja szerint  a  Tv.
      sérti a  jogállam alapvető elemét, a jogbiztonságot, ezen
      belül a  visszamenőleges hatályú  szabályozás tilalmát, a
      norma hatásának  előreláthatóságát és  kiszámíthatóságát,
      valamint a  jogbiztonság formai  követelményeit : a norma
      világos és egyértelmű meghatározását.

      1. 1.  Az Alkotmánybíróság  a jogbiztonság  és  a  jogerő
      viszonyával  legrészletesebben   a   törvényességi   óvás
      intézményét megsemmisítő 9/1992. (I. 30.) AB határozatban
      foglalkozott.

      A  jogállam  nélkülözhetetlen  eleme  a  jogbiztonság.  A
      jogbiztonság elve  azonban  tág  mérlegelési  és  döntési
      lehetőséget hagy  nyitva a  jogalkotó számára,  hiszen  a
      jogállamiság más  elvek érvényesülését is megköveteli, és
      ezek a  jogbiztonság követelményével ütközhetnek. Például
      az  igazságosság  egyedi  esetekben  való  megvalósulását
      elősegítő  méltányosság   intézménye  a   jogbiztonsággal
      elvileg ellentétes.  A jogbiztonság  azonban nem  szenved
      csorbát akkor, ha a konkrét kivételek érvényesülési körét
      és feltételeit  a jog  előre tisztázza.  Vonatkozik ez  a
      széles bírói  mérlegelést lehetővé  tevő  fogalmakra  is,
      amelyeknek  tartalmi   kiszámíthatóságát  a   jogállamban
      többféle  -   többek  között   jogegységi  -  intézmények
      szolgálják.

      Az Alkotmánybíróság  határozottan állást  foglalt  abban,
      hogy az anyagi igazságosság jogállami követelménye csak a
      jogbiztonságot  szolgáló   intézményeken  és  garanciákon
      belül maradva valósulhat meg és az Alkotmány nem biztosít
      alanyi jogot sem az anyagi igazság érvényesülésére, sem a
      bírósági határozatok  törvényességére.  Ezek  a  jogállam
      céljai  és  feladatai,  amelyek  megvalósulása  érdekében
      megfelelő -  elsősorban  eljárási  garanciákat  nyújtó  -
      intézményeket kell  létrehoznia, és  az  érintett  alanyi
      jogokat így  garantálnia. Az  anyagi  igazságosság  és  a
      jogbiztonság  követelményét  a  jogerő  intézménye  hozza
      összhangba -  a jogbiztonság  elsődlegessége  alapján.  A
      jogerő intézménye, alaki és anyagi jogerőként való pontos
      meghatározottsága a  jogállamiság  részeként  alkotmányos
      követelmény ( ABH 1992, 65-66. ) .

      A 10/1992.  ( II. 25.  ) AB  határozat megerősítette  : a
      jogbiztonság elvéből  főszabályként az  következik,  hogy
      lezárt jogviszonyokat  sem jogszabállyal,  sem jogszabály
      hatályon  kívül  helyezésével  -  származzék  ez  akár  a
      jogalkotótól, akár  az Alkotmánybíróságtól  -  nem  lehet
      alkotmányosan megváltoztatni.

      Mindezek ellenére  a jogerő  tisztelete nem  abszolút  és
      áttörhetetlen   eleme   a   jogbiztonságnak.   A   lezárt
      jogviszonyok érinthetetlenségének  tilalma alól engedhető
      kivétel, ha  a jogbiztonsággal  konkuráló más alkotmányos
      elv elkerülhetetlenné  teszi és  ezzel nem  okoz céljához
      képest aránytalan  sérelmet.  Az  alkotmányos  büntetőjog
      alapelveivel összhangban ilyen kivétel a jogerősen lezárt
      büntetőeljárások felülvizsgálata az elítélt javára, ha az
      eljárás később  alkotmányellenesnek bizonyult  jogszabály
      alapján folyt ( ABH 1992, 75. ) .

      Önmagában  tehát   nem  alkotmányellenes   az,   hogy   a
      törvényalkotó  az  ügyek  viszonylag  nagy  számában,  az
      elítélt javára, a büntetőeljárás rendkívüli jogorvoslatai
      mellett,  a   semmissé  nyilvánítási   eljárás  útján  is
      lehetővé tette a jogerő áttörését.

      1. 2.  A Tv.  kapcsán az ex post facto jogi rendezés több
      összefüggésben is felmerül.

      A visszaható  hatályú büntetőjogalkotás  és jogalkalmazás
      tilalmát az  Alkotmánybíróság a  11/1992. ( III.  5. ) AB
      határozatban fejtette  ki részletesen.  Az állam  büntető
      hatalmának törvényben meghatározott határai és feltételei
      nem változtathatók meg annak terhére, akinek cselekményét
      büntetőjogilag   megítélik.    Sem   a    büntetőpolitika
      változása, sem az eljáró hatóságok mulasztása vagy hibája
      nem eshet az elkövető terhére. Ebből következik a bármely
      vonatkozásban súlyosabb elbírálást eredményező visszaható
      törvény  alkotmányellenessége   ( ABH   1992,   88.   ) .

      Ugyanakkor  ebből   nem  következik   annak   alkotmányos
      tilalma, hogy  a társadalom  értékrendjében bekövetkezett
      változás az elítélt javára érvényesíthető legyen.

      Az alkotmányosság  követelményeinek  felel  meg,  hogy  a
      büntetőjogi   felelősség   enyhítésének   következményeit
      visszaható hatállyal  kell érvényesíteni  a még jogerősen
      le nem  zárt ügyekben,  vagy a  rendkívüli  jogorvoslatok
      alapján  egyéb   okból   felülvizsgálatra   és   ismételt
      elbírálásra  kerülő   ügyekben.   Kétségtelen,   hogy   a
      büntetőjogi szabályok  változása  önmagában  még  sohasem
      alap a  jogerő feloldására. A jogerő tiszteletéhez fűződő
      alkotmányos  érdek   azt  követeli,   hogy  a  magatartás
      büntethetőségi  feltételeinek   és  büntetésének  enyhébb
      irányú módosítása  ne érintse a jogerősen lezárt ügyekben
      elítélteket.  ( A   büntetés   végrehajtásának   vagy   a
      mentesülés    bekövetkezésének     kedvezőbb    szabályai
      természetesen érvényesülnek  a még büntetés hatálya alatt
      állókra. )  Abból azonban,  hogy  csak  az  elbíráláskori
      enyhébb szabályok alkalmazásának kötelezettsége vezethető
      vissza  az   Alkotmányra,  nem  következik  egyben  annak
      alkotmányos tilalma,  hogy  a  törvényhozó  elrendelje  a
      jogerősen  lezárt   büntető  ügyek   felülvizsgálatát  az
      elítéltek javára.  Ennek a  jogbiztonsággal és  a  jogerő
      tiszteletével  konkuráló   alkotmányos  indoka   lehet  a
      jogállami    követelményeknek    megfelelő    büntetőjogi
      értékelés érvényre  juttatása a  már lezárt  jogviszonyok
      tekintetében is.

      Az  ex   post   facto   jogi   rendezés   kérdése   azzal
      összefüggésben is  vizsgálandó, hogy  a  Tv.  a  semmissé
      nyilvánításhoz szükséges  bírói mérlegelés  mércéjeként a
      Polgári és  Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában
      rögzített alapjogokat,  elveket és célokat határozta meg.
      Az Egyezségokmányt  az ENSZ Közgyűlése 1966. december 16-
      án fogadta el, és a magyar jogrendszer részévé tevő tvr-t
      1976. április  22-én  hirdették  ki,  bár  rendelkezéseit
      1976.  március   23-tól  kellett   alkalmazni.  Az  abban
      foglaltak "számonkérése"  az 1963.  április 4-től kezdődő
      időszakban született elítéléseknél látszólag a visszaható
      hatályú jogalkalmazás tilalmába ütközik.

      Valójában     az      Egyezségokmány     rendelkezéseinek
      zsinórmértékül   alkalmazása   nem   visszaható   hatályú
      jogalkalmazás, még  akkor sem,  ha  a  múltbeli  ítéletek
      semmissé  nyilvánítása   kérdésében  olyan  rendelkezések
      figyelembevételét   igényli,    amelyek    az    elítélés
      időpontjában vagy  még nem  rendelkeztek nemzetközi  jogi
      értelemben vett  kötelező erővel,  vagy még  nem voltak a
      magyar jogrendszer  részei. Az  Egyezségokmányt a  Tv.  a
      bíróság jelen  idejű döntésének  fogodzójaként  határozza
      meg,  a  semmisség  kérdésében  hozandó  döntésnek  ezzel
      jelöli ki  az alapját és a határait; az Egyezségokmányban
      jelöli  meg  azt  az  értékrendet,  amelynek  fényében  a
      korábbi  ítéleteket   felül  kell   vizsgálni.  A   jelen
      jogállami értékrend  figyelembevétele az  elítélt  javára
      történik, így  normatív összevetése  a  múltbeli  jogerős
      bírósági határozatokkal nem alkotmányellenes.

      2. 3.  Az  indítványozó  az  Egyezségokmányra  hivatkozás
      tartalmát  alkotmányellenesen   határozatlannak,  így   a
      jogbiztonságot sértőnek találja.

      Kétségtelen,   hogy    a   semmisség    kérdésében   való
      állásfoglalás  nem  egyszerű  jogalkalmazói  feladat.  Az
      Egyezségokmányban foglalt alapjogok, elvek, célok azonban
      nem értelmezhetetlenek, különös tekintettel arra, hogy az
      egyes alapjogok  mellett szerepelnek  e jogok  lehetséges
      korlátozásának esetei is.

      A   nemzetközi    egyezmény   egységes   értelmezése   és
      alkalmazása    természetesen    kívánatos    a    büntető
      jogalkalmazás  alkotmányossága   szempontjából,   azonban
      ennek feltételei  egyrészt a  Legfelsőbb Bíróság részéről
      szükség esetén  gyakorolt elvi  irányítással, másrészt  a
      semmissé  nyilvánítási   eljárásban  rendelkezésre   álló
      jogorvoslati  lehetőséggel   megteremthetők.  A   bíróság
      jogértelmező   tevékenységéhez   rendelkezésre   áll   az
      Alkotmánybíróság eddigi alkotmányértelmezése az alapjogok
      tekintetében.

      Önmagában  tehát   az,  hogy   a  Tv.  az  Egyezségokmány
      rendelkezéseit jelöli  meg olyannak,  amellyel a  jogerős
      ítéletben  megállapított  bűncselekményt  a  bíróságoknak
      össze  kell   vetni,  és  amelynek  alapján  az  elítélés
      semmisségéről dönteniük  kell, nem  teszi  a  jogszabályt
      alkotmányellenesen határozatlanná.

      2. A Tv. és a diszkrimináció tilalma

      A  magánszemély  indítványozó  a  politikai  motívumokból
      egyéb bűncselekményt  elkövetők kirekesztését kifogásolva
      a   jogegyenlőség    sérelmének    és    alkotmányellenes
      megkülönböztetésnek tekinti, hogy a Tv. alapján kizárólag
      az 1.  §-ban felsorolt  bűncselekmények miatti elítélések
      felülvizsgálatára  és  semmissé  nyilvánítására  kerülhet
      sor.

      A törvényjavaslat  országgyűlési vitájának egyik központi
      kérdése volt  a bűncselekmények  körének meghatározása. A
      Tv. 1.  § a ) - o ) pontjaiban szereplő tényállások közül
      több e  vita eredményeként  került be  a  felsorolásba  A
      javasolt, de végül el nem fogadott bűncselekmények között
      szerepelt   a    katonai   szolgálat    megtagadása,   az
      embercsempészés,  a   fogolyszökés,  a   kémkedés  és   a
      közveszélyes munkakerülés. Javaslatként hangzott el olyan
      generál-klauzula  felvétele,  amely  szerint  a  semmissé
      nyilvánítási eljárás  lefolytatható  lenne  minden  egyéb
      olyan  bűncselekmény  esetén,  amelynél  az  elítélés  az
      Egyezségokmányban foglalt  jogok gyakorlását  büntette. A
      végül elfogadott  megoldás helyessége  vagy a  felsorolás
      teljessége    megkérdőjelezhető,    azonban    ezek    az
      alkotmányosság megítélése  szempontjából nem  alapvetőek.
      Méltányosság okán  ugyanis a  felsorolás  kiegészítése  a
      törvényhozó   belátásától    függ   és    ilyenként   nem
      alkotmányossági kérdés.

      Az alkotmányos  megkülönböztetés és  az  alkotmányellenes
      diszkrimináció elhatárolásában az Alkotmánybíróság eddigi
      határozataiban, ezek  közül  is  elsősorban  a  politikai
      jóvátétel   folyamatában    központi   szerepet    játszó
      kárpótlási határozatokban  kifejtett  állásfoglalások  az
      irányadóak [ 9/1990. (IV. 25.) AB hat. ( ABH 1990, 48. ),
      21/1990  (X. 4.)  AB  hat.  (  ABH  190, 73. ) ,  16/1991
      (IV. 20.)  AB hat.  ( ABH 1991, 57. ) , 28/1991. (VI. 3.)
      AB hat. ( ABH 1991, 87. ) ] .

      Az Alkotmánybíróság  következetes  gyakorlata  szerint  a
      törvény    általi    megkülönböztetés    önmagában    nem
      alkotmányellenes,   feltéve,    hogy   nem    sérti    az
      állampolgárok  egyenlő  méltóságát,  és  nem  ütközik  az
      Alkotmány által  védett alapjogokba.  A múlt  rendszerben
      sérelmet szenvedetteknek  nincs alanyi joga arra, hogy az
      őket ért  hátrányok ténye  miatt  bármilyen  elégtételben
      részesüljenek.   A    jóvátételi    folyamat    politikai
      indíttatású; az  államnak  nincs  jogi  kötelezettsége  a
      jogsérelmek orvoslására.  Mivel az  1963 és  1989 között,
      bűncselekmény  miatt   elítéltek  nem   eleve  jogosultak
      elítélésük   sajátos   szempontú   felülvizsgálatára,   a
      kedvezményezettek  köre  tekintetében  csak  az  önkényes
      megkülönböztetés   tekinthető    alkotmányellenesnek.   A
      megkülönböztetés akkor  önkényes, vagyis a törvényhozó az
      egyenlő méltóság  alkotmányos követelményét  akkor  sérti
      meg, ha  a megkülönböztetésnek  nincs alkotmányos  indoka
      vagy ésszerű, elfogadható oka. Nem alkotmányellenes, ha a
      törvény  megítélésében   egy  tekintet   alá  eső   ügyek
      csoportjából valami  kimarad, habár  méltányosságból  oda
      volna  sorolható.   A  méltányossághoz   senkinek   nincs
      alkotmányos joga.

      A Tv.  e tekintetben  sem alkotmányellenes, a kiválasztás
      nem önkényes  és nem  ésszerűtlen. A  törvényjavaslatot a
      korszak  politikai,   történelmi  elemzése,   valamint  a
      jogszabályok és  büntető joggyakorlat  alapos  vizsgálata
      előzte meg. ( A vizsgálatot összefoglaló tanulmányokat és
      a törvényjavaslatot az igazságügy-miniszter az eljárásban
      megküldte. )  Mind a  törvényjavaslat indokolása, mind az
      országgyűlési vita  feltárta azt  a jogalkotói szándékot,
      hogy azon  bűncselekmények  rendkívüli  felülvizsgálatára
      kerüljön sor,  amelyek esetében  nagy valószínűséggel  az
      elítélés  a  politikai  szabadságjogok  gyakorlása  miatt
      történt   az    emberi   jogok   és   szabadságok   olyan
      korlátozásaként,   amely    a    demokratikus    jogállam
      értékrendje szerint nem elfogadható.

      Alkotmányossági szempontból  nem  kifogásolható,  hogy  a
      pozitív jognak  megfelelően  született  büntető  ítéletek
      megsemmisítéséhez nem  a belső  alkotmányos  értékrendet,
      hanem a  nemzetközi jogot határozták meg kiindulópontként
      és a  bűncselekmények kiválasztásához  etalonként nem  az
      Alkotmányt,  hanem  nemzetközi  egyezményt,  a  Politikai
      Egyezségokmányt választották.  ( Az Európai  Emberi  Jogi
      Egyezményt csak egy évvel a Tv. elfogadása után hirdették
      ki. )

      Nem  alkotmányellenes   a  politikai   motívumú,  a  múlt
      rendszerrel    szembeni     politikai    beállítottságból
      elkövetett,  de   a  Tv.   hatálya  alá   be  nem  sorolt
      bűncselekmény      miatti      elítélések      semmisségi
      felülvizsgálatának kizárása  sem. Az  Alkotmánybíróság az
      elévülésről  állást   foglaló  11/1992.   (III.  5.)   AB
      határozatban  a   jogbiztonsággal  ellentétesnek  találta
      olyan fogalmak  használatát, mint a "politikai ok", mivel
      nem határozható meg a szükséges egyértelműséggel, hogy mi
      és milyen  értékrendhez képest  minősül  politikai  oknak
      ( ABH 1992,  92. ) .  Kétségtelen, hogy  jelen esetben az
      ehhez hasonlóan  megfogalmazott feltétel nem a polgárokra
      hátrányos,  hanem   a   bűncselekmény   miatt   elítéltek
      szempontjából    előnyös    felülvizsgálat    lehetőségét
      szolgálná, azonban  a jogbiztonság,  a jogerő  tisztelete
      mint alkotmányos  érték és  követelmény indokolja, hogy a
      törvény   kerülje   az   olyan   bizonytalan   feltételek
      meghatározását,  amelyek  parttalanná  tennék  a  jogerőt
      feloldó semmisségi eljárás megindítását.

      3. Az  indítványozó szerint  alkotmánysértő, hogy  a  Tv.
      hatálya alá  tartozó elítélések ügyében a törvényhozó nem
      engedte át  a köztársasági  elnöknek az adott ügyekben az
      egyéni kegyelem gyakorlásának jogát.

      A  közkegyelem   és   az   egyéni   kegyelem   gyakorlása
      tekintetében nincsenek  alkotmányos előírások  [ 39/1991.
      (VII.  3.)   AB  hat.   ( ABH  1991,   164.  )   ] ,  így
      alkotmányossági szempontból  nem  kifogásolható,  hogy  a
      törvényhozó  a   Tv.  preambulumában   célként  megjelölt
      politikai, jogi és erkölcsi elégtételre a jogerős büntető
      ítéletek bírósági  megsemmisítését  és  nem  a  kegyelmet
      tartotta alkalmasnak.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Ádám Antal            Dr. Kilényi Géza
                 alkotmánybíró             alkotmánybíró

                Dr. Lábady Tamás          Dr. Schmidt Péter
                  alkotmánybíró            alkotmánybíró

                            Dr. Szabó András
                          előadó alkotmánybíró

                         Dr. Tersztyánszky Ödön
                              alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1459/B/1992
        Date of the decision:
        .
        10/04/1994
        .
        .