A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány, illetve bírói
kezdeményezés tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság az 1963 és 1989 között elkövetett
egyes állam és közrend elleni bűncselekmények miatt
történt elítélések semmissé nyilvánításáról szóló 1992.
évi XI. törvény alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az 1992. évi XI. törvény ( a továbbiakban : Tv. )
preambulumban rögzíti megalkotásának indokait.
Eszerint "1963 után is változatlanul hatályban maradtak
azok az állam és közrend elleni bűncselekményeket
megállapító rendelkezések, amelyek alapján olyan
ítélkezési gyakorlat érvényesült, mely egyrészt
ellentétben állt az akkor hatályos Alkotmányban rögzített
alapelvekkel, másrészt ellentétes volt az emberi jogokra
vonatkozó általánosan elismert elvekkel és szabályokkal,
valamint a társadalom erkölcsi értékrendjével. Mindezeket
nemcsak a büntetőjog eszközeivel, hanem szabálysértési és
más igazgatási eljárásokkal is megsértette a rendszer.
Az Országgyűlés elítéli ezt a joggyakorlatot és erkölcsi
elégtételt kíván adni mindazoknak, akiket sújtott.
Nincs mód arra, hogy mindenfajta sérelmet a törvény
orvosoljon, de indokolt, hogy a büntetőeljárások alapján
sérelmet szenvedett személyek - a jogállamiságnak az
Alkotmányban rögzített elveivel összhangban - politikai,
erkölcsi és jogi elégtételben részesüljenek. . . ".
Ennek megfelelően a Tv. a bíróság kötelességévé teszi,
hogy ún. semmissé nyilvánítási eljárásban vizsgálja felül
a törvényben meghatározott bűncselekmények miatt 1963.
április 5. és 1989. október 15. között történt
elítéléseket.
A Tv. hatálya alá tartozó bűncselekmények :
- összeesküvés,
- lázadás,
- izgatás,
- más szocialista állam ellen elkövetett összeesküvés,
lázadás,
- hatóság vagy hivatalos személy megsértése,
- közösség megsértése,
- a törvény vagy hatósági rendelkezés elleni izgatás,
- egyesülési joggal visszaélés,
- tiltott határátlépés,
- hazatérés megtagadása,
- bűncselekmény a népek szabadsága ellen,
- sajtórendészeti vétség,
- rémhírterjesztés
- az előbbi bűncselekményekre vonatkozó feljelentési
kötelezettség elmulasztása,
- az előbbi bűncselekményekhez kapcsolódó bűnpártolás
( Tv. 1. § ) .
A felülvizsgálat eredményeként semmissé kell nyilvánítani
a jogerős elítéléseket, "ha a bűncselekmény elkövetése az
1976. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári
és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában
rögzített alapjogok gyakorlását vagy az abban foglalt
elvek és célok megvalósítását jelentette. "
A semmissé nyilvánított elítéléssel érintett személy az
1992. évi XXXII. törvény alapján kárpótlásban részesül.
2. A Tv. alkotmányosságának vizsgálatára több indítvány
érkezett.
A Tatabányai Városi Bíróság az elítélések semmissé
nyilvánítása iránt Bs. 3-4. , Bs. 8-9. és Bs 11-21. szám
alatt folyamatban levő ügyek felfüggesztése mellett
fordult az Alkotmánybírósághoz. A bíróság álláspontja
szerint a Tv. az Alkotmánnyal "ellentétben állónak
látszik", ezért alkotmányellenességének megállapítását és
megsemmisítését indítványozza. A bíróság indítványában
hivatkozik az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
meghatározott jogállamiságra és annak alapvető elemére, a
jogbiztonságra, a visszamenőleges hatály tilalmára,
valamint arra, hogy az Alkotmány 30/A. § (1) bekezdésének
h ) pontja szerint az egyéni kegyelmezési jogkör a
köztársasági elnököt illeti meg.
A magánszemély indítványozó a Tv. 1. §-ában, a
bűncselekményekre adott felsorolás
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérte. Álláspontja szerint a törvény hatálya alá tartozó
bűncselekmények taxatív felsorolása ellentétes az
Alkotmány 70/A. §-ában foglalt előírással, mert alkalmat
ad a politikai meggyőződésből bűncselekményt elkövetett
személyek közötti hátrányos megkülönböztetésre és nem
biztosít jogegyenlőséget.
3. A Tv. azon rendhagyó törvények sorába tartozik,
amelyek a múlt rendszer koncepciós büntető jogalkotásával
és jogalkalmazásával okozott sérelmeket a magyar
jogrendszerben addig nem ismert megoldással - a jogerős
ítéletek semmissé nyilvánításával - orvosolja.
Az 1956-os népfelkeléssel összefüggő elítélések
orvoslásáról szóló, 1989. október 20-án elfogadott, 1989.
évi XXXVI. törvény ( első semmisségi törvény ) ex lege
semmissé nyilvánította az "1956. október 23. és 1963.
április 4. között, a népfelkeléssel összefüggésben
elkövetett politikai bűncselekmény" miatti elítéléseket,
valamint "az ezzel bűnhalmazatban - harci cselekmények
során - elkövetett emberölés, rablás, közveszélyokozás
vagy személy elleni erőszak miatti" elítéléseket. A
törvény az ex lege semmissé nyilvánítás mellett a
Legfelsőbb Bíróságot feljogosítja a "meghatározott
időhatáron belül, a népfelkeléssel összefüggésben
méltányolható körülmények között elkövetett más
bűncselekmény", illetve "a meghatározott időhatáron
kívüli, de az említett időszak eseményeivel kapcsolatos
politikai vagy méltányolható körülmények között
elkövetett más bűncselekmény" miatti elítélések semmissé
nyilvánítására.
Az 1945 és 1963 közötti törvénysértő elítélések ugyancsak
ex lege semmissé nyilvánításáról az 1990. március 14-én
elfogadott, 1990. évi XXVI. törvény ( második semmisségi
törvény ) rendelkezik. Hatálya az 1945. január 1. és
1963. április 4. közötti, az állam belső és külső
biztonsága elleni bűncselekmények, a tervbűncselekmények,
az árdrágító és közellátás elleni bűncselekmények,
valamint a társadalmi tulajdont károsító bűncselekmény
feljelentésének elmulasztása miatti elítélésekre terjed
ki. Semmisnek tekintendő az olyan elítélés is, amely az
adott időhatáron belül, a törvényben felsorolt
bűncselekménnyel halmazatban elbírált vagy utóbb
összbüntetésbe foglalt - annál nem súlyosabb büntetési
tétellel fenyegetett - más bűncselekmény miatt is
történt, kivéve a háborús és népellenes
bűncselekményeket.
Már a második semmisségi törvény előkészítésekor
nyilvánvaló volt, hogy az 1963. április 4-i végső
időhatár nem zárja le a viszonylag nagy számban
orvoslásra váró elítélések körét, annak ellenére, hogy a
második semmisségi törvény 1. §-ához fűzött indokolás
szerint az 1963. évi 4. törvényerejű rendelettel
meghirdetett közkegyelem a politikai konszolidáció
kezdetét jelentette.
Az 1963 utáni ítélkezési gyakorlat elemzésére az
igazságügy-miniszter 1991-ben - a Legfelsőbb Bíróság
elnökével egyetértésben - tényfeltáró-tanácsadó
bizottságot hozott létre. A vizsgálat alátámasztotta azt
az igényt, hogy azon személyek esetében, akiket 1963 és
1989 októbere ( az állam elleni és közrend elleni
bűncselekmények átfogó módosításának időpontja ) között,
pusztán az alapvető emberi jogok gyakorlása vagy e célok
megvalósítása érdekében kifejtett magatartásuk miatt
ítéltek el, törvényi lehetőség nyíljon az őket sújtó
ítéletek semmissé nyilvánítására.
Az előző két törvény megoldásával szemben, a semmissé
nyilvánítás a bíróság hatáskörébe tartozik. Az 1945 és
1963 közötti jogerős elítélések ex lege semmissé
nyilvánításának részben politikai, részben jogtechnikai
indokai voltak. A békés, demokratikus átalakulás
igényelte a koncepciós és megtorló ítéletek áldozatainak
jogi, erkölcsi, politikai rehabilitációját. Ugyanakkor
azonban a törvények megalkotásának alapjául szolgáló
vizsgálatok feltárták, hogy a jogsértések orvoslása a
büntetőeljárás hagyományos jogorvoslati eszközeivel sem
érdemi, szakmai okokból ( a "jogtalanság nem csupán az
ítélkezésben, hanem a jogalkotásban és a jogalkalmazás
irányításában is fellelhető volt ) , sem gyakorlati,
technikai okokból ( az ügyek tömegessége, a büntető
iratok hiányai ) nem oldható meg.
Az igazságügy-miniszter nyilatkozata szerint az ex lege
semmisség a vizsgált időszakra nem volt alkalmazható.
Egyrészt a hatalmi ágak elválasztása azt kívánta, hogy a
semmisséget bíróság mondja ki, és 1963 után sem az
érintettek száma, sem az ítéleti tényállások
elégtelensége, sem az iratok hiánya nem indokolta ezen
elv csorbítását. Másrészt az érdemi bírói közreműködés
mellőzhetetlen volt, mivel a tényfeltáró bizottság
vizsgálatai alapján kialakított bűncselekménykörbe
beletartoznak olyan magatartások is, amelyeket a hatályos
Btk. is büntetni rendel.
II.
Az indítványok nem megalapozottak.
1. A Tv. és a jogbiztonság
A Tatabányai Városi Bíróság álláspontja szerint a Tv.
sérti a jogállam alapvető elemét, a jogbiztonságot, ezen
belül a visszamenőleges hatályú szabályozás tilalmát, a
norma hatásának előreláthatóságát és kiszámíthatóságát,
valamint a jogbiztonság formai követelményeit : a norma
világos és egyértelmű meghatározását.
1. 1. Az Alkotmánybíróság a jogbiztonság és a jogerő
viszonyával legrészletesebben a törvényességi óvás
intézményét megsemmisítő 9/1992. (I. 30.) AB határozatban
foglalkozott.
A jogállam nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A
jogbiztonság elve azonban tág mérlegelési és döntési
lehetőséget hagy nyitva a jogalkotó számára, hiszen a
jogállamiság más elvek érvényesülését is megköveteli, és
ezek a jogbiztonság követelményével ütközhetnek. Például
az igazságosság egyedi esetekben való megvalósulását
elősegítő méltányosság intézménye a jogbiztonsággal
elvileg ellentétes. A jogbiztonság azonban nem szenved
csorbát akkor, ha a konkrét kivételek érvényesülési körét
és feltételeit a jog előre tisztázza. Vonatkozik ez a
széles bírói mérlegelést lehetővé tevő fogalmakra is,
amelyeknek tartalmi kiszámíthatóságát a jogállamban
többféle - többek között jogegységi - intézmények
szolgálják.
Az Alkotmánybíróság határozottan állást foglalt abban,
hogy az anyagi igazságosság jogállami követelménye csak a
jogbiztonságot szolgáló intézményeken és garanciákon
belül maradva valósulhat meg és az Alkotmány nem biztosít
alanyi jogot sem az anyagi igazság érvényesülésére, sem a
bírósági határozatok törvényességére. Ezek a jogállam
céljai és feladatai, amelyek megvalósulása érdekében
megfelelő - elsősorban eljárási garanciákat nyújtó -
intézményeket kell létrehoznia, és az érintett alanyi
jogokat így garantálnia. Az anyagi igazságosság és a
jogbiztonság követelményét a jogerő intézménye hozza
összhangba - a jogbiztonság elsődlegessége alapján. A
jogerő intézménye, alaki és anyagi jogerőként való pontos
meghatározottsága a jogállamiság részeként alkotmányos
követelmény ( ABH 1992, 65-66. ) .
A 10/1992. ( II. 25. ) AB határozat megerősítette : a
jogbiztonság elvéből főszabályként az következik, hogy
lezárt jogviszonyokat sem jogszabállyal, sem jogszabály
hatályon kívül helyezésével - származzék ez akár a
jogalkotótól, akár az Alkotmánybíróságtól - nem lehet
alkotmányosan megváltoztatni.
Mindezek ellenére a jogerő tisztelete nem abszolút és
áttörhetetlen eleme a jogbiztonságnak. A lezárt
jogviszonyok érinthetetlenségének tilalma alól engedhető
kivétel, ha a jogbiztonsággal konkuráló más alkotmányos
elv elkerülhetetlenné teszi és ezzel nem okoz céljához
képest aránytalan sérelmet. Az alkotmányos büntetőjog
alapelveivel összhangban ilyen kivétel a jogerősen lezárt
büntetőeljárások felülvizsgálata az elítélt javára, ha az
eljárás később alkotmányellenesnek bizonyult jogszabály
alapján folyt ( ABH 1992, 75. ) .
Önmagában tehát nem alkotmányellenes az, hogy a
törvényalkotó az ügyek viszonylag nagy számában, az
elítélt javára, a büntetőeljárás rendkívüli jogorvoslatai
mellett, a semmissé nyilvánítási eljárás útján is
lehetővé tette a jogerő áttörését.
1. 2. A Tv. kapcsán az ex post facto jogi rendezés több
összefüggésben is felmerül.
A visszaható hatályú büntetőjogalkotás és jogalkalmazás
tilalmát az Alkotmánybíróság a 11/1992. ( III. 5. ) AB
határozatban fejtette ki részletesen. Az állam büntető
hatalmának törvényben meghatározott határai és feltételei
nem változtathatók meg annak terhére, akinek cselekményét
büntetőjogilag megítélik. Sem a büntetőpolitika
változása, sem az eljáró hatóságok mulasztása vagy hibája
nem eshet az elkövető terhére. Ebből következik a bármely
vonatkozásban súlyosabb elbírálást eredményező visszaható
törvény alkotmányellenessége ( ABH 1992, 88. ) .
Ugyanakkor ebből nem következik annak alkotmányos
tilalma, hogy a társadalom értékrendjében bekövetkezett
változás az elítélt javára érvényesíthető legyen.
Az alkotmányosság követelményeinek felel meg, hogy a
büntetőjogi felelősség enyhítésének következményeit
visszaható hatállyal kell érvényesíteni a még jogerősen
le nem zárt ügyekben, vagy a rendkívüli jogorvoslatok
alapján egyéb okból felülvizsgálatra és ismételt
elbírálásra kerülő ügyekben. Kétségtelen, hogy a
büntetőjogi szabályok változása önmagában még sohasem
alap a jogerő feloldására. A jogerő tiszteletéhez fűződő
alkotmányos érdek azt követeli, hogy a magatartás
büntethetőségi feltételeinek és büntetésének enyhébb
irányú módosítása ne érintse a jogerősen lezárt ügyekben
elítélteket. ( A büntetés végrehajtásának vagy a
mentesülés bekövetkezésének kedvezőbb szabályai
természetesen érvényesülnek a még büntetés hatálya alatt
állókra. ) Abból azonban, hogy csak az elbíráláskori
enyhébb szabályok alkalmazásának kötelezettsége vezethető
vissza az Alkotmányra, nem következik egyben annak
alkotmányos tilalma, hogy a törvényhozó elrendelje a
jogerősen lezárt büntető ügyek felülvizsgálatát az
elítéltek javára. Ennek a jogbiztonsággal és a jogerő
tiszteletével konkuráló alkotmányos indoka lehet a
jogállami követelményeknek megfelelő büntetőjogi
értékelés érvényre juttatása a már lezárt jogviszonyok
tekintetében is.
Az ex post facto jogi rendezés kérdése azzal
összefüggésben is vizsgálandó, hogy a Tv. a semmissé
nyilvánításhoz szükséges bírói mérlegelés mércéjeként a
Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában
rögzített alapjogokat, elveket és célokat határozta meg.
Az Egyezségokmányt az ENSZ Közgyűlése 1966. december 16-
án fogadta el, és a magyar jogrendszer részévé tevő tvr-t
1976. április 22-én hirdették ki, bár rendelkezéseit
1976. március 23-tól kellett alkalmazni. Az abban
foglaltak "számonkérése" az 1963. április 4-től kezdődő
időszakban született elítéléseknél látszólag a visszaható
hatályú jogalkalmazás tilalmába ütközik.
Valójában az Egyezségokmány rendelkezéseinek
zsinórmértékül alkalmazása nem visszaható hatályú
jogalkalmazás, még akkor sem, ha a múltbeli ítéletek
semmissé nyilvánítása kérdésében olyan rendelkezések
figyelembevételét igényli, amelyek az elítélés
időpontjában vagy még nem rendelkeztek nemzetközi jogi
értelemben vett kötelező erővel, vagy még nem voltak a
magyar jogrendszer részei. Az Egyezségokmányt a Tv. a
bíróság jelen idejű döntésének fogodzójaként határozza
meg, a semmisség kérdésében hozandó döntésnek ezzel
jelöli ki az alapját és a határait; az Egyezségokmányban
jelöli meg azt az értékrendet, amelynek fényében a
korábbi ítéleteket felül kell vizsgálni. A jelen
jogállami értékrend figyelembevétele az elítélt javára
történik, így normatív összevetése a múltbeli jogerős
bírósági határozatokkal nem alkotmányellenes.
2. 3. Az indítványozó az Egyezségokmányra hivatkozás
tartalmát alkotmányellenesen határozatlannak, így a
jogbiztonságot sértőnek találja.
Kétségtelen, hogy a semmisség kérdésében való
állásfoglalás nem egyszerű jogalkalmazói feladat. Az
Egyezségokmányban foglalt alapjogok, elvek, célok azonban
nem értelmezhetetlenek, különös tekintettel arra, hogy az
egyes alapjogok mellett szerepelnek e jogok lehetséges
korlátozásának esetei is.
A nemzetközi egyezmény egységes értelmezése és
alkalmazása természetesen kívánatos a büntető
jogalkalmazás alkotmányossága szempontjából, azonban
ennek feltételei egyrészt a Legfelsőbb Bíróság részéről
szükség esetén gyakorolt elvi irányítással, másrészt a
semmissé nyilvánítási eljárásban rendelkezésre álló
jogorvoslati lehetőséggel megteremthetők. A bíróság
jogértelmező tevékenységéhez rendelkezésre áll az
Alkotmánybíróság eddigi alkotmányértelmezése az alapjogok
tekintetében.
Önmagában tehát az, hogy a Tv. az Egyezségokmány
rendelkezéseit jelöli meg olyannak, amellyel a jogerős
ítéletben megállapított bűncselekményt a bíróságoknak
össze kell vetni, és amelynek alapján az elítélés
semmisségéről dönteniük kell, nem teszi a jogszabályt
alkotmányellenesen határozatlanná.
2. A Tv. és a diszkrimináció tilalma
A magánszemély indítványozó a politikai motívumokból
egyéb bűncselekményt elkövetők kirekesztését kifogásolva
a jogegyenlőség sérelmének és alkotmányellenes
megkülönböztetésnek tekinti, hogy a Tv. alapján kizárólag
az 1. §-ban felsorolt bűncselekmények miatti elítélések
felülvizsgálatára és semmissé nyilvánítására kerülhet
sor.
A törvényjavaslat országgyűlési vitájának egyik központi
kérdése volt a bűncselekmények körének meghatározása. A
Tv. 1. § a ) - o ) pontjaiban szereplő tényállások közül
több e vita eredményeként került be a felsorolásba A
javasolt, de végül el nem fogadott bűncselekmények között
szerepelt a katonai szolgálat megtagadása, az
embercsempészés, a fogolyszökés, a kémkedés és a
közveszélyes munkakerülés. Javaslatként hangzott el olyan
generál-klauzula felvétele, amely szerint a semmissé
nyilvánítási eljárás lefolytatható lenne minden egyéb
olyan bűncselekmény esetén, amelynél az elítélés az
Egyezségokmányban foglalt jogok gyakorlását büntette. A
végül elfogadott megoldás helyessége vagy a felsorolás
teljessége megkérdőjelezhető, azonban ezek az
alkotmányosság megítélése szempontjából nem alapvetőek.
Méltányosság okán ugyanis a felsorolás kiegészítése a
törvényhozó belátásától függ és ilyenként nem
alkotmányossági kérdés.
Az alkotmányos megkülönböztetés és az alkotmányellenes
diszkrimináció elhatárolásában az Alkotmánybíróság eddigi
határozataiban, ezek közül is elsősorban a politikai
jóvátétel folyamatában központi szerepet játszó
kárpótlási határozatokban kifejtett állásfoglalások az
irányadóak [ 9/1990. (IV. 25.) AB hat. ( ABH 1990, 48. ),
21/1990 (X. 4.) AB hat. ( ABH 190, 73. ) , 16/1991
(IV. 20.) AB hat. ( ABH 1991, 57. ) , 28/1991. (VI. 3.)
AB hat. ( ABH 1991, 87. ) ] .
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint a
törvény általi megkülönböztetés önmagában nem
alkotmányellenes, feltéve, hogy nem sérti az
állampolgárok egyenlő méltóságát, és nem ütközik az
Alkotmány által védett alapjogokba. A múlt rendszerben
sérelmet szenvedetteknek nincs alanyi joga arra, hogy az
őket ért hátrányok ténye miatt bármilyen elégtételben
részesüljenek. A jóvátételi folyamat politikai
indíttatású; az államnak nincs jogi kötelezettsége a
jogsérelmek orvoslására. Mivel az 1963 és 1989 között,
bűncselekmény miatt elítéltek nem eleve jogosultak
elítélésük sajátos szempontú felülvizsgálatára, a
kedvezményezettek köre tekintetében csak az önkényes
megkülönböztetés tekinthető alkotmányellenesnek. A
megkülönböztetés akkor önkényes, vagyis a törvényhozó az
egyenlő méltóság alkotmányos követelményét akkor sérti
meg, ha a megkülönböztetésnek nincs alkotmányos indoka
vagy ésszerű, elfogadható oka. Nem alkotmányellenes, ha a
törvény megítélésében egy tekintet alá eső ügyek
csoportjából valami kimarad, habár méltányosságból oda
volna sorolható. A méltányossághoz senkinek nincs
alkotmányos joga.
A Tv. e tekintetben sem alkotmányellenes, a kiválasztás
nem önkényes és nem ésszerűtlen. A törvényjavaslatot a
korszak politikai, történelmi elemzése, valamint a
jogszabályok és büntető joggyakorlat alapos vizsgálata
előzte meg. ( A vizsgálatot összefoglaló tanulmányokat és
a törvényjavaslatot az igazságügy-miniszter az eljárásban
megküldte. ) Mind a törvényjavaslat indokolása, mind az
országgyűlési vita feltárta azt a jogalkotói szándékot,
hogy azon bűncselekmények rendkívüli felülvizsgálatára
kerüljön sor, amelyek esetében nagy valószínűséggel az
elítélés a politikai szabadságjogok gyakorlása miatt
történt az emberi jogok és szabadságok olyan
korlátozásaként, amely a demokratikus jogállam
értékrendje szerint nem elfogadható.
Alkotmányossági szempontból nem kifogásolható, hogy a
pozitív jognak megfelelően született büntető ítéletek
megsemmisítéséhez nem a belső alkotmányos értékrendet,
hanem a nemzetközi jogot határozták meg kiindulópontként
és a bűncselekmények kiválasztásához etalonként nem az
Alkotmányt, hanem nemzetközi egyezményt, a Politikai
Egyezségokmányt választották. ( Az Európai Emberi Jogi
Egyezményt csak egy évvel a Tv. elfogadása után hirdették
ki. )
Nem alkotmányellenes a politikai motívumú, a múlt
rendszerrel szembeni politikai beállítottságból
elkövetett, de a Tv. hatálya alá be nem sorolt
bűncselekmény miatti elítélések semmisségi
felülvizsgálatának kizárása sem. Az Alkotmánybíróság az
elévülésről állást foglaló 11/1992. (III. 5.) AB
határozatban a jogbiztonsággal ellentétesnek találta
olyan fogalmak használatát, mint a "politikai ok", mivel
nem határozható meg a szükséges egyértelműséggel, hogy mi
és milyen értékrendhez képest minősül politikai oknak
( ABH 1992, 92. ) . Kétségtelen, hogy jelen esetben az
ehhez hasonlóan megfogalmazott feltétel nem a polgárokra
hátrányos, hanem a bűncselekmény miatt elítéltek
szempontjából előnyös felülvizsgálat lehetőségét
szolgálná, azonban a jogbiztonság, a jogerő tisztelete
mint alkotmányos érték és követelmény indokolja, hogy a
törvény kerülje az olyan bizonytalan feltételek
meghatározását, amelyek parttalanná tennék a jogerőt
feloldó semmisségi eljárás megindítását.
3. Az indítványozó szerint alkotmánysértő, hogy a Tv.
hatálya alá tartozó elítélések ügyében a törvényhozó nem
engedte át a köztársasági elnöknek az adott ügyekben az
egyéni kegyelem gyakorlásának jogát.
A közkegyelem és az egyéni kegyelem gyakorlása
tekintetében nincsenek alkotmányos előírások [ 39/1991.
(VII. 3.) AB hat. ( ABH 1991, 164. ) ] , így
alkotmányossági szempontból nem kifogásolható, hogy a
törvényhozó a Tv. preambulumában célként megjelölt
politikai, jogi és erkölcsi elégtételre a jogerős büntető
ítéletek bírósági megsemmisítését és nem a kegyelmet
tartotta alkalmasnak.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |