A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés alapján –
Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleményével –meghozta
a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a közhasznú
szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 7. § (1)
bekezdés a) pontja az egyszemélyes közhasznú társaságok
vonatkozásában alkotmányellenes, ezért 2001. december 31-i
hatállyal megsemmisíti.
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a közhasznú
szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény 7. § (1)
bekezdés a) pontja a Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróság előtt
folyamatban levő Cg. 01-14-000308/5. számú, Cg. 01-14-
000305/5. számú, Cg. 01-14-000307/4. számú, Cg. 01-14-
000271/12. számú, Cg. 01-14-000114/15. számú, Cg. 01-14-
000078/12. számú, Cg. 01-14-000312/4. számú, valamint a Cg.
01-14-000306/3. számú cégeljárásokban nem alkalmazható.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróság bírája az előtte
folyamatban lévő Cg. 01-14-000308/5. számú, Cg. 01-14-
000305/5. számú, Cg. 01-14-000307/4. számú, Cg. 01-14-
000271/12. számú, Cg. 01-14-000114/15. számú, Cg. 01-14-
000078/12. számú, Cg. 01-14-000312/4. számú, valamint a Cg.
01-14-000306/3. számú ügyekben az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 38. §-a
alapján a cégeljárás felfüggesztése mellett kezdeményezte a
közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény (a
továbbiakban: Kszt.) 7. § (1) bekezdés a) pontja
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését. A
végzés indítványt tartalmaz arra nézve is, hogy az
Alkotmánybíróság határozatában mondja ki azt is, hogy a Kszt.
vitatott szabálya a felfüggesztett eljárásokban nem
alkalmazható.
Az Alkotmánybíróság az egyes ügyekben benyújtott
indítványokat egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
A Kszt. 7. § (1) bekezdésének a) pontja szerint a közhasznú
szervezet létesítő okiratának tartalmaznia kell a vezető
szerv ülésezésének gyakoriságára, ülései összehívásának
rendjére és a napirend közlésének módjára, üléseinek
nyilvánosságára, határozatképességére és a határozathozatal
módjára vonatkozó előírásokat.
Az indítványozó rámutat arra, hogy a Kszt.-nek ez a
rendelkezése kogens szabály, e rendelkezések hiányában a
létesítő okirat semmis. Ugyanakkor a Kszt.-nek ez a
rendelkezése az egyszemélyes gazdasági társaságok esetén nem
alkalmazható, ugyanis a gazdasági társaságokról szóló 1997.
évi CXLIV. törvény (a továbbiakban: Gt.) 19. § (4) bekezdése
alapján az egyszemélyes gazdasági társaságok esetén taggyűlés
nem működik, a társaság legfőbb szerve hatáskörébe tartozó
ügyekben az egyedüli tag dönt.
Az indítványozó álláspontja szerint a jogszabályi
rendelkezéseknek ilyen kollíziója folytán sérül az Alkotmány
2. § (1) bekezdésében szabályozott jogbiztonság követelménye.
Ez a kollízió alapjogi jogsérelmet is okoz, mert a
kollíziónak a jogalkalmazó által történő feloldása sem
lehetséges anélkül, hogy az alkotmányellenes diszkriminációt
ne eredményezzen. Ugyanis ha a jogalkalmazó nem alkalmazza a
Kszt. vitatott rendelkezéseinek szabályait, ellentétbe kerül
a törvény megalkotásakor kitűzött célokkal, nevezetesen
azzal, hogy a közhasznú szervezetek belső működése, döntései
a nyilvánosság által ellenőrizhetők legyenek. A
nyilvánosságnak és az ellenőrizhetőségnek ezek a Kszt. 7. §
(1) bekezdés a) pontjában megfogalmazott garanciái csak a
többszemélyes alapítású társaságoknál alkalmazhatók a
jogalkotó szándékának megfelelő tartalommal. Így az
egyszemélyes alapítású társaságok olyan eltérő jogi helyzetbe
kerülnek, amelyeket a jogalkotó nem szándékozott számukra
nyújtani. Így a szabályozás pontatlansága, hiányosságai miatt
a Gt. és a Kszt rendelkezései közötti kollízió az Alkotmány
70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség alkotmányos elvét is
sérti.
A hiányos szabályozás nyomán kialakult, a helyi
önkormányzatokkal szemben alkalmazott diszkriminatív
jogalkalmazási gyakorlat pedig sérti a helyi önkormányzatok
számára az Alkotmány 42. §-ában biztosított önkormányzati
autonómiát.
Az indítványozó rámutat a vitatott törvényi rendelkezés
értelmezése során kialakult bírói gyakorlat ellentmondásaira
is, valamint arra, hogy a közigazgatás továbbfejlesztésének
1999-2000. évekre szóló kormányzati feladattervéről szóló
1052/1999. (V. 21.) Korm. határozat és az államháztartás
pénzügyi rendszerének továbbfejlesztési irányairól és a
kincstári rendszer új szervezeti rendjének kialakításáról
szóló 2064/2000. (III. 29.) Korm. határozat alapján a
költségvetési feladatok közhasznú társaságba történő
áthelyezése ugrásszerűen nő. A létrejövő közhasznú társaságok
jelentős része egyszemélyes alapítású. Így a Kszt. 7. § (1)
bekezdés a) pontjában foglaltak alkalmazhatóságával
kapcsolatos bizonytalanság már olyan helyzetet teremt, amely
ellehetetleníti a bíróság bejegyzési gyakorlatát.
Az Alkotmánybíróság megkereste az igazságügy-minisztert
álláspontjának megismerése érdekében.
II.
Az indítvány megalapozott.
1. A közhasznú társaságról a Polgári törvénykönyvről szóló
1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 57.-60. §-ai
rendelkeznek. A Ptk. 57. § (2) bekezdése a közhasznú társaság
alapítására nézve a következő rendelkezést tartalmazza:
“(2) A közhasznú társaságra az e törvényben meghatározott
eltérésekkel a gazdasági társaságokról szóló törvénynek a
gazdasági társaságokra irányadó közös szabályait, valamint a
korlátolt felelősségű társaságra vonatkozó szabályait kell
megfelelően alkalmazni.”
A Gt. szabályai lehetővé teszik, és a Ptk.-nak a közhasznú
társaságra vonatkozó rendelkezései nem zárják ki egyszemélyes
alapítású közhasznú társaság alapítását.
A Kszt. a köz érdekében tevékenykedő különféle szervezetek
közhasznú (kiemelkedően közhasznú) jogállású szervezetként
való elismeréséről rendelkezik. A Kszt. 2. § (2) bekezdésének
d) pontja a közhasznú jogállású szervezetként elismerhető
szervezetek között sorolja fel a közhasznú társaságot. A
Kszt. nem zárja ki az egyszemélyes alapítású közhasznú
társaság közhasznú jogállású szervezetként való elismerésének
lehetőségét.
A Kszt. 7. § (1) bekezdés a) pontja ugyanakkor a következő
rendelkezést tartalmazza:
“7. § (1) A közhasznú szervezet létesítő okiratának
tartalmaznia kell
a) a legfőbb szerv és – ha azzal nem azonos – az ügyintéző és
képviseleti szerv (a továbbiakban együtt: vezető szerv)
1. ülésezésének gyakoriságára, amely az évi egy alkalomnál
kevesebb nem lehet,
2. ülései összehívásának rendjére és a napirend közlésének
módjára,
3. üléseinek nyilvánosságára, határozatképességére és a
határozathozatal módjára,
.... vonatkozó szabályokat”
A Kszt. 26. § f) pontja értelmező rendelkezést tartalmaz arra
nézve, hogy a törvény alkalmazásában mely szerveket kell
legfőbb szerven érteni:
“f) legfőbb szerv: az alapítvány és a közalapítvány kezelő
szerve (szervezete), a társadalmi szervezet alapszabály
szerinti legfőbb szerve, valamint a közhasznú társaság
taggyűlése;”
A Gt. 19. § (4) bekezdése az egyszemélyes gazdasági
társaságra nézve a következő szabályt tartalmazza:
“(4) Egyszemélyes gazdasági társaság esetében taggyűlés
(közgyűlés) nem működik. A gazdasági társaság legfőbb szerve
hatáskörébe tartozó kérdésekben az egyedüli tag, illetve
részvényes dönt.”
E rendelkezéseket figyelembe véve megállapítható, hogy az
egyszemélyes alapítású gazdasági társaságok esetében a Kszt.
7. § (1) bekezdésének a) pontja a jogalkalmazás során nem
értelmezhető.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Kszt. vitatott
rendelkezése és a Gt.-nek az egyszemélyes gazdasági
társaságokra vonatkozó szabályai között az indítványozó által
kifejtett ellentmondás fennáll.
Az Alkotmánybíróság 35/1991. (VI. 20.) AB határozatában
állást foglalt abban a kérdésben, hogy a normakollízió esetén
milyen feltételek mellett van helye alkotmányellenesség
megállapításának:
“Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutat rá arra, hogy
meghatározott életviszonyok, illetőleg tényállások ellentétes
– vagy az értelmezéstől függően ellentétes – törvényi
rendezése önmagában nem jelent alkotmányellenességet. Az
ilyen rendezés alkotmányellenessé csak akkor válik, ha az
egyben az Alkotmány valamely rendelkezésének a sérelmével is
együtt jár, vagyis, ha az ellentétes tartalmú szabályozás
anyagi alkotmányellenességhez vezet, tehát például ha a
rendelkezések valamelyike meg nem engedett diszkriminációt,
egyéb alkotmányellenes helyzet megteremtését, vagy
Alkotmányos alapjog korlátozását eredményezi. ” (ABH 1991,
175., 176.)
2. Az indítvány alapján az Alkotmánybíróság elsőként azt
vizsgálta meg, hogy a törvényi rendelkezések közötti kollízió
sérti-e az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében szabályozott
jogállamiságból következő jogbiztonság követelményét.
Az Alkotmánybíróság számos határozatában kifejtette, hogy a
jogállam alapvető, nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság.
Elsőként a törvényességi óvás alkotmányosságának vizsgálata
során hozott 9/1992. (I. 30.) AB határozatában fejtette ki
azt, hogy "a jogbiztonság az állam – s elsősorban a jogalkotó
– kötelességévé teszi annak biztosítását, hogy a jog egésze,
egyes részterületei és az egyes jogszabályok is világosak,
egyértelműek, működésüket tekintve kiszámíthatóak és
előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis a
jogbiztonság nem csupán az egyes normák egyértelműségét
követeli meg, de az egyes jogintézmények működésének
kiszámíthatóságát is." (ABH 1992, 59, 65.)
A Kszt. 7. § (1) bekezdés a) pontja olyan belső szerv
működési rendjének szabályozását írja elő, amely az
egyszemélyes alapítású közhasznú társaságokban a társasági
jog szabályai szerint nem létezik, így a Kszt. e szabálya
által megkövetelt rendelkezések létesítő okiratba
foglalásának előírása az egyszemélyes közhasznú társaságok
esetében legfőbb szerv, taggyűlés hiányában nem teljesíthető.
Ugyanakkor a Kszt. kivételt nem tűrő, kogens rendelkezésként
írja elő a szervezet vezető testülete döntéshozatali
mechanizmusának nyilvánosságára, átláthatóságára vonatkozó
garanciális szabályoknak a létesítő okiratba foglalását, és
támasztja ezt a tartalmi követelményt a törvény hatálya alá
tartozó szervezetek közhasznú jogállása elismerésének
feltételeként. A törvényi szabályok kollíziója azt
eredményezi, hogy törvénysértést követ el a jogalkalmazó
akkor is, ha a közhasznú társaság közhasznú jogállású
szervezetként való elismeréséhez megköveteli a Kszt. 7. § (1)
bekezdés a) pontjában foglaltaknak a létesítő okiratban
történő szabályozását és akkor is, ha eltekint azoktól. A
vitatott szabályok kogens előírása az egyszemélyes alapítású
közhasznú társaságok esetében jogilag lehetetlenre irányul.
Ugyanakkor a támadott rendelkezés az egyszemélyes alapítású
közhasznú társaságok esetén nem alkalmas a szabályozás által
elérni kívánt törvényi célok megvalósítására sem.
A Kszt. 7. §-ához fűzött indokolás a szabályozás indokait a
következőkben jelöli meg:
“A szabályozás célja, hogy a közhasznú szervezet működését
átláthatóbbá tegye, a működést a szervezetre vonatkozó státus
szabályokhoz képest pontosabban meghatározott eljárási és
szervezeti rendbe terelje, elősegítse a döntéshozatal nyomon
követhetőségét, biztosítsa a nyilvánosság közhasznú szervezet
által vállalt és a törvény által előírt szintjét.”
A vitatott rendelkezés célja tehát az, hogy biztosítsa a
szervezet működésének, döntési mechanizmusának
nyilvánosságát.
A jogi szabályozás ellentmondásossága miatt az egyszemélyes
alapítású közhasznú társaság esetén a nyilvánosságnak és az
átláthatóságnak a törvény által a közhasznú jogállású
szervezetté minősítéshez megteremteni kívánt garanciái sem
érvényesülnek.
A Kszt. hatálya alá tartozó szervezetek közfeladatokat látnak
el és e közfeladataik ellátáshoz a Kszt.-ben meghatározott
kedvezményekben részesülnek, mind a közfeladatok ellátása,
mind a közpénzekkel való gazdálkodás tisztaságának
biztosítása megköveteli, hogy e szervezetek közhasznú
jogállásának elismerését és működésük rendjét egyértelmű
szabályok határozzák meg.
A Kszt. 7. § (1) bekezdés a) pontjában foglalt szabályozás
mivel kiszámíthatatlanná teszi a jogalkalmazó szervek
magatartását, az egyszemélyes közhasznú társaságok
működésével kapcsolatos törvényi követelményeket, sérti a
jogbiztonságot. A Kszt. és a Gt. szabályai között fennálló
kollízió jogalkalmazói jogértelmezéssel a jogbiztonság
sérelme nélkül nem oldható fel.
Ezért az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a vitatott
rendelkezés sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
szabályozott jogállamiság elvéből folyó jogbiztonság
követelményét.
Tekintettel arra, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének
sérelme alapján a vitatott szabály alkotmányellenessége
megállapítást nyert, az Alkotmánybíróság az indítványozó
által felvetett további alkotmányossági kifogásokat nem
vizsgálta.
3. Az Alkotmánybíróság – tekintettel annak alkotmánysértő
voltára – a Kszt. 7. § (1) bekezdésének a) pontját
megsemmisítette.
A vitatott szabály nem minden, a Kszt. hatálya alá tartozó
szervezet, hanem csak az egyszemélyes alapítású közhasznú
társaságok vonatkozásában alkotmányellenes, ezért az
Alkotmánybíróság megfelelő időt kívánt adni a jogalkotónak
arra, hogy az egyszemélyes alapítású közhasznú társaságok
közhasznú jogállású szervezetként való elismerésének sajátos
szabályait megalkossa, ezért a Kszt. 7. § (1) bekezdésének a)
pontja megsemmisítésének időpontját az Abtv. 43. § (4)
bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján egy későbbi
időpontban 2001. december 31.-ében határozta meg.
Az Abtv. 38. § (1) bekezdése szerint a bíró – az eljárás
felfüggesztése mellett – abban az esetben kezdeményezi az
Alkotmánybíróság eljárását, ha az előtte folyamatban levő ügy
elbírálása során olyan jogszabályt vagy az állami irányítás
egyéb jogi eszközét kellene alkalmaznia, amelynek
alkotmányellenességét észleli. A bíró által, az Abtv. 38. §-a
alapján kezdeményezett ügyekben az Alkotmánybíróság konkrét
normakontrollt gyakorol, nem pusztán a megtámadott norma
alkotmányosságáról és megsemmisítéséről kell döntenie, hanem
az alkotmánybírósági eljárás tárgya annak elbírálása is, hogy
a vitatott szabály a bíróság előtt folyó eljárásban
alkalmazható-e vagy sem. [6/1998. (III. 11.) AB határozat,
ABH 1998, 91.]
Az Abtv. 43. § (4) bekezdése lehetőséget ad arra, hogy az
Alkotmánybíróság kimondja az alkotmányellenesnek ítélt norma
konkrét ügyben való alkalmazásának tilalmát abban az esetben,
ha azt a jogbiztonság, illetőleg az eljárást kezdeményező
különösen fontos érdeke indokolja.
Tekintettel arra, hogy a bíró felfüggesztő végzésével
érintett közhasznú jogállású közhasznú társaságok
létrejöttének feltétele a cégnyilvántartásba való bejegyzés,
így különösen fontos érdek fűződik ahhoz, hogy a bíróság az
ügyükben döntést hozzon. Ezért – tekintettel arra, hogy a
Kszt. 7. § (1) bekezdésének a) pontja az egyszemélyes
közhasznú társaságokkal szemben a közhasznú jogállású
szervezetként való elismerésükhöz nem teljesíthető
feltételeket támaszt – az Alkotmánybíróság – élve az Abtv.
43. § (4) bekezdésében foglalt felhatalmazással – kimondta,
hogy az alkotmányellenessé nyilvánított rendelkezés a
Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróság előtt folyamatban levő Cg.
01-14-000308/5. számú, Cg. 01-14-000305/5. számú, Cg. 01-14-
000307/4. számú, Cg. 01-14-000271/12. számú, Cg. 01-14-
000114/15. számú, Cg. 01-14-000078/12. számú, Cg. 01-14-
000312/4. számú, valamint Cg. 01-14-000306/3. számú
cégeljárásokban e határozat közzétételének napjától nem
alkalmazható.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv.
41. §-ában foglalt rendelkezésen alapul.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István Dr. Strausz János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye
Álláspontom szerint el kell utasítani azokat az
indítványokat, amelyek arra irányulnak, hogy az
Alkotmánybíróság állapítsa meg a közhasznú szervezetekről
szóló 1997. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Kszt.) 7. §
(1) bekezdésének a) pontjában meghatározott szabály
alkotmányellenességét és semmisítse azt meg.
Az indítványok elutasításának indokai a következők:
1. A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Ptk.) 57. §-a szerint a közhasznú társaság
olyan jogi személy, amely a társadalom közös szükségleteinek
kielégítését szolgáló (közhasznú) tevékenységet nyereség- és
vagyonszerzési cél nélkül végez, és amelyre – egyes eltérő
rendelkezésektől eltekintve – a gazdasági társaságokra
irányadó közös szabályokat, valamint a korlátolt felelősségű
társaságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
A gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény (a
továbbiakban: Gt.) mind a gazdasági társaságokra irányadó
közös szabályok között, mind a korlátolt felelősségű
társaságokra vonatkozó szabályok között több különleges
rendelkezést határoz meg az egyszemélyes társaságokra. A
közös szabályok között kimondja, hogy egyszemélyes gazdasági
társaság esetében taggyűlés nem működik, hanem az egyébként a
gazdasági társaság legfőbb szervének hatáskörébe tartozó
kérdésekről az egyedüli tag dönt [19. § (4) bekezdése]. Az
egyszemélyes korlátolt felelősségű társaságokról szóló 171. §
pedig az említett szabály megismétlésén túlmenően úgy
rendelkezik, hogy az egyedüli tagként szereplő természetes
személy jogosult a társaság ügyeinek intézésére és
képviseletére is, ha az alapító okirat ezt kimondja.
A Kszt. 2. §-a szerint a jogi személyek felsorolt fajtái
közhasznú szervezetté minősíthetők. Ezek közé a felsorolásban
szereplő jogi személyek közé tartoznak a közhasznú társaságok
is. A Ptk. közhasznú társaságokra vonatkozó szabályai
módosításának kimondása nélkül a Kszt. a közhasznú
szervezetté minősítéshez olyan feltételeket is meghatároz,
amelyeket a Ptk. a közhasznú társasággá válás követelményei
között nem mondott ki. A többletkövetelmények között írja elő
a Kszt. 7. § (1) bekezdésének a) pontja – egyebek mellett –
azt, hogy a közhasznú szervezet létesítő okiratában meg kell
határozni a közhasznú szervezet legfőbb szervének, továbbá
ügyintéző és képviseleti szervének ülésezési gyakoriságát, az
ülések összehívásának gyakoriságát, a napirend közlési
módját, az ülések nyilvánosságára, határozatképességére és a
határozathozatal módjára vonatkozó szabályokat.
Az indítványok kiindulási alapját az a kérdés jelenti, hogyan
értelmezze a bíróság Kszt.-nek ezeket a szabályait olyan
esetben, amelyben egyszemélyes közhasznú társaság közhasznú
szervezetté való minősítésének feltételeit vizsgálja és az
egyszemélyes társaság egyetlen tagja látja el a legfőbb
szerv, továbbá esetleg az ügyintéző és képviseleti szerv
feladatait is ülések tartása nélkül és ülésen hozott
határozatok nélkül. Itt tehát nem érvényesülhetnek a
nyilvánosság útján történő ellenőrzésnek a szempontjai.
Tekintettel arra, hogy az egyszemélyes társaság esetében a
jogalkotó említett elképzelésének megvalósítása nem érhető
el, az indítványok a Kszt. gondot okozó szabályát
alkotmányellenesnek tekintik.
2. Az indítványok azt fejtik ki, hogy három alapon lehet
megállapítani annak a támadott szabálynak az
alkotmányellenességét, amely szerint a közhasznú szervezet
létesítő okiratának – egyebek mellett – tartalmaznia kell a
szervezet legfőbb szervére vonatkozó különböző adatokat.
– Az indítványok szerint az alkotmányellenesség
megállapításának egyik alapja a Kszt. támadott szabálya és a
Gt. 19. §-ának (4) bekezdésében meghatározott rendelkezés
között fennálló eltérés. Ha ugyanis az egyszemélyes közhasznú
társaság legfőbb szerve az egyedüli tag, akkor nem lehet
megállapítani a Kszt. támadott szabályában a legfőbb szervre
vonatkozóan előírt adatokat és így a támadott szabály ebben a
vonatkozásban alkalmazhatatlan.
A hivatkozott jogszabályok eltérése az indítványok szerint az
Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdéséből levezetett jogbiztonság
elvét sérti.
– Az indítványok szerint az alkotmányellenesség
megállapításának másik alapja az, hogy a támadott szabály
csak az egyszemélyes közhasznú társaságokra nem alkalmazható,
más esetekben azonban igen. Ennek következtében a nem
egyszemélyes társaságként működő közhasznú szervezetek
hátrányosabb helyzetbe kerülnek, mint az egyszemélyes
társaságok “anélkül, hogy erre, illetve az egyszemélyes
alapításra nézve a törvényhozó kifejezett szabályozást
alkotott volna”.
A Kszt. és a Gt. hivatkozott szabályainak eltérése
következtében tehát az indítványok szerint az Alkotmány 70/A.
§-ának (1) bekezdésében meghatározott elvet sértő hátrányos
megkülönböztetés érvényesül.
– Az indítványok szerint az alkotmányellenesség
megállapításának harmadik alapja az, hogy az esetek jelentős
részében helyi önkormányzatok alapítanak közhasznú
társaságokat. A szabályozás hibái miatt kialakult
diszkriminatív gyakorlat tehát “az Alkotmány IX. fejezetében
és ezen belül is a 42. §-ban foglalt önkormányzati autonómiát
sérti”.
3. Az Alkotmány 2. §-ának (1) bekezdése kimondja, hogy a
Magyar Köztársaság demokratikus jogállam. Az Alkotmánybíróság
gyakorlata a demokratikus jogállam egyik lényeges fogalmi
elemének tekinti a jogbiztonságot. A jogbiztonság pedig
többek között azt a követelményt jelenti, hogy a jogszabályok
kiszámítható, előrelátható következményekkel járjanak
[9/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 59., 65; 11/1992.
(III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77., 84.].
A jogalkotással szemben támasztott követelmény eltérően
érvényesül az egyes történelmi időszakok, életviszonyok és
jogágak sajátosságainak megfelelően. Így a jogbiztonság egyik
eleme, a szabályozás stabilitása tekintetében a
rendszerváltás időszakában nem lehetett ugyanolyan időtálló
szabályozást igényelni, mint ahogy azt a jogbiztonság
egyébként megkívánja [ezt állapította meg a 32/1991. (VI. 6.)
AB határozat, ABH 1991, 146., 158.]. A jogbiztonság másik
eleme, a szabály érthetőségének, teljességének követelménye,
mely az életviszonyok sajátosságától függően értelmezendő. A
jogszabályok nem terjedhetnek ki az életben felmerülő minden
kérdésre, a jogalkalmazás nem gépies tevékenység; a jogalkotó
tehát többnyire csak az életviszonyok tipikus elemeire lehet
tekintettel és a szabályok részletessége, elvont vagy konkrét
jellege az életviszonyok és az érintett jogágak adottságaihoz
igazodik [ilyen gondolatot fogalmazott meg az 1160/B/1992. AB
határozat (ABH 1993, 607., 608.)]. Ezért rendelkezik a
jogalkotó széles körű mérlegelési lehetőséggel [ezt a
jogalkotói szabadságot mondta ki az Alkotmánybíróság a
jogállam elvének alkalmazása szempontjából fontos 9/1992. (I.
30.) AB határozatában (ABH 1992, 59., 65.)].
Annak alapul vételével, hogy a jogalkotás bonyolult
tevékenység és a jogalkalmazás szükségszerűen nehézségekkel
járó, gyakran komoly szaktudást igénylő feladat, a
jogbiztonság követelménye nem jelenthet olyan igényt, hogy a
jogi szabályozás eredményeként a felmerülő kérdésekre könnyen
és mindig azonos választ lehessen kapni. Ezért alakította ki
az Alkotmánybíróság azt a gyakorlatot, hogy a jogbiztonság
követelménye és így a jogállam elve nem szenved sérelmet
akkor, ha a jogszabály tartalma megállapítható [26/1992. (IV.
30.) AB határozat, ABH 1992, 135., 142.].
Az indítványokban támadott szabály tartalma világos. Csak az
okoz problémát, hogy a megállapítható tartalom mellett az
egyszemélyes társaságok esetében a szabályt nem lehet úgy
alkalmazni, hogy az minden esetben a jogalkotó által elérni
kívánt eredményhez vezessen. Azon az alapon azonban, hogy egy
jogszabály az esetek egy részében a céljának (a jelen esetben
a nyilvánosság útján való ellenőrzésnek) a megvalósítására
nem alkalmas, nem mondható ki a jogállam elvének sérelme, a
jogbiztonság követelményének megsértése, az adott jogszabály
alkotmányellenes volta.
Az adott esetben nem áll fenn a Kszt. támadott szabálya és a
Gt. rendelkezései között az indítványokban állított ellentét.
Az Alkotmánybíróság 1991-ben kialakított és azóta is követett
gyakorlata szerint azonban jogszabályok ellentétes tartalmú
rendelkezései esetében is csak akkor lehet jogszabályok
alkotmányellenességét megállapítani, ha az ellentmondás a
jogszabályok alkalmazása során értelmezéssel nem oldható fel
és az ellentmondás miatt anyagi alkotmányellenesség, alapjog
sérelme következik be [35/1991. (VI. 26.) AB határozat, ABH
1991, 175., 177.; 27/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992,
150., 152.; újabban 988/B/1993 AB határozat, ABH 1999, 473.,
474. és 152/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 653., 657.].
4. Az indítványok a jogbiztonság sérelme mellett arra
hivatkoznak, hogy ha az egyszemélyes társaságokra nem
alkalmazható a Kszt. támadott szabálya, akkor ez hátrányos
megkülönböztetést jelent a nem egyszemélyes társaságként
működő közhasznú szervezetekre.
A Kszt. támadott szabálya nem tesz különbséget a közhasznú
szervezetek között, hanem egységes szabályokat határoz meg.
Az egységes szabály nem veszi figyelembe, hogy nem azonos
jellemzőkkel rendelkeznek azok a jogalanyok, amelyekre
alkalmazni kell a rendelkezést. Ennek következtében alakul ki
olyan helyzet, hogy az alanyok egy csoportjánál nem éri el a
jogszabály a kívánt hatást. Az a jogi szabályozás, amely
technikájában és koncepciójában nem tartalmaz
megkülönböztetést, nem sérti meg a diszkrimináció tilalmát
annak ellenére, hogy egyenlőként kezel ténylegesen nem azonos
helyzetben lévő alanyokat [32/1991. (VI. 6.) AB határozat,
ABH 1991, 146., 161.].
Még akkor sem lehetne azonban szó az Alkotmány 70/A. §-ában
foglalt szabály megsértéséről, ha a támadott rendelkezés
valóban tartalmazna megkülönböztetést. Az Alkotmánybíróság
már működésének első évében meghatározta azokat az adott
kérdésre vonatkozó elveket, amelyeket azóta is alkalmaz.
Ennek megfelelően az emberi, illetve állampolgári jogok
tekintetében áll fenn a megkülönböztetés tilalma. A jognak
mindenkit egyenlő méltóságú személyként kell kezelnie, az
emberi méltóság alapjogán nem eshet csorba [9/1990. (IV. 25.)
AB határozat, ABH 1990, 46., 48.; 21/1990. (X. 4.) AB
határozat, ABH 1990, 73., 77.]. Az egyenlő méltóságú
személyként való kezelés hiánya nem állapítható meg a Kszt.
támadott rendelkezésénél azon az alapon, hogy a jogi rendezés
sajátossága miatt a nyilvánosság útján történő ellenőrzés nem
valósulhat meg az egyszemélyes társaságoknál, a többi
közhasznú szervezetnél viszont igen.
5. A Kszt.-nek az indítványok által támadott az a szabálya,
amely a közhasznú szervezetek létesítő okiratának tartalmáról
szól, nem hozható összefüggésbe az Alkotmány 42. §-ával.
Ezért az erre vonatkozó kérdésekkel nem kell érdemben
foglalkozni.
A fentiek alapján az indítványok nem megalapozottak, azokat
el kell utasítani.
A közigazgatási tevékenység területén a polgári jogi
intézmények felhasználásával történő feladatmegoldás
alkotmányossági kérdéseire az indítványok nem tartalmaztak
kérelmet, ezért ezek vizsgálatára – az Alkotmánybíróságról
szóló 1989. évi XXXII. törvény 20. §-a alapján – nem került
sor.
Budapest, 2001. június 18.
Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró
. |