Hungarian
Ügyszám:
.
1020/B/2000
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 21/2001. (VI. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/231
.
A döntés kelte: Budapest, 06/18/2001
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés alapján  –
    Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleményével –meghozta
    a következő

                            határozatot:

        1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  a  közhasznú
    szervezetekről  szóló  1997.  évi  CLVI.  törvény  7.  §  (1)
    bekezdés  a)  pontja  az  egyszemélyes  közhasznú  társaságok
    vonatkozásában  alkotmányellenes, ezért 2001.  december  31-i
    hatállyal megsemmisíti.

        2.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy  a  közhasznú
    szervezetekről  szóló  1997.  évi  CLVI.  törvény  7.  §  (1)
    bekezdés a) pontja a Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróság  előtt
    folyamatban  levő  Cg.  01-14-000308/5.  számú,  Cg.   01-14-
    000305/5.  számú,  Cg.  01-14-000307/4.  számú,  Cg.   01-14-
    000271/12.  számú,  Cg. 01-14-000114/15.  számú,  Cg.  01-14-
    000078/12. számú, Cg. 01-14-000312/4. számú, valamint  a  Cg.
    01-14-000306/3. számú cégeljárásokban nem alkalmazható.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

      A   Fővárosi  Bíróság,  mint  Cégbíróság  bírája  az   előtte
      folyamatban  lévő  Cg.  01-14-000308/5.  számú,  Cg.   01-14-
      000305/5.  számú,  Cg.  01-14-000307/4.  számú,  Cg.   01-14-
      000271/12.  számú,  Cg. 01-14-000114/15.  számú,  Cg.  01-14-
      000078/12. számú, Cg. 01-14-000312/4. számú, valamint  a  Cg.
      01-14-000306/3.  számú ügyekben az Alkotmánybíróságról  szóló
      1989.  évi  XXXII. törvény (a továbbiakban:  Abtv.)  38.  §-a
      alapján  a cégeljárás felfüggesztése mellett kezdeményezte  a
      közhasznú  szervezetekről szóló 1997. évi  CLVI.  törvény  (a
      továbbiakban:   Kszt.)   7.  §   (1)   bekezdés   a)   pontja
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését.  A
      végzés   indítványt  tartalmaz  arra  nézve   is,   hogy   az
      Alkotmánybíróság határozatában mondja ki azt is, hogy a Kszt.
      vitatott   szabálya   a   felfüggesztett   eljárásokban   nem
      alkalmazható.
      Az    Alkotmánybíróság    az   egyes   ügyekben    benyújtott
      indítványokat egyesítette és egy eljárásban bírálta el.

      A  Kszt.  7. § (1) bekezdésének a) pontja szerint a közhasznú
      szervezet  létesítő  okiratának tartalmaznia  kell  a  vezető
      szerv   ülésezésének  gyakoriságára,  ülései   összehívásának
      rendjére   és   a  napirend  közlésének  módjára,   üléseinek
      nyilvánosságára,  határozatképességére és a  határozathozatal
      módjára vonatkozó előírásokat.

      Az   indítványozó  rámutat  arra,  hogy  a  Kszt.-nek  ez   a
      rendelkezése  kogens  szabály, e  rendelkezések  hiányában  a
      létesítő   okirat  semmis.  Ugyanakkor  a  Kszt.-nek   ez   a
      rendelkezése az egyszemélyes gazdasági társaságok esetén  nem
      alkalmazható, ugyanis a gazdasági társaságokról  szóló  1997.
      évi  CXLIV. törvény (a továbbiakban: Gt.) 19. § (4) bekezdése
      alapján az egyszemélyes gazdasági társaságok esetén taggyűlés
      nem  működik,  a társaság legfőbb szerve hatáskörébe  tartozó
      ügyekben az egyedüli tag dönt.

      Az    indítványozó   álláspontja   szerint   a    jogszabályi
      rendelkezéseknek ilyen kollíziója folytán sérül az  Alkotmány
      2. § (1) bekezdésében szabályozott jogbiztonság követelménye.
      Ez   a   kollízió  alapjogi  jogsérelmet  is  okoz,  mert   a
      kollíziónak  a  jogalkalmazó  által  történő  feloldása   sem
      lehetséges  anélkül, hogy az alkotmányellenes diszkriminációt
      ne eredményezzen. Ugyanis ha a jogalkalmazó nem alkalmazza  a
      Kszt.  vitatott rendelkezéseinek szabályait, ellentétbe kerül
      a   törvény  megalkotásakor  kitűzött  célokkal,  nevezetesen
      azzal,  hogy a közhasznú szervezetek belső működése, döntései
      a    nyilvánosság    által   ellenőrizhetők    legyenek.    A
      nyilvánosságnak és az ellenőrizhetőségnek ezek a Kszt.  7.  §
      (1)  bekezdés  a) pontjában megfogalmazott garanciái  csak  a
      többszemélyes   alapítású   társaságoknál   alkalmazhatók   a
      jogalkotó   szándékának   megfelelő   tartalommal.   Így   az
      egyszemélyes alapítású társaságok olyan eltérő jogi helyzetbe
      kerülnek,  amelyeket  a  jogalkotó nem szándékozott  számukra
      nyújtani. Így a szabályozás pontatlansága, hiányosságai miatt
      a  Gt.  és a Kszt rendelkezései közötti kollízió az Alkotmány
      70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség alkotmányos elvét  is
      sérti.
      A    hiányos   szabályozás   nyomán   kialakult,   a    helyi
      önkormányzatokkal    szemben    alkalmazott    diszkriminatív
      jogalkalmazási  gyakorlat pedig sérti a helyi  önkormányzatok
      számára  az  Alkotmány  42. §-ában biztosított  önkormányzati
      autonómiát.

      Az  indítványozó  rámutat  a  vitatott  törvényi  rendelkezés
      értelmezése  során kialakult bírói gyakorlat ellentmondásaira
      is,  valamint  arra, hogy a közigazgatás továbbfejlesztésének
      1999-2000.  évekre  szóló kormányzati  feladattervéről  szóló
      1052/1999.  (V.  21.)  Korm. határozat és  az  államháztartás
      pénzügyi  rendszerének  továbbfejlesztési  irányairól  és   a
      kincstári  rendszer  új  szervezeti rendjének  kialakításáról
      szóló  2064/2000.  (III.  29.)  Korm.  határozat  alapján   a
      költségvetési   feladatok   közhasznú   társaságba    történő
      áthelyezése ugrásszerűen nő. A létrejövő közhasznú társaságok
      jelentős része egyszemélyes alapítású. Így a Kszt. 7.  §  (1)
      bekezdés    a)    pontjában   foglaltak   alkalmazhatóságával
      kapcsolatos bizonytalanság már olyan helyzetet teremt,  amely
      ellehetetleníti a bíróság bejegyzési gyakorlatát.
      Az   Alkotmánybíróság   megkereste  az  igazságügy-minisztert
      álláspontjának megismerése érdekében.

                                   II.

      Az indítvány megalapozott.

      1.  A  közhasznú társaságról a Polgári törvénykönyvről  szóló
      1959.  évi  IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.)  57.-60.  §-ai
      rendelkeznek. A Ptk. 57. § (2) bekezdése a közhasznú társaság
      alapítására nézve a következő rendelkezést tartalmazza:
      “(2)  A  közhasznú  társaságra az e törvényben  meghatározott
      eltérésekkel  a  gazdasági társaságokról szóló  törvénynek  a
      gazdasági társaságokra irányadó közös szabályait, valamint  a
      korlátolt  felelősségű társaságra vonatkozó  szabályait  kell
      megfelelően alkalmazni.”

      A  Gt.  szabályai lehetővé teszik, és a Ptk.-nak a  közhasznú
      társaságra vonatkozó rendelkezései nem zárják ki egyszemélyes
      alapítású közhasznú társaság alapítását.

      A  Kszt.  a  köz érdekében tevékenykedő különféle szervezetek
      közhasznú  (kiemelkedően  közhasznú) jogállású  szervezetként
      való elismeréséről rendelkezik. A Kszt. 2. § (2) bekezdésének
      d)  pontja  a  közhasznú jogállású szervezetként  elismerhető
      szervezetek  között  sorolja fel a  közhasznú  társaságot.  A
      Kszt.  nem  zárja  ki  az  egyszemélyes  alapítású  közhasznú
      társaság közhasznú jogállású szervezetként való elismerésének
      lehetőségét.
      A  Kszt.  7. § (1) bekezdés a) pontja ugyanakkor a  következő
      rendelkezést tartalmazza:
      “7.   §   (1)   A  közhasznú  szervezet  létesítő  okiratának
      tartalmaznia kell
      a) a legfőbb szerv és – ha azzal nem azonos – az ügyintéző és
      képviseleti szerv (a továbbiakban együtt: vezető szerv)
      1.  ülésezésének gyakoriságára, amely az évi  egy  alkalomnál
      kevesebb nem lehet,
      2.  ülései  összehívásának rendjére és a napirend  közlésének
      módjára,
      3.  üléseinek  nyilvánosságára,  határozatképességére  és   a
      határozathozatal módjára,
      .... vonatkozó szabályokat”

      A Kszt. 26. § f) pontja értelmező rendelkezést tartalmaz arra
      nézve,  hogy  a  törvény alkalmazásában mely  szerveket  kell
      legfőbb szerven érteni:
      “f)  legfőbb  szerv: az alapítvány és a közalapítvány  kezelő
      szerve   (szervezete),  a  társadalmi  szervezet  alapszabály
      szerinti   legfőbb  szerve,  valamint  a  közhasznú  társaság
      taggyűlése;”
      A   Gt.   19.  §  (4)  bekezdése  az  egyszemélyes  gazdasági
      társaságra nézve a következő szabályt tartalmazza:
      “(4)   Egyszemélyes  gazdasági  társaság  esetében  taggyűlés
      (közgyűlés) nem működik. A gazdasági társaság legfőbb  szerve
      hatáskörébe  tartozó  kérdésekben az  egyedüli  tag,  illetve
      részvényes dönt.”
      E  rendelkezéseket  figyelembe véve megállapítható,  hogy  az
      egyszemélyes alapítású gazdasági társaságok esetében a  Kszt.
      7.  §  (1)  bekezdésének a) pontja a jogalkalmazás során  nem
      értelmezhető.
      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a  Kszt.  vitatott
      rendelkezése   és   a   Gt.-nek  az  egyszemélyes   gazdasági
      társaságokra vonatkozó szabályai között az indítványozó által
      kifejtett ellentmondás fennáll.

      Az  Alkotmánybíróság  35/1991.  (VI.  20.)  AB  határozatában
      állást foglalt abban a kérdésben, hogy a normakollízió esetén
      milyen   feltételek  mellett  van  helye  alkotmányellenesség
      megállapításának:
      “Az   Alkotmánybíróság  elvi  éllel  mutat  rá   arra,   hogy
      meghatározott életviszonyok, illetőleg tényállások ellentétes
      –   vagy  az  értelmezéstől  függően  ellentétes  –  törvényi
      rendezése  önmagában  nem  jelent  alkotmányellenességet.  Az
      ilyen  rendezés alkotmányellenessé csak akkor  válik,  ha  az
      egyben az Alkotmány valamely rendelkezésének a sérelmével  is
      együtt  jár,  vagyis,  ha az ellentétes tartalmú  szabályozás
      anyagi  alkotmányellenességhez  vezet,  tehát  például  ha  a
      rendelkezések  valamelyike meg nem engedett  diszkriminációt,
      egyéb    alkotmányellenes   helyzet    megteremtését,    vagy
      Alkotmányos  alapjog korlátozását eredményezi. ”  (ABH  1991,
      175., 176.)

      2.  Az  indítvány  alapján az Alkotmánybíróság  elsőként  azt
      vizsgálta meg, hogy a törvényi rendelkezések közötti kollízió
      sérti-e  az  Alkotmány  2.  §  (1) bekezdésében  szabályozott
      jogállamiságból következő jogbiztonság követelményét.
      Az  Alkotmánybíróság számos határozatában kifejtette, hogy  a
      jogállam  alapvető,  nélkülözhetetlen eleme  a  jogbiztonság.
      Elsőként  a  törvényességi óvás alkotmányosságának vizsgálata
      során  hozott 9/1992. (I. 30.) AB határozatában  fejtette  ki
      azt, hogy "a jogbiztonság az állam – s elsősorban a jogalkotó
      –  kötelességévé teszi annak biztosítását, hogy a jog egésze,
      egyes  részterületei és az egyes jogszabályok  is  világosak,
      egyértelműek,   működésüket   tekintve   kiszámíthatóak    és
      előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis  a
      jogbiztonság  nem  csupán  az  egyes  normák  egyértelműségét
      követeli   meg,   de  az  egyes  jogintézmények   működésének
      kiszámíthatóságát is." (ABH 1992, 59, 65.)

      A  Kszt.  7.  §  (1)  bekezdés a) pontja  olyan  belső  szerv
      működési   rendjének  szabályozását  írja   elő,   amely   az
      egyszemélyes  alapítású közhasznú társaságokban  a  társasági
      jog  szabályai  szerint nem létezik, így a Kszt.  e  szabálya
      által    megkövetelt    rendelkezések    létesítő    okiratba
      foglalásának  előírása az egyszemélyes  közhasznú  társaságok
      esetében legfőbb szerv, taggyűlés hiányában nem teljesíthető.
      Ugyanakkor  a Kszt. kivételt nem tűrő, kogens rendelkezésként
      írja   elő   a   szervezet  vezető  testülete  döntéshozatali
      mechanizmusának  nyilvánosságára,  átláthatóságára  vonatkozó
      garanciális  szabályoknak a létesítő okiratba foglalását,  és
      támasztja  ezt a tartalmi követelményt a törvény hatálya  alá
      tartozó   szervezetek   közhasznú   jogállása   elismerésének
      feltételeként.   A   törvényi   szabályok   kollíziója    azt
      eredményezi,  hogy  törvénysértést követ  el  a  jogalkalmazó
      akkor   is,  ha  a  közhasznú  társaság  közhasznú  jogállású
      szervezetként való elismeréséhez megköveteli a Kszt. 7. § (1)
      bekezdés  a)  pontjában  foglaltaknak  a  létesítő  okiratban
      történő  szabályozását és akkor is, ha  eltekint  azoktól.  A
      vitatott  szabályok kogens előírása az egyszemélyes alapítású
      közhasznú  társaságok esetében jogilag lehetetlenre  irányul.
      Ugyanakkor  a támadott rendelkezés az egyszemélyes  alapítású
      közhasznú társaságok esetén nem alkalmas a szabályozás  által
      elérni kívánt törvényi célok megvalósítására sem.

      A  Kszt. 7. §-ához fűzött indokolás a szabályozás indokait  a
      következőkben jelöli meg:
      “A  szabályozás  célja, hogy a közhasznú szervezet  működését
      átláthatóbbá tegye, a működést a szervezetre vonatkozó státus
      szabályokhoz  képest  pontosabban meghatározott  eljárási  és
      szervezeti rendbe terelje, elősegítse a döntéshozatal  nyomon
      követhetőségét, biztosítsa a nyilvánosság közhasznú szervezet
      által vállalt és a törvény által előírt szintjét.”
      A  vitatott  rendelkezés célja tehát az,  hogy  biztosítsa  a
      szervezet      működésének,      döntési      mechanizmusának
      nyilvánosságát.
      A  jogi  szabályozás ellentmondásossága miatt az egyszemélyes
      alapítású közhasznú társaság esetén a nyilvánosságnak  és  az
      átláthatóságnak   a  törvény  által  a  közhasznú   jogállású
      szervezetté  minősítéshez megteremteni kívánt  garanciái  sem
      érvényesülnek.
      A Kszt. hatálya alá tartozó szervezetek közfeladatokat látnak
      el  és  e  közfeladataik ellátáshoz a Kszt.-ben meghatározott
      kedvezményekben  részesülnek, mind a  közfeladatok  ellátása,
      mind    a   közpénzekkel   való   gazdálkodás   tisztaságának
      biztosítása   megköveteli,  hogy  e   szervezetek   közhasznú
      jogállásának  elismerését  és  működésük  rendjét  egyértelmű
      szabályok határozzák meg.
      A  Kszt.  7.  § (1) bekezdés a) pontjában foglalt szabályozás
      mivel   kiszámíthatatlanná  teszi  a   jogalkalmazó   szervek
      magatartását,    az    egyszemélyes   közhasznú    társaságok
      működésével  kapcsolatos  törvényi követelményeket,  sérti  a
      jogbiztonságot.  A Kszt. és a Gt. szabályai  között  fennálló
      kollízió   jogalkalmazói  jogértelmezéssel   a   jogbiztonság
      sérelme nélkül nem oldható fel.
      Ezért  az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy  a  vitatott
      rendelkezés   sérti  az  Alkotmány  2.  §  (1)   bekezdésében
      szabályozott    jogállamiság   elvéből   folyó   jogbiztonság
      követelményét.
      Tekintettel  arra,  hogy az Alkotmány 2. §  (1)  bekezdésének
      sérelme   alapján  a  vitatott  szabály  alkotmányellenessége
      megállapítást  nyert,  az  Alkotmánybíróság  az  indítványozó
      által  felvetett  további  alkotmányossági  kifogásokat   nem
      vizsgálta.

      3.  Az  Alkotmánybíróság – tekintettel  annak  alkotmánysértő
      voltára   –  a  Kszt.  7.  §  (1)  bekezdésének  a)   pontját
      megsemmisítette.
      A  vitatott  szabály nem minden, a Kszt. hatálya alá  tartozó
      szervezet,  hanem  csak az egyszemélyes  alapítású  közhasznú
      társaságok   vonatkozásában   alkotmányellenes,   ezért    az
      Alkotmánybíróság  megfelelő időt kívánt adni  a  jogalkotónak
      arra,  hogy  az  egyszemélyes alapítású közhasznú  társaságok
      közhasznú jogállású szervezetként való elismerésének  sajátos
      szabályait megalkossa, ezért a Kszt. 7. § (1) bekezdésének a)
      pontja  megsemmisítésének  időpontját  az  Abtv.  43.  §  (4)
      bekezdésében  foglalt  felhatalmazás  alapján   egy   későbbi
      időpontban 2001. december 31.-ében határozta meg.

      Az  Abtv.  38.  § (1) bekezdése szerint a bíró –  az  eljárás
      felfüggesztése  mellett  – abban az esetben  kezdeményezi  az
      Alkotmánybíróság eljárását, ha az előtte folyamatban levő ügy
      elbírálása  során olyan jogszabályt vagy az állami  irányítás
      egyéb    jogi   eszközét   kellene   alkalmaznia,    amelynek
      alkotmányellenességét észleli. A bíró által, az Abtv. 38. §-a
      alapján  kezdeményezett ügyekben az Alkotmánybíróság  konkrét
      normakontrollt  gyakorol,  nem pusztán  a  megtámadott  norma
      alkotmányosságáról és megsemmisítéséről kell döntenie,  hanem
      az alkotmánybírósági eljárás tárgya annak elbírálása is, hogy
      a   vitatott   szabály  a  bíróság  előtt  folyó   eljárásban
      alkalmazható-e  vagy sem. [6/1998. (III. 11.)  AB  határozat,
      ABH 1998, 91.]
      Az  Abtv.  43. § (4) bekezdése lehetőséget ad arra,  hogy  az
      Alkotmánybíróság kimondja az alkotmányellenesnek ítélt  norma
      konkrét ügyben való alkalmazásának tilalmát abban az esetben,
      ha  azt  a  jogbiztonság, illetőleg az eljárást  kezdeményező
      különösen fontos érdeke indokolja.
      Tekintettel   arra,  hogy  a  bíró  felfüggesztő   végzésével
      érintett    közhasznú    jogállású    közhasznú    társaságok
      létrejöttének feltétele a cégnyilvántartásba való  bejegyzés,
      így  különösen fontos érdek fűződik ahhoz, hogy a bíróság  az
      ügyükben  döntést hozzon. Ezért – tekintettel  arra,  hogy  a
      Kszt.  7.  §  (1)  bekezdésének  a)  pontja  az  egyszemélyes
      közhasznú   társaságokkal  szemben  a   közhasznú   jogállású
      szervezetként    való   elismerésükhöz    nem    teljesíthető
      feltételeket  támaszt – az Alkotmánybíróság – élve  az  Abtv.
      43.  §  (4) bekezdésében foglalt felhatalmazással – kimondta,
      hogy   az   alkotmányellenessé  nyilvánított  rendelkezés   a
      Fővárosi Bíróság, mint Cégbíróság előtt folyamatban levő  Cg.
      01-14-000308/5. számú, Cg. 01-14-000305/5. számú, Cg.  01-14-
      000307/4.  számú,  Cg.  01-14-000271/12.  számú,  Cg.  01-14-
      000114/15.  számú,  Cg. 01-14-000078/12.  számú,  Cg.  01-14-
      000312/4.   számú,   valamint   Cg.   01-14-000306/3.   számú
      cégeljárásokban  e  határozat  közzétételének  napjától   nem
      alkalmazható.

      A  határozat Magyar Közlönyben történő közzététele  az  Abtv.
      41. §-ában foglalt rendelkezésen alapul.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
            Dr. Bihari Mihály                     Dr. Czúcz Ottó
            alkotmánybíró                          alkotmánybíró
                                     
            Dr. Erdei Árpád                  Dr. Harmathy Attila
            alkotmánybíró                          alkotmánybíró
                                     
            Dr. Holló András                     Dr. Kiss László
            előadó alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                     
            Dr. Kukorelli István               Dr. Strausz János
            alkotmánybíró                          alkotmánybíró
                                     
                     Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                alkotmánybíró
        Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye

        Álláspontom   szerint   el   kell   utasítani    azokat    az
        indítványokat,    amelyek   arra    irányulnak,    hogy    az
        Alkotmánybíróság  állapítsa  meg a  közhasznú  szervezetekről
        szóló  1997. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Kszt.)  7.  §
        (1)   bekezdésének   a)   pontjában   meghatározott   szabály
        alkotmányellenességét és semmisítse azt meg.

        Az indítványok elutasításának indokai a következők:

        1.  A Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény  (a
        továbbiakban:  Ptk.)  57. §-a szerint  a  közhasznú  társaság
        olyan  jogi személy, amely a társadalom közös szükségleteinek
        kielégítését szolgáló (közhasznú) tevékenységet nyereség-  és
        vagyonszerzési  cél nélkül végez, és amelyre –  egyes  eltérő
        rendelkezésektől   eltekintve  –  a  gazdasági   társaságokra
        irányadó  közös szabályokat, valamint a korlátolt felelősségű
        társaságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

        A  gazdasági társaságokról szóló 1997. évi CXLIV. törvény  (a
        továbbiakban:  Gt.)  mind a gazdasági  társaságokra  irányadó
        közös   szabályok   között,  mind  a  korlátolt   felelősségű
        társaságokra  vonatkozó  szabályok  között  több   különleges
        rendelkezést  határoz  meg  az egyszemélyes  társaságokra.  A
        közös  szabályok között kimondja, hogy egyszemélyes gazdasági
        társaság esetében taggyűlés nem működik, hanem az egyébként a
        gazdasági  társaság  legfőbb  szervének  hatáskörébe  tartozó
        kérdésekről  az  egyedüli tag dönt [19. § (4) bekezdése].  Az
        egyszemélyes korlátolt felelősségű társaságokról szóló 171. §
        pedig   az  említett  szabály  megismétlésén  túlmenően   úgy
        rendelkezik,  hogy  az egyedüli tagként szereplő  természetes
        személy   jogosult   a   társaság  ügyeinek   intézésére   és
        képviseletére is, ha az alapító okirat ezt kimondja.

        A  Kszt.  2.  §-a  szerint a jogi személyek felsorolt  fajtái
        közhasznú szervezetté minősíthetők. Ezek közé a felsorolásban
        szereplő jogi személyek közé tartoznak a közhasznú társaságok
        is.   A   Ptk.  közhasznú  társaságokra  vonatkozó  szabályai
        módosításának   kimondása  nélkül   a   Kszt.   a   közhasznú
        szervezetté  minősítéshez olyan feltételeket  is  meghatároz,
        amelyeket  a  Ptk. a közhasznú társasággá válás követelményei
        között nem mondott ki. A többletkövetelmények között írja elő
        a  Kszt. 7. § (1) bekezdésének a) pontja – egyebek mellett  –
        azt,  hogy a közhasznú szervezet létesítő okiratában meg kell
        határozni  a  közhasznú szervezet legfőbb szervének,  továbbá
        ügyintéző és képviseleti szervének ülésezési gyakoriságát, az
        ülések   összehívásának  gyakoriságát,  a  napirend   közlési
        módját, az ülések nyilvánosságára, határozatképességére és  a
        határozathozatal módjára vonatkozó szabályokat.

        Az indítványok kiindulási alapját az a kérdés jelenti, hogyan
        értelmezze  a  bíróság Kszt.-nek ezeket  a  szabályait  olyan
        esetben,  amelyben egyszemélyes közhasznú társaság  közhasznú
        szervezetté  való minősítésének feltételeit vizsgálja  és  az
        egyszemélyes  társaság  egyetlen tagja  látja  el  a  legfőbb
        szerv,  továbbá  esetleg az ügyintéző  és  képviseleti  szerv
        feladatait   is  ülések  tartása  nélkül  és  ülésen   hozott
        határozatok   nélkül.  Itt  tehát  nem   érvényesülhetnek   a
        nyilvánosság   útján  történő  ellenőrzésnek  a  szempontjai.
        Tekintettel  arra, hogy az egyszemélyes társaság  esetében  a
        jogalkotó  említett elképzelésének megvalósítása  nem  érhető
        el,   az   indítványok   a  Kszt.  gondot   okozó   szabályát
        alkotmányellenesnek tekintik.

        2.  Az  indítványok  azt fejtik ki, hogy három  alapon  lehet
        megállapítani     annak    a    támadott    szabálynak     az
        alkotmányellenességét, amely szerint  a  közhasznú  szervezet
        létesítő okiratának – egyebek mellett – tartalmaznia  kell  a
        szervezet legfőbb szervére vonatkozó különböző adatokat.

        –    Az    indítványok    szerint   az    alkotmányellenesség
        megállapításának egyik alapja a Kszt. támadott szabálya és  a
        Gt.  19.  §-ának  (4) bekezdésében meghatározott  rendelkezés
        között fennálló eltérés. Ha ugyanis az egyszemélyes közhasznú
        társaság  legfőbb  szerve az egyedüli tag,  akkor  nem  lehet
        megállapítani a Kszt. támadott szabályában a legfőbb  szervre
        vonatkozóan előírt adatokat és így a támadott szabály ebben a
        vonatkozásban alkalmazhatatlan.
        A hivatkozott jogszabályok eltérése az indítványok szerint az
        Alkotmány  2. §-ának (1) bekezdéséből levezetett jogbiztonság
        elvét sérti.

        –    Az    indítványok    szerint   az    alkotmányellenesség
        megállapításának  másik alapja az, hogy  a  támadott  szabály
        csak az egyszemélyes közhasznú társaságokra nem alkalmazható,
        más   esetekben  azonban  igen.  Ennek  következtében  a  nem
        egyszemélyes   társaságként  működő   közhasznú   szervezetek
        hátrányosabb   helyzetbe  kerülnek,  mint   az   egyszemélyes
        társaságok  “anélkül,  hogy  erre,  illetve  az  egyszemélyes
        alapításra   nézve  a  törvényhozó  kifejezett   szabályozást
        alkotott volna”.
        A   Kszt.   és   a  Gt.  hivatkozott  szabályainak   eltérése
        következtében tehát az indítványok szerint az Alkotmány 70/A.
        §-ának  (1) bekezdésében meghatározott elvet sértő  hátrányos
        megkülönböztetés érvényesül.

        –    Az    indítványok    szerint   az    alkotmányellenesség
        megállapításának harmadik alapja az, hogy az esetek  jelentős
        részében    helyi    önkormányzatok   alapítanak    közhasznú
        társaságokat.    A   szabályozás   hibái   miatt    kialakult
        diszkriminatív gyakorlat tehát “az Alkotmány IX.  fejezetében
        és ezen belül is a 42. §-ban foglalt önkormányzati autonómiát
        sérti”.

        3.  Az  Alkotmány  2. §-ának (1) bekezdése kimondja,  hogy  a
        Magyar Köztársaság demokratikus jogállam. Az Alkotmánybíróság
        gyakorlata  a  demokratikus jogállam egyik  lényeges  fogalmi
        elemének  tekinti  a  jogbiztonságot.  A  jogbiztonság  pedig
        többek között azt a követelményt jelenti, hogy a jogszabályok
        kiszámítható,    előrelátható   következményekkel    járjanak
        [9/1992.  (I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 59., 65;  11/1992.
        (III. 5.) AB határozat, ABH 1992, 77., 84.].

        A   jogalkotással  szemben  támasztott  követelmény  eltérően
        érvényesül  az  egyes történelmi időszakok, életviszonyok  és
        jogágak sajátosságainak megfelelően. Így a jogbiztonság egyik
        eleme,    a    szabályozás   stabilitása    tekintetében    a
        rendszerváltás  időszakában nem lehetett ugyanolyan  időtálló
        szabályozást   igényelni,  mint  ahogy  azt  a   jogbiztonság
        egyébként megkívánja [ezt állapította meg a 32/1991. (VI. 6.)
        AB  határozat,  ABH  1991, 146., 158.]. A jogbiztonság  másik
        eleme,  a szabály érthetőségének, teljességének követelménye,
        mely az életviszonyok sajátosságától függően értelmezendő.  A
        jogszabályok nem terjedhetnek ki az életben felmerülő  minden
        kérdésre, a jogalkalmazás nem gépies tevékenység; a jogalkotó
        tehát  többnyire csak az életviszonyok tipikus elemeire lehet
        tekintettel és a szabályok részletessége, elvont vagy konkrét
        jellege az életviszonyok és az érintett jogágak adottságaihoz
        igazodik [ilyen gondolatot fogalmazott meg az 1160/B/1992. AB
        határozat  (ABH  1993,  607.,  608.)].  Ezért  rendelkezik  a
        jogalkotó  széles  körű  mérlegelési  lehetőséggel   [ezt   a
        jogalkotói  szabadságot  mondta  ki  az  Alkotmánybíróság   a
        jogállam elvének alkalmazása szempontjából fontos 9/1992. (I.
        30.) AB határozatában (ABH 1992, 59., 65.)].

        Annak   alapul   vételével,  hogy  a   jogalkotás   bonyolult
        tevékenység  és a jogalkalmazás szükségszerűen  nehézségekkel
        járó,   gyakran   komoly  szaktudást   igénylő   feladat,   a
        jogbiztonság követelménye nem jelenthet olyan igényt, hogy  a
        jogi szabályozás eredményeként a felmerülő kérdésekre könnyen
        és  mindig azonos választ lehessen kapni. Ezért alakította ki
        az  Alkotmánybíróság azt a gyakorlatot, hogy  a  jogbiztonság
        követelménye  és  így  a jogállam elve nem  szenved  sérelmet
        akkor, ha a jogszabály tartalma megállapítható [26/1992. (IV.
        30.) AB határozat, ABH 1992, 135., 142.].

        Az  indítványokban támadott szabály tartalma világos. Csak az
        okoz  problémát,  hogy a megállapítható tartalom  mellett  az
        egyszemélyes  társaságok esetében a szabályt  nem  lehet  úgy
        alkalmazni,  hogy az minden esetben a jogalkotó által  elérni
        kívánt eredményhez vezessen. Azon az alapon azonban, hogy egy
        jogszabály az esetek egy részében a céljának (a jelen esetben
        a  nyilvánosság  útján való ellenőrzésnek) a  megvalósítására
        nem  alkalmas, nem mondható ki a jogállam elvének sérelme,  a
        jogbiztonság követelményének megsértése, az adott  jogszabály
        alkotmányellenes volta.

        Az adott esetben nem áll fenn a Kszt. támadott szabálya és  a
        Gt. rendelkezései között az indítványokban állított ellentét.
        Az Alkotmánybíróság 1991-ben kialakított és azóta is követett
        gyakorlata  szerint azonban jogszabályok ellentétes  tartalmú
        rendelkezései  esetében  is  csak  akkor  lehet  jogszabályok
        alkotmányellenességét megállapítani,  ha  az  ellentmondás  a
        jogszabályok alkalmazása során értelmezéssel nem oldható  fel
        és  az ellentmondás miatt anyagi alkotmányellenesség, alapjog
        sérelme  következik be [35/1991. (VI. 26.) AB határozat,  ABH
        1991,  175., 177.; 27/1992. (IV. 30.) AB határozat, ABH 1992,
        150.,  152.; újabban 988/B/1993 AB határozat, ABH 1999, 473.,
        474. és 152/B/1998. AB határozat, ABH 1999, 653., 657.].

        4.   Az  indítványok  a  jogbiztonság  sérelme  mellett  arra
        hivatkoznak,   hogy  ha  az  egyszemélyes  társaságokra   nem
        alkalmazható  a Kszt. támadott szabálya, akkor  ez  hátrányos
        megkülönböztetést  jelent  a  nem  egyszemélyes  társaságként
        működő közhasznú szervezetekre.

        A  Kszt.  támadott szabálya nem tesz különbséget a  közhasznú
        szervezetek  között, hanem egységes szabályokat határoz  meg.
        Az  egységes  szabály nem veszi figyelembe, hogy  nem  azonos
        jellemzőkkel   rendelkeznek  azok  a  jogalanyok,   amelyekre
        alkalmazni kell a rendelkezést. Ennek következtében alakul ki
        olyan helyzet, hogy az alanyok egy csoportjánál nem éri el  a
        jogszabály  a  kívánt  hatást. Az a jogi  szabályozás,  amely
        technikájában     és     koncepciójában     nem     tartalmaz
        megkülönböztetést,  nem  sérti meg a diszkrimináció  tilalmát
        annak ellenére, hogy egyenlőként kezel ténylegesen nem azonos
        helyzetben  lévő alanyokat [32/1991. (VI. 6.)  AB  határozat,
        ABH 1991, 146., 161.].

        Még  akkor sem lehetne azonban szó az Alkotmány 70/A.  §-ában
        foglalt  szabály  megsértéséről, ha  a  támadott  rendelkezés
        valóban  tartalmazna  megkülönböztetést. Az  Alkotmánybíróság
        már  működésének  első évében meghatározta  azokat  az  adott
        kérdésre  vonatkozó  elveket, amelyeket  azóta  is  alkalmaz.
        Ennek  megfelelően  az  emberi,  illetve  állampolgári  jogok
        tekintetében  áll fenn a megkülönböztetés tilalma.  A  jognak
        mindenkit  egyenlő  méltóságú személyként kell  kezelnie,  az
        emberi méltóság alapjogán nem eshet csorba [9/1990. (IV. 25.)
        AB  határozat,  ABH  1990,  46., 48.;  21/1990.  (X.  4.)  AB
        határozat,   ABH  1990,  73.,  77.].  Az  egyenlő   méltóságú
        személyként való kezelés hiánya nem állapítható meg  a  Kszt.
        támadott rendelkezésénél azon az alapon, hogy a jogi rendezés
        sajátossága miatt a nyilvánosság útján történő ellenőrzés nem
        valósulhat  meg  az  egyszemélyes  társaságoknál,   a   többi
        közhasznú szervezetnél viszont igen.

        5.  A  Kszt.-nek az indítványok által támadott az a szabálya,
        amely a közhasznú szervezetek létesítő okiratának tartalmáról
        szól,  nem  hozható  összefüggésbe az Alkotmány  42.  §-ával.
        Ezért   az  erre  vonatkozó  kérdésekkel  nem  kell  érdemben
        foglalkozni.

        A  fentiek alapján az indítványok nem megalapozottak,  azokat
        el kell utasítani.

        A   közigazgatási  tevékenység  területén  a   polgári   jogi
        intézmények    felhasználásával    történő    feladatmegoldás
        alkotmányossági  kérdéseire az indítványok  nem  tartalmaztak
        kérelmet,  ezért  ezek vizsgálatára – az  Alkotmánybíróságról
        szóló  1989. évi XXXII. törvény 20. §-a alapján – nem  került
        sor.

        Budapest, 2001. június 18.
                                                  Dr. Harmathy Attila
                                                        alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          21/2001. (VI. 21.)
          Date of the decision:
          .
          06/18/2001
          .
          .