Hungarian
Ügyszám:
.
615/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Németh János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 21/1998. (V. 27.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/165
.
A döntés kelte: Budapest, 05/25/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
    következő
                            határozatot:

    1.    Az    Alkotmánybíróság   alkotmányos    követelményként
    megállapítja:  nem  tekinthető  korlátlannak  az  a  törvényi
    felhatalmazás, amely feljogosítja a szakmai kamarát,  hogy  a
    kamarai   tagokra  vonatkozó  törvényi  rendelkezéseken   túl
    további   összeférhetetlenségi   eseteket   állapítson    meg
    alapszabályában. Az összeférhetetlenségi okok kamarák  általi
    meghatározása   nem   lehet   önkényes,   nem   sértheti    a
    tagegyenlőség  elvét, nem zárhatja ki  ily  módon  a  kamarai
    tagok  meghatározott csoportját a vezetői  tisztségekre  való
    választhatóságból.

    2.   Az  Alkotmánybíróság  a  Magyar  Állatorvosi  Kamaráról,
    valamint a magán-állatorvosi tevékenység gyakorlásáról  szóló
    1995.  évi  XCIV.  törvény 15. § (7)  bekezdése,  28.  §  (1)
    bekezdésének a) pontja, valamint a Magyar Állatorvosi  Kamara
    elnevezés    alkotmányellenességének    megállapítására    és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   I.

      Az  indítványozó a Magyar Állatorvosi Kamaráról,  valamint  a
      magán-állatorvosi tevékenység gyakorlásáról szóló  1995.  évi
      XCIV.  törvény (a továbbiakban: Mákt.) 15. § (7) bekezdésébe,
      valamint 28. § (1) bekezdés a) pontjába foglalt rendelkezések
      alkotmányellenességének  megállapítását  és   megsemmisítését
      kérte,  valamint ezzel összefüggésben kezdeményezte a  Magyar
      Állatorvosi Kamara elnevezésének megsemmisítését is.

      A   Mákt.   28.  §-ának  (1)  bekezdése  a  magán-állatorvosi
      tevékenység folytatásának alapvető követelményeit rögzíti  az
      alábbiak szerint:

      "28.  §  (1) Magán-állatorvosi tevékenységet az az állatorvos
      végezhet, aki
      a) tagja a kamarának, valamint
      b)  rendelkezik a magán-állatorvosi tevékenység  gyakorlására
      jogosító igazolvánnyal."

      A  Mákt.  15.  §.  (1)-(6) bekezdése a  kamarai  tisztségekre
      vonatkozó  összeférhetetlenségi szabályokat  tartalmazza.  Az
      indítványozó   által  támadott  15.   §   (7)   bekezdése   a
      következőképpen rendelkezik:

      "15.  §  (7)  Az alapszabály az (1), (3) és (4) bekezdésekben
      meghatározottakon kívül az összeférhetetlenség más eseteit is
      megállapíthatja."

      Az    indítványozó   azt   sérelmezi,   hogy    a    hatósági
      állatorvosoknak   magán-állatorvosi  tevékenység   folytatása
      esetén, kötelezően tagjának kell lenniük a Magyar Állatorvosi
      Kamarának (a továbbiakban: Kamara). Ugyanakkor a Mákt. 15.  §
      (1)   bekezdésének  a)  pontja  kizárja,   hogy   az   állami
      állategészségügyi     szolgálat     szerveinél     vezetőként
      közszolgálati  viszonyban álló állatorvos kamarai  tisztségre
      választható  legyen. A (7) bekezdés pedig  felhatalmazást  ad
      arra,  hogy  az  alapszabály — tehát nem  törvény  —  további
      összeférhetetlenségi   eseteket   állapíthasson    meg.    Az
      indítványozó  álláspontja szerint ez  sérti  az  egyesüléshez
      való  jogot,  mert  az  egyesüléshez  való  alapjog  lényeges
      tartalma   a   tagegyenlőség,  és  az  ennek  részét   képező
      választhatóság    követelménye,    amelyet    a    Mákt.    a
      köztisztviselői jogállású hatósági állatorvosok  tekintetében
      az  Alkotmány 8. §-ának (2) bekezdésébe ütköző — tartalmi  és
      formai  alkotmányellenesség létrejöttét eredményező  —  módon
      korlátoz.

      Az  indítványozó  a  továbbiakban  azért  is  kifogásolja   a
      hatósági  állatorvosok  kötelező  kamarai  tagságát,  mert  a
      hatósági    állatorvos   kamarai   tagként    magángyakorlata
      tekintetében  nem  kívánatos  függőségi  helyzetbe  kerül   a
      főtevékenysége     során    általa     ellenőrzött     magán-
      állatorvosoktól.   A   magángyakorlatot   folytató   hatósági
      állatorvost  a  Kamara  etikai  vétség  miatt  akár   el   is
      marasztalhatja.  Az  ilyen döntésekre a  hatósági  állatorvos
      kinevező  szervének befolyása nincsen, ami — az  indítványozó
      megítélése   szerint  —  azért  sérelmes,  mert  a   hatósági
      állatorvos  számára  az állategészségügyi törvény  kötelezővé
      teszi a magángyakorlatot.

      Az  indítványozó megítélése szerint a Kamarában  "látszólagos
      tagegyenlőség" valósulhat meg, mert a "jogalkotó nem  gondolt
      az eltérő szakmai érdekekre". A Kamara kizárólag csak a magán-
      állatorvosok érdekeit képviseli, aminek az alapját megteremti
      a Mákt. és az alapszabály, valamint a magán-állatorvosoknak a
      Kamarában  meglévő számbeli fölénye. Indítványozó  megítélése
      szerint  a  hatósági  orvosok  helyzetén  oly  módon  lehetne
      változtatni,  ha magángyakorlatukat is munkáltatójuk  bírálná
      el  és a Kamara kizárólag a magán-állatorvosok köztestületévé
      válna, amelyet elnevezésének is tükröznie kellene.

      Az  Alkotmánybíróság  az  indítvány  kapcsán  tájékozódott  a
      földművelésügyi  miniszter  és a  Magyar  Állatorvosi  Kamara
      álláspontjáról.    Határozatát   a   megkeresésre    érkezett
      válaszokra,  valamint  az  indítványozó  által  azokra   tett
      észrevételekre is figyelemmel hozta meg.
                                   
                                   II.
      Az indítvány megalapozatlan.

      1.  Az  Alkotmánybíróság mindenekelőtt azt vizsgálta, hogy  a
      Mákt.   indítványozó   által   felhívott   két   rendelkezése
      tekintetében  megállapítható-e  az  egyesüléshez   való   jog
      alkotmányellenes korlátozása.

      A  Mákt.  szerint a Magyar Állatorvosi Kamara az állatorvosok
      önkormányzattal  rendelkező,  közfeladatokat   és   általános
      szakmai  érdekképviseleti feladatokat is ellátó  köztestülete
      (1. § (1) bek.).

      Az  Alkotmánybíróság  már több határozatában  foglalkozott  a
      kamarákkal   kapcsolatos   alkotmányossági   kérdésekkel.   A
      22/1994.  (IV.  16.)  AB határozat elvi jelleggel  tisztázta,
      hogy  a  szakmai  kamara "nem az egyesülési  szabadság  jogán
      alapított   személyegyesülés,   egyesület,   személyközösség,
      személyi   társulás   vagy   társadalmi   szervezet,    hanem
      köztestület,  amelynek létrehozását törvény rendeli  el".  Az
      Alkotmánybíróság  kimondta azt is, hogy  "a  törvény  közjogi
      közfeladat  ellátására,  közérdekű  tevékenység  folytatására
      alkotmányosan  indokolt  módon hozhat  létre  köztestületként
      szakmai  kamarát  és  írhatja  elő  a  kötelező  köztestületi
      tagságot.  A  köztestületként létrehozott  szervezet  nem  az
      egyesülési  jog  alapján  alapított  szervezet,  a   kötelező
      kamarai  tagság  pedig  nem sérti az egyesülési  szabadságból
      folyó  önkéntes csatlakozás jogát" (ABH 1994, 128, 129.).  Az
      Alkotmánybíróság 1283/B/1995. AB határozatában  megismételte,
      hogy  a  köztestület  nem  az  egyesülési  szabadság  alapján
      alapított   szervezet  és  a  Ptk.  köztestületre   vonatkozó
      szabályai az Alkotmány 63. §-ában deklarált egyesülési joggal
      nincsenek közvetlen összefüggésben (ABH 1997. 620.). A Magyar
      Állatorvosi  Kamara nem az egyesülési jog  alapján  létrejött
      szervezet, hanem köztestület. A Kamara kettős feladatkört lát
      el.  Egyfelől az állatorvosi hivatás gyakorlásával összefüggő
      ügyekben védi és képviseli az állatorvosok általános  szakmai
      érdekeit, másfelől a magán-állatorvosi tevékenységet folytató
      állatorvosok   tekintetében   közfeladatokat   lát   el    és
      rendelkezik  az  ezek  végrehajtásához  szükséges  közhatalmi
      jogosítványokkal is (3. § (1) bek.).

      Mindezekre  tekintettel megállapítható, hogy az  indítványozó
      téves  alkotmányos összefüggésre alapította kérelmét,  amikor
      az   egyesülési   szabadság  alkotmányellenes   korlátozására
      hivatkozva  kezdeményezte  a Mákt.  idézett  rendelkezéseinek
      megsemmisítését.

      Ugyanakkor  az  Alkotmánybíróság  a  38/1997.  (VII.  l.)  AB
      határozatában  megállapította: "Az csupán ténymegállapítás  —
      és  per  definitionem igaz is —, hogy a  köztestület  nem  az
      egyesülési  jog  gyakorlása révén jön  létre,  hanem  törvény
      rendeli   alapítani  sőt  az  is  igaz,  hogy  e  rendelkezés
      kizárólag  a  törvényhozóé:  senkinek  sincs  alanyi  joga  a
      köztestület  létrehozására. A köztestület és  az  egyesületek
      ebből  a tényből folyó elhatárolása, s különösen az egyesülés
      alapjogának   nem   alkalmazása  a  köztestületre,   amit   a
      nemzetközi  gyakorlattal összhangban az  Alkotmánybíróság  is
      követ,  nem  zárja  ki azonban elvileg, hogy  a  köztestületi
      szabályok  alkotmányosságának viszonyítási alapjai között  az
      egyesülési szabadság ne szerepelhessen." (ABH 1997. 252-253.)

      2.  Az indítványozó nem a magán-állatorvosok kötelező kamarai
      tagságának alkotmány-ellenességét kérdőjelezi meg,  csupán  a
      magángyakorlatot   folytató  hatósági  állatorvosok   számára
      előírt    kamarai    tagságot   vitatja    a    tagegyenlőség
      követelményének megsértése miatt. Ezért az Alkotmánybíróság a
      továbbiakban   azt   a   kérdést   is   vizsgálta,   hogy   a
      köztisztviselői    jogállású   kamarai   tagokra    vonatkozó
      összeférhetetlenségi   szabály,  illetőleg   a   felhatalmazó
      rendelkezés  alkotmányossági szempontból kifogásolható  módon
      sérti-e  a  tagegyenlőség elvét, azaz a kamarai tagok  között
      fennáll-e az Alkotmány 70/A. §-ába ütköző megkülönböztetés.

      2.1.    A   Magyar   Állatorvosi   Kamara   az   állatorvosok
      önkormányzattal  rendelkező,  közfeladatokat   és   általános
      érdekképviseleti feladatokat is ellátó köztestülete. A Kamara
      feladatait  és  jogosítványait  a  területi  közgyűlés,  vagy
      küldöttgyűlés,  az  országos  küldöttközgyűlés,  valamint  az
      általuk  választott ügyintéző szervek gyakorolják.  A  Kamara
      valamennyi  testületének  és  tisztségviselőjének  szervezeti
      pozícióját   a  tagok  közvetlen  vagy  közvetett  választása
      legitimálja.   A  Mákt.  az  önkormányzatiság  elve   alapján
      biztosítja   a  tagok  aktív  és  passzív  választójogát.   A
      tisztségviselők      választhatóságát,      illetőleg       a
      tisztségvállalást   valóban  összeférhetetlenségi   szabályok
      korlátozzák.

      Az   indítványozó  érvelésében  —  a  15.  §  (7)   bekezdése
      megsemmisítésének kezdeményezése kapcsán —  felhívott  15.  §
      (1) bekezdésének a) pontja a következőképpen rendelkezik:

      "15. § (1) Kamarai tisztségre választható minden kamarai tag,
      feltéve,  ha  vele szemben összeférhetetlenségi  ok  nem  áll
      fenn. Összeférhetetlen a kamarai tisztség vállalásával, ha  a
      tag

      a)   az   állami   állategészségügyi   szolgálat   szerveinél
      vezetőként közszolgálati jogviszonyban áll,..."

      A Mákt. e rendelkezésével kapcsolatosan — az Alkotmánybíróság
      álláspontja szerint — nem állapítható meg az Alkotmány  70/A.
      §-át sértő alkotmányellenes diszkrimináció.

      Az  Alkotmánybíróság állandó gyakorlata  szerint  ugyanis  az
      azonos  helyzetben  lévők között nem  alapjogok  tekintetében
      tett      megkülönböztetés     csak     akkor      tekinthető
      alkotmányellenesnek, ha nincs ésszerű indoka, tehát  önkényes
      (16/1991. (V. 20.) AB határozat, ABH 1991. 62., 61/1992. (XI.
      20.) AB határozat, ABH 1992. 280-282.).

      Az   Alkotmánybíróság   több   határozatában   vizsgálta   az
      összeférhetetlenség  alkotmányossági  kérdéseit.  Először  az
      1158/B/1990/7.  AB határozatában mutatott  rá  arra,  hogy  a
      hivatali összeférhetetlenség szabályozása irányulhat "eltérő,
      esetleg    egymással   hierarchikus,   illetve   felügyeleti,
      ellenőrzési  viszonyban  álló  hatalmi  pozíciók   egybeesése
      ellen,    az    elfogultság   és   a   személyi   érdekeltség
      visszaélésszerű   érvényesülésének   megelőzésére",    aminek
      következménye  az  lehet, hogy bizonyos munkakörök  betöltőit
      kizárhatnak  valamely  funkcióra  választhatók  köréből  (ABH
      1991.  549.). Az idézett 15. § (1) bekezdésének a) pontja  az
      állami   és   a   kamarai  vezető  tisztségek   egybeesésének
      kiküszöbölésére  irányul. Nem általában  a  magán-állatorvosi
      tevékenységet végző hatósági állatorvosokat zárja ki a kamara
      tisztségviselői  közül,  hanem csak azokat,  akik  az  állami
      állategészségügyi szolgálatnál vezető tisztséget töltenek be,
      mégpedig  abból  az  ésszerű  megfontolásból,  hogy   a   két
      szervezet  feladat-  és  hatáskörére tekintettel,  a  hatalmi
      összefonódásokat megakadályozza, kizárja azt, hogy  a  magán-
      állatorvosi tevékenység felett hatósági ellenőrzést  gyakorló
      államigazgatási  szervek vezetésének és a kamarai  vezetésnek
      az  összefonódása következtében csorbát szenvedjen  a  kamara
      autonómiája.

      2.2.  Az indítványozó — az indítványból kitűnően — a hatósági
      állatorvosok Kamarán belüli tagegyenlőségének sérelmét  abban
      látja, hogy a Mákt. 15. § (l) bekezdésének a) pontja —  ugyan
      törvényi szinten — korlátozza a tisztségviselésre választható
      köztisztviselői   jogállásban   lévő   állatorvosok    jogát,
      ugyanakkor  a  (7)  bekezdés  alapszabály  szintjén   további
      összeférhetetlenségi      esetek      megállapítására      ad
      felhatalmazást. Álláspontja szerint e rendelkezés  alapján  a
      Kamara  megsértheti  a  tagegyenlőség  elvét,  és  a  csatolt
      bírósági   ítélettel  dokumentálja  is,  azt  a   kísérletet,
      amelyből  kitűnik, hogy a Kamara megalakulásának  időszakában
      az  alapszabályban a vezetővé választhatók köréből valamennyi
      főállású   köztisztviselőt   e   felhatalmazó   rendelkezésre
      hivatkozva akartak kizárni.

      A testületi önkormányzás lényeges eleme, hogy az önkormányzat
      belső   működésének  szabályait  a  törvényi  keretek  között
      önállóan szabályozhatja. A Mákt. 2. §-ából kitűnik,  hogy  az
      alapszabály a belső működési rend törvényben nem szabályozott
      kérdéseit  rendezheti. Ugyanakkor maga a  törvény  esetenként
      nevesített  felhatalmazást  is ad az  alapszabályban  történő
      szabályozásra. Ilyen felhatalmazást tartalmaz az indítványozó
      altal  támadott 15. § (7) bekezdése is, amely lehetővé teszi,
      hogy   a  kamarai  tisztségekre  a  törvényben  megállapított
      eseteken   kívül   az  alapszabály  más  összeférhetetlenségi
      helyzeteket  is  szabályozzon. Egyébként más szakmai  kamarai
      törvények  így például a Magyar Orvosi Kamaráról szóló  1994.
      évi  XXVIII. törvény 17. § (6) bekezdése, valamint  a  Magyar
      Gyógyszerész Kamaráról szóló 1994. évi LI. törvény 13. §  (6)
      bekezdése  is  —  a  Mákt.-vel  azonos  módon  —  lehetőséget
      biztosít   arra,  hogy  az  alapszabályban  e   köztestületek
      összeférhetetlenségi helyzeteket állapíthassanak meg.

      Az Alkotmánybíróság már a 39/1997. (VII. 1.) AB határozatában
      alkotmányos követelményként állapította meg, hogy  "Alapjogot
      érintő  és  a  szakmai  kamarához  tartozó  hivatás  lényegét
      meghatározó  kérdésekben  a  szakmai  kamara  részére   adott
      szabályozási  vagy  döntési jogköröknek legalább  a  tartalmi
      kereteket  meghatározó törvényi alappal  kell  rendelkeznie".
      (ABH  1997.  263.) E megállapításra — valamint  az  Alkotmány
      70/A.  §-ára — figyelemmel az Alkotmánybíróság rámutat  arra,
      hogy  a  jelen  ügyben vizsgált felhatalmazás sem  tekinthető
      korlátlannak.  Nem  jelent korlátozás nélküli  felhatalmazást
      arra,    hogy    a    Kamara   önkényesen   állapítson    meg
      összeférhetetlenségi  eseteket nem  értelmezhető  oly  módon,
      hogy  a Kamara megsértse a tagegyenlőség követelményét  és  a
      kamarai  tagok  meghatározott  csoportját  kizárja  a  vezető
      tisztségekre való választhatóságból.

      2.3. Az indítványozó tévesen hivatkozik arra, hogy a hatósági
      állatorvosok   magángyakorlatát  már  az  állategészségügyről
      szóló   1995.  évi  XCI.  törvény  (a  továbbiakban:   Áeüt.)
      kötelezővé   teszi  számukra.  Az  Áeüt.-nek  nincsen   ilyen
      rendelkezése. A Mákt. 17. §-a határozza meg, a kamarai tagság
      feltételeit. A kötelező kamarai tagságot kizárólag  a  magán-
      állatorvosi tevékenységet folytatók esetében írja elő. Magán-
      állatorvosi tevékenységet a Mákt. 28. § (l) bekezdése szerint
      az   végezhet,  aki  tagja  a  Kamarának  és  rendelkezik   a
      tevékenység  gyakorlására jogosító  igazolvánnyal.  A  magán-
      állatorvosi  tevékenységre jogosító  igazolvány  pedig  annak
      kell  kiadni,  aki legalább egyéves szakmai  gyakorlattal,  a
      tevékenységhez  szükséges felszereléssel,  illetve  megfelelő
      helyiséggel,  felelősségbiztosítással, valamint  névjegyzékbe
      bejegyzett székhellyel rendelkezik (28. § (2) bek.). A magán-
      állatorvosi tevékenység tartalmát a Mákt. 3. § (2)  bekezdése
      az alábbiak szerint tartalmazza:

      "3.   §   (2)   E  törvény  alkalmazásában  magán-állatorvosi
      tevékenységnek minősül az állattartó, illetőleg  más  személy
      megrendelésére végzett
      a) állatvizsgálat és kezelés;
      b)  az  állatbetegségek  megelőzésére, gyógyítására  szolgáló
      intézkedések megtétele;
      c) az állat tartásával, gyógyításával és az egyéb állatorvosi
      tevékenységgel összefüggő szaktanácsadás;
      d) az állatnak védő- és egyéb oltások beadása;
      e) az állatból vér-, tej- vagy más minták vétele;
      f) az elhullott állat vizsgálata;
      g) az állat gyógykezelésére szolgáló szerek rendelése;
      h)  a vágóhídon kívüli, nem közfogyasztási célú vágásoknál  a
      vágóállat   és   a   hús  vizsgálata,  ezzel   összefüggésben
      állatorvosi szakvélemény adása."

      Az   Áeüt.  2.  §-ának  24.  pontja  a  hatósági  állatorvosi
      tevékenységet a következőképpen definiálja: "jogszabállyal az
      állami  feladatkörbe vont állatorvosi tevékenység". Az  Áeüt.
      és  egyéb  jogszabályok határozzák meg a hatósági  állatorvos
      feladat-  és  hatáskörét. Tény, hogy  a  hatósági  állatorvos
      hatósági feladataihoz szorosan kapcsolódóan végez vizsgálatot
      szaktanácsadást,  mintavételt stb.,  de  ilyen  esetekben  az
      orvosi    tevékenység   a   járványok,   fertőző   betegségek
      megelőzésére  és  felszámolására irányuló  állami  feladatok,
      hatósági  intézkedések  és a hatósági ellenőrzések  "szerves"
      részének    tekinthetők.   Hasonlóképpen   nem    minősíthető
      magángyakorlatnak  az  sem,  ha az állategészségügyi  állomás
      irányítási és szervezési feladatai keretében "szükség  esetén
      az    illetékes   hatósági   állatorvos   útján   gondoskodik
      állategészségügyi szolgáltatás nyújtásáról" (Áeüt. 32.  §  h)
      pont).  Ekkor  a hatósági állatorvos állami állategészségügyi
      szempontból    szükségesnek    ítélt    helyzetben     orvosi
      tevékenységét utasításra, köztisztviselői minőségében végzi.

      Ha  a hatósági állatorvos magánpraxist kíván folytatni, akkor
      kell  belépnie  a  Kamara tagjainak sorába.  Ekkor  a  magán-
      állatorvosi   tevékenysége   tekintetében   érvényesülnek   a
      Kamarának   a   magán-állatorvosi   tevékenységre   vonatkozó
      jogosítványai.  Az  indítványozó által  felhozott  érvek  nem
      jelentenek  kellő indokot arra, hogy a hatósági  állatorvosok
      magán-állatorvosi  tevékenység  végzése  esetén  ne  legyenek
      kötelezően  tagjai  a  Kamarának. Ha  a  hatósági  állatorvos
      köztisztviselői  munkája  mellett  "vállalkozik"  magánpraxis
      folytatására,  akkor  nincs  ésszerű  indoka  annak,  hogy  a
      kamarai tagsággal járó kötelezettségek alól mentesüljön.

      Nem   indokolt   a  hatósági  állatorvosok  magán-állatorvosi
      tevékenységét a kamarai kötelező tagság alól mentesíteni azon
      érvek alapján sem, hogy a hatósági állatorvos köztisztviselői
      minőségében   ellenőrzi  a  magán-állatorvosok  tevékenységét
      közcélú  igénybevételük  esetén,  illetőleg  az  egészségügyi
      állomás hatósági ellenőrzést végez a területén működő  magán-
      állatorvosok  tevékenysége felett  (Áeüt.  33.  §  a)  és  h)
      pontja).

      Az  Alkotmánybíróság a 39/1997. (VII. 1.) AB határozatában  a
      köztisztviselői  jogállásban foglalkoztatott orvosok  kapcsán
      rámutatott arra, hogy a köztisztviselői minőségben  gyakorolt
      hatósági  jogkörök, illetőleg a Kamarára ráruházott  hatósági
      jogkörök  fennállása nem indokolja, hogy a  kizárólag  orvosi
      képesítéshez      kötött      köztisztviselői       jogállású
      tisztifőorvosokra a kötelező kamarai tagság ne  terjedjen  ki
      (ABH   1997.   276.).  A  Magyar  Állatorvosi  Kamara   abban
      különbözik a Magyar Orvosi Kamarától, hogy a Mákt. a kötelező
      kamarai  tagságot  nem minden állatorvosi  diplomához  kötött
      tevékenység  gyakorlásához írja elő, hanem a  kamarai  tagság
      csak a magán-állatorvosi tevékenység gyakorlásának feltétele.
      Azonban  a  Magyar Állatorvosi Kamara esetében sincs  ésszerű
      indoka  annak, hogy a hatósági állatorvosok amennyiben magán-
      állatorvosi  gyakorlatot  folytatnak  —  pusztán  azért  mert
      köztisztviselői minőségükben a magán-állatorvosokat is érintő
      hatósági  jogköröket  gyakorolnak — ne  legyenek  alávetve  a
      magán-állatorvosi  tevékenységre  irányadó,  a  Kamara  által
      megállapított    és   érvényesített   szakmai    és    etikai
      követelményeknek.  Az pedig különösen nem  indokolható,  hogy
      velük   szemben  magán-állatorvosi  minőségükben   a   Kamara
      közhatalmi jogosítványait a hivatali vezetőjük gyakorolja.

      3.  Megalapozatlan  az indítvány abban a részében  is,  amely
      szerint  a kamarában "látszólagos a tagegyenlőség" azért  is,
      mert   a  Kamara  nem  az  eltérő  szakmai  érdekeket,  hanem
      kizárólag a magán-állatorvosok érdekeit képviseli. A  Kamarán
      belüli szociológiai értelemben vett érdekviszonyok vizsgálata
      nem     alkotmányossági    kérdés.    A     kamarai     tagok
      érdekérvényesítési  lehetőségét  a  Mákt.  a  tagsági   jogok
      szabályozásán keresztül biztosítja. A törvény a tagsági jogok
      gyakorlása szempontjából nem tesz különbséget a tagok  között
      aszerint,   hogy   magán-állatorvosi  tevékenységük   mellett
      végeznek  e  hatósági állatorvosi tevékenységet vagy  sem.  A
      Mákt. 21. §-a lehetőséget ad arra is, hagy a Kamara testületi
      határozatait a Kamara tagjai jogszabálysértés esetén  bíróság
      előtt  megtámadják.  A  bírósági megtámadás  kellő  garanciát
      nyújt    a   kisebbség   számára   jogaik,   jogos   érdekeik
      érvényesítésére.

      4.  Az Alkotmánybíróság az előzőekben kifejtett érvek alapján
      nem találta megalapozottnak a Kamara nevének megsemmisítésére
      vonatkozó indítványt sem.

      Az Alkotmánybíróság a fenti indokok alapján a Mákt. 15. § (7)
      bekezdésének,  28.  §  (1) a) pontjának,  valamint  a  Magyar
      Állatorvosi   Kamara   nevének   megsemmisítésére    irányuló
      indítványt elutasítja.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
                 Dr. Ádám Antal             Dr. Bagi István
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                     
                 Dr. Erdei Árpád           Dr. Holló András
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                     
                 Dr. Kilényi Géza           Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                     
                 Dr. Lábady Tamás          Dr. Németh János
                 alkotmánybíró         előadó alkotmánybíró
                                     
                 Dr. Tersztyánszky Ödön      Dr. Vörös Imre
                 alkotmánybíró                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        21/1998. (V. 27.)
        Date of the decision:
        .
        05/25/1998
        .
        .