A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság alkotmányos követelményként
megállapítja: nem tekinthető korlátlannak az a törvényi
felhatalmazás, amely feljogosítja a szakmai kamarát, hogy a
kamarai tagokra vonatkozó törvényi rendelkezéseken túl
további összeférhetetlenségi eseteket állapítson meg
alapszabályában. Az összeférhetetlenségi okok kamarák általi
meghatározása nem lehet önkényes, nem sértheti a
tagegyenlőség elvét, nem zárhatja ki ily módon a kamarai
tagok meghatározott csoportját a vezetői tisztségekre való
választhatóságból.
2. Az Alkotmánybíróság a Magyar Állatorvosi Kamaráról,
valamint a magán-állatorvosi tevékenység gyakorlásáról szóló
1995. évi XCIV. törvény 15. § (7) bekezdése, 28. § (1)
bekezdésének a) pontja, valamint a Magyar Állatorvosi Kamara
elnevezés alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a Magyar Állatorvosi Kamaráról, valamint a
magán-állatorvosi tevékenység gyakorlásáról szóló 1995. évi
XCIV. törvény (a továbbiakban: Mákt.) 15. § (7) bekezdésébe,
valamint 28. § (1) bekezdés a) pontjába foglalt rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérte, valamint ezzel összefüggésben kezdeményezte a Magyar
Állatorvosi Kamara elnevezésének megsemmisítését is.
A Mákt. 28. §-ának (1) bekezdése a magán-állatorvosi
tevékenység folytatásának alapvető követelményeit rögzíti az
alábbiak szerint:
"28. § (1) Magán-állatorvosi tevékenységet az az állatorvos
végezhet, aki
a) tagja a kamarának, valamint
b) rendelkezik a magán-állatorvosi tevékenység gyakorlására
jogosító igazolvánnyal."
A Mákt. 15. §. (1)-(6) bekezdése a kamarai tisztségekre
vonatkozó összeférhetetlenségi szabályokat tartalmazza. Az
indítványozó által támadott 15. § (7) bekezdése a
következőképpen rendelkezik:
"15. § (7) Az alapszabály az (1), (3) és (4) bekezdésekben
meghatározottakon kívül az összeférhetetlenség más eseteit is
megállapíthatja."
Az indítványozó azt sérelmezi, hogy a hatósági
állatorvosoknak magán-állatorvosi tevékenység folytatása
esetén, kötelezően tagjának kell lenniük a Magyar Állatorvosi
Kamarának (a továbbiakban: Kamara). Ugyanakkor a Mákt. 15. §
(1) bekezdésének a) pontja kizárja, hogy az állami
állategészségügyi szolgálat szerveinél vezetőként
közszolgálati viszonyban álló állatorvos kamarai tisztségre
választható legyen. A (7) bekezdés pedig felhatalmazást ad
arra, hogy az alapszabály — tehát nem törvény — további
összeférhetetlenségi eseteket állapíthasson meg. Az
indítványozó álláspontja szerint ez sérti az egyesüléshez
való jogot, mert az egyesüléshez való alapjog lényeges
tartalma a tagegyenlőség, és az ennek részét képező
választhatóság követelménye, amelyet a Mákt. a
köztisztviselői jogállású hatósági állatorvosok tekintetében
az Alkotmány 8. §-ának (2) bekezdésébe ütköző — tartalmi és
formai alkotmányellenesség létrejöttét eredményező — módon
korlátoz.
Az indítványozó a továbbiakban azért is kifogásolja a
hatósági állatorvosok kötelező kamarai tagságát, mert a
hatósági állatorvos kamarai tagként magángyakorlata
tekintetében nem kívánatos függőségi helyzetbe kerül a
főtevékenysége során általa ellenőrzött magán-
állatorvosoktól. A magángyakorlatot folytató hatósági
állatorvost a Kamara etikai vétség miatt akár el is
marasztalhatja. Az ilyen döntésekre a hatósági állatorvos
kinevező szervének befolyása nincsen, ami — az indítványozó
megítélése szerint — azért sérelmes, mert a hatósági
állatorvos számára az állategészségügyi törvény kötelezővé
teszi a magángyakorlatot.
Az indítványozó megítélése szerint a Kamarában "látszólagos
tagegyenlőség" valósulhat meg, mert a "jogalkotó nem gondolt
az eltérő szakmai érdekekre". A Kamara kizárólag csak a magán-
állatorvosok érdekeit képviseli, aminek az alapját megteremti
a Mákt. és az alapszabály, valamint a magán-állatorvosoknak a
Kamarában meglévő számbeli fölénye. Indítványozó megítélése
szerint a hatósági orvosok helyzetén oly módon lehetne
változtatni, ha magángyakorlatukat is munkáltatójuk bírálná
el és a Kamara kizárólag a magán-állatorvosok köztestületévé
válna, amelyet elnevezésének is tükröznie kellene.
Az Alkotmánybíróság az indítvány kapcsán tájékozódott a
földművelésügyi miniszter és a Magyar Állatorvosi Kamara
álláspontjáról. Határozatát a megkeresésre érkezett
válaszokra, valamint az indítványozó által azokra tett
észrevételekre is figyelemmel hozta meg.
II.
Az indítvány megalapozatlan.
1. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt azt vizsgálta, hogy a
Mákt. indítványozó által felhívott két rendelkezése
tekintetében megállapítható-e az egyesüléshez való jog
alkotmányellenes korlátozása.
A Mákt. szerint a Magyar Állatorvosi Kamara az állatorvosok
önkormányzattal rendelkező, közfeladatokat és általános
szakmai érdekképviseleti feladatokat is ellátó köztestülete
(1. § (1) bek.).
Az Alkotmánybíróság már több határozatában foglalkozott a
kamarákkal kapcsolatos alkotmányossági kérdésekkel. A
22/1994. (IV. 16.) AB határozat elvi jelleggel tisztázta,
hogy a szakmai kamara "nem az egyesülési szabadság jogán
alapított személyegyesülés, egyesület, személyközösség,
személyi társulás vagy társadalmi szervezet, hanem
köztestület, amelynek létrehozását törvény rendeli el". Az
Alkotmánybíróság kimondta azt is, hogy "a törvény közjogi
közfeladat ellátására, közérdekű tevékenység folytatására
alkotmányosan indokolt módon hozhat létre köztestületként
szakmai kamarát és írhatja elő a kötelező köztestületi
tagságot. A köztestületként létrehozott szervezet nem az
egyesülési jog alapján alapított szervezet, a kötelező
kamarai tagság pedig nem sérti az egyesülési szabadságból
folyó önkéntes csatlakozás jogát" (ABH 1994, 128, 129.). Az
Alkotmánybíróság 1283/B/1995. AB határozatában megismételte,
hogy a köztestület nem az egyesülési szabadság alapján
alapított szervezet és a Ptk. köztestületre vonatkozó
szabályai az Alkotmány 63. §-ában deklarált egyesülési joggal
nincsenek közvetlen összefüggésben (ABH 1997. 620.). A Magyar
Állatorvosi Kamara nem az egyesülési jog alapján létrejött
szervezet, hanem köztestület. A Kamara kettős feladatkört lát
el. Egyfelől az állatorvosi hivatás gyakorlásával összefüggő
ügyekben védi és képviseli az állatorvosok általános szakmai
érdekeit, másfelől a magán-állatorvosi tevékenységet folytató
állatorvosok tekintetében közfeladatokat lát el és
rendelkezik az ezek végrehajtásához szükséges közhatalmi
jogosítványokkal is (3. § (1) bek.).
Mindezekre tekintettel megállapítható, hogy az indítványozó
téves alkotmányos összefüggésre alapította kérelmét, amikor
az egyesülési szabadság alkotmányellenes korlátozására
hivatkozva kezdeményezte a Mákt. idézett rendelkezéseinek
megsemmisítését.
Ugyanakkor az Alkotmánybíróság a 38/1997. (VII. l.) AB
határozatában megállapította: "Az csupán ténymegállapítás —
és per definitionem igaz is —, hogy a köztestület nem az
egyesülési jog gyakorlása révén jön létre, hanem törvény
rendeli alapítani sőt az is igaz, hogy e rendelkezés
kizárólag a törvényhozóé: senkinek sincs alanyi joga a
köztestület létrehozására. A köztestület és az egyesületek
ebből a tényből folyó elhatárolása, s különösen az egyesülés
alapjogának nem alkalmazása a köztestületre, amit a
nemzetközi gyakorlattal összhangban az Alkotmánybíróság is
követ, nem zárja ki azonban elvileg, hogy a köztestületi
szabályok alkotmányosságának viszonyítási alapjai között az
egyesülési szabadság ne szerepelhessen." (ABH 1997. 252-253.)
2. Az indítványozó nem a magán-állatorvosok kötelező kamarai
tagságának alkotmány-ellenességét kérdőjelezi meg, csupán a
magángyakorlatot folytató hatósági állatorvosok számára
előírt kamarai tagságot vitatja a tagegyenlőség
követelményének megsértése miatt. Ezért az Alkotmánybíróság a
továbbiakban azt a kérdést is vizsgálta, hogy a
köztisztviselői jogállású kamarai tagokra vonatkozó
összeférhetetlenségi szabály, illetőleg a felhatalmazó
rendelkezés alkotmányossági szempontból kifogásolható módon
sérti-e a tagegyenlőség elvét, azaz a kamarai tagok között
fennáll-e az Alkotmány 70/A. §-ába ütköző megkülönböztetés.
2.1. A Magyar Állatorvosi Kamara az állatorvosok
önkormányzattal rendelkező, közfeladatokat és általános
érdekképviseleti feladatokat is ellátó köztestülete. A Kamara
feladatait és jogosítványait a területi közgyűlés, vagy
küldöttgyűlés, az országos küldöttközgyűlés, valamint az
általuk választott ügyintéző szervek gyakorolják. A Kamara
valamennyi testületének és tisztségviselőjének szervezeti
pozícióját a tagok közvetlen vagy közvetett választása
legitimálja. A Mákt. az önkormányzatiság elve alapján
biztosítja a tagok aktív és passzív választójogát. A
tisztségviselők választhatóságát, illetőleg a
tisztségvállalást valóban összeférhetetlenségi szabályok
korlátozzák.
Az indítványozó érvelésében — a 15. § (7) bekezdése
megsemmisítésének kezdeményezése kapcsán — felhívott 15. §
(1) bekezdésének a) pontja a következőképpen rendelkezik:
"15. § (1) Kamarai tisztségre választható minden kamarai tag,
feltéve, ha vele szemben összeférhetetlenségi ok nem áll
fenn. Összeférhetetlen a kamarai tisztség vállalásával, ha a
tag
a) az állami állategészségügyi szolgálat szerveinél
vezetőként közszolgálati jogviszonyban áll,..."
A Mákt. e rendelkezésével kapcsolatosan — az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint — nem állapítható meg az Alkotmány 70/A.
§-át sértő alkotmányellenes diszkrimináció.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint ugyanis az
azonos helyzetben lévők között nem alapjogok tekintetében
tett megkülönböztetés csak akkor tekinthető
alkotmányellenesnek, ha nincs ésszerű indoka, tehát önkényes
(16/1991. (V. 20.) AB határozat, ABH 1991. 62., 61/1992. (XI.
20.) AB határozat, ABH 1992. 280-282.).
Az Alkotmánybíróság több határozatában vizsgálta az
összeférhetetlenség alkotmányossági kérdéseit. Először az
1158/B/1990/7. AB határozatában mutatott rá arra, hogy a
hivatali összeférhetetlenség szabályozása irányulhat "eltérő,
esetleg egymással hierarchikus, illetve felügyeleti,
ellenőrzési viszonyban álló hatalmi pozíciók egybeesése
ellen, az elfogultság és a személyi érdekeltség
visszaélésszerű érvényesülésének megelőzésére", aminek
következménye az lehet, hogy bizonyos munkakörök betöltőit
kizárhatnak valamely funkcióra választhatók köréből (ABH
1991. 549.). Az idézett 15. § (1) bekezdésének a) pontja az
állami és a kamarai vezető tisztségek egybeesésének
kiküszöbölésére irányul. Nem általában a magán-állatorvosi
tevékenységet végző hatósági állatorvosokat zárja ki a kamara
tisztségviselői közül, hanem csak azokat, akik az állami
állategészségügyi szolgálatnál vezető tisztséget töltenek be,
mégpedig abból az ésszerű megfontolásból, hogy a két
szervezet feladat- és hatáskörére tekintettel, a hatalmi
összefonódásokat megakadályozza, kizárja azt, hogy a magán-
állatorvosi tevékenység felett hatósági ellenőrzést gyakorló
államigazgatási szervek vezetésének és a kamarai vezetésnek
az összefonódása következtében csorbát szenvedjen a kamara
autonómiája.
2.2. Az indítványozó — az indítványból kitűnően — a hatósági
állatorvosok Kamarán belüli tagegyenlőségének sérelmét abban
látja, hogy a Mákt. 15. § (l) bekezdésének a) pontja — ugyan
törvényi szinten — korlátozza a tisztségviselésre választható
köztisztviselői jogállásban lévő állatorvosok jogát,
ugyanakkor a (7) bekezdés alapszabály szintjén további
összeférhetetlenségi esetek megállapítására ad
felhatalmazást. Álláspontja szerint e rendelkezés alapján a
Kamara megsértheti a tagegyenlőség elvét, és a csatolt
bírósági ítélettel dokumentálja is, azt a kísérletet,
amelyből kitűnik, hogy a Kamara megalakulásának időszakában
az alapszabályban a vezetővé választhatók köréből valamennyi
főállású köztisztviselőt e felhatalmazó rendelkezésre
hivatkozva akartak kizárni.
A testületi önkormányzás lényeges eleme, hogy az önkormányzat
belső működésének szabályait a törvényi keretek között
önállóan szabályozhatja. A Mákt. 2. §-ából kitűnik, hogy az
alapszabály a belső működési rend törvényben nem szabályozott
kérdéseit rendezheti. Ugyanakkor maga a törvény esetenként
nevesített felhatalmazást is ad az alapszabályban történő
szabályozásra. Ilyen felhatalmazást tartalmaz az indítványozó
altal támadott 15. § (7) bekezdése is, amely lehetővé teszi,
hogy a kamarai tisztségekre a törvényben megállapított
eseteken kívül az alapszabály más összeférhetetlenségi
helyzeteket is szabályozzon. Egyébként más szakmai kamarai
törvények így például a Magyar Orvosi Kamaráról szóló 1994.
évi XXVIII. törvény 17. § (6) bekezdése, valamint a Magyar
Gyógyszerész Kamaráról szóló 1994. évi LI. törvény 13. § (6)
bekezdése is — a Mákt.-vel azonos módon — lehetőséget
biztosít arra, hogy az alapszabályban e köztestületek
összeférhetetlenségi helyzeteket állapíthassanak meg.
Az Alkotmánybíróság már a 39/1997. (VII. 1.) AB határozatában
alkotmányos követelményként állapította meg, hogy "Alapjogot
érintő és a szakmai kamarához tartozó hivatás lényegét
meghatározó kérdésekben a szakmai kamara részére adott
szabályozási vagy döntési jogköröknek legalább a tartalmi
kereteket meghatározó törvényi alappal kell rendelkeznie".
(ABH 1997. 263.) E megállapításra — valamint az Alkotmány
70/A. §-ára — figyelemmel az Alkotmánybíróság rámutat arra,
hogy a jelen ügyben vizsgált felhatalmazás sem tekinthető
korlátlannak. Nem jelent korlátozás nélküli felhatalmazást
arra, hogy a Kamara önkényesen állapítson meg
összeférhetetlenségi eseteket nem értelmezhető oly módon,
hogy a Kamara megsértse a tagegyenlőség követelményét és a
kamarai tagok meghatározott csoportját kizárja a vezető
tisztségekre való választhatóságból.
2.3. Az indítványozó tévesen hivatkozik arra, hogy a hatósági
állatorvosok magángyakorlatát már az állategészségügyről
szóló 1995. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Áeüt.)
kötelezővé teszi számukra. Az Áeüt.-nek nincsen ilyen
rendelkezése. A Mákt. 17. §-a határozza meg, a kamarai tagság
feltételeit. A kötelező kamarai tagságot kizárólag a magán-
állatorvosi tevékenységet folytatók esetében írja elő. Magán-
állatorvosi tevékenységet a Mákt. 28. § (l) bekezdése szerint
az végezhet, aki tagja a Kamarának és rendelkezik a
tevékenység gyakorlására jogosító igazolvánnyal. A magán-
állatorvosi tevékenységre jogosító igazolvány pedig annak
kell kiadni, aki legalább egyéves szakmai gyakorlattal, a
tevékenységhez szükséges felszereléssel, illetve megfelelő
helyiséggel, felelősségbiztosítással, valamint névjegyzékbe
bejegyzett székhellyel rendelkezik (28. § (2) bek.). A magán-
állatorvosi tevékenység tartalmát a Mákt. 3. § (2) bekezdése
az alábbiak szerint tartalmazza:
"3. § (2) E törvény alkalmazásában magán-állatorvosi
tevékenységnek minősül az állattartó, illetőleg más személy
megrendelésére végzett
a) állatvizsgálat és kezelés;
b) az állatbetegségek megelőzésére, gyógyítására szolgáló
intézkedések megtétele;
c) az állat tartásával, gyógyításával és az egyéb állatorvosi
tevékenységgel összefüggő szaktanácsadás;
d) az állatnak védő- és egyéb oltások beadása;
e) az állatból vér-, tej- vagy más minták vétele;
f) az elhullott állat vizsgálata;
g) az állat gyógykezelésére szolgáló szerek rendelése;
h) a vágóhídon kívüli, nem közfogyasztási célú vágásoknál a
vágóállat és a hús vizsgálata, ezzel összefüggésben
állatorvosi szakvélemény adása."
Az Áeüt. 2. §-ának 24. pontja a hatósági állatorvosi
tevékenységet a következőképpen definiálja: "jogszabállyal az
állami feladatkörbe vont állatorvosi tevékenység". Az Áeüt.
és egyéb jogszabályok határozzák meg a hatósági állatorvos
feladat- és hatáskörét. Tény, hogy a hatósági állatorvos
hatósági feladataihoz szorosan kapcsolódóan végez vizsgálatot
szaktanácsadást, mintavételt stb., de ilyen esetekben az
orvosi tevékenység a járványok, fertőző betegségek
megelőzésére és felszámolására irányuló állami feladatok,
hatósági intézkedések és a hatósági ellenőrzések "szerves"
részének tekinthetők. Hasonlóképpen nem minősíthető
magángyakorlatnak az sem, ha az állategészségügyi állomás
irányítási és szervezési feladatai keretében "szükség esetén
az illetékes hatósági állatorvos útján gondoskodik
állategészségügyi szolgáltatás nyújtásáról" (Áeüt. 32. § h)
pont). Ekkor a hatósági állatorvos állami állategészségügyi
szempontból szükségesnek ítélt helyzetben orvosi
tevékenységét utasításra, köztisztviselői minőségében végzi.
Ha a hatósági állatorvos magánpraxist kíván folytatni, akkor
kell belépnie a Kamara tagjainak sorába. Ekkor a magán-
állatorvosi tevékenysége tekintetében érvényesülnek a
Kamarának a magán-állatorvosi tevékenységre vonatkozó
jogosítványai. Az indítványozó által felhozott érvek nem
jelentenek kellő indokot arra, hogy a hatósági állatorvosok
magán-állatorvosi tevékenység végzése esetén ne legyenek
kötelezően tagjai a Kamarának. Ha a hatósági állatorvos
köztisztviselői munkája mellett "vállalkozik" magánpraxis
folytatására, akkor nincs ésszerű indoka annak, hogy a
kamarai tagsággal járó kötelezettségek alól mentesüljön.
Nem indokolt a hatósági állatorvosok magán-állatorvosi
tevékenységét a kamarai kötelező tagság alól mentesíteni azon
érvek alapján sem, hogy a hatósági állatorvos köztisztviselői
minőségében ellenőrzi a magán-állatorvosok tevékenységét
közcélú igénybevételük esetén, illetőleg az egészségügyi
állomás hatósági ellenőrzést végez a területén működő magán-
állatorvosok tevékenysége felett (Áeüt. 33. § a) és h)
pontja).
Az Alkotmánybíróság a 39/1997. (VII. 1.) AB határozatában a
köztisztviselői jogállásban foglalkoztatott orvosok kapcsán
rámutatott arra, hogy a köztisztviselői minőségben gyakorolt
hatósági jogkörök, illetőleg a Kamarára ráruházott hatósági
jogkörök fennállása nem indokolja, hogy a kizárólag orvosi
képesítéshez kötött köztisztviselői jogállású
tisztifőorvosokra a kötelező kamarai tagság ne terjedjen ki
(ABH 1997. 276.). A Magyar Állatorvosi Kamara abban
különbözik a Magyar Orvosi Kamarától, hogy a Mákt. a kötelező
kamarai tagságot nem minden állatorvosi diplomához kötött
tevékenység gyakorlásához írja elő, hanem a kamarai tagság
csak a magán-állatorvosi tevékenység gyakorlásának feltétele.
Azonban a Magyar Állatorvosi Kamara esetében sincs ésszerű
indoka annak, hogy a hatósági állatorvosok amennyiben magán-
állatorvosi gyakorlatot folytatnak — pusztán azért mert
köztisztviselői minőségükben a magán-állatorvosokat is érintő
hatósági jogköröket gyakorolnak — ne legyenek alávetve a
magán-állatorvosi tevékenységre irányadó, a Kamara által
megállapított és érvényesített szakmai és etikai
követelményeknek. Az pedig különösen nem indokolható, hogy
velük szemben magán-állatorvosi minőségükben a Kamara
közhatalmi jogosítványait a hivatali vezetőjük gyakorolja.
3. Megalapozatlan az indítvány abban a részében is, amely
szerint a kamarában "látszólagos a tagegyenlőség" azért is,
mert a Kamara nem az eltérő szakmai érdekeket, hanem
kizárólag a magán-állatorvosok érdekeit képviseli. A Kamarán
belüli szociológiai értelemben vett érdekviszonyok vizsgálata
nem alkotmányossági kérdés. A kamarai tagok
érdekérvényesítési lehetőségét a Mákt. a tagsági jogok
szabályozásán keresztül biztosítja. A törvény a tagsági jogok
gyakorlása szempontjából nem tesz különbséget a tagok között
aszerint, hogy magán-állatorvosi tevékenységük mellett
végeznek e hatósági állatorvosi tevékenységet vagy sem. A
Mákt. 21. §-a lehetőséget ad arra is, hagy a Kamara testületi
határozatait a Kamara tagjai jogszabálysértés esetén bíróság
előtt megtámadják. A bírósági megtámadás kellő garanciát
nyújt a kisebbség számára jogaik, jogos érdekeik
érvényesítésére.
4. Az Alkotmánybíróság az előzőekben kifejtett érvek alapján
nem találta megalapozottnak a Kamara nevének megsemmisítésére
vonatkozó indítványt sem.
Az Alkotmánybíróság a fenti indokok alapján a Mákt. 15. § (7)
bekezdésének, 28. § (1) a) pontjának, valamint a Magyar
Állatorvosi Kamara nevének megsemmisítésére irányuló
indítványt elutasítja.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Németh János
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |