Hungarian
Ügyszám:
.
2235/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 22/1993. (IV. 2.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/182
.
A döntés kelte: Budapest, 03/30/1993
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság  jogszabály alkotmányellenességének  utólagos
    vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a következő

                              határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a helyi  önkormányzatokról szóló  1990.  évi
    LXV.   törvény  46.  §  (4)  bekezdése    alkotmányellenességének
    megállapítása iránti  indítványt  és  megsemmisítésére  vonatkozó
    kérelmet elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság   ezt  a  határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                  Indokolás

                                     I.

      Az indítványozó  a helyi  önkormányzatokról szóló  1990. évi LXV.
      törvény   (  a   továbbiakban  :  Ötv.  )  46.  §  (4)  bekezdése
      alkotmányellenességének megállapítását  és megsemmisítését kérte.
      Az Ötv.-nek  az  indítványozó  által  kifogásolt  rendelkezése  a
      helyi népszavazásra  nem  bocsátható  önkormányzati  ügyek  körét
      állapítja meg.

      Az  indítványozó   álláspontja  szerint   az  Ötv.-nek   a  helyi
      népszavazást   tiltó   szabályai   sértik   az   Alkotmánynak   a
      jogállamiságot   és  a népfelség  elvét megállapító  2. §  (1) és
      (2)  bekezdését  és  ellentétesek  az   Alkotmány    42.  §-ában,
      valamint 44.  § (1) bekezdésében  a   helyi önkormányzás jogát és
      annak  gyakorlását   meghatározó  rendelkezésekkel,   továbbá   a
      közügyek vitelében  való részvétel  alapjogát megfogalmazó  70. §
      (4) bekezdésével is.

                                     II.

      1.  Az   Alkotmány  a  népszavazás  intézményét  nem  szabályozza
      részletesen.   A  19. §  (5) bekezdése  egyrészt   előírja,  hogy
      országos  népszavazást  az  Országgyűlés  rendelhet  el,  második
      mondata  pedig   szabályozási  követelményt  állapít  meg,  amely
      szerint  :   "A  népszavazásról  szóló  törvény  elfogadásához  a
      jelenlevő  országgyűlési   képviselők   kétharmadának   szavazata
      szükséges".

      Az  országos   népszavazásra  vonatkozó  hatályos  szabályokat  a
      népszavazásról és  a népi  kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII.
      törvény (  a továbbiakban : Nsztv. ) állapítja meg, amely az Ötv.
      hatálybalépését  megelőzően   a  helyi   népszavazásra  vonatkozó
      előírásokat   is    tartalmazta.   Az    Alkotmánynak   a   helyi
      önkormányzatokra vonatkozó  szabályozása -  az 1990.  évi  LXIII.
      törvénnyel  végrehajtott  alkotmánymódosítás  eredményeként  -  a
      helyi népszavazás  jogát a  helyi önkormányzás  alapjogának egyik
      összetevőjeként állapítja meg.

      Az Alkotmány  42. §-a  szerint : "A község, a város, a főváros és
      kerületei,  valamint   a  megye   választópolgárainak  közösségét
      megilleti a  helyi önkormányzás  joga.  A  helyi  önkormányzás  a
      választópolgárok  közösségét   érintő  helyi   közügyek   önálló,
      demokratikus intézése, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében
      való   gyakorlása".  Az  Alkotmány  44. §  (1) bekezdése  alapján
      pedig :  "A választópolgárok  a helyi  önkormányzást  az  általuk
      választott    képviselőtestület     útján,    illetőleg     helyi
      népszavazással gyakorolják".  Az idézett alkotmányi rendelkezések
      alapján tehát a helyi önkormányzás jogának alanya a közigazgatási
      települési,   illetve    területi   egység    választópolgárainak
      közössége, amely  az önkormányzás jogát a képviselőtestület útján
      vagy közvetlenül népszavazással gyakorolja.

      Az Alkotmány a helyi népszavazás tárgyköreiről nem rendelkezik. A
      helyi népszavazásra vonatkozó alapvető szabályokat - az Alkotmány
      44/C.  §-ában   foglalt  felhatalmazás   alapján  -  a  jelenlevő
      országgyűlési képviselők  kétharmadának  szavazatával  elfogadott
      Ötv.  tartalmazza.  Az   Ötv.  115. §  (1)  bekezdése  szerint  e
      törvény hatálybalépésével  hatályukat vesztették az Nsztv.-nek  a
      helyi   népszavazásról    és    népi    kezdeményezésről    szóló
      rendelkezései.

      2. Az  Ötv. a  helyi  népszavazással  összefüggő  rendelkezéseket
      egyrészt az  általános szabályok körében, másrészt pedig a "Helyi
      népszavazás, népi  kezdeményezés". c.  IV. fejezetében  állapítja
      meg. Tartalmaz  a helyi  népszavazást érintő  rendelkezéseket  az
      Ötv.-nek   "A község,  a város  és  területük"  c.  V.  fejezete,
      valamint "a  fővárosi és  a fővárosi  kerületi önkormányzatokról"
      szóló 1991. évi XXIV. törvény is.

      Az   Ötv.  2. §  (1) bekezdése  alapján :  "A  helyi önkormányzat
      érvényre  juttatja   a   népfelség   elvét,   helyi   közügyekben
      demokratikus módon,  széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi
      és   megvalósítja  a   helyi  közakaratot".  E  §  (2)  bekezdése
      szerint:   "Önkormányzati    döntést   a    helyi    önkormányzat
      képviselőtestülete -  annak felhatalmazására az általa választott
      bizottság vagy  személy -, illetőleg a helyi népszavazás hozhat".
      Az Ötv.  5. §-a  megállapítja :  "A helyi  önkormányzati jogok  a
      településen választójoggal  rendelkező lakosok  ( továbbiakban  :
      választópolgárok )  közösségét illetik meg. A választópolgárok az
      önkormányzati testületbe választott képviselőik útján, és a helyi
      népszavazáson való  részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz
      való közösségi jogaikat".

      Az Ötv. kifogásolt 46. § (4) bekezdése szerint :

      "Nem rendelhető el helyi népszavazás :
      a/ a költségvetésről való döntésre,
      b/ a helyi adónemeket, illetőleg mértéküket megállapító rendelet
         tárgyában,
      c/ a képviselőtestület hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben".

      Az Ötv.  46. §-a  a helyi  népszavazásra bocsátható tárgyköröknek
      bár általános, de egyértelmű megállapítását fogalmazza meg azzal,
      hogy  meghatározza   a  kötelező,   a  fakultatív  és  a  tiltott
      tárgyköröket.

      Az Ötv.  48. §-a  alapján :  "A népszavazás  eredménye kötelező a
      képviselőtestületre. Eredménytelen  helyi  népszavazás  esetén  a
      népszavazásra bocsátott  kérdésben a  képviselőtestület  dönthet.
      Ugyanabban a  kérdésben helyi  népszavazást egy  éven  belül  nem
      lehet kitűzni,  akkor sem,  ha a  helyi népszavazás eredménytelen
      volt".   Az  Ötv.  a  helyi  népszavazás  garanciális  szabályait
      állapítja meg,  a helyi  sajátosságok érvényesítése  érdekében  a
      további   feltételek,    az   eljárási   rend   szabályozását   a
      képviselőtestület rendeletalkotására bízza ( 50. § ) .

                                    III.

      Az Alkotmánybíróság  álláspontja kialakítása  során  -  a  vázolt
      szabályozás  alapján   -  azt  vizsgálta,  hogy  az  önkormányzás
      alapjogának érvényesítésében milyen a képviselet és a népszavazás
      viszonya, s ezen belül a népszavazás gyakorlása korlátozható-e.

      1. Az Alkotmány 42. §-ában megfogalmazott helyi önkormányzás joga
      a közigazgatási  egység választópolgárai közösségének alkotmányos
      alapjoga. Ez a jog tartalmánál fogva az alapvető jogokhoz hasonló
      védelemben részesül,  s egyúttal az önkormányzati jogok anyajogát
      is jelenti [ 18/1993. (III.19.) AB határozat ] .

      A helyi  önkormányzás alapjoga  tartalmát tekintve  a településen
      választójoggal   rendelkező   választópolgárok   közösségének   a
      népszuverenításból  fakadó  olyan  jogosultsága,  amely  a  helyi
      közhatalmat megtestesítő  önkormányzás gyakorlására jogosítja fel
      az  alkotmányban   megjelölt  települési   és  területi  egységek
      választópolgárait.   Az  Alkotmány 44.  § (1)  bekezdése a  helyi
      önkormányzás    mindkét     összetevőjének,    tehát    mind    a
      képviselőtestület  útján,   mind  pedig  a  helyi  népszavazással
      történő gyakorlására feljogosítja az érintett választópolgárokat.

      Az Alkotmány  44/A. §-a  meghatározza a  helyi  képviselőtestület
      alapjogait.  Az   Alkotmánybíróság  az   önkormányzati  alapjogok
      tartalmának értelmezése  révén megállapította,  hogy az Alkotmány
      44/A.  §-ában   meghatározott   alapjogok   a   képviselőtestület
      kiemelkedő  hatásköri   jogosítványai,   amelyek   elsősorban   a
      Kormánnyal szemben  védik az önkormányzatok önállóságát [ 4/1993.
      (II.12.) AB  határozat  ]  .  Az  Alkotmány  a  képviselőtestület
      alapjogaiként     megfogalmazott     önkormányzati     hatáskörök
      tekintetében a  helyi népszavazást  nem zárja  ki. Mivel  azonban
      ezek az  alkotmányi rendelkezések  a  képviselőtestület  alapvető
      hatáskörét jelölik  meg, azok képviseleti úton történő gyakorlása
      tekintendő  elsődlegesnek.   Ebből  az  is  következik,  hogy  az
      Alkotmány a  törvényhozóra bízza  annak megállapítását,  hogy  az
      önkormányzati  alapjogok   tekintetében   milyen   körben   teszi
      lehetővé, illetőleg  tiltja meg azok helyi népszavazással történő
      gyakorlását.

      Az   Alkotmánybíróság    alkotmányértelmezés   tárgyában   hozott
      2/1993. (I.22.) AB   határozatában  az   országos  népszavazással
      összefüggésben vizsgálta,  hogy az Alkotmány miként szabályozza a
      népszuverenítás  gyakorlásában  a  képviselet  és  a  népszavazás
      viszonyát. Ebben  a határozatában  megállapította, hogy  a Magyar
      Köztársaság alkotmányos rendjében a népszuverenítás gyakorlásának
      elsődleges formája  a képviselet.  Rámutatott  arra  is,  hogy  a
      népszavazás a  parlamentáris rendszerben  a  hatalom  képviseleti
      gyakorlásának kiegészítésére, befolyásolására irányul.

      Az Alkotmány  és az  Ötv. vizsgált szabályozása alapján ugyancsak
      megállapítható, hogy a helyi önkormányzás jogának gyakorlásában -
      az országos népszavazáshoz hasonlóan - elsődleges a képviselet és
      a   helyi    népszavazás   kiegészítő    jellegű.   Az   országos
      népszavazáshoz  viszonyítva   a  helyi   népszavazásnál   azonban
      lényegesen mások  lehetnek  az  arányok  azáltal,  hogy  az  Ötv.
      felhatalmazza az  önkormányzatokat további  kötelező népszavazási
      tárgykörök meghatározására.

      2.  Az   Alkotmány  az   önkormányzás  alapjoga  két  összetevője
      megvalósulási   formáinak    és   egymáshoz   való   viszonyainak
      meghatározási  jogát  -  természetesen  a  kapcsolódó  alkotmányi
      rendelkezések keretei  között -  a törvényalkotóra  bízza. A  két
      összetevő tartalmának  és megvalósulási formáinak szabályozásánál
      nem  hagyhatók   figyelmen  kívül   az  alábbi   körülmények   és
      követelmények.

      a )  Az Ötv.  feljogosítja az  önkormányzatokat, hogy egyrészt az
      általa meghatározott  kötelező helyi népszavazási tárgyakon kívül
      további  kötelező  népszavazási  tárgyakat  állapítsanak  meg,  a
      képviselőtestületet  pedig   arra,  hogy  a  hatáskörébe  tartozó
      ügyekben, ezek  között önkormányzati  rendelet megerősítésére  is
      helyi népszavazást rendeljen el.

      b ) Az önkormányzat képviselőtestülete azonban köteles figyelembe
      venni az  Ötv.-nek  a helyi  népszavazásra vonatkozó  valamennyi
      kötelező  rendelkezését,   ezek  körében  azokat  is,  amelyekben
      megjelöli,  hogy  milyen  tárgykörökben  nem  lehet  népszavazást
      tartani.

      c )  Az önkormányzáshoz  való jog két összetevője közötti ésszerű
      alkotmányos kapcsolódásnak  és azon belül a képviselet elsődleges
      rendeltetésének markáns  megnyilvánulása testesül meg abban, hogy
      az   önkormányzati    képviselőtestület   hatásköre    az    Ötv.
      felhatalmazása  alapján   és  keretei  között  kiterjed  a  helyi
      népszavazásra   bocsátandó,    illetve   bocsátható    tárgykörök
      meghatározására.

      3. Az  Ötv. kifogásolt  szabályai  a  helyi  népszavazás  tiltott
      tárgyköreit  az   önkormányzati  gazdálkodás   alapjául  szolgáló
      költségvetésről való  döntésben, a saját bevételi források között
      kiemelkedő   helyet   elfoglaló   helyi   adónemeket,   illetőleg
      mértéküket   megállapító    rendelet   tárgyában,    valamint   a
      képviselőtestület hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben jelöli
      meg. E  tárgykörök jellegüknél fogva az önkormányzati gazdálkodás
      és  működés   alapvető  pénzügyi   és  személyi   feltételeit  és
      folytonosságát  hivatottak   biztosítani.  Mivel   az  eredményes
      népszavazás a  képviseleti szervre kötelező, újabb kitűzése pedig
      korlátozott,  az   e  tárgyakat   érintő   nemleges   döntés   az
      önkormányzat zavartalan müködőképességét veszélyeztetné.

      Mindezekre tekintettel  a  helyi  népszavazásnak  az  Ötv.  által
      megállapított korlátozása  nem alkotmányellenes, sőt indokolt. Ez
      a korlátozás egyébként az Ötv. és a helyi népszavazásra vonatkozó
      önkormányzati rendelet  alapján  helyi  népszavazásra  bocsátható
      önkormányzati ügyek  széles  köréhez  képest  csekélynek,  egyben
      elengedhetetlennek és arányos mértékünek minősül.

      Az Ötv.  a vizsgált  korlátozó előírásokat  az Alkotmány 44/A. §-
      ában,   valamint   az   Ötv.   10.   §-ában   foglalt   hatásköri
      rendelkezésekre figyelemmel  állapítja meg.  Az  Alkotmánynak  az
      önkormányzati   alapjogokat  meghatározó 44/A. § (1) bekezdésének
      b )  pontja szerint  a helyi  képviselőtestület  az  önkormányzat
      bevételeivel önállóan gazdálkodik, a d ) pontja alapján a törvény
      keretei között  megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét, az
      e )  pontja szerint  pedig  a  törvény  keretei  között  önállóan
      alakítja ki  szervezetét és  működési rendjét. Az Ötv. kifogásolt
      rendelkezésében megállapított  korlátozások ezekkel az alkotmányi
      rendelkezésekkel nem ellentétesek, hanem kifejezetten összhangban
      állanak. Összhangban  vannak a kifogásolt előírások az Ötv. 10. §
      b )  és   d )  pontjában  foglaltakkal   is,  amelyek  szerint  a
      képviselőtestület hatásköréből  nem ruházható  át a törvény által
      hatáskörébe utalt  választás,  kinevezés,  megbízás,  valamint  a
      költségvetés és a helyi adó megállapítása sem.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ötv.
      46. §-ának  a helyi  népszavazásra  nem  bocsátható  ügyek  körét
      meghatározó  (4)  bekezdése  nem   sérti   az   Alkotmánynak   az
      önkormányzás alapjogára  és annak gyakorlására vonatkozó 42. §-át
      és 44. § (1) bekezdését.

      4. Az  Ötv. vizsgált előírásai nem ellentétesek az Alkotmány 2. §
      (1) és (2) bekezdésével és a 70. § (4) bekezdésével sem.

      Az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdése  kimondja  :  "  A    Magyar
      Köztársaság   független,  demokratikus   jogállam.   "  E  §  (2)
      bekezdése megállapítja  : "A Magyar Köztársaságban minden hatalom
      a népé,  amely a  népszuverenitást választott  képviselői  útján,
      valamint   közvetlenül  gyakorolja. "  A  70.  §  (4)   bekezdése
      szerint :  "Minden magyar  állampolgárnak joga  van  ahhoz,  hogy
      részt vegyen a közügyek vitelében, továbbá hogy rátermettségének,
      képzettségének  és   szakmai  tudásának  megfelelően  közhivatalt
      viseljen. "

      Az Alkotmány  2. §  (1) bekezdésében  megállapított  jogállamiság
      elvét   az    Alkotmány   tételes   előírásai   részletezik.   Az
      Alkotmánybíróság   pedig    több   határozatában   értelmezte   a
      demokratikus  jogállam   összetevőiként   szereplő   elveket   és
      követelményeket [ Pl. a 9/1992. (I.30.) AB és a 11/1992. (III.5.)
      AB    határozat   ]  .  Az    Alkotmány  2.  §  (2)  bekezdésében
      meghatározott    népszuverenítás     elsődlegesen    az    ország
      választópolgárainak  abban   a   jogában   fejeződik   ki,   hogy
      választással   létrehozzák    a   legfelsőbb    államhatalmi   és
      népképviseleti  szervet  és  többségi  szavazással  döntsenek  az
      országos népszavazásra  bocsátott kérdésekről. Az önkormányzáshoz
      való jog  összefüggésben áll  a népszuverenítás elvével, de attól
      eltérő   kategória.    A   népszuverenítás   alanya   az   ország
      választópolgárainak összessége,  a  helyi  önkormányzás  alapjoga
      pedig  az   egymástól  közjogilag   elkülönített  települések  és
      területi egységek  választópolgárainak közösségét  illeti meg. Az
      Ötv. kifogásolt  szabályai tehát nem állnak közvetlen alkotmányos
      összefüggésben az  Alkotmány 2.  §-ában  megállapított  általános
      rendelkezésekkel és azokba nem ütköznek. Az   Alkotmány 70. § (4)
      bekezdése a  közügyek vitelében  való részvétel  és a  közhivatal
      viselés általános alapjogát fogalmazza meg. Az önkormányzás helyi
      népszavazás  útján   történő   gyakorlásának   joga   azonban   a
      tárgyitartalmi hasonlóság ellenére nem ennek az alapjognak, hanem
      az önkormányzás  alapjogának nevesített összetevője. A közhivatal
      viselésére megállapított  alapjogtól pedig a helyi népszavazással
      gyakorolt önkormányzási  jog feltételeit  és  gyakorlási  rendjét
      tekintve is eltérő jogosultság.

      A  fentiekre   tekintettel  az   Alkotmánybíróság  az  indítványt
      elutasította.
                                Dr. Herczegh Géza
                      az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

                                 Dr. Ádám Antal
                              előadó alkotmánybíró

                                Dr. Kilényi Géza
                                  alkotmánybíró

                   Dr. Lábady Tamás          Dr. Schmidt Péter
                     alkotmánybíró             alkotmánybíró

                   Dr. Szabó András          Dr. Tersztyánszky Ödön
                     alkotmánybíró               alkotmánybíró

                   Dr. Vörös Imre           Dr. Zlinszky János
                     alkotmánybíró             alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        22/1993. (IV. 2.)
        Date of the decision:
        .
        03/30/1993
        .
        .