A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálata iránti indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény 46. § (4) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítása iránti indítványt és megsemmisítésére vonatkozó
kérelmet elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvény ( a továbbiakban : Ötv. ) 46. § (4) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte.
Az Ötv.-nek az indítványozó által kifogásolt rendelkezése a
helyi népszavazásra nem bocsátható önkormányzati ügyek körét
állapítja meg.
Az indítványozó álláspontja szerint az Ötv.-nek a helyi
népszavazást tiltó szabályai sértik az Alkotmánynak a
jogállamiságot és a népfelség elvét megállapító 2. § (1) és
(2) bekezdését és ellentétesek az Alkotmány 42. §-ában,
valamint 44. § (1) bekezdésében a helyi önkormányzás jogát és
annak gyakorlását meghatározó rendelkezésekkel, továbbá a
közügyek vitelében való részvétel alapjogát megfogalmazó 70. §
(4) bekezdésével is.
II.
1. Az Alkotmány a népszavazás intézményét nem szabályozza
részletesen. A 19. § (5) bekezdése egyrészt előírja, hogy
országos népszavazást az Országgyűlés rendelhet el, második
mondata pedig szabályozási követelményt állapít meg, amely
szerint : "A népszavazásról szóló törvény elfogadásához a
jelenlevő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges".
Az országos népszavazásra vonatkozó hatályos szabályokat a
népszavazásról és a népi kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII.
törvény ( a továbbiakban : Nsztv. ) állapítja meg, amely az Ötv.
hatálybalépését megelőzően a helyi népszavazásra vonatkozó
előírásokat is tartalmazta. Az Alkotmánynak a helyi
önkormányzatokra vonatkozó szabályozása - az 1990. évi LXIII.
törvénnyel végrehajtott alkotmánymódosítás eredményeként - a
helyi népszavazás jogát a helyi önkormányzás alapjogának egyik
összetevőjeként állapítja meg.
Az Alkotmány 42. §-a szerint : "A község, a város, a főváros és
kerületei, valamint a megye választópolgárainak közösségét
megilleti a helyi önkormányzás joga. A helyi önkormányzás a
választópolgárok közösségét érintő helyi közügyek önálló,
demokratikus intézése, a helyi közhatalomnak a lakosság érdekében
való gyakorlása". Az Alkotmány 44. § (1) bekezdése alapján
pedig : "A választópolgárok a helyi önkormányzást az általuk
választott képviselőtestület útján, illetőleg helyi
népszavazással gyakorolják". Az idézett alkotmányi rendelkezések
alapján tehát a helyi önkormányzás jogának alanya a közigazgatási
települési, illetve területi egység választópolgárainak
közössége, amely az önkormányzás jogát a képviselőtestület útján
vagy közvetlenül népszavazással gyakorolja.
Az Alkotmány a helyi népszavazás tárgyköreiről nem rendelkezik. A
helyi népszavazásra vonatkozó alapvető szabályokat - az Alkotmány
44/C. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - a jelenlevő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával elfogadott
Ötv. tartalmazza. Az Ötv. 115. § (1) bekezdése szerint e
törvény hatálybalépésével hatályukat vesztették az Nsztv.-nek a
helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló
rendelkezései.
2. Az Ötv. a helyi népszavazással összefüggő rendelkezéseket
egyrészt az általános szabályok körében, másrészt pedig a "Helyi
népszavazás, népi kezdeményezés". c. IV. fejezetében állapítja
meg. Tartalmaz a helyi népszavazást érintő rendelkezéseket az
Ötv.-nek "A község, a város és területük" c. V. fejezete,
valamint "a fővárosi és a fővárosi kerületi önkormányzatokról"
szóló 1991. évi XXIV. törvény is.
Az Ötv. 2. § (1) bekezdése alapján : "A helyi önkormányzat
érvényre juttatja a népfelség elvét, helyi közügyekben
demokratikus módon, széles körű nyilvánosságot teremtve kifejezi
és megvalósítja a helyi közakaratot". E § (2) bekezdése
szerint: "Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat
képviselőtestülete - annak felhatalmazására az általa választott
bizottság vagy személy -, illetőleg a helyi népszavazás hozhat".
Az Ötv. 5. §-a megállapítja : "A helyi önkormányzati jogok a
településen választójoggal rendelkező lakosok ( továbbiakban :
választópolgárok ) közösségét illetik meg. A választópolgárok az
önkormányzati testületbe választott képviselőik útján, és a helyi
népszavazáson való részvételükkel gyakorolják az önkormányzáshoz
való közösségi jogaikat".
Az Ötv. kifogásolt 46. § (4) bekezdése szerint :
"Nem rendelhető el helyi népszavazás :
a/ a költségvetésről való döntésre,
b/ a helyi adónemeket, illetőleg mértéküket megállapító rendelet
tárgyában,
c/ a képviselőtestület hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben".
Az Ötv. 46. §-a a helyi népszavazásra bocsátható tárgyköröknek
bár általános, de egyértelmű megállapítását fogalmazza meg azzal,
hogy meghatározza a kötelező, a fakultatív és a tiltott
tárgyköröket.
Az Ötv. 48. §-a alapján : "A népszavazás eredménye kötelező a
képviselőtestületre. Eredménytelen helyi népszavazás esetén a
népszavazásra bocsátott kérdésben a képviselőtestület dönthet.
Ugyanabban a kérdésben helyi népszavazást egy éven belül nem
lehet kitűzni, akkor sem, ha a helyi népszavazás eredménytelen
volt". Az Ötv. a helyi népszavazás garanciális szabályait
állapítja meg, a helyi sajátosságok érvényesítése érdekében a
további feltételek, az eljárási rend szabályozását a
képviselőtestület rendeletalkotására bízza ( 50. § ) .
III.
Az Alkotmánybíróság álláspontja kialakítása során - a vázolt
szabályozás alapján - azt vizsgálta, hogy az önkormányzás
alapjogának érvényesítésében milyen a képviselet és a népszavazás
viszonya, s ezen belül a népszavazás gyakorlása korlátozható-e.
1. Az Alkotmány 42. §-ában megfogalmazott helyi önkormányzás joga
a közigazgatási egység választópolgárai közösségének alkotmányos
alapjoga. Ez a jog tartalmánál fogva az alapvető jogokhoz hasonló
védelemben részesül, s egyúttal az önkormányzati jogok anyajogát
is jelenti [ 18/1993. (III.19.) AB határozat ] .
A helyi önkormányzás alapjoga tartalmát tekintve a településen
választójoggal rendelkező választópolgárok közösségének a
népszuverenításból fakadó olyan jogosultsága, amely a helyi
közhatalmat megtestesítő önkormányzás gyakorlására jogosítja fel
az alkotmányban megjelölt települési és területi egységek
választópolgárait. Az Alkotmány 44. § (1) bekezdése a helyi
önkormányzás mindkét összetevőjének, tehát mind a
képviselőtestület útján, mind pedig a helyi népszavazással
történő gyakorlására feljogosítja az érintett választópolgárokat.
Az Alkotmány 44/A. §-a meghatározza a helyi képviselőtestület
alapjogait. Az Alkotmánybíróság az önkormányzati alapjogok
tartalmának értelmezése révén megállapította, hogy az Alkotmány
44/A. §-ában meghatározott alapjogok a képviselőtestület
kiemelkedő hatásköri jogosítványai, amelyek elsősorban a
Kormánnyal szemben védik az önkormányzatok önállóságát [ 4/1993.
(II.12.) AB határozat ] . Az Alkotmány a képviselőtestület
alapjogaiként megfogalmazott önkormányzati hatáskörök
tekintetében a helyi népszavazást nem zárja ki. Mivel azonban
ezek az alkotmányi rendelkezések a képviselőtestület alapvető
hatáskörét jelölik meg, azok képviseleti úton történő gyakorlása
tekintendő elsődlegesnek. Ebből az is következik, hogy az
Alkotmány a törvényhozóra bízza annak megállapítását, hogy az
önkormányzati alapjogok tekintetében milyen körben teszi
lehetővé, illetőleg tiltja meg azok helyi népszavazással történő
gyakorlását.
Az Alkotmánybíróság alkotmányértelmezés tárgyában hozott
2/1993. (I.22.) AB határozatában az országos népszavazással
összefüggésben vizsgálta, hogy az Alkotmány miként szabályozza a
népszuverenítás gyakorlásában a képviselet és a népszavazás
viszonyát. Ebben a határozatában megállapította, hogy a Magyar
Köztársaság alkotmányos rendjében a népszuverenítás gyakorlásának
elsődleges formája a képviselet. Rámutatott arra is, hogy a
népszavazás a parlamentáris rendszerben a hatalom képviseleti
gyakorlásának kiegészítésére, befolyásolására irányul.
Az Alkotmány és az Ötv. vizsgált szabályozása alapján ugyancsak
megállapítható, hogy a helyi önkormányzás jogának gyakorlásában -
az országos népszavazáshoz hasonlóan - elsődleges a képviselet és
a helyi népszavazás kiegészítő jellegű. Az országos
népszavazáshoz viszonyítva a helyi népszavazásnál azonban
lényegesen mások lehetnek az arányok azáltal, hogy az Ötv.
felhatalmazza az önkormányzatokat további kötelező népszavazási
tárgykörök meghatározására.
2. Az Alkotmány az önkormányzás alapjoga két összetevője
megvalósulási formáinak és egymáshoz való viszonyainak
meghatározási jogát - természetesen a kapcsolódó alkotmányi
rendelkezések keretei között - a törvényalkotóra bízza. A két
összetevő tartalmának és megvalósulási formáinak szabályozásánál
nem hagyhatók figyelmen kívül az alábbi körülmények és
követelmények.
a ) Az Ötv. feljogosítja az önkormányzatokat, hogy egyrészt az
általa meghatározott kötelező helyi népszavazási tárgyakon kívül
további kötelező népszavazási tárgyakat állapítsanak meg, a
képviselőtestületet pedig arra, hogy a hatáskörébe tartozó
ügyekben, ezek között önkormányzati rendelet megerősítésére is
helyi népszavazást rendeljen el.
b ) Az önkormányzat képviselőtestülete azonban köteles figyelembe
venni az Ötv.-nek a helyi népszavazásra vonatkozó valamennyi
kötelező rendelkezését, ezek körében azokat is, amelyekben
megjelöli, hogy milyen tárgykörökben nem lehet népszavazást
tartani.
c ) Az önkormányzáshoz való jog két összetevője közötti ésszerű
alkotmányos kapcsolódásnak és azon belül a képviselet elsődleges
rendeltetésének markáns megnyilvánulása testesül meg abban, hogy
az önkormányzati képviselőtestület hatásköre az Ötv.
felhatalmazása alapján és keretei között kiterjed a helyi
népszavazásra bocsátandó, illetve bocsátható tárgykörök
meghatározására.
3. Az Ötv. kifogásolt szabályai a helyi népszavazás tiltott
tárgyköreit az önkormányzati gazdálkodás alapjául szolgáló
költségvetésről való döntésben, a saját bevételi források között
kiemelkedő helyet elfoglaló helyi adónemeket, illetőleg
mértéküket megállapító rendelet tárgyában, valamint a
képviselőtestület hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben jelöli
meg. E tárgykörök jellegüknél fogva az önkormányzati gazdálkodás
és működés alapvető pénzügyi és személyi feltételeit és
folytonosságát hivatottak biztosítani. Mivel az eredményes
népszavazás a képviseleti szervre kötelező, újabb kitűzése pedig
korlátozott, az e tárgyakat érintő nemleges döntés az
önkormányzat zavartalan müködőképességét veszélyeztetné.
Mindezekre tekintettel a helyi népszavazásnak az Ötv. által
megállapított korlátozása nem alkotmányellenes, sőt indokolt. Ez
a korlátozás egyébként az Ötv. és a helyi népszavazásra vonatkozó
önkormányzati rendelet alapján helyi népszavazásra bocsátható
önkormányzati ügyek széles köréhez képest csekélynek, egyben
elengedhetetlennek és arányos mértékünek minősül.
Az Ötv. a vizsgált korlátozó előírásokat az Alkotmány 44/A. §-
ában, valamint az Ötv. 10. §-ában foglalt hatásköri
rendelkezésekre figyelemmel állapítja meg. Az Alkotmánynak az
önkormányzati alapjogokat meghatározó 44/A. § (1) bekezdésének
b ) pontja szerint a helyi képviselőtestület az önkormányzat
bevételeivel önállóan gazdálkodik, a d ) pontja alapján a törvény
keretei között megállapítja a helyi adók fajtáit és mértékét, az
e ) pontja szerint pedig a törvény keretei között önállóan
alakítja ki szervezetét és működési rendjét. Az Ötv. kifogásolt
rendelkezésében megállapított korlátozások ezekkel az alkotmányi
rendelkezésekkel nem ellentétesek, hanem kifejezetten összhangban
állanak. Összhangban vannak a kifogásolt előírások az Ötv. 10. §
b ) és d ) pontjában foglaltakkal is, amelyek szerint a
képviselőtestület hatásköréből nem ruházható át a törvény által
hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, valamint a
költségvetés és a helyi adó megállapítása sem.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Ötv.
46. §-ának a helyi népszavazásra nem bocsátható ügyek körét
meghatározó (4) bekezdése nem sérti az Alkotmánynak az
önkormányzás alapjogára és annak gyakorlására vonatkozó 42. §-át
és 44. § (1) bekezdését.
4. Az Ötv. vizsgált előírásai nem ellentétesek az Alkotmány 2. §
(1) és (2) bekezdésével és a 70. § (4) bekezdésével sem.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése kimondja : " A Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam. " E § (2)
bekezdése megállapítja : "A Magyar Köztársaságban minden hatalom
a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján,
valamint közvetlenül gyakorolja. " A 70. § (4) bekezdése
szerint : "Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy
részt vegyen a közügyek vitelében, továbbá hogy rátermettségének,
képzettségének és szakmai tudásának megfelelően közhivatalt
viseljen. "
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében megállapított jogállamiság
elvét az Alkotmány tételes előírásai részletezik. Az
Alkotmánybíróság pedig több határozatában értelmezte a
demokratikus jogállam összetevőiként szereplő elveket és
követelményeket [ Pl. a 9/1992. (I.30.) AB és a 11/1992. (III.5.)
AB határozat ] . Az Alkotmány 2. § (2) bekezdésében
meghatározott népszuverenítás elsődlegesen az ország
választópolgárainak abban a jogában fejeződik ki, hogy
választással létrehozzák a legfelsőbb államhatalmi és
népképviseleti szervet és többségi szavazással döntsenek az
országos népszavazásra bocsátott kérdésekről. Az önkormányzáshoz
való jog összefüggésben áll a népszuverenítás elvével, de attól
eltérő kategória. A népszuverenítás alanya az ország
választópolgárainak összessége, a helyi önkormányzás alapjoga
pedig az egymástól közjogilag elkülönített települések és
területi egységek választópolgárainak közösségét illeti meg. Az
Ötv. kifogásolt szabályai tehát nem állnak közvetlen alkotmányos
összefüggésben az Alkotmány 2. §-ában megállapított általános
rendelkezésekkel és azokba nem ütköznek. Az Alkotmány 70. § (4)
bekezdése a közügyek vitelében való részvétel és a közhivatal
viselés általános alapjogát fogalmazza meg. Az önkormányzás helyi
népszavazás útján történő gyakorlásának joga azonban a
tárgyitartalmi hasonlóság ellenére nem ennek az alapjognak, hanem
az önkormányzás alapjogának nevesített összetevője. A közhivatal
viselésére megállapított alapjogtól pedig a helyi népszavazással
gyakorolt önkormányzási jog feltételeit és gyakorlási rendjét
tekintve is eltérő jogosultság.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az indítványt
elutasította.
Dr. Herczegh Géza
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |