A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének és az azon szereplő kérdésnek a
hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen benyújtott
kifogások alapján – Dr. Bihari Mihály, Dr. Czúcz Ottó, Dr.
Kiss László és Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybírók különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 5/2001.
(VIII. 21.) OVB határozatát megsemmisíti és az Országos
Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Magyar Szocialista Párt aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz (a
továbbiakban: OVB) azzal, hogy országos népszavazást
kezdeményezzen a következő kérdésben:
“Akarja-e Ön, hogy a Munka Törvénykönyve a munkavállalóknak
ismét heti két teljes pihenőnapot biztosítson úgy, hogy ezek
egyike vasárnap legyen és a vasárnap vagy más pihenőnapon
végzett munkáért kiemelt díjazás járjon?”
Az OVB eljárása során megállapította, hogy a népszavazás
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozik, a kérdésben az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésére figyelemmel az országos
népszavazás nem kizárt, a kérdés megfogalmazása megfelel az
országos népszavazásról szóló 1998. évi III. törvény (a
továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1) bekezdésében foglaltaknak,
továbbá az aláírásgyűjtő ív a választási eljárásról szóló
1997. évi C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 118. § (3)–(5)
bekezdéseiben foglalt alaki követelményeknek. Erre
tekintettel az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát és az
azon szereplő kérdést az 5/2001. (VIII. 21.) számú
határozatával hitelesítette.
E határozat ellen a törvényes határidőn belül több kifogás
érkezett. Az Alkotmánybíróság a kifogásokat egyesítette és
egy eljárásban bírálta el.
II.
Az OVB 5/2001. (VIII. 21.) határozata ellen benyújtott
kifogások a népszavazásra bocsátandó, aláírásgyűjtő íven
szereplő kérdést az alábbi szempontból kifogásolták.
Az OVB 5/2001. (VIII. 21.) határozatával hitelesített, a
Munka Törvénykönyvére vonatkozó kérdés az indítványozók
szerint nem bocsátható népszavazásra, mert az félrevezető,
következésképpen nem felel meg az Nsztv. 13. § (1)
bekezdésben foglalt egyértelműség követelményének.
Az egyik indítványozó szerint nem egyértelmű a kérdés abban
az értelemben, hogy a Munka Törvénykönyve “teljes”
pihenőnapot nem ismer, csupán pihenőnapot. A másik indítvány
arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2001. évi XVI. törvénnyel
módosított, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII.
törvénynek az általános munkarendre vonatkozó szabályai a
módosítást megelőzően és a módosítás hatályba lépését
követően is eleget tesznek a kérdésben megfogalmazott
kívánalmaknak. Többen kifogásolták, hogy a kérdés három
alkérdésből áll, így nehéz helyzetbe kerülnek azok, akik az
alkérdések egy részére igennel, másik részükre viszont nemmel
szavaznának. A kérdés ugyanis egyszerre érinti a pihenőidő
szabályozását és a munka díjazását, továbbá nem tesz
különbséget az általános munkarend keretében végzett
munkavégzés és a speciális munkarend között. Komoly
aggályokat vet fel a kérdés abban a tekintetben is, érvel az
egyik indítványozó, hogy a vasárnapi pihenőnap bevezetése
lehetetlen helyzetet teremtene a betegellátásban,
csorbulhatna “az egészséghez és a betegellátáshoz való jog”.
A fenti érvek alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérték
az Alkotmánybíróságtól, hogy semmisítse meg az OVB 5/2001.
(VIII. 21.) számú határozatát, és kötelezze a testületet új
eljárás lefolytatására.
III.
Az Alkotmánybíróság az 5/2001. (VIII. 21.) OVB határozat
ellen benyújtott kifogásokat az Alkotmány, az Nsztv. és a Ve.
alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:
Alkotmány “2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a
népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján,
valamint közvetlenül gyakorolja.”
Nsztv. “10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
“13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
Ve. “130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet – az Alkotmánybírósághoz
címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
[...]
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot,
illetőleg az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
IV.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak
megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg.
Az Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
kifogások elbírálása során kialakította következetes
gyakorlatát. Az Alkotmánybíróságnak a kifogások alapján
lefolytatott eljárása jogorvoslati eljárás. Az
Alkotmánybíróság a jogorvoslati eljárásban azt vizsgálja,
hogy a beérkezett kifogások megfelelnek-e a Ve.-ben foglalt
feltételeknek és az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési
eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el. Eljárása során az Alkotmánybíróság e
feladatát alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999. 251, 256.; 28/1999. (X. 6.) AB határozat, ABH 1999.
290, 291-292.; 25/2000. (VII. 6.) AB határozat, ABH 2000.
159, 160.; 32/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABK 2001. június-
július, 343, 345.]
2. Az Alkotmánybíróság mindeddig érdemben nem foglalkozott
azzal, hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés mikor
tekinthető egyértelműnek az Nsztv. 13. § (1) bekezdése
alapján. A 28/1999. (X. 6.) AB határozattal elbírált,
népszavazásra bocsátandó kérdés (Akarja-e Ön, hogy
Magyarország államformája királyság legyen?) a kifogást tevő
szerint megfogalmazásában pontatlan, nem egyértelmű volt. Az
Alkotmánybíróság azonban megállapította, hogy e kérdésben a
választópolgárok által kezdeményezett népszavazásnak nincs
helye, az ugyanis az Alkotmány 1. §-ának a megváltoztatására
irányult, és a választópolgárok által kezdeményezett
népszavazással az Alkotmány nem módosítható. Minthogy ez
okból az OVB sérelmezett határozatát az Alkotmánybíróság
megsemmisítette, az Alkotmánybíróság nem tartotta
szükségesnek az indítványok további tartalmi vizsgálatát,
vagyis annak elbírálását, hogy a kérdés egyértelműen
megfogalmazott volt-e. (ABH 1999. 290.)
A 25/2000. (VII. 6.) AB határozat tárgya a Magyarország
területén nukleáris fegyverek telepítésének lehetőségére
irányuló, népszavazásra bocsátandó kérdés volt. Az OVB a
6/2000. (II. 29.) számú határozatában az aláírásgyűjtő ív és
a konkrét kérdés hitelesítését megtagadta, mert álláspontja
szerint az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdésre – annak
szerkesztésmódja miatt – nem lehetett egyértelműen
válaszolni, és ezért az nem felelt meg az Nsztv. 13. § (1)
bekezdésében a kérdéssel szemben támasztott formai
követelményeknek. Emellett azonban az OVB arra hivatkozott,
hogy a népszavazásra bocsátandó kérdéssel kapcsolatban a
Magyar Köztársaságot nemzetközi kötelezettség terheli, a
kérdés hitelesítését tehát az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésének b) pontjára tekintettel is megtagadta. Az
Alkotmánybíróság – jogorvoslati eljárása során – az OVB ez
utóbbi érvét vizsgálva helybenhagyta az OVB-nek a kérdés
hitelesítését megtagadó határozatát. (ABH 2000. 159.)
3. Az Alkotmánybíróságnak e határozatában arra kell választ
adnia, hogy a népszavazási kezdeményezés alapjául szolgáló
kérdés egyértelmű-e. A népszavazáshoz való jog alanyi jogi
jellegéből következően és e politikai jog teljesebb
érvényesülése érdekében azonban a népszavazásra szánt kérdés
egyértelműségének megítélésekor, jogorvoslati eljárása során
az Alkotmánybíróságnak megszorítóan kell értelmeznie saját
hatáskörét.
3.1. Az Alkotmánybíróság az egyértelműség vizsgálatakor is
irányadónak tekinti a 32/2001. (VII. 11.) AB határozatában
foglaltakat. E határozatában az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az Alkotmány 2. § (2) bekezdésén alapuló
politikai jog megfelelő érvényesülése megköveteli, hogy az
ajánlási jogukkal élni kívánó választópolgárok egyértelműen
és világosan nyilváníthassanak véleményt a népszavazási
kezdeményezés tárgyát alkotó kérdésről. Az Alkotmánybíróság
megítélése szerint ez csak akkor lehetséges, ha a
népszavazásra szánt egyes kérdések olyan aláírásgyűjtő íveken
szerepelnek, amelyek garantálják, hogy a választópolgár
kétséget kizáróan megjelölhesse az általa népszavazásra
ajánlott egyes kérdéseket. Az aláírásgyűjtő íven alkalmazott
minden olyan megoldás, amely nem teszi lehetővé a
választópolgárok számára, hogy egyértelműen kifejezzék a
népszavazás kezdeményezésére irányuló akaratukat, a
népszavazáshoz való jog sérelmével jár. (ABK 2001. június-
július, 343, 346.) A népszavazáshoz való jog érvényesülésének
garanciája az egyértelműség.
3.2. Az Nsztv. 13. § (1) bekezdése alapján a népszavazásra
feltett konkrét kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy arra
egyértelműen lehessen válaszolni. A törvény indokolása nem ad
útbaigazítást arra nézve, hogy mit is jelent pontosan az
egyértelműség követelménye. Az Nsztv. hatályba lépését
megelőzően hatályos, a népszavazásról és a népi
kezdeményezésről szóló 1989. évi XVII. törvény 25. § (1)
bekezdése alapján a népszavazásra feltett kérdést úgy kellett
megfogalmazni, hogy annak alapján valamennyi választópolgár
egyértelműen tudjon válaszolni. Az e szakaszhoz fűzött
miniszteri indokolás szerint a sikeres népszavazás egyik
alapvető feltétele a kérdések pontos és egyértelmű
megfogalmazása és ennek alapján megválaszolása. A törvény
azért nem utalt az “igen-nem” válaszlehetőségek
kizárólagosságára – szól az indokolás –, mert “a népszavazás
során – adott esetben – nemcsak ez az egyszerű válasz-
alternatíva várhat eldöntésre, hanem két pozitív kérdés,
döntési lehetőség egyikének kiválasztása.” A jogalkotó tehát
az 1989. évi XVII. törvény megalkotásakor azt tartotta szem
előtt, hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés eldöntendő
kérdés legyen, arra igennel vagy nemmel egyértelműen lehessen
válaszolni. Ennél szigorúbb, a kérdés megfogalmazására
vonatkozó feltételt nem állapított meg. Az Nsztv. a
népszavazásról és a népi kezdeményezésről szóló 1989-es
törvény egyes fordulatait átvéve követeli meg, hogy a
kérdésre egyértelműen lehessen válaszolni. Minthogy a törvény
indokolása nem szól arról, hogy pontosan mit is jelent ez a
kitétel, vélelmezhető, hogy a korábbi gyakorlatot fenntartva
arra utal, hogy a választópolgár a kérdésre igennel vagy
nemmel tudjon felelni.
3.3. Ezt is figyelembe véve az Alkotmánybíróság az
egyértelműség vizsgálatakor arra a kérdésre keresi a választ,
hogy a népszavazásra szánt kérdés kétséget kizáróan
megválaszolható-e, eldöntendő kérdés esetében arra igennel
vagy nemmel egyértelműen lehet-e felelni. Ahhoz azonban, hogy
a választópolgár a népszavazásra feltett kérdésre
egyértelműen tudjon válaszolni, az szükséges, hogy a kérdés
világos és kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen.
3.4. Az Nsztv. 13. § (1) bekezdése azonban olyan követelményt
nem támaszt a népszavazás kezdeményezőivel szemben, hogy a
kérdés megfogalmazásakor az egyes jogágak kifejezéskészletét,
a jogszabályokban meglévő fogalmakat, illetve az egyes
tudományágak, szakterületek terminus technicusait vegyék
alapul. Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a
népszavazásra szánt kérdés célszerűségi vizsgálata sem.
3.5. A kérdés egyértelműségének megállapításakor az
Alkotmánybíróságnak azt is vizsgálnia kell: a népszavazás
eredménye alapján az Országgyűlés el tudja-e dönteni, hogy az
akkor hatályban lévő jogszabályok szerint terheli-e
jogalkotási kötelezettség. Az Alkotmány 19. § (3) bekezdés b)
pontjában foglaltak alapján az Országgyűlés törvényeket
alkot. Ennek korlátja az Alkotmány 28/C. § (3) bekezdése,
amely szerint az Országgyűlés köteles az eredményes
népszavazásból következő döntéseket meghozni. Az
Alkotmánybíróságnak jogorvoslati eljárása során nem feladata
annak tisztázása, hogy a magyar jog hatályos szabályrendszere
milyen jogi rendelkezéseket tartalmaz a népszavazásra
bocsátandó kérdéssel kapcsolatosan. Az egyértelműség
követelményéből csupán az következik, hogy a népszavazás
eredménye alapján az Országgyűlés el tudja dönteni: terheli-e
jogalkotási kötelezettség, és ha igen, milyen.
4.1. Jelen ügyben a Munka Törvénykönyvére vonatkozó kérdést
több oldalról támadták a kifogást előterjesztők. Az egyik
indítványozó kifogásolta, hogy a kérdés nem egyértelmű, mert
a “teljes pihenőnap” megfogalmazást tartalmazza, holott a
Munka Törvénykönyve nem használ ilyen kifejezést. Ahogyan
arra az Alkotmánybíróság a fentiekben rámutatott, az Nsztv.
13. § (1) bekezdéséből nem következik, hogy a népszavazás
kezdeményezőinek a kérdés megfogalmazásakor a jogszabályokban
meglévő fogalmakat kellene alapul venniük.
4.2. Az Alkotmánybíróság a következőkben a kifogást
előterjesztők azon érvét vizsgálta, amely szerint a
népszavazásra bocsátandó kérdés több alkérdést tartalmaz, és
az alkérdések három különböző témakört foglalnak magukba: a
heti két teljes pihenőnap, a vasárnapi pihenőnap és a
pihenőnapon végzett munkáért járó kiemelt díjazás kérdését.
Több kifogás sérelmezi, hogy a kérdés nem tesz különbséget az
általános és a speciális munkarend keretében végzett munka
között. Ehhez kapcsolódik az egyik indítványozó azon érve,
hogy a vasárnapi pihenőnap bevezetése lehetetlen helyzetet
teremtene a betegellátásban, csorbulhatna az egészséghez és a
betegellátáshoz való jog.
A népszavazásra bocsátandó, pihenőidőre vonatkozó kérdés első
része, amely úgy szól: akarja-e Ön, hogy a Munka
Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét két teljes pihenőnapot
biztosítson úgy, hogy azok egyike vasárnap legyen,
egyértelműen megválaszolható. A kérdés második és harmadik
tagmondata nyelvtanilag módhatározói alárendelő szerkezetű. A
kérdésnek erre a részére az válaszol igennel, aki azt
szeretné, hogy a Munka Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét
heti két teljes pihenőnapot oly módon biztosítson, hogy ezek
egyike vasárnap legyen. Külön alkérdésnek minősül azonban a
népszavazásra bocsátandó kérdés egészének a pihenőnapon
végzett munka díjazására vonatkozó negyedik tagmondata. A
vizsgált kérdés egésze ily módon két alkérdést tartalmaz,
amely alkérdésekre külön-külön adható válasz.
Az Alkotmánybíróság a 32/2001. (VII. 11.) AB határozatában
hangsúlyozta, hogy a közvetlen politikai részvétel jogának
teljesebb érvényesülése érdekében az aláírásgyűjtő ívnek
biztosítania kell azt a lehetőséget, hogy a választópolgárok
minden egyes kérdésben külön-külön élhessenek ajánlási
jogukkal. Az aláírásgyűjtő íven egymás mellett több kérdés
oly módon való szerepeltetése, hogy az ajánlási jogával élni
kívánó választópolgár arra egyenként, külön-külön nem tud
egyértelmű választ adni és egyben a kérdések közül
választani, sérti a népszavazáshoz való jogot. (ABK 2001.
június-július 343, 347.)
Hasonló a helyzet abban az esetben, ha az aláírásgyűjtő íven
egy kérdő mondat szerepel ugyan, de e mondat két vagy több
alkérdést tartalmaz.
Önmagában az, hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés több
tagmondatból áll, nem sérti az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében
foglalt egyértelműség követelményét. Ha azonban a kérdés több
olyan alkérdésből áll, amelyek ellentmondanak egymásnak,
amelyek egymáshoz való viszonya nem egyértelmű vagy amelyek
nem következnek egymásból, illetve amelyek tartalmilag
egymáshoz nem kapcsolódnak, nemcsak az Nsztv. 13. § (1)
bekezdése sérül, hanem csorbul az Alkotmány 2. § (2)
bekezdésén alapuló népszavazáshoz való jog is. Minthogy a
több, egymásnak ellentmondó vagy egymásból nem következő,
illetve tartalmát tekintve egymástól eltérő alkérdést
tartalmazó kérdés a szavazólapon is egy kérdésként jelenik
meg, a közvetlen politikai részvétel joga nemcsak az ajánlási
joggal összefüggésben, hanem a szavazáskor is csorbul.
Az Alkotmánybíróság által a jelen ügyben vizsgált kérdés két,
témakörét tekintve is jól elkülöníthető alkérdésből áll. Az
első a pihenőidőre vonatkozik, a második a pihenőnapon
végzett munka díjazásának kérdését érinti. A választópolgár
csak abban az esetben tudja aláírásával támogatni a kérdés
népszavazásra bocsátását, ha mindkét alkérdésre igennel
válaszol, a választópolgár tehát, amennyiben élni kíván az
Alkotmány 70. § (1) bekezdésében biztosított jogával és részt
vesz a népszavazáson, nem tudja választói akaratát megfelelő
módon kinyilvánítani.
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben megállapította, hogy a
népszavazásra bocsátandó kérdés pihenőidőre vonatkozó első
három tagmondatának és a pihenőnapon végzett munka
díjazásával kapcsolatos negyedik tagmondatának egymáshoz való
viszonya nem egyértelmű. A Munka Törvénykönyvére vonatkozó
kérdés tartalmát tekintve két alkérdésből áll,
következésképpen arra – jelen formájában – egyértelmű válasz
nem adható.
4.3. A kifogást előterjesztők egyike szerint a 2001. évi XVI.
törvénnyel módosított, a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992.
évi XXII. törvénynek az általános munkarendre vonatkozó
szabályai a módosítást megelőzően és a módosítás hatályba
lépését követően is eleget tesznek a kérdésben megfogalmazott
kívánalmaknak.
Minthogy az Alkotmánybíróság jogorvoslati eljárása során
megállapította, hogy a Munka Törvénykönyvére vonatkozó
kérdésre jelen formájában egyértelmű válasz nem adható, nem
vizsgálta, hogy a kérdés alkalmas-e arra, hogy a jogalkotó
eldöntse, fakad-e jogalkotási kötelezettsége az akkor
hatályos jogszabályok szerint a népszavazás eredményéből.
5. A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az OVB 5/2001.
(VIII. 21.) határozatát a Ve. 130. § (3) bekezdése alapján
megsemmisítette, és az OVB-t új eljárás lefolytatására
kötelezte.
Az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét az Abtv. 41. §-
ára, valamint a Magyar Közlönyben megjelent, a népszavazásra
vonatkozó OVB határozatnak a megsemmisítésére tekintettel
rendelte el.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bihari Mihály alkotmánybíró különvéleménye
A többségi határozattal az alábbi indokok alapján nem értek
egyet.
Megítélésem szerint az: “Akarja-e Ön, hogy a Munka
Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét heti két teljes
pihenőnapot biztosítson úgy, hogy ezek egyike vasárnap legyen
és a vasárnap vagy más pihenőnapon végzett munkáért kiemelt
díjazás járjon?” kezdeményezés nem ellentétes az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdésében foglalt tiltott tárgykörökkel. Nem
ütközik továbbá az Alkotmánybíróság 2/1993. (I. 22.) AB
határozatában (ABH 1993, 33.) megfogalmazott azon tilalomba,
hogy a népszavazásra szánt kérdés nem foglalhat magában
alkotmánymódosításra irányuló kérelmet. Továbbá a
népszavazásra szánt kérdés megfelel az országos
népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi III.
törvény (a továbbiakban: Nsztv.) 13. §-ában megfogalmazott
“egyértelműségi” követelménynek is.
Egyetértek a többségi határozatban foglalt azon kitétellel,
hogy az egyértelműségi vizsgálat során az Alkotmánybíróság
felelőssége különösen nagy, mivel az Nsztv. 13. § (1)
bekezdésében foglalt egyértelműségi követelményről a
törvényalkotó részletesebb szabályozást nem adott. Így a
népszavazásra szánt kérdés egyértelműségének és
alkotmányosságának vizsgálatára az Országos Választási
Bizottság (a továbbiakban: OVB) és az Alkotmánybíróság által
kialakított gyakorlat az irányadó. Az egyértelműségi
követelmény kidolgozása – részletes törvényi szabályozás
hiányában – az OVB és Alkotmánybíróság feladata. Ha a két
szerv véleménye eltér – mint a jelen esetben is –, akkor az
egyértelműség megítélése kérdésében az Alkotmánybíróság
álláspontja lesz a meghatározó. Ebben a speciális
jogorvoslati eljárásban ugyanis az Alkotmánybíróság jogosult
az OVB határozatának a felülvizsgálatára.
Az egyértelműségi teszt kidolgozása és az egyértelműségi
kritériumok meghatározása során különösen nagy a felelőssége
a két döntést hozó szervnek, mert a határozat az Alkotmány 2.
§ (2) bekezdése által garantált közvetlen hatalomgyakorláshoz
fűződő jog érvényesülését érinti; azt szűkítheti, bővítheti,
sőt akár a közvetlen hatalomgyakorláshoz való alkotmányos jog
lényeges tartalmának korlátozását is eredményezheti. Ezért az
egyértelműségi kritériumokat világosan és egyértelműen kell
megfogalmazni és következetesen kell alkalmazni. A
jogbiztonsággal összefüggő, illetve a közvetlen
hatalomgyakorlás alkotmányos jogát garantáló követelmény,
hogy az OVB és az Alkotmánybíróság ragaszkodjon a saját maga
által felállított mércéhez és egyértelműségi kritériumokhoz –
a későbbiekben felvetődő – népszavazásra szánt kérdések
megítélése során is.
Az egyértelműségi kritériumok alkalmazása során az
Alkotmánybíróságnak kötelessége a közvetlen hatalomgyakorlás
alkotmányos alapjogának érvényesülését maximális mértékben
biztosítani. Ebből a kötelezettségből következik, hogy az
Alkotmánybíróság az egyértelműségi teszt és kritériumok
meghatározása során nem alkalmazhat túl szigorú mércét, mert
ebben az esetben indokolatlanul szűkítené és korlátozná a
népszavazás demokratikus intézményét.
Az egyértelműségi követelmény (szemben az Alkotmányban
meghatározott tiltott tárgykörökkel) nem alkotmányos
követelmény, hanem az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében
meghatározott, azaz törvényi követelmény. Az egyértelműségi
követelményen alapuló egyértelműségi kritériumok túl
részletes és túl szigorú meghatározása a közvetlen
hatalomgyakorlás alkotmányos jogát szűkítheti, és ezzel
alkotmányos jogot sérthet.
A népszavazásra szánt kérdés egyértelműsége több szempontból
vizsgálható és vizsgálandó. Nem minden esetben kerül
szükségszerűen sor minden egyes egyértelműségi kritérium
vizsgálatára. Természetesen mindig a népszavazásra szánt
konkrét kérdéstől függ, hogy az egyértelműségi kritériumok
közül melyeket kell alkalmazni.
Általánosságban azonban megállapítható, hogy az
egyértelműségnek viszonylag jól elkülöníthető kritériumai
vannak. Megítélésem szerint ezek a következők:
1. A népszavazási kezdeményezés támogatásáról állást foglaló
választópolgár számára való egyértelműség, illetve a
jogintézmény azonosíthatósága.
2. A népszavazásra szánt kérdés nyelvtani, nyelvhelyességi és
logikai értelemben vett egyértelműsége, valamint a kérdés
közérthetősége.
3. A döntési alternatíva(ák) egyértelműsége.
4. A jogalkotó számára való egyértelműség.
Természetesen ezeken kívül további egyértelműségi kritériumok
és megközelítési módok is megfogalmazhatók.
Megítélésem szerint a népszavazásra szánt kérdés mind a négy
egyértelműségi kritériumnak megfelel.
ad 1. A népszavazási kezdeményezés támogatásáról állást
foglaló állampolgár számára teljesen világosnak kell lennie,
hogy miről és milyen tárgykörben kérik a véleményét, azaz:
támogató aláírásával vagy szavazatával mit támogat, illetve
nemleges szavazatával mi ellen szavaz.
Az intézményi vagy tárgyazonosság szempontjából teljesen
egyértelmű az, hogy a kérdés a heti két pihenőnapra és azok
mikénti kiadására, továbbá a pihenőnapon végzett munkáért
fizetendő díjazásra vonatkozik. Nyilvánvaló tehát, hogy a
kérdés milyen tárgyra, milyen jogintézményre vonatkozik.
ad 2. A kérdésnek teljes mértékben egyértelműnek kell lennie
nyelvtani, nyelvhelyességi és logikai szempontból.
A szavak általánosan elfogadott értelme alapján mind a “két
teljes pihenőnap” fogalma, mind az, hogy ezek egyike vasárnap
legyen, mind pedig az, hogy a vasárnap vagy más pihenőnapon
végzett munkáért kiemelt díjazás járjon, nyelvtanilag
helyesen, a használt fogalmak általánosan elfogadott és
ismert tartalma alapján szerepel a kérdésben. Teljesen
egyértelmű a népszavazásra szánt kérdés logikai felépítése,
nevezetesen az általánostól a konkrét felé haladás. A
kérdésben a legáltalánosabb tárgykör és meghatározás a két
teljes heti pihenőnap biztosítása, ezt szűkíti az a feltétel,
hogy ezek egyike vasárnapra essen, és mindezt tovább szűkíti,
hogy az akár vasárnap, akár más pihenőnapon végzett munkáért
kiemelt díjazás járjon. A szavazásra szánt kérdés logikai
felépítése ezen szűkítések révén értelmes, követhető és első
olvasásra megérthető. Tehát a nyelvtani, a nyelvhelyességi és
a logikai értelemben vett egyértelműség követelményének a
kérdés teljes mértékben megfelel, az félreérthetetlen és
világos, mind a feltételek logikai meghatározása, mind azok
nyelvtani megfogalmazása követhető. Ebből következően a
kérdést elolvasó számára egyértelműen eldönthető, hogy
egyetért-e a kérdésben megfogalmazott követelésekkel, illetve
azok szűkítésével, a pihenőnapokon végzett munkáért járó
kiemelt díjazással.
Nyelvtani és logikai szempontból teljesen egyértelmű az, hogy
aki nem ért egyet a heti két teljes pihenőnap biztosításával,
vagy azzal, hogy ezek egyike vasárnap legyen, vagy azzal,
hogy a vasárnap vagy más pihenőnapon végzett munkáért kiemelt
díjazás járjon, az nem támogatja, nem írja alá a népszavazási
kezdeményezést, illetve a népszavazáson nemmel fog szavazni.
A kérdés tehát teljes egészében eleget tesz a nyelvtani, a
nyelvhelyességi és a logikai egyértelműség követelményének,
mivel a szavak általánosan elfogadott jelentése alapján a
kérdésben foglalt minden egyes szó és kifejezés érthető.
A népszavazásra szánt kérdésnek ugyanakkor teljes egészében
közérthetőnek is kell lennie. Külön megítélést igényel a
közérthetőség szempontjából az érintett alanyi kör
meghatározása. Arra a kérdésre, hogy kinek, milyen alanyi kör
számára kell, hogy egyértelmű legyen a népszavazásra szánt
kérdés, nem lehet sem túl tág, sem túl szűk meghatározást
adni. A mindenki számára való érthetőség követelménye túl
tág, aminek következtében olyan széles és heterogén alanyi
kör számára kellene biztosítani a népszavazásra szánt kérdés
egyértelműségét, ami szinte lehetetlenné tenné a népszavazás
kiírását. A közérthetőségi szintnek túl szűk alanyi kör
műveltségéhez kötése pedig szűkítené a közvetlen
hatalomgyakorláshoz fűződő jog érvényesítésének lehetőségét.
A közérthetőségi szintet ezért többféleképpen lehet
meghatározni: mindenki számára közérthető, a túlnyomó többség
számára közérthető, a többség számára közérthető, esetleg az
átlag számára közérthető, a többségnél kevesebbek számára
közérthető, a művelt és tájékozott választópolgárok számára
közérthető, stb.
A közérthetőségi kritérium megfogalmazása során a közéleti
kérdések iránt érdeklődő és tájékozott átlagpolgárok alanyi
körével kell számolni. Az alanyi kör meghatározása, a
közérthetőségi teszt és kritérium alkalmazása során az
állampolgároknak ezt a körét kell figyelembe venni. A
közérthetőségi kritériumnak megfelelő alanyi kör ilyetén való
meghatározása természetesen nem jelenti a népszavazáson
résztvevők körének a szűkítését. A népszavazáson
természetesen az is részt vehet és szavazatával kifejezésre
juttathatja a kérdésbe foglalt követelés támogatását vagy
elutasítását, aki nem érti, rosszul érti, félreérti, vagy
csak hézagosan érti meg a népszavazásra szánt kérdést.
A népszavazás eredményes kezdeményezése után a kezdeményezők
népszavazási propaganda keretében bővíthetik a népszavazást
támogatók személyi körét. Ugyanígy ellenpropaganda is
kifejthető a népszavazást megelőzően. Természetesen mind a
támogató kampány, mind az ellenkampány a közérthetőségi
szinthez is kapcsolódó tudatos befolyásolást jelent. Ez
azonban már túlmutat az egyértelműség törvényben
meghatározott követelményének értelmezésén.
Összességében megállapítható, hogy a népszavazásra szánt
kérdés a fentiekben meghatározott közérthetőségi szintnek is
megfelel, ugyanis a kérdés a közéleti kérdések iránt
érdeklődő és tájékozott átlagpolgár számára nem tartalmaz
érthetetlen, értelmetlen, esetleg ellentmondó követelést.
ad 3. Fontos követelmény, hogy a népszavazásra szánt kérdés
ellentéte is legyen egyértelmű, tehát nemcsak a kérdés maga,
hanem a kérdésben foglalt követelések ellentétes tartalma is
egyértelműen megállapítható legyen, vagyis a kérdés valódi
alternatívát tartalmazzon. A vizsgált kérdés esetében az, aki
a kérdésben megfogalmazott követelménnyel nem ért egyet, az
nem kívánja, hogy két teljes pihenőnap legyen egy héten, nem
kívánja, hogy ezek egyike vasárnap legyen, illetve nem
kívánja, hogy a vasárnap vagy más pihenőnapon végzett
munkáért kiemelt díjazás járjon. Nem ért egyet a kérdésbe
foglalt követeléssel az sem, aki a három feltétel közül
bármelyikkel nem ért egyet, mert ha a három egymással
összefüggő követelés közül bármelyikkel nem ért egyet a
szavazó, nem írja alá a népszavazás kezdeményezését, illetve
az esetleges népszavazáson nemmel fog szavazni. Az is
teljesen nyilvánvaló, hogy csak az fogja aláírni a
népszavazási kezdeményezést, illetve fog igen-nel szavazni,
aki az egy kérdő mondatba foglalt mindhárom kritériummal (a
heti két teljes pihenőnap biztosításával, ezek egyikének
vasárnapra esésével, és a vasárnap vagy más pihenőnapon
végzett munkáért járó kiemelt díjazással) egyetért. Bármelyik
követelés elutasítása az egész kérdésben foglalt követelés
elutasításával jár együtt. A népszavazást kezdeményező
kockázata az, hogy kettő, három vagy több követelést vagy
feltételt szab és mindegyikkel kapcsolatban egyetértést vár
el a támogatóktól. A több feltétel együttes megfogalmazása
esetén az egyértelműségi követelmény csak az, hogy ugyanarra
a tárgykörre, intézményre, egymással logikailag és
tartalmilag összefüggő tárgyra irányuljon az akár több,
egymással összefüggő követelést tartalmazó kérdés.
A népszavazásra szánt kérdés tehát megfelel annak a
kritériumnak is, hogy a kérdés alapján a döntési változatok
egyértelműen meghatározhatók.
ad 4. A népszavazásra szánt kérdés egyértelmű kell, hogy
legyen a jogalkotó számára. Tehát a jogalkotói egyértelműség
kritériumának és követelményének is meg kell, hogy feleljen.
Sikeres aláírásgyűjtés és eredményes népszavazás esetén,
attól függően, hogy melyik álláspont – a támogató vagy az
elutasító – kap nagyobb többséget, a jogalkotó számára
egyértelművé válik, hogy mit kell tennie. Eredménytelen
népszavazás esetén a jogalkotónak semmit nem kell tennie, a
törvénybe foglalt szabályokon nem kell változtatnia. Ettől
még megmarad a törvényalkotó joga arra, hogy az eredménytelen
népszavazás ellenére a későbbiekben a népszavazásra feltett
kérdésben foglalt követelésnek megfelelő módon szabályozza az
adott tárgykört, a konkrét esetben a heti pihenőnapokat, azok
számát, kiadási rendjét és az azokon végzett munkáért járó
díjazást.
Érvényes és eredményes népszavazás esetén a törvényalkotó
szabályozási kötelezettségének a tartalma a következő lenne:
1./ heti két teljes pihenőnap biztosítása,
2./ ezek egyike vasárnapra kell, hogy essen,
3./ és a vasárnap vagy más pihenőnapon végzett munkáért
kiemelt díjazást kell biztosítani.
A jogalkotó szabályozási kötelezettsége tehát mind az
eredményes, mind az eredménytelen népszavazás esetén
egyértelműen megállapítható.
A kifejtett egyértelműségi kritériumok alapján, összességében
is az a véleményem, hogy a népszavazásra szánt kérdés
megfelel az egyértelműség itt felvetett kritériumainak, és
mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak az OVB 5/2001. (VIII.
21.) számú határozatát helyben kellett volna hagynia.
Budapest, 2001. november 26.
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó alkotmánybíró különvéleménye
A határozat rendelkező részében rögzített álláspontot –
jóllehet az indoklás több elemével egyetértek – nem tudom
elfogadni az alábbiak miatt:
Ha a népszavazásra feltenni kívánt kérdés egyértelműségi
kritériumának azt tekintjük, hogy
1. “a kérdés világos és kizárólag egyféleképpen
értelmezhető legyen” (indoklás 3.3 pont utolsó mondata),
továbbá, hogy
2. “a népszavazás eredménye alapján az Országgyűlés el
tudja dönteni: terheli-e jogalkotási kötelezettség, és ha
igen, milyen.” (3.5 pont utolsó mondata),
akkor a népszavazásra bocsátandó kérdés – álláspontom szerint
– ezeknek a követelményeknek maradéktalanul megfelel.
ad 1. Helyesen állapítja meg a tervezet, hogy a feltenni
kívánt kérdés több tagmondatból áll. Ezt azonban önmagában
még a többségi döntéssel elfogadott határozat sem tekinti az
egyértelműséget veszélyeztető körülménynek. Az egyértelműség
hiánya – az indoklás szerint is – csak akkor merül föl, ha
“az alkérdések ellentmondanak egymásnak,” ha azok “egymáshoz
való viszonya nem egyértelmű” vagy “nem következnek
egymásból,” illetve amennyiben “tartalmilag egymáshoz nem
kapcsolódnak.”
Ebben az esetben az alkérdések – megítélésem szerint – nem
mondanak ellent egymásnak, azok egy szabályozási tárgykörre
vonatkoznak, annak egymáshoz szorosan kapcsolódó aspektusait
érintik, s az alkérdések egymásból következnek.
A feltenni szándékozott kérdés első része úgy szól: “akarja-e
Ön, hogy a Munka Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét két
teljes pihenőnapot biztosítson úgy, hogy azok egyike vasárnap
legyen”. Ez nyilvánvalóan arra keres választ, hogy a
népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő
ívével kapcsolatban véleményt nyilvánítók kívánják-e a
vasárnap pihenőnap jellegének (a jelenlegi szabályozásnál)
erőteljesebb, szigorúbb szabályokkal való biztosítását. A
kérdés ezen része a többségi állásponttal elfogadott
határozat szerint is egyértelműen megválaszolható.
Miután azonban a (munkaidő-beosztás szerinti) pihenőnapon
végzett munka ellenértékeként a munkavállalót (a korábbi és a
jelenlegi normák szerint is) általában pótlék illeti meg, az
előbbi kérdésnek (arra szorosan ráépülő) logikus folytatása,
mintegy járulékos következménye, hogy a pihenőidő ezen
pozíció-erősödéséhez járuljon-e hozzá, az is: kiemelt
díjazást nyújtsanak olyan esetekben amikor a munkavállalóval
ilyen napokon mégis munkát végeztetnek. Erre irányul az OVB
által elbírált kérdőíven szereplő kérdés folytatása. Ez a
rész – véleményem szerint – nem mond ellent az előző
alkérdésnek, egymáshoz való viszonyuk egyértelmű, ezek
egymásra épülnek s így nyilvánvalóan tartalmilag is
kapcsolódnak egymáshoz. (Ha valamelyik állampolgár bármelyik
alkérdéssel nem értene egyet nyilvánvalóan nem írja alá az
aláírásgyűjtő ívet.) Mindezek miatt az Alkotmánybíróságnak
arra a következtetésre kellett volna jutnia, hogy e több
elemből álló összetett kérdés egyértelműen megválaszolható.
ad 2. Az Alkotmánybíróság (az indoklás 4.3 alpontja szerint)
nem vizsgálta részletesebben a második egyértelműségi
kritériumot, vagyis azt: “a kérdés alkalmas-e arra, hogy a
jogalkotó eldöntse, fakad-e jogalkotási kötelezettsége ... a
népszavazás eredményéből.” Ez logikus következménye annak,
hogy a többségi határozat a feltett kérdést nem minősítette
egyértelműen megválaszolhatónak.
Megítélésem szerint az Alkotmánybíróságnak ezt a kérdést is
érdemben kellett volna vizsgálnia. Ennek eredményeként pedig
rögzítenie kellett volna, hogy a kérdés a jogalkotói
egyértelműség követelményeinek is megfelel. Jól kijelölhető
ugyanis az a szabályozási mező, amelyen belül a meghozandó új
szabályokkal erősíthető lenne a vasárnap munkaszüneti nap
jellege (s e módosítás nyomán biztosítható lenne az ilyen
napokon mégis munkát végzők kiemelt díjazása).
Mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak az Országos
Választási Bizottság 5/2001. (VIII. 21.) OVB határozatát
helyben kellett volna hagynia.
Budapest, 2001. november 26.
Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva alkotmánybíró különvéleménye
A határozat rendelkező részével és az indokolás azon
megállapításával, amely szerint a népszavazás kitűzésére
irányuló kezdeményezés aláírásgyűjtő ívén szereplő kérdés
egyértelműen nem válaszolható meg, nem értek egyet.
Véleményem szerint a határozat indokolásában alkalmazott
“egyértelműségi teszt” az adott esetben éppen a levont
következtetés ellenkezőjét bizonyítja. Egyetértek azzal, hogy
a népszavazásra feltett kérdésnek egyértelműen (igennel vagy
nemmel) megválaszolhatónak kell lennie, továbbá azzal is,
hogy az egyértelműség kritériumának az alkalmazott tesztben
feltett kérdésekre adható válaszok képezik a lényegi alapját.
Eltér a véleményem azonban az azokra adható válaszokból
levonható következtetésben. A népszavazásra feltett kérdésben
a pihenőidőre vonatkozó tagmondatok és a pihenőnapon végzett
munka díjazásával kapcsolatos tagmondat között egyértelmű a
viszony, azok tartalmi egységet mutatnak. Más szóval az
“alkérdések” nem ellentmondóak, egymáshoz való viszonyuk
egyértelmű, egymásból következnek, vagyis ”a“ kérdés az
állampolgár részéről egyértelmű és egységesen igennel vagy
nemmel megválaszolható. (Nehezen képzelhető el, hogy valaki a
kérdésben szereplő tartalommal bíró pihenőnapokra igent
mondjon, de nem támogatná az e napon végzett munkáért járó
kiemelt díjazást.)
A kérdés pihenőnapra irányuló első része és az ezen a napon
végzett munka díjazására vonatkozó része szervesen összefüggő
— egymást erősítő — logikai egységet képez. A két egymásból
következő “alkérdés” szétválasztása, külön és ellentétesen
megválaszolható kérdésként való minősítése nem megalapozott,
a jelen esetben nem járhat a határozat szerinti
alkotmányossági következménnyel. A nyelvtanilag kétségtelen
összetett kérdés tartalmilag, illetve célzott hatásában, az
adott munkajogi összefüggés-rendszerben (élethelyzetben)
ugyanis egységet alkot. Ez következik a pihenőnapot érintő
részt a munka díjazásával összekötő nyelvtani szerkezetből
is. (... pihenőnapot biztosítson úgy, hogy ezek egyike
vasárnap legyen és a vasárnap vagy más pihenőnapon ...) Az
aláírásgyűjtő íven feltett kérdés — meghatározott esetekben
(munkakörökben, munkarendben) e pihenőnapon végzett
munkavégzés szükségességét elismerve — arra irányul, hogy az
egyébként annak minősülő napokon végzett munkáért kiemelt
díjazás járjon. Tehát a kérdés tárgya és tartalma egy cél,
célzott joghatás irányába mutat.
Szükségesnek tartom megjegyezni, hogy a határozatban
hivatkozott 32/2001. (VII. 11.) AB határozat — véleményem
szerint — a jelen ügyhöz közvetlenül nem kapcsolható, mert az
említett határozatban szereplő ügyben az Alkotmánybíróság
egymással össze nem függő kérdések megválaszolhatóságának
egyértelműségét vizsgálta, így azt mechanikusan az adott
esetre, illetve a kérdés minősítésére tartalmilag
“kivetíteni” nem lehet.
A kifejtettekre tekintettel véleményem szerint az
Alkotmánybíróságnak az Országos Választási Bizottság 5/2001.
(VIII. 21.) határozatát helyben kellett volna hagynia.
Budapest, 2001. november 26.
Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom.
Dr. Kiss László
alkotmánybíró
. |