Hungarian
Ügyszám:
.
831/H/2001
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 52/2001. (XI. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/399
.
A döntés kelte: Budapest, 11/26/2001
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási  Bizottságnak  az
    országos   népszavazás   kitűzésére  irányuló   kezdeményezés
    aláírásgyűjtő  ívének  és  az  azon  szereplő   kérdésnek   a
    hitelesítése  tárgyában  hozott határozata  ellen  benyújtott
    kifogások  alapján – Dr. Bihari Mihály, Dr. Czúcz  Ottó,  Dr.
    Kiss   László   és   Dr.  Tersztyánszkyné  Dr.   Vasadi   Éva
    alkotmánybírók különvéleményével – meghozta a következő

                            határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 5/2001.
    (VIII.  21.)  OVB  határozatát megsemmisíti  és  az  Országos
    Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
    Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás
                                   
                                   I.

      A  Magyar  Szocialista Párt aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányát
      nyújtotta   be   az   Országos  Választási  Bizottsághoz   (a
      továbbiakban:   OVB)   azzal,  hogy   országos   népszavazást
      kezdeményezzen a következő kérdésben:
      “Akarja-e  Ön,  hogy a Munka Törvénykönyve a munkavállalóknak
      ismét heti két teljes pihenőnapot biztosítson úgy, hogy  ezek
      egyike  vasárnap  legyen és a vasárnap vagy  más  pihenőnapon
      végzett munkáért kiemelt díjazás járjon?”
      Az  OVB  eljárása  során megállapította, hogy  a  népszavazás
      tárgya  az Országgyűlés hatáskörébe tartozik, a kérdésben  az
      Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésére figyelemmel  az  országos
      népszavazás  nem kizárt, a kérdés megfogalmazása megfelel  az
      országos  népszavazásról  szóló 1998.  évi  III.  törvény  (a
      továbbiakban:  Nsztv.)  13. § (1) bekezdésében  foglaltaknak,
      továbbá  az  aláírásgyűjtő ív a választási  eljárásról  szóló
      1997.  évi  C. törvény (a továbbiakban: Ve.) 118.  §  (3)–(5)
      bekezdéseiben    foglalt    alaki   követelményeknek.    Erre
      tekintettel az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát  és  az
      azon   szereplő   kérdést  az  5/2001.  (VIII.   21.)   számú
      határozatával hitelesítette.
      E  határozat  ellen a törvényes határidőn belül több  kifogás
      érkezett.  Az  Alkotmánybíróság a kifogásokat egyesítette  és
      egy eljárásban bírálta el.

                                   II.

      Az  OVB  5/2001.  (VIII.  21.)  határozata  ellen  benyújtott
      kifogások  a  népszavazásra  bocsátandó,  aláírásgyűjtő  íven
      szereplő kérdést az alábbi szempontból kifogásolták.
      Az  OVB  5/2001.  (VIII. 21.) határozatával  hitelesített,  a
      Munka   Törvénykönyvére  vonatkozó  kérdés  az  indítványozók
      szerint  nem  bocsátható népszavazásra, mert az  félrevezető,
      következésképpen  nem  felel  meg  az  Nsztv.   13.   §   (1)
      bekezdésben foglalt egyértelműség követelményének.
      Az  egyik indítványozó szerint nem egyértelmű a kérdés  abban
      az   értelemben,   hogy   a   Munka  Törvénykönyve   “teljes”
      pihenőnapot nem ismer, csupán pihenőnapot. A másik  indítvány
      arra  hívja fel a figyelmet, hogy a 2001. évi XVI. törvénnyel
      módosított,  a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992.  évi  XXII.
      törvénynek  az  általános munkarendre vonatkozó  szabályai  a
      módosítást   megelőzően  és  a  módosítás  hatályba   lépését
      követően   is   eleget  tesznek  a  kérdésben  megfogalmazott
      kívánalmaknak.  Többen  kifogásolták,  hogy  a  kérdés  három
      alkérdésből áll, így nehéz helyzetbe kerülnek azok,  akik  az
      alkérdések egy részére igennel, másik részükre viszont nemmel
      szavaznának.  A kérdés ugyanis egyszerre érinti  a  pihenőidő
      szabályozását  és  a  munka  díjazását,  továbbá   nem   tesz
      különbséget   az   általános  munkarend   keretében   végzett
      munkavégzés   és   a  speciális  munkarend   között.   Komoly
      aggályokat vet fel a kérdés abban a tekintetben is, érvel  az
      egyik  indítványozó,  hogy a vasárnapi  pihenőnap  bevezetése
      lehetetlen    helyzetet    teremtene    a    betegellátásban,
      csorbulhatna “az egészséghez és a betegellátáshoz való jog”.
      A  fenti érvek alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérték
      az  Alkotmánybíróságtól, hogy semmisítse meg az  OVB  5/2001.
      (VIII.  21.) számú határozatát, és kötelezze a testületet  új
      eljárás lefolytatására.

                                  III.

      Az  Alkotmánybíróság  az 5/2001. (VIII.  21.)  OVB  határozat
      ellen benyújtott kifogásokat az Alkotmány, az Nsztv. és a Ve.
      alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:

      Alkotmány “2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom  a
      népé,  amely a népszuverenitást választott képviselői  útján,
      valamint közvetlenül gyakorolja.”

      Nsztv. “10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja  az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
      a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
      b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
      c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
      követelményeknek,
      d)  az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
      szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
      “13.  § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”

      Ve.  “130.  §  (1)  Az  Országos Választási  Bizottságnak  az
      aláírásgyűjtő  ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet – az  Alkotmánybírósághoz
      címezve  –  az  Országos Választási Bizottsághoz  benyújtani.
      [...]
      (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság,  illetőleg
      az   Országgyűlés   határozatát   helybenhagyja,   vagy   azt
      megsemmisíti,   és   az   Országos  Választási   Bizottságot,
      illetőleg az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”

                                   IV.

      1.  Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:   Abtv.)   1.  §  h)   pontjában   foglaltaknak
      megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg.
      Az  Alkotmánybíróság  az  OVB  határozatai  ellen  benyújtott
      kifogások    elbírálása   során   kialakította   következetes
      gyakorlatát.  Az  Alkotmánybíróságnak  a  kifogások   alapján
      lefolytatott     eljárása    jogorvoslati     eljárás.     Az
      Alkotmánybíróság  a  jogorvoslati eljárásban  azt  vizsgálja,
      hogy  a  beérkezett kifogások megfelelnek-e a Ve.-ben foglalt
      feltételeknek  és  az  OVB az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
      eljárásában  az  Alkotmánynak  és  az  irányadó  törvényeknek
      megfelelően  járt-e el. Eljárása során az Alkotmánybíróság  e
      feladatát   alkotmányos   jogállásával   és   rendeltetésével
      összhangban  látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB határozat,  ABH
      1999.  251,  256.; 28/1999. (X. 6.) AB határozat,  ABH  1999.
      290,  291-292.;  25/2000. (VII. 6.) AB határozat,  ABH  2000.
      159, 160.; 32/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABK 2001. június-
      július, 343, 345.]

      2.  Az  Alkotmánybíróság mindeddig érdemben nem  foglalkozott
      azzal,   hogy   a  népszavazásra  bocsátandó   kérdés   mikor
      tekinthető  egyértelműnek  az  Nsztv.  13.  §  (1)  bekezdése
      alapján.   A  28/1999.  (X.  6.)  AB  határozattal  elbírált,
      népszavazásra   bocsátandó   kérdés   (Akarja-e   Ön,    hogy
      Magyarország államformája királyság legyen?) a kifogást  tevő
      szerint megfogalmazásában pontatlan, nem egyértelmű volt.  Az
      Alkotmánybíróság azonban megállapította, hogy e  kérdésben  a
      választópolgárok  által kezdeményezett  népszavazásnak  nincs
      helye,  az ugyanis az Alkotmány 1. §-ának a megváltoztatására
      irányult,   és   a   választópolgárok  által   kezdeményezett
      népszavazással  az  Alkotmány nem  módosítható.  Minthogy  ez
      okból  az  OVB  sérelmezett határozatát  az  Alkotmánybíróság
      megsemmisítette,    az    Alkotmánybíróság    nem    tartotta
      szükségesnek  az  indítványok további  tartalmi  vizsgálatát,
      vagyis   annak   elbírálását,  hogy  a  kérdés   egyértelműen
      megfogalmazott volt-e. (ABH 1999. 290.)
      A  25/2000.  (VII.  6.)  AB határozat tárgya  a  Magyarország
      területén   nukleáris  fegyverek  telepítésének  lehetőségére
      irányuló,  népszavazásra bocsátandó kérdés  volt.  Az  OVB  a
      6/2000. (II. 29.) számú határozatában az aláírásgyűjtő ív  és
      a  konkrét  kérdés hitelesítését megtagadta, mert álláspontja
      szerint  az  aláírásgyűjtő  íven szereplő  kérdésre  –  annak
      szerkesztésmódja   miatt   –   nem   lehetett    egyértelműen
      válaszolni, és ezért az nem felelt meg az Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdésében   a   kérdéssel   szemben   támasztott    formai
      követelményeknek.  Emellett azonban az OVB arra  hivatkozott,
      hogy  a  népszavazásra  bocsátandó kérdéssel  kapcsolatban  a
      Magyar  Köztársaságot  nemzetközi  kötelezettség  terheli,  a
      kérdés   hitelesítését  tehát  az  Alkotmány  28/C.   §   (5)
      bekezdésének  b)  pontjára  tekintettel  is  megtagadta.   Az
      Alkotmánybíróság – jogorvoslati eljárása során –  az  OVB  ez
      utóbbi  érvét  vizsgálva helybenhagyta az  OVB-nek  a  kérdés
      hitelesítését megtagadó határozatát. (ABH 2000. 159.)

      3.  Az  Alkotmánybíróságnak e határozatában arra kell választ
      adnia,  hogy  a népszavazási kezdeményezés alapjául  szolgáló
      kérdés  egyértelmű-e. A népszavazáshoz való jog  alanyi  jogi
      jellegéből   következően   és  e  politikai   jog   teljesebb
      érvényesülése érdekében azonban a népszavazásra szánt  kérdés
      egyértelműségének megítélésekor, jogorvoslati eljárása  során
      az  Alkotmánybíróságnak megszorítóan kell  értelmeznie  saját
      hatáskörét.

      3.1.  Az  Alkotmánybíróság az egyértelműség vizsgálatakor  is
      irányadónak  tekinti a 32/2001. (VII. 11.)  AB  határozatában
      foglaltakat.     E    határozatában    az    Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy az Alkotmány 2. § (2) bekezdésén alapuló
      politikai  jog megfelelő érvényesülése megköveteli,  hogy  az
      ajánlási  jogukkal élni kívánó választópolgárok  egyértelműen
      és   világosan  nyilváníthassanak  véleményt  a  népszavazási
      kezdeményezés  tárgyát alkotó kérdésről. Az  Alkotmánybíróság
      megítélése   szerint   ez  csak  akkor   lehetséges,   ha   a
      népszavazásra szánt egyes kérdések olyan aláírásgyűjtő íveken
      szerepelnek,   amelyek  garantálják,  hogy  a  választópolgár
      kétséget   kizáróan  megjelölhesse  az  általa  népszavazásra
      ajánlott  egyes kérdéseket. Az aláírásgyűjtő íven alkalmazott
      minden   olyan   megoldás,  amely  nem   teszi   lehetővé   a
      választópolgárok  számára,  hogy  egyértelműen  kifejezzék  a
      népszavazás    kezdeményezésére   irányuló   akaratukat,    a
      népszavazáshoz  való jog sérelmével jár. (ABK  2001.  június-
      július, 343, 346.) A népszavazáshoz való jog érvényesülésének
      garanciája az egyértelműség.

      3.2.  Az  Nsztv. 13. § (1) bekezdése alapján a  népszavazásra
      feltett  konkrét  kérdést úgy kell megfogalmazni,  hogy  arra
      egyértelműen lehessen válaszolni. A törvény indokolása nem ad
      útbaigazítást  arra  nézve, hogy mit is  jelent  pontosan  az
      egyértelműség   követelménye.  Az  Nsztv.  hatályba   lépését
      megelőzően   hatályos,   a   népszavazásról   és    a    népi
      kezdeményezésről  szóló 1989. évi XVII.  törvény  25.  §  (1)
      bekezdése alapján a népszavazásra feltett kérdést úgy kellett
      megfogalmazni,  hogy annak alapján valamennyi  választópolgár
      egyértelműen  tudjon  válaszolni.  Az  e  szakaszhoz   fűzött
      miniszteri  indokolás  szerint a  sikeres  népszavazás  egyik
      alapvető   feltétele   a   kérdések  pontos   és   egyértelmű
      megfogalmazása  és  ennek alapján megválaszolása.  A  törvény
      azért    nem    utalt    az   “igen-nem”    válaszlehetőségek
      kizárólagosságára – szól az indokolás –, mert “a  népszavazás
      során  –  adott  esetben  – nemcsak ez  az  egyszerű  válasz-
      alternatíva  várhat  eldöntésre, hanem  két  pozitív  kérdés,
      döntési lehetőség egyikének kiválasztása.” A jogalkotó  tehát
      az  1989. évi XVII. törvény megalkotásakor azt tartotta  szem
      előtt,  hogy  a  népszavazásra bocsátandó  kérdés  eldöntendő
      kérdés legyen, arra igennel vagy nemmel egyértelműen lehessen
      válaszolni.   Ennél  szigorúbb,  a  kérdés   megfogalmazására
      vonatkozó   feltételt  nem  állapított  meg.  Az   Nsztv.   a
      népszavazásról  és  a  népi  kezdeményezésről  szóló  1989-es
      törvény  egyes  fordulatait  átvéve  követeli  meg,  hogy   a
      kérdésre egyértelműen lehessen válaszolni. Minthogy a törvény
      indokolása nem szól arról, hogy pontosan mit is jelent  ez  a
      kitétel,  vélelmezhető, hogy a korábbi gyakorlatot fenntartva
      arra  utal,  hogy  a választópolgár a kérdésre  igennel  vagy
      nemmel tudjon felelni.

      3.3.   Ezt   is   figyelembe  véve  az  Alkotmánybíróság   az
      egyértelműség vizsgálatakor arra a kérdésre keresi a választ,
      hogy   a   népszavazásra  szánt  kérdés   kétséget   kizáróan
      megválaszolható-e,  eldöntendő kérdés esetében  arra  igennel
      vagy nemmel egyértelműen lehet-e felelni. Ahhoz azonban, hogy
      a    választópolgár   a   népszavazásra   feltett    kérdésre
      egyértelműen tudjon válaszolni, az szükséges, hogy  a  kérdés
      világos és kizárólag egyféleképpen értelmezhető legyen.

      3.4. Az Nsztv. 13. § (1) bekezdése azonban olyan követelményt
      nem  támaszt a népszavazás kezdeményezőivel szemben,  hogy  a
      kérdés megfogalmazásakor az egyes jogágak kifejezéskészletét,
      a   jogszabályokban  meglévő  fogalmakat,  illetve  az  egyes
      tudományágak,  szakterületek  terminus  technicusait   vegyék
      alapul.  Nem  tartozik  az  Alkotmánybíróság  hatáskörébe   a
      népszavazásra szánt kérdés célszerűségi vizsgálata sem.

      3.5.   A   kérdés   egyértelműségének   megállapításakor   az
      Alkotmánybíróságnak  azt is vizsgálnia  kell:  a  népszavazás
      eredménye alapján az Országgyűlés el tudja-e dönteni, hogy az
      akkor   hatályban   lévő   jogszabályok   szerint   terheli-e
      jogalkotási kötelezettség. Az Alkotmány 19. § (3) bekezdés b)
      pontjában   foglaltak  alapján  az  Országgyűlés  törvényeket
      alkot.  Ennek  korlátja az Alkotmány 28/C. §  (3)  bekezdése,
      amely   szerint   az  Országgyűlés  köteles   az   eredményes
      népszavazásból    következő    döntéseket    meghozni.     Az
      Alkotmánybíróságnak jogorvoslati eljárása során nem  feladata
      annak tisztázása, hogy a magyar jog hatályos szabályrendszere
      milyen   jogi   rendelkezéseket  tartalmaz  a   népszavazásra
      bocsátandó    kérdéssel   kapcsolatosan.   Az   egyértelműség
      követelményéből  csupán  az következik,  hogy  a  népszavazás
      eredménye alapján az Országgyűlés el tudja dönteni: terheli-e
      jogalkotási kötelezettség, és ha igen, milyen.

      4.1.  Jelen ügyben a Munka Törvénykönyvére vonatkozó  kérdést
      több  oldalról  támadták a kifogást előterjesztők.  Az  egyik
      indítványozó kifogásolta, hogy a kérdés nem egyértelmű,  mert
      a  “teljes  pihenőnap” megfogalmazást tartalmazza,  holott  a
      Munka  Törvénykönyve  nem használ ilyen  kifejezést.  Ahogyan
      arra  az Alkotmánybíróság a fentiekben rámutatott, az  Nsztv.
      13.  §  (1)  bekezdéséből nem következik, hogy a  népszavazás
      kezdeményezőinek a kérdés megfogalmazásakor a jogszabályokban
      meglévő fogalmakat kellene alapul venniük.

      4.2.   Az   Alkotmánybíróság  a  következőkben   a   kifogást
      előterjesztők   azon  érvét  vizsgálta,   amely   szerint   a
      népszavazásra bocsátandó kérdés több alkérdést tartalmaz,  és
      az  alkérdések három különböző témakört foglalnak magukba:  a
      heti  két  teljes  pihenőnap,  a  vasárnapi  pihenőnap  és  a
      pihenőnapon  végzett munkáért járó kiemelt díjazás  kérdését.
      Több kifogás sérelmezi, hogy a kérdés nem tesz különbséget az
      általános  és  a speciális munkarend keretében végzett  munka
      között.  Ehhez kapcsolódik az egyik indítványozó  azon  érve,
      hogy  a  vasárnapi pihenőnap bevezetése lehetetlen  helyzetet
      teremtene a betegellátásban, csorbulhatna az egészséghez és a
      betegellátáshoz való jog.

      A népszavazásra bocsátandó, pihenőidőre vonatkozó kérdés első
      része,   amely   úgy  szól:  akarja-e  Ön,   hogy   a   Munka
      Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét két teljes pihenőnapot
      biztosítson   úgy,   hogy   azok  egyike   vasárnap   legyen,
      egyértelműen  megválaszolható. A kérdés második  és  harmadik
      tagmondata nyelvtanilag módhatározói alárendelő szerkezetű. A
      kérdésnek  erre  a  részére  az  válaszol  igennel,  aki  azt
      szeretné, hogy a Munka Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét
      heti  két teljes pihenőnapot oly módon biztosítson, hogy ezek
      egyike  vasárnap legyen. Külön alkérdésnek minősül azonban  a
      népszavazásra  bocsátandó  kérdés  egészének  a   pihenőnapon
      végzett  munka  díjazására vonatkozó negyedik  tagmondata.  A
      vizsgált  kérdés  egésze ily módon két  alkérdést  tartalmaz,
      amely alkérdésekre külön-külön adható válasz.

      Az  Alkotmánybíróság a 32/2001. (VII. 11.)  AB  határozatában
      hangsúlyozta,  hogy a közvetlen politikai  részvétel  jogának
      teljesebb  érvényesülése  érdekében  az  aláírásgyűjtő  ívnek
      biztosítania  kell azt a lehetőséget, hogy a választópolgárok
      minden   egyes  kérdésben  külön-külön  élhessenek   ajánlási
      jogukkal.  Az aláírásgyűjtő íven egymás mellett  több  kérdés
      oly  módon való szerepeltetése, hogy az ajánlási jogával élni
      kívánó  választópolgár arra egyenként,  külön-külön  nem  tud
      egyértelmű   választ  adni  és  egyben   a   kérdések   közül
      választani,  sérti  a népszavazáshoz való jogot.  (ABK  2001.
      június-július 343, 347.)

      Hasonló a helyzet abban az esetben, ha az aláírásgyűjtő  íven
      egy  kérdő  mondat szerepel ugyan, de e mondat két vagy  több
      alkérdést tartalmaz.
      Önmagában az, hogy az aláírásgyűjtő íven szereplő kérdés több
      tagmondatból  áll, nem sérti az Nsztv. 13. § (1) bekezdésében
      foglalt egyértelműség követelményét. Ha azonban a kérdés több
      olyan  alkérdésből  áll,  amelyek  ellentmondanak  egymásnak,
      amelyek  egymáshoz való viszonya nem egyértelmű vagy  amelyek
      nem   következnek  egymásból,  illetve  amelyek   tartalmilag
      egymáshoz  nem  kapcsolódnak, nemcsak az  Nsztv.  13.  §  (1)
      bekezdése  sérül,  hanem  csorbul  az  Alkotmány  2.  §   (2)
      bekezdésén  alapuló népszavazáshoz való jog  is.  Minthogy  a
      több,  egymásnak  ellentmondó vagy egymásból  nem  következő,
      illetve   tartalmát  tekintve  egymástól   eltérő   alkérdést
      tartalmazó  kérdés  a szavazólapon is egy kérdésként  jelenik
      meg, a közvetlen politikai részvétel joga nemcsak az ajánlási
      joggal összefüggésben, hanem a szavazáskor is csorbul.

      Az Alkotmánybíróság által a jelen ügyben vizsgált kérdés két,
      témakörét tekintve is jól elkülöníthető alkérdésből  áll.  Az
      első  a  pihenőidőre  vonatkozik,  a  második  a  pihenőnapon
      végzett  munka  díjazásának kérdését érinti. A választópolgár
      csak  abban az esetben tudja aláírásával támogatni  a  kérdés
      népszavazásra  bocsátását,  ha  mindkét  alkérdésre   igennel
      válaszol,  a választópolgár tehát, amennyiben élni  kíván  az
      Alkotmány 70. § (1) bekezdésében biztosított jogával és részt
      vesz  a népszavazáson, nem tudja választói akaratát megfelelő
      módon kinyilvánítani.

      Az  Alkotmánybíróság  jelen  ügyben  megállapította,  hogy  a
      népszavazásra  bocsátandó kérdés pihenőidőre  vonatkozó  első
      három   tagmondatának   és   a  pihenőnapon   végzett   munka
      díjazásával kapcsolatos negyedik tagmondatának egymáshoz való
      viszonya  nem  egyértelmű. A Munka Törvénykönyvére  vonatkozó
      kérdés    tartalmát    tekintve    két    alkérdésből    áll,
      következésképpen arra – jelen formájában – egyértelmű  válasz
      nem adható.

      4.3. A kifogást előterjesztők egyike szerint a 2001. évi XVI.
      törvénnyel  módosított, a Munka Törvénykönyvéről szóló  1992.
      évi  XXII.  törvénynek  az  általános  munkarendre  vonatkozó
      szabályai  a  módosítást megelőzően és a  módosítás  hatályba
      lépését követően is eleget tesznek a kérdésben megfogalmazott
      kívánalmaknak.
      Minthogy  az  Alkotmánybíróság  jogorvoslati  eljárása  során
      megállapította,   hogy  a  Munka  Törvénykönyvére   vonatkozó
      kérdésre  jelen formájában egyértelmű válasz nem adható,  nem
      vizsgálta,  hogy a kérdés alkalmas-e arra, hogy  a  jogalkotó
      eldöntse,   fakad-e  jogalkotási  kötelezettsége   az   akkor
      hatályos jogszabályok szerint a népszavazás eredményéből.

      5. A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az OVB 5/2001.
      (VIII.  21.)  határozatát a Ve. 130. § (3) bekezdése  alapján
      megsemmisítette,  és  az  OVB-t  új  eljárás   lefolytatására
      kötelezte.
      Az Alkotmánybíróság határozatának közzétételét az Abtv. 41. §-
      ára,  valamint a Magyar Közlönyben megjelent, a népszavazásra
      vonatkozó  OVB  határozatnak  a megsemmisítésére  tekintettel
      rendelte el.
                              Dr. Németh János
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
           Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                     
           Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
           alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                     
           Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
           alkotmánybíró                             alkotmánybíró
        Dr. Bihari Mihály alkotmánybíró különvéleménye

        A  többségi határozattal az alábbi indokok alapján nem  értek
        egyet.

        Megítélésem   szerint  az:  “Akarja-e  Ön,   hogy   a   Munka
        Törvénykönyve  a  munkavállalóknak  ismét  heti  két   teljes
        pihenőnapot biztosítson úgy, hogy ezek egyike vasárnap legyen
        és  a  vasárnap vagy más pihenőnapon végzett munkáért kiemelt
        díjazás  járjon?” kezdeményezés nem ellentétes  az  Alkotmány
        28/C.  § (5) bekezdésében foglalt tiltott tárgykörökkel.  Nem
        ütközik  továbbá  az  Alkotmánybíróság 2/1993.  (I.  22.)  AB
        határozatában (ABH 1993, 33.) megfogalmazott azon  tilalomba,
        hogy  a  népszavazásra  szánt kérdés  nem  foglalhat  magában
        alkotmánymódosításra    irányuló    kérelmet.    Továbbá    a
        népszavazásra    szánt    kérdés   megfelel    az    országos
        népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 1998. évi  III.
        törvény  (a  továbbiakban: Nsztv.) 13. §-ában  megfogalmazott
        “egyértelműségi” követelménynek is.

        Egyetértek  a többségi határozatban foglalt azon  kitétellel,
        hogy  az  egyértelműségi vizsgálat során az  Alkotmánybíróság
        felelőssége  különösen  nagy,  mivel  az  Nsztv.  13.  §  (1)
        bekezdésében   foglalt   egyértelműségi   követelményről    a
        törvényalkotó  részletesebb szabályozást  nem  adott.  Így  a
        népszavazásra     szánt    kérdés    egyértelműségének     és
        alkotmányosságának   vizsgálatára  az   Országos   Választási
        Bizottság (a továbbiakban: OVB) és az Alkotmánybíróság  által
        kialakított   gyakorlat   az  irányadó.   Az   egyértelműségi
        követelmény  kidolgozása  –  részletes  törvényi  szabályozás
        hiányában  – az OVB és Alkotmánybíróság feladata.  Ha  a  két
        szerv  véleménye eltér – mint a jelen esetben is –, akkor  az
        egyértelműség   megítélése  kérdésében  az   Alkotmánybíróság
        álláspontja   lesz   a   meghatározó.   Ebben   a   speciális
        jogorvoslati eljárásban ugyanis az Alkotmánybíróság  jogosult
        az OVB határozatának a felülvizsgálatára.

        Az  egyértelműségi  teszt kidolgozása  és  az  egyértelműségi
        kritériumok  meghatározása során különösen nagy a felelőssége
        a két döntést hozó szervnek, mert a határozat az Alkotmány 2.
        § (2) bekezdése által garantált közvetlen hatalomgyakorláshoz
        fűződő  jog érvényesülését érinti; azt szűkítheti, bővítheti,
        sőt akár a közvetlen hatalomgyakorláshoz való alkotmányos jog
        lényeges tartalmának korlátozását is eredményezheti. Ezért az
        egyértelműségi  kritériumokat világosan és egyértelműen  kell
        megfogalmazni   és   következetesen   kell   alkalmazni.    A
        jogbiztonsággal    összefüggő,    illetve     a     közvetlen
        hatalomgyakorlás  alkotmányos  jogát  garantáló  követelmény,
        hogy  az OVB és az Alkotmánybíróság ragaszkodjon a saját maga
        által felállított mércéhez és egyértelműségi kritériumokhoz –
        a  későbbiekben  felvetődő  –  népszavazásra  szánt  kérdések
        megítélése során is.

        Az    egyértelműségi   kritériumok   alkalmazása   során   az
        Alkotmánybíróságnak kötelessége a közvetlen  hatalomgyakorlás
        alkotmányos  alapjogának érvényesülését  maximális  mértékben
        biztosítani.  Ebből  a kötelezettségből következik,  hogy  az
        Alkotmánybíróság  az  egyértelműségi  teszt  és   kritériumok
        meghatározása során nem alkalmazhat túl szigorú mércét,  mert
        ebben  az  esetben indokolatlanul szűkítené és  korlátozná  a
        népszavazás demokratikus intézményét.

        Az   egyértelműségi  követelmény  (szemben  az   Alkotmányban
        meghatározott   tiltott   tárgykörökkel)   nem    alkotmányos
        követelmény,   hanem  az  Nsztv.  13.  §   (1)   bekezdésében
        meghatározott,  azaz törvényi követelmény. Az  egyértelműségi
        követelményen   alapuló   egyértelműségi   kritériumok    túl
        részletes   és   túl   szigorú  meghatározása   a   közvetlen
        hatalomgyakorlás  alkotmányos  jogát  szűkítheti,  és   ezzel
        alkotmányos jogot sérthet.

        A  népszavazásra szánt kérdés egyértelműsége több szempontból
        vizsgálható   és  vizsgálandó.  Nem  minden   esetben   kerül
        szükségszerűen  sor  minden  egyes  egyértelműségi  kritérium
        vizsgálatára.  Természetesen  mindig  a  népszavazásra  szánt
        konkrét  kérdéstől  függ, hogy az egyértelműségi  kritériumok
        közül melyeket kell alkalmazni.

        Általánosságban    azonban    megállapítható,     hogy     az
        egyértelműségnek  viszonylag  jól  elkülöníthető  kritériumai
        vannak. Megítélésem szerint ezek a következők:

        1.  A népszavazási kezdeményezés támogatásáról állást foglaló
        választópolgár   számára   való  egyértelműség,   illetve   a
        jogintézmény azonosíthatósága.
        2. A népszavazásra szánt kérdés nyelvtani, nyelvhelyességi és
        logikai  értelemben vett egyértelműsége,  valamint  a  kérdés
        közérthetősége.
        3. A döntési alternatíva(ák) egyértelműsége.
        4. A jogalkotó számára való egyértelműség.

        Természetesen ezeken kívül további egyértelműségi kritériumok
        és megközelítési módok is megfogalmazhatók.

        Megítélésem szerint a népszavazásra szánt kérdés mind a  négy
        egyértelműségi kritériumnak megfelel.

        ad  1.  A  népszavazási  kezdeményezés  támogatásáról  állást
        foglaló  állampolgár számára teljesen világosnak kell lennie,
        hogy  miről  és milyen tárgykörben kérik a véleményét,  azaz:
        támogató  aláírásával vagy szavazatával mit támogat,  illetve
        nemleges szavazatával mi ellen szavaz.

        Az  intézményi  vagy  tárgyazonosság  szempontjából  teljesen
        egyértelmű az, hogy a kérdés a heti két pihenőnapra  és  azok
        mikénti  kiadására,  továbbá a pihenőnapon  végzett  munkáért
        fizetendő  díjazásra vonatkozik. Nyilvánvaló  tehát,  hogy  a
        kérdés milyen tárgyra, milyen jogintézményre vonatkozik.

        ad  2. A kérdésnek teljes mértékben egyértelműnek kell lennie
        nyelvtani, nyelvhelyességi és logikai szempontból.

        A  szavak általánosan elfogadott értelme alapján mind a  “két
        teljes pihenőnap” fogalma, mind az, hogy ezek egyike vasárnap
        legyen,  mind pedig az, hogy a vasárnap vagy más  pihenőnapon
        végzett   munkáért   kiemelt  díjazás  járjon,   nyelvtanilag
        helyesen,  a  használt  fogalmak  általánosan  elfogadott  és
        ismert   tartalma  alapján  szerepel  a  kérdésben.  Teljesen
        egyértelmű  a népszavazásra szánt kérdés logikai  felépítése,
        nevezetesen  az  általánostól  a  konkrét  felé  haladás.   A
        kérdésben  a legáltalánosabb tárgykör és meghatározás  a  két
        teljes heti pihenőnap biztosítása, ezt szűkíti az a feltétel,
        hogy ezek egyike vasárnapra essen, és mindezt tovább szűkíti,
        hogy  az akár vasárnap, akár más pihenőnapon végzett munkáért
        kiemelt  díjazás  járjon. A szavazásra szánt  kérdés  logikai
        felépítése ezen szűkítések révén értelmes, követhető és  első
        olvasásra megérthető. Tehát a nyelvtani, a nyelvhelyességi és
        a  logikai  értelemben vett egyértelműség  követelményének  a
        kérdés  teljes  mértékben megfelel,  az  félreérthetetlen  és
        világos,  mind a feltételek logikai meghatározása, mind  azok
        nyelvtani  megfogalmazása  követhető.  Ebből  következően   a
        kérdést   elolvasó  számára  egyértelműen  eldönthető,   hogy
        egyetért-e a kérdésben megfogalmazott követelésekkel, illetve
        azok  szűkítésével,  a  pihenőnapokon végzett  munkáért  járó
        kiemelt díjazással.

        Nyelvtani és logikai szempontból teljesen egyértelmű az, hogy
        aki nem ért egyet a heti két teljes pihenőnap biztosításával,
        vagy  azzal,  hogy ezek egyike vasárnap legyen,  vagy  azzal,
        hogy a vasárnap vagy más pihenőnapon végzett munkáért kiemelt
        díjazás járjon, az nem támogatja, nem írja alá a népszavazási
        kezdeményezést, illetve a népszavazáson nemmel fog szavazni.

        A  kérdés  tehát teljes egészében eleget tesz a nyelvtani,  a
        nyelvhelyességi  és a logikai egyértelműség  követelményének,
        mivel  a  szavak általánosan elfogadott jelentése  alapján  a
        kérdésben foglalt minden egyes szó és kifejezés érthető.

        A  népszavazásra szánt kérdésnek ugyanakkor teljes  egészében
        közérthetőnek  is  kell lennie. Külön  megítélést  igényel  a
        közérthetőség   szempontjából   az   érintett   alanyi    kör
        meghatározása. Arra a kérdésre, hogy kinek, milyen alanyi kör
        számára  kell,  hogy egyértelmű legyen a népszavazásra  szánt
        kérdés,  nem  lehet  sem túl tág, sem túl szűk  meghatározást
        adni.  A  mindenki  számára való érthetőség követelménye  túl
        tág,  aminek  következtében olyan széles és heterogén  alanyi
        kör  számára kellene biztosítani a népszavazásra szánt kérdés
        egyértelműségét, ami szinte lehetetlenné tenné a  népszavazás
        kiírását.  A  közérthetőségi szintnek  túl  szűk  alanyi  kör
        műveltségéhez    kötése   pedig   szűkítené    a    közvetlen
        hatalomgyakorláshoz fűződő jog érvényesítésének  lehetőségét.
        A   közérthetőségi   szintet   ezért   többféleképpen   lehet
        meghatározni: mindenki számára közérthető, a túlnyomó többség
        számára közérthető, a többség számára közérthető, esetleg  az
        átlag  számára  közérthető, a többségnél  kevesebbek  számára
        közérthető,  a művelt és tájékozott választópolgárok  számára
        közérthető, stb.

        A  közérthetőségi kritérium megfogalmazása során  a  közéleti
        kérdések  iránt érdeklődő és tájékozott átlagpolgárok  alanyi
        körével  kell  számolni.  Az  alanyi  kör  meghatározása,   a
        közérthetőségi  teszt  és  kritérium  alkalmazása  során   az
        állampolgároknak  ezt  a  körét  kell  figyelembe  venni.   A
        közérthetőségi kritériumnak megfelelő alanyi kör ilyetén való
        meghatározása   természetesen  nem  jelenti  a  népszavazáson
        résztvevők    körének   a   szűkítését.    A    népszavazáson
        természetesen  az is részt vehet és szavazatával  kifejezésre
        juttathatja  a  kérdésbe foglalt követelés  támogatását  vagy
        elutasítását,  aki  nem érti, rosszul érti,  félreérti,  vagy
        csak hézagosan érti meg a népszavazásra szánt kérdést.

        A  népszavazás eredményes kezdeményezése után a kezdeményezők
        népszavazási  propaganda keretében bővíthetik a  népszavazást
        támogatók   személyi   körét.  Ugyanígy  ellenpropaganda   is
        kifejthető  a népszavazást megelőzően. Természetesen  mind  a
        támogató  kampány,  mind  az  ellenkampány  a  közérthetőségi
        szinthez  is  kapcsolódó  tudatos  befolyásolást  jelent.  Ez
        azonban    már    túlmutat   az   egyértelműség    törvényben
        meghatározott követelményének értelmezésén.

        Összességében  megállapítható,  hogy  a  népszavazásra  szánt
        kérdés a fentiekben meghatározott közérthetőségi szintnek  is
        megfelel,   ugyanis  a  kérdés  a  közéleti  kérdések   iránt
        érdeklődő  és  tájékozott átlagpolgár számára  nem  tartalmaz
        érthetetlen, értelmetlen, esetleg ellentmondó követelést.

        ad  3.  Fontos követelmény, hogy a népszavazásra szánt kérdés
        ellentéte is legyen egyértelmű, tehát nemcsak a kérdés  maga,
        hanem a kérdésben foglalt követelések ellentétes tartalma  is
        egyértelműen  megállapítható legyen, vagyis a  kérdés  valódi
        alternatívát tartalmazzon. A vizsgált kérdés esetében az, aki
        a  kérdésben megfogalmazott követelménnyel nem ért egyet,  az
        nem  kívánja, hogy két teljes pihenőnap legyen egy héten, nem
        kívánja,  hogy  ezek  egyike  vasárnap  legyen,  illetve  nem
        kívánja,  hogy  a  vasárnap  vagy  más  pihenőnapon   végzett
        munkáért  kiemelt  díjazás járjon. Nem ért egyet  a  kérdésbe
        foglalt  követeléssel  az sem, aki  a  három  feltétel  közül
        bármelyikkel  nem  ért  egyet,  mert  ha  a  három  egymással
        összefüggő  követelés  közül bármelyikkel  nem  ért  egyet  a
        szavazó, nem írja alá a népszavazás kezdeményezését,  illetve
        az   esetleges  népszavazáson  nemmel  fog  szavazni.  Az  is
        teljesen   nyilvánvaló,  hogy  csak  az   fogja   aláírni   a
        népszavazási  kezdeményezést, illetve fog igen-nel  szavazni,
        aki  az egy kérdő mondatba foglalt mindhárom kritériummal  (a
        heti  két  teljes  pihenőnap biztosításával,  ezek  egyikének
        vasárnapra  esésével,  és  a vasárnap  vagy  más  pihenőnapon
        végzett munkáért járó kiemelt díjazással) egyetért. Bármelyik
        követelés  elutasítása az egész kérdésben  foglalt  követelés
        elutasításával   jár  együtt.  A  népszavazást   kezdeményező
        kockázata  az,  hogy kettő, három vagy több  követelést  vagy
        feltételt  szab és mindegyikkel kapcsolatban egyetértést  vár
        el  a  támogatóktól. A több feltétel együttes  megfogalmazása
        esetén  az egyértelműségi követelmény csak az, hogy ugyanarra
        a    tárgykörre,   intézményre,   egymással   logikailag   és
        tartalmilag  összefüggő  tárgyra  irányuljon  az  akár  több,
        egymással összefüggő követelést tartalmazó kérdés.

        A   népszavazásra  szánt  kérdés  tehát  megfelel   annak   a
        kritériumnak  is, hogy a kérdés alapján a döntési  változatok
        egyértelműen meghatározhatók.

        ad  4.  A  népszavazásra szánt kérdés egyértelmű  kell,  hogy
        legyen  a jogalkotó számára. Tehát a jogalkotói egyértelműség
        kritériumának és követelményének is meg kell, hogy  feleljen.
        Sikeres  aláírásgyűjtés  és  eredményes  népszavazás  esetén,
        attól  függően,  hogy melyik álláspont – a támogató  vagy  az
        elutasító  –  kap  nagyobb  többséget,  a  jogalkotó  számára
        egyértelművé  válik,  hogy  mit  kell  tennie.  Eredménytelen
        népszavazás esetén a jogalkotónak semmit nem kell  tennie,  a
        törvénybe  foglalt  szabályokon nem kell változtatnia.  Ettől
        még megmarad a törvényalkotó joga arra, hogy az eredménytelen
        népszavazás  ellenére a későbbiekben a népszavazásra  feltett
        kérdésben foglalt követelésnek megfelelő módon szabályozza az
        adott tárgykört, a konkrét esetben a heti pihenőnapokat, azok
        számát,  kiadási rendjét és az azokon végzett  munkáért  járó
        díjazást.

        Érvényes  és  eredményes népszavazás esetén  a  törvényalkotó
        szabályozási kötelezettségének a tartalma a következő lenne:

        1./ heti két teljes pihenőnap biztosítása,
        2./ ezek egyike vasárnapra kell, hogy essen,
        3./  és  a  vasárnap  vagy más pihenőnapon  végzett  munkáért
        kiemelt díjazást kell biztosítani.

        A   jogalkotó  szabályozási  kötelezettsége  tehát  mind   az
        eredményes,   mind   az  eredménytelen   népszavazás   esetén
        egyértelműen megállapítható.
        A kifejtett egyértelműségi kritériumok alapján, összességében
        is  az  a  véleményem,  hogy  a  népszavazásra  szánt  kérdés
        megfelel  az  egyértelműség itt felvetett kritériumainak,  és
        mindezek alapján az Alkotmánybíróságnak az OVB 5/2001. (VIII.
        21.) számú határozatát helyben kellett volna hagynia.

        Budapest, 2001. november 26.
                                                    Dr. Bihari Mihály
                                                        alkotmánybíró

        Dr. Czúcz Ottó alkotmánybíró különvéleménye

        A  határozat  rendelkező  részében  rögzített  álláspontot  –
        jóllehet  az  indoklás több elemével egyetértek –  nem  tudom
        elfogadni az alábbiak miatt:

        Ha  a  népszavazásra  feltenni kívánt  kérdés  egyértelműségi
        kritériumának azt tekintjük, hogy
        1.     “a   kérdés   világos   és   kizárólag   egyféleképpen
        értelmezhető  legyen”  (indoklás 3.3  pont  utolsó  mondata),
        továbbá, hogy
        2.   “a  népszavazás  eredménye alapján  az  Országgyűlés  el
        tudja  dönteni:  terheli-e jogalkotási kötelezettség,  és  ha
        igen, milyen.” (3.5 pont utolsó mondata),
        akkor a népszavazásra bocsátandó kérdés – álláspontom szerint
        – ezeknek a követelményeknek maradéktalanul megfelel.

        ad  1.  Helyesen  állapítja meg a tervezet, hogy  a  feltenni
        kívánt  kérdés  több tagmondatból áll. Ezt azonban  önmagában
        még a többségi döntéssel elfogadott határozat sem tekinti  az
        egyértelműséget veszélyeztető körülménynek. Az  egyértelműség
        hiánya  – az indoklás szerint is – csak akkor merül  föl,  ha
        “az  alkérdések ellentmondanak egymásnak,” ha azok “egymáshoz
        való   viszonya   nem  egyértelmű”  vagy   “nem   következnek
        egymásból,”  illetve  amennyiben “tartalmilag  egymáshoz  nem
        kapcsolódnak.”

        Ebben  az esetben az alkérdések – megítélésem szerint  –  nem
        mondanak  ellent egymásnak, azok egy szabályozási  tárgykörre
        vonatkoznak, annak egymáshoz szorosan kapcsolódó  aspektusait
        érintik, s az alkérdések egymásból következnek.

        A feltenni szándékozott kérdés első része úgy szól: “akarja-e
        Ön,  hogy a Munka Törvénykönyve a munkavállalóknak ismét  két
        teljes pihenőnapot biztosítson úgy, hogy azok egyike vasárnap
        legyen”.  Ez  nyilvánvalóan  arra  keres  választ,   hogy   a
        népszavazás  kitűzésére irányuló kezdeményezés  aláírásgyűjtő
        ívével   kapcsolatban  véleményt  nyilvánítók  kívánják-e   a
        vasárnap  pihenőnap  jellegének (a jelenlegi  szabályozásnál)
        erőteljesebb,  szigorúbb szabályokkal  való  biztosítását.  A
        kérdés   ezen   része  a  többségi  állásponttal   elfogadott
        határozat szerint is egyértelműen megválaszolható.
        Miután  azonban  a  (munkaidő-beosztás szerinti)  pihenőnapon
        végzett munka ellenértékeként a munkavállalót (a korábbi és a
        jelenlegi normák szerint is) általában pótlék illeti meg,  az
        előbbi  kérdésnek (arra szorosan ráépülő) logikus folytatása,
        mintegy  járulékos  következménye,  hogy  a  pihenőidő   ezen
        pozíció-erősödéséhez  járuljon-e  hozzá,   az   is:   kiemelt
        díjazást  nyújtsanak olyan esetekben amikor a munkavállalóval
        ilyen  napokon mégis munkát végeztetnek. Erre irányul az  OVB
        által  elbírált  kérdőíven szereplő kérdés folytatása.  Ez  a
        rész  –  véleményem  szerint  –  nem  mond  ellent  az  előző
        alkérdésnek,   egymáshoz  való  viszonyuk  egyértelmű,   ezek
        egymásra   épülnek   s  így  nyilvánvalóan   tartalmilag   is
        kapcsolódnak egymáshoz. (Ha valamelyik állampolgár  bármelyik
        alkérdéssel  nem értene egyet nyilvánvalóan nem írja  alá  az
        aláírásgyűjtő  ívet.)  Mindezek miatt az  Alkotmánybíróságnak
        arra  a  következtetésre kellett volna jutnia,  hogy  e  több
        elemből álló összetett kérdés egyértelműen megválaszolható.

        ad  2. Az Alkotmánybíróság (az indoklás 4.3 alpontja szerint)
        nem   vizsgálta   részletesebben  a  második   egyértelműségi
        kritériumot,  vagyis azt: “a kérdés alkalmas-e arra,  hogy  a
        jogalkotó eldöntse, fakad-e jogalkotási kötelezettsége ...  a
        népszavazás  eredményéből.” Ez logikus  következménye  annak,
        hogy  a  többségi határozat a feltett kérdést nem minősítette
        egyértelműen megválaszolhatónak.

        Megítélésem szerint az Alkotmánybíróságnak ezt a  kérdést  is
        érdemben kellett volna vizsgálnia. Ennek eredményeként  pedig
        rögzítenie   kellett  volna,  hogy  a  kérdés  a   jogalkotói
        egyértelműség  követelményeinek is megfelel. Jól  kijelölhető
        ugyanis az a szabályozási mező, amelyen belül a meghozandó új
        szabályokkal  erősíthető  lenne a vasárnap  munkaszüneti  nap
        jellege  (s  e módosítás nyomán biztosítható lenne  az  ilyen
        napokon mégis munkát végzők kiemelt díjazása).

        Mindezek   alapján   az   Alkotmánybíróságnak   az   Országos
        Választási  Bizottság  5/2001. (VIII.  21.)  OVB  határozatát
        helyben kellett volna hagynia.

        Budapest, 2001. november 26.

                                                       Dr. Czúcz Ottó
                                                        alkotmánybíró

        Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva alkotmánybíró különvéleménye

        A   határozat  rendelkező  részével  és  az  indokolás   azon
        megállapításával,  amely  szerint  a  népszavazás  kitűzésére
        irányuló  kezdeményezés aláírásgyűjtő  ívén  szereplő  kérdés
        egyértelműen nem válaszolható meg, nem értek egyet.
        Véleményem  szerint  a  határozat  indokolásában  alkalmazott
        “egyértelműségi  teszt”  az  adott  esetben  éppen  a  levont
        következtetés ellenkezőjét bizonyítja. Egyetértek azzal, hogy
        a  népszavazásra feltett kérdésnek egyértelműen (igennel vagy
        nemmel)  megválaszolhatónak kell lennie,  továbbá  azzal  is,
        hogy  az  egyértelműség kritériumának az alkalmazott tesztben
        feltett kérdésekre adható válaszok képezik a lényegi alapját.
        Eltér  a  véleményem  azonban az  azokra  adható  válaszokból
        levonható következtetésben. A népszavazásra feltett kérdésben
        a  pihenőidőre vonatkozó tagmondatok és a pihenőnapon végzett
        munka  díjazásával kapcsolatos tagmondat között egyértelmű  a
        viszony,  azok  tartalmi  egységet mutatnak.  Más  szóval  az
        “alkérdések”  nem  ellentmondóak,  egymáshoz  való  viszonyuk
        egyértelmű,  egymásból  következnek,  vagyis  ”a“  kérdés  az
        állampolgár  részéről egyértelmű és egységesen  igennel  vagy
        nemmel megválaszolható. (Nehezen képzelhető el, hogy valaki a
        kérdésben  szereplő  tartalommal  bíró  pihenőnapokra   igent
        mondjon,  de  nem támogatná az e napon végzett munkáért  járó
        kiemelt díjazást.)

        A  kérdés pihenőnapra irányuló első része és az ezen a  napon
        végzett munka díjazására vonatkozó része szervesen összefüggő
        —  egymást  erősítő — logikai egységet képez. A két egymásból
        következő  “alkérdés” szétválasztása, külön  és  ellentétesen
        megválaszolható kérdésként való minősítése nem  megalapozott,
        a   jelen   esetben   nem   járhat   a   határozat   szerinti
        alkotmányossági  következménnyel. A nyelvtanilag  kétségtelen
        összetett  kérdés tartalmilag, illetve célzott hatásában,  az
        adott   munkajogi   összefüggés-rendszerben  (élethelyzetben)
        ugyanis  egységet  alkot. Ez következik a pihenőnapot  érintő
        részt  a  munka díjazásával összekötő nyelvtani  szerkezetből
        is.  (...  pihenőnapot  biztosítson  úgy,  hogy  ezek  egyike
        vasárnap  legyen és a vasárnap vagy más pihenőnapon  ...)  Az
        aláírásgyűjtő  íven feltett kérdés — meghatározott  esetekben
        (munkakörökben,    munkarendben)   e   pihenőnapon    végzett
        munkavégzés szükségességét elismerve — arra irányul, hogy  az
        egyébként  annak  minősülő napokon végzett  munkáért  kiemelt
        díjazás  járjon. Tehát a kérdés tárgya és tartalma  egy  cél,
        célzott joghatás irányába mutat.

        Szükségesnek   tartom   megjegyezni,  hogy   a   határozatban
        hivatkozott  32/2001.  (VII. 11.) AB határozat  —  véleményem
        szerint — a jelen ügyhöz közvetlenül nem kapcsolható, mert az
        említett  határozatban  szereplő ügyben  az  Alkotmánybíróság
        egymással  össze  nem  függő kérdések  megválaszolhatóságának
        egyértelműségét  vizsgálta, így  azt  mechanikusan  az  adott
        esetre,    illetve   a   kérdés   minősítésére    tartalmilag
        “kivetíteni” nem lehet.

        A    kifejtettekre   tekintettel   véleményem   szerint    az
        Alkotmánybíróságnak az Országos Választási Bizottság  5/2001.
        (VIII. 21.) határozatát helyben kellett volna hagynia.

        Budapest, 2001. november 26.

                                   Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
                                                        alkotmánybíró
        A különvéleményhez csatlakozom.

                                                      Dr. Kiss László
                                                        alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          52/2001. (XI. 29.)
          Date of the decision:
          .
          11/26/2001
          .
          .